Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik heb een model 3 highland van eind 2024 en de laatste tijd gaat de zetel steeds meer kraken, vooral de bolsters waar je billen door ondersteund worden zeg maar. Ik dacht eerst dat het kwam door het systeem waar je de gordel in klikt, maar na het plaatsen van een viltje ben ik er achter gekomen dat het echt uit die bolsters komt.
Na een goede 5 km rijden is het geluid altijd wel even weg totdat het bij de volgende rit weer terugkomt.
Ook gaat mijn zetel soms met accelereren of remmen een stukje voor of achteruit, tenminste dat gevoel geeft het. Maar dit is heel lastig te reproduceren omdat dit niet altijd is.
Nu vraag ik me af omdat ik de 55.000 km aantik of ze dit nog onder garantie wegstrepen of dat ik de volle mep moet betalen om het te laten bekijken. Iets met kraakjes en piepjes doen ze na zoveel km's niks meer mee.
edit: Ik heb maar bij mijn precision cleaning afspraak op maandag hem er bij gezet, even kijken wat hun er van vinden. Ik lees op het internet dat er een soort terugroep actie of bulletin loopt voor de stoelen welke kraken dus wie weet.
[ Voor 14% gewijzigd door Gyrolion op 11-04-2026 11:16 ]
Gevaarlijke aanname. In de configurator zie ik nu enkel nog de opties voor FSD maandelijks, eenmalig of niets. De tussen optie van EAP kan ik niet meer kiezen. Ook bij de officiële Tesla occasions, waar je gratis EAP bij kreeg is deze optie weggehaald.zunrob schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:55:
Dit is prima voor ons. Ik neem aan, ondanks dat nu de FSD is goedgekeurd deze eerste twee opties nog steeds standaard aanwezig zijn? We hebben de auto 23 maart besteld, en hij staat nu op de boot.
Ik ben hier de afgelopen dagen mee aan het experimenteren geweest en ik vind de functionaliteit echt fantastisch echter wordt ik echt elke 30 sec - 2 minuten last gevallen met deze melding.
Ik heb de handleiding bekeken en voorzover ik zie doe ik niks verkeerd.
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
Voor de goede orde:
- Interieurscamera/sensor is ingeschakeld.
- Ik draag geen zonnebril
- Beide handen aan het stuur, op o.a. tien voor twee en kwart voor drie.
Wat ik heb geprobeerd:
- Beide handen flink wat kracht op het stuur te zetten, lijkt niet goed/consistent te werken.
- Handen op tien voor twee of kwart voor drie en dan met de rechterhand palm iets meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
- In de file handen 5 en 7 uur, dan wederom met de rechterhand palm wat meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
Bij de laatste poging was ik zodanig te laat en werd automatisch sturen helemaal uitgeschakeld en toen ik de auto verliet kreeg ik een "Waarschuwing Auto Pilot functies" waarbij autopilot dus wordt uitgeschakeld als het nog 4 keer gebeurt.
Wie heeft dus de gouden tip, wil het uiteraard graag veilig en legaal houden.
Het is denk ik in deze wel belangrijk te weten of je HW3 of HW4 hebt omdat de interieur camera anders werkt volgens mij.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Kan iemand mij vertellen wat de beste/correcte manier is om " lichte draaikracht uit te oefenen op het stuur" i.c.m. automatisch sturen.
Ik ben hier de afgelopen dagen mee aan het experimenteren geweest en ik vind de functionaliteit echt fantastisch echter wordt ik echt elke 30 sec - 2 minuten last gevallen met deze melding.
Voor de goede orde:Telkens heb ik het idee dat ik het onder de knie heb, maar dan werkt mijn manier toch ineens niet meer.
Wat ik heb geprobeerd:Deze "handelingen" werken bij mij dus tijdelijk en niet consistent.
- Beide handen flink wat kracht op het stuur te zetten, lijkt niet goed/consistent te werken.
- Handen op tien voor twee of kwart voor drie en dan met de rechterhand palm iets meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
- In de file handen 5 en 7 uur, dan wederom met de rechterhand palm wat meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
Bij de laatste poging was ik zodanig te laat en werd automatisch sturen helemaal uitgeschakeld en toen ik de auto verliet kreeg ik een "Waarschuwing Auto Pilot functies" waarbij autopilot dus wordt uitgeschakeld als het nog 4 keer gebeurt.
Bij HW3 is het gewoon het stuur vasthouden en een beetje druk uitoefenen.
Ik hield gewoon mijn handen op 10 en 2 uur, eigenlijk doe ik hetzelfde bij HW4 maar dan hoef ik geen druk uit te oefenen omdat de camera ziet dat je handen aan stuur zitten of in ieder geval je armen naar het stuur wijzen.
Dat hij bij jou al heel snel waarschuwing geeft is er misschien iets mis met de interieur camera? Deze ziet ook dat je met het scherm bezig bent of je telefoon of het raam uittuurt.
Als je dus te lang niet naar voren kijkt wordt hij al heel snel boos.
Wat bedoel je met druk uitoefenen? Ik draai altijd heel licht aan het stuur, dat werkt prima.Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:10:
[...]
Het is denk ik in deze wel belangrijk te weten of je HW3 of HW4 hebt omdat de interieur camera anders werkt volgens mij.
Bij HW3 is het gewoon het stuur vasthouden en een beetje druk uitoefenen.
Ik hield gewoon mijn handen op 10 en 2 uur, eigenlijk doe ik hetzelfde bij HW4 maar dan hoef ik geen druk uit te oefenen omdat de camera ziet dat je handen aan stuur zitten of in ieder geval je armen naar het stuur wijzen.
Dat hij bij jou al heel snel waarschuwing geeft is er misschien iets mis met de interieur camera? Deze ziet ook dat je met het scherm bezig bent of je telefoon of het raam uittuurt.
Als je dus te lang niet naar voren kijkt wordt hij al heel snel boos.
Ook voor greatsword om te proberen?
Wat bij mij (M3 uit 2022) redelijk werkt is je hand op de spalk in het stuur leggen of aan de spalk beethouden en dan je arm laten hangen waardoor je continue naar zachtjes naar links stuurt. Het is even proberen, maar als je de goede ontspannen houding vind kan je tientallen minuten rijden zonder nags.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Kan iemand mij vertellen wat de beste/correcte manier is om " lichte draaikracht uit te oefenen op het stuur" i.c.m. automatisch sturen.
Voor de goede orde:Telkens heb ik het idee dat ik het onder de knie heb, maar dan werkt mijn manier toch ineens niet meer.
Wat ik heb geprobeerd:Deze "handelingen" werken bij mij dus tijdelijk en niet consistent.
Probeer eens met 1 hand, in plaats van 2?Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Ik houd het stuur tussen duim en wijsvinger vast links onderin en laat mijn arm gewoon hangen. De zwaartekracht geeft genoeg moment.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Deze ken je wel neem ik aan?Ecological schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:56:
Levering in Juni (als het goed is). Kan niet wachten op FSD in NL.
FSD is er.
Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
Ik zie AP ook nergens meer vermeld worden. Dat lijkt me wel sterk toch dat ze ten tijde van verkoop aangeven dat TACC en AP erop zit en dan ergens tussen bestellen en leveren besluiten AP niet meer te leveren?TheBrut3 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:05:
[...]
Gevaarlijke aanname. In de configurator zie ik nu enkel nog de opties voor FSD maandelijks, eenmalig of niets. De tussen optie van EAP kan ik niet meer kiezen. Ook bij de officiële Tesla occasions, waar je gratis EAP bij kreeg is deze optie weggehaald.
Uit de release notes van 2026.8.6:zunrob schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:19:
[...]
Ik zie AP ook nergens meer vermeld worden. Dat lijkt me wel sterk toch dat ze ten tijde van verkoop aangeven dat TACC en AP erop zit en dan ergens tussen bestellen en leveren besluiten AP niet meer te leveren?
- Navigeren met Autopilot is hernoemd naar Navigeren met Automatisch sturen
- FSD-computer is hernoemd naar AI-computer
Ja, goedkeuring is er - uitrol nog niet!Card Nox schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:15:
[...]
Deze ken je wel neem ik aan?
FSD is er.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Rij sinds 2019 met mijn linker hand over m'n schoot een beetje hangend aan de onderzijde van de stuur. Bijna nooit een nag, letterlijk uren aan 1 stuk met autopilot gereden op deze manier zonder een nag.wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:52:
[...]
Wat bij mij (M3 uit 2022) redelijk werkt is je hand op de spalk in het stuur leggen of aan de spalk beethouden en dan je arm laten hangen waardoor je continue naar zachtjes naar links stuurt. Het is even proberen, maar als je de goede ontspannen houding vind kan je tientallen minuten rijden zonder nags.
Dit lijkt me wel de gouden tip in zijn geval.
Met 2 handen balanceer je namelijk het stuur. Terwijl het detectiesysteem van Tesla vereist dat je het stuur uit balans trekt. Althans niet te hard, anders valt het systeem ook uit.
Allemaal zeer herkenbaar...mijn stoel is zelfs vervangen vanwege het fractioneel "voor of achteruit gaan", en idd slecht reproduceerbaar (stond elke keer beetje voor l*l bij SuC, want als je het wil laten/voelen zien lukte dat nooitGyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:37:
Heeft iemand ervaring met een krakende stoel van de model 3 highland en hoe service daar mee omgaat?
Ik heb een model 3 highland van eind 2024 en de laatste tijd gaat de zetel steeds meer kraken, vooral de bolsters waar je billen door ondersteund worden zeg maar. Ik dacht eerst dat het kwam door het systeem waar je de gordel in klikt, maar na het plaatsen van een viltje ben ik er achter gekomen dat het echt uit die bolsters komt.
Na een goede 5 km rijden is het geluid altijd wel even weg totdat het bij de volgende rit weer terugkomt.
Ook gaat mijn zetel soms met accelereren of remmen een stukje voor of achteruit, tenminste dat gevoel geeft het. Maar dit is heel lastig te reproduceren omdat dit niet altijd is.
Nu vraag ik me af omdat ik de 55.000 km aantik of ze dit nog onder garantie wegstrepen of dat ik de volle mep moet betalen om het te laten bekijken. Iets met kraakjes en piepjes doen ze na zoveel km's niks meer mee.
edit: Ik heb maar bij mijn precision cleaning afspraak op maandag hem er bij gezet, even kijken wat hun er van vinden. Ik lees op het internet dat er een soort terugroep actie of bulletin loopt voor de stoelen welke kraken dus wie weet.
Oh snap.. dat is wel balen dat het dan weer is gaan kraken. Ik had er al soort van vrede mee maar ik dacht is best nog een poging waard..ChromeFR schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:57:
[...]
Allemaal zeer herkenbaar...mijn stoel is zelfs vervangen vanwege het fractioneel "voor of achteruit gaan", en idd slecht reproduceerbaar (stond elke keer beetje voor l*l bij SuC, want als je het wil laten/voelen zien lukte dat nooit). Toch nieuwe stoel gekregen, nieuwe base ook (frame). Maar opgelost is het niet. En deze stoel kraakt nu ook weer.
Wanneer is de stoel bij jou vervangen?
Ik vraag me echt af waar dat gevoel vandaan komt dat de stoel wat naar voren en achter lijkt te schieten.
Ze zijn verplicht AP mee te leveren (als dat tenminste nog van toepassing was op het moment van bestellen), dat staat namelijk zwart op wit op je bestelovereenkomst én je eindfactuur.zunrob schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:19:
[...]
Ik zie AP ook nergens meer vermeld worden. Dat lijkt me wel sterk toch dat ze ten tijde van verkoop aangeven dat TACC en AP erop zit en dan ergens tussen bestellen en leveren besluiten AP niet meer te leveren?
Die van mij gaat maandag voor een beurt en dat heb ik ook gemeld. Je merkt het bij drempels, als de auto (en dus het plastic) koud is en snellere bochten (niet dat ik nou aan het racen ben overigens, maar relatief). Als alles opgewarmd is, is het een stuk minder erg.Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:37:
Heeft iemand ervaring met een krakende stoel van de model 3 highland en hoe service daar mee omgaat?
Ik heb een model 3 highland van eind 2024 en de laatste tijd gaat de zetel steeds meer kraken...
Het is hier gewoon het plastic frame (bij gebrek aan beter woord) om de stoel heen aan de zijkant/achterkant wat kraakt. Ben benieuwd wat ze er aan gaan doen. Is lease, dus ik ben bang dat de leasemaatschappij niet zomaar toestemming gaat geven voor een nieuwe stoel.
UNOX: The worst operating system
Zelfs als m'n handen er op liggen en ik geconcentreerd ben op de weg. 😅
Begrijp ik het nou goed dat de 5000 euro inruil premie enkel zeker is als de auto voor 31 juni wordt uitgeleverd? Nu bestellen is dus geen gegarandeerde inruil premie?Silversurfer1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:24:
[...]
de levertijd van 'Standard' RWD is nu naar augustus / september gegaan. Oei.
Inruil voorstel zelf heb je ook geen zekerheid over totaan de levering?
Ik heb dan geluk gehad met mijn voorgeconfigureerd voertuig die ik eind maart besteld heb en eind maart geleverd (binnen 1 week). Momenteel staan er eigenlijk geen vooraf geconfigureerde voertuigen online.Silversurfer1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:24:
[...]
Oh en de levertijd van 'Standard' RWD is nu naar augustus / september gegaan. Oei.
Zijn hier ondernemers die ook een dergelijke afweging gemaakt hebben? 0% financial lease klinkt erg aantrakkelijk, maar de bijtelling gooit echt roet in het eten. Als ik een calculatie maak voor 5 jaar rijden, dan is een nieuwe Y ongeveer EUR 23k duurder qua TCO t.o.v. een ocassion van 35k EUR.
Vorig jaar hebben ze dit voor mijn inruil keurig opgevangen.Brokencore schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:20:
[...]
Begrijp ik het nou goed dat de 5000 euro inruil premie enkel zeker is als de auto voor 31 juni wordt uitgeleverd? Nu bestellen is dus geen gegarandeerde inruil premie?
Wil je FSD? Anders dan zou ik ff spieken in het fsd topic. HW3 lijkt vooralsnog niet mee te doen, maar 100% zeker is het nog niet. Ook niet of een nee nu een nee later betekend. Ik zou nog ff een maandje afwachten voor ik voor een HW3 zou gaan als FSD belangrijk is voor je..innova58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:31:
Nu FSD approved is in NL, is het nog slim om een ocassion model Y met HW3 te kopen? Ik twijfel nog enorm tussen een nieuwe Y Prememium LR met 0% financial lease vs. een ocassion LR AWD uit 2023 voor rond de 35k EUR.
Zijn hier ondernemers die ook een dergelijke afweging gemaakt hebben? 0% financial lease klinkt erg aantrakkelijk, maar de bijtelling gooit echt roet in het eten. Als ik een calculatie maak voor 5 jaar rijden, dan is een nieuwe Y ongeveer EUR 23k duurder qua TCO t.o.v. een ocassion van 35k EUR.
Lijkt me wel een impact op restwaarde vooral als strak blijkt dat HW3 inferieur is en geen retrofit krijgt. Of nog erger, helemaal niet gekeurd is door RDW in NL. Ik maak hooguit 15k km per jaar. Als Nerd is het voor mij alleen maar leuk niet noodzakelijkgjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:39:
[...]
Wil je FSD? Anders dan zou ik ff spieken in het fsd topic. HW3 lijkt vooralsnog niet mee te doen, maar 100% zeker is het nog niet. Ook niet of een nee nu een nee later betekend. Ik zou nog ff een maandje afwachten voor ik voor een HW3 zou gaan als FSD belangrijk is voor je..
Daarom zeg ik : nog ff afwachten, nou blaat iedereen door elkaar heen en iedereen denkt het beter te weten.innova58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:42:
[...]
Lijkt me wel een impact op restwaarde vooral als strak blijkt dat HW3 inferieur is en geen retrofit krijgt. Of nog erger, helemaal niet gekeurd is door RDW in NL. Ik maak hooguit 15k km per jaar. Als Nerd is het voor mij alleen maar leuk niet noodzakelijk
Algemeen bekend is dat HW3 minder geschikt is maar dat is straks HW4 ook weer als HW5 uit komt.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Linkerknie opgetrokken waar je je hand open op laat rusten is voor mij voldoende om geen meldingen te krijgen....Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Bij mij is enkel een ‘knietje’ al voldoende met de camera afgeplakt. Maar ja, ouder model, misschien dat dit nog verschil maakt.Empie69 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:56:
[...]
Linkerknie opgetrokken waar je je hand open op laat rusten is voor mij voldoende om geen meldingen te krijgen....
[Afbeelding]
Of af en toe tegen de weerstand aan draaien.
Je inruilpremie kan wel lager uitvallen. De inruil auto wordt tenslotte elke maand minder waard. Ik geloof dat er een termijn wordt afgesproken. Beter om een barrel in te ruilen. Die blijft laag in prijs. De deal blijft wel overeind ook al wordt de auto na 31ste wordt geleverd.Brokencore schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:20:
[...]
Begrijp ik het nou goed dat de 5000 euro inruil premie enkel zeker is als de auto voor 31 juni wordt uitgeleverd? Nu bestellen is dus geen gegarandeerde inruil premie?
[ Voor 3% gewijzigd door Silversurfer1 op 11-04-2026 21:13 ]
Even hier checken: https://www.boschwiperblades.com/xc/nl-nl/-/nl-nl/kaka schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:38:
Is er iemand die kan bevestigen of de Bosch Aerotwin A621S compatibel zijn met de MY 2024 sept. (BYD accu)? Ik zie allerlei tegenstrijdige comments/informatie en zou graag bevestiging krijgen. Of een alternatief wat wel gewoon goed is ofc
Bij me lijkt het nogal variëren van momenten en enige manier dat goed werkt is hand op stuur houden
Roenie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:26:
[...]
Bij mij is enkel een ‘knietje’ al voldoende met de camera afgeplakt. Maar ja, ouder model, misschien dat dit nog verschil maakt.
Of af en toe tegen de weerstand aan draaien.
https://www.tesla.com/own....html#CONCEPT_LQR_4ND_YBBJmtpes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
Naast alle FSD nieuws heb ik een vraag over achteruit parkeren van mn m3h uit 2025 🙂. Vandaag bij het achteruit parkeren zag ik in mn camera en scherm dat ik nog ruimte had. Toch voelde ik licht 'bots' gevoel. Ik gelijk kijken maar geen schade. Toevallig had ik dit ook meegemaakt bij mn vorige auto (m3h 2024). Is het een soort van beveiliging van Tesla of heb ik daadwerkelijk een auto geraakt bij het achteruit parkeren?
Als de camera is afgeplakt heeft het stuur tegengas nodig door contragewicht. Dus met je knie beetje tegen stuur aan leunen werkt dan, of je hand aan t stuur laten rusten op zo'n manier dat stuur constant wat voelt.royalt123 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:46:
Als camera afgeplakt is dan ziet ze toch ook niet of je knie goed staatof heb ik nu echt iets gemist?
Bij me lijkt het nogal variëren van momenten en enige manier dat goed werkt is hand op stuur houden![]()
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ook al hoorde ik geen waarschuwingssignaal maar ik ga vanuit dat het wel de 'Obstacle-Aware Acceleration' functie zal zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Jmtpes op 12-04-2026 00:47 ]
Kan je een beschikbare update ook in de app zien en starten?desaff schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:40:
Hier een tesla model 3 oud model met FSD en kreeg net een update. Geen idee of wat er precies in zit. [Afbeelding]
Tot nu toe ging ik steeds in de auto kijken, dus vandaar mijn vraag.
Ja ik ben nog niet in de auto geweest sinds gistermiddag. Dus dit is de update die ik via de app heb gekregen. Bij meer info staat er: kleine aanpassingen en verbeteringen.avdl72 schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:43:
[...]
Kan je een beschikbare update ook in de app zien en starten?
Bedankt. Weer wat geleerd.desaff schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:44:
[...]
Ja ik ben nog niet in de auto geweest sinds gistermiddag. Dus dit is de update die ik via de app heb gekregen. Bij meer info staat er: kleine aanpassingen en verbeteringen.
Ik was gister 2026.8.6 aan het downloaden en toen was de update opeens weg. Ik denk dat ze die inderdaad hebben vervangen door die 2026.8.6.1desaff schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:40:
Hier een tesla model 3 oud model met FSD en kreeg net een update. Geen idee of wat er precies in zit. [Afbeelding]
Hoeveel ruimte had je nog? Je weet dat het geen parkeersensoren zijn en dat de vision versie van Tesla er nog wel eens naast zit?Jmtpes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
Naast alle FSD nieuws heb ik een vraag over achteruit parkeren van mn m3h uit 2025 🙂. Vandaag bij het achteruit parkeren zag ik in mn camera en scherm dat ik nog ruimte had. Toch voelde ik licht 'bots' gevoel. Ik gelijk kijken maar geen schade. Toevallig had ik dit ook meegemaakt bij mn vorige auto (m3h 2024). Is het een soort van beveiliging van Tesla of heb ik daadwerkelijk een auto geraakt bij het achteruit parkeren?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb nog nooit een update vanuit de auto zelf gestart, altijd via de app.avdl72 schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:43:
[...]
Kan je een beschikbare update ook in de app zien en starten?
tja vision....bagger ivm de oude parkeer sensoren waar je echt tot op de cm kan vertrouwen. Je ziet in mijn oude LR ook echt cm's op het scherm, bij mijn highland is het allemaal blobs. echt wekelijks ziet ie iets wat er niet is incl allemaal rode vlekken en herrie. En ook wekelijks ziet iets niet wat er wel is.Jmtpes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:48:
Nee geef mij maar de "oude" vertrouwde sensors
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Update 3.6 brengt de FSD maar voorlopig alleen voor HW4 modellen en diegenen die FSD hebben gekocht. Heb nog niet gezien dat abo auto’s de update al ontvangen.desaff schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:40:
De 8.6 brengt de naamswijziging van Autopilot naar Autosteer en kleine wijzigingen. Je kunt het in de release notes lezen wat er wijzigt.
[ Voor 9% gewijzigd door EDB op 12-04-2026 09:38 ]
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Je moet het stuur een beetje draaien, dus met je linker hand 'hangen' aan het stuur werkt goed.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Ik heb mn linker elleboog op de deur en dan mijn hand op 9 uur, daarmee geef ik elke paar seconden een klein beetje druk en dat is genoeg. Het gaat bij mij vrij automatisch na een kleine 200k km
Je kan ook je rechterhand boven op het stuur zetten (in het zicht van de camera) in combinatie met naar voren kijken wil hij dan wel eens minuten lang geen melding geven, maar ik blijf toch het 'hangen met links' prettiger vinden
Edit: per ongeluk dubbelpostinnova58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:42:
[...]
Lijkt me wel een impact op restwaarde vooral als strak blijkt dat HW3 inferieur is en geen retrofit krijgt. Of nog erger, helemaal niet gekeurd is door RDW in NL. Ik maak hooguit 15k km per jaar. Als Nerd is het voor mij alleen maar leuk niet noodzakelijk
[ Voor 37% gewijzigd door Allewijn op 12-04-2026 09:56 ]
Hw3 gaat hier in NL straks denk ik ook echt wel mee doen, daar heeft Tesla gewoon veel baat bij. Mogelijk helemaal geen retrofit nodig:innova58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:42:
[...]
Dus zelfs als het straks beschikbaar zou zijn, denk ik dat ik de kosten niet zal betalen. Hooguit een keer als je weet dat je die maand veel gaat rijden of op vakantie oid.
50€ is een dagje of avondje uit ook. En een dagje FSD, de eerste keer, vind ik daar wel onder vallen. Na een tijdje is de lol er misschien wel vanaf. We zullen het zien. Net de update binnen gekregen, nu nog instaleren.nDirect090 schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:04:
De hele tijd word ik weer gehyped en denk ik: ik wil het, ik wil het, ik wil het (heb nog hw3). Maar dan realiseer ik me: het kost €50 per maand en ik rijd niet zoveel dat ik die kosten eruit ga halen.
Dus zelfs als het straks beschikbaar zou zijn, denk ik dat ik de kosten niet zal betalen. Hooguit een keer als je weet dat je die maand veel gaat rijden of op vakantie oid.
Gekocht of Abbo? Enjoy!The_Woesh schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:35:
[...]
50€ is een dagje of avondje uit ook. En een dagje FSD, de eerste keer, vind ik daar wel onder vallen. Na een tijdje is de lol er misschien wel vanaf. We zullen het zien. Net de update binnen gekregen, nu nog instaleren.
Gekocht, bijna 3 jaar geleden, in een opwelling. Ik had er al een hard hoofd in dat het ooit zou komen. Wel hw3 dus weet nog niet of het gaat werken. Ik ben nu helaas in Hong Kong en dat wordt pas kijken als ik terug ben. Mijn vrouw heeft er niks mee, dus die gaat het niet proberen.
Veel plezier. Share it in het FSD TopicThe_Woesh schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:35:
[...]
50€ is een dagje of avondje uit ook. En een dagje FSD, de eerste keer, vind ik daar wel onder vallen. Na een tijdje is de lol er misschien wel vanaf. We zullen het zien. Net de update binnen gekregen, nu nog instaleren.
Kijk even in het FSD topic.Jasper 99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:44:
Ik zag ook opeens de FSD update in mijn tesla app, maar bij mij kost het 99 euro per maand. Zijn er mensen die voor de 7,5K versie gaan vanuit overwogen financiele voordelen of zijn de meeste toch geneigd naar een maand abbo? Ik begrijp dat je 49 moet betalen als je al een enhanced self driving abbo had?
1 ding wat ik wel altijd irritant vind bij bv autopilot is hoe snel je een waarschuwing krijgt dat je ogen op de weg moet houden (ook als ik bv even spotify nummer verander of wat dan) is daar nog iets anders aan of is het hetzelfde?
[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 12-04-2026 16:44 ]
Als ik me goed herinner ging ik gelijk kijken had ik nog 2 a 3 cm over. Ben op de hoogte dat Tesla werkt met cameras ipv sensoren.Inspired schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:56:
[...]
Hoeveel ruimte had je nog? Je weet dat het geen parkeersensoren zijn en dat de vision versie van Tesla er nog wel eens naast zit?
[ Voor 13% gewijzigd door Jmtpes op 12-04-2026 17:15 ]
Je kunt toch op het scherm zien of je er wel of niet tegenaan zit? Lijkt me nogal vreemd dat je op het scherm ziet dat er ruimte is terwijl je er wel tegenaan zit...Jmtpes schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:14:
[...]
Als ik me goed herinner ging ik gelijk kijken had ik nog 2 a 3 cm over. Ben op de hoogte dat Tesla werkt met cameras ipv sensoren.
Ik zou morgen contact opnemen met Tesla sales of er wat geregeld kan worden. Bv een preconfigured model 3. En wie weet, is de informatie op de site incorrect (het is allemaal nogal gehaast aangepast)jaco32 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:46:
Ik had voor mezelf eindelijk de keuze gemaakt om een model 3 te kopen, kom ik er gisteren achter dat autopilot/autosteer er niet meer opzit😓.
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 12-04-2026 19:26 ]
WTF? Ik heb er net een besteld in de veronderstelling dat dit er gewoon op zou zitten. Maargoed het is geen dealbreaker voor mij en ga er zéker geen €100 pm voor betalen maar dit is wel een beetje een bummer...jaco32 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:46:
Ik had voor mezelf eindelijk de keuze gemaakt om een model 3 te kopen, kom ik er gisteren achter dat autopilot/autosteer er niet meer opzit😓.
Volgens mij kan je in de app zien bij je order of het er wel/niet bij zit.Thodekroo schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:36:
[...]
WTF? Ik heb er net een besteld in de veronderstelling dat dit er gewoon op zou zitten. Maargoed het is geen dealbreaker voor mij en ga er zéker geen €100 pm voor betalen maar dit is wel een beetje een bummer...
Ik heb al 2 keer een noodrem gehad (2025.44) waarbij er echt niets aan de hand was. Zeer onprettig. Ook de bemoeienis van rijstrook hulp, wat een K systeem... 🫢
Op 1 jaar tijd 1 noodrem gehad, was wel schrikken maar ik snapte het wel. Gietende regen en voetganger die in een bocht richting de straat stapte.sender schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:57:
Ben ik alleen als ik zeg dat ik autopilot uit heb gezet. En dat ik baal dat ik emergency braking niet permanent uit kan zetten?
Ik heb al 2 keer een noodrem gehad (2025.44) waarbij er echt niets aan de hand was. Zeer onprettig. Ook de bemoeie is van rijstrook hulp, wat een K systeem... 🫢
Rijstrook hulp zie ik regelmatig mensen over klagen, heb ik nooit last van, gewoon je richtingaanwijzer correct gebruiken en niet over volle lijnen rijden
Ik rij altijd "iets links uit het midden" tesla wil me exact in het midden. Dat vind ik teveel naar rechts...Fire69 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:01:
[...]
Op 1 jaar tijd 1 noodrem gehad, was wel schrikken maar ik snapte het wel. Gietende regen en voetganger die in een bocht richting de straat stapte.
Rijstrook hulp zie ik regelmatig mensen over klagen, heb ik nooit last van, gewoon je richtingaanwijzer correct gebruiken en niet over volle lijnen rijden
Als ik gewoon rij merk ik eigenlijk nooit iets van de rijstrook hulp. Als ik nu met de KIA rij voel ik die veel vaker aan mijn stuur trekken.sender schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:57:
Ben ik alleen als ik zeg dat ik autopilot uit heb gezet. En dat ik baal dat ik emergency braking niet permanent uit kan zetten?
Ik heb al 2 keer een noodrem gehad (2025.44) waarbij er echt niets aan de hand was. Zeer onprettig. Ook de bemoeienis van rijstrook hulp, wat een K systeem... 🫢
Thanks voor de tip, bij de bestelovereenkomst staat:xares schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:44:
[...]
Volgens mij kan je in de app zien bij je order of het er wel/niet bij zit.
Autopilot Inbegrepen
Ik neem dan dus aan dat dat inclusief autosteer/lane assist is, en niet alleen adaptive cruise control? Auto is 2 dagen geleden besteld.
Dan was je net op tijd. Met het goedkeuren van FSD (vrijdag avond) is die optie verdwenen.Thodekroo schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:13:
[...]
Thanks voor de tip, bij de bestelovereenkomst staat:
Autopilot Inbegrepen
Ik neem dan dus aan dat dat inclusief autosteer/lane assist is, en niet alleen adaptive cruise control? Auto is 2 dagen geleden besteld.
Ik eigenlijk ook nooit, behalve op spitsstroken met die vreselijke belijningen bij op- en afrit. Gisteren nog eens extra geprobeerd op de A27 vanwege de A2 afsluiting. Dan stuurt de Tesla zonder AP aan door Lane Assist je regelrecht de andere rijstrook opgjcvro schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:07:
[...]
Als ik gewoon rij merk ik eigenlijk nooit iets van de rijstrook hulp. Als ik nu met de KIA rij voel ik die veel vaker aan mijn stuur trekken.
Ik heb hetzelfde hoor. Waardeloze systemen. Ik wil niet dat mijn auto zelf zulke ingrijpende keuzes maakt. Ik rijdt ook strak tegen de linker lijn aan en mijn Alfa heeft daar geen moeite mee en de Tesla doet alsof ik ieder moment kan crashen.sender schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:57:
[ Voor 98% gewijzigd door Mike.Litoris op 12-04-2026 21:21 ]
Grok is geen software update maar een optie die aangezet moet worden. In Frankrijk, Spanje etc. werkt het al. Hangt waarschijnlijk aan de VIN van je auto, want sommige mensen met een import auto hebben Grok al.Yolo2 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:13:
Dus wachten op software update. Komt een grote aan volgens mij hoop dat Grok er dit keer ook bijzit
Als je een import auto hebt, maar je hebt Tesla gevraagd om hem voor Nederland te configureren (zodat je geen buitenlandse aanbevelingen krijgt in Youtube enzo) dan heb je ook geen Grok.
Ik heb er een keer mee mogen spelen en hoop dat Grok snel uitgerold wordt naar Nederlandse Tesla's. Echt grappig en kan ook best nuttig zijn. Er zijn geruchten dat het in Q2 2026 naar NL en BE uitgerold wordt, dus wellicht hoeven we niet heel lang te wachten. Kan me zo voorstellen dat Tesla het RDW evaluatie proces niet wilde ontsporen met Grok in "unhinged" mode.
Afgezien dat het een totaal misplaatst model was en er gewoon een Premium RWD moet komen in plaats van (nog) meer range en een beknibbeld interieur.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Strak er tegen aan en dan als je even niet oplet er overheen. Dat is niet voor niks een correctie waard van de auto. Je moet lekker in het midden blijven met marge aan beide kanten. Het is rete irritant als er auto's helemaal naar links hangen op alle rijstroken behalve de linker —op de linker rijstrook doe ik het zelf ook als ik over een auto voor mij heen wilBobmeister schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:36:
[...]
Ik rijdt ook strak tegen de linker lijn aan en mijn Alfa heeft daar geen moeite mee en de Tesla doet alsof ik ieder moment kan crashen.
Op andere rijstroken vind ik het persoonlijk zelf mega irritant, het lijkt namelijk dat iemand een inhaalactie wilt gaan doen en moet je dus extra opletten.
RIP. Ze zullen de accu's hard nodig hebben voor de Premium LR RWD. Dat Tesla weer in de Europese lift omhoog zit zal ook wel meespelen welke modellen prio krijgen om nog aan de vraag te kunnen voldoenOekol schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:57:
Even alle gekheid op een stokje, waar is de Tesla standard LR RWD heen gegaan?
Afgezien dat het een totaal misplaatst model was en er gewoon een Premium RWD moet komen in plaats van (nog) meer range en een beknibbeld interieur.
[Afbeelding]
Ga toch weg 🤣. Ik rij al meer dan 1 miljoen km zo 🤗Oekol schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:02:
[...]
Strak er tegen aan en dan als je even niet oplet er overheen. Dat is niet voor niks een correctie waard van de auto. Je moet lekker in het midden blijven met marge aan beide kanten. Het is rete irritant als er auto's helemaal naar links hangen op alle rijstroken behalve de linker —op de linker rijstrook doe ik het zelf ook als ik over een auto voor mij heen wil![]()
Op andere rijstroken vind ik het persoonlijk zelf mega irritant, het lijkt namelijk dat iemand een inhaalactie wilt gaan doen en moet je dus extra opletten.
sender schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:13:
[...]
Ga toch weg 🤣. Ik rij al meer dan 1 miljoen km zo 🤗
Niet omdat jij al je ganse leven iets doet dat anderen het niet irritant kunnen vinden
Waar is een overzicht met welke accupakketten er in de auto's zitten? Is alleen de standard nog LFP?pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:09:
[...]
RIP. Ze zullen de accu's hard nodig hebben voor de Premium LR RWD. Dat Tesla weer in de Europese lift omhoog zit zal ook wel meespelen welke modellen prio krijgen om nog aan de vraag te kunnen voldoen
Ja, alleen de 3/Y "Standaard" RWD hebben nog LFP (van CATL). De TFF accu-wiki is nog steeds het meest complete overzichtOekol schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:29:
[...]
Waar is een overzicht met welke accupakketten er in de auto's zitten? Is alleen de standard nog LFP?
Ja dat snap ik. Overigens het betreft hier wel de linkerbaan. Uiteraard netjes in het midden in het midden!Fire69 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:22:
[...]offtopic:
Niet omdat jij al je ganse leven iets doet dat anderen het niet irritant kunnen vinden
Blijkbaar niet, gezien je reactie op m'n eerste bericht?sender schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:43:
[...]
Ja dat snap ik. Overigens het betreft hier wel de linkerbaan. Uiteraard netjes in het midden in het midden!
Ja, volgens de Tesla site wel. Voor andere Europese landen nog nietadwin84 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:43:
Goedenavond. Klopt het dat door de invoering van FSD, nieuwe auto’s alleen maar geleverd worden met adaptive cruise control? Ik gebruik autopilot best vaak, maar zal dat in een nieuwe Tesla moeten missen, tenzij ik €100 per maand ga betalen?
Dus de premium LR RWD, de AWD en de performance hebben alleen een NMC batterij van LG 5M “M53” ~85kWh. Dacht ergens een keer gelezen te hebben dat de LR RWD premium een inferieure batterijen gekregen had ofzoiets.pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:33:
[...]
Ja, alleen de 3/Y "Standaard" RWD hebben nog LFP (van CATL). De TFF accu-wiki is nog steeds het meest complete overzicht
Ja, of 7,5 k extra aftikken zo lang dat kan, maar dat gaat binnenkort waarschijnlijk ook niet meer.adwin84 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:43:
Goedenavond. Klopt het dat door de invoering van FSD, nieuwe auto’s alleen maar geleverd worden met adaptive cruise control? Ik gebruik autopilot best vaak, maar zal dat in een nieuwe Tesla moeten missen, tenzij ik €100 per maand ga betalen?
De Model Y Premium LR AWD houdt de LG 5M NMC accu.Oekol schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:56:
[...]
Dus de premium LR RWD, de AWD en de performance hebben alleen een NMC batterij van LG 5M “M53” ~85kWh. Dacht ergens een keer gelezen te hebben dat de LR RWD premium een inferieure batterijen gekregen had ofzoiets.
De Model Y Premium LR RWD had pas net de LG 5M accu, maar krijgt nu de Tesla 8L 4680 NMC accu
Ik heb Grok maar me er nog niet in verdiept tbh. Navigeren en radio instellen lukt me opeens niet meer via stem. Grok vertelt hoe ik dingen moet doen maar voert niets uit. Ik moet er nog aan wennen...wian schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:51:
[...]
Grok is geen software update maar een optie die aangezet moet worden. In Frankrijk, Spanje etc. werkt het al. Hangt waarschijnlijk aan de VIN van je auto, want sommige mensen met een import auto hebben Grok al.
Als je een import auto hebt, maar je hebt Tesla gevraagd om hem voor Nederland te configureren (zodat je geen buitenlandse aanbevelingen krijgt in Youtube enzo) dan heb je ook geen Grok.
Ik heb er een keer mee mogen spelen en hoop dat Grok snel uitgerold wordt naar Nederlandse Tesla's. Echt grappig en kan ook best nuttig zijn. Er zijn geruchten dat het in Q2 2026 naar NL en BE uitgerold wordt, dus wellicht hoeven we niet heel lang te wachten. Kan me zo voorstellen dat Tesla het RDW evaluatie proces niet wilde ontsporen met Grok in "unhinged" mode.
Volgens mn scherm had ik nog ruimte terwijl ik toch een 'bots' gevoel heb gekregen.jongetje schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:45:
[...]
Je kunt toch op het scherm zien of je er wel of niet tegenaan zit? Lijkt me nogal vreemd dat je op het scherm ziet dat er ruimte is terwijl je er wel tegenaan zit...
Staat dat dan nog niet in dat overzicht? Heb gewoon in de tabel gekeken naar de kleuren en dan opgezocht welke accu 't zou zijn.pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:14:
[...]
De Model Y Premium LR AWD houdt de LG 5M NMC accu.
De Model Y Premium LR RWD had pas net de LG 5M accu, maar krijgt nu de Tesla 8L 4680 NMC accu
Edit: Zie dat de tabel tot Q4 2025 gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 13-04-2026 06:10 ]
Was het niet dat de auto ingreep en je dat voelde?Jmtpes schreef op maandag 13 april 2026 @ 00:35:
[...]
Volgens mn scherm had ik nog ruimte terwijl ik toch een 'bots' gevoel heb gekregen.
Dat was mn vraag enkele posts geleden. Ik denk dat mn auto ingreepjongetje schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:01:
[...]
Was het niet dat de auto ingreep en je dat voelde?
[ Voor 8% gewijzigd door SuperVliegNL op 13-04-2026 11:19 ]
Mijn glazen bol zegt nee, maar die draait nog niet op FSDSuperVliegNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:19:
Hoi, verwachten jullie nog een standard range zowel 3 als Y premium model binnenkort?
Dan heb ik waarschijnlijk ook geluk, mijn Y Standard is 8-4 besteld met Autopilot zie ik in het overzichtgjcvro schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:19:
[...]
Dan was je net op tijd. Met het goedkeuren van FSD (vrijdag avond) is die optie verdwenen.
Vandaag nog even contact opgenomen, ze waren in eerst instantie zelf ook niet op de hoogte. Maar autosteer is er inderdaad af en kan ook niet alsnog geregeld worden "is een beslissing van bovenaf"pdidi schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:25:
[...]
Ik zou morgen contact opnemen met Tesla sales of er wat geregeld kan worden. Bv een preconfigured model 3. En wie weet, is de informatie op de site incorrect (het is allemaal nogal gehaast aangepast)
Dat is mooi shit voor diegenen die hem nu kopenjaco32 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:43:
[...]
Vandaag nog even contact opgenomen, ze waren in eerst instantie zelf ook niet op de hoogte. Maar autosteer is er inderdaad af en kan ook niet alsnog geregeld worden "is een beslissing van bovenaf"
Ik vind personeel de basic AP ook nog steeds een gigantische meerwaarde tov alleen TACC.
Navigeren zou via Grok goed moeten werken als ik YT mag geloven.Vendetta_X schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:39:
[...]
Ik heb Grok maar me er nog niet in verdiept tbh. Navigeren en radio instellen lukt me opeens niet meer via stem. Grok vertelt hoe ik dingen moet doen maar voert niets uit. Ik moet er nog aan wennen...
Voor de radio moet je nog de oude stemcommando's gebruiken.
Oude systeem: kort druk op de knop, Grok: langer drukken op de knop
Ja precies, helemaal als je al van plan was vorige week te bestellen😅ybos schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:48:
[...]
Dat is mooi shit voor diegenen die hem nu kopen
Ik vind personeel de basic AP ook nog steeds een gigantische meerwaarde tov alleen TACC.
Ookal ben ik nu weer aan het twijfelen tussen de model 3 standaard of de long range premium. Is de extra range +/- 200km, actieve schokdempers, lederen bekleding, extra speakers, sfeerverlichting en extra display (en keuze uit ultra red kleur) de € 9.000 extra waard ? Twijfel 😬
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/a9F0a8CvWCkEGxt26mF5kCmu.jpg?f=fotoalbum_large)