Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Heeft iemand ervaring met een krakende stoel van de model 3 highland en hoe service daar mee omgaat?
Ik heb een model 3 highland van eind 2024 en de laatste tijd gaat de zetel steeds meer kraken, vooral de bolsters waar je billen door ondersteund worden zeg maar. Ik dacht eerst dat het kwam door het systeem waar je de gordel in klikt, maar na het plaatsen van een viltje ben ik er achter gekomen dat het echt uit die bolsters komt.
Na een goede 5 km rijden is het geluid altijd wel even weg totdat het bij de volgende rit weer terugkomt.
Ook gaat mijn zetel soms met accelereren of remmen een stukje voor of achteruit, tenminste dat gevoel geeft het. Maar dit is heel lastig te reproduceren omdat dit niet altijd is.
Nu vraag ik me af omdat ik de 55.000 km aantik of ze dit nog onder garantie wegstrepen of dat ik de volle mep moet betalen om het te laten bekijken. Iets met kraakjes en piepjes doen ze na zoveel km's niks meer mee.
edit: Ik heb maar bij mijn precision cleaning afspraak op maandag hem er bij gezet, even kijken wat hun er van vinden. Ik lees op het internet dat er een soort terugroep actie of bulletin loopt voor de stoelen welke kraken dus wie weet.
Ik heb een model 3 highland van eind 2024 en de laatste tijd gaat de zetel steeds meer kraken, vooral de bolsters waar je billen door ondersteund worden zeg maar. Ik dacht eerst dat het kwam door het systeem waar je de gordel in klikt, maar na het plaatsen van een viltje ben ik er achter gekomen dat het echt uit die bolsters komt.
Na een goede 5 km rijden is het geluid altijd wel even weg totdat het bij de volgende rit weer terugkomt.
Ook gaat mijn zetel soms met accelereren of remmen een stukje voor of achteruit, tenminste dat gevoel geeft het. Maar dit is heel lastig te reproduceren omdat dit niet altijd is.
Nu vraag ik me af omdat ik de 55.000 km aantik of ze dit nog onder garantie wegstrepen of dat ik de volle mep moet betalen om het te laten bekijken. Iets met kraakjes en piepjes doen ze na zoveel km's niks meer mee.
edit: Ik heb maar bij mijn precision cleaning afspraak op maandag hem er bij gezet, even kijken wat hun er van vinden. Ik lees op het internet dat er een soort terugroep actie of bulletin loopt voor de stoelen welke kraken dus wie weet.
[ Voor 14% gewijzigd door Gyrolion op 11-04-2026 11:16 ]
Gevaarlijke aanname. In de configurator zie ik nu enkel nog de opties voor FSD maandelijks, eenmalig of niets. De tussen optie van EAP kan ik niet meer kiezen. Ook bij de officiële Tesla occasions, waar je gratis EAP bij kreeg is deze optie weggehaald.zunrob schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:55:
Dit is prima voor ons. Ik neem aan, ondanks dat nu de FSD is goedgekeurd deze eerste twee opties nog steeds standaard aanwezig zijn? We hebben de auto 23 maart besteld, en hij staat nu op de boot.
Kan iemand mij vertellen wat de beste/correcte manier is om " lichte draaikracht uit te oefenen op het stuur" i.c.m. automatisch sturen.
Ik ben hier de afgelopen dagen mee aan het experimenteren geweest en ik vind de functionaliteit echt fantastisch echter wordt ik echt elke 30 sec - 2 minuten last gevallen met deze melding.
Ik heb de handleiding bekeken en voorzover ik zie doe ik niks verkeerd.
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
Voor de goede orde:
Wat ik heb geprobeerd:
Bij de laatste poging was ik zodanig te laat en werd automatisch sturen helemaal uitgeschakeld en toen ik de auto verliet kreeg ik een "Waarschuwing Auto Pilot functies" waarbij autopilot dus wordt uitgeschakeld als het nog 4 keer gebeurt.
Wie heeft dus de gouden tip, wil het uiteraard graag veilig en legaal houden.
Ik ben hier de afgelopen dagen mee aan het experimenteren geweest en ik vind de functionaliteit echt fantastisch echter wordt ik echt elke 30 sec - 2 minuten last gevallen met deze melding.
Voor de goede orde:
- Interieurscamera/sensor is ingeschakeld.
- Ik draag geen zonnebril
- Beide handen aan het stuur, op o.a. tien voor twee en kwart voor drie.
Wat ik heb geprobeerd:
- Beide handen flink wat kracht op het stuur te zetten, lijkt niet goed/consistent te werken.
- Handen op tien voor twee of kwart voor drie en dan met de rechterhand palm iets meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
- In de file handen 5 en 7 uur, dan wederom met de rechterhand palm wat meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
Bij de laatste poging was ik zodanig te laat en werd automatisch sturen helemaal uitgeschakeld en toen ik de auto verliet kreeg ik een "Waarschuwing Auto Pilot functies" waarbij autopilot dus wordt uitgeschakeld als het nog 4 keer gebeurt.
Het is denk ik in deze wel belangrijk te weten of je HW3 of HW4 hebt omdat de interieur camera anders werkt volgens mij.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Kan iemand mij vertellen wat de beste/correcte manier is om " lichte draaikracht uit te oefenen op het stuur" i.c.m. automatisch sturen.
Voor de goede orde:Telkens heb ik het idee dat ik het onder de knie heb, maar dan werkt mijn manier toch ineens niet meer.
Wat ik heb geprobeerd:Deze "handelingen" werken bij mij dus tijdelijk en niet consistent.
- Beide handen flink wat kracht op het stuur te zetten, lijkt niet goed/consistent te werken.
- Handen op tien voor twee of kwart voor drie en dan met de rechterhand palm iets meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
- In de file handen 5 en 7 uur, dan wederom met de rechterhand palm wat meer druk zetten en of een klein beetje draaien/trekken
Bij HW3 is het gewoon het stuur vasthouden en een beetje druk uitoefenen.
Ik hield gewoon mijn handen op 10 en 2 uur, eigenlijk doe ik hetzelfde bij HW4 maar dan hoef ik geen druk uit te oefenen omdat de camera ziet dat je handen aan stuur zitten of in ieder geval je armen naar het stuur wijzen.
Dat hij bij jou al heel snel waarschuwing geeft is er misschien iets mis met de interieur camera? Deze ziet ook dat je met het scherm bezig bent of je telefoon of het raam uittuurt.
Als je dus te lang niet naar voren kijkt wordt hij al heel snel boos.
@Gyrolion HW3, handen aan het stuur en ik kijk voor uit. Telefoon ligt gewoon op de lader, die gebruik ik nooit tijdens het rijden.
Wat bedoel je met druk uitoefenen? Ik draai altijd heel licht aan het stuur, dat werkt prima.Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:10:
[...]
Het is denk ik in deze wel belangrijk te weten of je HW3 of HW4 hebt omdat de interieur camera anders werkt volgens mij.
Bij HW3 is het gewoon het stuur vasthouden en een beetje druk uitoefenen.
Ik hield gewoon mijn handen op 10 en 2 uur, eigenlijk doe ik hetzelfde bij HW4 maar dan hoef ik geen druk uit te oefenen omdat de camera ziet dat je handen aan stuur zitten of in ieder geval je armen naar het stuur wijzen.
Dat hij bij jou al heel snel waarschuwing geeft is er misschien iets mis met de interieur camera? Deze ziet ook dat je met het scherm bezig bent of je telefoon of het raam uittuurt.
Als je dus te lang niet naar voren kijkt wordt hij al heel snel boos.
Ook voor greatsword om te proberen?
Wat bij mij (M3 uit 2022) redelijk werkt is je hand op de spalk in het stuur leggen of aan de spalk beethouden en dan je arm laten hangen waardoor je continue naar zachtjes naar links stuurt. Het is even proberen, maar als je de goede ontspannen houding vind kan je tientallen minuten rijden zonder nags.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Voor de goede orde:Telkens heb ik het idee dat ik het onder de knie heb, maar dan werkt mijn manier toch ineens niet meer.
Wat ik heb geprobeerd:Deze "handelingen" werken bij mij dus tijdelijk en niet consistent.
Probeer eens met 1 hand, in plaats van 2?Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Ik houd het stuur tussen duim en wijsvinger vast links onderin en laat mijn arm gewoon hangen. De zwaartekracht geeft genoeg moment.Greatsword schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:06:
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.