• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:43

Boost9898

Software developer

Een vraagje m.b.t. Autopilot, of Autosteer zoals ze dat nu noemen. Hoe ervaren jullie het filerijden? Zolang het veerkeer in beweging blijft rijdt het heerlijk, de auto houdt precies genoeg afstand en doet dit allemaal heel soepel.

Maar zodra je tot stilstand komt in de file en de auto voor je gaat rijden, dan vind ik mijn Model 3 (RWD 2023) erg agressief optrekken. Voor m'n gevoel accelereert hij te hevig, waardoor hij vrijwel direct daarna weer afremt en vanaf dat moment weer soepel file rijdt.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:37
Boost9898 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:10:
Een vraagje m.b.t. Autopilot, of Autosteer zoals ze dat nu noemen. Hoe ervaren jullie het filerijden? Zolang het veerkeer in beweging blijft rijdt het heerlijk, de auto houdt precies genoeg afstand en doet dit allemaal heel soepel.

Maar zodra je tot stilstand komt in de file en de auto voor je gaat rijden, dan vind ik mijn Model 3 (RWD 2023) erg agressief optrekken. Voor m'n gevoel accelereert hij te hevig, waardoor hij vrijwel direct daarna weer afremt en vanaf dat moment weer soepel file rijdt.
Ik heb de auto op chill gezet en de afstand op 3 of 4 soms en dan word het al een stuk relaxer je hebt wel wat vaker dat iemand anders zijn auto er tussen propt maar daar heb je dan ook minder last van.

PSN: FreakGIB

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Freshnub schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:43:
[...]

Ah bedankt wanneer heb je de jouwe ontvangen? Bij mij is de verwachting mei/juni. Maar dan eigenlijk koop ik een kat in de zak? Slechtere laadcurve, minder wlpt, en geen lpf?
21 maart van dit jaar. En een kat in de zak weet ik niet, we kunnen natuurlijk altijd alles zoveel mogelijk willen optimaliseren, maar dat is gewoon niet altijd mogelijk. Laadcurve is alleen een ding op vakantie en dat scheelt je een paar minuten, is dat een echt probleem? En minder bereik, dan hebben we het ook over een paar km. Scheelt allemaal niet zoveel in mijn beleving
Blik1984 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:35:
[...]

21 maart van dit jaar. En een kat in de zak weet ik niet, we kunnen natuurlijk altijd alles zoveel mogelijk willen optimaliseren, maar dat is gewoon niet altijd mogelijk. Laadcurve is alleen een ding op vakantie en dat scheelt je een paar minuten, is dat een echt probleem? En minder bereik, dan hebben we het ook over een paar km. Scheelt allemaal niet zoveel in mijn beleving
Met deze insteek kunnen ze je dus ook prima een Model Y standaard meegeven ipv een LR premium.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:30
Inspired schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:42:
[...]

Met deze insteek kunnen ze je dus ook prima een Model Y standaard meegeven ipv een LR premium.
Exact! Ik voel mij een beetje bekocht als ik mindere componenten krijg, terwijl er beter spul in omloop is. Ik betaal toch +10k meer tov een standard

• Blik1984
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:42:
[...]

Ik bedoel alleen te zeggen dat de verschillen mogelijk marginaal zijn en op langere termijn helemaal onzeker. Je hebt niet opeens een ondermaats product gekregen. Tesla staat er om bekend om continue producten te verbeteren/wijzigen. Zo ook bijvoorbeeld het 15.6" scherm naar 16" scherm, en zo blijft er iedere keer weer een mogelijke reden om je aankoop uit te stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Blik1984 op 09-04-2026 13:25 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44

Dat is al jaren zo, soms wordt het iets beter, en dan na een update weer slechter.
Ik heb het vooral als de file echt iedere keer tot stilstand komt. Als de auto in beweging blijft met variabele snelheid, dan gaat het wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:54
Na een zoektocht op de occasionmarkt zit ik toch met een schuin ook naar een nieuwe Model 3. Die zeker nu je een inruilbonus van €5000 krijgt wel interessant wordt. Ik ben benieuwd hoe jullie naar onderstaande rekensom kijken en of ik ergens de mist in ga. Ik ga uit van 10 jaar bezit en 200.000km. Ik moet hier en daar natuurlijk aannames doen, met name mbt onderhoud. Daarnaast ben ik uitgegaan van de huidige wegenbelastingtarieven en verzekeringspremies bij mijn huidige verzekeraar obv All-Risk. Maar je kunt je afvragen hoe reëel het is om een 2019 model nog 10 jaar lang All-Risk te verzekeren. Ik vergelijk een 2019 AWD Long range met een SOH van ongeveer 85% en 144.000km met een nieuwe SR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX15Oa6NFhrx19Kl9rxlNCsHG00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MBcgAXwlByQEVVc5jgCQP7qB.png?f=user_large

Ik ben benieuwd of mijn aannames reëel zijn of dat ik ergens een denkfout maak. Ik ben bekend met de verschillen tussen een 2019LR en een 2026SR, maar ben benieuwd naar welke keuze jullie zouden maken.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:51
Thodekroo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:31:
Na een zoektocht op de occasionmarkt zit ik toch met een schuin ook naar een nieuwe Model 3. Die zeker nu je een inruilbonus van €5000 krijgt wel interessant wordt. Ik ben benieuwd hoe jullie naar onderstaande rekensom kijken en of ik ergens de mist in ga. Ik ga uit van 10 jaar bezit en 200.000km. Ik moet hier en daar natuurlijk aannames doen, met name mbt onderhoud. Daarnaast ben ik uitgegaan van de huidige wegenbelastingtarieven en verzekeringspremies bij mijn huidige verzekeraar obv All-Risk. Maar je kunt je afvragen hoe reëel het is om een 2019 model nog 10 jaar lang All-Risk te verzekeren. Ik vergelijk een 2019 AWD Long range met een SOH van ongeveer 85% en 144.000km met een nieuwe SR.

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of mijn aannames reëel zijn of dat ik ergens een denkfout maak. Ik ben bekend met de verschillen tussen een 2019LR en een 2026SR, maar ben benieuwd naar welke keuze jullie zouden maken.
Volgens mij zit je best goed, alleen is de nieuwe sr een stukje zuiniger, ik heb niet gekeken hoeveel maar ik denk dat 20% best in de buurt komt.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:53

[Afbeelding]

In de huidige markt zou ik zeker voor een nieuwe gaan. De M3 Standaard rijdt echt heerlijk!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
Freshnub schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:56:
[...]

Exact! Ik voel mij een beetje bekocht als ik mindere componenten krijg, terwijl er beter spul in omloop is. Ik betaal toch +10k meer tov een standard
"Mindere componenten" is wel een beetje kort door de bocht. Een NMC accu is namelijk in een aantal opzichten wel degelijk "beter" dan LFP. En bovenal kan je meer capaciteit in hetzelfde pack drukken met een lager gewicht dan LFP.

LFP is zwaarder en minder dense, maar kent een langere levensduur en altijd 100% laden is prima. You win some you lose some.

Persoonlijk vind ik het prijsverschil tussen de Standard en de Premium ook te groot (ik heb zelf een Standard dan ook :+ ) het prijsverschil zit meer in de afwerking, velgen, stoelventilatie, glazen dak, ledstrips, isolatie, etc. Uiteindelijk is het platform en de aandrijflijn gewoon hetzelfde (al is de Standard tot 50km/u wat afgeknepen).

Helaas verkoopt Tesla geen Premium Standard Range RWD - die heeft wel degelijk bestaan overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 09-04-2026 15:00 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Blik1984 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:23:
[...]

Ik bedoel alleen te zeggen dat de verschillen mogelijk marginaal zijn en op langere termijn helemaal onzeker. Je hebt niet opeens een ondermaats product gekregen. Tesla staat er om bekend om continue producten te verbeteren/wijzigen. Zo ook bijvoorbeeld het 15.6" scherm naar 16" scherm, en zo blijft er iedere keer weer een mogelijke reden om je aankoop uit te stellen.
Verbeteren is prima. In dit geval krijg je minder. Dan zou je compensatie verwachten. Dat hebben ze in het verleden ook wel gedaan overigens bij lagere WLTP.

Richh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:52:
[...]

"Mindere componenten" is wel een beetje kort door de bocht. Een NMC accu is namelijk in een aantal opzichten wel degelijk "beter" dan LFP. En bovenal kan je meer capaciteit in hetzelfde pack drukken met een lager gewicht dan LFP.

LFP is zwaarder en minder dense, maar kent een langere levensduur en altijd 100% laden is prima. You win some you lose some.

Persoonlijk vind ik het prijsverschil tussen de Standard en de Premium ook te groot (ik heb zelf een Standard dan ook :+ ) het prijsverschil zit meer in de afwerking, velgen, stoelventilatie, glazen dak, ledstrips, isolatie, etc. Uiteindelijk is het platform en de aandrijflijn gewoon hetzelfde (al is de Standard tot 50km/u wat afgeknepen).

Helaas verkoopt Tesla geen Premium Standard Range RWD - die heeft wel degelijk bestaan overigens.
In zijn geval heeft het niks met LFP te maken. Hij heeft een LR besteld. Uit de Tesla accu loterij komt er nu een versie in met minder WLTP en (waarschijnlijk) een mindere curve.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:37
megabeat schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:41:
[...]

Volgens mij zit je best goed, alleen is de nieuwe sr een stukje zuiniger, ik heb niet gekeken hoeveel maar ik denk dat 20% best in de buurt komt.
Ik ging van mijn Model 3 uit 2020, die 156 Wh/km verbruikte met 175.000 km op de teller, naar nu 129 Wh/km. Ik zit momenteel op 35.000 km, en heb er al een winter mee gereden, dus dit verbruik zal ongeveer zo blijven.
Dat is dus rond de 20% zuiniger, zou ik zeggen.

Ook meer range: mijn oude SR+ gaf ongeveer 350 km aan bij 100% laden.
Deze nieuwe uit 2025 geeft 447 km bij 100%.

Daarnaast is hij veel beter geveerd, een stuk stiller en mooier afgewerkt.

PSN: FreakGIB

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:30
Inspired schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:20:
[...]

In zijn geval heeft het niks met LFP te maken. Hij heeft een LR besteld. Uit de Tesla accu loterij komt er nu een versie in met minder WLTP en (waarschijnlijk) een mindere curve.
Exact. Ik lees nog steeds meer nadelen dan voordelen. Minder bereik, slechtere laadcurve, maar wel lichter en goedkoper voor tesla. Dat laatste klinkt niet als een voordeel voor de consument als ze dezelfde prijs blijven hanteren. Maar ja de bestelling staat al en minstens de komende vijf jaar wordt dit mijn auto. Ik vind het alleen een beetje vreemde gang van zaken als je er als consument op achteruit lijkt te gaan, maar de fabrikant er op vooruit en dit wordt goed gepraat.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-04 17:19

[Afbeelding]

Ik kwam op een vergelijkbare conclusie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Door de 5000 euro korting is het verlies dat je normaal hebt op een nieuwe auto eigenlijk volledig gecompenseerd. In mijn vergelijking was het een 5 jaar oude highland met 77K km op de teller. Wat je daarvoor terug krijgt is 4 jaar garantie ipv beperkte garantie bij occasion en meer garantie/jaren op de accu. Wat het je kost is dat er een smak meer geld 'vast' zit in je auto.

Alles staat en valt natuurlijk met de daadwerkelijke afschrijving en of je inderdaad 5 of zelfs 10 jaar tevreden blijft met de auto. Maar op papier is het een goede deal.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 09-04-2026 15:36 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:11

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Hier een MY van inmiddels een paar weken oud (net geen 1200km op de teller) en ervaar herrie van die kleine fan onder het scherm https://gathering.tweaker...message/79462470#79462470.

Wat is jullie ervaring met dit soort dingen.. Service afspraak maken of gewoon langsrijden en de fan om laten wisselen (zonder afspraak). Ik heb hem er zelf zo uitgeschroefd

Mijn eerste ervaring met service & tesla dus ben nog even zoekende

[ Voor 4% gewijzigd door markklok op 09-04-2026 16:18 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
markklok schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:18:
Hier een MY van inmiddels een paar weken oud (net geen 1200km op de teller) en ervaar herrie van die kleine fan onder het scherm https://gathering.tweaker...message/79462470#79462470.

Wat is jullie ervaring met dit soort dingen.. Service afspraak maken of gewoon langsrijden en de fan om laten wisselen (zonder afspraak). Ik heb hem er zelf zo uitgeschroefd

Even melden via de app

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• ths1986
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:13
markklok schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:18:

Normaliter zou ik ook denken langsrijden en het probleem laten checken, echter werkt het bij Tesla anders. Je rijdt er anders heen voor jan met de korte achternaam. Want ze zullen je niet gelijk helpen (dat is mijn ervaring). Maar via app melden, beste nog om daar een foto/video van te uploaden en de afspraak maken.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:33

DM_

tomic schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:05:
Vraagje aan model 3 eigenaren van 2022 en 2023:

Stel je hebt bij koud weer vanmorgen gereden of je zet de auto gewoon in Park voor 10 minuten. Wordt de vooruit bij het camera gedeelte bij jullie dan warm?

Vorig jaar is mijn ruit vervangen en ik merk dat de het camera gedeelte niet warm wordt en dat daar condens op blijft zitten. Volgens de mobile service dienst van Tesla komt het omdat de draden helemaal niet warm worden ondanks dat de auto aanstaat. (ze hebben wel ruit van camera binnenkant schoongemaakt, en bekabeling gecheckt). Dat was allemaal goed.
Monteur van Tesla geeft aan dat het camera gedeelte warm moet worden zoals op het service vehicle ook het geval was.
Beetje dezelfde verhaal, al 2 keer.

1e keer was er een lekkage in de wielkast waardoor het te vochtig werd binnen. De mobile service monteur gaf ook aan dat je de elementen niet zelf aan kan zetten. Had nog met een collega gebeld om na te vragen. Tegen de tijd dat de lekkage was verholpen was het seizoen ook weer warmer aan het worden dus leek opgelost.

De volgende koude seizoen was het weer raak.

Weer service laten uitvoeren. Conclusie was dat tijdens het vervangen van de voorruit (was voor de wielkast lekkage al uitgevoerd) de verwarmingselementen niet meer goed aangesloten waren. Dus Tesla heeft het schoongemaakt en weer correct aangesloten.

Eerst volgende moment dat het weer koud was deden ze weer niks. Rest van de ruit droog en schoon, camera deel weer beslagen. Soms zet ik voordat ik weg ga sentry aan in de hoop dat ergens iets in de auto realiseert dat die de f£%king verwarming daar aan moet...

Ben er inmiddels klaar mee.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:28
Freshnub schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:33:
[...]

Exact. Ik lees nog steeds meer nadelen dan voordelen. Minder bereik, slechtere laadcurve, maar wel lichter en goedkoper voor tesla. Dat laatste klinkt niet als een voordeel voor de consument als ze dezelfde prijs blijven hanteren. Maar ja de bestelling staat al en minstens de komende vijf jaar wordt dit mijn auto. Ik vind het alleen een beetje vreemde gang van zaken als je er als consument op achteruit lijkt te gaan, maar de fabrikant er op vooruit en dit wordt goed gepraat.
Dat ie minder gaat worden is helemaal nog niet gezegd. De range is nu nog geschat en ze willen niet overschatten dus dan liever onderschatten ipv later claims krijgen. De LR heeft waarschijnlijk dezelfde batterij en die heeft een range van 657 km met 18 inch banden. De Premium LR heeft 19 of 20 inch dus zal waarschijnlijk iets mindere range hebben. Maar ze zouden er ook zomaar iets meer kWh’s in kunnen stoppen om dat op te vangen. Qua laadcurve weten we ook nog niet veel. Of kan iemand met een LR daar wat over vertellen? De nieuwe 4680 is pas eind februari in productie gegaan dus een LR uit begin maart zou zo’n pack kunnen hebben.

Qua laadsnelheid is de 4680 NMC met 250 sneller dan de LFP met 170.

Ik denk dat de 4680 wel goede batterij is. Tesla zet er vol op in. Ze geven ook een langere garantie dan op de LFP met 192.000 km om 160.000 km. Ze zijn ook beter voor milieu. Kost stuk minder stroom om te maken.

Lichter (tot wel 100 kg) maakt de auto dynamischer. Het is volgens mij ook een structural pack wat de auto ook stijver maakt. Dus ook weer dynamischer. Wel lastiger te repareren maar dat hebben ze opgelost heb ik gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Silversurfer1 op 09-04-2026 21:29 ]

Silversurfer1 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:58:
[...]

Dat ie minder gaat worden is helemaal nog niet gezegd. De range is nu nog geschat en ze willen niet overschatten dus dan liever onderschatten ipv later claims krijgen. De LR heeft waarschijnlijk dezelfde batterij en die heeft een range van 657 km met 18 inch banden. De Premium LR heeft 19 of 20 inch dus zal waarschijnlijk iets mindere range hebben. Maar ze zouden er ook zomaar iets meer kWh’s in kunnen stoppen om dat op te vangen. Qua laadcurve weten we ook nog niet veel. Of kan iemand met een LR daar wat over vertellen? De nieuwe 4680 is pas eind februari in productie gegaan dus een LR uit begin maart zou zo’n pack kunnen hebben.

Qua laadsnelheid is de 4680 NMC met 250 sneller dan de LFP met 170.

Ik denk dat de 4680 wel goede batterij is. Tesla zet er vol op in. Ze geven ook een langere garantie dan op de LFP met 192.000 km om 160.000 km. Ze zijn ook beter voor milieu. Kost stuk minder stroom om te maken.

Lichter (tot wel 100 kg) maakt de auto dynamischer. Het is volgens mij ook een structural pack wat de auto ook stijver maakt. Dus ook weer dynamischer. Wel lastiger te repareren maar dat hebben ze opgelost heb ik gelezen.
De 8L heeft 74kWh naar verluid. Bij de Premium komt daar echt niet ineens wat bij. Je mist dus 10kWh tov LG. Hij zal wel iets zuiniger zijn maar de oude WLTP haal je niet. De eerste testen qua laden houden niet over. Zie YT. Het is puur cost saving. Wat is de bron voor die 100kg lichter trouwens? Ik kan bij Tesla geen gewichten meer vinden. Energiedichtheid van 4680 zit nog niet op het niveau van de oude LG. Structural geeft wel wat winst.

Het is verder een LR pack dus vergelijken met LFP is scheef. Garantie van elk LR pack is 192k.

[ Voor 200% gewijzigd door Inspired op 09-04-2026 22:51 ]

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14
[...]

Ik zit in dezelfde boot (besteld met LG batterij toen er geadverteerd werd met 620 WLTP maar in werkelijkheid 660 geleverd werd) en deel hetzelfde negatieve sentiment. Ben benieuwd wanneer de details bekend worden en of er enige vorm van compensatie komt.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
Model Y standaard is vanaf nu met zwarte hemelbekleding volgens de foto’s op de website. Dat lijkt mij zelf niet fijn omdat het zonder panoramaroof al vrij donker binnen is. Ik heb besteld eind maart toen de foto’s nog een witte hemelbekleding toonden. Kan ik ervan uitgaan dat ik die dan ook krijg, of is het verstandig er zelf nog achteraan te gaan?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24
[...]

Je overdrijft een beetje. Dat gebeurd bij andere automerken niet anders. Heb eind '20 een seat leon in bestelling gehad. Elke december werd de auto duurder en verdwenen er opties van de optielijst. Op een gegeven moment was de auto een pak duurder en zaten er dingen als dynamische verlichting niet meer op. Na anderhalf jaar en twee verhogingen met dito besparingen voor hen heb ik geannuleerd voor een MY RWD. Geen moment spijt van gehad.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
We hebben 23 maart een Model 3 Standard besteld. Een dag later werd ik gebeld door Tesla om de order door te spreken en toen werd aangegeven dat de auto in Utrecht geleverd gaat worden. Gister eindfactuur ontvangen.

Nu las ik een aantal posts waarin een slechtere ervaring met Utrecht m.b.t. aflevering werd aangegeven. Als ik google zie ik dat Tilburg een Delivery Center is, en Utrecht lijkt 'meer' te zijn, ook verkoop etc. Alsof ze aflevering erbij doen zeg maar.
Nu had ik gebeld met Tesla, en ze geven aan dat wijzigen naar Tilburg mogelijk is, maar dat dat waarschijnlijk vertraging oplevert omdat er al transport naar Utrecht geregeld was voor die auto. Mogelijk vertraging en een andere auto dus.

1) Ben wat geschrokken van de verhalen over aflevering in Utrecht, en dan vooral m.b.t. krassen. Als Tilburg puur en alleen afleveringen doet klinkt het alsof ze daar er beter op toe gericht zijn. Van de andere kant hoeft de aflevering denk ik ook niet zo heel veel te zijn. Hoe is jullie ervaring met aflevering in Utrecht? Moet ik echt vragen om een wijziging met mogelijk vertraging?
2) Aflevering staat verwacht begin mei. Op de factuur staat dat ik nu al moet betalen, klopt dat?

• xFeverr
  • Laatst online: 15:20
Het is vandaag 10 april, de dag waarop we mogelijk de goedkeuring voor FSD gaan zien in Nederland. Ik heb nog niks gezien tot nu toe, ben benieuwd of we vandaag dan ook iets gaan horen: zowel goed nieuws als slecht nieuws.

• xFeverr
  • Laatst online: 15:20

Als je de zoekfunctie gebruikt in dit topic kom je er snel achter dat je niet de enige bent. Het goede nieuws: het 'hoort' zo te werken, dus je auto is niet kapot. Het slechte nieuws: het 'hoort' zo te werken, dus er valt niets aan te doen.

Ik gebruik het ook niet meer in 'stop & go' files. Soms waag ik nog eens een poging maar al snel denk ik: dit is niks, uit dat ding. Zo lang het verkeer rolt is het te doen, maar bij stilstand is het drama

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

saturn21 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 05:39:
Model Y standaard is vanaf nu met zwarte hemelbekleding volgens de foto’s op de website. Dat lijkt mij zelf niet fijn omdat het zonder panoramaroof al vrij donker binnen is. Ik heb besteld eind maart toen de foto’s nog een witte hemelbekleding toonden. Kan ik ervan uitgaan dat ik die dan ook krijg, of is het verstandig er zelf nog achteraan te gaan?
Mijn MY werd vorige maand nog geleverd met grijze hemelbekleding (wit bestaat niet) ondanks de vermelding op de website van een volledig zwart interieur. Persoonlijk vind ik zwart mooier maar grijs is ook prima.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Blik1984
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:56:
We hebben 23 maart een Model 3 Standard besteld. Een dag later werd ik gebeld door Tesla om de order door te spreken en toen werd aangegeven dat de auto in Utrecht geleverd gaat worden. Gister eindfactuur ontvangen.

Nu las ik een aantal posts waarin een slechtere ervaring met Utrecht m.b.t. aflevering werd aangegeven. Als ik google zie ik dat Tilburg een Delivery Center is, en Utrecht lijkt 'meer' te zijn, ook verkoop etc. Alsof ze aflevering erbij doen zeg maar.
Nu had ik gebeld met Tesla, en ze geven aan dat wijzigen naar Tilburg mogelijk is, maar dat dat waarschijnlijk vertraging oplevert omdat er al transport naar Utrecht geregeld was voor die auto. Mogelijk vertraging en een andere auto dus.

1) Ben wat geschrokken van de verhalen over aflevering in Utrecht, en dan vooral m.b.t. krassen. Als Tilburg puur en alleen afleveringen doet klinkt het alsof ze daar er beter op toe gericht zijn. Van de andere kant hoeft de aflevering denk ik ook niet zo heel veel te zijn. Hoe is jullie ervaring met aflevering in Utrecht? Moet ik echt vragen om een wijziging met mogelijk vertraging?
2) Aflevering staat verwacht begin mei. Op de factuur staat dat ik nu al moet betalen, klopt dat?
Ik heb in Utrecht afgehaald, en dat ging heel soepel en zonder problemen. Ze hebben gewoon een deel van de locatie volledig gereserveerd voor afleveringen. Kids kregen een blikje cola en ik een bakkie koffie terwijl alles gereed werd gemaakt.

Qua betalen, je moet ervoor zorgen dat voor ophalen alles betaald is. Dat hoeft niet perse nu al

• Blik1984
  • Nu online
xFeverr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:57:
Het is vandaag 10 april, de dag waarop we mogelijk de goedkeuring voor FSD gaan zien in Nederland. Ik heb nog niks gezien tot nu toe, ben benieuwd of we vandaag dan ook iets gaan horen: zowel goed nieuws als slecht nieuws.
Er moet sowieso wat gaan komen vandaag, sowieso vanuit Tesla

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
xFeverr schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:57:
Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD

• RvV
  • Laatst online: 16:12

RvV

Ik heb die van mij in Tilburg opgepikt maar die had ook hier en daar wat krassen en was alles behalve schoon. Toen hebben ze hem een half uurtje in de werkplaats opgelapt met een rotary polijstmachine. De krassen waren weg maar heb thuis later weer de hologrammen eruit gepolijst. Maar goed. Zo zie ik Tesla een beetje. Soms heb je mazzel en soms heb je pech.

Y'24

De Model Y Standaard LR (met de 4680 accu) is niet meer te bestellen

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:17
A_ve_D schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:13:
[...]

Let op (was)krassen als je je auto ophaalt in Utrecht.
Van mij zat helemaal onder de waskrassen (nieuwe Y) en de belofte werd gedaan dat alles weggepolijst zou worden.
Nu is die gepolijst en nog steeds alle krassen zichtbaar en ze hebben het al over overspuiten wat absoluut ongewenst is op een nieuwe auto.
Is opnieuw spuiten niet beter dan het bij polijsten houden? Al is het maar een beetje, de verflaag wordt toch dunner door polijsten. Misschien krijg je een extra dikke laag (dus beter?) door overspuiten? Neemt natuurlijk niet weg dat het sowieso niet nodig zou moeten zijn...

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:11

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Paar dagen geleden zelf de fout in gegaan door dikka aangekoekte vogelpoep op de voorruit te hard er proberen af te boenen...

Ging daarna in de auto zitten om weg te rijden.. krasjes 😱🫪 (te zien bij een invalshoek van de zon)

Baluh😮‍💨

Legion 7i i9 3080 32gb

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
DutchJudge schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:36:
[...]

Is opnieuw spuiten niet beter dan het bij polijsten houden? Al is het maar een beetje, de verflaag wordt toch dunner door polijsten. Misschien krijg je een extra dikke laag (dus beter?) door overspuiten? Neemt natuurlijk niet weg dat het sowieso niet nodig zou moeten zijn...
Het is een Ultra Red, ze gaven al aan dat het een moeilijke lak is om te spuiten. Dus kans op kleurverschil is aanwezig.
Als ik de auto ooit weer verkoop en er is een verschil in dikte van de lak kan ik dat ook gaan proberen uit te leggen.

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:16
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:47:
[...]

Het is een Ultra Red, ze gaven al aan dat het een moeilijke lak is om te spuiten. Dus kans op kleurverschil is aanwezig.
Als ik de auto ooit weer verkoop en er is een verschil in dikte van de lak kan ik dat ook gaan proberen uit te leggen.
Unikleuren zijn over het algemeen makkelijker over te spuiten. Metallic, parelmoereffect zijn heel lastig. Je krijgt dit nooit mooi, omdat je handmatig spuit.

• cijder1
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:56
Goedemorgen, ik kan een 2de hands model y kopen met 7,500km op teller het betreft een 2025 model met een LFP batterij nu rij ik ongeveer 1000-1200 km per maand. Zou dit een goed idee zijn of beter een 2026 model met de andere batterij?

Kleur: Diamond Black

Datum eerste toelating: 30 september 2025

Kilometerstand: 7.400 km

Nieuwprijs: 47.290 euro

Ceramic coating op de lak

Voorramen getint door Luna Glass Tinting

Leren stoelen, ventilatie, verwarmde voor- en achterstoelen

Elektrisch neerklapbare achterbank

Wrap-around sfeerverlichting

Premium audio met 9 luidsprekers

15,4 inch touchscreen en 8 inch scherm voor achterpassagiers

Doorlopende LED-lichtbalk voor en achter

Frequentieafhankelijke dempers

LFP batterij

Snelladen tot 175 kW

299 pk, 0-100 in 5,9 seconden, achterwielaandrijving
!
Vraagprijs €41500
Dank voor de moeite

• A_ve_D
  • Nu online
trangelang schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:50:
[...]

Unikleuren zijn over het algemeen makkelijker over te spuiten. Metallic, parelmoereffect zijn heel lastig. Je krijgt dit nooit mooi, omdat je handmatig spuit.
Precies, en daarom wil ik niet dat hij wordt overgespoten.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:04
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:56:
[...]

Precies, en daarom wil ik niet dat hij wordt overgespoten.
De lichte krassen zitten toch alleen in de blanke laklaag. Ik neem aan dat wanneer ze de auto overspuiten deze alleen wordt voorzien van een nieuwe blanke laklaag?

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• A_ve_D
  • Nu online
Tasteless schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:04:
[...]

De lichte krassen zitten toch alleen in de blanke laklaag. Ik neem aan dat wanneer ze de auto overspuiten deze alleen wordt voorzien van een nieuwe blanke laklaag?
Op de motorkap zit 1 diepe kras waarbij het witte er doorheen komt.

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
cijder1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:54:
Goedemorgen, ik kan een 2de hands model y kopen met 7,500km op teller het betreft een 2025 model met een LFP batterij nu rij ik ongeveer 1000-1200 km per maand. Zou dit een goed idee zijn of beter een 2026 model met de andere batterij?
Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb maar ik zie geen vraagprijs. Mocht deze tussen de 35000 en 40000 euro liggen zou ik niet verder zoeken.

• DutchJudge
  • Laatst online: 17:17
Silversurfer1 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:57:
Nog even terugkomend op de nieuwe 4680 batterij van de Y LR en Premium LR. Deze NMC batterij zit al in de Cybertruck en de degradatie daarin is heel acceptabel met 3 a 4 % na 80.000 tot 110.000 km. Wel gevoelig voor Superchargen.
Berlijn maakt deze batterij ook maar die productie zal op volle toeren draaien in 2027. Denk dat de packs nu uit de US komen. Uiteindelijk zullen alle Tesla’s met deze 4680 batterij uitgerust gaan worden. Garantie is ook wat langer dan de LFP met 192.000 km om 160.000. Ik heb nu een Y Premium LR AWD in bestelling staan met nog de oude 2170 batterij maar ik ga de order denk ik omzetten naar een Y Premium LR RWD met 4680 pack.
Waar kun je vinden welke accu erin komt te zitten? Ik heb ook een LR AWD in bestelling staan (sinds 1 feb), maar nog geen VIN.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
Ik vermoed dat het een standard range betreft want LFP. Die kan je altijd tot 100% laden.

De Y Premium (met doorlopende lichtbalk) is nu alleen als Long Range beschikbaar. Die kan verder op een volle accu, maar met een NMC pack is het te adviseren standaard tot 80% te laden. Over de verschillen tussen LFP en NMC is online heel veel te vinden.

Als je thuis kan laden is een EV een no brainer, onafhankelijk van hoeveel km's je rijdt per maand. Ik deed ruim het dubbele met een fors kleinere accu vroegah.

Het hangt imho allemaal van de prijs af en wat je ongeveer wil.
Je kan tegenwoordig wel een "Standard" Model Y kopen, met diezelfde LFP accu als de occasion die je noemt, splinternieuw met 16" display, voor minder euro's (36990 met inruilkorting verrekend). Maarja dan heb je niet alle luxe van de Premium.
Sub 40k zou ik persoonlijk sowieso voor de occasion kiezen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:47:
[...]
Ik denk dat je je druk maakt om iets wat niemand ooit gaat zien. Ik denk echt niet dat iemand de dikte van de lak gaat meten als hij een auto inkoopt of koopt. Bij mij is het portier van mijn zwarte Y vorige week overgespoten vanwege krassen (door een aannemer vakkundig aangebracht tijdens werkzaamheden in de straat) maar daar zie je echt niets van tov de rest van de auto.
Ik ben er wel achter gekomen dat niet elke schadehersteller Tesla's (mag) doen.

• A_ve_D
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je je druk maakt om iets wat niemand ooit gaat zien. Ik denk echt niet dat iemand de dikte van de lak gaat meten als hij een auto inkoopt of koopt. Bij mij is het portier van mijn zwarte Y vorige week overgespoten vanwege krassen (door een aannemer vakkundig aangebracht tijdens werkzaamheden in de straat) maar daar zie je echt niets van tov de rest van de auto.
Ik ben er wel achter gekomen dat niet elke schadehersteller Tesla's (mag) doen.
Nja druk maakt om niets.. Het gaat om een nieuwe auto, daarvan verwacht ik dat hij totaal schadevrij is.
Of je nou 10 euro of 50K+ betaald, als iets nieuws is moet het nieuw zijn en niet vol met sporen.
Zwart spuiten is wel wat anders dan deze rode kleur.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:29:
[...]

Nja druk maakt om niets.. Het gaat om een nieuwe auto, daarvan verwacht ik dat hij totaal schadevrij is.
Of je nou 10 euro of 50K+ betaald, als iets nieuws is moet het nieuw zijn en niet vol met sporen.
Dan heb ik nieuws voor je, zelfs nieuwe auto's hebben soms al gespoten delen ;) .
Dit omdat het tijdens transport/aftercare nog weleens gebeurd dat er een paneel beschadigd raakt.

En zelfs het rood van je Tesla moet een goede spuiter gewoon perfect kunnen krijgen hoor. Of denk je dat het rood van Tesla bijzonderder is dan op een Pagani :P

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 10-04-2026 12:33 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:29:
[...]

Het ging mij op de opmerking over de dikte van de lak. Niet dat een auto op deze manier afgeleverd zou moeten worden, dat lijkt me logisch dat dit gewoon beter kan in dit geval.

Die van mij december 2024 opgehaald in Utrecht en was gewoon prima. Verbaasde over de mensen die een uur in de auto gingen zitten om alles in te stellen. Enige tip die ik kan geven is dat je pas dingen moet gaan instellen als je helemaal akkoord e.d bent. Dan pas wordt de auto aan je gekoppeld, anders kun je weer opnieuw beginnen. Ik was na 10 minuten wel klaar met mijn stoel, spiegels en het adres in de navigatie zetten. Zag er mensen inzitten die er al inzaten toen ik aankwam en nog steeds toen ik wegging. Maar misschien waren die een film aan het kijken...

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:44

In principe moet je betalen bij de levering, tenzij er in de koopovereenkomst iets anders staat.

• cijder1
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:08:
[...]

Ik vermoed dat het een standard range betreft want LFP. Die kan je altijd tot 100% laden.

De Y Premium (met doorlopende lichtbalk) is nu alleen als Long Range beschikbaar. Die kan verder op een volle accu, maar met een NMC pack is het te adviseren standaard tot 80% te laden. Over de verschillen tussen LFP en NMC is online heel veel te vinden.

Als je thuis kan laden is een EV een no brainer, onafhankelijk van hoeveel km's je rijdt per maand. Ik deed ruim het dubbele met een fors kleinere accu vroegah.

Je kan tegenwoordig wel een "Standard" Model Y kopen, met diezelfde LFP accu als de occasion die je noemt, splinternieuw met 16" display, voor minder euro's (36990 met inruilkorting verrekend). Maarja dan heb je niet alle luxe van de Premium.
De vraagprijs is €41,500

• cijder1

Vraagprijs €41,500
Kleur: Diamond Black

Datum eerste toelating: 30 september 2025

Kilometerstand: 7.400 km

Nieuwprijs: 47.290 euro

Ceramic coating op de lak

Voorramen getint door Luna Glass Tinting

Leren stoelen, ventilatie, verwarmde voor- en achterstoelen

Elektrisch neerklapbare achterbank

Wrap-around sfeerverlichting

Premium audio met 9 luidsprekers

15,4 inch touchscreen en 8 inch scherm voor achterpassagiers

Doorlopende LED-lichtbalk voor en achter

Frequentieafhankelijke dempers

LFP batterij

Snelladen tot 175 kW

299 pk, 0-100 in 5,9 seconden, achterwielaandrijving
!

Dank voor de moeite

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Heeft iemand een tip voor het instellen van de airco in een M3H?

Ik krijg het maar niet goed. Op de 'AUTO' stand blijft de airco maar koude lucht blazen. Zit je met ijshandjes in een te warme auto te sturen.
De ingestelde temperatuur maakt niet veel uit. Verschillende temperaturen (18, 20, 22) ingesteld en bij een rit van een uur staat de airco aan het einde nog steeds te loeien als een malle.
Dat was gisteren met het mooie warme weer, maar ook als het veel kouder is buiten blijft de airco volle bak blazen.

Als ik de 'AUTO' optie uitzet dan heb je wel de keuze om de uitblaas openingen te kiezen, maar dan word de auto met het warmere weer ook niet echt veel koeler.

Kortom het werkt uitermate teleurstellend. Iemand tips?

• cijder1
Richh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:08:
[...]

Dit betreft een “eerste” uitgave vertelde die me die nu niet meer geproduceerd wordt.

Premium met de LFP batterij. Kan ook een nieuwe bestellen maar dan zit je wel met 10+15k meer prijs. Weet niet goed waar ik goed mee ben? Het wordt de eerste zegmaar. Heb nu nog een heerlijke diesel uit 2017😆

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:10
Paling1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:16:
Heeft iemand een tip voor het instellen van de airco in een M3H?

Ik krijg het maar niet goed. Op de 'AUTO' stand blijft de airco maar koude lucht blazen. Zit je met ijshandjes in een te warme auto te sturen.
De ingestelde temperatuur maakt niet veel uit. Verschillende temperaturen (18, 20, 22) ingesteld en bij een rit van een uur staat de airco aan het einde nog steeds te loeien als een malle.
Dat was gisteren met het mooie warme weer, maar ook als het veel kouder is buiten blijft de airco volle bak blazen.

Als ik de 'AUTO' optie uitzet dan heb je wel de keuze om de uitblaas openingen te kiezen, maar dan word de auto met het warmere weer ook niet echt veel koeler.

Kortom het werkt uitermate teleurstellend. Iemand tips?
Ik heb hem eigenlijk altijd op auto en dan 21 of 21.5 Heb je de luchstroom wel veranderd? Bijvoorbeeld naar beneden en uit elkaar dat die niet rechsreeks op je blaast

"Luchtstroomrichting: Tik op het klimaatscherm en sleep de "luchtgolven" op de afbeelding van het dashboard om de richting te bepalen.

Luchtstroom splitsen: Om de luchtstroom in tweeën te splitsen, sleep je vanuit het midden van de luchtstroomregelaar de lucht naar buiten"

[ Voor 12% gewijzigd door wootahH op 10-04-2026 13:32 ]

• Silversurfer1
Inspired schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:19:
[...]

De 8L heeft 74kWh naar verluid. Bij de Premium komt daar echt niet ineens wat bij. Je mist dus 10kWh tov LG. Hij zal wel iets zuiniger zijn maar de oude WLTP haal je niet. De eerste testen qua laden houden niet over. Zie YT. Het is puur cost saving. Wat is de bron voor die 100kg lichter trouwens? Ik kan bij Tesla geen gewichten meer vinden. Energiedichtheid van 4680 zit nog niet op het niveau van de oude LG. Structural geeft wel wat winst.

Het is verder een LR pack dus vergelijken met LFP is scheef. Garantie van elk LR pack is 192k.
Ja we moeten het nog afwachten. Qua laadsnelheid staat er nu 250 en dat was 170. Het is idd geen 100kg maar 85 (1976 en nu is dat 1891) zie daarvoor de website van Tesla. Ze zeggen dat ze de energiedichtheid nu voor elkaar hebben sinds eind februari. De oude 4680 is niet te vergelijken met de nieuwe. De garantie op het LFP pack was 160k en nu met het 4680 pack 192.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

wootahH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb hem eigenlijk altijd op auto en dan 21 of 21.5 Heb je de luchstroom wel veranderd? Bijvoorbeeld naar beneden en uit elkaar dat die niet rechsreeks op je blaast
Dat instellen van de luchtstroom kan niet in de 'AUTO' stand toch?
Als ik dat uitschakel kan ik inderdaad de uitstroomopeningen instellen, maar zoals ik hierboven al schreef werkt dat ook niet echt optimaal. Bij luchtstroom naar beneden krijg je ijsvoeten, luchtstroom naar achter krijg je ijshanden. Luchtstroom omhoog is dan de enige die overblijft. Dan dus geen ijsvoeten en ijshanden, maar wel een te warme auto en alsnog een airco die maar staat te blazen. Ventilator staat dan op 'Lo' ingesteld anders wordt het alleen maar erger.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 10-04-2026 13:33 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
Paling1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:32:
[...]

Dat instellen van de luchtstroom kan niet in de 'AUTO' stand toch?
Als ik dat uitschakel kan ik inderdaad de uitstroomopeningen instellen, maar zoals ik hierboven al schreef werkt dat ook niet echt optimaal. Bij luchtstroom naar beneden krijg je ijsvoeten, luchtstroom naar achter krijg je ijshanden. Luchtstroom omhoog is dan de enige die overblijft. Dan dus geen ijsvoeten en ijshanden, maar wel een te warme auto en alsnog een airco die maar staat te blazen. Ventilator staat dan op 'Lo' ingesteld anders wordt het alleen maar erger.
De luchtstroom kun je wel richten maar heb je niet per ongeluk eventueel voorruit ontwaseming aanstaan? Want in "auto" met voorruit ontwaseming aan kun je inderdaad de luchtstroom niet aanpassen. Je kunt de luchtstroom ook nog splitsen eventueel.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Silversurfer1
DutchJudge schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:06:
[...]

Waar kun je vinden welke accu erin komt te zitten? Ik heb ook een LR AWD in bestelling staan (sinds 1 feb), maar nog geen VIN.
Nou de huidige Y LR AWD heeft een 2170 pack maar op termijn (niemand weet wanneer) zal deze worden vervangen door een 4680 pack. Alle Tesla's gaan over op deze pack. In de US draait de productie op volle toeren (met eigen lithium uit eigen mijn! :) en Berlijn is opgestart maar zal in 2027 op volle toeren gaan draaien.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

adjego schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:35:
[...]

De luchtstroom kun je wel richten maar heb je niet per ongeluk eventueel voorruit ontwaseming aanstaan? Want in "auto" met voorruit ontwaseming aan kun je inderdaad de luchtstroom niet aanpassen. Je kunt de luchtstroom ook nog splitsen eventueel.
Ik denk dat die ontwaseming uitstaat, maar ik zal het nog eens checken.
Ik kreeg net een PM van @wootahH met een youtube instructie om de luchtstroom te richten, daar ga ik ook eens mee aan de slag.
Silversurfer1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:31:
[...]

Ja we moeten het nog afwachten. Qua laadsnelheid staat er nu 250 en dat was 170. Het is idd geen 100kg maar 85 (1976 en nu is dat 1891) zie daarvoor de website van Tesla. Ze zeggen dat ze de energiedichtheid nu voor elkaar hebben sinds eind februari. De oude 4680 is niet te vergelijken met de nieuwe. De garantie op het LFP pack was 160k en nu met het 4680 pack 192.
Nogmaals. Je vergelijkt een standard pack met een LR pack. Dat is appels met peren. De 8L is een LR pack. Een LR pack had al 250kW laden en 192k garantie. Dus begrijp even niet waarom je daar steeds op terug komt. Hij is lichter maar heeft dus ook minder capaciteit. En of de 4680 zoveel beter is moeten we nog zien/afwachten. Er is weinig over bekend.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:56
Is er toevallig iemand anders met Tessie die in de profiler functionaliteit eens bij de Vehicle info wil kijken wat er getoond wordt bij "SoftwareUpdateInstallationPercentageComplete" en "SoftwareUpdateExpectedDurationMinutes"?
Bij mij wordt bij die waarden respectievelijk 1% en 45 min getoond. Terwijl er op dit moment helemaal geen update loopt.
Reden is dat ik het gevoel heb dat ik op 2026.2.3 blijf steken (inmiddels al 64 dagen) en het gevoel heb dat er iets niet goed gaat, waarna ik via de profiler deze info zag. Het lijkt daardoor alsof er een update vast hangt terwijl hij de 2026.2.3 gewoon netjes afgerond heeft destijds.
Heb de update frequentie al op geavanceerd gezet maar ook dat lijkt niet te helpen.
Betreft een Y AWD uit December 2025.
Tessie geeft in de software tracker aan dat er nog maar 2,3% van hun fleet op 2026.2.3 zit en dat deze phasing out is. Het overgrote deel is nu al over naar 2026.8.3 en 2026.8.6.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:57
Sypheron schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:18:
Is er toevallig iemand anders met Tessie die in de profiler functionaliteit eens bij de Vehicle info wil kijken wat er getoond wordt bij "SoftwareUpdateInstallationPercentageComplete" en "SoftwareUpdateExpectedDurationMinutes"?
Bij mij wordt bij die waarden respectievelijk 1% en 45 min getoond. Terwijl er op dit moment helemaal geen update loopt.
Reden is dat ik het gevoel heb dat ik op 2026.2.3 blijf steken (inmiddels al 64 dagen) en het gevoel heb dat er iets niet goed gaat, waarna ik via de profiler deze info zag. Het lijkt daardoor alsof er een update vast hangt terwijl hij de 2026.2.3 gewoon netjes afgerond heeft destijds.
Heb de update frequentie al op geavanceerd gezet maar ook dat lijkt niet te helpen.
Tessie geeft in de software tracker aan dat er nog maar 2,3% van hun fleet op 2026.2.3 zit en dat deze phasing out is. Het overgrote deel is nu al over naar 2026.8.3 en 2026.8.6.
Even voor jou gekeken, ik zit ook op 2026.2.3 en ik zie hetzelfde bij software dingetje in de profiler.

Gewoon geduld hebben, soms is het een mysterie waarom je wat langer op een software versie blijft hangen.. soms ben je als eerste.

We zitten in iedergeval bij de laatste 2.3% die deze update nog hebben draaien op onze Tesla, dus uitstervend ras. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gyrolion op 10-04-2026 14:24 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sypheron schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:18:
Vaak is het een kwestie van geduld, ik draai ook nog op 2.3. Helaas heb ik de pro variant van Tessie niet dus de profiler details heb ik niet voor je.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:56
Dank, dan is het waarschijnlijk gewoon een weergave dingetje en moet ik inderdaad gewoon geduldig zijn :)

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:28
Sterker nog, ik heb gisteren 2026.2.3 gekregen als nieuwe update na 1 1/2 maand met 2025.44.300 rondgereden te hebben (nieuwe auto)

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
Paling1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:50:
[...]

Ik kreeg net een PM van @wootahH met een youtube instructie om de luchtstroom te richten, daar ga ik ook eens mee aan de slag.
Kun je de link naar het filmpje delen?

• royalt123
  • Nu online
Hoi,

Valt het jullie ook op dat de ruiten van een Tesla sneller beschadigd raken, of heb ik gewoon ontzettend veel pech?

​In een half jaar tijd heb ik bij mijn Model Y Juniper al twee keer het glas volledig moeten laten vervangen (de voorruit en het dakraam).

Nu heeft de Model 3 van mijn vrouw na slechts drie maanden ook een barst in de voorruit.

In de tien jaar hiervoor heb ik met mijn vorige auto's nooit één sterretje of barst gehad.
​Hebben jullie hier ook vaker last van?

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:57
royalt123 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:48:
Hoi,

Valt het jullie ook op dat de ruiten van een Tesla sneller beschadigd raken, of heb ik gewoon ontzettend veel pech?

​In een half jaar tijd heb ik bij mijn Model Y Juniper al twee keer het glas volledig moeten laten vervangen (de voorruit en het dakraam).

Nu heeft de Model 3 van mijn vrouw na slechts drie maanden ook een barst in de voorruit.

In de tien jaar hiervoor heb ik met mijn vorige auto's nooit één sterretje of barst gehad.
​Hebben jullie hier ook vaker last van?
Herkenbaar. In 3maanden heb ik al meerdere sterretjes in mijn voorruit terwijl mijn vorige m3 na 5j niets had. Lijkt wel of ik meer steentjes op de ruit hoor vallen, misschien door de vorm?

• Heinemancp
  • Laatst online: 17:20
SpeedyDH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:57:
[...]

Herkenbaar. In 3maanden heb ik al meerdere sterretjes in mijn voorruit terwijl mijn vorige m3 na 5j niets had. Lijkt wel of ik meer steentjes op de ruit hoor vallen, misschien door de vorm?
https://www.ad.nl/auto/de...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Vooral ontwerp van andere auto's maar Tesla's staan op 1. Maar niet afgezet tegen aantal auto's op de weg vs leaserijders en prive-rijders (hypothese: die rijden langer door) maar wel grotere veiligheidszone - waardoor eerder vervanging nodig is.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Empie69 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:48:
[...]

Kun je de link naar het filmpje delen?
Nog niet uitgeprobeerd of dit werkt...

• Silversurfer1
Inspired schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:17:
[...]

Nogmaals. Je vergelijkt een standard pack met een LR pack. Dat is appels met peren. De 8L is een LR pack. Een LR pack had al 250kW laden en 192k garantie. Dus begrijp even niet waarom je daar steeds op terug komt. Hij is lichter maar heeft dus ook minder capaciteit. En of de 4680 zoveel beter is moeten we nog zien/afwachten. Er is weinig over bekend.
Oh ja je hebt gelijk. Er zijn zoveel verschillende uitvoeringen. Ik kijk oa op ev database. Maar idd maar even afwachten. Al zit de 4680 dus nu al wel in de (standard) LR denk ik. Dus als iemand die heeft ben ik erg benieuwd naar zijn ervaringen. Laadcurve, laadsnelheid etc. Degradatie kun je nog niet veel over zeggen denk ik. Maar aangezien Tesla helemaal overgaat naar deze batterij denk ik wel dat het snor zit allemaal.

• RvV
  • Laatst online: 16:12

RvV

Silversurfer1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:54:
[...]

Oh ja je hebt gelijk. Er zijn zoveel verschillende uitvoeringen. Ik kijk oa op ev database. Maar idd maar even afwachten. Al zit de 4680 dus nu al wel in de (standard) LR denk ik. Dus als iemand die heeft ben ik erg benieuwd naar zijn ervaringen. Laadcurve, laadsnelheid etc. Degradatie kun je nog niet veel over zeggen denk ik. Maar aangezien Tesla helemaal overgaat naar deze batterij denk ik wel dat het snor zit allemaal.
In mijn beleving: het enige waar Tesla aan denkt is geld. "Hoe kunnen we een product zo goedkoop mogelijk maken zonder al te veel ellende ervan te ondervinden." Ik verwacht niet perse een betere accu te krijgen met een 4680 cel. Time will tell.

Y'24

• gjcvro
RvV schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:12:
[...]

In mijn beleving: het enige waar Tesla aan denkt is geld. "Hoe kunnen we een product zo goedkoop mogelijk maken zonder al te veel ellende ervan te ondervinden." Ik verwacht niet perse een betere accu te krijgen met een 4680 cel. Time will tell.
Dat is dus het dubbele.. er zitten best veel spulletjes op je tesla die als ze die weglaten de prijs best kunnen drukken, zoals stoelverwaming ventilatie etc etc. Dat hebben ze pas laatst gedaan met de goedkopere modellen, tot die tijd zat het er allemaal op en aan. Dus alleen prijs kan niet de drijfveer zijn.
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:15:
[...]

Dat is dus het dubbele.. er zitten best veel spulletjes op je tesla die als ze die weglaten de prijs best kunnen drukken, zoals stoelverwaming ventilatie etc etc. Dat hebben ze pas laatst gedaan met de goedkopere modellen, tot die tijd zat het er allemaal op en aan. Dus alleen prijs kan niet de drijfveer zijn.
Dat is toch juist gedaan om mensen meer te laten betalen voor een premium?

• Derk J
  • Registratie: November 2024
Paling1 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:50:
[...]

Ik zal even kijken of ik een filmpje voor je kan uploaden van mijn m3h.

• Derk J
  • Registratie: November 2024
Derk J schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:43:
[...]

Ik zal even kijken of ik een filmpje voor je kan uploaden van mijn m3h.

• gjcvro
Inspired schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:32:
[...]

Dat is toch juist gedaan om mensen meer te laten betalen voor een premium?
Het zit er al sinds jaar en dag op.
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:53:
[...]

Het zit er al sinds jaar en dag op.
Wat ik bedoel. Voorheen waren alle modellen nagenoeg gelijk. Nu is er een uitgeklede standaard en is premium duurder. Dat is natuurlijk gedaan om meer marge te maken.

• Silversurfer1
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:15:
[...]

Nou de 'Standard' is overigens best compleet. Zeker voor z'n prijs. Ps stoelverwarming zit er op de eerste zitrij nog wel bij. Op de tweede zitrij niet en geen ventilatie.

Overigens zie ik net dat de 'Standard' LR eruit is. Staat niet meer op de prijslijst. Komt misschien dan toch de Standard Range Premium RWD terug? Hoop het. Voor mij is 500km meer dan genoeg. En zeker als die een lagere prijs heeft.

Oh en de levertijd van 'Standard' RWD is nu naar augustus / september gegaan. Oei.

[ Voor 4% gewijzigd door Silversurfer1 op 10-04-2026 17:28 ]

Pagina: 1 ... 231 232 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: