Ja + software. Zoals eerder gezegd: De ICE van mijn vrouw kwam in de kerstvakantie niet meer door de APK. Toen moesten wij heel snel besluiten anders kon ze in het nieuwe jaar niet meer naar haar werk. We hebben toen proefritten gemaakt in meerdere 2e hands EV's, waar overal wel iets over werd opgemerkt (onduidelijke software, slecht zicht, loslatende randen rondom schermen, geen CCS, mindere range, etc.). Toen zagen we bij een lokale dealer een M3 SR+. Toen ze daar in ging zitten gaf ze aan: Duidelijk, deze wil ik. We moesten 18k aftikken voor een Niro met 150k op de teller of een M3 SR+ met ongeveer een ton op de teller. Toen was de keuze erg snel gemaakt.
En ja, die 3SR+ heeft ook wat aandachtspuntjes, maar die wegen voor ons prima op tegen de uitdagingen die we bij andere merken EV's tegenkwamen. En misschien had ze ook heerlijk in een Audi gezeten, maar, dan komt direct een puntje van bijv. range/efficiency, etc. weer naar voren. Tesla heeft heel veel zaken goed voor elkaar waar wij waarde aan hechten (Software, efficiency, acceleratie, best wel veel opties standaard zoals stoelverwarming, inklapbare spiegels, SuC-netwerk, veel ruimte in trunk & frunk, etc.).
Dus ja: Puur kijkend naar de auto zijn we daar gewoon erg tevreden over, niet alles is perfect, maar over de hele linie gezien gewoon een goede auto voor het geld waarvan ik er veel (niet alle) vertrouwen in heb dat zij hem tot de 500k kan doorrijden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP