[iPad Pro (6e generatie, 2022)] Ervaringen & discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Van harte welkom in het iPad Pro (6e generatie) topic! In dit topic mogen alle zaken besproken worden welke niet specifiek te herleiden zijn naar iPadOS zoals de gebruikerservaringen. Dit topic is bestemd voor zowel het 11-inch model als de 12,9-inch uitvoering.

Voor het softwareplatform iPadOS is een apart topic beschikbaar. Software-gerelateerde vragen/ervaringen mogen dan ook gedeeld worden in dat topic.

Ben je op zoek naar de topics van een andere iPad iPhone? Klik dan op één van de volgende links om direct bij de juiste topics uit te komen: iPad Air, iPad en iPad mini.

Verder: problemen en specifieke vragen horen thuis in een eigen topic. Dit maakt het makkelijker voor andere mensen, welke hetzelfde probleem ondervinden, om de oplossing te vinden of te delen.

Feedback m.b.t. de inhoud van dit topic, bijbehorend bij dit forum, kan in iOS feedback besproken worden.

Als laatste. Heb je opmerkingen, vragen, suggesties of feedback? Stuur mij dan (bij voorkeur) een privébericht via Tweakers, of vermeld @robcoenen in je reactie op dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5ZGRNwX1osDHLZhaQRCPfcPuHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYyNCxCAxFXw1ztPaf8y6VMa.jpg?f=fotoalbum_large

Modellen

11-inch display
Specificaties
  • 11" Liquid Retina display ProMotion-technologie en True Tone
  • M2‑chip
  • 12-MP groothoek- en 10‑MP ultragroothoek­camera
  • 12‑MP TrueDepth-camerasysteem met ultragroothoek
  • USB‑C‑connector met ondersteuning voor Thunderbolt/USB 4
  • 5G
  • Face ID
  • Compatibel met Apple Pencil (2e generatie)
  • Compatibel met Magic Keyboard en Smart Keyboard Folio
Prijzen
  • €1.069 128 GB - Wi-Fi
  • €1.269 128 GB - Wi-Fi + Cellular
  • €1.199 256 GB - Wi-Fi
  • €1.399 256 GB - Wi-Fi + Cellular
  • €1.449 512 GB - Wi-Fi
  • €1.649 512 GB - Wi-Fi + Cellular
  • €1.949 1 TB - Wi-Fi
  • €2.149 1 TB - Wi-Fi + Cellular
  • €2.449 2 TB - Wi-Fi
  • €2.649 2 TB - Wi-Fi + Cellular
12,9-inch display
Specificaties
  • 12,9"Liquid Retina XDR‑display ProMotion-technologie en True Tone
Klik hier voor de volledige tech specs
Prijzen
  • €1.469 128 GB - Wi-Fi
  • €1.669 128 GB - Wi-Fi + Cellular
  • €1.599 256 GB - Wi-Fi
  • €1.799 256 GB - Wi-Fi + Cellular
  • €1.849 512 GB - Wi-Fi
  • €2.4049 512 GB - Wi-Fi + Cellular
  • €2.349 1 TB - Wi-Fi
  • €2.544 1 TB - Wi-Fi + Cellular
  • €2.849 2 TB - Wi-Fi
  • €3.044 2 TB - Wi-Fi + Cellular

Overige

Klik hier om de iPad-modellen te vergelijken.
Klik hier om het toestel direct aan te schaffen (verwijst naar Apple's eigen webwinkel).

[YouTube: Meet the all-new iPad and iPad Pro | Apple]

Apple topics

Mac
MacBook Air, MacBook Pro, iMac 24", Mac mini, Mac Studio, Mac Pro en macOS Ventura
iPad
iPad Pro, iPad Air, iPad, iPad mini en iPadOS
iPhone
iPhone 14, iPhone SE, AirTag en iOS 16
Watch
Apple Watch / watchOS
AirPods
AirPods, AirPods Pro en AirPods Max
TV & Woning
Apple TV (4K) / Apple TV-app / Apple TV+ en HomePod mini
Alleen bij Apple
Apple Music en Apple Arcade

[ Voor 55% gewijzigd door robcoenen op 19-10-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
11" nog steeds geen miniLED scherm. :(

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
De Store, incl. de prijzen, zijn weer terug online.
Ik vul het topic vnv. aan maar de prijzen staan er bij deze al in.

Oef, een iPad boven de 3000 euro :P

[ Voor 22% gewijzigd door robcoenen op 18-10-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 18:30
Nog sneller, Wifi 6, een pencil trucje en dat is het wel eigenlijk. Sjah.

Ook wel een highlight: hoesje voor de 12,9" versie kost 129 euro :X

[ Voor 33% gewijzigd door ZiSE op 18-10-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Lekker hoor van 899 naar 1069,-!

19% bovenop door de koersen en inflatie. Gaat dat ooit nog naar beneden of wordt dit de nieuwe norm?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-06 09:26
Wat een prijzen! Ik houd mijn hart vast voor de nieuwe Mac Mini binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoezelbos
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:49
Greatsword schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:20:

19% bovenop door de koersen en inflatie. Gaat dat ooit nog naar beneden of wordt dit de nieuwe norm?
Mooi apparaat hoor maar ik ben toch stiekem blij dat ik m’n iPad Pro 11’ afgelopen augustus heb gekocht voor heel veel minder…. Daar kan ik de komende 5 jaar nog wel mee vooruit.

Amateur aankloter: Applewatch Ultra 2| MacBook Pro 2020 16GB 13”| iPad Pro 11” 2021| iPhone 16 Pro Max| AirPods pro| Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:05

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb vandaag nog een iPad Pro in de edu store voor de oude prijs besteld. Wat een belachelijke prijzen dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 14:54
Greatsword schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:20:

Dat is het probleem.
Momenteel staat de euro zwak tegen over de dollar,maar als die terug sterk staat zoals voor de oorlog gaan volgens mij de prijzen niet dalen.
Dus word dit de nieuwe norm.
Europa word hier gewoon hard genomen door sommige bedrijven

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rj88
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-10-2022
1599 EUR voor de 12.9 inch 256Gb WiFi versie?? 250 EUR meer dan het vorige model..
Stond op het punt om mijn Air te vervangen voor dit model en een Apple Pencil, maar deze verhoging is mij te gek…Natuurlijk hebben we te maken met de ongunstige EUR dollar koers en inflatie, maar op een gegeven moment moet je je afvragen of dit nog wel redelijk is. We hebben het hier immers nog steeds over een tablet, hoe Apple het ook als laptop vervanger wil vermarkten (iPadOS 16 is een stap in de goede richting, maar nog steeds geen MacOS vervanger voor velen met mij).

Ik kijk wel even naar de 2021 versie.

[ Voor 21% gewijzigd door Rj88 op 18-10-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DBreda schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:46:
Wat een prijzen! Ik houd mijn hart vast voor de nieuwe Mac Mini binnenkort.
Hahah, koop nu nog maar snel een M1 voordat ze die prijs ook weer omhoog gooien ;)
Bigg Balls schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:04:
Heb vandaag nog een iPad Pro in de edu store voor de oude prijs besteld. Wat een belachelijke prijzen dit
Ik zag de bui ook al hangen dus ook maar snel nog besteld, wetende dat ik hem nog kon retourneren als het wel mee viel.
Knoezelbos schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Mooi apparaat hoor maar ik ben toch stiekem blij dat ik m’n iPad Pro 11’ afgelopen augustus heb gekocht voor heel veel minder…. Daar kan ik de komende 5 jaar nog wel mee vooruit.
Ja de volgende echt interessante stap is wellicht OLED, maar dat duurt nog wel een paar jaar en dan valt het nog te bezien of dat ook naar de 11" komt of alleen de grotere varriant i.v.m. "Waste" van panelen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03
Basis Ipad anno 2022/2023 met 64GB en dan 589 euro ..... -O-
En ja, natuurlijk geen 128GB versie dus meteen de mega upsell van ' slechts' 200 euro voor de gepushde 256GB versie.
En dan zit er niks bij.

En de Pro 12,9 inch versie die je over de 3000 euro heen kan tillen en dan heb je nog geen pencil en ook geen keyboard. Inclusief die zaken die in weze noodzakelijk zijn voor een Pro van dit kaliber kost je meer dan 3600 euro.

Waardeloze upgrade voor de Pro's trouwens. Met nog steeds de camera's aan de zijkant (landscape).
M1 kon de power al amper gebruiken, en ook met de M2 zal dat echt niet veel anders zijn.

[ Voor 97% gewijzigd door Bomberman71 op 18-10-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 17:20
Het is dat mijn iPad Air 2020 het gewoon nog goed doet. Maar Apple Pencil hover is wel écht een ding voor mij en voor de art community. Volgend jaar maar aan de iPad Pro. ☺️😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Voor de 2021 bezitters dus nauwelijks interessant te noemen. Voor een paar tekenaars onder ons misschien wel…

En dat de 11” nog steeds geen MiniLED heeft gekregen vind ik ook opmerkelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Redondo1982 op 19-10-2022 19:56 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-06 17:37
M2 is toch gewoon dikke overkill voor de meesten onder ons. Zolang je niet bijvoorbeeld native Final Cut Pro op je iPad kan draaien ontgaat mij het nut. Wellicht dat er wat ‘pro’ apps zijn maar die zullen al prima draaien op een M1. Heb zelf nog de Pro uit 2020, nog steeds ontzettend snel. Bewerk filmpjes, teken met Procreate, bewerk in Affinity Photo en designer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik twijfel zelf een beetje over aankoop van een iPad Pro (nu geen iPad in bezit). Ben bang dat de 12,9” wel erg groot is, echter is het scherm van de 11” variant dan weer stukken minder.

Kwa gebruik zou een iPad Air ook prima voldoen, maar eenmaal gewend aan een 120hz scherm op mijn iPhone wil ik gewoon echt niet meer terug naar 60hz. Gewone iPad valt sowieso af omdat ik hem ook echt als laptop wil gaan gebruiken. Met de gewone iPad is dat lastig omdat die geen Stage Manager krijgt.

Lastige afwegingen, en ik merk dat de prijs gevoelsmatig ook wel een beetje een grens over is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Galvatron schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:39:
M2 is toch gewoon dikke overkill voor de meesten onder ons. Zolang je niet bijvoorbeeld native Final Cut Pro op je iPad kan draaien ontgaat mij het nut. Wellicht dat er wat ‘pro’ apps zijn maar die zullen al prima draaien op een M1. Heb zelf nog de Pro uit 2020, nog steeds ontzettend snel. Bewerk filmpjes, teken met Procreate, bewerk in Affinity Photo en designer.
DaVinci Resolve komt naar iPadOS _/-\o_

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ik222 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:03:
Ik twijfel zelf een beetje over aankoop van een iPad Pro (nu geen iPad in bezit). Ben bang dat de 12,9” wel erg groot is, echter is het scherm van de 11” variant dan weer stukken minder.

Kwa gebruik zou een iPad Air ook prima voldoen, maar eenmaal gewend aan een 120hz scherm op mijn iPhone wil ik gewoon echt niet meer terug naar 60hz. Gewone iPad valt sowieso af omdat ik hem ook echt als laptop wil gaan gebruiken. Met de gewone iPad is dat lastig omdat die geen Stage Manager krijgt.

Lastige afwegingen, en ik merk dat de prijs gevoelsmatig ook wel een beetje een grens over is gegaan.
120 hz is op een iPad pas een échte verademing, dus dat begrijp ik direct.

12,9 is inderdaad een heel stuk groter en breder, maar went snel. Als je hem in je handen gaat houden dan gaat ie snel vervelen. Aangezien je hem als lappie gaat gebruiken is dat niet van toepassing. Kijk anders of je het 2021 model ergens kan scoren voor een leuke prijs. Het model 2022 is inderdaad te gek qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
According with my source Apple would be testing a smaller version of macOS exclusively for the new iPad Pro M2!
"Mendocino" should be the codename for macOS 14. A simplified version should be planned for the M2.
https://twitter.com/majin...&t=NrXsohlTGTn75MKGNg01Aw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik kan me toch echt iets van een Keynote herinneren waarin Craig Federigh explicieit NEE zei op de vraag of het ooit ging gebeuren.

Aanvulling: Even opgezocht en dat ging over de vraag of iOS en MacOS ooit samengevoegd zouden worden.

Erg benieuwd dus naar "Mendocino"

Afbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/max/1400/1*5_s8t4HmVo7Ey7jISr38yA.jpeg

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 20-10-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Alleen voor de M2 zou echt schandalig zijn. Voor de rest wel goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Zou Apple zoiets lekken om mensen toch naar de M2 te krijgen? :P Ik zit nog steeds te twijfelen. M1 vs M2 scheelt zomaar pakweg 500 euro in de config die ik wil. :(

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Redondo1982 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Alleen voor de M2 zou echt schandalig zijn. Voor de rest wel goed nieuws.
gday schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:44:
Zou Apple zoiets lekken om mensen toch naar de M2 te krijgen? :P Ik zit nog steeds te twijfelen. M1 vs M2 scheelt zomaar pakweg 500 euro in de config die ik wil. :(
Bij nader in zien geloof ik hier helemaal niets van. Als er een ander OS zou komen zou zoiets op een WWDC worden aangekondigd en dat duurt nog 8 maanden. Ook zou er natuurlijk maanden lang getest moeten worden met Bèta’s en tegen die tijd is M3 alweer in aantocht.

Mendocino zou dus wel degelijk een project kunnen zijn, maar wellicht dat het in de toekomst dan alleen kan draaien op M2 en nieuwer, we gaan het zien. Voorlopig dus gewoon het beperkte iPadOS.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 21-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

[...]

Bij nader in zien geloof ik hier helemaal niets van. Als er een ander OS zou komen zou zoiets op een WWDC worden aangekondigd en dat duurt nog 8 maanden. Ook zou er natuurlijk maanden lang getest moeten worden met Bèta’s en tegen die tijd is M3 alweer in aantocht.

Mendocino zou dus wel degelijk een project kunnen zijn, maar wellicht dat het in de toekomst dan alleen kan draaien op M2 en nieuwer, we gaan het zien. Voorlopig dus gewoon het beperkte iPadOS.
Klinkt logisch, maar misschien wordt het eerst een beta-dingetje die je ernaast kan draaien. Mainstream zal nog wel even duren ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
Ik geloof er ook helemaal niks van. Apple lijkt juist al hun aandacht op IOS (en hun varianten zoals iPadOS) te hebben ingezet. Het sterke van IOS is ook dat (de GUI) ontworpen is voor een touchscreen. En verder is het heel stabiel, enorm veilig en hebben ze het opgeschoond waar gewone consumenten niet/nauwelijks behoefte aan hebben, zeker als een mobile device.
Daar heeft Microsoft ook de boot gemist. Die Windows systemen met touchscreens (zoals de surface) werken niet lekker. Aan alles druipt het er af dat het primair een machine is voor muis en toetsenbord.

Ik heb er geen bewijs voor, maar ik heb de indruk dat Apple in het verleden eigenlijk van hun MacBooks af wilden. Maar dat ze ook wel wisten dat mensen die (nog steeds) die machines gebruiken onvoldoende hun dingen kunnen doen met een iPad. Dus voorlopig blijft die nog en hebben ze er ook hun ARM chip in over gebracht.

Wat gaandeweg gebeurd is, is dat hun mobile devices steeds krachtiger geworden zijn de grote iPad schermen het formaat van een MacBook scherm hebben. Tegelijk draait de kern van wat MacOS is onder de motorkap van IOS en iPadOS. Om toch een beetje flexibiliteit te brengen is muis en toetsenbord gekomen. Niet om de design filosofie te veranderen, maar als compromis om het een beetje meer flexibiliteit te geven. Ik zie de stap naar betere koppeling met extern scherm en ontwikkeling op gebied van multi tasking ook op dat gebied. Ze willen er geen desktop pc van maken, net als het toetsenbord geen laptop er van maakt. Maar het geeft je de flexibiliteit om bepaalde 'computer achtige' dingen te doen, mocht je dat nodig hebben. Handig als dat incidenteel is.

Ik geloof er daarom ook niks van dat MacOS naar de iPad komt. Ik zie het nog eerder gebeuren dat ze de stekker uit macOS trekken, en dat zie ik evenmin gaan gebeuren trouwens.
Wat ik wel mogelijk zie is dat ze iets met compatibiliteit gaan doen met macOS apps.
Zeg maar het omgekeerde wat (de ARM) MacOS in theorie kan met het draaien van iPad apps. Dus dat je MacOS apps kunt draaien op je iPad. Eventueel met beperking dat het zonder toetsenbord een beetje vervelend is en dat je Stage manager nodig hebt.
Ik zou het mooi vinden als ze dan ook materiaal buiten de appstore toestaan, want hoop macOS apps zitten er niet in. Maar ik ben daar sceptisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:55
Even hier mijn gedachten typen, ook al heeft het niet onmiddellijk met de m2 iPad te maken.

Ik heb momenteel een iPad pro 12.9 2020 versie met apple pencil. Ik twijfel of ik deze zou verkopen. Heb em ooit gekocht om meer te tekenen en digitaal notities bij te houden, ook omdat ik een toekomst zag in de krachtige iPad. Sinds vorige wwdc weet ik dat de intel iPads aan hun lot over gelaten worden. Mijn iPad zal nooit op een goeie manier kunnen omgaan met een extern scherm. Dan ben ik beginnen denken: in die twee jaar heb ik zelden getekend, tot nooit afgelopen jaar. Ik heb geen notities meer gemaakt. Uiteindelijk gebruik ik de iPad enkel nog voor Plex en Netflix, en om te lezen/luisteren naar muziek wanneer ik op reis ben.
Voor een oorspronkelijke prijs betaald te hebben van 1250 euro, lijkt mij dat nogal overkill voor een streaming toestel.

Is het dom om dit beest te houden enkel voor mijn beperkte gebruik? Ergens kan ik gewoon geen afstand nemen van de iPad, ook al klinkt het dom en is het in principe een overbodig toestel. In de toekomst zal het voor mij onmogelijk zijn om nog een iPad pro te kopen, als ik nu die belachelijk hoge prijzen zie. 2000 euro voor ipad, pencil en toetsenbord?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Aardappelnoot schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:33:
Sinds vorige wwdc weet ik dat de intel iPads aan hun lot over gelaten worden. Mijn iPad zal nooit op een goeie manier kunnen omgaan met een extern scherm.
Er is nooit een intel iPad geweest. Wel een iPad met A-serie apple silicon
Dan ben ik beginnen denken: in die twee jaar heb ik zelden getekend, tot nooit afgelopen jaar. Ik heb geen notities meer gemaakt. Uiteindelijk gebruik ik de iPad enkel nog voor Plex en Netflix, en om te lezen/luisteren naar muziek wanneer ik op reis ben.
Voor een oorspronkelijke prijs betaald te hebben van 1250 euro, lijkt mij dat nogal overkill voor een streaming toestel.

Is het dom om dit beest te houden enkel voor mijn beperkte gebruik? Ergens kan ik gewoon geen afstand nemen van de iPad, ook al klinkt het dom en is het in principe een overbodig toestel. In de toekomst zal het voor mij onmogelijk zijn om nog een iPad pro te kopen, als ik nu die belachelijk hoge prijzen zie. 2000 euro voor ipad, pencil en toetsenbord?!
Ik begrijp niet goed wat je wil. Een iPad is in essentie al jaren hetzelfde. Je weet precies wat het is (of was), en wat het niet is. Of dat voor jou nodig is, of niet nodig, of voldoende, of niet, kan enkel jij zelf beslissen.

Als je gewoon een streaming machine zocht, had je ook gewoon een basis iPad van 380 euro kunnen halen. Dat jij niet gebruik hebt gemaakt van de stylus, of geen notities maakt, is je eigen keuze.

Als je geen iPad meer wil, kan je hem beter verkopen. Hoe dan ook is ongebruikte hardware in huis zonde. Anderen kunnen er dan beter wel gebruik van maken, en het is gewoon minder 'verspilling'

Als je de iPad wil verkopen om een lager model aan te kopen (downgrade), kan je hem beter houden. Geen idee wat je nog krijgt voor een iPad Pro die 2 jaar oud is, maar na alle transacties zou het me verbazen als het allemaal de moeite waard was (bvb verkoop van 2020 iPad pro, aankoop 2022 iPad air 5)

Ik kan ook niet beweren dat een iPad onmisbaar is, en in principe is 'ie overbodig.
Maar het hoort gewoon bij mijn workflow en ook bij mijn vrije tijd. Kan ik zonder? Tuurlijk, dit is een luxe apparaat, en ik kan gebruik maken van meerdere pc's en laptops. Wil ik zonder? Nee, want dan zal ik wel merken dat er ergens een 'gat' valt in mijn gebruik. Ik probeer het dan ook niet te overanalyseren, want dat is nergens voor nodig. De iPad is er gewoon, en dat voelt in mijn setup gewoon ok.

Het scheelt dan wel weer dat ik wel gebruik maak van de stylus en notities maak. Dus ik heb minder existentiële vragen bij het gebruik van een iPad.

Ik weet ook precies wat ik van een iPad verwacht en wat niet. Zo heb ik nog nooit een toetsenbord gebruikt bij mijn iPad, en is een iPad voor mij ook geen standalone/enige pc. Het is een aanvulling. Dus jouw rekensom van 2000 euro gaat ook gewoon niet op. Voor mij is een iPad tussen de 850 a 1000 euro (iPad air 5 of iPad pro 11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 21:33
Morning Tweakers,

Graag vraag ik om jullie raad en daad over het wel/niet aankopen van een iPad Pro M1 vs M2.
Huidige case: ik ben in het bezit van een Macbook M1 13" (via mijn baan) en een 2018 Intel Macbook Pro 13" (van mijzelf). Ik ben aan het kijken om de 2018 Macbook te gaan verkopen en een iPad Pro te gaan kopen als vervanging.

Huidig gebruik van deze Macbook: foto's bewerken in Lightroom, trading en grafieken plotten, Netflix en websurfing. Ik heb zo'n idee dat dit prima kan op een iPad Pro met een added bonus van meer beweegruimte. Daarnaast heb ik de M1 Macbook die ik ook nog aardig vrij kan gebruiken.

Nu mijn vraag. Is het beter om een M1 of een M2 iPad Pro aan te schaffen? En hoe zijn jullie ervaringen over een 11" ten opzichte van de 12.9" iPad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
T1mmeh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:27:
Morning Tweakers,

Graag vraag ik om jullie raad en daad over het wel/niet aankopen van een iPad Pro M1 vs M2.
Huidige case: ik ben in het bezit van een Macbook M1 13" (via mijn baan) en een 2018 Intel Macbook Pro 13" (van mijzelf). Ik ben aan het kijken om de 2018 Macbook te gaan verkopen en een iPad Pro te gaan kopen als vervanging.

Huidig gebruik van deze Macbook: foto's bewerken in Lightroom, trading en grafieken plotten, Netflix en websurfing. Ik heb zo'n idee dat dit prima kan op een iPad Pro met een added bonus van meer beweegruimte. Daarnaast heb ik de M1 Macbook die ik ook nog aardig vrij kan gebruiken.

Nu mijn vraag. Is het beter om een M1 of een M2 iPad Pro aan te schaffen? En hoe zijn jullie ervaringen over een 11" ten opzichte van de 12.9" iPad?
11" valt af, want geen MiniLED. M1 of M2 zal je zelf moeten beslissen, want verschil in prestaties zal niet groot zijn omdat de M1 al overkill is in de meeste situaties. Het verschil in prijs is wel groot.

Alleen als ik nu zelf een nieuwe iPad moet kopen dan pak ik altijd de nieuwste. Heb zelf alleen de M1 12,9 dus geen reden tot upgrade. Ik doe er ook geen zwaar werk mee, dus voor mij is alles overkill. Alleen ik wil altijd het mooiste en beste hebben, die drang heb ik altijd al gehad. Alleen met de M2 is die drang er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 14:29

Licko

ZVDK

Waarom valt de 11" dan meteen af? Ik zou een 11" M1 kopen en niet meer omkijken.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@T1mmeh ik zou de 11 inch niet perse laten schieten vanwege het scherm en het ontbreken van mini led. Je gebruikt immers nu ook een LED Macbook scherm.

M1 of M2 ga je in de praktijk niet merken, het scheelt hooguit een jaar aan updates en langere levensduur. Is geld geen issue, neem dan de M2. Of wacht even tot black friday , Apple heeft meestal wel een aardige actie.

De 11"of de 12.9", ga in de winkel kijken en lees de blogs van Matt Gemmell, https://michael.team/ipadonly/ en Brooksreview.net. Daar vindt je ervaringen van gasten die al jaren full time iPad only zijn. En zowel 11" als 12" hebben gebruikt.

Enige wat een ding kan zijn is trading en grafieken plotten. Gaat trading via Safari? Dan lijkt me dat geen issue. Grafieken plotten hangt af van de software die je nodig hebt.

Edit:

Wat betreft het idee om iPad only te gaan. Ik deed het twee jaar geleden met een 11". En dat ging eigenlijk prima. Er zijn er al tijd wat irritaties, maar daar zette ik mij overheen.

Tot een week geleden ik er klaar mee was en een nieuwe M2 Air bestelde voor MacOS. En wat blijkt; het gras is niet altijd groener aan de overkant. Na twee jaar iPadOS is MacOS onnodig complex (met mijn workflows). En ik zat vanaf dag 1 in de activiteitenmonitor CPU en RAM verbruik te checken. En me af te vragen welke powertools ik nodig had. Een hoop extra ruis waar ik me eerder twee jaar lang niet druk over had gemaakt.

Kortom; waarschijnlijk gaat de Macbook terug en vestig ik m'n hoop op de external display support volgend jaar. Voor iedereen zal het verschillen wat wel en niet kan. Maar voor huis tuin en keukengebruik is zelfs voor menig Tweaker een iPad Pro voldoende.

[ Voor 37% gewijzigd door Ronwiel op 24-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 21:33
Ronwiel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:37:
@T1mmeh ik zou de 11 inch niet perse laten schieten vanwege het scherm en het ontbreken van mini led. Je gebruikt immers nu ook een LED Macbook scherm.

M1 of M2 ga je in de praktijk niet merken, het scheelt hooguit een jaar aan updates en langere levensduur. Is geld geen issue, neem dan de M2. Of wacht even tot black friday , Apple heeft meestal wel een aardige actie.

De 11"of de 12.9", ga in de winkel kijken en lees de blogs van Matt Gemmell, https://michael.team/ipadonly/ en Brooksreview.net. Daar vindt je ervaringen van gasten die al jaren full time iPad only zijn. En zowel 11" als 12" hebben gebruikt.

Enige wat een ding kan zijn is trading en grafieken plotten. Gaat trading via Safari? Dan lijkt me dat geen issue. Grafieken plotten hangt af van de software die je nodig hebt.

Edit:

Wat betreft het idee om iPad only te gaan. Ik deed het twee jaar geleden met een 11". En dat ging eigenlijk prima. Er zijn er al tijd wat irritaties, maar daar zette ik mij overheen.

Tot een week geleden ik er klaar mee was en een nieuwe M2 Air bestelde voor MacOS. En wat blijkt; het gras is niet altijd groener aan de overkant. Na twee jaar iPadOS is MacOS onnodig complex (met mijn workflows). En ik zat vanaf dag 1 in de activiteitenmonitor CPU en RAM verbruik te checken. En me af te vragen welke powertools ik nodig had. Een hoop extra ruis waar ik me eerder twee jaar lang niet druk over had gemaakt.

Kortom; waarschijnlijk gaat de Macbook terug en vestig ik m'n hoop op de external display support volgend jaar. Voor iedereen zal het verschillen wat wel en niet kan. Maar voor huis tuin en keukengebruik is zelfs voor menig Tweaker een iPad Pro voldoende.
Thanks voor je uitgebreide bericht, hier heb ik echt veel aan! Let wel, ik ga niet volledig over op iPad only, aangezien ik ook nog een M1 Macbook heb vanuit m'n werk die ik aardig vrij kan gebruiken. De iPad zal puur ter vervanging zijn van de Intel Macbook die ik voornamelijk in m'n vrije tijd en voor mijn hobbies gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@T1mmeh dan zou ik het helemaal wel weten ;). Neem ook LTE in je overweging mee. Zit je bij KPN of Tmobile, dan kan je eenvoudig een extra simkaart voor je abo krijgen en die in je iPad stoppen. Als je dan mobiele data uitzet op je telefoon en aanzet op je iPad kan je ook lekker mobiel je ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Nou, ik heb dan toch maar de M2 gepreorderd. 12.9" met 512GB opslag en 5G. Dan nog AppleCare+ erbij. Apple Pencil heb ik gelukkig al, dus dat scheelt iig ietsiepietsie in aanschaf ... Magic Keyboard heb ik net binnen en probeer ik nu al uit op mijn huidige 12.9" maar ik was me er niet van bewust dat je het keyboard niet helemaal weg kan vouwen achter de iPad zoals bij m'n huidige Smart Keyboard.

Ik zit te kijken of dan toch maar de Logitech Combo Touch wil bestellen, maar ik twijfel om twee redenen:
  • Worden de speakers en microfoon(s) eventueel geblokkeerd wegens designwijzigingen?
  • Hoe bulky is die Combo Touch zonder toetsenbord nou eigenlijk ...? Ik gebruik mijn huidige iPad Pro namelijk vaak zonder bescherming omdat ik dat Smart Keyboard soms ook al te lomp vind.

[ Voor 11% gewijzigd door gday op 24-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:01
Herkenbaar. Maar hier juist andersom. De 12.9 m1 besteld nu het nog gaat. Zeker gezien de prijsstijgingen. Eens kijken hoe die gaat bevallen tov de huidige 10,5 pro.

Magic Keyboard vind ik zonde van het geld. Heb nog wel een draadloze van Apple zelf liggen. Doet het net zo goed. Zeker met een aparte muis erbij.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik het iPad air topic heb ik het gehad over een keuze tussen een Air en Pro (256GB Air aan vorige prijzen nog steeds, en 128GB M2 pro aan huidige prijzen)

Ongeveer 200 euro verschil. Omwille van dat kleine verschil ben ik eerder geneigd voor de pro te gaan. Gewoon de 'luxe' oplossing waar ik niet moet nadenken over compromissen en dergelijke.

Maar, en dat heeft niets met de prijs te maken, zijn er features die ik oprecht beter vind bij de air

- aan/uit knop met touchID. Waarom kan apple gewoon eens niet de keuze bieden aan de gebruiker, vooral op hun top of the line toestel. Wat had dat knopje met touchID nu extra gekost? Ze bieden het al aan op de iPad mini en Air... Op m'n iPhone werkt dat niet altijd even vlot (veel zon met donkere zonnebril, of plat op tafel, ...) Jammer

- de kleuren. Waarom zijn de pro toestellen steeds beperkt in kleuren? Zijn pro-users 'saaie' mensen volgens apple? Is pro enkel space grey en silver? Soms wil je gewoon een pro, net omwille van het 'alles erop en eraan' aspect. Maar dan krijg je dus geen starlight. Ik had deze generatie graag eens iets anders gehad dan donkergrijs of grijs... Jammer weer.

- en persoonlijk, maar ik vind 1 camera er een stuk 'lichter' en normaler uitzien voor een tablet, dan dat eilandje op de pro. Ik vind de casual look gewoon leuker ogen. Maar dat is echt maar een minieme commentaar, geen deal breaker.

Heb net even gecontroleerd, op m'n Air 3 heb ik +-80 GB in gebruik, dus in principe kom ik uit met een 128 GB model. Maar 256 is natuurlijk een stuk comfortabeler. Deze keer geen sim slot, want na 2 iPads met sim slot heb ik dit letterlijk nog nooit gebruikt. (altijd sim slot gekozen 'just in case')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

TheKerremenke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:19:
Herkenbaar. Maar hier juist andersom. De 12.9 m1 besteld nu het nog gaat. Zeker gezien de prijsstijgingen. Eens kijken hoe die gaat bevallen tov de huidige 10,5 pro.

Magic Keyboard vind ik zonde van het geld. Heb nog wel een draadloze van Apple zelf liggen. Doet het net zo goed. Zeker met een aparte muis erbij.
Oh, dat is ook een idee. Ik heb ook nog een 'gewone' Magic Keyboard voor de Mac liggen, die met een accu en lightning-poort. Ligt stof te vangen wegens de aankoop van een Magic Keyboard met TouchID. Eens kijken of ik daar een workflow mee kan verzinnen die me niet gaat irriteren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
@gday Met de 10,5 pro ging het prima als laptop vervanger. Nu eens proberen met een 12,9 inch. Kijken hoe dat gaat bevallen. Of dat die toch te groot is. 🤔

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[ Voor 77% gewijzigd door Greatsword op 24-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 23:34
gday schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:55:
Nou, ik heb dan toch maar de M2 gepreorderd. 12.9" met 512GB opslag en 5G. Dan nog AppleCare+ erbij. Apple Pencil heb ik gelukkig al, dus dat scheelt iig ietsiepietsie in aanschaf ... Magic Keyboard heb ik net binnen en probeer ik nu al uit op mijn huidige 12.9" maar ik was me er niet van bewust dat je het keyboard niet helemaal weg kan vouwen achter de iPad zoals bij m'n huidige Smart Keyboard.

Ik zit te kijken of dan toch maar de Logitech Combo Touch wil bestellen, maar ik twijfel om twee redenen:
  • Worden de speakers en microfoon(s) eventueel geblokkeerd wegens designwijzigingen?
  • Hoe bulky is die Combo Touch zonder toetsenbord nou eigenlijk ...? Ik gebruik mijn huidige iPad Pro namelijk vaak zonder bescherming omdat ik dat Smart Keyboard soms ook al te lomp vind.
Idem hier met hetzelfde vraag. Apple Magic Keyboard of Logitech Combo Touch. Heb de Magic Keyboard meebesteld (samen met de Pencil). Als ik naar vele reviews kijk heb ik het gevoel dat de Magic Keyboard handig is voor werk, gezien je voornamelijk het toetsenbord wilt gebruiken. Combo Touch toch wat meer casual, series kijken of gamen (gezien de stand aan de achterkant). Andere voordeel van Combo Touch is ook dat je het ook kunt gebruiken voor notities. Magic Keyboard moet je jouw iPad eraf halen, op tafel leggen, dus dan heb je ook een screenrotector, skin, oid voor de achterkant nodig.

2022 iPad Pro 12,9" 256GB Space Gray WIFI + Cellular moet eigenlijk mijn 2020 MBP 13" en Remarkable2 vervangen. Ik doe vooral met RDP werken en dan is zo'n ingebouwde SIM toch erg handig. Pencil aangeschaft voor de notities die ik maak tijdens overleg en/of klantbezoeken.

Idee is op de zaak en thuis mijn losse scherm, Magic Mouse, Magic Keyboard aan de iPad Pro te koppelen. Externe scherm RDP en iPad scherm mijn agenda. Nu zag ik dat ze sinds beta 2 of 3, het extenden van je scherm naar een externe monitor verwijderd hebben. Je kunt het dus alleen als mirror gebruiken. Best wel jammer! Al was het tijdens de beta erg buggy en ipv op te lossen, hebben ze het door tijdsdruk eruit gehaald. Ook hoop ik dat zsm alle apps ondersteuning krijgen voor volledige schermweergaven ipv de lelijke zwarte randen op je monitor.

[ Voor 0% gewijzigd door Xmoo op 24-10-2022 20:13 . Reden: Spelvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Licko schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:15:
Waarom valt de 11" dan meteen af? Ik zou een 11" M1 kopen en niet meer omkijken.
Ik heb ze beide gehad en de 12,9” (deze nog in bezit) is zoveel mooier en beter. Bovendien kijkt hij er Netflix mee, bewerkt hij foto’s en dan lijkt me mooie en betere kleuren in een groter scherm erg raadzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ga ook voor de iPad Pro 12,9” WiFi 256GB + Magic Keyboard, afgelopen week even in de winkel gaan kijken (handig dat de 2021 modellen uiterlijk identiek zijn ;) )

Formaat was nog prima hanteerbaar als tablet op schoot en als laptop is 12,9” natuurlijk sowieso veel fijner.

Celluar zie ik de toegevoegde waarde niet van in, een hotspot aanzetten op mijn iPhone is wat mij betreft veel makkelijker dan data uitzetten.

Ben benieuwd woensdag :)

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 24-10-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

ik222 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:58:
Ik ga ook voor de iPad Pro 12,9” WiFi 256GB + Magic Keyboard, afgelopen week even in de winkel gaan kijken (handig dat de 2021 modellen uiterlijk identiek zijn ;) )

Formaat was nog prima hanteerbaar als tablet op schoot en als laptop is 12,9” natuurlijk sowieso veel fijner.

Celluar zie ik de toegevoegde waarde niet van in, een hotspot aanzetten op mijn iPhone is wat mij betreft veel makkelijker dan data uitzetten.

Ben benieuwd woensdag :)
Het is makkelijker om geen hotspot op te hoeven zetten en gewoon meteen 5G te gebruiken zonder data op je telefoon uit te hoeven zetten. ;) Maar als je geen apart data-abonnement hebt zou ik geen 5G-versie nemen inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 25-10-2022 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Duo sim van kpn of tmobile is een mooie tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
gday schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Het is makkelijker om geen hotspot op te hoeven zetten en gewoon meteen 5G te gebruiken zonder data op je telefoon uit te hoeven zetten. ;) Maar als je geen apart data-abonnement hebt zou ik geen 5G-versie nemen inderdaad.
Idd mijn reden. Soms heb je ook nog eens dat je tablet of laptop niet eens met je hotspot wilt/kan verbinden. Zo is het wat meer hufterproof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ronwiel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:38:
Duo sim van kpn of tmobile is een mooie tussenoplossing.
Dat vind ik slechter dan de andere twee opties (hotspot enerzijds en extra data-abonnement anderzijds) omdat je dan niet meer bereikbaar bent op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 14:42
Hier ook maar voor de 12.9 2021 gegaan, prijsverschil vind ik te hoog en na lange tijd weer een iPad.naast m’n 14 inch MacBook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 23:33
Vorige week ook een iPad 12,9 inch aangeschaft, de M1, de M2 is duurder en voegt in mijn ogen niets toe. Ik wilde graag een kickstand hoesje, maar dat is gewoon niet te koop. Tenzij je een Logitech Combo Touch koopt. Deze had ik voor mijn oude 10.9 iPad, maar dat was toch wel wat zwaar. Ik wilde graag iets lichters. Nu heb ik zelf een hoesje gemaakt met een kickstand, iemand op Redit had ook zoiets gemaakt, alleen die van hem is eigenlijk veel duurder geworden. Ik wil dit graag met jullie delen, wellicht zijn er meer mensen die een kickstand hoesje zoeken.

De ingrediënten
Deze kopen voor alleen de kickstand:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Deze kopen als hoesje, mag ook een andere zijn, als hij maar magnetisch is:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Lijm:
https://www.gamma.nl/asso...jm-wit-165-gram/p/B511499

De werkwijze (helaas geen foto's van gemaakt)
- Sloop met een platteschroeven draaien zo voorzichtig mogelijk de kickstand van het hoesje af. Het is even prutsen, maar met een beetje geduld lukt het goed.
- Slijp met een dremel het gat voor de camera iets groter, helaas hebben ze niet zo'n goedkope kickstand voor het juiste formaat camera. Let op dat het echt hard spul is, je knipt het niet even groter.
- Daarna de lijm erop en 2 dagen wachten en klaar!

Zie de foto's voor het resultaat, voor 28 euro heb ik een super iPad stand wat ook nog eens licht is tov de Logitech en makkelijk eraf te halen ivm magnetisch ipv hoesje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E11Plfbr64EVRRubFfEgGPO2Z5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGmYhXHRcBHu8RuO28xGLBxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5vQnXYWKQHqXqXH3nOXaCAGvPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYMzEZckDdCAa6BXo3DNfx9l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPHGi3v1EePJpcfWaFrvFzXnitE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANB1XNR63pvz3iuMZ2SYIV8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSau_sgU8Wu3HMutqzu_60VP30Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ3TVCAJ1Earvx5YzFIbU3Ah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qE5-fTyG_grPhNxR64TmKG-K3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qM5o0AprWSSfgqv0rRwJBVsN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBY-moSWHijp5IIcb6PfL7vJ8C4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvBZF9oNh9aznWFo3BYZbM8y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door PuntoXII op 25-10-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@gday tja. Ik heb de afgelopen drie maanden veel gebruik gemaakt van de hotspot functie en die is niet vlekkeloos.

En daarnaast is het wel goedkoper dan twee data-abonnementen.

Iedereen zal dus de prijs/kwaliteit/gemak afweging moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
Xmoo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:11:
[...]
Idee is op de zaak en thuis mijn losse scherm, Magic Mouse, Magic Keyboard aan de iPad Pro te koppelen. Externe scherm RDP en iPad scherm mijn agenda. Nu zag ik dat ze sinds beta 2 of 3, het extenden van je scherm naar een externe monitor verwijderd hebben. Je kunt het dus alleen als mirror gebruiken. Best wel jammer! Al was het tijdens de beta erg buggy en ipv op te lossen, hebben ze het door tijdsdruk eruit gehaald. Ook hoop ik dat zsm alle apps ondersteuning krijgen voor volledige schermweergaven ipv de lelijke zwarte randen op je monitor.
Gelukkig gaan ze hier verder mee. Kan ik het morgen gelijk testen zodra ik hem binnen heb. https://www.macrumors.com...anager-external-displays/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DzfQqfWa9jCXMEPZ1WL2LhOV50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvLphU8ZHMDe71chi1VxRHB4.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag m’n iPad pro binnen gekregen, werkt echt super, maar 1 vraagje.. hoe krijg ik die lijn onder in het scherm weg? Ik zie waarschijnlijk een optie over het hoofd, maar kan ‘m nergens vinden

[ Voor 15% gewijzigd door crazylegs op 26-10-2022 16:03 ]

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 16:23

Aiii

何これ

crazylegs schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:02:
[Afbeelding]

Vandaag m’n iPad pro binnen gekregen, werkt echt super, maar 1 vraagje.. hoe krijg ik die lijn onder in het scherm weg? Ik zie waarschijnlijk een optie over het hoofd, maar kan ‘m nergens vinden
Dat is de home balk en die krijg je in principe niet weg. In Stage Manager bestaat hij niet, omdat het een andere interface is, maar in de normale view hoort het gewoon bij de interface. Het is zeg maar de vervanging van de home knop toen iOS naar gesture based is over gegaan. Je kan er bijvoorbeeld links en rechts over swipen om snel tussen je recent apps te switchen. Omhoog swipen en vasthouden om naar je multitasker te gaan, en nog wat meer van dat soort handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:48
Aiii schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Dat is de home balk en die krijg je in principe niet weg. In Stage Manager bestaat hij niet, omdat het een andere interface is, maar in de normale view hoort het gewoon bij de interface. Het is zeg maar de vervanging van de home knop toen iOS naar gesture based is over gegaan. Je kan er bijvoorbeeld links en rechts over swipen om snel tussen je recent apps te switchen. Omhoog swipen en vasthouden om naar je multitasker te gaan, en nog wat meer van dat soort handelingen.
Helder, dan maar aan wennen dus :) thnx.

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Had een iPad pro 11 in bestelling staan, maar heb die snel even gecancelled omdat ik twijfel tussel LTE en wifi model. Heb nog nooit een sim card in een iPad gehad, maar je weet maar nooit. Beter nu bijnemen dan later er achter komen dat ik het zo had willen hebben.

Korte vraag aan de gebruikers. Zou de iPad pro cellular 'zwakker' kunnen zijn dan de de non-cellular? Omwille van de cutouts van de antenna lijnen? "zwakker" moet je met een korreltje zout nemen, maar het is geen onlogische veronderstelling, en je leest toch vakerdat de nieuwe type iPads (met rechte randen) licht kunnen buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Amos_x schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:08:
Had een iPad pro 11 in bestelling staan, maar heb die snel even gecancelled omdat ik twijfel tussel LTE en wifi model. Heb nog nooit een sim card in een iPad gehad, maar je weet maar nooit. Beter nu bijnemen dan later er achter komen dat ik het zo had willen hebben.

Korte vraag aan de gebruikers. Zou de iPad pro cellular 'zwakker' kunnen zijn dan de de non-cellular? Omwille van de cutouts van de antenna lijnen? "zwakker" moet je met een korreltje zout nemen, maar het is geen onlogische veronderstelling, en je leest toch vakerdat de nieuwe type iPads (met rechte randen) licht kunnen buigen.
Nooit van gehoord. Ik gebruik al een kleine 10 jaar alleen iPads met 3G/4G/5G, en de enige keer dat een iPad verbogen was, was toen er eentje op bed lag en m’n vrouw in het donker met haar knie vol op de achterkant van die iPad ging steunen. Dat had een WiFi-ipad ook niet overleefd. ;)

Kon meteen de prullenbak in. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 16:23

Aiii

何これ

Ik heb de 11-inch nu een dag in gebruik, maar dat hover is echt wel een flinke toevoeging waar ik erg blij mee ben. Werkt ook heel goed van verder af, maar het maakt schrijven e.d. op de iPad wel een pakje leuker.

Ook fijn dat je in settings je Apple Pencil kunt instellen dat de touch sensitive switcher alleen werkt als de Pencil in hover range is, ik had dat altijd uitstaan omdat ik constant onbewust de eraser aanzette omdat ik met mijn Pencil speel, haha.

Maar ook als aanwijzer is de Pencil nu best wel wat leuker, het triggered ook :hover css actions op websites. Maar bijvoorbeeld expand ook het url-gedeelte van Safari automatisch als je eroverheen hovered zodat je meteen op een tab kunt drukken i.p.v. eerst de url bar te moeten aantikken.

[ Voor 13% gewijzigd door Aiii op 27-10-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:42
Vandaag met de deal bij Amazon.it de M2 11”toch maar besteld! Nog maar even zonder Apple Pen - eens nadenken of ik die ga gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar de snelheid van lightroom en photoshop.

Kan ik elke willekeurige USB-C kaartlezer (SD of bij voorkeur XQD, voor het importeren van foto’s) gebruiken, of zit ik vast aan die van Apple zoals dat bij Lightning het geval is?

[ Voor 5% gewijzigd door Pepper92 op 11-11-2022 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:41
Afgelopen donderdag de iPad Pro 2022 12.9 128gb gekocht. Wat een waanzinnig apparaat. Ik kom van de iPad Air 2019, ik weet de iPads zijn heel duur geworden, daar vind ik ook wel wat van. Maar wou graag het nieuwste model ivm productondersteuning. Het miniled is werkelijk fantastisch en echt het mooiste wat ik ooit heb gezien. Mijn iPhone 13 pro kan er niet aan tippen. Hier kan ik jaren van genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Net m'n iPad Pro 2022 256 GB, 5G, 11 inch binnen. Met apple folio, apple keyboard folio (wisselen naargelang het gebruik van de dag), ESR screen protector en apple pencil 2.

Lang getwijfeld tussen 11 en 13 inch. Nog steeds eigenlijk, maar ik houd 'm alvast wel. Heb 'm al uitgepakt en in gebruik, en ben niet het type consument die het dan nog terug stuurt.

Verder geen opmerkingen. Ik kom van een Air 3 2020, 10.9 inch. Dus qua grootte geen verrassingen alvast. En ook niets om aan te wennen. Eerder 'niet weten wat ik mis'. Ik heb wel het gevoel dat een 13 inch heel snel erg onhandig zou zijn. Ik gebruik een iPad 50/50 werk/prive en bureau/relax. Vooral voor de prive/relax kant, is 11 inch gewoon handzamer.

Wel een flink bedrag zeg :+ 8)7 Ik heb nu nog maar eens een upgrade gedaan, maar daar blijft het de volgende jaren toch wel bij. En indien apple ze steeds maar duurder blijft maken, haak ik ook op een bepaald moment wel af.

Ik ben geen 'pro', en heb verder de 'nice to have' features totaal niet nodig. Maar dat is precies wat ze zijn, 'nice to have', dus wou ik ze ook wel hebben. Ik gebruik de iPad erg veel, dus wou gewoon uit principe eens simpelweg het 'top of the line' luxemodel hebben.

Op een telefoon ben ik totaal niet gevoelig aan het verschil 60/120 hz. Niet gevoelig, of het boeit me totaal niet. De acties zijn op een telefoon meer 'fullscreen', meer 'statisch', minder scrollen. Op de iPad pro vind ik het wel erg mooi en opvallend. Opnieuw, absoluut geen 'need to have', maar wel 'nice to have'. Ik las en scrolde ook zonder problemen op de Air 3 (60hz) maar het voelt net wat meer fluïde en verfijnd op de pro.

Vooral bij full screen browsen met veel tekst merk je het echt wel.

Verder blijft ook de 11 inch een geweldig mooi scherm hebben. Ok, geen Mini-led, maar absoluut een top scherm. Je bepaalt zelf maar hoe belangrijk je dat vindt, maar het is echt geen reden om een 11 inch niet te overwegen. Dus maak niet de fout om met een iPad te eindigen die je misschien te groot of onhandig vindt, omdat 'het internet' zo'n heisa maakt over het gebrek aan mini-led scherm op de 11 inch pro. Veel hete lucht en hyperbool. Je ziet dat het LCD is, maar iPads hebben steeds erg egale, uniforme schermen gehad, en vooral met uitstekende kleuren!

Nu nog wat spelen met stage manager (nieuw voor me), extern scherm (idem). Verder weinig echt fundamenteel verschillend tov de Air 3, wat tegelijk fantastisch is (gewenning, vertrouwde omgeving, solide basis) en tegelijk tot nadenken stemt :P

Iemand tips voor goede (mogelijk betalende) software om te experimenteren met de Lidar? Kan je er bvb een kamer mee scannen en invoeren in Blender of andere software? Lijkt me wel leuk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
Enkele eerste vaststellingen ivm de overstap van een Air 3 naar Pro 11 2022.

Fantastisch apparaat natuurlijk. Voelt inderdaad een stuk sneller. De Air 3 vertoonde af en toe wat lag op bepaalde acties. De 120Hz op het scherm zal ook een flink stuk bijdragen om het allemaal sneller te laten voelen. Maar ook dat is enkel mogelijk door 'raw power', dus ook een gevolg van de nieuwere snellere hardware.

Wat me verbaasde is dat het scherm niet dezelfde verhoudingen heeft dan de Air 3? 1.33 versus 1.43 voor de Pro. Naast elkaar zijn ze bijna even breed (scherm), maar is het scherm een 2cm langer.

Andere korte vaststellingen:

De Pro voelt zwaarder aan, ook al is 'ie dat niet. Volgens de specs exact hetzelfde gewicht!

Niet erg fan van de rechte randjes op de Pro. Op de telefoon heb ik er geen mening over, maar naast elkaar ligt het oude model iPad met afgeronde randjes toch een stuk makkelijker en natuurlijk in de hand (bvb bij portrait lezen zoals een boek)

Ik blijf met muscle memory m'n duim nog steeds naar de 'touch-id' locatie brengen om 'm te ontgrendelen. Mag ik dat er ook weer uit krijgen :+ Tot 2021 had zowel m'n iPad als iPhone Touch ID. Prima, zelfde besturing. Sinds een jaar gebruik ik een iPhone 13, dus dat verschil in de interface bij beide 'voel' je wel. Het positieve aan deze frisse iPad is dat je nu exact hetzelfde kan op beide apparaten. Dan gaat het niet enkel over Face ID, maar ook het swipen (omhoog en opzij) op de 'home indicator'

Ik heb de juiste keuze gemaakt met 11 inch. Kan er prima op typen (met de folio keyboard), en lekker handzaam. De 13 was gewoon te groot geweest. Al heeft 'ie waarschijnlijk wel een meerwaarde bij schetsen/aantekeningen (bijna normaal A4 formaat). Ach ja, keuzes...

Geluid: stereo! :D Was opeens ook wel erg duidelijk na 3 jaar iPad Air 3 :+ Erg goed geluid en zeker een meerwaarde

Lidar ga ik zeker wel gebruiken (casual, leuk speeltje in elk geval)

Geen extended monitor support, enkel mirroring. Ik heb me laten beetnemen door al die videos en afbeeldingen waar de externe monitor duidelijk in extended mode gebruikt werd, en niet in mirror. Blijkbaar is dat dus in 'beta', en komt het mogelijk later naar de gewone release. Hopelijk snel, want daar kijk ik zeker naar uit. Ik heb het gevoel dat ik daar echt wel iets mee kan en dat er potentie is. Voor de simpele taken kan ik dan de pro als pc inzetten. Hoef ik de pc of laptop zelfs niet meer aan.

Ook erg tevreden van de apple keyboard folio. Opnieuw voor mezelf de perfecte keuze. Ik heb vaak genoeg met die magic keyboard gespeeld in bvb een apple store, maar ik vind de meerwaarde nihil tegenover het extra gewicht en de extra prijs. Nu is 200 euro voor dit simpele keyboard folio'tje natuurlijk ook compleet van de pot gerukt 8)7 :X Het ziet er prima uit, en voelt wel solide, maar voelt tegelijk ook als iets wat in China voor 30 euro van de band rolt.

Ipv het muispad gebruik ik gewoon de touchscreen van de iPad (voelt voor mezelf een stuk natuurlijker) of ik gebruik er een MS bluetooth muisje naast (die platte van surface die gemakkelijk op te bergen zijn). Dus iPad Pro + keyboard folio + eventueel muis, gaat in mijn geval boven magic keyboard.

De gewone apple folio vind ik maar matig. Geen bescherming op de kantjes, en omwille van de 'flex' blijft 'ie aan de schermzijde ook niet steeds mooi uitgelijnd boven op het scherm liggen. Het scherm zal vast wel beschermd zijn, maar ik denk dat de randjes snel gebruiksporen vertonen. Met mijn gebruik dan, namelijk vaak snel in een tas werpen met andere dingen in. Ga ik verder niets aan doen, dan is dat maar zo. Ik heb op de Air 3 gemerkt dat die typische harde plastic cases van amazon ook wat schade kunnen uitrichten als er toch een stofje of vuiltje tussen de iPad en die hardshell komt.

Ik wou de Air 3 verkopen, maar ga 'm misschien toch bijhouden als 'reserve iPad'. Vooral voor een weekendje weg of op reis heb ik misschien liever de Air 3 mee (voldoet om af en toe online te gaan). Ook minder erg als je 'm per ongeluk vergeet of als 'ie gestolen wordt. Die Pro met alle accessoires gaat tegen de 2000 euro aan :F :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Na enkele dagen nog steeds blij met de size die ik heb gekozen (11 inch). Ideaal, groter hoeft niet voor mij. Indien ik ooit die drang voel, haal ik er wel een basis 13 inch bij tweedehands.

Toetsenbordje apple keyboard folio ideaal! Ik type er nu op. Voelt toch wel goed, en uiteraard 1000x beter dan on screen toetsenbord. En zoals gezegd, ik heb in mijn tas altijd wel zo’n platte Microsoft muis, dus indien nodig haal ik die er wel bij, maar eigenlijk heb ik er weinig nood aan.

Verder:
Geen 3,5mm jack is gewoon jammer op dit apparaat, aan deze prijs. Moet ik weer een dongle aanschaffen. Je kan zeggen, waar doe je moeilijk over. Maar ik wil toch beetje bij beetje mijn afhankelijkheid van dure Bluetooth oortjes reduceren (Apple AirPods Pro bvb) omdat het niet altijd een meerwaarde is. Vooral op de bank (waar ik altijd een goede bedraadde over-ear heb liggen) verkies ik de no-nonsense aanpak van een bedraadde headset. Dus weer een extra dongle

Pencil 2 is even wennen, maar ook erg goed. Het zit nog niet helemaal in m’n muscle memory om ‘m exact in het midden met de platte kant op de rand te leggen, maar dat komt wel.

Met lichte taken (beetje browsen en zo) lijkt de batterij duur erg goed, maar daar kan ik me nog niet helemaal over uitspreken. Het opladen is ook vrij snel. Misschien niet snel als je Chinese telefoons gewend bent, maar voor iPads zeker voldoende.

Verder geen bijzonderheden eigenlijk, werkt perfect zoals verwacht. Zeer tevreden.

Iemand een idee of externe monitor support nog dit jaar te verwachten valt? Daar kijk ik toch echt wel erg naar uit. En dan bedoel ik externe monitor support: extended, en ondersteuning voor de resoluties van een extern scherm.

Dan kan ik bijna eigenlijk 90% met de iPad doen.

• Amos_x
De 3 maand gratis Apple TV+ bij aankoop van een iPad is dus stackable met de 6 maand die je krijgt via de app op de ps5. Had ik niet verwacht van apple, normaal doen ze je daar echt niets cadeau als het niet hoeft :z

Zo had ik al eens een lopend proef-abonnement op Apple Music, en kon ik een aantal maand die bij nieuwe AirPods kwamen niet activeren. En zo kan je bvb ook niet elke 6 maand een Apple HomePod mini kopen om op die manier op Apple Music te abonneren en ‘bijna gratis’ speakers overal neer te zetten.

Nu goed, tot augustus 2023 Apple TV+ dus. Mooie dienst en goede series/films, dus op zich wel blij mee (beetje meer HBO niveau ipv Netflix filler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantsjie
  • Laatst online: 19-03 21:14
Sommige pro modellen zijn bij Coolblue in de aanbieding vanwege Black Friday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Dubio.

Ik heb meteen na aankoop een screen protector aangebracht. Zit perfect, merk je nauwelijks en voelt hetzelfde aan, misschien zelfs beter, dan het echte scherm. Screen protectors zijn ook echt goed ge-evolueerd. Tegenwoordig kan een kind ze aanbrengen zonder het minste stofje of luchtbel met die frames om ze uit te lijnen. ESR heb ik gekocht denk ik, zowel voor iPhone als iPad.

Maar nu is de iPad zo glad als een ijspiste, en is de pen gebruiken bijna onmogelijk geworden. Ik glijd alle kanten uit. En de Pencil is voor mij wel nodig.

Dus nu aan het twijfelen om opnieuw de andere richting op te gaan, en 'paperfeel' of 'paperlike' te kopen. Maar toen ik dat heb gebruikt op m'n vorige iPad Air 3, vond ik dat
- het papiereffect snel 'sleet' of verdween. Waarschijnlijk door de 'hand-olien' die de ruwheid/korrel van het papiergevoel terug glad maken.
- het beeld en de kleur kwam korrelig over door die screenprotector. Om het papiergevoel te evenaren heb je een 'korrel' nodig, en die korrel 'vertekent' het beeld van het (supermooie) iPad pro scherm.

Dus het is altijd een compromis.

Geen screenprotector gebruiken krijg ik niet over m'n hart :+ Ik heb vroeger de Air 3 zonder screenprotector gebruikt, en ik gebruik de pro verder ook zonder hoes (maar dus wel met screenprotector) Krasjes op de behuizing maakt me niet uit, degradatie op het scherm wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Er zat een grote fout in iPadOS voor de m2 12.9 inch. In iPadOS 16.1 hebben ze iets met de beeldchermdriver gedaan, tekst flikkerde op donkere achtergronden met vooral witte tekst en kleurverschuivingen. Ook als je True Tone en night shift aan had staan had je bij het scrollen een gele zweem met vervagende letters. Op het forum van macrumours staat het vol met klachten hierover. Ik vind het gek dat ik hierover niks vind op Tweakers. Het is opgelost met iPadOS 16.2 rc. Ik ben erg blij kan ik zeggen, want voor zo’n bedraag verwacht je het allerbeste. Alles draait nu weer heel smooth. Waren er meer die een m2 12.9 hebben en ook deze problemen ervaren? Wel blij met de softwaresupport van Apple, die blijft erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Weinig animo in dit topic en weinig ervaringen die gedeeld worden ivm de extended monitor support.

Wat mij betreft een van de weinige features die er de laatste jaren zijn bij gekomen die als ‘pro’ kunnen bestempeld worden. Ook al krijgt de Air met M1 de feature ook, en is het dus niet exclusief voor de ‘pro’ iPads. Een gewone gebruiker heeft hier niets aan, dit heeft echt als doel de iPad meer als pc vervanger te kunnen inzetten. Gebruikers die hun foto’s liever op groot scherm bewerken, gebruikers die graag iets meer overzicht hebben om een test te typen, of een spreadsheet te maken.

Als er nu iets ‘pro’ mag genoemd worden, dat dit. Maar ik vind maar weinig ervaringen, hier en algemeen op het internet.

Blijkbaar ligt de iPad gebruiker er toch niet wakker van, en wordt de iPad echt nooit zo gebruikt zoals Apple nu wil mogelijk maken met stage manager en extended monitor support. Dat zal Apple, met hun analytics ook wel snel gaan in zien, dus ik verwacht dat er nog weinig energie en ontwikkeling zal in gepompt worden.

Het is bruikbaar op dit moment, maar het heeft zeker nog wat ontwikkeling en werk nodig. En iets meer transparantie in hoe het allemaal werkt (resolutie?). En instellingsmogelijkheden (vrij te plaatsen windows?)

Ze hebben de iPad jarenlang gepusht als complementair Device. Touch screen only, en erg casual. De gebruiker heeft dat volgens mij goed begrepen, en is verder niet meer op zoek naar die ‘pc ervaring’ op iPad.

Niet dat ik de illusie had dat Pro echt ‘pro’ was bij Apple. En ik gebruik m’n iPad Pro met het volste plezier, en heb absoluut geen spijt over m’n aanschaf. Maar Pro staat bij de iPad lijn toch meer voor ‘luxe’. Alle mogelijke opties, ‘top tier’. 120 hz scherm, AR, Lidat, Face ID, … En dat is prima, daarvoor heb ik ‘m ook gekocht (om gewoon de ‘top’ iPad te hebben)

Dit gezegd zijnde, wat ik verwachte is dus waarheid gebleken: Face ID is niet altijd de goede oplossing. Het gebeurt me relatief vaak dat ik alsnog m’n code moet invoeren. Soms zit je te ver, of heb je de iPad in portrait omgekeerd vast.

Even snel unlocken met Touch ID als ‘ie wat verderop ligt (podcast luisteren) of plat op tafel, is er dus niet bij. Een apparaat van ik 1500 euro had wel een Touch ID optie in de power knop kunnen gebruiken, zoals de base iPad en iPad Air die nu ook hebben. Dit is gewoon onwil van Apple. De parts hebben ze gewoon en zijn uniform over de hele lijn.

Ik herinner me ook niet van m’n iPad Air 3 dat de volume knoppen omgedraaid worden voor hoger/lager volume in portrait en landscape. Daar moet ik toch echt even aan wennen.

Verder type ik alles op de Apple folio, dat is gewoon een top toetsenbordje. Niet twijfelen, en niet voor de magic keyboard gaan als je over dat dure toetsenbord twijfelt. Ik heb de touchpad nog op geen enkel moment gemist. En als ik dan toch een Mouse pointer wil, dan neem ik er wel een van m’n platte Microsoft surface muisjes bij. Ze tonen zelfs het batterij percentage in de iPadOS batterij widget :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:52:
Ik herinner me ook niet van m’n iPad Air 3 dat de volume knoppen omgedraaid worden voor hoger/lager volume in portrait en landscape. Daar moet ik toch echt even aan wennen.
Ik heb dan wel een 12,9 M1 ipv jou 11 M2 maar ervaar dit niet, het knopje wat gebruikt wordt om volume harder te zetten is in elke oriëntatie dezelfde.

Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
Donstil schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:13:
[...]

Ik heb dan wel een 12,9 M1 ipv jou 11 M2 maar ervaar dit niet, het knopje wat gebruikt wordt om volume harder te zetten is in elke oriëntatie dezelfde.

Of bedoel je wat anders?
Ik heb ook een 12.9 M2 en inderdaad worden de volumeknoppen veranderd bij het kantelen van de iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
danjan2411 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:46:
[...]

Ik heb ook een 12.9 M2 en inderdaad worden de volumeknoppen veranderd bij het kantelen van de iPad.
Ik bedoelde juist dat dit bij mij niet zo is.

Dan zouden ze dat met de M2 aangepast hebben, wat mij weer sterk lijkt.
Is het geen instelling?

Edit: Yup idd gewoon een instelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/il_AJ9CngQBIUm_c373jwv9QzcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dKHFcKLixkJxv8QtyPuuR1t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Donstil op 18-12-2022 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danjan2411
Donstil schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:01:
[...]

Is het geen instelling?

[Afbeelding]
Kijk weer wat geleerd, dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
danjan2411 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:21:
[...]

Kijk weer wat geleerd, dat wist ik niet.
Ik beeld het me toch niet in. Heb me gisteren rot gezocht naar die setting, maar op een 4th Gen iPad pro 11 inch, of 6th Gen iPad pro 13 inch (de 2022 modellen dus) is de setting permanent ingeschakeld:

https://support.apple.com/en-us/HT210976

Turn dynamic volume buttons on or off

On most iPad models with iPadOS 15.4 and later, you can allow the volume controls to change based on how you hold your iPad. With iPad Pro 11-inch (4th generation), iPad Pro 12.9-inch (6th generation), and iPad (10th generation), the dynamic volume buttons are always on.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renate1970
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 07:23

Renate1970

Lef is Leven

Vandaag voor het eerst de iPad Pro voor mezelf gekocht, ik heb de 11 inch 2022. Kom af van de iPad 2020 maar wat een verschil, heb ook meteen de pen 2 erbij gekocht en ben echt helemaal verkocht 😎

Samsung s24, Samsung Watch ultra, Steamdeck, Nintendo Switch light, PS 4, iPad Pro 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Donstil schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:01:
[...]

Is het geen instelling?

[Afbeelding]
Op m’n iPad Pro 2018 bestaat die instelling wel, maar op m’n M2 niet. Inmiddels ben ik er gelukkig wel aan gewend geraakt …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
gday schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:54:
[...]

Op m’n iPad Pro 2018 bestaat die instelling wel, maar op m’n M2 niet. Inmiddels ben ik er gelukkig wel aan gewend geraakt …
Ooh whow dat is wel heel gaar. Nog een mooi pluspunt om mijn M1 12,9 niet te upgraden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pukvg
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-06 21:56
Heeft er iemand aanbevelingen voor een simpele case voor het 11 inch model? Liefst verkrijgbaar in een fysieke winkel zodat ik hem vandaag kan halen. Alleen online kan natuurlijk ook, maar dat is weer een dag wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

pukvg schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:01:
Heeft er iemand aanbevelingen voor een simpele case voor het 11 inch model? Liefst verkrijgbaar in een fysieke winkel zodat ik hem vandaag kan halen. Alleen online kan natuurlijk ook, maar dat is weer een dag wachten.
Had deze, vond het een goede prijs/kwaliteit verhouding https://www.amazon.nl/dp/...n_dp_RB91169ATX1BCG0R202Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Wat ik wel heb gemerkt met dat soort "cheape" cases/covers/folios, is dat ze na minder dan een jaar aan de randjes helemaal 'uit elkaar vallen', afgeleefd zijn. En daardoor soms wat lastig te openen zijn.

Ik heb de originele simpele folio (en ook de keyboard folio) van apple, en merk bij beiden dat deze (aan de naden, waar alles samen gekleefd is) toch iets steviger gemaakt zijn. Tijd zal het uitwijzen.

Goed, voor de prijs van de originele (75 euro), kan 3 jaar elk jaar bovenstaand artikel kopen, dat is ook een oplossing natuurlijk. De iPad zelf was in mijn SKU al snel 1500 euro, dus dan maakt het me eerlijk gezegd weinig uit.

Maar misschien bestel ik bovenstaande ook wel, om eens te zien wat de kwaliteit is.

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-06 01:05
Net een iPad Pro 256 12.9 M2 binnengekregen. Ik had geen pen besteld. Iemand die goede ervaring heeft met een third party pen? Of kan ik toch beter de originele halen?

• Amos_x
SamSid schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:47:
Net een iPad Pro 256 12.9 M2 binnengekregen. Ik had geen pen besteld. Iemand die goede ervaring heeft met een third party pen? Of kan ik toch beter de originele halen?
Je kan je er nooit een buil aan vallen. Die pencils staan meestal te koop voor +-25 euro. Ze zijn zeker aan te raden om alvast aan de slag te gaan met een pencil en te experimenteren of het iets voor jou is, of in je workflow past.

Ten allen tijde dien je wel in gedachten te houden dat geen enkele 3rd party pencil zo natuurlijk en ‘native’ aanvoelt als een Apple Pencil. Dus iets slechtere ervaringen moet je wel in het juiste perspectief plaatsen. Maar bruikbaar zijn ze wel. Er zal vast wel een hoop proprietary tech in een pencil zitten, waar niemand toegang tot heeft (tap to erase, kantelgevoeligheid, op een M2 pro de hover functie, find my?…)

Ik heb er wel eentje (geen idee meer welke) en gebruik ‘m wel af en toe als ik weer eens m’n originele pencils niet vind (heb 2 pencil 2’s :+ ). Of bvb op vakantie waar ik de originele liever niet per ongeluk verlies/achterlaat. Of een haastige verplaatsing…

Persoonlijk heb ik nog niet de gewoonte van de op de iPad te kleven (kom van een Air 3 + pencil 1) en berg ze apart op.

• TheKerremenke
SamSid schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:47:
Anders gewoon op marktplaats kijken. Scheelt een paar euro. Wel even in de gaten houden met wie je zaken doet.

In ieder geval heb ik er daar een relatief goedkoop kunnen vinden. Scheelde een 30% tov de nieuwprijs. Voor mijn incidentele gebruik prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-06 01:05
@Amos_x @TheKerremenke Ik heb toch de origine pen besteld. Wanneer er een goed third party in de aanbieding is zal ik die ook wel nemen. Wanneer ik een pen handig vind.
De gedachte om toch maar de originele te halen is dat ik bij een third party toch al rond de 35 eur zit. Dan is de stap naar de originele nog wel een grote maar niet onoverkomelijk. En nu kan ik gewoon lekker consumeren met dit ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Interessante long Read over Stage Manager.

https://www.macstories.ne...nager-ipados-16-1-review/

Goed geschreven, wel een lang stuk. Hoewel ik zelf niet goed onder woorden kon brengen waarom stage manager zo ‘onaf’, onsamenhangend en willekeurig voelde, was dit artikel wel nuttig om te tonen dat ik hier niet alleen in stond. Het is niet zomaar een gevoel. De schrijver heeft zich veel werk getroost om met concrete voorbeelden, gifjes, screenshots en veel uitleg alle vreemde ‘behaviours’ duidelijk te maken.

Spaart me ook weer de tijd uit om er in de huidige vorm/toestand mee te leren werken. Het probleem is deze keer niet de gebruiker, maar Apple.

Ik zal gewoon de Split View, en Slide Over blijven gebruiken zoals ik gewend was sinds een aantal jaar. Werkt op zich ook prima. Op een bepaalde manier ook beperkend, maar je weet op voorhand hoe het allemaal werkt en je kan je er prima op aanpassen. Als je nauwelijks begrijpt hoe iets echt zou moeten werken, kan je je er ook niet op instellen/aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 10:06

JSchut

.....

Ik twijfel heel erg over deze iPad.
Wil graag een iPad voor wat simpele taken (Browsen, email, netflix, Amazon prime, etc) en wat lichte gaming (Apple arcade)

Nu is de Pro natuurlijk dikke overkill. Maar het probleem is dat ik geen 64 GB wil. (Op mn iPhone zit ik al aan de 72 gb namelijk) En dan komen de prijzen erg dicht bij elkaar.

iPad 10th gen 256 GB - 740 euro
iPad Air 256 gb - 950 euro
iPad Pro 11 m2 128 gb - 1000 euro

Dus een verschil van 260 euro tussen de goedkoopste en de pro. De air lijkt af te vallen van voor 50 euro verschil is de pro wel een betere keus.

Ga ik 260 euro besparen en genoegen nemen met een mindere iPad. (Minder toekomstbestendig ook denk ik)
Of heb ik misschien toch genoeg aan 64 gb. Al lijkt mij dat erg weinig voor de toekomst.
Of gaan voor de Pro....

Edit: Ach wat zou het iPad Pro besteld 8)

[ Voor 8% gewijzigd door JSchut op 01-01-2023 21:29 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
JSchut schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:52:
Ik twijfel heel erg over deze iPad.
Wil graag een iPad voor wat simpele taken (Browsen, email, netflix, Amazon prime, etc) en wat lichte gaming (Apple arcade)

Nu is de Pro natuurlijk dikke overkill. Maar het probleem is dat ik geen 64 GB wil. (Op mn iPhone zit ik al aan de 72 gb namelijk) En dan komen de prijzen erg dicht bij elkaar.

iPad 10th gen 256 GB - 740 euro
iPad Air 256 gb - 950 euro
iPad Pro 11 m2 128 gb - 1000 euro

Dus een verschil van 260 euro tussen de goedkoopste en de pro. De air lijkt af te vallen van voor 50 euro verschil is de pro wel een betere keus.

Ga ik 260 euro besparen en genoegen nemen met een mindere iPad. (Minder toekomstbestendig ook denk ik)
Of heb ik misschien toch genoeg aan 64 gb. Al lijkt mij dat erg weinig voor de toekomst.
Of gaan voor de Pro....

Edit: Ach wat zou het iPad Pro besteld 8)
Kijk af en toe eens bij de apple refurbished producten. Op dit moment zitten er apparaten tussen die zeker aan jou eisen voldoen en in ieder geval goedkoper (en soms beter) zijn dan de producten die jij nu opnoemt.

Een tijdje terug waren er 2018 iPad Pro's met 128gb voor 500 euro en 256gb voor 580 euro. Afhankelijk van waar je meer waarde aan hecht is deze misschien wel beter dan de nieuwe iPad 10 (pro-motion scherm, Face ID, stereo speakers).

De voorraad van refurbished wisselt, dus kijk af en toe of er iets tussen zit. Met de vergelijk functie op de site kun je makkelijk de verschillende modellen onderscheiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

lllustrious schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Kijk af en toe eens bij de apple refurbished producten. Op dit moment zitten er apparaten tussen die zeker aan jou eisen voldoen en in ieder geval goedkoper (en soms beter) zijn dan de producten die jij nu opnoemt.

Een tijdje terug waren er 2018 iPad Pro's met 128gb voor 500 euro en 256gb voor 580 euro. Afhankelijk van waar je meer waarde aan hecht is deze misschien wel beter dan de nieuwe iPad 10 (pro-motion scherm, Face ID, stereo speakers).

De voorraad van refurbished wisselt, dus kijk af en toe of er iets tussen zit. Met de vergelijk functie op de site kun je makkelijk de verschillende modellen onderscheiden.
Thanks voor je tips!

Ik hou echter niet van refurbished en ik koop liever ook geen oudere modellen. Slaat nergens op maar ik doe dat eigenlijk nooit.

Heb de m2 gekocht. Kan ik weer wat jaren vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danjan2411
JSchut schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Thanks voor je tips!

Ik hou echter niet van refurbished en ik koop liever ook geen oudere modellen. Slaat nergens op maar ik doe dat eigenlijk nooit.

Heb de m2 gekocht. Kan ik weer wat jaren vooruit ;)
Heb je de 11 of 12.9 gekocht? M2 is in elk geval top. Veel plezier met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

danjan2411 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Heb je de 11 of 12.9 gekocht? M2 is in elk geval top. Veel plezier met je aankoop.
Thanks!

De 11 inch. Ik verwacht dat de 12,9 wel echt te groot is.

Het de 11 inch voor 990 weten te kopen. 1000 was toch echt wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 15:52
Ik gebruik nu zo'n 7 jaar een surface pro 3 en deze heeft sinds kort wat kuren met de cursor en touchscreen. Ik gebruik hem vooral voor het kijken van tv of youtube, browsen en excel.

Voor mijn vervangende tablet twijfel ik tussen een iPad pro en een andere Surface pro.

De iPad is het betere apparaat voor mediaconsumptie en browsing en ook excel kan ik gebruiken, maar kost wel een stuk meer (dan een 2e hands surface pro). Een ipad zou ook een logitech combo touch nodig hebben, omdat ik dol ben op de kickstand van de surface pro.

Nu is er ook iets anders wat ik wellicht op de iPad zou kunnen, maar ik weet niet zeker hoe de samenwerking met andere apparaten gaat zijn. Op mijn windows PC heb ik lightroom (niet creative suite, maar een enkele install), maar ik merk dat ik de laatste tijd mijn PC weinig gebruik en wanneer ik hem wel gebruik ik andere dingen doe dan foto's bewerken in lightroom. Ik kan op de iPad ook lightroom gebruiken. Als ik RAW foto's bewerk op de iPad en de bestanden daarna terugzet naar mijn PC, kunnen de wijzigen die ik op de iPad doe worden gesynced naar mijn catalogus op PC? Ik kan de geëxporteerde foto's overzetten, maar kan ik ook de bewerkingen syncen tussen iPad en PC?

Edit: Of is er wellicht een andere app (darkroom?) waar ik RAW bestanden kan bewerken en kan syncen tussen Windows PC en iPad?

[ Voor 9% gewijzigd door aicaramba op 03-01-2023 10:08 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 11:04
aicaramba schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:14:
Ik gebruik nu zo'n 7 jaar een surface pro 3 en deze heeft sinds kort wat kuren met de cursor en touchscreen. Ik gebruik hem vooral voor het kijken van tv of youtube, browsen en excel.

Voor mijn vervangende tablet twijfel ik tussen een iPad pro en een andere Surface pro.

De iPad is het betere apparaat voor mediaconsumptie en browsing en ook excel kan ik gebruiken, maar kost wel een stuk meer (dan een 2e hands surface pro). Een ipad zou ook een logitech combo touch nodig hebben, omdat ik dol ben op de kickstand van de surface pro.

Nu is er ook iets anders wat ik wellicht op de iPad zou kunnen, maar ik weet niet zeker hoe de samenwerking met andere apparaten gaat zijn. Op mijn windows PC heb ik lightroom (niet creative suite, maar een enkele install), maar ik merk dat ik de laatste tijd mijn PC weinig gebruik en wanneer ik hem wel gebruik ik andere dingen doe dan foto's bewerken in lightroom. Ik kan op de iPad ook lightroom gebruiken. Als ik RAW foto's bewerk op de iPad en de bestanden daarna terugzet naar mijn PC, kunnen de wijzigen die ik op de iPad doe worden gesynced naar mijn catalogus op PC? Ik kan de geëxporteerde foto's overzetten, maar kan ik ook de bewerkingen syncen tussen iPad en PC?

Edit: Of is er wellicht een andere app (darkroom?) waar ik RAW bestanden kan bewerken en kan syncen tussen Windows PC en iPad?
Bedoel dat je met een enkele install dat je Lightroom Classic gebruikt of gebruik je de nieuwe Lightroom app met premium functies? Met dat laatste kan het namelijk, heb zelf een tijdje de app op mijn Pixel 4a gebruikt met een Premium abo (nodig voor RAW editing, 5,49 p/m) samen met de Lightroom app in Mac OS, de bibliotheek staat in de cloud dus synchroniseert automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
marklakeman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Bedoel dat je met een enkele install dat je Lightroom Classic gebruikt of gebruik je de nieuwe Lightroom app met premium functies? Met dat laatste kan het namelijk, heb zelf een tijdje de app op mijn Pixel 4a gebruikt met een Premium abo (nodig voor RAW editing, 5,49 p/m) samen met de Lightroom app in Mac OS, de bibliotheek staat in de cloud dus synchroniseert automatisch.
Met een enkele install van CD lightroom classic. Geen cloud of abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
aicaramba schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Met een enkele install van CD lightroom classic. Geen cloud of abonnement.
Aha, dan weet ik niet of je dat makkelijk kunt bewerkstelligen. Met de apps die ik noemde ben je in het goedkoopste geval 49,99 p/j kwijt, je hoeft in ieder geval geen compleet CC abonnement af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
marklakeman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Aha, dan weet ik niet of je dat makkelijk kunt bewerkstelligen. Met de apps die ik noemde ben je in het goedkoopste geval 49,99 p/j kwijt, je hoeft in ieder geval geen compleet CC abonnement af te sluiten.
En zijn er alternatieve apps die ik zowel als windows desktop als ipad OS app kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklakeman
aicaramba schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:06:
[...]

En zijn er alternatieve apps die ik zowel als windows desktop als ipad OS app kan gebruiken?
Denk dat het het met Affinity Photo ook kan maar dan heb je wel een cloud service nodig om te syncen (https://affinityspotlight...nity-on-desktop-and-ipad/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42
Amos_x schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:22:
Interessante long Read over Stage Manager.

https://www.macstories.ne...nager-ipados-16-1-review/

Goed geschreven, wel een lang stuk. Hoewel ik zelf niet goed onder woorden kon brengen waarom stage manager zo ‘onaf’, onsamenhangend en willekeurig voelde, was dit artikel wel nuttig om te tonen dat ik hier niet alleen in stond. Het is niet zomaar een gevoel. De schrijver heeft zich veel werk getroost om met concrete voorbeelden, gifjes, screenshots en veel uitleg alle vreemde ‘behaviours’ duidelijk te maken.

Spaart me ook weer de tijd uit om er in de huidige vorm/toestand mee te leren werken. Het probleem is deze keer niet de gebruiker, maar Apple.

Ik zal gewoon de Split View, en Slide Over blijven gebruiken zoals ik gewend was sinds een aantal jaar. Werkt op zich ook prima. Op een bepaalde manier ook beperkend, maar je weet op voorhand hoe het allemaal werkt en je kan je er prima op aanpassen. Als je nauwelijks begrijpt hoe iets echt zou moeten werken, kan je je er ook niet op instellen/aanpassen.
Ik vind stage manager ook echt heel erg halfbakken. Geen fatsoenlijke scaling opties met een extern scherm, geen optie om te mirorren en de scaling aan te passen aan de externe monitor... Nee, vooral mij zeker nog geen succes. Ook bizar onoverkomelijke scaling issues in mijn externe werkomgeving (SafeNet).

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 11:15
Wat ook jammer is is dat je niet lijkt in te kunnen stellen hoe snel het scrollwheel van een externe muis zich laat scrollen. Default is dit erg traag en ga je als een malle scrollen kan het zijn dat je zomaar plots onderaan de pagina bent. Zou mooi zijn om dit te kunnen customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

WouterL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Ik vind stage manager ook echt heel erg halfbakken. Geen fatsoenlijke scaling opties met een extern scherm, geen optie om te mirorren en de scaling aan te passen aan de externe monitor... Nee, vooral mij zeker nog geen succes. Ook bizar onoverkomelijke scaling issues in mijn externe werkomgeving (SafeNet).

Jammer.
Gebruikte het even kort met mijn Studio Display maar vond het ook 3x niks. Zelfs op de Mac gebruik ik het niet. Al lang gewend aan Spaces en Mission Control wat 10x beter werkt.

Pagina: 1 2 Laatste