Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
M1 of M2 ga je in de praktijk niet merken, het scheelt hooguit een jaar aan updates en langere levensduur. Is geld geen issue, neem dan de M2. Of wacht even tot black friday , Apple heeft meestal wel een aardige actie.
De 11"of de 12.9", ga in de winkel kijken en lees de blogs van Matt Gemmell, https://michael.team/ipadonly/ en Brooksreview.net. Daar vindt je ervaringen van gasten die al jaren full time iPad only zijn. En zowel 11" als 12" hebben gebruikt.
Enige wat een ding kan zijn is trading en grafieken plotten. Gaat trading via Safari? Dan lijkt me dat geen issue. Grafieken plotten hangt af van de software die je nodig hebt.
Edit:
Wat betreft het idee om iPad only te gaan. Ik deed het twee jaar geleden met een 11". En dat ging eigenlijk prima. Er zijn er al tijd wat irritaties, maar daar zette ik mij overheen.
Tot een week geleden ik er klaar mee was en een nieuwe M2 Air bestelde voor MacOS. En wat blijkt; het gras is niet altijd groener aan de overkant. Na twee jaar iPadOS is MacOS onnodig complex (met mijn workflows). En ik zat vanaf dag 1 in de activiteitenmonitor CPU en RAM verbruik te checken. En me af te vragen welke powertools ik nodig had. Een hoop extra ruis waar ik me eerder twee jaar lang niet druk over had gemaakt.
Kortom; waarschijnlijk gaat de Macbook terug en vestig ik m'n hoop op de external display support volgend jaar. Voor iedereen zal het verschillen wat wel en niet kan. Maar voor huis tuin en keukengebruik is zelfs voor menig Tweaker een iPad Pro voldoende.
[ Voor 37% gewijzigd door Ronwiel op 24-10-2022 11:46 ]
Thanks voor je uitgebreide bericht, hier heb ik echt veel aan! Let wel, ik ga niet volledig over op iPad only, aangezien ik ook nog een M1 Macbook heb vanuit m'n werk die ik aardig vrij kan gebruiken. De iPad zal puur ter vervanging zijn van de Intel Macbook die ik voornamelijk in m'n vrije tijd en voor mijn hobbies gebruik.Ronwiel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:37:
@T1mmeh ik zou de 11 inch niet perse laten schieten vanwege het scherm en het ontbreken van mini led. Je gebruikt immers nu ook een LED Macbook scherm.
M1 of M2 ga je in de praktijk niet merken, het scheelt hooguit een jaar aan updates en langere levensduur. Is geld geen issue, neem dan de M2. Of wacht even tot black friday , Apple heeft meestal wel een aardige actie.
De 11"of de 12.9", ga in de winkel kijken en lees de blogs van Matt Gemmell, https://michael.team/ipadonly/ en Brooksreview.net. Daar vindt je ervaringen van gasten die al jaren full time iPad only zijn. En zowel 11" als 12" hebben gebruikt.
Enige wat een ding kan zijn is trading en grafieken plotten. Gaat trading via Safari? Dan lijkt me dat geen issue. Grafieken plotten hangt af van de software die je nodig hebt.
Edit:
Wat betreft het idee om iPad only te gaan. Ik deed het twee jaar geleden met een 11". En dat ging eigenlijk prima. Er zijn er al tijd wat irritaties, maar daar zette ik mij overheen.
Tot een week geleden ik er klaar mee was en een nieuwe M2 Air bestelde voor MacOS. En wat blijkt; het gras is niet altijd groener aan de overkant. Na twee jaar iPadOS is MacOS onnodig complex (met mijn workflows). En ik zat vanaf dag 1 in de activiteitenmonitor CPU en RAM verbruik te checken. En me af te vragen welke powertools ik nodig had. Een hoop extra ruis waar ik me eerder twee jaar lang niet druk over had gemaakt.
Kortom; waarschijnlijk gaat de Macbook terug en vestig ik m'n hoop op de external display support volgend jaar. Voor iedereen zal het verschillen wat wel en niet kan. Maar voor huis tuin en keukengebruik is zelfs voor menig Tweaker een iPad Pro voldoende.
Ik zit te kijken of dan toch maar de Logitech Combo Touch wil bestellen, maar ik twijfel om twee redenen:
- Worden de speakers en microfoon(s) eventueel geblokkeerd wegens designwijzigingen?
- Hoe bulky is die Combo Touch zonder toetsenbord nou eigenlijk ...? Ik gebruik mijn huidige iPad Pro namelijk vaak zonder bescherming omdat ik dat Smart Keyboard soms ook al te lomp vind.
[ Voor 11% gewijzigd door gday op 24-10-2022 13:06 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Magic Keyboard vind ik zonde van het geld. Heb nog wel een draadloze van Apple zelf liggen. Doet het net zo goed. Zeker met een aparte muis erbij.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ongeveer 200 euro verschil. Omwille van dat kleine verschil ben ik eerder geneigd voor de pro te gaan. Gewoon de 'luxe' oplossing waar ik niet moet nadenken over compromissen en dergelijke.
Maar, en dat heeft niets met de prijs te maken, zijn er features die ik oprecht beter vind bij de air
- aan/uit knop met touchID. Waarom kan apple gewoon eens niet de keuze bieden aan de gebruiker, vooral op hun top of the line toestel. Wat had dat knopje met touchID nu extra gekost? Ze bieden het al aan op de iPad mini en Air... Op m'n iPhone werkt dat niet altijd even vlot (veel zon met donkere zonnebril, of plat op tafel, ...) Jammer
- de kleuren. Waarom zijn de pro toestellen steeds beperkt in kleuren? Zijn pro-users 'saaie' mensen volgens apple? Is pro enkel space grey en silver? Soms wil je gewoon een pro, net omwille van het 'alles erop en eraan' aspect. Maar dan krijg je dus geen starlight. Ik had deze generatie graag eens iets anders gehad dan donkergrijs of grijs... Jammer weer.
- en persoonlijk, maar ik vind 1 camera er een stuk 'lichter' en normaler uitzien voor een tablet, dan dat eilandje op de pro. Ik vind de casual look gewoon leuker ogen. Maar dat is echt maar een minieme commentaar, geen deal breaker.
Heb net even gecontroleerd, op m'n Air 3 heb ik +-80 GB in gebruik, dus in principe kom ik uit met een 128 GB model. Maar 256 is natuurlijk een stuk comfortabeler. Deze keer geen sim slot, want na 2 iPads met sim slot heb ik dit letterlijk nog nooit gebruikt. (altijd sim slot gekozen 'just in case')
Oh, dat is ook een idee. Ik heb ook nog een 'gewone' Magic Keyboard voor de Mac liggen, die met een accu en lightning-poort. Ligt stof te vangen wegens de aankoop van een Magic Keyboard met TouchID. Eens kijken of ik daar een workflow mee kan verzinnen die me niet gaat irriteren.TheKerremenke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:19:
Herkenbaar. Maar hier juist andersom. De 12.9 m1 besteld nu het nog gaat. Zeker gezien de prijsstijgingen. Eens kijken hoe die gaat bevallen tov de huidige 10,5 pro.
Magic Keyboard vind ik zonde van het geld. Heb nog wel een draadloze van Apple zelf liggen. Doet het net zo goed. Zeker met een aparte muis erbij.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Idem hier met hetzelfde vraag. Apple Magic Keyboard of Logitech Combo Touch. Heb de Magic Keyboard meebesteld (samen met de Pencil). Als ik naar vele reviews kijk heb ik het gevoel dat de Magic Keyboard handig is voor werk, gezien je voornamelijk het toetsenbord wilt gebruiken. Combo Touch toch wat meer casual, series kijken of gamen (gezien de stand aan de achterkant). Andere voordeel van Combo Touch is ook dat je het ook kunt gebruiken voor notities. Magic Keyboard moet je jouw iPad eraf halen, op tafel leggen, dus dan heb je ook een screenrotector, skin, oid voor de achterkant nodig.gday schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:55:
Nou, ik heb dan toch maar de M2 gepreorderd. 12.9" met 512GB opslag en 5G. Dan nog AppleCare+ erbij. Apple Pencil heb ik gelukkig al, dus dat scheelt iig ietsiepietsie in aanschaf ... Magic Keyboard heb ik net binnen en probeer ik nu al uit op mijn huidige 12.9" maar ik was me er niet van bewust dat je het keyboard niet helemaal weg kan vouwen achter de iPad zoals bij m'n huidige Smart Keyboard.
Ik zit te kijken of dan toch maar de Logitech Combo Touch wil bestellen, maar ik twijfel om twee redenen:
- Worden de speakers en microfoon(s) eventueel geblokkeerd wegens designwijzigingen?
- Hoe bulky is die Combo Touch zonder toetsenbord nou eigenlijk ...? Ik gebruik mijn huidige iPad Pro namelijk vaak zonder bescherming omdat ik dat Smart Keyboard soms ook al te lomp vind.
2022 iPad Pro 12,9" 256GB Space Gray WIFI + Cellular moet eigenlijk mijn 2020 MBP 13" en Remarkable2 vervangen. Ik doe vooral met RDP werken en dan is zo'n ingebouwde SIM toch erg handig. Pencil aangeschaft voor de notities die ik maak tijdens overleg en/of klantbezoeken.
Idee is op de zaak en thuis mijn losse scherm, Magic Mouse, Magic Keyboard aan de iPad Pro te koppelen. Externe scherm RDP en iPad scherm mijn agenda. Nu zag ik dat ze sinds beta 2 of 3, het extenden van je scherm naar een externe monitor verwijderd hebben. Je kunt het dus alleen als mirror gebruiken. Best wel jammer! Al was het tijdens de beta erg buggy en ipv op te lossen, hebben ze het door tijdsdruk eruit gehaald. Ook hoop ik dat zsm alle apps ondersteuning krijgen voor volledige schermweergaven ipv de lelijke zwarte randen op je monitor.
[ Voor 0% gewijzigd door Xmoo op 24-10-2022 20:13 . Reden: Spelvouten ]
Ik heb ze beide gehad en de 12,9” (deze nog in bezit) is zoveel mooier en beter. Bovendien kijkt hij er Netflix mee, bewerkt hij foto’s en dan lijkt me mooie en betere kleuren in een groter scherm erg raadzaam.Licko schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:15:
Waarom valt de 11" dan meteen af? Ik zou een 11" M1 kopen en niet meer omkijken.
I don't have dreams, I have goals!!
Formaat was nog prima hanteerbaar als tablet op schoot en als laptop is 12,9” natuurlijk sowieso veel fijner.
Celluar zie ik de toegevoegde waarde niet van in, een hotspot aanzetten op mijn iPhone is wat mij betreft veel makkelijker dan data uitzetten.
Ben benieuwd woensdag
[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 24-10-2022 22:00 ]
Het is makkelijker om geen hotspot op te hoeven zetten en gewoon meteen 5G te gebruiken zonder data op je telefoon uit te hoeven zetten.ik222 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:58:
Ik ga ook voor de iPad Pro 12,9” WiFi 256GB + Magic Keyboard, afgelopen week even in de winkel gaan kijken (handig dat de 2021 modellen uiterlijk identiek zijn)
Formaat was nog prima hanteerbaar als tablet op schoot en als laptop is 12,9” natuurlijk sowieso veel fijner.
Celluar zie ik de toegevoegde waarde niet van in, een hotspot aanzetten op mijn iPhone is wat mij betreft veel makkelijker dan data uitzetten.
Ben benieuwd woensdag
[ Voor 3% gewijzigd door gday op 25-10-2022 00:36 ]
Idd mijn reden. Soms heb je ook nog eens dat je tablet of laptop niet eens met je hotspot wilt/kan verbinden. Zo is het wat meer hufterproof.gday schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Het is makkelijker om geen hotspot op te hoeven zetten en gewoon meteen 5G te gebruiken zonder data op je telefoon uit te hoeven zetten.Maar als je geen apart data-abonnement hebt zou ik geen 5G-versie nemen inderdaad.
Dat vind ik slechter dan de andere twee opties (hotspot enerzijds en extra data-abonnement anderzijds) omdat je dan niet meer bereikbaar bent op je telefoon.Ronwiel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:38:
Duo sim van kpn of tmobile is een mooie tussenoplossing.
De ingrediënten
Deze kopen voor alleen de kickstand:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Deze kopen als hoesje, mag ook een andere zijn, als hij maar magnetisch is:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Lijm:
https://www.gamma.nl/asso...jm-wit-165-gram/p/B511499
De werkwijze (helaas geen foto's van gemaakt)
- Sloop met een platteschroeven draaien zo voorzichtig mogelijk de kickstand van het hoesje af. Het is even prutsen, maar met een beetje geduld lukt het goed.
- Slijp met een dremel het gat voor de camera iets groter, helaas hebben ze niet zo'n goedkope kickstand voor het juiste formaat camera. Let op dat het echt hard spul is, je knipt het niet even groter.
- Daarna de lijm erop en 2 dagen wachten en klaar!
Zie de foto's voor het resultaat, voor 28 euro heb ik een super iPad stand wat ook nog eens licht is tov de Logitech en makkelijk eraf te halen ivm magnetisch ipv hoesje:
:strip_exif()/f/image/MGmYhXHRcBHu8RuO28xGLBxL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YYMzEZckDdCAa6BXo3DNfx9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ANB1XNR63pvz3iuMZ2SYIV8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZ3TVCAJ1Earvx5YzFIbU3Ah.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qM5o0AprWSSfgqv0rRwJBVsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nvBZF9oNh9aznWFo3BYZbM8y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door PuntoXII op 25-10-2022 19:53 ]
En daarnaast is het wel goedkoper dan twee data-abonnementen.
Iedereen zal dus de prijs/kwaliteit/gemak afweging moeten maken.
Gelukkig gaan ze hier verder mee. Kan ik het morgen gelijk testen zodra ik hem binnen heb. https://www.macrumors.com...anager-external-displays/Xmoo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:11:
[...]
Idee is op de zaak en thuis mijn losse scherm, Magic Mouse, Magic Keyboard aan de iPad Pro te koppelen. Externe scherm RDP en iPad scherm mijn agenda. Nu zag ik dat ze sinds beta 2 of 3, het extenden van je scherm naar een externe monitor verwijderd hebben. Je kunt het dus alleen als mirror gebruiken. Best wel jammer! Al was het tijdens de beta erg buggy en ipv op te lossen, hebben ze het door tijdsdruk eruit gehaald. Ook hoop ik dat zsm alle apps ondersteuning krijgen voor volledige schermweergaven ipv de lelijke zwarte randen op je monitor.
:strip_exif()/f/image/uvLphU8ZHMDe71chi1VxRHB4.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag m’n iPad pro binnen gekregen, werkt echt super, maar 1 vraagje.. hoe krijg ik die lijn onder in het scherm weg? Ik zie waarschijnlijk een optie over het hoofd, maar kan ‘m nergens vinden
[ Voor 15% gewijzigd door crazylegs op 26-10-2022 16:03 ]
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Dat is de home balk en die krijg je in principe niet weg. In Stage Manager bestaat hij niet, omdat het een andere interface is, maar in de normale view hoort het gewoon bij de interface. Het is zeg maar de vervanging van de home knop toen iOS naar gesture based is over gegaan. Je kan er bijvoorbeeld links en rechts over swipen om snel tussen je recent apps te switchen. Omhoog swipen en vasthouden om naar je multitasker te gaan, en nog wat meer van dat soort handelingen.crazylegs schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:02:
[Afbeelding]
Vandaag m’n iPad pro binnen gekregen, werkt echt super, maar 1 vraagje.. hoe krijg ik die lijn onder in het scherm weg? Ik zie waarschijnlijk een optie over het hoofd, maar kan ‘m nergens vinden
Helder, dan maar aan wennen dusAiii schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Dat is de home balk en die krijg je in principe niet weg. In Stage Manager bestaat hij niet, omdat het een andere interface is, maar in de normale view hoort het gewoon bij de interface. Het is zeg maar de vervanging van de home knop toen iOS naar gesture based is over gegaan. Je kan er bijvoorbeeld links en rechts over swipen om snel tussen je recent apps te switchen. Omhoog swipen en vasthouden om naar je multitasker te gaan, en nog wat meer van dat soort handelingen.
Korte vraag aan de gebruikers. Zou de iPad pro cellular 'zwakker' kunnen zijn dan de de non-cellular? Omwille van de cutouts van de antenna lijnen? "zwakker" moet je met een korreltje zout nemen, maar het is geen onlogische veronderstelling, en je leest toch vakerdat de nieuwe type iPads (met rechte randen) licht kunnen buigen.
Nooit van gehoord. Ik gebruik al een kleine 10 jaar alleen iPads met 3G/4G/5G, en de enige keer dat een iPad verbogen was, was toen er eentje op bed lag en m’n vrouw in het donker met haar knie vol op de achterkant van die iPad ging steunen. Dat had een WiFi-ipad ook niet overleefd.Amos_x schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:08:
Had een iPad pro 11 in bestelling staan, maar heb die snel even gecancelled omdat ik twijfel tussel LTE en wifi model. Heb nog nooit een sim card in een iPad gehad, maar je weet maar nooit. Beter nu bijnemen dan later er achter komen dat ik het zo had willen hebben.
Korte vraag aan de gebruikers. Zou de iPad pro cellular 'zwakker' kunnen zijn dan de de non-cellular? Omwille van de cutouts van de antenna lijnen? "zwakker" moet je met een korreltje zout nemen, maar het is geen onlogische veronderstelling, en je leest toch vakerdat de nieuwe type iPads (met rechte randen) licht kunnen buigen.
Kon meteen de prullenbak in.

Ook fijn dat je in settings je Apple Pencil kunt instellen dat de touch sensitive switcher alleen werkt als de Pencil in hover range is, ik had dat altijd uitstaan omdat ik constant onbewust de eraser aanzette omdat ik met mijn Pencil speel, haha.
Maar ook als aanwijzer is de Pencil nu best wel wat leuker, het triggered ook :hover css actions op websites. Maar bijvoorbeeld expand ook het url-gedeelte van Safari automatisch als je eroverheen hovered zodat je meteen op een tab kunt drukken i.p.v. eerst de url bar te moeten aantikken.
[ Voor 13% gewijzigd door Aiii op 27-10-2022 16:45 ]
Kan ik elke willekeurige USB-C kaartlezer (SD of bij voorkeur XQD, voor het importeren van foto’s) gebruiken, of zit ik vast aan die van Apple zoals dat bij Lightning het geval is?
[ Voor 5% gewijzigd door Pepper92 op 11-11-2022 16:58 ]
Lang getwijfeld tussen 11 en 13 inch. Nog steeds eigenlijk, maar ik houd 'm alvast wel. Heb 'm al uitgepakt en in gebruik, en ben niet het type consument die het dan nog terug stuurt.
Verder geen opmerkingen. Ik kom van een Air 3 2020, 10.9 inch. Dus qua grootte geen verrassingen alvast. En ook niets om aan te wennen. Eerder 'niet weten wat ik mis'. Ik heb wel het gevoel dat een 13 inch heel snel erg onhandig zou zijn. Ik gebruik een iPad 50/50 werk/prive en bureau/relax. Vooral voor de prive/relax kant, is 11 inch gewoon handzamer.
Wel een flink bedrag zeg

Ik ben geen 'pro', en heb verder de 'nice to have' features totaal niet nodig. Maar dat is precies wat ze zijn, 'nice to have', dus wou ik ze ook wel hebben. Ik gebruik de iPad erg veel, dus wou gewoon uit principe eens simpelweg het 'top of the line' luxemodel hebben.
Op een telefoon ben ik totaal niet gevoelig aan het verschil 60/120 hz. Niet gevoelig, of het boeit me totaal niet. De acties zijn op een telefoon meer 'fullscreen', meer 'statisch', minder scrollen. Op de iPad pro vind ik het wel erg mooi en opvallend. Opnieuw, absoluut geen 'need to have', maar wel 'nice to have'. Ik las en scrolde ook zonder problemen op de Air 3 (60hz) maar het voelt net wat meer fluïde en verfijnd op de pro.
Vooral bij full screen browsen met veel tekst merk je het echt wel.
Verder blijft ook de 11 inch een geweldig mooi scherm hebben. Ok, geen Mini-led, maar absoluut een top scherm. Je bepaalt zelf maar hoe belangrijk je dat vindt, maar het is echt geen reden om een 11 inch niet te overwegen. Dus maak niet de fout om met een iPad te eindigen die je misschien te groot of onhandig vindt, omdat 'het internet' zo'n heisa maakt over het gebrek aan mini-led scherm op de 11 inch pro. Veel hete lucht en hyperbool. Je ziet dat het LCD is, maar iPads hebben steeds erg egale, uniforme schermen gehad, en vooral met uitstekende kleuren!
Nu nog wat spelen met stage manager (nieuw voor me), extern scherm (idem). Verder weinig echt fundamenteel verschillend tov de Air 3, wat tegelijk fantastisch is (gewenning, vertrouwde omgeving, solide basis) en tegelijk tot nadenken stemt
Iemand tips voor goede (mogelijk betalende) software om te experimenteren met de Lidar? Kan je er bvb een kamer mee scannen en invoeren in Blender of andere software? Lijkt me wel leuk...
Fantastisch apparaat natuurlijk. Voelt inderdaad een stuk sneller. De Air 3 vertoonde af en toe wat lag op bepaalde acties. De 120Hz op het scherm zal ook een flink stuk bijdragen om het allemaal sneller te laten voelen. Maar ook dat is enkel mogelijk door 'raw power', dus ook een gevolg van de nieuwere snellere hardware.
Wat me verbaasde is dat het scherm niet dezelfde verhoudingen heeft dan de Air 3? 1.33 versus 1.43 voor de Pro. Naast elkaar zijn ze bijna even breed (scherm), maar is het scherm een 2cm langer.
Andere korte vaststellingen:
De Pro voelt zwaarder aan, ook al is 'ie dat niet. Volgens de specs exact hetzelfde gewicht!
Niet erg fan van de rechte randjes op de Pro. Op de telefoon heb ik er geen mening over, maar naast elkaar ligt het oude model iPad met afgeronde randjes toch een stuk makkelijker en natuurlijk in de hand (bvb bij portrait lezen zoals een boek)
Ik blijf met muscle memory m'n duim nog steeds naar de 'touch-id' locatie brengen om 'm te ontgrendelen. Mag ik dat er ook weer uit krijgen
Ik heb de juiste keuze gemaakt met 11 inch. Kan er prima op typen (met de folio keyboard), en lekker handzaam. De 13 was gewoon te groot geweest. Al heeft 'ie waarschijnlijk wel een meerwaarde bij schetsen/aantekeningen (bijna normaal A4 formaat). Ach ja, keuzes...
Geluid: stereo!
Lidar ga ik zeker wel gebruiken (casual, leuk speeltje in elk geval)
Geen extended monitor support, enkel mirroring. Ik heb me laten beetnemen door al die videos en afbeeldingen waar de externe monitor duidelijk in extended mode gebruikt werd, en niet in mirror. Blijkbaar is dat dus in 'beta', en komt het mogelijk later naar de gewone release. Hopelijk snel, want daar kijk ik zeker naar uit. Ik heb het gevoel dat ik daar echt wel iets mee kan en dat er potentie is. Voor de simpele taken kan ik dan de pro als pc inzetten. Hoef ik de pc of laptop zelfs niet meer aan.
Ook erg tevreden van de apple keyboard folio. Opnieuw voor mezelf de perfecte keuze. Ik heb vaak genoeg met die magic keyboard gespeeld in bvb een apple store, maar ik vind de meerwaarde nihil tegenover het extra gewicht en de extra prijs. Nu is 200 euro voor dit simpele keyboard folio'tje natuurlijk ook compleet van de pot gerukt

Ipv het muispad gebruik ik gewoon de touchscreen van de iPad (voelt voor mezelf een stuk natuurlijker) of ik gebruik er een MS bluetooth muisje naast (die platte van surface die gemakkelijk op te bergen zijn). Dus iPad Pro + keyboard folio + eventueel muis, gaat in mijn geval boven magic keyboard.
De gewone apple folio vind ik maar matig. Geen bescherming op de kantjes, en omwille van de 'flex' blijft 'ie aan de schermzijde ook niet steeds mooi uitgelijnd boven op het scherm liggen. Het scherm zal vast wel beschermd zijn, maar ik denk dat de randjes snel gebruiksporen vertonen. Met mijn gebruik dan, namelijk vaak snel in een tas werpen met andere dingen in. Ga ik verder niets aan doen, dan is dat maar zo. Ik heb op de Air 3 gemerkt dat die typische harde plastic cases van amazon ook wat schade kunnen uitrichten als er toch een stofje of vuiltje tussen de iPad en die hardshell komt.
Ik wou de Air 3 verkopen, maar ga 'm misschien toch bijhouden als 'reserve iPad'. Vooral voor een weekendje weg of op reis heb ik misschien liever de Air 3 mee (voldoet om af en toe online te gaan). Ook minder erg als je 'm per ongeluk vergeet of als 'ie gestolen wordt. Die Pro met alle accessoires gaat tegen de 2000 euro aan

Toetsenbordje apple keyboard folio ideaal! Ik type er nu op. Voelt toch wel goed, en uiteraard 1000x beter dan on screen toetsenbord. En zoals gezegd, ik heb in mijn tas altijd wel zo’n platte Microsoft muis, dus indien nodig haal ik die er wel bij, maar eigenlijk heb ik er weinig nood aan.
Verder:
Geen 3,5mm jack is gewoon jammer op dit apparaat, aan deze prijs. Moet ik weer een dongle aanschaffen. Je kan zeggen, waar doe je moeilijk over. Maar ik wil toch beetje bij beetje mijn afhankelijkheid van dure Bluetooth oortjes reduceren (Apple AirPods Pro bvb) omdat het niet altijd een meerwaarde is. Vooral op de bank (waar ik altijd een goede bedraadde over-ear heb liggen) verkies ik de no-nonsense aanpak van een bedraadde headset. Dus weer een extra dongle
Pencil 2 is even wennen, maar ook erg goed. Het zit nog niet helemaal in m’n muscle memory om ‘m exact in het midden met de platte kant op de rand te leggen, maar dat komt wel.
Met lichte taken (beetje browsen en zo) lijkt de batterij duur erg goed, maar daar kan ik me nog niet helemaal over uitspreken. Het opladen is ook vrij snel. Misschien niet snel als je Chinese telefoons gewend bent, maar voor iPads zeker voldoende.
Verder geen bijzonderheden eigenlijk, werkt perfect zoals verwacht. Zeer tevreden.
Iemand een idee of externe monitor support nog dit jaar te verwachten valt? Daar kijk ik toch echt wel erg naar uit. En dan bedoel ik externe monitor support: extended, en ondersteuning voor de resoluties van een extern scherm.
Dan kan ik bijna eigenlijk 90% met de iPad doen.

Zo had ik al eens een lopend proef-abonnement op Apple Music, en kon ik een aantal maand die bij nieuwe AirPods kwamen niet activeren. En zo kan je bvb ook niet elke 6 maand een Apple HomePod mini kopen om op die manier op Apple Music te abonneren en ‘bijna gratis’ speakers overal neer te zetten.
Nu goed, tot augustus 2023 Apple TV+ dus. Mooie dienst en goede series/films, dus op zich wel blij mee (beetje meer HBO niveau ipv Netflix filler)
Ik heb meteen na aankoop een screen protector aangebracht. Zit perfect, merk je nauwelijks en voelt hetzelfde aan, misschien zelfs beter, dan het echte scherm. Screen protectors zijn ook echt goed ge-evolueerd. Tegenwoordig kan een kind ze aanbrengen zonder het minste stofje of luchtbel met die frames om ze uit te lijnen. ESR heb ik gekocht denk ik, zowel voor iPhone als iPad.
Maar nu is de iPad zo glad als een ijspiste, en is de pen gebruiken bijna onmogelijk geworden. Ik glijd alle kanten uit. En de Pencil is voor mij wel nodig.
Dus nu aan het twijfelen om opnieuw de andere richting op te gaan, en 'paperfeel' of 'paperlike' te kopen. Maar toen ik dat heb gebruikt op m'n vorige iPad Air 3, vond ik dat
- het papiereffect snel 'sleet' of verdween. Waarschijnlijk door de 'hand-olien' die de ruwheid/korrel van het papiergevoel terug glad maken.
- het beeld en de kleur kwam korrelig over door die screenprotector. Om het papiergevoel te evenaren heb je een 'korrel' nodig, en die korrel 'vertekent' het beeld van het (supermooie) iPad pro scherm.
Dus het is altijd een compromis.
Geen screenprotector gebruiken krijg ik niet over m'n hart
Wat mij betreft een van de weinige features die er de laatste jaren zijn bij gekomen die als ‘pro’ kunnen bestempeld worden. Ook al krijgt de Air met M1 de feature ook, en is het dus niet exclusief voor de ‘pro’ iPads. Een gewone gebruiker heeft hier niets aan, dit heeft echt als doel de iPad meer als pc vervanger te kunnen inzetten. Gebruikers die hun foto’s liever op groot scherm bewerken, gebruikers die graag iets meer overzicht hebben om een test te typen, of een spreadsheet te maken.
Als er nu iets ‘pro’ mag genoemd worden, dat dit. Maar ik vind maar weinig ervaringen, hier en algemeen op het internet.
Blijkbaar ligt de iPad gebruiker er toch niet wakker van, en wordt de iPad echt nooit zo gebruikt zoals Apple nu wil mogelijk maken met stage manager en extended monitor support. Dat zal Apple, met hun analytics ook wel snel gaan in zien, dus ik verwacht dat er nog weinig energie en ontwikkeling zal in gepompt worden.
Het is bruikbaar op dit moment, maar het heeft zeker nog wat ontwikkeling en werk nodig. En iets meer transparantie in hoe het allemaal werkt (resolutie?). En instellingsmogelijkheden (vrij te plaatsen windows?)
Ze hebben de iPad jarenlang gepusht als complementair Device. Touch screen only, en erg casual. De gebruiker heeft dat volgens mij goed begrepen, en is verder niet meer op zoek naar die ‘pc ervaring’ op iPad.
Niet dat ik de illusie had dat Pro echt ‘pro’ was bij Apple. En ik gebruik m’n iPad Pro met het volste plezier, en heb absoluut geen spijt over m’n aanschaf. Maar Pro staat bij de iPad lijn toch meer voor ‘luxe’. Alle mogelijke opties, ‘top tier’. 120 hz scherm, AR, Lidat, Face ID, … En dat is prima, daarvoor heb ik ‘m ook gekocht (om gewoon de ‘top’ iPad te hebben)
Dit gezegd zijnde, wat ik verwachte is dus waarheid gebleken: Face ID is niet altijd de goede oplossing. Het gebeurt me relatief vaak dat ik alsnog m’n code moet invoeren. Soms zit je te ver, of heb je de iPad in portrait omgekeerd vast.
Even snel unlocken met Touch ID als ‘ie wat verderop ligt (podcast luisteren) of plat op tafel, is er dus niet bij. Een apparaat van ik 1500 euro had wel een Touch ID optie in de power knop kunnen gebruiken, zoals de base iPad en iPad Air die nu ook hebben. Dit is gewoon onwil van Apple. De parts hebben ze gewoon en zijn uniform over de hele lijn.
Ik herinner me ook niet van m’n iPad Air 3 dat de volume knoppen omgedraaid worden voor hoger/lager volume in portrait en landscape. Daar moet ik toch echt even aan wennen.
Verder type ik alles op de Apple folio, dat is gewoon een top toetsenbordje. Niet twijfelen, en niet voor de magic keyboard gaan als je over dat dure toetsenbord twijfelt. Ik heb de touchpad nog op geen enkel moment gemist. En als ik dan toch een Mouse pointer wil, dan neem ik er wel een van m’n platte Microsoft surface muisjes bij. Ze tonen zelfs het batterij percentage in de iPadOS batterij widget
Ik heb dan wel een 12,9 M1 ipv jou 11 M2 maar ervaar dit niet, het knopje wat gebruikt wordt om volume harder te zetten is in elke oriëntatie dezelfde.Amos_x schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:52:
Ik herinner me ook niet van m’n iPad Air 3 dat de volume knoppen omgedraaid worden voor hoger/lager volume in portrait en landscape. Daar moet ik toch echt even aan wennen.
Of bedoel je wat anders?
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb ook een 12.9 M2 en inderdaad worden de volumeknoppen veranderd bij het kantelen van de iPad.Donstil schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:13:
[...]
Ik heb dan wel een 12,9 M1 ipv jou 11 M2 maar ervaar dit niet, het knopje wat gebruikt wordt om volume harder te zetten is in elke oriëntatie dezelfde.
Of bedoel je wat anders?
Ik bedoelde juist dat dit bij mij niet zo is.danjan2411 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:46:
[...]
Ik heb ook een 12.9 M2 en inderdaad worden de volumeknoppen veranderd bij het kantelen van de iPad.
Dan zouden ze dat met de M2 aangepast hebben, wat mij weer sterk lijkt.
Is het geen instelling?
Edit: Yup idd gewoon een instelling
:strip_exif()/f/image/4dKHFcKLixkJxv8QtyPuuR1t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Donstil op 18-12-2022 15:46 ]
Kijk weer wat geleerd, dat wist ik niet.Donstil schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:01:
[...]
Ik bedoelde juist dat dit bij mij niet zo is.
Is het geen instelling?
[Afbeelding]
Ik beeld het me toch niet in. Heb me gisteren rot gezocht naar die setting, maar op een 4th Gen iPad pro 11 inch, of 6th Gen iPad pro 13 inch (de 2022 modellen dus) is de setting permanent ingeschakeld:danjan2411 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:21:
[...]
Kijk weer wat geleerd, dat wist ik niet.
https://support.apple.com/en-us/HT210976
Turn dynamic volume buttons on or off
On most iPad models with iPadOS 15.4 and later, you can allow the volume controls to change based on how you hold your iPad. With iPad Pro 11-inch (4th generation), iPad Pro 12.9-inch (6th generation), and iPad (10th generation), the dynamic volume buttons are always on.
Samsung s24, Samsung Watch ultra, Steamdeck, Nintendo Switch light, PS 4, iPad Pro 2022
Op m’n iPad Pro 2018 bestaat die instelling wel, maar op m’n M2 niet. Inmiddels ben ik er gelukkig wel aan gewend geraakt …Donstil schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:01:
[...]
Ik bedoelde juist dat dit bij mij niet zo is.
Is het geen instelling?
[Afbeelding]
Ooh whow dat is wel heel gaar. Nog een mooi pluspunt om mijn M1 12,9 niet te upgraden dusgday schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:54:
[...]
Op m’n iPad Pro 2018 bestaat die instelling wel, maar op m’n M2 niet. Inmiddels ben ik er gelukkig wel aan gewend geraakt …
Had deze, vond het een goede prijs/kwaliteit verhouding https://www.amazon.nl/dp/...n_dp_RB91169ATX1BCG0R202Ypukvg schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:01:
Heeft er iemand aanbevelingen voor een simpele case voor het 11 inch model? Liefst verkrijgbaar in een fysieke winkel zodat ik hem vandaag kan halen. Alleen online kan natuurlijk ook, maar dat is weer een dag wachten.
Ik heb de originele simpele folio (en ook de keyboard folio) van apple, en merk bij beiden dat deze (aan de naden, waar alles samen gekleefd is) toch iets steviger gemaakt zijn. Tijd zal het uitwijzen.
Goed, voor de prijs van de originele (75 euro), kan 3 jaar elk jaar bovenstaand artikel kopen, dat is ook een oplossing natuurlijk. De iPad zelf was in mijn SKU al snel 1500 euro, dus dan maakt het me eerlijk gezegd weinig uit.
Maar misschien bestel ik bovenstaande ook wel, om eens te zien wat de kwaliteit is.
Je kan je er nooit een buil aan vallen. Die pencils staan meestal te koop voor +-25 euro. Ze zijn zeker aan te raden om alvast aan de slag te gaan met een pencil en te experimenteren of het iets voor jou is, of in je workflow past.SamSid schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:47:
Net een iPad Pro 256 12.9 M2 binnengekregen. Ik had geen pen besteld. Iemand die goede ervaring heeft met een third party pen? Of kan ik toch beter de originele halen?
Ten allen tijde dien je wel in gedachten te houden dat geen enkele 3rd party pencil zo natuurlijk en ‘native’ aanvoelt als een Apple Pencil. Dus iets slechtere ervaringen moet je wel in het juiste perspectief plaatsen. Maar bruikbaar zijn ze wel. Er zal vast wel een hoop proprietary tech in een pencil zitten, waar niemand toegang tot heeft (tap to erase, kantelgevoeligheid, op een M2 pro de hover functie, find my?…)
Ik heb er wel eentje (geen idee meer welke) en gebruik ‘m wel af en toe als ik weer eens m’n originele pencils niet vind (heb 2 pencil 2’s
Persoonlijk heb ik nog niet de gewoonte van de op de iPad te kleven (kom van een Air 3 + pencil 1) en berg ze apart op.
Anders gewoon op marktplaats kijken. Scheelt een paar euro. Wel even in de gaten houden met wie je zaken doet.SamSid schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:47:
Net een iPad Pro 256 12.9 M2 binnengekregen. Ik had geen pen besteld. Iemand die goede ervaring heeft met een third party pen? Of kan ik toch beter de originele halen?
In ieder geval heb ik er daar een relatief goedkoop kunnen vinden. Scheelde een 30% tov de nieuwprijs. Voor mijn incidentele gebruik prima.
De gedachte om toch maar de originele te halen is dat ik bij een third party toch al rond de 35 eur zit. Dan is de stap naar de originele nog wel een grote maar niet onoverkomelijk. En nu kan ik gewoon lekker consumeren met dit ding.
https://www.macstories.ne...nager-ipados-16-1-review/
Goed geschreven, wel een lang stuk. Hoewel ik zelf niet goed onder woorden kon brengen waarom stage manager zo ‘onaf’, onsamenhangend en willekeurig voelde, was dit artikel wel nuttig om te tonen dat ik hier niet alleen in stond. Het is niet zomaar een gevoel. De schrijver heeft zich veel werk getroost om met concrete voorbeelden, gifjes, screenshots en veel uitleg alle vreemde ‘behaviours’ duidelijk te maken.
Spaart me ook weer de tijd uit om er in de huidige vorm/toestand mee te leren werken. Het probleem is deze keer niet de gebruiker, maar Apple.
Ik zal gewoon de Split View, en Slide Over blijven gebruiken zoals ik gewend was sinds een aantal jaar. Werkt op zich ook prima. Op een bepaalde manier ook beperkend, maar je weet op voorhand hoe het allemaal werkt en je kan je er prima op aanpassen. Als je nauwelijks begrijpt hoe iets echt zou moeten werken, kan je je er ook niet op instellen/aanpassen.
Wil graag een iPad voor wat simpele taken (Browsen, email, netflix, Amazon prime, etc) en wat lichte gaming (Apple arcade)
Nu is de Pro natuurlijk dikke overkill. Maar het probleem is dat ik geen 64 GB wil. (Op mn iPhone zit ik al aan de 72 gb namelijk) En dan komen de prijzen erg dicht bij elkaar.
iPad 10th gen 256 GB - 740 euro
iPad Air 256 gb - 950 euro
iPad Pro 11 m2 128 gb - 1000 euro
Dus een verschil van 260 euro tussen de goedkoopste en de pro. De air lijkt af te vallen van voor 50 euro verschil is de pro wel een betere keus.
Ga ik 260 euro besparen en genoegen nemen met een mindere iPad. (Minder toekomstbestendig ook denk ik)
Of heb ik misschien toch genoeg aan 64 gb. Al lijkt mij dat erg weinig voor de toekomst.
Of gaan voor de Pro....
Edit: Ach wat zou het iPad Pro besteld
[ Voor 8% gewijzigd door JSchut op 01-01-2023 21:29 ]
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Kijk af en toe eens bij de apple refurbished producten. Op dit moment zitten er apparaten tussen die zeker aan jou eisen voldoen en in ieder geval goedkoper (en soms beter) zijn dan de producten die jij nu opnoemt.JSchut schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:52:
Ik twijfel heel erg over deze iPad.
Wil graag een iPad voor wat simpele taken (Browsen, email, netflix, Amazon prime, etc) en wat lichte gaming (Apple arcade)
Nu is de Pro natuurlijk dikke overkill. Maar het probleem is dat ik geen 64 GB wil. (Op mn iPhone zit ik al aan de 72 gb namelijk) En dan komen de prijzen erg dicht bij elkaar.
iPad 10th gen 256 GB - 740 euro
iPad Air 256 gb - 950 euro
iPad Pro 11 m2 128 gb - 1000 euro
Dus een verschil van 260 euro tussen de goedkoopste en de pro. De air lijkt af te vallen van voor 50 euro verschil is de pro wel een betere keus.
Ga ik 260 euro besparen en genoegen nemen met een mindere iPad. (Minder toekomstbestendig ook denk ik)
Of heb ik misschien toch genoeg aan 64 gb. Al lijkt mij dat erg weinig voor de toekomst.
Of gaan voor de Pro....
Edit: Ach wat zou het iPad Pro besteld
Een tijdje terug waren er 2018 iPad Pro's met 128gb voor 500 euro en 256gb voor 580 euro. Afhankelijk van waar je meer waarde aan hecht is deze misschien wel beter dan de nieuwe iPad 10 (pro-motion scherm, Face ID, stereo speakers).
De voorraad van refurbished wisselt, dus kijk af en toe of er iets tussen zit. Met de vergelijk functie op de site kun je makkelijk de verschillende modellen onderscheiden.
Thanks voor je tips!lllustrious schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:36:
[...]
Kijk af en toe eens bij de apple refurbished producten. Op dit moment zitten er apparaten tussen die zeker aan jou eisen voldoen en in ieder geval goedkoper (en soms beter) zijn dan de producten die jij nu opnoemt.
Een tijdje terug waren er 2018 iPad Pro's met 128gb voor 500 euro en 256gb voor 580 euro. Afhankelijk van waar je meer waarde aan hecht is deze misschien wel beter dan de nieuwe iPad 10 (pro-motion scherm, Face ID, stereo speakers).
De voorraad van refurbished wisselt, dus kijk af en toe of er iets tussen zit. Met de vergelijk functie op de site kun je makkelijk de verschillende modellen onderscheiden.
Ik hou echter niet van refurbished en ik koop liever ook geen oudere modellen. Slaat nergens op maar ik doe dat eigenlijk nooit.
Heb de m2 gekocht. Kan ik weer wat jaren vooruit
Heb je de 11 of 12.9 gekocht? M2 is in elk geval top. Veel plezier met je aankoop.JSchut schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Thanks voor je tips!
Ik hou echter niet van refurbished en ik koop liever ook geen oudere modellen. Slaat nergens op maar ik doe dat eigenlijk nooit.
Heb de m2 gekocht. Kan ik weer wat jaren vooruit
Thanks!danjan2411 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:48:
[...]
Heb je de 11 of 12.9 gekocht? M2 is in elk geval top. Veel plezier met je aankoop.
De 11 inch. Ik verwacht dat de 12,9 wel echt te groot is.
Het de 11 inch voor 990 weten te kopen. 1000 was toch echt wel de max.
Voor mijn vervangende tablet twijfel ik tussen een iPad pro en een andere Surface pro.
De iPad is het betere apparaat voor mediaconsumptie en browsing en ook excel kan ik gebruiken, maar kost wel een stuk meer (dan een 2e hands surface pro). Een ipad zou ook een logitech combo touch nodig hebben, omdat ik dol ben op de kickstand van de surface pro.
Nu is er ook iets anders wat ik wellicht op de iPad zou kunnen, maar ik weet niet zeker hoe de samenwerking met andere apparaten gaat zijn. Op mijn windows PC heb ik lightroom (niet creative suite, maar een enkele install), maar ik merk dat ik de laatste tijd mijn PC weinig gebruik en wanneer ik hem wel gebruik ik andere dingen doe dan foto's bewerken in lightroom. Ik kan op de iPad ook lightroom gebruiken. Als ik RAW foto's bewerk op de iPad en de bestanden daarna terugzet naar mijn PC, kunnen de wijzigen die ik op de iPad doe worden gesynced naar mijn catalogus op PC? Ik kan de geëxporteerde foto's overzetten, maar kan ik ook de bewerkingen syncen tussen iPad en PC?
Edit: Of is er wellicht een andere app (darkroom?) waar ik RAW bestanden kan bewerken en kan syncen tussen Windows PC en iPad?
[ Voor 9% gewijzigd door aicaramba op 03-01-2023 10:08 ]
Bedoel dat je met een enkele install dat je Lightroom Classic gebruikt of gebruik je de nieuwe Lightroom app met premium functies? Met dat laatste kan het namelijk, heb zelf een tijdje de app op mijn Pixel 4a gebruikt met een Premium abo (nodig voor RAW editing, 5,49 p/m) samen met de Lightroom app in Mac OS, de bibliotheek staat in de cloud dus synchroniseert automatisch.aicaramba schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:14:
Ik gebruik nu zo'n 7 jaar een surface pro 3 en deze heeft sinds kort wat kuren met de cursor en touchscreen. Ik gebruik hem vooral voor het kijken van tv of youtube, browsen en excel.
Voor mijn vervangende tablet twijfel ik tussen een iPad pro en een andere Surface pro.
De iPad is het betere apparaat voor mediaconsumptie en browsing en ook excel kan ik gebruiken, maar kost wel een stuk meer (dan een 2e hands surface pro). Een ipad zou ook een logitech combo touch nodig hebben, omdat ik dol ben op de kickstand van de surface pro.
Nu is er ook iets anders wat ik wellicht op de iPad zou kunnen, maar ik weet niet zeker hoe de samenwerking met andere apparaten gaat zijn. Op mijn windows PC heb ik lightroom (niet creative suite, maar een enkele install), maar ik merk dat ik de laatste tijd mijn PC weinig gebruik en wanneer ik hem wel gebruik ik andere dingen doe dan foto's bewerken in lightroom. Ik kan op de iPad ook lightroom gebruiken. Als ik RAW foto's bewerk op de iPad en de bestanden daarna terugzet naar mijn PC, kunnen de wijzigen die ik op de iPad doe worden gesynced naar mijn catalogus op PC? Ik kan de geëxporteerde foto's overzetten, maar kan ik ook de bewerkingen syncen tussen iPad en PC?
Edit: Of is er wellicht een andere app (darkroom?) waar ik RAW bestanden kan bewerken en kan syncen tussen Windows PC en iPad?
Met een enkele install van CD lightroom classic. Geen cloud of abonnement.marklakeman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:24:
[...]
Bedoel dat je met een enkele install dat je Lightroom Classic gebruikt of gebruik je de nieuwe Lightroom app met premium functies? Met dat laatste kan het namelijk, heb zelf een tijdje de app op mijn Pixel 4a gebruikt met een Premium abo (nodig voor RAW editing, 5,49 p/m) samen met de Lightroom app in Mac OS, de bibliotheek staat in de cloud dus synchroniseert automatisch.
Aha, dan weet ik niet of je dat makkelijk kunt bewerkstelligen. Met de apps die ik noemde ben je in het goedkoopste geval 49,99 p/j kwijt, je hoeft in ieder geval geen compleet CC abonnement af te sluiten.aicaramba schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Met een enkele install van CD lightroom classic. Geen cloud of abonnement.
En zijn er alternatieve apps die ik zowel als windows desktop als ipad OS app kan gebruiken?marklakeman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:45:
[...]
Aha, dan weet ik niet of je dat makkelijk kunt bewerkstelligen. Met de apps die ik noemde ben je in het goedkoopste geval 49,99 p/j kwijt, je hoeft in ieder geval geen compleet CC abonnement af te sluiten.
Denk dat het het met Affinity Photo ook kan maar dan heb je wel een cloud service nodig om te syncen (https://affinityspotlight...nity-on-desktop-and-ipad/)aicaramba schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:06:
[...]
En zijn er alternatieve apps die ik zowel als windows desktop als ipad OS app kan gebruiken?
Ik vind stage manager ook echt heel erg halfbakken. Geen fatsoenlijke scaling opties met een extern scherm, geen optie om te mirorren en de scaling aan te passen aan de externe monitor... Nee, vooral mij zeker nog geen succes. Ook bizar onoverkomelijke scaling issues in mijn externe werkomgeving (SafeNet).Amos_x schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:22:
Interessante long Read over Stage Manager.
https://www.macstories.ne...nager-ipados-16-1-review/
Goed geschreven, wel een lang stuk. Hoewel ik zelf niet goed onder woorden kon brengen waarom stage manager zo ‘onaf’, onsamenhangend en willekeurig voelde, was dit artikel wel nuttig om te tonen dat ik hier niet alleen in stond. Het is niet zomaar een gevoel. De schrijver heeft zich veel werk getroost om met concrete voorbeelden, gifjes, screenshots en veel uitleg alle vreemde ‘behaviours’ duidelijk te maken.
Spaart me ook weer de tijd uit om er in de huidige vorm/toestand mee te leren werken. Het probleem is deze keer niet de gebruiker, maar Apple.
Ik zal gewoon de Split View, en Slide Over blijven gebruiken zoals ik gewend was sinds een aantal jaar. Werkt op zich ook prima. Op een bepaalde manier ook beperkend, maar je weet op voorhand hoe het allemaal werkt en je kan je er prima op aanpassen. Als je nauwelijks begrijpt hoe iets echt zou moeten werken, kan je je er ook niet op instellen/aanpassen.
Jammer.
Gebruikte het even kort met mijn Studio Display maar vond het ook 3x niks. Zelfs op de Mac gebruik ik het niet. Al lang gewend aan Spaces en Mission Control wat 10x beter werkt.WouterL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Ik vind stage manager ook echt heel erg halfbakken. Geen fatsoenlijke scaling opties met een extern scherm, geen optie om te mirorren en de scaling aan te passen aan de externe monitor... Nee, vooral mij zeker nog geen succes. Ook bizar onoverkomelijke scaling issues in mijn externe werkomgeving (SafeNet).
Jammer.
Ik kreeg net (verlaat) een usb-c naar hdmi kabel binnen, merk UNI. Met het doel een tweede HDMI poort te voorzien van een usb-c lead, om de iPad in extended mode op aan te sluiten.WouterL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Ik vind stage manager ook echt heel erg halfbakken. Geen fatsoenlijke scaling opties met een extern scherm, geen optie om te mirorren en de scaling aan te passen aan de externe monitor... Nee, vooral mij zeker nog geen succes. Ook bizar onoverkomelijke scaling issues in mijn externe werkomgeving (SafeNet).
Jammer.
Denk zelfs niet dat ik het nog maar eens zal proberen. Kabeltje krijgt wel een andere functie (wel erg goede kwaliteit, die UNI kabels) totdat Apple eens een lijn trekt in de visie van wat de iPad als desktopvervanger kan of moet zijn.
Tot dan spendeer ik er liever geen energie aan. Dan maar de iPad als iPad gebruiken.
Jammer, want begin december keek ik er erg naar uit. Had er echt veel van verwacht.
Ja het is echt jammer. Wat dat betreft zit Dex op dit moment echt een stuk beter in elkaar.Amos_x schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Ik kreeg net (verlaat) een usb-c naar hdmi kabel binnen, merk UNI. Met het doel een tweede HDMI poort te voorzien van een usb-c lead, om de iPad in extended mode op aan te sluiten.
Denk zelfs niet dat ik het nog maar eens zal proberen. Kabeltje krijgt wel een andere functie (wel erg goede kwaliteit, die UNI kabels) totdat Apple eens een lijn trekt in de visie van wat de iPad als desktopvervanger kan of moet zijn.
Tot dan spendeer ik er liever geen energie aan. Dan maar de iPad als iPad gebruiken.
Jammer, want begin december keek ik er erg naar uit. Had er echt veel van verwacht.
Prijs blijft slikken, maar het idee is wel dat deze wel aanzienlijk langer meegaat dan zijn voorganger. Nog een iPad Air overwogen, maar 64GB is voor mijn gebruik te weinig. Ga je een trapje hoger, dan is het prijsverschil met de Pro wel erg klein & krijg ik daar o.a. 120Hz voor terug, wat (net als op mijn MacBook Pro) wel erg prettig is. Refurbished nooit overwogen, koop het liever nieuw. Ben benieuwd
Ik heb me nog eens gewaagd aan een ‘matte screenprotector’. Ik had een glass screenprotector die echt prima was. Heel fijn qua gevoel, gemakkelijk aan te brengen, en je merkte er helemaal niets van. (ESR denk ik)
Nu zal elke glass screenprotector wel in orde zijn natuurlijk.
Ik gebruik m’n iPad echter ook om te noteren met de pencil, en dan is zo’n screenprotector echt helemaal onbruikbaar. Je glijdt alle kanten op, en het is onmogelijk ook zelfs nog maar een handtekening te zetten of een nota te maken.
Dus weer op zoek naar screenprotectors met een grovere textuur. Ik heb dan een “paperfeel” besteld en aangebracht.
Schrijven gaat nu prima, maar bij het scrollen met je vingers hoor je nu dat ‘vinger op papier’ geluid. Ook heb ik ‘m niet super aangebracht (zit nog 1 belletje onder maar dat ligt aan mij)
Vroeger had ik eens “paperlike” waar je toch veel marketing over ziet (als je wat rond zoekt op YouTube of zo). Maar daar vond ik de korrel toch te grof, waardoor je een sterk vertekend kleur beeld had. Dat rood/groen/blauwe diffractie en ‘waas’ op de korrel, waardoor een wit vlak er nogal vreemd uit zag.
Als je gewoon zoekt op ‘matte’ screenprotectors heb je een beter compromis. Wel ok om te schrijven, en niet die zware visuele korrel die je bij paperlike zag.
Zal ‘m er even op laten, want bij een vorige poging merkte ik wel dat het effect redelijk snel verdween. Waarschijnlijk omdat natuurlijke handolien de poriën terug gladstreken.
Om te schrijven => matte. Beeldkwaliteit => glass screenprotector. Helaas is er geen perfecte middenweg, en is het altijd een trade-off/compromis. Heb ik de ene erop, wil ik de andere, en omgekeerd.
Paperfeel lijkt me wel vol te houden. TBC…
Die glasprotector is echt voor de bescherming. Is het niet een idee om bovenop de Glassprotector een paperlike te plakken?Amos_x schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:06:
Niet specifiek iPad Pro gerelateerd.
Ik heb me nog eens gewaagd aan een ‘matte screenprotector’. Ik had een glass screenprotector die echt prima was. Heel fijn qua gevoel, gemakkelijk aan te brengen, en je merkte er helemaal niets van. (ESR denk ik)
Nu zal elke glass screenprotector wel in orde zijn natuurlijk.
Ik gebruik m’n iPad echter ook om te noteren met de pencil, en dan is zo’n screenprotector echt helemaal onbruikbaar. Je glijdt alle kanten op, en het is onmogelijk ook zelfs nog maar een handtekening te zetten of een nota te maken.
Dus weer op zoek naar screenprotectors met een grovere textuur. Ik heb dan een “paperfeel” besteld en aangebracht.
Schrijven gaat nu prima, maar bij het scrollen met je vingers hoor je nu dat ‘vinger op papier’ geluid. Ook heb ik ‘m niet super aangebracht (zit nog 1 belletje onder maar dat ligt aan mij)
Vroeger had ik eens “paperlike” waar je toch veel marketing over ziet (als je wat rond zoekt op YouTube of zo). Maar daar vond ik de korrel toch te grof, waardoor je een sterk vertekend kleur beeld had. Dat rood/groen/blauwe diffractie en ‘waas’ op de korrel, waardoor een wit vlak er nogal vreemd uit zag.
Als je gewoon zoekt op ‘matte’ screenprotectors heb je een beter compromis. Wel ok om te schrijven, en niet die zware visuele korrel die je bij paperlike zag.
Zal ‘m er even op laten, want bij een vorige poging merkte ik wel dat het effect redelijk snel verdween. Waarschijnlijk omdat natuurlijke handolien de poriën terug gladstreken.
Om te schrijven => matte. Beeldkwaliteit => glass screenprotector. Helaas is er geen perfecte middenweg, en is het altijd een trade-off/compromis. Heb ik de ene erop, wil ik de andere, en omgekeerd.
Paperfeel lijkt me wel vol te houden. TBC…
De paperlike is ook voor bescherming hoor. Het is ongeveer even rigide en ‘hard’ als ‘schil’ als een glass protector. In elk geval, het aanbrengen, van 1 kant naar de andere voelt gelijkaardig aan.SamSid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:31:
[...]
Die glasprotector is echt voor de bescherming. Is het niet een idee om bovenop de Glassprotector een paperlike te plakken?
De ene boven de andere lijkt me dan ook geen meerwaarde te bieden.
Ik wel eens gedacht of het niet mogelijk zou zijn om een soort clip-on of velletje te ontwerpen dat je er enkel oplegt bij het schrijven. Te vergelijken met transparant calqueerpapier. Het is misschien gedoe, maar als pencil gebruiker kan ik daar best mee leven. Heb je het beste van beide werelden.
Een onbeschermd scherm of scherm met glass protector enerzijds, en een ander om te schrijven/schetsen.
Dat is er van pen.tips .. Zelf vindt ik de paperlike fijner omdat als je het hier niet merkt dat er een kruimeltje op je scherm zit bij het plaatsen ervan heb je helaas krassen erna op het schermAmos_x schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:44:
[...]
De paperlike is ook voor bescherming hoor. Het is ongeveer even rigide en ‘hard’ als ‘schil’ als een glass protector. In elk geval, het aanbrengen, van 1 kant naar de andere voelt gelijkaardig aan.
De ene boven de andere lijkt me dan ook geen meerwaarde te bieden.
Ik wel eens gedacht of het niet mogelijk zou zijn om een soort clip-on of velletje te ontwerpen dat je er enkel oplegt bij het schrijven. Te vergelijken met transparant calqueerpapier. Het is misschien gedoe, maar als pencil gebruiker kan ik daar best mee leven. Heb je het beste van beide werelden.
Een onbeschermd scherm of scherm met glass protector enerzijds, en een ander om te schrijven/schetsen.
Oef, ik las dit op snelheid eerder deze week even alsof paperlike of paperfeel bij het plaatsen krassen kan maken op het scherm als er iets tussen zit. Ik was al ongerustRobert1989 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:08:
[...]
Dat is er van pen.tips .. Zelf vindt ik de paperlike fijner omdat als je het hier niet merkt dat er een kruimeltje op je scherm zit bij het plaatsen ervan heb je helaas krassen erna op het scherm
Wel een goede tip, die Pen.Tips, bedankt! En exact wat ik omschreef. Misschien wil ik het wel eens (heel voorzichtig) proberen. Best of both worlds.
Permanente krasjes op dit erg mooie iPad Pro scherm wil ik uiteindelijk wel vermijden (begrijpelijk). (behuizing maakt me minder uit, het scherm daar moet je steeds op kijken namelijk. Indien iemand weer de comment wil maken ivm te neurotische hoesjes gebruiker
Hier had uw reclame kunnen staan.
Van alle reviews die ik heb gezien: ivm al het gewicht in de tablet ipv het toetsenbord, is het verre van optimaal door het gebrek aan balans. Mogelijk, maar wel wennen en niet echt comfortabel. Het is immers geen laptop.Eiríkr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:50:
Hoe bevalt de iPad Pro 12.9 met een Smart Keyboard Folio op schoot?
Prima, ik heb al een paar jaar een iPad 12.9 als daily en icm Smart Cover is dat echt een hele fijne combinatie.Eiríkr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:50:
Ik tik dit nu met ding op mijn schoot en je handpalmen zorgen er dan voor dat hij niet achterover valt, werkt prima.
de M2 is natuurlijk overkill voor de gemiddelde gebruiker. De M1 is eigenlijk al te krachtig. Het hangt er dus van af wat je ermee doet. Voor huis, tuin en keuken gebruik was de Air wellicht de betere keus voor jou geweest. De meerwaarde van de Pro zit hem in het scherm naar mijn mening maar daar betaal je dan ook een flinke meerprijs voor.Glockenspiel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 02:55:
Al bij al word ik niet omver geblazen door de prestaties van deze iPad. Mijn vorige was geen pro-versie. Die vond ik echter te zwaar in de hand liggen. Nu ik zie hoe deze pro-versie presteert en waarvoor ik hem nodig heb, had ik wellicht beter voor de Air-versie gekozen. Die is ook superlicht en qua prestaties had ik wellicht niet veel verschil gemerkt. Apple zit zo te roepen over de fantastische M2 processor. Wel, ik merk er niet veel van. Noch qua prestaties noch qua batterij duur.
Heb je hem op de bank ook weleens op je schoot liggen om een beetje te browsen? Is dat comfortabel?Donstil schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:57:
[...]
Prima, ik heb al een paar jaar een iPad 12.9 als daily en icm Smart Cover is dat echt een hele fijne combinatie.
Ik tik dit nu met ding op mijn schoot en je handpalmen zorgen er dan voor dat hij niet achterover valt, werkt prima.
Topzwaar en niet natuurlijk kunnen typen. Om deze reden, en de matige accuduur, heb ik de 12.9 retour gedaan. Ik hoop dat de volgende iPad lichter (titanium) en zuiniger (M3 processor) wordt, want de rest beviel wel goed.Eiríkr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:50:
Ik haal hem eigenlijk zelden van de cover.Eiríkr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:42:
[...]
Heb je hem op de bank ook weleens op je schoot liggen om een beetje te browsen? Is dat comfortabel?
Op de bank en dan browsen is door het trackpad prima 👍
Ja betere accu zou ik ook wel willen, 12,9” met MagicKeyboardCover (ik heb de M1) is nog redelijk snel leeg, uurtje of 8 SoT met gemixed werk schat ik zo in.noslen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:54:
[...]
Topzwaar en niet natuurlijk kunnen typen. Om deze reden, en de matige accuduur, heb ik de 12.9 retour gedaan. Ik hoop dat de volgende iPad lichter (titanium) en zuiniger (M3 processor) wordt, want de rest beviel wel goed.
Maar los van dat hoop ik vooral op een grotere iPad Pro, gewicht vind ik geen probleem maar scherm is af en toe wel een beetje priegelig, zeker als ik een server of workstation over moet nemen.
14” zoals het gerucht nu gaat, of 16” (mens mag dromen) iPad Pro zou ik zonder te twijfelen direct kopen.
Is een 15" MacBook Air dan geen optie? Ik twijfel momenteel tussen die en de 12,9" iPad Pro.Donstil schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:27:
[...]
Ja betere accu zou ik ook wel willen, 12,9” met MagicKeyboardCover (ik heb de M1) is nog redelijk snel leeg, uurtje of 8 SoT met gemixed werk schat ik zo in.
Maar los van dat hoop ik vooral op een grotere iPad Pro, gewicht vind ik geen probleem maar scherm is af en toe wel een beetje priegelig, zeker als ik een server of workstation over moet nemen.
14” zoals het gerucht nu gaat, of 16” (mens mag dromen) iPad Pro zou ik zonder te twijfelen direct kopen.
Heb ik wel aan gedacht inderdaad, alleen het scherm (de belichting en 60hz) maken mij niet echt enthousiast.Eiríkr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:14:
[...]
Is een 15" MacBook Air dan geen optie? Ik twijfel momenteel tussen die en de 12,9" iPad Pro.
Maar los daarvan is een laptop ook wel echt een ander beestje.
[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 31-07-2023 22:17 ]
Ik ga denk ik binnenkort eens stoeien met beiden naast elkaar bij een Apple reseller.Donstil schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:16:
[...]
Heb ik wel aan gedacht inderdaad, alleen het scherm (de belichting en 60hz) maken mij niet echt enthousiast.
Inderdaad. Ik zou vooral eerst kijken wat je er mee wilt gaan doen. Ik heb vroeger wel eens gespeeld met het idee om mijn laptop door een ipad te vervangen, maar ik kwam tot de conclusie dat het vooral een achteruitgang zou zijn omdat ik dan bepaalde dingen niet meer kan en andere dingen slechter kan.Donstil schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:16:
Maar los daarvan is een laptop ook wel echt een ander beestje.
Maar anderzijds ken ik iemand waar de iPad ideaal voor is.
Is de afgelopen jaren wel goed vooruit gegaan overigens, ik ben inmiddels zover dat ik alles wat ik op macOS doe ook op iPadOS kan, soms met een andere app op macOS dan op iPadOS maar het is er allemaal wel inmiddels.PrimusIP schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Inderdaad. Ik zou vooral eerst kijken wat je er mee wilt gaan doen. Ik heb vroeger wel eens gespeeld met het idee om mijn laptop door een ipad te vervangen, maar ik kwam tot de conclusie dat het vooral een achteruitgang zou zijn omdat ik dan bepaalde dingen niet meer kan en andere dingen slechter kan.
Maar anderzijds ken ik iemand waar de iPad ideaal voor is.
Ik doe er (gedeeltelijk prive) echt een hoop op, los van alle standaard zaken kan ik met:
- Raw Video
- Raw Foto
- Linux servers managen
- Werken via diverse VDI platformen
Inmiddels prima uit de voeten met alleen iPadOS, vandaar ook de wens voor een groter beeldscherm.
Zover ben ik nog niet. DIngen die ik oa. op mijn macbook (soms) doe en niet op een ipad kan is bijvoorbeeld VM's en Docker containers draaien en verschillende software waar geen iPad alternatief voor is, of je een uitgeklede versie hebt waar ik functionaliteit mis.Donstil schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Is de afgelopen jaren wel goed vooruit gegaan overigens, ik ben inmiddels zover dat ik alles wat ik op macOS doe ook op iPadOS kan, soms met een andere app op macOS dan op iPadOS maar het is er allemaal wel inmiddels.
Ik doe er (gedeeltelijk prive) echt een hoop op, los van alle standaard zaken kan ik met:
- Raw Video
- Raw Foto
- Linux servers managen
- Werken via diverse VDI platformen
Inmiddels prima uit de voeten met alleen iPadOS, vandaar ook de wens voor een groter beeldscherm.
Nu is het ook zo dat ik geen PC heb naast mijn macbook. Ik heb vroeger wel gedacht dat ik een hoop problemen kan oplossen door mijn rasberry pi te gebruiken als een verlengstuk van een iPad. Dan los ik een hoop op. Maar wat ik dan met die opllossing doe is eigenlijk een work around maken, terwijl een macbook het allemaal al kan, het beter kan en stabieler is.
Klinkt als een scherm defect.Clavis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:25:
Meh.. kijk net op m’n 1 maand oude iPad Pro, en ineens een dunne zwarte lijn over het scherm. Fabrieksinstellingen geprobeerd, update naar iOS 17, maar mocht niet baten. Morgen maar even met Apple aan de lijn hangen dan…
Mochten mensen twijfelen over Apple refurb dan hier ook een tevreden klant
[ Voor 15% gewijzigd door OMD op 31-08-2023 11:09 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik ben zelf erg tevreden over de iVisor AG anti glare van Moshi. 45 euro, best prijzig. Maar werkt goed en makkelijk bubbelvrij aan te brengen. Je kan 'm zelfs opnieuw aanbrengen en wassen. Geen vette vlekken meer op het scherm of irritante glare en de pencil werkt ook perfect. Je levert alleen in op scherpte van het scherm.Amos_x schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:06:
Niet specifiek iPad Pro gerelateerd.
Het prijsverschil tussen een nieuwe M2 iPad Pro (256GB) en een vergelijkbare M4 iPad Pro is kleiner dan ik verwachtte, zo'n €250, maar met de kosten van een nieuw Magic Keyboard en een nieuwe Pencil Pro kom je toch al gauw €700 duurder uit dan wanneer je een iPad uit 2018 vervangt door een nieuwer (en veel krachtiger) model en je je bestaande accessoires kunt blijven gebruiken.
Ik verwacht dat er wel meer mensen zijn die (er over denken) deze overstap (te) maken, dus wie weet komt er weer wat activiteit in dit topic :-)
En voor de nieuwe iPad-eigenaars onder ons: ik zie dat Magic Keyboards voor de 2018-2022 iPad Pro's op Marktplaats een stuk goedkoper worden aangeboden dan dat eerder het geval was, waarschijnlijk door mensen die een M4 hebben aangeschaft en die hun huidige Magic Keyboard niet meer kunnen gebruiken.
[ Voor 18% gewijzigd door BleuZ op 17-05-2024 11:09 ]
Ik zag wel dat de speakers anders gepositioneerd zijn (en er minder gaatjes zijn aan de zijkanten) maar het geluid klinkt ook een stuk blikkeriger, minder vol dan dat van mijn iPad uit 2018. Ik ben ook zeker niet de eerste die dat opvalt:
Reddit: Just upgraded to 2022 iPad Pro 11” (from 2018) - Awful Audio
Reddit: Does the 2021 iPad Pro have better or worse speakers than the 2020 iPad Pro?
Het schijnt dat er met ingang van de M1 iPad Pro e.e.a. veranderd is dat zorgt voor een ander geluidsprofiel. Een beetje jammer, want ik gebruikte de iPad regelmatig als een soort mobiel speakertje vanwege het indrukwekkende geluid.
https://www.bol.com/nl/nl...ty-zwart/9300000035746474