[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Nieuwsbericht

Apple heeft zijn eerste Macs met eigen chips aangekondigd. Zowel de MacBook Air, MacBook Pro 13" als de Mac mini worden voorzien van de M1-soc met ARM-cores. De chip heeft geen actieve koeling nodig in de MacBook Air.

Apple zegt dat de 5-nanometer M1-chip Thunderbolt en USB 4-ondersteuning ondersteunt en beschikt over 's werelds snelste geïntegreerde graphics met een 16-core Neural Engine die 11 biljoen bewerkingen per seconde kan verwerken.

De nieuwe Mac mini zet de overgang van Apple naar Intel-processors in Macs voort. Al in juni onthulde Apple zijn voornemens om zijn eigen aangepaste Apple Silicon-processors in Macs te gaan gebruiken, wat veelbelovend is voor prestaties per watt. Destijds zei Apple dat de overgang ongeveer twee jaar zou duren.

In de tussentijd heeft Apple nieuwe Intel-gebaseerde Macs in ontwikkeling genomen, waaronder een bijgewerkte 27-inch iMac die in augustus is uitgebracht. Apple zei dat het de komende jaren nieuwe versies van macOS voor Intel-gebaseerde Macs zal blijven ondersteunen en uitbrengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJtRIMAsq-WejU4wr3Qi4tGMI6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hu31HiZwCTMrHarjUhs1T523.jpg?f=fotoalbum_large

Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_bcdMUY5C1ywD_uk3kMDhtUSZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbS5drVE9KKfUvrFXmqpsVpl.png?f=fotoalbum_large

EDIT 20-04-2021

Apple silently updates M1 Mac mini with optional 10 Gigabit Ethernet port

[ Voor 7% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 15:55

epo

512GB met 16GB besteld ter vervanging van de 2018 variant, komt 23-11 binnen. Leuk nieuw speelgoed en hopelijk werkt Citrix Receiver voor mijn werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:00
Ik lees toch her en der kritiek op het niet wijzigende uiterlijk van de Mac Mini. Dat deel ik wel. Alle componenten lijken kleiner te zijn geworden, maar toch houden ze hetzelfde formaat. Nu weer zilver en twee poorten minder... Ben nog niet geheel overtuigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
MartijnMartijn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:38:
Ik lees toch her en der kritiek op het niet wijzigende uiterlijk van de Mac Mini. Dat deel ik wel. Alle componenten lijken kleiner te zijn geworden, maar toch houden ze hetzelfde formaat. Nu weer zilver en twee poorten minder... Ben nog niet geheel overtuigd.
Ik denk dat Apple achter de schermen bezig is met alle modellen in een nieuw chasis te stoppen maar dat dit voor de eerste generatie M1 producten nog niet gereed gaat zijn en wellicht ook deels een bewuste keuze is om kwaliteit / prijs te waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:00
Dat mag ook wel, zeker als je kijkt naar hoe lang de huidige modellen meegaan. Ergens op Macrumors las ik: wat nou als een autofabrikant elk jaar hetzelfde model auto uit brengt met alleen een andere motor. Dat vond ik wel een mooi vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben blij dat er er weer een zilveren is, mijn bestelling ook zojuist geplaatst en die komt 17-18 nov al binnen (nog eerder dan de PS5).

Bewust gekozen voor het instapmodel om te kijken hoe die het doet qua performance. Met een beetje geluk kunnen we ook bij dit model gewoon het RAM zelf upgraden.

Heb mijn 2018 en 2020 Mini onlangs vervangen voor een MacBook Pro 2020 (10th gen) dus ben zeer benieuwd hoe krachtig deze unit gaat zijn.

Kan hij met Rosetta bijvoorbeeld zonder problemen als Plex Media Server optreden?
Gaat dan wel om 10bit HDR / x265 content, Zo ja, dan hou ik hem zeker ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 10-11-2020 20:59 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-04 14:10
Hoe zouden games runnen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik lees toch her en der kritiek op het niet wijzigende uiterlijk van de Mac Mini.
Omdat mensen geen realistische verwachtingen hebben door gebrek aan kennis. Dan komen ze met hele rare autovergelijkingen waarbij heel veel factoren weg worden gelaten (hoe vaak koop je een computer en hoe vaak een auto; wat is het belangrijkste aspect van een auto en wat van een computer? welke modellen worden er van de auto's vernieuwd, alle of 1 of 2?). Wel humor, mensen kunnen behoorlijk creatief zijn wat features en mogelijkheden van computers :)

Als je objectief naar de materie kijkt dan zie je dat Apple 1x in de zoveel tijd een keer met een nieuw model komt. Dat gebeurd heel erg weinig. Deze eerste generatie chip moet je ook niet zoveel snelheid toedichten. In de kleine lettertjes stond al dat ze het met een Core i3 hadden vergeleken. Qua performance kon je wel eens beter zitten met het 2018 model maar dat gaan we zien de komende tijd. Dit is een prima model om de eerste stappen met Apple Silicon te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09
Wat ik net al ergens las, en dat klinkt ergens logisch: wellicht komt er nog een ‘Pro’ variant, die dan wel Space Grey is, met 4 TB4 poorten en meer geheugen, en een snellere CPU die ze wellicht ook in de MBP 16 en iMac willen gaan gebruiken.

Ik heb zojuist de 8 Gb (en 256 Gb SSD) besteld, maar ik twijfel al direct of ik toch niet beter even had kunnen slikken, ogen dicht had kunnen doen, en de Apple tax voor 16 Gb had kunnen betalen ;)

Hopelijk komen er snel hands on / reviews beschikbaar online voor de uitlevering naar consumenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

RobbertC schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:12:
Wat ik net al ergens las, en dat klinkt ergens logisch: wellicht komt er nog een ‘Pro’ variant, die dan wel Space Grey is, met 4 TB4 poorten en meer geheugen, en een snellere CPU die ze wellicht ook in de MBP 16 en iMac willen gaan gebruiken.

Ik heb zojuist de 8 Gb (en 256 Gb SSD) besteld, maar ik twijfel al direct of ik toch niet beter even had kunnen slikken, ogen dicht had kunnen doen, en de Apple tax voor 16 Gb had kunnen betalen ;)

Hopelijk komen er snel hands on / reviews beschikbaar online voor de uitlevering naar consumenten :)
Een Mac Mini Pro? Het zou zomaar kunnen, 2 minder USB-C poorten is inderdaad niet echt fijn er zijn soms echt momenten dat ik ze alle 4 in gebruik had.

We hebben 14 dagen retourrecht toch, dus mocht het echt niet te upgraden zijn kunnen we altijd nog van gedachten wisselen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• epo

epo

Het is unified memory wat op de Soc zit, dus zeker niet handmatig te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nou ja, we hebben nog USB hubs en met USB-C/Thunderbolt zijn er ook nog multiport adapters, hubs en dockingstations te verkrijgen waardoor je nog meer poorten tot je beschikking hebt. Zelfs een 10Gbit ethernet poort (die optie heb je met deze mini namelijk ook niet).

@epo het is de vraag of het geheugen op de SoC zit of dat dit alleen de geheugencontroller is. Hoe dan ook, gezien de ontwikkelingen van de afgelopen 5+ jaar is het niet raar dat zowel geheugen als schijf niet achteraf te upgraden is. Het is allemaal meer een appliance aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
Greatsword schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:27:
[...]

Een Mac Mini Pro? Het zou zomaar kunnen, 2 minder USB-C poorten is inderdaad niet echt fijn er zijn soms echt momenten dat ik ze alle 4 in gebruik had.

We hebben 14 dagen retourrecht toch, dus mocht het echt niet te upgraden zijn kunnen we altijd nog van gedachten wisselen ;)
De 2 USB-C poorten ben ik niet zo bang voor, op m’n Macbook 12” heb ik er zelfs maar 1 (die zelfs ook voor opladen is) en dat gaat prima met een simpel hubje.

Voor de stroom is de USB-C poort niet nodig, voor de monitor ook niet (HDMI) dus dan wordt het voor mij 1 poort voor externe SSD (indien nodig) en 1 poort voor het simpele hubje indien ik een SD-kaart wil uitlezen.

En goede van het omruilen inderdaad, dat is inderdaad een optie mocht de 8 Gb net niet zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 16:33
Greatsword schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:58:Met een beetje geluk kunnen we ook bij dit model gewoon het RAM zelf upgraden.
Reken daar maar niet op. Van de verkoop pagina van Apple:
Geheugen
[..]
Let op: Als gebruiker kun je niet bij het geheugen van je Mac mini. Als je denkt dat je in de toekomst meer geheugen nodig hebt, is het belangrijk om het geheugen bij aankoop alvast uit te breiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LewisVries
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-11-2021
Zou een goede prijs zijn als ze standaard 16GB leveren. Nu is hij eigenlijk vanaf €1.029 en dat is te duur mijn inziens.

Ook, correct me if I am wrong, is de prijsverlaging t.o.v. de vorige Mac Mini niet doorgevoerd in Nederland en Belgie (ja, ik weet BTW etc. maar zelfs dan klopt het niet heb ik het idee).

Daarnaast wordt er gesproken over TB/USB4 in de keynote. Maar op de website van Apple staat nu toch echt USB 3.1 en Thunderbolt 3. Ook jammer dat het geen HDMI 2.0 is, dan had je een 4K 120Hz scherm kunnen gebruiken. Beetje onnodig aangezien HDMI 2.1 al lang beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3HP0rkZUDgVYzoADz3TIqoQa_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0jNIZNVEyvIWGndKUGZUEslu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door LewisVries op 10-11-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ziet er treurig uit.

Intel versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIOQa9TKpA_AR9ZpO4Rez6gwHUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2yStPbglJXs4vM7pVQeISfX.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe (M1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN2LrFyR9jC5CTGR7AObMe5b5lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20guWTlOKYTWM02JY5d5KsdO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LewisVries
Greatsword schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:49:
[...]

Ziet er treurig uit.

Intel versie

[Afbeelding]

Nieuwe (M1)

[Afbeelding]
De zoveelste cash grab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:48:
Zou een goede prijs zijn als ze standaard 16GB leveren. Nu is hij eigenlijk vanaf €1.029 en dat is te duur mijn inziens.

Ook, correct me if I am wrong, is de prijsverlaging t.o.v. de vorige Mac Mini niet doorgevoerd in Nederland (ja, ik weet BTW etc. maar zelfs dan klopt het niet heb ik het idee).

Daarnaast wordt er gesproken over USB4 in de keynote. Maar op de website van Apple staat nu toch echt USB 3.1. Zie de site.

[Afbeelding]
Jawel, de i3 was tot gisteren €929, dus de M1 Mac Mini is €130 goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnterToets
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-04 22:14
Wat zou de reden zijn dat je max 16gb geheugen kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
RobbertC schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:51:
[...]
Jawel, de i3 was tot gisteren €929, dus de M1 Mac Mini is €130 goedkoper geworden.
Ok, never mind dan. Was dit misschien anders in Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
EnterToets schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:51:
Geheugen zit nu in de chip, blijkbaar willen ze om een bepaalde reden maar 2 SKU's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
EnterToets schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:51:
Heel simpel: het is een instapmodel. Op een high-end versie past iets als 64GB aan mem, op een instapmodel nou weer niet. Idem voor de 4 performance cores met 4 high efficiency cores; op een high-end zou je eerder 8 van die performance cores verwachten (met 4 high efficiency cores).

Heeft niets te maken met geheugen in de chip zitten, dit trucje passen ze namelijk al sinds jaar en dag toe. Voorheen was de limiet 8GB, vandaag de dag is hij opgehoogd naar 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
ppl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:55:
[...]

Heel simpel: het is een instapmodel. Op een high-end versie past iets als 64GB aan mem, op een instapmodel nou weer niet. Idem voor de 4 performance cores met 4 high efficiency cores; op een high-end zou je eerder 8 van die performance cores verwachten (met 4 high efficiency cores).

Heeft niets te maken met geheugen in de chip zitten, dit trucje passen ze namelijk al sinds jaar en dag toe. Voorheen was de limiet 8GB, vandaag de dag is hij opgehoogd naar 16GB.
De vorige Mac Mini kon gewoon wel tot 64GB toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:57:
[...]

De huidige Intel Mac Mini kan je nog gewoon voorzien van 64GB, voor maar €1150 extra.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:30
Hier ook wel benieuwd naar! Gluur weer naar een potje Battlefield 😃

Na ooit voor de handel een MacBook Air te hebben gekocht, ben in er in blijven hangen. Was even wennen aan het Ma systeem, maar zeer tevreden over en wil niet anders. Nieuwe Air is niet perse noodzakelijk, mobiliteit kan ook met de IPad of IPhone tegenwoordig. Maar de Air is qua snelheid wel aan vervanging toe, en heb nu een paar mooie 27” schermen voor het thuiswerken.

Specs van Apple zien er zeer smakelijk uit. Maar de hamvraag, nu ze een nieuwe ARM architectuur hebben, kan je er ook een beetje smakelijk mee gamen. (Snap dat het geen ultieme game PC is, maar zoek iets wat wel kan meekomen)

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
Hahn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:00:
[...]

De huidige Intel Mac Mini kan je nog gewoon voorzien van 64GB, voor maar €1150 extra.
Koopje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:01:
[...]

Hier ook wel benieuwd naar! Gluur weer naar een potje Battlefield 😃

Na ooit voor de handel een MacBook Air te hebben gekocht, ben in er in blijven hangen. Was even wennen aan het Ma systeem, maar zeer tevreden over en wil niet anders. Nieuwe Air is niet perse noodzakelijk, mobiliteit kan ook met de IPad of IPhone tegenwoordig. Maar de Air is qua snelheid wel aan vervanging toe, en heb nu een paar mooie 27” schermen voor het thuiswerken.

Specs van Apple zien er zeer smakelijk uit. Maar de hamvraag, nu ze een nieuwe ARM architectuur hebben, kan je er ook een beetje smakelijk mee gamen. (Snap dat het geen ultieme game PC is, maar zoek iets wat wel kan meekomen)
Eerst even de benchmarks afwachten. Dan weten we waar ze mee hebben lopen vergelijken om aan al die claims over X sneller te komen. Voor hetzelfde geld is dit een i3tje uit de laagste categorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van ARM. Maar is de code ook efficiënter? Ik vraag dit of 256gb harddiskruimte genoeg is. Voor enkel de adobe suite erbij en office 365.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hahn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:00:
[...]

Die kan je gelukkig nog zelf upgraden voor <250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
kevinl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:11:
Ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van ARM. Maar is de code ook efficiënter? Ik vraag dit of 256gb harddiskruimte genoeg is. Voor enkel de adobe suite erbij en office 365.
Het kan zijn dat een paar programma's wat minder overhead hebben, en daardoor minder ruimte innemen, maar bijvoorbeeld een foto van 10MB gaat niet opeens minder dan 10MB innemen omdat het op ARM draait. Dus 256GB blijft aan de krappe kant, tenzij je heel weinig opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:05:
[...]

Eerst even de benchmarks afwachten. Dan weten we waar ze mee hebben lopen vergelijken om aan al die claims over X sneller te komen. Voor hetzelfde geld is dit een i3tje uit de laagste categorie
Dit is zeker geen i3tje, als je Anandtech zijn artikel leest die de A14 van de iPhone vergelijkt met top X86 ziet het er erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
epo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:16:
[...]

Dit is zeker geen i3tje, als je Anandtech zijn artikel leest die de A14 van de iPhone vergelijkt met top X86 ziet het er erg goed uit.
Toevallig linkje?

We duimen. Zou mooi zijn als de prestaties echt een keer een stap zetten. Tot AMD de knuppel in het hoenderhok gooide was het namelijk sinds 2012 treurig qua jaarlijkse verbeteringen in de CPU-wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:57:
[...]

Ja, daar was het geheugen door de gebruiker te upgraden en dat kan tot 64GB. Ze hebben trouwens nog steeds de Intel mini met een 6-core i5 of i7. Standaard heb je daar echter ook 8GB aan geheugen en een 512GB schijf. Die config kost je 1259 vs 1029 voor de M1 variant. Ik verwacht dat die Intel versie wat sneller is. Het grootste voordeel is de extra opties zoals een 10Gbit netwerkkaart en dat max 64GB aan geheugen.

Misschien even wachten als je op zo'n config als die van de Intel Mac mini zit te wachten (of de Intel Mac mini kopen natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LewisVries
ppl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:25:
[...]

Ja, daar was het geheugen door de gebruiker te upgraden en dat kan tot 64GB. Ze hebben trouwens nog steeds de Intel mini met een 6-core i5 of i7. Standaard heb je daar echter ook 8GB aan geheugen en een 512GB schijf. Die config kost je 1259 vs 1029 voor de M1 variant. Ik verwacht dat die Intel versie wat sneller is. Het grootste voordeel is de extra opties zoals een 10Gbit netwerkkaart en dat max 64GB aan geheugen.

Misschien even wachten als je op zo'n config als die van de Intel Mac mini zit te wachten (of de Intel Mac mini kopen natuurlijk).
Sowieso bij Apple producten heb ik door schade en schande geleerd zoveel mogelijk als kan te wachten op de 2e generatie van een nieuwe technologie. Dus volgend jaar de M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:21:
[...]

Toevallig linkje?

We duimen. Zou mooi zijn als de prestaties echt een keer een stap zetten. Tot AMD de knuppel in het hoenderhok gooide was het namelijk sinds 2012 treurig qua jaarlijkse verbeteringen in de CPU-wereld.
https://www.anandtech.com...-silicon-m1-a14-deep-dive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
Thx, ziet er goed uit zo op eerste gezicht.

Maar stel dat dit dus allemaal doorzet in de M-chips, en er volgend jaar met de waarschijnlijke M2 weer een flinke klap bovenop komt (altijd bij Apple hun 2e generatie-producten) dan is Intel toch echt de sjaak. Niet alleen AMD die hun kapot aan het maken is maar nu ook Apple. En dan gaat Microsoft toch ook denken: hey misschien moeten we ook eens inzetten op ARM qua on-par ondersteuning met X86-64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien ook een stille hint dat de "Space Gray" Intel mini met 64 GB en 10 Gbit Ethernet nog een Pro machine is en deze meer voor consumenten.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Icelus schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:32:
[...]

Misschien ook een stille hint dat de "Space Gray" Intel mini met 64 GB en 10 Gbit Ethernet nog een Pro machine is en deze meer voor consumenten.
Er waren veel geruchten over een 12 core variant van de M1, zou mij niet verbazen als die in Q1 gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:28:
[...]

Sowieso bij Apple producten heb ik door schade en schande geleerd zoveel mogelijk als kan te wachten op de 2e generatie van een nieuwe technologie. Dus volgend jaar de M2.
Valt wel mee. Ik heb niet veel andere gekke dingen gezien als bij de 2e, 3e, 4e, etc. generaties. Het zijn computers, vage problemen zijn onvermijdelijk B)
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:31:
Maar stel dat dit dus allemaal doorzet in de M-chips, en er volgend jaar met de waarschijnlijke M2 weer een flinke klap bovenop komt (altijd bij Apple hun 2e generatie-producten) dan is Intel toch echt de sjaak.
Absoluut niet. Intel haalt haar inkomsten vooral uit de grote server- en datacentre markt. Bovendien is maar ongeveer 10% van de laptop/desktop markt voor Apple. Het gaat hier dus om bijzonder kleine aantallen die bij Intel nog geen deuk in een pakje boter weet te slaan. De Amazon Graviton en consorten zijn voor Intel pas de echte bedreiging omdat die juist in die server en datacentre markt zitten. Daar zie je echter dat men vooral zoekt naar een mix van verschillende componenten en architecturen dus kans is groot dat het voor Intel allemaal wel mee zal vallen. x86 en ARM kunnen prima naast elkaar bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:31:
[...]

Thx, ziet er goed uit zo op eerste gezicht.

Maar stel dat dit dus allemaal doorzet in de M-chips, en er volgend jaar met de waarschijnlijke M2 weer een flinke klap bovenop komt (altijd bij Apple hun 2e generatie-producten) dan is Intel toch echt de sjaak. Niet alleen AMD die hun kapot aan het maken is maar nu ook Apple. En dan gaat Microsoft toch ook denken: hey misschien moeten we ook eens inzetten op ARM qua on-par ondersteuning met X86-64?
Intel is alleen de sjaak als ze op hun handen gaan/blijven zitten, en geen (grote) vooruitgang meer boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LewisVries
Hahn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:43:
[...]

Intel is alleen de sjaak als ze op hun handen gaan/blijven zitten, en geen (grote) vooruitgang meer boeken.
Is dat niet een beetje de omschrijving van Intel sinds 2012?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:45:
[...]

Is dat niet een beetje de omschrijving van Intel sinds 2012?
Haha, op zich wel. En met de opmars van Ryzen, en nu Apple Silicon, begint Intel er pas echt wat van te merken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:48
Wat vinden jullie van de bang for buck nu? 800 eu is al wel beter dan wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LewisVries
iasix schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:49:
Wat vinden jullie van de bang for buck nu? 800 eu is al wel beter dan wat het was.
Slecht. Was heel goed geweest als ze het met 16GB hadden uitgebracht.

230 euro (bijna 30%) om het werkgeheugen erin te krijgen wat erin zou moeten zitten vanaf de start om het enigzins futureproof te maken sloopt de hele prijs/kwaliteit vergelijking en is ook direct mijn kritiek op die 'Now starting at..' tactieken van Apple. Net als bij autohandelaren komt er altijd nog een hele lading aan kosten bij voordat je de dealer verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Icelus schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:32:
[...]

Neem aan dat als hij werkelijk "tot" 3x zo snel is als de voorgaande i3, hij de huidige Intel i7 wel voorbij zal gaan.

Met studentenkorting zit de 16GB versie op 968,- *snip* aanzetten tot fraude is niet de bedoeling

https://www.apple.com/nl-...8%E2%80%91core-gpu-256gb#

[ Voor 30% gewijzigd door Daedalus op 11-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:51
Net de nieuwe M1 Mac Mini besteld met 16/512 opties, komt 23 november a.s.
Hoofdzakelijk voor de verbeterde grafische prestaties op mijn 23.7-inch LG 4K UltraFine monitor.
Daar gebruikte ik eerder een eGPU voor, die gaat de deur uit - zo krijg ik ook nog meer ruimte op mijn bureaublad. Sinterklaas is vroeg gekomen dit jaar.

Wel vreemd dat betaling met Apple Pay niet lukte, kennelijk zijn NL betaalkaarten niet welkom in de Apple Store. :(

[ Voor 15% gewijzigd door hkoster1 op 10-11-2020 23:45 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
kevinl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:11:
Voorlopig is het niet efficiënter omdat er nu zowel x86 als arm ondersteund moet worden. Je krijgt dus universal binaries waarin code zit voor beide platformen. Apps worden dus de komende tijd groter dan dat ze nu zijn.

@hkoster1 misschien nog ff je eGPU aanhouden, ik ben eigenlijk wel benieuwd of die nieuwe M1 Macs überhaupt met eGPU's om kunnen gaan en velen met mij.

[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 10-11-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
LewisVries schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:28:
[...]

Ach, Sinterklaas komt volgend jaar ook weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
ppl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:33:
[...]
@hkoster1 misschien nog ff je eGPU aanhouden, ik ben eigenlijk wel benieuwd of die nieuwe M1 Macs überhaupt met eGPU's om kunnen gaan en velen met mij.
Goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-03 19:31
M1 is niet compatibel met egpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:33:
[...]

Voorlopig is het niet efficiënter omdat er nu zowel x86 als arm ondersteund moet worden. Je krijgt dus universal binaries waarin code zit voor beide platformen. Apps worden dus de komende tijd groter dan dat ze nu zijn.

Waarschijnlijk niet:

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/LnS4zvNfwImlNSvY5wgbVOwC8Tg=/1600x0/filters:quality(90)/article-new/2020/11/m1-no-egpu-support.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Icelus schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:45:
[...]

Waarschijnlijk niet:

[...]
Ik rekende daar ook niet op, de TB3-kabel naar mijn eGPU was toch een bottleneck...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
De Blackmagic eGPUs zijn EoL dus dat is waarschijnlijk een overblijfsel.

De USB4 en ook de Thunderbolt 3 en 4 standaarden hebben eGPU ondersteuning als een vast onderdeel in de standaard zitten. Het is de vraag of Apple dat er specifiek uit heeft gesloopt.

Edit: MacRumors geeft aan dat TechCrunch het nu bevestigd heeft gekregen van Apple dat eGPU op de M1 niet is ondersteund. Daarbij linken ze naar een artikel waarin dat echter nergens staat vermeld behalve een wazig zinnetje als: "Apple’s first Macs built around its self-developed SoC do not support eGPUs, TechCrunch has learned.". Sja, wat is hun bron, van wie of waar hebben ze dat vernomen? De onzekerheid blijft.

[ Voor 56% gewijzigd door ppl op 11-11-2020 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Sorry ff een belated reactie. Maar holy moly. Apps van IOS draaien op M1. Zie heel weinig mensen hierop reageren. Maar dat betekent bijvoorbeeld Baldurs Gate op de Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:37
Ik ben wel heel benieuwd naar de benchmarks dalijk, van zowel de CPU, de GPU als wat de M1 i.c.m. het RAM doet. Er kan "maar" 16GB aan ram in, wat voor grafische doeleinden niet bijzonder veel is.

Als het klopt wat ze zeggen dat dat RAM veel sneller is en ook nog eens veel efficienter dankzij de M1 chip, dan zou 16GB misschien alsnog genoeg kunnen zijn (en de hogere prijs verantwoorden).

Maar vooral de real-world benchmarks met Adobe Photoshop/Illustrator e.d. ben ik heel nieuwsgierig naar. Als ze hun eigen benchmarks vergelijken met het huidige Base Model (de i5 hexacore), dan zou het wel eens een hele forse sprong voorwaarts kunnen zijn.

Want stel dat het qua GPU inderdaad een factor 4 sneller is met games, dan zou een game met voorheen onspeelbare 10FPS ineens 40FPS kunnen zijn. Klinkt te mooi om waar te zijn natuurlijk, maar zelfs een factor 3 zou al fantastisch zijn natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 17:08

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Vraagje, kan je gewoon alle software draaien op de M1 chip? Of moeten bedrijven eerst hun software aanpassen eer dat dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
N1ckk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:52:
Vraagje, kan je gewoon alle software draaien op de M1 chip? Of moeten bedrijven eerst hun software aanpassen eer dat dit mogelijk is?
Alle software is betrekkelijk. Ik denk niet dat het Freenas, Unraid of windows software zal draaien. Maar alle apple software zou moeten werken. Als je dat bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Alle oude software wordt uitgevoerd door "Rosetta"; een programma dat de Intel-instructies omzet naar M1-instructies. Alleen software die speciale Intel-instructies gebruikt (bijvoorbeeld AVX) zullen niet werken.
Het best is natuurlijk software die speciaal voor de M1 is geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@N1ckk, alle OSX software die nog niet herschreven is voor M1/ARM, kan via Rosetta 2 gewoon z'n werk blijven doen. Volgens Apple loopt sommige software mogelijk zelfs nog iets beter via Rosetta 2, dan ze deden op de huidige Intel Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 22-04 17:08

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Mezkeijou :+

@Icelus @Kapotlood Dank! Ik las daar over, maar wist niet zeker of er nog een handeling nodig was van leveranciers. Dit klinkt goed. Ik wacht wel even af wat de ervaringen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Destijds toen Apple van IBM naar Intel ging was er Rosetta, en dat werkte in de meeste gevallen vlekkenloos. Niet altijd 1-op-1 even snel, maar het was een redelijk pijnloze overgang. Nu met Rosetta 2 zal dat nog iets beter gaan gok ik.

Maar, zoals met alle 1st-gen producten: kijk uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:50
Kapotlood schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:43:
Ik ben wel heel benieuwd naar de benchmarks dalijk, van zowel de CPU, de GPU als wat de M1 i.c.m. het RAM doet. Er kan "maar" 16GB aan ram in, wat voor grafische doeleinden niet bijzonder veel is.

Als het klopt wat ze zeggen dat dat RAM veel sneller is en ook nog eens veel efficienter dankzij de M1 chip, dan zou 16GB misschien alsnog genoeg kunnen zijn (en de hogere prijs verantwoorden).

Maar vooral de real-world benchmarks met Adobe Photoshop/Illustrator e.d. ben ik heel nieuwsgierig naar. Als ze hun eigen benchmarks vergelijken met het huidige Base Model (de i5 hexacore), dan zou het wel eens een hele forse sprong voorwaarts kunnen zijn.

Want stel dat het qua GPU inderdaad een factor 4 sneller is met games, dan zou een game met voorheen onspeelbare 10FPS ineens 40FPS kunnen zijn. Klinkt te mooi om waar te zijn natuurlijk, maar zelfs een factor 3 zou al fantastisch zijn natuurlijk :-)
Ben ook erg benieuwd naar de eerste reviews.
Maar qua RAM; om nog even een vergelijk te maken: de iPad Pro 2020 heeft naar verluidt 6GB ram en dat schijnt een grafisch wonder te zijn.
Nu werk ik zelf niet met Photoshop bestanden van gigabytes groot, dus de praktijktests zullen moeten uitwijzen hoe dat gaat werken op een Mac Mini van 8 en 16 GB.
Maar ik denk inderdaad dat je de hoeveelheid RAM qua efficiëntie moeilijk kan vergelijken met een Windows PC. Net zoals de iphones en ipads in het verleden altijd een stuk minder RAM hadden dan Android toestellen.

Wat me trouwens opviel aan de verschillen in de Mac Mini Intel en M1:
- De intel variant kan 3 schermen tegelijk aansturen. De M1 variant 2 schermen maximaal.
Dit geldt dus ook voor nieuwe Macbook, deze kan maar maximaal 1 extern scherm aansturen.

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 11-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@yorroy, iOS apparaten hebben altijd minder RAM gehad dan hun Android tegenhangers, en die gaan daar heel efficient mee om inderdaad. Maar Adobe programma's (onder andere) hebben veel baat bij meer RAM, vandaar m'n nieuwsgierigheid naar die benchmarks dalijk :)

Ik werk regelmatig met 1GB+ bestanden in Photoshop, maar ook het vele switchen tussen Adobe programma's en het open hebben staan van veel documenten vreet RAM (sluit na een halve dag Illustrator maar eens, en je krijgt zo 4-6GB terug).

Het vergelijken met Windows en hoe die met RAM om gaat is inderdaad heel lastig. Zelfs als je dezelfde programma's gebruikt is dat best verschillend merk ik. :) Als die M1 dan ook nog invloed heeft op de Mac's RAM-gebruik, en het RAM zelf is een speciaal/nieuw soort van Apple zelf, dan is de vergelijking helemaal lastig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Mezkeijou schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:40:
Sorry ff een belated reactie. Maar holy moly. Apps van IOS draaien op M1. Zie heel weinig mensen hierop reageren. Maar dat betekent bijvoorbeeld Baldurs Gate op de Mini.
Het is afwachten wat de user experience daarvan zal zijn. Bovendien moet de ontwikkelaar dit wel toestaan en een aantal heeft er al voor gezorgd dat je hun iOS/iPadOS spul niet op macOS kunt draaien.
In principe kun je met Rosetta 2 de oude vertrouwde software blijven draaien. De boel wordt dan van x86 vertaald naar ARM. Houdt er rekening mee dat niet iedere applicatie daarmee overweg kan en Rosetta ook niet voor alles inzetbaar is (bijv. virtualisatie software is niet mogelijk). Vanwege die omzetting kan de performance een stuk minder zijn dan je gewend was.
yorroy schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:20:
Wat me trouwens opviel aan de verschillen in de Mac Mini Intel en M1:
- De intel variant kan 3 schermen tegelijk aansturen. De M1 variant 2 schermen maximaal.
Dit geldt dus ook voor nieuwe Macbook, deze kan maar maximaal 1 extern scherm aansturen.
Ik denk dat dit een kwestie is van Apple die domweg het maximale wat mogelijk is laat zien. In dit geval is dat een 6k @ 60Hz met daarnaast nog een 4k @ 60Hz. Als je dat vergelijkt met die 3 schermen dan is dat 3x een 4k @ 60Hz. Als je kijkt wat er aan bandbreedte nodig is dan komt dat op hetzelfde neer. Kan ook zijn dat de GPU gewoon maar max 2 aansluitingen heeft.

Overigens gaat iOS/iPadOS heel anders met z'n resources zoals geheugen om dan macOS. Het systeem is veel en veel agressiever in het vrijmaken van resources dan macOS dat is. Niet voor niets dat mensen zo hard klagen over websites die steeds weer ververst moeten worden nadat ze naar een andere app zijn geswitcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-04 21:48

muhda

Time & Space traveler

Mezkeijou schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:40:
Wat helemaal mooi zal zijn (Als de Developers dat toestaan) is als je je progressie op de iPad of iPhone door kan zetten en vice versa. Dus eigenlijk en soort implementatie in Apple Mac OS Handoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat noem je iCloud integratie en dat bestaat al weer een aantal jaar. Het spel slaat zijn saved games op in iCloud en daar kun je met een iPhone, iPad, iPod Touch, Apple TV en Mac bij. Via die weg kun je dan beginnen op je iPhone en als je thuis bent verder gaan op je Mac. Werkt overigens prima.

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 19:37
Ik zit in twijfel om de Mac Mini aan te schaffen, enerzijds wil ik hem nu graag aanschaffen daar ik aan vervanging toe ben. Anderzijds wil ik misschien ook nog wel wachten op een eventuele pro variant. Keuzes.... Probleem zit hem in het aantal poorten, en minder belangrijk, de kleur. Ik vind space gray toch wel mooier.

Ik zie dat er nu ook Geekbench resultaten binnen zijn: https://forums.macrumors....inch-macbook-pro.2267256/

Mac Mini ongeveer hetzelfde als de MacBook Air, die het dan weer beter blijkt te doen dan de pro.

• Mezkeijou
leinad-ar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:56:
Ik zit in twijfel om de Mac Mini aan te schaffen, enerzijds wil ik hem nu graag aanschaffen daar ik aan vervanging toe ben. Anderzijds wil ik misschien ook nog wel wachten op een eventuele pro variant. Keuzes.... Probleem zit hem in het aantal poorten, en minder belangrijk, de kleur. Ik vind space gray toch wel mooier.

Ik zie dat er nu ook Geekbench resultaten binnen zijn: https://forums.macrumors....inch-macbook-pro.2267256/

Mac Mini ongeveer hetzelfde als de MacBook Air, die het dan weer beter blijkt te doen dan de pro.
Je twijfelt. Vraag nu is heb je een Mac nu nodig? Als niet zing het gewoon uit en wacht op M2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Even kijken of ik mijn bestelling nog kan annuleren, nu via Amazon al in de aanbieding voor 739,-

https://www.amazon.nl/dp/..._em_r_mt_dp_3TVRFbM3GZAQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Ik zie een prijs staan van 952,57. Iets meer, maar alsnog iets voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
leinad-ar schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:08:
Ik zie een prijs staan van 952,57. Iets meer, maar alsnog iets voordeliger.
Dat is de 512GB SSD versie. Heb ‘m net besteld bij Amazon.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ppl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:08:
De Blackmagic eGPUs zijn EoL dus dat is waarschijnlijk een overblijfsel.

De USB4 en ook de Thunderbolt 3 en 4 standaarden hebben eGPU ondersteuning als een vast onderdeel in de standaard zitten. Het is de vraag of Apple dat er specifiek uit heeft gesloopt.

Edit: MacRumors geeft aan dat TechCrunch het nu bevestigd heeft gekregen van Apple dat eGPU op de M1 niet is ondersteund. Daarbij linken ze naar een artikel waarin dat echter nergens staat vermeld behalve een wazig zinnetje als: "Apple’s first Macs built around its self-developed SoC do not support eGPUs, TechCrunch has learned.". Sja, wat is hun bron, van wie of waar hebben ze dat vernomen? De onzekerheid blijft.
Mijn verwachting is dat Apple niet meer de moeite zal nemen om discrete gpu's te ondersteunen in Apple Silicon Macs. Apple Silicon is gebouwd rondom een unified memory architecture. Ondersteuning onderhouden in MacOS voor losse gpu's zorgt voor complexiteit die weinig oplevert. Externe gpu's zijn nogal niche en bovendien zal de performance tegenvallen omdat een externe gpu geen gebruik kan maken van unified memory. Het is helaas nog even wachten op SoCs met betere I/O en support voor meer beeldschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ze hebben weliswaar dat unified memory maar geen video geheugen zoals bij de discrete GPU's. Het is een beetje afhankelijk van wat je met een GPU doet welke van de twee het handigste is. Zo'n GPU wordt voor meer zaken gebruikt waarbij een deel door de nieuwe Apple GPU wordt opgevangen en een ander deel juist weer door de neural engine e.d.

Hoe dan ook, het is allemaal verwachting, aannames, giswerk, enz. want niets is op dit moment 100% duidelijk. Apple communiceert er ook niet over. Ja ze hebben het over Metal op Apple GPU's maar wat is dan een Apple GPU precies en waarom zou het hebben over het een meteen het ander uit moeten sluiten. En dat was mijn punt dus ook: er is geen bewijs dus kun je nu ook niet stellig dingen lopen beweren. We wachten het nog maar verder af waar het allemaal naartoe gaat en wat de performance van de M1 in de Mac mini gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Napsju schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:45:
[...]

Dat is de 512GB SSD versie. Heb ‘m net besteld bij Amazon.
Ah, dat dacht ik eigenlijk al. Ik kan de 256GB versie echter nergens vinden? Upgrade met extra RAM is ook niet mogelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:25
@leinad-ar De 256GB versie lijkt inderdaad uitverkocht bij Amazon NL. 16GB RAM had ik ook wel fijn gevonden, maar ook dat is bij Amazon niet mogelijk (voor een beetje korting).

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Wellicht komt er nog ergens een black friday deal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ppl schreef op zondag 15 november 2020 @ 00:51:
Ze hebben weliswaar dat unified memory maar geen video geheugen zoals bij de discrete GPU's. Het is een beetje afhankelijk van wat je met een GPU doet welke van de twee het handigste is. Zo'n GPU wordt voor meer zaken gebruikt waarbij een deel door de nieuwe Apple GPU wordt opgevangen en een ander deel juist weer door de neural engine e.d.

Hoe dan ook, het is allemaal verwachting, aannames, giswerk, enz. want niets is op dit moment 100% duidelijk. Apple communiceert er ook niet over. Ja ze hebben het over Metal op Apple GPU's maar wat is dan een Apple GPU precies en waarom zou het hebben over het een meteen het ander uit moeten sluiten. En dat was mijn punt dus ook: er is geen bewijs dus kun je nu ook niet stellig dingen lopen beweren. We wachten het nog maar verder af waar het allemaal naartoe gaat en wat de performance van de M1 in de Mac mini gaat zijn.
Unified memory is qua performance superieur op voorwaarde dat het geheugen snel genoeg is (en de gpu cores voldoende performance hebben). Het scheelt een hoop heen en weer gekopieer van data tussen dram en de gpu. Unified memory is een van de reden waarom consoles (en iPhones en iPads) zo goed presteren in relatie tot de hardware die ze aan boord hebben. Apple heeft het mijn zijn api's ook nog eens erg makkelijk gemaakt om dezelfde bewerkingen op dezelfde objecten uit te voeren via de cpu, gpu of neurale engine. Allemaal zonder data heen en weer te verplaatsen. Een M1 met LPDDR4 is op dit gebied nog lang niet het maximaal haalbare qua performance.

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe Apple zijn SoCs gaat opschalen naar high-end MacBook Pro's, de iMac Pro en uiteindelijk de Mac Pro. In een high-end MacBook Pro gaan we neem ik aan meer high performance cores, meer gpu cores en sneller geheugen zien. Gezien de unified memory architectuur kan ik me niet voorstellen dat Apple varianten met eindeloos veel geheugenconfiguraties wil maken. Voor een MacBook Pro is 32GB en 64GB prima, in een iMac Pro en Mac Pro wil je ook tot 128GB en 256GB kunnen gaan. Ik hoop zelf dat ze iets gaan verzinnen waarmee standaard M2 SoCs of hoe ze ook gaan heten in een multi-processor setup gebruikt kunnen worden om op die manier cores en geheugen op te schalen met gebruik van een standaard SoC die in grote volumes geproduceerd kan worden. Een soort poor man's Fujitsu A64FX. De A64FX heeft vier stacks aan ingebakken hbm2-geheugen (totaal 32GB) met een geheugenbandbreedte van 1TB/s. Dit geeft wel een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 16-11-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Heb afgelopen vrijdag de 16/256 variant besteld bij Apple zelf. Leverdatum is pas 18 december. Zijn er anderen die ook een dermate lange levertijd hebben? Ik heb gekeken bij andere webwinkels, maar ik heb nog nergens de varianten met 16gb werkgeheugen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 17:43
Femme schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:44:
[...]

Unified memory is qua performance superieur op voorwaarde dat het geheugen snel genoeg is (en de gpu cores voldoende performance hebben). Het scheelt een hoop heen en weer gekopieer van data tussen dram en de gpu. Unified memory is een van de reden waarom consoles (en iPhones en iPads) zo goed presteren in relatie tot de hardware die ze aan boord hebben. Apple heeft het mijn zijn api's ook nog eens erg makkelijk gemaakt om dezelfde bewerkingen op dezelfde objecten uit te voeren via de cpu, gpu of neurale engine. Allemaal zonder data heen en weer te verplaatsen. Een M1 met LPDDR4 is op dit gebied nog lang niet het maximaal haalbare qua performance.

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe Apple zijn SoCs gaat opschalen naar high-end MacBook Pro's, de iMac Pro en uiteindelijk de Mac Pro. In een high-end MacBook Pro gaan we neem ik aan meer high performance cores, meer gpu cores en sneller geheugen zien. Gezien de unified memory architectuur kan ik me niet voorstellen dat Apple varianten met eindeloos veel geheugenconfiguraties wil maken. Voor een MacBook Pro is 32GB en 64GB prima, in een iMac Pro en Mac Pro wil je ook tot 128GB en 256GB kunnen gaan. Ik hoop zelf dat ze iets gaan verzinnen waarmee standaard M2 SoCs of hoe ze ook gaan heten in een multi-processor setup gebruikt kunnen worden om op die manier cores en geheugen op te schalen met gebruik van een standaard SoC die in grote volumes geproduceerd kan worden. Een soort poor man's Fujitsu A64FX. De A64FX heeft vier stacks aan ingebakken hbm2-geheugen (totaal 32GB) met een geheugenbandbreedte van 1TB/s. Dit geeft wel een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is.
Ik denk ook dat ze meer cores gaan gebruiken zoals de ARM server processoren zoals inderdaad Fujitsu en Amazon Graviton2. Daarnaast is ook al uitgelekt dat Apple bezig is met een eigen GPU die we voor het eerst in de iMac gaan zien. Ik neem aan dat dit geen losse GPU wordt maar ook een geïntegreerde oplossing die ook de unified memory kan gebruiken. Dit is een wat ouder plaatje waarop je 't ziet. De M1 had dus codename Tonga en iMac is Lifuka, als je op de codenames Googled kun je ook wat meer vinden. Allemaal 5nm.

Edit nieuwer plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BBfhDpRaK7BzDDt8WDNP_GyRkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0knmgWUcuWNsRdy6b8pfq7U.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dus ook dat Tonga en Mt. Jade andere versies van de processor zijn. Wellicht zelfde ontwerp met meer cores in de aankomende iMac.

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 16-11-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-04 20:52
Zit heel erg te twijfelen. Ik wil een Mac Mini kopen voor op de slaapkamer, maar ik twijfel erg over de opslag. Ik ga deze computer grotendeels gebruiken voor internetten etc. en een klein beetje ( niet al te zware ) fotobewerking. Ik heb beneden zelf een game-pc waar ik de meeste dingen op doe.

Zou de 256GB genoeg zijn, of moet ik echt richting de 512GB? Ben ook benieuwd of 256 future proof is, want ik ga deze waarschijnlijk meenemen als ik ga samenwonen. Ik zou met 256GB een Samsung T7 kunnen gebruiken, maar ik weet niet of dat altijd zo fijn is.

[ Voor 8% gewijzigd door DonRoger op 16-11-2020 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DonRoger schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:16:
Zit heel erg te twijfelen. Ik wil een Mac Mini kopen voor op de slaapkamer, maar ik twijfel erg over de opslag. Ik ga deze computer grotendeels gebruiken voor internetten etc. en een klein beetje ( niet al te zware ) fotobewerking. Ik heb beneden zelf een game-pc waar ik de meeste dingen op doe.

Zou de 256GB genoeg zijn, of moet ik echt richting de 512GB? Ben ook benieuwd of 256 future proof is, want ik ga deze waarschijnlijk meenemen als ik ga samenwonen. Ik zou met 256GB een Samsung T7 kunnen gebruiken, maar ik weet niet of dat altijd zo fijn is.
De vraag is of je al je data op je Mini wilt hebben of dat extern ook geen probleem is.

De Samsung T5 en nu T7 zijn uitstekende externe SSD's, je kan er zelfs MacOS volledige opzetten als je wilt, dan heb je helemaal geen omkijken naar opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 20-04 00:32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Ehm is het goed?

Nieuwe posting was 1493 bij een 10 min duur run.

De prestaties lijken niet te zakken. Bij een fan versie.

[ Voor 77% gewijzigd door Mezkeijou op 17-11-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mezkeijou schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:12:
Ehm is het goed?

Nieuwe posting was 1493 bij een 10 min duur run.

De prestaties lijken niet te zakken. Bij een fan versie.
Voor de goedkoopste/langzaamste Apple cpu lijkt mij dit een prima score.

Ben vooral benieuwd naar de real world tests, immers met software optimalisatie kan nog veel meer gedaan worden.
Ben ook benieuwd hoe games geoptimaliseerd voor ARM gaan presteren, kan mij herinneren dat er een paar games waren die beter draaiden in OSX met Metal dan in Bootcamp, hopelijk gaan ze nu nog meer winst pakken. De demo van Baldurs gate 3 was iig veel belovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 20-04 00:32

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbertC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ8GkFEQwDMu54AIAC14ZQtJXC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hswY15oW8YdJDDBETfZ30ii9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog oneindig veel -voor m’n gevoel althans ;) - Teams meetings vandaag voor ik er mee kan gaan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 18:09
RobbertC schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:29:
[Afbeelding]

Nu nog oneindig veel -voor m’n gevoel althans ;) - Teams meetings vandaag voor ik mee kan gaan spelen :)
Dat is snel, welke uitvoering? Ik heb zondagavond een bestelling voor 16GB/512GB gedaan en heb een leverdatum van 21 december.. Tot die tijd een DTK staan, maar die doet toch lang niet alles wat de M1 wel doet. Geniet ervan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbertC
Toch even snel aangezet ;)

Eerste indrukken:
- 'Snappy' -> Safari opent direct zonder eerst een paar te bouncen in het dock (was bij m'n Macbook 2017 wel zo)
- Je kunt nog gewoon apps downloaden van internet en die installeren zonder problemen (heb ik geprobeerd met Calibre, een ebook app)
- Eerste iOS app die ik probeerde (een simpele game van vrienden van me) start niet op met een onbekend probleem... Tweede iOs app (ook een simpele game van diezelfde vrienden) werkt wel direct.
- De ingebouwde speaker is heeeel slecht ;)
vistu schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is snel, welke uitvoering? Ik heb zondagavond een bestelling voor 16GB/512GB gedaan en heb een leverdatum van 21 december.. Tot die tijd een DTK staan, maar die doet toch lang niet alles wat de M1 wel doet. Geniet ervan!
De basic variant, 8 Gb en 256 Gb. Besteld een uur na het Apple Event. Bestelling werd vanuit Eindhoven verzonden (UPS), ook de plek waar 'onze' UPS koerier vandaan komt dus die was snel hier ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier ook binnen, even een nieuw iCloud aanmaken zodat we weer trials kunnen gebruiken van diverse software pakketten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNItAT_NqU-L6Kg9BihWQLkELc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfcy2HmMpKuJfGvh3hYHL6Nf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 22:40
Even een redelijk algemeen vraagje, ik zit te kijken naar een mac mini M1, hoe relevant is de interne opslag voor een stationaire mac als je ook een NAS, Cloud en eventueel externe SSD hebt? Voor een laptop begrijp ik dat meer beter is, maar zijn er redenen waarom je voor de 512Gb versie zou gaan ipv 256 als dat ding in je netwerk draait?

BMW C-Evolution LR, Hyundai Ioniq 28kWh, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Philos31 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:30:
Even een redelijk algemeen vraagje, ik zit te kijken naar een mac mini M1, hoe relevant is de interne opslag voor een stationaire mac als je ook een NAS, Cloud en eventueel externe SSD hebt? Voor een laptop begrijp ik dat meer beter is, maar zijn er redenen waarom je voor de 512Gb versie zou gaan ipv 256 als dat ding in je netwerk draait?
Nope geen reden, zelf ook een NAS voor alle media, bij vorig model kon het nog wel interessant zijn voor Bootcamp maar dat is nu dus ook verleden tijd.

Dus gewoon puur voor al je programmas en iCloud is het voor de meeste meer dan genoeg.

Interne SSD snelheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv6ukgtw_OmGhBTYLjThQEidal4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcAkvd4W9HsgHQ0vbewVjydL.png?f=fotoalbum_large

Programmas die tot nu toe werken (to be continued)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWxraTEIz_ozDxMB_74Hh82dCUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4s0RYfw4z814vwDetgr0yEMk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Laatst online: 12:29
Gister snel besteld bij Amac met kortingscode, vandaag al draaiende ter vervanging van mijn i3 mini.
Lekker snel in Big Sur (de i3 had daar bij mij moeite mee)....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qigBmAEWHh40INth_ttxXQI76Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2p6YeeSUtzEHDA9xJF5HWSy.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalnootX
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Anandtech heeft hem al even getest :)

https://www.anandtech.com.../mac-mini-apple-m1-tested

edit: staat net 2 minuten eerder op de voorpagina :9

[ Voor 21% gewijzigd door WalnootX op 17-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RobbertC en @refused81 Op welke resolutie hebben jullie de monitor/tv draaien?

Ik kom op mijn 4K Tv niet hoger dan 1080p, zowel via USB-C als de HDMI poort :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__5G8GupqN3DzL5D1S4QpXNaCI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RD0pNcobepiC4FulltKWzy09.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Femme schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:44:

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe Apple zijn SoCs gaat opschalen naar high-end MacBook Pro's, de iMac Pro en uiteindelijk de Mac Pro. In een high-end MacBook Pro gaan we neem ik aan meer high performance cores, meer gpu cores en sneller geheugen zien.
Mijn punt was ook meer dat er diverse workloads en computing power levels zijn. Alle apparaten die je hier noemt vallen onder dezelfde waaier en daar is een M1 met dat unified geheugen, etc. hartstikke prima voor geschikt. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat gaat werken voor de higher end versies van de Mac zoals de huidige Intel Mac mini, iMac, Mac Pro en ook de 16" MacBook Pro. Met name de Mac Pro kent wat andere doelgroepen dan de rest. Er worden niet voor niets veel Mac mini's in rack cases gestopt met daarnaast een of 2 PCIe cards, iets wat men ook bij de Mac Pro doet (dit was een groot punt van kritiek op die cilinder Mac Pro).
Ik hoop zelf dat ze iets gaan verzinnen waarmee standaard M2 SoCs of hoe ze ook gaan heten in een multi-processor setup gebruikt kunnen worden om op die manier cores en geheugen op te schalen met gebruik van een standaard SoC die in grote volumes geproduceerd kan worden.
Het zou me ook niks verbazen als ze hierbij kijken naar de grote jongens (Graviton werd al genoemd) en misschien wat dingen uit de HPC wereld overnemen. Ik verwacht niet dat alles in de SoC zal blijven zitten zoals bij de M1 (en ook daar lijkt niet alles erin te zitten, geheugen zit buiten de die en de ssd mem chips zitten elders op het pcb).

@Sluw in de M1 zit ook al een eigen GPU van Apple. Daar zijn ze een tijdje geleden al bij de iPhones/iPads mee begonnen.

@Greatsword wat als je de refreshrate op 30Hz zet, wil het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:52:

[Afbeelding]
Ik heb een 1440P monitor, dat werkt tot dus ver prima. Ik kan vanavond eens proberen wat onze 4K TV doet met de Mac Mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn

[Afbeelding]
Is het niet 4k als je 'm op 'Standaard voor beeldscherm' zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Laatst online: 12:29

[Afbeelding]
Ik gebruik HDMI op Samsung 4K 28” op 4K resolutie. Werkt prima... wellicht andere HDMI kabel proberen?
Of monitor driver, is het een tv? denk dat de mini het niet goed herkend

iRacing Profiel

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.