Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ppl schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:05:
@Greatsword wat als je de refreshrate op 30Hz zet, wil het dan wel?
Nee
RobbertC schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:15:
[...]
Ik heb een 1440P monitor, dat werkt tot dus ver prima. Ik kan vanavond eens proberen wat onze 4K TV doet met de Mac Mini.
Ok ben benieuwd
Hahn schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:16:
[...]

Is het niet 4k als je 'm op 'Standaard voor beeldscherm' zet?
Nee, standaard pakt hij 1080p.

Als ik mijn MBP 2020 aansluit dan pakt hij met dezelfde kabel wel gewoon 4K 60.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-04 14:19
Zijn jullie er al tevreden over? Ik moet helaas nog een week of 3/4 wachten (zal wel 4 weken worden :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 19:37
Nu toch weer aan het twijfelen. Was van plan om eerst nog even te wachten, echter heb ik net mijn PC verkocht en moet er wel een vervangen komen. Het idee was om eerst een 2017 iMac te kopen daar in ieder geval een jaartje mee te doen en eventueel dan een Mac Mini M2 of evt. pro te kopen (mocht deze er komen).

Maar volgens mij kan ik dan net zo goed een Mac Mini M1 (8 / 256) kopen, dan ben ik voor nu iets voordeliger uit.

Zal voornamelijk wat email, internetten, misschien op termijn wat licht photoshop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DonRoger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:43:
Zijn jullie er al tevreden over? Ik moet helaas nog een week of 3/4 wachten (zal wel 4 weken worden :P).
Snelste opstarttijd ooit ;)

Voor de rest nog te vroeg om te zeggen.

Inmiddels meerdere HDMI kabels geprobeerd maar resolutie blijft een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:52:
[...]

Snelste opstarttijd ooit ;)

Voor de rest nog te vroeg om te zeggen.

Inmiddels meerdere HDMI kabels geprobeerd maar resolutie blijft een probleem.
Oei dat is minder inderdaad, ben benieuwd naar de oplossing van dit probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat me vooral opvalt is dat hij echt koel blijft, zojuist Plex geïnstalleerd om even wat 4K 10bit HDR materiaal af te spelen op de Smart TV en ook dit doet hij zonder problemen, mijn mini van 2018 wilde af en toe nog wel even gaan blazen maar deze is stil en koel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
Zojuist geprobeerd en de resolutie gaat direct naar 4K. Is op een Samsung TV (The Frame 2018). Kan ook zelf geen resolutie kiezen, alleen de Apple termen voor schaling: 'Ziet er uit als'. En ik krijg de optie om HDR aan te zetten, dat kent de M1 dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:29
Was eigenlijk in de race voor een custom build pc-tje voor browsen, beetje office en lightroom. Had de Mac Mini eigenlijk al afgeschreven. Maar nu is het geen gelopen race meer, ik zie op tegen customizen en hardware/software die net niet helemaal lekker samenwerkt.

Wat mag ik verwachten van de M1 met 8GB geheugen? Of toch maar investeren in 16GB? Ik verwacht hoef geen wereldprestaties.

Zou voor een custom build pc waarschijnlijk 16GB intern kiezen met bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC en 3440x1440 of 3840×1600 monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 09:46

Step

step@tweakers.net#

Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:52:
@RobbertC en @refused81 Op welke resolutie hebben jullie de monitor/tv draaien?

Ik kom op mijn 4K Tv niet hoger dan 1080p, zowel via USB-C als de HDMI poort :(

[Afbeelding]
Zet dat vinkje eens uit onderaan? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lpetersen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01-2024
Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:31:
Wat me vooral opvalt is dat hij echt koel blijft, zojuist Plex geïnstalleerd om even wat 4K 10bit HDR materiaal af te spelen op de Smart TV en ook dit doet hij zonder problemen, mijn mini van 2018 wilde af en toe nog wel even gaan blazen maar deze is stil en koel.
Gebruik mijn huidige Mac mini (eind 2012) ook als Plex server. Het transcoden van 4K materiaal gaat dus gewoon goed? Daar was ik vooral benieuwd naar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

RobbertC schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:08:
[...]

Zojuist geprobeerd en de resolutie gaat direct naar 4K. Is op een Samsung TV (The Frame 2018). Kan ook zelf geen resolutie kiezen, alleen de Apple termen voor schaling: 'Ziet er uit als'. En ik krijg de optie om HDR aan te zetten, dat kent de M1 dus ook :)
Uhmm, dan weet ik ook niet meer waar ik het moet zoeken.

Op de resolutie na ben ik in ieder geval positief verrast over de prestaties tot nu toe. Dacht dat 8GB aan RAM echt te weinig zou zijn omdat ik nu 16GB gewend ben, maar ik heb nog geen prestatieverlies mogen ontdekken.

Hele dag bezig geweest met testen en installeren van onderstaande programma's

Benchmarks zijn natuurlijk leuk, maar het gaat mij om real world ervaringen ;)

@Step Geen verschil (is ook maar 1 scherm)
lpetersen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:38:
[...]

Gebruik mijn huidige Mac mini (eind 2012) ook als Plex server. Het transcoden van 4K materiaal gaat dus gewoon goed? Daar was ik vooral benieuwd naar.
Yep draait als een zonnetje en heb echt het zwaarste materiaal getest wat ik maar kan vinden, Films van +30GB, HEVC x265, 10bit HDR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmJ4zbSTxAq7eTvWxV6sQsqYz2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovK1reQl3OLGwFDNo6I35OTs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3rIi_KjIGM1Y7CV27nX779a1Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d1ubbvGNcaylt5dl8zHGEIyB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lo08mLWLyaRjb1eVkmO3hUEWt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNuHjfmge3Ehwru9B1TtCj5u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmZ3UBtWGRyhoy9fDv5gJwiwyZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xe2Pq0oSRwkp8btCC29kuWy2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Laatst online: 23:27
@Greatsword , kun je de 4K resolutie niet proberen te forceren via een app als EasyRes, QuickRes, of 1 van de andere apps die je via de menu bar rechts boven in je resolutie laten kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-05 20:45
Zit hier toevallig grafische vormgevers die illustrator en photoshop veel gebruiken?

Heb nu een macbook pro 13” 2016 8gb 512gb en zit er aan te denken om een mac mini te kopen. Is 8gb genoeg of toch verstandig om voor 16gb te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
@Greatsword Ga je omruilen voor een 16gb versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

colorsone schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:14:
Zit hier toevallig grafische vormgevers die illustrator en photoshop veel gebruiken?

Heb nu een macbook pro 13” 2016 8gb 512gb en zit er aan te denken om een mac mini te kopen. Is 8gb genoeg of toch verstandig om voor 16gb te gaan?
Ik gebruik veel Capture One en Photoshop en ondanks dat ik enthousiast ben over de prestaties tot nu toe, weet ik dat Adobe altijd veel RAM in beslag neemt.

Mocht je PS dus een paar keer per jaar gebruiken om wat mee te knutselen dan is 8GB prima.

Gebruik je het echter professioneel of regelmatig dan zou ik sowieso voor 16GB gaan.

@Mezkeijou Dit is mijn test machine dus daarvoor is 8GB voldoende lijkt het zo, maar als ik mijn MBP 2020 (10th gen) ga vervangen dan wordt het sowieso 16GB.

Dit voelt in ieder geval niet aan als 8 GB op een Intel Mac, ik zie dit terug in het openen van apps, verversen van tabbladen etc, het gaat echt allemaal heel soepel en veel sneller.

Kijk in mijn screenshots hoeveel ik de hele dag open had staan en dat nam slechts 50% van het RAM in beslag of terwijl 4GB!

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 18-11-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijphoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 08:43
Joris748 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:24:
Was eigenlijk in de race voor een custom build pc-tje voor browsen, beetje office en lightroom. Had de Mac Mini eigenlijk al afgeschreven. Maar nu is het geen gelopen race meer, ik zie op tegen customizen en hardware/software die net niet helemaal lekker samenwerkt.

Wat mag ik verwachten van de M1 met 8GB geheugen? Of toch maar investeren in 16GB? Ik verwacht hoef geen wereldprestaties.

Zou voor een custom build pc waarschijnlijk 16GB intern kiezen met bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC en 3440x1440 of 3840×1600 monitor.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en vind de Mac mini erg aanlokkelijk... ben alleen macos niet gewend dus dat houd me nog tegen. Maar wel een behoorlijke sterke propositie zetten ze hier neer met de m1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 09:23

Maverick2001

Never look back

lijphoofd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:46:
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en vind de Mac mini erg aanlokkelijk... ben alleen macos niet gewend dus dat houd me nog tegen. Maar wel een behoorlijke sterke propositie zetten ze hier neer met de m1.
Het is even wennen natuurlijk maar MacOs is wel heel intuïtief, veel snelkoppelingen zijn hetzelfde, ipv CTRL gebruik je CMD en verder is het werken natuurlijk een omschakeling. Gebruik zelf een PC voor het gamen en verder Macs. Qua geheugen is 8GB in normale situaties prima. Upgrades zijn wel prijzig, maar je kan altijd beter iets meer uitgeven (wanneer het budget het toelaat) gezien je nooit meer terug kan.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
lijphoofd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:46:
[...]

Inzake de gewenning. Hangt af hoeveel je met je huidige systeem doet. Ben je professioneel bezig. Dan kan je ingesleten zijn in een bepaalde workflow. Dan is het lastig om die workflow anders in te steken.
Ik heb al een aantal jaar een mac mini 2011. Na aankoop geupgrade naar een machine met 16gb en extra 256gb ssd als boot.
In het begin deed ik vaak de control-c en control-v verkeerd. Afgezien daarvan heb ik er geen problemen om dual te werken met een windows als een apple machine.

De Mac Mini M1 ziet er erg indrukwekkend uit. Ik vind het niet erg om 1259 neer te leggen voor dit apparaat.

De grote vraag voor mij is: Wanneer komt de Mac Mini Pro met meer geheugen?

Er is in Apple Talk daar al over gerept. Als je met grote psd files werkt, kom er er niet om veel ram geheugen heen. Kunnen ze wel zeggen dat ARM heel anders omgaat met geheugen. Dat mag wel zo zijn. Het moet van de breedte dan wel uit de lengte komen. Niet alle data kan je comprimeren en daarmee on the fly werken. Of er wordt met pagefiles gewerkt. Waardoor de i/o naar de SSD de bottleneck gaat worden. We zien mooie read write benchmarks van de SSD. Maar is dat sustained over de gehele SSD? Of is er sprake van een truukje wat ze bij Samsung o.a. ook graag toepassen. De prestaties kakken in wanneer de SLC buffer vol is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
Is de Mac Mini met 16Gb eigenlijk al ergens anders te bestellen behalve bij Apple zelf? Toch nu de keuze gemaakt om te upgraden vanaf een late 2016 Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 22:59
colorsone schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:50:
Is de Mac Mini met 16Gb eigenlijk al ergens anders te bestellen behalve bij Apple zelf? Toch nu de keuze gemaakt om te upgraden vanaf een late 2016 Macbook Pro.
Ook bij Amac te bestellen met 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaGiL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik wil zelf upgraden vanaf mijn 15'' Macbook pro 2015 met 16gb. Ik gebruik deze voor hoofdzakelijk voor Photoshop werk. De nieuwe M1 processor lijkt een hele mooie stap voorwaarts en daarom wel aan het twijfelen momenteel. Ga ik nu voor een iMac 27'', de Mac Mini of wachten op de iMac M1 varianten.

Iemand al ervaring met stevig Photoshop werk en de Mac Mini M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:39:
Dacht dat 8GB aan RAM echt te weinig zou zijn omdat ik nu 16GB gewend ben, maar ik heb nog geen prestatieverlies mogen ontdekken.
Wat voor slimmigheid kent de M1 waardoor je nu voldoende hebt aan 8GB geheugen waar je eerst 16 nodig had? Haalt de M1 benodigde items misschien on-the-fly van de vaste ssd in plaats van uit het geheugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 11:59
MaGiL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:17:
Ik wil zelf upgraden vanaf mijn 15'' Macbook pro 2015 met 16gb. Ik gebruik deze voor hoofdzakelijk voor Photoshop werk. De nieuwe M1 processor lijkt een hele mooie stap voorwaarts en daarom wel aan het twijfelen momenteel. Ga ik nu voor een iMac 27'', de Mac Mini of wachten op de iMac M1 varianten.

Iemand al ervaring met stevig Photoshop werk en de Mac Mini M1?
Mocht je een toch een iMac willen, dan raad ik zeker aan om te wachten op de ARM iMac. Voordeel van een Mac Mini is dat je alle vrijheid hebt om zelf een scherm te kiezen. Op dit moment in Photoshop nog in beta dus veel features zijn nog niet helemaal ready.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
UnitedJunk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:00:
[...]

Mocht je een toch een iMac willen, dan raad ik zeker aan om te wachten op de ARM iMac. Voordeel van een Mac Mini is dat je alle vrijheid hebt om zelf een scherm te kiezen. Op dit moment in Photoshop nog in beta dus veel features zijn nog niet helemaal ready.
Scherm heb ik al, gaat dus puur om jaar of 2 te overbruggen denk ik. Ik kan dan een 2017 iMac aan gaan schaffen voor 1.500,- ongeveer. Voordeel is dat ik dan scherm zou kunnen verkopen, per saldo betaal ik dan iets van 1.300,-. Nu zie ik dat de Mac Mini zo te zien echt nog wel even meekan en deze krachtig genoeg is. Per saldo ben ik voordeliger uit om dan een Mini te kopen. Kan ik over 2 jaar altijd nog een nieuwere/krachtigere Mini kopen. Restwaarde van de Mini is dan misschien ook wel hoger dan een 2017 iMac.

Ergo, keus is gemaakt dus ;). nu alleen nog beslissen ga ik echt voor basis (8gb RAM / 256 GB SSD), of ga ik toch nog iets upgraden. Misschien komt er nog ergens een leuke Black Friday korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:28
leinad-ar schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:22:
[...]

Scherm heb ik al, gaat dus puur om jaar of 2 te overbruggen denk ik. Ik kan dan een 2017 iMac aan gaan schaffen voor 1.500,- ongeveer. Voordeel is dat ik dan scherm zou kunnen verkopen, per saldo betaal ik dan iets van 1.300,-. Nu zie ik dat de Mac Mini zo te zien echt nog wel even meekan en deze krachtig genoeg is. Per saldo ben ik voordeliger uit om dan een Mini te kopen. Kan ik over 2 jaar altijd nog een nieuwere/krachtigere Mini kopen. Restwaarde van de Mini is dan misschien ook wel hoger dan een 2017 iMac.

Ergo, keus is gemaakt dus ;). nu alleen nog beslissen ga ik echt voor basis (8gb RAM / 256 GB SSD), of ga ik toch nog iets upgraden. Misschien komt er nog ergens een leuke Black Friday korting.
Je maakt een goede keus denk ik. Hoewel de restwaarde van Macs normaliter hoog blijft, verwacht ik dat de intel gebaseerde Macs over een paar jaar voor een habbekrats op marktplaats staan, helemaal als je na 6 jaar geen OS updates meer krijgt.

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik reken gewoon de economische levensduur van een computer. Dat is ongeveer 5-6 jaar. Ik had graag de 16GB variant gewild maar ik ben ook wel tevreden met 8GB gezien de videos en de prestaties die ik gezien heb. En 16GB was exclusief en lastiger te verkrijgen.

Als ik maar een paar jaar vooruit kan dan kan ik bij een nieuwe aankoop altijd wel weer voor meer geheugen zijn. En voor de prijs hoef je de 8GB niet te laten liggen. Want ik vind de nieuwe Mac Mini zeer scherp geprijsd.

Het kan altijd sneller, beter en handiger. Uiteindelijk is het aan jezelf hoelang je er mee wil mee doen en ik vind 5 tot 6 jaar realistisch. Dan heb je alle leuke grote updates gehad en dan is het tijd voor vernieuwing.

iMac heb ik altijd te groot gevonden en met je eigen randapparatuur kun je alles zelf indelen zoals je wil.

Mijn keuze zou nu ook bij ARM liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door MoldyInko op 19-11-2020 09:10 ]

• Mezkeijou
De afgelopen Apple event wekte mij de indruk dat de M1 een soc waarbij volgens een plaatje er sprake is van een single 'die'. Is dat nog zo als ik naar het laatste plaatje kijk? Lijkt gewoon of de geheugenbanken ernaast zijn gezet. Wat toekomstige grotere geheugen opties mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:19
Vanavond komt mijn mini. Ik ben benieuwd, ik heb sinds 2 jaar een macbook pro (13 inch i5 2017 2 thundebold 3) van de zaak maar daarvoor altijd een Windows gebruiker geweest.
Heb enige jaren geleden mijn desktop opgeruimd omdat het teveel ruimte in nam maar miste wel de power. Photoshop op een 13" schermpje is ook niet alles. Ik verwacht echt een hoop.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irrilian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb gister mijn bestelling voor de 16/256 variant bij Apple geannuleerd en de 8/256 variant besteld. De eerste kon pas 18 december geleverd worden, terwijl de tweede vandaag wordt bezorgd. Na veel lezen en het kijken van alle filmpjes op youtube denk ik dat ik eerst prima vooruit kan met 8gb. Ik geniet wel van alle discussies voornamelijk op reddit, tussen mensen die al een 8gb variant hebben en tussen mensen die nog geen m1 hebben en bij hoog en laag beweren dat iedereen 16gb nodig heeft. Uit de benchmarks en filmpjes is het evident dat 8gb op een m1 mac anders presteert dan 8gb op een intel mac.

Ik ben in ieder geval zeer excided om na een jaar weer terug over te stappen naar Mac OS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekwoje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-03 19:48
Nu begin ik helemaal te twijfelen. Hoe meer reviews en filmpjes.. hoe moeilijker.

Dus de optie om met een iPad Pro mijn desktop te vervangen gaat niet door.
Maar.... welke opstelling zou ik dan nemen; (met de M1)

* Macmini 8gig (of 16) met 512ssd + LG 27UL850
* MacBook Air 8gig (of 16) met 512 ssd + LG 27UL850

Ik zit bijna altijd op mijn bureau voor schoolwerk enz... maar de optie om ineens een laptop erbij te hebben doet me twijfelen tussen de mini of de air... zucht.`

99% gebruik ik voor surfen, tekstverwerking, fb, muziek beluisteren, YouTube, 1 keer per jaar iMovie, foto's bewaren in iPhoto... dus geen "heavy toestanden"....

Dankjulliewel voor jullie advies... ik hoop dat ik dit ook hier mocht plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Dekwoje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:48:
Nu begin ik helemaal te twijfelen. Hoe meer reviews en filmpjes.. hoe moeilijker.

Ik zit bijna altijd op mijn bureau voor schoolwerk enz... maar de optie om ineens een laptop erbij te hebben doet me twijfelen tussen de mini of de air... zucht.`

99% gebruik ik voor surfen, tekstverwerking, fb, muziek beluisteren, YouTube, 1 keer per jaar iMovie, foto's bewaren in iPhoto... dus geen "heavy toestanden"....

toon volledige bericht
Als je schoolwerk doet en je hebt nog geen laptop. Dan is het een nobrainer om de air te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:16
Dekwoje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:48:

toon volledige bericht
Ik heb de mini M1 nu een paar dagen en gebruik hem hetzelfde als voor jouw use-case. Ik zal de 16gb upgrade jezelf besparen. De 8gb doet het verrassend goed en snel. Denk dat je 16gb alleen nodig hebt voor zwaar gebruik.

als je hem altijd op 1 plek laat zou ik gewoon de mini doen. Zie je toegevoegde waarde om hem op de schoot mee te nemen op de bank of vakantie of school etc....dan de air :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 17:51
Irrilian schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:13:
Ik heb gister mijn bestelling voor de 16/256 variant bij Apple geannuleerd en de 8/256 variant besteld. De eerste kon pas 18 december geleverd worden, terwijl de tweede vandaag wordt bezorgd. Na veel lezen en het kijken van alle filmpjes op youtube denk ik dat ik eerst prima vooruit kan met 8gb. Ik geniet wel van alle discussies voornamelijk op reddit, tussen mensen die al een 8gb variant hebben en tussen mensen die nog geen m1 hebben en bij hoog en laag beweren dat iedereen 16gb nodig heeft. Uit de benchmarks en filmpjes is het evident dat 8gb op een m1 mac anders presteert dan 8gb op een intel mac.

Ik ben in ieder geval zeer excided om na een jaar weer terug over te stappen naar Mac OS!
Als je het budget hebt dan is het wel erg zonde om vanwege de haast te downgraden. Je wilt die machine to een aantal jaren gebruiken neem ik aan?
Geheugen kun je nooit genoeg hebben wat mij betreft. Ik lees hier en daar wat indianenverhalen over het efficiënter omgaan met geheugen, maar uiteindelijk is een UTF-8 karakter nog altijd 1 tot 4 bytes, d'r is niks wat een andere CPU architectuur daaraan verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irrilian
uiterlix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:49:
[...]

Als je het budget hebt dan is het wel erg zonde om vanwege de haast te downgraden. Je wilt die machine to een aantal jaren gebruiken neem ik aan?
Geheugen kun je nooit genoeg hebben wat mij betreft. Ik lees hier en daar wat indianenverhalen over het efficiënter omgaan met geheugen, maar uiteindelijk is een UTF-8 karakter nog altijd 1 tot 4 bytes, d'r is niks wat een andere CPU architectuur daaraan verandert.
Ik vermoed dat ik deze machine niet tot het einde van zijn levensduur zal gebruiken. Het is vooral voor nu een leuk speeltje om te gebruiken tijdens Corona. Als de Corona-lockdown voorbij is over 1 a 2 jaren dan zal ik toch weer 2 a 3 dagen per week naar kantoor moeten en wil ik waarschijnlijk een MacBook pro 16" gebruiken in plaats van een Mac mini. Tegen die tijd zien we weer verder.

Overigens ben ik het wel met je eens dat upgraden naar 16gb op de lange termijn waarschijnlijk verstandiger is, maar soms is het ook gewoon leuk om iets nu te hebben. :P Ik heb de komende week vrij dus dan kan ik alles goed uitproberen. Mocht ik alsnog tot een ander inzicht komen dan kan ik hem binnen twee weken weer retourneren.

[ Voor 4% gewijzigd door Irrilian op 20-11-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
@Irrilian
Overigens ben ik het wel met je eens dat upgraden naar 16gb op de lange termijn waarschijnlijk verstandiger is, maar soms is het ook gewoon leuk om iets nu te hebben.
Precies! Als de pandemie mij nog iets heeft laten zien is hoe kwetsbaar het leven is en dat je gewoon moet leven. En als je er ongeveer 5 a 6 jaar met apparaat kan doen dan is het mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Liever koop ik nu de base variant die het beste waar voor je geld is en deze in de toekomst wat sneller vervangen, dan een 16gb variant en dan er langer mee doen. Restwaarde is ook een ding, maar vaker een 'verse' kunnen kopen is prettig.

Ik weet toch niet wat de toekomst brengt, en dit is nu een goeie deal (8gb/256gb).

Morgen komt mijn mini die ik heb gekocht omdat het wachten tot een nieuwe iMac M1(x) wat dragelijker te maken. Dan gaat hij waarschijnlijk weer in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Apple kennende hoef je niet veel te verwachten van lagere prijzen voor ram- of ssd-upgrades, of basismodellen met meer geheugen en opslag. Wat we ongetwijfeld wel gaan krijgen is een M1X of M2 met meer performance cores, meer I/O en support voor meer beeldschermen. In die zin is 230 euro in je zak houden en later nog eens upgraden als er de Mini betere features krijgt geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Hoe zit het eigenlijk met onderwijskorting in de Apple store. Hoe wordt dit getoetst als ik online een bestelling zou doen? Ik ben geen student meer, maar scheelt toch weer 40 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
leinad-ar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:13:
Hoe zit het eigenlijk met onderwijskorting in de Apple store. Hoe wordt dit getoetst als ik online een bestelling zou doen? Ik ben geen student meer, maar scheelt toch weer 40 euro :P
Kijk even in de pricewatch, ze worden al veel goedkoper aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Gezien, maar niet op voorraad. Wil er eigenlijk dit weekend nog wel mee 'spelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
leinad-ar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:13:
Ik heb nog eens goed naar de pagina en de voorwaarden gekeken, maar ik heb echt geen idee. Zelf werk ik bij een universiteit dus heb ik de onderwijskorting ook gebruikt. Ze hebben niet om bewijs gevraagd zoals bij Amac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Ik heb het geprobeerd, nu wachten. Status van bestelling is dat deze is opgeschort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
leinad-ar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:39:
Ik heb het geprobeerd, nu wachten. Status van bestelling is dat deze is opgeschort.
Opgeschort? Dat klinkt niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Inmiddels is de status dat de verzending wordt voorbereid. Hij staat nu voor levering morgen.

Ik had het even opgezocht, verwerking van iDeal betaling duurt in de Apple store iets langer. Daardoor krijg je eerst de status dat deze is opgeschort. Pas als betaling verwerkt is dan wordt status aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04
En ook ik heb 'm net uitgepakt. 8GB/512GB van Amazon.nl voor 952 euro. Eerste indruk: Hij's SNEL!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjQ1tkjbt7m4tYuXqejuVDc4F7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vrhWPQvOozk4bk9fMyaTMFt5.jpg?f=user_large

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 03-05 19:03
Ik zoek eigenlijk een review waarbij vanaf een externe ssd video bewerkt wordt. Het is 'maar' 230 euro voor een stap hogere interne ssd, maar een externe ssd geeft veel meer capaciteit voor die prijs. Wat ik begreep is het Thunderbolt 3 op de mini M1 en niet Thunderbolt 4 zoals op de Intel mini's, dus iets minder snel.

Ik wil wel eens met Davinci Resolve gaan spelen en dan schijnt 16 GB ram (ook weer 230 euro) wel prettig te zijn. Wel jammer dat die 16 GB versies pas over een maand geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 11:31
Dancing_Animal schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:25:
Ik zoek eigenlijk een review waarbij vanaf een externe ssd video bewerkt wordt. Het is 'maar' 230 euro voor een stap hogere interne ssd, maar een externe ssd geeft veel meer capaciteit voor die prijs. Wat ik begreep is het Thunderbolt 3 op de mini M1 en niet Thunderbolt 4 zoals op de Intel mini's, dus iets minder snel.

Ik wil wel eens met Davinci Resolve gaan spelen en dan schijnt 16 GB ram (ook weer 230 euro) wel prettig te zijn. Wel jammer dat die 16 GB versies pas over een maand geleverd worden.
De Mac Mini Intel en M1 hebben beiden Thunderbolt 3, maar ik denk dat je met Resolve de 16Gb/s van Thunderbolt 3 vs de 32Gb/ van Thunderbolt 4 niet heel erg zal gaan merken.

[ Voor 7% gewijzigd door Mixpower op 20-11-2020 22:33 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

uiterlix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:49:

Geheugen kun je nooit genoeg hebben wat mij betreft.

Ik lees hier en daar wat indianenverhalen over het efficiënter omgaan met geheugen, maar uiteindelijk is een UTF-8 karakter nog altijd 1 tot 4 bytes, d'r is niks wat een andere CPU architectuur daaraan verandert.
Sorry, maar heb je hem zelf al (getest)?

Zie ook deze video waarbij de intel en M1 met elkaar worden vergeleken, beide 8GB aan RAM maar doordat de o.a. M1 Unified Memory heeft zie je echt flinke verschillen.

Ik ben absoluut een voorstander van meer RAM als je het echt nodig hebt, maar in de praktijk blijkt toch echt dat de M1 met 8GB veel efficiënter is en je nu dus niet 1 op 1 kan vergelijken.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
M1 MacBook PRO vs Intel MacBook PRO: ULTIMATE Comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 17:51
Greatsword schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:43:
[...]

Sorry, maar heb je hem zelf al (getest)?
Ik werk dagelijks op een MBP met 32GB en zelfs dan kom ik soms richting 100% gebruik, dus nee, ik ga het niet eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:43:
Zie ook deze video waarbij de intel en M1 met elkaar worden vergeleken, beide 8GB aan RAM maar doordat de o.a. M1 Unified Memory heeft zie je echt flinke verschillen.
Dat heeft niks met hoeveelheid geheugen te maken. Dat unified memory komt pas uit de verf wanneer je workloads hebt waarbij het stukje geheugen door meer dan 1 onderdeel onderhanden moet worden genomen. In de keynote is dit ook duidelijk getoond: een digitale tekening met diverse lagen en componenten werd daar sneller weergegeven om de doodeenvoudige redenen dat zowel de CPU als de GPU bij hetzelfde stukje geheugen konden komen.

Dit is dus zeker niet de zilveren kogel die jij en helaas ook vele anderen er van menen te maken. De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt veranderd is op een Intel, AMD of zo'n M1 machine niet anders. De manier waarop de CPU en GPU erbij kunnen wel. En ook dat is niet louter iets wat alleen de M1 doet, AMD kan het ook mits je een AMD CPU en GPU gebruikt. Hun variant heet geen UMA maar SAM wat staat voor Smart Access Memory. Daarvan heeft AMD de deur voor een Intel en Nvidia nu op een kier gezet. Daarmee is het hele verhaal mbt geheugenchips die in de SoC moeten zitten ook naar het land der fabelen verwezen (voor zover de M1 zelf dat al niet heeft gedaan: de chips zitten namelijk naast de SoC op dezelfde package).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 15:29
Heeft iemand al eens getest of fusion 360 werkt op de M1 en wat is de ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
Helaas, de Mac Mini zou vanmorgen bezorgd worden maar net op dat moment was ik niet thuis... Balen.

Nu staat er dat deze de eerstvolgende werkdag (maandag?) bezorgd zal gaan worden. Ik kan ook nog zelf een andere dag selecteren, maar dat is pas dinsdag.

Erg irritant dat UPS geen tijdvenster doorgeeft, initiele status was voor het einde van de dag. Ik ging er een beetje vanuit dat dat dan einde van de middag oid zou zijn, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
leinad-ar schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:34:
Helaas, de Mac Mini zou vanmorgen bezorgd worden maar net op dat moment was ik niet thuis... Balen.

Nu staat er dat deze de eerstvolgende werkdag (maandag?) bezorgd zal gaan worden. Ik kan ook nog zelf een andere dag selecteren, maar dat is pas dinsdag.

Erg irritant dat UPS geen tijdvenster doorgeeft, initiele status was voor het einde van de dag. Ik ging er een beetje vanuit dat dat dan einde van de middag oid zou zijn, niet dus.
Balen zeg! Hopen dat ie maandag binnen is. De mijne komt helaas pas tussen 15 en 23 december, dat zal wel de 23ste worden ben ik bang :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
leinad-ar schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:34:
Je krijgt, als het goed is, een track & trace nummer. Als je die op de website van UPS bekijkt dan krijg je vaak een wat specifieker tijdsvenster zien (die is ong. 4 uur). DHL en PostNL doen iets vergelijkbaars.

Ik heb jouw fout ook een keer gemaakt...dat overkomt me niet nog een keer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-04 11:50
Iemand al kunnen test hoe football manager loopt op de nieuwe Mac mini ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Hoe sluit ik de M1 Mac mini aan op een 27” Apple LED display met mini DisplayPort waar de kabel vast zit aan het scherm? Er moet dus iets komen van HDMI of USB c naar female mini DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-05 08:47
SteffanS schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:54:
Iemand al kunnen test hoe football manager loopt op de nieuwe Mac mini ?
op SI games forum is er een benchmark topic en daar komt de M1 heel goed uit

https://community.sigames...ance-benchmarking-thread/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 00:42
Dancing_Animal schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:11:
Hoe sluit ik de M1 Mac mini aan op een 27” Apple LED display met mini DisplayPort waar de kabel vast zit aan het scherm? Er moet dus iets komen van HDMI of USB c naar female mini DisplayPort.
https://support.apple.com...mac-mini/apd8e4fbbb97/mac
Hier kun je zien welke kabel zou moeten werken. Had zelf ook al gekeken want heb op kantoor een Thunderbolt 2 scherm staan en zit heel erg te twijfelen om een Mini 256/8GB aan te schaffen. €737 is best een goede prijs om het te proberen als kantoormachine....

edit: leesbaarheid.

[ Voor 3% gewijzigd door duke99 op 22-11-2020 19:10 ]

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
duke99 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:09:
[...]

https://support.apple.com...mac-mini/apd8e4fbbb97/mac
Hier kun je zien welke kabel zou moeten werken. Had zelf ook al gekeken want heb op kantoor een Thunderbolt 2 scherm staan en zit heel erg te twijfelen om een Mini 256/8GB aan te schaffen. €737 is best een goede prijs om het te proberen als kantoormachine....

edit: leesbaarheid.
Van die site:
For Mac mini with Apple M1 chip, you can connect one external display up to 6K using a Thunderbolt 3 (USB-C) port, and one external display up to 4K using the HDMI 2.0 port.
Dus USB c naar mini dp adapter zou moeten werken? Of moet het een thunderbolt 3 naar mini dp adapter zijn?

Edit : ik zie op https://www.macworld.com/...-hard-drive-and-more.html dat thunderbolt 3 ook zou moeten werken als het een USB c aansluiting is.

Of is het beter om van HDMI naar mini DisplayPort te gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Dancing_Animal op 22-11-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
*snip* crosspost

[ Voor 93% gewijzigd door Daedalus op 23-11-2020 13:03 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duke99
Net een Mini M1 512/8GB besteld. Toch voor 512 gegaan omdat alleen aan documenten ik al rond de 150 GB zit. Dan liever future proof. Ook meteen een "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter" besteld die zou moeten werken met mijn Thunderbolt scherm. Ik kon nergens vinden of de USB op de achterkant van het scherm gaan werken. Ik hoop het wel, gezien het toetsenbord daarop aangesloten is(die anders ook wel rechtstreeks in de Mac gestoken kunnen worden).

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
duke99 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:51:
Net een Mini M1 512/8GB besteld. Toch voor 512 gegaan omdat alleen aan documenten ik al rond de 150 GB zit. Dan liever future proof. Ook meteen een "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter" besteld die zou moeten werken met mijn Thunderbolt scherm. Ik kon nergens vinden of de USB op de achterkant van het scherm gaan werken. Ik hoop het wel, gezien het toetsenbord daarop aangesloten is(die anders ook wel rechtstreeks in de Mac gestoken kunnen worden).
Ga ervan uit dat dit werkt. Ik werk nu met een Thunderbolt Display aangesloten op mijn 2020 MacBook Pro (Intel) via de door jou genoemde kabel. USB op achterkant van display werkt ook gewoon.

Ik verwacht vandaag de M1 Mini binnen te krijgen, ik zal dan testen of het Thunderbolt Display werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinad-ar
En ja hoor, zojuist binnengekregen. Eerste reactie, lekker snel.

Werkt goed icm Thunderbolt Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
leinad-ar schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:41:
En ja hoor, zojuist binnengekregen. Eerste reactie, lekker snel.

Werkt goed icm Thunderbolt Display.
Goed om te weten, dank voor het testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvO_91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 19:38
Hatman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:22:
Heeft iemand al eens getest of fusion 360 werkt op de M1 en wat is de ervaring?
Ook benieuwd naar. Enig idee wanneer autodesk met een volledige m1 update komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-05 15:53
Hier ook al even een Mac Mini M1 (1TB/16GB config) in gebruik. Erg blij mee. Werkt ook uitstekend i.c.m. een Pro Display XDR. Mijn 16" MacBook Pro heeft nog wel eens moeite met dat display, waardoor de fans eigenlijk altijd luid zijn, maar de Mac Mini blijft heerlijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
Nu een paar uurtjes aan het werk en de eerste ervaring zijn (zeer) positief. Big Sur is even wennen (alles voelt zo "fel" en overbelicht aan).
Wat betreft de M1 weinig comptabiliteit problemen meegemaakt. Het is een office machine dus er draaien geen spannende programma's op. Bij de eerste keer opstarten van een niet-ARM geschikte applicatie vraagt het OS of deze Rosetta mag installeren.
Ik moet zeggen dat alles (maar zeker Safari) erg 'snappy' en snel reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
duke99 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:50:
Nu een paar uurtjes aan het werk en de eerste ervaring zijn (zeer) positief. Big Sur is even wennen (alles voelt zo "fel" en overbelicht aan).
Wat betreft de M1 weinig comptabiliteit problemen meegemaakt. Het is een office machine dus er draaien geen spannende programma's op. Bij de eerste keer opstarten van een niet-ARM geschikte applicatie vraagt het OS of deze Rosetta mag installeren.
Ik moet zeggen dat alles (maar zeker Safari) erg 'snappy' en snel reageert.
Je merkt niks dat je maar 8gb ram hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
Mezkeijou schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:19:
[...]

Je merkt niks dat je maar 8gb ram hebt?
Ik ben daar nog niet (merkbaar) tegen aangelopen maar heb activity monitor ook niet open staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 09:36

epo

Vandaag mijn Mac mini M1 512/16GB ontvangen, wat een heerlijke machine. Ik had een Mac mini 2020 met 32GB maar wat is deze Mini snel zeg, wow! Alles is zo vloeiend, X86 emulatie so far so good. En een aantal apps welke ik gebruik zijn al native. Apparaat ook niet warm te krijgen, en fan laten draaien is een uitdaging. Echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvl01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:49
Vandaag heb ik mijn mini 256/8GB. Inderdaad razend snel.

Ik lees hierboven dat de mini's stil zijn, mijn mini heeft continue een draaiende fan (niet heel luid hoorbaar, maar toch wel achtergrondgeluid) Ik vraag mij af gezien wat ik lees of dit helemaal juist/goed is.

Is bij jullie de Mac mini echt helemaal stil?

PS: CPU load is heel laag, mini is ook helemaal koud dus daar kan het niet aan liggen dat de fan draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
epo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:43:
Vandaag mijn Mac mini M1 512/16GB ontvangen, wat een heerlijke machine. Ik had een Mac mini 2020 met 32GB maar wat is deze Mini snel zeg, wow! Alles is zo vloeiend, X86 emulatie so far so good. En een aantal apps welke ik gebruik zijn al native. Apparaat ook niet warm te krijgen, en fan laten draaien is een uitdaging. Echt een aanrader!
Kan je die snelheid tov je mac mini 2020 32gb nog iets nader toelichten? Was je oude mini niet snel met openen van nieuwe tabs bijv?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epo

epo

Mezkeijou schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:56:
[...]

Kan je die snelheid tov je mac mini 2020 32gb nog iets nader toelichten? Was je oude mini niet snel met openen van nieuwe tabs bijv?
Zeker, Mac mini 2020 32GB was zeker niet sloom, maar met de M1 is alles zo vloeiend en alles wat je doet is direct.
Daarnaast gebruik ik twee monitoren, 27850UK en een 27850UL, de ene 4k en de andere 1440p. De oude Mini had als nadeel natuurlijk de Intel UHD630 interne graphics card maar voor normaal werk is dit wel ok.

Maar je merkt gewoon dat alles wat je start is bijna instant, en als je wat load op de M1 zet blijft hij koel en geen herrie van de fans.

Voor mijn werk gebruik ik de Citrix receiver voor W10, en dat werkt nu ook gewoon goed op twee schermen. Daar zat eerst te veel lag in met twee schermen. En die hebben ook net een beta native versie geïntroduceerd.

Echt een aanrader! Nu ben ik zeker ook wel een Apple fan, maar ik ben ook echt wel kritisch als er iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tCC
  • Laatst online: 08:16

tCC

epo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:02:
[...]

Voor mijn werk gebruik ik de Citrix receiver voor W10, en dat werkt nu ook gewoon goed op twee schermen. Daar zat eerst te veel lag in met twee schermen. En die hebben ook net een beta native versie geïntroduceerd.

Echt een aanrader! Nu ben ik zeker ook wel een Apple fan, maar ik ben ook echt wel kritisch als er iets niet goed is.
Alleen jammer dat je Rosetta nodig hebt om de Citrix Workspace App Technology Preview for macOS uberhaupt te installeren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

tCC schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:36:
[...]

Alleen jammer dat je Rosetta nodig hebt om de Citrix Workspace App Technology Preview for macOS uberhaupt te installeren :(
Er is een native beta versie vandaag gereleased : https://www.citrix.com/en...752-2030514147.1606227752

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tCC

tCC

Nee dus, als ik de installer draai dan wil macOS alsnog dat ik Rosetta installeer en dat wil ik nou juist net niet op m'n schone macOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Waarom niet? Het is voor de komende tijd zo'n beetje de enige manier om apps te kunnen draaien; die migratie gaat nog wel even duren. Behalve de installatie merk je er niks van. Ja, een native app start ietsiepietsie sneller op (binnen 1 bounce van je dock icon ipv 2) maar het is niet langzamer dan op een Intel Mac. In tegendeel, ik vind het sneller dan op mijn Intel Macs (maar de ssd is dan ook iets sneller in de Mac mini).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ben erg blij met mijn nieuwe 8gb/256gb mini.
In vergelijk met mijn MacBook pro 2017 I5 is dit echt een verademing.
Op mijn macbook had ik het probleem als ik mijn windows PC op het werk overnam met RDP via Citrix en dan een Teams meeting had (lokaal op mn laptop), dan was de verbinding naar de PC erg traag en slugish, soms zelfs onwerkbaar en de MacBook stond te blazen als een idioot.
Nu loopt alles alsof ik gewoon achter mijn windows werk PC zit terwijl de Mac niet eens geluid maakt.

Zojuist ook de Citrix M1 app van 3 berichtjes hier boven geïnstalleerd, ik merk weinig verschil. Het was namelijk via Rosetta2 al goed.
Zodra Teams (en heel office) ook native draait zal het nog beter zijn.

Een gek probleempje heb ik wel, ik heb een externe SSD gemount. werkt, maar had geen goede usb c kabel dus was traag. Ik heb een werkende hoge snelheidskabel geleend van mijn vrouw maar ik kreeg steeds disconnects van de drive. Daarna heb ik een nieuwe kabel gekocht, en de snelheid is fantastisch maar hier ook random disconnects. Geen idee waarom. Even de kabel er uit en erin en het werkt weer, soms een dag, soms een uur...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
cvl01 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:53:
Vandaag heb ik mijn mini 256/8GB. Inderdaad razend snel.

Ik lees hierboven dat de mini's stil zijn, mijn mini heeft continue een draaiende fan (niet heel luid hoorbaar, maar toch wel achtergrondgeluid) Ik vraag mij af gezien wat ik lees of dit helemaal juist/goed is.

Is bij jullie de Mac mini echt helemaal stil?

PS: CPU load is heel laag, mini is ook helemaal koud dus daar kan het niet aan liggen dat de fan draait.
Ik heb de mini sinds afgelopen vrijdag; ik heb hem nog nooit gehoord. Misschien even contact opnemen met apple? Het lijkt erop dat er iets vreemds aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tCC

tCC

ppl schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:13:
Waarom niet? Het is voor de komende tijd zo'n beetje de enige manier om apps te kunnen draaien; die migratie gaat nog wel even duren. Behalve de installatie merk je er niks van. Ja, een native app start ietsiepietsie sneller op (binnen 1 bounce van je dock icon ipv 2) maar het is niet langzamer dan op een Intel Mac. In tegendeel, ik vind het sneller dan op mijn Intel Macs (maar de ssd is dan ook iets sneller in de Mac mini).
Hoe weet jij wat ik allemaal draai ? Ik kan me prima redden met alleen een Citrix client.
En dat het (intel) alleen tijdens de installatie gebruikt wordt klopt ook niet, na de installatie draaien er dus alweer 2 processen als intel exe.

m.a.w. weer half gebakken dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Het is inderdaad nog een Intel versie, ik dacht even dat ze een ARM versie in beta hadden.. Maar helaas niet.
Ik moet wel zeggen dat het echt prima draait en beter dan voorheen, dus voor nu nog geen issue.
Citrix is overigens altijd vrij traag met Mac features..

Wat mij tegenvalt is Google Drive, die werkt niet. Maar we gaan dan nu maar over naar iCloud Drive. Drive was ook met Big Sur gedurende de beta niet te gebruiken.

Ik heb overigens wel wat problemen met mijn USB-C LG 27UK850 monitor, eerste instantie washed out colours (HDR uit). Dit lijkt opgelost te zijn in de MacOS 11.1 beta versie.
En nu ik hem uit slaapstand haal geeft hij geen signaal naar de monitor (wel naar mijn HDMI variant). Ook niet na verwisselen van poort. Feedback naar Apple gestuurd.

• colorsone
In heb toch de keus gemaakt on de Mac Mini 16Gb/512Gb te bestellen.. waaaaarom is die levertijd zo lang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo

epo

colorsone schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:19:
In heb toch de keus gemaakt on de Mac Mini 16Gb/512Gb te bestellen.. waaaaarom is die levertijd zo lang!
Goede keuze, het is echt een fantastische machine!

• MartijnMartijn
Na lang wikken en wegen toch besloten om niet voor de 16GB/512GB te gaan maar voor de 8GB/512GB. Deels omdat ik natuurlijk geen geduld heb O-) . Maar eigenlijk meer omdat ik de meerwaarde voor de extra 8GB met mijn werkzaamheden niet ga benutten. Nog 3 dagen geduld:D!

• deBennie
  • Laatst online: 08:11
Philos31 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:23:

Zojuist ook de Citrix M1 app van 3 berichtjes hier boven geïnstalleerd, ik merk weinig verschil. Het was namelijk via Rosetta2 al goed.
Zodra Teams (en heel office) ook native draait zal het nog beter zijn.
Werkt de Microsoft Teams app niet op deze 2020 M1 Mac Mini?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 00:46
MartijnMartijn schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:52:
Na lang wikken en wegen toch besloten om niet voor de 16GB/512GB te gaan maar voor de 8GB/512GB. Deels omdat ik natuurlijk geen geduld heb O-) . Maar eigenlijk meer omdat ik de meerwaarde voor de extra 8GB met mijn werkzaamheden niet ga benutten. Nog 3 dagen geduld:D!
Zoals al vaker gezegd is 8Gb ruim voldoende voor de meeste zaken. Denk dat het geheugen in de M1 macs efficiënter wordt gebruikt want ook al heb ik dertig tabs openstaan in Safari en een tiental in Chrome en nog van alles openstaan, de memory load blijft ongeveer 50/60 % in activity monitor. Gaat allemaal heel soepel!
Zit hier op een M1 mini 256/8 :)

• Philos31
deBennie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:57:
[...]

Werkt de Microsoft Teams app niet op deze 2020 M1 Mac Mini?
Jazeker wel, maar nog wel via Rosetta2 en dat werkt prima, maar als het straks native ARM code is loopt het natuurlijk nog beter.

• deBennie
Dus de Microsoft RDP app draait ook op de M1 Mac Mini?

Ik lees dat iOS apps op de mini werken. Werkt bv de Teams iOS app op de mini?

[ Voor 42% gewijzigd door deBennie op 26-11-2020 20:29 ]

• Dancing_Animal
Laat maar.

[ Voor 96% gewijzigd door Dancing_Animal op 26-11-2020 20:37 ]

• Philos31
deBennie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:06:

Dat zal vast wel, maar ik draai de RDP via Citrix. De Teams iOs versie weet ik niet, zou ik even moeten kijken,maar ik heb nog geen ios app gevonden die ik op mn mini wil draaien, ik vind dat meer een gimmick.
De normale mac versie van Teams werkt perfect via Rosetta.

Waar mijn i5 2017 13" macbook pro staat te blazen en zuchten en soms retetraag reageert, krijg ik de Mac Mini nog niet eens de helft van de processortijd vol met het werk wat ik doe.
Chrome 20+ tabs open, teams call, rdp via Citrix, Word en Excell open met behoorlijk documenten.
De macbook kan dat net niet aan, de Mini met 2 vingers in de neus. En meer dan de helft van de programma's zijn nog niet geoptimaliseerd.

Ik ben echt super onder de indruk.

Edit: Ik heb even gekkeken en Teams iOS app is niet beschikbaar op de Mini, ik weet dat je op andere manieren alle iOS apps kunt instaleren, maar dat gaat me net even te ver, zoals ik zei, originele mac app voldoet. Microsoft is bezig aan de M1 versie van Office.

[ Voor 12% gewijzigd door Philos31 op 26-11-2020 22:00 ]

• deBennie
Top, ben benieuwd, heb een m1 besteld en wil m voornamelijk voor mijn werk gebruiken waarbij teams erg belangrijk is, maar ook bv visual code. Dus ben beneiuwd :)

• ppl
  • Niet online
tCC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:51:
[...]

Hoe weet jij wat ik allemaal draai ? Ik kan me prima redden met alleen een Citrix client.
En dat het (intel) alleen tijdens de installatie gebruikt wordt klopt ook niet, na de installatie draaien er dus alweer 2 processen als intel exe.

m.a.w. weer half gebakken dit
Of je leest wat er staat in plaats van dat je er maar in het wilde weg op los fantaseert wat iemand heeft geschreven en reageert op een fatsoenlijke manier...

Rosetta 2 werkt voor het gros van de applicaties gewoon ontzettend goed. Veel zaken zijn even snel als op een echte Intel machine en sommige zijn gewoon sneller. Zoals ik al heb aangegeven kan dit komen doordat deze M1 Macs over hele snelle ssd's beschikken. Dat is een opvallende stap in de entry level Macs maar wel een hele fijne.

Bij een applicatie als de Citrix client speelt performance geen eens een rol. Het ica protocol waar ze gebruik van maken is ontzettend efficient en moet dat ook aangezien het bedacht is om ook over hele trage telefoonverbindingen gebruikt te kunnen worden. Wat ze doorsturen is dan ook niet veel informatie. Alles wat performance nodig heeft zit aan de andere kant: de server (nouja, in 9 van de 10 gevallen is dat een cluster). M.a.w. je schiet bij deze client dus geen ene moer op als je die van Intel naar arm64 migreert wat performance betreft. Er zijn andere redenen om dat te doen, bijv. betere grafische support zodat je geen artifacts in je beeld hebt. Vandaar ook de oprechte vraag waarom je geen Rosetta 2 zou gebruiken. Voor een ander is het ook fijn om te weten of die Citrix client goed werkt of niet ;)

Om over die artifacts terug te komen: ik zie ze in Telegram op de M1, niet op de Intel of iOS devices. Betterzip is ook wat problematisch met Rosetta 2, hij pakt niet altijd de archives uit (Keka werkt dan weer prima dus er is een alternatief). Zo zijn er meer van dit soort kleine issues. Naar verluid is dat in de macOS 11.1 beta al opgelost, Rosetta 2 is daar aanzienlijk stabieler (voor Crossover is het zelfs min of meer een vereiste).

Overigens moet je hier ook oppassen: sommige zaken zijn een Big Sur ding en niet een M1 ding. Sourcetree is een voorbeeld: die werkt gewoon niet lekker in Big Sur ongeacht of je een M1 of Intel Mac hebt.

Al met al is dit een imposante entry level Mac. En dat de M1 entry level is bewijst het volgende topic maar weer eens: 16GB m1 pro is hot and fan is running for 75% of my normal workload,battery last only 10 hours.

@deBennie op YouTube is het kanaal devChannel bezig met allerlei IDE's en code editors te testen op de M1 Macs. Het zijn korte filmpjes die kort laten zien wat je kunt verwachten. Voor de JetBrains IDE's kun je het beste de Azul OpenJDK versie gebruiken. Er is een officieel support issue voor Apple silicon builds.

Voor Visual Studio Code werkt de huidige versie op Rosetta 2. Ze zijn bezig met een nieuwe versie en hebben een alpha versie onder de Insiders gegooid. Die crasht nogal. Wat ze hier eigenlijk moeten doen is hetzelfde als wat iedere electron app nu moet doen: overschakelen op electron 11 want die heeft officiële ondersteuning voor Apple silicon. Dat zullen ze vast bij Visual Studio Code ook gaan doen maar dat kan nog wel even een paar maanden gaan duren. Voortgang is hier te zien: github/vscode Apple silicon.

• duke99
deBennie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:06:

Microsoft RDP werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

ppl schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:18:
[...]

Al met al is dit een imposante entry level Mac. En dat de M1 entry level is bewijst het volgende topic maar weer eens: 16GB m1 pro is hot and fan is running for 75% of my normal workload,battery last only 10 hours.
Erm die gozer gebruikt Firefox via Rosetta en die slurpt zijn memory op en performed niet. Heeft niks met entry level te maken, puur met comptabiliteit issues en kinderziektes.
Ik gebruik veel meer dan die kerel maar geen browser via Rosetta, gewoon Safari en Chrome. Firefox is wel bezig met M1, maar tot die tijd moet je dat gewoon niet gebruiken.

De Perfomance is gewoon insane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmodann
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:52
Omdat hier toch veel enthousiaste mac mini gebruikers zitten, hebben ik me ook maar laten verleiden.
Ik gebruik soms nog mijn mac mini 2012 (met ssd & 16gb ram), maar als ik dan op mijn 2020 macbook werk, dan merk ik toch een groot verschil met snelheid.

Speciaal gewacht om vandaag eentje te kopen via Apple, maar helaas geen 'black-friday - cadeaubon' bij de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Hebben mensen hier al problemen ondervonden met bluetooth?
https://www.macrumors.com...-owners-bluetooth-issues/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 20:32
Wat is dat nu weer? Black Friday en de mini is overal duurder? De 512gb was 930 bij amazon, nu 1029?

Yourmacstore was 950 nu 999?

8)7

[ Voor 16% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-11-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:22

SebasFM

BOFH

epo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:25:
[...]
Firefox is wel bezig met M1, maar tot die tijd moet je dat gewoon niet gebruiken.
Of je installeert de laatste Firefox beta, die ondersteunt de M1 (84.0 beta 5). Dat draait ook perfect en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:15:
Wat is dat nu weer? Black Friday en de mini is overal duurder? De 512gb was 930 bij amazon, nu 1029?

Yourmacstore was 950 nu 999?

8)7
Ja viel mij ook al op, gister YourMacStore gebeld en die gaf aan dat dit allemaal automatisch ging aan de hand van concurrenten..
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.