“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Yep onvermijdelijk, hier nog even een screenshot van hoe het er nu voor staat.DBreda schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:36:
Als er nu een aanbieding komt voor de Mac Mini ga ik toch twijfelen. Na de nieuwe Air prijzen en gisteren de iPad prijzen gaan we natuurlijk zo goed als zeker een flinke prijsverhoging zien van de Mac Mini's ben ik bang...
Speculaties
- M2 vervangt de M1 en gaat minimaal 19% duurder worden.
- De M1 blijft in de lineup en de prijs daarvan wordt verhoogd + de M2 komt uit met een nieuw design en wordt dus nog duurder
/f/image/dCvzE0DXr5Gtnuxwyyg5Susg.png?f=fotoalbum_large)
Het blijft gissen en koffiedik kijken. Misschien valt het wel mee. En ik hoop dat met Black Friday een paar winkels eens lekker gek doen. Misschien dat ik de mini M1 aanschaf met 16gb geheugen voor al mijn dagelijks tekenwerk die dan met 15watt per uur zijn ding doet.Greatsword schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
Yep onvermijdelijk, hier nog even een screenshot van hoe het er nu voor staat.
Speculaties[Afbeelding]
- M2 vervangt de M1 en gaat minimaal 19% duurder worden.
- De M1 blijft in de lineup en de prijs daarvan wordt verhoogd + de M2 komt uit met een nieuw design en wordt dus nog duurder
MacMini M1 bevalt mij sinds jan. '21 prima icm LG UltraWide, 38" geloof ik + een oude Phillips 276E Breedbeeld scherm.Redondo77 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:42:toon volledige bericht
Ben in de running voor een nieuwe Mac.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 27" iMac maar aangezien deze niet meer in de line-up zit (en niemand weet of deze ooit nog terug komt), moet ik een andere keuze maken.
Ik wil een deskop, geen laptop... dus moet er gekozen worden tussen een Mac Mini (M2...) of een Mac Studio. Een Mac Studio vind ik eigenlijk een beetje overkill naargelang waarvoor ik mijn mac gebruik (zeker als je naar de prijs van de Mac Studio ziet. Ik doe ook niets met video editing, rendering or whatever).
Dus ik ben geneigd om eens een Mac Mini te proberen.
Welke oplossing gebruiken jullie voor het ontbreken van webcam en micro?
Aangezien ik nu een iMac 27" van late 2012 heb, deed deze vraag er zich nooit toe maar bij een Mac Mini dus wel.
Alsook... zijn er schermen die jullie kunnen aanraden? Zou toch graag minstens een 27" willen (eventueel groter). Ik werk vooral op mijn mac maar speel ook graag een spelletje. Zowel native op mijn mac als via Shadow/Geforce Now.
Kwa resolutie zou ik naar 4K willen gaan op een redelijke refreshrate (>= 60Hz)
Hoor graag jullie mening hierover.
Met een beetje geluk is de nieuwe Mini dan al aangekondigd en willen Mediamarkt en Bol van hun oude voorraad af, dan zou het inderdaad zomaar kunnen.RoyK schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:40:
[...]
Het blijft gissen en koffiedik kijken. Misschien valt het wel mee. En ik hoop dat met Black Friday een paar winkels eens lekker gek doen. Misschien dat ik de mini M1 aanschaf met 16gb geheugen voor al mijn dagelijks tekenwerk die dan met 15watt per uur zijn ding doet.
Zie ook de acties van vorig jaar Black Friday / Cyber Monday 2021 (26 & 29 november)
Niet met een M1 Mini maar wel met een MBP M1. Hoeft niet perse slaapstand van het systeem te zijn. Als ik het scherm lock dan wil het ook wel 's gebeuren. Heb je toevallig ook iets als Rectangle geïnstalleerd (voor het positioneren van vensters m.b.v. sneltoetsen)? Heb het idee dat als er een venster is die wat problemen heeft met schalen dat het dan voorkomt. Dit is docked met een ultra wide. Met dezelfde MBP heb ik een andere setup waarbij ik een extern scherm en de MBP zelf open heb staan. Dan moet ik het externe scherm er soms afhalen wil ik weer beeld krijgen. Maar dat lijkt ook met een applicatie te maken te hebben die wat schaalproblemen heeft.Slonzo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:36:
Ik heb een M1 Mini met 2x Samsung LC27JG50QQU schermen (1x HDMI, 1x USB-C naar HDMI) eraan. Werkt prima! ... tot ik de Mini uit slaapstand haal. Het scherm dat via HDMI is aangesloten werkt prima, maar het scherm via USB-C werkt dan een paar seconden (ik krijg het login scherm te zien) en kapt er dan mee. Dan moet ik 'm uittrekken en weer insteken en is het weer goed, niets anders helpt.
Nog mensen met dezelfde ervaring/een oplossing? Ik weet dat er in het begin veel display issues waren met de M1 Mini maar dat lijkt (grotendeels) achter de rug?
Geen rectangle, de machine is quasi stock.Htbaa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:49:
Niet met een M1 Mini maar wel met een MBP M1. Hoeft niet perse slaapstand van het systeem te zijn. Als ik het scherm lock dan wil het ook wel 's gebeuren. Heb je toevallig ook iets als Rectangle geïnstalleerd (voor het positioneren van vensters m.b.v. sneltoetsen)? Heb het idee dat als er een venster is die wat problemen heeft met schalen dat het dan voorkomt. Dit is docked met een ultra wide. Met dezelfde MBP heb ik een andere setup waarbij ik een extern scherm en de MBP zelf open heb staan. Dan moet ik het externe scherm er soms afhalen wil ik weer beeld krijgen. Maar dat lijkt ook met een applicatie te maken te hebben die wat schaalproblemen heeft.
Het lijkt in mijn geval effectief aan de gebruikte USB 2 HDMI converter te liggen. Ik gebruik nu een directe USB-C male naar HDMI male kabel (dus niet USB-C male naar HDMI female i.c.m. losse HDMI male-male) en daarmee heb ik het probleem niet.
Nog meer mensen dit probleem?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Nee aan dat je SD kaart bedoeld?Serena schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:32:
Na de update naar Ventura herkent mijn mini geen SE kaart meer. In schijfhulp staat hij op ‘grijs’…
Nog meer mensen dit probleem?
De Mac Mini heeft geen SD slot, dus wat gebruik je precies?
Tikfoutje. Ik heb een Satechi hub onder de mini staan met een slot, werkte altijd prima.Greatsword schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:34:
[...]
Neem aan dat je SD kaart bedoelt?
De Mac Mini heeft geen SD slot, dus wat gebruik je precies?
Klinkt als een soort van driver probleem. Doen de andere poorten e.d. het wel?Serena schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:35:
[...]
Tikfoutje. Ik heb een Satechi hub onder de mini staan met een slot, werkte altijd prima.
Kan je niet je camera? rechtstreeks aansluiten met USB-C?
Camera???? Ik gebruik dat kaartje gewoon als extra opslag…Greatsword schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:36:
[...]
Klinkt als een soort van driver probleem. Doen de andere poorten e.d. het wel?
Kan je niet je camera rechtstreeks aansluiten met USB-C?
En de rest doet het prima.
Zag op Reddit meer mensen met het probleem, maar nog geen oplossing.
Ik ben ook in de race voor een nieuwe monitor voor mijn Mac Mini M1. Heb begrepen dat de sweet spots rond de 110 en 220 DPI. Een 27” 16:9 1440p en een 34” 21:9 1440p zitten op 110. Een 27” 16:9 5K zit op 220 DPI. Met 4K val je daar tussenin en dan moet je gaan schalen.Redondo77 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:26:toon volledige bericht
[...]
Ik denk dat ik voor de nieuwe Mac Mini M2 ga in combinatie met deze hier: https://satechi.net/produ...re?variant=39461828657240
In deze satechi hub kan je later nog altijd zelf een SSD plaatsen. Moet je geen poort in beslag nemen om een externe ssd aan te sluiten. Ik zou dan ook gaan voor 16GB en 1TB schijfruimte.
Wat monitor betreft ben ik er helemaal nog niet uit. Hoe meer ik rondkijk... hoe minder ik het weet.
Ik werk voornamelijk op mijn computer maar speel ook graag een spelletje. Dus mja... Ga ik voor een 27" game monitor, een ultrawide, 2 x 27" monitors....?
Deze lijkt mij ook wel wat: uitvoering: LG Ultrafine 5K Display (27MD5KL-B) Zwart en betaalbaarder dan de apple studio display.
Voordeel is dat hier ook een camera en micro inzitten. Hoewel ik mij afvraag of dit echt nodig is aangezien Ventura Continuity Camera ondersteunt.
Retina (220 dpi) zou een mooi meegenomen zijn, maar ik ga waarschijnlijk voor niet-retina (110 DPI) 1440p. Voor extra ruimte denk ik aan een 21:9. De uitvoering: Dell UltraSharp U3421WE Zwart is een goede kanshebber. Mede vanwege de KVM switch en een poort om mijn werklaptop te voeden.
Doet nog steeds 60Hz, de M1 kan veel meer ik zou voor 1440p 144-160Hz gaan. Veel rustiger beeld. En de hogere resolutie van 4K bij 27" zie je bijna niet terug.Joris748 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Ik ben ook in de race voor een nieuwe monitor voor mijn Mac Mini M1. Heb begrepen dat de sweet spots rond de 110 en 220 DPI. Een 27” 16:9 1440p en een 34” 21:9 1440p zitten op 110. Een 27” 16:9 5K zit op 220 DPI. Met 4K val je daar tussenin en dan moet je gaan schalen.
Retina (220 dpi) zou een mooi meegenomen zijn, maar ik ga waarschijnlijk voor niet-retina (110 DPI) 1440p. Voor extra ruimte denk ik aan een 21:9. De uitvoering: Dell UltraSharp U3421WE Zwart is een goede kanshebber. Mede vanwege de KVM switch en een poort om mijn werklaptop te voeden.
Ik gebruik mijn Mini hoofdzakelijk voor nabewerking van foto’s, lichte Office toepassingen en browsen. En mijn werklaptop is er voor de zwaardere Office taken en browser applicaties. Voor mij staan kleurdiepte, scherpte en een KVM hoger op mijn eisen/wensenlijst dan een hoge refresh ratemv_ak schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:16:
[...]
Doet nog steeds 60Hz, de M1 kan veel meer ik zou voor 1440p 144-160Hz gaan. Veel rustiger beeld. En de hogere resolutie van 4K bij 27" zie je bijna niet terug.
Ik snap het, voor een deel doe ik hetzelfde. Wellicht kan de M2 ruimte bieden grafisch gezien? **persoonlijk** vind ik 144Hz HDR echt een zichtbare verbetering (VG27A) met als 2e display een 4K 60Hz 55" TV.Joris748 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:49:
[...]
Ik gebruik mijn Mini hoofdzakelijk voor nabewerking van foto’s, lichte Office toepassingen en browsen. En mijn werklaptop is er voor de zwaardere Office taken en browser applicaties. Voor mijn zijn kleurdiepte, scherpte en een KVM hoger op mijn eisen/wensenlijst dan een hoge refresh rate
Ik heb persoonlijk al een tijdje een Mini M1, en dat bevalt geweldig. Ik heb daar 1 28” 4K scherm aan hangen.
Mijn vrouw heeft een MacBook Air M1 icm een extern en dat bevalt op zich goed. Maar ze wil heel erg graag 2 volledige schermen. Dus ik wil voor haar ook een Mini kopen.
1 scherm kan ik aansluiten met HDMI, maar die andere moet via usb-c / Thunderbolt. Kan dat met any HDMI - usb-c kabel, of moet ik ergens op letten zodat dit werkt?
Thanks!
Zie een paar posts hierbovenmister9 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:42:
1 scherm kan ik aansluiten met HDMI, maar die andere moet via usb-c / Thunderbolt. Kan dat met any HDMI - usb-c kabel, of moet ik ergens op letten zodat dit werkt?
Eigenlijk iets meer voor het topic USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresmister9 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:42:
Goedemiddag,
ik wil voor haar ook een Mini kopen.
Thanks!
Uiteraard de specs, ik heb deze in ieder geval ooit gehaald en werkt nog steeds https://www.amazon.nl/uni...olt-MacBook/dp/B07CL2RHX5
Hi, ik heb ook een Satechi hub, ook zo'n ding wat onder de mini staat. Net even geprobeerd (heb Ventura gisteren geïnstalleerd) maar de SD kaart is gewoon leesbaar. Ik heb de variant zonder plaats voor een ingebouwde HD/SSD.Serena schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:35:
[...]
Tikfoutje. Ik heb een Satechi hub onder de mini staan met een slot, werkte altijd prima.
Dan ben ik bang dat ik even alles over moet zetten op een andere computer en deze moet formatteren.jacox schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:20:
[...]
Hi, ik heb ook een Satechi hub, ook zo'n ding wat onder de mini staat. Net even geprobeerd (heb Ventura gisteren geïnstalleerd) maar de SD kaart is gewoon leesbaar. Ik heb de variant zonder plaats voor een ingebouwde HD/SSD.
gelukkig dan kan ik het van het weekend ook proberen om Ventura te installeren. Ik heb ook een Satechi hub en door het eerdere bericht durfte ik de update niet te doen. Ik heb er 1 met ingebouwde SSDjacox schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:20:
[...]
Hi, ik heb ook een Satechi hub, ook zo'n ding wat onder de mini staat. Net even geprobeerd (heb Ventura gisteren geïnstalleerd) maar de SD kaart is gewoon leesbaar. Ik heb de variant zonder plaats voor een ingebouwde HD/SSD.
Ik zit te kijken voor een Satechi hub bij de nog aan te schaffen Mac mini. Mag ik vragen wel ik type/grootte ssd je kunt gebruiken? Alvast dank voor je reactie. Aan te schaffen monitor is ook een dingetje😉j.f.otten schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
gelukkig dan kan ik het van het weekend ook proberen om Ventura te installeren. Ik heb ook een Satechi hub en door het eerdere bericht durfte ik de update niet te doen. Ik heb er 1 met ingebouwde SSD
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Mag die discussie verder in USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresmcmiles schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Ik zit te kijken voor een Satechi hub bij de nog aan te schaffen Mac mini. Mag ik vragen wel ik type/grootte ssd je kunt gebruiken? Alvast dank voor je reactie. Aan te schaffen monitor is ook een dingetje😉
Jup same here Dell p3222qeStefan22 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:41:
Gebruiken hier mensen ook een Mac Mini M1 in combinatie met een recentere Dell monitor (specifiek S2721HN)? Ik zie op bepaalde kleuren die worden weergegeven op het scherm (lichtgrijs bijvoorbeeld) allemaal hele lichte lijntjes). Heb al meerdere kleurenprofielen geprobeerd, maar bij elk kleurenprofiel verdwijnen de lijntjes bij de ene kleur en komen ze weer terug bij een andere kleur. Las op Apple fora dat meer mensen hierover klagen, en vroeg me af of mensen hier het ook ervaren, en wat ze hebben gedaan om het op te lossen.
Nooit een echte oplossing gevonden, vanalles geprobeerd. Heb het op alle uitgangen en met alle kabels.
Enige oplossing die half half werkt is inderdaad met de kleurenprofielen werken. Bij mij verdwijnen die lijntjes dan, maar komen opeens terug na een reboot.
Voor nu bij neergelegd maar ben ook erg benieuwd of er een oplossing voor is. Vraag me af hoe dat is bij LG monitoren bv.
[ Voor 20% gewijzigd door roT- op 11-11-2022 20:23 ]
Staat het tweede scherm op beeld dupliceren, of is het een extensie/"eigen scherm"? Bij het eerste geval, wordt de resolutie van het laagst resolutie scherm op beiden geforceert waardoor een van de twee "blurry"/"wollig" eruit ziet.chippie777 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:31:
Ik gebruik mijn M1 mini al geruime tijd naar volle tevredenheid. Echter de laatste tijd valt mij wat op. Bij 1 van mijn twee beeldschermen (LG) lijken de karakters wat "wolliger" dan bij het andere scherm. Het is mij eerder niet opgevallen. Nu heb ik al een beetje met de instellingen zitten spelen maar ik krijg het dus niet voor elkaar om ze gelijk te krijgen. De resolutie staat bij beide op 2560 x 1440 maar alleen bij een scherm kan ik de verversing instellen (het scherm dat niet wollig is) Het "wollige" scherm zit op de usb-c aangesloten het andere scherm op de hdmi. Waarschijnlijk beschrijf ik het technisch niet helemaal correct maar misschien kan iemand mij helpen.
Ook in de screenshots is het terug te zien. Ik heb even een voorbeeldje gemaakt. Links het scherm zoals ik het graag zou willen zien, rechts het wollige/blury scherm.
/f/image/BAKKa1mtkLLzOWtvYHz6fdlC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 95% gewijzigd door chippie777 op 05-12-2022 14:26 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Kabels ook al omgedraaid van de monitor om uit te sluiten dat het daar aan ligt?chippie777 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:31:
Ik gebruik mijn M1 mini al geruime tijd naar volle tevredenheid. Echter de laatste tijd valt mij wat op. Bij 1 van mijn twee beeldschermen (LG) lijken de karakters wat "wolliger" dan bij het andere scherm. Het is mij eerder niet opgevallen. Nu heb ik al een beetje met de instellingen zitten spelen maar ik krijg het dus niet voor elkaar om ze gelijk te krijgen. De resolutie staat bij beide op 2560 x 1440 maar alleen bij een scherm kan ik de verversing instellen (het scherm dat niet wollig is) Het "wollige" scherm zit op de usb-c aangesloten het andere scherm op de hdmi. Waarschijnlijk beschrijf ik het technisch niet helemaal correct maar misschien kan iemand mij helpen.
Is het toevallig ontstaan sinds Ventura?
Ook een probleem als je slechts 1 Monitor aansluit met 1 van die 2 kabels?
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 05-12-2022 17:52 ]
Ik blijf het op de voet volgen
Heeft het hier iets mee te maken ?chippie777 schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:34:
@HogeHoedje Nee, het tweede scherm staat op "Uitgebreid scherm", zodat ik een lekker groot bureau blad heb :-)
Ook in de screenshots is het terug te zien. Ik heb even een voorbeeldje gemaakt. Links het scherm zoals ik het graag zou willen zien, rechts het wollige/blury scherm.
[Afbeelding]
YouTube: Force RGB color on M1 Mac
"What you need to do is to edit the com.apple.windowserver.displays.plist file located in
/Library/Preferences/com.apple.windowserver.displays.plist
and change the key <key>Scale</key> to have a value of 2.
This is an example of how the section in the displays plist file should look like after the change:
<key>CurrentInfo</key>
<dict>
<key>Depth</key>
<integer>8</integer>
<key>High</key>
<real>1200</real>
<key>Hz</key>
<real>60</real>
<key>IsLink</key>
<false/>
<key>OriginX</key>
<real>0.0</real>
<key>OriginY</key>
<real>0.0</real>
<key>Rotation</key>
<integer>0</integer>
<key>Scale</key>
<real>2</real>
<key>Wide</key>
<real>1920</real>
</dict>
/f/image/bgGqkT29rBADLmX6I4MYWaP5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Venimk1 op 06-12-2022 07:49 ]
Genoeg racks te vinden die alleen voor de Mac mini zijn te onderbouwen, of voor de Macstudio.
Helaas niet voor deze combi. Misschien een 3D-print optie? (Via Etsy heb ik voornamelijk buitenland gevonden)...
Ik gebruik de Twelve South HiRise Pro. Past de macmnini in en ook nog als je wilt een Satechi hub. Zie https://www.twelvesouth.com/products/hirise-proOmeRobbie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:32:
Iemand ervaring met een onderbouw oplossing voor een MacMini M1 met een USB hub zoals bijv. van Satechi (mag ook een ander merk)?
Genoeg racks te vinden die alleen voor de Mac mini zijn te onderbouwen, of voor de Macstudio.
Helaas niet voor deze combi. Misschien een 3D-print optie? (Via Etsy heb ik voornamelijk buitenland gevonden)...
Wat voor 3D print opties heb je gezien?
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Hi, voor op het bureau, genoeg opties... maar voor onder het bureau kom je snel op maatwerk uit.mcmiles schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:08:
[...]
Ik gebruik de Twelve South HiRise Pro. Past de macmnini in en ook nog als je wilt een Satechi hub. Zie https://www.twelvesouth.com/products/hirise-pro
Wat voor 3D print opties heb je gezien?
Qua 3D printen wordt op Etsy veel geboden voor Macstudio zoals hier
of hier
Ik zou die gok kunnen wagen maar kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die zijn Macmini omnder het bureau wil hebben en uitbreiden met een Hub. Missschien zijn er wel 3D printers in NL die dit hebben, vind het onzin om vanuit het buitenland een 3D-print op te laten sturen...
Knap, ik krijg de temps in een stille PC kast niet echt onder controle, en vind het geluid super irritant vergeleken met de MM M1. Tijdelijk overgestapt naar Windows vanwege het Ventura extern USB super slow probleem dat ik ervaar.RoyK schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:53:
Na een lange zoektocht en toch ook wel wat afwachten wat Apple gaat doe met zijn M2 lineup in de Mac mini's heb ik vorige week de knoop doorgehakt en voor een nieuwe PC config gegaan. Ik had graag weer met MacOS gaan werken ik heb geen zin meer om langer te wachten op een M2 pro of iets dergelijks in een mini jas. Nu staat er dus een flinke kast naast me.. maarr.... ik ben ontzettend verrast door de stilte. En voor 1800 euro kan je natuurlijk een pc bouwen waar je u tegen zegt qua inhoud, die idle / rustig tussen de 40 en 70 watt verbruikt. Best naice. Dus ik kom wel weer even door. Misschien over een paar jaar. Met de M6 in een Mini jas met 64gb geheugen ofzo
Ik blijf het op de voet volgen
Ik laat mijn 3D prints altijd printen via https://threedee.nl/ als je een mailtje stuurt kan hij vaak wel wat voor je printen. Heb daar onder andere deze laten printen voor een leuk bedrag.OmeRobbie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:32:
[...]
Ik zou die gok kunnen wagen maar kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die zijn Macmini omnder het bureau wil hebben en uitbreiden met een Hub. Missschien zijn er wel 3D printers in NL die dit hebben, vind het onzin om vanuit het buitenland een 3D-print op te laten sturen...
Greatsword in "[HomePod & HomePod mini] Discussietopic"
Greatsword in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"
Linkjes van Designs e.d. haal ik meestal via sites als https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant
[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 07-12-2022 16:55 ]
Sinds afgelopen week ben ik de blije eigenaar van een Mac mini M1.
Deze gebruik ik ook voor het thuiswerken, ik start nu een VPN verbinding naar het werk en neem via Microsoft Remote Desktop mijn Windows PC op het werk over.
Hier worstel ik nog met mijn toetsenbord; de functietoetsen (F1-F12) werken niet lekker, soms werkt de functietoets direct en soms moet ik via FN of de cmd toets een functie aanroepen.
Wat is jullie ervaring of oplossing hiermee?
Wellicht is er ook een betere RDP tool beschikbaar.
voor de volledigheid; Ik heb een Logitech MX Keys toetsenbord met dus gecombineerde " windows en Mac" toetsen
Ik gebruik zelf Jump Desktop voor het verbinden met RDS. Werkt fijn en je hebt veel instelmogelijkheden voor sharing van lokale mappen, toetsenbord etc. Dat is echter wel een betaalde app.FZ6 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:38:
Wellicht in het verkeerde topic, maar toch een poging;
Deze gebruik ik ook voor het thuiswerken, ik start nu een VPN verbinding naar het werk en neem via Microsoft Remote Desktop mijn Windows PC op het werk over.
Hier worstel ik nog met mijn toetsenbord; de functietoetsen (F1-F12) werken niet lekker, soms werkt de functietoets direct en soms moet ik via FN of de cmd toets een functie aanroepen.
voor de volledigheid; Ik heb een Logitech MX Keys toetsenbord met dus gecombineerde " windows en Mac" toetsen
Blogger op www.RicksReviews.org
Wanneer je in je windows omgeving zit, pak een windows keyboard erbij. Zo doe ik het. Geen last met van windows of Mac toetsen. Je kan meerdere keyboards koppelen aan je Mac.FZ6 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:38:
Wellicht in het verkeerde topic, maar toch een poging;
Ik heb de kabels ge-switched, althans op de Mac laten zitten en alleen het uiteinde tussen de twee gewisseld, dan gaat het "probleem" mee.Greatsword schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:50:
[...]
Kabels ook al omgedraaid van de monitor om uit te sluiten dat het daar aan ligt?
Is het toevallig ontstaan sinds Ventura?
Ook een probleem als je slechts 1 Monitor aansluit met 1 van die 2 kabels?
Ik heb wel het idee dat het er is sinds Ventura.
Ik heb trouwens ook problemen met Time Machine. Mijn backup op mijn Synology NAS wordt niet meer herkend. Ik moet een nieuwe maken en ben dan dus mijn backups kwijt. Ook dit is sinds Ventura.
Thanks voor de tip, maar helaas, wanneer ik een windows keyboard aansluit werken de functietoetsen nog niet allemaal.SamSid schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:25:
[...]
Wanneer je in je windows omgeving zit, pak een windows keyboard erbij. Zo doe ik het. Geen last met van windows of Mac toetsen. Je kan meerdere keyboards koppelen aan je Mac.
Deze gaan we komende week eens proberen, thanks!roefderoever schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:22:
[...]
Ik gebruik zelf Jump Desktop voor het verbinden met RDS. Werkt fijn en je hebt veel instelmogelijkheden voor sharing van lokale mappen, toetsenbord etc. Dat is echter wel een betaalde app.
Synology en TimeMachine is water en vuur. Er zullen vast wel weer veel reacties volgen dat het bij sommigen al '5 jaar zonder problemen draait', maar google er maar eens op.chippie777 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:24:
[...]
Ik heb trouwens ook problemen met Time Machine. Mijn backup op mijn Synology NAS wordt niet meer herkend. Ik moet een nieuwe maken en ben dan dus mijn backups kwijt. Ook dit is sinds Ventura.
Ik ben niet technisch genoeg om het te begrijpen (iets met samba implentatie van mac of zo? Is al een tijdje geleden dat ik het heb opgezocht). Maar in het kort werkt het enkel omdat Synology het op een 'hacky' manier mogelijk maakt. En met grote updates van synology gaat het gewoon vaak stuk.
TimeMachine is prachtig, maar het werkt enkel in een mac omgeving, met rechtstreeks aangesloten fysieke usb drives.
Ik gebruik tegenwoordig de dingen enkel zoals ze 'op de doos' zijn aangegeven, en als dat niet werkt, laat ik het daar bij en zoek ik wel een andere, normaal werkende en ondersteunde oplossing. Een stuk eenvoudiger allemaal. Mijn tijd is me ook wel iets waard.
Ben bang dat ik een nieuwe backup moet draaien en daarmee al mijn vorige backups kwijt ben. Niet heel erg maar wel jammer.
Ik bedoel niet dat je daarom naar een backup schijf moet. Wel dat TimeMachine enkel vlekkeloos werkt op een aangesloten externe drive (die enkel daarvoor gebruikt wordt).chippie777 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:56:
@Amos_x Ik begrijp wat je bedoelt maar zoals je al aangeeft, heeft het altijd prima gewerkt en ik heb er ook al eens verloren bestanden mee teruggehaald. Ik zit zelf niet te wachten op een backup schijf via usb, ik wil de backup ergens anders in mijn netwerk. (in ieder geval niet in dezelfde kamer)
Ben bang dat ik een nieuwe backup moet draaien en daarmee al mijn vorige backups kwijt ben. Niet heel erg maar wel jammer.
Een backup op een andere, gecentraliseerde plaats, is inderdaad aangewezen. Maar daarvoor moet je naar andere apps/producten gaan kijken, die wel correct ondersteund worden.
Ik heb al even geen TimeMachine backups meer getrokken, maar ga er binnenkort terug mee aan de slag, want het blijft echt een mooie en elegante oplossing.
Ik zal dus waarschijnlijk m'n macs via een andere weg laten backuppen naar een kleine NAS (moet ik nog even de juiste oplossing voor zoeken, dus als iemand iets vind, houd ik me zeker aanbevolen). En daarnaast een kleine 2TB SSD of zo (snel, makkelijk) die ik even aansluit en dan gewoon mee neem of apart leg.
Of in het netwerk naar een Time Capsule of Airport Extreme met daaraan gekoppeld een USB disk.Amos_x schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:40:
[...]
TimeMachine is prachtig, maar het werkt enkel in een mac omgeving, met rechtstreeks aangesloten fysieke usb drives.
[ Voor 82% gewijzigd door PrimusIP op 16-12-2022 13:27 ]
Vandaag alle kabels los getrokken, en geswitcht zodat de complete kabels zijn gewisseld van monitor. Heel bijzonder maar nu is het wollige beeld geheel verdwenen en is het weer zoals het was. Zou mooi zijn als iemand dit kan verklaren, maar ben bang dat dit wel nooit echt beantwoord zoal worden. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met HDMI naar HDMI en USB-C(M1) naar HDMI(Monitor)chippie777 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:24:
[...]
Ik heb de kabels ge-switched, althans op de Mac laten zitten en alleen het uiteinde tussen de twee gewisseld, dan gaat het "probleem" mee.
Sinds het begin heb ik af en toe t 'sneeuwscherm' op het primaire scherm van mijn Mac Mini M1 (jan 2021).
In het eerste halfjaar kwam het regelmatig voor (1 x per maand) bij het uit sluimerstand ontwaken.
De laatste maanden, na update naar MacOS Ventura, vaker, 2 to 4 X in de week, duurt het ook langer, soms met veel gekraak, soms geluidloos.
Daarna werkt alles weer heerlijk snel zoals ik dat van de MacMini M1 gewend ben.
De leverancier zei mij destijds dat het niet ernstig is, er gaat niets kapot, en het met de software voor beeldscherm te maken heeft.
Het grappige is dat het secundaire beeldscherm er geen last van heeft.
Kent iemand dat van de M1, en is er echt niets aan te doen? Het zou prettig zijn als het een keer was afgelopen.
Ik had het ook, het scherm op de HDMI aansluiting werkte zoals het hoort, maar het secundaire scherm op USB-C naar HDMI (F) converter had ook regelmatig sneeuw of weigerde beeld te tonen. En inderdaad, veelal bij het uit stand-by halen.wmuller schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:42:
#Sneeuwscherm bij MacMini M1, jan 2021.
Kent iemand dat van de M1, en is er echt niets aan te doen? Het zou prettig zijn als het een keer was afgelopen.
Ik heb de kabel toen vervangen door een rechtstreekse USB-C naar HDMI (M) kabel, sindsdien doet hij het perfect
Ga beginnen met kortere kabel, heb geen usb-c meer vrij, dus moet wel HDMI blijven gebruiken. Dank voor je reactie.Slonzo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:36:
[...]
Ik had het ook, het scherm op de HDMI aansluiting werkte zoals het hoort, maar het secundaire scherm op USB-C naar HDMI (F) converter had ook regelmatig sneeuw of weigerde beeld te tonen. En inderdaad, veelal bij het uit stand-by halen.
Ik heb de kabel toen vervangen door een rechtstreekse USB-C naar HDMI (M) kabel, sindsdien doet hij het perfect
Meeste reacties wijzen in die richting, dank, ik ga een korte kopen. Dank voor je reactie.Greatsword schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:28:
@wmuller Al eens een andere HDMI kabel geprobeerd?
Regelmatig heb ik op het primaire scherm van mijn MacMini M1 (jan 2021) een 'sneeuwscherm', meestal met gekraak uit de luidsprekers.
In het eerste halfjaar kwam het regelmatig voor (1 x per maand) bij het uit sluimerstand ontwaken. De laatste maanden, na update naar MacOS Ventura 13.0.1 (22A400) is het vaker, 2 to 4 X in de week, duurt het ook langer, soms met gekraak, soms geluidloos.
Daarna werkt alles weer heerlijk snel zoals dat hoort bij de MacMini M1.
De leverancier zei mij destijds dat het niet ernstig is, er gaat niets kapot, en dat het met de software voor beeldscherm te maken heeft.
Het vreemde is, dat het secundaire beeldscherm er geen last van heeft.
Het zou prettig zijn als het een keer was afgelopen.
Elders zie iemand dat het met de lengte van de HDMI kabel te maken zou hebben.
Iemand ervaring met "sneeuw beeld" op MacMini M1?
Vraag het eens aan deze kerel:wmuller schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:26:
Sneeuwscherm;
Regelmatig heb ik op het primaire scherm van mijn MacMini M1 (jan 2021) een 'sneeuwscherm', meestal met gekraak uit de luidsprekers.
In het eerste halfjaar kwam het regelmatig voor (1 x per maand) bij het uit sluimerstand ontwaken. De laatste maanden, na update naar MacOS Ventura 13.0.1 (22A400) is het vaker, 2 to 4 X in de week, duurt het ook langer, soms met gekraak, soms geluidloos.
Daarna werkt alles weer heerlijk snel zoals dat hoort bij de MacMini M1.
De leverancier zei mij destijds dat het niet ernstig is, er gaat niets kapot, en dat het met de software voor beeldscherm te maken heeft.
Het vreemde is, dat het secundaire beeldscherm er geen last van heeft.
Het zou prettig zijn als het een keer was afgelopen.
Elders zie iemand dat het met de lengte van de HDMI kabel te maken zou hebben.
Iemand ervaring met "sneeuw beeld" op MacMini M1?
wmuller schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:42:
#Sneeuwscherm bij MacMini M1, jan 2021.
Sinds het begin heb ik af en toe t 'sneeuwscherm' op het primaire scherm van mijn Mac Mini M1 (jan 2021).
In het eerste halfjaar kwam het regelmatig voor (1 x per maand) bij het uit sluimerstand ontwaken.
De laatste maanden, na update naar MacOS Ventura, vaker, 2 to 4 X in de week, duurt het ook langer, soms met veel gekraak, soms geluidloos.
Daarna werkt alles weer heerlijk snel zoals ik dat van de MacMini M1 gewend ben.
De leverancier zei mij destijds dat het niet ernstig is, er gaat niets kapot, en het met de software voor beeldscherm te maken heeft.
Het grappige is dat het secundaire beeldscherm er geen last van heeft.
Verrek zeg, ah daar staat hij. Ik meende al dat ik de vraag al gesteld had maar kon hem niet weer vinden.

Dank je.
En hij is nog goedkoper geworden ook van 799,- > 719,-
[ Voor 56% gewijzigd door Greatsword op 17-01-2023 15:22 ]
1569 voor de 16GB / 512GB versie... zie echt geen reden nog om te upgraden momenteel..huidige m1 mini voldoet ruimschoots voor mijn behoefte..Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:13:
Apple introduceert nieuwe Mac mini met M2 en M2 Pro – krachtiger, productiever en veelzijdiger dan ooit
En hij is nog goedkoper geworden ook van 799,- > 719,-
ja daar teken ik voor. heb de mijne nog nieuw gekocht voor 1259..Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:04:
[...]
Qua prijs/kwaliteit is dat inderdaad heel veel waar voor je geld. Zie deze config overigens tweedehands al vaak voor ~850,- weg gaan. Dan is het al helemaal een koopje
[ Voor 24% gewijzigd door Hubert op 17-01-2023 16:20 ]
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Qua prijs/kwaliteit is dat inderdaad heel veel waar voor je geld. Zie deze config overigens tweedehands al vaak voor ~850,- weg gaan. Dan is het al helemaal een koopjeHubert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:55:
[...]
1569 voor de 16GB / 512GB versie... zie echt geen reden nog om te upgraden momenteel..huidige m1 mini voldoet ruimschoots voor mijn behoefte..
Zuur? Je geniet al 5 maanden lang van die mooie Mac. Als je kosten echt belangrijk had gevonden had je hem tweedehands kunnen halen voor een betere prijs.HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:44:
Oooooei. Voelt toch beetje zuur. 5 maanden geleden die M1 refurbished gehaald voor 779. Nu is dezelfde SKU maar met de M2 806 (met studentenkorting tenminste). Ach ja, de M1 is nog steeds een prachtig apparaat en zeker voor een eerste Mac!
De verwachtingen waren juist dat hij net als de Macbook Air, iPhones, iPads (en nu ook de M2 Pro's) in prijs zou stijgen, dus ik zou er niet wakker van liggen
Haha, tuurlijk geniet ik er van. Prachtig stuk hardware, eerste keer dat ik blij ben met Apple's hardware keuze (desondanks de minder repareerbaarheid). Was sowieso al een refurbished model, toen ook nog de laagste prijs (t.o.v. Marktplaats en andere plekken waar ik zocht). Dus het was toen zeker een goede deal.Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:49:
[...]
Zuur? Je geniet al 5 maanden lang van die mooie Mac. Als je kosten echt belangrijk had gevonden had je hem tweedehands kunnen halen voor een betere prijs.
De verwachtingen waren juist dat hij net als de Macbook Air, iPhones, iPads etc in prijs zou stijgen, dus ik zou er niet wakker van liggen
Exact ja. Ik ben wel blij voor mensen die nog steeds moeten overstappen van Intel of voor het eerst een Mac halen. De prijs is een stuk beter geworden, desondanks de opstapelende inflatie.
/f/image/XPViUKkHpQgg2oLBv9UtgTuA.png?f=fotoalbum_large)
De 3.5x is in vergelijking met de oude Intel Mac Mini lol. Het zou mij verbazen dat een gewone gebruiker een verschil zou opmerken tussen beide modellen in een blind test.
Geniet dus maar lekker van je M1 Mac Mini en laat de FOMO varen
Ik ben blij dat ik niet een paar maanden terug voor een tweedehandse of refurbished M1 Mac Mini ben gegaan.
In iedergeval wordt over precies een week dit fijne exemplaar op mijn deurmat verwacht en zal hij mijn oude Mac Mini 2012 Server gaan vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door fresh2000 op 17-01-2023 17:19 ]
Mac Mini (M2) (2023) - Ervaringen & Discussie
Daar kan ik overheen, net voor nieuwjaar een 16gb versie gekocht voor €1029 en de M2 met 16gb nu voor .€949 met potentieel ook nog 2 jaar langere ondersteuning.HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:44:
Oooooei. Voelt toch beetje zuur. 5 maanden geleden die M1 refurbished gehaald voor 779. Nu is dezelfde SKU maar met de M2 806 (met studentenkorting tenminste). Ach ja, de M1 is nog steeds een prachtig apparaat en zeker voor een eerste Mac!
Ik zit ernstig te denken gebruik te maken van de 30 dagen retour optie al is dat niet in lijn met mijn principes.
Als je hem bij Apple hebt gekocht zou ik geen moment twijfelen met die gierige inflatie correcties.Pixelmagic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Daar kan ik overheen, net voor nieuwjaar een 16gb versie gekocht voor €1029 en de M2 met 16gb nu voor .€949 met potentieel ook nog 2 jaar langere ondersteuning.
Ik zit ernstig te denken gebruik te maken van de 30 dagen retour optie al is dat niet in lijn met mijn principes.
Niet wakker van liggen, sinds Monterey is het ook nog eens makkelijker dan ooit om je Mac te wissen (voor verkoop of retour)Pixelmagic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Daar kan ik overheen, net voor nieuwjaar een 16gb versie gekocht voor €1029 en de M2 met 16gb nu voor .€949 met potentieel ook nog 2 jaar langere ondersteuning.
https://support.apple.com/nl-nl/HT212749
Nou ja makkelijker. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat je het OS alsnog opnieuw moet installeren en downloaden op de SSD. Dat is toch werkelijk middeleeuws…Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:34:
[...]
Niet wakker van liggen, sinds Monterey is het ook nog eens makkelijker dan ooit om je Mac te wissen (voor verkoop of retour)
https://support.apple.com/nl-nl/HT212749
Nee joh, dat hoeft juist niet meer. Het is echt aanklikken en daarna wordt hij naar de fabriekstinstellingen teruggezet.WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:36:
[...]
Nou ja makkelijker. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat je het OS alsnog opnieuw moet installeren en downloaden op de SSD. Dat is toch werkelijk middeleeuws…
Als de Mac dan opnieuw opstart is het gewoon het standaard installatiescherm maar dat hoef je niet af te ronden zodat de nieuwe eigenaar dat kan doen.
Dat is oprecht niet mijn ervaring. Als ik de instelling terug zetten naar fabrieksinstellingen gebruik kom ik toch echt terug naar de recovery.Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:49:
[...]
Nee joh, dat hoeft juist niet meer. Het is echt aanklikken en daarna wordt hij naar de fabriekstinstellingen teruggezet.
Als de Mac dan opnieuw opstart is het gewoon het standaard installatiescherm maar dat hoef je niet af te ronden zodat de nieuwe eigenaar dat kan doen.
Door jou begin ik nou echt te twijfelen. Weet dat het een jaar geleden nog niet helemaal lekker liep maar ik heb vorige maand volgens mij nog een Mac op die manier gereset en verkocht.WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:50:
[...]
Dat is oprecht niet mijn ervaring. Als ik de instelling terug zetten naar fabrieksinstellingen gebruik kom ik toch echt terug naar de recovery.
Wanneer heb jij het voor het laatst getest en gedaan?
VanochtendGreatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:56:
[...]
Door jou begin ik nou echt te twijfelen. Weet dat het een jaar geleden nog niet helemaal lekker liep maar ik heb vorige maand volgens mij nog een Mac op die manier gereset en verkocht.
Wanneer heb jij het voor het laatst getest en gedaan?
[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 17-01-2023 20:00 ]
Haha, maar na het wissen kan je vanuit de recovery ook gewoon afsluiten toch?WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Vanochtendik reset die dingen bijna beroepsmatig; zo vaak wissel ik van Mac.
Ik zou het bij de volgende Mac gewoon eens proberen want je hoeft hem niet nog een keer opnieuw te installeren volgens mij.
Je moet echt opnieuw downloaden en installeren helaas. Je hoeft echter niet meer zelf naar de recovery te gaan om de SSD zelf te wissen (dát was pas middeleeuws). Maar het opnieuw installeren en downloaden mag dus vrolijk nog opnieuw.Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]
Haha, maar na het wissen kan je vanuit de recovery ook gewoon afsluiten toch?
Ik zou het bij de volgende Mac gewoon eens proberen want je hoeft hem niet nog een keer opnieuw te installeren volgens mij.
Hoe doe je toevallig het "op de goede manier"? Had het zelf eerder vandaag opgezocht omdat ik m'n Mac Mini met een frisse start opnieuw wil inrichten voor een development environment. Maar op Apple zelf zie je meerdere manieren ("Erase Assistent", en een volledige Erase en Reinstall).WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Vanochtendik reset die dingen bijna beroepsmatig; zo vaak wissel ik van Mac.
Nee, is van CB vandaan, die moeten nog naar de beursWouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:30:
[...]
Als je hem bij Apple hebt gekocht zou ik geen moment twijfelen met die gierige inflatie correcties.
Gewoon naar de instellingen gaan en naar fabrieksinstellingen terug zetten. Dan automatisch naar de recovery en een nieuw OS alvast voor installeren voor de volgende koper. Of niet, en dan moet die dat zelf doen. Ook geen ramp.HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:21:
[...]
Hoe doe je toevallig het "op de goede manier"? Had het zelf eerder vandaag opgezocht omdat ik m'n Mac Mini met een frisse start opnieuw wil inrichten voor een development environment. Maar op Apple zelf zie je meerdere manieren ("Erase Assistent", en een volledige Erase en Reinstall).
Ah nee, is niet voor verkoop. Maar gewoon omdat ik niet goed bijhield welke software (Homebrew etc.) had ingeïnstalleerd. Doet het ook meteen iTunes deauthoriseren, of is dat een handmatige zaak?WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:22:
[...]
Gewoon naar de instellingen gaan en naar fabrieksinstellingen terug zetten. Dan automatisch naar de recovery en een nieuw OS alvast voor installeren voor de volgende koper. Of niet, en dan moet die dat zelf doen. Ook geen ramp.
Wat bedoel je met deauthoriseren? Bedoel je iCloud?HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:24:
[...]
Ah nee, is niet voor verkoop. Maar gewoon omdat ik niet goed bijhield welke software (Homebrew etc.) had ingeïnstalleerd. Doet het ook meteen iTunes deauthoriseren, of is dat een handmatige zaak?
Nee nee, iTunes. Op iTunes kun je maar aantal apparaten authoriseren voor het downloaden van je gekochte media (ook wel een beetje ouderwetse limitatie van iTunes, vind ik).WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:25:
[...]
Wat bedoel je met deauthoriseren? Bedoel je iCloud?
Ik kan het je niet vertellen; ik gebruik al eeuwenlang geen iTunes meer.HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:26:
[...]
Nee nee, iTunes. Op iTunes kun je maar aantal apparaten authoriseren voor het downloaden van je gekochte media (ook wel een beetje ouderwetse limitatie van iTunes, vind ik).
Voor zover ik weet wordt dat niet automatisch uitgeschakeld. Tijdje terug kwam ik ook tekort en toen bleek dat het nog geactiveerd stond op andere apparaten. Alles toen ingetrokken en opnieuw geautoriseerd voor de apparaten die ik nog wel heb.HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:26:
[...]
Nee nee, iTunes. Op iTunes kun je maar aantal apparaten authoriseren voor het downloaden van je gekochte media (ook wel een beetje ouderwetse limitatie van iTunes, vind ik).
Hier nog de I7 met 32 gig. Nog steeds dik tevreden meeHubert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:55:
[...]
1569 voor de 16GB / 512GB versie... zie echt geen reden nog om te upgraden momenteel..huidige m1 mini voldoet ruimschoots voor mijn behoefte..
[...]
ja daar teken ik voor. heb de mijne nog nieuw gekocht voor 1259..
Bing
Ding werd bij mij wel altijd erg heet. Had ‘m ook maar toen de M1 kwam snel verkocht want die tweedehands prijzen waren destijds nog acceptabel.bing69 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:19:
[...]
Hier nog de I7 met 32 gig. Nog steeds dik tevreden mee
Het werkt perfect, HDMI kabeltje van 60 cm. Geen sneeuwscherm meer gehad. Dankwmuller schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 02:45:
[...]
Meeste reacties wijzen in die richting, dank, ik ga een korte kopen. Dank voor je reactie.
De M2 pro met 12 cores, 32gb geheugen en 1tb hdd mag voor 2600 euro over de toonbank gaan. Ik heb voor 1700 euro een 12 core pc, met 64 geheugen, 2x zo snelle 1tb SSD en een dedicated videokaart kunnen aanschaffen in een strakke super stille behuizing.
Uiteraard wint de Mac mini in form factor. En als je hem boos maakt trekt hij slechts 35 watt max uit de muur. Maar mijn pctje is echt lief in verbruik. Dat had ik niet verwacht. Nu ik dit tik zit hij te chillen op 50 watt uit de muur met ontzettend veel power onder mijn vingers voor heel veel geld minder.
Ik heb en zwak hart voor Apple. Maar ze zijn me een beetje kwijt geraakt. Ik denk terug aan warme herinneringen dat ik een AMD of Nvidia kaart kon kiezen, en voor een potje gamen kon booten naar Windows. Mijn iMac was het beste van beiden werelden. OSX, Apple, Windows en gamen. Wie weet ooit in de toekomst.
Het is overigens een gek gezicht. dat je voor 700 euro een device kunt kopen wat een machine van een paar jaar geleden a 6000 euro voorbij vliegt. Dat hebben ze knap gedaan, en misschien schoppen ze tegelijk tegen benen van trouwe klanten die 6k hebben hebben neergelegd en hun investering zien verdampen. Mes snijdt aan twee kanten. En daar is niet iedereen blij mee.
Speelt er iemand toevallig een potje Minecraft modded op zijn M1 met 8gb geheugen? Zoja.. trekt hij dat een beetje? Is een leuk machine voor mijn dochter. Kan ze er ook op tekenen enzo. Potje modded minecraft is wel een vereiste
[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 27-01-2023 12:31 ]
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. In de beeldscherm instellingen heb ik de switch omgezet "toon alle resoluties" en toen gekozen voor dezelfde resolutie maar met de toevoeging HiDPI en zo waar nu is het weer zoals het hoort.chippie777 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:24:
[...]
Ik heb de kabels ge-switched, althans op de Mac laten zitten en alleen het uiteinde tussen de twee gewisseld, dan gaat het "probleem" mee.
Ik heb sinds kort een Mac mini M1 (2020) en wil graag 2 monitoren aansluiten - dacht neem een USB-C hub en dan zijn we er wel.
Tot ik wat ging lezen en op YT zoeken blijkt dit helemaal niet zo gemakkelijk.
Het liefst zou ik een HUB gebruiken zoals mijn Dell WD19, maar, durf dat niet zo goed aan aangezien deze gevoed wordt met 220 en ik niet weet of dit kwaad kan met de Mac mini.
Welke opties heb ik dan nog meer? Een HDMI en USB-C naar DP ? of, als ik sommige reviews mag geloven kan dat issues gaan opleveren?
een USB-C naar DP adapter?
Welke mogelijkheden heb ik eigenlijk?
Kleine aanvulling op de Dell Dock, zie deze link
[ Voor 11% gewijzigd door brtkpr op 24-10-2023 08:52 ]
Lekker!
1x Usb-c naar HDMI adapter en HDMI naar HDMI kabel, 4K60Hzbrtkpr schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:42:
Ik zie door de bomen het bos niet meer ...
Ik heb sinds kort een Mac mini M1 (2020) en wil graag 2 monitoren aansluiten - dacht neem een USB-C hub en dan zijn we er wel.
Het liefst zou ik een HUB gebruiken zoals mijn Dell WD19, maar, durf dat niet zo goed aan aangezien deze gevoed wordt met 220 en ik niet weet of dit kwaad kan met de Mac mini.
Welke opties heb ik dan nog meer? Een HDMI en USB-C naar DP ? of, als ik sommige reviews mag geloven kan dat issues gaan opleveren?
1x HDMI naar HDMI kabel, 1440p144Hz
Zo werkte het bij mij.
Adapter is niet eens nodig, je hebt ook gewoon USB-C naar HDMI kabels.mv_ak schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
1x Usb-c naar HDMI adapter en HDMI naar HDMI kabel, 4K60Hz
1x HDMI naar HDMI kabel, 1440p144Hz
Zo werkte het bij mij.
https://www.amazon.nl/uni...ook-Surface/dp/B075V5JK36
Ah, zo simpel had ik het niet eens verwachtGreatsword schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
Adapter is niet eens nodig, je hebt ook gewoon USB-C naar HDMI kabels.
https://www.amazon.nl/uni...ook-Surface/dp/B075V5JK36
Mogelijkheden weet ik niet.brtkpr schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:42:
Ik zie door de bomen het bos niet meer ...
Wel weet ik wat ik aangesloten heb op mijn MacMini M1 en dat dat al heel lang heel goed werkt:
1 / Hoofdscherm: LG, 34UM95, aangesloten met HDMI kabel op HDMNI poort op MacMiniM1.
2 / Secundair scherm: Phillips, PHL 276E9Q, aangesloten met HDMI kabel op HDMI poort van LMP USB-C MINI DOCK,
3 / LMP USB-C MINI DOCK, hangt met USB-C kabeltje aan de MacMiniM1.
Alles met elkaar 1.50 m breed beeld, blij mee.
Ik wil binnenkort een Mac mini kopen, en voorkomen dat de hele boel telkens helemaal moet omprikken als ik wissel van werk naar privé. Echter mijn huidige dock wordt net als dat van @brtkpr met 230 volt gevoed dus ik vrees dat dat mis gaat icm de Mac mini. Klopt dit?
Alternatief is wellicht iets als dit dock van HyperDrive? Die heeft HDMI en mini-DisplayPort net zoals mijn huidige Dell. Dan laad ik m'n werklaptop wel op via de eigen stroomadapter.
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.