[Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Dat is oprecht niet mijn ervaring. Als ik de instelling terug zetten naar fabrieksinstellingen gebruik kom ik toch echt terug naar de recovery.
Door jou begin ik nou echt te twijfelen. Weet dat het een jaar geleden nog niet helemaal lekker liep maar ik heb vorige maand volgens mij nog een Mac op die manier gereset en verkocht.

Wanneer heb jij het voor het laatst getest en gedaan?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:15
Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Door jou begin ik nou echt te twijfelen. Weet dat het een jaar geleden nog niet helemaal lekker liep maar ik heb vorige maand volgens mij nog een Mac op die manier gereset en verkocht.

Wanneer heb jij het voor het laatst getest en gedaan?
Vanochtend :p ik reset die dingen bijna beroepsmatig; zo vaak wissel ik van Mac.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 17-01-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Vanochtend :p ik reset die dingen bijna beroepsmatig; zo vaak wissel ik van Mac.
Haha, maar na het wissen kan je vanuit de recovery ook gewoon afsluiten toch?

Ik zou het bij de volgende Mac gewoon eens proberen want je hoeft hem niet nog een keer opnieuw te installeren volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Haha, maar na het wissen kan je vanuit de recovery ook gewoon afsluiten toch?

Ik zou het bij de volgende Mac gewoon eens proberen want je hoeft hem niet nog een keer opnieuw te installeren volgens mij.
Je moet echt opnieuw downloaden en installeren helaas. Je hoeft echter niet meer zelf naar de recovery te gaan om de SSD zelf te wissen (dát was pas middeleeuws). Maar het opnieuw installeren en downloaden mag dus vrolijk nog opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-04 17:39
WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Hoe doe je toevallig het "op de goede manier"? Had het zelf eerder vandaag opgezocht omdat ik m'n Mac Mini met een frisse start opnieuw wil inrichten voor een development environment. Maar op Apple zelf zie je meerdere manieren ("Erase Assistent", en een volledige Erase en Reinstall).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 20:34

Pixelmagic

Ubergeek

WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Als je hem bij Apple hebt gekocht zou ik geen moment twijfelen met die gierige inflatie correcties.
Nee, is van CB vandaan, die moeten nog naar de beurs :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Hoe doe je toevallig het "op de goede manier"? Had het zelf eerder vandaag opgezocht omdat ik m'n Mac Mini met een frisse start opnieuw wil inrichten voor een development environment. Maar op Apple zelf zie je meerdere manieren ("Erase Assistent", en een volledige Erase en Reinstall).
Gewoon naar de instellingen gaan en naar fabrieksinstellingen terug zetten. Dan automatisch naar de recovery en een nieuw OS alvast voor installeren voor de volgende koper. Of niet, en dan moet die dat zelf doen. Ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Gewoon naar de instellingen gaan en naar fabrieksinstellingen terug zetten. Dan automatisch naar de recovery en een nieuw OS alvast voor installeren voor de volgende koper. Of niet, en dan moet die dat zelf doen. Ook geen ramp.
Ah nee, is niet voor verkoop. Maar gewoon omdat ik niet goed bijhield welke software (Homebrew etc.) had ingeïnstalleerd. Doet het ook meteen iTunes deauthoriseren, of is dat een handmatige zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Ah nee, is niet voor verkoop. Maar gewoon omdat ik niet goed bijhield welke software (Homebrew etc.) had ingeïnstalleerd. Doet het ook meteen iTunes deauthoriseren, of is dat een handmatige zaak?
Wat bedoel je met deauthoriseren? Bedoel je iCloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Wat bedoel je met deauthoriseren? Bedoel je iCloud?
Nee nee, iTunes. Op iTunes kun je maar aantal apparaten authoriseren voor het downloaden van je gekochte media (ook wel een beetje ouderwetse limitatie van iTunes, vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Nee nee, iTunes. Op iTunes kun je maar aantal apparaten authoriseren voor het downloaden van je gekochte media (ook wel een beetje ouderwetse limitatie van iTunes, vind ik).
Ik kan het je niet vertellen; ik gebruik al eeuwenlang geen iTunes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

HogeHoedje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Voor zover ik weet wordt dat niet automatisch uitgeschakeld. Tijdje terug kwam ik ook tekort en toen bleek dat het nog geactiveerd stond op andere apparaten. Alles toen ingetrokken en opnieuw geautoriseerd voor de apparaten die ik nog wel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
Hubert schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:55:
[...]

1569 voor de 16GB / 512GB versie... zie echt geen reden nog om te upgraden momenteel..huidige m1 mini voldoet ruimschoots voor mijn behoefte..

[...]

ja daar teken ik voor. heb de mijne nog nieuw gekocht voor 1259..
Hier nog de I7 met 32 gig. Nog steeds dik tevreden mee :)

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bing69 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Hier nog de I7 met 32 gig. Nog steeds dik tevreden mee :)
Ding werd bij mij wel altijd erg heet. Had ‘m ook maar toen de M1 kwam snel verkocht want die tweedehands prijzen waren destijds nog acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 23:34
wmuller schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 02:45:
[...]

Meeste reacties wijzen in die richting, dank, ik ga een korte kopen. Dank voor je reactie.
Het werkt perfect, HDMI kabeltje van 60 cm. Geen sneeuwscherm meer gehad. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-04 22:03

RoyK

Illustrator

ik was echt aan het wachten op deze Mini M2 pro. Toch ben ik wel blij dat ik naar een PC config ben gegaan.

De M2 pro met 12 cores, 32gb geheugen en 1tb hdd mag voor 2600 euro over de toonbank gaan. Ik heb voor 1700 euro een 12 core pc, met 64 geheugen, 2x zo snelle 1tb SSD en een dedicated videokaart kunnen aanschaffen in een strakke super stille behuizing.

Uiteraard wint de Mac mini in form factor. En als je hem boos maakt trekt hij slechts 35 watt max uit de muur. Maar mijn pctje is echt lief in verbruik. Dat had ik niet verwacht. Nu ik dit tik zit hij te chillen op 50 watt uit de muur met ontzettend veel power onder mijn vingers voor heel veel geld minder.

Ik heb en zwak hart voor Apple. Maar ze zijn me een beetje kwijt geraakt. Ik denk terug aan warme herinneringen dat ik een AMD of Nvidia kaart kon kiezen, en voor een potje gamen kon booten naar Windows. Mijn iMac was het beste van beiden werelden. OSX, Apple, Windows en gamen. Wie weet ooit in de toekomst.

Het is overigens een gek gezicht. dat je voor 700 euro een device kunt kopen wat een machine van een paar jaar geleden a 6000 euro voorbij vliegt. Dat hebben ze knap gedaan, en misschien schoppen ze tegelijk tegen benen van trouwe klanten die 6k hebben hebben neergelegd en hun investering zien verdampen. Mes snijdt aan twee kanten. En daar is niet iedereen blij mee.

Speelt er iemand toevallig een potje Minecraft modded op zijn M1 met 8gb geheugen? Zoja.. trekt hij dat een beetje? Is een leuk machine voor mijn dochter. Kan ze er ook op tekenen enzo. Potje modded minecraft is wel een vereiste :D

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 27-01-2023 12:31 ]

Volg me op Instagram

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:44
chippie777 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:24:
[...]

Ik heb de kabels ge-switched, althans op de Mac laten zitten en alleen het uiteinde tussen de twee gewisseld, dan gaat het "probleem" mee.
Ik heb wel het idee dat het er is sinds Ventura.
Ik heb trouwens ook problemen met Time Machine. Mijn backup op mijn Synology NAS wordt niet meer herkend. Ik moet een nieuwe maken en ben dan dus mijn backups kwijt. Ook dit is sinds Ventura.
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. In de beeldscherm instellingen heb ik de switch omgezet "toon alle resoluties" en toen gekozen voor dezelfde resolutie maar met de toevoeging HiDPI en zo waar nu is het weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:24
Ik zie door de bomen het bos niet meer ...

Ik heb sinds kort een Mac mini M1 (2020) en wil graag 2 monitoren aansluiten - dacht neem een USB-C hub en dan zijn we er wel.

Tot ik wat ging lezen en op YT zoeken blijkt dit helemaal niet zo gemakkelijk.
Het liefst zou ik een HUB gebruiken zoals mijn Dell WD19, maar, durf dat niet zo goed aan aangezien deze gevoed wordt met 220 en ik niet weet of dit kwaad kan met de Mac mini.

Welke opties heb ik dan nog meer? Een HDMI en USB-C naar DP ? of, als ik sommige reviews mag geloven kan dat issues gaan opleveren?
een USB-C naar DP adapter?

Welke mogelijkheden heb ik eigenlijk?

Kleine aanvulling op de Dell Dock, zie deze link

[ Voor 11% gewijzigd door brtkpr op 24-10-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:49

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:58
brtkpr schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:42:

Ik heb sinds kort een Mac mini M1 (2020) en wil graag 2 monitoren aansluiten - dacht neem een USB-C hub en dan zijn we er wel.

Het liefst zou ik een HUB gebruiken zoals mijn Dell WD19, maar, durf dat niet zo goed aan aangezien deze gevoed wordt met 220 en ik niet weet of dit kwaad kan met de Mac mini.

Welke opties heb ik dan nog meer? Een HDMI en USB-C naar DP ? of, als ik sommige reviews mag geloven kan dat issues gaan opleveren?

1x Usb-c naar HDMI adapter en HDMI naar HDMI kabel, 4K60Hz
1x HDMI naar HDMI kabel, 1440p144Hz
Zo werkte het bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

mv_ak schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

1x Usb-c naar HDMI adapter en HDMI naar HDMI kabel, 4K60Hz
1x HDMI naar HDMI kabel, 1440p144Hz
Zo werkte het bij mij.
Adapter is niet eens nodig, je hebt ook gewoon USB-C naar HDMI kabels.

https://www.amazon.nl/uni...ook-Surface/dp/B075V5JK36

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:24
Greatsword schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Adapter is niet eens nodig, je hebt ook gewoon USB-C naar HDMI kabels.

https://www.amazon.nl/uni...ook-Surface/dp/B075V5JK36
Ah, zo simpel had ik het niet eens verwacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 23:34
brtkpr schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:42:

Mogelijkheden weet ik niet.
Wel weet ik wat ik aangesloten heb op mijn MacMini M1 en dat dat al heel lang heel goed werkt:
1 / Hoofdscherm: LG, 34UM95, aangesloten met HDMI kabel op HDMNI poort op MacMiniM1.
2 / Secundair scherm: Phillips, PHL 276E9Q, aangesloten met HDMI kabel op HDMI poort van LMP USB-C MINI DOCK,
3 / LMP USB-C MINI DOCK, hangt met USB-C kabeltje aan de MacMiniM1.

Alles met elkaar 1.50 m breed beeld, blij mee. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:21
Ook even een aansluit vraagje. Ik heb nu m'n werk laptop dmv een Dell WD15 dock aangesloten op mijn twee monitoren. Eén monitor is aangesloten via HDMI en eentje via DisplayPort. Verder heb ik m'n toetsenbord en muis op het dock aangesloten.

Ik wil binnenkort een Mac mini kopen, en voorkomen dat de hele boel telkens helemaal moet omprikken als ik wissel van werk naar privé. Echter mijn huidige dock wordt net als dat van @brtkpr met 230 volt gevoed dus ik vrees dat dat mis gaat icm de Mac mini. Klopt dit?
Alternatief is wellicht iets als dit dock van HyperDrive? Die heeft HDMI en mini-DisplayPort net zoals mijn huidige Dell. Dan laad ik m'n werklaptop wel op via de eigen stroomadapter.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de Mac Mini (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de MacBook Air (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.