Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Nieuwsbericht

Apple heeft zijn eerste Macs met eigen chips aangekondigd. Zowel de MacBook Air, MacBook Pro 13" als de Mac mini worden voorzien van de M1-soc met ARM-cores. De chip heeft geen actieve koeling nodig in de MacBook Air.

Apple zegt dat de 5-nanometer M1-chip Thunderbolt en USB 4-ondersteuning ondersteunt en beschikt over 's werelds snelste geïntegreerde graphics met een 16-core Neural Engine die 11 biljoen bewerkingen per seconde kan verwerken.

De nieuwe MacBook Pro zet de overgang van Apple naar Intel-processors in Macs voort. Al in juni liet Apple weten dat het van plan is om zijn eigen aangepaste Apple Silicon-processors in Macs te gaan gebruiken, wat veelbelovend is voor de prestaties per watt. Destijds zei Apple dat de overgang ongeveer twee jaar zou duren.

In de tussentijd heeft Apple nieuwe Intel-gebaseerde Macs in ontwikkeling genomen, waaronder een bijgewerkte 27-inch iMac die in augustus is uitgebracht. Apple zei dat het de komende jaren nieuwe versies van macOS voor Intel-gebaseerde Macs zal blijven ondersteunen en uitbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xapPEVqEaQDkeVnGKvlrX0C4gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86tHp3IBCpiara0bkX7SuGOI.png?f=fotoalbum_large

Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkGpAQo8mSWGsmbGc6b54YmpnMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ouemhjbP0QjlclIBViezbQu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De MacBook Pro 2020 (intel 10th) gen is mijn hoofdmachine en die ga ik helaas nog niet inruilen voor deze.

De instapmodellen zijn er dus uitgehaald (met 2 USB-C poorten en de oudere processors)

Wordt dus nog een jaartje wachten voor het serieuzere werk en waarschijnlijk een re-design.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-04 21:18
ehm, 2 ipv 4 thunderbolt poorten?
niet vaak nodig, maar wel jammer. soms nog wel gebruikt op mijn 2016 mbp

verder is mijn dual-core 8)7 zwaar veroudert, maar voor wat ik doe meer dan toereikend.
grootste plus zou voor mij de batterij tijd zijn! dat lijkt me een verademing.

[ Voor 44% gewijzigd door sharkzor op 10-11-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het instapmodel 13" MacBook Pro heeft geen 4 TB poorten maar 2, dat is al sinds 2016 zo. De enige die van 4 naar 2 is gegaan is de Mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 17:26
Ben wel benieuwd hoe je de performance nou moet zien. een Air met M1 en een MBP met M1, maar die zullen qua performance wel een eindje uit elkaar zitten. Puur doordat ze de MBP hoger klokken, meer power laten gebruiken en actief koelen?

Zullen de benchmarks wel af moeten wachten natuurlijk, maar zo vanaf de specsheet wordt je er nauwelijks wijzer van waarom een MBP meer performance zou moeten hebben dan een Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 17:43
omgwtfbbq schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:33:
Ben wel benieuwd hoe je de performance nou moet zien. een Air met M1 en een MBP met M1, maar die zullen qua performance wel een eindje uit elkaar zitten. Puur doordat ze de MBP hoger klokken, meer power laten gebruiken en actief koelen?

Zullen de benchmarks wel af moeten wachten natuurlijk, maar zo vanaf de specsheet wordt je er nauwelijks wijzer van waarom een MBP meer performance zou moeten hebben dan een Air.
Ik vind het ook onduidelijk in hun communicatie. Je weet maar nooit, de iPhone mini, normaal en pro hebben ook allemaal de zelfde performance. De iMac en 16" zullen wel een M1X of iets vergelijkbaars krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 20:56
Ik zat al een tijdje te wachten op een Mac voor iOS development, dus nu toch maar de knoop doorgehakt en een MBP 13" gekocht (16GB, 1TB). Ik had gehoopt dat Apple als One More Thing eindelijk een mooie monitor zou uitbrengen die je kan gebruiken als charging dock voor de Mac Mini en MBP serie. Helaas lijkt dat er niet van te komen. Zo jammer, want ik wil graag thuis met dezelfde machine werken als onderweg en iCloud gaat dat niet voor mij regelen.

Geen idee wat ik kan verwachten m.b.t. performance, want de statements van Apple zijn zeer onduidelijk. Een Mac die 3.5x sneller is dan de meest verkochte Windows laptop in die klasse? Is dat wellicht zo'n knakenmachine van €400, dan stelt het nog niet heel veel voor. Hij kan 2 weken terug, dus als de performance niet geweldig is, dan gaat die weer retour.

Weet iemand trouwens hoe ik mijn 24" Apple Cinema Display (met mDP) kan aansluiten op deze laptop? Ik heb wel een Dell USB3 en Dell TB dock, maar ik vrees dat dit niet gaat werken vanwege de benodigde drivers.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:45
BugBoy schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:53:

Weet iemand trouwens hoe ik mijn 24" Apple Cinema Display (met mDP) kan aansluiten op deze laptop? Ik heb wel een Dell USB3 en Dell TB dock, maar ik vrees dat dit niet gaat werken vanwege de benodigde drivers.
Zelf gebruik ik deze adapter hiervoor: https://www.amazon.nl/ARK...fRID=1SV94A0EEHGF5G1AVCX3

Getest op een 2019 MBP 13" met TB3 en ACD met mDP.

[ Voor 3% gewijzigd door JottemJ op 11-11-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb gisteren ook de bestelling geplaatst, mijn MacBook Pro late 2013 is echt aan vervanging toe. Ik heb ny ook de MPB 13" gekocht (16GB, 1TB). Ik ben erg benieuwd naar de prestaties, vergeleken met het systeem wat ik nu heb zal het sowieso veel sneller zijn. Het is wel jammer dat hij maar twee poorten heeft, ik zou liever vier poorten hebben, vooral als ik er weer 7 jaar mee ga doen. Ook jammer is dat er geen nieuw design is, verwacht eigenlijk dat ze eerst de gehele line-up gaan overzetten en dan pas een nieuw design introduceren. Is natuurlijk goedkoop voor ze om het productie proces niet aan te passen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• omgwtfbbq
Sluw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:46:
[...]

Ik vind het ook onduidelijk in hun communicatie. Je weet maar nooit, de iPhone mini, normaal en pro hebben ook allemaal de zelfde performance. De iMac en 16" zullen wel een M1X of iets vergelijkbaars krijgen.
Ze communiceren natuurlijk wel de '3x sneller dan dit en 11x sneller dan dat' en misschien is dat genoeg voor de meeste mensen, maar als tweaker stel ik me dan toch kritisch op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
BugBoy schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:53:
Ik zat al een tijdje te wachten op een Mac voor iOS development, dus nu toch maar de knoop doorgehakt en een MBP 13" gekocht (16GB, 1TB). Ik had gehoopt dat Apple als One More Thing eindelijk een mooie monitor zou uitbrengen die je kan gebruiken als charging dock voor de Mac Mini en MBP serie. Helaas lijkt dat er niet van te komen. Zo jammer, want ik wil graag thuis met dezelfde machine werken als onderweg en iCloud gaat dat niet voor mij regelen.

Geen idee wat ik kan verwachten m.b.t. performance, want de statements van Apple zijn zeer onduidelijk. Een Mac die 3.5x sneller is dan de meest verkochte Windows laptop in die klasse? Is dat wellicht zo'n knakenmachine van €400, dan stelt het nog niet heel veel voor. Hij kan 2 weken terug, dus als de performance niet geweldig is, dan gaat die weer retour.

Je kunt toch gewoon het Apple Pro XDR display kopen O-) Er zijn ook alternatieven natuurlijk, ik heb zelf de BenQ PD3220U, die levert 85W. Al zou ik liever die XDR hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:04
omgwtfbbq schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:12:
[...]

Ze communiceren natuurlijk wel de '3x sneller dan dit en 11x sneller dan dat' en misschien is dat genoeg voor de meeste mensen, maar als tweaker stel ik me dan toch kritisch op :9
Ja, voornamelijk het woordje 'tot' is natuurlijk redelijk killing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:41
Gister gelijk een 16GB 1TB Pro gekocht als vervanging van mijn 15" i7 uit 2013. Mijn oude MBP kon prima mee als het ging om Xcode, VM's en andere zware taken, maar de videokaart ging kapot vorige maand.

Ben heel benieuwd naar Xcode draaiend op een M1 chip.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@UnitedJunk Ik kijk uit naar je bevindingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belrpr
  • Laatst online: 19-04 23:00
Heel de nieuwe lineup ondersteunde maar maximum 2 schermen. Bij de laptops is dit dus maar 1 extern scherm.

Echt wel belachelijk.
Op het werk een usb-c docking met 2 schermen. Thuis 3 schermen wat totaal niet kan. Teleurgesteld 🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
ik twijfel om hem te gaan bestellen...

ik heb nu een late 2013 mbp 8gb 128 ssd en als fotograaf gebruik ik veel lightroom en photoshop...

was een budget aan het vast stellen voor een 16" met i9 met 32gb ram en tb ssd en de amd 5500 8b videokaart ( 3774,-)

maar ben erg benieuwd of de nieuwe pro met m1 chip vergelijkbaar of beter of slechter is dan de bovenstaande configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
rosm87 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:24:

ik heb nu een late 2013 mbp 8gb 128 ssd en als fotograaf gebruik ik veel lightroom en photoshop...

was een budget aan het vast stellen voor een 16" met i9 met 32gb ram en tb ssd en de amd 5500 8b videokaart ( 3774,-)

maar ben erg benieuwd of de nieuwe pro met m1 chip vergelijkbaar of beter of slechter is dan de bovenstaande configuratie.
Dat is nog niet te zeggen, ik zou nog niet zomaar overstappen als je hem professioneel gebruikt.
Lightroom will be the first app to be released where it should be made available next month, while other apps like Photoshop will be arriving early next year.
En dan is er nog de kans dat er kinderziektes in zitten. Dus ik zou of die i9 nemen of nog een jaar wachten.

Edit: en je vergelijkt nu de top of the line Intel Mac met een instap ARM Mac. De high end Macs moeten nog komen dus zou ook daar op wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 11-11-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Logische stap van Apple. Eerst de modellen die de grootste verkoopaantallen hebben scherp geprijsd op de markt zetten, en nadien uitbreiden.

Ik vind hun claims over snelheid zeer ambitieus, en denk dat die nieuwe Air toch zeer populair gaat worden als de reviews positief uit vallen.
Zeker onder studenten wordt dit een hit verwacht ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
Sluw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:39:
[...]

Dat is nog niet te zeggen, ik zou nog niet zomaar overstappen als je hem professioneel gebruikt.

[...]

En dan is er nog de kans dat er kinderziektes in zitten. Dus ik zou of die i9 nemen of nog een jaar wachten.

Edit: en je vergelijkt nu de top of the line Intel Mac met een instap ARM Mac. De high end Macs moeten nog komen dus zou ook daar op wachten.
ik heb nu ook al jaren een instap model.. die doet wat ik wil.. ik ga sowieso niet over 1 nacht ijs qua bestellen.. maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die hem wel besteld hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 19:31

CerandoX.nl

Vides

Ik vind het echt een gemiste kans dat er geen 14" model is gelanceerd, daarnaast is 16GB tegenwoordig voor mij echt te weinig. Daarom ben ik ook benieuwd naar het geheugen verbruik in verhouding tot de intel tegenhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
rosm87 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:08:
[...]

ik heb nu ook al jaren een instap model.. die doet wat ik wil.. ik ga sowieso niet over 1 nacht ijs qua bestellen.. maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die hem wel besteld hebben
Het kan prima zijn en een instapmodel is natuurlijk ook ok. Ik bedoel meer dat ik betwijfel of het een zelfde stap is als je het vergelijkt met een top of the line intel MacBook. Beetje apples met peren vergelijken. Maar voor dat geld kun je 2 ook M1 MacBook Pros kopen. Kun je er nu een kopen en over een paar jaar weer :9 En ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar ervaringen, gebruik m'n MBP voor een boel Adobe programma's.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 11-11-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
rosm87 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:24:

Verwacht dat de M1 echt meer dan prima werkt voor Lightroom en Photoshop. Beide programma's doen het zelfs prima op mijn 12" Intel M3. Hopelijk is de release van Adobe ARM snel

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
UnitedJunk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:56:
[...]

Verwacht dat de M1 echt meer dan prima werkt voor Lightroom en Photoshop. Beide programma's doen het zelfs prima op mijn 12" Intel M3. Hopelijk is de release van Adobe ARM snel
Nou nou, hier zou ik toch echt voorzichtig in zijn.

Niemand weet of het een volledige PS versie zal worden (die eerste ARM versie, zie iPad fiasco)
En niemand weet nog de performance van de intel versie op M1 via Rosetta.

Dat is voor mij dus precies de reden dat ik mijn hoofdmachine nog niet upgrade en nu een Mac Mini haal om dit soort zaken te kunnen testen.

Verder is er natuurlijk een groot verschil tussen hobbymatig en professioneel gebruik van LR/PS (met tientallen layers en bestanden van een paar GB)

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 11-11-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32
Buiten dat het nog even wachten is op de echte resultaten icm met Adobe is er voor mij een grote showstopper. Naar waar de informatie er nu is kan er maar 1 externe monitor op.
Waar ik nu werk met 2 is dat een no go. Zou betekenen een nieuw groot scherm te moeten aanschaffen als oplossing.

Voor een pro en geen 2 externe monitoren, een dingetje 7(8)7

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:46
Jammer dat er nog geen Face ID op zit..
Eigelijk niet nodig ook, ontgrendelen met Touch ID of Apple Watch gaat ook snel

De langere accu duur spreekt mij erg aan, knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen d:)b

[ Voor 69% gewijzigd door iMode op 11-11-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:07
belrpr schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:18:
Heel de nieuwe lineup ondersteunde maar maximum 2 schermen. Bij de laptops is dit dus maar 1 extern scherm.

Echt wel belachelijk.
Op het werk een usb-c docking met 2 schermen. Thuis 3 schermen wat totaal niet kan. Teleurgesteld 🥺
Schandalig is dat!
Als dat klopt dan retourneer ik de nieuwe Mac dadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
DenBeke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:36:
[...]

Schandalig is dat!
Als dat klopt dan retourneer ik de nieuwe Mac dadelijk.
Staat netjes op de specificatie pagina, dus ik denk wel dat dit klopt.
Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:
Eén extern display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz
https://www.apple.com/nl/macbook-pro-13/specs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
idd, benieuwd of een (goeie)dock toch een tussenkomst kan zijn.....
De reviews zullen snel komen na levering verwacht ik

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01
Is er al informatie mbt tot prestatie ivm de iPad Pro 2020 en intels van de huidige generatie macbooks?

Mijn iPad pro doet het prima, de nieuwe macbook klinkt vooral als een iPad upgrade in een macbook body.
Klinkt flauw, maar dat is een enorme vooruitgang ivm iPad icm toetsenbord in dezelfde prijsklasse.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 15:55

epo

Weerz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:21:
Buiten dat het nog even wachten is op de echte resultaten icm met Adobe is er voor mij een grote showstopper. Naar waar de informatie er nu is kan er maar 1 externe monitor op.
Waar ik nu werk met 2 is dat een no go. Zou betekenen een nieuw groot scherm te moeten aanschaffen als oplossing.

Voor een pro en geen 2 externe monitoren, een dingetje 7(8)7
Of gewooon wachten op de M1x versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
Tales schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:45:
[...]

Staat netjes op de specificatie pagina, dus ik denk wel dat dit klopt.

[...]

https://www.apple.com/nl/macbook-pro-13/specs/
Ja, het staat erop, daar kan je niet over discussiëren.
Maar alle Macs ondersteunen al jaaaaren meerdere schermen. Wie verwacht nu dat "de beste Mac ooit" maar één scherm ondersteunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
DenBeke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:20:
[...]

Ja, het staat erop, daar kan je niet over discussiëren.
Maar alle Macs ondersteunen al jaaaaren meerdere schermen. Wie verwacht nu dat "de beste Mac ooit" maar één scherm ondersteunt?
Ben ik het ook mee eens :). Probeerde meer de punt te maken dat het al 'bevestigd' is, maar dat had ik op een betere manier kunnen zeggen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Maximaal 1 scherm kunnen aansluiten voelt wel als een joke.. Zelfs voor de Air zou 2 schermen gewoon standaard moeten kunnen en bij een Pro helemaal.. Het is dat ik een ultrawide scherm heb anders had ik mijn order gecancelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk en daarom wil tweakers.net zich dus weer richten op de echte techneuten. Die weten dat het hier om instapmodellen gaat en dat dit soort specs doodnormaal zijn. Wil je meer dan zit je bij de verkeerde modellen te kijken. Het zal nog wel even gaan duren voordat we de echt leuke configuraties gaan krijgen. Wat nu is geïntroduceerd moet je echt zien als speelgoed om bekend te raken met de nieuwe Apple Silicon, zeg maar de DTK voor de massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:00
ppl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:31:
Kijk en daarom wil tweakers.net zich dus weer richten op de echte techneuten. Die weten dat het hier om instapmodellen gaat en dat dit soort specs doodnormaal zijn. Wil je meer dan zit je bij de verkeerde modellen te kijken. Het zal nog wel even gaan duren voordat we de echt leuke configuraties gaan krijgen. Wat nu is geïntroduceerd moet je echt zien als speelgoed om bekend te raken met de nieuwe Apple Silicon, zeg maar de DTK voor de massa.
Ook de reden dat ze gewoon de Intel versie van de MBP er nog naast houden!
De overstap naar Apple silicon is niet binnen één generatie gedaan, dat kost waarschijnlijk enkele jaren om het geheel over te hebben.

Deze soort tussenstap is gewoon noodzakelijk voor Apple. Het is onmogelijk voor ze om de gehele line-up direct om te zetten, en het is ook niet mogelijk om direct alles te kunnen ondersteunen (qua randapp en software).

[ Voor 12% gewijzigd door SgtElPotato op 11-11-2020 14:40 ]

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DenBeke
ppl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:31:
Zo normaal is het toch niet, want de vorige generaties ondersteunden wél meerdere schermen. (Sinds 2012 al volgens Mactracker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
DenBeke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:49:
[...]

Zo normaal is het toch niet, want de vorige generaties ondersteunden wél meerdere schermen. (Sinds 2012 al volgens Mactracker)
Hoe groot is de kans dat dit een software dingetje is en dat Apple dit corrigeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Sluw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:21:
Je kunt toch gewoon het Apple Pro XDR display kopen O-) Er zijn ook alternatieven natuurlijk, ik heb zelf de BenQ PD3220U, die levert 85W. Al zou ik liever die XDR hebben.
Dat is toch weer een 4K display op 31.5" en dat vind ik toch minder mooi als een 5K 27" display zoals de iMac heeft. Apple koopt al veel 5K schermen in, dus je zou zeggen dat het een koud kunstje is om daar weer een monitor van te maken in de lijn van de "oude" Thunderbolt displays. Doe dat nu met TB3 en je hebt een geweldig 5K scherm dat je als dock kan inzetten.

Ook jammer dat Apple target display mode niet weer terug heeft gebracht naar de iMac. Vanwege bandbreedte issues was het -ten tijde van de introductie- niet mogelijk om een 5K iMac van beeld te voorzien, maar dat zou nu perfect kunnen. Ik vind het een beetje armoe dat ze zelf geen (betaalbare) monitoren meer leveren. Ook die BenQ is toch een beetje plastic fantastic. Mijn monitor staat in de woonkamer en dan moet het er gewoon een beetje netjes uitzien. Daarom heb ik nog altijd de 24" LED Cinema Display.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
BugBoy schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:06:
[...]

Dat is toch weer een 4K display op 31.5" en dat vind ik toch minder mooi als een 5K 27" display zoals de iMac heeft. Apple koopt al veel 5K schermen in, dus je zou zeggen dat het een koud kunstje is om daar weer een monitor van te maken in de lijn van de "oude" Thunderbolt displays. Doe dat nu met TB3 en je hebt een geweldig 5K scherm dat je als dock kan inzetten.

Ook jammer dat Apple target display mode niet weer terug heeft gebracht naar de iMac. Vanwege bandbreedte issues was het -ten tijde van de introductie- niet mogelijk om een 5K iMac van beeld te voorzien, maar dat zou nu perfect kunnen. Ik vind het een beetje armoe dat ze zelf geen (betaalbare) monitoren meer leveren. Ook die BenQ is toch een beetje plastic fantastic. Mijn monitor staat in de woonkamer en dan moet het er gewoon een beetje netjes uitzien. Daarom heb ik nog altijd de 24" LED Cinema Display.
Je kunt dan toch ook de LG Ultrafine 5K nemen? Of moet er een Apple logotje op. Vind ik ook een mooie monitor op de voet na maar ik gebruik zelf toch altijd een monitorarm. Ik zou ook graag een betaalbaardere optie van Apple zien hoor maar ze hebben het vast zo uitgedokterd dat ze maximum profit hebben en zo'n monitor niet de iMac sales kanibaliseert. De voorkant van die BenQ is trouwens helemaal ene glasplaat op een randje van 3mm rondom na.

Edit: zie dat de 5K momenteel niet leverbaar is op de Apple site, zou er dan toch iets aankomen :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 11-11-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sluw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:46:
[...]

Je kunt dan toch ook de LG Ultrafine 5K nemen? Of moet er een Apple logotje op. Vind ik ook een mooie monitor op de voet na maar ik gebruik zelf toch altijd een monitorarm. Ik zou ook graag een betaalbaardere optie van Apple zien hoor maar ze hebben het vast zo uitgedokterd dat ze maximum profit hebben en zo'n monitor niet de iMac sales kanibaliseert. De voorkant van die BenQ is trouwens helemaal ene glasplaat op een randje van 3mm rondom na.
Dat plastic is alleen zo jammer bij al die monitoren. 🥺

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
kamerplant schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:48:
[...]

Dat plastic is alleen zo jammer bij al die monitoren. 🥺
Sja, die 5K is wel mooi in 't echt hoor. Maar inderdaad geen aluminium.
The good news is that the build quality is a step above the typical display, and the plastic isn’t as brittle as the material used on some of the cheaper models you’ll encounter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Laatst online: 21-04 15:55

epo

Sluw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:51:
[...]

Sja, die 5K is wel mooi in 't echt hoor. Maar inderdaad geen aluminium.

[...]
Nah ding is helaas afschuwelijk lelijk om te zien. LG is nu wel bezig met een nieuwe range zonder bezels dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Sluw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:46:
Je kunt dan toch ook de LG Ultrafine 5K nemen? Of moet er een Apple logotje op.
Dat scherm is inderdaad niet meer te krijgen en ook vind ik het een erg lelijk scherm. Zo'n zwart plastic geval en dan ook nog die lompe 230V stekker die halverwege uit het scherm komt. Ook de TB/USB-C aansluiting zijn gewoon recht naar achteren. Zelfs een Dell Ultrasharp van €300 heeft dat veel netter afgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DenBeke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:49:
Ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst ;) Maar kijk hier vooral ook eens verder dan je Apple-neus. De kans dat de doelgroep van zo'n instapmodel een extern scherm gaat gebruiken is sowieso al heel erg klein.

De goedkoopste MacBook Pro 13" was altijd al afwijkend van de duurdere versie. Dat was te zien in de gebruikte Intel CPU's maar ook in ontbrekende features zoals het aantal wifi antennes, 2 extra Thunderbolt poorten, enz. Dat model is pas sinds 2016 zo en dus niet tot in 2012. Voor 2016 had Apple een andere line up van haar producten. Dus je stelling hier klopt niet.

Wat ze nu hebben gedaan is domweg een nieuwe line up creeren en daarbij is deze MBP dus overduidelijk een instapmodel. Bij een instapmodel heb je een forse reductie in feature set. Het aantal externe schermen kan daar een onderdeel van zijn. Als je het vergelijkt met instapmodellen van andere merken en ook binnen Apple zelf dan zul je zien dat dit dan ook een doodnormale gang van zaken is.

Het maakt dus ook geen bal uit wat het vorig model deed. Dit is een instapmodel en een instapmodel is per definitie voorzien van de meest beperkte feature set die je maar kunt bedenken. Dat is bij Apple zo, dat is bij Dell zo, dat is bij Pelikan zo, dat is bij Ford zo, dat is bij Airbus zo en noem alle andere merken op de wereld maar op. Als je al niet eens weet wat een instapmodel is...
UnitedJunk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:18:
Hoe groot is de kans dat dit een software dingetje is en dat Apple dit corrigeert?
Dat is een mogelijkheid maar ik denk eerder dat ze in dit geval gewoon niet meer dan 2 aansluitingen hebben. Bij de laptops heb je dan het interne scherm plus het externe scherm en bij de Mac mini de mogelijkheid voor 2 externe schermen. Aan de performance van de GPU ligt het overduidelijk niet, je kunt er immers een 6K @ 60 Hz plus een 4k @ 60 Hz scherm op aansluiten, dat is 16" MBP territorium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
@epo @BugBoy ok dan is het smaak, ik dacht ook altijd dat ik 't niets vond tot ik 'm in het echt zag. Er zijn dus gewoon alternatieven maar niet in de exacte designtaal van Apple.

@ppl Inderdaad, de goedkopere MacBook Pros hadden nog een 8e generatie Intel en de duurdere een 10e generatie.

Edit:

Nog wel een leuk overzicht op Macrumors over aankomende macs. 14, 16 inch MBP, 24 inch iMac en half formaat Mac Pro.

Apple heeft bij de transitie naar Intel ook de nieuwe hardware in de oude behuizing gezet. Misschien omdat ze weten dat het nog niet top-notch zal zijn of misschien is het voor de gemiddelde consument te afschrikkend om alles te vernieuwen. Nou ja... de komende 2 jaar zal het gaan gebeuren.

[ Voor 45% gewijzigd door Sluw op 11-11-2020 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Ik gok dat apple hetzelfde gaat aanhouden als bij hun telefoons.

-spec refresh (1 jaar)
-uiterlijke refresh (1 jaar)

En daarna zijn dus de 13 en 16 inch en imac aan de beurt, die minder bezels krijgen en dus een 14 en 17 inch worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-04 12:42
Ik heb hem besteld ☺️ M1 MBP, 13’, zilver, met 256GB SSD en 16 GB ram...en adapters natuurlijk 😒😜 ben benieuwd!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:34
Zou 2 externe schermen werken als je de interne scherm niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

c-nan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:01:
Zou 2 externe schermen werken als je de interne scherm niet gebruikt?
Hij kan twee externe schermen aansturen, niet drie.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
kevinl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:03:
[...]

Hij kan twee externe schermen aansturen, niet drie.
Hoe kom je aan 2 externe schermen? De M1 kan maar 1 externe scherm aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 20:04
Heeft iemand hier een idee wanneer de 16” versie wordt uitgerust met de nieuwe cpus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

c-nan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:07:
[...]

Excuses ik had de mac mini specs in mijn hoofd. Daar kan je met de m1 wel gelijktijdig twee schermen aansturen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
wd200 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:42:
Heeft iemand hier een idee wanneer de 16” versie wordt uitgerust met de nieuwe cpus ?
Ken jij het nummer van Tim Cook, dan bel ik hem even. :o

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:47
Tommie12 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:21:
[...]

Ken jij het nummer van Tim Cook, dan bel ik hem even. :o
Ik heb z'n nummer. Ik heb hem gebeld en hij geeft aan ergens in Q2 van 2021.

Maar even serieus: op macrumors.com is het volgende te vinden:
16-inch MacBook Pro: Earlier this month, Bloomberg's Mark Gurman and Debby Wu reported that a new 16-inch MacBook Pro with Apple Silicon is in development, but the report did not provide a release timeframe. As mentioned above, analyst Ming-Chi Kuo expects a new 16-inch MacBook Pro with Apple Silicon and an all-new design to launch in the late second quarter or third quarter of 2021.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Voor mij is geen 2 externe monitoren aansluiten op een laptop echt een non-issue. Koop dan gewoon een goede desktop setup.

Echt de jump die ze nu maken (veel langere accuduur, veel betere performance) is dit puntje overslaan echt waard hoor.

[ Voor 35% gewijzigd door CyberMania op 12-11-2020 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Eerste (officiële) score?

MacBook Pro M1 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4652718
MacBook Air M1 https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4648107

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
CyberMania schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:33:
Voor mij is geen 2 externe monitoren aansluiten op een laptop echt een non-issue. Koop dan gewoon een goede desktop setup.

Echt de jump die ze nu maken (veel langere accuduur, veel betere performance) is dit puntje overslaan echt waard hoor.
Ja perfect, werkt ook zo goed met flexplekken.

• omgwtfbbq
https://www.macrumors.com...book-air-first-benchmark/

Even de headline daargelaten, wat ik interessanter vind is dat zowel Air, Mac Mini als MBP 13 bijna dezelfde score lijken te hebben. Allen geklokt op 3,2Ghz..

Dan vraag je je af, why bother met actieve koeling? En waarom uberhaupt voor een MBP gaan? (Touchbar misschien?)

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-04 12:42
Heeft de air nou gewoon een hogere multi core score dan de pro? Bizar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:00
De eerste benchmarks zien er echt enorm goed uit. Als dit het begin is ben ik benieuwd waarmee Apple nog meer gaat komen!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 08:29

n3z

Levertijd alweer naar 4-11 december.

Macbook pro 16GB.

[ Voor 22% gewijzigd door n3z op 12-11-2020 08:56 ]

• UnitedJunk
c-nan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:07:
[...]

Inderdaad, maximaal 1 extern scherm tot een resolutie van 6k.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cC0tAudlClma_R_geyccnMSN2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BvmPBgpQkBJACL2C7xq7yxvl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
omgwtfbbq schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:32:
https://www.macrumors.com...book-air-first-benchmark/

Even de headline daargelaten, wat ik interessanter vind is dat zowel Air, Mac Mini als MBP 13 bijna dezelfde score lijken te hebben. Allen geklokt op 3,2Ghz..

Dan vraag je je af, why bother met actieve koeling? En waarom uberhaupt voor een MBP gaan? (Touchbar misschien?)
Omdat dit een momentopname is. De systemen met actieve koeling kunnen langer/permanent op deze hogere snelheid draaien.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• omgwtfbbq
Icelus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:08:
[...]

Omdat dit een momentopname is. De systemen met actieve koeling kunnen langer/permanent op deze hogere snelheid draaien.
Dat zal inderdaad wel goed kunnen. Benieuwd naar de duurtesten in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 00:52
UnitedJunk schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:00:
[...]

Inderdaad, maximaal 1 extern scherm tot een resolutie van 6k.
[Afbeelding]
... dus dan werk je al met twee schermen? De laptop en een extern, dat valt wel weer mee vind ik.

De MacBook Air heeft ook P3 color? Kon het niet duidelijk vinden op hun website.

[ Voor 7% gewijzigd door honey op 12-11-2020 10:19 ]

Specs van pc

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
honey schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:18:
[...]

... dus dan werk je al met twee schermen? De laptop en een extern, dat valt wel weer mee vind ik.

De MacBook Air heeft ook P3 color? Kon het niet duidelijk vinden op hun website.
Zonder laptop verhoger werkt een laptopscherm niet fijn naast een desktopscherm. Dan liever twee 27 inch naast elkaar. Maar het hangt af in welk soort kantooromgeving je zit. Zie op youtube programmeurs met een twee schermen werken. Een in landscape en de ander in portrait.

• UnitedJunk
honey schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:18:
[...]

Klopt, maar het is niet zo dat wanneer je je macbook dicht klapt je vervolgens 2 externe schermen kan aansturen. De chip kan helaas maar 1 beeldscherm aansturen via usb c 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
Net even met Apple support gebeld i.v.m. de externe schermen, en die medewerker zei dat het wél moet kunnen met de nodige adapters. (Dus gewoon van die USB-C naar HDMI adapters). Waarop ik hem zei dat het op de website niet zo duidelijk stond. Hij heeft dan de interne Apple documentatie nogmaals geraadpleegd en bevestigd dat het wel degelijk moet kunnen.

Dus afwachten wat dat geeft. Nog even geduld hebben tot de Macs geleverd worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJZxNpILVSdNNnkihLsFeJIPlOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGRjeZRvW1Bsm82OuoB2iYlr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerz
DenBeke schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:01:
Net even met Apple support gebeld i.v.m. de externe schermen, en die medewerker zei dat het wél moet kunnen met de nodige adapters. (Dus gewoon van die USB-C naar HDMI adapters). Waarop ik hem zei dat het op de website niet zo duidelijk stond. Hij heeft dan de interne Apple documentatie nogmaals geraadpleegd en bevestigd dat het wel degelijk moet kunnen.

Dus afwachten wat dat geeft. Nog even geduld hebben tot de Macs geleverd worden :)
Nice, wat ik eerder had benoemd dat wellicht een docking/adapter uitkomst kan bieden. Zelf de Caldigit T3.

Hopelijk komen de testresultaten snel van de early adapters. Gezien de snelheid resultaten van de M1 en ik binnenkort een keuze mag maken in een nieuwe *O* ......niet kunnen werken met 2 schermen zou een Intel keuze worden.

• Icelus
  • Niet online
DenBeke schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:01:

Wat ik steeds lees is dat er één externe monitor gebruikt kan worden via Thunderbolt. De mini kan een tweede monitor via HDMI aansturen.

https://appleinsider.com/...-and-what-you-can-connect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-04 08:38

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Misschien is er ook verwarring over dat er misschien wel één scherm kan worden aangesloten op 6k, maar dat het bijvoorbeeld wel mogelijk is om twee schermen op 4k aan te kunnen sluiten. Ik kan mij herinneren dat zoiets ook voor vorige versies gold.

Join het DPC Whatpulse team

• Pabz
  • Laatst online: 05-04 14:55
Apple's M1 is the reason for the number of external display limitations, since macOS can run multiple external displays on Intel variants. So, essentially each Mac with Apple Silicon can only run one external monitor via a Thunderbolt 3 port, and the Mac mini is the exception due to having an additional HDMI port.
Dit is wat ze op Apple Insider zeggen. Ben dan wel heel benieuwd waarom Apple Support zegt dat het wel kan.
Apple Insider heeft niet een al te beste reputatie. Met zo'n captain obvious antwoord snap ik ook wel waarom. Natuurlijk is het de M1, daar zit het hele grafische gebeuren in en het is een instapmodel SoC. Wat hadden ze dan verwacht :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
Ik denk inderdaad dat je maar één extern scherm kan aansluiten, anders had Apple na het lezen van alle onduidelijkheid het wel aangepast op de website. Hoe veel dongles je ook gaat aansluiten, maximaal 1 scherm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 00:52
EDIT: ik zat fout. Geldt blijkbaar niet voor de M1
UnitedJunk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:28:
Ik denk inderdaad dat je maar één extern scherm kan aansluiten, anders had Apple na het lezen van alle onduidelijkheid het wel aangepast op de website. Hoe veel dongles je ook gaat aansluiten, maximaal 1 scherm dus.
Ehm, ik plaatste net deze reactie:

Ik dacht dat deze air geen twee externe schermen kan aansturen, maar blijkbaar gaat het wel?

Here are the external displays setups supported by the new MacBook Air

Simultaneously supports full native resolution on the built-in display at millions of colors and:

• One external 6K display with 6016-by-3384 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• One external 5K display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• Up to two external 4K displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz at millions of colors

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 13-11-2020 15:48 ]

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Laatst online: 10-04 10:45
honey schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:46:
EDIT: ik zat fout. Geldt blijkbaar niet voor de M1

[...]

Ehm, ik plaatste net deze reactie:

Ik dacht dat deze air geen twee externe schermen kan aansturen, maar blijkbaar gaat het wel?

Here are the external displays setups supported by the new MacBook Air

Simultaneously supports full native resolution on the built-in display at millions of colors and:

• One external 6K display with 6016-by-3384 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• One external 5K display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• Up to two external 4K displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz at millions of colors
Dit is een artikel van afgelopen maart. Toen hadden ze nog intel chipsets.
Deze met de m1 kan dat niet. Je kan dat duidelijk zien bij de specs als je wisselt tussen de M1 en de intel versie.
Helaas wel wat mij betreft. Ben nog aan het bedenken of dat een argument is om hem niet aan te schaffen, want werk eigenlijk 99% van de tijd met laptop scherm of met 1 extra scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Laatst online: 10-04 10:45
Icelus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:58:
[...]

Wat ik steeds lees is dat er één externe monitor gebruikt kan worden via Thunderbolt. De mini kan een tweede monitor via HDMI aansturen.

https://appleinsider.com/...-and-what-you-can-connect
Ze kunnen beide dus 2 schermen gebruiken aangezien de macbook zelf ook een scherm heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Nu al in de aanbieding bij Amazon voor 1341,-

https://www.amazon.nl/dp/..._em_r_mt_dp_b4VRFbJMQMCAY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
aardig gek.....ik dacht ik ga nog wachten tot de benchmarks of dat het zeker is, dat het geen flop is..100.- goedkoper is tot ff 8% korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03 15:03
staat er niet bij....

werkt de Adobe Creative cloud al (goed) met deze map M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:26

swv

Amazon.de levert de MYD82D/A uit
Amazon.nl levert de MYD82N/A uit

Google leert mij dat de MYD82N/A in Nederland verkocht wordt bij andere shops, dus ik ga uit van QWERTY. En of dat de US International of NL layout is weet ik niet. Denk US.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
wwwmarcel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:18:
staat er niet bij....

Dat weet nog niemand.

Met rosetta kan je mogelijk rekenen op performance verlies en alleen de native versies van LR en PS begin volgend jaar zijn genoemd.

@swv Mijn MBP 2020 (10th gen Intel) van Amazon was gewoon een NL toetsenbord met Hoge Enter.

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 14-11-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:52
staat er niet bij....

Ze ondersteunen het nu nog niet goed:
https://www.dpreview.com/...-2-native-versions-coming
Adobe warns that 'Adobe apps run under Rosetta 2 emulation on Apple devices with Apple Silicon M1 processors is not officially supported.' The company continues, 'Native support is planned.'

[ Voor 22% gewijzigd door Riptide op 14-11-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-04 22:02

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik ben van plan om de nieuwe m1 macbook pro te gaan kopen en mijn windows pc weg te doen. Ik heb een https://tweakers.net/pric...amsung-c49rg90-zwart.html monitor. Kan ik deze via een dock aansluiten op mijn macbook? Wil ook graag dan mijn ethernet kabel erin stoppen. Welke dock kan ik dan het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Dw1-nl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:40:
Ik ben van plan om de nieuwe m1 macbook pro te gaan kopen en mijn windows pc weg te doen. Ik heb een https://tweakers.net/pric...amsung-c49rg90-zwart.html monitor. Kan ik deze via een dock aansluiten op mijn macbook? Wil ook graag dan mijn ethernet kabel erin stoppen. Welke dock kan ik dan het beste gebruiken?
Dit is een dock die Apple zelf adviseert, HDMI en Ethernet ineen: https://www.apple.com/nl/...s?fh=4595%2B559a0f%2B47f6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Icelus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:22:
[...]

Dit is een dock die Apple zelf adviseert, HDMI en Ethernet ineen: https://www.apple.com/nl/...s?fh=4595%2B559a0f%2B47f6
Een link naar power-cables? :+

Edit: Zou dit wat zijn? https://www.amazon.nl/ICY...t-Delivery/dp/B08DFWHMJH/
Zoek eigenlijk eentje die de space grey kleur van de macbook heeft (komt op mijn vast bureau)

[ Voor 24% gewijzigd door Dw1-nl op 14-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03:48
Dw1-nl schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:30:
[...]

Een link naar power-cables? :+

Edit: Zou dit wat zijn? https://www.amazon.nl/ICY...t-Delivery/dp/B08DFWHMJH/
Zoek eigenlijk eentje die de space grey kleur van de macbook heeft (komt op mijn vast bureau)
Je hebt 2 poorten:
In 1: https://www.amazon.nl/UGR...unt-MacBook/dp/B07925J6GY
In 2: https://www.amazon.nl/UGR...t-Aluminium/dp/B07M8GSLQB

Ben je een stuk goedkoper uit! (Een hub zou ik pas aanschaffen als je nog meer wilt connecten)

Ik heb zelf deze liggen https://www.dell.com/en-u...0/apd/470-acwn/networking maar die ligt te versloffen omdat ik lange usb-c naar hdmi kabel toch handiger vindt dan zo'n ding vlak naast m'n macbook.

[ Voor 14% gewijzigd door monsieurpinot op 15-11-2020 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

monsieurpinot schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:02:
[...]

Je hebt 2 poorten:
In 1: https://www.amazon.nl/UGR...unt-MacBook/dp/B07925J6GY
In 2: https://www.amazon.nl/UGR...t-Aluminium/dp/B07M8GSLQB

Ben je een stuk goedkoper uit! (Een hub zou ik pas aanschaffen als je nog meer wilt connecten)

Ik heb zelf deze liggen https://www.dell.com/en-u...0/apd/470-acwn/networking maar die ligt te versloffen omdat ik lange hdmi kabel toch handiger vindt dan zo'n ding vlak naast m'n macbook.
Ennuhh, opladen dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
Oja hahaha excuus (dat is bij mij geen probleem omdat ik er 4 heb in mijn intel macbook) *zet snel koffie* 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

monsieurpinot schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:07:
[...]

Oja hahaha excuus (dat is bij mij geen probleem omdat ik er 4 heb in mijn intel macbook) *zet snel koffie* 8)7
Wel een plusje voor de voorgestelde adapters trouwens. Veel docks zijn best aan de prijs terwijl je met adapters ook een eind kunt komen.

Om in jouw voordeel te spreken: als je echt 15 tot 17 uur kunt werken op een lading is opladen ook niet nodig ;) althans niet per se tegelijk met ethernet, hdmi etc. (Ik ga er wel vanuit dat wanneer je de MacBook aansluit op een extern scherm je inlevert op batterijduur dus zo rooskleurig als 17 uur zal het niet zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door swv op 15-11-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
swv schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:11:
[...]

Wel een plusje voor de voorgestelde adapters trouwens. Veel docks zijn best aan de prijs terwijl je met adapters ook een eind kunt komen.

Om in jouw voordeel te spreken: als je echt 15 tot 17 uur kunt werken op een lading is opladen ook niet nodig ;) althans niet per se tegelijk met ethernet, hdmi etc. (Ik ga er wel vanuit dat wanneer je de MacBook aansluit op een extern scherm je inlevert op batterijduur dus zo rooskleurig als 17 uur zal het niet zijn).
klopt! en als je router wifi 6 ondersteund is snelheid ook niet het probleem met die M1 lijkt me (en is die usb-c naar utp overbodig) (mits je stabiliteit afdoende is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik vraag mij serieus af of al die bestaande TB3 en USB-C docks gaan werken op de M1. Je hebt daar meestal toch wel driver-support bij nodig en ik weet niet of ook alle drivers beschikbaar zijn voor de M1. Ik heb ook een MBP 13" M1 aangeschaft en ik heb hier een Dell WD15 (USB-C dock) en Dell TB16 (TB3 dock) liggen. Zou wel fijn zijn als dat gewoon werkt.

Ik zie dat DisplayLink al wel beta's heeft voor BigSur, maar geen idee of dat ook voor de M1 is: https://www.displaylink.com/downloads/macos

Ook ben ik benieuwd of de MBP 13" M1 wel 2 externe schermen kan aansturen als die is dichtgeklapt. De Mac Mini kan ook twee externe schermen aansturen, dus zou fijn zijn als de MBP 13" dat ook kan als je zijn eigen scherm niet gebruikt.
swv schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:11:
Ik ga er wel vanuit dat wanneer je de MacBook aansluit op een extern scherm je inlevert op batterijduur dus zo rooskleurig als 17 uur zal het niet zijn.
Als je dan het scherm van de MBP uitschakelt, dan zou die eerder langer mee gaan. Maar als je toch al een externe monitor aansluit, dan zal na 10 uur het ook niet de moeite zijn om je power-adapter weer aan te sluiten.

Ik hoop dat ook de M1 een slimme mode heeft voor het laden van de accu (zoals iPhone en AirPods). Mijn MBP zal denk ik nooit langer dan 4 uur gebruikt worden, dus zou het prima vinden als die accu standaard maar tot 70% zou laden (als die daarmee langer mee gaat).

[ Voor 5% gewijzigd door BugBoy op 15-11-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Oke ik lees het al haha, beter maar even wachten tot dat er wat meer bekend is. Ik wil echt toch een dock gewoon 1 kabel insteken als ik thuis kom en klaar. Die dock mag best 200-300 euro kosten dat is het probleem niet, maar dan moet ik wel een hebben die ik ook weet dat 100% werkt en geen problemen krijg met beeldscherm refresh rate o.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Dw1-nl schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:14:
Oke ik lees het al haha, beter maar even wachten tot dat er wat meer bekend is. Ik wil echt toch een dock gewoon 1 kabel insteken als ik thuis kom en klaar. Die dock mag best 200-300 euro kosten dat is het probleem niet, maar dan moet ik wel een hebben die ik ook weet dat 100% werkt en geen problemen krijg met beeldscherm refresh rate o.d.
https://www.apple.com/nl/...bolt-3-minidockingstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dat is frapant, dus met dit dock kun je wel 2 externe schermen aansluiten op je M1 machine, ondanks dat Apple aan geeft dat dit niet kan?

Misschien bedoelen ze dat je niet 2 schermen rechtstreeks kun aansluiten op de apparaten, maar wel door middel van een dock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-04 08:30
UnitedJunk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:55:
Gister gelijk een 16GB 1TB Pro gekocht als vervanging van mijn 15" i7 uit 2013. Mijn oude MBP kon prima mee als het ging om Xcode, VM's en andere zware taken, maar de videokaart ging kapot vorige maand.

Ben heel benieuwd naar Xcode draaiend op een M1 chip.
Ik hoop niet dat je verwacht met de M1 VM's te kunnen gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ja die heeft weer geen displayport maar hdmi dus dat valt weer af haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-04 04:37
Zoals Greatsword al schreef is daar nog niet zo gek veel over bekend, maar het schijnt zo te zijn dat de x86 emulatie op M1 in benchmarks nog steeds sneller is dan de meeste intel-macs. Als de Adobe suite dan ook nog eens gebruikt maakt van Metal (wat ik zo 123 even niet kan vinden) dan zit het gebruik van de Creative Cloud suite ook voor het overgaan naar native AS code wel snor :)
uiterlix schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:49:
[...]
Ik hoop niet dat je verwacht met de M1 VM's te kunnen gebruiken...
Waarom niet? Van windows VM's is het volgens mij bekend dat deze (nog) niet draaien op Apple Silicon macs, maar kondigde apple tijdens WWDC niet aan dat een linux VM 'flawlessly' draait op AS? (edit: met video)

[ Voor 11% gewijzigd door pimsaint op 16-11-2020 04:26 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Pro 13" (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Air (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.