Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Waarom niet? Van windows VM's is het volgens mij bekend dat deze (nog) niet draaien op Apple Silicon macs, maar kondigde apple tijdens WWDC niet aan dat een linux VM 'flawlessly' draait op AS? (edit: met video)
Misschien omdat zowel Parallels als VMware Fusion voor de M1 er nog niet zijn...

Ik werk als ontwikkelaar dagelijks op een Intel mac en ben daarbij grotendeels afhankelijk van docker en in mindere mate af en toe van een windows vm. Beiden zijn vooralsnog onmogelijk. Daarnaast is er nog geen Java JDK voor de M1. Voor mij is het dan ook echt veel te vroeg voor de M1, ook vanwege de 16GB RAM limiet en de beperking van het aantal externe beeldschermen (1).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
Met deze 2 modellen heeft Apple instappers gelanceerd.
Het valt me toch op dat er een pak kritiek komt omdat ze niet geschikt zijn voor het echte zware werk....
Kijk eerst maar eens naar de doelgroep. Dit zijn de laptops die vooral gaan gebruikt worden door studenten en voor normaal kantoorwerk, en daar zijn die prima geschikt voor.

Het lijkt er op dat jullie een Polootje gaan beoordelen op zijn kwaliteiten als gezins-vakantieauto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicPuma
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-01-2022
Status: verzonden!! 😀

Heel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pimsaint schreef op maandag 16 november 2020 @ 04:08:
[...]

Zoals Greatsword al schreef is daar nog niet zo gek veel over bekend, maar het schijnt zo te zijn dat de x86 emulatie op M1 in benchmarks nog steeds sneller is dan de meeste intel-macs. Als de Adobe suite dan ook nog eens gebruikt maakt van Metal (wat ik zo 123 even niet kan vinden) dan zit het gebruik van de Creative Cloud suite ook voor het overgaan naar native AS code wel snor :)

[...]

Waarom niet? Van windows VM's is het volgens mij bekend dat deze (nog) niet draaien op Apple Silicon macs, maar kondigde apple tijdens WWDC niet aan dat een linux VM 'flawlessly' draait op AS? (edit: met video)
ARM64 Linux VM en Docker containers zullen (in de toekomst?) werken, maar AMD64 VM/containers niet.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 22:51
uiterlix schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:49:
[...]

Ik hoop niet dat je verwacht met de M1 VM's te kunnen gebruiken...
Die verwachting heb ik wel. Windows raak ik al jaren niet meer aan, dus simpele Linux omgevingen in de toekomstige M1 VMWare moet goed komen.
EpicPuma schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:42:
Status: verzonden!! 😀

Heel erg benieuwd.
Nice hier ook :)

[ Voor 23% gewijzigd door UnitedJunk op 16-11-2020 10:55 ]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Icelus schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:58:
[...]

ARM64 Linux VM en Docker containers zullen (in de toekomst?) werken, maar AMD64 VM/containers niet.
Wat ik slechts probeer aan te geven is dat ik in ieder geval morgen, volgende week, volgende maand en misschien wel nog een half jaar of langer geen werk op de M1 kan doen. Je koopt een laptop toch om te gebruiken? Niet om de dingen die vandaag nog niet kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Heeft iemand een idee hoe de mac mini verschilt t.o.v. de MBp13 M1?
Het is wel duidelijk dat de Air een binned M1 krijgt met passieve koeling, maar de mac mini?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nindustries schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:18:
Heeft iemand een idee hoe de mac mini verschilt t.o.v. de MBp13 M1?
Het is wel duidelijk dat de Air een binned M1 krijgt met passieve koeling, maar de mac mini?
Ik dacht te lezen dat die ook gekoeld was.
Die mini mag dan compact zijn, toch is er plaats voor een kleine fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Tommie12 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:29:
[...]

Ik dacht te lezen dat die ook gekoeld was.
Die mini mag dan compact zijn, toch is er plaats voor een kleine fan.
De vrije ruimte in een mac mini is dusdanig dat er nog een grotere fan in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 04:29
Inmiddels zijn de eerste M1 (8GB) MBP's geleverd, uiteraard wel aan de andere kant van de wereld.

Hier een liveverslag in het Engels van een liveverslag van een Chinees in Australie in het Chinees (volg je het nog?).
Tot nu toe getest Final Cut Pro (h.264 & h.265 8K), installatie Adobe PS en LR met wat interessante bevindingen.

Edit 1: M1 MBA vs M1 MBP rendering (YT)
Edit 2: Nogal aparte livestream van M1 MBA - MBP - MM unboxing en comparison (met dito aparte resultaten)

[ Voor 26% gewijzigd door pimsaint op 17-11-2020 06:00 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:11
UPS stond vanochtend al vroeg voor de deur. Overgestapt van een MacBook 12" (m3, 2017) naar een Pro met 8GB RAM en 256GB SSD.

Eerste indruk is goed, hij kan wél vlot m'n externe 4k scherm aansturen :-). Eerste issue is m'n Logitech MX Master 3 lag heeft, wellicht meer een Big Sur issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:55
@Rub147 hoe snel is hij met opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
We are excited to announce the first Beta release of Photoshop running natively on Apple Silicon hardware!

This is not a fully functioning version of Photoshop; it contains several limitations compared to the more widely available version of Photoshop for Macintosh. Over time, more features will be made available

Features NOT PRESENT IN THIS VERSION:
  • Camera RAW
  • Select Sky/Sky Replacement
  • Refine Hair (in Select and Mask)
  • Liquify Filter: Face Aware features
  • OilPaint filter
  • Video timeline and file format support
  • All CEP-based Panels (CC Libraries panel, 3rd party extensions)
  • Adaptive Wide Angle
  • Shake Reduction
  • Face Detection underlying Color Range skin tones and Content Aware Move functions
  • Match Font/Font Similarity
  • Rich Tooltips, Coach marks for Discovery Panel tutorials
  • Microsoft Dial support
  • File Info Panel
  • Layer > Smart Objects > Stack Mode menu item disabled
  • Content Aware Fill
  • Content Aware Scale
  • Content Aware Move
  • Focus Area
  • Auto-Blend Layers
  • Photomerge
  • Spot Healing Brush
  • Patch Tool
  • Healing brush
  • Some File formats not supported:

[ Voor 84% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2020 11:07 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:31
Tally Ho tech (more videos to come):

Performance Test: MacBook Pro 13 v macBook Pro 16 v 1165G7 v 4800U

[ Voor 22% gewijzigd door derhenno op 17-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
De nieuwe M1 zijn nu op voorraad met "Morgen ophalen" bij een Apple Store

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Laatst online: 17-05 11:02

CerandoX.nl

Vides

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EevB4_H5aisYsSE6h7ZTTJzHGEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYwXHqQRQdi6Z8z9l8N1yYsX.png?f=fotoalbum_large

Ik zit tegen de rand aan van de 16GB en soms dus ook er overheen. Ik zou graag een M1 MacBook willen kopen, maar ben echt bang dat 16GB niet of net genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57

Maverick2001

Never look back

wwwmarcel schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:18:
staat er niet bij....

werkt de Adobe Creative cloud al (goed) met deze map M1?
Ik ben nu 1,5 uur aan het spelen met mijn M1 MacBook Pro (16GB 1TB).
Allereerst mijn basis programma's geïnstalleerd, waaronder Photoshop, Indesign en Illustrator.
Eerste indruk is erg positief. De eerste keer het starten van de programma's duurt wat langer (optimaliseren met Rosetta) maar daarna start het razend snel.
Het is nog maar een eerste indruk maar ik merk dat het allemaal erg soepel draait.
Moet natuurlijk wel wat uitgebreider testen om echt een oordeel te kunnen geven.

Pura Vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitedJunk
Zojuist mijn 16GB 1TB Pro ontvangen. Ben erg positief en nu eindelijk de tijd om outdated programma's te vervangen voor alternatieven die wél worden onderhouden door devs.

Het echte werk in Xcode moet ik nog testen.

Edit: inmiddels mijn Xcode projecten werkend en wauw. Ik kom van een MBP i7 15" uit 2013 dus vooruitgang had ik al verwacht, maar de snelheid is echt insane. Kan de M1 chip zijn, kan jaren aan innovatie zijn, geen idee, maar ben echt onder de indruk.

[ Voor 36% gewijzigd door UnitedJunk op 17-11-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-05 11:30
Maverick2001 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:58:
[...]

Allereerst mijn basis programma's geïnstalleerd, waaronder Photoshop, Indesign en Illustrator.
Eerste indruk is erg positief. De eerste keer het starten van de programma's duurt wat langer (optimaliseren met Rosetta) maar daarna start het razend snel.
Het is nog maar een eerste indruk maar ik merk dat het allemaal erg soepel draait.
Moet natuurlijk wel wat uitgebreider testen om echt een oordeel te kunnen geven.
klinkt goed...

dit kan voor  weleens een hele grote stap zijn...

- tegen productie
- geoptimaliseerd voor het apple spul
- 1 richtlijn voor desktop als wearables
- en dan is de 1e versie ook nog eens gelijk de Ferrari in computerland...

ik kan me niet voorstellen dat intel nu nog lekker slaapt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:18
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met audio productie op de M1! DAW's zoals Ableton, logic pro etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:14
Maverick2001 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:58:
[...]

Ga je ook nog Photoshop for Mac ARM installeren/uitproberen?

nieuws: Adobe brengt bèta uit van Arm-versie Photoshop met beperkte functiona...
https://feedback.photosho.../5fb359d3ca9d527a59c4677e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb een de Pro 13inch besteld met 16GB, 1 TB met US layout keyboard. Verwachte datum dat hij aankomt is 25 Nov gaf Apple aan.

Kijk ik ineens naar de track and trace die erbij zit van DHL: Origin Service Area - Eindhoven Waalwijk.
Blijkt dat de distributie vanuit NL is? Of lees ik dit verkeerd? Ik had verwacht dat hij vanuit China zou komen.

Zal ik hem dan morgen binnenkrijgen?? >:)

[ Voor 17% gewijzigd door BTBoy op 17-11-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
UnitedJunk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:01:
Zojuist mijn 16GB 1TB Pro ontvangen. Ben erg positief en nu eindelijk de tijd om outdated programma's te vervangen voor alternatieven die wél worden onderhouden door devs.

Het echte werk in Xcode moet ik nog testen.

Edit: inmiddels mijn Xcode projecten werkend en wauw. Ik kom van een MBP i7 15" uit 2013 dus vooruitgang had ik al verwacht, maar de snelheid is echt insane. Kan de M1 chip zijn, kan jaren aan innovatie zijn, geen idee, maar ben echt onder de indruk.
YouTube: M1 MacBook + Mac Mini Review
Zit net deze review te kijken; blijkbaar is Xcode bizar snel, zelfs vergeleken met 16" 2020 MBP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Gelijk even gedaan en even snel wat bewerkingen uitgevoerd aan redelijk grote bestanden.
Eerste indruk is echt super snel! Even met de stopwatch erbij start photoshop in 2.11 seconden (ter vergelijking de 'normale versie' start in circa 4 a 4,5 seconden). De beta werkt verder naar behoren, ook hier moet ik natuurlijk meer mee werken om echt een goede indruk te krijgen.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wel ongelooflijk dat ze dit dus klaar krijgen met instappmodellen.

Ben benieuwd wat dit in de toekomst gaat geven met high end modellen.
Kunnen ze daar nog een merkbaar snelheidsverschil realiseren, of zou het dan alleen gaan om meer geheugen of een groter display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Tommie12 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:22:
Wel ongelooflijk dat ze dit dus klaar krijgen met instappmodellen.

Ben benieuwd wat dit in de toekomst gaat geven met high end modellen.
Kunnen ze daar nog een merkbaar snelheidsverschil realiseren, of zou het dan alleen gaan om meer geheugen of een groter display?
Ik ben ook benieuwd wat dit gaat brengen in de toekomst. Ik gebruik mijn iMac voor het zware werk. Een nieuwe iMac met een m1 of een opvolger icm een externe GPU moet toch echt wel een super krachtig systeem worden.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Maverick2001 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:29:
[...]

Ik ben ook benieuwd wat dit gaat brengen in de toekomst. Ik gebruik mijn iMac voor het zware werk. Een nieuwe iMac met een m1 of een opvolger icm een externe GPU moet toch echt wel een super krachtig systeem worden.
Egpu’s zouden niet ondersteund worden met de M chips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTBoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:31:
[...]

Egpu’s zouden niet ondersteund worden met de M chips
Je hebt helemaal gelijk en ik heb het ook niet goed verwoord, ik bedoelde meer een 'losse' GPU zoals in de 15 en 16 inch MacBook Pro.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik denk dat Apple het ook niet veroorloven om slechte resultaten te laten zien. De reviews zijn overwegend positief. En het zijn baseline modellen nog. Wat staat ons te verwachten als er zwaardere modellen komen? Denk dat dat wel ten koste moet gaan van de batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mezkeijou schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:01:
Denk dat dat wel ten koste moet gaan van de batterijduur.
Denk het niet eigenlijk...

Apple telefoons hebben zeker niet de grootste batterijen, maar doen niet veel onder voor Android telefoons met een batterij die 1.5 keer zo groot is.

Als ze de Air zo sterk kunnen laten presteren zonder fan, dan betekent dat gewoon dat ze een heel zuinige en krachtige CPU gemaakt hebben.

OT: iemand al aan het minen met die Macbook Air? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 23:59
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nice!! De reviews zijn echt goed!
Iemand die weet of Docker x86 images door Rosetta 2 worden geconverteerd? Of gaat dat gewoon niet werken?

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
kamerplant schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:02:
Nice!! De reviews zijn echt goed!
Iemand die weet of Docker x86 images door Rosetta 2 worden geconverteerd? Of gaat dat gewoon niet werken?
Ik kan Docker Desktop igg niet installeren. Weet niet of dit je vraag beantwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 10:39
Vanmiddag mijn MacBook Pro (256 GB) ook mogen ontvangen. Afgelopen maanden gewerkt op een HP laptop in een ander prijssegment en dan is dit wel weer een verademing. Wat een fijn apparaat. Inmiddels het merendeel van mijn "vaste" apps weer geinstalleerd (Slack, RoyalTS, Telegram, Chrome, je kent het wel).

Echter weigert bij mij de Google Backup & Sync en Google File Stream Drive alle dienst. Google File Stream Drive geeft aan dat ik de applicatie moet toestaan ("Open Systeemvoorkeuren > Beveiliging en privacy"> Geef toestemming om systeemsoftware van Google, Inc te laden"). Ik ben gewend (zoals ook bij Magnet en nog wat apps) dat je de suggestie krijgt om Google toe te staan op het moment dat je "Beveiliging en privacy" opent. Ik heb de app ook handmatig toegevoegd aan o.a. toegankelijk. Maar helaas.

Bij het instellen van de Backup & Sync app, krijg ik de foutmelding "Back-up en synchronisatie moet helaas worden afgesloten. Er is iets misgegaan. Fout: 8B227910". En verder kom ik niet.

Iemand die de MacBook ook heeft en wél succesvol een van deze apps draaiend heeft? Ik vermoed zelf dat de app niet lekker overweg kan met rosetta o.i.d. Op internet kan ik verder nog weinig vinden.

Verder lijken alle apps tot nu toe in ieder geval te werken. Heb nog niet gebenchmarkt of heel uitvoerig getest; eerst alles wat operationeel krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
mrCowboyBunny schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:20:

Echter weigert bij mij de Google Backup & Sync en Google File Stream Drive alle dienst. Google File Stream Drive geeft aan dat ik de applicatie moet toestaan ("Open Systeemvoorkeuren > Beveiliging en privacy"> Geef toestemming om systeemsoftware van Google, Inc te laden"). Ik ben gewend (zoals ook bij Magnet en nog wat apps) dat je de suggestie krijgt om Google toe te staan op het moment dat je "Beveiliging en privacy" opent. Ik heb de app ook handmatig toegevoegd aan o.a. toegankelijk. Maar helaas.
Dit al geprobeerd?

code:
1
sudo spctl --master-disable

https://osxdaily.com/2016...nywhere-macos-gatekeeper/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 10:39
Helaas, mocht niet baten. Inmiddels heb ik contact gehad met Google Support (Engelstalige support, Nederlandse support was nog dicht). Een paar dingen geprobeerd, maar werkt helaas nog niet. Ze gaan het issue intern doorzetten en verder oppakken. Met andere woorden: klantenservice lijn 1 kwam er niet uit :P.

Via een topic op Reddit zag ik in ieder geval dat ik niet de enige ben. Zal vast binnenkort een update van de app uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitedJunk
Can confirm; extern scherm (34" ultrawide 4k) + Macbook retina scherm + Sidecar (iPad Pro 11") tegelijk werkt erg soepel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 14:44

2mb

Ik zal ook wat ervaringen delen met mijn nieuwe M1 (16GB / 1TB) :)
  • Chome 87 (Intel binary) werkt wel, maar lang niet zo soepel als Safari. Twitter laden duurt gewoon een aantal seconden. Hopelijk komt morgen de gefixte versie voor ARM.
  • Firefox 84 Beta (Universal binary) werkt wel snel en soepel, stukken beter dan de Intel binary. Firefox was al mijn preferred browser, ik denk dat ie dat blijft.
    Update: wel wat crashes af en toe, bij openen van de Network tab in Developer Tools en bij het openen van LastPass
  • Ableton Live (Intel binary) werkt prima, niet super snel maar ook niet langzamer dan op een Intel mac. Ik heb nog niet al mijn VST's getest, dat is nog een hele klus qua downloaden. Native Instruments heeft al aangegeven dat ze nog niet klaar zijn met Big Sur / ARM support.
  • VS Code (Intel) werkt prima in combinatie met Node 15 en NPM 7. Zal verder updaten hier of er merkbaar performanceverschillen zijn.
En nog een handige tip: https://doesitarm.com/

[ Voor 5% gewijzigd door 2mb op 18-11-2020 12:16 ]

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:40

swv

Tip van Flip: als je in recovery mode wil komen moet je de start/touch id knop ingedrukt houden (totdat ie zegt dat je hem los mag laten) vanaf uitstand. Ik zag deze procedure nog niet terugkomen op de Apple Support pagina. Op Intel moet je nog CMD-R doen. Ik ga over naar 16GB, 8GB is toch net effe te weinig. Beetje toveren in Photoshop (ik weet het nog niet geoptimaliseerd voor M1) zorgde al voor meer dan 7GB ram gebruik en iets van 8,5GB in een swap file. Ik dacht er nog mee weg te komen voor wat hobbymatige fotobewerking omdat ik al eerder 8GB in een eerdere MacBook Pro had, maar kom nu dus van 16GB af. Dom en ongeduldig van mij :X

Wel onwijs onder de indruk over hoe vlot het systeem aanvoelde en die batterij is echt niet leeg te krijgen _/-\o_ Ik hoef trouwens geen maxed out MacBook te hebben want ik heb onlangs mijn gamepc geüpgraded maarja dat zit niet zo lekker op de bank :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
[b]swv in "[MacBook Pro 13-inch (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"Ik ga over naar 16GB, 8GB is toch net effe te weinig. Beetje toveren in Photoshop (ik weet het nog niet geoptimaliseerd voor M1) zorgde al voor meer dan 7GB ram gebruik en iets van 8,5GB in een swap file. Ik dacht er nog mee weg te komen voor wat hobbymatige fotobewerking omdat ik al eerder 8GB in een eerdere MacBook Pro had, maar kom nu dus van 16GB af.
Ah kijk da's interessan; in het Macbook Air topic gaat het ook veel over 8 of 16.. of 8.. of 16..
Afgezien van de niet-geoptimaliseerde apps (zoals phootoshop), kan je dan wel goed uit de voeten met 8gb? Met name Safari (of Chrome ARM) met een tab of 30 open, of het dan nog een beetje lekker draait..?

Want als ik al die YouTubers moet geloven kan je prima een paar 4K streams editen met de base models (8GB).

Mag ik vragen waar je dan precies vanaf komt met 16GB? Een windows desktop/laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
pimsaint schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:02:
[...]

Ah kijk da's interessan; in het Macbook Air topic gaat het ook veel over 8 of 16.. of 8.. of 16..
Afgezien van de niet-geoptimaliseerde apps (zoals phootoshop), kan je dan wel goed uit de voeten met 8gb? Met name Safari (of Chrome ARM) met een tab of 30 open, of het dan nog een beetje lekker draait..?

Want als ik al die YouTubers moet geloven kan je prima een paar 4K streams editen met de base models (8GB).

Mag ik vragen waar je dan precies vanaf komt met 16GB? Een windows desktop/laptop?
Zie mijn day 1 ervaring op de Mini met 8GB, ging echt zonder problemen en had behoorlijk wat open staan.
Safari alleen al was zo'n 20 tabbladen.

Greatsword in "[Mac Mini (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liefsnoepje
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik twijfel ook over 8 of 16 gb. Lastige keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-05 11:30
ik eigenlijk ook...ik heb nu ook 8gb...en voldoet...ondanks dat ik weleens photoshop en ik dacht dat de M1 beter met zijn ram omging...dus dacht, geen probleem....dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
Ik heb 8 genomen, die dingen zijn snel zal.
Zal de komende jaren ook snel genoeg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Nieuwe Sketch update voor Big Sur incl Universal App is zojuist uitgekomen. Nog nooit een bestand zo snel zien laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 00:22
Grrr.. Direct besteld toen het beschikbaar was, maar de mijne (MBP 13", 1TB, 16GB) komt pas maandag. :(

Ik ben vooral benieuwd naar de performance van X-code, maar daarover hoor ik nog maar weinig. Ik neem aan dat dit allemaal al ARM-optimized is.

[ Voor 42% gewijzigd door BugBoy op 18-11-2020 16:51 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitedJunk
BugBoy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:50:
Grrr.. Direct besteld toen het beschikbaar was, maar de mijne (MBP 13", 1TB, 16GB) komt pas maandag. :(

Ik ben vooral benieuwd naar de performance van X-code, maar daarover hoor ik nog maar weinig. Ik neem aan dat dit allemaal al ARM-optimized is.
Xcode werkt hier erg smooth. Vergeleken met mijn oude 15" 16GB i7 merk ik een groot verschil. Vooral werken in de storyboard werkt erg smooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Liefsnoepje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:23:
Mijn mening....
Ik zou altijd 16 GB nemen, omdat ik zowel op een iMac als mijn werklaptop (beiden met 8GB) echt stevig tegen de grenzen aan liep/loop.

De bedrijfslaptop, daar kan niks aan uitgebreid worden, en dat is dus continu applicaties en vensters dicht gooien om normaal te kunnen werken. Niks zo vervelend als een computer die ineens freezed tijdens een videocall.

Mijn iMac heb ik uitgebreid naar 24 GB en dat loopt dan ineens als een zonnetje.

Nu ja, die computers zijn echt wel verschillend, maar door de band zou die MBP toch makkelijk een jaar of 5 mee moeten kunnen, en dan is 230€ geen groot geld, als dat betekent dat je er langer mee verder kan.

Anderzijds, als ik wat YT video's bekijk, dan zijn de reacties echt enorm positief, zelfs voor zware taken op een Air met 8GB. De grootste kritiek komt er vooral op de webcam die maar 720p is, en daar vind ik dat Apple een kans gemist heeft...
Maar voor de rest... waauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:53
Liefsnoepje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:23:
Ik ook! Gebruik voornamelijk Illustrator, Photoshop, Mamp (offline development).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 00:22
ALs je Photoshop gebruikt dan is 16GB een nobrainer...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
colorsone schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:01:
[...]

Ik ook! Gebruik voornamelijk Illustrator, Photoshop, Mamp (offline development).
Dan voor 16GB gaan. Misschien dat het in sommige gevallen als een overkill is, maar niks zo vervelend als alle programma's moeten sluiten omdat je net die layer uit dat zware Photoshop bestand moet kopieren naar je Illustrator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Ik ben ook voor 16GB gegaan. Het moet niet alleen nu genoeg zijn, maar ook nog over drie (vijf?) jaar. En denk ook aan de resale value als je hem weer wilt verkopen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
- foutje -

[ Voor 95% gewijzigd door colorsone op 18-11-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
Iemand met al office geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:40

swv

pimsaint schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:02:
[...]

Je quote is stuk dus ik kreeg geen melding, maar om antwoord te geven op jouw vraag: ik ben geen gebruiker die 30 tabs heeft openstaan. Vind ik niet overzichtelijk. Ik heb dat dus niet getest. Wel heb ik nog gezien dat toen ik Youtube in een tab had openstaan deze 700MB gebruikte. Maargoed een tabje van nu.nl of tweakers.net zal daarentegen weer een stuk minder gebruiken, en doe dat keer 30 en je zal wel uitkunnen met 8GB. Je hebt ze toch niet alle 30 in een keer nodig en dan kan er eventueel nog tijdelijk wat van die geheugendata worden geparkeerd/geswapt op de snelle SSD. En dus merk je er als gebruiker weinig van. Photoshop is voor goede prestaties wel afhankelijk van veel beschikbaar geheugen voor optimale prestaties. Verder kan ik het niet meer testen voor je want de MacBook Pro is alweer op de post.

Ik kom van de instap 16” af maar de batterijduur valt tegen, hij wordt heet en blaast zo nu en dan tegen mij en de 5300m is het ook net niet. Plus ik gebruikte hem praktisch als desktop. Tja dan blijf ik toch weer plakken aan mijn Windows desktop en gebruik ik dus de 16” te weinig om er echt alles uit te halen. Door corona ben ik weer meer gaan gamen en heb ik mijn pc een flinke upgrade gegeven. Dat is voor mij voordeliger geweest dan een snelle MacBook. Mijn iPad Pro is de deur uit omdat ik die alleen gebruikte als ik MacOS niet nodig had en ik heb besloten dat ik voor mobiel licht gebruik MacOS prefereer boven iPadOS. Zodoende heb ik wel oren naar een stille MacBook met lange batterijduur en goede prestaties die uitdrukkelijk niet bedoeld is voor gebruik achter mijn bureau. Ik denk dat ik dat in de M1 chip gevonden heb. Dan heb ik dus wanneer alles achter de rug is in volgorde van power een Windows pc 32GB met RTX3080 + MacBook Pro M1 16GB + iPhone 12 Pro Max. Hopelijk dan niet veel overlap meer tussen de apparaten oftewel dat er geld blijft liggen. Dat is zonde.

Nogmaals de laptop voelt erg rap en de reviews spreken boekdelen. 8GB zal in veel gevallen voldoen waar deze laptop ook voor bedoeld is. In enkele gevallen niet, dan heb je toch echt 16GB nodig of je overstijgt alweer de doelgroep van deze instap modellen. Dat moet je zelf ontdekken net zoals ik gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Zojuist de nieuwe ARM-versie van Chrome gedownload, wat een verschil met de Intel binary. Page renders zijn praktisch instant nu en hij start ook sneller op :)

• UnitedJunk
2mb schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:06:
Zojuist de nieuwe ARM-versie van Chrome gedownload, wat een verschil met de Intel binary. Page renders zijn praktisch instant nu en hij start ook sneller op :)
Haha ik stond vandaag op het punt om Chrome te vervangen voor Safari omdat het zo enorm traag was. De Universal versie is wel echt een verschil hoor pff _/-\o_

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
UnitedJunk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:21:
[...]

Haha ik stond vandaag op het punt om Chrome te vervangen voor Safari omdat het zo enorm traag was. De Universal versie is wel echt een verschil hoor pff _/-\o_
Wat is voor iedereen de reden om Chrome te gebruiken ipv Safari?

• Greatsword
  • Niet online
aschja schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:17:
[...]

Ik gebruik voor 95% procent Safari maar 5% Chrome voor o.a. ingebouwde vertaal functie, handig als je online wilt shoppen bij andere websites waarvan je de taal (niet) spreekt/leest.

En sommige plugins zijn wel handig zoals Marktplaats Geen Spam.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
[...]

Denk dat heel erg veel Chrome gebruiken zodat ze alles gesynct hebben met de Windows-PC door in te loggen op de Google Account :)

Ikzelf gebruik Firefox (of Chrome) als extra bowser waar ik qua werk ingelogd sta (en door de betere dev-tools dan Safari heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
[...]

Persoonlijk vind ik de dev-tools in Chrome veel fijner werken dan die in Safari. Daarnaast gebruik ik ook enkele extensies die (nog) niet bestaan in Safari. Ooit hoop ik over te kunnen naar Safari, maar voor nu nog even niet.

• pimsaint
Greatsword schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik voor 95% procent Safari maar 5% Chrome voor o.a. ingebouwde vertaal functie, handig als je online wilt shoppen bij andere websites waarvan je de taal (niet) spreekt/leest.

En sommige plugins zijn wel handig zoals Marktplaats Geen Spam.
Volgens mij heeft Safari sinds Big Sur ook een ingebouwde vertaalfunctie en is het inmiddels mogelijk om chrome extensies naar Safari te porten.

Gebruik zelf Edge ivm de Office 365 synchronisatie, maar zonder office was ik zeker op safari gebleven. Stuk sneller en beter voor de batterijduur!

• Greatsword
  • Niet online
pimsaint schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:42:
[...]

Volgens mij heeft Safari sinds Big Sur ook een ingebouwde vertaalfunctie en is het inmiddels mogelijk om chrome extensies naar Safari te porten.
Is in Beta en ik zie het bijvoorbeeld niet op Amazon.de dus voorlopig nog Chrome daarvoor maar alles op Safari straks beschikbaar is zie ik geen reden meer om die browser nog te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 20:48

UTADDICT

NERF

Ik heb net mn order voor de 16" gecancelled en toch een M1 Pro met 16GB RAM besteld.

Idealiter heb ik de 16" form-factor qua scherm, maargoed, qua specs is de M1 Pro echt prima en de laatste Gaming Benchmarks zien er ook goed uit voor mijn light-gaming usage.

Wacht wel even af wat er dan volgend jaar gebeurt met de 16" modellen en stap dan evt over indien nodig.

Wel klote die levertijd, gisteren besteld en pas binnen rond 10 december.

Edit: voor mensen die interested zijn in hoe games reageren FPS-wise op de M1:

https://www.reddit.com/r/...le_m1_gaming_spreadsheet/

(Ongoing topic waar steeds meer tests & games worden toegevoegd).

[ Voor 20% gewijzigd door UTADDICT op 19-11-2020 10:50 ]

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
Ik heb de MacBook gisterenmiddag dicht geklapt met een batterij percentage van 95%
Net weer opengeklapt met 94%.
Nooit meer afsluiten dus😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 14:10
Even over de levertijden. Klopt het dat er vrijwel geen winkels zijn die de nieuwe (16GB) modellen hebben liggen? Bij Apple bestellen duurt mij te lang (ruim 3 weken levertijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
ZombieRofl schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:22:
Even over de levertijden. Klopt het dat er vrijwel geen winkels zijn die de nieuwe (16GB) modellen hebben liggen? Bij Apple bestellen duurt mij te lang (ruim 3 weken levertijd)
Ik zit in hetzelfde schuitje, mocht je een adresje tegen komen houdt ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
colorsone schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:26:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, mocht je een adresje tegen komen houdt ik me aanbevolen.
De 16 GB, 1 TB versie zijn op voorraad bij de Apple Store in Amsterdam.

Excuses, ik keek verkeerd, ze waren niet op voorraad, haha

[ Voor 10% gewijzigd door BTBoy op 20-11-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
BTBoy schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:27:
[...]

De 16 GB, 1 TB versie zijn op voorraad bij de Apple Store in Amsterdam.

Excuses, ik keek verkeerd, ze waren op voorraad, haha
Het zou niet best zijn als de 16GB versies alleen in Amsterdam verkrijgbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
Mooie video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alleen Apple gespecialiseerde winkels lijken ze te hebben. Verder alleen 8GB voor mini, Air en Pro.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

Heb net gebeld met Apple Store in Amsterdam. Die geven aan dat ze UBERHAUPT geen 16GB modellen hebben of krijgen, en die alleen thuis afgeleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
UTADDICT schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:07:
Heb net gebeld met Apple Store in Amsterdam. Die geven aan dat ze UBERHAUPT geen 16GB modellen hebben of krijgen, en die alleen thuis afgeleverd kunnen worden.
Bedankt voor het delen. Dat is het dus bestellen en +/- 3 weken wachten (of geen Macbook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
UTADDICT schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:07:
Oh begin deze week kon ik kiezen om een 16GB af te halen met als datum "Morgen". Jammer dat de 16GB versies nu niet meer af te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

ZombieRofl schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor het delen. Dat is het dus bestellen en +/- 3 weken wachten (of geen Macbook)
Ja inderdaad. Ik ga het wel dagelijks checken de komende tijd. Maarja. De mijne staat ook op 10 december helaas.

Wat gek is trouwens.

Als je MBP 13" 16GB 1TB besteld, is die SNELLER geleverd dan een variant met 512GB SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZombieRofl
UTADDICT schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:09:
[...]

Ja inderdaad. Ik ga het wel dagelijks checken de komende tijd. Maarja. De mijne staat ook op 10 december helaas.

Wat gek is trouwens.

Als je MBP 13" 16GB 1TB besteld, is die SNELLER geleverd dan een variant met 512GB SSD.
Ik vermoed dat dit komt omdat dit model minder populair is dan de 256GB en 512GB versies, dus hier nog meer van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 13-05 07:32
Denk er ook aan eentje te kopen, op black friday moet je niet hopen bij Apple zeker? Ook twijfel tussen 8gb en 16gb hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
lapino schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:33:
Denk er ook aan eentje te kopen, op black friday moet je niet hopen bij Apple zeker? Ook twijfel tussen 8gb en 16gb hier.
Vorig jaar 200,- Apple Store bon bij aankoop Pro. Ik wacht dus nog ff weekje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

Gewoon nu bestellen qua levertijd, en anders volgende week cancellen (mits je voor 16GB gaat, aangezien de levertijd dan lang genoeg is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 10:44
Vergelijking tussen de basismodellen van de intel en m1 macbook pro

Binnenkort (morgen als het goed is) ook een vergelijkingsfilmpje tussen de m1 8gb ram en m1 16gb versie

[ Voor 23% gewijzigd door Valinor op 20-11-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:04
Ik zit nog steeds te twijfelen welke uitvoering, met 16gb en hoeveel opslag erin moet, kom van een windows laptop en wil nu overstappen op macbook. Maar heb geen idee hoe het geheugen in te schatten en de opslag? Iemand advies of een goed youtube filmpje die het uitlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:35
jasper2603 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:44:
Ik zit nog steeds te twijfelen welke uitvoering, met 16gb en hoeveel opslag erin moet, kom van een windows laptop en wil nu overstappen op macbook. Maar heb geen idee hoe het geheugen in te schatten en de opslag? Iemand advies of een goed youtube filmpje die het uitlegt?
Ik zou persoonlijk voor 16GB gaan. Het is niet mogelijk om dit later uit te breiden, dus het zou zonde zijn als je over maanden moet ondervinden dat 8GB toch niet voldoende blijkt te zijn. Opslag is natuurlijk heel persoonlijk en het is moeilijk om daar een advies over te geven. Ik heb altijd genoeg gehad aan 512GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

Yep, 16GB.

Ik heb ook echt ZAT aan 512GB omdat ik overal cloud storage en externe SSD's heb. Maar is personal preference. Ik zou nooit 1TB aan data op mn laptop zelf hebben.

Edit:

Iemand enig idee of deze monitor een beetje zal werken op de M1?
https://www.coolblue.nl/product/819338/aoc-c27g1.html

[ Voor 27% gewijzigd door UTADDICT op 20-11-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
lapino schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:33:
Aangezien de Air en Pro vrijwel gelijk presteren zit het verschil in "pro" hem eigenlijk meer in de keuze tussen 8gb en 16gb. Als je het geld prima kan missen natuurlijk een no-brainer maar als het écht een lastige overweging is, dan heb je hier misschien nog iets aan: The NEW M1 Macs - Should You Get The 8GB or 16GB Version?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:22
Ik heb nog zelf een vraagje, ik zie vooral fps benchmarks van de Pro met 8GB RAM, maar ik heb de 16GB versie besteld, zullen de fps benchmarks daarvan dan hoger liggen of is de CPU/GPU gewoon de bottleneck?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

RazorMaron schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:14:
Ik heb nog zelf een vraagje, ik zie vooral fps benchmarks van de Pro met 8GB RAM, maar ik heb de 16GB versie besteld, zullen de fps benchmarks daarvan dan hoger liggen of is de CPU/GPU gewoon de bottleneck?
Er zijn wat voorzichtige Benchmarks die laten zien dat de Pro met 16GB wat hogere scores haalt, maar nog te weinig tot nu toe. Vind ik zelf ook heel irritant, ik heb ook de 16GB besteld.

Ik verwacht wel dat er verschil is, aangezien het om gedeeld geheugen gaat, en verwacht niet dat de CPU een bottleneck zal zijn als je naar de diverse 8GB testen kijkt.
pimsaint schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 03:17:
[...]

Aangezien de Air en Pro vrijwel gelijk presteren zit het verschil in "pro" hem eigenlijk meer in de keuze tussen 8gb en 16gb. Als je het geld prima kan missen natuurlijk een no-brainer maar als het écht een lastige overweging is, dan heb je hier misschien nog iets aan: The NEW M1 Macs - Should You Get The 8GB or 16GB Version?
Zit toch wel een verschil in bepaalde benchmarks hoor. Voornamelijk door de actieve koeling, en in mindere mate door de 1 extra GPU core. 8GB Air vs 8GB Pro dan.

Zie bijv. YouTube: MacBook Air M1 vs MacBook Pro M1 (2020) // Is The Pro Even Worth It?

Alleen, het hangt van je gebruik af. Als je geen langdurige taken verricht zul je het niet merken.

[ Voor 40% gewijzigd door UTADDICT op 21-11-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
UTADDICT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:22:
[...]

Er zijn wat voorzichtige Benchmarks die laten zien dat de Pro met 16GB wat hogere scores haalt, maar nog te weinig tot nu toe. Vind ik zelf ook heel irritant, ik heb ook de 16GB besteld.

Ik verwacht wel dat er verschil is, aangezien het om gedeeld geheugen gaat, en verwacht niet dat de CPU een bottleneck zal zijn als je naar de diverse 8GB testen kijkt.
Bedoel je met 'te weinig tot nu toe' het verschil in scores? Of bedoel je dat er te weinig benchmarks zijn om die conclusie te kunnen trekken?

Ik denk eigenlijk ook dat vooral de GPU de bottleneck gaat zijn, aangezien je in de verschillende reviews die toch wel de 100% ziet aantikken. Voor RAM vind ik dat een beetje vager, aangezien die niet zo'n optie hebben waarin je dat kan zien.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT

UTADDICT

NERF

RazorMaron schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:15:
[...]

Bedoel je met 'te weinig tot nu toe' het verschil in scores? Of bedoel je dat er te weinig benchmarks zijn om die conclusie te kunnen trekken?

Ik denk eigenlijk ook dat vooral de GPU de bottleneck gaat zijn, aangezien je in de verschillende reviews die toch wel de 100% ziet aantikken. Voor RAM vind ik dat een beetje vager, aangezien die niet zo'n optie hebben waarin je dat kan zien.
Aantal tests idd.

RAM & GPU zijn veel meer verbonden bij de M1. Aangezien het gedeeld geheugen tussen CPU/GPU is. Daarom denk ik dat GPU ook veel minder een bottleneck zal zijn bij 16GB. Hoewel, wel alleen merkbaar bij langere tests / werkzaamheden, omdat de M1 op een of andere manier vrij efficient met RAM om lijkt te gaan / betere optimalisatie..

[ Voor 7% gewijzigd door UTADDICT op 21-11-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
UTADDICT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:33:
[...]

Hoewel, wel alleen merkbaar bij langere tests / werkzaamheden, omdat de M1 op een of andere manier vrij efficient met RAM om lijkt te gaan / betere optimalisatie..
Ik hoop dat in ieder geval dat ik een hele maar dan ook een hele brede scala aan games kan spelen en tegelijkertijd ook met OBS kan opnemen zonder dat ik lag/lag spikes ervaar.

Nu met CrossOver en Rosetta 2 is die scala aan games beschikbaar, nu maar hopen dat de Pro 16GB mijn wens aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arts.timothy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05-2024
Levering lijkt sneller te gaan dan dat ze initieel aangeven. Ik heb op 13 november een MacBook Pro met 16GB ram besteld en kreeg als verwachte leverdatum 7-14 december.

Vanochtend een e-mail ontvangen dat de Macbook is verzonden met UPS (UPS Worldwide Express Saver) vanuit China met als verwachte leverdatum 1 december. Ben benieuwd of UPS daadwerkelijk 10 dagen hiervoor nodig heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
arts.timothy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:18:
[...]

Levering lijkt sneller te gaan dan dat ze initieel aangeven. Ik heb op 13 november een MacBook Pro met 16GB ram besteld en kreeg als verwachte leverdatum 7-14 december.

Vanochtend een e-mail ontvangen dat de Macbook is verzonden met UPS (UPS Worldwide Express Saver) vanuit China met als verwachte leverdatum 1 december. Ben benieuwd of UPS daadwerkelijk 10 dagen hiervoor nodig heeft...
Hmm, interessant.. kan je dat ook in de status zien? Ik zie geen updates bij mij en ik krijg ook geen mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Iemand al geprobeerd om twee externe schermen aan te sluiten? Ben toch benieuwd wat er gebeurd, en aangezien ik maar één scherm heb kan ik het niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-05 22:06
Die monitor zal zeker wel werken, houdt er wel rekening mee dat het scherm maar 1080P is oftewel FHD en eigenlijk wil je tegenwoordig toch wel QHD.
UTADDICT schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:26:
Yep, 16GB.

Ik heb ook echt ZAT aan 512GB omdat ik overal cloud storage en externe SSD's heb. Maar is personal preference. Ik zou nooit 1TB aan data op mn laptop zelf hebben.

Edit:

Iemand enig idee of deze monitor een beetje zal werken op de M1?
https://www.coolblue.nl/product/819338/aoc-c27g1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorlexxx
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-01 08:45
arts.timothy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:18:
[...]

Ik heb een 16gb Pro op 10 november besteld (leverdatum 26 november) en kreeg op 17 november een verzendbevestiging met t&t van DHL en hier staat sinds die tijd dat zendinginformatie in Eindhoven is ontvangen. Ben benieuwd waar de Macbook op dit moment is O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ishy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Levering morgen - 16GB model/512 disk.
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Pro 13" (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Air (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.