Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mede-auteur:
  • robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

robcoenen

Mac Mini (M2 & M2 Pro)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIZ2WXvg49T2GQTxCuQ2IoFHCpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUpiPZN4Cgx64QrOXchK6gag.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4bQ6i2IuT72nkeFG1H0vAFGnaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amiZUBzuifer2nL6mKwvUBCy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz6lCxbtSWIZq2zV8eR9Q4yoi5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsXzNnAR5rvgtFsoofSwhzHd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ast7dUEZao9ltgBVsm29lkfzmDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKPbryCxRaDnHZ8L43UPLy0Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Greatsword op 20-01-2023 10:52 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 13:15
Ik zou graag ter vervanging van mijn iMac 27" uit 2012 een Mac Mini M2 kopen maar het grote vraagstuk bij mij blijft nog altijd... welk scherm moet ik hiervoor voorzien?
Kleiner dan 27" wil ik helemaal niet gaan.
Mijn gebruikersprofiel is huis-tuin-keuken gebruik, programmeren en gamen over de cloud (Shadow of GeforceNow).

Totaal geen idee welk scherm ik best kan aanschaffen.
Iemand met goede ervaringen van schermen voor een Mac Mini?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Redondo77 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:41:
Ik zou graag ter vervanging van mijn iMac 27" uit 2012 een Mac Mini M2 kopen maar het grote vraagstuk bij mij blijft nog altijd... welk scherm moet ik hiervoor voorzien?
Kleiner dan 27" wil ik helemaal niet gaan.
Mijn gebruikersprofiel is huis-tuin-keuken gebruik, programmeren en gamen over de cloud (Shadow of GeforceNow).

Totaal geen idee welk scherm ik best kan aanschaffen.
Iemand met goede ervaringen van schermen voor een Mac Mini?
Studio Display natuurlijk!

Prachtig ding om te zien en werk er dagelijks mee.

Volgens mij hebben ze die Mini's expres goedkoper gemaakt zodat mensen nog budget overhouden voor dat scherm ;)

Werd in het filmpje ook volop gepromoot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFWI6XdDnmGTLf0wlryn0ChSuNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZcf7zYGSNoWK4T6gj6GK1Pn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Greatsword op 17-01-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 22:57
Eindelijk de M2 Mini jeej :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Hahaha, jij had toch al een Macbook Pro gehaald of ga je nu toch over naar de Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Greatsword schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Hahaha, jij had toch al een Macbook Pro gehaald of ga je nu toch over naar de Mini?
Haha klopt! De MBP is voor mijzelf maar ik heb een bedrijfje dus de Mac Mini is voor medewerkers op kantoor. Ik twijfel alleen om (voor de langere termijn) te kiezen voor 16GB, dat scheelt excl. btw 'maar' €193 (€591 vs €784).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DBreda schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Haha klopt! De MBP is voor mijzelf maar ik heb een bedrijfje dus de Mac Mini is voor medewerkers op kantoor. Ik twijfel alleen om (voor de langere termijn) te kiezen voor 16GB, dat scheelt excl. btw 'maar' €193 (€591 vs €784).
Niet twijfelen over die 16GB, doen!

Zit zelf net even naar de 10GB Ethernet optie te kijken maar de levertijd gaat dan wel gelijk naar 21 Feb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-04 00:25
Mooi voor software ontwikkelaars om te zien dat de Mac Mini weer boven 16GB kan gaan! Helpt zeker met meerdere VM's te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-04 10:02
Hoe zit dat nu met de 256GB ssd in deze mac mini? Is dat dezelfde als in de Macbook air m2?

De Macbook air m2 heeft namelijk maar één 256GB NAND-chip in plaats van 2x 128GB.

Zolang dat niet duidelijk is wacht ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 21:18

Pixelmagic

Ubergeek

roT- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:48:
Hoe zit dat nu met de 256GB ssd in deze mac mini? Is dat dezelfde als in de Macbook air m2?

De Macbook air m2 heeft namelijk maar één 256GB NAND-chip in plaats van 2x 128GB.

Zolang dat niet duidelijk is wacht ik nog even.
Wat is het verschil en waar merk je dat ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:11
Pixelmagic schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:07:
[...]

Wat is het verschil en waar merk je dat ?
1) snelheid van de chip (de helft)
2) nee. In verreweg 99% van de use scenario’s niet. Maar ja, benchmarks enzo. Als je veel en op grote schaal grote bestanden wegschrijft dan ga je het merken. Dat gelul over tragere swap is echt lariekoek voor huis tuin en keuken gebruik. Het levert daarnaast mooie YT click bait videos op.

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 17-01-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:14

alienfruit

the alien you never expected

Besloten om de Mac Mini M2 Pro beste cpu + 32gig en 1TB en 10gigabit ethernet voor £1825 / €2073. Nette prijs. Ik wilde eerst een Mac Studio kopen maar dit is de beste optie denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
WouterL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:18:
[...]

1) snelheid van de chip (de helft)
2) nee. In verreweg 99% van de use scenario’s niet. Maar ja, benchmarks enzo. Als je veel en op grote schaal grote bestanden wegschrijft dan ga je het merken. Dat gelul over tragere swap is echt lariekoek voor huis tuin en keuken gebruik. Het levert daarnaast mooie YT click bait videos op.
Je gaat wel erg kort door de bocht. Grotendeels mee eens. Maar heb toevallig de macbook air m2 8/256GB en daarvoor de macbook air m1 8/256GB en ik merk het wel.

Daarbij moet het gewoon een vooruitgang zijn en niet opeens voor de helft langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
roT- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Je gaat wel erg kort door de bocht. Grotendeels mee eens. Maar heb toevallig de macbook air m2 8/256GB en daarvoor de macbook air m1 8/256GB en ik merk het wel.

Daarbij moet het gewoon een vooruitgang zijn en niet opeens voor de helft langzamer.
Waar merk je het bijvoorbeeld aan dan? Daar ben ik oprecht wel benieuwd naar. Ik heb ze namelijk ook beide gehad. Overigens ben ik het met je eens dat het bizar is dat je zo veel geld betaalt en dat de SSD op de koop toe twee keer zo langzaam is. Alleen het idee al.

[ Voor 13% gewijzigd door WouterL op 17-01-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Ik werk inderdaad af en toe met grote bestanden en projecten. Maar dat is vrij incidenteel.

Over dat swap verhaal, de ssd wordt dan ingezet als swap memory met name kom je daar in aanraking mee juist bij het 8/256gb model.

En wat heeft swap memory graag? Juist snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Blijft lastig Mac Studio vs Mac Mini M2. Hoop dat een benchmark snel komt voor beide. Mac Studio is wel wat lastiger om in de koffer te stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben ook wel in de markt voor de nieuwe M2. Iemand enig idee of een post-bachelor opleiding ook telt voor het EDU programma?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36

Py.

alienfruit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 04:55:
Blijft lastig Mac Studio vs Mac Mini M2. Hoop dat een benchmark snel komt voor beide. Mac Studio is wel wat lastiger om in de koffer te stoppen
Bij de Mac Studio heb je ook nog kans op het 'fluit' syndroom wat op een hardware probleem lijkt. Ik heb eind vorig jaar na een week het apparaat teruggestuurd omdat de enige manier om het apparaat enigszins werkbaar te maken het afdichten van koelgaten en een tooltje om de ventitalorsnelheid aan te passen me te ver ging voor een dergelijk duur apparaat. Je kunt ze om blijven wisselen tot je een hebt die niet fluit, maar dar wordt ook niemand blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:34
alienfruit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 04:55:
Mac Mini M2 Pro - 12 core CPU - 32GB MEM - 1TB SSD - 2.604,-
Mac Studi M1 Max - 10 core CPU - 32 GB MEM - 1TB SSD - 2.558,-

Ik had gekozen voor de M2, namelijk:
M2 Pro: 8x high-performance cores + 4x high-efficiency cores
M1 Max: 8x high-performance cores + 2x high-efficiency cores

Ik heb geen benchmark gezien, maar ik denk niet dat een M1 Max high-performance core beter presteert dan een M2 Pro high-performance core.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
roT- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:39:
Ik werk inderdaad af en toe met grote bestanden en projecten. Maar dat is vrij incidenteel.

Over dat swap verhaal, de ssd wordt dan ingezet als swap memory met name kom je daar in aanraking mee juist bij het 8/256gb model.

En wat heeft swap memory graag? Juist snelheid..
Ik snap de theorie, maar bij dagelijks gebruik loop je er niet tegenaan, tenzij je dus inderdaad het apparaat professioneel aan het gebruiken bent. Dan ben je die 1%. De 99% die hoort zoiets en denken: ik heb die 512gb nodig! Onzin natuurlijk, maar ja, fomo.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 18-01-2023 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
DennusB schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:49:
Ben ook wel in de markt voor de nieuwe M2. Iemand enig idee of een post-bachelor opleiding ook telt voor het EDU programma?
Je kunt bij apple gewoon bestellen als 'student'. Het is niet alsof daar verder nog een check op zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo77
Heb ik al naar gekeken... maar die prijs man :o

Zoek misschien toch naar iets betaalbaarders... maar zie door het bos de bomen niet meer.

Ga nog wat research doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Redondo77 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Zoek misschien toch naar iets betaalbaarders... maar zie door het bos de bomen niet meer.

Hou ook V&A in de gaten zou ik zeggen, afgelopen week nog voor een hele mooie prijs voorbij gekomen.

v&a aangeboden: Apple Studio Display (kantelbare standaard, standaard glas) A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:58
Hou hield de M1 mini zich eigenlijk tegenover de M1 iMac?
De mini kan qua prijs ook flink oplopen als je een Apple keyboard en muis erbij koopt, plus een degelijk scherm. Dan kom je al snel bij de iMac in de buurt.
Verwacht niet snel een M2 iMac.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

c-nan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Mac Mini M2 Pro - 12 core CPU - 32GB MEM - 1TB SSD - 2.604,-
Mac Studi M1 Max - 10 core CPU - 32 GB MEM - 1TB SSD - 2.558,-

Ik had gekozen voor de M2, namelijk:
M2 Pro: 8x high-performance cores + 4x high-efficiency cores
M1 Max: 8x high-performance cores + 2x high-efficiency cores

Ik heb geen benchmark gezien, maar ik denk niet dat een M1 Max high-performance core beter presteert dan een M2 Pro high-performance core.
Ja, inderdaad en de Mac Mini past ook beter in de koffer zodat het minder opvalt bij de douane en dan heb je toch voor minder dan €2000 een nieuwe desktop computer :) Met een beetje geluk komen er begin volgende week benchmarks met goed nieuws ;)

Er zit volgens ook niet veel meer elektronica meer inde Mac Mini dat los kan tikken in het vliegtuig.

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 18-01-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Echt een patroon voor de introductie van de M-processoren is er nog niet, maar neem aan dat elke Mac straks ook elke generatie van de soc krijgt (Mac Pro misschien uitgezonderd, maar dat is altijd al een buitenbeentje geweest).

Nu de MB Air, alle MBP's en de Mini's voorzien zijn van de M2 blijven er nog een aantal Mac's over: de iMac, Mac Studio en Mac Pro. En daarna zal de M3 wel in beeld komen. Ik verwacht dit jaar nog wel een M2 iMac, in ieder geval de 24" (specbump, zonder uiterlijke wijzigingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
VincentG schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:44:
Hou hield de M1 mini zich eigenlijk tegenover de M1 iMac?
De mini kan qua prijs ook flink oplopen als je een Apple keyboard en muis erbij koopt, plus een degelijk scherm. Dan kom je al snel bij de iMac in de buurt.
Verwacht niet snel een M2 iMac.
De limitatie van de iMac is het 24" scherm. Heb er kort even 1 gehad maar <27" was voor mij echt te beperkt. Qua performance eigenlijk niks op aan te merken behalve dat het basis model wel erg karig is met zo weinig aansluitpoorten. Dan is de Mac Mini net iets praktischer met Ethernet, USB-C en HDMI.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBreda
Ik heb een Mac Mini M2 16GB 256GB besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:41
Greatsword schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:28:
[...]

De limitatie van de iMac is het 24" scherm. Heb er kort even 1 gehad maar <27" was voor mij echt te beperkt. Qua performance eigenlijk niks op aan te merken behalve dat het basis model wel erg karig is met zo weinig aansluitpoorten. Dan is de Mac Mini net iets praktischer met Ethernet, USB-C en HDMI.
Ligt volgens mij echt aan de doelgroep. De iMac 24" is dus niet voor jou bedoeld. De ervaren gebruiker zal toch voor een losse monitor kiezen. De 24" is voor (om het oneerbiedig te zeggen) de oma's en de opa's bedoeld die geen monitor hebben en dit erbij willen hebben. Een laptop is te klein voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Ik twijfel tussen het M2 instapmodel met de verwachting dat ik die na 3 of 4 jaar weer moet vervangen door een nieuw instapmodel of de M2 Pro met de verwachting dat die een stuk langer mee gaat. Is de verwachting dat de M2 Pro een stuk langer mee gaat realistisch?

Voor wat ik er op wil doen kan ik nu prima uit de voeten met het M2 instapmodel dus de keuze voor de M2 Pro zou 'm puur zitten in de verwachting dat die langer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:05
SamSid schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Ligt volgens mij echt aan de doelgroep. De iMac 24" is dus niet voor jou bedoeld. De ervaren gebruiker zal toch voor een losse monitor kiezen. De 24" is voor (om het oneerbiedig te zeggen) de oma's en de opa's bedoeld die geen monitor hebben en dit erbij willen hebben. Een laptop is te klein voor ze.
Ik ken er die een iMac hebben of best willen hebben en twintiger of dertiger zijn. Daar zitten ook mensen onder die het voor hun werk (incl grafisch ontwerp) gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
htf99 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:54:
Ik twijfel tussen het M2 instapmodel met de verwachting dat ik die na 3 of 4 jaar weer moet vervangen door een nieuw instapmodel of de M2 Pro met de verwachting dat die een stuk langer mee gaat. Is de verwachting dat de M2 Pro een stuk langer mee gaat realistisch?

Voor wat ik er op wil doen kan ik nu prima uit de voeten met het M2 instapmodel dus de keuze voor de M2 Pro zou 'm puur zitten in de verwachting dat die langer mee kan.
Koop alleen de Pro als je daadwerkelijk de performance nodig hebt. In veel taken zal het verschil niet eens merkbaar zijn. Ze zullen allebei lang meegaan maar de 1 doet op lange termijn wat zaken sneller. Lig je daar wakker van? Zijn die paar extra sec/minuten cruciaal voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

SamSid schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:46:
[...]

De ervaren gebruiker zal toch voor een losse monitor kiezen. De 24" is voor (om het oneerbiedig te zeggen) de oma's en de opa's bedoeld die geen monitor hebben en dit erbij willen hebben. Een laptop is te klein voor ze.
Een AIO heeft nadelen omdat je alles moet vervangen als je iets wilt upgraden, maar het scherm is verder top. Ik heb jaren met plezier op een 27" iMac gewerkt. In de basis is dat hetzelfde scherm als ik nu in m'n Studio Display heb, op de hoeveelheid nits na. Ik kan mij niet voorstellen dat het bij de huidige 24" ineens minder is. Dat een iMac enkel voor opa's en oma's is slaat imho nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htf99
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Koop alleen de Pro als je daadwerkelijk de performance nodig hebt. In veel taken zal het verschil niet eens merkbaar zijn. Ze zullen allebei lang meegaan maar de 1 doet op lange termijn wat zaken sneller. Lig je daar wakker van? Zijn die paar extra sec/minuten cruciaal voor je?
De mini zal alleen gebruikt worden voor e-mail, webbrowsen, muziek luisteren e.d. dus het instapmodel lijkt dan de beste keuze.
Het enige waar ik mij emotioneel dan nog overheen moet zetten is dat de mini met 8gb/256gb een iMac uit 2012 vervangt met 24gb/1tb SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
htf99 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:04:
[...]

De mini zal alleen gebruikt worden voor e-mail, webbrowsen, muziek luisteren e.d. dus het instapmodel lijkt dan de beste keuze.
Het enige waar ik mij emotioneel dan nog overheen moet zetten is dat de mini met 8gb/256gb een iMac uit 2012 vervangt met 24gb/1tb SSD :)
Voor dat soort toepassingen is de instap meer dan genoeg en daar heb je ook geen 24GB RAM voor nodig ;)

Opslag lekker extern regelen, gebruik zelf al jaren een (Synology)NAS en voor onderweg soms een Samsung T7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Tom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Een AIO heeft nadelen omdat je alles moet vervangen als je iets wilt upgraden, maar het scherm is verder top. Ik heb jaren met plezier op een 27" iMac gewerkt. In de basis is dat hetzelfde scherm als ik nu in m'n Studio Display heb, op de hoeveelheid nits na. Ik kan mij niet voorstellen dat het bij de huidige 24" ineens minder is. Dat een iMac enkel voor opa's en oma's is slaat imho nergens op.
Je denkt nog steeds vanuit jou ervarenheid. Met de opa's en oma's bedoel ik niet letterlijk de opa's en de oma's ik doelde op de groep die niet zoveel heeft met computers. En ja dat kunnen ook twintigers en dertigers zijn. Deze groep ziet alleen een leuk kastje. Daarom heeft Apple ook zoveel mooie kleurtjes voor gemaakt. Deze groep maakt het echt niet uit of er wel of geen UTP zit. Totdat ze door een ervaren familielid zoals jij daar op gewezen worden. Voor die groep is een 24" goed. Omdat ze de iMac in de woonkamer willen hebben en deze moet niet te veel plek in beslag nemen. Want het is maar een zwarte vlek wanneer deze uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htf99
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Voor dat soort toepassingen is de instap meer dan genoeg en daar heb je ook geen 24GB RAM voor nodig ;)

Opslag lekker extern regelen, gebruik zelf al jaren een (Synology)NAS en voor onderweg soms een Samsung T7.
De 24 Gb was destijds voor VM's. Die heb ik nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

SamSid schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Je denkt nog steeds vanuit jou ervarenheid. Met de opa's en oma's bedoel ik niet letterlijk de opa's en de oma's ik doelde op de groep die niet zoveel heeft met computers. En ja dat kunnen ook twintigers en dertigers zijn. Deze groep ziet alleen een leuk kastje. Daarom heeft Apple ook zoveel mooie kleurtjes voor gemaakt. Deze groep maakt het echt niet uit of er wel of geen UTP zit. Totdat ze door een ervaren familielid zoals jij daar op gewezen worden. Voor die groep is een 24" goed. Omdat ze de iMac in de woonkamer willen hebben en deze moet niet te veel plek in beslag nemen. Want het is maar een zwarte vlek wanneer deze uit staat.
Maar wat is je punt? Ik denk ook dat de iMac voor heel veel mensen, inclusief opa's en oma's, een uitstekende computer is. Ik zie alleen niet in waarom dat voor ervaren mensen niet het geval zou zijn en die volgens jou enkel voor een los scherm gaan. Het één sluit het ander niet uit. Niet iedereen heeft de behoefte om alles los te kunnen upgraden, of aan tig poorten (overigens zit UTP wel op de modellen boven het basismodel, alleen dan verwerkt in de stekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier in de markt voor een Mac Mini voor M2 voor m'n DJ Hobby : VirtualDJ en LightKey app in gebruik voor het aansturen van DMX verlichting. Neem aan dat dat wel met de instapper moet kunnen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:28:
Hier in de markt voor een Mac Mini voor M2 voor m'n DJ Hobby : VirtualDJ en LightKey app in gebruik voor het aansturen van DMX verlichting. Neem aan dat dat wel met de instapper moet kunnen toch?
Waarom twijfel je daar aan? Wat zeggen de systeemvereisten van die applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Waarom twijfel je daar aan? Wat zeggen de systeemvereisten van die applicaties?
Omdat ik hier iedereen hoor zeggen dat de instapper wel heel weinig geheugen heeft.
Requirements van VirtualDJ :
Intel® i5™ or better, or M1 processor or better
macOS 12 or newer
Multi-channel soundcard
8 GB RAM or more
En van LightKey :
Mac computer with M1, M2, or Intel processor RUNS NATIVELY ON M1 AND M2 MACS
macOS 11 or later (fully compatible with macOS 13 Ventura)
8GB of memory
750MB of available storage
Screen size of at least 1200 × 700 pixels
DMX Output
One of the supported USB or network interfaces
Dat zou dus prima moeten gaan!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Omdat ik hier iedereen hoor zeggen dat de instapper wel heel weinig geheugen heeft.

[...]

En van LightKey :

[...]

Als ik het zo lees voldoe je aan het minimum dus dat moet gewoon fatsoenlijk draaien echter is dat natuurlijk een gevalletje van hoe intensief je dat programma belast en of je op de achtergrond dan ook nog veel zware taken heb draaien.

Ik ben niet echt thuis in Audio applicaties maar ik kan me voorstellen dat als je tientallen tracks en samples wilt toepassen dat je dan wel tegen limieten begint aan te lopen.

Vaak zeg ik dan ook voor basis en hobby gebruik is 8GB meer dan genoeg. Als jij er echter je brood mee verdient of wilt gaan verdienen dan is die upgrade voor 230,- naar 16GB natuurlijk een kleine extra investering die op termijn zichzelf wel terugbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DennusB schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:38:
[...]
En van LightKey :
[...]
Als je beide applicaties samen draait en ze vragen allebei 8 gig RAM of meer, dan neem je beter de 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Tom schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Maar wat is je punt? Ik denk ook dat de iMac voor heel veel mensen, inclusief opa's en oma's, een uitstekende computer is. Ik zie alleen niet in waarom dat voor ervaren mensen niet het geval zou zijn en die volgens jou enkel voor een los scherm gaan. Het één sluit het ander niet uit. Niet iedereen heeft de behoefte om alles los te kunnen upgraden, of aan tig poorten (overigens zit UTP wel op de modellen boven het basismodel, alleen dan verwerkt in de stekker).
Je ging in op een bericht van mij op Greatsword. Hij vond het voor zijn doeleinden het 24" scherm een limitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 19:04
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn LG 32UL950-W 32 INCH 4K op de Mac mini M1. Nog niet goedkoop, maar wel goedkoper dan het studio display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18
j.f.otten schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn LG 32UL950-W 32 INCH 4K op de Mac mini M1. Nog niet goedkoop, maar wel goedkoper dan het studio display
Lenovo L32p-30, op amazon.de al een tijdje voor €299 te krijgen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
saturn21 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Lenovo L32p-30, op amazon.de al een tijdje voor €299 te krijgen _/-\o_
399 bedoel je gok ik? https://www.amazon.nl/dp/...N=B09D3Z7CGW&linkCode=asn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
j.f.otten schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Thx... ga ik eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:07
Vandaag de knoop doorgehakt! Mac Mini M2 gekocht met 16GB RAM.

Wil hem gaan gebruiken om een beetje video's op te bewerken, daarnaast wil ik er een VM op draaien waar ik Unraid op draai i.c.m. Plex Media Server, Sonarr, Radarr, Ombi etc. . Ben benieuwd :) Eerste Mac Mini. Wel altijd MacBook's gehad.

Via Apple kom ik er nog niet uit. Maar is het mogelijk om een 4K monitor 120/144hz aan te sluiten op de Mac Mini M2? Ik dacht zelf dat dit kon via Thunderbolt naar Displayport. Apple is hier niet duidelijk in.

[ Voor 26% gewijzigd door mprkooij op 19-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBreda
Dit wordt ook mijn eerste Mac Mini :) Voor medewerkers op kantoor, dus vooral kantoorwerkzaamheden. Toch gekozen voor 16GB, want hij mag van mij wel gewoon 10 jaar mee gaan en voor die 193 euro extra (excl. btw) heb ik dat er wel voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:13:
Vandaag de knoop doorgehakt! Mac Mini M2 gekocht met 16GB RAM.

Wil hem gaan gebruiken om een beetje video's op te bewerken, daarnaast wil ik er een VM op draaien waar ik Unraid op draai i.c.m. Plex Media Server, Sonarr, Radarr, Ombi etc. . Ben benieuwd :) Eerste Mac Mini. Wel altijd MacBook's gehad.

Via Apple kom ik er nog niet uit. Maar is het mogelijk om een 4K monitor 120/144hz aan te sluiten op de Mac Mini M2? Ik dacht zelf dat dit kon via Thunderbolt naar Displayport. Apple is hier niet duidelijk in.
Tijdje niet gezien in de Mac topics ;)

De meeste van die applicaties draaien tegenwoordig allemaal op mijn Synology NAS.

Over 4K@120/144hz lees ik aardig wat discussie over de bekabeling.

https://www.reddit.com/r/...mac_with_thunderboltusb4/?

https://www.reddit.com/r/...a_4k_panel_at_144hz_over/?

https://dough.community/t...-144hz-on-my-m1-mac/30176

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Aangezien er een hele horde aan mensen twijfelen tussen de pro en non-pro. Neem de non-pro tenzij je wekelijks iets met audio, video of fotobewerking doet. Heb zelf een pro in de macbook genomen voor games, maar de support is nog altijd dermate dramatisch dat dat niet de moeite is. Ook speelt mee dat Macos geen 32 bit games meer ondersteunt. Je geld is beter besteed bij Geforce Now of een gaming laptop.

Voor al het andere gebruik is de M2 snel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ronwiel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:34:
Heb zelf een pro in de macbook genomen voor games, maar de support is nog altijd dermate dramatisch dat dat niet de moeite is. Ook speelt mee dat Macos geen 32 bit games meer ondersteunt. Je geldt is beter besteed bij Geforce Now of een gaming laptop.
Ook speciaal een topic voor 😏Games op de Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10
Eerst maar eens de eerste reviews afwachten voordat ik overstap, ben nog prima tevreden met mijn M1.
Vooral het verbruik en de snelheid van externe opslag ben ik benieuwd naar.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
audiojunk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:00:
Eerst maar eens de eerste reviews afwachten voordat ik overstap, ben nog prima tevreden met mijn M1.
Vooral het verbruik en de snelheid van externe opslag ben ik benieuwd naar.
Overstappen van een M1 naar M2 lijkt mij een beetje overdreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
DBreda schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Overstappen van een M1 naar M2 lijkt mij een beetje overdreven :)
Overstappen van een M1 naar een M2 Pro basis lijkt me niet zo overdreven (afgezien van de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10
Ja wordt dan de basis M2 Pro, hopelijk weer een scherpe aanbieding op Amazon.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:50

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

mprkooij schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:13:

Op de m1 heb ik het zo gedaan via usbc. Werkt top.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
audiojunk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:47:
Ja wordt dan de basis M2 Pro, hopelijk weer een scherpe aanbieding op Amazon.
Dan moet je wel op de basis blijven. Neem je de 10gbit. Dan zit je al richting de base studio.

Zou dit werken op de base Mac mini M2 werken? YouTube: Apple Mac Mini M1 (A2348) SSD Upgrade 500GB to 2TB
Dan heb je heel goedkoop 2tb, nu nog een adres in Nederland vinden die dat wilt doen.

[ Voor 30% gewijzigd door SamSid op 20-01-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:39
Weet iemand of DP MST is ondersteud via usb-C? (ik bedoel mac mini USB-C -> dell U2520D -> DP kabel -> U2520D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
marc1990 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:55:
Weet iemand of DP MST is ondersteud via usb-C? (ik bedoel mac mini USB-C -> dell U2520D -> DP kabel -> U2520D)
Nee MST of Daisy Chaining werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:39
Greatsword schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Nee MST of Daisy Chaining werkt niet.
Dat is jammer. Kan ik dan wel gewoon met twee USB-C kabels direct naar mijn twee U2520D? Of moet ik dan ook nog een bijzonder Thunderbolt kabel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
marc1990 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Dat is jammer. Kan ik dan wel gewoon met twee USB-C kabels direct naar mijn twee U2520D? Of moet ik dan ook nog een bijzonder Thunderbolt kabel hebben?
Als de USB-C alleen een data kabel is gaat het niet werken, maar volgens mij werken die kabels die standaard bij Dell monitoren zitten wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

marc1990 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Volgens mij is dat ook niet mogelijk. 1 monitor via usb-c en de andere monitor moet via hdmi.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 22:25
Graag aub advies om mijn oude iMac 5K (late 2015) die voorzien is van 500GB SSD en 24GB geheugen ter vervanging. Als amateurfotograaf werk ik al verschillende jaren met Adobe Photoshop en Ligtroom. En zou graag het OS dat niet meer ondersteund wordt en hardware willen updaten.

Helaas is er nog steeds geen rechtstreekse opvolger voor de 27” iMac. Dit betekent dat enkel onderstaande opties aan bod komen.

Een Mac mini is sinds gisteren verkrijgbaar met M2 en M2 Pro.
Een Mac Studio is verkrijgbaar met M1 Max en M1 Ultra, maar wel aan de dure kant.

Zou een nieuwe Mac mini met M2 (plus aparte monitor) een mogelijkheid zijn of kijk ik beter naar Mac mini met M2 Pro om mijn iMac te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:57:
Graag aub advies om mijn oude iMac 5K (late 2015) die voorzien is van 500GB SSD en 24GB geheugen ter vervanging. Als amateurfotograaf werk ik al verschillende jaren met Adobe Photoshop en Ligtroom. En zou graag het OS dat niet meer ondersteund wordt en hardware willen updaten.

Helaas is er nog steeds geen rechtstreekse opvolger voor de 27” iMac. Dit betekent dat enkel onderstaande opties aan bod komen.

Een Mac mini is sinds gisteren verkrijgbaar met M2 en M2 Pro.
Een Mac Studio is verkrijgbaar met M1 Max en M1 Ultra, maar wel aan de dure kant.

Zou een nieuwe Mac mini met M2 (plus aparte monitor) een mogelijkheid zijn of kijk ik beter naar Mac mini met M2 Pro om mijn iMac te vervangen?
Wat doe je precies in LR/PS als amateurfotograaf? Hoe groot zijn je PSD/TIFF bestanden doorgaans? Hoeveel lagen/effecten etc.

Ik heb zowel ervaring met de M1 (Air + Mini), M1 Pro (14" MBP) als M2 (Air) en het werkt allemaal eigenlijk hartstikke goed. De 1 misschien wat sneller dan de andere maar zolang je op minimaal 16GB RAM en 512GB opslag kiest kan het eigenlijk niet mis gaan.

Artisright op Youtube heeft heel veel videos gemaakt voor een fotografie workflow, dus die zou je eens kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Greatsword schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Wat doe je precies in LR/PS als amateurfotograaf? Hoe groot zijn je PSD/TIFF bestanden doorgaans? Hoeveel lagen/effecten etc.

Ik heb zowel ervaring met de M1 (Air + Mini), M1 Pro (14" MBP) als M2 (Air) en het werkt allemaal eigenlijk hartstikke goed. De 1 misschien wat sneller dan de andere maar zolang je op minimaal 16GB RAM en 512GB opslag kiest kan het eigenlijk niet mis gaan.

Artisright op Youtube heeft heel veel videos gemaakt voor een fotografie workflow, dus die zou je eens kunnen bekijken.
Mijn dng-bestanden variëren zo meestel rond de 40MB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Mijn dng-bestanden variëren zo meestel rond de 40MB.
Met dat soort kleine bestanden hoef je al helemaal geen zorgen te maken. Mijn TIFF's zijn c.a ~2GB per stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Greatsword schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Met dat soort kleine bestanden hoef je al helemaal geen zorgen te maken. Mijn TIFF's zijn c.a ~2GB per stuk!
Welke Mac mini past dan het best voor mijn noden?
Verder wil ik er nog graag aan toevoegen dat ik regelmatig video-bestanden transcoder en bewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Welke Mac mini past dan het best voor mijn noden?
Verder wil ik er nog graag aan toevoegen dat ik regelmatig video-bestanden transcoder en bewerk.
In dat geval zou ik voor de Pro gaan, dat zijn vaak taken die lang duren en daar ga je wel flink verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Greatsword schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:54:
[...]
In dat geval zou ik voor de Pro gaan, dat zijn vaak taken die lang duren en daar ga je wel flink verschil merken.
Top.
Ik veronderstel dat de standaard Apple M2 Pro met 10‑core CPU, 16‑core GPU zal volstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Top.
Ik veronderstel dat de standaard Apple M2 Pro met 10‑core CPU, 16‑core GPU zal volstaan?
Als ik de vorige generatie even als indicatie mag nemen dan ja. Het prijsverschil weegt niet op tegen de prestatiewinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
Moris schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Top.
Als je het op de base M2 Pro houdt dan is die goed. Mocht je iets meer willen dan komt de base Studio al dicht in de buurt. Die is voor grafisch werk wel heel sterk. Maar sowieso is de base M2 Pro al een hele grote veranderingen voor je 2015 iMac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo77
Heb de M2 met 16GB RAM en 1Terra SSD besteld.
Levering in de week van 3-10feb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Is er al iets bekend over de snelheid van de 256GB SSD van de Mac Mini? Dat is het enige waar ik mij nog een beetje zorgen om maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 21:18

Pixelmagic

Ubergeek

Mijn M2 met 16Gb is vandaag vertrokken uit Shenzen met DHL, e.t.a. is de 30e wat me best lang lijkt voor DHL, ben benieuwd of hij er eerder is. Eerste levermoment stond op 3 februari dus al 4 dagen gewonnen zal ik maar denken :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Pixelmagic schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:24:
Mijn M2 met 16Gb is vandaag vertrokken uit Shenzen met DHL, e.t.a. is de 30e wat me best lang lijkt voor DHL, ben benieuwd of hij er eerder is. Eerste levermoment stond op 3 februari dus al 4 dagen gewonnen zal ik maar denken :)
Daar is een heel topic voor ;) [Apple producten] Levertijden - Deel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DBreda schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:10:
Is er al iets bekend over de snelheid van de 256GB SSD van de Mac Mini? Dat is het enige waar ik mij nog een beetje zorgen om maak.
Nee, even wachten op MaxTech denk met de video (What Apple Didnt tell you ;)

Nu voornamelijk info over de M2 Pro en die komt standaard met 16GB / 512GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
Waar ben je concreet bang voor? Ga je het ding voor productiviteit gebruiken of gewoon als huiscomputer? Indien dat tweede, laat je alsjeblieft niet ompraten door een populaire YouTuber; je gaat het verschil in SSD speed echt niet merken voor huis tuin en keuken gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterL
Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Nee, even wachten op MaxTech denk met de video (What Apple Didnt tell you ;)

Nu voornamelijk info over de M2 Pro en die komt standaard met 16GB / 512GB
MAxtech :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zit nu wel te twijfelen of ik voor de M2 Pro Mac Mini (32gig / 1TB, Apple M2 Pro 配備 12 核心 CPU、19 核心 GPU,以及 16 核心神經網絡引擎) of de Mac Studio (32gig / 1TB, Apple M1 Max 配備 10 核心 CPU、24 核心 GPU,以及 16 核心神經網絡引擎). Ik doe niet echt veel gpu intensief werk dus daar heb ik het niet voor nodig. Als ik de recensies goed begrepen heb is de nieuwe Mac Mini sneller dan de Mac Studio. En is het grootste verschil de Memory bandwidth?

Momenteel heb ik een M1 Pro notebook en a Mac Mini Late 2012 dus wat ik ook koop het zal altijd retesnel zijn vergeleken met mijn huidige MacMini :)

[ Voor 34% gewijzigd door alienfruit op 24-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
alienfruit schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:18:
Ik zit nu wel te twijfelen of ik voor de M2 Pro Mac Mini (32gig / 1TB, Apple M2 Pro 配備 12 核心 CPU、19 核心 GPU,以及 16 核心神經網絡引擎) of de Mac Studio (32gig / 1TB, Apple M1 Max 配備 10 核心 CPU、24 核心 GPU,以及 16 核心神經網絡引擎). Ik doe niet echt veel gpu intensief werk dus daar heb ik het niet voor nodig. Als ik de recensies goed begrepen heb is de nieuwe Mac Mini sneller dan de Mac Studio. En is het grootste verschil de Memory bandwidth?

Momenteel heb ik een M1 Pro notebook en a Mac Mini Late 2012 dus wat ik ook koop het zal altijd retesnel zijn vergeleken met mijn huidige MacMini :)
Ik zie Chinese tekens?

Als je niet veel GPU intensieve taken doet zie ik niet in waarom je een Studio nodig zou hebben (tenzij ze beide even duur zijn?)

Waarom zou je een Macbook + Mini of Studio doen als je ook gewoon 1 laptop kan houden waar alles op staat? Had eerst ook altijd 2 apparaten maar tegenwoordig zijn de Macbook's zo goed dat het voor mijn werkzaamheden niet meer nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:12
[...]

Zelf ben ik erg blij met de ergo-line van LG. LG 32un88a 4K 32inch.

Op fatsoenlijke afstand is het IPS paneel erg fijn mee te werken. Met 'monitor-controls' kan je helderheid (en volume) aanpassen met je toetsenbord. (zie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:33:
Ik zie Chinese tekens?

Als je niet veel GPU intensieve taken doet zie ik niet in waarom je een Studio nodig zou hebben (tenzij ze beide even duur zijn?)

Waarom zou je een Macbook + Mini of Studio doen als je ook gewoon 1 laptop kan houden waar alles op staat? Had eerst ook altijd 2 apparaten maar tegenwoordig zijn de Macbook's zo goed dat het voor mijn werkzaamheden niet meer nodig is.
Ja, zit in de Hong Kong Online Store te kijken, sorry. De Studio variant is omgerekend €100 duurder volgens mij. De Mac Studio lijkt mij wel wat lastiger in mijn koffer te passen. De Mac Mini is omgerekend €1969 (in Nederland €2604) en de Mac Studio is €2057. Ik ga op skivakantie in Japan met een tussenstop in Hong Kong.

Een van de redenen om een Min/Studio te kopen omdat deze makkelijker altijd aan kan staan vergeleken met een laptop en het hele tijd los koppelen van keyboard/beeldscherm is ook wel onhandig. Altijd aan staan maakt het makkelijker om wat dingetjes in de achtergrond te draaien (bijv. sync jobs etc)

[ Voor 6% gewijzigd door alienfruit op 24-01-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 20:22
Na twee weken terug een Mac Mini M1 ontvangen te hebben kreeg ik vorige week ineens te zien dat er een Mini met M2 in de Apple store stond.

Flink balen, gelukkig snel de M1 retour gezonden en vandaag de M2 Mini met 16gb besteld.

Om een beetje ontopic te blijven, ik ben nog opzoek naar een net usb-hub waarmee ik mijn Idevices(IPP, Iphone, Airpods) kan verbinden én opladen via usb-c. Tevens heb ik 2/3 usb-A aansluitingen nodig voor andere apparatuur.
Welke hubs gebruiken jullie?

Welke andere apparatuur is nog echt een toevoeging voor mijn werkplek? Welke apparatuur raden jullie aan?

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
Zit zelf ff te twijfelen. Heb nu een iMac M1. Maar wil mobieler zijn.

Dus wil weer een MacBook Pro.

De iMac zal dan doorgeschoven worden naar mijn vrouw. Die heeft daar voorlopig meer dan voldoende aan.

Zelf zal ik hem veelal zakelijk gebruiken. Maar zal er ook Photoshop en Lightroom regelmatig gebruiken. De m1 kan dit al icm 16Gb ram.

De m2 pro is een stuk sterker dan de m1. Die programma’s zullen daar dus ook prima op werken. Waar ik alleen mee zit is tja 16Gb of 32Gb??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Is onderstaande netwerkconfiguratie mogelijk?

Ik wil een Mac mini met een 10GBE rechtstreeks met mijn Nas verbinden die al van een 10GBE adapter is voorzien. Bedoeling is om een usb 2.5 GBE adapter op de mini aan te sluiten en rechtstreeks te verbinden op de 10GBE poort van de Nas. De standaard poort RJ45 op de Mac mini wordt verbonden op een 1GBE switch.

Nu is mijn vraag of ik gelijktijdig met de Nas en het internet (WAN) kan verbonden zijn?
Als dit mogelijk zou zijn, had ik graag geweten hoe ik deze zaken dien te configureren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
Is het niet makkelijker om een goedkoop 10Gb switch te kopen? Dit is wel redelijk omslachtig.

Kan het?? Geen idee of jouw nas 2,5GB ondersteund. Zo ja dan zou het kunnen.

Fixen IP op nic van je nas en mini zetten zonder gateway. En buiten je eigen subnet houden.

Dan wordt al het overige Verkeer gewoon naar je netwerk/internet geleid.

[ Voor 57% gewijzigd door To_Tall op 24-01-2023 15:51 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
spijk860 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:35:

Om een beetje ontopic te blijven, ik ben nog opzoek naar een net usb-hub waarmee ik mijn Idevices(IPP, Iphone, Airpods) kan verbinden én opladen via usb-c. Tevens heb ik 2/3 usb-A aansluitingen nodig voor andere apparatuur.
Welke hubs gebruiken jullie?

Welke andere apparatuur is nog echt een toevoeging voor mijn werkplek? Welke apparatuur raden jullie aan?
Speciaal voor jou;) USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
To_Tall schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:39:
Zit zelf ff te twijfelen. Heb nu een iMac M1. Maar wil mobieler zijn.

Dus wil weer een MacBook Pro.

Zelf zal ik hem veelal zakelijk gebruiken. Maar zal er ook Photoshop en Lightroom regelmatig gebruiken. De m1 kan dit al icm 16Gb ram.

De m2 pro is een stuk sterker dan de m1. Die programma’s zullen daar dus ook prima op werken. Waar ik alleen mee zit is tja 16Gb of 32Gb??
Ik werk veel met Photoshop, PSD's en Tiff's van een paar GB, behoorlijk wat lagen en werkt zonder problemen terwijl ik op de achtergrond ook nog wel heb draaien, C1 staat open, muziek, mail, safari met 20+ tabbladen etc.

Wellicht dat het bij 32GB nóg soepeler draait maar voor mij die 460,- extra in ieder geval niet waard.

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 24-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
alienfruit schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Ja, zit in de Hong Kong Online Store te kijken, sorry. De Studio variant is omgerekend €100 duurder volgens mij. De Mac Studio lijkt mij wel wat lastiger in mijn koffer te passen. De Mac Mini is omgerekend €1969 (in Nederland €2604) en de Mac Studio is €2057. Ik ga op skivakantie in Japan met een tussenstop in Hong Kong.

Een van de redenen om een Min/Studio te kopen omdat deze makkelijker altijd aan kan staan vergeleken met een laptop en het hele tijd los koppelen van keyboard/beeldscherm is ook wel onhandig. Altijd aan staan maakt het makkelijker om wat dingetjes in de achtergrond te draaien (bijv. sync jobs etc)
Als je student bent kan je hier alvast kopen en dan daar gaan ophalen. De studentenprijzen zijn in Hongkong erg laag. Ik dacht 450 eur voor de base Mac mini M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
L1NO_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Zelf ben ik erg blij met de ergo-line van LG. LG 32un88a 4K 32inch.

Op fatsoenlijke afstand is het IPS paneel erg fijn mee te werken. Met 'monitor-controls' kan je helderheid (en volume) aanpassen met je toetsenbord. (zie hier)
Bedankt voor de tip maar ik heb ondertussen de knoop doorgehakt.
Ben toch gegaan voor de Apple Studio Display. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
[...]

Redondo77 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor de tip maar ik heb ondertussen de knoop doorgehakt.
Ben toch gegaan voor de Apple Studio Display. :P
Hahha, toch gedaan dus ;)

Is echt een mooi scherm hoor, veel plezier alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:47:
[...]

[...]

Hahha, toch gedaan dus ;)

Is echt een mooi scherm hoor, veel plezier alvast.
Ja... het was een moeilijke keuze maar nu ervan genieten en niet meer achterom kijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
To_Tall schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:49:
Is het niet makkelijker om een goedkoop 10Gb switch te kopen? Dit is wel redelijk omslachtig.
Kan het?? Geen idee of jouw nas 2,5GB ondersteund. Zo ja dan zou het kunnen.
Fixen IP op nic van je nas en mini zetten zonder gateway. En buiten je eigen subnet houden.
Dan wordt al het overige Verkeer gewoon naar je netwerk/internet geleid.
Aan mijn bureau liggen 2 netwerkkabels Cat6E,

10GBE connectie
1x netwerkkabel tussen Mac mini naar Nas, beiden hebben een 10GBE aansluiting.

1GBE connectie
1 netwerkkabel via usb-c netwerkadapter van Mac mini naar switch voor conne tie tussen de overige apparaten.

Nu is de vraag of ik met beide gelijktijdig een netwerkverbinding kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
L1NO_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Dit tooltje kende ik nog niet. Heerlijk, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zo mijn MacMini M2 is ook binnen, back-up van de oude erop gezet en vlammen maar. Ding is echt heel snel.
Ken de M1 Pro uit een MacBook Pro maar dit stelt ook niet teleur, en dan heb ik nog maar de instapper ook (599,- met studenten korting, zit geen controle op)

Ik gebruik hem onder de TV als download machine met Sonarr en Radarr maar stelt niet teleur. Hij vervangt een i7-6core met 32 GB die absoluut niet langzaam was maar dit is wel weer een andere ervaring.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTcHAiYMjJnclHU7zNn7RQlbjsc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Fdzak7UZhKpeLkZMkEkqsNp.png?f=fotoalbum_large

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:07
Donstil schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:31:
Zo mijn MacMini M2 is ook binnen, back-up van de oude erop gezet en vlammen maar. Ding is echt heel snel.
Ken de M1 Pro uit een MacBook Pro maar dit stelt ook niet teleur, en dan heb ik nog maar de instapper ook (599,- met studenten korting, zit geen controle op)

Ik gebruik hem onder de TV als download machine met Sonarr en Radarr maar stelt niet teleur. Hij vervangt een i7-6core met 32 GB die absoluut niet langzaam was maar dit is wel weer een andere ervaring.
Grappig om te lezen, ben ook van plan om hem te gaan gebruiken als download machine i.c.m. unraid voor Sonarr, Radarr, Ombi, Plex Media Server, etc. Ben benieuwd hoe die gaat draaien. Daarnaast wil ik hem af en toe gebruiken voor wat video/foto bewerking en andere taken. Heb daarom wel voor 16GB gekozen i.p.v. 8GB. Ook i.c.m. de studentenkorting :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste