Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:45
dawg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:02:
Na 8 jaar ben ik weer terug bij de Mac. Heb een Mini M2 16GB besteld. Levering helaas pas rond 20 februari, terwijl ophalen in Amsterdam wel de volgende dag kon. :?

Maar om nu 150km te rijden om het ding op te halen zag ik niet zo zitten, echter begrijp ik niet goed waarom versturen dan zoveel langer moet duren.

Oh well. Mijn Nuphy Air75 v2 is ook nog onderweg, dus moest sowieso wachten. Vind het alleen apart. :)
Je hebt ook online besteld omdat dat goedkoper was? Bijvoorbeeld met studentenkorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

SamSid schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Je hebt ook online besteld omdat dat goedkoper was? Bijvoorbeeld met studentenkorting?
Nee, gewoon bij Apple voor de normale prijs. Studentenkorting ben ik al veel te oud voor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:25
bvsteyn schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:27:
Mijn huidige setup Mac Mini 2018 (Intel):

3,2‑GHz 6‑core Intel Core i7 van de 8e generatie (Turbo Boost tot 4,6 GHz)
32 GB 2DDR4
Intel UHD Graphics 630
512 GB SSD-opslag
Scherm: Benq PD2706U 4K UHD LED MONITOR

Gebruik:

(amateur) Fotografie: Lightroom/Photoshop/Luminar Neo - RAW bestanden (DNG/CR2)
(amateur) Video: Davinci Resolve 18 - 4K Drone beelden en HEVC (H.265)
Regulier veel browser tabs open en schakelen tussen de hierboven genoemde fotografie applicaties.

Ervaring huidige setup is dat het systeem voldoende snel is voor het fotografie deel. Soms wat langere wachttijden bij het stitchen van panorama's en complexere edits, maar dat is niet direct een belemmering. Bij het schakelen tussen de foto editors nog wel eens een crash of melding dat er geen geheugen meer vrij is. Maar daar heb ik tot op heden omheen kunnen werken.
Echter bij het bewerken/verwerken van video beelden loop ik al tijden tegen het feit aan dat ik tijdens het editen (nog zonder kleurcorrecties) in Davinci beelden niet vloeiend kan bekijken. De mini heeft het al zwaar met de reguliere 4k drone beelden, maar sinds ik een iPhone 15 pro gebruik met Prores materiaal in HEVC (H.265) codec kan ik bijna niks meer qua bewerken. Correcties en aanpassing worden met vertraging doorgevoerd en de uiteindelijke rendering duurt uren (bestand van uiteindelijk 7,35 GB was pas na 7 uur klaar ;( ). Ik denk zo maar dat de GPU hierin de bottleneck is... :+

Kortom ik overweeg toch maar eens een upgrade. Twee opties wat mij betreft zijn de Mac Mini M2 Pro (basis versie met geheugen uitbreiding naar 32 GB) of de Mac Studio. Alhoewel de Mac Studio voor mij als amateur/hobbyist misschien zelfs overkill is.

Nu eigenlijk de hamvraag aan jullie: kijkend naar mijn gebruik ga ik dan blij worden van een upgrade vanaf een Intel Mac Mini naar een Mac Mini M2 Pro? Zal ik daarmee wel normaal mijn videos kunnen bekijken/bewerken vanuit Davinci Resolve? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Edit: het werken met proxies/geoptimaliseerde media in Davinci biedt helaas ook geen oplossing. Het scheelt wel iets, maar het werken met video media is bijna niet te doen.
Inmiddels een keuze gemaakt! En het is geen Mac mini geworden. Vandaag een Mac Studio M2, 32 GB geheugen en 1 TB SSD ontvangen. Staat nu een time machine backup over te halen. Dus komende dagen maar eens uittesten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYHN-6Aa-iQpYcsea3bR7C-DA5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmjM4a2NeYshPy2QjoynPYCq.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nu mag ik hier natuurlijk niet meer komen in dit topic... :P

[ Voor 8% gewijzigd door bvsteyn op 14-02-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
bvsteyn schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Inmiddels een keuze gemaakt! En het is geen Mac mini geworden. Vandaag een Mac Studio M2, 32 GB geheugen en 1 TB SSD ontvangen. Staat nu een time machine backup over te halen. Dus komende dagen maar eens uittesten.
Gefeliciteerd, bij nieuwe Mac's doe ik altijd schone installaties en dan handmatig belangrijke bestanden overzetten. Scheelt ook weer wat rotzooi van oude (intel) applicaties e.d. aangezien het meeste nu wel Apple Sillicon Native is ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:25
Greatsword schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Gefeliciteerd, bij nieuwe Mac's doe ik altijd schone installaties en dan handmatig belangrijke bestanden overzetten. Scheelt ook weer wat rotzooi van oude (intel) applicaties e.d. aangezien het meeste nu wel Apple Sillicon Native is ;)
Thnx! Ja, schone installatie was beter geweest. Maar heb even geen tijd en zin om al die software en instellingen weer op te zoeken. Wellicht dat ik dat over een tijd alsnog doe.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Greatsword schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Ik neem aan dat MacOS welke voorgeïnstalleerd staat ook een schone installatie is? Of begrijp ik je verkeerd?

Ik heb mijn M2 Mini inmiddels ook ontvangen. Blij dat ik weer terug bij de mac ben. :)

• Greatsword
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Ik neem aan dat MacOS welke voorgeïnstalleerd staat ook een schone installatie is? Of begrijp ik je verkeerd?
Klopt, ging alleen om het terugzetten van een TimeMachine backup waarbij dan ook veel overbodige oude (Intel) programma’s en bestanden worden overgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Op dit moment maak ik met volle tevredenheid gebruik van een iMac van het type:
Retina 5K, 27 inch, late 2015, 3.2Ghz, quadcore intel i5, macOS 12.6.2

Deze iMac wordt tegenwoordig alleen nog gebruikt voor het builden van Android/iOs apps, en dat gaat prima. Builden, dus niet ontwikkelen. Hiervoor gebruik ik de programma's: Virtual Studio Code, Xcode en Android Studio. Helaas verlangt een eis van de app stores dat er een update uitgevoerd moet worden van de gebruikte programma's. Nu blijkt dat 1 van deze programma's iOs 13 vereist, en daar heeft deze iMac geen zin meer in.

Omdat de iMac alleen voor het builden wordt gebruikt, was ik opzoek naar een goede gebruikte Apple. Al zoekende werd ik gewezen op de Mac mini. De uitvoering met de M2 chip lijkt me voldoende. 256GB is te weinig. Door de caching die de gebruikte programma's doen is 256GB zo vol. Lijkt me dat 512GB wel voldoende is. Als PC gebruiker zie ik 8GB aan geheugen niet als toekomstbestendig, dus zou dat 16 GB moeten worden.

Volgens apple.com 1036 Euro. Het is dan wel een zakelijke aankoop, maar toch een fors bedrag om alleen maar apps te builden. Maar goed, als dit apparaat ook weer 9 jaar mee gaat wel te overwegen.

Is dit een goede overweging, of kan ik beter iets anders overwegen?

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@tweakingtoday Een overstap naar M1,2,3 is sowieso een goede investering en flinke vooruitgang.

Officieel krijgt je Mac geen updates meer, maar er bestaat wel een onofficiele manier waar heel veel mensen nog gebruik van maken, namelijk opencore legacy patcher.

Hiermee kan je als nog nieuwere versies van MacOS installeren en draaien.

Voordat je hier aan begint is het uiteraard raadzaam om even een backup te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 28-02-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52
tweakingtoday schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:37:
Op dit moment maak ik met volle tevredenheid gebruik van een iMac van het type:
Retina 5K, 27 inch, late 2015, 3.2Ghz, quadcore intel i5, macOS 12.6.2

Deze iMac wordt tegenwoordig alleen nog gebruikt voor het builden van Android/iOs apps, en dat gaat prima. Builden, dus niet ontwikkelen. Hiervoor gebruik ik de programma's: Virtual Studio Code, Xcode en Android Studio. Helaas verlangt een eis van de app stores dat er een update uitgevoerd moet worden van de gebruikte programma's. Nu blijkt dat 1 van deze programma's iOs 13 vereist, en daar heeft deze iMac geen zin meer in.

Omdat de iMac alleen voor het builden wordt gebruikt, was ik opzoek naar een goede gebruikte Apple. Al zoekende werd ik gewezen op de Mac mini. De uitvoering met de M2 chip lijkt me voldoende. 256GB is te weinig. Door de caching die de gebruikte programma's doen is 256GB zo vol. Lijkt me dat 512GB wel voldoende is. Als PC gebruiker zie ik 8GB aan geheugen niet als toekomstbestendig, dus zou dat 16 GB moeten worden.

Volgens apple.com 1036 Euro. Het is dan wel een zakelijke aankoop, maar toch een fors bedrag om alleen maar apps te builden. Maar goed, als dit apparaat ook weer 9 jaar mee gaat wel te overwegen.

Is dit een goede overweging, of kan ik beter iets anders overwegen?
Als je echt een zakelijk doel hebt is 9 jaar toch prima te doen met een investering van 1000 euro in de btw? Je kan je oude iMac ook nog verkopen. Vergeet niet dat je ook nog een monitor bij de Mac mini nodig hebt. Verder is het een prima apparaat. Ik heb zelf de m2 pro en die doet eigenlijk alles snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38
Ben van de week overgestapt van de Mac Mini 2018 (i7 32 gig) naar de Mac mini 2023 (m2 16 gig)

Krijg het niet voor elkaar om mijn scherm (AOC 28" U2879VF) in de zelfde resolutie te krijgen als op mijn oude Mac.

Ik draaide op 3008*1692 maar kan die keuze niet meer maken, moet nu kiezen tussen 2560*1440 of een (te) groter stap verder naar 3840*2160.

Zou hier een oplossing voor zijn om mijn geliefde resolutie terug te krijgen??

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

bing69 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:40:
Ben van de week overgestapt van de Mac Mini 2018 (i7 32 gig) naar de Mac mini 2023 (m2 16 gig)

Krijg het niet voor elkaar om mijn scherm (AOC 28" U2879VF) in de zelfde resolutie te krijgen als op mijn oude Mac.

Ik draaide op 3008*1692 maar kan die keuze niet meer maken, moet nu kiezen tussen 2560*1440 of een (te) groter stap verder naar 3840*2160.

Ik zie dat je scherm een 4k scherm betreft met 157ppi. Als ik het goed begrijp heeft Apple MacOS zo ontworpen dat enkel 220ppi eigenlijk ondersteund wordt (Apple noemt dat Retina). Vandaar dat de Apple Studio Display bijvoorbeeld 5k is, dan behoudt het OS dezelfde ppi terwijl de resolutie teruggeschaald wordt, dat kun je met 4k dus niet bereiken.

Ik zelf heb daarom een quad-hd scherm gekocht; de juiste resolutie (min of meer) met 109ppi, dus geen rare verhoudingen of resoluties.

Wellicht dat ik het verkeerd begrepen heb, dan zijn hier vast wel mensen die me kunnen corrigeren en je van de juiste informatie kunnen voorzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
dawg schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Ik zie dat je scherm een 4k scherm betreft met 157ppi. Als ik het goed begrijp heeft Apple MacOS zo ontworpen dat enkel 220ppi eigenlijk ondersteund wordt (Apple noemt dat Retina). Vandaar dat de Apple Studio Display bijvoorbeeld 5k is, dan behoudt het OS dezelfde ppi terwijl de resolutie teruggeschaald wordt, dat kun je met 4k dus niet bereiken.

Ik zelf heb daarom een quad-hd scherm gekocht; de juiste resolutie (min of meer) met 109ppi, dus geen rare verhoudingen of resoluties.

Wellicht dat ik het verkeerd begrepen heb, dan zijn hier vast wel mensen die me kunnen corrigeren en je van de juiste informatie kunnen voorzien. :)
Blijft vreemd dat het eerst op de oude mac Mini wel werkte, vraag me of een ucb-c naar display poort nog verschil zou uitmaken???

[ Voor 4% gewijzigd door bing69 op 14-03-2024 17:52 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

bing69 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:43:
[...]

Blijft vreemd dat het eerst op de oude mac Mini wel werkte, vraag me of een ucb-c naar display poort nog verschil zou uitmaken???
https://appleinsider.com/...y-shouldnt-worry-about-it

Als ik het artikel in de link lees denk ik dat het met je vorige Mac wel ging omdat Apple toen (tijdelijk) geen “eigen” displays maakte/verkocht.

Zeker weten doe ik dat niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:38
bing69 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:40:

Ik denk het niet hoor, maar je hebt niet toevallig de optie "Show all resolutions" over het hoofd gezien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViBSjxLHNkqYG6B3yLx8jh6E-HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4629PnIlxqy0FSl60I3qqPO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Rotinomm schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Ik denk het niet hoor, maar je hebt niet toevallig de optie "Show all resolutions" over het hoofd gezien?[Afbeelding]
Had ik inderdaad wel over het hoofd gezien, thanks, jammer genoeg maakt het niets uit. Keuze verdwenen. Heb een kabeltje UCB-c naar display poort besteld, hopelijk werkt dat……

Bing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bing69
Yes!!! Met de Usb-C naar Display poort kabel heb ik de resolutie 3008*1692 weer terug!!!

Iets te vroeg gejuicht, ben gewend om de monitor ff uit te zetten als ik er niet achter zit. Mac blijft aan. Als ik de monitor weer aanzet krijg ik geen beeld. Moet de Mac opnieuw starten om weer beeld te krijgen.....

[ Voor 55% gewijzigd door bing69 op 16-03-2024 12:52 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:14
dawg schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:59:
Neehoor klöpt helemaal, zie ook https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
Ik kan via het werk hardware aankopen en ik zou voor de kinderen (8-12-12 jaar) een Mac mini willen aanschaffen voor het reguliere huiswerk. Verder zal daar alleen WEB browsing en wat home assistant scripting op gebeuren.
Volgens mij is een base Mac mini met 8GB geheugen dan reeds genoeg? Of toch beter voor een 16Gb model gaan?

Aangezien ik met ongeveer 30% korting kan kopen zou ik de MAC namelijk ook eerder kunnen verkopen en een nieuwe bestellen over 2-3 jaar. Aan de andere kant wordt een 16GB met 30% korting goedkoper als een base model zo aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Engineer Stewie Voor normaal office/huiswerk is 8GB inderdaad prima.
Echter als je tegen zo’n mooie korting kan kopen zou ik zeker voor 16GB gaan.

Je kinderen worden ook ouder en misschien hebben ze straks wel hobby’s als foto,video,muziek maken etc waarbij ze baat kunnen hebben bij een sterkere computer ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gluten Parody
Dat bedrag van je rekening merk je één keer; te weinig geheugen merk je elke dag... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-04 08:24
Gluten Parody schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:32:
Dat bedrag van je rekening merk je één keer; te weinig geheugen merk je elke dag... :)
_/-\o_

Dat is een mooie voor een tegeltje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Zo vaak gebruiken die geen computer, dat gaat allemaal via GSM/tablet...

Maar je stelling klopt wel, het verschil wordt door de korting verkleind naar 140 euro voor 8GB ram. Eigenlijk is een Mac mini met M2 pro 16GB/512GB SSD ook niet zoveel duurder (korting loopt op naarmate het duurder wordt), maar zo blijf je bezig natuurlijk.

Vroeger bestelde ik altijd een full blown imac ofzo (was 45-50% korting) en verkocht ik die aan 75% van de nieuwwaarde. Maar deze keer is het voor de kindjes en wil ik niet overspenden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:05
Dat hangt er maar vanaf wat je er mee doet. De beschrijving klinkt nou niet echt intensief.
Ik gebruik mijn MacBook voor veel zwaardere taken en ik merk het al bijna nooit dat ik maar 8gb heb. (En dat “bijna” slaat op via Wine zware games proberen die niet voor macOS gemaakt zijn. )

Als ik zo dat gebruik lees denk ik niet dat je er wat van gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PrimusIP schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Dat hangt er maar vanaf wat je er mee doet. De beschrijving klinkt nou niet echt intensief.
Ik gebruik mijn MacBook voor veel zwaardere taken en ik merk het al bijna nooit dat ik maar 8gb heb. (En dat “bijna” slaat op via Wine zware games proberen die niet voor macOS gemaakt zijn. )

Als ik zo dat gebruik lees denk ik niet dat je er wat van gaat merken.
Het is echt voor de kinderen, maar ik wil ook wel wat toekomstbestendig kopen. Kan ook maar om de 3 jaar zulk een aankoop doen.

Gamen doen die daar sowieso niet mee, we hebben 4 Nintendo switchen in huis, een steam deck, een XBOX series S, een PS5 en een windows game PC. Dus de mac wordt echt puur voor huistaken, browsen en wss eens youtube.

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 26-03-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52
Engineer Stewie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Het is echt voor de kinderen, maar ik wil ook wel wat toekomstbestendig kopen. Kan ook maar om de 3 jaar zulk een aankoop doen.

Gamen doen die daar sowieso niet mee, we hebben 4 Nintendo switchen in huis, een steam deck, een XBOX series S, een PS5 en een windows game PC. Dus de mac wordt echt puur voor huistaken, browsen en wss eens youtube.
Dan dus gewoon een base model. Het is me niet helemaal duidelijk waarom je dat van ons wil horen :?

Gewoon de instapper kopen. Is over paar jaar nog prima te verkopen als instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
leto001 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Dan dus gewoon een base model. Het is me niet helemaal duidelijk waarom je dat van ons wil horen :?

Gewoon de instapper kopen. Is over paar jaar nog prima te verkopen als instapper.
Omdat we voornamelijk windows based PC's hebben en daar zit overal 32GB ram in, 8GB is daarin sowieso niet voldoende...
Wat we nu kopen zou toch liefst 5-7 jaar meegaan, dus vooral denken in die termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Omdat we voornamelijk windows based PC's hebben en daar zit overal 32GB ram in, 8GB is daarin sowieso niet voldoende...
Wat we nu kopen zou toch liefst 5-7 jaar meegaan, dus vooral denken in die termen.
Dan blijf ik bij mijn eerdere antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR10NZ
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-08-2024
Hallo medetweakers!

Ik heb toch nog even een vraag betreffende de scaling problemen die door veel gebruikers ervaren worden.
Paar weken geleden hebben wij een Mac mini pro gekocht in combinatie met de Dell Ultrasharp U2723QE (4K monitor) zodat mijn vrouw naar hartenlust foto's kan bewerken in Lightroom.

Ik had gedacht dat het na instellen van de resolutie naar 3840x2160, ik de tekst en icoontjes kon vergroten via de beeldscherm instellingen (via "scaled resolution") in MacOs. Deze optie wordt echter helemaal niet meer getoond, waardoor ik genoodzaakt ben om de resolutie te verlagen naar 1440p.

Mijn eerste gedachte was (als fervente windows gebruiker), dat het wel te maken zou hebben met het feit dat ik de MacMini met een HDMI had aangesloten. USB-C alsook displayport uitgeprobeerd, wederom geen resultaat. Als laatste redmiddel BetterDisplay app geïnstalleerd, opnieuw de resolutie opgeschroefd naar 4K maar de lettertjes/icoontjes/vensters blijven veel te klein.

Voordat ik het scherm terugstuur en wellicht de overweging maak de Apple Studio Display aan te schaffen, wil ik eerst eens bij mijn medetweakers te raden gaan of zij dit probleem (her)kennen en of zij misschien nog goede ideeën hebben het probleem op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
MR10NZ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:18:
Hallo medetweakers!

Ik heb toch nog even een vraag betreffende de scaling problemen die door veel gebruikers ervaren worden.
Paar weken geleden hebben wij een Mac mini pro gekocht in combinatie met de Dell Ultrasharp U2723QE (4K monitor) zodat mijn vrouw naar hartenlust foto's kan bewerken in Lightroom.

Ik had gedacht dat het na instellen van de resolutie naar 3840x2160, ik de tekst en icoontjes kon vergroten via de beeldscherm instellingen (via "scaled resolution") in MacOs. Deze optie wordt echter helemaal niet meer getoond, waardoor ik genoodzaakt ben om de resolutie te verlagen naar 1440p.

Mijn eerste gedachte was (als fervente windows gebruiker), dat het wel te maken zou hebben met het feit dat ik de MacMini met een HDMI had aangesloten. USB-C alsook displayport uitgeprobeerd, wederom geen resultaat. Als laatste redmiddel BetterDisplay app geïnstalleerd, opnieuw de resolutie opgeschroefd naar 4K maar de lettertjes/icoontjes/vensters blijven veel te klein.

Voordat ik het scherm terugstuur en wellicht de overweging maak de Apple Studio Display aan te schaffen, wil ik eerst eens bij mijn medetweakers te raden gaan of zij dit probleem (her)kennen en of zij misschien nog goede ideeën hebben het probleem op te lossen.
Misschien is dit iets voor je: https://i-tec.pro/en/scaling-on-macos/

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Sinds ik de M2 heb en ik Crome probeer af te sluiten met Command Q of via het menu dan start hij onmiddellijk weer op. Meer mensen last van en is hier iets aan te doen??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Welke mini zouden jullie aanraden als je geen cpu-intensieve dingen doet? Een ouder model kan soms aantrekkelijker zijn qua prijs. Heb wel 2 beeldschermen en veel applicaties open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-04 20:57
bing69 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:56:
Sinds ik de M2 heb en ik Crome probeer af te sluiten met Command Q of via het menu dan start hij onmiddellijk weer op. Meer mensen last van en is hier iets aan te doen??
heb het voor je herhaald ik heb het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gluten Parody schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:43:
Welke mini zouden jullie aanraden als je geen cpu-intensieve dingen doet? Een ouder model kan soms aantrekkelijker zijn qua prijs. Heb wel 2 beeldschermen en veel applicaties open.
Base M2 model, evt. met 16GB maar als ik het zo lees lijkt me dat niet een echte noodzaak. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Gluten Parody schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:43:
Ligt er aan over welk budget we praten, nieuw of tweedehands, studentenkorting etc.

Als je een M1 met upgrades naar 16GB en 512GB op de kop kan tikken dan zou ik dat bijvoorbeeld zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ik ben eigenlijk altijd wel gecharmeerd geweest van het design van de Mac Mini, maar blijkbaar wordt hij met de M4 dus nog compacter.

Ben alleen wel bang dat het ten koste zal gaan van aansluitmogelijkheden.

https://www.macrumors.com...lest-ever-apple-computer/

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik vond de aansluitingen op de mini al niet overhouden. En ook ronduit onhandig dat er helemaal niets aan de voorkant zit. Maak dan ook dankbaar gebruik van de Satechi dock incl SSD voor de backup.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste