Ik heb mijn Mac mini M2pro binnen en vooreerst wil ik die even aansluiten op een 4K LG 27UP850N-W scherm. Met de USB-C aansluiting heb ik geen beeld, met de HDMI aansluiting wel. Omdat er zo nu en dan ook een MacBook Air M1 aan het scherm moet worden aangesloten is het handig om een enkele USB-C kabel daarvoor te gebruiken. Maar dat wil dus niet. Iemand enig idee?
Dan is je USB-C kabel waarschijnlijk alleen een data kabel. (Probeer eens een USB-C Thunderbolt kabel)Leeuwarden schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:52:
Ik heb mijn Mac mini M2pro binnen en vooreerst wil ik die even aansluiten op een 4K LG 27UP850N-W scherm. Met de USB-C aansluiting heb ik geen beeld, met de HDMI aansluiting wel. Omdat er zo nu en dan ook een MacBook Air M1 aan het scherm moet worden aangesloten is het handig om een enkele USB-C kabel daarvoor te gebruiken. Maar dat wil dus niet. Iemand enig idee?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk omdat de MacBook Air M1 het er prima op werkt…Greatsword schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:10:
[...]
Dan is je USB-C kabel waarschijnlijk alleen een data kabel. (Probeer eens een USB-C Thunderbolt kabel)
(Had ik even duidelijker moeten schrijven)
Source ook aangepast?Leeuwarden schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:37:
[...]
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk omdat de MacBook Air M1 het er prima op werkt…
(Had ik even duidelijker moeten schrijven)
Uhhh op de instellingen van het scherm bedoel je?
Yes en werken allebei de USB-C poorten niet?Leeuwarden schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:48:
Uhhh op de instellingen van het scherm bedoel je?
[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 31-01-2023 16:51 ]
Alle vier niet…Greatsword schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:49:
[...]
Yes en werken allebei de USB-C poorten niet?
Als amateurfotograaf werk ik al verschillende jaren met Adobe Photoshop, Lightroom en i-movie. Helaas raakt de hardware verouderd en wordt het OS niet meer van updates naar nieuwe versies voorzien.
Helaas is er nog steeds geen rechtstreekse opvolger voor mijn 27” iMac 5K (late 2015) die voorzien is van intel i5, AMD R9 M395, 500GB SSD en 24GB ram-geheugen.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een Mac mini met M2 of M2 Pro chip.
Ik werk voornamelijk in Lightroom met gecomprimeerde raw’s (+/-25mb) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal. Photoshop om af en toe een bewerking als het in Lightroom niet mogelijk is. Verder wat films converteren naar mkv, tekstverwerking, spreadsheets en surfen.
Zou een nieuwe Mac mini met M2 (plus aparte monitor) een mogelijkheid zijn of kijk ik beter naar Mac mini met M2 Pro om mijn iMac te vervangen?
Onderstaande configuratie had ik in gedachten.
- M2 of M2 Pro
- Geheugen 16GB
- SSD 512
- 10GBE voor Nas
- 34" Wide screen monitor
Helaas is er nog steeds geen rechtstreekse opvolger voor mijn 27” iMac 5K (late 2015) die voorzien is van intel i5, AMD R9 M395, 500GB SSD en 24GB ram-geheugen.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar een Mac mini met M2 of M2 Pro chip.
Ik werk voornamelijk in Lightroom met gecomprimeerde raw’s (+/-25mb) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal. Photoshop om af en toe een bewerking als het in Lightroom niet mogelijk is. Verder wat films converteren naar mkv, tekstverwerking, spreadsheets en surfen.
Zou een nieuwe Mac mini met M2 (plus aparte monitor) een mogelijkheid zijn of kijk ik beter naar Mac mini met M2 Pro om mijn iMac te vervangen?
- M2 of M2 Pro
- Geheugen 16GB
- SSD 512
- 10GBE voor Nas
- 34" Wide screen monitor
*snip* niet op de man
Moris in "Mac Mini (M2) (2023) - Ervaringen & Discussie"
Paar berichten terug ook uitgebreide resultaten gedeeld voor dat type werk.
Greatsword in "Mac Mini (M2) (2023) - Ervaringen & Discussie"
Moris in "Mac Mini (M2) (2023) - Ervaringen & Discussie"
Paar berichten terug ook uitgebreide resultaten gedeeld voor dat type werk.
Greatsword in "Mac Mini (M2) (2023) - Ervaringen & Discussie"
[ Voor 47% gewijzigd door Daedalus op 02-02-2023 19:43 ]
YouTube: 2023 Mac Mini - The BEST Desktop & Mac to Buy!
Langzame SSD op te lossen door externe SSD te plaatsen.
[ Voor 23% gewijzigd door SamSid op 01-02-2023 14:01 ]
Mooi machientje, die M2 Mac Mini. Ik heb mijn base model M2 Mac Mini met 16GB geheugen nu twee dagen, en hij bevalt prima.
* Als je een 1440p monitor hebt, dan is de app BetterDisplay echt een must, omdat je anders de tekst van het OS gewoon niet groot genoeg kunt krijgen. Zeer aan te raden, deze app.
* Omdat de computer zo lekker weinig stroom trekt, kan 'ie prima de hele dag aan staan, met filesharing software, or media servers draaiend. Dat doe je toch minder snel met een gaming PC die nogal wat stroom nodig heeft.
* Als je een 1440p monitor hebt, dan is de app BetterDisplay echt een must, omdat je anders de tekst van het OS gewoon niet groot genoeg kunt krijgen. Zeer aan te raden, deze app.
* Omdat de computer zo lekker weinig stroom trekt, kan 'ie prima de hele dag aan staan, met filesharing software, or media servers draaiend. Dat doe je toch minder snel met een gaming PC die nogal wat stroom nodig heeft.
Wordt die externe SSD dan snelller dan de interne want bij de M1 viel dat behoorlijk tegenSamSid schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:56:
YouTube: 2023 Mac Mini - The BEST Desktop & Mac to Buy!
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ja, volgens de video wel. Of dat bij de M1 tegenvalt weet ik niet.audiojunk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Wordt die externe SSD dan snelller dan de interne want bij de M1 viel dat behoorlijk tegen
Nu nog kijken of ik een student kan vinden die toevallig naar hk gaat. Daar kost die volgens de valuta 450 eur. Afgerond 500 eur.
[ Voor 18% gewijzigd door SamSid op 02-02-2023 10:24 ]
Na menig review te hebben gelezen en bekeken is alles misschien nog wel onduidelijker dan daarvoor.
Ik ben een hobby-fotograaf die z'n foto's bewerkt in Lightroom (cc) en in Photoshop. Ik wil graag een Mac Mini want mn huidige MacBook Air M1 is altijd dichtgeklapt en staat in de weg.
Heb ik een M2 8/10 16GB of 24GB nodig? Of wellicht de M2 PRO 10/16 16GB? Budget is geen beperking maar als het niet nodig is om veel geld uit te geven dan liever niet natuurlijk.
Ik ben een hobby-fotograaf die z'n foto's bewerkt in Lightroom (cc) en in Photoshop. Ik wil graag een Mac Mini want mn huidige MacBook Air M1 is altijd dichtgeklapt en staat in de weg.
Heb ik een M2 8/10 16GB of 24GB nodig? Of wellicht de M2 PRO 10/16 16GB? Budget is geen beperking maar als het niet nodig is om veel geld uit te geven dan liever niet natuurlijk.
Lees de opmerkingen van @Greatsword. Ik denk dat je je geld beter in je zak kan houden. Tenzij je last hebt van GAS. Maar je kan de air ook verticaal plaatsen op je bureau achter de monitor. Dan zit het niet in de weg.colossos schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:30:
Na menig review te hebben gelezen en bekeken is alles misschien nog wel onduidelijker dan daarvoor.
Inmiddels drie keer met Apple aan de telefoon gehangen. Prima geholpen door alle drie medewerkers. Omdat de handelingen steeds even duurden was het niet zinvol om aan de lijn te blijven en samen te wachten. De derde keer werd een “senior” erbij geroepen. Ook met hem kwamen we er in eerste instantie niet uit. Totdat hij vroeg om het beeldscherm een van de stroom te halen en weer aan te sluiten. Dat werkte…Leeuwarden schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:52:
Is 16GB geheugen voldoende of toch niet
Alvorens ik een bestelling plaats van een Mac Mini zit ik toch in twijfel of 16GB geheugen wel voldoende is?
Ik heb buiten wat browsers en Lightroom niet zo heel veel taken lopen, en zie dat er al meer dan 16GB geheugen in gebruik is genomen. Buiten de twijfel bij het geheugen lijkt onderstaande configuratie prima aan mijn wensen te voldoen.
- M2
- Geheugen 16GB ??
- SSD 512
- 10GBE voor Nas
Alvorens ik een bestelling plaats van een Mac Mini zit ik toch in twijfel of 16GB geheugen wel voldoende is?
Ik heb buiten wat browsers en Lightroom niet zo heel veel taken lopen, en zie dat er al meer dan 16GB geheugen in gebruik is genomen. Buiten de twijfel bij het geheugen lijkt onderstaande configuratie prima aan mijn wensen te voldoen.
- M2
- Geheugen 16GB ??
- SSD 512
- 10GBE voor Nas
/f/image/mFs7SUzvkyOOj60nzQMTUL1K.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 04-02-2023 14:07 ]
Morris, ik zou in jouw geval 24 gb nemen, aangezien je ook al 7 gb in de cache hebt staan.
Je kunt op 16 gb blijven maar dan zou ik meer ruimte op je SSD reserveren voor swap of cache.
Je kunt op 16 gb blijven maar dan zou ik meer ruimte op je SSD reserveren voor swap of cache.
Dit is een overzicht van een Intel Mac. M1 en M2 zijn veel efficiënter en @Moris kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om de browser even af te sluiten tijdens het foto/video bewerken.xebeche4you schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:52:
Morris, ik zou in jouw geval 24 gb nemen, aangezien je ook al 7 gb in de cache hebt staan.
Uiteindelijk is Adobe altijd al RAM hongerig geweest, dus hoe meer je hebt hoe meer ze zal gebruiken maar dat wil niet zeggen dat je het verschil direct merkt.
Ik zou dus gewoon voor 16GB gaan en anders gelijk door naar 32GB.
Zoals ik inmiddels al meerdere malen heb aangegeven is ArtIsRight op YouTube een goed kanaal en daarin zie je ook dat 24GB amper winst oplevert bij dat soort taken.
Ik was van mening dat je het benodigde geheugen gewoon 1op1 kon vergelijken, maar blijkbaar ligt dit voor Intel vs M2 anders. Dit betekent dat ik voor mijn toepassingen het met 16GB geheugen zal redden.Greatsword schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:03:
[...]
Dit is een overzicht van een Intel Mac. M1 en M2 zijn veel efficiënter en @Moris kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om de browser even af te sluiten tijdens het foto/video bewerken.
Uiteindelijk is Adobe altijd al RAM hongerig geweest, dus hoe meer je hebt hoe meer ze zal gebruiken maar dat wil niet zeggen dat je het verschil direct merkt.
Ik zou dus gewoon voor 16GB gaan en anders gelijk door naar 32GB.
Aangezien 512GB SSD voor interne opslag en het OS afdoende is wil ik dit graag extern uitbreiden.
Ik meen begrepen te hebben dat je voor video- en fotobewerking best kijkt naar het type SSD nvme m.2 in de vorm van een samengestelde externe behuizing.
Moris schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:55:
[...]
Aangezien 512GB SSD voor interne opslag en het OS afdoende is wil ik dit graag extern uitbreiden.
Ik meen begrepen te hebben dat je voor video- en fotobewerking best kijkt naar het type SSD nvme m.2 in de vorm van een samengestelde externe behuizing.
Ik heb zelf de externe SSD de Samsung T7 Shield van 2TB, deze zit op zo rond de 1000 mb/s lezen & schrijven. In de mini m2 zit zelf ook 2 TB en die is niet te vergelijken met T7 qua snelheid. Aan de andere kant kun je voor de upgrade 4 externe SSD schijven kopen
Daarnaast heb ik ook Samsung T5 van 2TB. Deze laatste gebruik ik voor Timemachine backups.
@Greatsword
Bedankt voor het delen van de Youtube.
/f/image/pEbzFWxPr8L8ZaMBulVfCwCl.png?f=fotoalbum_large)
Voor mijn workflow heeft het filmpje aangetoond dat ik voor photo- en videobewerking absoluut geen externe SSD met zeer hoge lees en schrijfsnelheden hoef te hebben. Verder staat al mijn data in huis bereikbaar via 10GBE op een Nas die eveneens dagelijks een backup uitvoert naar een 2de nas op een andere locatie.
Kort samengevat betekent dit dat ik met de interne 512 SSD meer dan voldoende heb.
Zeker gezien het hier NIET om een laptop gaat waar je al je data op je interne SSD voor verplaatsingen bij je wil hebben.
/f/image/pEbzFWxPr8L8ZaMBulVfCwCl.png?f=fotoalbum_large)
Voor mijn workflow heeft het filmpje aangetoond dat ik voor photo- en videobewerking absoluut geen externe SSD met zeer hoge lees en schrijfsnelheden hoef te hebben. Verder staat al mijn data in huis bereikbaar via 10GBE op een Nas die eveneens dagelijks een backup uitvoert naar een 2de nas op een andere locatie.
Kort samengevat betekent dit dat ik met de interne 512 SSD meer dan voldoende heb.
Zeker gezien het hier NIET om een laptop gaat waar je al je data op je interne SSD voor verplaatsingen bij je wil hebben.
Heb hier 2 mini's staan met 256Mb en bij beide gewoon een Samsung T5 / T7 extern aangesloten. Werkt perfect en je koopt voor de helft van de upgrade naar 512gb een 1Tb externe ssd.Moris schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:29:
@Greatsword
[Afbeelding]
Ik installeer zo veel mogelijk op de externe ssd om zo de OS disk zo leeg mogelijk te houden. Moet wel vermelden dat we geen video bewerkers zijn, maar Fusion 360 draait perfect vanaf de externe ssd.
Om mijn monitor op de Mac mini aan te sluiten zie ik dat er 2 mogelijkheden zijn, waarbij ik de hoogste resolutie en kleurweergave wil hebben. Verder wil ik nog meegeven dat de USB-Hub op de monitor ook zal moeten gecollecteerd worden met de Mac mini.
Mac mini aansluiten via een USB-C tot USB-C Thunderbolt 4 kabel of via een USB-C to Displayport kabel?
Aan welke eisen dienen beide kabels te voldoen?
Mac mini aansluiten via een USB-C tot USB-C Thunderbolt 4 kabel of via een USB-C to Displayport kabel?
Ik ging voor de fun even kijken op de site van apple wat de 3m Thunderbolt 4 kabel kost van Apple zelf. Dat vind ik niet normaal voor een kabeltje.Moris schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:55:
Om mijn monitor op de Mac mini aan te sluiten zie ik dat er 2 mogelijkheden zijn, waarbij ik de hoogste resolutie en kleurweergave wil hebben. Verder wil ik nog meegeven dat de USB-Hub op de monitor ook zal moeten gecollecteerd worden met de Mac mini.
Zijn er andere mensen die problemen hebben met packet loss/high latency op wifi met de mac mini m2? Precies dat ik enkel het probleem heb met 802.11ax (wifi 6), ethernet ook geen problemen. Andere devices ook geen problemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Magenof op 06-02-2023 16:14 ]
Vandaag ontvangen, nog niet echt naar gekeken, maar werkte niet zo lekker.. dacht dat het aan logitech ontvanger lag...Magenof schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:13:
Zijn er andere mensen die problemen hebben met packet loss/high latency op wifi met de mac mini m2? Precies dat ik enkel het probleem heb met 802.11ax (wifi 6), ethernet ook geen problemen. Andere devices ook geen problemen.
Mac mini m2 16gb vandaag binnengekregen (vorige week donderdag uit Shenzen verstuurd). Ik kom van 27 inch 5K 2014 af. Heb een externe kingston SSD in Ugreen SSD enclosure op usb c aangesloten.. haal 750 schrijf en 880 lees. Ik heb ingesteld dat mijn home folder op de ssd staat. Ik op aliexpress nog een Hagibis MC25 PRO hub besteld, dan kan hij er ook netjes onder... Voor zover tevreden, maar mis wel mijn 5k scherm... Heb nu 34 inch LG (34WP88C)
Ik kom uit dezelfde situatie. Ik heb mijn iMac echter naar een los scherm omgebouwd. Ik kon geen afscheid nemen van 5k. Verder heb ik ook die Hagabis aangeschaft. Past die SSD van je daar niet in? Ik weet niet hoe snel die Hagabis is maar voor wat opslag is dat al gauw goed toch?red bull schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:31:
Mac mini m2 16gb vandaag binnengekregen (vorige week donderdag uit Shenzen verstuurd). Ik kom van 27 inch 5K 2014 af. Heb een externe kingston SSD in Ugreen SSD enclosure op usb c aangesloten.. haal 750 schrijf en 880 lees. Ik heb ingesteld dat mijn home folder op de ssd staat. Ik op aliexpress nog een Hagibis MC25 PRO hub besteld, dan kan hij er ook netjes onder... Voor zover tevreden, maar mis wel mijn 5k scherm... Heb nu 34 inch LG (34WP88C)
Ik had die hub nog niet binnen, dus op Amazon maar case besteld.. als het goed is, ligt hij nu op de mat. Straks maar eens kijken.Upke dupke schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:52:
[...]
Ik kom uit dezelfde situatie. Ik heb mijn iMac echter naar een los scherm omgebouwd. Ik kon geen afscheid nemen van 5k. Verder heb ik ook die Hagabis aangeschaft. Past die SSD van je daar niet in? Ik weet niet hoe snel die Hagabis is maar voor wat opslag is dat al gauw goed toch?
Verwacht van de snelheden maar niet veel, staat ook gewoon op hun website maar voor standaard opslag meer dan genoeg. Ik zou er echter niet mijn hele OS op zetten en draaienUpke dupke schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:52:
[...]
Ik kom uit dezelfde situatie. Ik heb mijn iMac echter naar een los scherm omgebouwd. Ik kon geen afscheid nemen van 5k. Verder heb ik ook die Hagabis aangeschaft. Past die SSD van je daar niet in? Ik weet niet hoe snel die Hagabis is maar voor wat opslag is dat al gauw goed toch?
https://hagibis.com/usb-c...e-enclosure-p00204p1.html
750 mb schrijven 825 lezen... acceptabel voor mijn home folder... in ieder geval opslag zat.. Ik zat nog te denken om daar een fusion drive van te maken, kwam daar wat negatieve recensies over tegen...instabiel enzo.. maar wellicht is er hier een tweaker die het graag wil proberen en het tegendeel gaat bewijzen :-)Greatsword schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:43:
[...]
Verwacht van de snelheden maar niet veel, staat ook gewoon op hun website maar voor standaard opslag meer dan genoeg. Ik zou er echter niet mijn hele OS op zetten en draaien
https://hagibis.com/usb-c...e-enclosure-p00204p1.html
Dat is zoals je in vorig bericht schrijft met een externe behuizing. Als je die straks verplaatst naar die hub zal dat waarschijnlijk halveren.red bull schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:24:
[...]
750 mb schrijven 825 lezen... acceptabel voor mijn home folder... in ieder geval opslag zat.. Ik zat nog te denken om daar een fusion drive van te maken, kwam daar wat negatieve recensies over tegen...instabiel enzo.. maar wellicht is er hier een tweaker die het graag wil proberen en het tegendeel gaat bewijzen :-)
zit in de hubGreatsword schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:28:
[...]
Dat is zoals je in vorig bericht schrijft met een externe behuizing. Als je die straks verplaatst naar die hub zal dat waarschijnlijk halveren.
Ah oké, prima om mee te werken dan toch.
Zorg uiteraard wel voor een goede backup strategie met dat soort zaken.
Advies gevraagd:
Huidige situatie: Nog nooit een Mac / Apple gehad. Heb nu een Windows laptop en een Google Chromebook.
Verder 2 goedkope externe beeldschermen die ik via Displayport of HDMI kan aansluiten.
Aangezien ik een zeer beperkt budget heb en al jaren graag een Apple pc / laptop wil proberen overweeg ik nu om het basismodel van de Mac Mini 2 te kopen en hierop mijn huidige beeldschermen aan te sluiten via USB C naar Displayport. Ik ga de Mac Mini 2 privé gebruiken en ben maar een simpele gebruiker dus geen zware programma's.
Maar nu komt het: Is het mogelijk dat ik via mijn Windows laptop of mijn Chromebook een remote connectie maak via bijvoorbeeld Chrome remote desktop of Teamviewer naar de Mac Mini?
Op die manier zou ik de mogelijkheid hebben om boven op mijn thuiswerk hok de Mac Mini te gebruiken in combinatie met de 2 externe beeldschermen, en als ik een keertje wil bank hangen dan pak ik mijn Windows laptop of Chromebook maak een remote connectie met de Mac Mini en dan werk ik op die manier.
Mijn laptop is dan toch alleen een doorgeef luik? De daadwerkelijke werkzaamheden voer ik dan uit op de Mac Mini en mijn laptop geeft dit alleen weer op het scherm?
Eventueel zou ik dit nog kunnen uitbreiden via een VPN verbinding zodat ik ook van buiten af via mijn laptop de MAC Mini kan bereiken lijkt me? Ik ben hier absoluut niet in thuis in dit VPN gebeuren maar daar dat valt vast wel te leren...
Zie ik hierin dingen over het hoofd?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor degene die me doorhebben... het liefst wil ik een Macbook Air kopen maar die is me te duur vandaar deze constructie met de Mac Mini.
Huidige situatie: Nog nooit een Mac / Apple gehad. Heb nu een Windows laptop en een Google Chromebook.
Verder 2 goedkope externe beeldschermen die ik via Displayport of HDMI kan aansluiten.
Aangezien ik een zeer beperkt budget heb en al jaren graag een Apple pc / laptop wil proberen overweeg ik nu om het basismodel van de Mac Mini 2 te kopen en hierop mijn huidige beeldschermen aan te sluiten via USB C naar Displayport. Ik ga de Mac Mini 2 privé gebruiken en ben maar een simpele gebruiker dus geen zware programma's.
Maar nu komt het: Is het mogelijk dat ik via mijn Windows laptop of mijn Chromebook een remote connectie maak via bijvoorbeeld Chrome remote desktop of Teamviewer naar de Mac Mini?
Op die manier zou ik de mogelijkheid hebben om boven op mijn thuiswerk hok de Mac Mini te gebruiken in combinatie met de 2 externe beeldschermen, en als ik een keertje wil bank hangen dan pak ik mijn Windows laptop of Chromebook maak een remote connectie met de Mac Mini en dan werk ik op die manier.
Mijn laptop is dan toch alleen een doorgeef luik? De daadwerkelijke werkzaamheden voer ik dan uit op de Mac Mini en mijn laptop geeft dit alleen weer op het scherm?
Eventueel zou ik dit nog kunnen uitbreiden via een VPN verbinding zodat ik ook van buiten af via mijn laptop de MAC Mini kan bereiken lijkt me? Ik ben hier absoluut niet in thuis in dit VPN gebeuren maar daar dat valt vast wel te leren...
Voor degene die me doorhebben... het liefst wil ik een Macbook Air kopen maar die is me te duur vandaar deze constructie met de Mac Mini.
LILLI schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:28:
Advies gevraagd:
Ja, natuurlijk! Teamviewer, Chrome Remote Desktop, AnyDesk, RustDesk, NoMachine, het wordt allemaal ook door de Mac ondersteund. Je kan gewoon een Mac bedienen op je Windows.
Correct
WireGuard is je vriend
Is een manier. Zelf heb ik een MacBook Pro M1 Max en een Mac Studio, maar dat is een ander verhaal.
Een tweedehands MacBook Air M1 heb ik al meerdere keren voor <700,- weg zien gaan dus je zou natuurlijk ook nog even kunnen doorsparen en daarna eventueel de Windows en Chromebook weg doen.LILLI schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:28:
Lijkt me sowieso een veel fijnere manier van werken dan steeds Remote inloggen e.d.
Als mensen in deze thread nog twijfelen of ze een mac mini met extra SSD gigabytes van Apple willen kopen... om de snelheid hoef je het niet te doen. Mijn externe thunderbolt 3 SSD haalt momenteel hogere snelheden dan Apple's interne SSD, dus extern uitbreiden is niet alleen goedkoper maar ook nog eens sneller.
Edit: Deze bewering is niet juist, zie ik. De 512GB versie van de Mac Mini heeft een SSD die twee keer zo snel leest en schrijft als de 256GB versie.
Edit: Deze bewering is niet juist, zie ik. De 512GB versie van de Mac Mini heeft een SSD die twee keer zo snel leest en schrijft als de 256GB versie.
[ Voor 20% gewijzigd door perroire101 op 10-02-2023 12:05 ]
De M2 Pro in de aanbieding bij Amazon Duitsland. Komt incl Nederlandse BTW en verzending op EUR 1.483,52. Eventueel kan je indien beschikbaar waardebonnen kopen bij wissel.nl . Dan heb je nog iets meer korting.
Lekker!
hoe heb je dat gedaan je iMac als los scherm en dan aan je m1 /m2?Upke dupke schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:52:
[...]
Ik heb deze draad doorgespit.
https://forums.macrumors....-monitor-success.2253100/
En je kunt dit filmpje kijken.
YouTube: How to make a DIY Studio Display for just $600! (USB-C & Built-in ca...
En deze site: https://khronokernel.gith...022/03/01/5K-MONITOR.html
Het is vrij eenvoudig en werkt op 1 issue na (waar ik nergens wat kan vinden) goed. De monitor komt als hij lange tijd slaapt, niet meer uit die slaapstand. Alleen wanneer ik dan de stekker eruit trek, en weer in het contact steek, springt hij aan.
Heb je dan nog hulp nodig, stuur me gerust een dm.
https://forums.macrumors....-monitor-success.2253100/
En je kunt dit filmpje kijken.
YouTube: How to make a DIY Studio Display for just $600! (USB-C & Built-in ca...
En deze site: https://khronokernel.gith...022/03/01/5K-MONITOR.html
Het is vrij eenvoudig en werkt op 1 issue na (waar ik nergens wat kan vinden) goed. De monitor komt als hij lange tijd slaapt, niet meer uit die slaapstand. Alleen wanneer ik dan de stekker eruit trek, en weer in het contact steek, springt hij aan.
Heb je dan nog hulp nodig, stuur me gerust een dm.
Hoe zit er trouwens met die spookverhalen rondom SSD swap? Ik heb wel oren naar de niet Pro Versie met 8GB RAM en 512GB opslag. Ik ga er geen grafisch/videowerk mee doen.
[ Voor 15% gewijzigd door Splinter Cell op 17-02-2023 15:11 ]
Wat bedoel je met swap? Dat je zelf opslag kan vergroten door modules op het moederbord te solderen?Splinter Cell schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:09:
Hoe zit er trouwens met die spookverhalen rondom SSD swap? Ik heb wel oren naar de niet Pro Versie met 8GB RAM en 512GB opslag. Ik ga er geen grafisch/videowerk mee doen.
Voorbeeldje:SamSid schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Wat bedoel je met swap? Dat je zelf opslag kan vergroten door modules op het moederbord te solderen?

Als je RAM vol zit dat hij veel data naar de SSD schrijft en dat misschien je SSD sneller slijt.
Aah, het maakt niet uit of je videowerk doet of niet. Zelfs al zou je elke dag de opslagcapaciteit schrijft, dan nog zou je het jaren uithalen. Je moet echt als een beul te werk gaan om de SSD te verslijten. Met jaren gebruik ga je eerder de mini vervangen dan dat je mini crashed door versleten SSD.Splinter Cell schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:57:
[...]
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Als je RAM vol zit dat hij veel data naar de SSD schrijft en dat misschien je SSD sneller slijt.
Na 2j en 3m met de Mac mini m1 (256GB) heb ik 3% slijtage. Dus valt allemaal nog wel mee tot nu toe (en er zijn een paar extreme write geweest in het begin).Splinter Cell schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:57:
[...]
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
/f/image/hd6uXSXqG4bLLtiJ0oCyAJtN.png?f=fotoalbum_large)
Dit is met 8GB RAM?_birdie_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:
[...]
Na 2j en 3m met de Mac mini m1 (256GB) heb ik 3% slijtage. Dus valt allemaal nog wel mee tot nu toe (en er zijn een paar extreme write geweest in het begin).
[Afbeelding]
Hoe check je dit?_birdie_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:
[...]
Na 2j en 3m met de Mac mini m1 (256GB) heb ik 3% slijtage. Dus valt allemaal nog wel mee tot nu toe (en er zijn een paar extreme write geweest in het begin).
[Afbeelding]
Met smartmontools.
Bash:
1
| smartctl -a /dev/<device> |
Advies gezocht!
Ik zit best wel te dubben tussen een volledige geupgrade Macmini m2pro en een (instap) Mac studio.
Behalve veel meer poorten, zie ik op zoveel vlakken dat de Macmini m2pro veel beter kan presenteren.
Dagelijkse bezigheden zijn voor mij veel development werk, met vrij veel docker containers.
Dual monitor setup.
Wat zou ik nog in overweging kunnen nemen om niet perse voor een Macmini m2pro te kiezen.
Ik zit best wel te dubben tussen een volledige geupgrade Macmini m2pro en een (instap) Mac studio.
Behalve veel meer poorten, zie ik op zoveel vlakken dat de Macmini m2pro veel beter kan presenteren.
Dagelijkse bezigheden zijn voor mij veel development werk, met vrij veel docker containers.
Dual monitor setup.
Wat zou ik nog in overweging kunnen nemen om niet perse voor een Macmini m2pro te kiezen.
De tweedehands of Apple Certified Refurbished prijs van een Mac Studio zou doorslaggevend kunnen zijn.cemtex schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:13:
https://www.apple.com/nl/shop/refurbished/mac/mac-studio
Heb ze al weg zien gaan voor <1900,-
16GB geheugen en ook ongeveer 2 jaar oud maar wat meer uurtjes aan en meer TB'tjes verstookt; ook 3%._birdie_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:
[...]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/CaAZZ6torujShFYTNanFdsjM.png?f=user_large)
Iemand hier goede ervaringen met een USB-C -> DisplayPort kabel met de Mac mini? Heb er nu een scherm aan hangen via USB-C direct, maar dat wisselt bij elke reboot van resolutie, dus dat schiet niet echt op ..
Owner of DBIT Consultancy
USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresDennusB schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:17:
Iemand hier goede ervaringen met een USB-C -> DisplayPort kabel met de Mac mini? Heb er nu een scherm aan hangen via USB-C direct, maar dat wisselt bij elke reboot van resolutie, dus dat schiet niet echt op ..
Ik heb nu enkele dagen een M2 -> 16GB / 512GB ssd in gebruik en merk tijdens het gebruik van Lightroom dat er best wel wat geheugen gebruikt wordt.
De Swap bedraagt hier momenteel +6GB?!
Op mijn iMac 5K late 2015 met 24GB geheugen had ik nooit enige last van swaps, betekent dit nu dat ik geheugen tekort kom?
De Swap bedraagt hier momenteel +6GB?!
Op mijn iMac 5K late 2015 met 24GB geheugen had ik nooit enige last van swaps, betekent dit nu dat ik geheugen tekort kom?
/f/image/IT6FCM1ogkwpwLnudvPmQSM4.png?f=fotoalbum_large)
@Moris Dit is een momentopname, ik zou iets als iStat Menu’s gebruiken, dan kan je het over een langere periode meten.
Ik zou me hier niet 123 druk om maken.
Heb je tijdens LR ook nog veel andere programma’s open staan? Merk je in de praktijk überhaupt iets van traagheid?
Ik zou me hier niet 123 druk om maken.
Heb je tijdens LR ook nog veel andere programma’s open staan? Merk je in de praktijk überhaupt iets van traagheid?
[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 24-02-2023 09:44 ]
@Greatsword
Buiten safari en mail had ik geen andere programma's openstaan.
Wat betreft de snelheid merk ik wel dat een M2 nu Lightroom razend snel opent tov mijn oudere iMac 2015.
Helaas heb ik geen ander retentie wat betreft de laatste generatie M2-chips waarbij de boel op een of andere manier nog verder door hardware kan geoptimaliseerd worden. Het is daarom voor mij lvrij astig te zeggen of een upgrade naar bv meer geheugen of dergelijks een meerwaarde voor mijn toepassingen kan betekenen?
Wel vraag ik me af of constant gebruik maken van swap niet nadeling is voor de interne SSD?
Buiten safari en mail had ik geen andere programma's openstaan.
Wat betreft de snelheid merk ik wel dat een M2 nu Lightroom razend snel opent tov mijn oudere iMac 2015.
Helaas heb ik geen ander retentie wat betreft de laatste generatie M2-chips waarbij de boel op een of andere manier nog verder door hardware kan geoptimaliseerd worden. Het is daarom voor mij lvrij astig te zeggen of een upgrade naar bv meer geheugen of dergelijks een meerwaarde voor mijn toepassingen kan betekenen?
Wel vraag ik me af of constant gebruik maken van swap niet nadeling is voor de interne SSD?
[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 24-02-2023 10:11 ]
Lees even een paar berichten terug, is laatst nog besproken hier.Moris schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:09:
Oké, duidelijk.
Om de slijtage van de interne SSD hoef ik me alvast geen zorgen te maken?
Aangezien mijn oude iMac nooit gebruik hoefde te maken van het swap-geheugen.
Met de M2 wordt de swap +6GB wel stevig aangesproken en vraag me hierbij af of dit op de algemene performance geen nadelige invloed heeft?
Apple over swap klik
De grafiek 'Geheugendruk' geeft aan of je computer het geheugen op een efficiënte manier benut.
- Groene geheugendruk: Je computer benut al het RAM-geheugen op een efficiënte manier.
- Gele geheugendruk: Je computer heeft op termijn mogelijk meer RAM-geheugen nodig.
- Rode geheugendruk: Je computer heeft meer RAM-geheugen nodig.
Met de M2 wordt de swap +6GB wel stevig aangesproken en vraag me hierbij af of dit op de algemene performance geen nadelige invloed heeft?
Apple over swap klik
De grafiek 'Geheugendruk' geeft aan of je computer het geheugen op een efficiënte manier benut.
- Groene geheugendruk: Je computer benut al het RAM-geheugen op een efficiënte manier.
- Gele geheugendruk: Je computer heeft op termijn mogelijk meer RAM-geheugen nodig.
/f/image/IT6FCM1ogkwpwLnudvPmQSM4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Moris op 24-02-2023 10:42 ]
Ik zou me er weinig zorgen over maken zolang je het niet in performance merkt. Vroeger swappen naar een HDD was een drama, maar de SSD's van tegenwoordig zijn zo snel dat je het toch niet merkt.Moris schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:30:
Oké, duidelijk.
Apple over swap klik
[Afbeelding]
Owner of DBIT Consultancy
Mac mini M2 PRO vs Mac Studio M1 MAX | Tough Choice - Pro Photo Test!
Wat voor USB-C enclosure gebruiken jullie met de Mac Mini? Ik heb twee 2TB m.2 SSD die ik graag wil gebruiken als extra opslag. Ik heb een Samsung 970 Evo Plus 2TB en Lexar NM710 2TB. Heb je zulke SSDs een 20 of 40gbps enclosure nodig? Maakt de chipset in de SSD enclosure nog wat uit?
Wat is de snelheid die je wil halen. Met Thunderbolt 3 kun je max 2800 mb/s read write halen met de duurste enclosure. De SSD zelf hoeft maar 3000mb/s te zijn want meer ga je niet krijgen tenzij je ze intern zou kunnen doen maar dat is dus niet met een mac min.alienfruit schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:23:
Wat voor USB-C enclosure gebruiken jullie met de Mac Mini? Ik heb twee 2TB m.2 SSD die ik graag wil gebruiken als extra opslag. Ik heb een Samsung 970 Evo Plus 2TB en Lexar NM710 2TB. Heb je zulke SSDs een 20 of 40gbps enclosure nodig? Maakt de chipset in de SSD enclosure nog wat uit?
Stefan
Nou ja, liefst zo snel mogelijk. Ik heb nu twee geprobeerd 10Gbps en 20Gbps en tot nu haal ik bij beide niet meer dan max ~900MB/s read/write volgens de Blackmagic Disk Speed applicatie. Bij mijn weten zou ~900MB/s de 10Gbps variant moeten zijn?
Ik begreep zelf dat USB 4 op de MBP 14" (2021) en de Mac Mini M2 Pro zit en dat gaat toch tot 40Gbps?
Heeft het nog zin om zoiets als dit te proberen? https://nl.aliexpress.com/item/1005003911682365.html
Ik begreep zelf dat USB 4 op de MBP 14" (2021) en de Mac Mini M2 Pro zit en dat gaat toch tot 40Gbps?
Heeft het nog zin om zoiets als dit te proberen? https://nl.aliexpress.com/item/1005003911682365.html
[ Voor 13% gewijzigd door alienfruit op 27-02-2023 21:12 ]
40gbps = 5000mb/s ga je niet halen extern! Max is +/- 2878 mb/s dan moet je dus een Thunderbold 3 external drive hebben.
Met USB C kun je 10 halen +/- 1200mb/s
En je raad het al hoe sneller hoe duurder.
Met USB C kun je 10 halen +/- 1200mb/s
En je raad het al hoe sneller hoe duurder.
Dus dan heb ik de verkeerde enclosures? Ik heb zelf deze:
Wat zou een goede combinatie zijn voor 4TB SSD + enclosure bij een budget van max 6-700EUR? Meerprijs voor 4TB bij de Mini was €950
- ORICO Upgraded Aluminum M.2 NVMe SSD Enclosure Reader 20Gbps to USB C 3.2/3.1 Gen 2X2
- ORICO Aluminum M.2 NVMe SSD Enclosure , Tool-Free 10Gbps USB C Adapter, USB 3.2 M.2 NVMe Reader
Wat zou een goede combinatie zijn voor 4TB SSD + enclosure bij een budget van max 6-700EUR? Meerprijs voor 4TB bij de Mini was €950
[ Voor 44% gewijzigd door alienfruit op 27-02-2023 22:08 ]
Niet dezelfde Acacis maar wel snel.alienfruit schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:16:
YouTube: Samsung 980 PRO vs WD Black SN850 External SSD | M1 Mac and M1 Max
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
@alienfruit Wat is eigenlijk de use case dat je dat soort snelheden nodig hebt of wilt behalen? Ik zet af en toe weleens wat films, series en foto’s over tijdens vakantie e.d. maar daarbij is een T7 voor mij in ieder geval snel genoeg.
Ja, voor verschillende dingen eigenlijk opslag, backups maar ook om een nieuwere macOs uit te proberen via dual boot en dan is een snelle externe SSD wel handig.
ik heb recentelijk ook de mini mac aangeschaft samen met deze accessoir
https://www.bol.com/be/nl...tNIg.2_77.78.ProductImage
de mini heeft 512 gig en de imount zitten 2 ssd samen 4T werkt perfect samen , ook voordeel poorten voorkant
de mini heeft 512 gig en de imount zitten 2 ssd samen 4T werkt perfect samen , ook voordeel poorten voorkant
maar deze is volgens de reviews erg traag en dat is nu het hele punt. Je stopt er snelle M2 NVME SSD's in en krijgt de snelhuid van een SATA disk. Dan kun je beter gewoon een normale USB 3 disk kopen is goedkoper en net zo snel (Ziet er wel niet zo mooi uit als jouw dockingeasyrider5096 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:37:
ik heb recentelijk ook de mini mac aangeschaft samen met deze accessoir
m.v.g
Stefan
Ja, ik heb ook Wifi problemen. Het is allemaal ontzettend traag. Ik ga binnenkort Ethernet proberen maar daarvoor moet ik eerst Powerlan oplossing voor regelen. Het lijkt er op dat het voornamelijk problemen heeft met 5Ghz Wifi netwerken. Het lijkt erop dat mijn 2.4Ghz geeft minder problemenMagenof schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:13:
[ Voor 11% gewijzigd door alienfruit op 02-03-2023 12:52 ]
svkaster schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:10:
[...]
schrijf en lees snelheid rond de 1000 MB is toch niet slecht denk ik ??
voordeel de extra poorten vooraan en kaartlezer welke voor mij belangrijk is
maar deze is volgens de reviews erg traag en dat is nu het hele punt. Je stopt er snelle M2 NVME SSD's in en krijgt de snelhuid van een SATA disk. Dan kun je beter gewoon een normale USB 3 disk kopen is goedkoper en net zo snel (Ziet er wel niet zo mooi uit als jouw docking) '
m.v.g
Stefan
Ik wil mijn iMac late 2015 (27 inch, 4ghz i7 32gb RAM, AMD radeon 4gb) vervangen voor een mac mini m2.
De keuze: Mac mini m2 met 24 GB ram en 1 TB ssd: 1639 euro
of de Mac mini m2 pro met 32 GB ram en 1 TB ssd: 2259 euro
of toch een Mac Studio m1 max 32 GB ram en 1 TB ssd: 2558 euro.
Met name de stap tussen m2 pro en Mac Studio. In mijn ogen is de Mac Studio beter. Maar is dat wel zo.
Hij komt te hangen aan een StudioDisplay en Thunderbolt display. Werkzaamheden zijn voornamelijk grafisch vormgeving en online ontwerp en drukwerk.
De machines gaan hier zo ongeveer 7 tot 9 jaar mee. Ergens denk ik dat de m2 versie al genoeg is. Maar is dat over 5 jaar ook zo?
Met name de stap tussen m2 pro en Mac Studio. In mijn ogen is de Mac Studio beter. Maar is dat wel zo.
Hij komt te hangen aan een StudioDisplay en Thunderbolt display. Werkzaamheden zijn voornamelijk grafisch vormgeving en online ontwerp en drukwerk.
De machines gaan hier zo ongeveer 7 tot 9 jaar mee. Ergens denk ik dat de m2 versie al genoeg is. Maar is dat over 5 jaar ook zo?
Als je het nodig hebt voor werk dan zou ik voor de Studio gaan. Heeft veel meer GPU cores. Dat is die meerprijs van 300 eur wel waard. Als je het professioneel gebruikt, dan reken je natuurlijk de ex btw prijzen.Citroentaart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:22:
Ik wil mijn iMac late 2015 (27 inch, 4ghz i7 32gb RAM, AMD radeon 4gb) vervangen voor een mac mini m2.
[ Voor 4% gewijzigd door SamSid op 03-03-2023 09:55 ]
Klopt. ex btw prijzen.SamSid schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Als je het nodig hebt voor werk dan zou ik voor de Studio gaan. Heeft veel meer GPU cores. Dat is die meerprijs van 300 eur wel waard. Als je het professioneel gebruikt, dan reken je natuurlijk de ex btw prijzen.
Maar die 300 euro meerprijs, van die cores ga ik waarschijnlijk geen gebruik maken. Ik las dat de m2 pro toch net wat beter is dan de m1 max met gebruik van Photoshop, webbrowsen en online werk. Ik kan het verkeerd hebben.
Ik weet niet precies wat je maakt natuurlijk maar ik denk dat je geen verschil gaat merken tussen de normale M2 en de stappen er boven met grafisch ontwerp. Ook grote gelaagde bestanden gaan prima. Ik heb een Macbook Pro met M1 Max - 32gb en de M2 een middag gebruikt.Citroentaart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Klopt. ex btw prijzen.
Maar die 300 euro meerprijs, van die cores ga ik waarschijnlijk geen gebruik maken. Ik las dat de m2 pro toch net wat beter is dan de m1 max met gebruik van Photoshop, webbrowsen en online werk. Ik kan het verkeerd hebben.
Als het alleen photoshop en niet video (vanwege prores engine) dan zou ik die 300 in eigen zak steken en voor de m2 pro (puur vanwege geheugen).Citroentaart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:31:
[...]
Klopt. ex btw prijzen.
Vooral grafisch ontwerp, magazines in InDesign. Soms PS bestanden met veel lagen 1gb bestanden.Sluw schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:42:
[...]
Ik weet niet precies wat je maakt natuurlijk maar ik denk dat je geen verschil gaat merken tussen de normale M2 en de stappen er boven met grafisch ontwerp. Ook grote gelaagde bestanden gaan prima. Ik heb een Macbook Pro met M1 Max - 32gb en de M2 een middag gebruikt.
Ik heb thuis een macbook air m1. Die draait ook aardig.
Ik neig naar de m2 pro vanwege geheugen.
Idd. geen video. Dus ik denk dat de m2 pro toch meer dan voldoende is. Ik denk dat ik niet veel ga missen als ik de mac studio niet koop. (overigens werk ik zelf wel op een Mac studioSamSid schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:58:
[...]
Als het alleen photoshop en niet video (vanwege prores engine) dan zou ik die 300 in eigen zak steken en voor de m2 pro (puur vanwege geheugen).

de 1TB SSD is toch sneller dan het instapmodel?
Zie hier de verschillen:Citroentaart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:22:
Die had ik gezien ja.BitByBit schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:08:
[...]
Zie hier de verschillen:
[YouTube: Mac mini M2 PRO vs Mac Studio M1 MAX | Tough Choice - Pro Photo Test!]
Hij zegt hierin niks over de snelheid van SSD instapmodel en 1TB. Of heb ik het mis?
[ Voor 12% gewijzigd door Citroentaart op 03-03-2023 13:36 ]
Krijg het idee dat mijn SSD enclosure problemen veroorzaakt voor mijn Wifi

Goedenavond,
Vandaag een Mac mini M2 gekocht. Heel blij mee, wat een rap apparaatje!
Ik gebruik een 3440x1440 @100hz scherm, echter wordt via HDMI max 50hz ondersteunt.
Als ik een Thunderbolt naar display port adapter bestel kan ik dan wel van 100hz genieten? Want naar 50hz is wel een hele stap terug van wat ik gewend ben op mijn Windows PC
Ik gebruik een 3440x1440 @100hz scherm, echter wordt via HDMI max 50hz ondersteunt.
Als ik een Thunderbolt naar display port adapter bestel kan ik dan wel van 100hz genieten? Want naar 50hz is wel een hele stap terug van wat ik gewend ben op mijn Windows PC
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
De m2 mini ondersteund in ieder geval 4k&60hz over HDMI. 4K is meer pixels dan 1440p ultrawide, dus afhankelijk van of je HDR gebruikt kun je dus wel 100hz halen. Mogelijk gebruik je een oude of hele lange HDMI kabel? Ongeacht zul je een nieuwe kabel nodig hebben.Audione0 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:27:
Goedenavond,
Ik lees nu in de specs van het scherm dat via HDMI alleen 60hz ondersteun wordt, als ik hoger wil zou ik de display port moeten gebruiken.lllustrious schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:13:
[...]
De m2 mini ondersteund in ieder geval 4k&60hz over HDMI. 4K is meer pixels dan 1440p ultrawide, dus afhankelijk van of je HDR gebruikt kun je dus wel 100hz halen. Mogelijk gebruik je een oude of hele lange HDMI kabel? Ongeacht zul je een nieuwe kabel nodig hebben.
Weet je toevallig of een displayport naar Thunderbolt goed werkt?
Specs van het scherm: https://rog.asus.com/moni...-swift-pg348q-model/spec/
Signal Frequency
Digital Signal Frequency :
DisplayPort:73 ~88 KHz (H) /30 ~100 Hz(V)
HDMI : 30 ~140 KHz (H) /24 ~60 Hz(V)
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ja zowel een adapter als kabel moeten prima werken. Deze moeten displayport versie 1.2 ondersteunen wat praktisch toevallig ook neerkomt op 4K@60hz. Ik heb geen specifieke aanrader maar in de bekende webshops is er genoeg te vinden als je deze specs aanhoudt.Audione0 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:34:
[...]
Ik lees nu in de specs van het scherm dat via HDMI alleen 60hz ondersteun wordt, als ik hoger wil zou ik de display port moeten gebruiken.
Weet je toevallig of een displayport naar Thunderbolt goed werkt?
Specs van het scherm: https://rog.asus.com/moni...-swift-pg348q-model/spec/
Signal Frequency
Digital Signal Frequency :
DisplayPort:73 ~88 KHz (H) /30 ~100 Hz(V)
HDMI : 30 ~140 KHz (H) /24 ~60 Hz(V)
Nog een andere dingetje.. Ik kan WOL nergens meer vinden in Ventura, klopt dit? Of zit dit binnen Ventura ergens anders verstopt?
Ik heb de 1TB Mac Mini M2 Pro en dat is gewoon lekker rap meer dan 5000MB/s ofzoCitroentaart schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:10:
Hij zegt hierin niks over de snelheid van SSD instapmodel en 1TB. Of heb ik het mis?
Of HDMI... Ik heb beide, ben er nog niet helemaal aan uit, maar de snelheden zijn niet erg hoogalienfruit schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:56:
Krijg het idee dat mijn SSD enclosure problemen veroorzaakt voor mijn Wifi
Mooi, heb hem besteld.alienfruit schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:05:
[...]
Ik heb de 1TB Mac Mini M2 Pro en dat is gewoon lekker rap meer dan 5000MB/s ofzo
Write was rond de 6000MB/s en Read tijdens het afspelen van een film in Elmedia was 4600Mb/s. Prima snelheden!
Weet je ook het verschil met de Mac Studio met een 2TB SSD? Ik zie die snelheden zo snel niet.alienfruit schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:39:
Write was rond de 6000MB/s en Read tijdens het afspelen van een film in Elmedia was 4600Mb/s. Prima snelheden!
Nee, helaas. Ik heb geen Mac Studio. Ik ben voor de Mac Mini M2 Pro gegaan. Ik had de extra video encoder niet nodig voor mijn werk
[ Voor 57% gewijzigd door alienfruit op 07-03-2023 12:42 ]
Zijn er hier nog die met de usb-poort type-A problemen ondervinden bij het niet detecteren van een usb-stick?
Het probleem stelt zich enkel voor bij de buitenste USB Type A voor en dit met een Kingston usb stick Data Traveler. Dezelfde stick werk echter probleemloos op de ander USB-poort en andere apparaten.
Het probleem stelt zich enkel voor bij de buitenste USB Type A voor en dit met een Kingston usb stick Data Traveler. Dezelfde stick werk echter probleemloos op de ander USB-poort en andere apparaten.
Met zo'n resolutie zou ik de app BetterDisplay ook even proberen, omdat je anders niet echt prettig leesbare resoluties beschikbaar hebt. (Dat is mijn ervaring, althans)Audione0 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:27:
Goedenavond,
Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
[macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie
Kijk eerst of je post niet beter past:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
[macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie