Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:53
perroire101 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Met zo'n resolutie zou ik de app BetterDisplay ook even proberen, omdat je anders niet echt prettig leesbare resoluties beschikbaar hebt. (Dat is mijn ervaring, althans)
Hier een dergelijk display, en de resolutie is meer dan prima. Ook zonder betterdisplay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:18
https://www.amazon.nl/SAT...ATECHI%2Caps%2C67&sr=8-10

Voor wie nog een mooie Hub zoek voor de Mac Mini, had hem zelf verleden besteld voor 109€ :(
Enige nadeel is dat er geen NVMe SSD in kan alleen een langzamere M2 SSD (300-400Mb/s haal je dan met deze Hub) maar voor opslag prima.

Op Amazon.de nog goedkoper.
https://www.amazon.de/-/n...satechi%2Caps%2C72&sr=8-3

[ Voor 20% gewijzigd door audiojunk op 28-03-2023 17:42 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 22:40

trithemis

Dragonfly

audiojunk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:40:
https://www.amazon.nl/SAT...ATECHI%2Caps%2C67&sr=8-10

Voor wie nog een mooie Hub zoek voor de Mac Mini, had hem zelf verleden besteld voor 109€ :(
Enige nadeel is dat er geen NVMe SSD in kan alleen een langzamere M2 SSD (300-400Mb/s haal je dan met deze Hub) maar voor opslag prima.

Op Amazon.de nog goedkoper.
https://www.amazon.de/-/n...satechi%2Caps%2C72&sr=8-3
Zo’n hub is al eerder gedeeld in dit topic door Easyrider;
easyrider5096 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:37:
ik heb recentelijk ook de mini mac aangeschaft samen met deze accessoir
https://www.bol.com/be/nl...tNIg.2_77.78.ProductImage
de mini heeft 512 gig en de imount zitten 2 ssd samen 4T werkt perfect samen , ook voordeel poorten voorkant
Merk is wel anders maar komt op hetzelfde neer, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 03:18
trithemis schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Merk is wel anders maar komt op hetzelfde neer, toch?
Waarschijnlijk beter omdat er een NVMe drive in kan, die zijn sneller en goedkoper.
Ik vind de Satechi wat beter passen bij de Mac Mini omdat deze er in valt en er dus niet los op staat.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

Audione0

Strijdt der titanen

ik heb de versie zonder M2, maar is echt wel een toevoeging. En ziet er nog gelikt uit ook!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456976

Vorig jaar overgestapt van een iMac uit 2013 naar een eenvoudige desktop PC, maar ik mis de Mac wel degelijk. Zit er over te denken om een Mac Mini (2023) aan te schaffen.

- De meerprijs voor de extra RAM is behoorlijk. Is het mogelijk om de RAM zelf uit te breiden met de Mini?
- Ik begrijp dat de Mini geen gaming pc is, maar kun je een spel als World of Warcraft spelen op de nieuwe Mini? Ik heb geen idee hoe goed de videokaart van de Mini is namelijk.
- Ik begrijp dat de Mini onlangs is geüpdate? Dat is correct? Dus ik kan met een gerust hart naar de winkel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 1456976 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:35:
Vorig jaar overgestapt van een iMac uit 2013 naar een eenvoudige desktop PC, maar ik mis de Mac wel degelijk. Zit er over te denken om een Mac Mini (2023) aan te schaffen.

- De meerprijs voor de extra RAM is behoorlijk. Is het mogelijk om de RAM zelf uit te breiden met de Mini?
- Ik begrijp dat de Mini geen gaming pc is, maar kun je een spel als World of Warcraft spelen op de nieuwe Mini? Ik heb geen idee hoe goed de videokaart van de Mini is namelijk.
- Ik begrijp dat de Mini onlangs is geüpdate? Dat is correct? Dus ik kan met een gerust hart naar de winkel?
- Nee
- Not sure, zou even Googlen er op
- Correct, de M2 is net uit. Staat hier thuis ook, hele fijne machine!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456976

DennusB schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:36:
[...]

- Nee
- Not sure, zou even Googlen er op
- Correct, de M2 is net uit. Staat hier thuis ook, hele fijne machine!
Heb je 8 of 16 gb ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze al gekocht hebben.
Ik overweeg om het basismodel van de M2 te kopen: 8GB en 256GB.
Ik vraag me alleen af of dit model niet te traag is.
Ik zou het toestel gebruiken voor standaardtaken, fotobewerking, Emby server… Het toestel zou vermoedelijk altijd blijven aanstaan.
Of is het toch aan te raden om 16GB te kiezen? Ik ben hoofdzakelijk Windows gebruiker maar wil ook eens MacOS testen. Ben dus wat minder thuis in de specs. Ik heb reeds iPhone en iPad.
Meer dan 5 jaar terug heb ik ook al een tijd Mac gebruikt dus ik heb al wat ervaring met het platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Meerkater schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:40:
Ik zou het toestel gebruiken voor standaardtaken, fotobewerking, Emby server… Het toestel zou vermoedelijk altijd blijven aanstaan.
Of is het toch aan te raden om 16GB te kiezen? Ik ben hoofdzakelijk Windows gebruiker maar wil ook eens MacOS testen. Ben dus wat minder thuis in de specs. Ik heb reeds iPhone en iPad.
Meer dan 5 jaar terug heb ik ook al een tijd Mac gebruikt dus ik heb al wat ervaring met het platform.
Wees eens wat specifieker over fotobewerking. Doe je dat dagelijks of een paar keer per jaar? Hebben we het over smartphone foto’s of RAW’s van 40MB per stuk of groter? Welke programma’s gebruik je daar voor.

Doe je dat eens in de zoveel tijd en is dat het zwaarste wat je doet dan is 8GB prima.

Professioneel en geld mee verdienen? Dan zou ik zeker voor 16GB gaan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
Zeker niet professioneel. Vroeger deed ik dit maandelijks met Raw bestanden van m4/3. Maar omwille van de kinderen is de frequentie nu dat lager. 😊
Volstaat 8GB voor Emby server en streaming van Blu-ray?

[ Voor 15% gewijzigd door Meerkater op 09-04-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Meerkater schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:51:
Zeker niet professioneel. Vroeger deed ik dit maandelijks met Raw bestanden van m4/3. Maar omwille van de kinderen is de frequentie nu dat lager. 😊
Volstaat 8GB voor Emby server en streaming van Blu-ray?
Zelf alleen ervaring met Plex Media Server en die draait zonder problemen op een M1 is ook meer een CPU taak, dus daar zou ik al helemaal niet wakker van liggen.

8GB lijkt me voor jou dus een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
Ok, bedankt.
Is deze dan ook dat toekomstproof?
Heb hier minder ervaring mee bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Meerkater schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:06:
Ok, bedankt.
Is deze dan ook dat toekomstproof?
Heb hier minder ervaring mee bij Apple.
Als je het over OS upgrades hebt jazeker.

Voor de rest ligt het aan jouw eigen gebruik. Wil jij over een jaar ineens veel intensiever ermee gaan werken, dan ben je mogelijk beter uit met een upgrade. Denk dus vooral na wat jou verwachtingen qua gebruik zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
Bedankt voor de feedback 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
Deze vraag ook in het Lightroom-topic gesteld, maar daar kon ik niet helemaal het antwoord krijgen waar ik naar op zoek was. Hopelijk hier meer geluk..

Ik werk sinds vijf jaar met een 2017 iMac i5 met 24GB RAM. Voor alles wat ik doe werkt dit meer dan prima, maar voor Adobe Lightroom is het eigenlijk altijd net te traag geweest.

Omdat ik op jaarbasis toch wel een hoop tijd besteed in Lightroom, wordt het tijd om te upgraden. Deze upgrade mag wat kosten zolang ik maar wat jaren vooruit kan in Lightroom, maar tegelijkertijd wil ik ook niet zinloos veel te veel geld uitgeven. Mijn voorkeur was een iMac 27" geweest, maar die worden niet meer gemaakt, dus ik neig nu richting de Mac Mini M2 Pro, maar vind het erg lastig te bepalen hoeveel ik nodig heb..

Zijn er hier mensen die de Mac Mini M2 of M2 Pro al gebruiken en hoe bevalt dat in Lightroom? Welke specs raden jullie aan, gaat het vooral om CPU, GPU, RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@El Caballero Let op dat het probleem ook in Lightroom kan zitten. Een nieuwe Mac gaat het probleem dan niet oplossen. Ik hoop dat die iMac ook een SSD heeft i.p.v. HDD of SSHD, dat wilt ook nog wel flink wat verschil maken.

Waar merk je bijvoorbeeld die traagheid? Hoe groot is je catalog? Met wat voor bestanden werk je voornamelijk en hoe groot zijn ze?

Ik heb zelf LR al jaren achter me gelaten vanwege de snelheid. Capture One is echt een verademing qua snelheid, heb je de gratis versie daarvan al eens geprobeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 16-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:35
@Greatsword Ik merk de traagheid met name heel erg met de spot removal tool, maar ook bij simpele dingen als bijvoorbeeld switchen van grid view naar loupe view of even met Cmd-F shortcut iets zoeken duurt gewoon net te lang.. In die laatste gevallen hebben we het over hooguit een seconde wachten, maar al dat soort mini vertragingen meerdere keren per minuut gaan gewoon irriteren. Ik merk op m'n MacBook M1 wel dat het echt sneller werkt, dus het zou mij verbazen als een M2 tegenvalt.

M'n catalogus is ongeveer 10.000 foto's op de interne SSD en ik werk met raw bestanden van 20-25 MB, dus dat zou het probleem toch niet moeten zijn lijkt me.

Overstap naar andere software doe ik liever niet (maar me eens verdiepen in alternatieven kan nooit kwaad). Lightroom heeft alles wat ik zoek en een overstap gaat me zo ondoenlijk veel werk kosten om alles vergelijkbaar op te zetten. Ik heb enorm veel keywords, (smart) collections, presets, etc en een hele workflow die daar weer op gebaseerd is en die ik niet op wil geven. Wat dat betreft heb ik mezelf goed afhankelijk gemaakt deze software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Meerkater schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:40:
Ik zou iig minimaal voor de 512Gb gaan omdat je dan de dual bus gebruikt.

Ik heb zelf de M2 met 16Gb en 2Tb storage in combinatie met de Apple Studio display. Erg blij mee😍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Jeetje wat heeft Apple de boel moeilijk gemaakt zeg. Vroegah hadden ze altijd een instapper die je niet wilde en een duur model dat je niet kon betalen en dus koos je de middelste. Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met de samenstelling van de vervanging van mijn 2017 iMac I5 5k met 24Gb en 2Tb Fusion.

Ik gebruik de iMac voor werk (software development, milde machine learning, grote databases) en hobby (fotografie en wat licht video werk). Ben uiteindelijk gesetteld op de Mini M2 pro (standaard) met 32Gb, 1Tb SSD en een Dell 40 inch U4021QW (5k2k).

Overwegingen:
- Mac Mini M2 non pro met wat upgrades, Mac Mini M2 pro 16 of 32GB, refurbished Studio basis model
Uiteindelijk voor de M2 pro gekozen vanwege de standaard 512 en 16Gb (en die dus uitgebreid) met name met het oog op een jaar of 6 gebruik voor beroep en hobby.
- Scherm LG 34WK95U, LG 40wp95c-w, Dell U4021QW of Apple Studio
Kon de Dell refurbished kopen voor dezelfde prijs als de 34 inch LG, dus voor die gekozen. Wilde graag hoog in de resolutie blijven na 6 jaar 5k iMac kijken. Ik vond het Studio display schunnig duur, vooral omdat het in essentie hetzelfde scherm is als die die ik nu de deur uit ga doen. De ultra wide opzet lijkt me een mooie oplossing voor development werk. Documentatie, development en nog wat andere vensters allemaal open en in beeld. Veel horror verhalen over trage schermen, slechte support, scaling enz. Komt vrijdag binnen dus even kijken of alles mooi samen werkt.

Dan nu nog een hub met een SSD inbouwbaar en een SD kaart slot. Tussen alle inmiddels bekende varianten aan het twijfelen en kanshebbers zijn nu:
- Satechi -> past mooi, niet al te duur, alleen M2 ssd
- Minisopuru Mac Mini Dock -> ziet er okay uit qua snelheid, NVME support, ik geloof alleen dat ik niet tegen een Apple logo op zijn kant kan ;-)
- Hagibis MC25 Pro DP --> past minder mooi dan de Satechi zo te zien, lees wisselde verhalen over snelheid.

Sta open voor tips qua hub en beantwoord graag vragen van mensen die in dezelfde rollercoster zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefderoever
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 07:53
leto001 schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:17:
Dan nu nog een hub met een SSD inbouwbaar en een SD kaart slot. Tussen alle inmiddels bekende varianten aan het twijfelen en kanshebbers zijn nu:
- Satechi -> past mooi, niet al te duur, alleen M2 ssd
- Minisopuru Mac Mini Dock -> ziet er okay uit qua snelheid, NVME support, ik geloof alleen dat ik niet tegen een Apple logo op zijn kant kan ;-)
- Hagibis MC25 Pro DP --> past minder mooi dan de Satechi zo te zien, lees wisselde verhalen over snelheid.
Ik heb zelf een Satechi gehad bij mijn Mac mini M1, maar ik werd niet blij van de temperaturen. Die waren voor mijn gevoel te hoog. Weet niet of het echt kwaad kan en of het invloed had op de performance, maar ik heb om die reden weer afscheid genomen van het dock. Uiteindelijk heb ik de Mini op een Satechi monitor stand gezet waarop hij een stuk koeler bleef (en inmiddels weer vervangen door een iMac M1).

Blogger op www.RicksReviews.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 15:38
Ik ben zelf altijd wat terughoudend met die (gerelabelde) Ali-express merken. Als ik zo kijk dan lijkt de minisopuru in ieder geval van aluminium te zijn. Of je kunt wennen aan het Apple logo op zijn kant, en het effect van de koeling in deze positie is een andere vraag.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:30
Ik bestel vanmiddag de M2 pro (16Gb, 1 TB Ssd). Echter, wat zou ik met de mac mini (model 2014, i7 proc /16Gb) nog als herbestemming kunnen geven? Ideeen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@NielsTn Inrichten als Apple Music of Spotify mediaspeler, met twee mooie speakers er aan en dan op een leuke plek in je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-06 15:13
Of als (headless) server.
Of als je wat met Windows dingen doet, met Bootcamp Windows, of VM's er op van een X86 OS.
Je zou hem nog eventueel als extra computer in de woonkamer kunnen gebruiken als media apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Heeft er hier iemand 3 schermen draaien op een Mini? Is een Displaylink dock voldoende om dit voor elkaar te krijgen? Native schijnt - iig de non-pro - de Mini dit niet aan te kunnen namelijk.. Ben nog mijn opties aan het overwegen en als het met een dock wel werkt is het wel een interessante optie om over te stappen naar Mac :)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
Hier inmiddels ook om naar een Mini M2 pro. De Mini is probleemloos snel, zeker vergeleken tot mijn iMac 2017 I5. Heb de pro met de standaard CPU/GPU, 32Gb en 1Tb besteld. In combinatie met een Dell U4021qw (5k2k / 40 inch) is het een mooie oplossing. De Dell koppelt probleemloos en draait hier op 5120/2160.

Morgen komt ook de Satechi binnen voor wat extra poorten (voornamelijk SD) en opslag (WD Blue 2Tb SSD).

Erg gaaf:
- snelheid en soeplesse van alle apps
- resolutie scherm
- gamen met Geforce now op UW QHD is wel erg fraai
- Apple toetsenbord met vingerprint unlock
- losse componenten die upgradebaar zijn

Minder gaaf:
- toch wel een behoorlijke kabelbende in vergelijk tot de iMac
- scherm kan met 300nits beduidend minder fel dan mijn iMac scherm
- standaard Dell wiebelt een beetje (icm met mijn sta-bureau)
- prijs van het totaal (2250 mac, 1100 scherm, +/- 400 overigen)

Ben nog beetje aan het twijfelen of ik het scherm nog ruil voor een LG 34WK95. Die claimen 450nits en halen net boven de 400 volgens de testen. Overdag is het op mijn werkplek behoorlijk licht en dan is de Dell kiele-kiele licht genoeg. Ga nog even testen met iets andere opzet bureau en wellicht wat rolgordijnen aan bovenzijde van het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 00:14
Ik ben onlangs ook overstag gegaan en een Mini M2 gekocht, als opvolger van mn oude Intel NUC. Op het wennen aan MacOS na, bevalt hij zeer goed (vnml de stilte!).

Het enige waar ik nog geen goed antwoord op kan vinden is dit: Ik heb hem aangesloten met HDMI op mn LG C1 tv. Hij ondersteunt HDMI 2.0, dus 60Hz op 4K is mogelijk, en dat geeft hij ook aan. Als ik bij de beeldschermvoorkeuren de schaal wat vergroot (ik zit op afstand van mn tv, dus ik wil alles wat groter hebben), zou de resolutie van het signaal niet moeten veranderen (wat het volgens mij ook niet doet). Het vreemde is; bij een grotere schaal, kan ik opeens 120Hz selecteren.. Dit zou betekenen dat er iets aan het signaal verandert als ik de UI opschaal? Minder data in het 4K signaal waardoor 120Hz opeens een optie is? Ik kan hier niets over vinden (Mac OS scaling is een zeer populair topic op Reddit / Youtube) - maar ik hoop dat iemand op Tweakers hier wat meer vanaf weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
Scaling is gewoon aanpassing van de resolutie. Klik maar eens met de 'option' knop ingedrukt op 1 van de schaalmogelijkheden, dan zie welke resoluties je stuurt. Dus ja : de resolutie gaat omlaag en daarmee de frequentie omhoog. Ik heb maar gewoon een 60Hz scherm, dus kan niet testen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 00:14
leto001 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:58:
Scaling is gewoon aanpassing van de resolutie. Klik maar eens met de 'option' knop ingedrukt op 1 van de schaalmogelijkheden, dan zie welke resoluties je stuurt. Dus ja : de resolutie gaat omlaag en daarmee de frequentie omhoog. Ik heb maar gewoon een 60Hz scherm, dus kan niet testen ;-)
Dat zou de simpele uitleg moeten zijn. Maar als je dr op googled, zeggen veel fora/filmpjes dat dat niet gebeurt; MacOS scaled het alsof je op die resolutie zou zitten.. met de hoogste scaling zou ik veel pixels moeten zien, maar dat is zeker niet het geval; alles ziet er 4K-scherp uit. Dus ik denk dat t verhaal iets ingewikkelder ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 15:38
Volgens mij is het vrij simpel. Onder MacOS heb je twee typen resoluties:
a) de 'normale' resoluties waarbij je de resolutie die je naar je scherm stuurt aanpast.
b) de HiDPI-resoluties (soms moet je de 'show all resolutions' slider even omhalen). Deze veranderen niks aan je uitgaande resolutie maar schaalt het beeld op MacOS-niveau naar de default resolutie van je scherm.

Als jij dus een hogere resfreshrate kunt instellen heb je waarschijnlijk niet de HIDPI resolutie gepakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R1v9sva0ibUSRnrPu5XJNZrRxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M2D8i0Ctah3ywfGxlG5ofHuw.png?f=user_large

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leto001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPZTe8WRVQ_2p6IiiUE2E5Goubo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAtXS9Ac9pdTd0YN7rIkRyE8.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag mijn nieuwe opzetje netjes gemaakt en alle bestanden overgezet. Mac Mini M2 pro, 40 inch Dell 5k2k, Satechi hub en Musical Fidelity voor het geluid. Muismat en monitor stand van Amazon. Die stand is een fijn stevig ding en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venimk1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 08:49
cornelisprul schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:55:
Volgens mij is het vrij simpel. Onder MacOS heb je twee typen resoluties:
a) de 'normale' resoluties waarbij je de resolutie die je naar je scherm stuurt aanpast.
b) de HiDPI-resoluties (soms moet je de 'show all resolutions' slider even omhalen). Deze veranderen niks aan je uitgaande resolutie maar schaalt het beeld op MacOS-niveau naar de default resolutie van je scherm.

Als jij dus een hogere resfreshrate kunt instellen heb je waarschijnlijk niet de HIDPI resolutie gepakt

[Afbeelding]
Met https://github.com/waydabber/BetterDisplay heb je wel wat opties erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9Wd9rG8opC93OeDf_38oETNH3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iYJC67WWENsxYJD0vCxqRoSB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

Hoe doe je dat tegenwoordig, bestanden overzetten? Ik heb een Mac Mini 2012 (Quad i7). Toen ik die installeerde kon ik gebruik maken van een directe Thundebolt kabel tussen mijn Macbook Pro en de Mac mini. Kan dat nog steeds? Dan zou je een kabel moeten hebben met oude Thunderbolt aan de ene kant en usb-c aansluiting aan andere kant. Bestaat dat? Of is er een handigere manier? #durftevragen
leto001 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:06:
[Afbeelding]

Vandaag mijn nieuwe opzetje netjes gemaakt en alle bestanden overgezet. Mac Mini M2 pro, 40 inch Dell 5k2k, Satechi hub en Musical Fidelity voor het geluid. Muismat en monitor stand van Amazon. Die stand is een fijn stevig ding en niet duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
trithemis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:49:
Hoe doe je dat tegenwoordig, bestanden overzetten? Ik heb een Mac Mini 2012 (Quad i7). Toen ik die installeerde kon ik gebruik maken van een directe Thundebolt kabel tussen mijn Macbook Pro en de Mac mini. Kan dat nog steeds? Dan zou je een kabel moeten hebben met oude Thunderbolt aan de ene kant en usb-c aansluiting aan andere kant. Bestaat dat? Of is er een handigere manier? #durftevragen
[...]
Dat geloof ik wel, maar ik heb gewoon een Samsung T7 1GB gebruikt. Eerder gebruikte ik de migratie assistent, maar dat had ik al zo vaak gedaan dat ik weer eens een schone start wilde. Lijst gemaakt met apps die ik gebruik en alle directories met data overgezet. Nu even een weekje kijken of ik niks mis en dan mag de iMac in de V&A.

[ Voor 0% gewijzigd door leto001 op 07-05-2023 18:08 . Reden: splevaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 21:10

red bull

Keeps me awake !

leto001 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Dat geloof ik wel, maar ik heb gewoon een Samsung T7 1GB gebruikt. Eerder gebruikte ik de migratie assistent, maar dat had ik al zo vaak gedaan dat ik weer eens een schone start wilde. Lijst gemaakt met apps die ik gebruik en alle directories met data overgezet. Nu even een weekje kijken of ik niks mis en dan mag de iMac in de V&A.
Ik heb mijn mac mini aan een intel nuc geknoopt, kan gewoon met UTP straight kabel. Via bestandsdeling... werkt mac - mac denk ik ook wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik heb afgelopen week de Mac Mini M2.pro ontvangen (16GB/1Tb SSD) en ben tegen het volgende aangelopen.
De monitor (Dell Ultrasharp UP2716D) wil ik vanaf de Mac Mini (via USB-C/Thunderbolt) naar de DisplayPort (DP) laten aansturen.

Beeld vanaf Mac Mini HDMI naar Dell HDMI werkt.
Plaats ik een kabel van Mac Mini USB-C/Thunderbolt naar de DisplayPort (grote connector),
dan wordt niets weergegeven (ongeacht pre-select op de monitor om de DisplayPort te selecteren).

De gebruikte kabel is 1 meter lang, voldoet aan z.g. Alt-mode, en kan tot 4K/60Hz aan.

Mijn vraag: zijn er meer Mac Mini M2 users die wel via HDMI maar niet displayport met de computer werken?
Of hoe heb je het euvel evt. opgelost?
Ik wil dus de displayport op de monitor benutten /aansturen vanuit Mac Mini/OSX.

De mac mini is up-to-date qua software tot en met Ventura 13.3.1 (a).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@NielsTn Gebruik je wel een thunderbolt kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
Greatsword schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:29:
@NielsTn Gebruik je wel een thunderbolt kabel?
Ik gebruik deze kabel:
https://www.onlinekabelsh...de-4k-60-hz-zwart-1-meter

update 19:00u
ik heb eea opnieuw bekabeld, en zag dat per abuis de DP connector in de monitor niet op DP In was geprikt. Ik heb de connector van Mac mini nu rechtstreeks er op zitten, en beeld is prima (was het ook met HDMI overigens).

[ Voor 29% gewijzigd door NielsTn op 12-05-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:08
Vraag: ik ben een mini m2 aan het overwegen
Heeft een van jullie er ook google chrome er op draaien. Bij de intel IMAC die ik nu heb gaat het bij YOUTUBE niet helemaal goed. De ventilatoren gaan er dan hard op draaien en dat ben ik eigenlijk zat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave92a
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:07
frenkied schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:49:
Heeft een van jullie er ook google chrome er op draaien. Bij de intel IMAC die ik nu heb gaat het bij YOUTUBE niet helemaal goed. De ventilatoren gaan er dan hard op draaien en dat ben ik eigenlijk zat
Ik ervaar dit probleem niet met een Mac Mini M2, maar met mijn oude Mac Mini uit 2012 ook niet. Ik gebruik ook Google Chrome voor browsen, filmpjes e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ja zonder problemen, het wordt nu een hele uitdaging om überhaupt de Fans te horen, zelfs met zware taken blijft dat ding koel en stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
Ook hier geen issue, maar dat was bij mij ook al niet zo op mijn 2017 Intel iMac. De meeste semi recente iMacs moeten dat toch wel kunnen. Heb je soms 120 tabs open? Is het ook zo als je Chrome afsluit en opnieuw start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
leto001 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:25:
[...]

Ook hier geen issue, maar dat was bij mij ook al niet zo op mijn 2017 Intel iMac. De meeste semi recente iMacs moeten dat toch wel kunnen. Heb je soms 120 tabs open? Is het ook zo als je Chrome afsluit en opnieuw start?
Nee ik heb ongeveer max 4 tabs open, de enige browser die dat issue niet heeft is Safari maar die op de een of andere manier niet "snappy"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
frenkied schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:42:
[...]
Nee ik heb ongeveer max 4 tabs open, de enige browser die dat issue niet heeft is Safari maar die op de een of andere manier niet "snappy"
Als je een redelijk recente iMac hebt moet je toch echt wel videos af kunnen spelen zonder stotteren, dus of je hebt een hele oude iMac of er is iets anders aan de hand lijkt me (zoals hele zware of geheugen intensieve andere programmas).

In ieder geval heb ik op mijn m2 pro nu een stuk of 40 tabs open staan in twee vensters Chrome en zat net nog een Youtube video te gluren. Het grappige overigens is dat Chrome op dit moment maar 290MB aan geheugen gebruikt, die nieuwe wijziging om inactieve tabs ook echt inactief te maken werkt dus super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frenkied
leto001 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:25:
[...]

Bedankt ik heb um gekocht morgen komt tie maar gelijk de 16 gig 512 gekocht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Vraag: ik heb de mac mini binnen is er een voordeel van de USB C aansluiten op het scherm ipv hdmi ik heb nog een plaatje gemaakt van de snelheid van de ssd 512/16 gig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8mtbsaJjhJdQDAZoMh3cw4Tm7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nv5I16tBIWXFSbmNtAqvgk7i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
frenkied schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:14:
Vraag: ik heb de mac mini binnen is er een voordeel van de USB C aansluiten op het scherm ipv hdmi ik heb nog een plaatje gemaakt van de snelheid van de ssd 512/16 gig

[Afbeelding]
Blijf het wel een aparte keuze vinden van Apple. Ik heb de 1TB versie en die doet 6051 write en 4942 op read. Waarom die nou sneller (of de 512 langzamer) moet zijn. Overigens zijn de optie die de disk speed test aangeeft onder 'Will it work' exact gelijk.

Ik heb ook nog een 2TB SSD in de Satechi hub zitten. Die doet 377 write en 338 read ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:02
Donstil schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:31:
Zo mijn MacMini M2 is ook binnen, back-up van de oude erop gezet en vlammen maar. Ding is echt heel snel.
Ken de M1 Pro uit een MacBook Pro maar dit stelt ook niet teleur, en dan heb ik nog maar de instapper ook (599,- met studenten korting, zit geen controle op)

Ik gebruik hem onder de TV als download machine met Sonarr en Radarr maar stelt niet teleur. Hij vervangt een i7-6core met 32 GB die absoluut niet langzaam was maar dit is wel weer een andere ervaring.
Op welke afstand zit je van je TV en kan je de letters in macOS goed lezen van die afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
superpolm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Op welke afstand zit je van je TV en kan je de letters in macOS goed lezen van die afstand?
Nou ik heb een 85” tv en en zit er ongeveer 3 meter vanaf (THX standaard) dus ik ben daarin niet echt een goeie graadmeter denk ik 8)7

Maar alles is wel goed te lezen :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
Donstil schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Nou ik heb een 85” tv en en zit er ongeveer 3 meter vanaf (THX standaard) dus ik ben daarin niet echt een goeie graadmeter denk ik 8)7

Maar alles is wel goed te lezen :)
Dankje. Op welke grootte/resolutie staat de tekst?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2016/02/change-mac-system-font-size-display-resolution.png

Ik wil een 77" tv kopen en zit op 4 meter afstand, vraag me af of je dan nog alles kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
superpolm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Dankje. Op welke grootte/resolutie staat de tekst?

[Afbeelding]

Ik wil een 77" tv kopen en zit op 4 meter afstand, vraag me af of je dan nog alles kan lezen.
Ik verwacht dat het prima te doen is hoor. Ik heb hem op “standaard” maar geen enkele moeite dat te lezen eigenlijk is alleen “meer ruimte” oncomfortabel.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
Donstil schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:34:
[...]

Ik verwacht dat het prima te doen is hoor. Ik heb hem op “standaard” maar geen enkele moeite dat te lezen eigenlijk is alleen “meer ruimte” oncomfortabel.
d:)b
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien bij mij thuis. Ik heb namelijk niks met Android boxen of AppleTV (heeft niet eens een web browser), dat vind ik echt omslachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door superpolm op 29-05-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

superpolm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Wow. Ik heb een 32 inch tv en zit op 4 meter afstand. Waar gaat het heen? 100 inch op 2 meter afstand in 2030? 🙃

(Overigens geen computer erop aangesloten. Snap wel dat je dan wat groter nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
trithemis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:11:
[...]

Wow. Ik heb een 32 inch tv en zit op 4 meter afstand. Waar gaat het heen? 100 inch op 2 meter afstand in 2030? 🙃

(Overigens geen computer erop aangesloten. Snap wel dat je dan wat groter nodig hebt)
Kan je van die afstand de ondertiteling nog lezen? Ik niet met een 40 inch tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
Ben tevreden met de M2 met apple display enige waar ik me beetje over verwonder is dat bv word de eerste keer nog 8 keer bounced in de dock voordat het opstart
Dat heeft toch niet veel verschil gemaakt een SSD die 5 x zo snel is als de oude en een m2 processor en 16 gig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:46
frenkied schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:31:
Ben tevreden met de M2 met apple display enige waar ik me beetje over verwonder is dat bv word de eerste keer nog 8 keer bounced in de dock voordat het opstart
Dat heeft toch niet veel verschil gemaakt een SSD die 5 x zo snel is als de oude en een m2 processor en 16 gig
Op een zéér oude Macbook Pro (late 2008), wel met 8Gb RAM en een SSD, opent MS Word (ook oude versie natuurlijk) na 1x bounce!
Het openen is letterlijk 2 a 3 x sneller dan op een nieuwe m2 met 16Gb en snelle SSD (dus niet de 256Gb).

Schiet mij maar lek........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 16:14
Ik heb vorige week mijn Mac Mini 2014 (2.8GHz/8GB/1TB) vervangen door een Mini M2 (non-pro, 16GB/512GB) en het leek me wel nuttig om mijn ervaringen te delen.

Tot nu toe ben ik ben nog niet echt onder de indruk. De oude Mini moest er weliswaar hard aan trekken en had last van onvoorspelbare vastlopers en beeldartefacten (defect geheugen vermoed ik), maar verder merk ik nog geen duizelingwekkende verschillen. Het loopt soepel, maar dat is het ook wel. De grootste impact lijkt nog te komen van de overgang van een Fusion Drive naar een volledige SSD. Die was echt serieus traag met bestanden die niet in de cache stonden. Maar de eerste OS-update die ik draaide op de M2 (vanuit de doos) duurde ook gewoon 20 minuten. En met het opstarten van Office merk ik, buiten het fusiondrive effect, ook weinig verschil. Het importeren van de (grote) fotobibliotheek van de oude Mini ging ook niet zonder slag of stoot; die heb ik een paar keer opnieuw moeten opstarten omdat de M2 er halverwege mee kapte.

Alles bij elkaar moet ik concluderen dat ik zelf nog steeds de meest beperkende factor ben in het geheel. Ik heb een hele tijd getwijfeld tussen de M2 en de M2-pro, maar ik kon het prijsverschil voor mezelf niet verantwoorden. En ik was toch wat terughoudend om de basisversie te nemen ondanks de adviezen dat die voor de meeste mensen ruim voldoende is. Maar met mijn usecase (geen games, geen zware beeldwerking, veel office en veel bestanden tegelijk open) was die basisversie toch goed genoeg geweest. In de activiteitenweergave staan de prestatiecores vooral erg weinig te doen.

Voordeel van de 16GB geheugen is wel, dat er nauwelijks/niet geswapt wordt naar de SSD. Mijn computer staat de hele dag aan, en eenmaal opgestart lijken programma's ook na het afsluiten in de geheugencache bewaard te worden waardoor ze de tweede keer veel sneller openen. Dat verschil merk je wel. Van de SSD heb ik nu 110GB in gebruik (na de grote schoonmaak tijdens de migratie) en dat zal niet veel meer worden, eerder minder. Voor media zou ik nu toch voor een externe schijf gaan. Dat levert weliswaar een extra kastje op mijn bureau op, maar met de volgende migratie scheelt het een hoop gedoe en ergernis.

Mijn conclusie na een weekje: de reviews hebben gelijk, de basisversie van de M2 Mini is ruim voldoende als je geen gekke dingen doet. En als je twijfelt of je een zwaardere machine nodig hebt, dan heb je die niet nodig. Geheugen uitbreiden naar 16GB merk je niet, maar kan wat ruimte geven voor eisen toekomstige OS-updates en het ontlast de SSD. En zet je media niet op de interne schijf, dan is 256GB ruim voldoende. Het snelheidsverschil tussen 256GB en 512GB merk je in de praktijk niet (ik merk ook geen verschil tussen de 512GB in de M2 en de nog veel langzamere ssd-cache van de fusion drive in mijn oude mini).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-06 13:16
Wanneer je student hebt, dan heb je met de nieuwe back to school actie een hele mooie deal. Om zeer goedkoop een nieuwe basis Mac mini te halen. En die 8/256 is echt genoeg voor basis dingen. Andere zaken zoals video doen er wat langer om bewerkt te worden. Voor de amateur cinematograaf is dat echt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 11:28
De laatste tijd erg aan het twijfelen of ik een Mac Mini M2 Pro wil aanschaffen. Mijn huidige pc heeft hardware uit 2009 en een GTX1060 en begint nu zijn kuren te vertonen. De reden dat ik aan het twijfelen ben is het volgende;

Ik zit te denken om in het klein voor mezelf te beginnen in webdevelopment, waarmee ik waarschijnlijk met Docker werk en ik hoor hier en daar nog wel wat verschillende verhalen. Verder ben ik mn vrije tijd ook graag bezig met het maken van video's. Iets wat op de huidige bak van mij lastig gaat. Echter ben ik dus nog niet concreet in het voor mezelf beginnen en zit dus in een moreel dilemma om er een bak geld aan uit te geven. Aan de andere kant hecht ik veel waarde aan het hebben van normale desktop omgeving en ik merk dat mn huidige setup aan het puffen en hijgen is.

Hoor graag wat jullie ervaring is qua thuisgebruik en eventueel webdevelopment :)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-06 13:16
aDutchCow schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:05:
De laatste tijd erg aan het twijfelen of ik een Mac Mini M2 Pro wil aanschaffen. Mijn huidige pc heeft hardware uit 2009 en een GTX1060 en begint nu zijn kuren te vertonen. De reden dat ik aan het twijfelen ben is het volgende;

Ik zit te denken om in het klein voor mezelf te beginnen in webdevelopment, waarmee ik waarschijnlijk met Docker werk en ik hoor hier en daar nog wel wat verschillende verhalen. Verder ben ik mn vrije tijd ook graag bezig met het maken van video's. Iets wat op de huidige bak van mij lastig gaat. Echter ben ik dus nog niet concreet in het voor mezelf beginnen en zit dus in een moreel dilemma om er een bak geld aan uit te geven. Aan de andere kant hecht ik veel waarde aan het hebben van normale desktop omgeving en ik merk dat mn huidige setup aan het puffen en hijgen is.

Hoor graag wat jullie ervaring is qua thuisgebruik en eventueel webdevelopment :)
Je bent wel echt de ideale consument voor Apple. Nog niet weten wat je precies wilt. Maar dat je wel veel interesse hebt op allerlei gebied. Dus het beestje moet wel goed vooruit kunnen komen op allerlei gebied. Als je nu nog concreter je wensen uitwerkt, kan je dat veel geld uitsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 15:57

Mon0lith

Yes Herr Flick

Ik ben heel erg in dubio...

Mijn oude Imac heeft de geest gegeven en is nu toe aan een opvolger ;(

Nu twijfel ik wat aan te schaffen (luxe probleem natuurlijk) om weer beetje aardige setup te hebben.

Voor eigen gebruik lijkt een Mac Mini 2023 512gb 16gb wel een aardige optie, deze zal vooral gebruikt worden om een af en toe een aantal Adobe programma's te draaien, Plex server naar mijn tv etc.
Niet al te zware dagelijkse kost.

Zelf heb ik al een macbook pro en 27" monitor voor mijn werk, en ben dus eigelijk opzoek naar een ideale setup op mijn bureau waarbij een nieuwe Mac samen gaat met mijn werk Macbook.

Is dit te combineren met bijv een tweede monitor zonder dat ik elke keer kabels moet swappen?

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Mon0lith Is je werk MacBook een beetje recent? Als er verder geen restricties als MDM op zit zou je in principe gewoon AirPlay kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith

Mon0lith

Yes Herr Flick

Greatsword schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:21:
@Mon0lith Is je werk MacBook een beetje recent? Als er verder geen restricties als MDM op zit zou je in principe gewoon AirPlay kunnen gebruiken.
Ja van dit jaar. M1 pro dacht ik.

Hoe zit dat dan? Het is een gewone monitor die ik heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Mon0lith schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:53:
[...]

Ja van dit jaar. M1 pro dacht ik.

Hoe zit dat dan? Het is een gewone monitor die ik heb
De monitor staat er los van.

Koppel de Mini aan je monitor, schakel AirPlay ontvanger in https://support.apple.com...mac-help/mchleee00ec8/mac. Op je Macbook ga je dan naar Control Center > Synchrone Weergave en selecteer daar je Mac mini.

Op die manier heb je dus via je Mac mini toegang tot je Macbook indien nodig zonder gedoe van kabels los koppelen etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 19-07-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith

Mon0lith

Yes Herr Flick

Greatsword schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:06:
[...]

De monitor staat er los van.

Koppel de Mini aan je monitor, schakel AirPlay ontvanger in https://support.apple.com...mac-help/mchleee00ec8/mac. Op je Macbook ga je dan naar Control Center > Synchrone Weergave en selecteer daar je Mac mini.

Op die manier heb je dus via je Mac mini toegang tot je Macbook indien nodig zonder gedoe van kabels los koppelen etc.
Thanks d:)b

Maar voldoet 8gb geheugen beetje voor mijn dagelijks gebruik? Of is dat echt te weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Mon0lith schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:32:

Voor eigen gebruik lijkt een Mac Mini 2023 512gb 16gb wel een aardige optie, deze zal vooral gebruikt worden om een af en toe een aantal Adobe programma's te draaien, Plex server naar mijn tv etc.
Niet al te zware dagelijkse kost.
Mon0lith schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Thanks d:)b

Maar voldoet 8gb geheugen beetje voor mijn dagelijks gebruik? Of is dat echt te weinig?
Plex heeft amper impact op een M1 of hoger. Als je af en toe wat adobe programma's draait zie ik geen reden om perse voor 16GB te gaan.

Doe je dit echter wekelijks en hou je er van om tien programma's tegelijkertijd open te hebben staan terwijl je in Adobe bezig bent dan is het wel raadzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 19-07-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-06 15:13
Ik draai een Plex server zonder probleem op mijn 8GB MacBook (air M1).
Geen idee of dat ook zo zou zijn als ik 12 VM's tegelijk open zet, maar ik draai Plex alleen als ik ook iets ga kijken. Laptop is niet handig voor een permanente server te draaien (plus, ik zie het nut niet van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groteboer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-04 20:38
Ik weet niet of dit topic de juiste plek is maar ik zit momenteel te kijken naar een Mac mini.

Alleen nu twijfel ik heel erg of de instap voldoende is of dat 16GB nodig is. Ik wil vooral bekend worden met macOS en daarbij ook web development op de Mac mini gaan doen. Wat is aan te raden volgens de ervaring deskundige hier voor 8GB gaan of toch voor de 16GB ram te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Groteboer gewoon onderbuikgevoel aangezien ik geen ARM Mac met unified geheugen heb; 8GB is echt niet meer van deze tijd. Ja, als je een mail wilt versturen of een beetje browsen vast voldoende, maar kijk vooral naar hoe jouw workflow eruit ziet. Hoe meer / veeleisendere programma’s je draait, des te meer RAM zul je nodig hebben. Denk daarbij ook; hoe lang wil ik met mijn machine doen, meer RAM maakt je machine in ieder geval iets toekomstbestendiger.
Ik stop zelf altijd meer RAM in mijn machines dan aangeraden wordt en ik heb er nog nooit spijt van gehad.

Apple heeft er overigens altijd wel een handje van gehad om de upsell van een model te stimuleren door de basisuitvoering eigenlijk nèt niet te maken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
Altijd 1 meer kopen dan je nu nodig hebt. Geheugen vereisten gaan niet lager worden in de toekomst, dus kun je beter 16 nemen als je nu denk met 8 net rond te komen. Je kunt je Mac langer blijven gebruiken en de eventuele restwaarde over X jaar is hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:38
Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor Ableton live & Max MSP en wat Virtual instruments. Ik heb met mijn Mac Pro 2008 nooit tegen de limiet aangelopen, en dat is eigenlijk al een machine uit de pre historie. Nu begrijp ik dat de SSD van 256 GB niet de beste optie is en je het beste voor de 512 of de 1TB kan gaan vanwege de snelheid van de SSD (ben even kwijt of de 512 al afdoende is).

Voor het geheugen zou 16GB prima voldoen, achter dan loop ik qua prijs al best op, is het het dan nog waard om maar gelijk voor de M2 Mac Pro te gaan?

Aan de andere kant is simpelweg het basis model kopen aanlokkelijk qua prijsstelling, en dan over een paar jaar weer een base model. Het is erg jammer dat de uitbreidingen al zo snel weglopen van het basis model qua prijs. Wat mijn keuze niet echt eenvoudiger maakt.

Eigenlijk is het de vraag hoe snel je tegen de limiet van een base model aanloopt. En wat de echte meerwaarde is van toch gaan voor het uitgebreide model met extra geheugen en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 18:19

boner

misantropisch altruïst

weet iemand of je een mini ook via een dock kunt voeden? Dus net als een MB dat hij over de ene USB-C kabel zijn stroom krijgt?

Ik vraag dit omdat we dan mini's in een tas mee kunnen nemen en op de zaak met 1 touwtje aan kunnen sluiten zonder dat we ook de 240V kabel mee hoeven nemen.

Persoonlijk vind ik een MBP alleen handig als je je werk moet doen en zeker geen externe monitor en toetsenbord aan kunt sluiten. En op de zaak kan dat 'gewoon' omdat we ook veel mensen met een laptop moeten faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 11:48
Ik wil MacMini met M2 (niet pro) aanschaffen met als spes 24GB intern geheugen (achteraf uitbreiden is te veel gedoe en liever zo toekomst bestendig mogelijk) en 256GB SSD omdat ik best veel externe schijven heb en alle data daar bewaar.

De meest zware toepassingen die ik gebruik zijn VM ware, af en toe video converteren. Ik moet wel zeggen dat ik nu MacMini uit 2012 heb met 16 GB werkgeheugen en 512 GB SSD. Toen kon ik het (bijna alles) zelf upgraden. Mijn Mac kwam met 4GB en 500 HDD binnen. Vooral grafische kaart laat steekjes over. Anders doet mijn oude Mini nog prima.

Maar configuratie die ik wil klinkt waarschijnlijk gek. Ik zie voor mijzelf voordeel van M2Pro niet...

Mijn vraag is eigenlijk, zie ik iets over het hoofd? Kan ik beter voor een andere configuratie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:20
[Afbeelding]

Heb jij linkjes voor de hub, muismat en monitor stand? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
magatsu schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Heb jij linkjes voor de hub, muismat en monitor stand? Thanks!
Zeker!

Stand: https://www.amazon.nl/gp/product/B09GYM5N73
Mat: https://www.amazon.nl/gp/product/B07DRJG833
Hub: https://www.amazon.nl/gp/product/B097CJMY9M

De stand is echt een prettige stevige stand. Moest aan de mat wel even wennen, maar hij voldoet prima en is redelijk makkelijk netjes te houden. Werk meestal met de trackpad, maar soms even gamen met de muis. Gaat uitstekend.

De hub verliest wel af en toe de connectie met externe drives, maar nog niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt. Ik heb er een WD 2Tb inzitten en die werkt uitstekend. Niet de aller snelste, maar gebruik die als drive voor de bestanden die ik niet al te vaak gebruik. Staat wel fraai op elkaar, met als enige nadeel dat het ledje in de Mini net iets verder rechts zit dan de led in de hub ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 21:43

PaYnE81

XBL VandalizerNL

boner schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
weet iemand of je een mini ook via een dock kunt voeden? Dus net als een MB dat hij over de ene USB-C kabel zijn stroom krijgt?

Ik vraag dit omdat we dan mini's in een tas mee kunnen nemen en op de zaak met 1 touwtje aan kunnen sluiten zonder dat we ook de 240V kabel mee hoeven nemen.

Persoonlijk vind ik een MBP alleen handig als je je werk moet doen en zeker geen externe monitor en toetsenbord aan kunt sluiten. En op de zaak kan dat 'gewoon' omdat we ook veel mensen met een laptop moeten faciliteren.
Naar mijn weten ondersteund de mini geen USB-C PD / Passthrough ik zie het ook niet terug komen in de spec sheet helaas, dus zou uitgaan van nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:10
[Afbeelding]

@dell5k2k. Als je de hoogste resolutie gebruikt, hoe is het om tekst te lezen op je scherm? Scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
roT- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:23:
[...]
@dell5k2k. Als je de hoogste resolutie gebruikt, hoe is het om tekst te lezen op je scherm? Scherp?
Zeker. Ik draai op de volledige resolutie en heb meestal 6 vensters over het hele scherm naast elkaar staan. Denk dat de iMac 27 inch nog net iets overtuigender was, maar scheelt niet veel. Het is vooral de helderheid die veel minder is. De ruimte is heerlijk. Ik heb wel redelijke ogen voor een vijftiger ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 05-06 12:50
PaYnE81 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Naar mijn weten ondersteund de mini geen USB-C PD / Passthrough ik zie het ook niet terug komen in de spec sheet helaas, dus zou uitgaan van nee :)
Ik zocht ook naar een antwoord op deze vraag omdat ik overweeg een mini M2 Pro aan te schaffen.

Betekent dit dat je geen dock kunt gebruiken met een USB-C kabel waarop alle schermen en randapparatuur zijn aangesloten, in plaats van direct op de mini zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
jos707 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:27:
[...]

Ik zocht ook naar een antwoord op deze vraag omdat ik overweeg een mini M2 Pro aan te schaffen.

Betekent dit dat je geen dock kunt gebruiken met een USB-C kabel waarop alle schermen en randapparatuur zijn aangesloten, in plaats van direct op de mini zelf ?
Dat is heel wat anders, een dock werkt gewoon, zie verder ook USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuling23
  • Laatst online: 17-04 09:25
Interessant topic om door te spitten.
Ben aan het verkennen om een Mac mini aan te schaffen en op termijn een nieuwe display erbij. Zou het liefst nog een periode mijn huidige iMac (24”, late 2013 model) gebruiken als scherm voor de mini. K heb al aardig wat topics doorgespit en vind wat tegenstrijdige posts hierover. Wil niks hoeven jailbraken of beveiligingsrisico’s lopen door dergelijke acties.
Iemand tips ?
Of zou t gewoon gunstiger te zijn om in 1x een nieuw display aan te schaffen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Schuling23 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:14:
Interessant topic om door te spitten.
Ben aan het verkennen om een Mac mini aan te schaffen en op termijn een nieuwe display erbij. Zou het liefst nog een periode mijn huidige iMac (24”, late 2013 model) gebruiken als scherm voor de mini. K heb al aardig wat topics doorgespit en vind wat tegenstrijdige posts hierover. Wil niks hoeven jailbraken of beveiligingsrisico’s lopen door dergelijke acties.
Iemand tips ?
Of zou t gewoon gunstiger te zijn om in 1x een nieuw display aan te schaffen ?
Combinatie van opencore en AirPlay zou denk wel moeten werken zodat je de Mac Mini AirPlayed naar je iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuling23
  • Laatst online: 17-04 09:25
Idd al ergens een x over deze mogelijkheid gelezen. Nadeel is dan waarschl wel dat er continue een extra iMac energie verbruikt. En dat k mogl dus weer moet patchen bij OS updates?
Plus, de uren dat k bezig ga zijn om dit in werking te krijgen wegen (door privé) momenteel niet op tegen t voordeel kosten besparen van een scherm (studio display > wil graag een professioneel scherm / klanten die zicht hebben op de rug van t scherm)
Denk dus maar even met de billen bloot.

Wél bedankt voor je snelle reactie Greatsword.

Iemand nog tips of ervaring met een fijne wall-mount voor de studio display (VESA)?
Zoiets als deze ?
https://www.ergotech.nl/product/flo/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leto001
Volgens mij zeg je eerst "klanten die zicht hebben op de rug van t scherm" en dan vraag je om een vesa mount om hem tegen de muur te hangen?

Ik zou een scherm kopen dat vooral prettig kijkt als je erop werkt. Denk inderdaad dat airplay via de iMac niet de weg is qua onderhoud, storingen, lag, ed. Gewoon een fijn scherm kopen. Ik heb zelf een UW4021QW ultra wide en dat is heerlijk. Achterkant ziet we wat mij betreft prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.dell.com/is/image/DellContent//content/dam/images/products/electronics-and-accessories/dell/monitors/ultrasharp/u4021qw/u4021qw-cfp-00180bf090-sl.psd?fmt=png-alpha&pscan=auto&scl=1&hei=804&wid=1208&qlt=100,1&resMode=sharp2&size=1208,804&chrss=full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Laatst online: 05-06 12:52
Mijn huidige setup Mac Mini 2018 (Intel):

3,2‑GHz 6‑core Intel Core i7 van de 8e generatie (Turbo Boost tot 4,6 GHz)
32 GB 2DDR4
Intel UHD Graphics 630
512 GB SSD-opslag
Scherm: Benq PD2706U 4K UHD LED MONITOR

Gebruik:

(amateur) Fotografie: Lightroom/Photoshop/Luminar Neo - RAW bestanden (DNG/CR2)
(amateur) Video: Davinci Resolve 18 - 4K Drone beelden en HEVC (H.265)
Regulier veel browser tabs open en schakelen tussen de hierboven genoemde fotografie applicaties.

Ervaring huidige setup is dat het systeem voldoende snel is voor het fotografie deel. Soms wat langere wachttijden bij het stitchen van panorama's en complexere edits, maar dat is niet direct een belemmering. Bij het schakelen tussen de foto editors nog wel eens een crash of melding dat er geen geheugen meer vrij is. Maar daar heb ik tot op heden omheen kunnen werken.
Echter bij het bewerken/verwerken van video beelden loop ik al tijden tegen het feit aan dat ik tijdens het editen (nog zonder kleurcorrecties) in Davinci beelden niet vloeiend kan bekijken. De mini heeft het al zwaar met de reguliere 4k drone beelden, maar sinds ik een iPhone 15 pro gebruik met Prores materiaal in HEVC (H.265) codec kan ik bijna niks meer qua bewerken. Correcties en aanpassing worden met vertraging doorgevoerd en de uiteindelijke rendering duurt uren (bestand van uiteindelijk 7,35 GB was pas na 7 uur klaar ;( ). Ik denk zo maar dat de GPU hierin de bottleneck is... :+

Kortom ik overweeg toch maar eens een upgrade. Twee opties wat mij betreft zijn de Mac Mini M2 Pro (basis versie met geheugen uitbreiding naar 32 GB) of de Mac Studio. Alhoewel de Mac Studio voor mij als amateur/hobbyist misschien zelfs overkill is.

Nu eigenlijk de hamvraag aan jullie: kijkend naar mijn gebruik ga ik dan blij worden van een upgrade vanaf een Intel Mac Mini naar een Mac Mini M2 Pro? Zal ik daarmee wel normaal mijn videos kunnen bekijken/bewerken vanuit Davinci Resolve? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Edit: het werken met proxies/geoptimaliseerde media in Davinci biedt helaas ook geen oplossing. Het scheelt wel iets, maar het werken met video media is bijna niet te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door bvsteyn op 15-12-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 14:49
-

[ Voor 99% gewijzigd door derhenno op 15-12-2023 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
Ik heb een M2 pro met 32Gb en gebruk die voor:
- development (nodejs, docker)
- fotografie (CaptureOne, Topaz Denoise, Affinity Photo)
- film (Davinci Resolve)

Mijn ervaring tot nu toe is dat voor alle reguliere taken mijn IMac 27" eigenlijk ook nog wel prima te doen was, maar alles werkt nu stuk vlotter. Met name CaptureOne en Topaz werken nu veel sneller en vrijwel zonder vertraging. Ik gebruik Davinci vooral met Hd tot 4k materiaal en voor kortere videos. Nog geen echte lange edits mee gemaakt. Meestal ook wat milde colorgrading en effecten (promotie videos voor concerten en soms ook de resultaten). Daarmee kan ik meestal wel realtime editen en terugspelen zonder haperingen, maar denk als je het nog verder trekt dat je toch wel snel tegen de grenzen aan gaat lopen. De rendering van de videos kost minder tijd dan de lengte van de video, dus een 90 seconden promo clip rendert in een seconde of 30/40.

Voor mij zijn foto en video ook hobby en kon de kosten/baten analyse naar een studio derhalve niet uit. De m2 pro bevalt verder in alle aspecten prima. Hier in combinatie met een Dell U4021qw met heerlijk veel werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-02 16:56
Ik overweeg een Mac Mini om als thuisserver te fungeren voor:
  • Fotoserver (Immich) voor zowel opslag, AI-detectie & grouping en albums (via webapp)
  • Plex, Sonarr, Radarr
  • Home Assistant
  • WordPress
Alles via Docker.

Qua specs wellicht overkill, maar dan kun je er wel minstens 10 jaar mee vooruit. Mijn huidige QNAP nas is leuk, maar hij was eigenlijk vanaf het begin al te traag met z'n Intel Atom CPU.

Andere opties zijn de Beelink GTR 7 (Pro) en de MInisforum UM970 Pro met de AMD Zen4 7940HS.
Deze hebben nog meer cores, maar bieden wel betere upgrade opties (WiFi, RAM, Storage) en werken buiten Apple om (ik zit niet in het ecosysteem).

Qua prijs zijn de opties identiek.

Iemand ervaringen of tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Skupjo Dat soort taken zijn allemaal erg licht en doet een Mac zonder problemen.

Verder natuurlijk een mooi, licht en vooral zuinig apparaat dus lekker van genieten en hopelijk ga je er nog veel meer uithalen en mee doen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lilypenny
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Mac Mini M2, professioneel gebruikt Grafisch/animatie/video. Import crashes

Hoi. Ik ben totaal niet ervaren op fora dus bij deze alvast excuses als ik ergens over heen lees, of niet begrijp hoe dit werkt. ;)

Het bedrijf waar ik werk heeft nieuwe mac mini m2 (apple m2 pro) aangeschaft. We werken eigenlijk alleen met bestanden via de NAS. De hele dag staan er bij mij zo'n drie programma's open die ik door elkaar gebruik (Indesign, Illustrator, Photoshop soms ook After Effects.) Nu gaat het opstarten en werken zelf wel snel, maar zodra ik iets vanaf de server naar het programma importeer, of zelfs vanaf de server naar de mail. (jpg, pdf, mov.) Loopt alles vast, soms voor een paar minuten soms zover dat ik het herstarten moet. Hij doet dit met grote en kleine bestanden. Alle kabels zijn al vervangen en de server is al gecontroleerd. Heeft dit met de SSD snelheid te maken. Of is dit iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@lilypenny Als de bestanden niet lokaal op de Mac staan maar op de NAS zit het hem mogelijk in het netwerk.

Als het een Synology NAS is zou ik bijvoorbeeld Synology Drive gebruiken. Dan kan je dus een bepaalde map op de Mac synchroniseren met de NAS en dus zo “tijdelijk” lokaal werken voor de beste prestaties.

Verder heb je wel behoorlijk wat zware programma’s tegelijkertijd open staan en dan is RAM wel een belangrijke factor, dus ook daar kan je wellicht beter even tijdelijk wat programma’s afsluiten als je ze niet nodig hebt.

Hoeveel RAM heeft die trouwens en is de Mac ook bekalbeld op het netwerk aangesloten of via Wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
lilypenny schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:41:

Hoi. Ik ben totaal niet ervaren op fora dus bij deze alvast excuses als ik ergens over heen lees, of niet begrijp hoe dit werkt. ;)

Het bedrijf waar ik werk heeft nieuwe mac mini m2 (apple m2 pro) aangeschaft. We werken eigenlijk alleen met bestanden via de NAS. De hele dag staan er bij mij zo'n drie programma's open die ik door elkaar gebruik (Indesign, Illustrator, Photoshop soms ook After Effects.) Nu gaat het opstarten en werken zelf wel snel, maar zodra ik iets vanaf de server naar het programma importeer, of zelfs vanaf de server naar de mail. (jpg, pdf, mov.) Loopt alles vast, soms voor een paar minuten soms zover dat ik het herstarten moet. Hij doet dit met grote en kleine bestanden. Alle kabels zijn al vervangen en de server is al gecontroleerd. Heeft dit met de SSD snelheid te maken. Of is dit iets anders?
Het klinkt eerder netwerk dan iets anders. Ik gebruik mijn M2 mini ook met een NAS en Dropbox (in feite iemand anders zijn NAS). Alles 1Gb bekabeld hier en geen issues met netwerk. Hebben jullie soms 40 Mac Minis aangeschaft en probeert iedereen op hetzelfde moment een enorm bestand te openen?

Heb je soms iets draaien dat bestanden checkt (virus scanner o.i.d.)? Het moet echt wel kunnen werken. Ik open regelmatig grote bestanden (machine learning development) en ook wel grafische zaken. Het is wel apart dat het ook met kleine bestanden gebeurd. Heb je ook nog andere machines in het netwerk (bv laptops) waarmee je die files wel kunt openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edulem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-06 18:45
lilypenny schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:41:

HI, de oplossing (heb ik me laten vertellen door een PRO) voor het vastlopen in After Effects is, door bij Preferences>Media & Cache> Empty Disk Cache te legen. En door bij Auto-Save> de locatie van Auto-Save op je eigen HD te zetten ipv op het netwerk. Maak een locale map op je HD (bv AE_autosave_mag weg) en verwijs hiernaartoe. Leeg regelmatig de cache map. :) Nog een tip: zet bij autosave de tijd op 5 min ipv 20.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 21:34
ik overweeg nieuwe Mac mini te kopen M3 zodra die ergens wellicht in Maart of april komt.
Zit vooral nu naar een goede monitor te zoeken liefs tussen 40+ tot 49 inch ultrawide 4k+ of wellicht 2k OLED

heeft iemand ervaring met een zulke monitor op een MAC?

op dit moment vind ik de onderstaande top:

40WP95C-W LG
U4021QW DELL
Wellicht nog Samsung 49 inch maar daar lees ik veel problemen over.

Vanuit CES zie ik nog leuke monitors komen maar de meeste komen pas eind 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
bjornricardo33 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:01:
ik overweeg nieuwe Mac mini te kopen M3 zodra die ergens wellicht in Maart of april komt.
Zit vooral nu naar een goede monitor te zoeken liefs tussen 40+ tot 49 inch ultrawide 4k+ of wellicht 2k OLED

heeft iemand ervaring met een zulke monitor op een MAC?

op dit moment vind ik de onderstaande top:

40WP95C-W LG
U4021QW DELL
Wellicht nog Samsung 49 inch maar daar lees ik veel problemen over.

Vanuit CES zie ik nog leuke monitors komen maar de meeste komen pas eind 2024.
Ik gebruik de U4021QW op mijn Mac Mini M2 en dat werkt prima. Er zijn paar kleine minpuntjes, althans vind ik. Als eerste de helderheid. Ik kijk richting een groot raam en in de middag komt de zon daarvoor staan. Dat was op de 27” iMac al een uitdaging op de Dell is deze groter, moet eigenlijk iets voor het raam hangen. De randen van het scherm zijn niet zo strak afgewerkt als ik van Apple zou verwachten, maar dat kan ook komen omdat ik de monitor refurbished heb gekocht.

Plus punten: ziet er verder best fraai uit, resolutie is prima, ik heb meestal 6 vensters in beeld staan en zijn allemaal te lezen. Tijdje terug in deze draad een plaatje van mijn bureau gepost, O ja, er zitten ook nog USB a en c poorten op het scherm.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75261900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 21:34
leto001 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:09:
[...]

Ik gebruik de U4021QW op mijn Mac Mini M2 en dat werkt prima. Er zijn paar kleine minpuntjes, althans vind ik. Als eerste de helderheid. Ik kijk richting een groot raam en in de middag komt de zon daarvoor staan. Dat was op de 27” iMac al een uitdaging op de Dell is deze groter, moet eigenlijk iets voor het raam hangen. De randen van het scherm zijn niet zo strak afgewerkt als ik van Apple zou verwachten, maar dat kan ook komen omdat ik de monitor refurbished heb gekocht.

Plus punten: ziet er verder best fraai uit, resolutie is prima, ik heb meestal 6 vensters in beeld staan en zijn allemaal te lezen. Tijdje terug in deze draad een plaatje van mijn bureau gepost, O ja, er zitten ook nog USB a en c poorten op het scherm.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75261900
Ziet er top uit. Ik wacht nog even op de m3 versie want ik hoop stiekem ook op wifi 7.

Verder komen er dit jaar nog flink wat nieuwe monitoren op de markt. Waardoor oude goedkoper worden en nieuwe oleds wellicht interessant zijn als ze echt beter zijn.

Bedankt voor jou info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Na 8 jaar ben ik weer terug bij de Mac. Heb een Mini M2 16GB besteld. Levering helaas pas rond 20 februari, terwijl ophalen in Amsterdam wel de volgende dag kon. :?

Maar om nu 150km te rijden om het ding op te halen zag ik niet zo zitten, echter begrijp ik niet goed waarom versturen dan zoveel langer moet duren.

Oh well. Mijn Nuphy Air75 v2 is ook nog onderweg, dus moest sowieso wachten. Vind het alleen apart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 21:10

red bull

Keeps me awake !

dawg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:02:
Na 8 jaar ben ik weer terug bij de Mac. Heb een Mini M2 16GB besteld. Levering helaas pas rond 20 februari, terwijl ophalen in Amsterdam wel de volgende dag kon. :?

Maar om nu 150km te rijden om het ding op te halen zag ik niet zo zitten, echter begrijp ik niet goed waarom versturen dan zoveel langer moet duren.

Oh well. Mijn Nuphy Air75 v2 is ook nog onderweg, dus moest sowieso wachten. Vind het alleen apart. :)
Die van mij werd destijds vanuit China verzonden
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste