Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Donstil schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:31:
Zo mijn MacMini M2 is ook binnen, back-up van de oude erop gezet en vlammen maar. Ding is echt heel snel.
Ken de M1 Pro uit een MacBook Pro maar dit stelt ook niet teleur, en dan heb ik nog maar de instapper ook (599,- met studenten korting, zit geen controle op)

Ik gebruik hem onder de TV als download machine met Sonarr en Radarr maar stelt niet teleur. Hij vervangt een i7-6core met 32 GB die absoluut niet langzaam was maar dit is wel weer een andere ervaring.
Neem aan wel met een externe schijf of NAS anders zit hij zo vol ;)

Doet hij via de HDMI poort nu ook 4K HDR aangezien die een upgrade naar 2.1 heeft gekregen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mprkooij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Grappig om te lezen, ben ook van plan om hem te gaan gebruiken als download machine i.c.m. unraid voor Sonarr, Radarr, Ombi, Plex Media Server, etc. Ben benieuwd hoe die gaat draaien. Daarnaast wil ik hem af en toe gebruiken voor wat video/foto bewerking en andere taken. Heb daarom wel voor 16GB gekozen i.p.v. 8GB. Ook i.c.m. de studentenkorting :)
Ja ik doe er verder niets op, foto en video bewerking allemaal op andere apparaten dus daarom de basic ram optie genomen.

Verder heb je voor Sonarr en Radarr wel Rosetta nodig. Toch jammer dat dit nog steeds nodig is.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Doet hij via de HDMI poort nu ook 4K HDR aangezien die een upgrade naar 2.1 heeft gekregen?
Haha uiteraard, dat gaat na downloaden (op een externe SSD) allemaal netjes naar de Nas.

HDR is een goeie, dat ga ik ff proberen zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Donstil schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Ja ik doe er verder niets op, foto en video bewerking allemaal op andere apparaten dus daarom de basic ram optie genomen.

Verder heb je voor Sonarr en Radarr wel Rosetta nodig. Toch jammer dat dit nog steeds nodig is.
Ja, daar kwam ik ook achter. Zit er zelf aan te denken om unraid in een VM te draaien op de M2 Mini :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
mprkooij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Ja, daar kwam ik ook achter. Zit er zelf aan te denken om unraid in een VM te draaien op de M2 Mini :)
In ken unraid niet inhoudelijk maar waarom zou ik dat willen tov de app op een Rosetta laag?

Vind de apps op macos wel fijn eigenlijk, spreek zo nu en dan wel eens andere gebruikers die het in docker of op een Nas hebben en die apps lopen vaak wat altijd achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
mprkooij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:03:
[...]

Grappig om te lezen, ben ook van plan om hem te gaan gebruiken als download machine i.c.m. unraid voor Sonarr, Radarr, Ombi, Plex Media Server, etc. Ben benieuwd hoe die gaat draaien. Daarnaast wil ik hem af en toe gebruiken voor wat video/foto bewerking en andere taken. Heb daarom wel voor 16GB gekozen i.p.v. 8GB. Ook i.c.m. de studentenkorting :)
Draait unraid tegenwoordig op arm? Je zal het vast uitgezocht hebben, maar ik wist niet dat het reeds op arm draait. Daarnaast ben ik benieuwd waarom je niet bijvoorbeeld docker rechtstreeks op de mac draait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Donstil schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:03:
[...]

In ken unraid niet inhoudelijk maar waarom zou ik dat willen tov de app op een Rosetta laag?

Vind de apps op macos wel fijn eigenlijk, spreek zo nu en dan wel eens andere gebruikers die het in docker of op een Nas hebben en die apps lopen vaak wat altijd achter.
Even kijken of alle apps ondersteund worden. Goeie.
KraveN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Draait unraid tegenwoordig op arm? Je zal het vast uitgezocht hebben, maar ik wist niet dat het reeds op arm draait. Daarnaast ben ik benieuwd waarom je niet bijvoorbeeld docker rechtstreeks op de mac draait?
Ja kan natuurlijk ook. Nog even wat onderzoek verder doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:08:
[...]

De Mac Mini is blijven steken op HDMI 2.0 toch? Alleen de nieuwe MacBooks zijn naar 2.1 volgens mij

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
DennusB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:14:
[...]

De Mac Mini is blijven steken op HDMI 2.0 toch? Alleen de nieuwe MacBooks zijn naar 2.1 volgens mij
Ik was ook in de veronderstelling dat de mac mini hdmi 2.1 zou hebben, maar als ik de specs erbij pak op de apple website dan lijkt dit alleen het geval bij de mac mini m2 pro variant.

Althans bij de m2 mac mini staat 4k 60hz als maximum en dat is dan gelijk aan hdmi 2.0

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/

[ Voor 4% gewijzigd door KraveN op 24-01-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DBreda schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:10:
Is er al iets bekend over de snelheid van de 256GB SSD van de Mac Mini? Dat is het enige waar ik mij nog een beetje zorgen om maak.
https://www.macrumors.com...ac-mini-256gb-slower-ssd/

A wteardown of the new Mac mini shared by YouTube channel Brandon Geekabit reveals that the 256GB model is equipped with only a single 256GB storage chip, while the same configuration with the M1 chip has two 128GB chips. This difference explains why the new model has a slower SSD, as multiple NAND chips allow for faster speeds.

We have confirmed with the Blackmagic Disk Speed Test benchmarking app that SSD read and write speeds for the new 256GB Mac mini are each around 1,500 MB/s, which is anywhere from 30% to 50% slower than read and write speeds for the equivalent previous-generation model, although benchmark results and real-world performance can vary.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 17:18
KraveN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:26:
[...]
Ik was ook in de veronderstelling dat de mac mini hdmi 2.1 zou hebben, maar als ik de specs erbij pak op de apple website dan lijkt dit alleen het geval bij de mac mini m2 pro variant.

Althans bij de m2 mac mini staat 4k 60hz als maximum en dat is dan gelijk aan hdmi 2.0

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/
Volgens mij heb je geen hdmi 2.1 nodig omdat je met thunderbolt 4 het wel zou kunnen halen. Minder makkelijk, maar wel mogelijk.

Ben zelf ook wel benieuwd naar het stroomverbruik pro en normaal

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaqer op 25-01-2023 07:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Ik heb het een en ander uitgezocht qua aansluitingen op de Mac Mini base M2. Als het goed is kun je via Thunderbolt 4 naar Displayport 120/144hz op 4K redden. Sowieso op 1 display. Ik krijg van de week mijn Mac Mini binnen en heb 2x een Thunderbolt 4 naar Displayport kabel besteld. Ik zal direct laten weten wat wel en wat niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 11:49
Dus de SSD van de Intel Mac Mini uit 2018 was bijna 2x zo snel dan de SSD in de nieuwe Mac Mini M2 :+

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
STOP! Do NOT Buy the NEW $599 M2 Mac mini.. 🤦

[ Voor 34% gewijzigd door DBreda op 25-01-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Tweaqer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:28:
[...]

Volgens mij heb je geen hdmi 2.1 nodig omdat je met thunderbolt 4 het wel zou kunnen halen. Minder makkelijk, maar wel mogelijk.
Ja maar het gaat juist om de HDMI poort omdat die dus (bij alleen de pro?) een upgrade heeft gekregen.

En ook MKBD heeft zijn review online

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
M2 Pro Mac Mini Review: Game Changer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:22:
[...]

https://www.macrumors.com...ac-mini-256gb-slower-ssd/

A wteardown of the new Mac mini shared by YouTube channel Brandon Geekabit reveals that the 256GB model is equipped with only a single 256GB storage chip, while the same configuration with the M1 chip has two 128GB chips. This difference explains why the new model has a slower SSD, as multiple NAND chips allow for faster speeds.

We have confirmed with the Blackmagic Disk Speed Test benchmarking app that SSD read and write speeds for the new 256GB Mac mini are each around 1,500 MB/s, which is anywhere from 30% to 50% slower than read and write speeds for the equivalent previous-generation model, although benchmark results and real-world performance can vary.
Interessant, voor mij wel een reden om een refurb M1 te kopen eigenlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Interessant, voor mij wel een reden om een refurb M1 te kopen eigenlijk!
Kijk ook eens naar V&A zou ik zeggen, staan momenteel aardig wat M1 Mini’s op voor mooie prijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
2018 Intel Mini: 2451MB / 2538.9 MB
2020 M1 Mini: 2440.9MB / 2769.2 MB
2023 M2 Mini: 1639 MB / 1514.9 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DBreda schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:38:
2018 Intel Mini: 2451MB / 2538.9 MB
2020 M1 Mini: 2440.9MB / 2769.2 MB
2023 M2 Mini: 1639 MB / 1514.9 MB
Zonder context? Dit zijn schijf snelheden neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBreda
DennusB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Zonder context? Dit zijn schijf snelheden neem ik aan?
Yes. Maar de M2 Pro met 512GB heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem:

I bought the 512GB Mac Mini M2 Pro stock model from Apple today, and it is limited also in its SSD speeds to just 3,000 MB/s read and write, instead of 6,000 MB/s on the 1TB models. Not as bad as the 1,500 MB/s speeds on the 256 GB models, but still a major disappointment

https://forums.macrumors....ous-models.2378187/page-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DBreda schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Yes. Maar de M2 Pro met 512GB heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem:

I bought the 512GB Mac Mini M2 Pro stock model from Apple today, and it is limited also in its SSD speeds to just 3,000 MB/s read and write, instead of 6,000 MB/s on the 1TB models. Not as bad as the 1,500 MB/s speeds on the 256 GB models, but still a major disappointment

https://forums.macrumors....ous-models.2378187/page-7
Bijzonder wel, vraag me af of Apple nog met een soort reactie komt er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:59
Zullen wel wat goedkope NANDjes hebben ingekocht.
Ik vind de prijzen van Apple echt belachelijk, nog steeds 230 euro vragen voor 256MB extra terwijl de NAND prijzen aardig zijn gedaald.
De NAND modules voor de M1 kosten op Aliexpress 131 euro voor 2 TB.
https://nl.aliexpress.com...0zKK&gatewayAdapt=glo2nld

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:04
Laten we wel wezen: de meeste mensen gebruiken de m2 base als een normale thuis computer voor thuiswerken, Office etc. Voor die taken is de m2 gewoon een snellere machine. Zelfs voor licht gamen is de m2 een snellere machine. Ga je anders dan licht foto editen ook bezig met 4K edits of grote files, dan is de ssd mogelijk een belemmerende factor. Maar echt alleen dan. De SSD gate is zo extreem opgeblazen door YouTube clickbait videos. Door dat soort vuilnis video’s gaan tante Koos en Rita de 512gb versie kopen omdat Tim een video van Max Tech heeft gekeken 8)7 of nog erger; een Intel Mac mini.

That having said; de meeste mensen die een m2 pro kopen zijn die demographic; dan zou ik het niet zo grappig vinden :+

[ Voor 25% gewijzigd door WouterL op 25-01-2023 09:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBreda
De meeste zullen het niet merken inderdaad, ik waarschijnlijk ook niet. Maar het gaat er in de basis om dat je een computer koopt met een harde schijf die langzamer is dan de versie uit 2018. Dat wil je toch niet? Je wacht juist op een nieuwe release zodat je het gevoel hebt dat je een up-2-date computer koopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
DBreda schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:52:
De meeste zullen het niet merken inderdaad, ik waarschijnlijk ook niet. Maar het gaat er in de basis om dat je een computer koopt met een harde schijf die langzamer is dan de versie uit 2018. Dat wil je toch niet? Je wacht juist op een nieuwe release zodat je het gevoel hebt dat je een up-2-date computer koopt :)
Maar voor wat? Voor die ene keer dat je een SSD benchmarks opstart? Een computer is meer dan alleen een SSD benchmark. En ja, natuurlijk wil iedereen het beste van het beste, maar dat betekent niet dat 230 euro meer neerplempen (!) voor de 512gb direct een goede keuze is voor jou, al is dat dus wel hoe sommige mensen het presenteren, iets waar ik me mateloos aan erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
Ik snap je gevoel, maar omdat je al een 2018 versie hebt. Ben jij misschien niet de doelgroep voor het basis model. Voor iemand die het eco systeem in wilt. Heeft die met het base model wel een voordeliger manier om een nieuwe Apple device aan te schaffen. Of een import van foto's nu 7 minuten kost in plaats van 3,5. Dat zal die persoon voor die ene keer niet uitmaken.

Ik las in dit topic dat er mensen zijn die de base kopen om als multimedia machientje te gebruiken. Dat is base model kopen en wat cheap externe hardeschijfruimte en je bent klaar.

Voor productie (op grafisch gebied) komt het base model te kort.

Ik ben wel benieuwd naar het 512 model. Of die net zo langzaam is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ik snap het sentiment maar zoals @WouterL ook al aangeeft zullen de mensen het niet eens door hebben omdat de echte performance winst zit in de optimalisatie van de CPU en RAM. Browsen en Multitasken is bijvoorbeeld nog nooit zo snel en soepel geweest en dat zijn dingen die je wél echt dagelijks merkt in de praktijk.

Als je wilt kan je er zelfs 4K en hoger videos op bewerken, terwijl dat ding stil en koel blijft en ook nog eens heel weinig verbruikt dat is echt ongekend en daar ligt de echte kracht van M1, M2 etc in.

Enige echte nadeel wat ik tot nu toe heb gezien is dus als je veel grote bestanden verplaatst naar externe bronnen, want dan zie je wel een daling in de snelheid. Denk aan 4K Remuxes van 40GB of zo, maar op dat soort taken ga ik zelf ook nooit echt wachten tot ze klaar zijn. Voor bestanden van 50MB > 10GB zijn lees en schrijfsnelheden van ~1500MB/s meer dan prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 25-01-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Greatsword schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Ik snap het sentiment maar zoals @WouterL ook al aangeeft zullen de mensen het niet eens door hebben omdat de echte performance winst zit in de optimalisatie van de CPU en RAM. Browsen en Multitasken is bijvoorbeeld nog nooit zo snel en soepel geweest en dat zijn dingen die je wél echt dagelijks merkt in de praktijk.

Als je wilt kan je er zelfs 4K en hoger videos op bewerken, dat is echt ongekend!

Enige echte nadeel wat ik tot nu toe heb gezien is dus als je veel grote bestanden verplaatst naar externe bronnen, want dan zie je wel een daling in de snelheid. Denk aan 4K Remuxes van 40GB of zo, maar op dat soort taken ga ik zelf ook nooit echt wachten tot ze klaar zijn. Voor bestanden van 50MB > 10GB zijn lees en schrijfsnelheden van ~1500MB/s meer dan prima.
Daarbuiten zijn de random 4K reads juist sneller; ga je werken met echt grote bestanden dan kakt het in. Maar wie doet dat nou? In de max tech testte ze een raw 4K file van 35gb(!)
Hoe makkelijk is het om een clickbait YouTube video te maken, letterlijk alleen (real world) benchmarks te tonen van werkzaamheden die zwaar leunen op sustained write/reads, om vervolgens een algemeen statement te maken dat de m1 Mac twee keer zo snel was en iedereen de 512gb zou moeten kopen? Ik vind het schunnige riooljournalistiek.

[ Voor 13% gewijzigd door WouterL op 25-01-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Mijn onderzoek naar de Thunderbolt 4 naar Displayport mogelijkheden wordt even uitgesteld… :9, Mac Mini komt niet door de douane heen. “Entry has been rejected by customs” :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 16:38
Heb ook een Mac Mini M2 besteld.
Aangezien deze is uitgerust met 2 USB-A poorten en ik nog veel rand hardware heb dat en niet draadloos is en niet beschikt over usb-c (voor aansluiten op mijn studio display), vrees ik dat ik te weinig usb-a poorten ga hebben.

Zijn er hubs die jullie kunnen aanraden voor gewoon extra usb-a poorten... of volstaat eender welk merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Redondo77 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:13:
Heb ook een Mac Mini M2 besteld.
Aangezien deze is uitgerust met 2 USB-A poorten en ik nog veel rand hardware heb dat en niet draadloos is en niet beschikt over usb-c (voor aansluiten op mijn studio display), vrees ik dat ik te weinig usb-a poorten ga hebben.

Zijn er hubs die jullie kunnen aanraden voor gewoon extra usb-a poorten... of volstaat eender welk merk?
Staan er heel wat in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires je hebt ook van die speciale van o.a Satechi die je onder je Mini kan plaatsen met eventueel een extra SSD er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo77
Greatsword schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Staan er heel wat in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires je hebt ook van die speciale van o.a Satechi die je onder je Mini kan plaatsen met eventueel een extra SSD er in.
Dank! Had geen weet van dat forum topic |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Redondo77 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Dank! Had geen weet van dat forum topic |:(
Heb een mod gevraagd of ze die weer kunnen toevoegen aan de "Let Op" sectie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:59:
Mijn onderzoek naar de Thunderbolt 4 naar Displayport mogelijkheden wordt even uitgesteld… :9, Mac Mini komt niet door de douane heen. “Entry has been rejected by customs” :)
Lol, heb je ‘m uit de US besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
JPtjeeNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Lol, heb je ‘m uit de US besteld?
Gewoon via Apple.nl, custom order. 8GB ram geüpgraded naar 16GB. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
mprkooij schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Ik had ook een Mac Mini M2 met 16GB besteld op Apple.nl alleen de route van mijn Mac Mini was: Hong Kong > Leipzig > Brussel > Eindhoven > Breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
DBreda schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Ik had ook een Mac Mini M2 met 16GB besteld op Apple.nl alleen de route van mijn Mac Mini was: Hong Kong > Leipzig > Brussel > Eindhoven > Breda.
Heb jij hem al binnen ? :o
Mijn status is gecleared! Hij is door de douane heen.

Hij volgt deze route:

Shenzhen > Hong Kong > Leipzig > .......................... Moet uiteindelijk in het sorteercentrum van Rotterdam komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
Ze stonden blijkbaar vandaag al voor de deur, terwijl er bij bestelling 1-3 februari stond. Maar ik was niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Hmm, vreemd dat je die rejection melding kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Mac Mini M2/256GB/16GB wordt vandaag bezorgd. Zodra die binnen is ga ik gelijk kijken welke configs (qua display / resolutie / hz) mogelijk zijn via Thunderbolt 4 naar Displayport. Ik heb het idee dat 1 scherm op 120-144hz 4K sowieso moet lukken, maar een tweede… ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:40:
Mac Mini M2/256GB/16GB wordt vandaag bezorgd. Zodra die binnen is ga ik gelijk kijken welke configs (qua display / resolutie / hz) mogelijk zijn via Thunderbolt 4 naar Displayport. Ik heb het idee dat 1 scherm op 120-144hz 4K sowieso moet lukken, maar een tweede… ben benieuwd.
Is dat 120>144Hz voor gamen of wat doe je daar precies mee?

Heb zowel een 14" MBP (120hz) en Studio Display (60HZ @5k) maar merk in de praktijk echt geen verschil in performance (maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
mprkooij schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:40:
Ben ook benieuwd naar uw bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Greatsword schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Is dat 120>144Hz voor gamen of wat doe je daar precies mee?

Heb zowel een 14" MBP (120hz) en Studio Display (60HZ @5k) maar merk in de praktijk echt geen verschil in performance (maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen ;)
Dat is gewoon meer voor de desktop performance. Vind het gewoon heel fijn dat ik alles uit mijn beeldschermen kan halen, 60hz voelt zo haperig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
mprkooij schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Dat is gewoon meer voor de desktop performance. Vind het gewoon heel fijn dat ik alles uit mijn beeldschermen kan halen, 60hz voelt zo haperig….
Welke monitor wil je aansluiten?
Je gamet dus ook op uw mac want ik zou anders niet direct weten waarmee je nadeel zou ondervinden op een 60Hz scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
DBreda schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:41:
[...]

Yes. Maar de M2 Pro met 512GB heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem
Zeker weten. Ik meet ook zo'n 3000 MB/s op een basis model pro. Ik heb in mijn gebruik geen last van die "beperkte" snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Groentjuh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Zeker weten. Ik meet ook zo'n 3000 MB/s op een basis model pro. Ik heb in mijn gebruik geen last van die "beperkte" snelheid.
Ze hebben voor de M2 Mini met de 256GB en 512GB SSD configs, telkens 1 NAND gebruikt.
Daardoor de stap terug in snelheden.
Bij de 1T SSD config heb je 2 NANDS en dit 'probleem' niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Redondo77 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Welke monitor wil je aansluiten?
Je gamet dus ook op uw mac want ik zou anders niet direct weten waarmee je nadeel zou ondervinden op een 60Hz scherm?
Nee, de Mac Mini komt naast mijn reguliere Desktop/Game PC te staan. De schermen die ik hiervoor gebruik zijn 2x 144Hz 4K monitoren. Ik vind het fijn als de desktop ervaring 120/144Hz is. Dat is vrijwel hetzelfde als van een 120Hz Promotion Display naar een 60Hz Display gaan. Eenmaal aan gewend, werkt/ voelt het minder prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
mprkooij schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Nee, de Mac Mini komt naast mijn reguliere Desktop/Game PC te staan. De schermen die ik hiervoor gebruik zijn 2x 144Hz 4K monitoren. Ik vind het fijn als de desktop ervaring 120/144Hz is. Dat is vrijwel hetzelfde als van een 120Hz Promotion Display naar een 60Hz Display gaan. Eenmaal aan gewend, werkt/ voelt het minder prettig.
Ik ga aan de Mini een Studio Display via thunderbolt aansluiten.
Dit scherm is sowieso gelimiteerd tot 60Hz.
Maar ik vraag me af of ik via 1 of ander truukje een tweede scherm met bv 144Hz zou kunnen aansluiten.
Volgens dat ik gelezen heb, is de HDMI port in de gewone M2 (dus niet de pro), nog altijd HDMI 2.0 en dus gelimiteerd tot 60Hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Redondo77 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Ik ga aan de Mini een Studio Display via thunderbolt aansluiten.
Dit scherm is sowieso gelimiteerd tot 60Hz.
Maar ik vraag me af of ik via 1 of ander truukje een tweede scherm met bv 144Hz zou kunnen aansluiten.
Volgens dat ik gelezen heb, is de HDMI port in de gewone M2 (dus niet de pro), nog altijd HDMI 2.0 en dus gelimiteerd tot 60Hz...
Daarom wil ik gaan testen of de Thunderbolt 4 poort deze mogelijkheid wel biedt. Als het goed is heb ik binnen ongeveer een uur de Thunderbolt 4 naar Displayport kabels binnen om dit te testen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Ik kan met blijdschap melden dat via Thunderbolt 4, 2x 4K monitoren kunnen worden aangesloten en dat beide native 144hz draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:59:
Ik kan met blijdschap melden dat via Thunderbolt 4, 2x 4K monitoren kunnen worden aangesloten en dat beide native 144hz draaien!
Goed nieuws! Nou ben ik wel benieuwd of je verschil merkt als je 1 van de 2 schermen op 60hz zou zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo77
Kan je een link geven naar de kabels die je besteld hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 22:33

alienfruit

the alien you never expected

Weet iemand al of het SSD-probleem niet met de 1TB SSD variant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
alienfruit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:51:
Goede vraag, want dan zijn er wel meerdere modules natuurlijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Welk probleem :) ?
Bij gebruik ga je hier toch niks van merken of koop jij die dingen om alleen prestatie grafiekjes te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik begrijp wel dat mensen liever een SSD op volledige snelheid hebben eigenlijk. Het is ook een beetje flauw van Apple dat ze dit op deze manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Moris schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:17:
Welk probleem :) ?
Bij gebruik ga je hier toch niks van merken of koop jij die dingen om alleen prestatie grafiekjes te zien?
Ja, de tragere SSD snelheden dat in het nieuws was. Ik probeer middels Youtube een antwoord te vinden maar ik kon niks vinden. Vroeg mij af of iemand al een verduidelijking had gevonden :)

Tot nu toe, qua reviews, lijkt de Mac Mini M2 sneller te zijn dan de Mac Studio voor standaard werkzaamheden maar wat langzamer als er GPU power nodig is. Maar misschien heb ik het allemaal verkeerd begrepen.

Het blijft jammer dat de Mac Studio zoveel hoger/groter vergeleken met de Mac Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Commendatore schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:45:
Ik begrijp wel dat mensen liever een SSD op volledige snelheid hebben eigenlijk. Het is ook een beetje flauw van Apple dat ze dit op deze manier doen.
Misschien heeft het allemaal te maken met een tekort aan chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Is dat tekort er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Moris schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Misschien heeft het allemaal te maken met een tekort aan chips?
Nee, dit is pure winstoptimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:49
Welke kabel (linkje?) heb je gekocht, want ze zijn moeilijk te vinden.

Tell me and I'll forget; show me and I may remember; involve me and I'll understand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Nee, dit is pure winstoptimalisatie.
Dat vermoed ik inmiddels ook, want de massa koopt waarschijnlijk het basismodel en dan gaat dit toch wel aantikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Dat probleem doet zich daar niet wegens 2 NANDs. Heb ik hiervoor gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Bedankt. Dus in principe zou ik een Apple Studio op 60Hz en een ander beeldscherm met deze kabel op 144Hz moeten kunnen aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Nu online
Redondo77 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Bedankt. Dus in principe zou ik een Apple Studio op 60Hz en een ander beeldscherm met deze kabel op 144Hz moeten kunnen aansluiten?
Jazeker, dit zou geen probleem moeten zijn. Ik kan ook mijn ene beeldscherm op 60hz zetten en de ander op 144hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 21:43

PaYnE81

XBL VandalizerNL

alienfruit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Ja, de tragere SSD snelheden dat in het nieuws was. Ik probeer middels Youtube een antwoord te vinden maar ik kon niks vinden. Vroeg mij af of iemand al een verduidelijking had gevonden :)

Tot nu toe, qua reviews, lijkt de Mac Mini M2 sneller te zijn dan de Mac Studio voor standaard werkzaamheden maar wat langzamer als er GPU power nodig is. Maar misschien heb ik het allemaal verkeerd begrepen.

Het blijft jammer dat de Mac Studio zoveel hoger/groter vergeleken met de Mac Mini
Er is niet echt een probleem, maar meer wat bijzondere keuzes van Apple :+

De de basis modellen van de meeste M2 systemen hebben een enkele 256GB NAND chip voor storage waar de M1 variant 2x 128GB had.
Dat zorgt ervoor dat de SSD snelheid Read en Write ongeveer gehalveerd zijn.
Bij de 512GB modellen (en hoger) zijn dit netjes 2x 256GB chips met reguliere SSD snelheden, echter voor de M2 Pro modellen (eigenlijk een verdubbeling van de storage controller in de chip) heeft de 512GB storage optie 2 NAND chips in plaats van 4 zoals bij de M1 pro, wat weer resulteert in een gehalveerde SSD snelheid.

Dus de M2 zit met 256GB rond de 1500MB/s en met. 512 en hoger rond de 3000MB/s qua lees een schijf snelheid, bij de M2 Pro is dit bij de 512GB rond de 3000MB/s en bij de 1TB 6000MB/s. Bij de M1 generatie werden dus in alle gevallen de hogere snelheden gehaald.

Merk je dit?
In huis tuin en keuken gebruik niet echt, tenzij er geheugen tekort is en er swap geheugen aangesproken moet worden, dit is merkbaar trager op de basis M2 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Hier de m2 Mac mini base binnen als thuis werk machine. Heerlijke vlotte machine hoor :-)

Mijn werkzaamheden:
- thuiswerken via safenet
- een casual spelletje
- browsen
- YouTuben

[ Voor 35% gewijzigd door WouterL op 27-01-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 13:51
Ik ben in de markt voor een Mac Mini M2. Nu heb ik een vraag. Misschien een suffe.

Ik gebruik thuis alleen WiFi, dan heeft het toch geen zin om 10‑Gigabit Ethernet als optie erbij te kiezen? Dat heeft alleen zin als je bekabeld internet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
colossos schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:18:
Ik ben in de markt voor een Mac Mini M2. Nu heb ik een vraag. Misschien een suffe.

Ik gebruik thuis alleen WiFi, dan heeft het toch geen zin om 10‑Gigabit Ethernet als optie erbij te kiezen? Dat heeft alleen zin als je bekabeld internet toch?
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 21:43

PaYnE81

XBL VandalizerNL

colossos schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:18:

Klopt dat heeft geen zin als upgrade als je alleen WiFi gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Bekijk op YouTube
Mac mini M2 PRO vs M2 vs M1 vs Mac Studio | Pro Photo & FCP Tests! What is the best configuration?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz8wMVEaozvPPEkuH7VHVSmBWak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bQJyh5EPXz2lbQ77rrbyQMfU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce2hHBv9HWpGEE1mwvfm92xlGdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lx225PcPuruQXkUio2Bq8zb3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zphC2VX55RUbeebM_FqdvdzyYwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJI4xqo7dkuLLqxdJfHpWaln.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsBk-d2hQfEBPkLcGGtOcuUdJWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARkAsdFVzY9IMy2ftBVDCBh5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmXrU-6_2hD813qHScOkJB9V8gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJXEx0r8cJ39f825i47r9iMo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAqUsuN84MYHppArJMI1q7mzGgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2tlMujOmyEFEo292DOdJb91.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-NMsFRU2YM6NR7xn5F-x1vtoig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vp6z83xs1Ykqi9kRsxD9AIs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXO9ZtUjdE7_yzE2km7QdcJcYaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHR12BKiuNjwBK2YBawLtfUX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm8KuhPf21hCZw9DnpqJQulY7wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zE0HuuuOL1BJmAtZLHgxh7Uw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQYlVhZXXVB_x4qvK7HsPRGTIdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qVY6dtLcIvi9pic5WKf4QKvd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 92% gewijzigd door Greatsword op 28-01-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

@Greatsword Ziet er toch goed uit voor de Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubeL
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05 23:14
Ik ben benieuwd wat het energieverbruik is van de nieuwe Mini tov een Intel Windows pc. Sinds Corona werk ik heel veel thuis en trekt mijn i5 6600K desktop volgens mij flink wat stroom voor simpel kantoorgebruik (heel veel Citrix en MS Teams, beetje Office en wat webapps). Met de huidige stroomprijzen ben ik toch wel benieuwd of ik met een Mini wat kan besparen en of het instapmodel dan volstaat voor de komende jaren. Met een upgrade naar 16GB wordt de business case natuurlijk een stuk lastiger >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
RubeL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:38:
Ik ben benieuwd wat het energieverbruik is van de nieuwe Mini tov een Intel Windows pc. Sinds Corona werk ik heel veel thuis en trekt mijn i5 6600K desktop volgens mij flink wat stroom voor simpel kantoorgebruik (heel veel Citrix en MS Teams, beetje Office en wat webapps). Met de huidige stroomprijzen ben ik toch wel benieuwd of ik met een Mini wat kan besparen en of het instapmodel dan volstaat voor de komende jaren. Met een upgrade naar 16GB wordt de business case natuurlijk een stuk lastiger >:)
Een Mac mini m2 gebruikt onder full load slechts 39w. Dus ja dat ga je wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05 17:44
Ik twijfel tussen een mac mini en een macbook pro. Mijn huidige macbook pro gebruik ik meestal docked, maar af en toe neem ik hem mee of zit ik in de zetel of ergens anders te werken. Als ik een mac mini en een ipad zou kopen kom ik ongeveer aan dezelfde prijs als een macbook pro, maar dan heb ik twee volledig verschillende apparaten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
WouterL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Een Mac mini m2 gebruikt onder full load slechts 39w. Dus ja dat ga je wel merken.
Mijn Mac Mini M1 doet meestal zo'n 3-4W tijdens internetten en dan ook nog een youtube filmpje kijken, daar kan geen Intel of AMD machine tegen op.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
audiojunk schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Mijn Mac Mini M1 doet meestal zo'n 3-4W tijdens internetten en dan ook nog een youtube filmpje kijken, daar kan geen Intel of AMD machine tegen op.
Volgens de opgegeven specs verbruikt het apparaatje zo’n 6 wat idle, dan lijkt me 3-4w wel érg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
WouterL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Volgens de opgegeven specs verbruikt het apparaatje zo’n 6 wat idle, dan lijkt me 3-4w wel érg weinig.
Ik heb wifi en bluetooth uitstaan, het wordt gemeten op een Cresta energiemeter en die geeft nu 3W aan,
Mijn Intel Nuc zit op 5W idle, een Intel 10600K en een AMD 5700G build allebei op 10W maar zodra ik daar iets op ga doen schiet het verbruik ophoog. De Mac Mini maakt zich niet zo gauw druk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Aardappelnoot schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:10:
Ik twijfel tussen een mac mini en een macbook pro. Mijn huidige macbook pro gebruik ik meestal docked, maar af en toe neem ik hem mee of zit ik in de zetel of ergens anders te werken. Als ik een mac mini en een ipad zou kopen kom ik ongeveer aan dezelfde prijs als een macbook pro, maar dan heb ik twee volledig verschillende apparaten natuurlijk...
Ik heb hier nog een Intel MacBook en een iPad Pro 2021. Ik heb de iPad Pro ook gekocht met het idee over te stappen naar een Mac Mini, maar je kunt de iPad helaas nog niet als volwaardige werkmachine gebruiken. Ik ga tzt gewoon weer voor een nieuwe MacBook. Misschien als je alleen een beetje Office werk doet dat het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Waar gebruik je het voornamelijk voor en wat zijn je prioriteiten dan?
Waarom zou je je beperken tot een vaste werkplek als je flexibel kan zijn met een Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:03
Ik heb mn macbook weggedaan, een m2 mini 16gb besteld in een ipad 12.9" pro 2021 gekocht met toetsenbord. Ik vind het een super combi. Ligt er uiteraard wel aan wat je er mee doet.
Ik doe alle zaken die lastig / niet op een ipad gaan op macos. Voor de m2 mini een webcam zodat ik daar ook teams etc kan doen. (Wat overigens ook prima op de ipad gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 22:40

trithemis

Dragonfly

Ha allemaal,

Ik heb nu een Mac mini uit 2012 (quad) met 16 Gb ram en een zelf ingeschroefde Samsung Evo 1 Tb ssd. Ik gebruik’m voornamelijk voor fotobewerking (LR classic, soms met Ps). Die is nu 10 jaar oud en ik LR bied geen volledige ondersteuning meer, en dat is vervelend als je er wel maandelijks voor betaald. Soms maak ik een video (geen 4K) en mijn camera is Nikon Z6, dus NEF files van zo’n 40 Mb, LR library is zo’n 45.000 foto’s. Verder wil ik ook kunnen programmeren, maar daarin ben ik niet veeleisend, ben een beginner. Doe het nu op mijn MacBook 2017, dat werkt, maar dan moet je geen haast hebben.

Ik zou denken aan een M2 Mac mini met 16 Gb ram en 512 Gb, hoewel ik misschien wel liever 1 TB wil (extern is vast goedkoper maar vind het ook wel overzichtelijk als het gewoon vast in je computer zit), maar dan wordt het wel prijzig en kan ik misschien net zo goed gaan voor de M2 pro? Ik wil er graag weer 10 jaar mee doen. Hoor graag wat jullie me adviseren.

Verder vroeg ik me af of jullie nog ideeën hebben wat ik zou kunnen doen met die oude Mac mini. Kan je daar bijvoorbeeld handig een NAS van maken, en welke software gebruik je daar dan voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@trithemis Als je er 5 jaar mee wilt doen zou ik zonder problemen de Mini met 16GB / 1TB aanbevelen.

10 jaar echter M2 Pro + 32GB.

Ik zou persoonlijk eerder om de 5 jaar upgraden dan om de tien jaar, want dan krijg je er tweedehands ook nog wel wat leuks voor. 2012 verkopen, is de moeite niet meer waard en is ook niet energie zuinig.

Wil je een NAS dan gewoon Synology.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 29-01-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik wil graag een Mac Mini gaan halen. Een van de dingen die ik af en toe doe met de pc is het hobbymatig bewerken van 4K video's vanuit de DJI Mini drone.
Ik gebruik momenteel een MacBook Pro uit 2021 met een M1 Pro. Omdat dit zo goed bevalt wil ik nu als 2e device een Mac Mini gaan gebruiken.
Ik twijfel alleen of ik 16 of 32GB RAM nodig heb. Wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 7% gewijzigd door RickGAE op 30-01-2023 15:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb een Mac Mini M2 Pro besteld en ontvangen. Configuratie is 32 Gb, 2 TB SSD en de standaard M2 Pro processor. Ik heb deze gekocht als vervanging van een Mac Pro 2013, (32 Gb, 1 TB SSD). De vervanging is ingegeven als gevolg van het nogal hoge stroomverbruik van de Mac Pro t.o.v. de M2 (Pro) alsmede het niet meer ondersteunen van een recente OSX versie op de beveiligingsupdates na.

Het enige probleem wat ik heb gehad is dat de HDMI verbinding werd terug geschaald naar een lagere resolutie. Dit is opgelost door de monitor via een Thunderbolt 3 <> Display port kabel aan te sluiten i.p.v. via HDMI. Verder draait alles als een zonnetje.

Ik gebruik de computer voor foto bewerking van (grote) RAW bestanden in Lightroom (Classic).
Is deze huidige configuratie overkill ? Ja, maar ik koop Mac computers voor een termijn van 7-8 jaar i.p.v. elke 3-4 jaar een nieuwe computer te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
RickGAE schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:17:
Ik wil graag een Mac Mini gaan halen. Een van de dingen die ik af en toe doe met de pc is het hobbymatig bewerken van 4K video's vanuit de DJI Mini drone.
Ik gebruik momenteel een MacBook Pro uit 2021 met een M1 Pro. Omdat dit zo goed bevalt wil ik nu als 2e device een Mac Mini gaan gebruiken.
Ik twijfel alleen of ik 16 of 32GB RAM nodig heb. Wat zouden jullie adviseren?
  • Hobby = 16GB.
  • Dagelijks betaald geld mee (terug) verdienen =32GB
Waarom eigenlijk 2 computers? Je kan die toch gewoon koppelen aan je monitor en als desktop gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 30-01-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
Greatsword schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:57:
[...]
  • Hobby = 16GB.
  • Dagelijks betaald geld mee (terug) verdienen =32GB
Waarom eigenlijk 2 computers? Je kan die toch gewoon koppelen aan je monitor en als desktop gebruiken.
Bedankt voor je reactie!
Het liefst werk ik met 2 grote schermen en ik merk dat mijn bureau net te klein is om daar de macbook nog bij te zetten. De Macbook vind ik wel ideaal om mee te nemen of om op de bank even wat te editen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
RickGAE schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Het liefst werk ik met 2 grote schermen en ik merk dat mijn bureau net te klein is om daar de macbook nog bij te zetten. De Macbook vind ik wel ideaal om mee te nemen of om op de bank even wat te editen.
Je weet dat hij ook in clamshell werkt hé?
Desnoods een plankje onder je bureau blad voor je MacBook;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
Greatsword schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Dat ga ik ook nog even testen! Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:32
Greatsword schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Ja, of een vertikale standaard oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ik ervaar behoorlijke problemen met bluetooth headsets. Ik gebruik een draadloze bluetooth muis/keyboard, en ik merk dat de bluetooth headset daarbovenop behoorlijke problemen geeft. De lag/dropouts zijn zo ernstig, dat het onbruik wordt. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Heb ik zelf ook (wel via Amazon want een stuk goedkoper) maar neemt als nog wat ruimte in beslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
WouterL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:27:
Ik ervaar behoorlijke problemen met bluetooth headsets. Ik gebruik een draadloze bluetooth muis/keyboard, en ik merk dat de bluetooth headset daarbovenop behoorlijke problemen geeft. De lag/dropouts zijn zo ernstig, dat het onbruik wordt. Iemand hier ervaring mee?
Toevallig van Logitech? Ik gebruik hier nog altijd de dongle omdat de lag met MX series niet te doen was. Geen mooie oplossing, wel de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
MartijnMartijn schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Toevallig van Logitech? Ik gebruik hier nog altijd de dongle omdat de lag met MX series niet te doen was. Geen mooie oplossing, wel de beste.
Nee een Sony headset. Het is echt werkelijk onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
MartijnMartijn schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:35:
[...]
Hier ook en Logitech MX gebruiker.
Hoe heb je dit met de dongle dan precies opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
WouterL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:27:
Ik gebruik een Sony BT headset in combinatie met een Logitech K270 keyboard / Muis met een dongle. Ik heb hier geen issues met lag / drop-outs. Wel dropt de headset wanneer de accu laag is, maar dat lijkt mij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitByBit
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:14

Bekijk op YouTube
Why Pay 2x The Price? 👉 Apple Marketing | M2 vs M2 PRO Mac Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
SamSid schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik gebruik een Sony BT headset in combinatie met een Logitech K270 keyboard / Muis met een dongle. Ik heb hier geen issues met lag / drop-outs. Wel dropt de headset wanneer de accu laag is, maar dat lijkt mij normaal.
misschien stoort de BT van de muis/keyboard met het signaal, hoe dan ook vrij teleurstellend.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste