alienfruit schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:46:
[...]
Ja, de tragere SSD snelheden dat in het nieuws was. Ik probeer middels Youtube een antwoord te vinden maar ik kon niks vinden. Vroeg mij af of iemand al een verduidelijking had gevonden
Tot nu toe, qua reviews, lijkt de Mac Mini M2 sneller te zijn dan de Mac Studio voor standaard werkzaamheden maar wat langzamer als er GPU power nodig is. Maar misschien heb ik het allemaal verkeerd begrepen.
Het blijft jammer dat de Mac Studio zoveel hoger/groter vergeleken met de Mac Mini
Er is niet echt een probleem, maar meer wat bijzondere keuzes van Apple
De de basis modellen van de meeste M2 systemen hebben een enkele 256GB NAND chip voor storage waar de M1 variant 2x 128GB had.
Dat zorgt ervoor dat de SSD snelheid Read en Write ongeveer gehalveerd zijn.
Bij de 512GB modellen (en hoger) zijn dit netjes 2x 256GB chips met reguliere SSD snelheden, echter voor de M2 Pro modellen (eigenlijk een verdubbeling van de storage controller in de chip) heeft de 512GB storage optie 2 NAND chips in plaats van 4 zoals bij de M1 pro, wat weer resulteert in een gehalveerde SSD snelheid.
Dus de M2 zit met 256GB rond de 1500MB/s en met. 512 en hoger rond de 3000MB/s qua lees een schijf snelheid, bij de M2 Pro is dit bij de 512GB rond de 3000MB/s en bij de 1TB 6000MB/s. Bij de M1 generatie werden dus in alle gevallen de hogere snelheden gehaald.
Merk je dit?
In huis tuin en keuken gebruik niet echt, tenzij er geheugen tekort is en er swap geheugen aangesproken moet worden, dit is merkbaar trager op de basis M2 modellen.