[macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 22 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Van harte welkom in het macOS 13 Ventura beta topic! In dit topic kunnen alle zaken, die niet specifiek te herleiden zijn naar hardware gerelateerde zaken, besproken worden en mogen ervaringen gedeeld worden. Dit topic is bedoeld voor de macOS 13 Ventura beta software.

Voor het softwareplatform macOS 12 Montery is een apart topic beschikbaar.

De hardware gerelateerde topics kunnen op de volgende plekken gevonden worden: MacBook Air, MacBook Pro 13", MacBook Pro 14" en 16", iMac 24", Mac mini, Mac Studio en Mac Pro.

Verder. Normaliter behoren problemen en specifieke vragen horen thuis in een eigen topic. Dit maakt het makkelijker voor andere mensen met hetzelfde probleem om de oplossing te vinden of te delen. Daarnaast worden de discussies daardoor veel overzichtelijker. Er lopen dan immers niet meerdere discussies door elkaar. Echter, omdat in de beta fase veel problemen verwacht kunnen worden, is dat in dit geval nog niet nodig.

Als laatste. Heb je opmerkingen, vragen, suggesties of feedback? Stuur mij dan (bij voorkeur) een privébericht via Tweakers, of vermeld @robcoenen in je reactie op dit topic.

Belangrijkste nieuwe features

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FH24djy0YqqEOg38igVT8nZGNP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Cbl0tXugzrrSUTjeFMEbJwU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle nieuwe features

Op deze pagina is een overzicht te vinden van alle nieuwe features.

Compatibiliteit

• iMac 2017 en nieuwer
  • Mac Pro 2019 en nieuwer
  • iMac Pro 2017
  • Mac mini 2018 en nieuwer
  • MacBook Air 2018 en nieuwer
  • MacBook 2017 en nieuwer
  • MacBook Pro 2017 en nieuwer

Extra bronnen

De officiële macOS 13 Ventura beta pagina op de website van Apple

[ Voor 22% gewijzigd door robcoenen op 06-06-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-04 07:31

4POX

Everybody is wired

Een Apple computer krijgt 6 jaar software updates met nieuwe features. Dit is wat ik nu aanhou als de levensduur van een Mac wil bepalen.Ventura is voor machines van 2017 en nieuwer.

Na jarenlang ieder jaar een bugrapport invullen en opsturen krijgt Apple Photos eindelijk de functie waar ik jaren op heb gewacht. Je kan people op alphabetische volgorde sorteren. Eindelijk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
4POX schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:14:
Een Apple computer krijgt 6 jaar software updates met nieuwe features. Dit is wat ik nu aanhou als de levensduur van een Mac wil bepalen.Ventura is voor machines van 2017 en nieuwer.

Na jarenlang ieder jaar een bugrapport invullen en opsturen krijgt Apple Photos eindelijk de functie waar ik jaren op heb gewacht. Je kan people op alphabetische volgorde sorteren. Eindelijk.
Niet helemaal: de 2017 Air wordt niet meer ondersteund. Dat is eigenlijk een licht aangepaste heruitgave van het model uit 2015, maar toch: deze is in 2017 uitgekomen.

(Ik heb er zelf nog eentje en zolang je het interne scherm niet al te veel gebruikt, wil dat nog best.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:23
Helaas. M’n Late 2015 27” iMac valt dus buiten de boot.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik ben heel nieuwsgierig hoe die passkeys gaat werken. Uiteindelijk als dit door wordt gezet heb je geen passwordmanagers meer nodig toch? Gezien dit een open standaard wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:33
Misschien ter overvloede: installeer NIET blindelings macOS Ventura als je met Xcode 13 moet werken. Alleen Xcode 14 beta werkt op Ventura. Maar bij de App Store mag je nooit builden met de laatste Xcode beta. Dus heb je een aparte partitie met Monterey nodig. Staat bij de release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Mooi trouwens, dat Stage Manager eigenlijk al een idee was van 14 jaar geleden.

https://appleinsider.com/...s_x_user_interface_images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 18:34
Anoniem: 343919 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:44:
Ik ben heel nieuwsgierig hoe die passkeys gaat werken. Uiteindelijk als dit door wordt gezet heb je geen passwordmanagers meer nodig toch? Gezien dit een open standaard wordt?
Als het aanslaat, en over 30 tot 50 jaar alle websites en apps ter wereld over zijn gestapt, dan zou je geen password manager nodig meer hebben, inderdaad :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-04 04:37

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik zit nog op Catalina, omdat ik met de nieuwere versies dikke problemen heb als ik mijn browser met 50+ tabs open heb staan. Met Catalina heb ik deze issues helemaal niet. Hopelijk lost Ventura dit op, maar ik vrees het ergste want alle versies na Catalina vertoonden deze rare trekjes. Sinds ze zijn om gegaan naar die ronde icoontjes en hoeken van apps heb ik dit geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Commendatore schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Niet helemaal: de 2017 Air wordt niet meer ondersteund. Dat is eigenlijk een licht aangepaste heruitgave van het model uit 2015, maar toch: deze is in 2017 uitgekomen.

(Ik heb er zelf nog eentje en zolang je het interne scherm niet al te veel gebruikt, wil dat nog best.)
Je hebt gelijkt. Ik ben benieuwd hoelang de Mac Mini https://www.apple.com/sho...el-uhd-graphics-630-512gb nog support krijgt. Ze verkopen die nog steeds. Apple heeft ons gister geleerd dat ze producten verkopen die niet eens meer een update gaan krijgen. Kijk maar naar de Apple Watch 3.

Zal de passkeys ook naar Big Sur en Monterey komen? Als je wilt dat iets wordt geadopteerd dan is het wijs om het breed uit te rollen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:57
4POX schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:06:
[...]

Zal de passkeys ook naar Big Sur en Monterey komen? Als je wilt dat iets wordt geadopteerd dan is het wijs om het breed uit te rollen.
Met een beetje courage kan je natuurlijk ook hopen dat mensen een nieuw product kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 15:55
sigmundfreund schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:14:
[...]

Met een beetje courage kan je natuurlijk ook hopen dat mensen een nieuw product kopen.
Passkeys is naar wat ik lees gewoon FIDO passwordless:
https://fido2-net-lib.passwordless.dev/passwordless#heroFoot

hier een demo. Hier kun je al met een vingerafdruk/mobiel registreren en inloggen. Wordt op het internet nauwelijks gebruikt en mogelijk is dit een opzetje om het wel te gaan gebruiken.

Enige wat nu niet werkt met MacOS is dat je registreert op je Mac en ook op iPhone kan inloggen (wat ze hier wel gaan ondersteunen zover ik lees, kan de echte documentatie van de implementatie nergens vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-04 14:22
Rivanov schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:49:
Helaas. M’n Late 2015 27” iMac valt dus buiten de boot.
Yep, same hier bij mij. En ik ben eigenlijk serieus verwend door dat 27 inch scherm, dus een vervanging door de M1 24inch zie ik voor mij nog niet direct gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
Commendatore schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Vergeet niet dat deze nog een behoorlijk lange tijd verkocht is ook. Ik meende sowieso wel tot 2019.
Los van dat; misschien niet meer het nieuwste OS voor devices van 2017 en ouder. Maar ze krijgen volgens mij nog wel gewoon security updates en bug fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Al een paar uur op zoek naar Stage Manager. Nu is mij duidelijk waar het ding precies zit: naast je datum en tijd, links, staat je Control Center. Daar kun je Stage Manager aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Meer mensen bij wie secundair klikken >> rechter beneden hoek op een Magic Trackpad niet meer werkt in Ventura? Heb er met de Magic Mouse geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dennisweb schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:48:
Al een paar uur op zoek naar Stage Manager. Nu is mij duidelijk waar het ding precies zit: naast je datum en tijd, links, staat je Control Center. Daar kun je Stage Manager aanzetten.
Dit hebben ze letterlijk, en heel duidelijk, laten zien in de live stream waarin ze het demonstreerden. En mocht je die niet gezien hebben, dan is zoeken bij google naar 'how to enable Stage Manager' slechts een paar seconden werk. Hoe krijg je het voor elkaar om meerdere uren daar naar op zoek te zijn? :+

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 08-06-2022 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Hahn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:06:
[...]

Dit hebben ze letterlijk, en heel duidelijk, laten zien in de live stream waarin ze het demonstreerden. En mocht je die niet gezien hebben, dan is zoeken bij google naar 'how to enable Stage Manager' slechts een paar seconden werk. Hoe krijg je het voor elkaar om meerdere uren daar naar op zoek te zijn? :+
1) Omdat niet alle nieuwe functies meteen uitgelegd staan op Google, zeker niet binnen 24 uur na een release. Ja, er ging pas een lichtje branden toen men het had over de Control Center. Waar ik trouwens ook nog niet verliefd op ben. Heeft tijd nodig.
2) Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij een presentatie die bijna twee uur duurt vergeet je nog weleens iets. Of mijn spanningsboog is niet al te best.

In ieder geval had ik dat tijdens de presentatie niet meegekregen. Bovendien ben ik sowieso iemand die graag eerst zelf even dingen bekijkt voordat hij alles op Google intikt. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er wel eens niet-relevante info uitkomt. Toen de Apple Studio Display net was aangekondigd, kreeg ik het vierkante ding van 17 jaar geleden te zien.

Plus, voor mij is zelf dingen uitzoeken altijd de manier van werken. Dat werkt voor mij ook het best. Voor programmeren in React (Native) geldt hetzelfde. Je kan allerlei examples van Github trekken en er niks van snappen, of het gewoon zelf doen. Persoonlijke keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dennisweb schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 00:47:
[...]

1) Omdat niet alle nieuwe functies meteen uitgelegd staan op Google, zeker niet binnen 24 uur na een release. Ja, er ging pas een lichtje branden toen men het had over de Control Center. Waar ik trouwens ook nog niet verliefd op ben. Heeft tijd nodig.
2) Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij een presentatie die bijna twee uur duurt vergeet je nog weleens iets. Of mijn spanningsboog is niet al te best.

In ieder geval had ik dat tijdens de presentatie niet meegekregen. Bovendien ben ik sowieso iemand die graag eerst zelf even dingen bekijkt voordat hij alles op Google intikt. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er wel eens niet-relevante info uitkomt. Toen de Apple Studio Display net was aangekondigd, kreeg ik het vierkante ding van 17 jaar geleden te zien.
Pro-tip voor de volgende keer: zelfs al denk je dat iets (nog) niet op Google staat, zoek er toch even naar. Kost je misschien een paar minuten, maar kan je uren tijd schelen ;)

En mocht je het toch per se zelf uit willen vogelen, knock yourself out, maar dan niet achteraf beginnen over 'ik heb uren moeten zoeken', want dat doe je dan toch echt zelf :P
Plus, voor mij is zelf dingen uitzoeken altijd de manier van werken. Dat werkt voor mij ook het best. Voor programmeren in React (Native) geldt hetzelfde. Je kan allerlei examples van Github trekken en er niks van snappen, of het gewoon zelf doen. Persoonlijke keuze. :)
Als je echt iets wilt leren, zoals een programmeertaal, sure. Maar dat toepassen om te weten waar een knopje/instelling zich bevindt, lijkt me soms wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dit is zo’n discussie die ik op Tweakers niet meer ga voeren. :) Jij doet het zo, ik doe het op een andere manier. Even goede vrienden. Het is persoonlijke voorkeur. Sprak iemand op Twitter die het ook nog niet gevonden had en die was ook sinds gisteren aan het zoeken.

Anyway, heb je toevallig een Magic Trackpad liggen? Dan weten we ook weer of dat een confirmed bug is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisweb op 08-06-2022 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-04 15:39
Ik baal er wel van dat ze de air 2017 niet meer supporteren ik had dat ding in begin 2018 gekocht. Vier jaar oud. Oké, vijf als je vanuit release rekent. Dat vind ik nog steeds erg aan de korte kant voor Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:59
PrimusIP schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 05:36:
Ik baal er wel van dat ze de air 2017 niet meer supporteren ik had dat ding in begin 2018 gekocht. Vier jaar oud. Oké, vijf als je vanuit release rekent. Dat vind ik nog steeds erg aan de korte kant voor Apple.
Je MacBook heeft wel een dual core, evenals de MacBook Pro 2016-modellen. Denk dat ze daar sowieso vanaf wilden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Versneld afscheid nemen van Intel based apparaten... zag je in het verleden ook... "men" was hier al bang voor en je zag eerste tekenen al bij Monterey.

(ik draai bijv Monterey via core patcher en zover ik het kan nagaan wordt er niks gewijzigd of geïnjecteerd waardoor er niks is wat niet werkt puur omdat mijn MacBookPro een mid 2014 versie is)

[ Voor 39% gewijzigd door Quakie op 08-06-2022 07:26 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
Quakie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:25:
Versneld afscheid nemen van Intel based apparaten... zag je in het verleden ook... "men" was hier al bang voor en je zag eerste tekenen al bij Monterey.
Ik vond Apple deze WWDC sws. vervelende sprongen maken.
  • In een keer een berg Mac’s “afschrijven”
  • De Series 3 nog verkopen maar geen watchOS 9 meer geven
  • Diverse iPadOS features niet naar bijv. de +€1000,- iPad Pro van vorig jaar brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Het is misschien vervelend dat 'jullie' geen nieuwste OS upgrades krijgen, maar je huidige OS krijgt de komende jaren nog gewoon security en bug fix updates :)

Windows 11 draait (helaas) ook alleen op moderne hardware. En moet je ook de nodige tweaks doen om 'm werkend te krijgen op oude hardware.

[ Voor 30% gewijzigd door Tux3.14 op 08-06-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja eens, dat is echt heel erg kort.

Op iOS staat Apple bekend om hun lange support. Voor computers is wat mij betreft het tegenovergestelde waar - helemaal wetende dat de meeste mensen vaker een telefoon vervangen van een computer of laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 08-06-2022 10:50 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tux3.14 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:44:
Het is misschien vervelend dat 'jullie' geen nieuwste OS upgrades krijgen, maar je huidige OS krijgt de komende jaren nog gewoon security en bug fix updates :)

Windows 11 draait (helaas) ook alleen op moderne hardware. En moet je ook de nodige tweaks doen om 'm werkend te krijgen op oude hardware.
Van Apple verwacht ik gewoon meer dan van een Microsoft of een Samsung. Is ook deels reden voor mij dat ik de hogere prijs rechtvaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
kamerplant schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Op iOS staat Apple bekend om hun lange support. Voor computers is wat mij betreft het tegenovergestelde waar - helemaal wetende dat de meeste mensen vaker een telefoon vervangen van een computer of laptop.
De 2017 is nu van mijn vriendin, heb zelf een m1 in april 2021 gehaald. Voor de herfst overweg ik een iPhone 14 te halen als vervanging voor mijn XR. De air m1 hoopte ik minimaal 5 jaar mee te kunnen doen zonder veel te traag te worden voor gewoon dagelijks gebruik en nog steeds met nieuwste OS. Eventueel dat ik in de tussentijd dan een iPad over drie jaar koop (mits machine meer kan dan nu) of misschien iets anders koop, of gewoon niets.
Maar met de 2017 stop begin ik daar twijfels over te krijgen of ik dat red.
Ik kan apple niet vooraf beloven dat ik dan vroegtijdig dan gepland met de M2 prijzen van nu een nieuwe mac zou kopen of dat ik het bij Linux zou gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:23
Lekker dan. :+
Had een apart volume aangemaakt om een dual-boot te creëren. Download ik via Software Update de macOS Ventura Beta.

Zat ik even niet achter m'n laptop, is hij automatisch gaan updaten i.p.v. dat hij wacht tot ik het volume gekozen heb waarop ik de Beta wilde installeren. :{

Dus nu is m'n 14" MacBook Pro voorzien van Ventura.. ah wel.. So far draait alles.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-04 04:37

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Als privacy autist krijg ik toch wel een vervelende nasmaak van deze editie. Want het schijnt dus dat je in Ventura ook kan zoeken op naam in je foto's. AI doet dus op de achtergrond al aardig zijn werk en ik vind het dus best wel eng worden allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ik snap je gevoel @Yzord , maar al die data is allang vergaard in eerdere versies van MacOS.
Nu doen ze er alleen iets "nuttigs" mee. :P

Volgens mij is er anno 2022 geen enkele dienst meer die niet profiled. Wil je nergens bekend staan, moet je denk ik geen smartphones of computers meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:02

amphora

Websites & Fotografie

En dan heb ik bij Apple nog het gevoel dat het qua privacy nog wel afgeschermd is. Alleen jijzelf kan die tags zien en wordt die data niet zoals bij Google en Facebook verkocht. Al is dat misschien een onterecht gevoel :)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
PrimusIP schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:22:
[...]

De 2017 is nu van mijn vriendin, heb zelf een m1 in april 2021 gehaald. Voor de herfst overweg ik een iPhone 14 te halen als vervanging voor mijn XR. De air m1 hoopte ik minimaal 5 jaar mee te kunnen doen zonder veel te traag te worden voor gewoon dagelijks gebruik en nog steeds met nieuwste OS. Eventueel dat ik in de tussentijd dan een iPad over drie jaar koop (mits machine meer kan dan nu) of misschien iets anders koop, of gewoon niets.
Maar met de 2017 stop begin ik daar twijfels over te krijgen of ik dat red.
Ik kan apple niet vooraf beloven dat ik dan vroegtijdig dan gepland met de M2 prijzen van nu een nieuwe mac zou kopen of dat ik het bij Linux zou gaan zoeken.
Houd er wel rekening mee dat de 2017 in feite een 2015 met een andere basisconfiguratie is. (De i7-uitvoering die ik heb is volledig identiek aan die van 2015.) Die M1 Air was bij verschijnen echter daadwerkelijk een nieuw model, dus daar zou ik me geen zorgen over gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eens, wat mij betreft dus een uitstekend moment om te verkopen. Als hij er een beetje goed uitziet krijg je er nog wel ~350 voor en een M1 valt dan best mee (vooral als je hem tweedehands) voor rond de 750 koopt.

Zal volgende week zelf ook even aan de slag gaan met de Beta. Moest wel erg wennen aan de nieuwe systeem instellingen. Kreeg er een beetje een Windows configuratie scherm gevoel van :-(

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Edit nvt verkeerd topic

[ Voor 93% gewijzigd door PrimusIP op 08-06-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 16:03

fjs

PSN: ftltc

robcoenen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Ik vond Apple deze WWDC sws. vervelende sprongen maken.
  • In een keer een berg Mac’s “afschrijven”
  • De Series 3 nog verkopen maar geen watchOS 9 meer geven
  • Diverse iPadOS features niet naar bijv. de +€1000,- iPad Pro van vorig jaar brengen
Welke features van de iPad Pro niet?

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
fjs schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:13:
[...]

Welke features van de iPad Pro niet?
Zie dit bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 16:03

fjs

PSN: ftltc

Ja zag het. Maar ik heb een M1 11 inch en die is ook van vorig jaar ;) Maar daar werkt het allemaal wel op.

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 22:57
Ik schrok toch wel een beetje... Mijn MacBook Pro uit 2017 mag nog nét upgraden, maar volgend jaar is het feest dus voorbij.

[ Voor 13% gewijzigd door DBreda op 08-06-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DBreda schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:24:
Ik schrok toch wel een beetje... Mijn MacBook Pro uit 2017 mag nog nét upgraden, maar volgend jaar is het feest dus voorbij.
Met een beetje geluk heb je voor de zoveelste keer een defect toetsenbord en krijg je een M1 ter vervanging 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 22:57
Greatsword schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Met een beetje geluk heb je voor de zoveelste keer een defect toetsenbord en krijg je een M1 ter vervanging 😏
Haha 2 jaar geleden is het scherm, de batterij en topcase al vervangen. :9 Ik had het geluk dat ik nog enkele weken garantie had bij Amac, zij gaven in 2017 nog 3 jaar garantie.

Helaas is het scherm nu na 2 jaar weer naar de klote, de bekende gele vlekken. De kans dat ik weer een nieuw scherm krijg is vrij klein denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

In de media niets over vernomen. Dus ik denk dat het nog steeds werkt. Maar laat ik het hier toch maar even vragen.

Kan je nog steeds unsigned applicaties draaien?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
kamerplant schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Er is nog al een verschil in het krijgen van support en het ontvangen van OS upgrades naar nieuwere versies.
Als jij een Mac hebt wat straks niet kan upgraden van Monterey naar Ventura, dan krijg je nog steeds security updates en bug fixes voor Monterey. Dus dan heb je ook nog gewoon support. Je Mac doet het ook nog gewoon, je kunt nog steeds doen wat je er mee kon doen, kunt nog steeds nieuwe applicaties vanuit de App store of DMG bestanden er opzetten enzovoorts.
Het enigste wat je niet hebt zijn nieuwe functies van een nieuwere OS.

Al snap ik dat men het jammer vind dat zij net niet de nieuwste OS upgrades krijgen (zou ik zelf ook jammer vinden), maar ik denk dat de verwachtingen dan gewoon verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tux3.14 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:58:
[...]

Er is nog al een verschil in het krijgen van support en het ontvangen van OS upgrades naar nieuwere versies.
Als jij een Mac hebt wat straks niet kan upgraden van Monterey naar Ventura, dan krijg je nog steeds security updates en bug fixes voor Monterey. Dus dan heb je ook nog gewoon support. Je Mac doet het ook nog gewoon, je kunt nog steeds doen wat je er mee kon doen, kunt nog steeds nieuwe applicaties vanuit de App store of DMG bestanden er opzetten enzovoorts.

Al snap ik dat men het jammer vind dat zij net niet de nieuwste OS upgrades krijgen (zou ik zelf ook jammer vinden), maar ik denk dat de verwachtingen dan gewoon verkeerd zijn.
Ja en nee. Safari krijgt aparte updates. Maar sommige apps die zijn ingebakken zouden makkelijk ook nog updates kunnen krijgen. Ik zou graag willen zien dat Apple voor Macos ook besluit om de apps los te trekken van de OS. Op mijn iPhone kan ik music verwijderen. Op mijn Mac niet. Ik gebruik Music niet en vind het een draak van een app. Weg ermee. Maak alles apart en maak die apps apart zodat ze via de appstore updates krijgen.

In het verleden installeerde ik een oude machine met zijn laatste ondersteunde OS. Ik wilde iworks installeren (Pages, keynote etc). Maar de appstore zei dat die versie niet mocht omdat het OS te oud was. Ik kreeg niet de oude versies voorgeschoteld. Dat was een moment dat Apple aardig de mist inging. Ik weet niet of dit nog steeds de situatie is.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tux3.14 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:58:
[...]

Mee eens met wat 4pox schreef.
Als alles gewoon blijft werken is het geen probleem idd. Nieuwe features werken ook niet altijd met nieuwe OS op oudere hardware zoals je bij de ARM overstap ziet.
Maar oude OS maakt soms ook dingen kapot op gebied van samenwerken met IOS devices. En wat je krijgt is dat nieuwe apps of nieuwe updates oude macOS niet meer ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

YouTube: Is Metal 3 exclusive to M2 and the App Store?

In deze video legt de youtuber het verband tussen welke macs een GPU met metal 3 support hebben en die lijst komt overeen met de machines die support krijgen voor Ventura. Interessante theorie.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
De macos en iOS software is allemaal nog beta. Is er nog een kans dat bij release ze nog wat schuiven in hun ondersteuning van oudere modellen, of is die kans praktisch uitgesloten?
Ik zie toch wel hoop negatieve reacties. Ondersteuning macos rond air 2017, iPadOS functionaliteit die niet op een twee jaar oude iPad Pro werkt. En dan nog de prijs van de m2 air die niet in verhouding staat met de m1 en de pro14.
Kleine groepen, maar bij elkaar opgeteld een stuk groter. Verder lees ik weinig die erg enthousiast zijn tot nu toe.

Apple heeft wel vaker dat ze mindere jaren hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:28
PrimusIP schreef op maandag 13 juni 2022 @ 05:57:
De macos en iOS software is allemaal nog beta. Is er nog een kans dat bij release ze nog wat schuiven in hun ondersteuning van oudere modellen, of is die kans praktisch uitgesloten?
Ik zie toch wel hoop negatieve reacties. Ondersteuning macos rond air 2017, iPadOS functionaliteit die niet op een twee jaar oude iPad Pro werkt. En dan nog de prijs van de m2 air die niet in verhouding staat met de m1 en de pro14.
Kleine groepen, maar bij elkaar opgeteld een stuk groter. Verder lees ik weinig die erg enthousiast zijn tot nu toe.

Ik had ergens wel verwacht dat met/na de Apple silicon transitie de ondersteuning voor Intel macs een klap ging krijgen. Dat gaat voor Apple eerder obsolete zijn dan normaal. Ik verwacht wel dat de M1 apparaten als vanouds een lange ondersteuning krijgen, misschien wel langer dan tijdens het Intel tijdperk.

Maar dat is afwachten natuurlijk :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Geronimous schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Ik had ergens wel verwacht dat met/na de Apple silicon transitie de ondersteuning voor Intel macs een klap ging krijgen. Dat gaat voor Apple eerder obsolete zijn dan normaal. Ik verwacht wel dat de M1 apparaten als vanouds een lange ondersteuning krijgen, misschien wel langer dan tijdens het Intel tijdperk.

Maar dat is afwachten natuurlijk :)
Hier dacht ik ook aan. Dat Intel macs op een bepaald moment geen grote OS releases krijgen. Daar kan ik mee leven. Ik doe geen spannende dingen meer met mijn mac. Ik ben er banger voor dat de makers van mijn meest gebruikte apps stoppen met Intel te supporten. Daar heb ik meer moeite mee. Dit kan door Apple gepushed worden door Intel uit de ontwikkelingtools te halen. (Hoe lang bleef Apple de ontwikkeling van powerpc code ondersteunen?)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Ik heb een bootable USB gemaakt en probeer Ventura op een Samsung T7 (2TB) te installeren, maar helaas elke keer de foutmelding 'unable to verify startup disk' als ik Ventura wil booten.

Iemand zo snel een suggestie?

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41
KarlHungus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
Ik heb een bootable USB gemaakt en probeer Ventura op een Samsung T7 (2TB) te installeren, maar helaas elke keer de foutmelding 'unable to verify startup disk' als ik Ventura wil booten.

Heel toevallig heb ik vanmiddag Ventura Beta1 op mijn Samsung T7(ook 2TB) geinstalleerd, dat ging probleemloos eigenlijk.

Ik heb zelfs de SSD niet bootable hoeven te maken, maar ik weet eigenlijk niet of de methode helemaal legaal is. Aangezien ik geen developer account heb bij Apple. Stuur me anders maar een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
PrimusIP schreef op maandag 13 juni 2022 @ 05:57:

Het is denk ik ook dat er nu nogal veel (deels) uitvliegt dat mensen hier nog volop in gebruik hebben. Het gaat vaak nog om behoorlijk jong spul, waarbij die Air 2017 natuurlijk wel aardig verouderd is, alleen nog heel lang verkocht. Maar bij de iPad Pro's gaat het gewoon om apparatuur die technisch nog up to date is, dus dan snap ik de irritatie wel. (Neemt niet weg dat er gegronde technische redenen kunnen zijn, maar dan moet Apple die wel communiceren.)

En de prijszetting van de M2 Air is gewoon nogal krom. Hij is ook niet overal zo overdreven duur; in Zwitserland valt het bijvoorbeeld nog wel mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Commendatore op 13-06-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:28

Is die APFS geformatteerd?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Inmiddels gelukt met de hulp van Pierre _/-\o_

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 10:21
Per ongeluk (en automatisch omdat ik in de beta van MacOs 12.5 zit) is hier ventura geinstalleerd op mijn Mac Mini I7. Jammer genoeg crasht het hier steeds en start dan weer opnieuw op. Wil graag terug naar de vorige versie maar met zowel cmd-R als met option cmd-R werkt het niet! Weet iemand raad hoe ik weer een werkende Mac Mini krijg??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:12:
Per ongeluk (en automatisch omdat ik in de beta van MacOs 12.5 zit) is hier ventura geinstalleerd op mijn Mac Mini I7. Jammer genoeg crasht het hier steeds en start dan weer opnieuw op. Wil graag terug naar de vorige versie maar met zowel cmd-R als met option cmd-R werkt het niet! Weet iemand raad hoe ik weer een werkende Mac Mini krijg??
Bootable USB maken, vanaf daar opstarten/wissen en herinstalleren.

Zorg dat je extern kan booten en de veiligheid even aanpast.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208198

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 16-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Greatsword schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Bootable USB maken, vanaf daar opstarten/wissen en herinstalleren.

Zorg dat je extern kan booten en de veiligheid even aanpast.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208198
Thanks, heb de boel al geformateerd en opnieuw begonnen. Kan wel op de Timemachine komen maar kan geen backup terug zetten....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Thanks, heb de boel al geformateerd en opnieuw begonnen. Kan wel op de Timemachine komen maar kan geen backup terug zetten....
Mounten en handmatig bestanden terugzetten zou ik zeggen. (Programma's e.d. gewoon even opnieuw downloaden/installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
bing69 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Wanneer je de Mac mini hebt hersteld naar exact dezelfde versie van MacOS als ervoor, dan zou je de timemachine moeten kunnen terugzetten. (Of is er sprake van een firmware-update die roet in het eten gooit misschien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RoRoNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Wanneer je de Mac mini hebt hersteld naar exact dezelfde versie van MacOS als ervoor, dan zou je de timemachine moeten kunnen terugzetten. (Of is er sprake van een firmware-update die roet in het eten gooit misschien?)
Ik zit nu op MacOs 13, had geen andere keuze. Programma's kan ik inderdaad zo weer opnieuw installeren. Data staat zoveel mogelijk in de cloud op div plekken. Dus het komt wel weer goed.

Alleen instellingen zoals bij Cura, die ben ik kwijt :(

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Nog een vraagje waar ik het antwoord niet op kan vinden. In de Beta 12 kon ik bij instellingen een tijd opgeven waarbij de Mac aan of uit ging. Heb me rot gezocht maar kan het niet vinden.

Iemand toevallig wel??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verkleiner
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-12-2024
Yzord schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:06:
Als privacy autist krijg ik toch wel een vervelende nasmaak van deze editie. Want het schijnt dus dat je in Ventura ook kan zoeken op naam in je foto's. AI doet dus op de achtergrond al aardig zijn werk en ik vind het dus best wel eng worden allemaal.
Je kan al op naam zoeken in Photos, mits je mensen in foto's al een naam hebt gegeven. Dat gebeurt, zoals gewoonlijk, allemaal on-device.

Wat nieuw is, is dat je objecten en plaatsen kunt zoeken. 'Nacht aan strand', bijvoorbeeld.

Wat niet kan en nooit mogelijk zal worden is op namen van mensen zoeken die je geen naam hebt gegeven. Het benoemen van mensen in foto's is volledig privé en wordt niet gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
De nieuwe beta is uit, maar Notities loopt hier compleet vast zodra je de app op start. Meer mensen die er last van hebben? Een reboot heeft ook niet geholpen. Anders schiet ik even een feedback ticket in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:54
Dennisweb schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:49:
De nieuwe beta is uit, maar Notities loopt hier compleet vast zodra je de app op start. Meer mensen die er last van hebben? Een reboot heeft ook niet geholpen. Anders schiet ik even een feedback ticket in. :)
Doet het hier gewoon, geen vastloper en kan alle notities aanklikken en laden dan normaal.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
carpebios schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Doet het hier gewoon, geen vastloper en kan alle notities aanklikken en laden dan normaal.
Goed om te horen. Hier duurt het tien minuten en kan ik weer verder. Sluit ik de notities af en start ik hem weer op, loopt hij weer vast. Benieuwd waar de bug zit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Goed om te horen. Hier duurt het tien minuten en kan ik weer verder. Sluit ik de notities af en start ik hem weer op, loopt hij weer vast. Benieuwd waar de bug zit. :)
Duidelijk bij jou, dus :9 _O-

Grapje! Hopelijk snel opgelost….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vraagje: in het verleden gebruikte ik Vssh voor verbindingen met mijn Pi's, werkt echter niet meer. Merk nu dat de ingebouwde terminal net zo goed werkt echter ik kan allen van het terminal scherm dmv ssh pi@192.168.1.8 verbinding maken met een van mijn pi's

Is het mogelijk om deze opdrachten op te slaan of zo??

Bing

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Nou nou nou mensen, heb 'm ook eindelijk draaien.

Eerste impressies...

Positief:
  • Installatie ging super snel, denk 15 min of zo
  • De Woning App ziet er fris uit
  • De Weer App is prachtig en zal zeker 1 van mijn nieuwe vaste spaces worden
Negatief:
  • Systeemvoorkeuren is een ramp, precies waar ik al bang voor was, het ziet er niet uit, veel drukker (lijkt op windows) alles is verticaal (op iOS is dit logisch) maar voor MacOS totaal niet aangezien je de horizontale ruimte zo niet benut. Bij Trackpad zijn al die "previews" van wat iets zeg maar doet er uit (vond dit juist voor nieuwe gebruikers altijd wel aardig) Hopelijk is dit design nog niet definitief en maken ze het optioneel net zoals vorig jaar bij Safari tabs.
  • Bij Appeltje > Over deze Mac mis ik het exacte model/bouwjaar
Neutraal:
  • Stage Manager, zal ik niet gebruiken omdat ik Spaces, Mission Control en App Expose gewoon prima vind. Wat echt super irritant is als je Window Snapping gebruikt (met bijvoorbeeld BetterTouchTool) is dat als je een venster naar de linkerbalk sleept hij automatisch Stage Manager triggert en je dus niet makkelijk 2 vensters naast elkaar kan zetten
  • Alle "voorkeuren" in de menubalk heten nu ineens instellingen, is even wennen
  • Nieuwe optie om een tekst in je toegangsscherm te zetten, op zich wel geinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpOtlMRCcPyf1vdgEC8ByGIBbOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ulyslo9Tlmqp5Po12gWzFKwS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO3Qb_tzcK05ltUax5AFg6nC-i0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtZHRieSkxOBH1PQtX37aUa1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VdAeu2l-S7W3hbjwL-SNqN0fR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4YhTUOmEet1JQVlzwg0H0Kjd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li3l_u6KbiCbOiLBUekhWJJg4VQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oVN0OJHabWkX02g5jwFOA15R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 24-06-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Okah. De WWDC presentatie gaf mij niet het gevoel dat ik stage manager wilde gebruiken. Maar het begint toch onder mijn huid te kruipen. Het heeft zeker voordelen. Maar ook nadelen.

1. Maak het instelbaar voor multi monitoren setup. Ik gebruik mijn tweede scherm vaak voor een paar kleine apps om dingen te volgen. Door Stage manager kan nu maar 1 app actief zijn. Ik zou graag zien dat Stage Manager op het tweede scherm uitkan.

2. Als je een app beeldvullend hebt op een scherm. Dan kan je gaan hoveren met je cursor tegen de rand van het scherm om de stagemanager te zien. Helaas werkt dit niet bij multi monitor als er een scherm naast die hover veld zit.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb 0 ervaring met Stage manager. Ik zie het nut er ook niet van in, maar wie weet ben ik straks als de nieuwe MacOS uit is na een paar maanden wel helemaal om en gebruik ik het veel.

Maar, ik krijg sterk het idee dat het vooral voor de iPad ontwikkeld is en dat men toen dacht dat ze het ook wel naar de Mac konden gaan porten. Apple lijkt vooral jaren al in te zetten op iPadOS en macOS is dan een 'afterthought'. Dingen die ze voor macOS doen om die machines dichter bij elkaar te brengen zijn vaak ook overzetten van IOS/iPad OS features en design.

Ik vraag me ook soms wel eens af in hoeverre Apple zelf nog gelooft in hun Macs op de lange termijn en ze een iPadOS (of andere IOS branches) toekomst voor zich zien. Maar concluderen dat voor een groot deel van de computer/Mac gebruikers dit voorlopig nog geen optie is. Dus dat ze tijd in steken die machines door te ontwikkelen zodat ze voor het gebruik goed genoeg zijn om met de pc markt te concurreren. Maar dat we ook geen spectaculaire nieuwe software ontwikkelingen hoeven te verwachten.

Ik was trouwens wel heel positief verrast over, Applie Silicon. Maar anderzijds is dat in feite ook een Mac port van een iPad chip waar we omgekeerd nu met Stage Manager bij de iPads ook de vruchten van zien. En ik ben erg onder de indruk van de performance, maar om nou te zeggen dat er spectaculaire features in MacOS toegevoegd zijn, niet echt... Uiteraard heeft het MacOS geschikt maken voor ARM en met de Rosetta II functionaliteit wel nodige inspanning gekost en het resultaat vind ik ook indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:59
PrimusIP schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:39:
Ik vraag me ook soms wel eens af in hoeverre Apple zelf nog gelooft in hun Macs op de lange termijn en ze een iPadOS (of andere IOS branches) toekomst voor zich zien. Maar concluderen dat voor een groot deel van de computer/Mac gebruikers dit voorlopig nog geen optie is. Dus dat ze tijd in steken die machines door te ontwikkelen zodat ze voor het gebruik goed genoeg zijn om met de pc markt te concurreren. Maar dat we ook geen spectaculaire nieuwe software ontwikkelingen hoeven te verwachten.
Gelukkig hebben ze de gedachte dat een iPad geen MacBook is en andersom wel een beetje losgelaten. Zoals ik er naar kijk is een iPad in de markt gezegd om creatief mee te zijn met onder andere de Apple Pencil plus mediaconsumptie. Maar als je de hele dag met dat device loopt, wil je misschien ook wel eens een mailtje typen of een document reviewen als je die opgestuurd krijgt. Daar komt Apple in mijn ogen steeds meer in tegemoet.

Anderszijds denk ik dat er altijd behoefte zal zijn aan een laptop-achtig apparaat. Op een of andere manier kun je daar iets productiever op zijn als developer, multimedia designer of Office-consumer. Dus een beetje macOS in iPadOS en een beetje iPadOS in macOS.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:08:
Gelukkig hebben ze de gedachte dat een iPad geen MacBook is en andersom wel een beetje losgelaten.
Ik denk dat ze het nog steeds willen, maar wel realistisch zijn dat op dit moment het voor een groot deel van de Mac gebruikers het nog niet zo ver is.

Ik zie aanzienlijke stappen bij de iPad waarmee het steeds meer dingen kan waar voorheen je een echte computer nodig had. Mede door:
- Muis ondersteuning (alweer een tijdje nu)
- Veel betere extern beeldscherm ondersteuning
(Dus, nu kun je het prima voor remote clients zoals Citrix gebruiken)
- USB-C met Thunderbold
- Multi tasking (en nu met meerdere vensters)
- Een begin van het ondersteunen van Xcode. (Dus je kunt nu iPad apps maken op je iPad.)

In feite kan hij al het meeste nu wat veel doen met hun 'laptopje naast hun pc' of voor mensen die niet zoveel spannends met hun computer doen.

Maar om op macOS 13 terug te komen, ik zou het prettig vinden als Apple wat meer zou afdwingen dat ik iPad apps onder macOS kan draaien. Nu zijn het aantal werkende apps echt minimaal. En ze zouden eens met een goede vervanger of upgrade van Launchpad moeten komen.
Had ik liever gehad dat het nieuwe IOS achtige systeem voorkeuren scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

PrimusIP schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:44:
[...]

Maar om op macOS 13 terug te komen, ik zou het prettig vinden als Apple wat meer zou afdwingen dat ik iPad apps onder macOS kan draaien. Nu zijn het aantal werkende apps echt minimaal. En ze zouden eens met een goede vervanger of upgrade van Launchpad moeten komen.
Had ik liever gehad dat het nieuwe IOS achtige systeem voorkeuren scherm.
Ik meende gelezen/gehoord te hebben dat Apple hele rare eisen stelt aan ontwikkelaars als ze apps voor iphone/ipad en macos machines wil maken. Als de app ondersteuning heeft voor GPS locatie dan mag die al niet eens op Macos draaien.

De ontwikkelaar willen wel. Er zijn te veel drempels. Apple doet in de presentaties af dat ontwikkelen zo makkelijk is. Maar in realiteit zijn er veel opstakels en is de ontwikkeling spekkoek ook nog eens heel dik.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Goed. De laatste beta heeft dus iets vreemds met de FaceTime camera op de MacBook Pro 2021 16” met M1 Max chip. Er zit gigaveel ruis op het beeld. Op Monterey heb ik het niet. Daar onderdrukt de software de ruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 18:43
Zou iemand kunnen testen of met de 14"/16" het geluid 'plop' fenomeen nog aanwezig is? Dit schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, bij het luisteren van muziek / YouTube video etc. is een 'plop' geluid uit de speakers hoorbare op random momenten. Ik ben benieuwd of dit hardware of softwarematig is, softwarematig misschien in de Ventura beta aangepakt?

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

crypt0rr schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:52:
Zou iemand kunnen testen of met de 14"/16" het geluid 'plop' fenomeen nog aanwezig is? Dit schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn, bij het luisteren van muziek / YouTube video etc. is een 'plop' geluid uit de speakers hoorbare op random momenten. Ik ben benieuwd of dit hardware of softwarematig is, softwarematig misschien in de Ventura beta aangepakt?
Mijn 'plop' geluiden zijn gefixt door geen gebruik meer te maken van Rosetta-based apps, wat de oorzaak lijkt te zijn hier in elk geval. In activity monitor, en het systeem algemeen, alles non-native opgespoord en verwijderd. Nu ik enkel M1-native apps voor alles gebruik zijn alle plop-geluiden verdwenen op mijn 16" Macbook Pro 2021 en zijn ook nooit meer teruggekomen.

Met de aanname dat je een m1-gebaseerde Macbook hebt dan.

[ Voor 7% gewijzigd door blmp op 22-07-2022 22:17 . Reden: kleine verduidelijking ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-04 16:13

Neus

www.zenaconsult.com

Yzord schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:06:
Dat doet iOS 15 ook - best handig en best eng. Heb wel een hoop verloren passwords en SSID's in mijn 98000 fotos op iCloud terug gevonden zo...

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-04 16:13

Neus

www.zenaconsult.com

Verkleiner schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:37:
[...]
Je kan al op naam zoeken in Photos, mits je mensen in foto's al een naam hebt gegeven. Dat gebeurt, zoals gewoonlijk, allemaal on-device.
MacOS 13 en iOS 15 herkennen nu ook text in fotos en videos - dankzij OCR en AI. Zoeken op 'George' in fotos kwam met George als resultaat maar ook een naam van een boek die achter de persoon rechtop in een kast stond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvwIO9sODdNZNQdA0mkBCtWhA_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nfU13UT12O093ZDXNa8fGRRB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGxIz9Bb7QPaR8oJ7bRaZC9aPE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FbDmqxXR0SxKCDFMxwOIS4uh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Neus op 22-07-2022 22:06 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 18:43
blmp schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Mijn 'plop' geluiden zijn gefixt door geen gebruik meer te maken van Rosetta-based apps, wat de oorzaak lijkt te zijn hier in elk geval. In activity monitor, en het systeem algemeen, alles non-native opgespoord en verwijderd. Nu ik enkel M1-native apps voor alles gebruik zijn alle plop-geluiden verdwenen op mijn 16" Macbook Pro 2021 en zijn ook nooit meer teruggekomen.

Met de aanname dat je een m1-gebaseerde Macbook hebt dan.
M1 MacBook inderdaad. Zal morgen eens nalopen of er nog Rosetta-based apps geïnstalleerd zijn, naar mijn weten geen zaken meer op Rosetta staan, maar checken kan geen kwaad. Thanks voor de tip.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baboetoe
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-02-2023
Ik heb macos ventura geinstalleerd maar heb helemaal geen internet meer. Wel verbonden met wifi, maar browsen gaat niet. Als ik via hotspot doe krijg ik zelfde probleem.. suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door baboetoe op 25-07-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 13:24
baboetoe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:43:
Ik heb macos ventura geinstalleerd maar heb helemaal geen internet meer. Wel verbonden met wifi, maar browsen gaat niet. Als ik via hotspot doe krijg ik zelfde probleem.. suggesties?
Kan je via terminal wel pingen?

[ Voor 82% gewijzigd door TechFox op 25-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baboetoe
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-02-2023
Ik heb het al gefixed! Probleem was esnet security.. ik heb bij networksettings dan filter de firewall van est security verwijderd en de programma ook.. toen werkte het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
macOS 13 Ventura Beta 4 Release Notes

https://developer.apple.c...es/macos-13-release-notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waar zit de beta nu op een schaal van:

- Echt geen beginnen aan, onwerkbaar
Tot
- Jaja ik weet dat het niet op een daily hoort maar als je over wat bugs kan stappen is het stiekem wel prima

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:02

amphora

Websites & Fotografie

Donstil schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:41:

Tot
- Jaja ik weet dat het niet op een daily hoort maar als je over wat bugs kan stappen is het stiekem wel prima
Ik gebruik de beta op m’n m1 MacBook Pro sinds beta 2 (dagelijks, geen monterey meer) en alles werkte behalve Final Cut Pro. Maar sinds beta 4 werkt die ook weer!

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb

Tot
Eerlijk gezegd zit ik op dat laatste. Maar Xcode 13 is niet compatible. Verder weinig problemen gehad. Na een reinstall werkt de Notities-app ook naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dennisweb schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:27:
[...]

Eerlijk gezegd zit ik op dat laatste. Maar Xcode 13 is niet compatible. Verder weinig problemen gehad. Na een reinstall werkt de Notities-app ook naar behoren.
amphora schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:48:
[...]

Ik gebruik de beta op m’n m1 MacBook Pro sinds beta 2 (dagelijks, geen monterey meer) en alles werkte behalve Final Cut Pro. Maar sinds beta 4 werkt die ook weer!
Aah keurig, dat leek van Youtube ook al wel zo.
Dan ga ik er toch maar voor :P

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tot
Klinkt raar. Het voelt heel goed. Ik draai het op mijn daily (intel) machine. Af en toe visuele problemen in de finder. En third party plugin in system settings doen best raar. Maar dat is met een reboot op te lossen. En na de reboot krijg ik voor sommige apps altijd een notificatie dat ze in de achtergrond draaien.

Ik ben heel tevreden. Hoop dat Apple het niet verpest in de komende maanden (Apple wil wel eens van die Gregory House acties doen. Laten we iets stuk maken om te zien of het de batterij duur aantast)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-04 20:32
Hier iemand al een NTFS (schrijven) optie voor Ventura draaien? Paragon en Tuxera werkten beide bij mij niet onder de eerste bèta’s, is dit al opgelost?

• ja maar ja
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09-2022
Hoe wijzig ik de tijden dat mijn MacMini automatisch in- en uitschakelt? In MacOS 12 weet ik dat te vinden. In de beta van 13 lukt me dat niet.

• bing69
ja maar ja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:12:
Hoe wijzig ik de tijden dat mijn MacMini automatisch in- en uitschakelt? In MacOS 12 weet ik dat te vinden. In de beta van 13 lukt me dat niet.
Ik volg want ben dat ook kwijt!!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja maar ja
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09-2022
Dag Han,

Die functie is helaas verdwenen in macOS Ventura. In een bericht op Reddit wordt dit probleem ook genoemd, en worden er voorbeelden gegeven van hoe je in Terminal alsnog een schema in kunt stellen. Meer uitleg daarover vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ward Edema
iCreate Magazine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023

Tot
Het is werkbaar. Voor mij zijn het allemaal kleine "irritaties" die regelmatig gebeuren:

Copy/paste doet het opeens niet meer, monitors gaan traag uit de slaapstand, bladeren op de Synology-schijven in Finder werkt opeens niet meer, Stage Manager hapert opeens, muziek toevoegen aan Music werkt opeens niet meer, in Safari een tabblad naar een andere Safari verplaatsen werkt niet, Screentime settings worden niet onthouden.

Dit soort dingen. Met de 3e publieke beta heb ik de pech dat het erger is dan met de vorige 2 beta's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
ja maar ja schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:11:
Dag Han,

Die functie is helaas verdwenen in macOS Ventura. In een bericht op Reddit wordt dit probleem ook genoemd, en worden er voorbeelden gegeven van hoe je in Terminal alsnog een schema in kunt stellen. Meer uitleg daarover vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ward Edema
iCreate Magazine
link?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

JHNGLT schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Het is werkbaar. Voor mij zijn het allemaal kleine "irritaties" die regelmatig gebeuren:

Copy/paste doet het opeens niet meer, monitors gaan traag uit de slaapstand, bladeren op de Synology-schijven in Finder werkt opeens niet meer, Stage Manager hapert opeens, muziek toevoegen aan Music werkt opeens niet meer, in Safari een tabblad naar een andere Safari verplaatsen werkt niet, Screentime settings worden niet onthouden.

Dit soort dingen. Met de 3e publieke beta heb ik de pech dat het erger is dan met de vorige 2 beta's.
Je hebt gelijk. Copy/paste werkt soms helemaal niet. ik dacht dat het aan mij lag. Dat ik de toetsencombinatie te snel deed.

Stage Manager heeft een ander groot nadeel. Ik kan er niets heen slepen. Je hebt een document en je wil het naar een andere app slepen. Met mission control werkt dat. Maar als je met stage manager met het sleep spul boven de andere app hangt gebeurt er niets. Een click op de spatiebalk doet ook niets. 15 jaar Apple spiergeheugen loopt tegen een muur.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 18:34
4POX schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Je hebt gelijk. Copy/paste werkt soms helemaal niet. ik dacht dat het aan mij lag. Dat ik de toetsencombinatie te snel deed.

Stage Manager heeft een ander groot nadeel. Ik kan er niets heen slepen. Je hebt een document en je wil het naar een andere app slepen. Met mission control werkt dat. Maar als je met stage manager met het sleep spul boven de andere app hangt gebeurt er niets. Een click op de spatiebalk doet ook niets. 15 jaar Apple spiergeheugen loopt tegen een muur.
Gelukkig is dit nog maar een beta!
Nu maar hopen dat dit niet in de officiële release zit.
laten ze eerst dit allemaal glad strijken voor ze het uitbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04 10:48
Er zit een vervelende bug in "SendLaterDelivery" die op Intel machines 1 core permanent aan de praat houdt. Op mijn iMac Pro zorgt dat voor 100W continue powerdraw - zelfs in sleep.

Je kan 'm vinden in Activity Monitor > powerd - het process killen helpt niet.

code:
1
sudo pmset -g sched

Dit geeft je een overzicht van de geschedulde tasks.

code:
1
sudo pmset schedule cancel [nummer van de SendLaterDelivery]

Dit stopt het process onmiddellijk en het blijft dat geruime tijd weg. Ik heb de trigger waarbij het terugkomt nog niet gevonden.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03:48
Ik dacht vakantie: even Ventura proberen. Alles werkt alleen heb in MS Excel 16.63.1 (waar ik voor m'n werk heel veel in werk :+ ) een probleem met het selecteren van de gewenste cel.
Beetje lastig uit te leggen, maar dit werkt eigenlijk gewoon niet (als ik dus bijvoorbeeld in N24 sta kan ik niet in 1 keer naar CM336 klikken, ik werk wel met redelijk grote excel files). Soms helpt even terugscrollen naar N24 en dan weer naar CM336, maar is een raar probleem (werk wel veel met geblokkeerde titels). Meer mensen dit probleem?

[ Voor 21% gewijzigd door monsieurpinot op 15-08-2022 15:59 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.