[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Van harte welkom in het macOS 12 Monterey beta topic. Tot en met de final-release van dit software-platform kan hier de discussie plaats vinden omtrent de macOS 12 beta. Bespreek hier nieuwe functies, bugs, feedback op nieuwe/gewijzigde zaken of draag zelf ideeën aan die je graag zou willen zien in een toekomstige macOS 12 beta.

Bij voorkeur wordt het toestel waarop de beta draait vermeldt bij het plaatsen van een reactie omdat sommige zaken mogelijk apparaat-gerelateerd zijn.

Bij de definitieve release in het najaar zal er een nieuw topic gestart worden waarin de final-versie besproken kan worden. Meediscussiëren over de (opzet van) diverse topics binnen Apple Talk kan in het iOS feedback forum.

Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Bekijk ook de andere beta topics: iOS, iPadOS en watchOS.

Verkrijgbaarheid

macOS 12 draait op iMacs Late 2015 en nieuwer, iMac Pro 2017 en nieuwer, MacBook Air Early 2015 en nieuwer, MacBook Pro Early 2015 en nieuwer, Mac Pro Late 2013 en nieuwer, Mac mini 2014 en nieuwer en de MacBook Early 2016 en nieuwer. De beta-versies zijn via de officiële Apple website te verkrijgen voor leden van het Apple Beta Software Program. Via de openbare publieke beta (beschikbaar in juli) is het mogelijk voor iedereen om aan de slag te gaan met macOS 12.

Overzicht nieuwe functies (wordt nog aangevuld)

Delen
Foto's, berichten en meer upgrades op het gebied van sharing, zoals ook op iOS 15 en iPadOS 15.

Universal Control
Andere Apple apparaten bedienen via de input interface van de Mac.

AirPlay
Stream AirPlay van iOS devices naar de Mac.

Safari
Compleet nieuw design.

Shortcuts
Shortcuts wordt geïntroduceerd als vervanger voor Automator

Alle nieuwe functies

Bij een nieuwe release van de Apple Platformen komen altijd duizend-en-een nieuwe/gewijzigde (kleine) zaken aan het licht. Op deze pagina vindt je alle (grote) nieuwe functies.

Bronnen

Officiele macOS 12 beta pagina op Apple.com
Persbericht Apple Newsroom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEdZLapQIZZPbNtcZ-GFpCo-TFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIV6aGrAjbv8UVQZ6Rm0Oahq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door robcoenen op 07-06-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 14:40
iMac
Late 2015 and later

Mac Pro
Late 2013 and later

iMac Pro
2017 and later

Mac mini
Late 2014 and later

MacBook Air
Early 2015 and later

MacBook
Early 2016 and later

MacBook Pro
Early 2015 and later

Jammer voor mijn late 2013...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LewisVries
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-11-2021
Ik word toch wel zo zat van die planned obselence. Nu weer macOS met minimale updates die bewust wordt afgekapt op bepaalde jaren terwijl die hardware hebben die ruim sterk genoeg is om alles te draaien. Denk bijvoorbeeld aan de meest uitgebreide iMac Retina 27' 4 GHZ i7 met MX 295 en 16GB RAM maar een Mac Mini uit dat jaar gaat nog wel mee, totale onzin.

[ Voor 17% gewijzigd door LewisVries op 07-06-2021 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Doe jezelf zoals gebruikelijk een plezier en installeer de Beta op een externe SSD.

Vorige keer was er wat gedoe met partities/volumes die niet verwijderd konden worden waardoor je uiteindelijk een Clean install moest doen.

Better safe than sorry ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdYCJ3S1CKtCE-tXV5HUxNuuyYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2A0BRVHAoxc13MMpebCKYwZG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Greatsword op 07-06-2021 21:48 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:44
Greatsword schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:43:
Doe jezelf zoals gebruikelijk een plezier en installeer de Beta op een externe SSD.

Vorige keer was er wat gedoe met partities/volumes die niet verwijderd konden worden waardoor je uiteindelijk een Clean install moest doen.

Better safe than sorry ;)
Dat gebeurt enkel als je de Beta in dezelfde container installeert als je macOS Big Sur installatie.
Wanneer je een aparte container maakt, is er niets aan de hand. :)

Zo moet het er uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PnxB9Ra.png

- Disk Utilty
- View > Show All Devices
- Klik helemaal je bovenste SSD aan
- Partition en zorg dat het APFS is
- Installatie macOS Monterey profile op macOS Big Sur
- Bij de installatie van Monterey verwijs je naar de nieuwe container

[ Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 07-06-2021 21:50 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:49:
[...]

Dat gebeurt enkel als je de Beta in dezelfde container installeert als je macOS Big Sur installatie.
Wanneer je een aparte container maakt, is er niets aan de hand. :)
Had sowieso geen ruimte meer en moet toch wat hé met die externe SSD's ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IAmaeP9WtC6G6WtJvP2FVrBRLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYDI7PPmYZYRpHkmNuo4IEfM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:27
Zo. macOS 12 staat op de 2019 MacBook Pro. Geen aparte container, gewoon over Big Sur heen. Waarom, Dennis? Nou, omdat ik een beetje YOLO ben qua beta’s. Ik heb een snelle SSD-schijf als backup liggen waar ik mijn data zo weer van kan kopiëren als ee iets fout gaat.

Dat is uiteraard niet de aanbevolen manier en voor een Tweaker waarschijnlijk zelfs rondom dom, maar ik vind het een fijne methode voor mij en ik raad het zeker niet aan. However, op de MacBook Pro is alles goed gegaan.

Op de Mac Mini M1 ga ik nog even proberen. Ik heb verder niks te verliezen. Alle belangrijke data (projecten voor klanten) etc staan veilig in de cloud en ook elders gebackupt. Als tekstschrijver staan de meeste bestanden in Dropbox, omdat je daar revisies hebt. Dat is sowieso handig als je eens een tekst over een andere tekst heen opslaat.

Nogmaals: niet aan te raden. Ik ben een beetje een waaghals met beta’s. Maar het is dus goed gegaan. :) En als er een grote irritante bug aan het licht komt, dan wacht ik twee weken tot beta 2 er is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 07-06-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
En de Mac Mini M1 is ook goed gegaan met een Samsung X5 SSD als bootschijf. Hij ging wel opeens in opstartherstel. Heb alleen de opstarschijf aangeklikt en daar was ‘ie dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:54
DamirB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:55:
Jammer voor mijn late 2013...
LewisVries schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:07:
Ik word toch wel zo zat van die planned obselence. Nu weer macOS met minimale updates die bewust wordt afgekapt op bepaalde jaren terwijl die hardware hebben die ruim sterk genoeg is om alles te draaien. Denk bijvoorbeeld aan de meest uitgebreide iMac Retina 27' 4 GHZ i7 met MX 295 en 16GB RAM maar een Mac Mini uit dat jaar gaat nog wel mee, totale onzin.
Ik ben niet snel zuur maar ik ben het er nu wel mee eens. Mijn 2013 MacBook Pro kan nog prima mee en dit voelt niet lekker. Ik wil op zijn vroegst volgend jaar een nieuwe Mac bestellen en op de een of andere manier voelt het alsof Apple gebruikers toch een beetje in de steek laat.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Eiríkr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:45:
[...]

Ik ben niet snel zuur maar ik ben het er nu wel mee eens. Mijn 2013 MacBook Pro kan nog prima mee en dit voelt niet lekker. Ik wil op zijn vroegst volgend jaar een nieuwe Mac bestellen en op de een of andere manier voelt het alsof Apple gebruikers toch een beetje in de steek laat.
Inderdaad. Ik had ook liever gezien dat je de nieuwste versie kan draaien, maar dat bepaalde features gewoon niet werken. Dat was al langer het geval, zoals Sidecar met een iPad en zou bij bijvoorbeeld Universal Control ook het geval zijn. Op die manier heb je in ieder geval wel de verbeteringen in de native apps te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:53
Heb 'm inmiddels ook draaien op de M1 Air. Gewoon direct geïnstalleerd zonder externe schijf of containers, is tot nu toe allemaal goed gegaan.

Een vervelend puntje is wel dat de knoppen en scrollwiel niet meer werken op de MX Master 3.
Logi Options openen voor de instellingen mocht nog niet baten.
Hopelijk is hier snel een fix voor, scrollen met de muis is toch wel erg makkelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Novarion op 08-06-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LewisVries
[...]

[...]

Kijk bijvoorbeeld naar de keuzes uit 2014 om wel of niet te ondersteunen. iMac en Mac Mini allebei Haswell, iMac is notabene nog sterker ook. Toch wordt de iMac niet meer bijgewerkt maar de Mac Mini (verkocht tot 2018) wel. Kortom, dit is niet een beslissing gebaseerd op technische belemmeringen. Ze lijken een planned obselence te hanteren van x jaar na verkoop ongeacht technische featureset chip en kracht apparaat. Bij iOS doen ze het juist weer heel netjes. Is dit een verschil in handelswijze van de directeur Mac verkopen vs directe iOS verkopen binnen Apple?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:08
LewisVries schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:07:
Hoe vaak ga je dit nog knippen en plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-04 10:22
Voor de mensen die deze update al onder een aparte APFS hebben gezet en geïnstalleerd. Hoe is de performance op de M1 chip met Monterey? Is het te doen of nog veel te veel ruwe randjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
Want op het moment dat MacOS 12 uitkomt doet jouw MacBook het niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:54
Marco schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Want op het moment dat MacOS 12 uitkomt doet jouw MacBook het niet meer?
Gaat het niet om. Het nieuwe OS en dus nieuwe functionaliteit had prima gedraaid op deze specifieke laptop.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:39

GforceNL

Out of memory....

@Anoniem: 60011 en er komt vast wel een work around voor de mensen die jet echt willen draaien.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
aschja schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Hoe vaak ga je dit nog knippen en plakken?
Kun je mij wijzen op de regel in het wetboek waar staat dat ik maar op 1 plek mijn mening mag verkondigen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aschja
LewisVries schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:13:
[...]

Kun je mij wijzen op de regel in het wetboek waar staat dat ik maar op 1 plek mijn mening mag verkondigen?
Ik kan wel wijzen naar iemand die niet meer serieus wordt genomen. We weten nu wel hoe je er over denkt. Of probeer je zo veel mogelijk zieltjes te vinden die je mening delen? Spoiler: die zijn er genoeg.

En door…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Inmiddels de beta voor een dag geprobeerd. Ziet er veel belovend uit, verassend stabiel, performance is meh okay op een Apple M1 hier en daar wat kleine sorteringen maar niks ernstigs, het is natuurlijk ook nog de eerste beta.

Ik geloof dat de bluetooth icon eindelijk netjes uitgelijnd is }:O }:O
De nieuwe Safari ziet er ook wel nice uit, vooral dat de titelbalk de dominante kleur van een website overneemt. Al ben ik wel bang dat mijn tabs snel zullen verdwalen gezien de tabs en adresbalk nu in 1 regel zitten.
Het sluiten van lege tabbladen heeft ook nog wat kleine UI verbeteringen nodig, verder helemaal prima. Homebrew werkt helaas nog niet, maar dat komt over tijd waarschijnlijk.

Iemand wellicht een idee hoe ik de gehele APFS container van de beta inclusief alle partities in deze container kan verbergen in Big Sur? Want mijn primaire MacOS begint gelijk rap de andere partities te indexeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:25

CR1691

Hero of Time

Ziet eruit als een prima update. Helaas kan ik hem niet draaien op mijn 2013 Pro dus ik zal hem even over moeten slapen. Op zijn vroegst volgend jaar zal ik een nieuwe Mac bestellen.

PSN: Finally_Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AchtungYall
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-09-2024
Zou iemand Parralels 15 icm met Windows kunnen testen voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
AchtungYall schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:10:
Zou iemand Parralels 15 icm met Windows kunnen testen voor mij?
Gisteren getest, werkt zonder problemen op mijn Mac Mini M1.

[ Voor 4% gewijzigd door Pierre_nr1 op 09-06-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-04 16:13

Neus

www.zenaconsult.com

De beta op mijn MBP 15" uit 2015 gezet, in een APS volume naast de huidige 11.4 en 10.13 installaties.
Nadat alles op de nieuwe volume was gekopieerd heb ik de MBP niet gereboot, zoals gevraagd. Ik was nog met werk bezig dus wou ik dat later doen.

Helaas zag ik de Monterey partitie niet in mijn bootlijstje staan. Dus terug naar Big Sur, installer opnieuw draaien, 52 minuten wachten en wèl rebooten. Dat werkte. User info via Migration Assistant tijdens de setup gedraaid, met de info van de Mojave installatie (die gebruik ik alleen voor Steam :-) ).

Ziet er goed uit - heb geen dingen die niet werken.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Aantal features in 't nieuwe MacOS zullen helaas niet gaan werken op Intel Macs.
Redelijk lullig als je bijv nog geen 2 jr geleden een Mac Pro hebt aangeschaft van zo'n €8000.

https://www.macrumors.com...eatures-for-m1-macs-only/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

_Bailey_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:27:
Aantal features in 't nieuwe MacOS zullen helaas niet gaan werken op Intel Macs.
Redelijk lullig als je bijv nog geen 2 jr geleden een Mac Pro hebt aangeschaft van zo'n €8000.

Ik neem aan dat ze daar de Neural Engine voor gebruiken en die zit natuurlijk alleen in Apple Silicon.
Lulliger zou zijn als ze wachten met dit soort toepassingen tot de Intels echt EOL zijn imho.
  • Portrait Mode blurred backgrounds in FaceTime videos
  • Live Text for copying and pasting, looking up, or translating text within photos
  • An interactive 3D globe of Earth in the Maps app
  • More detailed maps in cities like San Francisco, Los Angeles, New York, and London in the Maps app
  • Text-to-speech in more languages, including Swedish, Danish, Norwegian, and Finnish
  • On-device keyboard dictation that performs all processing completely offline
  • Unlimited keyboard dictation (previously limited to 60 seconds per instance)

[ Voor 36% gewijzigd door Tomba op 10-06-2021 08:29 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

_Bailey_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:27:

Dit zag ik al van mijlenver aankomen en dit zal straks gewoon met elke MacOS release gebeuren.

Net zoals dat SideCar een paar jaar terug alleen werkte vanaf bepaalde Macs.

Op je intel machine mag je dus nog "Jaren" lang updates verwachten maar dan wel in gelimiteerde vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Dit zag ik al van mijlenver aankomen en dit zal straks gewoon met elke MacOS release gebeuren.

Net zoals dat SideCar een paar jaar terug alleen werkte vanaf bepaalde Macs.

Op je intel machine mag je dus nog "Jaren" lang updates verwachten maar dan wel in gelimiteerde vorm.
Tsja, dit trucje passen ze ook elk jaar toe met iPhones. Dus wat dat betreft niks nieuws.

"Forced depreciation" in actie ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 10-06-2021 08:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

_Bailey_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Tsja, dit trucje passen ze ook elk jaar toe met iPhones. Dus wat dat betreft niks nieuws.

"Forced depreciation" in actie ;)
Wat een onzin, jij hebt liever dat ze een hoop tijd steken om funtionaliteit die niet in de hardware zit softwarematig te bouwen ten koste van de ontwikkeling van nieuwe devices? Of dat ze de Neural Engine niet gebruiken tot alle Intel devices EOL zijn?
Geen trucje, logisch deduceren; Intel heeft geen Neural Engine dus als dat ergens voor gebruikt wordt kan dat dus niet op een intel device. Niks 'Forced depreciation' aan, dat noemen we vooruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:27

lasharor

7 december 2004

Ik heb zelf een M1 MBA maar ben van mening dat het een beetje onzin is dat ze nu al voor mensen die een Intel Mac hebben bepaalde features niet gaan ondersteunen. Als je dan ook nog specifiek kijkt naar de features denk ik dat het meer een zakelijke beslissing is geweest dan een technische.

Waarom is deze functie: "More detailed maps in cities like San Francisco, Los Angeles, New York, and London in the Maps app" alleen beschikbaar op M1? Waarom kan dit niet op een Mac Pro: "Unlimited keyboard dictation (previously limited to 60 seconds per instance)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Wat een onzin, jij hebt liever dat ze een hoop tijd steken om funtionaliteit die niet in de hardware zit softwarematig te bouwen ten koste van de ontwikkeling van nieuwe devices? Of dat ze de Neural Engine niet gebruiken tot alle Intel devices EOL zijn?
Geen trucje, logisch deduceren; Intel heeft geen Neural Engine dus als dat ergens voor gebruikt wordt kan dat dus niet op een intel device. Niks 'Forced depreciation' aan, dat noemen we vooruitgang.
Apple verkoopt nu gewoon nog dure hardware (Intel Macs) waarvan dit jaar nog de nieuwe software (MacOS) niet volledig op zal werken.
Dat heeft imho niet alleen maar met ontwikkeling van nieuwe devices te maken, maar vooral met het feit dat Apple wil dat je een nieuwe (M1) Mac aanschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

_Bailey_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Apple verkoopt nu gewoon nog dure hardware (Intel Macs) waarvan dit jaar nog de nieuwe software (MacOS) niet volledig op zal werken.
Dat heeft imho niet alleen maar met ontwikkeling van nieuwe devices te maken, maar vooral met het feit dat Apple wil dat je een nieuwe Mac aanschaft.
Ik snap dat het lullig is maar Apple kan niet alsnog een Neural Engine toevoegen aan een processor die ze niet zelf maken. Ik heb liever dat ze gebruik maken van de hardware die er is, dan dat ik met mijn M1 nog een paar jaar moet wachten tot de Intel Macs EOL zijn (afgaande op welke Macs Monterey gaan krijgen kunnen we dan 6 jaar wachten...) Ik ben het met @lasharor dat er een paar bijzitten waar ik me ook van afvraag waarom die niet overkomen maar de meeste schreeuwen Neural Engine:
  • Portrait Mode blurred backgrounds in FaceTime videos
  • Live Text for copying and pasting, looking up, or translating text within photos
  • An interactive 3D globe of Earth in the Maps app
  • More detailed maps in cities like San Francisco, Los Angeles, New York, and London in the Maps app
  • Text-to-speech in more languages, including Swedish, Danish, Norwegian, and Finnish
  • On-device keyboard dictation that performs all processing completely offline
  • Unlimited keyboard dictation (previously limited to 60 seconds per instance)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ik zou in ieder geval nu niet een 16 inch MacBook Pro gaan aanschaffen, welke gewoon nog in de Apple Store te koop is.

Als je als koper niet van dit laatste nieuws op de hoogte bent, kan ik me zo voorstellen dat je daar iets van vindt.
Je koopt een MBP 16 inch in juni 2021, en nog geen 4 maanden later werkt de nieuwste MacOS niet volledig op je MBP.

Niet iedereen is natuurlijk een technerd die ál het Apple nieuws volgt en in de gaten houdt.

[ Voor 62% gewijzigd door _Bailey_ op 10-06-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 20:45
GforceNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:27:
@Anoniem: 60011 en er komt vast wel een work around voor de mensen die jet echt willen draaien.
Workaround is reeds beschikbaar en werkt al op deze beta https://forums.macrumors....rted-macs-thread.2299557/

Het is inderdaad wel echt belachelijk dat de iMac 5K 2014 met desktop haswell chips niet meer ondersteund wordt maar de MacMini 2014 met een mobile haswell chip wel. Ook de Mac Pro 2013 (ivy bridge) wordt nog wel ondersteund. Het is dus écht planned obsolescence en geen technische beperking. In bovengenoemd topic staat zelfs dat de support voor de HD4000 en HD4600 gewoon nog aanwezig zijn. Wat voor moeite kan het nou geweest zijn om die iMac 5K en die MacBook Pro's (2013 en 2014) met Intel Iris Pro GPU (die in de 2015 ook zit) nog een rondje mee te laten doen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dit ziet er wel goed uit:

macOS Monterey Allows You to Erase a Mac Without Needing to Reinstall the Operating System

Erase all contents and settings
System Preferences now offers an option to erase all user data and user-installed apps from the system, while maintaining the operating system currently installed. Because storage is always encrypted on Mac systems with Apple silicon or the T2 chip, the system is instantly and securely "erased" by destroying the encryption keys.

Newer Macs Can Use Another Mac as an External Display on macOS Monterey

Ben wel benieuwd hoe goed dat gaat werken, zou voor mij ideaal zijn.
De Mac Mini staat onder de TV, maar in de werkkamer zou ik dan bijvoorbeeld de MacBook Air van mijn vrouw kunnen lenen/gebruiken om zo toch alles bij de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Ik heb de beta op zowel een MBA 2020 en een MBA M1 geinstalleerd over de bestaande Big Sur.
Op zich ging dat allebei prima en werkt het, alleen heb ik veel last van "hangende" applicaties, voornamelijk office, chrome en brave. Via geforceerd stoppen en opnieuw starten komen ze dan wel weer tot leven, maar fijn is het niet.
Ook blijft de fan van mijn MBA 2020 dan flink blazen als er applicaties hangen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

_Bailey_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
ik zou in ieder geval nu niet een 16 inch MacBook Pro gaan aanschaffen, welke gewoon nog in de Apple Store te koop is.

Als je als koper niet van dit laatste nieuws op de hoogte bent, kan ik me zo voorstellen dat je daar iets van vindt.
Je koopt een MBP 16 inch in juni 2021, en nog geen 4 maanden later werkt de nieuwste MacOS niet volledig op je MBP.

Niet iedereen is natuurlijk een technerd die ál het Apple nieuws volgt en in de gaten houdt.
Das inderdaad wel een goede opmerking. Apple zal zich verschuilen achter het feit dat ze hem met Big Sur verkopen en dat die volledig draait op de Intel Macs. Ik denk dat de M1X MBP 16" dan ook gelijktijdig uitkomt met Monterey zodat op dat moment de Intels niet meer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
aschja schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Ik kan wel wijzen naar iemand die niet meer serieus wordt genomen. We weten nu wel hoe je er over denkt. Of probeer je zo veel mogelijk zieltjes te vinden die je mening delen? Spoiler: die zijn er genoeg.

En door…..
Persoonlijke aanvallen :F

Als je daartoe moet zakken ben jij toch echt degene die we niet meer serieus moeten nemen. Maar blijf vooral lekker dit slikken joh van grote bedrijven, tot jij zelf een keer genaaid wordt op dit vlak

En door…

[ Voor 22% gewijzigd door LewisVries op 10-06-2021 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
LewisVries schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Persoonlijke aanvallen :F

Als je daartoe moet zakken ben jij toch echt degene die we niet meer serieus moeten nemen. Maar blijf vooral lekker dit slikken joh van grote bedrijven, tot jij zelf een keer genaaid wordt op dit vlak

En door…
Genaaid. Ik werkte tot voor kort nog op een Macbook Pro uit 2013. Ik zie het probleem niet. En vorige week de Air M1 gekocht. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
aschja schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Genaaid. Ik werkte tot voor kort nog op een Macbook Pro uit 2013. Ik zie het probleem niet. En vorige week de Air M1 gekocht. Problem solved.
Lets agree to disagree

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Prima idee. Als we deze discussie nu kunnen laten hoef ik niet te gaan bezemen, en da's wel zo prettig :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpleMatter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-06-2021
Vraag: is bij in Monterey standaard mogelijk om audio op te nemen via QuickTime schermopname? Nu heb je daar nog een app voor nodig (blackhole) om dat mogelijk te maken. Iemand die dat zou willen checken voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat vinden jullie trouwens van de verschuivende adresbalk in de Safari Tabs.

Ik vind het echt super irritant en nog geen optie gezien om het uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Safari 14.2 nu ook te testen voor Big Sur:

https://developer.apple.com/safari/download/

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:00
SimpleMatter schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:38:
Vraag: is bij in Monterey standaard mogelijk om audio op te nemen via QuickTime schermopname? Nu heb je daar nog een app voor nodig (blackhole) om dat mogelijk te maken. Iemand die dat zou willen checken voor mij?
Is dat zo? Ik heb laatst een schermopname gemaakt via QuickTime en daar zat gewoon geluid bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:14

nelizmastr

Goed wies kapot

panbami schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Is dat zo? Ik heb laatst een schermopname gemaakt via QuickTime en daar zat gewoon geluid bij.
Inderdaad. Kan volgens mij al sowieso sinds Mountain Lion. Je moet wel zelf elke keer je audio opname apparaat selecteren in QuickTime, anders doet-ie het niet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpleMatter
  • Laatst online: 18-06-2021
panbami schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:58:
nelizmastr schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:32:
Inderdaad. Kan volgens mij al sowieso sinds Mountain Lion. Je moet wel zelf elke keer je audio opname apparaat selecteren in QuickTime, anders doet-ie het niet :)
Voor de duidelijkheid: het gaat om de interne audio (luidsprekers). Op dit moment kan je standaard alleen audio opnemen via je microfoon, en als je het geluid laat lopen over je luidsprekers, dan pakt je microfoon dat ook mee. Dat is de manier die @nelizmastr beschrijft. Alleen je interne audio opnemen, waarbij je microfoon-input gedempt is, werkt niet native. Maar als jullie Monterey al hebben als dev, staat het je vrij even te testen natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
SimpleMatter schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:45:
[...]

[...]

Voor de duidelijkheid: het gaat om de interne audio (luidsprekers). Op dit moment kan je standaard alleen audio opnemen via je microfoon, en als je het geluid laat lopen over je luidsprekers, dan pakt je microfoon dat ook mee. Dat is de manier die @nelizmastr beschrijft. Alleen je interne audio opnemen, waarbij je microfoon-input gedempt is, werkt niet native. Maar als jullie Monterey al hebben als dev, staat het je vrij even te testen natuurlijk. :)
Ah, ik heb een audio-interface en dan kun je gewoon de audio opnemen. Excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13
heb hem draaien die tech preview maar ik wordt niet heel erg gelukkig van die nieuwe tab-indeling.. :'(

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zwelgje schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:47:
[...]

heb hem draaien die tech preview maar ik wordt niet heel erg gelukkig van die nieuwe tab-indeling.. :'(
Same here. 8)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zwelgje schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Dat dus en ik zie helaas ook geen optie om het uit te zetten :(

Zag op Macrumos/Twitter wel deze voorbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E343qz7WQAMP7e0?format=jpg&name=medium

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Greatsword schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:34:
[...]

[...]

Dat dus en ik zie helaas ook geen optie om het uit te zetten :(

Zag op Macrumos/Twitter wel deze voorbij komen.

[Twitter]
[Afbeelding]
zal het proberen, ik verwacht echter dat dit in de final version niet meer kan.

ergo: ik ben al aan het orienteren op een andere browser (edge) ipv safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijnvb_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Weet iemand waar je de nieuwe low battery mode kan vinden? Ik kan hem niet vinden maar ik zou hem heel graag willen, het was eigenlijk de functie waar ik het meest naar uitkeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 22:23
florijnvb_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:08:
Weet iemand waar je de nieuwe low battery mode kan vinden? Ik kan hem niet vinden maar ik zou hem heel graag willen, het was eigenlijk de functie waar ik het meest naar uitkeek.
Als aanvulling;
"On the Mac, Low Power Mode is compatible with the MacBook (Early 2016 and later) and MacBook Pro (Early 2016 and later)."
Dus sowieso geen air..

En uiteindelijk terug te vinden als laatste optie onder Battery-settings, tabje Battery. (draai zelf geen Monterey)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oIhkV1ngO_pPBNssmpPdMJiOmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SRjLuGzgLgaW49EdWCjAbuBT.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Purejet op 24-06-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zag dat Apple inmiddels de 2de beta's heeft uitgerold van iOS, iPadOS, TvOS en watchOS.

Zullen we ook al zo snel een 2de beta voor MacOS ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Greatsword schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:52:
Zag dat Apple inmiddels de 2de beta's heeft uitgerold van iOS, iPadOS, TvOS en watchOS.

Zullen we ook al zo snel een 2de beta voor MacOS ontvangen?
Die had ik gisteren verwacht, maar blijkbaar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florijnvb_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
Wat raar dat alleen de Air niet de batterijbesparing heeft. Zo blijven er vrij weinig nieuwe functies over als je slechts 1 mac hebt , dat een Air is en geen M1 heeft. MacOS Monterey voelt wel heel mager zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53

Quakie

quakelen

Is bij mij algehele indruk van het event. zit niet echt iets bij dat je denkt gaaf.. kan niet wachten.. ios ipad os tv os, watch os, mac os....

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Greatsword schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:04:
[...]

Werkt universal control al?
Mijn Mac Mini is nog druk bezig de update te installeren. Mijn iPad staat nog op iPadOS 14.6, dus ik kan UC niet testen.

Update : nog geen UC in Beta 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Pierre_nr1 op 28-06-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-02 23:43
Heb de public beta draaien, tot zover alles heel stabiel.

Bij de nieuwe Safari lukt het me echter niet om een tabgroup aan te maken.

Ik kan alleen een 'empty' tab group aanmaken. Als het goed is zou je moet een aantal tabs open daarvan een group moeten kunnen maken maar ik zie die optie iig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vildhjarta schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:00:
Heb de public beta draaien, tot zover alles heel stabiel.

Bij de nieuwe Safari lukt het me echter niet om een tabgroup aan te maken.

Ik kan alleen een 'empty' tab group aanmaken. Als het goed is zou je moet een aantal tabs open daarvan een group moeten kunnen maken maar ik zie die optie iig nog niet.
In de DEV beta zit/werkt het wel.

Zit blijkbaar dus toch nog verschil tussen.

Las dat probleem van tabgroup ook in https://forums.macrumors....nce-improvements.2302981/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:16
Vandaag Monterey op mijn backup Imac 27 inch 2017 gezet. Tot op heden loopt het allemaal aardig voor de eerste PB. Alleen wil Microsoft Remote desktop geen verbinding meer maken met mij werk, de app start op en een seconde of 20 gebeurt er niets , daarna komt de melding om een crash rapport te versturen.

[ Voor 22% gewijzigd door edebee op 03-07-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
nieuwe safari preview hebben ze ook aangepast. alleen het kan aan mij liggen maar in (non dark) mode is die URL bar gewoon niet te lezen in private mode (!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58rD5RrCFyePAVnVmlM09W5dDQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YHUrZovUWVqpGEFNJD2ABDr2.png?f=fotoalbum_large

dark mode is het wel leesbaar, wie heeft dit nog meer?

[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 04-07-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Zwelgje schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:13:
nieuwe safari preview hebben ze ook aangepast. alleen het kan aan mij liggen maar in (non dark) mode is die URL bar gewoon niet te lezen in private mode (!)

[Afbeelding]

dark mode is het wel leesbaar, wie heeft dit nog meer?
Hier niet. Bij mij wordt de balk achter de tekst grijs/zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Dennisweb schreef op zondag 4 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Hier niet. Bij mij wordt de balk achter de tekst grijs/zwart.
ook bij een het starten van een in-private sessie? want alleen daar heb ik het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBiYZb_GXBG9IsPmUlbZD_Ynw4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvIKdPAlZrH0iTRllJNc6DWk.png?f=fotoalbum_large

zie plaatje, boven gewoon en onder de in-private sessie. amper leesbaar. heb het nu op 2 Mac's getest en heb het op beide

[ Voor 47% gewijzigd door Zwelgje op 04-07-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:36

RnB

De ~/.ssh folder is niet meer aanwezig op dezelfde locatie als vorige MacOS versies.
Iemand die weet waar deze nu staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nice!

Eindelijk weer een normale zoekbalk in Safari en Universal Control is in aantocht;)

Apple has included an option to revert to the original Monterey design. If you to go View and toggle off "Show Separate Tab Bar," you can use the original design.

‌macOS Monterey‌ beta 3 also appears to lay the groundwork for Universal Control. Under System Preferences -> Displays -> Add Display -> Advanced, there are now preferences that can be selected for the Universal Control feature.

Unfortunately, Universal Control is not functional and we'll have to wait for a later beta to experience a working version.

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/qRXfFkJmEMRv_6856OpTh86pqQY=/800x0/filters:quality(90)/article-new/2021/07/macos-monterey-safari-beta-3.jpg?lossy

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/kCyWunfNUmNRLNVgbJ3qeM5034w=/800x0/filters:quality(90)/article-new/2021/07/universal-control-settings-monterey.jpg?lossy

[ Voor 62% gewijzigd door Greatsword op 15-07-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Laatst online: 20:33
Jammer dat ze blijkbaar niet de iPhone er bij hebben staan. Dat zou ik ook wel handig hebben gevonden in sommige situaties.
Zou ook fijn als je data kon slepen/pushen op een dergelijke manier. En dan op touch device een soortgelijk iets met je vingers. Zeg maar een simpelere/snellere manier van airdrop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
Zojiust beta 3 op de imac gezet maar helaas crashed Microsoft Remote Desktop nog steeds. Gelukkig is dit mijn backup machine anders kunnen we niet werken 😀😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

@edebee in welke fase crasht Microsoft RDP bij jou? Als dat bij het invoeren van een wachtwoord is om de RDP sessie te starten: er is een workaround beschikbaar waarbij je “show password” aanvinkt.

Als ie crasht bij het opzetten van de RDP sessie; daar heb ik helaas ook geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
RnB schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:33:
@edebee in welke fase crasht Microsoft RDP bij jou? Als dat bij het invoeren van een wachtwoord is om de RDP sessie te starten, is: er is een workaround beschikbaar waarbij je “show password” aanvinkt.

Als ie crasht bij het opzetten van de RDP sessie; daar heb ik helaas ook geen oplossing voor.
Helaas direct bij het starten van de RDP sessie, hopen maar dat dit gefixed wordt in een volgende beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vildhjarta
Heb momenteel heel veel windows server crashes (gebeurt blijkbaar als ik tussen desktops swype. Iemand anders daar ook last van en een evt oorzaak/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Wel een andere mooie bug: op mijn MacBook Pro blijft met de nieuwste beta het batterijpercentage steken als ik de lader aansluit. Daardoor staat ‘ie uren op 19%, bijvoorbeeld. Om na het rebooten opeens op 100% te staan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
Dennisweb schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:07:
Wel een andere mooie bug: op mijn MacBook Pro blijft met de nieuwste beta het batterijpercentage steken als ik de lader aansluit. Daardoor staat ‘ie uren op 19%, bijvoorbeeld. Om na het rebooten opeens op 100% te staan. :+
Dat heb ik soms ook op m’n Air!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
Dennisweb schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:07:
Heb ik ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:54
Beta 4 zou uit zijn, met hopelijk de oplossing voor het typen van een hoofdletter. Echter nog geen update hier te zien.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
carpebios schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:25:
Beta 4 zou uit zijn, met hopelijk de oplossing voor het typen van een hoofdletter. Echter nog geen update hier te zien.
Waar lees jij dat beta 4 uit is voor Monterey? Ik zie alleen maar updates voor IOS en iPadOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Dank! Net even snel gekeken op mijn Macbook Pro, en inderdaad (nog) geen update. Wellicht later deze avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53

Quakie

quakelen

Universal Control is now available volgens een van de reacties..

Ben benieuwd mensen naar jullie ervaringen...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Quakie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:02:
Universal Control is now available volgens een van de reacties..

Ben benieuwd mensen naar jullie ervaringen...
Hij is aan het downloaden maar laatst ook al een paar keer meegemaakt dat hij bij 90% ermee ophoud.

Lees inmiddels dat ze geen optie zien of het niet aan de praat krijgen :?

https://forums.macrumors....developers.2305672/page-2

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 27-07-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Volgens mij is deze beta voor de intel Macs en niet voor de M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Hij is inmiddels te downloaden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dit is toch wel schrikken, zo snel al alleen nog maar ondersteuning voor native apple silicon apps?

Dat kan toch niet, had verwacht op minimaal 2-3 jaar Rosetta implementatie.

https://forums.macrumors....st=30128298#post-30128298

Afbeeldingslocatie: https://forums.macrumors.com/attachments/screen-shot-2021-07-27-at-15-46-38-png.1811732/

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 27-07-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Greatsword schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:01:
Dit is toch wel schrikken, zo snel al alleen nog maar ondersteuning voor native apple silicon apps?

[Afbeelding]
Dat is wel heel raar. Dan moet er iets fout gaan bij Apple, kan me nket voorstellen dat Rosetta niet meer wordt ondersteunt. Dan had Apple dat wel laten weten van tevoren. Ik kreeg die melding niet en Rosetta is gewoon aanwezig.

[ Voor 14% gewijzigd door Pierre_nr1 op 28-07-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online

[Afbeelding]
Dat is wel zeer snel om de stekker er uit te trekken.
Als dit werkelijkheid wordt zie ik de verkoop van Apple Silicon Mac’s niet stijgen.
Zelf was ik van plan om misschien volgend jaar een nieuwe MacBook te kopen (afhankelijk van mijn studie’s) maar dat zal ik toch wel even uitstellen tot ik zeker weet dat alle apps geoptimaliseerd zijn.
Hopelijk komen ze nog terug op die beslissing en doen ze er nog zeker 2/3 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[Afbeelding]
Zo te zien een bugje ;
I re-installed the developer profile, re-booted, and clicked on update.

Beta 4 installed without removing Rosetta :)

Not sure what the problem was and/or if Apple did something on backend to fix the check. Will likely never know.
Zou wel heel vroeg zijn anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Laatst online: 20:33
Ja dat zou een flinke teleurstelling zijn. Nu al werken bepaalde dingen niet (ik zou bijvoorbeeld graag werkende gratis software hebben voor VM's, zoals Virtual Box) en Apple was zelf al rigoureus met 32bit er uit gooien en alleen maar een paar USB-C poorten op de laptops (en daarvoor met cd's, diskettes, etc). Zonder Rosetta II wordt het allemaal wel heel karig.
Ik hoop dat het idd een bug is en op release het nog een paar jaartjes prima blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-04 16:51
Ben ik de enige die het gevoel krijgt dat ik langer doe met een volle lading MacBook Air M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik heb sinds beta 4 nog niet op de accu gewerkt, maar het is mij wel opgevallen dat met de vorige beta's mijn accutijd verkort was.
Waar ik met Big Sur regelmatig 20u accutijd te zien kreeg, kreeg ik nu niet meer dan 14u te zien. Niet gek met een beta, maar het zou mooi zijn als dat in de nieuwste versie al is opgepakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:49

Royz

Kleurenblind!!

Tomba schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 06:38:
[...]

Zo te zien een bugje ;

[...]

Zou wel heel vroeg zijn anders ;)
Zou zeker mooi zijn, maar wie durft als eerst op Tweakers? ;) Ik heb iets te veel afhankelijkheden van Rosetta op dit moment helaas....

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
@ChrisM @panbami In de laatste beta is het probleem met de batterij-indicator opgelost. Kreeg net een mailtje van Apple als reactie op mijn feedback. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
Dennisweb schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:27:
@ChrisM @panbami In de laatste beta is het probleem met de batterij-indicator opgelost. Kreeg net een mailtje van Apple als reactie op mijn feedback. :)
Ja, had ik ook gemerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vildhjarta
Vildhjarta schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:41:
Heb momenteel heel veel windows server crashes (gebeurt blijkbaar als ik tussen desktops swype. Iemand anders daar ook last van en een evt oorzaak/oplossing?
Zo te zien is dit probleem iig opgelost met de nieuwe beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
AppleFan2007 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Dat is wel zeer snel om de stekker er uit te trekken.
Als dit werkelijkheid wordt zie ik de verkoop van Apple Silicon Mac’s niet stijgen.
Zelf was ik van plan om misschien volgend jaar een nieuwe MacBook te kopen (afhankelijk van mijn studie’s) maar dat zal ik toch wel even uitstellen tot ik zeker weet dat alle apps geoptimaliseerd zijn.
Hopelijk komen ze nog terug op die beslissing en doen ze er nog zeker 2/3 jaar mee.
Wat voor studie ga je doen? Ik ben afgestapt van een 16" MacBook Pro naar een 13" M1 (omdat ik de 'lag' die ik had op de onboard graphics erg irritant vond, bijv. scrollen door emails dat niet vloeiend gaat als je transparantie aan hebt staan, of microstutters overal).

Ik had daarbij eigenlijk hetzelfde gevoel als jij hebt, dat alles op ARM64 log lomp en traag zou gaan. Ik kan als software engineer zeggen dat de M1 uitstekend presteert. Ik heb bijna geen applicatie gezien dat niet compatible is via Rosetta. Prestaties van de applicaties zijn daarbij ook uitmuntend. Je hebt wel iets meer overhead op bijvoorbeeld je geheugen, maar in de regel merk je daar niet veel van en als je laptop moet swappen naar je geheugen gaat dat zo razendsnel dat je bij het heropenen van je applicatie daar niks van merkt.

Ik denk dat je eerder voor een ARM64 kunt kiezen nu dan voor een Intel, het zou mij niks verbazen als Apple toch wel vroegtijdig de stekker uit Intel trekt.

Tevens denk ik absoluut niet dat Apple nu al zal stoppen met Rosetta. Ik denk dat dit eerder een bug is of Apple de melding test voor als de tijd komt in toekomstige MacOS versies om Rosetta niet meer te ondersteunen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
kevinkrs schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Wat voor studie ga je doen? Ik ben afgestapt van een 16" MacBook Pro naar een 13" M1 (omdat ik de 'lag' die ik had op de onboard graphics erg irritant vond, bijv. scrollen door emails dat niet vloeiend gaat als je transparantie aan hebt staan, of microstutters overal).

Ik had daarbij eigenlijk hetzelfde gevoel als jij hebt, dat alles op ARM64 log lomp en traag zou gaan. Ik kan als software engineer zeggen dat de M1 uitstekend presteert. Ik heb bijna geen applicatie gezien dat niet compatible is via Rosetta. Prestaties van de applicaties zijn daarbij ook uitmuntend. Je hebt wel iets meer overhead op bijvoorbeeld je geheugen, maar in de regel merk je daar niet veel van en als je laptop moet swappen naar je geheugen gaat dat zo razendsnel dat je bij het heropenen van je applicatie daar niks van merkt.

Ik denk dat je eerder voor een ARM64 kunt kiezen nu dan voor een Intel, het zou mij niks verbazen als Apple toch wel vroegtijdig de stekker uit Intel trekt.

Tevens denk ik absoluut niet dat Apple nu al zal stoppen met Rosetta. Ik denk dat dit eerder een bug is of Apple de melding test voor als de tijd komt in toekomstige MacOS versies om Rosetta niet meer te ondersteunen }:O
In september begin ik aan de laatste 2 jaar van het middelbaar in een richting voor programmeren en netwerken. Daar zou ik geen probleem met een M1 Mac hebben, het is vooral als ik aan de Hogeschool of universiteit zou beginnen dat ik het nog niet zeker weet wat ik exact ga doen. Als ze daar dan software zouden gebruiken die nog niet werkt met Apple silicon en Rosetta is al weg, dan zou het me wel tegenhouden.
Maar als jij zegt dat alles soepel werkt dan zou mij niets nog tegenhouden om volgend jaar een nieuwe te overwegen.
Maar mijn MacBook Pro met Intel hou ik nog zeker voor Windows te draaien, ik zou die dan nog kunnen gebruiken voor apps die niet zouden werken.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.