Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

Voorwoord

Van harte welkom in het iPadOS 15 beta topic. Tot en met de final-release van dit software-platform kan hier de discussie plaats vinden omtrent de iPadOS 15 beta. Bespreek hier nieuwe functies, bugs, feedback op nieuwe/gewijzigde zaken of draag zelf ideeën aan die je graag zou willen zien in een toekomstige iPadOS 15 beta.

Bij voorkeur wordt het toestel waarop de beta draait vermeldt bij het plaatsen van een reactie omdat sommige zaken mogelijk apparaat-gerelateerd zijn.

Bij de definitieve release in het najaar zal er een nieuw topic gestart worden waarin de final-versie besproken kan worden. Of deze samengevoegd wordt met iOS wordt tegen die tijd bekeken. Meediscussiëren over de (opzet van) diverse topics binnen Apple Talk kan in het iOS feedback forum.

Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Bekijk ook de andere beta topics: iOS, macOS en watchOS.

Verkrijgbaarheid

iPadOS 15 draait op alle iPads vanaf 2014. De beta-versies zijn via de officiële Apple website te verkrijgen voor leden van het Apple Beta Software Program. Via de openbare publieke beta (beschikbaar in juli) is het mogelijk voor iedereen om aan de slag te gaan met iPadOS 15.

Overzicht nieuwe functies (wordt nog aangevuld)

Widgets
De widgets kunnen nu overal geplaatst worden op het startscherm met full-size widgets en de App Library.

Multitasking
Vernieuwde interface.

Notities
Personen mentionen, versiehistorie, tags en Quick Note.

Vertalen
De vertalen app komt nu ook naar iPadOS.

Swift Playgrounds
Bouw apps op je iPad en push deze naar de App Store.

Alle nieuwe functies

Bij een nieuwe release van de Apple Platformen komen altijd duizend-en-een nieuwe/gewijzigde (kleine) zaken aan het licht. Op deze pagina vindt je alle (grote) nieuwe functies.

Bronnen

Officiele iPadOS 15 beta pagina op Apple.com
Persbericht Apple Newsroom

[Voor 26% gewijzigd door robcoenen op 07-06-2021 21:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:46

Rivanov

Apple freak

Denk dat we wel één topic kunnen hanteren voor iOS en iPadOS toch?

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

iPadOS 15 compatibility

iPad Pro 12.9-inch (4th generation)
iPad Pro 11-inch (2nd generation)
iPad Pro 12.9-inch (3rd generation)
iPad Pro 11-inch (1st generation)
iPad Pro 12.9-inch (2nd generation)
iPad Pro 12.9-inch (1st generation)
iPad Pro 10.5-inch
iPad Pro 9.7-inch
iPad (8th generation)
iPad (7th generation)
iPad (6th generation)
iPad (5th generation)
iPad mini (5th generation)
iPad mini 4
iPad Air (4th generation)
iPad Air (3rd generation)
iPad Air 2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Beta's staan online op Apple Developer.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

iPadOS 15 Beta is 5.62GB

Installing as we speak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ff opnieuw inloggen doet wonderen.

Beta profiel voor iPadOS en iOS lijkt gelijk, wel andere download knop in dev account maar werking is hetzelfde.

Was dit al met kleur logo? Valt mij nu pas op.

[Voor 59% gewijzigd door Donstil op 07-06-2021 21:25]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Op de iPad is het raster nog maar 4 iconen breed in portrait. Das wel ff wennen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hackus schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:13:

iPadOS 15 compatibility

iPad Air 2
Helemaal top. Mijn vader gebruikt deze tablet nog dagelijks en dat deze iPad nog altijd updates krijgt stemt mij erg vrolijk. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rivanov schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:00:
Denk dat we wel één topic kunnen hanteren voor iOS en iPadOS toch?
Voor de final versie in ieder geval. Het lijkt er op dat de platformen wederom niet erg uit elkaar lopen.
Voor de beta's is het wellicht handiger het te scheiden i.v.m. bepaalde bugs, ervaringen etc. maar ook dit kan nog altijd samengevoegd worden.

Het blijft altijd een punt van discussie in het iOS Feedback topic :P

Voor zowel het samenvoegen als het scheiden valt wat te zeggen. De admins zien het liefst aparte topics maar andere community leden brengen ook goede input om ze samen te voegen.

Edit:
Ik denk dat ik er morgen eens voor ga zitten om de topicstart van het iOS topic samen te voegen met de iPad features en daarbij een overzicht te maken van iPadOS specifieke features want zelfs de changelogs zijn vrijwel identiek.

[Voor 12% gewijzigd door robcoenen op 07-06-2021 22:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Best verfrissend zo met de nieuwe layout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Nieuwe remote app in Control Center.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Donstil schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Hier na een aantal keer gelukt. Ze blijven nu weg.
En ze zijn weer terug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12:11
Heeft iemand al secondary monitor geprobeerd met IpadOS 15?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Je kunt nu datum en tijd aanpassen van een foto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Safari heeft nu ook Pull to Refresh.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:08

Aiii

何これ

Beste verborgen iPadOS change

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Jup. Portrait iPhone apps in landscape iPad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Also, dit zijn de nieuwe keyboard shortcuts:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-06 16:04
Donstil schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:00:
Op de iPad is het raster nog maar 4 iconen breed in portrait. Das wel ff wennen.
Erg vervelend ja, ik heb een groot scherm en dan is ie maar 4 icoontjes opeens.

Moet ik alles weer opnieuw indelen. ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

@Donstil jij ook enkel Spatialize Stereo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Dit klinkt gaaf.

[Voor 40% gewijzigd door Rivanov op 08-06-2021 06:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

_O_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Details in Apple Maps zijn echt insane.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Wat zijn de icoontjes ineens klein geworden. Heb nog geen tijd om eea nog uit te zoeken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:38
Eerste indruk van iPadOS is redelijk, mooie toevoegingen. Toch is het wel jammer dat het OS niet wat meer volwassen is geworden. Dat had het wel nodig. Zeker nu met Thunderbolt 4. Wat ga je met die poort doen als de ondersteuning voor beeldschermen maar half is?
Multitasken daarin tegen werkt zeer prettig. Ook QuickNote is erg fijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05:29
Rivanov schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:33:
Details in Apple Maps zijn echt insane.

[Afbeelding]
Kloppen de bomen ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nemmo
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 16:07
Aiii schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:07:
Also, dit zijn de nieuwe keyboard shortcuts:
[Afbeelding]
Werken deze sneltoetsen ook nog als je dat wereldbolletje als escape hebt ingesteld ipv taal wisselen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online
Die lijken te kloppen inderdaad, alleen formaat wijkt soms af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CheopsChefren
Zijn er wijzigingen in de files app voor Ipados 15? En, secondary monitor, extended?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Eindelijk! De voortgang kunnen zien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CheopsChefren
klopt de snelheid ook een beetje? 4 seconden voor 56Gb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

CheopsChefren schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:58:
[...]

klopt de snelheid ook een beetje? 4 seconden voor 56Gb?
Nee, want er is 56gb binnen, en de rest moet nog ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

nemmo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Werken deze sneltoetsen ook nog als je dat wereldbolletje als escape hebt ingesteld ipv taal wisselen?
Nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:16

Splinter Cell

AMD HD7850

Is het app updates scherm nog steeds zo klein in iPadOS 15?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vankja
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-06 19:55
Zijn er ook widgets beschikbaar in portrait mode? En hoe zien deze er dan juist uit?

Hier is bijzonder weinig informatie over te vinden helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:55
https://twitter.com/vince.../1401997747000168450?s=20

D'r zit een soort menu bar in iPadOS 15 als je CMD vasthoudt op je iPad met toetsenbord. Interessant om te zien hoe steeds meer design elementen van de window-based workflow van macOS de weg naar iPadOS vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• epo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:26
CheopsChefren schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:46:
Zijn er wijzigingen in de files app voor Ipados 15? En, secondary monitor, extended?
Ik las op MacRumors dit niet gewijzigd lijkt te zijn, dus output naar een monitor balken te zien en pakt hij niet de volledige resolutie van de monitor in je homescreen (en of Safari). Alleen in-app is dit aanpasbaar door de ontwikkelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

omgwtfbbq schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:46:
https://twitter.com/vince.../1401997747000168450?s=20

D'r zit een soort menu bar in iPadOS 15 als je CMD vasthoudt op je iPad met toetsenbord. Interessant om te zien hoe steeds meer design elementen van de window-based workflow van macOS de weg naar iPadOS vinden.
Niet echt een menu, dit is gewoon een makkelijkere manier om het shortcuts help window te ordenen zodat het geen grote hoop van shortcuts is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:36
vankja schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:38:
Zijn er ook widgets beschikbaar in portrait mode? En hoe zien deze er dan juist uit?

Hier is bijzonder weinig informatie over te vinden helaas.
Yes. In portrait heb je maximaal 4 iconen naast elkaar ipv 6. Sommige widgets nemen de ruimte in van 2 iconen.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vankja
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-06 19:55
UnitedJunk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Yes. In portrait heb je maximaal 4 iconen naast elkaar ipv 6. Sommige widgets nemen de ruimte in van 2 iconen.

[Afbeelding]
Thx man!
Probeerde dit al van gisterenavond op te zoeken maar kwam nergens beelden of zelfs informatie hierover tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nemmo
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 16:07
Jammer, dan zal ik een keuze moeten gaan maken tussen escape functionaliteit of de sneltoetsen. Goed ik te weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:50

GforceNL

Out of memory....

epo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Ik las op MacRumors dit niet gewijzigd lijkt te zijn, dus output naar een monitor balken te zien en pakt hij niet de volledige resolutie van de monitor in je homescreen (en of Safari). Alleen in-app is dit aanpasbaar door de ontwikkelaar.
Gemiste kans…. Wat mij betreft het grootste irritatie punt van iPadOS ten opzichte van bijvoorbeeld Samsung Dex.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 13:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

nemmo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Jammer, dan zal ik een keuze moeten gaan maken tussen escape functionaliteit of de sneltoetsen. Goed ik te weten.
Persoonlijk heb ik bij de introductie van de TouchBar in 2016 mijn CapsLock opgeofferd om Escape terug te krijgen, en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.

Launching containers into space

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 13:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

GforceNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Gemiste kans…. Wat mij betreft het grootste irritatie punt van iPadOS ten opzichte van bijvoorbeeld Samsung Dex.
Eens. Zeker met de iPad Pro’s die al jaren met USB-C en nu zelfs USB4/TB3 komen is de hardware voorhanden. Tegelijkertijd heb ik de indruk dat het nog wel gaat komen. De extra keyboard shortcuts, het ‘verborgen menu’, en de verbeteringen in ‘window/splitscreen management’ wijzen allemaal in de richting van een toekomst waarbij de iPad (Pro) fatsoenlijke ondersteuning krijgt voor externe monitoren.

En als dat eindelijk gebeurt, is mijn iPad Pro eindelijk een (voor mij) volwaardige laptop. Voor werk heb ik zeker nog MacOS nodig, en privé blijft mijn iMac de basis i.v.m. games en muziek applicaties (NeuralDSP spul vooral), maar buiten die toepassingen doet mijn iPad i.c.m. het Magic Keyboard eigenlijk alles wat ik niet-zakelijk aan computerbehoeften heb.

Launching containers into space

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online
Splinter Cell schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:33:
[Afbeelding]

Is het app updates scherm nog steeds zo klein in iPadOS 15?
Ja is onveranderd.

• Sluuz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:32
Op mijn iPad Pro 10,5'' (2nd gen) draait het voor geen meter. Om de haverklap resprings en die duren ook superlang voordat je weer wat kan doen. Ziet eruit als een zwart scherm met zo'n draaiend laadding. Het lijkt iets te maken te hebben met het aansluiten van de toetsenbord case en de oplader, maar heb er nog niet echt de vinger op kunnen leggen. Hij is zowat onbruikbaar geworden door het continu crashen.

(en ja, ik weet waar ik aan begonnen ben. Is ook geen probleem, maar meld het hier even :))

PSN: Sluuz

• CheopsChefren
Waar ik erg blij mee ben: je kan eindelijk iphone apps ook in landscape modus gebruiken in IpadOS 15
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True