Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 16:09

Voorwoord

Allereerst wil ik mededelen dat deze iPad revisie een apart topic heeft gekregen op basis van het advies van de moderators en adminstrators van Apple Talk. Meer informatie over het splitsen van de topics is te vinden onder 'iOS feedback'.

Ten tweede. Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Voor specifieke vragen m.b.t. iPadOS kan men hier terecht. Ben je op zoek naar een andere iPad dan kun je terecht op de volgende plekken: iPad (2020), iPad Mini (2019), iPad Air (2020) en de iPad Pro (2020).

Overzicht

Apple heeft vandaag de krachtigste en meest geavanceerde iPad Pro ooit aangekondigd, waarmee de grenzen van wat mogelijk is op iPad worden verlegd. De toevoeging van de door Apple ontworpen M1-chip zorgt voor een enorme prestatieverbetering, waardoor iPad Pro het snelste apparaat in zijn soort is. De 12,9-inch iPad Pro heeft een nieuw Liquid Retina XDR-display met een extreem dynamisch bereik, waardoor de meest veeleisende HDR-workflows een verbluffende visuele ervaring krijgen met meer levensechte details. De mobiele modellen met 5G bieden een nog snellere draadloze verbinding voor onderweg, en om gebruikers een doorvoersnelheid op professioneel niveau te bieden voor snelle accessoires, biedt iPad Pro nu ook ondersteuning voor Thunderbolt. Daarnaast is de nieuwe Ultra Wide-camera aan de voorkant voorzien van Center Stage, een nieuwe functie waarmee gebruikers automatisch een perfect beeld krijgen voor nog boeiendere videogesprekken. De nieuwe iPad Pro is vanaf vrijdag 30 april te bestellen op apple.com en zal in de tweede helft van mei verkrijgbaar zijn.

Specificaties

Niet alle specificaties worden hieronder benoemd. Alleen de onderscheidende functies t.o.v. andere iPads komen aan bod. Een volledig overzicht van de specificaties is hier te vinden.
  • 11"Liquid Retina-display en 12,9"Liquid Retina XDR‑display met ProMotion-technologie en True Tone
  • M1-chip met Neural Engine
  • 12‑MP groothoek- en 10‑MP ultragroothoekcamera’s
  • TrueDepth-camera met ultragroothoek
  • USB‑C‑connector met ondersteuning voor Thunderbolt/USB 4
  • 5G connectiviteit
  • Compatibel met Apple Pencil (2e generatie)
  • Compatibel met Magic Keyboard en Smart Keyboard Folio

Prijzen, uitvoeringen en opslag

11-inch display
€899,00 128GB Wi-Fi
€1.009,00 256GB Wi-Fi
€1.229,00 512GB Wi-Fi
€1.669,00 1TB Wi-Fi
€2.109,00 2TB Wi-Fi

€1.069 128GB Wi-Fi + Cellular
€1.179,00 256GB Wi-Fi + Cellular
€1.399,00 512GB Wi-Fi + Cellular
€1.839,00 1TB Wi-Fi + Cellular
€2.279,00 1TB Wi-Fi + Cellular
12,9-inch display
€1.219,00 128GB Wi-Fi
€1.329,00 256GB Wi-Fi
€1.549,00 512GB Wi-Fi
€1.989,00 1TB Wi-Fi
€2.429,00 TB Wi-Fi

€1.389,00 128GB Wi-Fi + Cellular
€1.499,00 256GB Wi-Fi + Cellular
€1.719,00 512GB Wi-Fi + Cellular
€2.159,00 1TB Wi-Fi + Cellular
€2.599,00 1TB Wi-Fi + Cellular

Vergelijking

De iPad Pro is hier te vergelijken met de reguliere iPad, de iPad Mini en de iPad Air.

Overige

Meer informatie over accessoires is hier te vinden.

[Voor 30% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:14]

€1219 voor de iPad Pro 12,9” valt nog mee die upgrade in prijs.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nu ze de M1 inbouwen is het dus best logisch dat naast een 8 GB ook een 16 GB model het licht ziet.

Ik ben benieuwd naar wat het kost, maar model 2018 met 4 GB naar model 2021 met mogelijk 16 GB is wel enorm veel winst aan geheugenruimte.
[edit]Dat zal vast wel in zo'n 2 GB model zitten en niet bij de instappers. De opties staan er namelijk niet.

* Delerium zit klaar met creditcard.

[Voor 16% gewijzigd door Delerium op 20-04-2021 20:09]

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-03 15:19

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Mijn iPP 10” uit 2017 gaat nu echt een update krijgen met de 12,9”... Wat een tof ding.

Fotonerd

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
Ik baal er bijna van dat ik eind december de iPad Pro 2020 11" heb gekocht. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
De 128GB, 256GB en 512GB modellen zullen uitgerust worden met 8GB RAM, en de 1TB en 2TB modellen met 16GB RAM, aldus de Apple website:

[Voor 55% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 17:16
Nu nog Big Sur op dit ding en ik ben om.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik ga de 11” instapper meteen aanschaffen. Helaas accepteert de Apple Store nog geen bestellingen, hopelijk gaat dat zsm werken. Hopen dat ze een beetje snel leveren :D

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:26
Schitterend! Ik ben er heilig van overtuigd dat met WWDC in juni wordt aangekondigd dat de M1 iPad’s ondersteuning voor Big Sur krijgen. De invulling weet ik niet, maar ik ben er genoeg van overtuigd om 30/4 de 12,9’’ iPad Pro 1TB te bestellen. Het lijkt erop dat we eindelijk zo ver zijn dat iets kleins en lichts als een iPad straks een volwaardige computer is. Op kantoor en thuis in de usb-c / thunderbolt dock, en onderweg lekker een iPad voor content. In het vliegtuig met een keyboard + trackpad een volwaardig systeem met Xcode / VSCode / Laravel? Fantastisch 😄
aschja schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:44:
Nu nog Big Sur op dit ding en ik ben om.
Dat idee had ik ook een beetje toen die M1 aankondiging kwam.

WhatsappHack schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:51:
Ik ga de 11” instapper meteen aanschaffen. Helaas accepteert de Apple Store nog geen bestellingen, hopelijk gaat dat zsm werken. Hopen dat ze een beetje snel leveren :D
30 april bestellen en “tweede helft van mei” leveren. Aldus de Keynote.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:14
Instant buy voor mij (again) :Y

Het wordt de 12,9” en ik heb er speciaal de 2020 voor overgeslagen. Kan niet wachten om naar 12,9 over te stappen en de 11 door te geven in het gezin.

I don't have dreams, I have goals!!

• Plisson
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-03 18:24
Voor mij ook een instant buy (12,9”), hoewel ik nog twijfels heb voor hoeveel GB ik moet gaan. Twijfel nu tussen de 128GB en 256GB.

Hopelijk ook fatsoenlijk leverbaar als je direct bestelt.
Ik twijfel ook een beetje. Heb nu 128 GB en 72 GB vrij maar 256/512 is wel wat toekomst bestendiger misschien.

• aschja
Donstil schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:04:
[...]

Dat idee had ik ook een beetje toen die M1 aankondiging kwam.
Ik zat er op te wachten. Wellicht op WWDC. Fingers crossed.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:55
Plisson schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:11:
Voor mij ook een instant buy (12,9”), hoewel ik nog twijfels heb voor hoeveel GB ik moet gaan. Twijfel nu tussen de 128GB en 256GB.

Hopelijk ook fatsoenlijk leverbaar als je direct bestelt.
Hetzelfde hier, maar kan ook altijd een thunderbolt HD halen voor media etc icm 128GB.

@sylvesterrr
Mijn 12,9 is nu 6 maanden oud, maar icm Magic Keyboard word deze dagelijks gebruikt. Waarschijnlijk gaat deze als inruil terug naar Apple.

[Voor 16% gewijzigd door Bossie op 20-04-2021 21:36]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-03 21:11

Aiii

何これ

Bossie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:32:
[...]

Hetzelfde hier, maar kan ook altijd een thunderbolt HD halen voor media etc icm 128GB.

@sylvesterrr
Mijn 12,9 is nu 6 maanden oud, maar icm Magic Keyboard word deze dagelijks gebruikt. Waarschijnlijk gaat deze als inruil terug naar Apple.
Tip van mij, ruil in bij Amac ipv Apple, daar betalen ze meer.

https://www.amac.nl/servi.../inruilen-mac-ipad-iphone

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 14:24
Ook denk ik, dat we straks 2 versies ipados krijgen, 1 voor de niet pro versie, en 1 voor de pro versie. Welke er voor gaat zorgen dat er betere aansturing zal zijn voor een tweede monitor, en dat we ook mac-os programma’s als app op de ipad kunnen gaan gebruiken. Zeker gezien het feit dat de 1 en 2Tb versies 16Gb geheugen krijgen, de andere versies 8.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Donstil schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:21:
Ik twijfel ook een beetje. Heb nu 128 GB en 72 GB vrij maar 256/512 is wel wat toekomst bestendiger misschien.
Met toekomstbestendig bedoel jij toch Max 1 jaar tot de 2022 variant weer uit komt? :9

©2004

• Bossie
Aiii schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:38:
[...]

Tip van mij, ruil in bij Amac ipv Apple, daar betalen ze meer.

https://www.amac.nl/servi.../inruilen-mac-ipad-iphone
Thanks, mijn huidige iPad komt daar ook vandaan :+
Binnenkort maar eens checken hoe dat gaat icm pre-order.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

vistu schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:03:
Schitterend! Ik ben er heilig van overtuigd dat met WWDC in juni wordt aangekondigd dat de M1 iPad’s ondersteuning voor Big Sur krijgen. De invulling weet ik niet, maar ik ben er genoeg van overtuigd om 30/4 de 12,9’’ iPad Pro 1TB te bestellen. Het lijkt erop dat we eindelijk zo ver zijn dat iets kleins en lichts als een iPad straks een volwaardige computer is. Op kantoor en thuis in de usb-c / thunderbolt dock, en onderweg lekker een iPad voor content. In het vliegtuig met een keyboard + trackpad een volwaardig systeem met Xcode / VSCode / Laravel? Fantastisch 😄
Als dat zo is dan ‘moet’ ik ook een nieuwe. Dus ik hoop het wel en niet😄

©2004

Acties:
  • +2Henk 'm!
hk12nl schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:44:
[...]

Met toekomstbestendig bedoel jij toch Max 1 jaar tot de 2022 variant weer uit komt? :9
Hehe busted.

Maar naar goeie traditie zeg ik ook deze keer weer, “hier ga ik langer mee doen” 8)7

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:05
Mooie update! Gaat mijn MBP '19 lekker richting Apple terug ter inruil voor een 12,9" iPad Pro.

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 14:24
Ook ik wil dus de nieuwe Ipad pro 12.9 aanschaffen. Maar, de 256Gb met 5g of de 512Gb wifi only. Beiden hebben 8Gb intern geheugen, en met de Thunderbolt poort zijn er volop mogelijkheden voor heel snelle externe opslag. Heb nu de 256Gb van 218 en gebruik nu ongeveer 150Gb opslagruimte. Hebben de mede-lezers advies?
Gps lijkt me leuk, maar zoals ik zeg, leuk. En ik kan mijn 5g foon als hotspot gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:04
CheopsChefren schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:05:
Ook ik wil dus de nieuwe Ipad pro 12.9 aanschaffen. Maar, de 256Gb met 5g of de 512Gb wifi only. Beiden hebben 8Gb intern geheugen, en met de Thunderbolt poort zijn er volop mogelijkheden voor heel snelle externe opslag. Heb nu de 256Gb van 218 en gebruik nu ongeveer 150Gb opslagruimte. Hebben de mede-lezers advies?
Gps lijkt me leuk, maar zoals ik zeg, leuk. En ik kan mijn 5g foon als hotspot gebruiken.
Gebruik je 5g zonder iPhone denk je? Als het niet belangrijk is waarom niet gewoon de 256gb wifi?

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 22:37
Wil ook de 12.9 inch halen. Vorige maand mijn ipad pro 11' 2018 verkocht in afwachting van de nieuwe en de upgrade naar 12.9 inch.
Maar wel een aanzienlijk prijsverschil met de 11 inch al krijg je daar natuurlijk wel een topscherm voor terug...... Krijg minder korting icm onderwijskorting :'(

Heb ook nog een sealed samsung tab s7+ liggen die ik voor 473 heb weten te bemachtigen...... 700 euro meer is veel geld voor wat ik ermee ga doen 😅 Misschien toch maar die gebruiken totdat amazon met een kortingsactie komt.....Dilemma Dilemma.

10 dagen om erover na te denken.

[Voor 4% gewijzigd door Valinor op 20-04-2021 22:31]

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:07
Zit zelf te twijfelen tussen de 11 inch en de 12.9 inch. Heb alleen een MBP 16 inch voor on the road werkpaard en M1 Mac mini voor mijn bureau.

12.9 inch lijkt mij wat groot en misschien wat overkill voor voornamelijk browsen, lezen en mee op reis. Zeker aangezien ik al mijn 16 inch heb. Iemand tips?

[Voor 5% gewijzigd door DR.V op 20-04-2021 22:55]

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Rare vraag, maar bestaat tap to wake op een ipad pro?

Palthe

Mezkeijou schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:56:
Rare vraag, maar bestaat tap to wake op een ipad pro?
Ja.

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-03 21:12
(jarig!)
Wil misschien van de (budget) 9,7" iPad 2018 naar de nieuwe 12,9" Pro overstappen. Ik mis momenteel echt tap to wake en FaceID, kortere latency met de pencil, groot en helder display voor buiten, snel multitasken en soepel picture in picture streamen tijdens het draaien van een wat zwaarder programma, grote Goodnotes documenten bewerken zonder haperingen, wat groter display voor SideCar, en zo kan ik wel even doorgaan. 120hz ook helemaal top. Heb momenteel de M1 Air en die heeft zich ook zeker bewezen.
Nog even alles op een rijtje zetten maar de 12.9 begint wel te kriebelen hier :X
Raise to wake helaas niet overigens, altijd jammer gevonden.

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:50
Ik ga nadenken over de 11 inch als vervanging van mijn ipad air 2. De air 2 doet het op zich nog goed, maar begint hier en daar wat meer moeite te krijgen met apps en websites. Qua opslag nog niet de 16gb vol.

Alternatief is nog steeds de air 2020; ik vind het prijsverschil met de pro lastig te rechtvaardigen (but want!), zeker nu ik prijzen richting € 600 zie gaan. Ik gebruik de tablet nu vooral voor browsen en online boodschappen doen, lezen (studie naast werk, vakliteratuur en krant) en af en toe wat Excel. Maar wel veel in de handen, vandaar ook de voorkeur voor een lichtere variant.

Maar ik ben wel van plan een nieuwe ipad meer te gebruiken voor videobellen met werk (Teams); ik vind de laptop camera en microfoon toch minder. Ook mijn eigen fijne draadloze headset werkt niet lekker omdat stuurprogrammas worden geblokkeerd. En ik merk dat ik steeds vaker dat ik de ipad pak ipv de laptop; met USB-C zou ik ook flexibeler zijn met een ipad. USB hub staat al klaar. En ik speel steeds vaker (simpele) rpg en strategie spellen (Avadon, heroes 3) op de bank beneden ipv de desktop. Zal wel door ouder worden en jonge kinderen hebben komen.

300 (?) euro meer is veel, maar over 5 jaar uitgesmeerd valt het ook wel weer mee. Voor mijn gevoel ben ik met de pro net wat flexibeler, mooier scherm en ietsje meer toekomstbestendigheid nu daar weer een krachtigere processor in komt. Jullie zijn welkom voor bevestiging of meer rechtvaardiging :)

[Voor 4% gewijzigd door Hrolfr op 21-04-2021 00:07]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 22:55
Wel irritant dat alleen de 1tb 16 GB Ram krijgt. Wel een erg duur ding want gebruik cellular ook erg veel. Ik vraag me ook af hoe groot verschil het nieuwe scherm is met content kijken in de nacht. Ik vind nu dat er op het 11 inch pro scherm best wel veel lekkage is en schakel dan toch geregeld over op mijn iPhone met oled scherm.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:55
[...]

@sylvesterrr
Voor welke use case is je huidige 12.9 onvoldoende dan?

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waar ik nou benieuwd naar ben is of de mini led versie garant staat voor minder backlight bleed en betere scherm uniformiteit.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-03 21:15
Voor mij was het eigenlijk al een no-brainer. Komende van de iPad Pro 2018 (11") wilde ik graag een tablet die deels als laptop-vervanger kan dienen naast mijn iMac. Tijdig afscheid genomen van de oudere versie zodat er goede prijs voor terug kreeg en dan doorgespaard voor dit event. Zou bijna volwassen lijken :9

Nu maar startklaar voor de pre-order :9~
Twijfel nog beetje tussen 128 of 256 GB, al kom je met een uitbreidingsmogelijkheid op de Thunderbolt en iCloud ver genoeg voor het prijsverschil.

Die AirTags gaan er ook komen, ideaal omdat mijn vrouw altijd gezamenlijke sleutels overal rondslingert en ik te veel tijd kwijt ben met het zoeken (opvoeden lukt al 10 jaar niet). Verder lijken ze me ook handig voor de kinderen (iemand moet toch een ketting of armbandje fabriceren lijkt me) wanneer je een dagje uit bent (als dat weer mag).
Prijs vind ik echt 100% meevallen, net als het feit dat je batterij van gangbaar type makkelijk zelf kunt veranderen

“The greatest teacher, failure is”

Hrolfr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:05:
Ik ga nadenken over de 11 inch als vervanging van mijn ipad air 2. De air 2 doet het op zich nog goed, maar begint hier en daar wat meer moeite te krijgen met apps en websites. Qua opslag nog niet de 16gb vol.

Alternatief is nog steeds de air 2020; ik vind het prijsverschil met de pro lastig te rechtvaardigen (but want!), zeker nu ik prijzen richting € 600 zie gaan. Ik gebruik de tablet nu vooral voor browsen en online boodschappen doen, lezen (studie naast werk, vakliteratuur en krant) en af en toe wat Excel. Maar wel veel in de handen, vandaar ook de voorkeur voor een lichtere variant.

Maar ik ben wel van plan een nieuwe ipad meer te gebruiken voor videobellen met werk (Teams); ik vind de laptop camera en microfoon toch minder. Ook mijn eigen fijne draadloze headset werkt niet lekker omdat stuurprogrammas worden geblokkeerd. En ik merk dat ik steeds vaker dat ik de ipad pak ipv de laptop; met USB-C zou ik ook flexibeler zijn met een ipad. USB hub staat al klaar. En ik speel steeds vaker (simpele) rpg en strategie spellen (Avadon, heroes 3) op de bank beneden ipv de desktop. Zal wel door ouder worden en jonge kinderen hebben komen.

300 (?) euro meer is veel, maar over 5 jaar uitgesmeerd valt het ook wel weer mee. Voor mijn gevoel ben ik met de pro net wat flexibeler, mooier scherm en ietsje meer toekomstbestendigheid nu daar weer een krachtigere processor in komt. Jullie zijn welkom voor bevestiging of meer rechtvaardiging :)
Persoonlijk denk ik dat de pro 2018 ook nog prima voldoet aan je wensen :)

©2004

• eYaTed
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Iemand dat virtualisatie doet op een iPad Pro?

[Voor 102% gewijzigd door eYaTed op 21-04-2021 09:45]

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:50
hk12nl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:22:
[...]

Persoonlijk denk ik dat de pro 2018 ook nog prima voldoet aan je wensen :)
100% mee eens hoor, maar ik vind de prijzen voor een pro 2018 (of 2020) nieuw en tweedehands niet zoveel lager dan de (advies)prijs van een nieuw 2021 model om te lonen.

• The Chosen One
  • Laatst online: 27-03 23:00

The Chosen One

Zie signature!

Idd, als ik de mijne 2e hands (2018) wil verkopen en het voor mij waard wilt zijn moet ik hem ~700 euro (256GB) verkopen zou ik zeggen. Maar als koper lijkt me een nieuwe dan weer beter.
Gelukkig zit er niet het meeste verschil tussen de 11" versies dus ik zie het volgend jaar wel weer.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• robcoenen
Ik ben nu toch wel heel benieuwd hoe WWDC vormgegeven gaat worden voor de iPad Pro / iPadOS. Het lijkt mij toch dat ze de power van dit vernieuwde model ergens voor in willen gaan zetten, bijv. XCode, Final Cut Pro etc.

Spijtig dat de 11" versie geen Mini-LED heeft. De 12.9 inch lijkt mij weer té onpraktisch om ook voor entertainment te gebruiken op de bank.

• Mawlana
[...]
@sylvesterrr
Apple biedt tot € 515 aan voor mijn iPad Pro 2020 11" 128GB. Volgens Amac is het € 493 waard. Ga er maar van uit dat ik € 400 moet bijbetalen voor de 11" 128GB.

Hoe verleidelijk het ook is om voor de nieuwe iPad te gaan, ik denk dat ik even pas. Het voldoet momenteel meer dan genoeg aan mijn eisen, deze upgrade kan ik mezelf niet goedpraten (ook al ben ik over een paar weekjes jarig O-) ). :P Wellicht als de M1-chip ervoor zorgt dat Big Sur erop kan draaien, want dan ben ik wel om.

• Mezkeijou
sylvesterrr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:04:
[...]

Apple biedt tot € 515 aan voor mijn iPad Pro 2020 11" 128GB. Volgens Amac is het € 493 waard. Ga er maar van uit dat ik € 400 moet bijbetalen voor de 11" 128GB.

Hoe verleidelijk het ook is om voor de nieuwe iPad te gaan, ik denk dat ik even pas. Het voldoet momenteel meer dan genoeg aan mijn eisen, deze upgrade kan ik mezelf niet goedpraten (ook al ben ik over een paar weekjes jarig O-) ). :P Wellicht als de M1-chip ervoor zorgt dat Big Sur erop kan draaien, want dan ben ik wel om.
Dat moet haast wel. @robcoenen is die mening toebedeeld. Alleen vraag ik me af of ze daar niet al jaren geleden over deze roadmap hebben nagedacht. Als dat zo is dan snap ik ipadOs niet. Waarom dat doen als M1 er aan komt. Of je draait big sur in een virtualisatie binnen IpadOs of je gooit ipadOs er af. Voor dat laatste zou dat kapitaalvernietiging zijn mi.

• Bossie
sylvesterrr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:04:
[...]

400E voor mijn 6 maanden oude Pro 2020 12.9", wat misschien niet de beste optie is.
Ik verwacht dat Amac zijn prijzen ook nog aanpast op basis van dat er een nieuwe product generatie is.

@WouterL Geen, oude iPad is prima, maar ik vind dit een kleine meerprijs voor zowel M1 als het nieuwe scherm. Mijn verwachting was dat er sowieso alleen maar 1 van de 2 zou komen in de huidige update :)

• giantgiantus
Bossie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:29:
[...]

400E voor mijn 6 maanden oude Pro 2020 12.9", wat misschien niet de beste optie is.
Ik verwacht dat Amac zijn prijzen ook nog aanpast op basis van dat er een nieuwe product generatie is.

@WouterL Geen, oude iPad is prima, maar ik vind dit een kleine meerprijs voor zowel M1 als het nieuwe scherm. Mijn verwachting was dat er sowieso alleen maar 1 van de 2 zou komen in de huidige update :)
De M1 kan me gestolen worden. Ik hoop vooral dat het contrast en zwartwaardes op de 12.9 goed zijn waardoor films kijken in donkere ruimte beter gaat worden. Als dat zo is gaat de slaapkamer oled de deur uit.

• Mawlana
Bossie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:29:
[...]

Damn, zo'n bedrag is niks...

Voor dit soort inruilbedragen zoek ik liever iemand in de familie/vriendenkring die een iPad voor een zacht prijsje wil overnemen. :P

• Bossie
sylvesterrr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:36:
[...]

Damn, zo'n bedrag is niks...

Voor dit soort inruilbedragen zoek ik liever iemand in de familie/vriendenkring die een iPad voor een zacht prijsje wil overnemen. :P
Eens, daarom verwacht ik dat Amac zijn prijs ook nog iets gaat aanpassen.

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-03 21:12
(jarig!)
robcoenen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:03:
[...]
De 12.9 inch lijkt mij weer té onpraktisch om ook voor entertainment te gebruiken op de bank.
Gewoon zo een pillow pad ding halen, ideaal voor op schoot :9

• The Chosen One
  • Laatst online: 27-03 23:00

The Chosen One

Zie signature!

Toevallig in de event topic een post over gemaakt; The Chosen One in "[Event/Keynote] Apple Spring Loaded Event (20 april 2021)"

...Hopelijk krijgen de 11" versies volgend jaar ook de minileds. In 2018 toen de 11" en de 12,9" gekocht en de laatste weer retour.

12.9 als 1e geprobeerd, 'vet groot' scherm, spat er van af. Toen ff in de hand gehad, game gespeeld. Je loopt met de ipad ff keer van kamer naar boven e.d.

Dan kom je er ook wel achter hoe vaak je hem ff pakt of in de hand neemt ook al heb ik hem 90% van de tijd op het bureau voor me monitor als VOD/streaming display. ;p
Dan is de 11" toch wel 10X zo handzaam.
...

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 16:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Alexknl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:28:
[...]

Gewoon zo een pillow pad ding halen, ideaal voor op schoot :9

[Afbeelding]
Dank voor de tip. :P
Ik heb nu het 11" Pro model, maar het mini-LED scherm maakt de 12.9" een insta-buy voor mij. Ben alleen heel benieuwd hoe het formaat me gaat bevallen. Ik zit zo vaak met dat ding op de bank dat ik af en toe al last krijg van zware armen, dus hier moet ik een praktische oplossing voor gaan vinden.

Dit ding gecombineerd met m'n AirPods Pro is echt een mini-bioscoop voor mezelf als de OLED TV al ingepikt is door iemand anders. :o

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• giantgiantus
--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:49:
[...]

Dank voor de tip. :P
Ik heb nu het 11" Pro model, maar het mini-LED scherm maakt de 12.9" een insta-buy voor mij. Ben alleen heel benieuwd hoe het formaat me gaat bevallen. Ik zit zo vaak met dat ding op de bank dat ik af en toe al last krijg van zware armen, dus hier moet ik een praktische oplossing voor gaan vinden.

Dit ding gecombineerd met m'n AirPods Pro is echt een mini-bioscoop voor mezelf als de OLED TV al ingepikt is door iemand anders. :o
Verwacht jij dat miniled veel helpt bij films? Ik gebruik inderdaad mijn IPad ook meer en meer voor films met mijn airpod Max. Ik zit dan haast meer in de film dan met mijn 65 inch TV...

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:45
giantgiantus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:57:
[...]

Verwacht jij dat miniled veel helpt bij films? Ik gebruik inderdaad mijn IPad ook meer en meer voor films met mijn airpod Max. Ik zit dan haast meer in de film dan met mijn 65 inch TV...
Zwart is zwarter en niet zo grijs als nu op de iPad Pro en de hogere nits geven echt een pop met HDR films.

Ik wacht wel tot er een iPad Pro 11 inch komt met Mini-Led, gebruik hem alleen voor films e.d. met reizen en dat doe ik tegenwoordig even niet meer :)

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:23

-SaveMe-

-klik-

Mijn 2015 12.9" Pro gaat nu vervangen worden door de nieuwe 12.9"

Zit met een paar onduidelijkheden. Op zich heb ik aan 256GB wel genoeg (heb nu 64!) en er kan natuurlijk een externe SSD aan en we hebben de cloud. Ik gebruik hem puur voor media consumptie en, heel belangrijk, tekenen / art icm pencil en procreate. Als ik ga voor 256/512GB krijg ik 8 GB RAM, een verdubbeling tov mijn huidige model. Ik neem eigenlijk aan dat dat voor een iOS apparaat meer dan voldoende is?? Hij hoeft nog niet als desktop vervanger te fungeren. Dat komt met een paar jaar wel. In mijn desktop, mac mini 2018, heb ik 32GB. Dus 8GB of 16GB? Laatste vind ik wel erg duur en vraag me af of je dat met iPadOS nodig hebt?

Nieuwe 12.9" model is een halve mm dikker, maar verder zelfde form factor, right? Passen 2020 modellen cases dan ook op dit model? ook qua camera en pencil uitsparingen? Ik wil eigenlijk graag een silicon case ter bescherming ....

Concrete vraag nog, zijn er mensen hier die een 2020 pro hebben (6GB ram) en procreate? Zo ja, zou je eens willen kijken of je dan een 1200mm x 800mm 300DPI canvas kan maken en hoeveel lagen je dan hebt? Dat formaat kan ik nu niet maken ivm te weinig geheugen....

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Aiii

Aiii

何これ

-SaveMe- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:03:
Concrete vraag nog, zijn er mensen hier die een 2020 pro hebben (6GB ram) en procreate? Zo ja, zou je eens willen kijken of je dan een 1200mm x 800mm 300DPI canvas kan maken en hoeveel lagen je dan hebt? Dat formaat kan ik nu niet maken ivm te weinig geheugen....
Ik heb mijn 2020 vorige week verkocht, maar mijn 2018 met 4GB kan dan al 16 layers aan, dus nee, 16GB is nogal overkill.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03 16:57
Ik begrijp dat er nog geen duidelijkheid is over wat Thunderbolt 4 ons nu precies gaat bieden.

Ik zou graag de iPad Pro willen als laptop vervanger maar ook als desktop vervanger door er een scherm, Keyboard en muis op aan te sluiten.
Alles wat ik doe op laptop en desktop zou namelijk ook op de iPad kunnen.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Nieuwe 12.9" model is een halve mm dikker, maar verder zelfde form factor, right? Passen 2020 modellen cases dan ook op dit model? ook qua camera en pencil uitsparingen? Ik wil eigenlijk graag een silicon case ter bescherming ....
Als het nieuwe model een halve mm dikker is, dan gaan de "oude" hoesjes er waarschijnlijk niet oppassen.
De hoesjes "huggen" echt het randje van het scherm.

Ik verwacht dat heel snel wel nieuwe hoesjes specifiek voor de 12.9" 2021 komen.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Aiii schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:12:
[...]

Ik heb mijn 2020 vorige week verkocht, maar mijn 2018 met 4GB kan dan al 16 layers aan, dus nee, 16GB is nogal overkill.
Hmmm, dat is gek, mijn 2015 Pro heeft ook 4 GB, maar daar kan het niet. Dat zou dan met 8GB prima moeten kunnen dus?

Die 16GB lijkt me vooral als je het als desktopvervanger gaat gebruiken met desktop apps? iPadOS gaat heel anders om met geheugen dan de desktop ....

• robcoenen
Logitech Launches Combo Touch Keyboard and Trackpad Case for Latest iPads

Logitech geeft aan dat voor hun Combo Touch een nieuwe case aangeraden is, ook al hebben ze er een beschikbaar voor de iPad Pro 2020. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan. Ik denk dat we even moeten afwachten tot reviewers de nieuwe iPad in handen hebben en kunnen beoordelen of het echt nodig is, of dat het ook wel toereikend is met een 2020 case te doen.

Overigens is het Magic Keyboard en de Smart Keyboard Folio van Apple zelf compatible op zowel de oude als nieuwe generatie.

[Voor 12% gewijzigd door robcoenen op 21-04-2021 13:24]

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

robcoenen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:22:
[...]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan. Ik denk dat we even moeten afwachten tot reviewers de nieuwe iPad in handen hebben.
Dat betekent alleen dat je hem dan in het begin ff zonder case gebruikt en hij dus 'onbeschermd' is ...
Ik gebruik overigens nooit een keyboard met mijn iPad.

• Aiii

Aiii

何これ

[...]

Logitech Launches Combo Touch Keyboard and Trackpad Case for Latest iPads

Logitech geeft aan dat voor hun Combo Touch een nieuwe case aangeraden is, ook al hebben ze er een beschikbaar voor de iPad Pro 2020. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan. Ik denk dat we even moeten afwachten tot reviewers de nieuwe iPad in handen hebben en kunnen beoordelen of het echt nodig is, of dat het ook wel toereikend is met een 2020 case te doen.

Overigens is het Magic Keyboard en de Smart Keyboard Folio van Apple zelf compatible op zowel de oude als nieuwe generatie.
Naar alle waarschijnlijkheid een verschil in microfoon locatie of wellicht speakers die iets groter zijn of op een iets andere plek zitten.

Kortom, de gaatjes moeten op een andere plek.

• Mezkeijou
Donstil schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:21:
Ik heb al heel lang icloud. Maar toch weet ik bepaalde zaken niet zeker.
Misschien dat jij het weet. Je ipad is 128gb en je hebt 72gb vrij. En stel je icloud is 200gb. Betekent het dat je het verschil tussen 128 en 200gb niet kan gebruiken voor data? Of kan dat wel door een folder in je icloud te plaatsen (die niet gesynchroniseerd wordt met je ipad).

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
[...]

Dat zijn geen cases. Die zitten dmv magneten vast aan je iPad.

Wat @-SaveMe- bedoeld (denk ik) zijn "hoesjes" die er echt omheen zitten (incl rand & zijkanten). Daar maakt de dikte wel van uit.

Maar dat de MK & SKF van Apple wel gewoon werken op een 2021 model, betekent WEL dat de camera zelfde formaat/afmetingen heeft van de 2020 model :)

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 17:26

jasjenl

Liab A Tymo

Ik had een klein beetje gehoopt dat de nieuwe iPad pro ook weer touch ID zou hebben, zoals de iPad air ook heeft, desnoods naast Face ID, maar dat lijkt helaas niet het geval. Verder wel een mooi apparaat, alhoewel de 11 inch behalve een processor upgrade volgens mij niet zo heel veel spannende nieuwe features heeft (camera's in tablets vind ik zelf niet echt boeiend). En jammer dat ze alleen maar in een beetje saaie kleuren komen, maar dat zal wel het 'pro' aspect zijn ;)

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Camera gebruik ik ook zelden op mijn Tablet, soms met mijn eigen app om een shot van een game map op TV te maken. En kleur en vormgeving zal me ook worst wezen, er komt toch een dikke stevige hoes omheen. Gaat mij echt puur om het gebruik. na mijn eerste 12.9" Pro uit 2015 wil ik nooit meer kleiner. Pro + Pencil is echt geweldig!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 22:37
Hoe gaat het eigenlijk bij ipad pro releases? Bouwt zich ook een steeds langere wachttijd op net als bij de iphones?
Twijfel namelijk of ik de 12.9 inch gelijk bij de release moet halen, maar heb ook geen zin om opeens tot eind juni te moeten wachten omdat ik iets later bestel.

[Voor 41% gewijzigd door Valinor op 21-04-2021 17:41]

• Tomba
  • Laatst online: 12:42

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Valinor schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:40:
Hoe gaat het eigenlijk bij ipad pro releases? Bouwt zich ook een steeds langere wachttijd op net als bij de iphones?
Twijfel namelijk of ik de 12.9 inch gelijk bij de release moet halen, maar heb ook geen zin om opeens tot eind juni te moeten wachten omdat ik iets later bestel.
On that note, hoe laat gaat normaliter de aankoop open op de Apple store?
Mijn Surface Pro is overleden en wil overstappen op de IPad Pro (ik denk de 12.9 want de 10.5 iPad Pro 2017 die ik heb is echt te klein in vergelijking met de Surface Pro) maar moet m wel in juni hebben (want dan moet ie mee op vakantie :p)

Nog een ander dingetje is welke variant ik neem, 256GB zou zat zijn, 512GB fijner (lekker veel offline media mee voor in het vliegtuig/op vakantie waar de WiFi niet altijd denderend is :) ) maar de 1TB heeft ook 16GB RAM en voelt daarmee wat keer future proof aan ;)
keuzes keuzes....

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• giantgiantus
@Tomba Over een jaar komt er weer een vettere IPAD uit. Dus koop je iPad gewoon voor een jaar of 2 en dan is 16gb denk ik nutteloos :).

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Die 16GB lijkt me vooral nodig als je de Pro ook als desktop vervanger gaat gebruiken en ook desktop apps gaat gebruiken. In de toekomst zie ik mezelf zeker een apparaat voor desktop en mobiel gebruiken, maar nog een paar jaartjes niet ...

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ben met m'n 2018 iPad Pro met een "schamele" 4GB af en toe nog verbaasd hoeveel apps er nog actief draaien als ik ernaar terug swipe. Maar ik gebruik dan ook geen Pro apps, vooral content consumptie en gaming.

• Tomba

Tomba

giantgiantus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:47:
@Tomba Over een jaar komt er weer een vettere IPAD uit. Dus koop je iPad gewoon voor een jaar of 2 en dan is 16gb denk ik nutteloos :).
Ja maar itt @Donstil doe ik jaren met een apparaat :p
-SaveMe- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:58:
Die 16GB lijkt me vooral nodig als je de Pro ook als desktop vervanger gaat gebruiken en ook desktop apps gaat gebruiken. In de toekomst zie ik mezelf zeker een apparaat voor desktop en mobiel gebruiken, maar nog een paar jaartjes niet ...
Het zal wel aan mij liggen maar een iPad is volgens mij totaal niet geschikt als desktop vervanger al was het maar dat je niet lekker meerdere apps simultaan kan gebruiken. Daar heb ik mijn MBA of mijn desktop PC voor die daar veel meer voor geschikt zijn. De iPad Pro wordt alleen voor media consumptie gebruikt (en ik denk dat ik daarmee mijn eigen beslissing al maak want daar is natuurlijk never nooit 16GB voor nodig ;) )
--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:08:
Ben met m'n 2018 iPad Pro met een "schamele" 4GB af en toe nog verbaasd hoeveel apps er nog actief draaien als ik ernaar terug swipe. Maar ik gebruik dan ook geen Pro apps, vooral content consumptie en gaming.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel RAM er in mijn iPad Pro 2017 of iPad mini 5 zit maar ik heb het idee dat het in ieder geval te weinig is aangezien zowel de Reddit app als Safari steeds reloaden als ik tussen apps switch.

Anyway de belangrijkste vraag die ik eigenlijk heb is hoe laat ik m kan bestellen de 30e ;)

• robcoenen
Tomba schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:24:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel RAM er in mijn iPad Pro 2017 of iPad mini 5 zit maar ik heb het idee dat het in ieder geval te weinig is aangezien zowel de Reddit app als Safari steeds reloaden als ik tussen apps switch.

Anyway de belangrijkste vraag die ik eigenlijk heb is hoe laat ik m kan bestellen de 30e ;)
4GB RAM en 3GB RAM.

En (volgens mij) is het meestal 14:00.

• Tomba

Tomba

robcoenen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:28:
[...]

4GB RAM en 3GB RAM.

Top, dank je!
Hopelijk is 8GB dan wel genoeg, blijf t irritant vinden dat reloaden. (Ook 1 van de weinige kritiekpunten die ik heb bij mijn iPhone 11 Pro; die reload een webpage of app al als ik 1 foto maak)

• Redondo1982
Tomba schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:33:
[...]

Top, dank je!
Hopelijk is 8GB dan wel genoeg, blijf t irritant vinden dat reloaden. (Ook 1 van de weinige kritiekpunten die ik heb bij mijn iPhone 11 Pro; die reload een webpage of app al als ik 1 foto maak)
Ja, maar dit is volgens mij geen RAM issue dan. Dit is toch gewoon een bewuste keus van Apple, toch?

• Tomba

Tomba

Redondo1982 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:37:
[...]

Ja, maar dit is volgens mij geen RAM issue dan. Dit is toch gewoon een bewuste keus van Apple, toch?
Is dat zo? Wat een enorm irritante beslissing. Om de bekende filosoof Nilsson maar te quoten; waarom zou je dat doen?

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tomba schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:33:
[...]

Top, dank je!
Lijkt me dan dat je iets geïnstalleerd hebt wat RAM loopt te vreten, want ik ben net gestopt met swipen na 12 apps. Die stonden nog instant open op waar ik ze had achtergelaten.
(Ik heb dus de camera geopend, een random foto genomen, en ben toen terug gaan swipen.)

[edit]
Uit nieuwsgierigheid net toch nog verder gegaan, maar de volgende app moest wel herladen. :P

[Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-04-2021 19:48]

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-03 10:58
robcoenen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:28:
[...]

4GB RAM en 3GB RAM.

Interessant tijdstip hehe.

Hoelang duurt het normaal voordat hij dan in Nederland aankomt en kan hij ook besteld worden bij andere dan alleen apple.com op de 30e?

Zou graag de 11inch versie willen en pak eigenlijk een iPad over een Android tablet vanwege het feit dat android tablets vaak baggeren schermen hebben (Oled doe ik niet aan ivm m'n ogen), Tab S7 4 van gehad allemaal groene gloei erover. (Was een van de pixel 4a via Amazon.de bestellers)

Voor mensen zoals ik zie ik alleen een processor upgrade die misschien aan de basis ligt van mooie dingen later, e.g. via dock op een ander scherm: Rstudio, Spyder (geprefereerdd Python IDE) MATLAB, Stata, Julia, Texmaker allemaal runnen
als laterr MacOs mocht werken op de iPad.
Aangezien de prijzen al zakken, en.g. 740 op Amac voor studenten en we misschien pas eind Mei hem krijgen (assumptie hier) zie ik nog wel een argument voor het 2020 modelletje.

Groet

• Tomba

Tomba

--MeAngry-- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:47:
[...]

Lijkt me dan dat je iets geïnstalleerd hebt wat RAM loopt te vreten, want ik ben net gestopt met swipen na 12 apps. Die stonden nog instant open op waar ik ze had achtergelaten.
(Ik heb dus de camera geopend, een random foto genomen, en ben toen terug gaan swipen.)

[edit]
Uit nieuwsgierigheid net toch nog verder gegaan, maar de volgende app moest wel herladen. :P
Nu net; op iPhone 11 Pro getest; ik zit op deze pagina in Safari; ga naar het homescreen en open de camera. Maak 3 foto’s, terug naar deze page; reload. 11 Pro zou ook 4GB moeten hebben... Reddit is ook typisch zo’n app die reload (en die onthoudt niet waar je bent :( )

Gelukkig is een iPad voor mij geen apparaat om foto’s mee te maken maar op mijn Mini toch regelmatig reloads bij switchen tussen apps.

• Redondo1982
Tomba schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:19:
[...]

Is dat zo? Wat een enorm irritante beslissing. Om de bekende filosoof Nilsson maar te quoten; waarom zou je dat doen?
Ik dacht het weleens gelezen te hebben. Echter heb je natuurlijk ook nog de verversing op de achtergrond.

• BrianV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:50
Nieuwe iPad Pro.. thunderbolt.. volledige ondersteuning externe monitoren?!
Youtube bewijs

• robcoenen
Klein detail: Touch ID on New Magic Keyboard Isn't Compatible With M1 iPad Pro

[Voor 90% gewijzigd door robcoenen op 21-04-2021 22:20]

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik ga voor de 12.9" Pro met 512GB opslag ... benieuwd of ze goed leverbaar gaan zijn ...

• Tomba

Tomba

-SaveMe- schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:44:
Ik ga voor de 12.9" Pro met 512GB opslag ... benieuwd of ze goed leverbaar gaan zijn ...
Apple heeft al aangegeven dat er limited stock is, dus je zult er vroeg bij moeten zijn.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Tomba schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:56:
[...]

Apple heeft al aangegeven dat er limited stock is, dus je zult er vroeg bij moeten zijn.
We gaan het ervaren :P

• Mezkeijou
Op zich is het wel goed dat er limited stock is. Laat de first adopters het maar eerst uitvogelen. Kijken of er geen kinderziektes in zitten. Het is niet zo dat de nieuwe features een must is. Tenzij je echt thunderbolt moet hebben. Waar ik wel benieuwd naar ben is de batterijduur met de M1. Maar aangezien ze tijdens de presentatie niet de nadruk hebben gelegd op het aantal uren van werken. Denk ik dat het wellicht slechter is dan de huidige versie.

• Tomba

Tomba

Mezkeijou schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:17:
Op zich is het wel goed dat er limited stock is. Laat de first adopters het maar eerst uitvogelen. Kijken of er geen kinderziektes in zitten. Het is niet zo dat de nieuwe features een must is. Tenzij je echt thunderbolt moet hebben. Waar ik wel benieuwd naar ben is de batterijduur met de M1. Maar aangezien ze tijdens de presentatie niet de nadruk hebben gelegd op het aantal uren van werken. Denk ik dat het wellicht slechter is dan de huidige versie.
Apple geeft hetzelfde aantal uur aan als de 2020 (10 uur) De reden van limited stock is dat de MiniLED schermen nog niet afdoende leverbaar zijn (daarom is de 11" ook zonder MiniLED)
In feite is de M1 gewoon een A14X met een ander naampje dus die kinderziektes zullen allicht meevallen :P

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:19
Mezkeijou schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:17:
Apple kennende, zal de batterijduur van de nieuwe modellen vergelijkbaar zijn met de oude modellen.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Mijn iPad Pro uit 2018 werkt nog steeds perfect en voelt snel aan, maar volgens mij is de m1 een compleet ander beest! Ben erg benieuwd hoe het iPad platform zich gaat ontwikkelen.

39

• robcoenen
Rake woorden van Mark Gurman over de huidige status van de iPad:
Apple Gives the iPad Hardware Brawn. Now It Needs to Give It Mac Software

Persoonlijk hoeft van mij macOS niet 1-op-1 over geporteerd te worden naar de iPad maar iPadOS is nu toch wel redelijk beperkt voor de hardware die in de iPad Pro's zit. Het verbreden van de horizon van iPadOS zou geen kwaad kunnen.

[Voor 29% gewijzigd door robcoenen op 22-04-2021 13:16]

• Aiii

Aiii

何これ

Ik wil helemaal geen MacOS op mijn iPad Pro.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 17:26

jasjenl

Liab A Tymo

Inderdaad, lijkt me helemaal niks om MacOS op een iPad te draaien. Dé reden waarom een iPad als tablet zo goed functioneert is juist dat er geen OS op draait dat oorspronkelijk voor een desktop omgeving met een muis/toetsenbord is bedoeld. Het is al vaker gezegd maar die dingen moet je gewoon niet willen mergen, het zijn verschillende use cases en dat heeft Apple volgens mij juist heel goed begrepen.

• Tomba

Tomba

Ik zou het toch wel zien zitten om een desktop mode te krijgen zodra het Magic Keyboard eraan komt, terwijl je ‘gewoon’ iPadOS houdt zonder of als ie weg geklapt is. Zou dan mijn MBA kunnen vervangen.

• Aiii

Aiii

何これ

Tomba schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:25:
Ik zou het toch wel zien zitten om een desktop mode te krijgen zodra het Magic Keyboard eraan komt, terwijl je ‘gewoon’ iPadOS houdt zonder of als ie weg geklapt is. Zou dan mijn MBA kunnen vervangen.
Ik heb liever dat ze iPadOS uitwerken met de paar dingen die nog missen, dan dat ze een desktop OS dat qua design principes uit 2001 stamt op een iPad gaan sleutelen.

En dat terwijl juist iPadOS zoveel dingen anders is gaan doen en vanuit de basis op ARM gebouwd is. Ik bedoel, hadden ze gewoon MacOS op de iPad gezet, dan hadden we nooit de briljante trackpad-implementatie gehad die met het Magic Keyboard is gekomen, om maar een voorbeeld te noemen.

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-03 10:58
Tomba schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:25:
Soort Samsung Dex alternatief om wat desktop apps te draaien

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zie het echter wel zitten om een vorm van MacOS op de iPad Pro te krijgen. Het gesloten systeem van iPadOS bevalt mij nog steeds niet helemaal, maar belangrijke stappen zijn natuurlijk wel met iPadOS 14 gemaakt.

Misschien een echte finder, een terminal erbij? Als het dan toch geen MacOS wordt, dan moet iPadOS wel goed aangepast worden of een verlengde worden zoals een soort van Samsung Dex zoals hierboven al wordt genoemd.

Anyway, er moet en er gaat wel iets gebeuren, niet voor niks dat Apple een Mac chip in een iPad stopt. Anders blijft het gewoon nog steeds een iPad.

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• Tomba

Tomba

Aiii schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:31:
[...]

Ik heb liever dat ze iPadOS uitwerken met de paar dingen die nog missen, dan dat ze een desktop OS dat qua design principes uit 2001 stamt op een iPad gaan sleutelen.

En dat terwijl juist iPadOS zoveel dingen anders is gaan doen en vanuit de basis op ARM gebouwd is. Ik bedoel, hadden ze gewoon MacOS op de iPad gezet, dan hadden we nooit de briljante trackpad-implementatie gehad die met het Magic Keyboard is gekomen, om maar een voorbeeld te noemen.
Das volgens mij letterlijk wat ik zeg ;) Mac OS naar de iPad kan nu makkelijk (want zelfde hardware) en Big Sur lijkt al erg veel op iPadOS, dus de stap zou niet groot hoeven zijn. je zou dan de belofte die de Surface had (Maar totaal niet waarmaakte omdat t geen al te beste tablet was) eindelijk uit kunnen laten komen. Letterlijk 1 OS, niet MacOS op de iPad of iPadOS op de Mac.

Even voor mijn beeldvorming; wat is er precies briljant aan het trackpad op iPadOS? Heb zelf nu een Pro 10.5 uit 2017 dus geen Magic Keyboard.
MysticX schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:36:
Ik zie het echter wel zitten om een vorm van MacOS op de iPad Pro te krijgen. Het gesloten systeem van iPadOS bevalt mij nog steeds niet helemaal, maar belangrijke stappen zijn natuurlijk wel met iPadOS 14 gemaakt.

Misschien een echte finder, een terminal erbij? Als het dan toch geen MacOS wordt, dan moet iPadOS wel goed aangepast worden of een verlengde worden zoals een soort van Samsung Dex zoals hierboven al wordt genoemd.

Anyway, er moet en er gaat wel iets gebeuren, niet voor niks dat Apple een Mac chip in een iPad stopt. Anders blijft het gewoon nog steeds een iPad.
Ja ik denk ook dat Apple niet echt gaat mergen omdat mensen nu - zoals ik ;) - én een Macbook én een iPad kopen ipv maar 1 van de 2. Dubbel kassa dus >:)
Voor mij als eindgebruiker klinkt het convergeren van deze 2 devices echter erg positief. Scheelt me geld en ik heb maar 1 device nodig ipv 2 losse voor in essentie overlappende doeleinden. Op beiden internet ik en kijk ik media via Netflix, Plex en Amazon Prime. Op de MBA 'creeer' en game ik meer, op de iPad wordt meer media geconsumeerd en op de bank geïnternet.

[Voor 38% gewijzigd door Tomba op 22-04-2021 13:41]

• Aiii

Aiii

何これ

Ik moest stiekem wel lachen over deze shift in perceptie.

Een halfjaar geleden was diezelfde M1 een mobiele chip in een Mac.

• Jumpman
  • Laatst online: 11:30

Ze hoeven helemaal niets te veranderen, dat het hele Apple line-up nu op de M1 draait, wordt (is nu al?) vooral lekker goedkoop voor Apple en dus meer winst (gezien de prijzen niet niet lager worden).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Aiii

Aiii

何これ

Jumpman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:47:
[...]

Ze hoeven helemaal niets te veranderen, dat het hele Apple line-up nu op de M1 draait, wordt (is nu al?) vooral lekker goedkoop voor Apple en dus meer winst (gezien de prijzen niet niet lager worden).
De nieuwe iMac is 50 Euro goedkoper voor het instapmodel, en de Mac Mini zelfs 100 Euro minder.

Apple is niet vies van een prijsverlaging als hun kosten dalen. Ik vermoed eerder dat ze een bepaalde marge berekend hebben om winstgevend te zijn, en als hun kostprijs daalt, hun verkoopprijs ook daalt (immers, iedere lagere prijs betekend ook extra verkoop omdat de producten bereikbaarder worden).

• Jumpman
  • Laatst online: 11:30
Aiii schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:57:
[...]

De nieuwe iMac is 50 Euro goedkoper voor het instapmodel, en de Mac Mini zelfs 100 Euro minder.

Apple is niet vies van een prijsverlaging als hun kosten dalen. Ik vermoed eerder dat ze een bepaalde marge berekend hebben om winstgevend te zijn, en als hun kostprijs daalt, hun verkoopprijs ook daalt (immers, iedere lagere prijs betekend ook extra verkoop omdat de producten bereikbaarder worden).
De winst moet stijgen, dit komt dus altijd uit de lengte of de breedte. goedkoper productie proces of meer afzet (ook als is de prijs iets lager).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• aschja
jasjenl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:16:
Inderdaad, lijkt me helemaal niks om MacOS op een iPad te draaien. Dé reden waarom een iPad als tablet zo goed functioneert is juist dat er geen OS op draait dat oorspronkelijk voor een desktop omgeving met een muis/toetsenbord is bedoeld. Het is al vaker gezegd maar die dingen moet je gewoon niet willen mergen, het zijn verschillende use cases en dat heeft Apple volgens mij juist heel goed begrepen.
Een bootcamp scenario zou ik prima vinden. Ik heb niet altijd MacOS nodig. Maar iPadOS haalt geregeld het bloed onder mn nagels vandaan. Als er een dual boot iPad komt, gaan alle macs hier de deur uit. Overdag werken op MacOS, in de avond chill Netflix op de bank. Ideaal.
Pagina: 1 2 3 ... 25 Laatste

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee