• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:36
*snip* offtopic

[Voor 95% gewijzigd door Daedalus op 18-04-2022 11:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:40
Ik wil upgraden naar een iets luxere iPad dan m'n Air 3. Tussen m'n macbook pro, mac mini, iPhone en iPad gebruik ik m'n iPad prive verreweg het meeste. Dus dat is het me wel waard. Het is ook net genoeg 'een computer' (dus naar invoer, workflow toe) dat ik er ook nog redelijk ver mee kom. coordat ik m'n macbook of pc er moet bijnemen. Typen bvb, mailen, internetten, in combinatie met toetsenbordje en muis...

Ik heb nauwelijks de 'pro' features nodig, het gaat me meer om gewoon het 'gevoel', de uxer experience, en gewoon het apparaat met alle 'opties' te kopen.

In het Air topic vermelde ik net dat ik niet altijd goed opschiet met de Face ID feature van m'n iPhone. Dat ik vaak m'n code moet ingeven en graag terug touch ID had gehad.

Nu is de pro enkel beschikbaar met Face ID. Aangezien een Touch ID sensor prima in de power knop kan, en apple het nu al op verschillende iPad heeft gebruik, vind ik het bijzonder jammer dat de pro lijn niet en Face ID, en Touch ID heeft.

Aan de andere kant is het weinig waarschijnlijk dat ik met m'n zonnebril op de iPad zal gebruiken. Of iets zal willen checken vanuit een scherpe hoek (iPad plat op tafel, of naast me op op een bijzet tafeltje). Een iPad neem je vaak enkel er bij om ook effectief iets te lezen, te bekijken, dus je kijkt er ook wel naar.

Zijn er hier gebruikers die graag touch ID hadden gehad op hun iPad pro?

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Amos_x schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:18:
Ik wil upgraden naar een iets luxere iPad dan m'n Air 3. Tussen m'n macbook pro, mac mini, iPhone en iPad gebruik ik m'n iPad prive verreweg het meeste. Dus dat is het me wel waard. Het is ook net genoeg 'een computer' (dus naar invoer, workflow toe) dat ik er ook nog redelijk ver mee kom. coordat ik m'n macbook of pc er moet bijnemen. Typen bvb, mailen, internetten, in combinatie met toetsenbordje en muis...

Ik heb nauwelijks de 'pro' features nodig, het gaat me meer om gewoon het 'gevoel', de uxer experience, en gewoon het apparaat met alle 'opties' te kopen.

In het Air topic vermelde ik net dat ik niet altijd goed opschiet met de Face ID feature van m'n iPhone. Dat ik vaak m'n code moet ingeven en graag terug touch ID had gehad.

Nu is de pro enkel beschikbaar met Face ID. Aangezien een Touch ID sensor prima in de power knop kan, en apple het nu al op verschillende iPad heeft gebruik, vind ik het bijzonder jammer dat de pro lijn niet en Face ID, en Touch ID heeft.

Aan de andere kant is het weinig waarschijnlijk dat ik met m'n zonnebril op de iPad zal gebruiken. Of iets zal willen checken vanuit een scherpe hoek (iPad plat op tafel, of naast me op op een bijzet tafeltje). Een iPad neem je vaak enkel er bij om ook effectief iets te lezen, te bekijken, dus je kijkt er ook wel naar.

FaceID op de iPad Pro werkt vanuit alle kanten. Zelf heb ik geen zonnebril om het te testen, maar als je echt moeite hebt met FaceID, dan is de Air 2022 ook een mooie iPad waar je jaren vooruit mee kan. De verschillen zijn dat het een 60hz display heeft, kleiner display, grotere bezels en nog kleine dingen. Het grote voordeel voor jou is dat er TouchID aanwezig is.

 MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - MBP 13 M1/16GB/512GB -  13 Pro Max 512GB SB -  iPad Pro 2018 -  Apple Watch Series 7 RVS 45mm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:10
Amos_x schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:18:

Nee hoor, ik mis Touch ID helemaal niet. Enkele keer zit mijn hand voor de camera en werkt Face ID niet, maar verder werkt het prima.

• Amos_x
MysticX schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 02:55:
[...]

FaceID op de iPad Pro werkt vanuit alle kanten. Zelf heb ik geen zonnebril om het te testen, maar als je echt moeite hebt met FaceID, dan is de Air 2022 ook een mooie iPad waar je jaren vooruit mee kan. De verschillen zijn dat het een 60hz display heeft, kleiner display, grotere bezels en nog kleine dingen. Het grote voordeel voor jou is dat er TouchID aanwezig is.
Klopt. Maar ik vind die 120hz best wel iets wat ik 'wel zou willen'. Geen 'need to have', maar 'nice to have'. Niet in de zin van "60 hz is totaal onaanvaardbaar" en dergelijke hyperbool wat ik hier wel vaker lees ivm telefoons. Ik ben er sowieso niet zo gevoelig voor en heb er waarschijnlijk de 'ogen' niet voor. Maar voor het scrollen van tekst merkte ik het wel.

Sowieso is een iPad Air met 64 Gb voor mij wel volledig onwerkbaar. Dat is een veel harder criterium dan wel of geen 120 hz. Dus de eerste mogelijke iPad Air 5 begint al aan 860 euro. Een 11 inch iPad pro begint dan aan 900 euro. (128GB is wel voldoende). Voor die 40 euro wil ik best wel de extra's. Extra's die ik misschien nu niet ga gebruiken, maar ik vind wel wat casual toepassingen. Ik kan vast wel een beetje experimenteren met die Lidar scanner bvb :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 07:21
Amos_x schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:03:
[...]

Klopt. Maar ik vind die 120hz best wel iets wat ik 'wel zou willen'. Geen 'need to have', maar 'nice to have'. Niet in de zin van "60 hz is totaal onaanvaardbaar" en dergelijke hyperbool wat ik hier wel vaker lees ivm telefoons. Ik ben er sowieso niet zo gevoelig voor en heb er waarschijnlijk de 'ogen' niet voor. Maar voor het scrollen van tekst merkte ik het wel.

Sowieso is een iPad Air met 64 Gb voor mij wel volledig onwerkbaar. Dat is een veel harder criterium dan wel of geen 120 hz. Dus de eerste mogelijke iPad Air 5 begint al aan 860 euro. Een 11 inch iPad pro begint dan aan 900 euro. (128GB is wel voldoende). Voor die 40 euro wil ik best wel de extra's. Extra's die ik misschien nu niet ga gebruiken, maar ik vind wel wat casual toepassingen. Ik kan vast wel een beetje experimenteren met die Lidar scanner bvb :*)
Dat scherm is die €40 meer dan waard imho, ik heb even een andere iPad gehad na mijn Pro en heb em direct terug gestuurd, als je 120hz gewend bent is 60hz een te grote overgang. Dus met die logica moet je juist geen Pro kopen want je kan niet meer terug...

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Kassad Dat je niet meer terugkan vind ik onzin. Je kan altijd genoegen nemen met minder, ook al ben je beter gewend. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18
@Amos_x ik kom van een 10.5 -> 11 en een 12.9 pro maar mis mijn home button/touchID totaal niet.
Tuurlijk werkt het niet lekker als je iPad vlak op tafel ligt, maar zelfs dat valt mij vaak nog mee.

Die paar keer dat ik mijn code moet invoeren is meestal wel mijn dikke vingers voor de camera.
In de auto mijn iPhone 12 unlocken met een zonnebril op is bij mij ook nog nooit een probleem geweest.

Ik weet dus niet wat er bij jou dan mis gaat maar faceID is bij mij iig zelden een probleem,

Nikon D600 | 24-70/f2.8 | 70-200/f2.8 | 50/f1.8 | Panasonic DMC-GM1 | 12-32/f3.5-5.6 | iMac 27" | MacBook Pro 15"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Soepie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:08:
@Amos_x ik kom van een 10.5 -> 11 en een 12.9 pro maar mis mijn home button/touchID totaal niet.
Tuurlijk werkt het niet lekker als je iPad vlak op tafel ligt, maar zelfs dat valt mij vaak nog mee.

Die paar keer dat ik mijn code moet invoeren is meestal wel mijn dikke vingers voor de camera.
In de auto mijn iPhone 12 unlocken met een zonnebril op is bij mij ook nog nooit een probleem geweest.

Ik weet dus niet wat er bij jou dan mis gaat maar faceID is bij mij iig zelden een probleem,
Zowaar, net opnieuw geprobeerd met dezelfde zonnebril op een iPhone 13 en het werkt wel. :X Zit wel binnenshuis, misschien een probleem met fel zonlicht buiten dan? Nu goed, dat is nooit een scenario waarin ik mijn iPad zou gebruiken.

Dus toch maar een iPad pro dan. Hoop sowieso dat de volgende zowel Touch ID als Face ID zal hebben. Ook al werkt Face ID goed (en heb geen reden om daaraan te twijfelen), opties en keuzes zijn altijd positief voor wie een andere manier van verifieren verkiest.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik ga dit jaar ook weer upgraden. Niets aan mijn M1 12,9 is eigenlijk aan vervanging toe behalve de opslag, ik heb nu een 128 GB maar dat is op reis toch wel vaak net niet voldoende met Lightroom en LumaFusion.

Edit: Stiekem hoop ik ook elk jaar weer op een grotere iPad Pro. Met magic Keyboard is het mijn MacBook Pro geworden maar dan is 12,9 soms net te krap.

[Voor 26% gewijzigd door Donstil op 06-05-2022 14:50]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:21
@Donstil Wacht je op de nieuwe of zoek je gewoon meer opslag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:43
Soepie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:08:
Bij mij een heel klein probleem met FaceID (en dan moet ik ook echt zeuren):
Ik heb nogal een hele hoge sterkte met mijn ogen, -16.

Als ik in bed lig heb ik mijn bril af, en om dat wat te kunnen zien moet ik mijn iPhone zowat op mijn neus leggen. Dan kan de camera natuurlijk niet mijn gezicht herkennen :)
Oftewel moet ik mijn pincode intikken.
Als ik TouchID (ook) had gehad, had ik die optie kunnen gebruiken.
Maar dat is echt zeuren :)

Hoop (ooit) dat er een situatie komt dat je ze alle 2 kunt gebruiken, of in de Powerbutton bijvoorbeeld, of dat het scherm je vingerafdruk gelijk kunt scannen (Samsung heeft zoiets toch?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Donstil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:48:
Ik ga dit jaar ook weer upgraden. Niets aan mijn M1 12,9 is eigenlijk aan vervanging toe behalve de opslag, ik heb nu een 128 GB maar dat is op reis toch wel vaak net niet voldoende met Lightroom en LumaFusion.

Edit: Stiekem hoop ik ook elk jaar weer op een grotere iPad Pro. Met magic Keyboard is het mijn MacBook Pro geworden maar dan is 12,9 soms net te krap.
Kan je via usb-c gemakkelijk grote bestanden off-loaden naar externe storage? Wordt usb storage in storage mode gemakkelijk opgepikt in files? En zijn de snelheden goed? Bij een lightning iPad is dat sowieso uitgesloten, maar is wel iets dat ik zou kunnen gaan toepassen op een mogelijke 128Gb iPad
Ryur schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:43:
[...]
Hoop (ooit) dat er een situatie komt dat je ze alle 2 kunt gebruiken, of in de Powerbutton bijvoorbeeld, of dat het scherm je vingerafdruk gelijk kunt scannen (Samsung heeft zoiets toch?)
Dat bedoel ik dus. Apple heeft al powerbuttons met Touch ID op (iPad mini en iPad Air?) dus het is zeker mogelijk. Onder scherm hoeft voor mij zelfs niet. Op een iPhone zou het zeker handig zijn. Op m'n iPhone mini ligt m'n duim heel natuurlijk ter hoogte van de powerknop...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronvgs schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:12:
@Donstil Wacht je op de nieuwe of zoek je gewoon meer opslag?
Nou ik zoek eigenlijk meer opslag maar wacht toch even op de nieuwe voor de zekerheid.

Doe het nu met een externe SSD, opzich wel te doen maar meer opslag zou wel fijner zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Amos_x schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Kan je via usb-c gemakkelijk grote bestanden off-loaden naar externe storage? Wordt usb storage in storage mode gemakkelijk opgepikt in files? En zijn de snelheden goed? Bij een lightning iPad is dat sowieso uitgesloten, maar is wel iets dat ik zou kunnen gaan toepassen op een mogelijke 128Gb iPad
Ja is wel te doen hoor, heb een externe SSD voor de iPad en een Anker hub met 2x USB-A, 2x USB-C en SD erop.

Dan sluit ik de hub aan op de iPad. Voeding op het magickeyboard, Sd en SSD aan de hub.

Snelheden zijn prima, geen harde testen gedaan maar SD (64gb 250MB/s kaartjes) kaart legen op iPad voelt niet langzamer dan op MacBook Pro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Donstil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Ja is wel te doen hoor, heb een externe SSD voor de iPad en een Anker hub met 2x USB-A, 2x USB-C en SD erop.
Moet de externe opslag powered zijn via de hub dan? Of kan hij een SSD'tje (of usb stick eventueel) poweren via de poort? Toch een stuk handiger. Tenzij je het hebt over een meer 'vaste' opstelling waarbij de iPad continu aan de lader hangt op z'n dock/magic keyboard, etc.. Een iPad blijft in mijn workflow toch nog het meest 'untethered'/mobiel, dus zou mooi zijn mocht het gewoon unpowered kunnen.

Iets anders. Heb een mooi budget waarmee ik met wat fiscale kortingen en dergeoliljke een iPad kan bestellen. Ben dus een nette (niet te overdreven) iPad pro aan het uitzoeken met accessoires.

Nu bedacht ik me net het volgende: inderdaad, de iPad pro heeft tegenwoordig een usb-c aansluiting.
Dat is met veel gejuig en jubilatie onthaald door techies allerhande.

Ik ga me hier niet populair maken :+ maar ik heb toch een sterke voorkeur voor de lightning connector (behalve de penibele snelheden :X )

Lightning heb ik op tientallen producten nog NOOIT een probleem mee gehad. Een erg solide, sterke connector als ik eerlijk ben. Goede toleranties, een simpele 'male-female' connectie, waar je de female kant met een tandenstokertje (of fijn borsteltje) erg gemakkelijk kan proper houden. Of zo'n rubber stopje erop (10 voor een euro op amazon)

Nu met usb-c zit er nog een deeltje 'male' in de 'female' connector. (dat centrale lipje)

Dus:
  • minder gemakkelijk proper te maken. Eerlijk, ik heb nog nooit aangedurfd iets in die poortjes te steken. Nu zit m'n macbook ook niet in m'n broekzak, dus niet nodig.
  • Breekbaarder? Dat lipje in de female connector?
  • Heb al wat kennissen die voor hun telefoons een dure reparatie aan de usb-c poort hebben gedaan omwille van niet meer kunnen laden (geen wireless charging).
  • Door dat lipje ga je ook niet zo gemakkelijk een rubber 'stopje' vinden om er in te douwen?
  • En als laatste, de iPad heeft maar 1 usb-c poort. Een iPad is nauwelijks reviseerbaar. Kan je niet zomaar open doen om de usb-c te reviseren/vervangen. Kapot = kapot en hele iPad naar de vuilnis door 1 poortje. Niet meer laden, niets meer. Mijn macbook heeft er vier, dus kan er op de levensduur wel een aantal missen...
Ik vind dit persoonlijk toch een erg jammere potentiele "point of failure". Een poortje van 20 cent in bulk aankoop die je hele iPad van 1000 euro onbruikbaar kan maken. En ik heb slechte ervaringen met apple garanties/verantwoordelijkheid nemen. Een poortje zal ook wel vaak pas na >2 jaar potentieel falen.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33

Aiii

何これ

Het is een stekkertje dat ik in een poortje stop. Het werkt en het is veel moderner dan de lightning-standaard.

Ik hoef nu tenminste geen dure proprietary dongles meer te kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amos_x
Aiii schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Het is een stekkertje dat ik in een poortje stop. Het werkt en het is veel moderner dan de lightning-standaard.

Ik hoef nu tenminste geen dure proprietary dongles meer te kopen.
Tja, zo kan je alles reduceren natuurlijk. :z Ben verheugd dat je nog nooit een usb-c poortje gesloopt hebt.

Het is een feit dat sommige stekkers, door ontwerp, in meer of mindere mate fysieke nadelen of voordelen hebben. De fysieke kant van de poort dus, niet hoe 'modern' het is en wat je er allemaal over kan sturen.

Het gaat over, al dan niet terecht, duurzaamheid, en dat is niet zomaar een loze opmerking. Dat het moderner is prima, dat geef ik graag toe. Dat het (veel) fragieler is, is ook gewoon een feit (lees maar even rond op verschillende fora over verschillende apparaten)

Ik begrijp dat er een heel leger usb-c voorstanders is. Maar wat heb je aan 'modern' als je persoonlijk verder niets gebruikt van de usb-c spec, of als apple het niet implementeert op z'n poort. In mijn geval doe ik nauwelijks aan data overdracht over die poort. En nog minder aan video wegens de berucht beperkte en "nerfed" video output mogelijkheden van elke iPad (met opzet door apple zo geconfigureerd). Dus is het in mijn gebruik louter een laad-poort. Dan heb je niets aan 'hoe modern' het is.

Ik zit ook diep in het apple ecosysteem. Lightning kabeltjes heb ik er tientallen van. Ik ga zoals de meesten op de frontpage ook helemaal niet in een hysterische kramp omdat ik 1 extra kabeltje moet meenemen. Die ik sowieso toch nodig heb voor m'n iPhone en airpods, dus geen punt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Moet de externe opslag powered zijn via de hub dan? Of kan hij een SSD'tje (of usb stick eventueel) poweren via de poort? Toch een stuk handiger. Tenzij je het hebt over een meer 'vaste' opstelling waarbij de iPad continu aan de lader hangt op z'n dock/magic keyboard, etc.. Een iPad blijft in mijn workflow toch nog het meest 'untethered'/mobiel, dus zou mooi zijn mocht het gewoon unpowered kunnen.
Is powered USB disken nog een ding? Want vroeger had je dat met 3,5” wel maar heb ze eigenlijk al jaren niet meer gezien. SSD krijgt zijn voeding in ieder geval gewoon vanaf de iPad.

Wat ik in mijn voorbeeld bedoelde was de power op het Magic Keyboard zodat de USB-C/Lightning poort van de iPad vrij blijft voor het dock. Eventueel kan je in het dock ook USB-C aansluiten op de PD poort die er ook nog opzit.

Ik heb overigens deze

[Voor 6% gewijzigd door Donstil op 09-05-2022 12:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:34:
[...]

Tja, zo kan je alles reduceren natuurlijk. :z Ben verheugd dat je nog nooit een usb-c poortje gesloopt hebt.

Het is een feit dat sommige stekkers, door ontwerp, in meer of mindere mate fysieke nadelen of voordelen hebben. De fysieke kant van de poort dus, niet hoe 'modern' het is en wat je er allemaal over kan sturen.

Het gaat over, al dan niet terecht, duurzaamheid, en dat is niet zomaar een loze opmerking. Dat het moderner is prima, dat geef ik graag toe. Dat het (veel) fragieler is, is ook gewoon een feit (lees maar even rond op verschillende fora over verschillende apparaten)

Ik begrijp dat er een heel leger usb-c voorstanders is. Maar wat heb je aan 'modern' als je persoonlijk verder niets gebruikt van de usb-c spec, of als apple het niet implementeert op z'n poort. In mijn geval doe ik nauwelijks aan data overdracht over die poort. En nog minder aan video wegens de berucht beperkte en "nerfed" video output mogelijkheden van elke iPad (met opzet door apple zo geconfigureerd). Dus is het in mijn gebruik louter een laad-poort. Dan heb je niets aan 'hoe modern' het is.

Ik zit ook diep in het apple ecosysteem. Lightning kabeltjes heb ik er tientallen van. Ik ga zoals de meesten op de frontpage ook helemaal niet in een hysterische kramp omdat ik 1 extra kabeltje moet meenemen. Die ik sowieso toch nodig heb voor m'n iPhone en airpods, dus geen punt.
Even wachten op de volgende iPad dan, die krijgt volgens de geruchten MagSafe om op te laden.
Niet dat ik de USB-C poort van de iPad zelf als fragiel ervaar maar mocht dat een ding voor je zijn dan is MagSafe in het achterhoofd houden wel een goeie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-08 10:20
Goede external monitor support/en muis support in externe werkomgevingen zou de iPad echt afmaken naar mijn idee.. het apparaat is zo “onaf” op dit moment om er een serieus werk apparaat van te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nou die API’s liggen er wel, alleen de developers doen er helaas vrij weinig mee.

Wat mis je nog aan muis support? Heb met het magic keyboard niet het idee dat ze daar echt veel hebben laten liggen.

[Voor 41% gewijzigd door Donstil op 15-05-2022 12:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:11
WouterL schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:02:
Goede external monitor support/en muis support in externe werkomgevingen zou de iPad echt afmaken naar mijn idee.. het apparaat is zo “onaf” op dit moment om er een serieus werk apparaat van te maken.
Zag hier en daar wat geruchten over Ipad OS pro modes, als ik net zoals mijn MacBook een extern beelscherm kan gebruiken en Logic Pro en folders voor documenten , dan zou ik het serieus gaan overwegen. Zou super zijn een tablet te hebben die ik ook voor werk en music recording kan gebruken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-08 10:20
Vildhjarta schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Zag hier en daar wat geruchten over Ipad OS pro modes, als ik net zoals mijn MacBook een extern beelscherm kan gebruiken en Logic Pro en folders voor documenten , dan zou ik het serieus gaan overwegen. Zou super zijn een tablet te hebben die ik ook voor werk en music recording kan gebruken.
Of om aan te sluiten om fatsoenlijke in een geëmuleerde thuiswerkomgeving te kunnen werken. Full screen modus functie ontbreekt, geheel deel van de thuiswerkomgeving valt weg waardoor 'serieus' werken op het apparaat simpelweg niet mogelijk is. Super jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:52

Nitai

Feels good man

WouterL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Of om aan te sluiten om fatsoenlijke in een geëmuleerde thuiswerkomgeving te kunnen werken. Full screen modus functie ontbreekt, geheel deel van de thuiswerkomgeving valt weg waardoor 'serieus' werken op het apparaat simpelweg niet mogelijk is. Super jammer.
Gebruik je VMWare Horizon? Full screen werkt gewoon goed op de iPad, al heb ik niet een externe display hierop aangesloten. Ook bij m'n andere werkgever hebben ze Citrix, dat werkt ook prima op m'n iPad Pro.

Vinnu#2173 | Thats all folks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
Nitai schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:43:
[...]
Ook bij m'n andere werkgever hebben ze Citrix, dat werkt ook prima op m'n iPad Pro.
De laatste tijd heb ik issues dat het magic keyboard geen hoofdletters meer door stuurt naar de Citrix client, nogal irritant als je een wachtwoord moet typen bijv… ken jij dit euvel ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:52

Nitai

Feels good man

Radiodurans schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:39:
[...]

De laatste tijd heb ik issues dat het magic keyboard geen hoofdletters meer door stuurt naar de Citrix client, nogal irritant als je een wachtwoord moet typen bijv… ken jij dit euvel ?
Nee geen problemen mee. Heb ik begin 2021 wel gehad, maar met een update van de Citrix Client is dat toen verholpen. Welke versie draai je?

Vinnu#2173 | Thats all folks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
Nitai schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Welke versie draai je?
Uiteraard alles auto-up-to-date. Het is een paar maanden geleden begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
wanneer verwachten we nieuwe iPad pro's? Ik kan nog wel even wachten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Amos_x schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:21:
wanneer verwachten we nieuwe iPad pro's? Ik kan nog wel even wachten...
Heel misschien volgende maand tijdens WWDC (daar hoop ik op)?

Anders eind van het jaar.. :P

 MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - MBP 13 M1/16GB/512GB -  13 Pro Max 512GB SB -  iPad Pro 2018 -  Apple Watch Series 7 RVS 45mm

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja ik hoop eigenlijk ook tijdens WWDC.
Niet direct een nieuwe nodig maar heb een geïnteresseerde voor mijn huidige en kan de storage wel gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Dan wacht ik wel nog even, paar weken lukt nog wel met m'n Air 3. Indien niets op WWDC, dan gewoon een pro 11 huidig model. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Als ze de cyclus van 2016 of 2020 aanhouden, zit een refresh in juni er wel in (+-400 dagen), met de cyclus van 2018 en 2019 zal het eerder richting oktober zijn.

https://buyersguide.macrumors.com/#11-iPad-Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Hardware aankondigingen op de WWDC zijn meestal onwaarschijnlijk, maar zelfs als ze komen, dan is een iPad Pro refresh zeer onwaarschijnlijk, een nieuwe MacBook Air en een desktop Mac (waarschijnlijk Mini) zijn de enige waar een klein beetje geruchten over zijn, einde van het jaar voor de iPad Pro zou logischer zijn.

Let wel, dat zal dan waarschijnlijk niet meer dan een M2-chip zijn, verdere upgrades zullen uiterst miniem of niet-bestaand zijn (denk iPad 2018 -> 2020). Mini-LED voor de 11-inch is volgens de laatste geruchten ook zeer onwaarschijnlijk.

Voor @Amos_x je hebt een maand inruiltijd bij bijvoorbeeld bol.com en Coolblue, no questions asked, de WWDC is over een paar weken, just saying ;)

[Voor 10% gewijzigd door Aiii op 20-05-2022 13:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Aiii schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:47:
Hardware aankondigingen op de WWDC zijn meestal onwaarschijnlijk,
Er zijn juist best wel veel hardware aankondigingen geweest de laatste jaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Donstil schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Er zijn juist best wel veel hardware aankondigingen geweest de laatste jaren.
Soms wel, soms niet. Vorig jaar geen. Nogmaals, de geruchten zijn wellicht een MacBook Air en een desktop Mac. Voor de iPad (Pro) zijn er geen geruchten van een refresh deze WWDC, dus zou ik deze ook zeker niet gaan verwachten. Onmogelijk is niets, onwaarschijnlijk is het (helaas) wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Aiii schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Soms wel, soms niet. Vorig jaar geen. Nogmaals, de geruchten zijn wellicht een MacBook Air en een desktop Mac. Voor de iPad (Pro) zijn er geen geruchten van een refresh deze WWDC, dus zou ik deze ook zeker niet gaan verwachten. Onmogelijk is niets, onwaarschijnlijk is het (helaas) wel.
Dat van de geruchten was ook niet mijn punt maar niets kopen zo vlak voor een Keynote is nooit een verkeerd advies, just to be safe.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Al hoop ik tegen beter weten in toch een beetje op een refresh over een paar weken, in 2021 waren er ook nagenoeg geen geruchten dat Apple de M1 chip in de iPad Pro zou stoppen dus er is nog hoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 17:12

Yzord

Undertaker of the Universe

Er vanuit gaande dat de iPad Pro 2020 eenzelfde maat heeft als de 2021 versie heb ik een vraag. Hebben jullie een tip welke screenprotector ik aan kan schaffen? Voor een goede prijs uiteraard. Liefst een glas versie.

Hartelijk dank voor jullie suggesties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 14:08
ik zit te zoeken of ik een 2e hands ipad pro wil kopen. Maar ik ben benieuwd naar de gezondheid van de batterij. Van iphones lees ik overal dat de batterijconditie xx% is. Kan je dat bij de ipad pro ook zien? Ik krijg net van iemand reactie dat de batterij 70% is maar ik vraag me af of hij nu bedoelt dat batterij 70% vol is of dat de batterijconditie nog 70% is.

aanvulling:
als antwoord op mijn vraag krijg ik dit:
Een gloednieuwe iPad heeft een accu met een maximale capaciteit van 100%. Dat betekend dat het volledige vermogen van de accu beschikbaar is (bij de iPad Pro is dat volgens Apple 28,65 wattuur). Naarmate de iPad-accu langer wordt gebruikt lukt het steeds minder goed om de hem volledig op te laden. Het lukt dus niet meer om de maximale batterijcapaciteit te gebruiken. Hoe lager het percentage in deze functie, hoe korter de iPad-batterij mee gaat.
Wij garanderen dus voor al onze refurbished artikelen dat je een product ontvangt wat minimaal een accucapaciteit van 70% heeft.

[Voor 47% gewijzigd door DeRooney op 31-05-2022 10:07]

• Amos_x
Donstil schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:37:
Al hoop ik tegen beter weten in toch een beetje op een refresh over een paar weken, in 2021 waren er ook nagenoeg geen geruchten dat Apple de M1 chip in de iPad Pro zou stoppen dus er is nog hoop.
Volgende week is WWDC en vooralsnog erg weinig geruchten over hardware. De meeste geruchten betreffen software (iOS 16 en iPadOS 16). Als er echt hardware te verwachten was, zou de geruchtenmolen wellicht al iets sneller draaien denk ik.

Hoe dan ook, dat weekje kan er nog wel bij. Op dit moment ga ik zeker geen iPad Pro bestellen. Wellicht dan gewoon de huidige pro na volgende week.

DeRooney schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:37:
ik zit te zoeken of ik een 2e hands ipad pro wil kopen. Maar ik ben benieuwd naar de gezondheid van de batterij. Van iphones lees ik overal dat de batterijconditie xx% is. Kan je dat bij de ipad pro ook zien? Ik krijg net van iemand reactie dat de batterij 70% is maar ik vraag me af of hij nu bedoelt dat batterij 70% vol is of dat de batterijconditie nog 70% is.

aanvulling:

[...]
Naar mijn weten kan je dat niet in settings, op dezelfde plaats waar je dat kan zien op een iPhone. Geen idee waarom eigenlijk. Misschien met 3rd party software dan?

aanvulling:

[...]
Je kunt dat bij een iPad alleen met iets als Coconutbattery zien helaas.
een iPad Pro 2021 met 70% capaciteit lijkt mij nog niet mogelijk maar dat wel kopen zou ik nooit overwegen.

Dan ben je met iemand die zuinig geweest is op zijn pro waarschijnlijk beter af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59

[...]
Via Coconutbattery op een Macbook is dat mogelijk.

Als je een Macbook bezit dan kan je ook een uitgebreide batterijconditie van je iPad zien. Hiervoor moet je :
1. De gratis variant van iMazing installeren
2. Je iPad rechtstreeks op je Macbook aansluiten.
3. iMazing opstarten, je ziet je iPad dan in het lijstje van hardware staan
4. Rechts klikken op je iPad en dan 'Export info'
5. 'Export info' ergens opslaan en via de textviewer openen.
6. Je ziet dan zeer veel info over je iPad en daarbij ook een uitgebreide 'batterij-info'

[Voor 3% gewijzigd door Pierre_nr1 op 02-06-2022 14:13]

• DeRooney
Donstil schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Je kunt dat bij een iPad alleen met iets als Coconutbattery zien helaas.
een iPad Pro 2021 met 70% capaciteit lijkt mij nog niet mogelijk maar dat wel kopen zou ik nooit overwegen.

Dan ben je met iemand die zuinig geweest is op zijn pro waarschijnlijk beter af.
Ze garanderen 70%. van de apple support medewerker begreep ik dat er zelden een accu in een ipad vervangen moet worden.

de ipad is refurbished, 12 maanden garantie
DeRooney schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Ze garanderen 70%. van de apple support medewerker begreep ik dat er zelden een accu in een ipad vervangen moet worden.

de ipad is refurbished, 12 maanden garantie
Ooh rechtstreeks van Apple? Dan zou ik het wel aandurven ja, die dingen zijn altijd wel netjes.

• DeRooney
Nee, niet rechtstreeks van apple. Van een andere verkoper, ik had er nog nooit van gehoord maar zie/lees wel veel positieve reviews.En met een zicht termijn van 14 dagen waarbij op basis van het serienummer wellicht via apple achter de batterij conditie kan komen.

De 819 euro voor een nieuwe is inmiddels al 849,- geworden.
Het gaat nu dus eigenlijk alleen tussen de ipad air 64gb voor 646 of een 2e hands of refurbished 11" ipad pro 256gb wifi voor 750,-.

[Voor 55% gewijzigd door DeRooney op 02-06-2022 15:23]

DeRooney schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:21:
Nee, niet rechtstreeks van apple. Van een andere verkoper, ik had er nog nooit van gehoord maar zie/lees wel veel positieve reviews.En met een zicht termijn van 14 dagen waarbij op basis van het serienummer wellicht via apple achter de batterij conditie kan komen.

De 819 euro voor een nieuwe is inmiddels al 849,- geworden.
Het gaat nu dus eigenlijk alleen tussen de ipad air 64gb voor 646 of een 2e hands of refurbished 11" ipad pro 256gb wifi voor 750,-.
Aah, dat zou ik dan weer niet zo snel doen denk ik. De kans dat er dan door een derde partij mee gerommeld is blijft erg groot. Daar komt ook dat 70% verhaal vandaan denk ik, een iPad met een batterij die nog 70% zou hebben is allang vervangen door Apple. Dat ligt ergens op 85% in het eerste jaar dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
Batterij in een iPad vervangen lijkt me geen eenvoudige klus. Als dat niet door apple zelf gedaan is, zou ik daar mee oppassen.

WWDC duurt een hele week, correct? Maar alle aankondigingen zijn gisteren gebeurd, toch? Geen upgrade voor de iPad Pro dus? Geen probleem verder, maar dan weet ik dat ik zonder voorbehoud kan bestellen en niet langer hoef te wachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Amos_x
De nieuwe iPad Pro's komen op zeker in oktober. (Aankondiging in loop van september zoals dit al jaren is)

[Voor 11% gewijzigd door RoRoNL op 07-06-2022 14:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-08 09:39
RoRoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:02:
@Amos_x
De nieuwe iPad Pro's komen op zeker in oktober. (Aankondiging in loop van september zoals dit al jaren is)
Dit is zeker niet al jaren zo. Ipad pro 2021 is op 21 mei uitgekomen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:02

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Phyraxz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Plus in 2019 was er geen nieuwe :P

Vivid || tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Phyraxz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Sorry, I stand corrected.
Haalde het waarschijnlijk door elkaar met de reguliere iPad's..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
RoRoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:02:
@Amos_x
Oktober is nog ver, dus persoonlijk geen probleem voor mij om nu te bestellen. Heb ik er toch 5 maand plezier van, bijna een half jaar dus. Anders kan je blijven uitstellen :) Toch bedankt voor de informatie. Een iPad blijft ook jaaaaren goed, langer dan een iPhone, dus daarvoor hoef je ook niet erg nauw naar de release cycles te kijken.

Trouwens, de rumors stellen ook dat de achterkant volledig glas wordt? Weet niet of ik daar blij van wordt :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Met de aankondiging van Stage manager en de nieuwe ondersteuning van externe schermen in iPadOS16 op WWDC 2022 lijkt het er eindelijk gebruik gemaakt gaat worden van de ruwe power van de M1. Misschien wordt het toch nog wat met de IPP :P Ik blijf dromen van een moment dat de iPad Pro een alternatief zou kunnen vormen van mijn MBA...

Ik doe dat nu een jaartje of 2 en gaat eigenlijk best wel prima sinds ik het Magic Keyboard kocht is het mijn main device geworden, enige wat er nog niet op kan is FinalCut en daar heb ik dus nog MacOS voor nodig. Verder ben ik helemaal om.

- Raw foto en video bewerken
- Foto management.
- Mail en Safari
- NAS / Firewall onderhoud.
- Switches en Raspberryi's via Terminal.
- Teams en outlook
- En natuurlijk alle vormen van content consumptie.

Eigenlijk niets meer wat niet kan tegenwoordig.

Edit: Wel zou ik zo af en toe een groter scherm wensen onderweg, maar daarvoor is de Air of 14" pro ook niet echt geschikt. Als ze een 16" iPad Pro uitbrengen zou ik helemaal in mijn nopjes zijn bijvoorbeeld :P

[Voor 18% gewijzigd door Donstil op 09-06-2022 10:52]

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:50:
Ik doe dat nu een jaartje of 2 en gaat eigenlijk best wel prima sinds ik het Magic Keyboard kocht is het mijn main device geworden, enige wat er nog niet op kan is FinalCut en daar heb ik dus nog MacOS voor nodig. Verder ben ik helemaal om.

- Raw foto en video bewerken
- Foto management.
- Mail en Safari
- NAS / Firewall onderhoud.
- Switches en Raspberryi's via Terminal.
- Teams en outlook
- En natuurlijk alle vormen van content consumptie.

Eigenlijk niets meer wat niet kan tegenwoordig.

Edit: Wel zou ik zo af en toe een groter scherm wensen onderweg, maar daarvoor is de Air of 14" pro ook niet echt geschikt. Als ze een 16" iPad Pro uitbrengen zou ik helemaal in mijn nopjes zijn bijvoorbeeld :P
Omdat alles fullscreen is kom ik op de een of andere manier niet in mijn workflow. Ik heb altijd meerdere dingen naast en over elkaar staan. Ook denk ik dat ik het grote trackpad van mijn MBA ga missen.
Het enige betere aan mijn IPP tov mijn MBA is (handsdown) het scherm, maar ja de ingebouwde stand van de MBA wint het dan meestal alsnog ;) MBA staat namelijk mooi stabiel op mijn schoot/op mijn buik als ik in bed lig. IPP is hier alleen in gebruik voor lezen van de krant en mee op vakantie voor media consumptie. Wat mij trouwens ook irriteert aan de IPP is dat de accu zo snel leeg loopt als ie 'uit' staat, daar heeft de MBA een stuk minder last van.

(NB ik heb geen Magic KB en gebruik mijn IPP alleen prive ;) )

Enneuh 16" iPad.... De 12.9 is al niet te gebruiken als tablet vanwege zijn gewicht en afmeting; jij wilt gewoon een MBP 16" met touchscreen denk ik ;)

[Voor 4% gewijzigd door Tomba op 09-06-2022 11:10]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:43
Amos_x schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:16:
WWDC duurt een hele week, correct? Maar alle aankondigingen zijn gisteren gebeurd, toch? Geen upgrade voor de iPad Pro dus? Geen probleem verder, maar dan weet ik dat ik zonder voorbehoud kan bestellen en niet langer hoef te wachten.
WWDC is voor ontwikkelaars vooral :)
Er wordt genoeg nieuws aangekondigd, maar dat is voor consumenten niet interessant.
Zo was een aantal jaar geleden een van de headlines dat Swift werd aangekondigd.

Maar alleen de keynote van de eerste dag is interessant voor consumenten want daar worden de niet-ontwikkelaar dingen aangekondigd.
Dus nee, een upgrade voor de iPad Pro verwacht ik bij de volgende keynote pas.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:25
Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Omdat alles fullscreen is kom ik op de een of andere manier niet in mijn workflow. Ik heb altijd meerdere dingen naast en over elkaar staan. Ook denk ik dat ik het grote trackpad van mijn MBA ga missen.
Het enige betere aan mijn IPP tov mijn MBA is (handsdown) het scherm, maar ja de ingebouwde stand van de MBA wint het dan meestal alsnog ;) MBA staat namelijk mooi stabiel op mijn schoot/op mijn buik als ik in bed lig. IPP is hier alleen in gebruik voor lezen van de krant en mee op vakantie voor media consumptie. Wat mij trouwens ook irriteert aan de IPP is dat de accu zo snel leeg loopt als ie 'uit' staat, daar heeft de MBA een stuk minder last van.

Enneuh 16" iPad.... De 12.9 is al niet te gebruiken als tablet vanwege zijn gewicht en afmeting; jij wilt gewoon een MBP 16" met touchscreen denk ik ;)
Probeer het eens met magic KB. Dat is voor mij de gamechanger. Mocht het niet bevallen verkoop je hem weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

giantgiantus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Probeer het eens met magic KB. Dat is voor mij de gamechanger. Mocht het niet bevallen verkoop je hem weer.
Ook dan blijft t een apparaat met minder goed toetsenbord, kleinere touchpad en een OS dat niet geschikt is voor gebruik met meerdere apps tegelijk op scherm en niet voor externe schermen (helaas) dus ik hou die 400€ nog even in mijn zak ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
[...]

Haha ja maar dan wel met een soort van iPadOS Hybrid ofz erop.
Moet wel zeggen dat ik de iPad eigenlijk niet meer als tablet gebruik sinds ik het magic keyboard heb, de keren dat ik dat nog gedaan heb zijn wel op 1 hand te tellen denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Ook dan blijft t een apparaat met minder goed toetsenbord, kleinere touchpad en een OS dat niet geschikt is voor gebruik met meerdere apps tegelijk op scherm en niet voor externe schermen (helaas) dus ik hou die 400€ nog even in mijn zak ;)
Minder keyboard zou ik niet durven zeggen eigenlijk, die van de vorige Macbook Air's zijn echt niet beter.
Touchpad is logischerwijs wel wat kleiner idd, maar dat is eerder een kwestie van wennen dan echt een technisch gebrek en voor mijn persoonlijke workflow (foto's bewerken bijvoorbeeld) wint de pencil die battle hands down.

FullScreen apps moet je wel liggen idd, voor mij persoonlijk is dat op 13" niet echt een probleem merk ik.
Af en toe heb ik teams open naast wat anders maar meestal gewoon 1 app per keer, je wisselt toch snel zat als je de gestures een beetje in je hoofd hebt zitten.

[Voor 5% gewijzigd door Donstil op 09-06-2022 13:29]

giantgiantus schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Ja hier ook, dat tilde de iPad echt naar een ander niveau.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Moet wel zeggen dat ik de iPad eigenlijk niet meer als tablet gebruik sinds ik het magic keyboard heb, de keren dat ik dat nog gedaan heb zijn wel op 1 hand te tellen denk ik.
Hahaha ik gebruik m ook niet als tablet, daar is ie te groot/zwaar voor ;) Ik heb de 12.9 gekocht als vervanging van mijn 10.5 Pro :> omdat ik heel graag het MiniLED scherm wilde. Subliem beeld maar ja de trade-off is wel het formaat en het gewicht.
Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Minder keyboard zou ik niet durven zeggen eigenlijk, die van de vorige Macbook Air's zijn echt niet beter.
Touchpad is logischerwijs wel wat kleiner idd, maar dat is eerder een kwestie van wennen dan echt een technisch gebrek en voor mijn persoonlijke workflow (foto's bewerken bijvoorbeeld) wint de pencil die battle hands down.

FullScreen apps moet je wel liggen idd, voor mij persoonlijk is dat op 13" niet echt een probleem merk ik.
Af en toe heb ik teams open naast wat anders maar meestal gewoon 1 app per keer, je wisselt toch snel zat als je de gestures een beetje in je hoofd hebt zitten.
Zoals gezegd heb ik zelf geen MK dus het is een beetje hearsay. Het toetsenbord op mijn MBA M1 is misschien wel het fijnste (laptop) toetsenbord waar ik ooit mee gewerkt heb.
Ik bewerk geen foto's en tekenen blijk ik ook geen talent voor te hebben. Which reminds me, ik moet mijn Apple Pencil 2 maar eens gaan verpatsen ;)

Gestures is wat me over heeft doen stappen van Windows naar MacOS. Had via het werk al een tijd een MBP (eerst een 2016, nu een 2018 dus wel Intel) en die gestures zijn echt top. Voor zover ik kan zien zijn die er ook op iPadOS dus das echt super.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amos_x
Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:20:
Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:26:
[...]
en voor mijn persoonlijke workflow (foto's bewerken bijvoorbeeld) wint de pencil die battle hands down.
Hoe gebruik je dan de stylus? Met de arm zwevend naar een iPad die in de MK hangt?
Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:45:

Hahaha ik gebruik m ook niet als tablet, daar is ie te groot/zwaar voor ;) Ik heb de 12.9 gekocht als vervanging van mijn 10.5 Pro :> omdat ik heel graag het MiniLED scherm wilde. Subliem beeld maar ja de trade-off is wel het formaat en het gewicht.
[...]
Ik sta een beetje voor dezelfde keuze. Omdat ik tot nu toe enkel maximaal een iPad air overwoog en kocht, had ik steeds maar 1 keuze in afmeting. Ongeveer 10" (heb nu een Air 3). Ik wil binnenkort toch upgraden (meer uit luxe dan uit noodzaak) en verleg de focus nu naar iPad Pro. En dan heb je ineens 2 keuzes waar ik vroeger niet mee te maken had.

Alles zegt me dat 10-11" genoeg is, maar omdat ik nu toch aan de Pro ga, twijfel ik onwillekeurig toch of ik niet 12,9" moet proberen. Waarschijnlijk niet, maar het knaagt toch een beetje. En nee, ik doe niet aan bestellen, bepotelen, 2 weekjes gebruiken en dan terugsturen. Uit principe vind ik dat maar boertig. Indien het product niet werkt, tot daar aan toe. Dus wil het meteen goed. Ik heb ze in de store wel beiden uitgeprobeerd, en die 12.9" is echt wel groot.

Ik vermoed dat ik net zoals nu de iPad het meest als tablet zou gebruiken.
Vaak plat op een bureau om een document te annoteren => grootte minder belangrijk
Als tablet (in de hand, lezen) = 50% => Grootte wel belangrijk
In een trifold cover staand op tafel om iets te bekijken => grootte minder belangrijk

Wordt vermoedelijk toch de 11" (is ook al iets groter dan een iPad Air 3, dus ik ga er wel iets op vooruit). En toch... :P

Andere vraag (voor ik tot bestellen overga). Nu gebruik ik de iPad vaak in een zo'n typische hard shell trifold cover die je voor 15-20 euro op amazon vindt. Ik heb geen speciaal vakje in m'n tas voor de iPad, en komt vaak in een vak met andere items (oplader, ...) Zonder zo'n hard shell zou ik erg snel niet alleen krassen hebben (minder erg), maar ook deukjes in het boterzachte alumimium.

Ik verwacht echter de volgende iPad iets vaker anders te gebruiken, namelijk met een keyboard. En dan niet een Magic Keyboard, maar een smart keyboard folio (ik zie zelf 0,0 meerwaarde in een MK). Dat wil ik echter enkel erop hebben op dagen dat ik echt bewust die keuze maak om dat keyboard mee te nemen. (vooral omwille van minder handig/meer gewicht)

Maar dat is dus niet echt compatibel met de hard/soft shell trifolds die er niet super makkelijk afgehaald kunnen worden.

Nog iemand die een gelijkaardige workflow en eisen heeft?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Amos_x schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:44:
[...]

[...]

Hoe gebruik je dan de stylus? Met de arm zwevend naar een iPad die in de MK hangt?

[...]

[...]

Ik sta een beetje voor dezelfde keuze. Omdat ik tot nu toe enkel maximaal een iPad air overwoog en kocht, had ik steeds maar 1 keuze in afmeting. Ongeveer 10" (heb nu een Air 3). Ik wil binnenkort toch upgraden (meer uit luxe dan uit noodzaak) en verleg de focus nu naar iPad Pro. En dan heb je ineens 2 keuzes waar ik vroeger niet mee te maken had.

Alles zegt me dat 10-11" genoeg is, maar omdat ik nu toch aan de Pro ga, twijfel ik onwillekeurig toch of ik niet 12,9" moet proberen. Waarschijnlijk niet, maar het knaagt toch een beetje. En nee, ik doe niet aan bestellen, bepotelen, 2 weekjes gebruiken en dan terugsturen. Uit principe vind ik dat maar boertig. Indien het product niet werkt, tot daar aan toe. Dus wil het meteen goed. Ik heb ze in de store wel beiden uitgeprobeerd, en die 12.9" is echt wel groot.

Ik vermoed dat ik net zoals nu de iPad het meest als tablet zou gebruiken.
Vaak plat op een bureau om een document te annoteren => grootte minder belangrijk
Als tablet (in de hand, lezen) = 50% => Grootte wel belangrijk
In een trifold cover staand op tafel om iets te bekijken => grootte minder belangrijk

Wordt vermoedelijk toch de 11" (is ook al iets groter dan een iPad Air 3, dus ik ga er wel iets op vooruit). En toch... :P

Andere vraag (voor ik tot bestellen overga). Nu gebruik ik de iPad vaak in een zo'n typische hard shell trifold cover die je voor 15-20 euro op amazon vindt. Ik heb geen speciaal vakje in m'n tas voor de iPad, en komt vaak in een vak met andere items (oplader, ...) Zonder zo'n hard shell zou ik erg snel niet alleen krassen hebben (minder erg), maar ook deukjes in het boterzachte alumimium.

Ik verwacht echter de volgende iPad iets vaker anders te gebruiken, namelijk met een keyboard. En dan niet een Magic Keyboard, maar een smart keyboard folio (ik zie zelf 0,0 meerwaarde in een MK). Dat wil ik echter enkel erop hebben op dagen dat ik echt bewust die keuze maak om dat keyboard mee te nemen. (vooral omwille van minder handig/meer gewicht)

Maar dat is dus niet echt compatibel met de hard/soft shell trifolds die er niet super makkelijk afgehaald kunnen worden.

Nog iemand die een gelijkaardige workflow en eisen heeft?
Als je ook maar enigszins van plan bent om m als tablet te gebruiken zou ik sowieso geen 12.9” nemen. De Smart Keyboard Folio snap ik niet, als je keyboard bediening hebt wil je denk ik ook direct een touchpad (om dezelfde reden waarom jij @Donstil vraagt hoe hij die pencil dan gebruikt vraag ik me af hoe je gaat typen en dan naar je scherm en terug)

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:50:
[…]

@Donstil
nieuws: Gerucht: Apple werkt aan iPad Pro met 14,1"-scherm en miniledbacklight
Nog even wachten dus en dan kun je stukkie groter

Amos_x schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:44:
[...]

[...]

Yup idd, verrassend stabiel ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Als je ook maar enigszins van plan bent om m als tablet te gebruiken zou ik sowieso geen 12.9” nemen. De Smart Keyboard Folio snap ik niet, als je keyboard bediening hebt wil je denk ik ook direct een touchpad (om dezelfde reden waarom jij @Donstil vraagt hoe hij die pencil dan gebruikt vraag ik me af hoe je gaat typen en dan naar je scherm en terug)
Ik gebruik mijn 12.9 wel (ook) zo: als tablet (en dat vind ik echt persoonlijk of dat gaat of niet, voor de ene zal dat niet of niet goed werken, maar ik heb er geen enkel probleem mee). Ik denk dat ik ook niet terug wil naar een kleiner formaat, groter daarentegen zou ik zeker overwegen…

En ik heb de smart keyboard folio maar ik mis de touchpad helemaal niet. Maar ik gebruik ook geen touchpad op PC, dus misschien ligt het daaraan. Ik heb eigenlijk 3 manieren van werken: ofwel met keyboard en dan gewoon touch inderdaad (zo zit ik nu op de bank), ofwel met een bluetooth muis (zoals ik op mijn pc werk dan), ofwel als tablet met het keyboard omgeklapt en dan tekenen bijvoorbeeld (ik heb nooit geleerd om “zwevend” te tekenen).

In mijn geval zou ik niets beter of sneller kunnen met een touchpad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amos_x
Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Zo sta ik er ook in. Ondanks alle ontwikkelingen en pogingen en allerhande accessoires is een iPad nog geen MacBook, en een MacBook geen iPad. Hoe ver ze naar elkaar toegroeien zal voor iedereen anders aanvoelen. Een lichte office workload kan al bijna exclusief met iPad. Maar ook al is het 90% 'daar', voor die laatste 10% ga je er toch nog je MacBook bijnemen. Ik dan toch...

Die 400 euro om van een iPad iets te maken wat het niet is, is inderdaad absurd. Dan spendeer ik liever die 500 euro extra voor een M1 MacBook air die in promotie vaak al voor 900-950 euro te vinden zijn.

Het gewicht van een Magic keyboard is 600 gram, dat van een MacBook air 1200 gram. Dat verschil voel je niet in je tas. (of thuis) Maar dan heb je wel 2 volledig op zichzelf staande toestellen die elk nog jaren meegaan.

Ik ben groot voorstander van modulariteit, maar de iPad - MK manier overtuigt me niet.

En het is al gezegd, ipv op dat kleine touchpad te pielen kan je al net zo goed je vinger naar het scherm brengen, ver is het niet. Of een goedkoop bluetooth muisje er bij nemen. Na jaren gewenning aan de grote touchpads van de MacBooks kan ik echt niet meer wennen aan touchpads formaatje postzegel. Hoe goed ze ook zijn (en daar twijfel ik niet aan).

En tot dusver doet Apple het uitstekend met het behoud van hun formfactors, dus de voorwaartse en achterwaartse compatibiliteit van hun dure MK is uitstekend. Maar het valt nog maar te bezien hoe lang de iPad in dezelfde behuizingen blijft gemaakt worden. En wat de long-term duurzaamheid is van dat MK.

Een ideale accessoire set voor een iPad is in mijn geval dan ook eerder een plat, licht muisje (optioneel, want touchscreen) en een toetsenbord zoals een keyboard folio (die van apple dan wel). Best of all worlds.

Nogmaals, iedereen staat daar anders in, maar dat is ook de vrijheid die geboden wordt. Afhankelijk van je noden kan je mix-and-matchen zoals je dat zelf wil.
Tomba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Naar mijn mening hoeft keyboard bediening niet noodzakelijk samen te gaan met de nood aan de touchpad. Het ligt er maar net aan waarvoor je dat keyboard wil. In mijn geval enkel om langere sessies mails en tekst te kunnen typen, en dus vaker gewoon m'n iPad er te kunnen bijnemen om wat licht office werk en persoonlijke administratie te doen. (waarom iPad? -> betere batterijduur, hoeft niet aan de lader terwijl ik type, ligt hier toch altijd wel ergens...). Met het on-screen toetsenbord is dat een crime.

De cursor verplaatsen doe ik dan wel via het scherm. En selecteren en dergelijke ook via scherm of keyboard shortcuts.

Ik gebruik nu soms een logitech K380 bordje (als ik thuis ben) met de iPad die er los bij staat. Dat gaat verrassend goed en is voor mij prima, zelfs zonder touchpad. De K380 is wel iets te zwaar (echt een desktop bordje, ook al is 'ie klein) om zomaar mee te nemen.

De ergonomische meerwaarde van de iPad 5cm boven de tafel te laten 'zweven' in de MK is voor mij nul. Ziet er cool uit hoor. Maar ergonomisch verschilt dat niet met 'm gewoon op tafelhoogte zetten. Dat zal het verschil niet maken.

Even de vergelijking maken met een windows laptop met touchscreen. Ik zie non-techies (echt de huis, tuin en keukengebruiker) ook heel vaak naar het scherm gaan om iets aan te klikken. Niet 'muizen' of slepen, of scrollen. Maar iets aanklikken vaak genoeg. Dat vraagt ook niet steeds om met je hand en arm voor het scherm te hangen. Als je ze dan een normale laptop in de handen geeft, zie je ze uit gewoonte toch proberen iets aan te klikken op het scherm. :+ Dus die manier van werken kan volgens mij best.

De stylus gebruiken op een iPad wat op een MG zit, zie ik mezelf niet doen. Als ik de stylus neem, kan ik soms gemakkelijk een half uur bezig zijn. Schetsen, documenten annoteren, nota's nemen. Dat zie ik mezelf niet doen zonder 'steun' voor hand en arm, zoals je normaal gezien zou schrijven op een notitie blok die plat op tafel ligt.

Af en toe een handtekening op een document, met de iPad in de MK, kan wel nog denk ik.
Donstil schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:08:
[...]
Yup idd, verrassend stabiel ook.
Lange sessies? Half uurtje met de stylus schrijven?

Ik zie de volgende vijf jaar nog geen complete synergie tussen iPad en macOS tot stand komen. Of een MacBook met touchscreen. Ik denk dat dit duidelijk is. Apple wil je gewoon extra hardware verkopen. Daar kan ik voor of tegen zijn, maar het is wel de realiteit, en daar heb ik me gewoon bij neergelegd.

Ik zie me binnenkort dan ook niet afwijken van de combo iPad + MacBook. Dus iPad voor iPad gebruik, plus eventueel 'lichte' accessoires voor even snel een tekstje typen on-the-go (smart keyboard folio), en MacBook voor pc zaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Amos_x schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:49:
Lange sessies? Half uurtje met de stylus schrijven?
Ik ben niet echt een schrijver maar "lange sessies" foto bewerken is in ieder geval geen probleem :)

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:39
Amos_x schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:49:
Zo sta ik er ook in. Ondanks alle ontwikkelingen en pogingen en allerhande accessoires is een iPad nog geen MacBook, en een MacBook geen iPad. Hoe ver ze naar elkaar toegroeien zal voor iedereen anders aanvoelen. Een lichte office workload kan al bijna exclusief met iPad. Maar ook al is het 90% 'daar', voor die laatste 10% ga je er toch nog je MacBook bijnemen. Ik dan toch...
Ik heb wel gedacht om een iPad te nemen, maar uiteindelijk toch maar voor een MacBook Air (m1) gekozen.
Wat je zegt, als je dan ook een fatsoenlijk toetsenbord erbij neemt ben je meer kwijt voor een machine die op laptop gebied minder kan. Alleen al het toetsenbord kan niet tippen aan een MacBook toetsenbord.

Ik heb wel een wensenlijstje wat ik zou willen (zoals terminal met root en SU toegang), maar als ze side Londen zouden toestaan en een fatsoenlijke filemanager zouden aanbieden dan zijn mijn grootste bezwaren op zich wel weg. Ik mis bepaalde software die best draait maar waarvan Apple het vertikt het in hun store toe te staan (zoals VM's en Torrent clients).

Die dingen zijn wel op te lossen met een rasberry pi als 'uitbreiding' voor de iPad. Maar dan houd ik mezelf gewoon voor de gek, veel beter dan gewoon een MacBook kopen. En dat ding is nog eens niet eens zoveel groter, zwaarder en niet eens zoveel minder batterij tijd. En nog een pro, een MacBook kan alles wat een gewone computer kan.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:13
Hele topic doorgeakkerd maar toch nog opzoek naar bevestiging. Ik moet voor de zaak (en privé :+ haha!) een nieuwe IPad. In eerste instantie zou het de nieuwe 2022 Air worden i.v.m. M1.
Nu ik verder afweeg en vergelijk kom ik in de Air vs. Pro consternatie terecht.
Ik ga hem niet gebruiken als vervanger van mijn MBP retina 2013, deze word met de tijd vervangen. Ik ga de Ipad wel dagelijks zowel zakelijk als privé gebruiken voor onderstaande doeleinden.

Gebruik zakelijk (ZZP consultant):
factureren / administratie (app of web-based)
formulieren (app of web-based) - foto's maken voor in de formulieren.
Tekenen plattegronden (web-based of op basis van schets met de pencil om later op groot scherm uit te werken)
Office pakket (app)
Mail (app)

Gebruik privé:
Youtube
Surfen
Lightroom (gevorderde gebruiker- gebruik elk weekend - bewerken RAW bestanden)
Photoshop (gevorderde gebruiker- gebruik elk weekend - bewerken RAW bestanden)
krant/boek/tijdschrift lezen.
overige simpel privégebruik.

Ergens diep van binnen weet ik het antwoord denk ik wel, het lijkt erop dat ik een zetje nodig heb.
Wat ik wel een belangrijke vind en wellicht hangt mijn keuze hier wel vanaf: de ondersteuningsperiode. Het is een behoorlijke aanschaf (incl. hoesje, pen enz. toch ruim € 1100,-). In vergelijking met de Air 2022, wordt deze pro even lang ondersteund qua updates?

ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.
Bedankt voor jullie tijd in elk geval

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
@bakkie1985 Als het kan sowieso wachten tot september/oktober. Grote kans dat de pro vernieuwd wordt met een m2 en zo wat verbeteringen. Misschien handig om dat af te wachten. Zeker omdat dan anders de “oude” M1 Pro waarschijnlijk goedkoper wordt als exit model bij bepaalde partijen.

iPad Pro 2017  iPhone 12 Pro Pacific Blue  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokie
Als je kan wachten, zal een nieuw product hoogstwaarschijnlijk altijd langer ondersteund worden dan een ouder product. Maar welke ondersteuning/ondersteuningsperiode verwacht je? Het is redelijk aannemelijk dat er nog wel iOS (security)updates zullen komen voor het 2021 model tot pakweg 2025-2026 en mogelijks nog langer. Is dat voldoende?

Je zal waarschijnlijk niet alle features meer krijgen die het 2025 model gaat krijgen, terwijl het 2022 er daar misschien een paar wel van krijgt krijgt, maar het zou een trendbreuk zijn mocht je in 2025 merken dat je het toestel niet meer kan gebruiken zoals je dat vandaag kan doen. Ik koop persoonlijk altijd op basis van wat iets nu kan doen, en op dat vlak ben ik eigenlijk nog nooit door Apple teleurgesteld. Wat niet wil zeggen dat de toekomst anders kan zijn, maar het lijkt me sterk dat ze gaan beknibbelen op de zaken die jij beschrijft te willen gaan doen.

Ik doe niet aan facturen, plattegronden of formulieren en kan daar dus niets over zeggen (wel tekenen, schetsen), maar al de rest (en meer) doe ik met plezier op mijn iPad. Qua lightroom grijp ik wel makkelijk terug naar Lightroom Classic op mijn desktop als ik thuis ben (waarschijnlijk onterecht, maar daar zit mijn workflow beter in de vingers), maar op locatie kom ik niets tekort.

Ik heb geen MBP of andere laptop (alleen een windows - gaming - desktop) en mijn iPP2021 (met smart keyboard folio en apple pen), en ik heb volgens mij niets anders nodig.

• giantgiantus
@Amos_x ik denk dat je nu duidelijk hebt gemaakt dat jij een iPad niets vind als vervanger voor je laptop.

Er zijn veel anderen die dat wel een prima vervanger vinden met name met het extra toetsenbord.

Jij vind dat toetsenbord te duur, dat is prima. Ik vind het niet zo duur eigenlijk, ook prima toch?

• PrimusIP
giantgiantus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:35:
@Amos_x ik denk dat je nu duidelijk hebt gemaakt dat jij een iPad niets vind als vervanger voor je laptop.

Er zijn veel anderen die dat wel een prima vervanger vinden met name met het extra toetsenbord.
Ligt aan waar je de laptop voor gebruikt.

In het verleden had ik ooit een minilaptop die ik gebruikte voor onderweg of iets opzoeken op de bank. Ik had er Ubuntu op gegooid. Ik gebruikte hem voor browsen en tekstverwerken. Daarnaast had ik thuis een Windows pc. Dat laptopje kun je prima met een iPad vervangen en heb je meer lol aan de iPad, maar je betaalt ook een veelvoud.

Momenteel heb ik een M1 MacBook air als primaire computer. Ik heb geen desktop pc meer in gebruik. Mijn laptop kan (op gaming na, maar dat is een software issue) alles wat ik met die pc deed. Maar dan is die laptop ook nog eens mobiel en licht. En het kan ook alles wat ik met die minilaptop deed. Een iPad kan hem niet vervangen.

Moraal van het verhaal; of een iPad een laptop kan vervangen hangt af van wat je met die laptop doet.

• Tomba

Tomba

PrimusIP schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Ligt aan waar je de laptop voor gebruikt.

In het verleden had ik ooit een minilaptop die ik gebruikte voor onderweg of iets opzoeken op de bank. Ik had er Ubuntu op gegooid. Ik gebruikte hem voor browsen en tekstverwerken. Daarnaast had ik thuis een Windows pc. Dat laptopje kun je prima met een iPad vervangen en heb je meer lol aan de iPad, maar je betaalt ook een veelvoud.

Momenteel heb ik een M1 MacBook air als primaire computer. Ik heb geen desktop pc meer in gebruik. Mijn laptop kan (op gaming na, maar dat is een software issue) alles wat ik met die pc deed. Maar dan is die laptop ook nog eens mobiel en licht. En het kan ook alles wat ik met die minilaptop deed. Een iPad kan hem niet vervangen.

Moraal van het verhaal; of een iPad een laptop kan vervangen hangt af van wat je met die laptop doet.
100% eens, hier ook een M1 Air MacBook die voor mijn workflow alles beter doet dan mijn iPad Pro M1. Enige echt goede aan de iPad is het scherm.

• giantgiantus
Tomba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:01:
[...]

100% eens, hier ook een M1 Air MacBook die voor mijn workflow alles beter doet dan mijn iPad Pro M1. Enige echt goede aan de iPad is het scherm.
Ook bij jou is je voorkeur wel duidelijk.

Mijn bezwaar bij de vocale antigeluid is een beetje dat er hier meer gebruikers zijn die zeggen dat ze wel blij zijn met de iPad icm keyboard. Jullie hebben het keyboard niet en roepen op z’n luidst dat het allemaal niets is. Ik zou denk ik iets bescheidener zijn als ik zelf überhaupt zo’n keyboard niet had.

• bakkie1985
Als ik na een dag verzamelen van data thuiskom kan ik de IPad aansluiten op mijn scherm middels een USB dock waarna ik op de ipad de formulieren compleet kan maken en versturen. Ik heb op de keukentafel altijd een Logitech MX master muis en toetsenbord staan. Ik hoef dus niet altijd de Macbook te pakken.

Bedankt voor een ieders info. Ik ga de pro 2021 vanavond halen 8)

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:08
Sinds ik voor mijn IPad Pro het magic keyboard heb zijn de keren dat ik de iPad los heb gebruikt makkelijk op 1 hand te tellen :)

Ik doe nu 90% van wat ik voorheen op mijn MBP deed. En als ik dan nu de MBP pak dan erger ik mij aan het lompe toetsenbord/trackpad :p

PC : Ryzen 7 5800x / RTX 3080 / 32 GB DDR4 @ 3600

• Tomba

Tomba

giantgiantus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Ook bij jou is je voorkeur wel duidelijk.

Mijn bezwaar bij de vocale antigeluid is een beetje dat er hier meer gebruikers zijn die zeggen dat ze wel blij zijn met de iPad icm keyboard. Jullie hebben het keyboard niet en roepen op z’n luidst dat het allemaal niets is. Ik zou denk ik iets bescheidener zijn als ik zelf überhaupt zo’n keyboard niet had.
Nou ik zou het eerder nuancerend willen noemen ;) De IPP heeft bizar veel potentie maar mist ook erg veel. Office is beperkt tov de iPad versie, touchpad is veel kleiner en je kunt er geen virtualisatie (terwijl t gewoon in de chip zit….) zonder sideloaden op krijgen. Dus als dat (zoals bij mij) zaken zijn die belangrijk zijn in je workflow ben je gauw klaar. En laten we eerlijk zijn, er is in dit topic eerder een vocaal hosanna geluid ook dan antigeluid

Resumé wat mij betreft; als de (kunstmatige) beperkingen je niet in de weg zitten kan de IPP zeker je laptop vervangen, kun je je daarin vinden?

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:29
schumi1986 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:28:
Sinds ik voor mijn IPad Pro het magic keyboard heb zijn de keren dat ik de iPad los heb gebruikt makkelijk op 1 hand te tellen :)

Ik doe nu 90% van wat ik voorheen op mijn MBP deed. En als ik dan nu de MBP pak dan erger ik mij aan het lompe toetsenbord/trackpad :p
Ieder zijn ding. Mijn ervaring is dat wat ik op de Ipad Pro plus Magic Keyboard kan doen voor mijn werk, ik ook en nog beter kan doen op mijn Macbook Air, die daarbij ook nog eens lichter en gemakkelijker is mee te nemen dan een Ipad Pro plus Magic Keyboard, én goedkoper.
Dit is natuurlijk niet het “iPad Pro vs MacBook Air” topic maar ik vind dat echt een onwijs oninteressant product, weet alleen niet zo goed waarom.

Of het macOS is of dat bleedende LCD paneel wat erin zit maar van mij mogen ze het houden.

Edit: Waarschijnlijk wel macOS denk ik, dat begint mij toch wel wat achterhaald te voelen. Gebeurt al jaren niets meer in, doet wat het moet doen en ook prima maar spannend is het allemaal ook niet.

Ik zou voor geen goud de apps op iPadOS willen ruilen voor het “gemak” van macOS in ieder geval (en we weten allemaal dat iOS/iPadOS apps op macOS echt een lachertje zijn).

[Voor 49% gewijzigd door Donstil op 30-06-2022 20:33]

• PrimusIP
Donstil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:21:
Dit is natuurlijk niet het “iPad Pro vs MacBook Air” topic maar ik vind dat echt een onwijs oninteressant product, weet alleen niet zo goed waarom.

Of het macOS is of dat bleedende LCD paneel wat erin zit maar van mij mogen ze het houden.

Edit: Waarschijnlijk wel macOS denk ik, dat begint mij toch wel wat achterhaald te voelen. Gebeurt al jaren niets meer in, doet wat het moet doen en ook prima maar spannend is het allemaal ook niet.

Ik zou voor geen goud de appsv op iPadOS willen ruilen voor het “gemak” van macOS in ieder geval (en we weten allemaal dat iOS/iPadOS apps op macOS echt een lachertje zijn).
Ik ben het wel met je eens dat macos vergeleken met iOS/iPadOS wat ouderwets aanvoelt. En ben ook we met je eens dat Apple veel meer energie in hun iPads en telefoon software steekt. Uitzondering was vorig jaar de ARM transitie. Maar voor dit jaar voelt dat wel opnieuw zo als ik naar macos kijk.
En hoewel ik blij ben met mijn MacBook vind ik de iPad Pro een interessanter product.

Probleem is dat de iPad bepaalde dingen helemaal niet kan die voor mij belangrijk zijn. Die dingen kan ik wel met mijn MacBook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bakkie1985
PrimusIP schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat macos vergeleken met iOS/iPadOS wat ouderwets aanvoelt. En ben ook we met je eens dat Apple veel meer energie in hun iPads en telefoon software steekt. Uitzondering was vorig jaar de ARM transitie. Maar voor dit jaar voelt dat wel opnieuw zo als ik naar macos kijk.
En hoewel ik blij ben met mijn MacBook vind ik de iPad Pro een interessanter product.

Probleem is dat de iPad bepaalde dingen helemaal niet kan die voor mij belangrijk zijn. Die dingen kan ik wel met mijn MacBook.
Kun je voorbeelden noemen?

Ik heb gistermiddag de 11inch pro met apple folio, pen, usb dock en paperlike screenprotector opgehaald.
Wat een verschil t.o.v. mijn iPad 2020 _/-\o_

[Voor 10% gewijzigd door bakkie1985 op 01-07-2022 06:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokie
Ben benieuwd wat je na een tijdje vindt van de paperlike protector… Die van mij zijn vrij snel één grote kraspartij, ze doen de screen estate toch een beetje te niet en of het nu echt een groot verschil maakt qua gevoel (voor mij voelt het toch niet zoals op papier tekenen)…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:21:

Ik zou voor geen goud de apps op iPadOS willen ruilen voor het “gemak” van macOS in ieder geval (en we weten allemaal dat iOS/iPadOS apps op macOS echt een lachertje zijn).
Op zich ben ik het wel met je eens, buiten af en toe een nieuw likje verf verandert er weinig en het feit dat dat het ‘draai iPadOS/iOS apps op je Mac’ totaal niet uit de verf is gekomen is inderdaad wel absurd. Maar de meerwaarden (zie mijn eerdere post ;) ) zorgen ervoor dat ik alsnog mijn MacBook pak ipv de IPP.
Dat gezegd hebbende is er een MK bestelt door ondergetekende om te kijken of dat het grote verschil maakt :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PrimusIP
Die ik niet op iPad kan:
- Virtual machines kunnen draaien.
- Torrent client
- Xcode (de volle versie, met ook dingen als Panda's) en Anaconda
- Een bootable kaartje/USB maken voor bijvoorbeeld Rasberry pi of bijvoorbeeld Windows.
- Die enkele Steam games die Mac wel ondersteunt, of met hulp van Wine.
- Calibre
- Rare willekeurige dingen in de Terminal doen, voor formatteren van een schijfje, bestanden splitsen, etc.

En daarnaast zijn er wat dingen die wel kunnen, maar wat minder fijn is, zoals op gebied van file managing (Finder).

Als Apple side loading zou toestaan, zou een deel van mijn problemen denk ik wel opgelost zijn, of kun je work arounds maken. Ik zou dan een torrent client prettig vinden en Calibre. En daarnaast kan ik een hoop van die andere dingen vanuit een Linux VM wel doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
PrimusIP schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:46:
[...]

Die ik niet op iPad kan:
- Virtual machines kunnen draaien.
- Torrent client
- Xcode (de volle versie, met ook dingen als Panda's) en Anaconda
- Een bootable kaartje/USB maken voor bijvoorbeeld Rasberry pi of bijvoorbeeld Windows.
- Die enkele Steam games die Mac wel ondersteunt, of met hulp van Wine.
- Calibre
- Rare willekeurige dingen in de Terminal doen, voor formatteren van een schijfje, bestanden splitsen, etc.

En daarnaast zijn er wat dingen die wel kunnen, maar wat minder fijn is, zoals op gebied van file managing (Finder).

Als Apple side loading zou toestaan, zou een deel van mijn problemen denk ik wel opgelost zijn, of kun je work arounds maken. Ik zou dan een torrent client prettig vinden en Calibre. En daarnaast kan ik een hoop van die andere dingen vanuit een Linux VM wel doen.
Terminal zaken (headless servers benaderen voornamelijk) doe ik overigens met Termius, dat is een fijne “terminal” cliënt voor iOS/iPadOS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Terminal zaken (headless servers benaderen voornamelijk) doe ik overigens met Termius, dat is een fijne “terminal” cliënt voor iOS/iPadOS
Das een SSH cliënt, denk dat hier de lokale terminal bedoeld wordt door @PrimusIP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe iPad en dan is de keuze tussen een iPad Air 2022 of iPad Pro 11” 2020 Refurbished. Ik weet dat de laatste een oudere processor heeft, maar wel 120Hz ProMotion, FaceID en betere stevigheid.

Is er een reden om toch niet voor dit 2 jaar oude model te kiezen? Wordt gebruikt op de bank te surfen en in bed om tv te kijken. Beetje als optie tussen iPhone 12 Pro en MacBook Air in.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

Acties:
  • +1Henk 'm!
THE_BASE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:08:
Ik ben op zoek naar een nieuwe iPad en dan is de keuze tussen een iPad Air 2022 of iPad Pro 11” 2020 Refurbished. Ik weet dat de laatste een oudere processor heeft, maar wel 120Hz ProMotion, FaceID en betere stevigheid.

Is er een reden om toch niet voor dit 2 jaar oude model te kiezen? Wordt gebruikt op de bank te surfen en in bed om tv te kijken. Beetje als optie tussen iPhone 12 Pro en MacBook Air in.
Nou dit is het iPad Pro 2021 model topic eigenlijk.

Maar ik kan persoonlijk niet meer zonder 120Hz, dus een iPad Air valt daarom voor mij persoonlijk af maar aangezien jij een 12pro en een Air hebt ben je misschien nog niet zo “verziekt” en dan is de iPad Air wel de betere keuze vanwege de M1 chip denk ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Nou dit is het iPad Pro 2021 model topic eigenlijk.

Maar ik kan persoonlijk niet meer zonder 120Hz, dus een iPad Air valt daarom voor mij persoonlijk af maar aangezien jij een 12pro en een Air hebt ben je misschien nog niet zo “verziekt” en dan is de iPad Air wel de betere keuze vanwege de M1 chip denk ik
True, maar dacht dat hier wellicht gebruikers zitten met een voorgeschiedenis met de voorgaande iPad Pro. :)

Ik ga straks wel een iPhone 14 Pro halen, dus ik zou die kant op kunnen beredeneren. In elk geval bedankt voor je antwoord!

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

• PrimusIP
Donstil schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:48:
[...]

Ik heb geen iPad, maar herken wel wat je zegt met IOS. Kom je een eind mee. Klopt wat Tomba zegt. Het gaat vooral om lokaal gebruik. Ik heb het trouwens heel zelden nodig hoor, maar toch fijn dat het op die momenten kan.
PrimusIP schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:54:
[...]

Ik heb geen iPad, maar herken wel wat je zegt met IOS. Kom je een eind mee. Klopt wat Tomba zegt. Het gaat vooral om lokaal gebruik. Ik heb het trouwens heel zelden nodig hoor, maar toch fijn dat het op die momenten kan.
Ah zo, daar is het gewoon het OS niet voor.

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Dat gezegd hebbende is er een MK bestelt door ondergetekende om te kijken of dat het grote verschil maakt :p
Nou hij is binnen, even wachten tot de iPad opgeladen is (wat loopt dat ding toch snel leeg als je m niet gebruikt :p)
Eerste reactie: damn wat is dat keyboard zwaar…

[eerste indrukken]
  • Fijn dat alle MacOS gestures lijken te werken!
  • De touchpad is echt wel klein(of ja vooral ‘laag’) vergeleken met mijn MBA
  • Het scherm is wel stuk beter dan mijn MBA (deuh)
  • Ik mis de functie toetsen die ik op mijn MBA heb
  • Hij blijft een stuk beter staan dan ik verwachtte (natuurlijk mede omdat t keyboard zelf zoals gezegd behoorlijk aan t gewicht is)
  • Handig zo’n extra USB aansluiting :)
@Donstil ziet er toch wel strak uit moet ik toegeven :p Ik sluit niet uit dat t een blijvertje is :p

[Voor 60% gewijzigd door Tomba op 21-07-2022 20:16]

Tomba schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:03:
[...]
@Donstil ziet er toch wel strak uit moet ik toegeven :p Ik sluit niet uit dat t een blijvertje is :p
[Afbeelding]
Aah nice. Vind de witte ook wel fraai ja, stiekem beetje spijt dat ik een donkere genomen heb.

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Aah nice. Vind de witte ook wel fraai ja, stiekem beetje spijt dat ik een donkere genomen heb.
Snap ik, ergens bang dat ie snel vies wordt maar hij was 110€ goedkoper dan de zwarte dus toen was de keuze snel gemaakt :)
Ook fijn dat het gewoon de VS Engelse is met een normale Enter en Shift :p

Tomba schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Snap ik, ergens bang dat ie snel vies wordt maar hij was 110€ goedkoper dan de zwarte dus toen was de keuze snel gemaakt :)
Ook fijn dat het gewoon de VS Engelse is met een normale Enter en Shift :p
Yes Engels VS all the way! Hier ook en ook op mijn Macs. Nooit aan die verticale enter kunnen wennen.

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee