Acties:
  • +1Henk 'm!

Voorwoord

Allereerst wil ik mededelen dat deze iPad revisie een apart topic heeft gekregen op basis van het advies van de moderators en adminstrators van Apple Talk. Meer informatie over het splitsen van de topics is te vinden onder 'iOS feedback'.

Ten tweede. Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Voor specifieke vragen m.b.t. iPadOS kan men hier terecht. Ben je op zoek naar een andere iPad dan kun je terecht op de volgende plekken: iPad (2020), iPad Mini (2019), iPad Air (2020) en de iPad Pro (2020).

Overzicht

Apple heeft vandaag de krachtigste en meest geavanceerde iPad Pro ooit aangekondigd, waarmee de grenzen van wat mogelijk is op iPad worden verlegd. De toevoeging van de door Apple ontworpen M1-chip zorgt voor een enorme prestatieverbetering, waardoor iPad Pro het snelste apparaat in zijn soort is. De 12,9-inch iPad Pro heeft een nieuw Liquid Retina XDR-display met een extreem dynamisch bereik, waardoor de meest veeleisende HDR-workflows een verbluffende visuele ervaring krijgen met meer levensechte details. De mobiele modellen met 5G bieden een nog snellere draadloze verbinding voor onderweg, en om gebruikers een doorvoersnelheid op professioneel niveau te bieden voor snelle accessoires, biedt iPad Pro nu ook ondersteuning voor Thunderbolt. Daarnaast is de nieuwe Ultra Wide-camera aan de voorkant voorzien van Center Stage, een nieuwe functie waarmee gebruikers automatisch een perfect beeld krijgen voor nog boeiendere videogesprekken. De nieuwe iPad Pro is vanaf vrijdag 30 april te bestellen op apple.com en zal in de tweede helft van mei verkrijgbaar zijn.

Specificaties

Niet alle specificaties worden hieronder benoemd. Alleen de onderscheidende functies t.o.v. andere iPads komen aan bod. Een volledig overzicht van de specificaties is hier te vinden.
  • 11"Liquid Retina-display en 12,9"Liquid Retina XDR‑display met ProMotion-technologie en True Tone
  • M1-chip met Neural Engine
  • 12‑MP groothoek- en 10‑MP ultragroothoekcamera’s
  • TrueDepth-camera met ultragroothoek
  • USB‑C‑connector met ondersteuning voor Thunderbolt/USB 4
  • 5G connectiviteit
  • Compatibel met Apple Pencil (2e generatie)
  • Compatibel met Magic Keyboard en Smart Keyboard Folio

Prijzen, uitvoeringen en opslag

11-inch display
€899,00 128GB Wi-Fi
€1.009,00 256GB Wi-Fi
€1.229,00 512GB Wi-Fi
€1.669,00 1TB Wi-Fi
€2.109,00 2TB Wi-Fi

€1.069 128GB Wi-Fi + Cellular
€1.179,00 256GB Wi-Fi + Cellular
€1.399,00 512GB Wi-Fi + Cellular
€1.839,00 1TB Wi-Fi + Cellular
€2.279,00 1TB Wi-Fi + Cellular
12,9-inch display
€1.219,00 128GB Wi-Fi
€1.329,00 256GB Wi-Fi
€1.549,00 512GB Wi-Fi
€1.989,00 1TB Wi-Fi
€2.429,00 TB Wi-Fi

€1.389,00 128GB Wi-Fi + Cellular
€1.499,00 256GB Wi-Fi + Cellular
€1.719,00 512GB Wi-Fi + Cellular
€2.159,00 1TB Wi-Fi + Cellular
€2.599,00 1TB Wi-Fi + Cellular

Vergelijking

De iPad Pro is hier te vergelijken met de reguliere iPad, de iPad Mini en de iPad Air.

Overige

Meer informatie over accessoires is hier te vinden.

[Voor 30% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!
De 128GB, 256GB en 512GB modellen zullen uitgerust worden met 8GB RAM, en de 1TB en 2TB modellen met 16GB RAM, aldus de Apple website:

[Voor 55% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:21]

Ik ben nu toch wel heel benieuwd hoe WWDC vormgegeven gaat worden voor de iPad Pro / iPadOS. Het lijkt mij toch dat ze de power van dit vernieuwde model ergens voor in willen gaan zetten, bijv. XCode, Final Cut Pro etc.

Spijtig dat de 11" versie geen Mini-LED heeft. De 12.9 inch lijkt mij weer té onpraktisch om ook voor entertainment te gebruiken op de bank.
-SaveMe- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:03:
Nieuwe 12.9" model is een halve mm dikker, maar verder zelfde form factor, right? Passen 2020 modellen cases dan ook op dit model? ook qua camera en pencil uitsparingen? Ik wil eigenlijk graag een silicon case ter bescherming ....
Logitech Launches Combo Touch Keyboard and Trackpad Case for Latest iPads

Logitech geeft aan dat voor hun Combo Touch een nieuwe case aangeraden is, ook al hebben ze er een beschikbaar voor de iPad Pro 2020. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan. Ik denk dat we even moeten afwachten tot reviewers de nieuwe iPad in handen hebben en kunnen beoordelen of het echt nodig is, of dat het ook wel toereikend is met een 2020 case te doen.

Overigens is het Magic Keyboard en de Smart Keyboard Folio van Apple zelf compatible op zowel de oude als nieuwe generatie.

[Voor 12% gewijzigd door robcoenen op 21-04-2021 13:24]

Tomba schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:24:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel RAM er in mijn iPad Pro 2017 of iPad mini 5 zit maar ik heb het idee dat het in ieder geval te weinig is aangezien zowel de Reddit app als Safari steeds reloaden als ik tussen apps switch.

Anyway de belangrijkste vraag die ik eigenlijk heb is hoe laat ik m kan bestellen de 30e ;)
4GB RAM en 3GB RAM.

En (volgens mij) is het meestal 14:00.
Klein detail: Touch ID on New Magic Keyboard Isn't Compatible With M1 iPad Pro

[Voor 90% gewijzigd door robcoenen op 21-04-2021 22:20]

Rake woorden van Mark Gurman over de huidige status van de iPad:
Apple Gives the iPad Hardware Brawn. Now It Needs to Give It Mac Software

Persoonlijk hoeft van mij macOS niet 1-op-1 over geporteerd te worden naar de iPad maar iPadOS is nu toch wel redelijk beperkt voor de hardware die in de iPad Pro's zit. Het verbreden van de horizon van iPadOS zou geen kwaad kunnen.

[Voor 29% gewijzigd door robcoenen op 22-04-2021 13:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!
Tomba schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:03:
[...]

Dat zijn leuke prijsjes; waar heb je die gezien dan?
De 11-inch Pro uit 2020 (Wi-Fi, 128GB) staat nu bijv. voor €637,44 op Amazon. Dus onder de adviesprijs van de 64GB Air.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ter aanvulling. Op Amazon Japan stond vanmorgen de datum van 30 mei

Nu zet Amazon wel vaker place-holders neer die niet de realiteit weergeven. Inmiddels zijn ze weer offline gehaald.
Donstil schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:04:
[...]

Ja dat zal eerder alle twee op 21e zijn.
Ik denk inderdaad dat dit realistischer is :)

[Voor 11% gewijzigd door robcoenen op 26-04-2021 15:37]

honey schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:54:
Hebben mensen ervaring met overstappen van 11 inch naar 12.3 inch?

Ik gebruik nu een 10.5 inch. Het XDR scherm lijkt me een grote upgrade. Ik zou dezelfde prijs betalen als een 12.3 inch als het in een 11 inch jasje kwam, maar helaas. Daarom dat ik nu denk aan een 12.3 inch. Beetje meer ruimte is wel zo fijn, maar ik neem de iPad altijd mee onderweg. Hij is altijd bij me in de rugzak.

Hoe was de overstap? Wende je snel? Is het nu een lastige blok aan het been?
Hoe zet je de iPad in? Lig je er ‘s avonds mee op de bank, heb je hem op je schoot in de trein, werk je er de hele dag mee als primair device etc. ?
MBAMG schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:01:
Goedenavond,

Ander vraagje…ik ben van plan om de 12.9” te pre-orderen, maar twijfel of ik dat bij Apple zal doen of bij Coolblue. Zit er verschil in service als ik ‘m rechtstreeks bij Apple bestel.

Alvast bedankt!
Hierbij wat achtergrond informatie over de rol van Coolblue m.b.t. Apple garantie.

Ze beloven binnen 2 werkdagen gerepareerd op afspraak in de winkel en indien je hem opstuurt binnen 5 werkdagen (gratis opsturen & retour).
The first generation of the Magic Keyboard (A1998) is functionally compatible with the new iPad Pro 12.9-inch (5th generation) with Liquid Retina XDR display. Due to the slightly thicker dimensions of this new iPad Pro, it's possible that the Magic Keyboard may not precisely fit when closed, especially when screen protectors are applied.
Bron
ZiSE schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:04:
[...]

Coolblue doet al een tijdje geen pre-orders meer toch. Bestellen kan normaliter op launch maar verwacht deze ronde niet veel voorraad.
Dat verschilt per product. Voor de iPad Pro is morgen geen pre-order bij Coolblue (en wanneer ze beschikbaar worden is nog onbekend).

[Voor 7% gewijzigd door robcoenen op 29-04-2021 22:17]

MBAMG schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:22:
[...]

Op de website van Coolblue staat een bericht dat de Ipad daar ook te pre-orderen is. Dus extra kans 😉!
Op welke pagina staat dat ze een pre-order gaan doen bij Coolblue? :)
Ik kan alleen het volgende vinden:

(bron - laatst bijgewerkt 29 april 2021 13.56)

[Voor 8% gewijzigd door robcoenen op 30-04-2021 09:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik ben benieuwd wanneer het review embargo van de iPad Pro er af gaat. Ik snap dat de releasedag zich nog niet heeft aangediend maar vind het toch ergens jammer dat we nog geen reviews gezien hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik zou het in ieder geval toejuichen als we volledige desktop apps kunnen verwachten op de iPad.
Als voorbeeld: Microsoft Word, Excel etc. zijn bij lange na nog niet zo compleet als op de desktop (dit hoeft natuurlijk niet per definitie bij Apple te liggen).

Ik kan mij indenken dat dit nog een lichte use-case is, maar er zal ook zeker behoefte zijn vanuit professionele gebruikers voor o.a. Xcode, Final Cut Pro, Logic, Adobe Photoshop (de vaak aangehaalde voorbeelden) etc.

Een macOS-achtig besturingssysteem zou leuk en aardig zijn, maar niet realistisch denk ik, in ieder geval niet binnen korte tijd. Maar het uitbreiden van de functionaliteiten van iPadOS en het verkleinen van de verschillen tussen macOS/iPadOS apps zullen zeker de aandacht hebben van Apple.

[Voor 4% gewijzigd door robcoenen op 10-05-2021 11:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ruwe cijfers / benchmarks zeggen niet alles, maar hierbij een kleine vergelijking (op basis van deze Reddit post)

Leuk ook om de progressie door de jaren heen te zien :)

[Voor 26% gewijzigd door robcoenen op 16-05-2021 17:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

[Voor 57% gewijzigd door robcoenen op 19-05-2021 15:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Donstil schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Voor mij zeker. Ik heb de 2018 en 2020 12,9 ook gehad ...

Snelheid etc heb ik nog niet echt wat van gemerkt maar dat ligt meer aan mijn gebruik schat ik zo in aangezien ik er alleen maar media op geconsumeerd heb.
Hoe ervaar je het verschil tussen het RAM-management van het 2018, 2020 en 2021 model? Ik zie in alle reviews terug komen dat RAM-management belachelijk goed is op de 2021 iPad Pro en dat apps eenvoudig uren stand-by blijven staan, ook de zwaardere apps, terwijl je ondertussen met andere apps aan de slag bent gegaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Jumpman schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Hier een nieuwe 12.9 2020 en 12.9 2021. Het scherm is echt het grote verschil.
Het verschil in zwart-waarden is wel echt groot. _/-\o_
(12,9 2020 tegenover de 12.9 2021)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Valinor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:20:
Jammer dat ik vorige maand niet de ipad pro 11 2020 voor 599 bij BCC niet heb gehaald :'(
Vooral Pepper in de gaten houden. Dit specifieke model zakt zeer regelmatig in prijs (voornamelijk bij Amazon).
ChiLLeR schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:27:
Wow, net de iPad 2021 geïnstalleerd en wat een snelheid zeg, veel sneller en responsiever dan m’n laptop. Super ding :)
Bovenop het feit dat de M1 inderdaad een beest is, draagt het 120Hz scherm ook zeker bij aan het gevoel dat je met een bloedsnel apparaat te maken hebt. :)

[Voor 0% gewijzigd door robcoenen op 14-07-2021 15:05. Reden: M1X gewijzigd naar M1 :)]

Acties:
  • +1Henk 'm!
AiR60 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:49:
Heb nu nog een iPad Air 2 die qua specs ook nog steeds prima meekomt.
Dat zal een leuke overstap worden :)
Veel plezier er mee en ik denk inderdaad dat je met de 11-inch een prima keuze hebt gemaakt qua draagbaarheid.
MrGab schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:33:
Ipad bezitters, ik ben aan het rondneuzen voor een eerste Ipad, heb een Iphone 8 256GB en zie dat je vrij makkelijk de instellingen overneemt en zo ook apps synct tussen je Iphone en Ipad.

Stel dat de IPad minder opslag heeft dan de ruimte op je IPhone hoe werkt dat dan?
Dit i.v.m. de twijfel tussen de Air 64GB en de pro 128 GB.
Mijn IPhone 8 is nu nog onder de 64GB maar kan met wat kaarten van Europa (tom tom app) zomaar oplopen en dan heb je een grotere opslag nodig.
Kan je dan de tomtom(met veel GB's) van je iPad halen of synct de iPad altijd meteen alles met wat je op je IPhone doet (en is het dus een soort kloon van je iPhone)
Ook ben ik benieuwd naar hoe lang je met een AIR of PRO(m1) iPad doet? Dus is de meerwaarde qua levensduur het geld waard....Het is namelijk nogal een uitgave.
Ik gebruik de ipad voor mediagebruik en surfen en spelletjes en zal misschien ook later mijn 5 jaar oude Dell laptop steeds meer vervangen , dus dmv een klein toetsenbord voor de ipad.

Hoe zijn jullie bevindingen hierbij en alvast bedankt!
Je kunt de TomTom app (incl. data) gewoon verwijderen van de iPad (grote kans ook dat je de iPad niet voor navigatie gaat gebruiken). Je kunt inderdaad de apps van je iPhone ook naar je iPad laten downloaden, maar je kunt er ook voor kiezen dit alleen de allereerste keer te doen en dan te verwijderen wat je niet nodig acht op de iPad.

Hoe lang je met een iPad doet? Het ligt er natuurlijk aan hoe zeer je waarde hecht aan de snelheid etc. in de toekomst. In mijn familie heb ik 5 personen die nog altijd met een iPad Air 2 uit 2014 uit de voeten kunnen en welke nog altijd updates krijgen (en minstens t/m september 2022 krijgen). Daarmee komt die iPad dus al uit op 8 jaar support. Qua snelheid (ook al is het natuurlijk geen top model zoals de Pro) is die nog meer dan prima (voor de taken waarvoor ze deze gebruiken).
MrGab schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:21:
[...]

Overigens zie ik overal op de Apple store staan dat ze slechts een jaar garantie bieden, dat lijkt me niet van toepassing toch?
En wie kan mij vertellen hoe je kunt bewijzen dat je in het onderwijs werkt? Iemand wel eens een aankoop via Apple gedaan met onderwijskorting?
Dit betreft de technische garantie. In Nederland mag je, zo ver mij bekend, je 2 jaar lang melden qua garantie bij de verkopende partij.

De onderwijskorting wordt steekproefsgewijs gecheckt a.d.h.v. een studentenkaart.
Kun je dit punt wellicht wat meer uitdiepen? De versie van Excel die aangeboden wordt op iPadOS is (bij lange na) niet zo compleet als de macOS versie namelijk.

Zo is het niet mogelijk om slicers en timelines te gebruiken evenals het toevoegen en updaten van voorwaardelijke opmaak. Ook Pivot tabellen toevoegen kan niet (wel bekijken, vernieuwen, sorteren en filteren op bestaande).

Zeer belangrijk is dat ook macros niet ondersteund worden.

[Voor 32% gewijzigd door robcoenen op 19-09-2021 15:44]

d.castello schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:09:
Ik ben in de race voor een pro 2021 12.9 wellicht ergens een aanbieding of wachten op black friday
Amazon wil nog wel eens (in aanloop naar) Black Friday leuke kortingen gooien op (specifieke) iPad (Pro) modellen :)
Painxiom schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:14:
Onconventionele vraag wellicht maar ik heb de komende maanden tijdelijk een iPad nodig als laptopvervanger voor mn bedrijfsvoering/office taken.
Dit zal circa 3 maanden zijn daarna wil hem weer verkopen en terug naar mijn vaste werkplek.

Derhalve zoek ik naar een waardevaste iPad.
Mijn inschatting is dat de 11 pro een goeie keuze is door de M1 en meer mainstream (en handzamer voor mij) dan de 12,9.

De mini is ook een optie.
De Air zal snel een opvolger kunnen krijgen gezien 2020 model.

5G Cellular heeft de voorkeur maar een hotspot kan ik ook evt gebruiken indien dit voor de resell waarde erg negatief is.

Dus 2 vragen voor een iPad die ik zo waardevast mogelijk over 3 maanden wil verkopen
1) is de Pro 11 een goede keuze
2) 5G doen of niet?
Als je de iPad, na de 3 maanden, voor entertainment wilt gebruiken op de bank, in bed etc. dan is de 11-inch toch een stuk handzamer. De Mini lijkt mij geen goede keuze voor "serieus' kantoorwerk. Bedenk inderdaad dat er wellicht nog een toetsenbord (hoeft niet per definitie een toetsenbord van Apple te zijn) bij komt qua kosten want langdurig werken met een schermtoetsenbord gaat redelijk snel irriteren.
Roos79 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:00:
[...]
Alleen dan de twijfel of er op korte termijn ook weer nieuwe pro’s worden aangekondigd.
Naar verwachting komen er Q3/Q4 dit jaar weer nieuwe iPad Pro revisies.
Verwacht een M2-chip, MagSafe charging, mogelijk reverse wireless charging, een titanium chassis en mogelijk, al worden die geruchten ook ontkracht, een mini-led display voor de 11"
Pagina: 1

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee