Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-08 10:50

Voorwoord

Allereerst wil ik mededelen dat deze iPad revisie een apart topic heeft gekregen op basis van het advies van de moderators en adminstrators van Apple Talk. Meer informatie over het splitsen van de topics is te vinden onder 'iOS feedback'.

Ten tweede. Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Voor specifieke vragen m.b.t. iPadOS kan men hier terecht. Ben je op zoek naar een andere iPad dan kun je terecht op de volgende plekken: iPad (2020), iPad Mini (2019), iPad Air (2020) en de iPad Pro (2020).

Overzicht

Apple heeft vandaag de krachtigste en meest geavanceerde iPad Pro ooit aangekondigd, waarmee de grenzen van wat mogelijk is op iPad worden verlegd. De toevoeging van de door Apple ontworpen M1-chip zorgt voor een enorme prestatieverbetering, waardoor iPad Pro het snelste apparaat in zijn soort is. De 12,9-inch iPad Pro heeft een nieuw Liquid Retina XDR-display met een extreem dynamisch bereik, waardoor de meest veeleisende HDR-workflows een verbluffende visuele ervaring krijgen met meer levensechte details. De mobiele modellen met 5G bieden een nog snellere draadloze verbinding voor onderweg, en om gebruikers een doorvoersnelheid op professioneel niveau te bieden voor snelle accessoires, biedt iPad Pro nu ook ondersteuning voor Thunderbolt. Daarnaast is de nieuwe Ultra Wide-camera aan de voorkant voorzien van Center Stage, een nieuwe functie waarmee gebruikers automatisch een perfect beeld krijgen voor nog boeiendere videogesprekken. De nieuwe iPad Pro is vanaf vrijdag 30 april te bestellen op apple.com en zal in de tweede helft van mei verkrijgbaar zijn.

Specificaties

Niet alle specificaties worden hieronder benoemd. Alleen de onderscheidende functies t.o.v. andere iPads komen aan bod. Een volledig overzicht van de specificaties is hier te vinden.
  • 11"Liquid Retina-display en 12,9"Liquid Retina XDR‑display met ProMotion-technologie en True Tone
  • M1-chip met Neural Engine
  • 12‑MP groothoek- en 10‑MP ultragroothoekcamera’s
  • TrueDepth-camera met ultragroothoek
  • USB‑C‑connector met ondersteuning voor Thunderbolt/USB 4
  • 5G connectiviteit
  • Compatibel met Apple Pencil (2e generatie)
  • Compatibel met Magic Keyboard en Smart Keyboard Folio

Prijzen, uitvoeringen en opslag

11-inch display
€899,00 128GB Wi-Fi
€1.009,00 256GB Wi-Fi
€1.229,00 512GB Wi-Fi
€1.669,00 1TB Wi-Fi
€2.109,00 2TB Wi-Fi

€1.069 128GB Wi-Fi + Cellular
€1.179,00 256GB Wi-Fi + Cellular
€1.399,00 512GB Wi-Fi + Cellular
€1.839,00 1TB Wi-Fi + Cellular
€2.279,00 1TB Wi-Fi + Cellular
12,9-inch display
€1.219,00 128GB Wi-Fi
€1.329,00 256GB Wi-Fi
€1.549,00 512GB Wi-Fi
€1.989,00 1TB Wi-Fi
€2.429,00 TB Wi-Fi

€1.389,00 128GB Wi-Fi + Cellular
€1.499,00 256GB Wi-Fi + Cellular
€1.719,00 512GB Wi-Fi + Cellular
€2.159,00 1TB Wi-Fi + Cellular
€2.599,00 1TB Wi-Fi + Cellular

Vergelijking

De iPad Pro is hier te vergelijken met de reguliere iPad, de iPad Mini en de iPad Air.

Overige

Meer informatie over accessoires is hier te vinden.

[Voor 30% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
De 128GB, 256GB en 512GB modellen zullen uitgerust worden met 8GB RAM, en de 1TB en 2TB modellen met 16GB RAM, aldus de Apple website:

[Voor 55% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:21]

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:46
robcoenen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:03:
[...]
De 12.9 inch lijkt mij weer té onpraktisch om ook voor entertainment te gebruiken op de bank.
Gewoon zo een pillow pad ding halen, ideaal voor op schoot :9

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 10:01
Heeft iemand een goede back cover only case gevonden? Eentje zonder pencil holder.
Het is alsof alle kwaliteits/merk cases tegenwoordig een flap op de voorkant hebben of een kickstand op de achterkant waardoor het geheel allemaal te zwaar wordt.
Of het zijn flinterdunne tpu back covers die slechte bescherming bieden.

Eigenlijk zoek ik zoiets (zonder de pen holder):

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
Ter aanvulling. Op Amazon Japan stond vanmorgen de datum van 30 mei

Nu zet Amazon wel vaker place-holders neer die niet de realiteit weergeven. Inmiddels zijn ze weer offline gehaald.
Donstil schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:04:
[...]

Ja dat zal eerder alle twee op 21e zijn.
Ik denk inderdaad dat dit realistischer is :)

[Voor 11% gewijzigd door robcoenen op 26-04-2021 15:37]

Menace_1981 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:52:
Zal de magic keyboard morgen ook beschikbaar zijn?
Voor pre-order wel.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1Henk 'm!
Oké ben er nog steeds niet uit. Dus:

Poll: Voor welke kleur gaan jullie?
Spacegrijs
Zilver
ik ga niet upgraden maar wil wel stemmen
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403570&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

• robcoenen
MBAMG schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:22:
[...]

Op de website van Coolblue staat een bericht dat de Ipad daar ook te pre-orderen is. Dus extra kans 😉!
Op welke pagina staat dat ze een pre-order gaan doen bij Coolblue? :)
Ik kan alleen het volgende vinden:

(bron - laatst bijgewerkt 29 april 2021 13.56)

[Voor 8% gewijzigd door robcoenen op 30-04-2021 09:53]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Valinor schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:07:
Mijn winkelmandje was ook leeg na toevoegen. Vervolgens toch nog kunnen bestellen, 14:04 bevestiging :) (12.9 zilver wifi 128gb)

Had 25 euro kunnen besparen door bij amac te bestellen (onderwijskorting) maar durfde het risico niet te nemen qua levertijden omdat ze al eerder waren begonnen.
Ik heb de edu korting bij Apple zelf gepakt, scheelde toch ook bijna 75€. (Werk in het onderwijs vandaar)

Vivid || tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Tomba

Tomba

De voorraad valt niet tegen, levering is nog steeds 21-28 mei op dit moment

• Tomba

Tomba

Donstil schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:14:
[...]

Overigens is de controle daarop niet echt aanwezig volgens mij. Meermaals besteld met studenten korting (niet op launch) en altijd gewoon bezorgd.
Van mij mogen ze controleren, werk in het onderwijs dus volledig in mijn recht de korting mee te pakken :p

Zie nu trouwens wel dat ie 28 mei komt;

Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:23

Aiii

何これ

28 mei is de placeholder voor als ie op word verwerkt staat.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:39
Zelfs na langdurig rommelen op de site voor een Apple TV, kon ik nog steeds op mijn gemakje een iPad 1TB 12.9" bestellen :)

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-08 20:47

Hmmm ik hoop dat ze gewoon de betaling nog niet bevestigd hebben, maar dit ziet er niet veelbelovend uit.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-08 20:47
loekf2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:39:
[...]

Derde toch ?

iPad Pro 12.9" en 11" in 2018 => 2020 update => 2021 ?
5e Generatie ja, voor de 12,9 variant en 3e Generatie voor de 11 variant.
Plaatje uit eigen registratie:

Overigens kun je hier ook de benamingen vinden. Alleen de nieuwste versies staan er (nog) niet bij: https://support.apple.com/en-us/HT201471

[Voor 12% gewijzigd door chickpoint op 30-04-2021 14:44]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 14:24

-SaveMe-

-klik-

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Tomba

Tomba

Corrigan schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:42:
[...]

Niet iedereen hoor. Een uur later een bevestigingsmail van Apple ontvangen die het heeft over 2-3 weken. Fingers crossed.

Te verzenden artikelen
Zending 1
Verzendklaar: 2-3 weken
Levering: 21 Mei - 28 Mei via Expreslevering
12,9‑inch iPad Pro met inscriptie, Wi‑Fi, 256 GB, zilver
Dat heb ik ook in mijn mailbevestiging staan (die ik overigens direct kreeg om 14.06).
Kijk ik nu in 'Bestellingen' op de Apple store pagina zie ik dus dit:

Wat heb jij daar staan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
@Tomba @giantgiantus
Gelijk even gekeken. Datum in de Apple Store is hetzelfde als in de tweede bevestigingsmail.

Mijn ervaring met de Apple Store is dat ze altijd aan de voorzichtige kant zitten. Zou mij niet verbazen als de iPad nog een week eerder binnen komt ook. Al maakt dat weekje mij ook niet uit, snel bestellen was het belangrijkste.

De wachttijden beginnen na een paar uur al behoorlijk op te lopen:
https://www.macrumors.com...h-ipad-pro-july-shipping/

[Voor 15% gewijzigd door Corrigan op 30-04-2021 22:13]

• Corrigan
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:42:
[...]

Ik had het over de status pagina. Die je nu ziet als je inlogt.

Zie jij daar nog 21 - 28 mei? Want dat zou wel uitzonderlijk zijn schat ik zo in.

Mijn bevestigingsmail is van 14:02 en spreekt ook over 2-3 weken 21-28 mei. Log ik in staat er 28 mei.

Zoals het altijd is eigenlijk.

Edit: Eerst door lezen. Nou goed 21-28 mei is het eerste tijdslot dus vind het wel prima. Zie hem wel komen :P

Edit2: Zit je order al wel op status “wordt verwerkt”? Want toen ging bij mij 21-28 naar 28. Met iDeal (mocht je daarmee besteld hebben) duurt dat soms langer.
Yep, hetzelfde nog steeds en betaald met iDeal. We gaan het wel beleven wat het gaat worden. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Graficon
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 02:45
Gaat een drukke maand worden! :) 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 19:32
Ik heb nog liggen twijfelen over de Apple TV. Ik heb er al 3 in huis, en ik zou het alleen voor de remote en het vlotter scrollen door videos doen. Waarschijnlijk ga ik nu toch meer op de iPad kijken, en de vrouw/kids op de tv zoals gewoonlijk. De AppleTV ondersteund ook nog geen spatial audio? Dat is echt een gekke ervaring.

It's dark but I don't want to find the light.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Zo, een 13" tablet statiefje is nu ook in huis en met het keyboard + trackpad zijn wij er helemaal klaar voor.
Dus kom maar op Apple met die 12,9‑inch iPad Pro met inscriptie, Wi‑Fi, 256 GB, zilver. :9

Acties:
  • +3Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 19:32
CheopsChefren schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:50:
[...]

Ik snap de inscriptie op de Ipad nooit, maar dat ligt hem vast aan mij. Is eventueel ook een probleem bij inruilen/verkoop volgens mij
Ik zou zelfs niet weten wat er op te zetten… voor de pencil heb ik er ook veel te lang over gedaan, om dan tot de volgende inscriptie te komen:

It's dark but I don't want to find the light.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@syltheboy Yes, dat Magic toetsenbord is bijna 14 jaar oud. Doet het nog trouw, kleur wit matcht prima met de trackpad. Voordeel is dat er gewone oplaadbare penlites in kunnen.

@CheopsChefren Inscriptie is grappig, maakt het wat persoonlijker.
En voor als je het echt niet weet. :P

[Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 03-05-2021 18:56]

Acties:
  • +14Henk 'm!
swv schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:48:
[...]

Ik meld mij ook.

Stukje terug in de tijd: In november had ik mijn 12.9” verkocht met de gedachte om wat op te schonen in de apparaten die hier liggen/lagen. Tevens mijn 16” MacBook Pro toen verkocht die wat overkill was (maarja groot scherm en toen nog beter toetsenbord he). In de plaats daarvan was er een M1 Air voor teruggekomen. Dat en een iPhone leek mij wel voldoende. Ik dacht dan installeer ik op de Air wel wat iPadOS apps. Nou dat valt dus tegen. Vooral qua aanbod. Hoewel de M1 Air geen miskoop is en perfect aansluit op mijn (lichte) gebruik, verlang ik toch weer terug naar een iPad. Had ik niet gedacht. Als het kon zou ik mijn MacBook wegdoen, maar op zijn tijd is MacOS nog nodig. Denk bijv. aan beheer van mijn thuisnetwerk met randapparatuur, fotobibliotheek op de NAS of in uitzonderlijke gevallen websites die niet goed op Safari werken etc.

Dus na een half jaar (!) toch maar weer aan de iPad. Terug naar 12.9”. Zal mijn MacBook wel weer 95% van de tijd liggen verstoffen maar ik herken jouw gevoel dat je de iPad toch stiekem vaak en makkelijk erbij pakt. Nu met Cloud gaming (zowel lokaal streamen vanaf de Xbox Series X of via XCloud of Stadia) en ondersteuning van de laatste controllers is de iPad alleen maar interessanter en veelzijdiger geworden voor mij met de zomer in aantocht. Laat staan de ontwikkeling van Photoshop en aanverwante apps.

21 mei begint mijn vakantie dus beter gaat de tijd nog ff wat sneller :Y
MartijnMartijn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Man, ik dacht dat ik de enige was.. zit nu met mijn iPhone 12 Mini. Dat is echt een marteling..
Valinor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:06:
[...]

Ik leef met je mee 8)7
Ik verkocht mijn ipad pro 2018 model in de 1e week van Maart. Dacht snel verkopen voordat de prijzen dalen wanneer de nieuwe ipad wordt aangekondigd op 23 maart.
Had verwacht de eerste week van april een nieuwe ipad te hebben. Een maandje zonder ipad leek mij goed om af te kicken...........
Mijn iphone 12 zit nu knullig in mijn tabletholder naast mijn bed
:'( :'( :'(
We zijn ook allemaal hetzelfde he, misschien kunnen we een praatgroep op richten.
Jammer alleen dat we dan niet fysiek bij elkaar kunnen zitten "Hoi ik ben Don, en ik heb mijn iPad al weg gedaan" "GOEDEMORGEN DON" :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tomba

Tomba

lexuzu schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Ik zou gewoon meteen de Apple Pencil kopen, die is nou eenmaal veel beter dan de alternatieven. Wel drukgevoelig, klikt magnetisch vast en laadt meteen op. Mijn ervaring met het experimenteren met goedkope alternatieven is dat je uiteindelijk 2x de prijs van de pencil uitgeeft omdat je uiteindelijk toch de echte koopt.
Prima, als jij de 100 euro overmaakt naar me doe ik dat direct ;) Voor mij is het een experiment of ik hem überhaupt gebruik. Op mijn Surface pro heeft de Pen meer in de lade gelegen dan iets anders. Dan hou ik die 100 euro liever in mijn zak :)

De Goojodoq is overigens ook magnetisch vast te klikken, maar laadt dan inderdaad niet op.

Even schaamteloos uit deze Youtube video een screenshot waar je duidelijk het missen van Pressure ziet::
Donstil schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:55:
[...]

[...]

[...]

We zijn ook allemaal hetzelfde he, misschien kunnen we een praat groep op richten.
Jammer alleen dat we dan niet fysiek bij elkaar kunnen zitten "Hoi ik ben Don, en ik heb mijn iPad al weg gedaan" "GOEDEMORGEN DON" :P

[Afbeelding]
Hoi ik ben Tomba en mijn iPad (Pro 2017) is niet weggedaan maar al wel ingepakt door de Misses 8) (Haar iPad 2 (ja echt ;) ) is nu wel weg overigens)

[Voor 43% gewijzigd door Tomba op 04-05-2021 10:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-08 22:13
Blij dat ik er op tijd bij was! Ik keek net even op de Apple site en zie dat er gewoon een dikke typfout staat, bestell met dubbel l dus haha.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Graficon
Toetsenbordje en pennetje zijn al binnen. Nu de rest nog!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Graficon
Gniffel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Jumpman schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:54:
[...]

Dezelfde specificaties als de Goojodoq 12th Gen en deze is wat betreft design mooier en goedkoper. Dus om te proberen een goede keuze, denk ik.
Nope, niet dezelfde specificaties. De Goojodoq mist de tilt functie, Apple app certificatie en je hebt geen garantie. De Logitech Crayon heeft ook valbescherming en van metaal. Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar in het grijs ziet die er wel stoer uit.

De Goojodoq is vooral cheap, dus je kunt natuurlijk altijd de gok wagen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Tomba schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:20:

Als ik zie dat die Logitech 60 euro (3x zo'n Goojodoq) kost dan zit je al een stuk dichter richting de Apple Pencil en zou ik dan eerder voor de Apple gaan.
Zeg dat! De Apple pencil heb ik al binnen. Het uitpakken is een ware experience. Het loshalen van smooth & fitting parts. Echt niet normaal zo gaaf een goede verpakking uitpakt. Iets met goed begin en halve werk.

Heb ik het nog niet over hoe ie vasthoudt! Ik geloof nu al dat ik de hemel ga bestormen met deze pencil ;-)

Vergeef het me, het is voor het eerst dat ik iets nieuw koop van Apple. En dan meteen een 12.9" (256GB/5g).

https://www.hpdetijd.nl/2015-12-28/het-stalacpijporgel-van-luray/

• absrnd
Vanaf iPad 1 tot nu iPad pro 2018 (zo'n 6 a 7 verschillende iPads) nooit een screen protector opgehad,
en nooit een kras ontdekt, en ik nam al mijn iPad altijd mee in mijn rugzak.
En mijn 2021 iPad Pro zal ook geen screenprotector krijgen.

Wat ik wel altijd doe is een bescherming op de achterzijde, want ik gebruik geen hoes om de iPad, en dan kan een tafel wel krassen veroorzaken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• absrnd
Ik heb deze iPad stand besteld, leek me wel leuk, en magnetisch, ik had nog wat gratis geld in mijn Paypal account :)

[Voor 33% gewijzigd door absrnd op 09-05-2021 17:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

CheopsChefren schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:19:
Ipad Pro was altijd een beetje een tussendoortje voor Apple, wat ook iedere keer bij de presentatie van de nieuwe modellen bleek. Deze keer was de presentatie van de nieuwe Ipad Pro het hoogtepunt van het event, in welke zelfs Tim Cook een zeer prominente rol speelde. Dat betekent misschien niets, maar toch….
Het betekent sowieso niets omdat het niet echt klopt wat je zegt:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

downcom schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Hij staat bij mij nog op 21-28 mei laten we het hopen dat hij die week ook geleverd word ;)

Zijn er eigenlijk mensen hier die een latere datum dan bovenstaande hebben in de regio Nederland / België?
Hoe laat heb je besteld en waar zie je deze datum?
Mijn bestelling was om 14.06 afgerond (althans toen ontving ik de bevestigingsmail) en er stond al vrijwel direct:

(Zie ook Tomba in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie" )

Volgens mij had @Donstil er ook 28 mei staan…
(Ja dus; Donstil in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie" )
Hoop gewoon op 21-5 overigens, die dag vrij en dan lang pinkster weekend :p

[Voor 9% gewijzigd door Tomba op 10-05-2021 15:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downcom
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-06 01:26
Donstil schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Anderhalve week toch? Ik zit vol op 21 mei :P
Tomba schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:21:
[...]

Hoe laat heb je besteld en waar zie je deze datum?
Mijn bestelling was om 14.06 afgerond (althans toen ontving ik de bevestigingsmail) en er stond al vrijwel direct:
[Afbeelding]

(Zie ook Tomba in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie" )

Volgens mij had @Donstil er ook 28 mei staan…
(Ja dus; Donstil in "[iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie" )
Hoop gewoon op 21-5 overigens, die dag vrij en dan lang pinkster weekend :p
Besteld op 14:10 (na veel pogingen) toen een Ideal error dat mn order geannuleerd was, na een telefoontje bleek dit een bekend probleem maar na het verwerken van de ideal betalingen kreeg ik een bevestiging.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Zo de ESR case is binnen, is het al 21 mei?

Materiaal voelt zich wel iets minder aan dan de originele Apple van mijn iPad Mini.
PS zitten die magneten in de iPad zelf? Ding blijft in ieder geval niet plakken aan iPad mini.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Tomba schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:42:
Zo de ESR case is binnen, is het al 21 mei?
[Afbeelding]

Materiaal voelt zich wel iets minder aan dan de originele Apple van mijn iPad Mini.
PS zitten die magneten in de iPad zelf? Ding blijft in ieder geval niet plakken aan iPad mini.
Ja die zitten in de iPad inderdaad.

[Voor 5% gewijzigd door Donstil op 11-05-2021 12:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Donstil schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:21:
[...]

Ja die zitten in de iPad inderdaad.

[Afbeelding]
Nice, werkt overigens ook met andere magneetjes hoor.

Acties:
  • +3Henk 'm!
druipgrot schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:03:
[...]
'de komende jaren', specificeer je nader karmaheerser, 2-3, 4-5 of 6-7? Ik denk in termijnen van 10 jaar wejwel.
Oké oké ik heb mijn glazen bol even uit de kast gehaald.

Maar zonder gekheid. De first gen 12,9” Pro zit gewoon nog op iOS 14.x en de verwachting is ook wel dat die nog naar iOS 15 gaat.

Het zou mij daarom verbazen als de M1 pro met 8 GB niet minstens net zo lang de updates krijgt.

Sterker nog het zou mij ook wel verbazen als ze met iOS 22 (7jaar vanaf nu) zouden zeggen “iOS 22 is alleen voor de M1 iPads met 16 GB”. Dan zie ik ze eerder support voor M1 in zijn geheel laten vervallen dan dat onderscheid maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Apple Pencil (2e generatie) met inscriptie is inmiddels ook onderweg.
En dit ziet er ook heel veelbelovend uit.
Wat wat schuurpapier en kleurstof al niet kan doen op een Apple Pencil 2. :P

Iemand hier ook al ervaring mee?

https://www.macrumors.com...pple-pencil-wood-texture/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:00:
[...]

Nouja, dat je aan een goed uitziend en werkend product gaat staan schuren en dan kleurstof toevoegen. Wat doet het met de Pencil op de langere duur? Garantie ben je ook kwijt. Als je een puntje doorwisselt dan moet je dit ook weer bewerken etc.
Het is een creative oplossing voor creatieve mensen. :P
Wat kan er eigenlijk misgaan? Je kunt altijd de Pencil in een case steken, zoals een Duotone en losse tips zijn ook verkrijgbaar.

Het belangrijkse is goede kleurstof vinden. Zo'n flesje RIT Dye kleurstof is niet duur en is ook veilig en geschikt voor speelgoed. Met een heuse kleurformule generator op die site.

Daffodil Yellow, hmmm.

https://3dformadesign.nl/...en-3d-prints/rit-dyemore/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
hier een topic op Reddit van een user die al de nieuwe 12,9 inch heeft ontvangen met zijn bevindingen (oa foto en video materiaal) :

https://old.reddit.com/r/..._early_score_one_for_nfm/

dezelfde user die in een ander topic Antutu en Geekbench resultaten van zijn 12,9 inch iPad:

https://old.reddit.com/r/...antutu_geekbench_results/

[Voor 38% gewijzigd door _Bailey_ op 16-05-2021 08:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Nu staat er weer "Processing"

is hetzelfde, alleen in het Engels gesteld.

[Voor 19% gewijzigd door druipgrot op 16-05-2021 17:12]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robcoenen
Ruwe cijfers / benchmarks zeggen niet alles, maar hierbij een kleine vergelijking (op basis van deze Reddit post)

Leuk ook om de progressie door de jaren heen te zien :)

[Voor 26% gewijzigd door robcoenen op 16-05-2021 17:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:28
Over die Goojodoq tips klopt dan toch iets niet. De versie met 1 tip is dan de versie met alleen de pen? Plaatjes suggereren 2 extra:

https://tweakers.net/i/AH_5jtnMXYR_pq8F1f6ltx93KxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49AUnGwppNv0kTHMU9tIjgHs.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valinor
Net mijn BaseUS pencil binnen gekregen. Te koop voor 16,49 dollar op dit moment.
Helaas heb ik op dit moment geen ipad om het te testen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002419211001.html
(Let op er zijn 2 versies, 1 met passive tip en 1 zonder)

Komt met een 1 extra pencil tip en 1 extra passive tip en een usb-c cover (maar die ga je sws kwijtraken :+ )

Nadelen:
- Ziet er minder strak uit dan de Goojodoq 12th gen.
- De kleur is meer een gebroken wit dan een "Apple" wit. (zie foto van de pencil tip)
- Daarnaast kan je geen officiele Apple pencil tips ter vervanging gebruiken wat bij Goojodoq 12th gen wel kan.

Maar:
- Reden dat ik deze verkoos boven de Goojodoq 12th gen is omdat ik qua gebruiksgemak liever een fysieke aan/uit knop heb dan een touch knop (ook al ziet het er minder mooi uit)

- En hij heeft een usb-c poort waar de Goojodoq een speciale magnetic charger gebruikt. (usb-c poort ziet er ook minder mooi uit maar liever usb-c voor mij)

- Daarnaast heb je een "passive" tip op de achterzijde waarmee je de pencil ook "als vinger" kan gebruiken dus apps afsluiten en door het OS navigeren.

Foto naast mijn oude 10th gen Goojodoq.

[Voor 9% gewijzigd door Valinor op 18-05-2021 14:14]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Valinor
Officieel Apple news:
Nu verwacht ik hem gewoon op 21 mei :+

link:
https://www.apple.com/new...e-tv-4k-in-stores-friday/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plisson
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:58
Wat een teleurstelling dit, zag in eerste instantie alleen Apple staan 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Valinor schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:20:
Net mijn BaseUS pencil binnen gekregen. Te koop voor 16,49 dollar op dit moment.
Helaas heb ik op dit moment geen ipad om het te testen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002419211001.html
(Let op er zijn 2 versies, 1 met passive tip en 1 zonder)

Komt met een 1 extra pencil tip en 1 extra passive tip en een usb-c cover (maar die ga je sws kwijtraken :+ )

Nadelen:
- Ziet er minder strak uit dan de Goojodoq 12th gen.
- De kleur is meer een gebroken wit dan een "Apple" wit. (zie foto van de pencil tip)
- Daarnaast kan je geen officiele Apple pencil tips ter vervanging gebruiken wat bij Goojodoq 12th gen wel kan.

Maar:
- Reden dat ik deze verkoos boven de Goojodoq 12th gen is omdat ik qua gebruiksgemak liever een fysieke aan/uit knop heb dan een touch knop (ook al ziet het er minder mooi uit)

- En hij heeft een usb-c poort waar de Goojodoq een speciale magnetic charger gebruikt. (usb-c poort ziet er ook minder mooi uit maar liever usb-c voor mij)

- Daarnaast heb je een "passive" tip op de achterzijde waarmee je de pencil ook "als vinger" kan gebruiken dus apps afsluiten en door het OS navigeren.

Foto naast mijn oude 10th gen Goojodoq.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik zo op Ali kijk zie ik dat de 11e gen. wel draadloos opgeladen kan worden, maar de 12e gen. weer niet....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46
Dit is toen ik bijna van mijn stoel af viel:

Zwart = zwart :o ! Op een LED scherm met 1250 LUX HDR! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clubman
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05-2021
Beste leden, net mailtje ontvangen, mijn iPad is onderweg! *O*

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

• Corrigan
  • Niet online
druipgrot schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:40:
Hoe maak je een White Magic Keyboard schoon, hoe houd je 'm wit, dat wordt een trendy vraagje als ik de reviews zo zie.
Dat valt in de praktijk reuze mee.
Nooit problemen mee gehad met onze witte Magic keyboard en daarvoor de o zo geliefde spierwitte MacBook.

Ik vind een wit toetsenbord veel hygiënischer. Dan zie je tenminste het vuil. :*)

Dit waren nog eens tijden. O+

[Voor 31% gewijzigd door Corrigan op 20-05-2021 18:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Graficon
Ik zie het busje en verwacht men iPad… krijg ik dit. Een week te vroeg, maar goed… iPad is ook nog onderweg. Ik vroeg me al af of ze dat ding hadden opgevouwen in dat kleine bruine doosje. Haha!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
twijfelde net nog in de Apple Store hier in Amsterdam wat betreft kleur van de Magic Keyboard. Toch maar bij mijn bestelde witte gebleven.
Was totaal niet druk in de Apple Store.
Waarschijnlijk ook logisch, vrijwel iedereen natuurlijk online pre ordered ;)

man man...wat een scherm. Echt bizar mooi!!

[Voor 28% gewijzigd door _Bailey_ op 21-05-2021 12:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valinor
Dikke teleurstelling met mijn case. Had al het vermoeden dat het gewoon een 2020 case was met een 2021 titel erop geplakt..... Randen sluiten niet goed aan. Dispute ingediend.

Blijf uit de buurt van deze case:
https://www.aliexpress.com/item/32955645477.html
(ja op de foto is het een 2018 model maar in de advertentie kan je ook 2021 kiezen :+ )

[Voor 8% gewijzigd door Valinor op 21-05-2021 13:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Zhou schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:17:
Hier ook verzonden, 12.9" iPad Pro besteld bij Amac. :)
Het is aangekomen. Betaald met de Binance Card.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 10:33
Het feest kan beginnen!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Eerste indrukken ; damn wat groot (kom van 10.5 pro af en heb verder alleen een mini) en hij is erg rap! Zo het scherm eens testen…

De ESR hoes past perfect overigens:

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-07 07:19
komende vanaf een iPad air 2, waarvan onderhand de batterij gaar was en ik het af en toe toch wel traag begon te vinden is de 12.9 nu een hele verbetering, alhoewel ik nog wel een beetje aan het formaat moet wennen.

Ook ben ik nog op zoek naar een hoes/case. Voor de Air2 had ik een dbramante Copenhagen:

en het model met de schermcover als onderplaat bevalt me wel.

Voor de 2021 Pro heb ik nu de ZtotopCases Magnetic Case for iPad Pro 12.9 2021:

Ik merk dat ik niet zo gecharmeerd ben van de 'opgevouwen driehoek' stand. Maar omdat ik tzt wel een Magic Keyboard aan te schaffen lijkt het me wel prettig om makkelijk te kunnen wisselen en daarom wil ik een magnetische hoes.

Is er al iemand een magnetische hoes tegengekomen met een stand waar de schermcover als bodemplaat gebruikt wordt, zoals bij de Copenhagen?

Ik zie ze tot nu toe alleen maar met randen om de iPad heen, wat ik niet wil, of magnetisch met een driehoek stand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomba

Tomba

dvd-linden schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:02:
[...]

Maar is hij zo groot en zwaar dan? Ik zit er zelf namelijk aan te denken om een iPad Pro aan te schaffen en wil hem ook wel veel als tablet gaan gebruiken (dus zonder magic keyboard). Twijfel nog wat tussen de 11 en 12.9 inch, maar ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik de 11 neem (o.a. vanwege het scherm in de 12.9). Aan de andere kant heb ik ook geen zin om steeds met een “te zware” tablet op de bank te zitten.
Ja hij is groot en zwaar

Links de 12.9, daarnaast de iPad Pro 10.5, daarnaast de Mini 5.

Persoonlijk vind ik de 10.5 al te groot voor op de bank; ik heb daar dan mijn iPad mini 5 voor.

Waar ik hem wel super voor vind;
- films/series (al vind ik daar mijn MBA nog meer voor geschikt omdat ik die echt op schoot kan nemen, maar IPP 12.9 heeft weer een stuk mooier beeld. Hoe doen jullie dat? Continu vasthouden is ie echt te zwaar voor)
- krant lezen (oude lul meld zich)
- tekenen op schoot bevalt goed (ondanks die >|]%{#]#|% Goojodoq)
- F1TV secundair beeld (met de qualy op de TV)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Chester

Yeezy Taught Me

WouterL schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:55:
Hoe ervaren jullie de toegenomen afstand van het glas/scherm op de nieuwe pro? De gap schijnt merkbaar groter te zijn.
Amateur pro-create gebruiker hier. Ten opzichte van de gen 2 iPad Pro merk ik eigenlijk geen verschil. Ook niet in Notes.

Een van de redenen dat ik deze iPad heb gehaald was vanwege het scherm. Ik dacht ik zal wel moeite moeten doen om verschil te kunnen zien, iedereen zal wel overdrijven... maar, damn wat een scherm :D

Ik heb het vergeleken met een gen 2 iPad Pro. Het verschil is lastig om op foto vast te leggen omdat de foto's niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid, maar toch ff geprobeerd.

Eerst even wat comics vergeleken. Duidelijk merkbaar dat zwart ook echt zwart is. Verder lijken de kleuren op de oude iPad wat meer gedesaturate:

Vooral in donkere scenes is het verschil echt gigantisch. Foto van de zijkant genomen omdat de camera het niet fatsoenlijk kon vastleggen:

Halo effect is flink overdreven in die foto, het valt in het echt ontzettend mee. Op deze foto is het ook al wat minder zichtbaar:

Ik moet zeggen, met bewegend beeld vind ik het er zelfs beter uitzien dan op mn LG OLED E8 8)

Daarnaast, het voelt ook flink beter dan de oude iPad. Ik vind em nog best compact aanvoelen omdat ik van een 12.9 af kom die flinke bezels had.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick

Acties:
  • 0Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Glow?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robcoenen
Jumpman schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Hier een nieuwe 12.9 2020 en 12.9 2021. Het scherm is echt het grote verschil.
Het verschil in zwart-waarden is wel echt groot. _/-\o_
(12,9 2020 tegenover de 12.9 2021)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:10
druipgrot schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Hier de link, tweede deel video ‘Stars’ met name logo linksboven: YouTube: Duncan Laurence - 'Arcade' en 'Stars' | Grand Final | Eurovision 2021

Hoewel, de stars/sterren ook zeg: jeetjemineetje!
Ik heb zelf geen XDR iPad, maar gewoon uit interesse; jullie houden er wel rekening mee dat die sterren sowieso al een gigantische gloed om zich heen hebben, toch? Het zijn zeg maar niet kleine enkele puntjes, maar er zit gewoon in het beeld zelf al een grote gloed om de sterren heen?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Inmiddels een paar dagen de 12,9" iPad Pro in huis en ben nog steeds erg enthousiast. Beste aankoop van 2021.

Het scherm blijft adembenemend mooi. Ik heb lang getwijfeld tussen een M1 MacBook Air of deze iPad Pro. Vind de laatste in combinatie met een desktop meer toevoegen. Het gewicht is ook maar iets meer dan onze oude iPad 2 en die was iets van 9,7". Waar de iPad Air 4 net te klein was om prettig te lezen is deze precies goed. Ik ben heel nieuwsgierig wat de WWDC in petto heeft voor de M1.

Leuke verrassing is het tekenen met de Pencil 2. Best lastig zo uit de losse hand op glas
Met dank aan deze Youtube handleiding met Procreate: show me your mouse. :P

• PuntoXII
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:59
Ik snap niet dat de meeste mensen zoveel geld uitgeven aan de magic keyboard. Deze van logitech is veel beter: link

Hij heeft functietoetsen en het allerbelangrijkste, je kunt de ipad in elke hoek zetten wat je maar wilt. Toetsenbord kan er zo af en dan heb je het beste hoesje (wel wat zwaar) dat je maar kunt hebben. Ik heb hem voor mijn iPad pro 11".

[Voor 21% gewijzigd door PuntoXII op 26-05-2021 17:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:47:
Aangezien de iPad voor mij ongeschikt is als laptop vervanger maar ik wel als ik bv op vakantie ben een RDP sessie wil kunnen doen (waar ik een muis voor nodig heb) heb ik een simpel opvouwbaar keyboard gekocht. Als die binnen is zal ik mijn ervaring ook wel delen hier.
En binnen, tis priegelen maar werkt prima:

De T en V zijn wel klein omdat die op t scharnier zitten… uitgeklapt is ie dus toch breder dan de iPad zelf!

Koppelen was zo gepiept:

En de ‘muis’ is prima te gebruiken onder RDP:

Minpunten:
  • Touchpad klikt niet (dus alleen tap)
  • T en V knop maar halve breedte
  • Touchpad aan de smalle kant
  • Geen case inbegrepen
Pluspunten:
  • Ingeklapt is ie klein en licht
  • Multi touch werkt
Voor mijn doeleinden (incidenteel gebruik) perfect geschikt maar dit is absoluut geen vervanger voor een MKB
absrnd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:01:
[...]

Beetje afhankelijk wat je er mee doet ?
als je HDR media consumeert, zal de accu sneller leeglopen.
Buiten wat testing met HDR files nog nauwelijks films/series/etc gekeken. Tot op heden puur gebruikt voor browsing, krantlezen en ProCreate.
downcom schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zit ongeveer op dezelfde accuduur maar dan staat de helderheid wel op 100%
Mijn moeder heeft een MBA M1 maar als ik hem van de netspanning haal gaat het scherm standaard een stukje minder fel. Dit is bij een iPad niet het geval. Ik denk dat er veel winst valt te behalen valt door de helderheid iets te verlagen. Nou ben ik meestal thuis dus altijd een stopcontact in de buurt dus de helderheid lekker op 100% :9
Ah, die helderheid die niet aanpast is wel een goede, ga ik eens naar kijken.

[Voor 14% gewijzigd door Tomba op 27-05-2021 11:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!
druipgrot schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:42:
[...]

Het zal toch niet voor niets de Nederlandse layout zijn. Voor mij is het hele bord nog wennen, maar ik merk alvast dat ik minder per ongeluk op enter klik.
Jawel, nou althans de Nederlandse lay-out wordt in Nederland vrijwel niet gebruikt. Alleen door Apple zover ik weet. Vrijwel alles is Engels US hier met (soms) een euro teken erop.

Apple stelt softwarematig QWERTY-ISO in als het keyboard op NL staat terwijl dat voor iOS 14 (of 13 dat weet ik ff niet meer) QWERTY-ANSI was. Gek genoeg krijgt een Engels US gebruiker de keuze tussen de twee maar vinden ze dat voor ons niet belangrijk.

Dit is overigens het verschil.

Die verticale enter wordt dus door veel mensen als irritant ervaren, waaronder ik dus 🤓

[Voor 5% gewijzigd door Donstil op 27-05-2021 20:53]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• absrnd
Mijn Dbrand, Black Swarm skin voor mijn iPad opgeplakt.
de 2020 skin pas zonder probleem op de 2021 versie :)

De textuur is erg prettig om vast te houden, ik gebruik nooit een case, alleen een sleave om deze in mijn rugzak te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
Donstil schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Nou ja iets voor zich natuurlijk maar vind het altijd wat goedkoop aanvoelen, gaat stof aan de randjes zitten en soms zijn die randjes ook wat “scherp”.
Ik had deze van Dbrand er al vanaf 2018 op zitten, erg fijn, ik heb niet het idee dat je "scherpe" randjes voelt.
of dat er stof aan de randjes blijft zitten :)

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen fabrikanten, en ik was al die jaren tevreden met die van hun.

Ik doe het alleen, omdat ik merkte dat ik mijn iPad heeeeeel voorzichtig weglegde, thuis en op mijn werk, met deze skin kan ik de iPad gewoon op de tafel plempen, zonder na te denken O-)

[Voor 11% gewijzigd door absrnd op 29-05-2021 16:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

absrnd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Ik had deze van Dbrand er al vanaf 2018 op zitten, erg fijn, ik heb niet het idee dat je "scherpe" randjes voelt.
of dat er stof aan de randjes blijft zitten :)

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen fabrikanten, en ik was al die jaren tevreden met die van hun.

Ik doe het alleen, omdat ik merkte dat ik mijn iPad heeeeeel voorzichtig weglegde, thuis en op mijn werk, met deze skin kan ik de iPad gewoon op de tafel plempen, zonder na te denken O-)

[Afbeelding]
Dbrand is baas. Alleen jammer dat ze de matte kleuren vervangen hebben met pastel kleurtjes. De oude paars was altijd mijn go-to, die mis ik wel.

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Tomba schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Geen reden behalve de goede reviews. Ik raad de Goojodoq af omdat hij als je hem ‘verkeerd’ vasthoud (aldus Goojodoq zelf) uitvalt :(
Misschien zijn de losse penpunten wat lastiger te verkrijgen, die van Goojodoq lijken inwisselbaar met die van de Apple pencil. Overigens zie je bij de reviews van die Ugreen, een Rus die ze naast elkaar legt (16 Dec 2020 14:41) in termen van Alitranslate: "de een is veel meer moe en is voelde vanwege dit is beter" ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Laatst online: 05-08 22:13
Mezkeijou schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Ok, misschien niet zo zeer software specifiek voor de 16GB. Maar waarom niet meer benutten dan 5.1GB voor een app? Is het omdat de app het niet aankan?
Waarschijnlijk wil Apple dat functionaliteiten over het algemeen gelijk blijven. Dus er mag geen verschil in de Apps zelf zitten maar er mogen wel meer apps tegelijkertijd in het geheugen zitten. Echter heeft Apple in het verleden toch meer ram toegekend aan prominente apps op een later tijdstip, bijvoorbeeld Procreate kreeg op een later tijdstip toegang tot meer geheugen op de 2020 iPad Pros. Of dat nu weer gaat gebeuren is natuurlijk verre van zeker.

2020:

[Voor 26% gewijzigd door Sluw op 08-06-2021 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Stiggy schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Ik pak er ook nog regelmatig mijn laptop bij. Ik gebruik de iPad vaak op de bank, de laptop staat op tafel een paar meter verder op :+ Ik heb wel geprobeerd de laptop op te bergen uit de woonkamer, maar daarvoor is een iPad, ook met MK, toch nog steeds te onhandig voor echt multi-tasken. Inderdaad vooral software, maar ook schermgrootte. Maar met een MK schuift het wel een heel stuk op, je doet echt veel meer op de iPad voordat je naar je laptop grijpt.

[...]

Ik begrijp die behoefte aan alles in covers te stoppen niet zo. Ik ben juist bewust minder covers en protectors gaan gebruiken. Apple besteed veel aandacht aan hoe materialen voelen en hoe producten aanvoelen als je ze vast hebt. Dan wil je dat toch ook zo ervaren in plaats van een of ander rubber hoesje vast te houden?

Als je een iPad als tablet gebruikt heb ik sowieso geen behoefte aan iets op de voor- en achterkant. Als tablet heb je hem namelijk vast. Het scherm krast niet tenzij je hele bijzondere nagels hebt en de achterkant heb je in je hand liggen. Bovendien: je bent toch zuinig op je spulletjes? Ik gooi hem niet zo maar ruw ergens neer. Als ik hem op een harde ondergrond neer wil leggen (bureau, terrras of zo) dan ligt er meestal wel iets zachters in de buurt zoals een krant of tijdschrift waar ik hem op leg. Dat lijkt me common sense, net zoals je een iPhone zonder hoes niet in dezelfde broekzak steekt waar je sleutels of muntgeld in hebt. Mijn iPad is dan ook nog volledig krasvrij. Vorige iPads die ik meestal tussen de 2 en 4 jaar had zagen er ook meestal nog prima uit, hooguit hier en daar een mini-krasje op de achterkant.

[...]

Klopt. juist omdat het MK zo makkelijk vastklikt gebruik je de 'hoesfuntie' zo vaak. Ik loop de hele dag met die iPad rond van de ene plek naar de andere (thuis gebruik ik mijn telefoon nauwelijks). Maar tijdens lopen of zo maar neerleggen zit hij dan inderdaad in de dichtgeklapte MK. En als je hem even wilt gebruiken klik je hem er zo uit. Ook precies voor het gebruik zoals jij omschrijft: even wat kijken tijdens eten etc: even open klappen. Door het zwevende is hij dan perfect gepositioneerd, footprint valt wel mee.

[...]

Ik werk in de IT, tot zover klopt het. Maar wel als UI/UX designer naast mijn implementatiewerk. Ik had gehoopt de pencil daar ook voor in te kunnen zetten. Maar ik heb nog geen goede apps kunnen vinden voor wireframes (zo iets als Balsamiq), of iets waar meer richting design & prototyping gaat (denk Adobe XD, Axure, Figma, etc). Dan zijn "the tools of my trade" en als ik de iPad + Pencil gebruik om even iets te schetsen komt het helaas toch op neer dat ik het daarna in een van die tools na moet tekenen. In de praktijk heb ik in meetings vaak mijn werk laptop nodig, en dan moet ik dus iPad + werk laptop + evt. een papieren notitieboekje meenemen. Ik heb het vaak geprobeerd, maar uiteindelijk valt de iPad toch iedere keer weer af.
De tablet is mij te glad om zonder hoesje te gebruiken, zeker nadat hij van de vensterbank afgleed, ik ben ook wel een chaoot, oops waar glij ik nu weer over uit, dus dan ligt het ook wat anders. 8)

Op de foto staat het ESR hoesje gebroederlijk tegen de Goojodoq folio, voor 9 resp 11 Euro toch het proberen waard lijkt me. Nu ik toch aan de foto’s ben wil ik nog mijn gebruik van de MK-verpakking illustreren, zelfs het schuimrubberen stootmatje zit er nog (onder het keyboard). @Amos_x

Zo ‘sleep’ ik ‘m naar elke plek zonder problemo’s. Zet ‘m bij wijze van spreken op een vies aanrecht ;-)

A closer look, met onder het toetsenbord ook nog dat schuimrubber uit de verpakking. Circulariteit 8)

De oorspronkelijke verpakking wordt er wel iets dikker door. Ach.

• Aiii

Aiii

何これ

Zo, we zijn weer geskinned.

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-08 10:33
De Dbrand skin ook op mijn iPad zitten. Wel een klein irritant probleem ontdekt: de frame skin laat los op de scharnierpunten van het Magic Keyboard met dit als resultaat wanneer je hem dichtklapt:

Het ligt zeker niet aan mijn plak-skills.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

& @Donstil Heb ‘m net binnen, de U-green drukgevoelige 2th generation pencil voor de iPad.

Net als de verpakking is het een goedkopere uitvoering, het past net allemaal even minder precies, minder smooth. Zo voelt de pen ook, lekker, maar net niet zoals de Apple Pencil. Hij is minder zwaar, voor mij iets te licht. Wel apart dat je ook kunt tekenen met de stand ‘teken alleen met de Apple Pencil’ uit. Ben voorlopig niet in staat tot een uitgebreid precies vergelijkend onderzoek met de 2 pennen tegelijkertijd, daarom een korte indruk.

Goed voor
Voor het maken van aantekeningen biedt de Apple Pencil alleen maar gemakkelijker laden en niet weer een extra snoertje. Dan is het extra van €108 (bij mij nog €113 tgv pre-BTW) wel een hoge prijs.

Minder goed voor
Voor het artistieke werk is het een leuke pen voor erbij. Om de Apple Pencil extra op waarde te kunnen schatten. Want die voelt echt beter. Het verschil tussen een luxere wagen en een middenklasse auto maakt voor creatieve zaken uit. Maar verandering van pen doet tekenen, en hij tekent best lekker, anders ook. Het is die €22 wel waard. Voortaan volgens het BTW regime €26,60 zou ik net beginnen twijfelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

druipgrot schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:25:
[...]
& @Donstil Heb ‘m net binnen, de U-green drukgevoelige 2th generation pencil voor de iPad.
(..)
[Afbeelding]

Minder goed voor
Voor het artistieke werk is het een leuke pen voor erbij. Om de Apple Pencil extra op waarde te kunnen schatten. Want die voelt echt beter. Het verschil tussen een luxere wagen en een middenklasse auto maakt voor creatieve zaken uit. Maar verandering van pen doet tekenen, en hij tekent best lekker, anders ook. Het is die €22 wel waard. Voortaan volgens het BTW regime €26,60 zou ik net beginnen twijfelen.

[Afbeelding]
De stilte in de (iPad Pro 2021] Ervaringen & Discussie.
Verhaalt dat de nieuwe bezitters te druk zijn met de Ervaringen.
Ze verorberen momenteel het verwachte: ze doen zich tegoed.

Ik moet terugkomen op mijn denigrerende toon over de Ugreen pencil.
'Middenklasse auto vergeleken met de luxere wagen', denigreerde ik.
Nou. Zeg maar gewoon topklasse. En zo woke als het maar zijn kan ;-)

Het is natuurlijk wel de Apple Pencil waar ie naast schittert.
Apple gaat als een Rolls-Royce, op zijn slechtst een Mercedes.
Duidelijk dunner, gaat de Ugreen meer als een Ferrari,
op zijn slechtst een BMW als een pijl op zijn doel af.

Echt (apple)subtiele penclip met groene led #knightrider
Maakt de Ugreen meer de pén naast het potlood van Apple.
Kan zo maar dat je er resultaatgerichter door tekent/schrijft.
Dat ze op foto zo strak tegen elkaar aan plakken is magnetisme.
Dat je niet denkt van love of zo, ze kunnen geen afstand houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

druipgrot schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:22:
[...]

De tablet is mij te glad om zonder hoesje te gebruiken, zeker nadat hij van de vensterbank afgleed, ik ben ook wel een chaoot, oops waar glij ik nu weer over uit, dus dan ligt het ook wat anders. 8)

[De hoes en de folio]

Op de foto staat het ESR hoesje gebroederlijk tegen de Goojodoq folio, voor 9 resp 11 Euro toch het proberen waard lijkt me. Nu ik toch aan de foto’s ben wil ik nog mijn gebruik van de MK-verpakking illustreren, zelfs het schuimrubberen stootmatje zit er nog (onder het keyboard). @Amos_x

[handheld]

Zo ‘sleep’ ik ‘m naar elke plek zonder problemo’s. Zet ‘m bij wijze van spreken op een vies aanrecht ;-)
Bij wijze van evaluatie.

Het transparante smartphoneachtige ‘hoesje’ wint het glansrijk van deze folio, dat is: als je al een magic keyboard hebt. Je zet ‘m dan wat gemakkelijker weg op een steenachtige ondergrond, sanitaire ruimten, en hij klinkt dan ook mooi als een echt plankje.

Now I’m @ it. Het voordeel van de Magic Keyboard in de verpakking is dat je er ruwer mee kunt zijn, dat je hem bijvoorbeeld ook makkelijker op je borst laat leunen in bed. In verschillende fora heb ik het wel langs zien komen, maar ik vraag me af of het altijd bij iedereen even goed is overgekomen, dat je de tablet met de Magic Keyboard een soort van voorovergebogen boven je kunt laten hangen. Tekeningetje, was gelijk kennismaking met de handschriftherkenning bij de Apple Pencil in Procreate.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Benieuwd hoe lang het schoon blijft, maar ik zal in ieder geval wat minder vaak vingerafdrukken hoeven te poetsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Opmerkelijk, dit deed mijn oude van de vorige generatie niet. Die heeft gewoon altijd het backlight aangehad, ook overdag. Wellicht omdat het witte toetsen zijn dat het sowieso beter zichtbaar is, maar dat scheelt weer batterij.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Vannacht is m’n iPad leeggelopen. Aan de lader gelegd en na een uur alleen maar wat blacklight met veel vlekken. Ziet er niet goed uit. Foto is iets feller.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• schumi1986
  • Laatst online: 01:07
Toch ook maar een magic keyboard gekocht en bij dbrand een Black Swarm skin besteld voor op de achterkant.

Mijn laatste IPad was een IPad 2 en het verschil is vanzelfsprekend echt enorm. Nu hopen dat Apple in de toekomst echt gebruik gaat maken van de M1 chip.

[Voor 13% gewijzigd door schumi1986 op 20-08-2021 15:57]

PC : Ryzen 7 5800x / RTX 3080 / 32 GB DDR4 @ 3600

• schumi1986
  • Laatst online: 01:07
Net een dbrand skin geplaatst. Ging echt veel gemakkelijker dan gedacht :)

En nee dat is niet mijn poot :p

PC : Ryzen 7 5800x / RTX 3080 / 32 GB DDR4 @ 3600

Nou ik heb het Magickeyboard eindelijk gekocht (met US layout) en ben helemaal weg geblazen 😋. Dit had ik maanden geleden moeten doen.

Een vaste muis voelde op voorhand een beetje vreemd in een touchscreen os maar het tegenovergestelde is waar blijkt nu.

Het touchpad en de bediening zijn fijn. Het keyboard is fijn, bijna alle CMD shortcuts bekend van macOS werken. Ik kan het hele scherm gebruiken en toch typen ipv dat 50% bezet is met een Onscreen keyboard. Echt een super fijn product, maakt er precies die tablet laptop hybrid van die ik zocht.

Dikke aanrader.

• Tomba

Tomba

Rotinomm schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:50:
[...]

Maar klopt het dat er in een ipad pro 2021 een beter beeldscherm zit in vergelijking tot de macbooks? En met een ipad zit ik natuurlijk met idee dat het toetsenbord er af kan. (Als je bijvoorbeeld op de bank zit wel handig)
De 12.9 heeft inderdaad een (veel) beter scherm (ik heb beiden), maar dat merk je alleen als je een film kijkt. Ook is de IPP 12.9 samen met een Magic Keyboard een heel stuk duurder dan bv een MacBook Air.

vs

Voor dat verschil kun je er ook een iPad Air naast kopen (die een stuk handzamer is als in daadwerkelijk bruikbaar op de bank zonder dat je hem ergens op laat rusten ;) )

Ik vind persoonlijk iPadOS erg beperkend (vooral qua multitasking) en merk dat ik mijn MBA vele malen meer gebruik dan de iPad. Die komt naar boven om de krant te lezen en om zaken als ESPN of F1TV te casten naar mijn AppleTV. Voor mediaconsumptie gebruik ik vooral mijn TV (als ik in de woonkamer ben) of mijn MBA (als ik in bed lig rust deze op mijn borst ipv een balanceer act zoals met mijn iPad Pro)

Voor even internetten gebruik ik tegenwoordig vooral mijn iPhone; door het gewicht is de iPad daar echt onbruikbaar voor. (daar werd voorheen mijn iPad Pro 10.5 vooral voor gebruikt)

[Voor 25% gewijzigd door Tomba op 20-09-2021 08:01]

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-08 22:44
Misschien dat hier iemand de gouden tip heeft.

Mijn Ipad (11" M1 5G met magic keyboard) heeft een (in mijn ogen) veel te hoog idle gebruik. Meestal zo rond de 20% per 24u.

Plaatje is van dit weekend. Maar ook gister om 1845 van de lader en met 0 gebruik/screentime deze ochtend nog maar 88%.

Zonder gebruik van 100 naar 62% in 2 dagen.

Hebben jullie dit ook? Ik hoop van niet.

Zoals je ziet rapporteert apple geen apps die zich misdragen, factory reset heb ik ook al geprobeerd. Wifi in huis is van goede kwaliteit, dus verwacht ook daar geen enorm verbruik van.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat is jullie inschatting? Heb een klein stof aan de rand van m’n camera op m’n nieuwe iPad. Het stoort mij niet, en is verder niet op camera te zien. Maar wat is de kans dat zo’n stofje gaat zwerven en wel een keer op de camera terecht komt? Of is het dan alsnog niet zichtbaar?

Kon a.d.h.v. de ifixit teardown ook niet goed zien hoe de situatie onder het scherm is.

Ondertussen nog wat gezocht online en kwam dit linkje tegen. Wel ontnuchterend. Pas als je stukjes sticky notes gaat plakken is het op foto’s te zien. https://www.lensrentals.c...-apocalypse-of-lens-dust/.

Daarbij geeft hij aan dat stof de eigenschap heeft om te plakken en niet om te gaan zweven.

[Voor 29% gewijzigd door Ronwiel op 02-04-2022 20:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:33
Donstil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Ja is wel te doen hoor, heb een externe SSD voor de iPad en een Anker hub met 2x USB-A, 2x USB-C en SD erop.
Moet de externe opslag powered zijn via de hub dan? Of kan hij een SSD'tje (of usb stick eventueel) poweren via de poort? Toch een stuk handiger. Tenzij je het hebt over een meer 'vaste' opstelling waarbij de iPad continu aan de lader hangt op z'n dock/magic keyboard, etc.. Een iPad blijft in mijn workflow toch nog het meest 'untethered'/mobiel, dus zou mooi zijn mocht het gewoon unpowered kunnen.

Iets anders. Heb een mooi budget waarmee ik met wat fiscale kortingen en dergeoliljke een iPad kan bestellen. Ben dus een nette (niet te overdreven) iPad pro aan het uitzoeken met accessoires.

Nu bedacht ik me net het volgende: inderdaad, de iPad pro heeft tegenwoordig een usb-c aansluiting.
Dat is met veel gejuig en jubilatie onthaald door techies allerhande.

Ik ga me hier niet populair maken :+ maar ik heb toch een sterke voorkeur voor de lightning connector (behalve de penibele snelheden :X )

Lightning heb ik op tientallen producten nog NOOIT een probleem mee gehad. Een erg solide, sterke connector als ik eerlijk ben. Goede toleranties, een simpele 'male-female' connectie, waar je de female kant met een tandenstokertje (of fijn borsteltje) erg gemakkelijk kan proper houden. Of zo'n rubber stopje erop (10 voor een euro op amazon)

Nu met usb-c zit er nog een deeltje 'male' in de 'female' connector. (dat centrale lipje)

Dus:
  • minder gemakkelijk proper te maken. Eerlijk, ik heb nog nooit aangedurfd iets in die poortjes te steken. Nu zit m'n macbook ook niet in m'n broekzak, dus niet nodig.
  • Breekbaarder? Dat lipje in de female connector?
  • Heb al wat kennissen die voor hun telefoons een dure reparatie aan de usb-c poort hebben gedaan omwille van niet meer kunnen laden (geen wireless charging).
  • Door dat lipje ga je ook niet zo gemakkelijk een rubber 'stopje' vinden om er in te douwen?
  • En als laatste, de iPad heeft maar 1 usb-c poort. Een iPad is nauwelijks reviseerbaar. Kan je niet zomaar open doen om de usb-c te reviseren/vervangen. Kapot = kapot en hele iPad naar de vuilnis door 1 poortje. Niet meer laden, niets meer. Mijn macbook heeft er vier, dus kan er op de levensduur wel een aantal missen...
Ik vind dit persoonlijk toch een erg jammere potentiele "point of failure". Een poortje van 20 cent in bulk aankoop die je hele iPad van 1000 euro onbruikbaar kan maken. En ik heb slechte ervaringen met apple garanties/verantwoordelijkheid nemen. Een poortje zal ook wel vaak pas na >2 jaar potentieel falen.

Wat is jullie mening?

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Dat gezegd hebbende is er een MK bestelt door ondergetekende om te kijken of dat het grote verschil maakt :p
Nou hij is binnen, even wachten tot de iPad opgeladen is (wat loopt dat ding toch snel leeg als je m niet gebruikt :p)
Eerste reactie: damn wat is dat keyboard zwaar…

[eerste indrukken]
  • Fijn dat alle MacOS gestures lijken te werken!
  • De touchpad is echt wel klein(of ja vooral ‘laag’) vergeleken met mijn MBA
  • Het scherm is wel stuk beter dan mijn MBA (deuh)
  • Ik mis de functie toetsen die ik op mijn MBA heb
  • Hij blijft een stuk beter staan dan ik verwachtte (natuurlijk mede omdat t keyboard zelf zoals gezegd behoorlijk aan t gewicht is)
  • Handig zo’n extra USB aansluiting :)
@Donstil ziet er toch wel strak uit moet ik toegeven :p Ik sluit niet uit dat t een blijvertje is :p

[Voor 60% gewijzigd door Tomba op 21-07-2022 20:16]

Pagina: 1

Let op:
Berichten over bestellingen, levertijden en beschikbaarheid mogen in [iPad] Levertijden & Beschikbaarheid.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee