Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Mijn externe displays werken niet meer en ook opladen weigert hij.
Tientallen reboots maakt geen verschil en ook met option-control-right-shift en powerknop resets werken allemaal niet. (Reset wordt uitgevoerd maar nog steeds niet laden of externe displays die werken)
Soms duurt het ff voordat hij aangeeft dat hij laadt. Mss is dat het?GeeMoney schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
Zijn er meer mensen met problemen met USB-C sinds Monterey 12.4 ?
Tientallen reboots maakt geen verschil en ook met option-control-right-shift en powerknop resets werken allemaal niet. (Reset wordt uitgevoerd maar nog steeds niet laden of externe displays die werken)
Dit al geprobeerd?GeeMoney schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
Zijn er meer mensen met problemen met USB-C sinds Monterey 12.4 ?
https://www.iculture.nl/tips/nvram-pram-resetten/
Hoor ik van meerderen. Verbaast mij dat het nog niet zo'n enorm ding op het internet is geworden.
Alleen van toepassing op Intel Macs.Hulliee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Dit al geprobeerd?
https://www.iculture.nl/tips/nvram-pram-resetten/
Ik heb een 2016 M1 .
@TweakerVincent nee, ook externe schermen werken namelijk niet, naast opladen kan ik dus ook geen usb-c schermen meer gebruiken.
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 03-06-2022 10:54 ]
Sure? Volgens heeft Apple de M1 geïntroduceerd in november 2020.GeeMoney schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:54:
Alleen van toepassing op Intel Macs.
Ik heb een 2016 M1 .
Draai je een pi-hole? https://discourse.pi-hole...cos-12-4-upgrade/55516/23BeArt schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:27:
[...]
Ik merk via Safari ook dat bepaalde websites op 12.4 (Macbook Air M1) niet laden ... Daarna even via edge/chrome proberen en dat lukt dan onmiddellijk ...
Nadat ik een regel had toegevoegd zoals beschreven in dat topic werken alle sites weer zoals zou moeten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dit vind ik toch wel bizar. Waarom moet er data richting Apple voor het bezoeken en juist laden van websites?breinonline schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:39:
[...]
Draai je een pi-hole? https://discourse.pi-hole...cos-12-4-upgrade/55516/23
Nadat ik een regel had toegevoegd zoals beschreven in dat topic werken alle sites weer zoals zou moeten.
Misschien offtopic? Twee pagina's terug in een browser? Heb je een Logitech muis met een gare switch?Tux3.14 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:27:
Ik vind sinds 12.4 vooral Safari een draak geworden. Internet pagina's laden langzaam of soms niet. Terug gaan naar de vorige pagina werkt ook niet altijd, of hij springt in eens 2 pagina's terug ipv 1 pagina.
Hoor ik van meerderen. Verbaast mij dat het nog niet zo'n enorm ding op het internet is geworden.
Ik gebruik dagelijks Firefox als mijn browser. Ik merkte dat Safari te vaak te veel geheugen ging gebruiken. Dat ik dacht. Waarom 12GB ram voor tien tabs open. Dude.
Ook omdat de 1password plugin veel beter werkt. Met Safari leek het wel een battle tussen 1password en de keychain. Ik mag graag Apple's ecosystem gebruiken. Maar wachtwoorden gaan mij iets te ver.
[ Voor 12% gewijzigd door 4POX op 04-06-2022 08:01 ]
LittleSnitch naar fabrieksinstellingen gezet: inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn, althans ik heb er al een week geen last van.....KarlHungus schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:50:
Sinds de update naar 12.4 onnoemelijk veel problemen met Safari en Prive-Doorgifte op mijn iMac M1.
[Afbeelding]
Al van alles geprobeerd (opnieuw 12.4 installeren van Appstore, LittleSnitch verwijderen, Safari resetten) maar niks helpt. Ja, Safari opnieuw opstarten en dan wachten tot de volgende melding verschijnt, OF Prive-Doorgifte uitzetten.
Suggesties welkom (behalve dan Prive-Doorgifte uitzetten...)
My name is Karl. Ich bin expert.
Bij mij lijkt het ook niet meer voor te vallen. Heb zelf geen aanpassingen gedaan…KarlHungus schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:50:
[...]
LittleSnitch naar fabrieksinstellingen gezet: inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn, althans ik heb er al een week geen last van.....
Iemand enig idee hoe ik deze suggesties uitzet?
:fill(white):strip_exif()/f/image/1atA8Hf53HknOkTdaWa6dEdK.png?f=user_large)
****EDIT***
Bovenstaande opgelost door onder opties bij "smart search field" include safari suggestions uit te vinken.
/f/image/7QcO27t5CMMaHMORbMWCRl02.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door TechFox op 09-06-2022 19:55 ]
ah hij is public nu
[ Voor 27% gewijzigd door BruceLee op 16-06-2022 01:16 ]
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
De optie "Swipe between pages" wordt op random momenten uitgeschakeld:
/f/image/zjXdAGJU6OvSP1DPjc5Y9lyG.png?f=fotoalbum_large)
Dit gebeurde in eerste instantie alleen na een clean install van MacOS. De optie vink ik aan en na een random moment is deze uitgeschakeld. Deze vink ik dan weer aan en dan werkt deze totdat ik weer een clean install van MacOS doe. Nu heb ik met mijn huidige installatie dat dit al vaker is voorgekomen.
Ik gebruik geen apps om de trackpad te customizen, dat kan het dus niet zijn. Wat het dan wel is, geen idee.
Iemand die dit bekend in de oren klinkt en weet wat het kan zijn?
Dit al gelijk als ik mijn MBP 16 2020 aanzet.
Nog idee wat ik hier aan kan doen?
macOS Monterey 12.5 — Opnieuw opstarten vereist
macOS Monterey 12.5 bevat verbeteringen, probleemoplossingen en beveiligingsupdates.
• Er is een probleem verholpen in Safari waarbij een tabblad mogelijk terugkeerde naar een eerder bezochte pagina
Sommige functies zijn mogelijk niet in alle regio's of op alle Apple apparaten beschikbaar.
Informatie over de beveiligingsaspecten van deze update vind je op deze webpagina: https://support.apple.com/kb/HT201222
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Lijkt me ook. Grotere veranderingen verwacht ik bij een nieuwe release zoals macOS 13. Er tussen in zijn bugfixxes, beveiligingsupdates, etc. En in geval van Apple soms dingen die gepland hadden maar ze niet af hadden.Keypunchie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Het is vooral veel bugfixes, maar zo gek is dat toch niet?
Het is vooral gek dat het versie 12.5 is, aangezien het enkel bug fixes lijken te zijn en geen nieuwe features. Dus wel eens met @Ferruginous Hwk dat 12.4.1 oid logischer was geweest.Keypunchie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Het is vooral veel bugfixes, maar zo gek is dat toch niet? De meeste ontwikkeltijd zal nu in Ventura gaan zitten, om die klaar te maken voor release.
Alles is goedgedaan en ik bemerk vandaag wel een verschil dat misschien wel heel fijn is. Het geheugengebruik lijkt kleiner te zijn dan bij versie 12.4. Ik heb een vergelijkbaar hoeveelheid windows open als gisteren en zie dat het gebruikte geheugen op mijn MBP (M1 Pro met 16GB) nu 68% gebruikt wordt, gisteren zat ik rond de 80%. Ik zal dit de komende tijd in de gaten houden, misschien is de memory leakage issue opgelost of verminderd ?
Zijn er meer mensen die dit zien ?
Het zou me ook niks verbazen als er ooit een macOS versie uitkomt waar back-up op de iPhone manier met de cloud werkt en Time machine 'end of life' wordt. Al ben ik bang dat ik dan te weinig ruimte heb in mijn huidige iCloud subscription.
Zijn er hier nog mensen die Time Machine gebruiken en het toegevoegde waarde heeft?
Ik ben ook al een hele tijd geleden gestopt met Time Machine. In mijn begin jaren met OS X (Mac OS X 10.5 Leopard) was het soms bittere noodzaak maar de laatste jaren is macOS erg stabiel geworden en met de komst van iCloud en Office365 zit mijn belangrijkste data in de cloud en sync ik zo af en toe nog wat met een lokale NAS. Bij elke nieuwe versie van macOS doe ik altijd een clean install en geen upgrade zodat alles weer fris aanvoelt (is meer psychologisch dan echte noodzaak).PrimusIP schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:49:
Ik vraag me de laatste tijd af of ik nog wel Time Machine wil blijven gebruiken. iCloud cynct mijn foto's, ik maak ook af en toe handmatige back-ups van documenten (en foto's) op een externe schijf (ik heb geen NAS). En voor mijn werk gebruik ik een andere computer. Dus zoveel spannends gebeurt er niet op gebied van lokaal opgeslagen data.
Het zou me ook niks verbazen als er ooit een macOS versie uitkomt waar back-up op de iPhone manier met de cloud werkt en Time machine 'end of life' wordt. Al ben ik bang dat ik dan te weinig ruimte heb in mijn huidige iCloud subscription.
Zijn er hier nog mensen die Time Machine gebruiken en het toegevoegde waarde heeft?
Ik gebruik mijn nas als backup. Foto’s en video’s via iPhone ( automatisch). Rest via MacBook. Af en toe screenshot van geïnstalleerde apps.
Ik teken nergens meer voor
Wanneer deze oude intel Mac het eindelijk begeeft, is Migration Assistent (op basis van een Time Machine backup) fantastisch; alles wordt teruggezet op het hoogste niveau tot aan de kleinste instellingen aan toe en is razendsnel. En schone Install is lang niet altijd nodig voor de gemiddelde gebruiker en dan is dit een zeer snelle en effectieve manier om weer verder te kunnen op je nieuwe of vervangende Mac.
Vooral handig voor ‘oops, dat bestand had ik niet weg moeten gooien’ en/of oude versie terughalen.
Op zich is meerdere backups/redundante opslag geen kwalijke zaak.
Wel heb ik juist vaker gehad dat ik een Time Machine backup opnieuw moest initialiseren, omdat er iets mis ging.
Als je het doel formaat van de backup drive APFS maakt, dan gaan ze gelukkig wel vrij snel, waar het vroeger tergend lang kon duren.
Ik ook nog nooit.Quakie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:07:
iCloud is een sync tool dus geen backup of versie beheer. Ik gebruik time machine al jaren maar nog nooit iets terug gezet. 🤣
En vroeger had ik zelfs een Home Brew scriptje waarbij ik in een paar opdrachten al mijn software van het internet af plukte en installeerde. Daar ben ik des tijds met mijn M1 mee gestopt omdat dit toen niet meer werkte.
Ik heb wel eens aan een NAS gedacht, maar ik kwam tot de conclusie dat het onderhoud en dan de hele tijd een machine aan laten staan me de moeite en energie niet waard is. Een externe schijf inpluggen werkt ook. Ik heb geen ingewikkelde digitale infrastructuur thuis.
Ik backup eens in de zoveel tijd mijn documenten op een externe schijf en ook in een container in iCloud. En sinds alweer sinds wat jaren is er niks spannends aan de hand met mijn OS en software configuratie.
Ik gebruik nog steeds Time machine, maar waarvoor eigenlijk nog?
(Uiteraard is dat wat particulier/specifiek.)
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Iemand ook problemen ermee?
Ben eigenlijk steeds benieuwd wat ze dan nog oppoetsen voordat ze echt de volle focus op Ventura gaan leggen.
Have you tried turning it off and on again?
Niet bij mij helaas, als (web) developer heb ik al mijn code/sites lokaal staan. Een beetje Laravel site bestaat uit minstens 15.000 bestanden. Synct niet echt lekker op een google drive of zo.Tom schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:58:
Vrijwel alle software synct op de één of andere manier wel met de Cloud.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Dat soort dingen sync ik ook niet, maar daar heb je git pull, een composer install en een npm install voor. Gaat er mij om dat ik geen kritische zaken (enkel) lokaal heb staanamphora schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
Niet bij mij helaas, als (web) developer heb ik al mijn code/sites lokaal staan. Een beetje Laravel site bestaat uit minstens 15.000 bestanden. Synct niet echt lekker op een google drive of zo.
Ik heb hier 1x per week een externe usb disk aangesloten voor een handmatige time-machine backup. puur om te hebben voor het 'geval dat' die disk bewaar ik in de auto en neem ik mee op vakanties. mocht de boel stukgaan thuis en mijn apple ID is gehackt (kans is klein) dan heb ik nog mijn bestanden.OneMoreThing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
Ik ben ook al een hele tijd geleden gestopt met Time Machine. In mijn begin jaren met OS X (Mac OS X 10.5 Leopard) was het soms bittere noodzaak maar de laatste jaren is macOS erg stabiel geworden en met de komst van iCloud en Office365 zit mijn belangrijkste data in de cloud en sync ik zo af en toe nog wat met een lokale NAS. Bij elke nieuwe versie van macOS doe ik altijd een clean install en geen upgrade zodat alles weer fris aanvoelt (is meer psychologisch dan echte noodzaak).
en het is een stukje 'versioning' ik kan jaren terug in de tijd om een verloren file terug te halen.
A wise man's life is based around fuck you
Buiten de time-machine naar mijn Nas heb ik ook een externe SSD aan mijn mini hangen. Mijn foto's en documenten en boeken die daar opstaan wordt weer automatisch gesynct naar Stack. Dus in principe alles safe;-)Zwelgje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:33:
[...]
Ik heb hier 1x per week een externe usb disk aangesloten voor een handmatige time-machine backup. puur om te hebben voor het 'geval dat' die disk bewaar ik in de auto en neem ik mee op vakanties. mocht de boel stukgaan thuis en mijn apple ID is gehackt (kans is klein) dan heb ik nog mijn bestanden.
en het is een stukje 'versioning' ik kan jaren terug in de tijd om een verloren file terug te halen.
Bing
hoe doe je dit automatisch? Mijn zoon is music producer en zijn muziek staat ook op een externe SSD. Maar nu maak ik elke keer een kopie naar mijn nas. Ik wil dat dit automatisch gaat, maar hoe doe ik datbing69 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Mijn foto's en documenten en boeken die daar opstaan wordt weer automatisch gesynct naar Stack. Dus in principe alles safe;-)
Naar de cloud, gebruik ik de software van Stack zelf en tussen stack en mijn nas gebruik ik Cloud Sync van Synologic.j.f.otten schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
hoe doe je dit automatisch? Mijn zoon is music producer en zijn muziek staat ook op een externe SSD. Maar nu maak ik elke keer een kopie naar mijn nas. Ik wil dat dit automatisch gaat, maar hoe doe ik dat
Tussen de Mac en de Nas gebruik ik ook Syncthing.
Bing
Top ik ga er mee aan de slag. Kijken of dat een goede oplossing kan zijn.bing69 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:08:
[...]
Naar de cloud, gebruik ik de software van Stack zelf en tussen stack en mijn nas gebruik ik Cloud Sync van Synologic.
Tussen de Mac en de Nas gebruik ik ook Syncthing.
Veel gebruikers geven aan bij een upgrade dat de machine veel korter op de accu kan. Na een week is dit weer goed. Macos begint de eerste uren/dagen hard te werken. Spotlight. Bird. Photos.joost_e schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:15:
Heeft er iemand ervaring met het energieverbruik van verschillende macOS versies? Ik kreeg vandaag de opmerking van een reparateur dat hij het installeren van Monterey op een oudere macbook afraadde omdat je minder lang op de accu zou gaan. Ik heb gezocht naar een vergelijking maar kan vooralsnog niets vinden.
4POX schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:21:
[...]
Veel gebruikers geven aan bij een upgrade dat de machine veel korter op de accu kan. Na een week is dit weer goed. Macos begint de eerste uren/dagen hard te werken. Spotlight. Bird. Photos.
Ik heb niet alles uitgeplust, maar het doet blijkbaar wat met mijn Safari zoals achtergrondjes bij tablad groepen.Ik ben ouderwets, ik sluit tabladen en gebruik bladwijzers op de Mac. Op mijn iPhone heb ik daarentegen honderden open staan.PrimusIP schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:53:
12.6 is uit...
Verder zie ik dat Xcode van alles wil updaten (ook het CLI spul). Logisch, met nieuwe telefoon schermpjes en de rondvliegende notch van de 14 pro. Ik ben geen programmeur en volg het allemaal niet (meer). Maar ik hoop dat ze Swift-UI verbeteren. Ik vind dat namelijk heel tof hoe het werkt, maar het is tegelijk ook zo enorm beperkt, hoop werkt (nog) niet.
Safari is vandaag/gisteren ook geüpdatet naar versie 16 met idd wat tabgroep modificatiesPrimusIP schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:38:
[...]
Ik heb niet alles uitgeplust, maar het doet blijkbaar wat met mijn Safari zoals achtergrondjes bij tablad groepen.Ik ben ouderwets, ik sluit tabladen en gebruik bladwijzers op de Mac. Op mijn iPhone heb ik daarentegen honderden open staan.
Verder zie ik dat Xcode van alles wil updaten (ook het CLI spul). Logisch, met nieuwe telefoon schermpjes en de rondvliegende notch van de 14 pro. Ik ben geen programmeur en volg het allemaal niet (meer). Maar ik hoop dat ze Swift-UI verbeteren. Ik vind dat namelijk heel tof hoe het werkt, maar het is tegelijk ook zo enorm beperkt, hoop werkt (nog) niet.
https://www.macrumors.com...apple-releases-safari-16/
A wise man's life is based around fuck you
[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 16-09-2022 09:46 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Had je de telefoon al geactiveerd en eventueel geüpdatet voordat je hem aan de Mac hing?Huigie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:46:
Het is een melding die je krijgt zodra je een iPhone 14 aansluit aan Monterey(12.6).
Nope, kan wel bevestigen dat ik ook deze error heb. Sinds ik mijn 11 PRO naar iOS16 heb geüpgraded.Huigie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:41:
Iemand toevallig een fix voor deze error?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 16-09-2022 09:50 ]
Of anders proberen te herstellen in plaats van updaten via Finder.
https://forums.macrumors....-begin-to-arrive.2359483/
[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 16-09-2022 09:58 ]
Ik had gisteren m'n iMac uitgezet en vanmorgen kwam de QNAP TR-002 niet op de desktop in beeld. macOS weigerde pertinent om hem te mounten. Kon hem ook niet repairen (first aid) of opnieuw formateren.
Disk Utility gaf ook dit:
Could not mount “XXXXX - Data”. (com.apple.DiskManagement.disenter error 49227.)
Het lijkt toch dat APFS niet goed bestand is tegen onverwacht uit zetten van externe disks.
Ik heb uit wanhoop hem maar een Windows laptop gehangen en met Paragon de partities weg gehaald. Daarna kon ik hem wel naar Mac OS Extended formateren. Nu weer backup terug zetten.
PS: reden dat ik deze QNAP nu heb is dat ik helemaal klaar was met Western Digital MyBook Duo's in RAID0. De laatste "blies" zich op door overhitting.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Bij het starten via Steam krijg ik direct al een melding over te weinig VRAM, en ook diagnostische gegevens van Steam geven aan dat VRAM 0 is. Er zijn wat wijzigingen geweest in de laatste versies heb ik gelezen en het toewijzen van geheugen gebeurd nu automatisch. Dit zie ik in dxdiag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cUAk06I5MiUNU8RmAR6iLcXx.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lRPnDRbMFYlI3RrGIWnpuayQ.png?f=user_large)
16GB, de helft van het systeemgeheugen, dat klopt dus wel. Alleen zonder VRAM kan ik er dus helemaal niks mee. Lukt het iemand wel om fatsoenlijk games te draaien op M1 Max + Parallels Windows 11? Op YouTube zie ik ook genoeg positieve resultaten

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Systeemvoorkeuren/beveiliging&privacy/privacy. Daar bij volledige schijftoegang en bestanden en mappen wat oude extensies verwijderd. Et voila, telefoon kwam zonder update meteen in beeld.stormfly schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:49:
[...]
Nope, kan wel bevestigen dat ik ook deze error heb. Sinds ik mijn 11 PRO naar iOS16 heb geüpgraded.
Wat zijn je settings in Parallels zelf?Erulezz schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:52:
Ben nu aan het proberen om Age of Empires 2 werkend te krijgen via Parallels en Windows 11 (M1 Max, 64GB RAM) maar heb problemen met de videokaart. Op applegamingwiki staat dat AoE2 goed moet werken via Parallels dus ik denk dat ik wat fout doe![]()
Bij het starten via Steam krijg ik direct al een melding over te weinig VRAM, en ook diagnostische gegevens van Steam geven aan dat VRAM 0 is. Er zijn wat wijzigingen geweest in de laatste versies heb ik gelezen en het toewijzen van geheugen gebeurd nu automatisch. Dit zie ik in dxdiag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
16GB, de helft van het systeemgeheugen, dat klopt dus wel. Alleen zonder VRAM kan ik er dus helemaal niks mee. Lukt het iemand wel om fatsoenlijk games te draaien op M1 Max + Parallels Windows 11? Op YouTube zie ik ook genoeg positieve resultaten
Ik ben verder niet zo'n gamer, maar heb wel Battlefield 4 draaien via Parallels. Steam ook, nooit melding gehad over vram. Lijkt bij mij ook op 0 te staan. Ik heb in Parallels iets meer cores en geheugen toegewezen: 8 processors en 16 GB (van mijn 32)
Ik ben ook een aantal video's tegengekomen van een M1 Max met 32gb die BF5 in Parralels draaien, en dat gaat best okay. Natuurlijk is het niet 4k stuff enzo, maar toch indrukwekkend wetende dat een M1 Studio een fractie van de energie gebruikt.kaassouffle schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:16:
[...]
Wat zijn je settings in Parallels zelf?
Ik ben verder niet zo'n gamer, maar heb wel Battlefield 4 draaien via Parallels. Steam ook, nooit melding gehad over vram. Lijkt bij mij ook op 0 te staan. Ik heb in Parallels iets meer cores en geheugen toegewezen: 8 processors en 16 GB (van mijn 32)
Ik ben wel nieuwsgierig hoe Hell Let Loose in Parallels draait.
Deze kende ik nog niet. Zal het is proberen als ik op kantoor benRonwiel schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:16:
Ik sta op het punt om een monitor te kopen, dus kan op dit moment de software nog niet testen. Maar heeft er iemand toevallig ervaring met https://lunar.fyi/. Beloofd via MacOS je third party monitor te kunnen beheren via de sneltoetsen. En dat via het DCC protocol.
Ik ga hier even meespelen. Op eerste gezicht werkt het met een monitor die met een USB-C kabel is aangesloten. Vorig jaar heb ik een andere tool gebruikt. Die had problemen omdat ik toendertijd een USB-C naar HDMI dock gebruikte. Niet iederen conversie chip werkt dan met die instructies.Ronwiel schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:16:
Ik sta op het punt om een monitor te kopen, dus kan op dit moment de software nog niet testen. Maar heeft er iemand toevallig ervaring met https://lunar.fyi/. Beloofd via MacOS je third party monitor te kunnen beheren via de sneltoetsen. En dat via het DCC protocol.
Grappig door jouw tip ben ik eens gaan rondneuzen op de site en heb ik in de FAQ eindelijk een oplossing gevonden voor mijn probleemRonwiel schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:16:
De oplossing is een generiek kleuren profiel te kiezen en niet van de fabrikant. Deze fix bracht me op het spoor: https://lunar.fyi/faq#bad-ddcMiki schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:05:
Ik heb een vervelend probleem sinds ik mijn MBP'17 als desktop setup gebruik dmv een tweede scherm (HP E233) icm Apple HDMI dongle. Zodra mijn MBP volledig in slaap is en vervolgens uit slaap wordt gehaald dan blijft het tweede scherm uit en komt niet uit stand-by. Pas als ik het scherm uit en weer aanzet wordt deze herkend en wordt mijn tweede scherm gedeeld weergegeven.
Ik kan me niet herinneren in de keren dat ik sporadisch deze setup probeerde met Big Sur. Kent iemand hier toevallig een fix voor?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar toevallig nog aan een test toegekomen 😊?Tux3.14 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:10:
[...]
Deze kende ik nog niet. Zal het is proberen als ik op kantoor ben
Nee, nog nietRonwiel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:31:
[...]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar toevallig nog aan een test toegekomen 😊?
Na een tijdje (ik verdenk vooral zodra de MacBook idle gaat + aangesloten op 230V) valt deze adapter uit en verlies ik de verbinding dus. Dan moet ik de adapter opnieuw in de USB poort prikken en alles werkt weer.
Heb ik onderstaande zo goed staan? Krijg het niet echt "begrijpend gelezen" mbt in/uitschakelen sluimerstand (welke ik dus verdenk). Ik wil niet dat de adapter disconnected wordt wanneer ik deze in gebruik heb
/f/image/b8ycuCbhi66eON6qFtsOj6dO.png?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Dat wordt in principe geregeld door een stukje firmware, niet door het OS. Een laptop die uit staat, kan immers ook gewoon opladen.
[ed.]
Er zit dus iets anders mis als je adapter 'zomaar' verdwijnt.
[ed.2 ]
Je kunt een SMC reset proberen. https://www.lifewire.com/...controller-on-mac-2260840
[ Voor 29% gewijzigd door Keypunchie op 07-10-2022 14:24 ]
Wat bedoel je precies met verdwijnt? In "netwerk" staat deze nog keurig met de melding "niet aangesloten". Is dit geen standby ding op de poort? Het betreft een nieuwe M1 dus net in gebruik, is die SMC reset dan al aan de orde?Keypunchie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:17:
sluimerstand gaat over de powerstate van je mac, niet over het al/dan niet zien van je poweradapter.
Dat wordt in principe geregeld door een stukje firmware, niet door het OS. Een laptop die uit staat, kan immers ook gewoon opladen.
[ed.]
Er zit dus iets anders mis als je adapter 'zomaar' verdwijnt.
[ed.2 ]
Je kunt een SMC reset proberen. https://www.lifewire.com/...controller-on-mac-2260840
Het disconnecten gebeurt (tot nu toe) alleen als de MacBook idle staat/gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 07-10-2022 14:52 ]
Mijn boefje is liev!
SMC reset is maar een 'trial&error' dingetje dat je kunt proberen. Het kan ook aan de kant van je adapter zitten.
[ Voor 52% gewijzigd door Keypunchie op 07-10-2022 14:55 ]
Maar voor mijn beeldvorming; normaliter zou een USB-C ethernet adapter ten alle tijden moeten blijven "zoemen" op een MacBook Pro? Dit zijn dus 100% geen power settings?Keypunchie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:54:
"niet aangesloten" betekent dat je OS hem niet ziet... (in het verleden wel gezien, maar nu niet). Maar ik vraag me wel af wat je dan in netwerk ziet. Het is geen gewone adapter, maar een dock ofzo?
SMC reset is maar een 'trial&error' dingetje dat je kunt proberen. Het kan ook aan de kant van je adapter zitten.
Zo meld ie zich;
:fill(white):strip_exif()/f/image/VHRIqYUNg8c3EECDf0HpDCb8.png?f=user_large)
Die AX88179A is de USB-C ethernet adapter van TP-Link (UE300C)
[ Voor 18% gewijzigd door JB op 07-10-2022 15:03 ]
Mijn boefje is liev!
[ed.] Het kan zijn dat hij verdwijnt na slapen, maar dat betekent al snel dat de *andere* kant (dus je adapter) zich niet goed gedraagt. Die hoort zich weer aan te melden als het OS weer actief wordt, zoals ook bvb. een peripheral dat doet.
[ Voor 57% gewijzigd door Keypunchie op 07-10-2022 16:00 ]
Het zit in het sluimeren. Met vinkje aan bij "schakel sluimerstant uit voor netwerktoegang", blijft de NIC actief.Keypunchie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:58:
Ah, nu snap ik hem beter. Ja, dat zijn in principe je NICs. Die horen op "Active" te staan.
[ed.] Het kan zijn dat hij verdwijnt na slapen, maar dat betekent al snel dat de *andere* kant (dus je adapter) zich niet goed gedraagt. Die hoort zich weer aan te melden als het OS weer actief wordt, zoals ook bvb. een peripheral dat doet.
/f/image/b8ycuCbhi66eON6qFtsOj6dO.png?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Op mijn oude Macbook zie ik in safari op de 'start page' de iCloud tabs van alle apparaten in één oogopslag. Echter op de Macbook met Monterey worden slechts de iCloud tabs van 1 apparaat weergegeven en dien ik te selecteren welke ik zichtbaar wil hebben.
Is het niet mogelijk om op de safari start page een overzicht te krijgen met álle iCloud apparaten en hun tabs?
Ik wil dus graag dit:

Maar krijg alleen dit en kan dan via een dropdown het gewenste apparaat selecteren:

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Het ziet er tegenwoordig iets compacter uit maar qua functionaliteit wel hetzelfde.Licko schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:40:
@Greatsword Thanks, ik ga vnv even testen of ik het dan wel voor elkaar krijg om op mijn Macbook 2 kolommen zichtbaar te krijgen; 1 met tabs van mijn iPhone en 1 met tabs van mijn iPad.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mBT28tvdVjlkORDf2N0SryVB.png?f=user_large)
Als ik mijn iPhone aansluit op mijn Mac en ik ga naar Finder, om de iPhone te bekijken en een backup te maken, krijg ik, als ik op "zoek naar update" klik, 3x een popup te zien, "Deze versie van de iPhone-software (16.0.3) is de nieuwste versie.", en dan klik ik op de OK knop, maar daarna laat deze die pop up nogmaals 2 keer zien, dus Maw 3 keer achtereen....
Wat zou dit kunnen zijn?
Mvg
https://support.apple.com/en-us/HT213494
Loopt ook sinds de BETA al een topic over [macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussiemeesje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:55:
macOS 12.6.1 is uit.
https://support.apple.com/en-us/HT213494
Dat gaat toch over macos 13? Dit topic over 12.Greatsword schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:12:
[...]
Loopt ook sinds de BETA al een topic over [macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie
[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 25-10-2022 18:28 ]
Kan je eigenlijk zonder meer toepassen.
Is nog wel lastig, want dan moet je bij updates even onder “other updates” kijken.
Ah, sorry dacht even dat je linkte naar Venturameesje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Dat gaat toch over macos 13? Dit topic over 12.
Klopt. Vind het wel fijn dat mijn MBA 2015 nog twee jaar lang beveiligingsupdates krijgt.Keypunchie schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:29:
12.6.1 is hoofdzakelijk (alleen maar?) security fixes.
Kan je eigenlijk zonder meer toepassen.
Is nog wel lastig, want dan moet je bij updates even onder “other updates” kijken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FrrqP3Z4FSht9MLdfWlip8oC.png?f=user_large)
Mijn boefje is liev!
JB schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:17:
Ik loop hier met de MBP 2015 tegen een diskspace melding aan101 GB ruimte vrij maar zodra ik wil updaten;
[Afbeelding]
- Waar zie je dat je nog 101GB ruimte over hebt?
- Probeer je het OS te updaten of wat anders?
- Van > Naar?
- Prullenbak al leeggemaakt?
- Al een keer opnieuw opgestart?
@Greatsword vaag... Er stond ook een Safari update klaar. Deze nu los geupdate en vervolgens 12.6.1 aangeklikt. Nu is ie aan het downloaden. Hopelijk installeert ie straks ook, maar het downloaden deed ie al niet, dus verwacht van wel.Greatsword schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
- Waar zie je dat je nog 101GB ruimte over hebt?
- Bij opslag
- Probeer je het OS te updaten of wat anders?
- Ja naar laatste versie
- Van > Naar?
- naar 12.6.1
- Prullenbak al leeggemaakt?
- Ja
- Al een keer opnieuw opgestart?
- Ook
[ Voor 22% gewijzigd door JB op 30-10-2022 11:58 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb een macbook air early 2015, i7 met 8GB. Ik gebruik als jaren een magic mouse, en sinds mei ook een magic keyboard erbij. Ik maak dus gebruik van 2 bluetooth apparaten. Dit werkte prima, tot 3 weken terug. Het volgende probleem was van de ene op de andere dag zonder dat er een update was oid. Sindsdien heb ik last van dat wanneer ik aan het werk ben plots een pop-up komt dat de muis en toetsenbord niet meer verbonden zijn, en 5 seconden later dat ze weer verbonden zijn. Vanaf dat moment werkt het scrollen op de magic mouse niet meer, en toetscombinaties op het keyboard niet meer. Ook begint de ventilator aan te gaan (normaal gaat die nooit aan, zelfs niet bij veel tabladen van safari, cloud werkplek en word gebruik) en gaat steeds harder blazen tot hij bijna lijkt op te stijgen. Als ik dan de bluetooth uit zet dan neemt het blazen gelijk af tot hij weer stil is. Echter; de muis en het toetsenbord werken nog steeds ondanks dat de bluetooth is uitgeschakeld!! Dus ik kan gewoon typen en de muis bewegen terwijl de bluetooth uit staat, enkel niet scrollen en bepaalde toetscombinaties.
Nu heb ik de volgende dingen geprobeerd:
- meerdere keren SMC/NVRAM/PRAM gereset
- bluetooth plist verwijderd
- toetsenbord&muis verwijderd en opnieuw verbonden
- bluetooth module gereset
- macbook gereset, OS monterey opnieuw geïnstalleerd
Dit heeft allemaal niet geholpen. Nu dacht ik misschien is de bluetooth module stuk, dus ik heb een nieuwe besteld. Deze heb ik zojuist geïnstalleerd maar het probleem is er nog steeds! Daarom twijfel ik of het toch niet iets software matigs is.
Iemand hier toevallig nog een idee? Binnenkort zal ik veel gaan werken op een desktop van werk, dus ik wil de macbook gewoon blijven gebruiken voor wat basale admin, maar wel met muis en toetsenbord. En om enkel voor dit een nieuwe macbook te kopen vind ik zonde.
Dit zit absoluut in je software. Ergens. Ik heb dat aan de hand gehad (met exact dezelfde MB als jij), maar bij mij was het opgelost na reset van SMC/NVRAM/PRAM. Vlak daarna kwam een andere Tweaker ergens voorbij met het probleem, zelfde oplossing (maar moest om een of andere reden een keer extra booten voor het probleem weg was). Een oplossing heb ik niet voor je - wat voor mij werkte heb je al geprobeerd. Maar ik zou niet gelijk je portemonnee trekken voor een device waar waarschijnlijk helemaal niets hardwarematigs mee aan de hand is.drusloos schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:06:toon volledige bericht
Ik heb een vraag, ik dacht dat dit macbook gebonden was, maar omdat ik zoveel heb geprobeerd vraag ik me af of het niet software gebonden kan zijn, en dus stel ik de vraag hier.
Ik heb een macbook air early 2015, i7 met 8GB. Ik gebruik als jaren een magic mouse, en sinds mei ook een magic keyboard erbij. Ik maak dus gebruik van 2 bluetooth apparaten. Dit werkte prima, tot 3 weken terug. Het volgende probleem was van de ene op de andere dag zonder dat er een update was oid. Sindsdien heb ik last van dat wanneer ik aan het werk ben plots een pop-up komt dat de muis en toetsenbord niet meer verbonden zijn, en 5 seconden later dat ze weer verbonden zijn. Vanaf dat moment werkt het scrollen op de magic mouse niet meer, en toetscombinaties op het keyboard niet meer. Ook begint de ventilator aan te gaan (normaal gaat die nooit aan, zelfs niet bij veel tabladen van safari, cloud werkplek en word gebruik) en gaat steeds harder blazen tot hij bijna lijkt op te stijgen. Als ik dan de bluetooth uit zet dan neemt het blazen gelijk af tot hij weer stil is. Echter; de muis en het toetsenbord werken nog steeds ondanks dat de bluetooth is uitgeschakeld!! Dus ik kan gewoon typen en de muis bewegen terwijl de bluetooth uit staat, enkel niet scrollen en bepaalde toetscombinaties.
Nu heb ik de volgende dingen geprobeerd:
- meerdere keren SMC/NVRAM/PRAM gereset
- bluetooth plist verwijderd
- toetsenbord&muis verwijderd en opnieuw verbonden
- bluetooth module gereset
- macbook gereset, OS monterey opnieuw geïnstalleerd
Dit heeft allemaal niet geholpen. Nu dacht ik misschien is de bluetooth module stuk, dus ik heb een nieuwe besteld. Deze heb ik zojuist geïnstalleerd maar het probleem is er nog steeds! Daarom twijfel ik of het toch niet iets software matigs is.
Iemand hier toevallig nog een idee? Binnenkort zal ik veel gaan werken op een desktop van werk, dus ik wil de macbook gewoon blijven gebruiken voor wat basale admin, maar wel met muis en toetsenbord. En om enkel voor dit een nieuwe macbook te kopen vind ik zonde.
Ik heb beide apparaten volledig opgeladen. Via dat bluetooth icoontje zie ik dat beide apparaten 100% zijn. Eerst dacht ik dat het aan de muis of toetsenbord lag, maar dit lijkt bij testen niet zo te zijnRoRoNL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:53:
@drusloos Een overbodige vraag; je hebt jezelf wel bevestigd dat de Magic Mouse en Magic Keyboard volledig zijn opgeladen? Het gedrag van de muis lijkt voor mij op een onvoldoende opgeladen accu.
Goed om te lezen dat ik dus niet de enige ben. Kon nergens op internet iets vinden met dit probleem. Baal wel dat ik nu een nieuwe module heb van €50, maar ja niks aan te doenBastiaan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:02:
[...]
Dit zit absoluut in je software. Ergens. Ik heb dat aan de hand gehad (met exact dezelfde MB als jij), maar bij mij was het opgelost na reset van SMC/NVRAM/PRAM. Vlak daarna kwam een andere Tweaker ergens voorbij met het probleem, zelfde oplossing (maar moest om een of andere reden een keer extra booten voor het probleem weg was). Een oplossing heb ik niet voor je - wat voor mij werkte heb je al geprobeerd. Maar ik zou niet gelijk je portemonnee trekken voor een device waar waarschijnlijk helemaal niets hardwarematigs mee aan de hand is.
In Terminalroflexx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:42:
Ik heb een macbook m1 en nu wil ik via steam tombraider spelen met een xbox series game controller. Maar standaard gaat dat niet en nu moet ik een bestand in een map zetten. Maar die map zie ik niet in de gamefolder. Heeft macos standaard mappen verborgen? Zoja hoe verander ik het dat je die mappen wel ziet?
1
| defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES |
Daarna Finder opnieuw starten door ALT/Option in te houden en op Finder Icoon te klikken.
[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 28-12-2022 15:50 ]
Of Shift+CMD+. met finder als actief venster, tik je het nog een keer verberg je ze weer.Greatsword schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:49:
[...]
In Terminal
code:
1 defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES
Daarna Finder opnieuw starten door ALT/Option in te houden en op Finder Icoon te klikken.
Ik lees online wat wisselende verhalen.. Wanneer wordt het onveilig om deze machine met Monterey te blijven gebruiken?
Qua snelheid voldoet het nog prima en alles voelt (na al die jaren!) nog als nieuw. Dus voelt ook zonde om voor mijn beperkte usecase een nieuwe te moeten aanschaffen.
Je kan dit gebruiken om naar een nieuwere macOS versie te gaan: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/gelukkie schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:52:
Ik heb een Mbp 2016 die niet verder kan dan Monterey. Krijg af en toe wel Safari updates en security fixes. Ik gebruik de macbook vooral voor fotobewerking, Garageband en af en toe wat surfen en documenten maken/ mailen. Meeste gebeurt op iPhone. Gebruik de macbook soms weken niet aangezien mijn fotohobby op lager pitje staat.
Ik lees online wat wisselende verhalen.. Wanneer wordt het onveilig om deze machine met Monterey te blijven gebruiken?
Qua snelheid voldoet het nog prima en alles voelt (na al die jaren!) nog als nieuw. Dus voelt ook zonde om voor mijn beperkte usecase een nieuwe te moeten aanschaffen.
Als aanvulling op @ChrisM: Monterey krijgt vooralsnog de belangrijkste beveiligingsupdates. Het als onveilig bestempelen is nog niet echt aan de orde, maar dat zal op termijn ook een keer stoppen.gelukkie schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:52:
Ik heb een Mbp 2016 die niet verder kan dan Monterey. Krijg af en toe wel Safari updates en security fixes. Ik gebruik de macbook vooral voor fotobewerking, Garageband en af en toe wat surfen en documenten maken/ mailen. Meeste gebeurt op iPhone. Gebruik de macbook soms weken niet aangezien mijn fotohobby op lager pitje staat.
OpenCore kan ik zeker aanraden. Jouw MBP kan nog prima de laatste macOS versie aan!
Have you tried turning it off and on again?
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.