[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:03

RnB

Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over memory management in MacOS?

Er is ontzettend veel over te vinden, maar wat ik dus niet begrijp in mijn eigen situatie, is dat er swap memory wordt gebruikt terwijl de memory pressure nooit boven de 25% komt.

Hoe ik swap ken, in ieder geval vanaf Windows 7 en later, is dat deze gebruikt wordt om werkgeheugen vrij te maken voor urgente processen als er te weinig vrij werkgeheugen beschikbaar is. Background processen of minder urgente zaken die nog in het werkgeheugen staan, worden dan weggeschreven naar het swap geheugen. Zolang er genoeg werkgeheugen vrij is, zal er nooit gebruik worden gemaakt van het swap geheugen.
In de begintijd van de SSD's, had ik het swap geheugen zelfs altijd uitgeschakeld, om zinloos schrijven naar de SSD te voorkomen. Dit gaf nooit problemen, totdat ik uit het werkgeheugen liep.

Maar nu zie ik dus dat er zaken naar het swap geheugen zijn weggeschreven, terwijl ik nog meer dan genoeg werkgeheugen tot mijn beschikking heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiE5CxLOwu5NEx7lCVPpC6Xk-Bo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kfF0rKcGObwl3jxh1sqg5dTT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO6tD66WIPCFxPiu05rDj25wC-k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/liTV4IQJvYyBC6q3acLEMjBb.png?f=fotoalbum_tile

Vorige week mijn 16GB MacBook Pro 14" verkocht om een 32GB versie te kopen, krijg ik dit geneuzel.... :+
Toen liep ik overigens wel uit het geheugen, dus het was het zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:45

Saven

Administrator

RnB schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:59:
Er is ontzettend veel over te vinden, maar wat ik dus niet begrijp in mijn eigen situatie, is dat er swap memory wordt gebruikt terwijl de memory pressure nooit boven de 25% komt.
Zo rolt elk OS gewoon. Schijnt blijkbaar beter te zijn dan 0 swap te gebruiken indien er genoeg RAM vrij is.

Waar ik me meer aan stoor, nog steeds na al die jaren macOS, is gewoon dat het Dock echt het meest achterlijke stukje user management in een OS ooit is :r. Én dat ik bij alle macOS updates (minor updates!) moet rebooten. Daar werd Windows vroeger om uitgelachen :D. Dat o.a. Safari zit meegebakken in het OS en je daarom een OS update moet uitvoeren om Safari te kunnen updaten is natuurlijk lachwekkend en treurig tegelijk :')

Dat met de updates is achterlijk maar valt mee te leven, die stel ik gewoon uit. Zal de veiligheid niet ten goede komen, mja. Vooral het Dock/window management is al 20 jaar toe aan vernieuwing, is echt niet lekker mee te werken. Dat doet Windows wel echt heel goed.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat macOS eigenlijk een heel onvolwassen OS is waar Apple vooral niet teveel moeite in wil steken. Jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Saven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Vooral het Dock/window management is al 20 jaar toe aan vernieuwing, is echt niet lekker mee te werken. Dat doet Windows wel echt heel goed.
Ik vind het dock prima. Overigens is dat hetzelfde idee als de Windows taakbalk alleen flexiber neer te zetten en in te stellen. Window management, meerdere desktops al dan niet maximaliseren van vensters over het hele beschikbare oppervlakte van het scherm in combinatie met de trackpadgebaren van MacOS: anders dan Windows maar zeker niet minder. Ik vind het nog steeds makkelijker werken. Uberhaupt door de kwaliteitstrackpads is het werken met een trackpad in MacOS een heel andere ervaring dan op de meeste Windows laptops.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:00
breinonline schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:30:
Uberhaupt door de kwaliteitstrackpads is het werken met een trackpad in MacOS een heel andere ervaring dan op de meeste Windows laptops.
Ik werk bijna nooit met een muis en bijna altijd met de trackpad op mijn MacBook. Heel soms een game of als ik hem aan een scherm koppel is dan de uitzondering. Terwijl met Windows machines ik bijna altijd muis gebruikte en gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
[...]

Zo rolt elk OS gewoon. Schijnt blijkbaar beter te zijn dan 0 swap te gebruiken indien er genoeg RAM vrij is.

Waar ik me meer aan stoor, nog steeds na al die jaren macOS, is gewoon dat het Dock echt het meest achterlijke stukje user management in een OS ooit is :r. Én dat ik bij alle macOS updates (minor updates!) moet rebooten. Daar werd Windows vroeger om uitgelachen :D. Dat o.a. Safari zit meegebakken in het OS en je daarom een OS update moet uitvoeren om Safari te kunnen updaten is natuurlijk lachwekkend en treurig tegelijk :')

Dat met de updates is achterlijk maar valt mee te leven, die stel ik gewoon uit. Zal de veiligheid niet ten goede komen, mja. Vooral het Dock/window management is al 20 jaar toe aan vernieuwing, is echt niet lekker mee te werken. Dat doet Windows wel echt heel goed.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat macOS eigenlijk een heel onvolwassen OS is waar Apple vooral niet teveel moeite in wil steken. Jammer genoeg.
Ik heb liever dat ze de Dock laten voor wat het is. Gewoon icoontjes van je openstaande applicaties en geen andere poespas. Wat een rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik hoop dat ze iets voor Launchpad gaan verzinnen. Het lijkt er op dat ze er geen energie meer in willen steken in het verbeteren of uitbreiden, maar ondertussen zijn ze niet met een vervanger gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Leuk om jullie "Waarom MacOS" reacties te lezen. Ik heb de afgelopen dagen nog wat energie gestoken in het zoeken naar grappige of leuke tips voor het OS en nog wat leuks geleerd. Ook Windows heeft natuurlijk tal van handigheidjes die je kunnen helpen op een dag. Ik denk dat ik de laatste jaren er een kunst van heb gemaakt om dingen ingewikkeld te maken. En ben ik op zoek naar een soort van eenvoud en rust. Misschien is het dan helemaal niet erg om in een dichtgetimmerd ecosysteem te landen. En ja.. daar is van alles over te vinden. Maar het brengt wel rust, reinheid en regelmaat.

Zo veel mogelijk doen binnen de tools die het OS bied. Dat doe ik nu ook in Microsoft. Het tooltje Task is bijvoorbeeld echt een fijn programmatje. Dit is wat Notities / herinneringen is in MacOs.

Het nadeel is dat een Mac niet helemaal naadloos aansluit bij mijn wensen en ontwikkelingen. Ik schuif stapje voor stapje wat meer op richting 3D (Blender) en dat is niet de plek waar de Mac momenteel uitblinkt. Daar komen de grafische kaarten voor om de hoek kijken. Wat ik wel kan doen is dat stuk voor lief nemen.

Keep it simpel is soms gewoon ingewikkelder om voor elkaar te krijgen dan ik zou willen. En dat kan ik breder trekken dan alleen het OS. Ik zit in een versimpelslag in zijn geheel. Zakelijk, financieel, hoe ik woon, hoe ik leef. Minder shit, minder spullen. Gewoon minder. Haha oef.. misschien helpt het dan ook als ik dan in 1 OS werk, en niet in Windows, Macos, iPad, android telefoon etc.

Ik zit ff op mijn jammerstoel.. sorry :D

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
RoyK schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:56:
Misschien is het dan helemaal niet erg om in een dichtgetimmerd ecosysteem te landen.
Om eerlijk te zijn vind ik dat 'dichtgetimmerd' voor macOS eigenlijk best mee vallen. Voor IOS een ander verhaal, daar komt dat verhaal over dichtgetimmerde meestal vandaan.

Problemen zijn meestal:
- Qua interne hardware kun je weinig veranderen. (Daar is het idd dichtgetimmerd)
- MacOS op niet-Apple dingen draaien is lastig (maar dat is een probleem voor als je een niet-Apple pc wilt maar wel met macOS)
- Niet alle Windows software is beschikbaar. Maar dat probleem is er ook voor gebruikers van Linux, UNIX platforms, etc ook het geval. Nog erger daar zelfs. Maar oorzaak is vooral omdat het Windows-only software is.
- Nieuwe Macs gebruiken ARM architectuur, De thuis-pc markt hangt nog in X86. En Microsoft heeft zijn Windows ARM versie niet vrij gegeven om te gebruiken buiten hun eigen platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

PrimusIP schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik dat 'dichtgetimmerd' voor macOS eigenlijk best mee vallen. Voor IOS een ander verhaal, daar komt dat verhaal over dichtgetimmerde meestal vandaan.

Problemen zijn meestal:
- Qua interne hardware kun je weinig veranderen. (Daar is het idd dichtgetimmerd)
- MacOS op niet-Apple dingen draaien is lastig (maar dat is een probleem voor als je een niet-Apple pc wilt maar wel met macOS)
- Niet alle Windows software is beschikbaar. Maar dat probleem is er ook voor gebruikers van Linux, UNIX platforms, etc ook het geval. Nog erger daar zelfs. Maar oorzaak is vooral omdat het Windows-only software is.
- Nieuwe Macs gebruiken ARM architectuur, De thuis-pc markt hangt nog in X86. En Microsoft heeft zijn Windows ARM versie niet vrij gegeven om te gebruiken buiten hun eigen platform.
Thanks, wat betreft sotware.. alles wat ik gebruik is er ook in de Mac wereld beschikbaar. Ik zit in de grafische sector. En gamen kan ik op mijn huidige Pc blijven doen. Ook dat zit wel goed. :D

Qua hardware moet je het gewoon doen met de riemen die er zijn. Maar deze nieuwe ARM chips zijn nu al een klap sneller dan mijn huidige systeem (6-core i7 6800k met 32gb geheugen) en zal de GPU tijdens grafisch werk vast niet onderdoen aan mijn GTX1070 in teken en vector werk. Tijdens renderen komt het wel echt wat te kort.

Ik lees niets anders dan lof voor de M1 in grafische kringen. Er zullen altijd een paar minpunten te vinden zijn. Nietwaar. Dat is in Windows ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22
RnB schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:59:
Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over memory management in MacOS?

Hoe ik swap ken, in ieder geval vanaf Windows 7 en later, is dat deze gebruikt wordt om werkgeheugen vrij te maken voor urgente processen als er te weinig vrij werkgeheugen beschikbaar is. Background processen of minder urgente zaken die nog in het werkgeheugen staan, worden dan weggeschreven naar het swap geheugen. Zolang er genoeg werkgeheugen vrij is, zal er nooit gebruik worden gemaakt van het swap geheugen.
In de begintijd van de SSD's, had ik het swap geheugen zelfs altijd uitgeschakeld, om zinloos schrijven naar de SSD te voorkomen. Dit gaf nooit problemen, totdat ik uit het werkgeheugen liep.

Maar nu zie ik dus dat er zaken naar het swap geheugen zijn weggeschreven, terwijl ik nog meer dan genoeg werkgeheugen tot mijn beschikking heb:

[Afbeelding][Afbeelding]

Vorige week mijn 16GB MacBook Pro 14" verkocht om een 32GB versie te kopen, krijg ik dit geneuzel.... :+
Toen liep ik overigens wel uit het geheugen, dus het was het zeker waard.
Als ik het goed heb noemt men dit “preemptive swapping”. Maw de swap wordt al klaar gezet voor als het evt nodig is:

https://apple.stackexchan...is-swap-memory-use-normal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

breinonline schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Ik vind het dock prima.
[..]
Ik vind het nog steeds makkelijker werken. Uberhaupt door de kwaliteitstrackpads is het werken met een trackpad in MacOS een heel andere ervaring dan op de meeste Windows laptops.
Het trackpad maakt het enigszins werkbaar, of een muis met gestures. Maar dat staat los van het Dock dat gewoon veel te 2002 is.
Overigens is dat hetzelfde idee als de Windows taakbalk alleen flexiber neer te zetten en in te stellen. Window management, meerdere desktops al dan niet maximaliseren van vensters over het hele beschikbare oppervlakte van het scherm in combinatie met de trackpadgebaren van MacOS: anders dan Windows maar zeker niet minder.
:D hetzelfde idee? Wanneer heb jij voor 't laatst Windows gebruikt? :+ Sinds win7 is de taalkbalk superieur. Ere wie ere toekomt. In een oogopslag zien wat er openstaat, preview tumbnails, daadwerkelijk minimaliseren, noem het maar op. In win11 hebben ze 'm wel weer een beetje vernaggeld though. Maar goed, die wordt iig doorontwikkeld :+
Tux3.14 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:05:
[...]
Ik heb liever dat ze de Dock laten voor wat het is. Gewoon icoontjes van je openstaande applicaties en geen andere poespas. Wat een rust.
:X beetje van het niveau "doe mij maar iets" omdat je niet weet hoe het ook kan. Hoef je niet tegen te spreken hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Saven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:15:
[...]

:D hetzelfde idee? Wanneer heb jij voor 't laatst Windows gebruikt? :+ Sinds win7 is de taalkbalk superieur. Ere wie ere toekomt. In een oogopslag zien wat er openstaat, preview tumbnails, daadwerkelijk minimaliseren, noem het maar op. In win11 hebben ze 'm wel weer een beetje vernaggeld though. Maar goed, die wordt iig doorontwikkeld :+
Vandaag nog, helaas is het Windows op het werk. En ik vind het bar irritant die thumbnails en indicaties rondom het icoon dat het om meer vensters gaat. Geeft een onrustig beeld. En altijd twee keer klikken voor je het juiste venster opent omdat je de tumbnail nog moet aanklikken. Geef mij maar een gesture waarna ik meteen het juiste venster kan aanklikken, welke ook nog een stuk groter zijn en dus makkelijker te beoordelen wat ik eigenlijk aanklik. :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Saven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:15:
[...]

[...]

:X beetje van het niveau "doe mij maar iets" omdat je niet weet hoe het ook kan. Hoef je niet tegen te spreken hoor :P
Neehoor, dat zeg ik niet. Het is voor mij gewoon perfect. Hoe het anders kan weet ik niet. Maar in ieder geval niet op de Windows manier, dat is gewoon verschrikkelijk. Windows 7 had het nog relatief krachtig en eenvoudig. Vanaf Windows 8.0, en nu met 10 en 11 zit er veel te veel zaken in beeld wat niet nodig is. Over het startmenu nog niet gesproken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Graag een inhoudelijke reactie. Slowchatten is niet gewenst.

[ Voor 89% gewijzigd door Hoedje op 07-06-2022 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
*snip* op de man

[ Voor 107% gewijzigd door Daedalus op 16-05-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdfjbvjsdlfg
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:04
*snip* flame

[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 16-05-2022 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:02
Laten we het even netjes houden. O-)
Jullie zeggen allebei in feite hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Daedalus op 17-05-2022 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
Een discussie over of de Win Taakbalk beter is dan de MacOS dock is niet echt heel interessant in het kader van dit topic.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met het Dock. Als nieuwe MacOS gebruiker een paar jaar geleden heb ik wel op basis van een tip die ik kreeg wel meteen het dock naar links verplaatst. Zo heb ik meer verticale ruimte en hoef ik dus minder te scrollen.

Je moet denk ik ook niet met je Windows-bril naar MacOS kijken want dan erger je je alleen maar.
Een beetje zoals nieuwe iOS-gebruikers (komend vanaf Android) zich afvragen hoe je snel je wifi en bt kunt uitzetten want dat kost toch alleen maar batterij. MacOS (en iOS) werkt op fundamentele aspecten echt anders dan Windows of het nu gaat over geheugenbeheer of energiebeheer.

Beide OS-en hebben hun pros en cons.
Wat ik erg fijn vind aan de finder in MacOS is het gebruik van de spatiebalk om nagenoeg elk bestand te kunnen previewen zonder deze te openen. Ik baal er altijd van als ik op mijn zakelijke Windows laptop werk waarom ik het bestand moet openen om te zien of het degene is die ik zocht. (ja ja.. Ik zou elk bestand braaf kunnen gaan hernoemen zodat ik op bestandsnaam zou kunnen zoeken maar de praktijk is dat ik veel "Scan to-bestanden heb staan.. of screenshot of bestanden met een onlogische naam in mijn downloads folder)

Windows is daarentegen toch echt veel beter in gaming maar wat ik echt belachelijk vind is de bloatware en datahonger van het Windows besturingssysteem. Zelfs op de Pro-editie installeren ze standaard Netflix en Bejeweled mee. Een van de redenen waarom ik ben overgestapt naar MacOS. Daar heb ik meer het idee van dat ik de klant ben en niet het product.

Binnen Windows vind ik het Officepakket van MS ook echt veel beter (en uitgebreider) dan op MacOS.

Ach ieder zijn/haar/het persoonlijke voorkeuren. Just my 2 cents. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 16-05-2022 16:18 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

macOS is niet alleen maar hosanna, en een kritische noot is meer dan welkom. Respecteer dan ook dat niet iedereen jouw mening deelt. Daarnaast is dit topic meer bedoeld over de ervaringen met en de discussie over macOS 12 Monterey. Discussies over macOS vs Windows passen dan ook beter in een apart topic (alhoewel de ervaring leert dat dat vaak niet goed afloopt).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De keuze voor MacOS tegenwoordig is voor mij meer gedreven door de keuze voor 'ecosysteem' Apple, dan heel specifiek de eigenschappen van MacOS zelf.

Daarom met @Daedalus eens. Ik ben vooral geinteresseerd in de 'quirks' en features van Monterey, omdat ik het nou eenmaal toch wel draai, dan in een wedstrijdje OS vergelijken.

Niet dat ik nooit deels of volledig uit het Apple ecosysteem zou stappen, maar dan moet er echt nog wel wat meer water door de Rijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XiniX88
  • Laatst online: 11-09 06:58
Ferruginous Hwk schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Wat ik erg fijn vind aan de finder in MacOS is het gebruik van de spatiebalk om nagenoeg elk bestand te kunnen previewen zonder deze te openen.
[...]
Held _/-\o_ zo leer ik elke dag/week nog wat :)

Hier mijn 2 cents (en helaas (voor sommigen) positief). Ben een maand of 4 geleden overgestapt van Windows naar MacOS. Disclaimer, ik ben ook gnome/KDE gewend, en heb dit ook jaren gedraaid, dus schakelen tussen andere Desktop Environments gaan bij mij redelijk vlot.

Ten opzichte van Windows, ik heb Mission Control gemapped op mijn Master MX 3 muis, op de "duim knop", zodoende vind ik tussen taken switchen juist een verademing. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik bij Windows ook altijd de Windows key + Tab gebruikte om tussen taken te switchen. Het idee en opzet is bijna gelijk van beide.

Ik gebruik het dock alleen om dingen te openen, zodoende mis ik eigenlijk vrij weinig en zijn beide OS'en redelijk gelijk aan elkaar. Dat gezegd hebbende, ben ik wel voorstander om ook een preview in het dock te plaatsen van geopende vensters, zoals gnome en Windows dit ook doen, echter kost mij het openen van Mission Control verder ook geen moeite.

Knippen en plakken van bestanden was even wennen, maar middels de option key prima te doen (verschijnt dan ook MOVE in het context menu), of OPTION COMMAND V om het bestand te verplaatsen. Dit moet je uiteraard dan wel weer weten.

De door mij veel gebruikte tool "Snipping tool" heeft ook een prima vervanger in MacOS, namelijk COMMAND SHIFT 4, welke ook nog eens een goede editor heeft om lekker lijntjes te tekenen.

Het window management in Mac OS kent geen FancyZones out of the box, wat ik wel een gemis vind. Nu heb ik super ultra wide monitoren staan, en deel mijn scherm op in 4 zones, maar Windows had daar het prachtige Power tools voor om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Op MacOS gebruik ik BetterSnapTool om allerlei zones aan te maken. Kost dan wel een beetje, en jammer dat het niet out of the box kan, maar werkt geweldig.

Verder kan ik het spatial audio wel waarderen (ism de AirPods max). Ook de goed gemasterde muziek in Dolby Atmos vind ik een hele nieuwe ervaring. Nadeel is echter dat de microfoon van de Airpods niet heel sterk is, dus heb een losse ModMic Wireless. Behoorlijke ergernis hier is dat wanneer je de headset afzet en weer opzet, de microfoon input van het OS schakelt naar de AirPods en deze als default zet. Heb hier nog geen goede manier voor gevonden om een ander input device als default te houden. Dat ging in Windows toch zeker een stuk makkelijker!

Het configuratiescherm, ofwel System preferences in Mac OS vind ik een verademing. Bij Windows was dit (wel steeds minder) schakelen tussen het nieuwe configuratie scherm, het oude configuratie scherm en zelfs nog vensters die lijken alsof ze uit Windows 98 komen en nooit van een update zijn voorzien. De consistentie is hier soms ver te zoeken. Dit doortrekkende (ook al hebben ze hier wel wat aan gedaan in Windows 11), er zijn echt 4 stylen context menu's, al ging ik vroeger de notificatie area af, kwam je allerlei soorten menu's tegen, van de grijze windows 98 style, en alles ertussen. De consistentie van menu's, taakbalken en style van vensters in MacOS vind ik veel beter.

Nu had mijn move naar MacOS ook te maken met de zuinigheid/stilheid van de hedendaagse M1 processors. Heb zelf de MacBook Pro 16' (M1 Pro) staan, en voor mijn usecase is hij gelijk aan de AMD 3900x. Dan heb ik het wel over de compile snelheid enkel van .NET applicaties, welke op 5% gelijk ligt aan eerder genoemde AMD processor. Heerlijke laptop om ook mee te nemen en redelijke desktop performance uit te halen. Hele bedrijf is daarom overgeschakeld, gezien het remote werken (thuis / werk) door de corona steeds meer is gaan worden. We gebruiken hier trouwens VSCode, welke voor ons toch goed in de buurt komt aan VS zelf. (Anders is er nog VS voor Mac).

Als laatste de integratie met andere Apple producten, telefoon opnemen vanaf je laptop is gewoon soms handig. Bestanden makkelijk over en weer sturen ideaal. Ik heb ook overal Apple TV's hangen, en om dan het scherm te extenden naar een Apple TV, om zodoende lekker met 2 schermen te werken terwijl je lekker op de bank zit vind ik soms een uitkomst.

Het duurde echter wel even voordat alle applicaties ook M1 native waren, maar sinds kort zijn alle applicaties die we gebruiken dan ook echt M1 native. Het verschil tussen emulatie en ARM native is (vooral in opstarttijd) merkbaar en blij dat dit redelijk voorspoedig verliep.

Zijn er dan enkel positieve dingen?
Nee:
- Gamen gaat haast niet (is dan ook niet de doelgroep)
-- Online diensten (XCloud/Stadia) vinden hun weg via de browser, echter is tvOS dan weer helemaal dichtgetimmerd
- Schermen en docks moet je zorgvuldig uitzoeken en meerdere kabels bij proberen voordat het een keer werkt (De Dell D6000 doet het PRIMA met de MacBook Air (na firmware update), de OWC Thunderbold 4 dock prima met M1 Pro/Max)
- In vergelijking met Linux, geen goede package manager, installeer je dingen als .net 6, mag je zelf oude files verwijderen in de Terminal. Ja BREW is een top programma (maar bevat niet alles up to date).
- Niet alles draait (zoals .net 6 / nodejs) netjes in verwijderbare containers zoals MacOS het heeft bedacht, waardoor bestanden worden weggeschreven in mapjes waar je zelf na zoeken ze weer mag verwijderen
- Als programmeur mis ik de DELETE knop

Verder heb ik weinig te zeiken over MacOS en is het voor mij voorlopig een blijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]
Vooral het Dock/window management is al 20 jaar toe aan vernieuwing, is echt niet lekker mee te werken. Dat doet Windows wel echt heel goed.

Grappig, want het dock in MacOS is zo'n beetje de voornaamste reden dat ik van Windows naar MacOS ben gegaan. Zelfs met bijv. TaskbarX en 7+ Taskbar Tweaker of Windows 11 om het enigszins na te bootsen vind ik window management in Windows gewoon totaal niet fijn, maar in MacOS werkt het heerlijk.

Laat wel zien hoe subjectief dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
XiniX88 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:40:
[fn] + [backspace]

Minder ideaal dan één toets, maar beter dan niets.
Ik mis het zelf trouwens niet echt, behave als ik in Citrix in een Windows omgeving zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Oon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:47:
Klopt. Ik vind het ook wel prettiger dan Windows. Er zijn best verbeteringen te bedenken (launchpad mag wat mij betreft wel een upgrade/vervanging), maar niet waarvan ik vind dat een concurrent het beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
XiniX88 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:40:
[...]

... OPTION COMMAND V om het bestand te verplaatsen. Dit moet je uiteraard dan wel weer weten.
...
En dat wist ik nog niet! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat is alleen als je het laptop-toetsenbord zelf gebruikt op een Macbook. Ieder willekeurig ander toetsenbord aansluiten en delete werkt. (Het is een hardware, geen OS-issue)

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 17-05-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
De update naar 12.4 vanaf 12.3.1 duurde bij mij superlang (wel 3 uur in totaal), dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Voor mij hoogstens 2 uur, maar wel zeker rond de 1-1.5 uur (zowel Intel als Apple Silicon).

Bij het opstaan op 'installeren' gedrukt en vervolgens ontbijten/wandelingetje met de hond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:57
Van 12.3.1 naar 12.4 in precies 48 minuten. Ik heb een 16" Macbook Pro (M1 Pro 16 GB/ 1 TB)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Misschien is het al eens genoemd, maar als je veel handigheidjes van macOS wilt leren dan is Macmost een heel goed YouTube-kanaal om te volgen.

Elke dag een nieuwe video over allerlei handige features van macOS en andere Apple apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Hoe gaan jullie om met 'de cloud'? Ik werk nu een paar jaar met Onedrive en dat bevalt me eigenlijk wel goed. Met Office toegang tot 6x 1tb aan opslag. Ik gebruik 1 account voor al mijn werk, en een ander account voor alle prive foto's en video's.

snachts haalt mijn Qnap een copy op en synct met Onedrive zodat ik ook fysiek alles in huis hebt, als Onedrive weg valt.

Er is natuurlijk ook iCloud, wat toch een beetje anders werkt dan Onedrive. Ik ben daarom wel nieuwsgierig hoe jullie hiermee omgaan gaan binnen MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik gebruik al jaren iCloud voor al mijn privézaken en Onedrive voor al mijn zakelijke zaken.

Toen er nog geen iCloud Drive was, maakte ik gebruik van Dropbox voor mijn privézaken. Sinds iCloud Drive dus ook over op iCloud voor mijn documenten. Ik moet zeggen dat het fantastisch werkt. Ik doe regelmatig een clean install van MacOS en dan is het fijn dat alles gewoon netjes in Finder tevoorschijn komt na het inloggen in mijn Apple ID. Ook de samenwerking met iOS vind ik erg handig en gebruik ik erg veel om bestanden over en weer te hevelen.

Onedrive voor zakelijk vanwege de O365 licentie via werk. Ik moet zeggen dat ik buiten werk, ook geen gebruik maak van het Office pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:25
RoyK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:36:
Hoe gaan jullie om met 'de cloud'?

Er is natuurlijk ook iCloud, wat toch een beetje anders werkt dan Onedrive. Ik ben daarom wel nieuwsgierig hoe jullie hiermee omgaan gaan binnen MacOS.
Ik gebruik iCloud voor alles. Wij hebben elk een iPhone, en iPad's. Instant syncing van agenda's, notities, contacten, foto's, files....
Backup van Iphones, Je koopt een nieuwe iPhone en alles staat er weer op en is up-to-date in een half uurtje.
Overal dezelfde data zonder er bij na te hoeven denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

RnB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:58:
Ik gebruik al jaren iCloud voor al mijn privézaken en Onedrive voor al mijn zakelijke zaken.

Toen er nog geen iCloud Drive was, maakte ik gebruik van Dropbox voor mijn privézaken. Sinds iCloud Drive dus ook over op iCloud voor mijn documenten. Ik moet zeggen dat het fantastisch werkt. Ik doe regelmatig een clean install van MacOS en dan is het fijn dat alles gewoon netjes in Finder tevoorschijn komt na het inloggen in mijn Apple ID. Ook de samenwerking met iOS vind ik erg handig en gebruik ik erg veel om bestanden over en weer te hevelen.

Onedrive voor zakelijk vanwege de O365 licentie via werk. Ik moet zeggen dat ik buiten werk, ook geen gebruik maak van het Office pakket.
Thanks! Gebruik je dan Mail voor al je e-mail handelingen? Hier in huis hebben we een mix van van alles. Ik zie het wel zitten om dit langzaam naar een Apple omgeving te brengen. Maar dat zal wat tijd kosten. Ik had graag gezien dat Apple een soort van super basic instap telefoon zou hebben voor mijn kinderen, en mijzelf trouwens ook haha.

Heb je dan extra storrage aangekocht bij iCloud?

Ik kan me zelfs voorstellen dat je dan ook prima in Keychain kan werken als pasword manager. En dat dit in iedere tool, appletv, iphone, of welke mac je ook gebruikt het lekker samenwerkt. Men.. ik zie een ecosysteem steeds meer zitten haha. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 17-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Hoe gaan jullie om met 'de cloud'? Ik werk nu een paar jaar met Onedrive en dat bevalt me eigenlijk wel goed. Met Office toegang tot 6x 1tb aan opslag. Ik gebruik 1 account voor al mijn werk, en een ander account voor alle prive foto's en video's.

snachts haalt mijn Qnap een copy op en synct met Onedrive zodat ik ook fysiek alles in huis hebt, als Onedrive weg valt.

OneDrive voor zakelijk gebruik. En Synology Drive voor prive gebruik. Zo houd ik prive en zakelijk mooi gescheiden :)
Mijn Synology maakt elke nacht dan ook nog is een back-up naar Synology C2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:15

JoepW

iRacer & Home Assistant

Onedrive (lees sharepoint) gebruik ik van een klant momenteel.
iCloud gebruik ik enkel voor syncen tussen apple devices (foto’s en zo) en voor backups van ipad en iphone.
Synology drive voor alle data van mijn MacBook naar mijn synology server
TimeMachine naar mijn synology server voor alle overige gegevens en instellingen (die niet door SynDrive gedaan worden) van mijn MacBook
En de Synology NAS synced met een Synology Backup Server die in de losstaande garage staat bij mijn huis.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

RoyK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
[...]

Thanks! Gebruik je dan Mail voor al je e-mail handelingen? Hier in huis hebben we een mix van van alles. Ik zie het wel zitten om dit langzaam naar een Apple omgeving te brengen. Maar dat zal wat tijd kosten. Ik had graag gezien dat Apple een soort van super basic instap telefoon zou hebben voor mijn kinderen, en mijzelf trouwens ook haha.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je dan ook prima in Keychain kan werken als pasword manager. En dat dit in iedere tool, appletv, iphone, of welke mac je ook gebruikt het lekker samenwerkt. Men.. ik zie een ecosysteem steeds meer zitten haha. 8)7
Yes, Mail gebruik ik dan weer voor mijn privémail en Outlook voor mijn zakelijke mail.
Wat betreft een mix van apparatuur, iCloud Drive for Windows werkt redelijk goed. Op een Android telefoon heb je denk ik alleen de webversie van iCloud Drive, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ja, voor nu heb ik 200GB aan storage die langzaamaan wel volloopt. Sinds de kleine er is, vliegen de foto's en video's eruit.

Ik heb geen ervaring met de huidige Keychain als Password Manager, ik gebruik daar zelf al jaren 1Password voor. Kan ik je ook aanraden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
[...]

..
Er is een mooi werkend gezinspakket: https://support.apple.com/nl-nl/HT208147
En ik zou dan aanraden voor het 200GB pakket te gaan en is zeer redelijk geprijsd.

[ Voor 14% gewijzigd door RoRoNL op 17-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

RoRoNL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Er is een mooi werkend gezinspakket: https://support.apple.com/nl-nl/HT208147
En ik zou dan aanraden voor het 200GB pakket te gaan en is zeer redelijk geprijsd.
Thanks. Maar daar ben ik al een eindje aan voorbij haha. 13 jaar foto's en video's (3 kinderen) en 10+ jaar ZZP'r.. kortom, ik zit nu totaal op +/- 1500GB aan data. Daar zou ik nog wel flink in kunnen opruimen en een deel via iCloud gaan doen en een ander deel bij Onedrive onderbrengen.

De uitdaging die ik op mijn pad voor me zie is gewoon minder stuff te gebruiken en eens zien hoe ver ik kan komen, prive en zakelijk met alles wat het OS zelf aanbied te gaan gebruiken. Mail, keychain, etc.. en al die third party spul links te laten liggen. Dus helemaal vanilla gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@RoyK
Alle bestanden archiveren op Externe HD's is de goedkoopste manier.
Al het andere waar je over wil beschikken, tot het minimum beperken en dat in iCloud Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

RoRoNL schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:12:
@RoyK
Alle bestanden archiveren op Externe HD's is de goedkoopste manier.
Al het andere waar je over wil beschikken, tot het minimum beperken en dat in iCloud Drive.
Dat bezit ik allemaal RoRNL, maar wat je voorstel is een schijnveiligheid. Een externe HDD kan stuk gaan. Als er wat met huis gebeurd ben je alles kwijt. Als iemand het van je afneemt is het weg. Als het valt is het stuk.

Ik bezit een mooie 4bay QNAP NAS. Deze heeft een 1op1 copy van alles wat op Onedrive staat en haalt dit elke nacht binnen. Met onedrive kan ik makkelijk synced werken, ook als af en toe op een locatie ben. Nu heb ik toegang tot ontzettend veel storrage voor 8 tientjes per jaar (Beetje creatief shoppen voor een jaartje Office met onedrive). Maar dit kan ik misschien in de toekomst versimpelen.. en als ik in een Apple ecosysteem kom wat dingen via iCloud gaan regelen en een timemachine naar mijn Qnap, zoals ik dat jaren terug met mijn iMac ook deed. Oef.. Timemachine... dat is misschen wel het grootste gemis de afgelopen jaren. Die tool heeft mij dagen aan werk bespaard :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Hoe gaan jullie om met 'de cloud'?
Ik gebruik iCloud en heb de 50GB opslag. Voor mij is dat gelukkig nog voldoende.
Alle foto's en documenten passen daar nog steeds in.
Documenten heb ik op drie plaatsen: Macbook, externe (backup) schijf en in iCloud (in een encrypted container).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Binnen een gezin is iCloud Family Sharing wel handig. "Delen met gezin" De een heeft wat meer storage dan de ander nodig, dus dan kun je mooi delen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201060

Het werkt niet perfect (zo worden alle aankopen/abonnementen voortaan vanuit 1 account betaald, terwijl ik juist ook kosten wil delen), maar is wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 17:48
syltheboy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:52:
De update naar 12.4 vanaf 12.3.1 duurde bij mij superlang (wel 3 uur in totaal), dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Wow? Wat duurde lang? Het downloaden? Of het voorbereiden en/of de installatie? Wat voor een device heb je?

Ik heb een MBA M1 en zojuist de update gedaan. Ik heb niet de teller er naast gezet, maar als ik op de klok kijk dan moet ik ruim binnen de 45 minuten gereed zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
RicoK schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Wow? Wat duurde lang? Het downloaden? Of het voorbereiden en/of de installatie? Wat voor een device heb je?

Ik heb een MBA M1 en zojuist de update gedaan. Ik heb niet de teller er naast gezet, maar als ik op de klok kijk dan moet ik ruim binnen de 45 minuten gereed zijn gekomen.
Ik was met mijn 13" M1 MBP met een half uurtje klaar en vond het snel gaan voor een update.
Beetje verbaasd dat bij sommigen de update lang duurt..

Zou de hoeveelheid vrije schijfruimte van betekenis kunnen zijn? Ik sla de meeste data niet op mijn MacBook op dus heb veel ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Oon schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Grappig, want het dock in MacOS is zo'n beetje de voornaamste reden dat ik van Windows naar MacOS ben gegaan. Zelfs met bijv. TaskbarX en 7+ Taskbar Tweaker of Windows 11 om het enigszins na te bootsen vind ik window management in Windows gewoon totaal niet fijn, maar in MacOS werkt het heerlijk.

Meh, deels subjectief. Want als je elke keer Mission Control moet openen om je venster te zoeken kost dat zoeken meer tijd dan dat je naar het icoon in het dock kan, en daar meteen kan kiezen welk venster je van een app moet hebben. Zeker als je ook nog meerdere bureaubladen hebt. Ook multi monitor UX is vrij ruk i.c.m. het Dock. En ja ja, je kan rechtsklikken op een icoon in het dock, maar dan zie je nog steeds niet in één oogopslag welk venster je nodig hebt. Minimaliseren is daarom een drama. Want of je dock staat vol met extra iconen, of als je minimaliseert naar het icoon, mis je dus dat overzicht.

Daarnaast werkt dat (nuttig) rechtsklikken op een icoon in het dock ook alleen maar als je de app hebt geopend :X. Dus kun je met rechtsklikken bijv. ook niet niet een nieuw incognito-venster openen zonder eerst de browser te starten. Of een recente Excelsheet te openen ofzo via Excel Dit is in Windows gewoon veel verder doorontwikkeld. Of je hier in macOS prima mee kan werken is een ander verhaal. Maar verbeteringen afschieten omdat je (niet specifiek jij) ze zelf blijkbaar niet mist vind ik altijd zo treurig :)

Mission Control is overigens zeker beter dan de taakweergave in Windows _O_ Daar heb ik ook niks over te klagen. Zou gewoon mooi zijn als Apple iets meer aan doorontwikkeling van macOS doet i.p.v. dingen als Memoji's ontwikkelen, of het ontwikkelaars moeilijker te maken om iets voor macOS te ontwikkelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

knop mission control geeft alle openstaande vensters.. Je kunt in settings aangeven dat het per app gegroepeerd moet worden. Er is ook app exponsé . Bij mij vier vingers swipen naar beneden geeft alle vensters van geselecteerde programma. Zo zie je gauw juiste vensters. Dit vind je onder de trackpad settings.

Mocht dit nog niet genoeg zijn, is app alt tab ideaal om cmd tab te veranderen in een meer windows layout en een short cut naar openstaande vensters van geopende app.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 16:08

KarlHungus

I fix the cable.

Sinds de update naar 12.4 onnoemelijk veel problemen met Safari en Prive-Doorgifte op mijn iMac M1.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z6vPZzb/Schermafbeelding-2022-05-24-om-09-46-32.png

Al van alles geprobeerd (opnieuw 12.4 installeren van Appstore, LittleSnitch verwijderen, Safari resetten) maar niks helpt. Ja, Safari opnieuw opstarten en dan wachten tot de volgende melding verschijnt, OF Prive-Doorgifte uitzetten.

Suggesties welkom (behalve dan Prive-Doorgifte uitzetten... :+ )

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:02
KarlHungus schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:50:
Sinds de update naar 12.4 onnoemelijk veel problemen met Safari en Prive-Doorgifte op mijn iMac M1.

[Afbeelding]

Al van alles geprobeerd (opnieuw 12.4 installeren van Appstore, LittleSnitch verwijderen, Safari resetten) maar niks helpt. Ja, Safari opnieuw opstarten en dan wachten tot de volgende melding verschijnt, OF Prive-Doorgifte uitzetten.

Ik merk via Safari ook dat bepaalde websites op 12.4 (Macbook Air M1) niet laden ... Daarna even via edge/chrome proberen en dat lukt dan onmiddellijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
BeArt schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Ik merk via Safari ook dat bepaalde websites op 12.4 (Macbook Air M1) niet laden ... Daarna even via edge/chrome proberen en dat lukt dan onmiddellijk ...
Is niet alleen iets wat bij M1 Mac's gebeurd. Ook op mijn Intel Mac's heb ik hetzelfde euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

[Afbeelding]

Er is (helaas) geen andere oplossing dan privédoorgifte uitzetten. :p

Ik heb dezelfde meldingen gehad, op totaal random momenten. Vanwege de melding dacht ik dat mijn geheugen of SSD vol zou zitten, maar niks was minder waar. Dezelfde zaken als jou geprobeerd, zelfs een clean install van Monterey gedaan, maar helaas….

Toen het web op gegaan en bleek het een probleem te zijn die door Privédoorgifte wordt veroorzaakt.
Sinds ik hier geen gebruik meer van maak, heb ik de melding niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

RnB schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Er is (helaas) geen andere oplossing dan privédoorgifte uitzetten. :p

Ik heb dezelfde meldingen gehad, op totaal random momenten. Vanwege de melding dacht ik dat mijn geheugen of SSD vol zou zitten, maar niks was minder waar. Dezelfde zaken als jou geprobeerd, zelfs een clean install van Monterey gedaan, maar helaas….

Toen het web op gegaan en bleek het een probleem te zijn die door Privédoorgifte wordt veroorzaakt.
Sinds ik hier geen gebruik meer van maak, heb ik de melding niet meer gehad.
Een eche beta product dus. >:)

Nou, hopelijk kondigen ze bij WWDC aan dat ie vanaf de volgende MacOS versie uit de beta is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Heren en dames, even een wat algemene vraag waarbij ik me niet kan voorstellen dat het NIET zou kunnen maar ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar: Ben al even de blije bezitter en gebruiker van een MacBook Air M1. Daarnaast een Gmail account en daarmee mail ik lekker via de Apple Mail app.

Nu mezelf even gekieteld en ook een Mac mini M1 aangeschaft. Fantastisch apparaat :D Hoe dan ook, wat ik nu wil is daar ook mijn Gmail kunnen gebruiken via de Apple Mail app. Als ik deze open en er voor kies om een Google account toe te voegen krijg ik de melding dat deze al gekoppeld is en kan ik enkel stoppen en sluit Mail weer af.

Wat doe ik verkeerd?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:31
DePaul schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:27:
Nu mezelf even gekieteld en ook een Mac mini M1 aangeschaft. Fantastisch apparaat :D Hoe dan ook, wat ik nu wil is daar ook mijn Gmail kunnen gebruiken via de Apple Mail app. Als ik deze open en er voor kies om een Google account toe te voegen krijg ik de melding dat deze al gekoppeld is en kan ik enkel stoppen en sluit Mail weer af.

Wat doe ik verkeerd?
Kijk is bij systeemvoorkeuren -> internetaccounts. Kans dat je Google account daar al staat maar de mail niet is aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
@BlackMonkey Held! You made my day, dat was 'm inderdaad :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zijn er meer mensen met problemen met USB-C sinds Monterey 12.4 ?
Mijn externe displays werken niet meer en ook opladen weigert hij.
Tientallen reboots maakt geen verschil en ook met option-control-right-shift en powerknop resets werken allemaal niet. (Reset wordt uitgevoerd maar nog steeds niet laden of externe displays die werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

@GeeMoney Geen problemen met USB-C hier sinds 12.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
GeeMoney schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
Tientallen reboots maakt geen verschil en ook met option-control-right-shift en powerknop resets werken allemaal niet. (Reset wordt uitgevoerd maar nog steeds niet laden of externe displays die werken)
Soms duurt het ff voordat hij aangeeft dat hij laadt. Mss is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
Dit al geprobeerd?

https://www.iculture.nl/tips/nvram-pram-resetten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ik vind sinds 12.4 vooral Safari een draak geworden. Internet pagina's laden langzaam of soms niet. Terug gaan naar de vorige pagina werkt ook niet altijd, of hij springt in eens 2 pagina's terug ipv 1 pagina.
Hoor ik van meerderen. Verbaast mij dat het nog niet zo'n enorm ding op het internet is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Alleen van toepassing op Intel Macs.
Ik heb een 2016 M1 .

@TweakerVincent nee, ook externe schermen werken namelijk niet, naast opladen kan ik dus ook geen usb-c schermen meer gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 03-06-2022 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 17:48
GeeMoney schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:54:
Alleen van toepassing op Intel Macs.
Ik heb een 2016 M1 .
Sure? Volgens heeft Apple de M1 geïntroduceerd in november 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

BeArt schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Draai je een pi-hole? https://discourse.pi-hole...cos-12-4-upgrade/55516/23
Nadat ik een regel had toegevoegd zoals beschreven in dat topic werken alle sites weer zoals zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Draai je een pi-hole? https://discourse.pi-hole...cos-12-4-upgrade/55516/23
Nadat ik een regel had toegevoegd zoals beschreven in dat topic werken alle sites weer zoals zou moeten.
Dit vind ik toch wel bizar. Waarom moet er data richting Apple voor het bezoeken en juist laden van websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

4POX

Everybody is wired

Tux3.14 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:27:
Ik vind sinds 12.4 vooral Safari een draak geworden. Internet pagina's laden langzaam of soms niet. Terug gaan naar de vorige pagina werkt ook niet altijd, of hij springt in eens 2 pagina's terug ipv 1 pagina.
Hoor ik van meerderen. Verbaast mij dat het nog niet zo'n enorm ding op het internet is geworden.
Misschien offtopic? Twee pagina's terug in een browser? Heb je een Logitech muis met een gare switch?

Ik gebruik dagelijks Firefox als mijn browser. Ik merkte dat Safari te vaak te veel geheugen ging gebruiken. Dat ik dacht. Waarom 12GB ram voor tien tabs open. Dude.

Ook omdat de 1password plugin veel beter werkt. Met Safari leek het wel een battle tussen 1password en de keychain. Ik mag graag Apple's ecosystem gebruiken. Maar wachtwoorden gaan mij iets te ver.

[ Voor 12% gewijzigd door 4POX op 04-06-2022 08:01 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

[Afbeelding]

LittleSnitch naar fabrieksinstellingen gezet: inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn, althans ik heb er al een week geen last van.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:02
KarlHungus schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:50:
[...]

LittleSnitch naar fabrieksinstellingen gezet: inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn, althans ik heb er al een week geen last van.....
Bij mij lijkt het ook niet meer voor te vallen. Heb zelf geen aanpassingen gedaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
Heb recent Siri aangezet op zowel me telefoon als Mac OS. Maar krijg sinds vandaag deze "maps" suggestions.

Iemand enig idee hoe ik deze suggesties uitzet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lefaZfIN9A2fbCTkY5S-Yh5V9ZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1atA8Hf53HknOkTdaWa6dEdK.png?f=user_large

****EDIT***

Bovenstaande opgelost door onder opties bij "smart search field" include safari suggestions uit te vinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUULtUBlUF-m_4iIkSduA2vUrbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QcO27t5CMMaHMORbMWCRl02.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door TechFox op 09-06-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Wanneer komt de 12.5 beta3 public?

ah hij is public nu :D

[ Voor 27% gewijzigd door BruceLee op 16-06-2022 01:16 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik heb iets geks wat de laatste tijd vaker lijkt voor te komen.
De optie "Swipe between pages" wordt op random momenten uitgeschakeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gobXgeNW88jKRzvTKtbAvMYRQZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zjXdAGJU6OvSP1DPjc5Y9lyG.png?f=fotoalbum_large

Dit gebeurde in eerste instantie alleen na een clean install van MacOS. De optie vink ik aan en na een random moment is deze uitgeschakeld. Deze vink ik dan weer aan en dan werkt deze totdat ik weer een clean install van MacOS doe. Nu heb ik met mijn huidige installatie dat dit al vaker is voorgekomen.

Ik gebruik geen apps om de trackpad te customizen, dat kan het dus niet zijn. Wat het dan wel is, geen idee.

Iemand die dit bekend in de oren klinkt en weet wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Sinds dit weekend hoor ik de linker ventilator heel zacht draaien.
Dit al gelijk als ik mijn MBP 16 2020 aanzet.

Nog idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Versie 12.5 is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Releasenotes vallen me een beetje tegen.. dit had ook 12.4.1 kunnen zijn.

macOS Monterey 12.5 — Opnieuw opstarten vereist

macOS Monterey 12.5 bevat verbeteringen, probleemoplossingen en beveiligingsupdates.

• Er is een probleem verholpen in Safari waarbij een tabblad mogelijk terugkeerde naar een eerder bezochte pagina

Sommige functies zijn mogelijk niet in alle regio's of op alle Apple apparaten beschikbaar.

Informatie over de beveiligings­aspecten van deze update vind je op deze webpagina: https://support.apple.com/kb/HT201222

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Het is vooral veel bugfixes, maar zo gek is dat toch niet? De meeste ontwikkeltijd zal nu in Ventura gaan zitten, om die klaar te maken voor release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Keypunchie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Het is vooral veel bugfixes, maar zo gek is dat toch niet?
Lijkt me ook. Grotere veranderingen verwacht ik bij een nieuwe release zoals macOS 13. Er tussen in zijn bugfixxes, beveiligingsupdates, etc. En in geval van Apple soms dingen die gepland hadden maar ze niet af hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Keypunchie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Het is vooral veel bugfixes, maar zo gek is dat toch niet? De meeste ontwikkeltijd zal nu in Ventura gaan zitten, om die klaar te maken voor release.
Het is vooral gek dat het versie 12.5 is, aangezien het enkel bug fixes lijken te zijn en geen nieuwe features. Dus wel eens met @Ferruginous Hwk dat 12.4.1 oid logischer was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:02
Ik heb gisteren de update uitgevoerd op mijn MBP-16 naar 12.5
Alles is goedgedaan en ik bemerk vandaag wel een verschil dat misschien wel heel fijn is. Het geheugengebruik lijkt kleiner te zijn dan bij versie 12.4. Ik heb een vergelijkbaar hoeveelheid windows open als gisteren en zie dat het gebruikte geheugen op mijn MBP (M1 Pro met 16GB) nu 68% gebruikt wordt, gisteren zat ik rond de 80%. Ik zal dit de komende tijd in de gaten houden, misschien is de memory leakage issue opgelost of verminderd ?
Zijn er meer mensen die dit zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik vraag me de laatste tijd af of ik nog wel Time Machine wil blijven gebruiken. iCloud cynct mijn foto's, ik maak ook af en toe handmatige back-ups van documenten (en foto's) op een externe schijf (ik heb geen NAS). En voor mijn werk gebruik ik een andere computer. Dus zoveel spannends gebeurt er niet op gebied van lokaal opgeslagen data.
Het zou me ook niks verbazen als er ooit een macOS versie uitkomt waar back-up op de iPhone manier met de cloud werkt en Time machine 'end of life' wordt. Al ben ik bang dat ik dan te weinig ruimte heb in mijn huidige iCloud subscription.

Zijn er hier nog mensen die Time Machine gebruiken en het toegevoegde waarde heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 15:21
PrimusIP schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:49:
Ik vraag me de laatste tijd af of ik nog wel Time Machine wil blijven gebruiken. iCloud cynct mijn foto's, ik maak ook af en toe handmatige back-ups van documenten (en foto's) op een externe schijf (ik heb geen NAS). En voor mijn werk gebruik ik een andere computer. Dus zoveel spannends gebeurt er niet op gebied van lokaal opgeslagen data.
Het zou me ook niks verbazen als er ooit een macOS versie uitkomt waar back-up op de iPhone manier met de cloud werkt en Time machine 'end of life' wordt. Al ben ik bang dat ik dan te weinig ruimte heb in mijn huidige iCloud subscription.

Zijn er hier nog mensen die Time Machine gebruiken en het toegevoegde waarde heeft?
Ik ben ook al een hele tijd geleden gestopt met Time Machine. In mijn begin jaren met OS X (Mac OS X 10.5 Leopard) was het soms bittere noodzaak maar de laatste jaren is macOS erg stabiel geworden en met de komst van iCloud en Office365 zit mijn belangrijkste data in de cloud en sync ik zo af en toe nog wat met een lokale NAS. Bij elke nieuwe versie van macOS doe ik altijd een clean install en geen upgrade zodat alles weer fris aanvoelt (is meer psychologisch dan echte noodzaak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

iCloud is een sync tool dus geen backup of versie beheer. Ik gebruik time machine al jaren maar nog nooit iets terug gezet. 🤣

Ik gebruik mijn nas als backup. Foto’s en video’s via iPhone ( automatisch). Rest via MacBook. Af en toe screenshot van geïnstalleerde apps.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
Een Time Machine Backup zie ik persoonlijk meer als een complete systeem- (en instellingen) backup.

Wanneer deze oude intel Mac het eindelijk begeeft, is Migration Assistent (op basis van een Time Machine backup) fantastisch; alles wordt teruggezet op het hoogste niveau tot aan de kleinste instellingen aan toe en is razendsnel. En schone Install is lang niet altijd nodig voor de gemiddelde gebruiker en dan is dit een zeer snelle en effectieve manier om weer verder te kunnen op je nieuwe of vervangende Mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Yup, nog steeds Time Machine. Mijn upgrades gaan juist terug tot Leopard! (Ja, daar vind je soms nog wel iets van terug, een handvol dooie files, als je nagaat dat in 2010 een MBA met 40 GB opslag geleverd werd, dan stelt het echt niks voor)

Vooral handig voor ‘oops, dat bestand had ik niet weg moeten gooien’ en/of oude versie terughalen.

Op zich is meerdere backups/redundante opslag geen kwalijke zaak.

Wel heb ik juist vaker gehad dat ik een Time Machine backup opnieuw moest initialiseren, omdat er iets mis ging.

Als je het doel formaat van de backup drive APFS maakt, dan gaan ze gelukkig wel vrij snel, waar het vroeger tergend lang kon duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Quakie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:07:
iCloud is een sync tool dus geen backup of versie beheer. Ik gebruik time machine al jaren maar nog nooit iets terug gezet. 🤣
Ik ook nog nooit.
En vroeger had ik zelfs een Home Brew scriptje waarbij ik in een paar opdrachten al mijn software van het internet af plukte en installeerde. Daar ben ik des tijds met mijn M1 mee gestopt omdat dit toen niet meer werkte.
Ik heb wel eens aan een NAS gedacht, maar ik kwam tot de conclusie dat het onderhoud en dan de hele tijd een machine aan laten staan me de moeite en energie niet waard is. Een externe schijf inpluggen werkt ook. Ik heb geen ingewikkelde digitale infrastructuur thuis.
Ik backup eens in de zoveel tijd mijn documenten op een externe schijf en ook in een container in iCloud. En sinds alweer sinds wat jaren is er niks spannends aan de hand met mijn OS en software configuratie.
Ik gebruik nog steeds Time machine, maar waarvoor eigenlijk nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Een voorbeeldje waarvoor het handig kan zijn: oude versie van een savegame :D

(Uiteraard is dat wat particulier/specifiek.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:48

amphora

Websites & Fotografie

Ik gebruik time machine zeker. Gelukkig nog nooit nodig gehad voor full restore maar wel om een oude versie van een bestand te herstellen. Iedere uur automatisch een back up geeft mij toch wel een fijn gevoel.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Echt nodig is het niet meer. Laatste keer dat ik het echt gebruikt heb is alweer even geleden. Vrijwel alle software synct op de één of andere manier wel met de Cloud. Puur voor opslag van bestanden gebruik ik een NAS inclusief backups. Lokaal heb ik vrijwel geen kritische data. Omdat ik toch een NAS heb staat Time Machine nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Ik heb sinds kort problemen met het syncen van mijn Apple kalender met mijn office omgeving. Als ik uitnodigingen in outlook agenda zet, dan was het altijd voorheen dat dit ook in mijn kalender app van mijn Mac erbij kwam te staan. Maar sinds kort is het gewoon gestopt met syncen, ook als ik hem sluit en weer opnieuw opstart.

Iemand ook problemen ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:51
Ik vind het wel jammer dat met de 12.5 update er weer summiere release notes bijgevoegd zijn. Dit is toch de laatste versie van Montery en een hoop Mac-devices gaan afvallen dit jaar en zullen op de huidige versie blijven.

Ben eigenlijk steeds benieuwd wat ze dan nog oppoetsen voordat ze echt de volle focus op Ventura gaan leggen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:48

amphora

Websites & Fotografie

Tom schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:58:
Vrijwel alle software synct op de één of andere manier wel met de Cloud.
Niet bij mij helaas, als (web) developer heb ik al mijn code/sites lokaal staan. Een beetje Laravel site bestaat uit minstens 15.000 bestanden. Synct niet echt lekker op een google drive of zo.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

amphora schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Niet bij mij helaas, als (web) developer heb ik al mijn code/sites lokaal staan. Een beetje Laravel site bestaat uit minstens 15.000 bestanden. Synct niet echt lekker op een google drive of zo.
Dat soort dingen sync ik ook niet, maar daar heb je git pull, een composer install en een npm install voor. Gaat er mij om dat ik geen kritische zaken (enkel) lokaal heb staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
OneMoreThing schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Ik ben ook al een hele tijd geleden gestopt met Time Machine. In mijn begin jaren met OS X (Mac OS X 10.5 Leopard) was het soms bittere noodzaak maar de laatste jaren is macOS erg stabiel geworden en met de komst van iCloud en Office365 zit mijn belangrijkste data in de cloud en sync ik zo af en toe nog wat met een lokale NAS. Bij elke nieuwe versie van macOS doe ik altijd een clean install en geen upgrade zodat alles weer fris aanvoelt (is meer psychologisch dan echte noodzaak).
Ik heb hier 1x per week een externe usb disk aangesloten voor een handmatige time-machine backup. puur om te hebben voor het 'geval dat' die disk bewaar ik in de auto en neem ik mee op vakanties. mocht de boel stukgaan thuis en mijn apple ID is gehackt (kans is klein) dan heb ik nog mijn bestanden.

en het is een stukje 'versioning' ik kan jaren terug in de tijd om een verloren file terug te halen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:00
Zwelgje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Ik heb hier 1x per week een externe usb disk aangesloten voor een handmatige time-machine backup. puur om te hebben voor het 'geval dat' die disk bewaar ik in de auto en neem ik mee op vakanties. mocht de boel stukgaan thuis en mijn apple ID is gehackt (kans is klein) dan heb ik nog mijn bestanden.

en het is een stukje 'versioning' ik kan jaren terug in de tijd om een verloren file terug te halen.
Buiten de time-machine naar mijn Nas heb ik ook een externe SSD aan mijn mini hangen. Mijn foto's en documenten en boeken die daar opstaan wordt weer automatisch gesynct naar Stack. Dus in principe alles safe;-)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:05
bing69 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Mijn foto's en documenten en boeken die daar opstaan wordt weer automatisch gesynct naar Stack. Dus in principe alles safe;-)
hoe doe je dit automatisch? Mijn zoon is music producer en zijn muziek staat ook op een externe SSD. Maar nu maak ik elke keer een kopie naar mijn nas. Ik wil dat dit automatisch gaat, maar hoe doe ik dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:00
j.f.otten schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

hoe doe je dit automatisch? Mijn zoon is music producer en zijn muziek staat ook op een externe SSD. Maar nu maak ik elke keer een kopie naar mijn nas. Ik wil dat dit automatisch gaat, maar hoe doe ik dat
Naar de cloud, gebruik ik de software van Stack zelf en tussen stack en mijn nas gebruik ik Cloud Sync van Synologic.

Tussen de Mac en de Nas gebruik ik ook Syncthing.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:05
bing69 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Naar de cloud, gebruik ik de software van Stack zelf en tussen stack en mijn nas gebruik ik Cloud Sync van Synologic.

Tussen de Mac en de Nas gebruik ik ook Syncthing.
Top ik ga er mee aan de slag. Kijken of dat een goede oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:23

joost_e

Aktief!

Heeft er iemand ervaring met het energieverbruik van verschillende macOS versies? Ik kreeg vandaag de opmerking van een reparateur dat hij het installeren van Monterey op een oudere macbook afraadde omdat je minder lang op de accu zou gaan. Ik heb gezocht naar een vergelijking maar kan vooralsnog niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

4POX

Everybody is wired

joost_e schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:15:
Heeft er iemand ervaring met het energieverbruik van verschillende macOS versies? Ik kreeg vandaag de opmerking van een reparateur dat hij het installeren van Monterey op een oudere macbook afraadde omdat je minder lang op de accu zou gaan. Ik heb gezocht naar een vergelijking maar kan vooralsnog niets vinden.
Veel gebruikers geven aan bij een upgrade dat de machine veel korter op de accu kan. Na een week is dit weer goed. Macos begint de eerste uren/dagen hard te werken. Spotlight. Bird. Photos.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:23

joost_e

Aktief!

Ja, dat is inderdaad ook de ervaring die ik tot nu toe zelf ermee heb, maar de beste man klonk erg overtuigd, en dan word je toch benieuwd :)
4POX schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Veel gebruikers geven aan bij een upgrade dat de machine veel korter op de accu kan. Na een week is dit weer goed. Macos begint de eerste uren/dagen hard te werken. Spotlight. Bird. Photos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
12.6 is uit...
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.