Held

zo leer ik elke dag/week nog wat
Hier mijn 2 cents (en helaas (voor sommigen) positief). Ben een maand of 4 geleden overgestapt van Windows naar MacOS. Disclaimer, ik ben ook gnome/KDE gewend, en heb dit ook jaren gedraaid, dus schakelen tussen andere Desktop Environments gaan bij mij redelijk vlot.
Ten opzichte van Windows, ik heb Mission Control gemapped op mijn Master MX 3 muis, op de "duim knop", zodoende vind ik tussen taken switchen juist een verademing. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik bij Windows ook altijd de Windows key + Tab gebruikte om tussen taken te switchen. Het idee en opzet is bijna gelijk van beide.
Ik gebruik het dock alleen om dingen te openen, zodoende mis ik eigenlijk vrij weinig en zijn beide OS'en redelijk gelijk aan elkaar. Dat gezegd hebbende, ben ik wel voorstander om ook een preview in het dock te plaatsen van geopende vensters, zoals gnome en Windows dit ook doen, echter kost mij het openen van Mission Control verder ook geen moeite.
Knippen en plakken van bestanden was even wennen, maar middels de option key prima te doen (verschijnt dan ook MOVE in het context menu), of OPTION COMMAND V om het bestand te verplaatsen. Dit moet je uiteraard dan wel weer weten.
De door mij veel gebruikte tool "Snipping tool" heeft ook een prima vervanger in MacOS, namelijk COMMAND SHIFT 4, welke ook nog eens een goede editor heeft om lekker lijntjes te tekenen.
Het window management in Mac OS kent geen FancyZones out of the box, wat ik wel een gemis vind. Nu heb ik super ultra wide monitoren staan, en deel mijn scherm op in 4 zones, maar Windows had daar het prachtige Power tools voor om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Op MacOS gebruik ik BetterSnapTool om allerlei zones aan te maken. Kost dan wel een beetje, en jammer dat het niet out of the box kan, maar werkt geweldig.
Verder kan ik het spatial audio wel waarderen (ism de AirPods max). Ook de goed gemasterde muziek in Dolby Atmos vind ik een hele nieuwe ervaring. Nadeel is echter dat de microfoon van de Airpods niet heel sterk is, dus heb een losse ModMic Wireless. Behoorlijke ergernis hier is dat wanneer je de headset afzet en weer opzet, de microfoon input van het OS schakelt naar de AirPods en deze als default zet. Heb hier nog geen goede manier voor gevonden om een ander input device als default te houden. Dat ging in Windows toch zeker een stuk makkelijker!
Het configuratiescherm, ofwel System preferences in Mac OS vind ik een verademing. Bij Windows was dit (wel steeds minder) schakelen tussen het nieuwe configuratie scherm, het oude configuratie scherm en zelfs nog vensters die lijken alsof ze uit Windows 98 komen en nooit van een update zijn voorzien. De consistentie is hier soms ver te zoeken. Dit doortrekkende (ook al hebben ze hier wel wat aan gedaan in Windows 11), er zijn echt 4 stylen context menu's, al ging ik vroeger de notificatie area af, kwam je allerlei soorten menu's tegen, van de grijze windows 98 style, en alles ertussen. De consistentie van menu's, taakbalken en style van vensters in MacOS vind ik veel beter.
Nu had mijn move naar MacOS ook te maken met de zuinigheid/stilheid van de hedendaagse M1 processors. Heb zelf de MacBook Pro 16' (M1 Pro) staan, en voor mijn usecase is hij gelijk aan de AMD 3900x. Dan heb ik het wel over de compile snelheid enkel van .NET applicaties, welke op 5% gelijk ligt aan eerder genoemde AMD processor. Heerlijke laptop om ook mee te nemen en redelijke desktop performance uit te halen. Hele bedrijf is daarom overgeschakeld, gezien het remote werken (thuis / werk) door de corona steeds meer is gaan worden. We gebruiken hier trouwens VSCode, welke voor ons toch goed in de buurt komt aan VS zelf. (Anders is er nog VS voor Mac).
Als laatste de integratie met andere Apple producten, telefoon opnemen vanaf je laptop is gewoon soms handig. Bestanden makkelijk over en weer sturen ideaal. Ik heb ook overal Apple TV's hangen, en om dan het scherm te extenden naar een Apple TV, om zodoende lekker met 2 schermen te werken terwijl je lekker op de bank zit vind ik soms een uitkomst.
Het duurde echter wel even voordat alle applicaties ook M1 native waren, maar sinds kort zijn alle applicaties die we gebruiken dan ook echt M1 native. Het verschil tussen emulatie en ARM native is (vooral in opstarttijd) merkbaar en blij dat dit redelijk voorspoedig verliep.
Zijn er dan enkel positieve dingen?
Nee:
- Gamen gaat haast niet (is dan ook niet de doelgroep)
-- Online diensten (XCloud/Stadia) vinden hun weg via de browser, echter is tvOS dan weer helemaal dichtgetimmerd
- Schermen en docks moet je zorgvuldig uitzoeken en meerdere kabels bij proberen voordat het een keer werkt (De Dell D6000 doet het PRIMA met de MacBook Air (na firmware update), de OWC Thunderbold 4 dock prima met M1 Pro/Max)
- In vergelijking met Linux, geen goede package manager, installeer je dingen als .net 6, mag je zelf oude files verwijderen in de Terminal. Ja BREW is een top programma (maar bevat niet alles up to date).
- Niet alles draait (zoals .net 6 / nodejs) netjes in verwijderbare containers zoals MacOS het heeft bedacht, waardoor bestanden worden weggeschreven in mapjes waar je zelf na zoeken ze weer mag verwijderen
- Als programmeur mis ik de DELETE knop
Verder heb ik weinig te zeiken over MacOS en is het voor mij voorlopig een blijver.