[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Fred13 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:12:
[...]

herstart van jouw MBP zul wel al geprobeerd hebben ?
Anders een nieuwe installatie van deze Safari variant ?
Mac mini, maar inderdaad. Een herstart of herinstallatie van STP lost het niet op.

Nu maar weer overgestapt naar de gewone Safari.

[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 05-03-2022 08:06 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:23
It's back! OneDrive ondersteund weer lokaal syncen. Gelijk aangeslingerd en word weer 30GB van mijn SSD gevuld :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuoTbAfMx2hIVlQ8bayhlTgnhik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHLvnHHmtVwWDILThf502ZES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tux3.14
Versie 12.3 is nu uit met Universal control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 14:59
Tux3.14 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:00:
Versie 12.3 is nu uit met Universal control!
Al geüpdatet? Zo ja, hoe lang deed hij erover?

Mijne is al 2 uur aan de gang, incl. het downloaden en voorbereiden van de update en blijft heel lang op dezelfde plek qua streepje. Ongeveer 25-30%..

Het betreft een MBP 2016.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 00:39
DeVliegendeNLer schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Mijne is al 2 uur aan de gang, incl. het downloaden en voorbereiden van de update en blijft heel lang op dezelfde plek qua streepje. Ongeveer 25-30%..

Ik heb op mijn MBP 16 M1Pro net geïnstalleerd. Duurde ongeveer 20-25 minuten (download, installatie en opnieuw opstarten. Alles draait weer normaal. Nu de nieuwe zaken eens gaan bekijken (bv universal control).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
DeVliegendeNLer schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Nog niet gedaan, ik ga het morgen denk ik doen. Vanavond nog te druk om wat werkzaamheden af te ronden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het was op mijn M1 Air nogal een forse download (5 GB?) deze keer. Dat duurde dus wat langer. Daarna ben ik een ommetje gaan maken, dus binnen een uur was het gepiept, maar precieze tijd weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 14:59
Keypunchie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:25:
Het was op mijn M1 Air nogal een forse download (5 GB?) deze keer. Dat duurde dus wat langer. Daarna ben ik een ommetje gaan maken, dus binnen een uur was het gepiept, maar precieze tijd weet ik niet.
Nice hoor! Ja, mijne hangt al op bijna 3 uur en nog geen voortgang helaas.

Nu heb ik geen M1 chip. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Keypunchie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:25:
Het downloaden duurde even omdat het 5 GB was, maar de installatie ging vlot, in 15 minuten gepiept. Misschien ligt het aan m’n M1?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:11
Mooi zeg dat Universal control :). 2 ipads koppelen aan macbook pro nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:33
Helaas ook deze update zorgt ervoor dat mijn tweede scherm (HP E233) gekoppeld met de Apple dongle vanuit diepe slaap stand niet ontwaakt. Alleen uit- en weer aanzetten van het beeldscherm zorgt ervoor dat de MBP het scherm weer herkend... grr :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
TweakerVincent schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:36:
Mooi zeg dat Universal control :). 2 ipads koppelen aan macbook pro nice!
Klopt helemaal en je kunt ook nog mooi aangeven waar je iPad dan staat; links, rechts of eronder!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjDa97Ikte8x8Eds0kE5xwpHzZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Quu8OSLPkR6lGNNt0EAIF799.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het geweldig en zat er al lang op te wachten. Tot voorkort zat ik nog wel eens op het toetsenbord van mijn iMac iets in te tikken terwijl ik het toetsenbord van de iPad zou moeten hebben.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
M'n keychain werkt met iOS 15.4 en MacOS 12.3 echt raar. Ik krijg opeens in Safari bijvoorbeeld pop-ups voor wachtwoorden die in m'n keychain staan, nadat ie die automatisch ingevuld heeft vanuit keychain :+, de vraag of ik het in m'n keychain wil opslaan. :+ En dan moet ik een username en wachtwoord invullen voor die keychain. :/ Heb het maar weggeklikt. Op m'n iPad zag ik ook al zoiets vaags, terwijl iCloud Keychain daar sowieso uitgeschakeld zou moeten zijn. Ook werkt FB Messenger in Safari niet meer, zowel niet op MacOS als iOS en lijkt niet te komen door extensies, tracking blockers noch PiHole - ff uitvogelen wat daar misgaat.

Rare update dit so far. Enige is wel dat de enorme lag bij het opstarten opgelost lijkt te zijn, hoezee!

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
WhatsappHack schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:02:
M'n keychain werkt met iOS 15.4 en MacOS 12.3 echt raar. Ik krijg opeens in Safari bijvoorbeeld pop-ups voor wachtwoorden die in m'n keychain staan, nadat ie die automatisch ingevuld heeft vanuit keychain :+, de vraag of ik het in m'n keychain wil opslaan. :+ En dan moet ik een username en wachtwoord invullen voor die keychain. :/ Heb het maar weggeklikt.
Kan zijn doordat iOS en macos nu beter z’n best doet om ook gebruikersnamen op te slaan. Soms ziet het systeem wel je wachtwoord, maar niet welke gebruikersnaam er bij hoort. Deze vraagt het nu in een pop-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ChrisM schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Kan zijn doordat iOS en macos nu beter z’n best doet om ook gebruikersnamen op te slaan. Soms ziet het systeem wel je wachtwoord, maar niet welke gebruikersnaam er bij hoort. Deze vraagt het nu in een pop-up.
Ooooooh is dát hoe ze het bedoelen. 8)7 Even verkeerd gelezen. Ik dacht dat ze met "deze account" bedoelde het Mac-account waarmee je ingelogd bent. (Dat is wat 99% van de gevallen gevraagd wordt in password prompts.) Maar ze bedoelen natuurlijk die voor de site waarop je inlogt. :+ Juist. Right. :P

Maar dat is wel irritant, want de PiHole heeft dus geen user/wachtwoord. (Vandaar ook deels de verwarring.) Die heeft enkel een wachtwoord. Dus elke keer dat ik daar nu wil inloggen, gaat Safari mekkeren dat ik een gebruikersnaam moet invullen. (Daarnaast wil ik bewust niet dat altijd de gebruikersnaam én het wachtwoord opgeslagen wordt in de KeyChain, soms slechts 1 van de 2 uit veiligheid; maar wel als geheugensteun. Maar goed, dat is zeldzaam dus kan er wel mee leven; maar als er geen "user" veld gedecteerd wordt heb ik liever dat ie niet gaat zeuren, zoals bij de PiHole.)

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 15-03-2022 13:22 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De update gedaan en vervolgens blijkt het dock en de menubalk wel erg donker geworden te zijn. Opgezocht hoe ik de light theme met de donkere menubar en dock ook al weer had ingesteld maar dat bleek niet het probleem. En daarna opeens een Volume Hash Mismatch melding en Finder liep een soort van vast. Met sneltoetsen wel kunnen herstarten en een PRAM reset gedaan. Tot nu toe blijft het weg... hopen dat het zo blijft.

Edit:
En klopt het dat cmd+alt+eject niet meer werkt als sneltoets om de computer te laten slapen?

Edit2:
En je account plaatje is nu gekoppeld aan je apple id. Jammer, die had ik verschillend en dat wilde ik eigenlijk wel zo houden.

[ Voor 22% gewijzigd door breinonline op 15-03-2022 20:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:08
Tux3.14 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:51:
It's back! OneDrive ondersteund weer lokaal syncen. Gelijk aangeslingerd en word weer 30GB van mijn SSD gevuld :D

[Afbeelding]
Ik heb het hier bij mij ook gezien. Bij de vorige update had ik mijn bestanden offline beschikbaar gemaakt, door in Finder te kiezen voor "always keep on this device". En dan kreeg ik het groene vinkje dat de bestanden inderdaad gedownload waren.

Na deze nieuwe update merk ik in Finder dat dit groene vinkje nu bij al mijn bestanden verwijderd is. Betekent dit dat al mijn files op dit ogenblik dus enkel online beschikbaar zijn en dat ik ze opnieuw moet downloaden, maar nu dus met die optie "Download all OneDrive files now"?

Voor alle duidelijkheid: ik wil dus effectief mijn bestanden offline beschikbaar hebben. Maar vooraleer ik - voor de tweede keer in korte tijd - nog eens opnieuw alles ga downloaden (bij mij alvast een slordige 80GB aan data; dus dat is niet op één minuut gedownload) wil ik nog eens checken of het effectief nodig is. Ik vermoed van wel; hopelijk kan iemand dit hier bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 18:10
Ik heb na de update nu iedere 2 uur een kernel panic met reboot tot gevolg op mijn MacBook Pro M1…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat klinkt niet goed, ik zou zeker een reinstall proberen: https://support.apple.com/en-us/HT204904

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:40
Reinstall om een kernel panic? Zou eerst achterhalen m.b.v. console app wat de kernel panic veroorzaakt. Zou zomaar 3rd party software kunnen zijn die niet overweg kan met de macOS 12.3 wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:16
Ik gebruik Unniversal controller in combinate met de Mac mini M1 en een ipad Pro 11 inch.
Gebruik een muis en keyboard via BT op de via de Mac mini en dat werkt prima. Maar….:
Op de ipad kan ik gewoon schrijven via de keyboerd Maar de Shift toets lijkt dood. Wel kan de de hoofdletters krijgen met de CAPS-lock toets.
Kortom. Niet alle toetsen komen goed door.
Heeft iemand ook die ervaring en een eventuele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
cavemees schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:13:
Reinstall om een kernel panic? Zou eerst achterhalen m.b.v. console app wat de kernel panic veroorzaakt. Zou zomaar 3rd party software kunnen zijn die niet overweg kan met de macOS 12.3 wijzigingen.
In safe-mode blijft alles wel werken, en ik vermoed inderdaad ook dat het een 3rd party probleem is, maar uit de logfiles kan ik weinig bruikbaars halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Ik heb een issue met mijn AirPods Pro. Als ik op kantoor kom en pak mijn AirPods erbij, dan kan mijn iMac ze niet vinden. (iMac zojuist geüpdatet naar Monterey). Moet ik ze handmatig weer verbinden via bluetooth.

Kom ik thuis, wil ik weer verbinden met MacBook Air, zijn ze ook niet zichtbaar. Deze draaide al op Monterey. Maar daar is het issue ook ineens. Ik moet hem weer opnieuw via Bluetooth verbinden.

Op mijn iPhone is die wel gewoon zichtbaar. Iemand ook deze issue meegemaakt?
De afgelopen 2 jaar werkte het feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

cavemees schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:13:
Bij mij werkt sleep niet meer dus ookaan de herinstall. Wantvan 12.3 terug naar 12.2 dat kan niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:02

4POX

Everybody is wired

Na de update blijft mijn Logitech bluetooth muis soms even stil staan. Een aai over de touchpad zegt dat niet de muis hangt. De muis hangt nu aan de laadkabel. Logitech muizen doen wel eens gek als de batterij onder 50 procent komt. Ik hoop dat het iets hardwarematig is met de muis.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
Marco schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:55:
[...]

In safe-mode blijft alles wel werken, en ik vermoed inderdaad ook dat het een 3rd party probleem is, maar uit de logfiles kan ik weinig bruikbaars halen.
Kijk of je met EtreCheck wijzer kunt worden. Je hoeft het Power Usage pack niet te kopen om een basis rapport te generen (tekst base) https://etrecheck.com/features

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavemees
breinonline schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Bij mij werkt sleep niet meer dus ookaan de herinstall. Wantvan 12.3 terug naar 12.2 dat kan niet :(
Ik zou als eerste een SMC reset proberen: https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Marco schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:05:
Ik heb na de update nu iedere 2 uur een kernel panic met reboot tot gevolg op mijn MacBook Pro M1…
Oorzaak vermoedelijk gevonden.
Het probleem lijkt te zitten in Time Machine die probeert te schrijven naar een beschadigde back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Hij doet elke nacht een SMC reset. Voor de Intel Mini's is dit niets anders dan 15 sec de stroom eraf en dan 5 seconden wachten met opstarten. PRAM had ik al getest en deed niks. Maar het geheel voelde ook traag aan, de muis bewoog soms niet vloeiend en anders 'sluggish'. En daar ik sinds, ik denk, 10.7 alleen maar upgrades heb gedaan en nooit een herinstallatie kan dat geen kwaad.

Het heeft echter niet geheel geholpen. Het loopt weer soepel, maar sleep werkt nog steeds niet ;(

Overigens ben ik ook niet de enige: https://www.reddit.com/r/...en_display_goes_to_sleep/ en er lijken meer gerelateerde problemen: https://discussions.apple.com/thread/253744080

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 18-03-2022 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik wil een schone installatie uitvoeren en dus formatteren.
Nu zie ik nergens schijf wissen.
Bovendien staat er rechts onder 500GB (gedeeld door 5 volumes).

Mijn vraag is dan ook: waarom staat er nergens wis volume?
En wat betekend gedeeld door 5 volumes

Zie beide foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UejBEbX9IOxjPur2iGsq1v8sGJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InuL9k3gPmdmqL7ZNjWOsyIA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg87_azdikohXDchmGzEVDLvUo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UY0Y54ZDxSdTuZwjpOkp8WC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
P.s. ik ben er al achter, je kunt dit nu vanuit een menu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Citroentaart schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:21:
Ik heb een issue met mijn AirPods Pro. Als ik op kantoor kom en pak mijn AirPods erbij, dan kan mijn iMac ze niet vinden. (iMac zojuist geüpdatet naar Monterey). Moet ik ze handmatig weer verbinden via bluetooth.

Kom ik thuis, wil ik weer verbinden met MacBook Air, zijn ze ook niet zichtbaar. Deze draaide al op Monterey. Maar daar is het issue ook ineens. Ik moet hem weer opnieuw via Bluetooth verbinden.

Op mijn iPhone is die wel gewoon zichtbaar. Iemand ook deze issue meegemaakt?
De afgelopen 2 jaar werkte het feilloos.
Kan hij ze niet vinden of verbindt hij niet automatisch? Je kan instellen of dat wel of niet moet. Even klikken op 'options' in het bluetooth menu en dan hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqkw3_Lm4XwtXAlv7Wax7Rrsfos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1YOGcJcLABWrXntKjuvqCyFU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Laatst online: 13-06 17:10
m_a_rnix schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Kan hij ze niet vinden of verbindt hij niet automatisch? Je kan instellen of dat wel of niet moet. Even klikken op 'options' in het bluetooth menu en dan hier:

[Afbeelding]
Hij kan ze niet vinden. Helemaal niet, moet opnieuw via Bluetooth verbinden. Maar ik denk dat het door een herstart van de Mac is opgelost.. denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hoeveel ipads kan je extra connecten met continous?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-06 07:28
Ik krijg sinds de laatste update (12.3 (21E230)) meerdere meldingen met "Het bestand is onvindbaar." zonder verdere informatie. Zie onderstaand.

Dit komt altijd als ik mijn MPB 13" M1 uit slaapstand haal. En dan kan het meerdere keren voorkomen, afhankelijk van hoe lang ik hem dichtgeklapt hebt gehad. Maar na een nachtje, heb ik ongeveer 20-25 van deze meldingen.

Is er een mogelijkheid om te zien welk proces deze melding gooit? Of om welk bestand het gaat? Ik ben een eerstejaars-mac gebruiker en zie in de Console app door de bomen het bos niet meer.. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r10x4NcrOHiPftnIcMKhQUQuXtk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hb3yAMo5G1rf8oxXGjo29G4f.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLovinB
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 21:07
Djerro123 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:46:
Ik krijg sinds de laatste update (12.3 (21E230)) meerdere meldingen met "Het bestand is onvindbaar." zonder verdere informatie. Zie onderstaand.

Dit komt altijd als ik mijn MPB 13" M1 uit slaapstand haal. En dan kan het meerdere keren voorkomen, afhankelijk van hoe lang ik hem dichtgeklapt hebt gehad. Maar na een nachtje, heb ik ongeveer 20-25 van deze meldingen.

Is er een mogelijkheid om te zien welk proces deze melding gooit? Of om welk bestand het gaat? Ik ben een eerstejaars-mac gebruiker en zie in de Console app door de bomen het bos niet meer.. :/

[Afbeelding]
Dit heb ik dus ook op mijn M1 iMac, en ben zeer benieuwd naar een oplossing. Ook ik kom er niet uit wat de oorzaak is, gebeurt inderdaad na ontwaken uit slaapstand.
Klikken op het vraagteken in dat schermpje opent een leeg, grijs venster, dus daar wordt je ook niks wijzer van.

[ Voor 5% gewijzigd door McLovinB op 22-03-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 22:33

MaxPoweR

-=StopTech=-

Djerro123 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:46:

[Afbeelding]
Ook ik heb last van deze melding :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 20:47

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Volgens dit bericht is de fout er al sinds de beta - https://9to5mac.com/2022/...file-cant-be-found-alert/
Draaien jullie beta? Of gewone release versie?

Een comment onder bericht zegt:
This bug is caused by BetterTouchTool, which has been already updated to fix it.

[ Voor 24% gewijzigd door kaassouffle op 22-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-06 07:22
Denk dat dit het topic is waar mijn vraag het best terechtkan.

Ik loop vast met het inloggen op mijn e-mailadressen in de Outlook-app. De e-mailadressen zijn van mijn domeinnaam. Server, ports en wachtwoord kloppen allemaal maar ik krijg iedere keer de melding 'Kan niet aanmelden. Probeer het opnieuw of maak een app-wachtwoord voor dit apparaat'. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik kan overigens ook nergens SMTP-instellingen vinden in Outlook, geen idee of dat de boosdoener is. Ik heb gegoogeld maar heb geen oplossing gevonden

[ Voor 4% gewijzigd door de Foarsitter op 22-03-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 22:33

MaxPoweR

-=StopTech=-

kaassouffle schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:52:
Volgens dit bericht is de fout er al sinds de beta - https://9to5mac.com/2022/...file-cant-be-found-alert/
Draaien jullie beta? Of gewone release versie?

Een comment onder bericht zegt:

[...]
Thankx d:)b BetterTouchTool geupdate en de melding is niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
de Foarsitter schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:54:
Denk dat dit het topic is waar mijn vraag het best terechtkan.

Ik loop vast met het inloggen op mijn e-mailadressen in de Outlook-app. De e-mailadressen zijn van mijn domeinnaam. Server, ports en wachtwoord kloppen allemaal maar ik krijg iedere keer de melding 'Kan niet aanmelden. Probeer het opnieuw of maak een app-wachtwoord voor dit apparaat'. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik kan overigens ook nergens SMTP-instellingen vinden in Outlook, geen idee of dat de boosdoener is. Ik heb gegoogeld maar heb geen oplossing gevonden
Heb je 2-factor authentication aanstaan? Dan moet je een specifiek wachtwoord aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-06 07:22
m_a_rnix schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Heb je 2-factor authentication aanstaan? Dan moet je een specifiek wachtwoord aanmaken.
Nope, heb 2fa niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik weet niet goed waar mijn vraag moet, maar safari bookmarks syncen niet lekker meer. Ipad iphone macbook. Kan ik sync resetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-06 15:35

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb een probleem met Monterey al vanaf de eerste release. Ik draai nu versie 12.3 en het probleem is blijkbaar nog steeds aanwezig. Ik probeer namelijk een programmaatje aan mijn startup items toe te voegen genaamd 'Shuttle'. Dit is een heel klein programmaatje dat mij in staat stelt om gemakkelijk SSH verbindingen naar servers te maken. Als ik deze aan mijn 'Login Items' toevoeg, dan staat deze er ongeveer een minuut tot twee minuten in. Daarna wordt deze automatisch weer verwijderd. Als ik binnen die tijd opnieuw opstart dan start MacOS keurig dit programma op, maar zal daarna na 1 of 2 minuten automatisch weer verwijderd worden en dus bij een volgende reboot niet automatisch mee opstarten.

Meer mensen hier last van? Ik draai Sophos anti virus en CleanMyMac. ik weet niet of deze twee hier iets mee te maken hebben? Volgens mij heb ik dit probleem ook gehad voordat ik deze twee draaide.

[edit]

Dit gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/IQte8/0d4e224656.png

Mag niet baten. Na een reboot is het startup programma gewoon weer uit de lijst verdwenen. Nu zelfde gedaan voor Sophos kijken wat dat doet. Iets verwijdert het de hele tijd uit mijn startup lijst. Terwijl andere programma's er wel gewoon in blijven staan.

Ik heb hem ook in Sophos gezet om te negeren maar ook dat lijkt niet te baten. Heb net twee reboots gedaan waarbij hij er netjes in bleef staan maar nu opeens kijk ik weer in mijn startup items en weg is het weer.

Is er ergens in MacOS iets dat je bepaalde programma's kunt accepteren dat ze wel in je startup mogen komen? Heel irritant dat ik het steeds handmatig moet opstarten namelijk. Of is er wellicht een andere manier dat je het handmatig in je startup kan zetten? het is een heel licht gewicht appje.

[ Voor 60% gewijzigd door DAMAGE op 24-03-2022 02:14 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Weet iemand of het mogelijk is bij het openen van een URL, vanuit bijvoorbeeld een mail of PDF document, dat MacOS standaard altijd vraagt met welke browser je 'm wilt openen?
Alternatief kan ook zijn; dat bijvoorbeeld URL's vanuit Outlook altijd geopend mogen worden met Edge. Andere apps bijvoorbeeld met Safari.
Zakelijk wil ik het liefst alles met Edge openen, prive met Safari :)

Had al wat 3rd party tools gevonden, maar die kosten geld en veel daarvan zijn best oud (bijvoorbeeld laatste update in 2020 gehad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cavemees
Tux3.14 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:35:
Weet iemand of het mogelijk is bij het openen van een URL, vanuit bijvoorbeeld een mail of PDF document, dat MacOS standaard altijd vraagt met welke browser je 'm wilt openen?
Alternatief kan ook zijn; dat bijvoorbeeld URL's vanuit Outlook altijd geopend mogen worden met Edge. Andere apps bijvoorbeeld met Safari.

Had al wat 3rd party tools gevonden, maar die kosten geld en veel daarvan zijn best oud (bijvoorbeeld laatste update in 2020 gehad).
Alternatief? Rechtermuisknop of ctrl-klik op link, dan kiezen open met.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7Hupb8s5J6z4Oz4K-lrjdJdhA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jxnpvH5Pf6wKUAXGvxHTww4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
cavemees schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Deze keuze heb je niet altijd. Probeer maar is vanuit Outlook. Of een url wat in een menu’tje oid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
cavemees schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
En als je dan tegelijk de Option-knop ingedrukt houdt veranderd het in altijd openen met
Toevallig laatste dagen erg mee bezig, maar dit werkt bij mij niet goed. Wat ik ook probeer, hij blijft vergelijkbare bestanden proberen te openen met een app die ik al niet meer heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
Dennisdn schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:41:
[...]

En als je dan tegelijk de Option-knop ingedrukt houdt veranderd het in altijd openen met
Toevallig laatste dagen erg mee bezig, maar dit werkt bij mij niet goed. Wat ik ook probeer, hij blijft vergelijkbare bestanden proberen te openen met een app die ik al niet meer heb :(
Wijzigen via de optie bij systeemvoorkeuren werkt ook niet?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201607

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:45
DAMAGE schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 01:40:
Ik heb een probleem met Monterey al vanaf de eerste release. Ik draai nu versie 12.3 en het probleem is blijkbaar nog steeds aanwezig. Ik probeer namelijk een programmaatje aan mijn startup items toe te voegen genaamd 'Shuttle'. Dit is een heel klein programmaatje dat mij in staat stelt om gemakkelijk SSH verbindingen naar servers te maken. Als ik deze aan mijn 'Login Items' toevoeg, dan staat deze er ongeveer een minuut tot twee minuten in. Daarna wordt deze automatisch weer verwijderd. Als ik binnen die tijd opnieuw opstart dan start MacOS keurig dit programma op, maar zal daarna na 1 of 2 minuten automatisch weer verwijderd worden en dus bij een volgende reboot niet automatisch mee opstarten.

Meer mensen hier last van? Ik draai Sophos anti virus en CleanMyMac. ik weet niet of deze twee hier iets mee te maken hebben? Volgens mij heb ik dit probleem ook gehad voordat ik deze twee draaide.

[edit]

Dit gedaan:

[Afbeelding]

Mag niet baten. Na een reboot is het startup programma gewoon weer uit de lijst verdwenen. Nu zelfde gedaan voor Sophos kijken wat dat doet. Iets verwijdert het de hele tijd uit mijn startup lijst. Terwijl andere programma's er wel gewoon in blijven staan.

Ik heb hem ook in Sophos gezet om te negeren maar ook dat lijkt niet te baten. Heb net twee reboots gedaan waarbij hij er netjes in bleef staan maar nu opeens kijk ik weer in mijn startup items en weg is het weer.

Is er ergens in MacOS iets dat je bepaalde programma's kunt accepteren dat ze wel in je startup mogen komen? Heel irritant dat ik het steeds handmatig moet opstarten namelijk. Of is er wellicht een andere manier dat je het handmatig in je startup kan zetten? het is een heel licht gewicht appje.
Bij mij is hij ook na elke reboot weg. Het lijkt een MacOS dingetje te zijn want ik gebruik geen Sophos of CleanMyMac. Ik kan me vanuit veiligheids oogpunt wel voorstellen dat Apple niet wil dat progamma's die SSH's openen en van onbekende onwikkelaars zijn, zonder toestemming automatisch gestart worden bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
cavemees schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Wijzigen via de optie bij systeemvoorkeuren werkt ook niet?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201607
Daar heb ik gezocht maar kom ik alleen de standaard-browser keuze tegen. In mijn geval gaat het simpelweg om het openen van een mediabestand. Dan blijft ie continu pogen om Windows Media Player te openen die ik via Parallels had geïnstalleerd. Maar heel Parallels en dus ook Windows zijn van de machine af, maar hij blijft hardnekkig naar WMP zoeken. Ook alle mediabestand-thumbnails blijven die van Windows. Ik kan voortaan-altijd-openen-met aanklikken wat ik wil, maar bij de volgende is ie het weer vergeten.

Het probleem is ook weer net niet groot genoeg voor een herinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik had bovenstaande probleem ook. MacOS onthoudt niet welk programma bij mediafiles geopend moest worden. Pas toen ik de ingelogde gebruiker adminrechten gaf, was het probleem verholpen en onthield hij mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

OneMoreThing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Bij mij is hij ook na elke reboot weg. Het lijkt een MacOS dingetje te zijn want ik gebruik geen Sophos of CleanMyMac. Ik kan me vanuit veiligheids oogpunt wel voorstellen dat Apple niet wil dat progamma's die SSH's openen en van onbekende onwikkelaars zijn, zonder toestemming automatisch gestart worden bij opstarten.
Hmmm, goeie. Zou dat het zijn ja? Makes sense. Ik ga mij daar maar eens in verdiepen. Mocht ik een oplossing hebben gevonden zal ik het wel in dit topic plempen. Het is een kleine moeite om steeds het appje te starten maar heb liever dat het gewoon mee opstart.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Hulliee schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:40:
Ik had bovenstaande probleem ook. MacOS onthoudt niet welk programma bij mediafiles geopend moest worden. Pas toen ik de ingelogde gebruiker adminrechten gaf, was het probleem verholpen en onthield hij mijn keuze.
Snel gekeken, maar ik was helaas al ingelogd als beheerder met alle rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
12.3.1 is uitgekomen. Zie hem nog niet verschijnen als ik update ververs, maar wordt waarschijnlijk nog door het Content Delivery Network uitgerold:
https://www.macrumors.com...etooth-and-display-fixes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Keypunchie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:30:
12.3.1 is uitgekomen. Zie hem nog niet verschijnen als ik update ververs,
Gisteravond kwam deze langs, na het op update klikken reboot de mac vanzelf zonder het eerst te vragen en bleef daarna lange tijd bezig. Dat is bij linux over het algemeen beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wat me de laatste tijd opvalt is dat na op “update” klikken er heel lang niks gebeurd.

Ik ben het met je eens dat het hele proces voor verbetering vatbaar is. Juist nu, waar steeds vaker gepatcht moet worden, is het belangrijk om het proces zo gebruiksvriendelijk en frictieloos mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Keypunchie schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:08:
Wat me de laatste tijd opvalt is dat na op “update” klikken er heel lang niks gebeurd.

Ik ben het met je eens dat het hele proces voor verbetering vatbaar is. Juist nu, waar steeds vaker gepatcht moet worden, is het belangrijk om het proces zo gebruiksvriendelijk en frictieloos mogelijk te maken.
Er gebeurt heel veel. In het verleden drukte je op update en ging de mac herstarten en installeren. Nu druk je op update en gaat de software al heel veel voorbereiden. (Het maakt een clone van de systeem partitie en gaat daarin alles installeren)

Of bedoel je uberhaut voordat iets gebeurt. Ik gebruik nu heel vaak "sudo softwareupdate -ia" in de terminal. Lijkt een andere server aan te spreken. Als de gui zegt niets gevonden, dan type ik het in de terminal en begint het met downloaden. Helaas kan die niet automatisch herstarten omdat de terminal sluitvenster de herstart blokkeert.

De laatste macos update zou de bluetooth problemen oplossen. Maar ik heb nog steeds dat mijn muis soms vijf seconden niet reageert. Jammer

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ik bedoel "voordat je als gebruiker feedback krijgt". Uiteraard zal er veel op de achtergrond gebeuren, maar een van de rare dingen is dat de knop "updaten" niet verdwijnt.

Rustig kan je 3x op die knop drukken en de status in "Software Update" blijft "Heej, er is een update beschikbaar". Dat is nogal gek voor een gebruiker. Doet 'ie nou wel wat, of niet.

En een enorme ergernis is dat je niks kan schedulen via de reguliere interface. Je moet maar hopen dat als je je computer aan laat staan, dat 'ie 's nachts daadwerkelijk een update doorvoert. (Meerdere keren gehad, dat 'ie het gewoon niet deed).

Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar het is veel minder soepel dan ik zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Keypunchie schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:30:
Ik bedoel "voordat je als gebruiker feedback krijgt". Uiteraard zal er veel op de achtergrond gebeuren, maar een van de rare dingen is dat de knop "updaten" niet verdwijnt.

Rustig kan je 3x op die knop drukken en de status in "Software Update" blijft "Heej, er is een update beschikbaar". Dat is nogal gek voor een gebruiker. Doet 'ie nou wel wat, of niet.

En een enorme ergernis is dat je niks kan schedulen via de reguliere interface. Je moet maar hopen dat als je je computer aan laat staan, dat 'ie 's nachts daadwerkelijk een update doorvoert. (Meerdere keren gehad, dat 'ie het gewoon niet deed).

Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar het is veel minder soepel dan ik zou willen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is soms raar of traag. Daarom doe ik de updates alleen nog vanaf de terminal. Je kan er zelf een cron job van maken. Dat jouw Apple elke nacht die instructie uitvoert. Ik doe dat zelf niet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb een nieuwe installatie gedaan op m'n Mac Studio. Nu probeer ik aptX te forceren voor Bluetooth, dat kan met die Bluetooth Explorer van Apple (losse download). Alleen slaat hij het vinkje niet op. Nadat ik de app afsluit en opnieuw opstart staat ie weer uit. Een opslaan knop mist. Reboot helpt ook niet. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Er valt mij iets op de laatste tijd. Zo maar uit het niets vreet Finder al mijn geheugen op. Meer mensen last van? Ik kan Finder gewoon force quitten en dan is het geheugen gebruik weer normaal.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/ITanP/f7229d0129.png

De Mac werkt er niet minder om moet ik zeggen maar is toch wel bizar. Dit is op mijn Mac Studio met 32GB geheugen.

[ Voor 6% gewijzigd door DAMAGE op 06-04-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
DAMAGE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:40:
Er valt mij iets op de laatste tijd. Zo maar uit het niets vreet Finder al mijn geheugen op. Meer mensen last van? Ik kan Finder gewoon force quitten en dan is het geheugen gebruik weer normaal.

[Afbeelding]

De Mac werkt er niet minder om moet ik zeggen maar is toch wel bizar. Dit is op mijn Mac Studio met 32GB geheugen.
lijkt veel op dit probleem (memory leak) : https://eclecticlight.co/...ereys-finder-memory-leak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Fred13 Ah zie je wel. Ik dacht zelf ook dat het een memory leak zou zijn. Maar had geen idee waardoor. Dit klinkt wel plausibel. Ik gebruik de zoek functie in Finder niet echt bewust, maar het zou maar zo kunnen dat andere apps dit wel gebruiken en ik daardoor met het probleem zit.

Ik houd het de komende tijd wel even in de gaten en dan maar afwachten op een update die het probleem fixt. Thanks voor de link!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
Tux3.14 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:35:

Dit kan met OpenIn. Zit ook in SetApp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
Voor iedereen die parallels gebruikt en macos wil draaien, issue met 1440 resolutie kan je oplossen door een condig toe te voegen aan de vm met:

[Hardware]
vCPU.Count=10
Memory.Size=17179869184
Display.Width=4112
Display.Height=2658
Display.DPI=254
Sound.Enabled=1
Network.Type=1

hierna heb je hoge resolutie met dpi

height en width is dus gewoon x2 :) Je kan ook andere resoluties kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 09-04-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:38
mijn zoon en ik hebben allebei een macbook pro. Ik een 13 inch en hij een 16 inch. Ook allebei Mac Os 12.x
toch werken ze niet allebei het zelfde. Als ik in finder dubbel klik dan gaat de map open en zie ik wat er in die map staat. Bij mijn zoon gebeurd er dan niets. Om de inhoud van een map te willen zien, moet hij op het driehoekje voor de map klikken en dan komt wordt de inhoud pas zichtbaar.

Mijn vraag is dus, welke instelling moet ik nu aanpassing binnen MacOs dat mijn zoon bij dubbel klikken ook gewoon de inhoudt van de map ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:40
j.f.otten schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:35:
mijn zoon en ik hebben allebei een macbook pro. Ik een 13 inch en hij een 16 inch. Ook allebei Mac Os 12.x
toch werken ze niet allebei het zelfde. Als ik in finder dubbel klik dan gaat de map open en zie ik wat er in die map staat. Bij mijn zoon gebeurd er dan niets. Om de inhoud van een map te willen zien, moet hij op het driehoekje voor de map klikken en dan komt wordt de inhoud pas zichtbaar.

Mijn vraag is dus, welke instelling moet ik nu aanpassing binnen MacOs dat mijn zoon bij dubbel klikken ook gewoon de inhoudt van de map ziet?
Hier al eens naar gekeken?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
j.f.otten schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:35:

Dat lijkt mij een instelling van de Finder. In de balk bovenin kan je de weergave kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USWCrQBYW3jaYxXF8G-a2HYhwmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WABdlXLbKxuuIOrZTonCtG7o.png?f=user_large
In volgorde:
- Icons
- List
- Columns
- Gallery

Ik denk dat jij op Columns staat en hij op Gallery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:38
Ja dank je wel, dit is de oplossing. Bij aanwijzerbedieniny stond de dubbelklimsnelheid helemaal naar rechts. Supersnel dus. Die heb ik iets verlaagd en nu werkt het weer. Dank je wel voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

OneMoreThing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Ik ben er inmiddels achter. Heb mijn Mac Studio binnen gekregen laatst en dacht toch nog maar eens proberen. Wat ik vond is dat er in de config van Shuttle een regeltje staat:

code:
1
  "launch_at_login": true,

Die staat standaard op false. Heb deze op true gezet en daarna wederom toegevoegd aan mijn login items bij users en nu blijft hij wel staan. _/-\o_ Heb er met opzet een paar dagen overheen laten gaan om te kijken of dit het inderdaad opgelost heeft, maar ik heb nu een aantal reboots gedaan en het werkt prima!

Stom dat ik daar overheen heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Laatst online: 24-06 15:27
Sinds enkele dagen heb ik het probleem dat mijn trackpad als het ware vastloopt. (MacBook Pro 2019)

Toetscombinaties werken dan nog wel, maar ik kan niks meer aanklikken. Enigste oplossing lijkt geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten te zijn. Hebben meerdere mensen dit ervaren of ligt dit aan mijn laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

snaggyheadshot schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:27:
Sinds enkele dagen heb ik het probleem dat mijn trackpad als het ware vastloopt. (MacBook Pro 2019)

Toetscombinaties werken dan nog wel, maar ik kan niks meer aanklikken. Enigste oplossing lijkt geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten te zijn. Hebben meerdere mensen dit ervaren of ligt dit aan mijn laptop?
Kan u een muis aansluiten of met de toetsencombinatie richting system profiler gaan om zien of het device nog aanwezig is. Hoe is de status van de batterij? Die kan bol staan en tegen de flatcable aandrukken tussen de touchpad en het moederbord.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
4POX schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:48:
[...]

Kan u een muis aansluiten of met de toetsencombinatie richting system profiler gaan om zien of het device nog aanwezig is. Hoe is de status van de batterij? Die kan bol staan en tegen de flatcable aandrukken tussen de touchpad en het moederbord.
Bedankt voor je reactie! Welk device bedoel je precies? Ik bedoel het standaard trackpad dat in de MacBook zit ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

snaggyheadshot schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:05:
[...]

Bedankt voor je reactie! Welk device bedoel je precies? Ik bedoel het standaard trackpad dat in de MacBook zit ingebouwd.
Ja.

Ik heb gekeken hoe het zit met een 2020 Intel macbook. Daar is de touchpad/keyboard als één apparaat zichtbaar onder de USB veld. Dus dat maakt het al moeilijker om te zien als het apparaat stopt met werken. Dan zou het toetsenbord ook verdwijnen. Ik weet niet hoe dit zit met de 16". Zie je de touchpad en keybaord als één apparaat of twee aparte apparaten? Als de volgende keer de trackpad stopt dan kan je kijken of de touchpad is verdwenen. Sluit ook een muis aan om te zien of die werkt. Misschien is de muis driver gecrashed.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
4POX schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:42:
[...]

Ja.

Ik heb gekeken hoe het zit met een 2020 Intel macbook. Daar is de touchpad/keyboard als één apparaat zichtbaar onder de USB veld. Dus dat maakt het al moeilijker om te zien als het apparaat stopt met werken. Dan zou het toetsenbord ook verdwijnen. Ik weet niet hoe dit zit met de 16". Zie je de touchpad en keybaord als één apparaat of twee aparte apparaten? Als de volgende keer de trackpad stopt dan kan je kijken of de touchpad is verdwenen. Sluit ook een muis aan om te zien of die werkt. Misschien is de muis driver gecrashed.
Bedankt voor deze tip. Op de 16" 2019 is het inderdaad ook één apparaat. Zodra ik een Bluetooth muis toevoeg, functioneert het trackpad ook weer normaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:57

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik heb een vervelend probleem en weet echt niet hoe ik het op moet lossen. Als ik mijn AirPods Pro in doe en actief maak op mijn MacBook M1 Pro met macOS Monterey 12.3.1 gaat de balans standaard volledig naar rechts. Dit terwijl de balans met de MB speakers gewoon in het midden staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehbi1HOMfVpyKizC1R-faMbg_es=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ss58zqN4m1AYnN29Drevbj0T.png?f=user_largeHeeft iemand een oplossing hiervoor?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JoepW schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:23:
Ik heb een vervelend probleem en weet echt niet hoe ik het op moet lossen. Als ik mijn AirPods Pro in doe en actief maak op mijn MacBook M1 Pro met macOS Monterey 12.3.1 gaat de balans standaard volledig naar rechts. Dit terwijl de balans met de MB speakers gewoon in het midden staat.[Afbeelding]Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Heb je de AirPods niet zo ingesteld op macOS dat ze op 'mono' staan en dan naar rechts? Kun je vinden via instellingen van Bluetooth en dan AirPods meen ik. Via iOS is dit namelijk een optie.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

THE_BASE schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:50:
[...]

Heb je de AirPods niet zo ingesteld op macOS dat ze op 'mono' staan en dan naar rechts? Kun je vinden via instellingen van Bluetooth en dan AirPods meen ik. Via iOS is dit namelijk een optie.
Ze zijn gewoon stereo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-06 18:28
Ik herken dit probleem met mijn airpod Max, welke af en toe inderdaad het balans maar het linker of rechter kanaal gooit. Oorzaak nog niet gevonden, maar handmatig weer op center zetten verhelpt voor mij het probleem voor zeker een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

XiniX88 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:03:
Ik herken dit probleem met mijn airpod Max, welke af en toe inderdaad het balans maar het linker of rechter kanaal gooit. Oorzaak nog niet gevonden, maar handmatig weer op center zetten verhelpt voor mij het probleem voor zeker een week.
Ik heb er zelfs een app voor geinstalleerd, die de balans zelf in het midden zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:02
Ik weet niet of ik het hier kan vragen omdat hardware gerelateerd is.

Heel simpel als ik me MacBook Pro 2018 wil opstarten moet ik altijd mijn MacBook even me klep openen om hem op te starten.

Ik wil namelijk in dien mogelijk zonder elke keer mijn MacBook openen om hem op te starten zodat ik(clamshell mode) extern scherm en keyboard kan gebruiken.

En niet elke keer bij het op starten mijn MacBook even op keertje hoef te zetten is daar een sneltoets voor of een andere oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Havelock schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:25:
Heel simpel als ik me MacBook Pro 2018 wil opstarten moet ik altijd mijn MacBook even me klep openen om hem op te starten.
Nee, dat kan niet. Je kunt hem wel ontwaken in clamshell modus door je toetsenbord/muis te gebruiken.
Voor het aanzetten moet je je MacBook openklappen. Daarna kan die wel weer dicht.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Nee, dat kan niet. Je kunt hem wel ontwaken in clamshell modus door je toetsenbord/muis te gebruiken.
Voor het aanzetten moet je je MacBook openklappen. Daarna kan die wel weer dicht.
Jammer dat het niet kan wie weet ooit in de toekomst het wel kan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Havelock schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Oplossing die ik hanteer: Macbook nooit uitzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Een tijdje heb ik Busycal gebruikt. Ik kon daar heel makkelijk de aanmaakdatum en wijzigingsdatum laten zien.
In Agenda zie ik hiertoe geen mogelijkheid.

Is er dan toch e.o.a. manier om deze twee datums te tonen? Ik weet dat als ik de activiteit kopieer naar mijn bureaublad en die .ics file open met Teksteditor ik beide datums ook kan zien. Maar ik ben op zoek naar iets makkelijkers.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30
Havelock schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Even voor het goede begrip, ik heb het gevoel dat alle partijen elkaar niet volledig begrijpen.
Er is bij de laptop namelijk een verschil tussen afsluiten en sluimeren.

Wat jij wenst kan dus perfect als je de laptop voortaan sluimert in plaats van afsluit.
Ik sluimer mijn macbook air altijd, en ondervind er geen enkel nadeel van (in tegenstelling tot Windows-toestellen die dan na een week of 2 duidelijk trager beginnen aanvoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
BeArt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Even voor het goede begrip, ik heb het gevoel dat alle partijen elkaar niet volledig begrijpen.
Er is bij de laptop namelijk een verschil tussen afsluiten en sluimeren.

Wat jij wenst kan dus perfect als je de laptop voortaan sluimert in plaats van afsluit.
Ik sluimer mijn macbook air altijd, en ondervind er geen enkel nadeel van (in tegenstelling tot Windows-toestellen die dan na een week of 2 duidelijk trager beginnen aanvoelen).
Dan zal ik helaas mijn opstelling anders moeten doen!
Bedankt voor de uitleg ik dacht al dat ik dit alleen via de sluimerstand gebruik van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damaded
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 20:30
Bewerkingsdatum van folders...

In High Sierra was het zo dat wanneer je vanuit een folder iets de prullenmand in smeet of bv een ander folder of bestand aanmaakte, de bewerkingsdatum van betreffende folder werd gewijzigd naar het moment van wijziging. Als je dan sorteerde op bewerkingsdatum van nieuw naar oud, dan kwam de betreffende map ook bovenaan te staan (zoals te verwachten).

Nu heb ik een nieuwe Mac gekocht, met Monterey 12.3.1 en is het nagenoeg onmogelijk om de bewerkingsdatum van een folder aan te passen. Ook de openingsdatum veranderd soms wel, meestal niet.

Ik heb werkelijk geen idee wat er gewijzigd is. Mijn vraag derhalve: is er misschien een (nieuwe) voorkeur in Monterey waarmee dat tegenwoordig te regelen is..?

Aangepast:
Na wat verder onderzoek blijkt dat alleen de folders die op de externe SSD Samsung T7 staan niet updaten. De SSD zelf geeft aan op 1 jan 1970 te zijn aangemaakt, en bewerkt op 31 dec 1979, 't Is blijkbaar een heel oude SSD :)

Iemand enig idee..?

Aangepast 2:
Het heeft blijkbaar te maken met hoe de SSD geformatteerd is.
  • ExFat geeft bovenstaand probleem.
  • Fat32 geeft dezelfde aanmaakdatum (1970), maar dan staat in elk geval de bewerkingsdatum juist.
  • En MacOS Uitgebreid (journaled) geeft de juiste aanmaak- en bewerkingsdatum weer.
In de laatste 2 format-configs werkt het updaten van de bewerkingsdatum weer als vanouds...

[ Voor 33% gewijzigd door damaded op 09-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb jaren op OSX gewerkt op mijn mooie 27" iMac uit 2011. Rond 2017 ben ik overgegaan naar een PC simpelweg omdat er voor mij geen interessante computers in de Apple line-up aanwezig waren. Hoewel ik Windows 10 een prima OS vindt, mis ik op een één of andere manier toch de omgeving van MacOS. Ik ben er nog steeds regelmatig omdat ik ook een Macbook pro bezit. Maar toch is dat meer voor erbij en mobiel. Ik werk er niet echt op zoals ik dat met de PC doet.

Nu met de nieuwe M1 cpu's is er weer wat leven in de brouwerij gekomen en zit ik er over na te denken om misschien straks met de M2 over te gaan op een Mac mini M2 pro met (hoop ik) 32gb geheugen. Een machine die rondjes om mijn huidige PC zal rennen alleen in Blender niet de beste optie is. Dus daar zit ik nog wat over te piekeren. Dat deze machines een handje vol wat max gebruiken, is ook geinig en verdiend zichzelf een stukje terug.

Windows 10 en MacOS lijken best veel op elkaar. Outlook, Photoshop, tekenprogramma's en Blender.. het is ook nagenoeg hetzelfde. Taken regel ik in Tasks van Microsoft.

Ik bezit een Android telefoon en een android horloge. Dus ook daar zal er misschien niet echt wat voordeel aanwezig zijn.

Anyway.. moraal van het verhaal,misschien kijk ik te romantisch naar MacOS. Het is gewoon een tool. Toch ben ik op zoek waarom anderen het prettiger vinden om in MacOS te zijn. En heeft het je productiviteit dan op een positieve manier verbeterd?

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 11-05-2022 12:15 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:35
RoyK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:13:

Anyway.. moraal van het verhaal,misschien kijk ik te romantisch naar MacOS. Het is gewoon een tool. Toch ben ik op zoek waarom anderen het prettiger vinden om in MacOS te zijn. En heeft het je productiviteit dan op een positieve manier verbeterd?
Hangt enorm van je situatie af, maar als developer/informatiespecialist heeft MacOS gewoon veel meer tooling standaard aan boord. Voor python e.d. dan, want voor mijn windows dev werk moet ik remote naar een windows machine totdat we eens over zijn op azure/.net core. Los daarvan als ik op mijn game pc zou gaan thuiswerken (nee ik hoef geen bagger windows laptopje van de zaak), dan praat je over ergens tussen de 300 en 500 watt verbruik, ten opzichte van 100 watt op mijn MacBook 16 pro. Alleen dat al is gewoon een enorme kostenbesparing in deze tijd, nog los van de stilte en koelte die ik niet zou hebben op mijn werkkamer met een blazende pc :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:25
Toch ben ik op zoek waarom anderen het prettiger vinden om in MacOS te zijn.
- Bediening intuïtiever.
- Ontwerp vind ik mooier
- Geen rare onsamenhangende rommel uit oudere versies
- Veel stabieler
- "Het werkt gewoon en doet wat het moet doen".
- Op UNIX gebouwd. Met name prettig met de Command line. Ik ken een heel klein beetje Linux en gebruik het soms ook. Dan is het prettig dat dingen het zelfde werken.
- Het 'apple eco systeem'. Dingen werken lekker met elkaar, althans beter dan de alternatieven. Ik heb ook een iPhone, AppleTV en AirPods.
- En boven al: De samenwerking tussen OS en hardware. Geen gedoe met drivers en optimaal benutten van elkaar.
En heeft het je productiviteit dan op een positieve manier verbeterd?
Nee. Voor mijn werk gebruik ik Windows (daar heb ik niks in te kiezen). Privé ben ik niet bezig met optimaliseren van productiviteit, Ik rommel maar wat aan.
Privé ben ik sinds eind 2020 volledig Windows-loos en eerlijk gezegd mis ik niks.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimusIP op 11-05-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

PrimusIP schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Nee. Voor mijn werk gebruik ik Windows (daar heb ik niks in te kiezen)....
Maar Windows werkt toch ook gewoon okay? Onder aan de streep is het gewoon een OS en helpt het met getting things done. De werkwijze maakt het verschillend. Ik vind de explorer van Windows beter dan Finder. Maar in Finder zitten weer opties die dolgraag in Explorer zou willen zien. Zoals kleurtjes geven aan een file of tabbladen.

Vorige week werkte ik een dag mobiel bij een klant en moest ik met mijn Macbook even flink stampen. Ik had de hele dag ruzie met MacOS gewoon omdat ik een Windows workflow in mijn vingers heb. Dat is dan best knap irritant haha. Zeker dat het OS constant de dock verstopt en apps in fullscreen neerzet, en als ik dat niet wil moet ik een toets ingedrukt houden voordat ik een window maximaliseer. UI keuze die ik tot nu toe niet zo kan waarderen in MacOS. Maar er zijn tal van dingen die ik weer wel prima te pruimen vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:47
Ik heb de Montery draaien op een imac uit 2014 I 7 core met 32 gig geheugen via open core patcher het systeem draait goed en is wat betreft de responsetijd lijkt het sneller dan big sur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik ben ook iemand die met Windows werkt sinds 3.11. Dan is MacOS even wennen. Maar mijn indruk is dat als je van beide niks weet macOS makkelijker dingen uit te vinden zijn. Dus je hebt een lagere learningcurve. Al denk ik als je naar meer geavanceerde dingen gaat het soms wat moeilijker wordt. MacOS heeft veel in de command line verborgen, terwijl je in Windows hier en daar nog wel obscure menu lijstjes hebt zitten.
RoyK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:08:
Maar Windows werkt toch ook gewoon okay?
Mee eens. Het werkt ook best prima. Redelijk stabiel, niet te ingewikkeld en enorm veel software voor te krijgen, helemaal als het om games gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

PrimusIP schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:21:
Ik ben ook iemand die met Windows werkt sinds 3.11. Dan is MacOS even wennen. Maar mijn indruk is dat als je van beide niks weet macOS makkelijker dingen uit te vinden zijn. Dus je hebt een lagere learningcurve. Al denk ik als je naar meer geavanceerde dingen gaat het soms wat moeilijker wordt. MacOS heeft veel in de command line verborgen, terwijl je in Windows hier en daar nog wel obscure menu lijstjes hebt zitten.

[...]

Mee eens. Het werkt ook best prima. Redelijk stabiel, niet te ingewikkeld en enorm veel software voor te krijgen, helemaal als het om games gaat.
Zeker, en de looks zijn een stuk cleaner geworden. Wat meer richting MacOS toe haha. Het onderdeel netwerken was met mijn Mac altijd gedoe. Zag mijn NAS niet bijvoorbeeld, en dan soms ineens weer wel. Dat heb ik met Windows niet. MacOS voelt gewoon wat strakker denk ik. Leger. Cleaner. Alles wat minder in je face. Ook een hoop keuzes beperkt en dat is misschien ook wel fijn. Of het qua productiviteit beter is, dat is wat ik zoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik ben ook begonnen bij Windows 3.11 (na Dos). Tot ik privé een Mac kocht, dat was volgens mij net na de overgang op Intel (ook op het werk ben ik niet veel later overgestapt op Apple). Laatste 10+ jaar dus alleen op Apple gewerkt. Tot ik een paar maanden terug bij een andere werkgever weer op Windows moest werken, maar ik vind het (voor de manier waarop ik ermee werk) een stap terug, kan er moeilijk aan wennen. Het voelt soms alsof ik met twee linkerhanden moet werken.

Wat ik fijn vind van de Mac:
- Het window management (Mission Control gebruik ik veel).
- De sneltoetsen op m'n toetsenbord en de gestures op de muis/trackpad.
- Spotlight werkt beter en sneller dan het zoeken in Windows (en ik gebruik het veel om te rekenen; command+spatie en terwijl je typt zie je het antwoord al).
- Spatie voor preview gebruik ik veel, ideaal dat het ingebakken zit.
- Terminal is fijn. Al kan Powershell ook veel, maar als ik online zoek (bijv. Stack Overflow) naar een commando kom ik wél macOS-terminal dingen tegen maar zelden Powershell-commando's.
- Airdrop is ideaal (vooral als je samenwerkt met mensen die ook Apple hebben).
- De integratie met andere Apple apparatuur (uitwisseling copy/paste, iets openen op je iPhone en verder gaan op je Mac, telefoneren via de Mac, documentje scannen via camera en naar je desktop sturen etc.).
- Ondersteuning van drag en drop is beter (of eigenlijk breder).
- En ik vind de UI gewoon veel mooier afgewerkt, consistenter en cleaner. Wat een tyfusbende is Windows daarmee vergeleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
My two cents,

Ik heb mijn leven lang Linux/Unix en Windows gebruikt, sinds anderhalf jaar ben ik overgestapt om prive macOS te gebruiken. Dit was een gevolg van het feit dat ik de iPad van mijn vrouw vaker ging gebruiken en mij ergerde aan het feit dat in die tijd Android tablets te trage procesoren gebruikten en laggy waren.
De M1-Air / M1-Pro laptop is een geweldige laptop, sluit prima aan op de iPad (airdrop, universal control, sidecar), is snel, heeft een lange akkutijd en altijd stil !
De performance vind ik heel goed, ook onder load blijft hij meestal goed presteren terwijl hij volledig stil blijft.
Daarnaast is het belangrijk om een goed beeldscherm te hebben (hoge lichtopbrengst, goede kleurinstelling en hoge resolutie).

MacOS heeft als OS enkele duidelijke voordelen tov Windows10/11 echter Windows heeft ook handigheden en voordelen tov MacOS. Persoonlijk vindt ik werken met beide OS-en fijn en heb niet direct een duidelijke voorkeur. Wel is het wennen omdat de meest efficiënte workflow in macOS anders is dan in Windows.
Maar zoals gezegd is mijn huidige keuze gemaakt op basis van de nieuwe hardware en de integratie met de iPad.

Ik zie wel dat de Apple M1 introductie verbeteringen heeft gestimuleerd in het Windows-laptop kamp. Je ziet verbeteringen op het vlak van performance en stroomverbruik. Dit is positief en goed nieuws voor de gebruiker en het milieu. Misschien wordt mijn volgende laptop weer een Windows laptop ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Tom schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:29:
- Terminal is fijn. Al kan Powershell ook veel, maar als ik online zoek (bijv. Stack Overflow) naar een commando kom ik wél macOS-terminal dingen tegen maar zelden Powershell-commando's.
Toen ik nog op Windows zat gebruikte ik Powershell/CMD amper/nooit, terwijl ik het DOS tijdperk nog heb meegemaakt, op de basisschool, maar toch. Ik snapte wat batch bestanden waren, incl. autoexec.bat.

Ik ben er met Linux pas wat meer met de terminal wezen gaan spelen en dan is de stap in macOS makkelijk gemaakt. Ik doe er niet enorm veel mee, maar gebruik wel Homebrew bij voorkeur om dingen te installeren/updaten, heel soms Nano als text editor, ik gebruik liever caffeinate dan een app te downloaden en voor een hoop tweak dingen kom je ook al snel in de Terminal terecht. Zoveel meer opties daar Mensen die beweren dat je in MacOS zo beperkt bent tov. Windows hebben denk ik nooit de command line gebruikt.

Ik vind het ook een fijne feature van macOS: Je hebt een mooi stilistisch makkelijk te gebruiken OS. Heel intuïtief en met eenvoud. Maar je hebt ook UNIX onder de motorkap zitten en hoop ligt er in de Terminal tot je beschikking.

Qua systeem vind ik IOS/iPadOS misschien nog wel toffer. Maar doordat het zo dichtgetimmerd is, zou ik macOS er niet mee kunnen vervangen. Ik zou het wel tof vinden als er een iPad geweest zou zijn met Terminal toegang en full root access.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:00
Toch ben ik op zoek waarom anderen het prettiger vinden om in MacOS te zijn. En heeft het je productiviteit dan op een positieve manier verbeterd?
Voor mij gaat het deels om de looks (van de hardware én de software) en deels om de integratie van het hele ecosysteem (als ik onderweg ben met mijn MacBook en iPad kan ik tóch heel gemakkelijk met twee schermen aan de slag, en de universele copy-paste tussen mijn Mac en mijn iPhone of iPad is ook ontzettend handig).

Er zijn nog wel een aantal andere dingen die ik prettiger vind werken in macOS t.o.v. Windows, en dat zijn bijvoorbeeld de Stacks in het Dock, de mogelijkheid voor tabbladen in de Finder en Spotlight voor het vinden van bestanden (de inhoud van bestanden wordt bijvoorbeeld óók meegenomen, dus als ik weet dat er ergens in een document een specifieke term wordt gebruikt kan ik het bestand gemakkelijk vinden door op die term te zoeken). Misschien ligt het aan mij, maar met de zoekfunctie in Windows op mijn werkcomputer kom ik zelden uit bij wat ik zoek – en dan maakt het niet uit of dat nu een bestand, menu of een systeeminstelling is.
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.