[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:56:
Ik wil mijn safari bookmarks syncen met chrome. Alleen wil ik geen zooitje krijgen dus even check.

Beide browsers hebben al veel bookmarks. Wat gaat er gebeuren als ik sync aanzet? Krijg ik in beide browsers een folder met de bookmarks van de andere? Wordt alles gemixt? Kan niet echt vinden hoe het uitpakt?
Ik heb er geen ervaring mee (ik gebruik geen Chrome). Maar er van uitgaande dat je in beide browsers al je meest gebruikte bookmarks hebt, zou je ze in Chrome kunnen verwijderen voordat je de sync start. Dan weet je zeker dat je niks dubbel hebt.
Een andere optie is gewoon van beide browser bookmarks een back-up te maken, alvorens je met een sync tool aan de gang gaat. Mocht het 1 grote bende worden heb je in ieder geval een back-up achter de hand. Kwestie van proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 12:24
TweakerVincent schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:56:
Ik wil mijn safari bookmarks syncen met chrome. Alleen wil ik geen zooitje krijgen dus even check.

Beide browsers hebben al veel bookmarks. Wat gaat er gebeuren als ik sync aanzet? Krijg ik in beide browsers een folder met de bookmarks van de andere? Wordt alles gemixt? Kan niet echt vinden hoe het uitpakt?
Geen idee, maar maak een backup van safari en chrome :) en probeer het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Tux3.14 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee (ik gebruik geen Chrome). Maar er van uitgaande dat je in beide browsers al je meest gebruikte bookmarks hebt, zou je ze in Chrome kunnen verwijderen voordat je de sync start. Dan weet je zeker dat je niks dubbel hebt.
Een andere optie is gewoon van beide browser bookmarks een back-up te maken, alvorens je met een sync tool aan de gang gaat. Mocht het 1 grote bende worden heb je in ieder geval een back-up achter de hand. Kwestie van proberen denk ik.
Ja mss maar gewoon met backup werken idd. Ooit lang geleden wel eens gedaan, toen werd het een puinhoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
@TweakerVincent Ik gebruik Raindrop.io om mijn bookmarks overal beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
m_a_rnix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:01:
@TweakerVincent Ik gebruik Raindrop.io om mijn bookmarks overal beschikbaar te hebben.
Ziet er interessant uit! Kan je dan ook bij zowel safari als chrome de bookmarkbar gebruiken? dat is wel een must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
TweakerVincent schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Ziet er interessant uit! Kan je dan ook bij zowel safari als chrome de bookmarkbar gebruiken? dat is wel een must
Nee. Je duwt op cmd-shift-e om door je bookmarks te zoeken. In Chrome kan je in de adresbar 'rd zoekterm' typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Update, sync gelukt, wel tip 2 mergen ging niet lekker. Ik heb safari netjes gemaakt en toen chrome compleet leeg gemaakt en safari laten syncen. Erna werkt het perfect :)

Geen paniek dus als merge raar doet, gewoon one way doen (na de dubbele merge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:24
Grappig dat ik een "upgade to macos Monterey" banner krijg op m'n iMac 5k 2014.... voelt toch een beetje als een middelvinger :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Onofficieel zijn er natuurlijk ook mogelijkheden.

Uiteraard op eigen risico gebruiken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:24
@Greatsword ik weet het, maar wel vreemd dat macOS niet checkt of je mac wel in aanmerking komt voor de upgrade alvorens zo'n banner te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:58

4POX

Everybody is wired

Ascension schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:39:
@Greatsword ik weet het, maar wel vreemd dat macOS niet checkt of je mac wel in aanmerking komt voor de upgrade alvorens zo'n banner te tonen.
Door deze truc krijgen ze minder kritiek.

Stel je eens voor dat je een popup krijgt met de tekst. "Uw Mac is te oud voor Monterey. Kom daarom winkelen voor een nieuwe mac."

Nu kunnen ze je kietelen voor een aankoop van een nieuwe machine.

Zo zie ik het. #MartyKaan

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een probleem met MacOS waar ik al meerdere jaren last van heb blijkt toch wel een vrij absurde workaround te hebben: bij gebruik van de TV-app, maar bijvoorbeeld ook in Quicktime flitst het beeld op het moment dat er besturingselementen of ondertiteling in beeld verschijnen tijdens het afspelen van een video. Dit is uiteraard bloedirritant, maar ik had er nooit iets tegen gevonden. Tot vandaag. Want wat las ik op Apple's eigen supportfora: op het moment dat je in de toegankelijkheidsinstellingen de grootte van de cursor even aanpast en weer terugzet en daarna een video afspeelt, is het probleem weg. Dat heb ik dan maar even getest en het blijkt ook te werken, totdat je de computer opnieuw opstart. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Apple Seeds First Beta of macOS Monterey 12.3 to Developers

[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 28-01-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Universal Control, eindelijk.

Wilde eigenlijk geen beta's meer installeren maar dit brengt me weer aan het twijfelen. Iemand al ervaring opgedaan met deze beta versie?

Update : zojuist de beta geinstalleerd op zowel mijn Macbook Pro als mijn iPad Pro. Universal Control werkt als een zonnetje, dit is echt een aanwinst.

[ Voor 14% gewijzigd door Pierre_nr1 op 28-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:35
Ik zou het wel fijn vinden als dat spul in de toekomst ook werkt met de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 16:08

KarlHungus

I fix the cable.

Pierre_nr1 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Universal Control, eindelijk.

Wilde eigenlijk geen beta's meer installeren maar dit brengt me weer aan het twijfelen. Iemand al ervaring opgedaan met deze beta versie?

Update : zojuist de beta geinstalleerd op zowel mijn Macbook Pro als mijn iPad Pro. Universal Control werkt als een zonnetje, dit is echt een aanwinst.
Sh1t. Nu wil ik ook, en ik zat dus ook met de gedachte geen beta’s meer te installeren…..!

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
KarlHungus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Sh1t. Nu wil ik ook, en ik zat dus ook met de gedachte geen beta’s meer te installeren…..!
Hier hetzelfde dilemma :+ Was juist van alle OS beta's af en wou het eigenlijk niet meer doen. Maar nu ik dit zie... :P
Ik moet maar gewoon even geduld hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:02
Ja, ik ben ook gestopt met het draaien van de beta's en hoop dat Universal Control snel vrijgegeven wordt. Het was al "beloofd" voor de 12.0 release.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Overstap gegaan vanochtend (ik heb gelukkig genoeg Mac hardware) en dat universal control werkt echt fantastich.

Ik tik dit nu op het toetsenbord van mijn MBP M1 Pro in het tekstvak van safari op mijn iPad Pro.

Heel mooi geimplementeerd dit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

Het ziet er fancy uit en zal vast wel mooi werken inderdaad...

Maar wat zijn nu echt de momenten dat je het gaat gebruiken>?

Enige wat ik zo kan voorstellen dat je bijv op je Mac OS apparaat iets aan het bewerken bent en dat je kleine nauwkeurige aanpassingen liever via de Pencil doet en dus overschakelt naar je iPad..

Als dat zo werkt....

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52
Quakie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:05:
Het ziet er fancy uit en zal vast wel mooi werken inderdaad...

Maar wat zijn nu echt de momenten dat je het gaat gebruiken>?

Enige wat ik zo kan voorstellen dat je bijv op je Mac OS apparaat iets aan het bewerken bent en dat je kleine nauwkeurige aanpassingen liever via de Pencil doet en dus overschakelt naar je iPad..

Als dat zo werkt....
Ik heb vaak mijn MacBook Pro naast mijn iMac staan, waarbij ik nu continue van toetsenbord en muis/trackpad moet wisselen. Het werkt juist ideaal door met één toetsenbord en muis twee computers te besturen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Rivanov schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Ik heb vaak mijn MacBook Pro naast mijn iMac staan, waarbij ik nu continue van toetsenbord en muis/trackpad moet wisselen. Het werkt juist ideaal door met één toetsenbord en muis twee computers te besturen.
Precies dezelfde use-case hier :) Lijkt me ideaal om zo te 'wisselen' tussen beide apparaten. Daarnaast kan op die manier ook de load verdeeld worden, mijn iMac voor de virtuele machines, de Macbook mag dan Teams draaien dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 17:19

sn0ww

Goet is niet goed.

Verkeerde topic.

[ Voor 91% gewijzigd door sn0ww op 29-01-2022 14:13 ]

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sn0ww Spotlight indexing?

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 29-01-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 17:19

sn0ww

Goet is niet goed.

Het was heel iets anders ga het ook niet vertellen hahahaha

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Opgelet allemaal:

Apple Warns macOS Catalina Users About Installing macOS 12.3 Beta on Volume With FileVault Enabled

edit:
@Keypunchie Je hebt gelijk, dacht even dat het om Monterey ging 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 01-02-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twannie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-09 11:37
Sinds de update naar 12.2 gaat mijn mba niet meer vanzelf in sluimer na sluiten van klep. Waar staat die instelling?
In activiteitenweergave staat niets wat sluimerstand verhindert.

twannie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Typ in de terminal eens

code:
1
pmset -g assertions

Dan kan je zien wat je Mac wakker houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nou, ‘allemaal’. Catalina is intussen toch uit support? Mojave, Big Sur en Monterey uitgekomen sindsdien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twannie
m_a_rnix schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:00:
Typ in de terminal eens

code:
1
pmset -g assertions

Dan kan je zien wat je Mac wakker houdt
Deze?: Idle sleep preventers: IODisplayWrangler

twannie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Tja, zoeken op dat proces he...

https://discussions.apple.com/thread/7256162 bijvoorbeeld. ➔ PRAM/SMC reset, als je een M1 hebt kan je eens een safe boot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het lijkt een bekend probleem te zijn dat accu's worden leeggeslurpt terwijl de laptop in standby zou moeten zijn, Een bug die Apple hopelijk snel zal verhelpen.

Volgens Reddit lijkt het te komen door Bluetooth accessoires. Het uitzetten van BT en/of de accessoires lijkt te voorkomen dat je batterij helemaal leeg wordt geslurpt.
Mijn MBP 16 (2019) trof ik van de week ook helemaal warm aan met een lege batterij. (accu)

@twannie Ik tag je maar even zodat je dit antwoord ziet.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:57
@twannie toevallig gebruiker van Aldente? In de huidige versie 1.13 speelt een probleem waarbij de MacBook niet meer in 'sleep' gaat. Het huidige advies hieromtrent is versie 1.12 installeren en wachten tot de bugfix in 1.14.

AdGuard Home

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
crypt0rr schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:41:
@twannie toevallig gebruiker van Aldente? In de huidige versie 1.13 speelt een probleem waarbij de MacBook niet meer in 'sleep' gaat. Het huidige advies hieromtrent is versie 1.12 installeren en wachten tot de bugfix in 1.14.
Nog een reden om dit soort tools niet te gebruiken. Het is ook gewoon niet nodig, elke moderne Macbook heeft zelf een intelligent systeem om zo efficient mogelijk met je accu om te gaan. Het blijft mij verbazen dat er zoveel gebruikers zijn die dergelijke tools gebruiken om dit te overrulen :| . Je accu word er niet beter van, en kennelijk breekt het ook andere features af (zoals stand-by bij het dichtklappen van je scherm). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twannie
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:37:
Het lijkt een bekend probleem te zijn dat accu's worden leeggeslurpt terwijl de laptop in standby zou moeten zijn, Een bug die Apple hopelijk snel zal verhelpen.

Volgens Reddit lijkt het te komen door Bluetooth accessoires. Het uitzetten van BT en/of de accessoires lijkt te voorkomen dat je batterij helemaal leeg wordt geslurpt.
Mijn MBP 16 (2019) trof ik van de week ook helemaal warm aan met een lege batterij. (accu)

Heb BT uitgezet, schijnt de truuk te zijn! Dank.

twannie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twannie
crypt0rr schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:41:
Nee, gebruik ik niet. Zover ik nu kan ziet is BT de oorzaak, denk ik.
Dank voor meedenken.

twannie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ik gebruik icue (corsair muis), maar programma is echt super vaak corrupt en loopt vast. Ik zoek een scriptje die ik kan draaien die het programma killt en restart als hij weer eens vast loopt. Nu doe ik dat handmatig via force quit.

Iemand een tip? of mss een programma die dat kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:31
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:37:

Yep idem hier; ook met mijn MBP 16 late 2019. Met homeworking hangt 'ie normaal altijd aan de charger. Maar vorige week zat ik toevallig een namiddag bij een klant te werken. Ook daar aan de charger, maar ik merkte dat de batterij tijdens de rit naar huis van 100% naar 75% was gedaald op een rit van een drie kwartier. En ook een heel warm apparaat.

Het enige bluetooth apparaat dat ik verbind met mijn MBP zijn mijn AirPods Pro, maar die had ik toen niet bij me dus ik blijf het vreemd vinden.

Ik meen me te herinneren dat in vroegere versies van MacOS je ergens de optie had "do not wake from bluetooth" of iets dergelijks - dat had ook nog een workaround geweest. Maar ik kan die in Monterey niet direct vinden, dus ik vermoed dat Apple deze er gewoon uit heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Misschien beetje out of the blue, maar sinds Monterey 12.1 heb ik problemen met dat mijn Kensington Expert Optical Trackball Muis het niet meer goed doet.

Ik heb verschillende truuks uit het verleden geprobeerd en andere verschillende software die eerder ook wel eens nukken gaven bij eerdere MacOs, maar helaas geen succes.

De muis werkt wel, en de ingestelde knoppen uit het verleden doen het(dubbel klik etc) maar de scroll en tracking speed is niet meer instelbaar en ook gereset naar factory(sloom dus).

En aangezien ik elke dag er mee moet werken(graphics design) is het wel fijn dat die doet wat ik wil.

Iemand een oplossing of een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
@Casejunky Steermouse misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
@m_a_rnix
Ja had ik al wel gezien, maar ik zit eigenlijk niet te wachten op een 13/14 euro kostende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kunnen die Bluetooth-problemen er ook voor zorgen dat je scherm niet meer betrouwbaar vanzelf standby gaat en blijft als je de computer een tijdje niet gebruikt? Dit speelt bij mij namelijk ongeveer sinds de installatie van 12.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Wie gebruikt er de laatste versie van MS OneDrive (uit de AppStore) i.c.m. met MacOS 12.2?
Ik krijg met geen mogelijkheid 'files on demand' meer uitgeschakeld. Ik wil dat mijn files ALTIJD offline beschikbaar zijn. Ik ben simpelweg niet altijd online en het is niet efficiënt om regelmatige grote files elke keer op te halen (200MB > over 4G hotspot is gewoon kut). Sowieso doet Spotlight nog al verrot met bestanden die niet offline beschikbaar zijn, maar wel in Finder 'zichtbaar' zijn (maar in feite gewoon snelkoppelingen zijn).
Ik ben een beetje gaan Googlen, maar ik lijk niet het enigste met dit probleem te zijn. Sterker nog, sommigen beweren op diverse fora dat dit zelfs bewust is. Ik hoop toch echt dat niet waar is :|

Hoe ervaren jullie dit, is het echt een bug en hoop ik dat het gefixt word? Of heeft iemand een oplossing zodat alle files gewoon offline syncen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Tux3.14 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:09:
Wie gebruikt er de laatste versie van MS OneDrive (uit de AppStore) i.c.m. met MacOS 12.2?
Ik krijg met geen mogelijkheid 'files on demand' meer uitgeschakeld. Ik wil dat mijn files ALTIJD offline beschikbaar zijn. Ik ben simpelweg niet altijd online en het is niet efficiënt om regelmatige grote files elke keer op te halen (200MB > over 4G hotspot is gewoon kut). Sowieso doet Spotlight nog al verrot met bestanden die niet offline beschikbaar zijn, maar wel in Finder 'zichtbaar' zijn (maar in feite gewoon snelkoppelingen zijn).
Ik ben een beetje gaan Googlen, maar ik lijk niet het enigste met dit probleem te zijn. Sterker nog, sommigen beweren op diverse fora dat dit zelfs bewust is. Ik hoop toch echt dat niet waar is :|

Hoe ervaren jullie dit, is het echt een bug en hoop ik dat het gefixt word? Of heeft iemand een oplossing zodat alle files gewoon offline syncen?
Ik las dat dit veroorzaakt wordt door een recente update van Microsoft. Misschien een feature ..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Ik las op MacRumors een post waarin een reactie van Microsoft op dit issue wordt aangestipt.
Files On-Demand has been available on Windows since 2017, and on macOS since 2018. In that time, we've progressed from the feature being opt-in only to being on by default for all users and have closely monitored how many users turn off Files On-Demand. Only a very small number of users disable Files On-Demand on both platforms, and there are two main reasons for that.

When Files On-Demand first shipped on Windows, some applications didn't work well with the way we stored files, or with anti-virus or other security software that was installed. Over time, we've fixed most of these problems. On macOS, we took a similarly cautious approach, but the application compatibility landscape is quite different and, in some ways, less complex. Still, there were a few cases where, due to the technology stack we were using on macOS, it made sense for certain users to disable Files On-Demand to preserve compatibility. With the File Provider platform, these problems have gone away, so application compatibility issues on macOS should be much less likely to occur. If you find something different with your setup, please reach out to your support contact so we can diagnose the issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Echt werkelijk waar. Welke doorgesnoven manager dat verzonnen heeft... :( Mooi dat 95% van alle users het prima vinden om met files on demand te werken, maar hou de optie er voor die andere 5% er dan ook in. :F
Moet toevallig morgen en volgende week buiten de deur op locaties gaan werken, waar geen internet is 8)7
Wat een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik heb ook die situatie maar ik kan mappen wel 'gewoon' selecteren om ze altijd op mijn device te houden.
Wel moet ik ze eerst handmatig downloaden lijkt het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k73wLZiPnhUCelc_pnXBmcAZMEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qvKMZW2faa5RBuVaIHLle3fD.png?f=user_large

Wat heb jij dan waardoor dit niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:40:
Ik heb ook die situatie maar ik kan mappen wel 'gewoon' selecteren om ze altijd op mijn device te houden.
Wel moet ik ze eerst handmatig downloaden lijkt het?

[Afbeelding]

Wat heb jij dan waardoor dit niet meer werkt?
Ik wil al mijn mappen en bestanden als ‘normale’ bestanden offline houden. Bij deze methode moet je al je mappen langs gaan in de root folder, en dan staan ze er niet als een normale file op maar als een vaag database achtig iets. Bovendien heb ik op diverse forums al gelezen dat je deze optie regelmatig moet aanklikken omdat naar verloop van tijd deze mappen weer ‘on demand’ worden.
Als MS dit niet fixt of er komt geen tweak/workaround voor dan ga ik maar op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Royz

Kleurenblind!!

De laatste tijd is mijn Preview constant stuk :(. Ben ik de enige? Irritant om steeds te rebooten of files uit de Library te moeten verwijderen.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:31

Dit heeft bij ons op het werk bij de schare MacOS users (waaronder ikzelf) voor serieus wat discussie gezorgd (om een understatement te gebruiken :) )

Zoals ik het van onze IT collega's heb begrepen is het GEEN bug, maar een nieuwe feature. Files On Demand staat nu per default ALTIJD aan en kan niet afgezet worden. Ook ik had het vroeger onmiddellijk afgezet, want met FoD on, maakten de fans van mijn MBPro 16 inch late 2019 overuren dat het niet meer normaal was.

Er is nog wel de mogelijkheid om de files altijd offline beschikbaar te hebben; dan moet je voor je bestanden (of de hele directory in OneDrive) kiezen voor de optie "Keep Files Always On This Device" of iets dergelijks. Wat ik dan ook prompt gedaan heb. Bij sommige collega's begon 'ie dan automatisch te syncen; ik heb dat nog eens zelf manueel moeten forceren.

De onrust bij ons was voornamelijk te wijten aan het feit dat dit vooraf niet gecommuniceerd was en plots bij een reboot ineens aanwezig was (in casu bij mij de reboot na de installatie van MacOS 12.2). Ik heb verhalen gehoord van collega's die pas op een 8u durende transatlantische vlucht plots doorhadden dat hun bestanden niet meer offline beschikbaar waren. Als ik mijn IT collega's goed begrepen, hen, heeft dit overigens niets te maken met 12.2 maar is gewoon een nieuwe OneDrive feature die ook op oudere versies van MacOS zal te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 22:51
StevenRSCA schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Dit heeft bij ons op het werk bij de schare MacOS users (waaronder ikzelf) voor serieus wat discussie gezorgd (om een understatement te gebruiken :) )

Zoals ik het van onze IT collega's heb begrepen is het GEEN bug, maar een nieuwe feature. Files On Demand staat nu per default ALTIJD aan en kan niet afgezet worden. Ook ik had het vroeger onmiddellijk afgezet, want met FoD on, maakten de fans van mijn MBPro 16 inch late 2019 overuren dat het niet meer normaal was.

Er is nog wel de mogelijkheid om de files altijd offline beschikbaar te hebben; dan moet je voor je bestanden (of de hele directory in OneDrive) kiezen voor de optie "Keep Files Always On This Device" of iets dergelijks. Wat ik dan ook prompt gedaan heb. Bij sommige collega's begon 'ie dan automatisch te syncen; ik heb dat nog eens zelf manueel moeten forceren.

De onrust bij ons was voornamelijk te wijten aan het feit dat dit vooraf niet gecommuniceerd was en plots bij een reboot ineens aanwezig was (in casu bij mij de reboot na de installatie van MacOS 12.2). Ik heb verhalen gehoord van collega's die pas op een 8u durende transatlantische vlucht plots doorhadden dat hun bestanden niet meer offline beschikbaar waren. Als ik mijn IT collega's goed begrepen, hen, heeft dit overigens niets te maken met 12.2 maar is gewoon een nieuwe OneDrive feature die ook op oudere versies van MacOS zal te zien zijn.
Het lijkt een rare actie van Microsoft om dit zo te doen, maar Apple is in deze de hoofdschuldige, zie dit artikel https://www.macrumors.com...-unhappy-files-on-demand/

Hopelijk wijzigt Apple de voorwaarden zodat we straks weer alle bestanden kunnen downloaden en op onze devices kunnen houden, wat het is behoorlijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hmm 'schuldige'? Er staat dat MS over moest naar andere extension van Apple. Er staat niet dat FoD om deze reden nu altijd aanstaat. Lijkt toch een keuze van MS zelf?

Maar de combi van Onedrive en deze extensie is iig nog geen succes.. Als ik file in Onedrive zoek via Spotlight vind ie hem soms op een rare locatie (diep in Library ergens..) in plaats van gewoon Onedrive > Map

[ Voor 39% gewijzigd door kaassouffle op 04-02-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Speelt dit issue alleen bij de AppStore-variant of ook bij de installer-versie van OneDrive?

Zelf gebruik ik alleen de AppStore-variant en wil ik eigenlijk altijd files on Demand. (heb maar 1 TB op mijn MBP.) Documenten die ik offline nodig heb plaats ik meestal in de normale Documents folder. (die dan weer synct met iCloud Drive) en wordt geback-upt naar mijn NAS via Time-Machine voor redundantie-doeleinden.

Offtopic: OneDrive zelf wordt ook geback-upt naar mijn NAS die ook weer geback-upt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:16
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:06:
Speelt dit issue alleen bij de AppStore-variant of ook bij de installer-versie van OneDrive?
ja, bij beide.
Zelf gebruik ik alleen de AppStore-variant en wil ik eigenlijk altijd files on Demand. (heb maar 1 TB op mijn MBP.) Documenten die ik offline nodig heb plaats ik meestal in de normale Documents folder. (die dan weer synct met iCloud Drive) en wordt geback-upt naar mijn NAS via Time-Machine voor redundantie-doeleinden.

Offtopic: OneDrive zelf wordt ook geback-upt naar mijn NAS die ook weer geback-upt wordt.
voor jou is het dan geen issue; maar gebruik je het zoals bijna alle OneDrive gebruikers. Het enige wat jij doet dat een beetje “vreemd” is, is dat je bestanden die je offline wilt gebruiken in een andere map zet. Deze moet je gewoon via rechtermuisknop doen en dan “Keep always on this computer” ofzo. Dan staat hij altijd op je computer, synchroniseert ie ook automatisch als je weer verbinding hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
De Client op mijn iMac nog maar niet geüpdatet. Ik wacht wel eerst af tot MS het hersteld. Daar had ik 'on-demand' heel iets minder erg gevonden dan op mijn Macbook. Die gebruik ik juist veel buiten de deur, bij projecten waar ik juist offline files nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
StevenRSCA schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:55:
[...]
De onrust bij ons was voornamelijk te wijten aan het feit dat dit vooraf niet gecommuniceerd was en plots bij een reboot ineens aanwezig was
In Windows communiceerd Microsoft dit ook niet. Met een dualboot linux/windows systeem heb ik soms files nodig van de windows partitie en toen was documenten mapje leeg, alles stond in een onedrive map dat ging nog maar daarna alleen maar snelkoppelingen en niks meer local. Vinkje aangezet dat de bestanden weer terug komen ik zie ze onder windows maar vanaf linux nog steeds niet.
Ik heb ze maar op een stickje gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02
(jarig!)
Na de installatie van 12.2 heb ik dat mijn MBP regelmatig vastloopt. Vrijdag jl. geïnstalleerd, direct daarna vastlopers. Om de 15-30 min, niets reageert meer. Na 2-3 min hangen begint hij kort te blazen, daarna uit.

Mijn MBP wordt beheert door mijn werk, zijn nu bezig met een nieuwe installatie, zij hadden ook niets gevonden.

(MBP 16inch 2019, 32GB ram en 1TB ssd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Een nieuwe beta van 12.3 is verschenen, idem voor iOS 15.4 en iPadOS 15.4 betas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:17
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om dit te vragen. Ik heb sinds 2 maanden een macbook m1 gekocht en ik loop tegen een probleem aan: hoe zorg ik ervoor dat ik blijvend mijn scherm kan delen via een beamer?

Ik heb via 'beeldschermen' en 'scherminstellingen' er al voor gezorgd dat ik een synchrone weergave heb. Echter het probleem begint pas bij het gebruik van powerpoint, wanneer ik deze op 'diavoorstelling' plaats en ik wil wisselen naar bijvoorbeeld firefox, dan blijft de powerpoint op het scherm staan. Het lijkt wel alsof er een soort van bug is. Als ik de powerpoint dan stop, dan kan iedereen mijn achtergrond zien, maar niet bijvoorbeeld mijn webbrowser en dat is niet de bedoeling.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
monsees schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:55:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is om dit te vragen. Ik heb sinds 2 maanden een macbook m1 gekocht en ik loop tegen een probleem aan: hoe zorg ik ervoor dat ik blijvend mijn scherm kan delen via een beamer?

Ik heb via 'beeldschermen' en 'scherminstellingen' er al voor gezorgd dat ik een synchrone weergave heb. Echter het probleem begint pas bij het gebruik van powerpoint, wanneer ik deze op 'diavoorstelling' plaats en ik wil wisselen naar bijvoorbeeld firefox, dan blijft de powerpoint op het scherm staan. Het lijkt wel alsof er een soort van bug is. Als ik de powerpoint dan stop, dan kan iedereen mijn achtergrond zien, maar niet bijvoorbeeld mijn webbrowser en dat is niet de bedoeling.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Volgens mij is dat een feature van PowerPoint zelf. Als je gaat presenteren heb je op je laptop je main scherm, op de beamer de dia's. Pin me er niet op vast maar volgens mij overruled Powerpoint daarmee je scherm instellingen (wat ik ergens wel snap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
Tux3.14 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Volgens mij is dat een feature van PowerPoint zelf. Als je gaat presenteren heb je op je laptop je main scherm, op de beamer de dia's. Pin me er niet op vast maar volgens mij overruled Powerpoint daarmee je scherm instellingen (wat ik ergens wel snap).
Dat snap ik ook wel :) echter heb ik ooit een filmpje nodig van een lesmethode (ik ben docent) en dat krijg ik dan niet meer voor elkaar. Mijn beste oplossing is dan ik de HDMI eruit te halen en dan weer te (her) koppelen en ik zou denken dat dit anders kan. Anders vrees ik dat ik weer snel naar een Windows laptop moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 18:16
monsees schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Dat snap ik ook wel :) echter heb ik ooit een filmpje nodig van een lesmethode (ik ben docent) en dat krijg ik dan niet meer voor elkaar. Mijn beste oplossing is dan ik de HDMI eruit te halen en dan weer te (her) koppelen en ik zou denken dat dit anders kan. Anders vrees ik dat ik weer snel naar een Windows laptop moet.
Mooiste oplossing: filmpje in PowerPoint zetten (je kan YouTube filmpjes bijv gewoon in de PowerPoint in laten laden). Alternatief is toch om gewoon de presentatie even af te sluiten en dan over te schakelen naar je browser en daarna PowerPoint weer te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
monsees schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Een andere optie is gewoon om de dia voorstelling te stoppen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
Tux3.14 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Een andere optie is gewoon om de dia voorstelling te stoppen? :P
Als ik dat stop, maar dan lijkt mijn MacBook de scherm instelling te zijn vergeten en dan zien de leerlingen mijn schermachtergrond maar weer niet mijn browser bijvoorbeeld. Ik zal straks eens proberen een filmpje te maken denk ik.

• m_a_rnix
monsees schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Als ik dat stop, maar dan lijkt mijn MacBook de scherm instelling te zijn vergeten en dan zien de leerlingen mijn schermachtergrond maar weer niet mijn browser bijvoorbeeld. Ik zal straks eens proberen een filmpje te maken denk ik.
Heb je het scherm uitgebreid of gespiegeld staan? Volgens mij wil je dat laatste…

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50
Ik heb een vervelend probleem sinds ik mijn MBP'17 als desktop setup gebruik dmv een tweede scherm (HP E233) icm Apple HDMI dongle. Zodra mijn MBP volledig in slaap is en vervolgens uit slaap wordt gehaald dan blijft het tweede scherm uit en komt niet uit stand-by. Pas als ik het scherm uit en weer aanzet wordt deze herkend en wordt mijn tweede scherm gedeeld weergegeven.

Ik kan me niet herinneren in de keren dat ik sporadisch deze setup probeerde met Big Sur. Kent iemand hier toevallig een fix voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
12.2.1 is uit. Die schijnt een oplossing voor het het sluimerstandprobleem te verhelpen. Nog niet getest maar had al wel gezien dat die in de Beta van 12.3 ook al opgelost zou zijn.

goed nieuws iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:36:
12.2.1 is uit. Die schijnt een oplossing voor het het sluimerstandprobleem te verhelpen. Nog niet getest maar had al wel gezien dat die in de Beta van 12.3 ook al opgelost zou zijn.

goed nieuws iig.
Na veel getrut met Western Digital MyBooks (vooral de Duo) die in een flipperkast aan/uit mode gingen met soms over verhitting lijkt deze fix ook te werken voor mijn Intel iMac 2019. Wat je zag:

- iMac in sleep (handmatig of automatisch)
- USB harddrive uit/sleep mode
- Paar minuten later, USB springt aan (mijn hub ging weer aan)
- USB harddrive weer aan
- USB bus uit
- USB harddrive uit/sleep mode
etc..

Het vinkje "don't put the computer to sleep when display off" leek ook te helpen btw. Blijkbaar blijft
de USB bus dan aan en kan je er op vertrouwens dat de MyBooks via hun in gebouwde sleep mode
uit gaan en uit blijven.

Ik heb het vinkje nu weer uit staan en alles lijkt ok.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Vanochtend 12.2.1 geinstalleerd op de Mac Mini uit 2011 met behulp van Open Core Legacy Patcher.

De mac mini (i7/2.4Ghz) was voorzien van 8Gb geheugen en een 256Gb SSD (Cruxial).

Installeren duurde lang, maar uiteindelijk draaiend gekregen. Reactie/respons is iets trager geworden maar voor mijn ouders niet storend qua gebruik (internet surfen, emailen).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Misschien niet de juiste plaats maar ik zou niet weten waar te vragen.

Ik draai via UTM een ARM Fedora VM. Is er een mogelijkheid om de gestures op te vangen binnen de VM?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Wat zou het toch fijn zijn wanneer de in macOS ingestelde mailaccounts (andere providers dan iCloud) inclusief instellingen automatisch worden toegevoegd op andere Apple apparaten. Of andersom.

Nu moet je het proces op elk apparaat handmatig doorlopen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:50
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:36:

goed nieuws iig.
Helaas heeft de update geen oplossing geboden voor mijn tweede scherm via de USB C HDMI dongle van Apple. Het scherm komt niet uit stand-by als mijn MBP ook uit stand-by komt. Hopelijk misschien volgende update…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 21:48
Is er een optie om BT automatisch uit te zetten wanneer een Mac standby staat?

Ik heb namelijk een Apple BT toetsenbord dat ik zowel op mijn macbook als windows laptop gebruik. Als ik de klep van de macbook dicht doe blijft het toetsenbord verbonden. Gevolg is dat ik op de windows laptop geen verbinding kan maken tot in BT handmatig voor standby uitzet op de macbook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Dit is geen standaardfunctionaliteit. Wellicht dat je dit zou kunnen verkennen in de Opdrachten App?
Persoonlijk heb ik voor dit scenario een Logitech MX toetsenbord & muis gekocht waarmee ik op het toetsenbord en de muis aangeef waarmee ik verbonden wil zijn. (maar goed dat vereist natuurlijk wel weer een 'flinke' investering waar je mogelijk niet op zit te wachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus

KarlHungus

I fix the cable.

Een volgende beta staat klaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Neem dan ook even de moeite om de nieuwe features en/of changelog er bij te zetten zou ik zeggen.

macOS Monterey‌ 12.3 is a major update that introduces Universal Control, a feature that Apple first teased at WWDC and then delayed for several months. Universal Control is designed to allow you to use a single mouse/trackpad and keyboard across multiple Macs and iPads (with iPads running iPadOS 15.4).

After updating your devices to macOS 12.3 and iPadOS 15.4, Universal Control works automatically, allowing your Mac's cursor and keyboard to work on the iPad and vice versa. It's simple and intuitive to use.

maOS Monterey 12.3 adds support for updating the AirPods firmware when the earbuds are connected to a Mac, plus it deprecates kernel extensions used by Dropbox and Microsoft OneDrive, and it eliminates Python 2, with Apple instructing developers to use an alternative scripting language like Python 3 going forward.

There are also new emoji characters, including melting face, biting lip, heart hands, bubbles, beans, face with diagonal mouth, palm up hand, eggs, troll, low battery, coral, lotus, and more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HyperTrophy schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:12:
probeer hier te updaten naar Monterey, maar na reboot is er niks nieuws gebeurd, enig idee voor troubleshooting? dus download gaat prima, update starten gaat goed, dan wordt er om herstart gevraagd, dan zie ik vervolgens wel een appel met laadscherm, maar vervolgens kan in normaal inloggen op mn huidige macOS versie 11,6,1
iemand nog nuttige tips?

PRAM/NVRAM reset helpt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Eerst upgraden naar 11.6.3/11.6.4 (geloof dat die laatste uit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:35
Ik loop tegen een issue aan met Powerpoint onder Monterey (tenminste, ik weet niet zeker of het een Monterey ding is, of een Powerpoint, maar de combinatie levert het in ieder geval op.)

Eigenlijk is het heel simpel - ik heb een powerpoint, en ik heb een tweede monitor. Ik wil graag op mijn laptop de presenter mode hebben, en op de monitor de slides zoals ze gepresenteerd worden. Oftewel, de super super standaard manier om dit te doen. Click ik op presenteren, dan gaat hij ook naar Presenter mode. Alleen het tweede scherm laat niet de presentatie zien, in plaats daarvan mijn desktop achtergrond. Click ik "swap displays" in de presenter mode, dan wisselt hij, gaat de presenter mode naar het tweede scherm, en de slide show naar mijn laptopscherm. Click ik er nogmaals op, dan gaat de slide show naar het tweede scherm, en de presenter mode naar mijn laptop scherm. Dat is hoe ik het graag heb, maar ik snap niet waarom dit de eerste keer misgaat.

Als ik kijk in mission control, dan zie ik dat de slide show op Desktop 1 staat (waar ook de presenter mode staat) en op Desktop 2 wat op het tweede scherm wordt weergegeven is er niets.

Het tweede scherm staat op "Extend Display" in display settings en werkt verder naar behoren.
Herkent iemand dit probleem?

[[EDIT]]
Never mind, ik heb het zelf al gevonden op: https://mybyways.com/blog...-show-on-external-monitor

Powerpoint was naar 1 desktop geassigned. Ik heb nu assigned naar none, en het werkt naar behoren.

[ Voor 8% gewijzigd door Bonsaiboom op 18-02-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Ik gebruik veel ziggo webmail. Daar staat veel in, ook oudere mail. Als ik overga naar mail in MacOS, worden dan oudere, eventueel verzonden of verwijderde mails automatisch gewist, al dan niet van de Ziggo server? Ik kan me zo’n instelling van MacOS mail herinneren, maar die zie je pas na het instellen van een account en dan is het al gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52
Dancing_Animal schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:15:
Ik gebruik veel ziggo webmail. Daar staat veel in, ook oudere mail. Als ik overga naar mail in MacOS, worden dan oudere, eventueel verzonden of verwijderde mails automatisch gewist, al dan niet van de Ziggo server? Ik kan me zo’n instelling van MacOS mail herinneren, maar die zie je pas na het instellen van een account en dan is het al gebeurd.
Als je het o.b.v. IMAP configureert, dan neemt hij gewoon alle e-mails over.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Keypunchie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:14:
Eerst upgraden naar 11.6.3/11.6.4 (geloof dat die laatste uit is).
ja die kon ik nog installeren inderdaad, over het hoofd gezien, echter hierna lukt het nog steeds niet;

het venster met " macOS Monterey" en "Klik op 'Ga door' ...... blijkt na reboot terug komen, en 11.6.4 blijft de huidige installatie... ( ook met installatie in veilige modus )

[ Voor 4% gewijzigd door HyperTrophy op 18-02-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Apart: je kunt dit proberen:
https://support.apple.com/en-us/HT204904

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
via recovery geprobeerd, maar krijg dan de volgende foutmelding :

com.apple.osinstall fout-3

macos kan niet op je computer worden geinstalleerd

geen idee wat ik nog kan proberen, wil mn data niet kwijt.... en er zit bootcamp op met windows dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Heb je soms te weinig vrije ruimte voor Monterey?

Is een image trekken van de Windows Partitie en een backup van je data geen optie voor je?
Het lijkt me sowieso altijd een goed idee om voordat je een OS-upgrade gaat doen om ervoor te zorgen dat je een goede backup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
170gb vrij

Alle voorgaande updated gingen altijd vlekkeloos, ook met bootcamp geïnstalleerd zijnde.

Ik zou mogelijk nog een usb installatie kunnen proberen?

[ Voor 22% gewijzigd door HyperTrophy op 18-02-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
HyperTrophy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:38:
170gb vrij

Alle voorgaande updated gingen altijd vlekkeloos, ook met bootcamp geïnstalleerd zijnde.

Ik zou mogelijk nog een usb installatie kunnen proberen?
Misschien helpt deze url, altijd goede informatie https://eclecticlight.co/...de-to-monterey-try-these/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Heb net een usb installatie klaargezet en uitgevoerd…

Staat nu al de hele middag op amper 3% (klein kort streepje)…. Zit geen voortgang in…

[ Voor 7% gewijzigd door HyperTrophy op 19-02-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:14
Lekker dan...

Zojuist de update naar 12.2.1 uitgevoerd. Nu heb ik dus géén geluid meer via mijn JBL Charge 3...

Apparaat is wél verbonden (verwijderd en opnieuw gekoppeld/Mac mini tevens opnieuw opgestart), echter staat hij niet meer bij audio opties?!.

Iemand anders hetzelfde/soortgelijk probleem die dit heeft kunnen oplossen?

Edit; Het is spontaan uit zichzelf opgelost. Geen idee waarom het na een aantal dagen plots weer werkt maar hey... het werkt weer :+

[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 25-02-2022 13:26 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Heb nogmaals nvram gereset en kom nu alleen voorbij de taal instelling, maar vervolgens kom ik vast op een leeg grijs scherm met alleen de cursor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik zie door de bomen het bos niet meer, heb alle manieren van opstarten nu wel gezien. Installeren vanuit de instellingen, via het opstarten, met een usb stick, allemaal geen resultaat.

Er zit overigens gewoon een Apple ssd in, dus daar ligt t ook niet aan. M’n account heeft beheerder/admin rechten.
Nvram tig keren gereset, safemode geprobeerd….

Het is een iMac uit 2017, dus dat zou gewoon moeten kunnen…

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Na lang troubleshooten ben ik erachter dat Bluetooth mijn probleem met wifi 6 veroorzaakt op mijn huidige installatie/setup

Macbook pro max 2021, 64 gb 2 TB ssd.

Ik heb een kale installatie naast mijn huidige setup (laatste versie Monterey) en daar werkt wifi 6 prima samen met bluetooth.

Ik heb gigabit, als ik bluetooth uitzet haal ik 850 mbit wat ik prima vind. met bluetooth aan haal ik maar 450mbit max.

Apple support raad een herinstallatie over huidige setup heen omdat resetten bluetooth niet werkt (sudo pkill bluetoothd)

Is er iets anders dat ik kan doen? Of is een herinstall over huidige installatie prima te doen zonder verlies van settings etc?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 23-02-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Is er ook iemand die met Safari Technology Preview werkt onder Monterey? Ik kwam vanaf een Mac Mini 2012 met Big Sur en werk al tijden met STP. Nu onder Montery met STP (release 140) loop ik ertegenaan dat niet alle (button) teksten zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld op Tweakers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alknXOGysyWD_QirRR8W5OhqPcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUVdcysHLMvsRZk0XuHlBVCH.png?f=fotoalbum_large
Maar ook bijvoorbeeld bij Google (zoeken op test):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA0aWCaeRaW-AXbMaf3iqcIQFTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/83z6zIlqcJPwzbEwGjR3u4l8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OjboAiMyAt7spnYuJo6UmGBjt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Vxf38n1ynXargDJd8rxGC0q.png?f=fotoalbum_large
Ik kan de instelling waar dit door veroorzaakt wordt maar niet vinden, ik heb systematisch alle experimeltal features aan en uit gezet maar dat maakte geen verschi. Een zoektocht of het een bug was in STP leverde ook niets op. Iemand die het probleem herkend? De gewone Safari werkt prima.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
@breinonline
Geen plugins draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee :/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
herstart van jouw MBP zul wel al geprobeerd hebben ?
Anders een nieuwe installatie van deze Safari variant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
Tux3.14 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Nog een reden om dit soort tools niet te gebruiken. Het is ook gewoon niet nodig, elke moderne Macbook heeft zelf een intelligent systeem om zo efficient mogelijk met je accu om te gaan. Het blijft mij verbazen dat er zoveel gebruikers zijn die dergelijke tools gebruiken om dit te overrulen :| . Je accu word er niet beter van, en kennelijk breekt het ook andere features af (zoals stand-by bij het dichtklappen van je scherm). :X
Even reply op een oude post inzake Aldente. Welke opties heeft MacOS dan inzake optimaal battery management? Mijne blijft continu op 100% staan. Optimal battery charging staat aan maar lijkt niks te doen bij me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Even reply op een oude post inzake Aldente. Welke opties heeft MacOS dan inzake optimaal battery management? Mijne blijft continu op 100% staan. Optimal battery charging staat aan maar lijkt niks te doen bij me.
Niet het OS, maar de battery controller zelf. Op hardware niveau dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
Tux3.14 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Niet het OS, maar de battery controller zelf. Op hardware niveau dus :)
Neemt niet weg dat de accu altijd op 100% zit bij mij. Dat is onnodig (in mijn geval iig) en slechter voor de levensduur. Je kunt je afvragen of het zoveel uitmaakt, maar blijkbaar zit er nul intelligentie in qua slim laden.

Overigens geeft Apple zelf ook aan dat het een software setting is; https://support.apple.com/nl-nl/HT211094

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 25-02-2022 11:47 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.