Ah, die ken ik voor iOS wel. Wist niet dat het er ook voor macOS was. Top!
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Heb je ervaring hiermee? Ben benieuwd hoe goed dit werkt. En hoe zit het met je surfgedrag, wordt dat aan super-agent doorgegeven?
HELD! werkt super. dank!
[ Voor 13% gewijzigd door TweakerVincent op 19-12-2021 11:42 ]
Werkt aardig, niet altijd, dan kan je de site melden.Hulliee schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:37:
[...]
Heb je ervaring hiermee? Ben benieuwd hoe goed dit werkt. En hoe zit het met je surfgedrag, wordt dat aan super-agent doorgegeven?
In de FAQ staat wat ze met je data doen. Niks dus.
Heb je niet liever alle cookievragen met NEE beantwoord? Ik gebruik daarvoor de plugin minimal consent. Ik hoef niet zo nodig profielen van mijn gedrag opgebouwd te hebben bij honderden bedrijven.TweakerVincent schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:57:
verkeerd topic gepost, hier proberen
Ik zoek een safari plugin die overal EU cookie vraag met ja beantwoorden. Chrome etc hebben I don't care about cookies maar ik zoek mij rot voor een safari Macos versie? Iemand een gouden tip?
9 van de 10 keer zie je dan ook de pop-up niet, of maar heel kort in beeld.
[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-12-2021 15:13 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Die applicatie is in Nederland niet beschikbaar, zo meldt App Store.BeQuietAndDrive schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:12:
[...]
Heb je niet liever alle cookievragen met NEE beantwoord? Ik gebruik daarvoor de plugin minimal consent. Ik hoef niet zo nodig profielen van mijn gedrag opgebouwd te hebben bij honderden bedrijven.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Kan hier ook mee.BeQuietAndDrive schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:12:
[...]
Heb je niet liever alle cookievragen met NEE beantwoord? Ik gebruik daarvoor de plugin minimal consent. Ik hoef niet zo nodig profielen van mijn gedrag opgebouwd te hebben bij honderden bedrijven.
ik wil juist wel persoonlijke reclame zoals ik eerder al aangaf. Dus ja overal.BeQuietAndDrive schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:12:
[...]
Aha, apart... dan hebben ze hem eruit gehaald misschien.THE_BASE schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:20:
[...]
Die applicatie is in Nederland niet beschikbaar, zo meldt App Store.
Oh, niet gelezen, ik dacht al dat ik uw vraag beantwoord had, maar kon het niet meer terugvinden.TweakerVincent schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:26:
[...]
ik wil juist wel persoonlijke reclame zoals ik eerder al aangaf. Dus ja overal.
Prima verder, succes ermee. Ik heb het liefst zo min mogelijk profielen opgebouwd en gebruik daarnaast een adblocker.
Minimal Consent : 'Minimal Consent is not maintained actively any more.....' Dat zal de reden zijn dat het niet meer in (NL) App Store aanwezig is.
[ Voor 8% gewijzigd door Pierre_nr1 op 19-12-2021 20:29 ]
Waarom moet alles maar gratis zijn? Internet/tools enz? Nul ads en dev’s mogen vrijwillig werken oid?Pierre_nr1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:14:
Super Agent : Verkoopt Java Script snippets aan geïnteresseerde websites zodat Super Agents gebruikers daar transparant naar toe kunnen browsen. Ook staat er bij "data linked to you: Other Types of data". Daar heb ik dus geen goed gevoel bij.
Minimal Consent : 'Minimal Consent is not maintained actively any more.....' Dat zal de reden zijn dat het niet meer in (NL) App Store aanwezig is.
Wie zegt dat alles gratis moet zijn? Lees je dat ergens in mijn post? Vreemde reactie van jeTweakerVincent schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:40:
[...]
Waarom moet alles maar gratis zijn? Internet/tools enz? Nul ads en dev’s mogen vrijwillig werken oid?

Ik gebruik zelf ook een ad-block (Pihole). Ik vind reclame echt wel prima, in een vorm van een kleine banner bijvoorbeeld. Want ik snap dat niets gratis is. Maar ik wens geen pagina's waarin 50% of meer van je scherm is voorzien van schreeuwende (en cpu vretende) reclame. Sorry, maar dan vraag je om ad-blockers. Niet iedereen kan een onbeperkte hoeveelheid prikkels aan (ik ben er zelf enorm gevoelig voor).TweakerVincent schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:40:
[...]
Waarom moet alles maar gratis zijn? Internet/tools enz? Nul ads en dev’s mogen vrijwillig werken oid?
Bovendien heb ik bijvoorbeeld voor Tweakers en Youtube een premium abbo, 2 websites die ik veel bezoek en op die manier van geld voorzie.
Gratis tooltjePierre_nr1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:58:
[...]
Wie zegt dat alles gratis moet zijn? Lees je dat ergens in mijn post? Vreemde reactie van je
Iemand een idee?
Ik teken nergens meer voor
Lekker doorontwikkeld dit.
Las dingen over apps met hidden maken enz maar ik wil gewoon kunnen scrollen oid
[ Voor 16% gewijzigd door TweakerVincent op 22-12-2021 13:48 ]
Je kan hierin je menubar customizen en een extra menubar tevoorschijn toveren. Zie hier een screenshot als voorbeeld:
/f/image/gzaFLpE1SzXsrhGP6N3CfdPo.png?f=fotoalbum_large)
Tnx! Ga ik proberen. Bizar dat dit door QA heen komtRnB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:58:
@TweakerVincent Niet helemaal wat je zoekt, maar Bartender lijkt me wel een hele goede workaround. Is hier al een paar keer positief voorbij gekomen en ik gebruik het ook al tijden met plezier.
Je kan hierin je menubar customizen en een extra menubar tevoorschijn toveren. Zie hier een screenshot als voorbeeld:
[Afbeelding]
dit is een mooie oplossing/workaroundRnB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:58:
@TweakerVincent Niet helemaal wat je zoekt, maar Bartender lijkt me wel een hele goede workaround. Is hier al een paar keer positief voorbij gekomen en ik gebruik het ook al tijden met plezier.
[Afbeelding]
Is je instelling voor scrollbalken.PrimusIP schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:00:
Viel me op dat wanneer ik een muis in of uit mijn MacBook plug, de openstaande vensters ietsje veranderen. Hebben jullie enig idee waarom?
Ja, je kan hem als het waren gewoon Mounten en dan bladeren naar een specifieke tijd/bestandslocatie.honey schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:06:
Als je Time Machine gebruikt voor backups van een MacBook. Kun je dan later ook bij individuele bestanden om deze terug te kopiëren naar de schijf van de MacBook?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dit is hoe ik bestanden terug zet. De time machine interface is gewoon te traag. Even snel naar de juiste map gaan op de Time Machine folder is veel gemakkelijker.honey schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:06:
Als je Time Machine gebruikt voor backups van een MacBook. Kun je dan later ook bij individuele bestanden om deze terug te kopiëren naar de schijf van de MacBook?
tell application "System Events"
tell dock preferences to set autohide menu bar to not autohide menu bar
end tell
Scriptje werkt met autohide desktop menu bar te togglen (hide niet hiden), maar ik wil fullscreen
Is wist helemaal niet dat forklift werd verdergezet buiten de app store. Is ook nergens duidelijk aangegeven in de app zelf (of ik heb het niet gezien). Ik meende dat forklift dus 'depricated software' was.
Kom ik er ineens achter, via een google search, dat forklift nu in versie 3 te kopen/downloaden is op hun eigen website. De reden dat dit niet meer via de app store kan, is volgens de devs zelf:
Can I buy ForkLift 3 in the App Store?
ForkLift 3 isn't available in the App Store, and we don't plan to sell it in the App Store in the future either. The reason for this is that the sandboxing rules of the App Store would seriously impact the usefulness of ForkLift. For example, an App Store version wouldn't be able to open files that aren't in the home folder of the user.
Nu goed, daar had ik op forkflift 1 niet echt problemen mee voor zover ik me kan herinneren.
Waarom gebruikte ik een finder vervanger? Omwille van goede dual pane support (in die tijd niet mogelijk met Finder), en meer inzage in de file handelingen. Queues bvb. Indien een move of copy verkeerd ging of vastliep, had je iets meer inzage tot waar je was geraakt, enz... Ook kon je knippen en plakken met bestanden.
Hoe dan ook, voelen jullie recent nog de noodzaak tot finder vervangers? Of is finder volwassen genoeg met genoeg functionaliteit? Kunnen jullie andere finder vervangers aanraden? Aangezien ik blijkbaar toch weer opnieuw moet betalen voor forklift, kan ik andere opties meenemen in de vergelijking. Ik heb 1 apparaat op Catalina en 1 op Big Sur
Ik gebruik al jaren Commander One als Finder vervanger. Je kan hier eigenlijk alles mee. Hier te vinden :Amos_x schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:03:
Ik gebruikte vroeger "forklift", als finder vervanger. Blijkbaar is de laatste versie in de appstore (welke ik heb gekocht) laatst bijgewerkt in 2015.
Is wist helemaal niet dat forklift werd verdergezet buiten de app store. Is ook nergens duidelijk aangegeven in de app zelf (of ik heb het niet gezien). Ik meende dat forklift dus 'depricated software' was.
Kom ik er ineens achter, via een google search, dat forklift nu in versie 3 te kopen/downloaden is op hun eigen website. De reden dat dit niet meer via de app store kan, is volgens de devs zelf:
Can I buy ForkLift 3 in the App Store?
ForkLift 3 isn't available in the App Store, and we don't plan to sell it in the App Store in the future either. The reason for this is that the sandboxing rules of the App Store would seriously impact the usefulness of ForkLift. For example, an App Store version wouldn't be able to open files that aren't in the home folder of the user.
Nu goed, daar had ik op forkflift 1 niet echt problemen mee voor zover ik me kan herinneren.
Waarom gebruikte ik een finder vervanger? Omwille van goede dual pane support (in die tijd niet mogelijk met Finder), en meer inzage in de file handelingen. Queues bvb. Indien een move of copy verkeerd ging of vastliep, had je iets meer inzage tot waar je was geraakt, enz... Ook kon je knippen en plakken met bestanden.
Hoe dan ook, voelen jullie recent nog de noodzaak tot finder vervangers? Of is finder volwassen genoeg met genoeg functionaliteit? Kunnen jullie andere finder vervangers aanraden? Aangezien ik blijkbaar toch weer opnieuw moet betalen voor forklift, kan ik andere opties meenemen in de vergelijking. Ik heb 1 apparaat op Catalina en 1 op Big Sur
https://mac.eltima.com/file-manager.html
Finder is in mijn ogen verder prima voor wat basic file management.
Heb je de nieuwe functie "Privedoorgifte" toevallig aan staan?TweakerVincent schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:31:
Ik heb regelmatig dat internet kapt, dwz ik kan niet meer een site zoeken/intikken. Youtube blijft doorgaan. Is dit een bekend issue?
Zou het in die richting zoeken en ook zaken als AdBlockers even controleren / tijdelijk uitzetten.
Das waar idd, andere apparaten hebben geen last, idd dus macbook pro max zelf.Quakie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:38:
Zou eerder kijken of andere apparaten het dan ook niet doen zoals een mobiel. YouTube heeft vaak best wel groot stuk buffer om dit soort problemen op te vangen. Kan nou niet zeggen dat dit vaak voorkomt als een Mac OS probleem.
ja precies ik heb adblocker en auto accept cookies. Maar ook een eigen DNS/DHCP server sinds kort.Greatsword schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:54:
[...]
Heb je de nieuwe functie "Privedoorgifte" toevallig aan staan?
Zou het in die richting zoeken en ook zaken als AdBlockers even controleren / tijdelijk uitzetten.
mss dan in die hoek idd
Iemand een idee of en hoe je dit kan oplossen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb hetzelfde. Bekend probleem, schijnt dat Mac en Exchange niet altijd even fijn samenwerken. Er zijn diverse oplossingen te vinden op internet (bv als je zoekt met mac exchange 365 credentials popup), maar die werken geen van allen voor mij.Toppe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:52:
Ik gebruik de bèta’s van macOS en alles werkt perfect, alleen krijg ik constant de melding dat ik opnieuw moet inloggen bij Outlook (365), wordt er een beetje moedeloos van.
Iemand een idee of en hoe je dit kan oplossen?
Oplossing voor mij: Ik gebruik mijn Surface voor Office-toepassingen
Dus er is wel wat software die eraf mag, die ik niet meer gebruik, enz...
Ik wel zeker zijn dat ik alles meegenomen heb (zal een manuele backup doen op externe disk). Dus vooral de iPhoto library en zo meer. In normale omstandigheden zal MacOS alles bewaren in je home dir, toch? Zijn er programma's of utility's die typisch settings of documenten buiten de home dir bewaren?
Blijft over naar welke MacOS ik de macbook terug zet. Enig advies? Voor zover ik het begrijp kan je bij een reset ofwel terug naar de MacOS die bij de mac geleverd werd, ofwel de laatste MacOS versie die compatibel is (zal dus Monterey zijn). Ik heb nu een ander apparaat op Big Sur. Ben niet onverdeeld positief over de look and feel, en de tijd dat ik absoluut de laatste tooltjes en nieuwigheden nodig had bij een nieuwe OS versie ligt al lang achter me. Catalina voldoet prima, en wordt als ik het goed begrijp nog steeds voorzien van security updates. (laatste dec 2021). En bij Apple ben ik altijd erg terughoudend met het updaten, ik ga vaak pas na +- een jaar over naar de laatste MacOS versie.
Indien jullie voor de keuze stonden bij een reset, welke keuze zou je nu maken? Ik begrijp dat het een persoonlijke keuze is, maar ik laat me graag inspireren? Zijn er goede redenen om absoluut naar Monterey te gaan?
Sidenote: als ik globaal de tech podcasts/websites wat volg, is 2021 een rommeltje geweest bij de meeste grote techbedrijven. Vooral bij apple dan. Te veel hooi op de vork nemen, erg veel nieuwe features in de jaarlijkse OS updates willen pompen en aankondigen, om dan delen te moeten afsplitsen en later toe te voegen in afzonderlijke updates (ProRES op iOS bvb). De conclusie is altijd dat in deze corana periode een jaarlijkse major OS update veel te ambitieus is, en dat de kwaliteit van het werk eronder leidt. Ze pleiten voor tweejaarlijkse updates, of in elk geval in 2022 gewoon een rondje kwaliteitsupdates te doen op alle OS'en. Windows 11, iOS, iPadOS, MacOS. Stabieler maken, opruimen, oppoetsen, consolideren ....
Er zitten nieuwe features voor FaceTime en iMessage in de nieuwe OS’en (suf, maar waar, dat is OS-gebonden), die ik niet zou willen missen.
Qua security zit het wel goed met Catalina, dus je valt je er geen buil aan.
Verder kan je natuurlijk Monterey ook gewoon even testen op een apart Volume of externe SSD.
Ik draai zo ieder jaar eerst de Beta's om alles te testen maar zodra de RC live is, doe ik een Clean Instal en heb werkelijk bijna nooit problemen.
Ga bij jezelf na welke applicaties en randapparatuur je gebruikt en kijk vooral of ze allemaal compatible zijn met de nieuwste MacOS versie.
Ik gebruik safari op macos en windows chrome. Beide hebben al veel bookmarks. Als ik nu windows sync aanzet, wordt het dat een puinhoop of krijg je netjes een folder met safari bookmarks in chrome? Ik dacht het laatste, vroeger wel eens gedaan volgens mij.
Iemand een tip?
Ook kan ik heel veel SSL/TLS hosts niet meer benaderen dmv curl.
EU DNS: 86.54.11.100
2 zaken die beiden netwerk gerelateerd kunnen zijn, of in ieder geval dezelfde oorzaak kunnen hebben. Hoe lang draai je Monterey al?c-nan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:13:
Sinds Monterey werkt bij mij Time Machine icm Synology niet meer.
Ook kan ik heel veel SSL/TLS hosts niet meer benaderen dmv curl.
Beide issues komen mij niet bekend voor iig.
https://stackoverflow.com...ad-key-length-on-macos-12Tux3.14 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:13:
[...]
2 zaken die beiden netwerk gerelateerd kunnen zijn, of in ieder geval dezelfde oorzaak kunnen hebben. Hoe lang draai je Monterey al?
https://debugah.com/solve...-macos-to-monterey-21497/
https://www.programmerall.com/article/72612298044/
Zo zijn er nog veel meer meldingen, heeft niets met het netwerk te maken. Ik zit nu mobiel anders had ik wat uitgebreider gereageerd
Hier ook niet.c-nan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:13:
Sinds Monterey werkt bij mij Time Machine icm Synology niet meer.
Na het maken van een nieuwe backup werkt het weer een paar dagen, en dan kan er geen toegang meer verkregen worden tot het backup-bestand en moet ik weer een nieuwe backup maken.
Hier nog zo een zelfde soort melding: https://stackoverflow.com...ad-key-length-on-macos-12Tux3.14 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:13:
[...]
2 zaken die beiden netwerk gerelateerd kunnen zijn, of in ieder geval dezelfde oorzaak kunnen hebben. Hoe lang draai je Monterey al?
Ik heb net geupgrade van 12.0.1 naar 12.1 in de hoop dat het opgelost zou zijn, maar helaas...
Dat is exact wat ik ook heb. Als ik alles opnieuw instel werkt het voor een paar dagen en na een paar dagen gaat het weer stuk.Marco schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:36:
[...]
Hier ook niet.
Na het maken van een nieuwe backup werkt het weer een paar dagen, en dan kan er geen toegaan meer verkregen worden tot het backup-bestand en moet ik weer een nieuwe backup maken.
Ik gebruik in plaats daarvan juist al jaren alleen nog maar Synology Drive. Er zijn slechts enkele mappen die ik gesynchroniseerd wil hebben van de Mac. De rest zit al in iCloud en programma’s e.d. installeer ik elk jaar sowieso opnieuw bij Clean Installs.
De NAS maakt dan zelf dagelijks een backup naar c2 met HyperBackup.
Wellicht wat offtopic, maar bij mij om 2 redenen:Greatsword schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:51:
@Marco @c-nan Even uit nieuwsgierigheid waarom gebruiken jullie nog TimeMachine als jullie een Synology NAS hebben?
Ik gebruik in plaats daarvan juist al jaren alleen nog maar Synology Drive. Er zijn slechts enkele mappen die ik gesynchroniseerd wil hebben van de Mac. De rest zit al in iCloud en programma’s e.d. installeer ik elk jaar sowieso opnieuw bij Clean Installs.
De NAS maakt dan zelf dagelijks een backup naar c2 met HyperBackup.
- Ik werk sinds de M1 op een Mac (dus sinds een jaar). Mij is vertelt dat Time Machine de backup solution is.
- Nooit uitgezocht wat er allemaal mogelijk is met een Synology icm Mac backups.
In de tijd van AirPort Time Capsule was het voor mij ook de go-to. Het blijft inderdaad een hele mooie functionaliteit maar vooral als je een Synology NAS hebt voelt het gewoon erg gedateerd qua functionaliteit.c-nan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:54:
[...]
Wellicht wat offtopic, maar bij mij om 2 redenen:
- Ik werk sinds de M1 op een Mac (dus sinds een jaar). Mij is vertelt dat Time Machine de backup solution is.
- Nooit uitgezocht wat er allemaal mogelijk is met een Synology icm Mac backups.
Ik zou me dus zeker even verdiepen in Synology Drive en Hyperbackup. Het werkt dus eigenlijk meer als dropbox. Er komt een map in je “user” locatie op je Mac en die synct eigenlijk alles naar je NAS.
Groot voordeel hiervan is dat je dus ook buitenshuis altijd bij je bestanden kan, via een app, browser etc.
Mac kapot, gestolen of een nieuwe? Download Synology Drive opnieuw en hij zet alles weer netjes terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 02-01-2022 12:06 ]
Kan je ook terug in de tijd? Stel ik heb op 1 februari een bestand gekopieerd (backup) naar de NAS. Op 2 februari heb ik het bestand gewijzigd op de Mac en vervolgens ook weer een backup gemaakt (bestandsnaam is ongewijzigd).Greatsword schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:04:
[...]
In de tijd van AirPort Time Capsule was het voor mij ook de go-to. Het blijft inderdaad een hele mooie functionaliteit maar vooral als je een Synology NAS hebt voelt het gewoon erg gedateerd qua functionaliteit.
Ik zou me dus zeker even verdiepen in Synology Drive en Hyperbackup. Het werkt dus eigenlijk meer als dropbox. Er komt een map in je “user” locatie op je Mac en die synct eigenlijk alles naar je NAS.
Groot voordeel hiervan is dat je dus ook buitenshuis altijd bij je bestanden kan, via een app, browser etc.
Op 3 februari merk ik dat ik het bestand niet had moeten wijzigen, dus ik wil de content terug van 1 februari. is dat mogelijk? Of kan ik nu nog alleen maar terug naar de content van 2 februari?
https://c2.synology.com/nl-nl/storage/personal/pricing
Persoonlijk vind ik de Synology-software nogal lomp, en als het mogelijk is gebruik ik het liefst de reeds ingebouwde oplossingen van MacOs.Greatsword schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:51:
@Marco @c-nan Even uit nieuwsgierigheid waarom gebruiken jullie nog TimeMachine als jullie een Synology NAS hebben?
Ik ben destijds begonnen met een Time Capsule en dat werkte altijd prima, dus vandaar dat ik dat icm Synology ben blijven gebruiken.
drive werkt perfect. Ik koppel belangrijke file in drive folder met synology sync cloud (naar onedrive) EN ik backup cloud drive ook nog eens naar een andere share.Greatsword schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:04:
[...]
In de tijd van AirPort Time Capsule was het voor mij ook de go-to. Het blijft inderdaad een hele mooie functionaliteit maar vooral als je een Synology NAS hebt voelt het gewoon erg gedateerd qua functionaliteit.
Mac kapot, gestolen of een nieuwe? Download Synology Drive opnieuw en hij zet alles weer netjes terug.
Mooie aan drive is ook versiebeheer. Ernaast gebruik ik time machine ook via synology.
mooi spul
Backups via Time Machine (Synology) en Backblaze voor mij. Sync via iCloud (privé) en OneDrive (werk en privé). Sync en backup wil ik niet in 1 systeem. Alles wat op de Synology staat is vervangbaar, dus daar maak ik niet nog een backup van.c-nan schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:54:
[...]
Wellicht wat offtopic, maar bij mij om 2 redenen:
Synology Drive gebruik ik alleen voor mijn documenten. Documenten delen met verschillende devices (Apple, Windows)
Ik gebruik TM ook vooral als system backup. documenten worden idd gesynchroniseerd naar de diverse opslagmedia. NAS/OneDrive for Business/iCloud, enz maar toch wel erg prettig om naast je data ook je systeem te backuppen.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Macbook Air van de vrouw idem dito.
Op mijn iMac had ik ook Onedrive en Synology Drive, maar ook Time Machine naar mijn Synology NAS. Nog al lomp eigenlijk, dus heb het zojuist uitgezet. Scheelde ook weer 1TB op mijn NAS aan opslag
Je kan Apple Music verwijderen.moonlander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:28:
Hoe kun je de play knop aanpassen naar spotify of youtube music? Ik krijg constant apple music, maar daar heb ik niks mee.
(muziek app is aanwezig)
Ik ook als de app eenmaal geopend is, maar wanneer gesloten opent hij altijd apple music.Quakie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:40:
Hier niks speciaals gedaan @moonlander maar play, Next etc laat gewoon spotify bedienen.
(muziek app is aanwezig)
Ik gebruik Magnet. Eigenlijk vooral om safari beeldvullend te krijgen zonder de native fullscreen functie te gebruiken.unifi schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:40:
Ik zie een paar handige nieuwe window-management tooltjes, split screen bv. Maar blijft beperkt m.i. Iemand een tip voor een goede window manager?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
BetterSnapToolunifi schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:40:
Ik zie een paar handige nieuwe window-management tooltjes, split screen bv. Maar blijft beperkt m.i. Iemand een tip voor een goede window manager?

Dan zou ik er gelijk BetterTouchTool van maken voor de ideale combi van WindowSnapping + Custom Gestures voor bijvoorbeeld het trackpad.
Heb het zelf zo ingesteld maar de mogelijkheden zijn echt enorm.
:strip_exif()/f/image/wlUWqVtqhpemJJnF9QQL0HYg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Greatsword op 03-01-2022 14:58 ]
Rectangle: Gratisamphora schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:42:
[...]
Ik gebruik Magnet. Eigenlijk vooral om safari beeldvullend te krijgen zonder de native fullscreen functie te gebruiken.
Moom: Kan meer, niet gratis
Aha zo, ja dan opent apple music. Nooit zo begonnen trouwens, zag het altijd als een play button, niet als een start button.moonlander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:46:
[...]
Ik ook als de app eenmaal geopend is, maar wanneer gesloten opent hij altijd apple music.
Thanks, het is BetterTouchTool gewordenGreatsword schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:56:
[...]
Dan zou ik er gelijk BetterTouchTool van maken voor de ideale combi van WindowSnapping + Custom Gestures voor bijvoorbeeld het trackpad.
Heb het zelf zo ingesteld maar de mogelijkheden zijn echt enorm.
[Afbeelding]
Ik heb alle categorieën die je aan kunt vinken in Settings al uitgevinkt, maar no luck. Ook een full re-index werkt niet.
Ik draai nu op 12.2 public beta, maar ik had hier ook last van op de stable versies.
Begrijpelijk.Keypunchie schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:03:
Waarom ik voor Monterey zou kiezen, is omdat ik redelijk diep in het Apple-ecosysteem zit (iphone, homepod) en veel van mijn contacten ook.
Er zitten nieuwe features voor FaceTime en iMessage in de nieuwe OS’en (suf, maar waar, dat is OS-gebonden), die ik niet zou willen missen.
Qua security zit het wel goed met Catalina, dus je valt je er geen buil aan.
Ik zit ook diep in het Apple-ecosysteem, met iPad, iPhone 13 mini, airpods, 2 mac OS apparaten en nog wat accessoires. Mijn iPad en iPhone zijn steeds up-to-date (iOS/iPadOS 15.2 tegenwoordig).
Mijn toegang tot, en beheer van, alle features in het ecosysteem (cloud, iMessage, FaceTime) zijn redelijk verzekerd via de altijd up to date mobiele apparaten. De mac is voor simpele computing, gebruik bijna nooit FaceTime of iMessage op de mac. Heb ook niets met homepods of smarthome.
Ik wil voornamelijk vermijden van tegen bizarre bugs aan te lopen, ik las er daarnet nog een paar in dit topic
Beta's of OS'en draaien van aparte volumes (dual boot, triple boot), ben ik geen held in. Ook veel ervaringen gelezen ivm het draaien van beta's (of RC) op aparte volumes, waarbij het wel eens gebeurt dat je er blijkbaar het apparaat mee brickt, of niet meer in je vorige OS komt en zo meer. Dat soort getweak wil ik op m'n laptop niet uitproberen, het is geen test-machine en moet gewoon werken.Greatsword schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:30:
@Amos_x Het is inderdaad een persoonlijke keuze maar ik zie geen reden om niet naar het nieuwste MacOS versie te gaan.
Verder kan je natuurlijk Monterey ook gewoon even testen op een apart Volume of externe SSD.
Ik draai zo ieder jaar eerst de Beta's om alles te testen maar zodra de RC live is, doe ik een Clean Instal en heb werkelijk bijna nooit problemen.
Ga bij jezelf na welke applicaties en randapparatuur je gebruikt en kijk vooral of ze allemaal compatible zijn met de nieuwste MacOS versie.
Heb de laatste dagen niet veel tijd gehad. Laptop is bijna opgeschoond, straks back-ups maken en dan eens rustig kiezen, Catalina of Monterey
Ik loop toch steeds tegen het volgende aan. Geen bug of probleem, maar gewoon een gevolg van zowel Mac als Windows te gebruiken.
Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor firefox (altijd al gehad). Safari komt echter wel erg dichtbij tegenwoordig. Tot op het punt dat ik probeer op m'n Mac/iOS apparaten voornamelijk safari te gebruiken.
Firefox gebruikt nog steeds erg veel batterij (ook al hebben meerdere updates beloofd daar iets aan te doen). Op intel macbooks heb je niet de luxe van 20u batterij, dus alle beetjes helpen.
Het probleem is natuurlijk dat er geen safari is op windows, en dat ik op windows dus wel firefox moet gebruiken. En dat is hinderlijk mbt het syncen van bookmarks en browsing sessies.
De mobiele versies van firefox op iPadOS en iOS zijn ook erg beperkt. Het syncen van tabs werkt ook allesbehalve zoals safari dat doet (hand-off), en is gewoon minder fijn.
Dus,
- firefox op MacOS: battery drain
- firefox op mobiele OS: erg beperkte gebruikservaring
- Geen safari op windows
Met betrekking tot TimeMachine op Synology.
Dat wou ik eerst ook (en dan niet meer hoeven knoeien met losse schijfjes, kabels, dongles, enz...). Toen ik opzocht hoe het werkt, begreep ik dat Synology deze feature "onofficieel" in DSM 'gehackt' heeft. TimeMachine naar NAS is niet officieel ondersteund door apple, en werkt enkel goed met externe schijfjes.
Dat heeft me doen besluiten om het gewoon zelfs niet te proberen. Het kan inderdaad lang goed gaan, maar het is een fragiel protocol (TimeMachine over netwerk). Ergens een time-out kan al een corrupte TimeMachine backup veroorzaken. Of dat je, zoals hierboven aangegeven, elke paar maand wel eens opnieuw mag beginnen met het boeltje te configureren.
Dit staat diametraal tegenover de filosofie van wat TimeMachine zou moeten zijn (robuust, gemakkelijk in gebruik, plug and play the 'apple way') dat ik uit principe niet heb uitgezocht hoe het zou moeten werken. Ik heb gewoon geaccepteerd dat het enkel goed werkt op rechtstreeks aangesloten externe schijfjes, en dat is het dan.
Externe schijfjes hebben ook wel hun voordeel. Je kan de TimeMachine ook uitvoeren (of uitlezen) op verplaatsing (als dat een use-case zou zijn) zonder afhankelijk te zijn van een externe verbinding naar je eigen NAS. En de snelheid zal altijd wel hoger zijn dan via wifi op een NAS. (en zoals gezegd, robuuster)
Als je incrementele backups wil met snapshots op een NAS, zoek je inderdaad best op een netjes en officieel uitgevoerde 3rd party implementatie van synology (of anderen)
[ Voor 18% gewijzigd door Amos_x op 06-01-2022 11:14 ]
Wat je kunt doen is Firefox gebruiken onder Windows en Safari onder macOS. Je kunt de Windows Firefox bookmarks automatisch laten syncen met macOS Safari via iCloud. Er is als ik me goed herinner een Windows- Firefox extensie voor dat.Amos_x schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:03:
Dus,Met als gevolg, 2 aparte gesyncte environments (bookmarks, sessies, extensions, ...) die (uiteraard) niet compatibel zijn.
- firefox op MacOS: battery drain
- firefox op mobiele OS: erg beperkte gebruikservaring
- Geen safari op windows
https://addons.mozilla.or...x/addon/icloud-bookmarks/
Ik deed dat in de tijd dat ik nog een Windows pc had. En aangezien IOS Safari ook gebruik maakt van iCloud heb je die ook meteen in sync.
Voor IOS is het "probleem" dat FF, Chrome en alle andere webbrowsers Apple's webkit moeten gebruiken.
Als ik het goed begrijp komt dat omdat IOS alleen internettoegang op die manier toestaat doormiddel van bepaalde API's van hun. Dat is mede stukje beveiliging, maar het zorgt er ook voor dat alternatieve browsers onder de motorkap nog steeds halve Safari's zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door PrimusIP op 06-01-2022 14:03 ]
Ja ik weet het... Het staat raar omschreven maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven
- Safari is traag bij veel tabs open, ook heavy sites kan ie slecht aan (CRM, Mailchimp, Wix omgeving). Ik heb juist een aantal jaren geleden mijn overstap gemaakt van Chrome naar Safari, heb eigenlijk geen zin om nog een keer te switchen. Ik heb wel ghostery, 1blocker draaien.
- Vaak ronddraaiend wieltje, systeem lagged, afsluiten van word, powerpoint, indesign etc, soms zelfs gewoon bij het typen van zinnen in word heeft ie lag.
- Finder zoeken van documenten is traag -> soms hangt ie gewoon
- Outlook mail hangt ook bij het typen van een mail
- Als ik even ertussen uit ga voor een wandeling en dan weer achter mijn computer schuif dan is ie soms echt heel traag, heel irritant en dan moet ik altijd opnieuw opstarten.
Het lijkt iets met RAM te zijn denk ik, het geheugen raakt vol over de tijd en dan is de enige oplossing om een restart te doen. Maar ik moet dit dus nu bijna dagelijks doen, wat ik de afgelopen 10 jaar nooit had hoeven te doen met andere Macbooks.. Erg irritant, maar ik vind het als windows lijken nu, terwijl de ervaring altijd top was geweest voorheen.
Hebben andere hetzelfde probleem? Ik doe altijd jaarlijks een fresh install als er een nieuw OSX uitkomt. Monterey is gewoon te buggy nog vind ik of ligt het aan de hardware?
Dat klinkt gewoon als standaard MacOS gedrag.Sunri5e schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:33:
Vraagje niet specifiek over Monterey. Ik werk met mijn MacBook Air M1 via een Dell D6000 op twee externe schermen. Echter als ik op scherm 1 werk en ik schakel naar een open programma op scherm 2 dan moet ik als het ware eerst op dat programma klikken "activeren" om alles te gebruiken.
Ja ik weet het... Het staat raar omschreven maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven
Je dient altijd het programma of een openstaand venster daarvan te selecteren zodat je weet wat er actief is.
Als je dus naar de MenuBar bovenaan kijkt zie je met welk progamma je bezig bent.
@BTBoy Hoeveel RAM heb je en wat zegt je historisch verbruik?
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 06-01-2022 16:29 ]
Greatsword schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:27:
[...]
Dat klinkt gewoon als standaard MacOS gedrag.
Je dient altijd het programma of een openstaand venster daarvan te selecteren zodat je weet wat er actief is.
Als je dus naar de MenuBar bovenaan kijkt zie je met welk progamma je bezig bent.
@BTBoy Hoeveel RAM heb je en wat zegt je historisch verbruik?
/f/image/1SVIVfJyKIPvuan0JiCpqsbc.png?f=fotoalbum_large)
Denk dat het vooral pech is en ook met Big Sur kan overkomen. Klinkt alsof er ergens iets corrupt is geraakt waardoor je heel veel achtergrond-processing hebt.Hebben andere hetzelfde probleem? Ik doe altijd jaarlijks een fresh install als er een nieuw OSX uitkomt. Monterey is gewoon te buggy nog vind ik of ligt het aan de hardware?
Het is in ieder geval niet normaal voor een M1. Die zijn juist lekker "snappy". Nogmaals een fresh install is de moeite waard!
Had ik veel eerder moeten doen. Ik bracht namelijk al 7 jaar telkens 'legacy' en rommel mee naar een nieuw apparaat omwille van TimeMachine. Wel gemakkelijk, maar laat wellicht wel wat 'sporen' na.
Ook al betrof het een intel i5, toch vond ik dat de batterij veel te snel leegtrok, zelfs in vergelijking met een oude 2014 MacBook air met een zes jaar oude batterij!
Dus een frisse re-install, volledige wipe. Zelf een backup gemaakt en terug gezet (dus niet met TimeMachine), en de laptop voelt weer als vanouds, met normale battery drain. Wel al veel nutteloze charge cycles gehad op deze laptop dus, voornamelijk omwille van Firefox. Firefox gaat er dus niet meer opnieuw op, en ik zal mijn 'browse environment' volledig naar Safari migreren.
Sorry /Off-topic.
Ik heb een andere machine (M1 mac mini) die met Big Sur uit de doos kwam, en nu is geüpgraded naar Monterey. Wat mij betreft is er een pre-Big Sur en post-Big sur voor macOS. Als je al op big sur zit, is er geen reden om niet over te gaan op Monterey. Zelfde look and feel.
De reden dat ik voor de MacBook op catalina blijf, is dat ik persoonlijk nog niet helemaal weg ben van de nieuwe layouts, interfaces, en dergelijke meer. Domme opmerking, maar de rond window corners zijn nog erg storend. Misschien wen ik er wel aan. De rest is erg 'teletubby', maar opnieuw, misschien wennen.
Voorlopig dus 1 apparaat op Catalina, het andere op Monterey.
Ik kwam dit : YouTube: The M1 Pro/Max MacBook Pro has a PROBLEM.. or two.. Mogelijk kan het daar aan liggen?BTBoy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:34:
Ik heb Monterey nu een tijdje op mijn MacBook Pro M1 2020 draaien en ik ben er echt niet tevreden mee, het voelt aan als Windows 98 soms. Ik heb de volgende problemen:
- Safari is traag bij veel tabs open, ook heavy sites kan ie slecht aan (CRM, Mailchimp, Wix omgeving). Ik heb juist een aantal jaren geleden mijn overstap gemaakt van Chrome naar Safari, heb eigenlijk geen zin om nog een keer te switchen. Ik heb wel ghostery, 1blocker draaien.
- Vaak ronddraaiend wieltje, systeem lagged, afsluiten van word, powerpoint, indesign etc, soms zelfs gewoon bij het typen van zinnen in word heeft ie lag.
- Finder zoeken van documenten is traag -> soms hangt ie gewoon
- Outlook mail hangt ook bij het typen van een mail
- Als ik even ertussen uit ga voor een wandeling en dan weer achter mijn computer schuif dan is ie soms echt heel traag, heel irritant en dan moet ik altijd opnieuw opstarten.
Het lijkt iets met RAM te zijn denk ik, het geheugen raakt vol over de tijd en dan is de enige oplossing om een restart te doen. Maar ik moet dit dus nu bijna dagelijks doen, wat ik de afgelopen 10 jaar nooit had hoeven te doen met andere Macbooks.. Erg irritant, maar ik vind het als windows lijken nu, terwijl de ervaring altijd top was geweest voorheen.
Hebben andere hetzelfde probleem? Ik doe altijd jaarlijks een fresh install als er een nieuw OSX uitkomt. Monterey is gewoon te buggy nog vind ik of ligt het aan de hardware?
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Zal ik ook in de gaten houden. Heb maar 8GB op de M1 Mac Mini, voorlopig alles prima maar je weet maar nooit.SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Ik kwam dit : YouTube: The M1 Pro/Max MacBook Pro has a PROBLEM.. or two.. Mogelijk kan het daar aan liggen?
Net een fresh install gedaan, hij is nu een stuk "snappier" dan eerst, hopen dat het ook zo blijft over tijd..Keypunchie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Denk dat het vooral pech is en ook met Big Sur kan overkomen. Klinkt alsof er ergens iets corrupt is geraakt waardoor je heel veel achtergrond-processing hebt.
Het is in ieder geval niet normaal voor een M1. Die zijn juist lekker "snappy". Nogmaals een fresh install is de moeite waard!
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
Alles leek goed met de installatie tot dat ik rechter muis knop indrukte(desktop) en toen zag ik een programma die ik een file kon aan maken met het programma die in het verleden heb gebruikt!
En het rare is dat ik verder nog geen gegevens had in gevuld en het programma niet 123 terug kon vinden in de map met apps

Maar goed het gaat om dit programma :
https://www.textasticapp.com/
Nu dacht ik een kale installatie te hebben gemaakt nu blijkt er toch nog sporen van dit programma te zijn of misschien van nog wel meer programma's wie kan mij uitleggen waar die gegevens vandaan komen ?
bedankt
Ja ik heb die SSD geformatteerd daarom snap ik het ook niet!Greatsword schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:10:
@Havelock Heb je de SSD ook geformatteerd voor of tijdens de installatie?
Helaas heb ik dit vaker mee gemaakt ik wil namelijk zo kaal mogelijk systeem maken zo dat ik rustig op me gemak alles opnieuw kan op bouwen met tussen tijds een back-up zodat ik terug kan gaan als er iets niet goed gaat!
Heb je echt de partities verwijderd en vervolgens opnieuw aangemaakt? Het is onmogelijk dat eerder geïnstalleerde apps uit een vorige installatie in eens weer verschijnen.Havelock schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Ja ik heb die SSD geformatteerd daarom snap ik het ook niet!
Helaas heb ik dit vaker mee gemaakt ik wil namelijk zo kaal mogelijk systeem maken zo dat ik rustig op me gemak alles opnieuw kan op bouwen met tussen tijds een back-up zodat ik terug kan gaan als er iets niet goed gaat!
Er zal ongetwijfeld wel ergens iets fout gegaan zijn!Tux3.14 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:34:
[...]
Heb je echt de partities verwijderd en vervolgens opnieuw aangemaakt? Het is onmogelijk dat eerder geïnstalleerde apps uit een vorige installatie in eens weer verschijnen.
Anders komt ik geen dingen tegen die ik nu wel zie van oude apps die ik geïnstalleerd heb na mijn vorige installatie.
Ik zal binnenkort nog eens goed na kijken waar het fout gaat.
Een app als Scroll kan dat, maar ik weet niet of ik voor 10 dollar nog een extra app wil om dat te regelen.
In eerdere versies van macOS kon je het via een preference op de terminal stoppen maar dat lijkt in Monterey niet meer te werken. Iemand een gouden tip?
Ik heb het pakket gekocht en het werkt nog veel beter dan ik had gehoopt. Mijn vraag gaat over het installeren van windows-programma's daarop.
Heb ik het goed dat het een volledig afgeschermde omgeving is van MacOS, en ik daarin kan klooien en installeren wat ik wil, maar zodra Parallels wordt verwijderd álles samen met de Windows-installatie ook weer weg is?
Dank voor het snelle antwoordRnB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:17:
@Dennisdn Deels waar, de VM's dien je nog handmatig te verwijderen als je Parallels hebt verwijderd.
Beide browsers hebben al veel bookmarks. Wat gaat er gebeuren als ik sync aanzet? Krijg ik in beide browsers een folder met de bookmarks van de andere? Wordt alles gemixt? Kan niet echt vinden hoe het uitpakt?
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.