Tux3.14 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:37:
[...]
Die 5GB vrije discruimte is misschien wel de oorzaak. Op het moment dat je memory vol raakt moet je systeem kunnen swappen met je disc. Als je disc te weinig ruimte heeft dan kan ie zijn memory nergens kwijt > dat resulteert in een instabiel systeem.
Mijn advies is om iets van 30GB ruimte vrij te maken en kijken hoe het dan gaat.
Opgelost.
Ik probeerde eerst 12.1 te installeren vanuit de herstelopties maar dat ging niet vanwege te weinig schijfruimte. Ik zag daar steeds maar 14gb vrij terwijl ik in schijfhulp als ik was ingelogd toch echt een stuk meer zag.
Eerst heb ik er nogmaals grote delen van xcode uitgegooid en met de app Grand Perspective nogmaals flink lopen harken maar dat was nog steeds niet genoeg. Ik had wel veel vrije ruimte vrij in mijn account maar niet in de installatie via herstel.
Op een gegeven moment deed ik daar ook schijfherstel en daar zag ik dat er grote disk image werd gecontroleerd die ik niet kende.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij...
Time machine!
Die liep dus local snapshots te maken van tientallen gigabytes groot die in tegenstelling tot wat er in de docs staat wel degelijk van de vrije ruimte af gaat die je in de herstelconsole ziet.
How local snapshots use storage space
You don't need to think about how much storage space local snapshots are using, because they don't use space needed for tasks like downloading files, copying files, or installing new software.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JuUk0ZGFdD3p9BmTLZ32mnd0.jpg?f=user_large)
Dus nadat ik de feature "Automatische reservekopieën" had uitgezet en ik die image met sudo had gewist lukte alles opeens.
Ik zit nu op 12.1 met 84GB vrije ruimte en Safari en Mail zijn nog niet gestopt.
Nu nog de simulators en dergelijke van xcode weer werkend maken...
Iedereen bedankt voor het meedenken.