[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 01:00
Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:38:
[...]

De MacBook Air 2019 van mijn vrouw heeft 'm wel gekregen. Het wil echter wel is gebeuren dat alle Apple users enthousiast updates aan het binnenhalen zijn (want nieuwe features), dan geeft ie bij sommigen inderdaad aan dat er geen update is. De volgende dag is ie dan vaak wel beschikbaar.
Vind het maar vreemd. Heb toch best een tijdje geprobeerd. Ik verdacht even de app cleanmymac wat ik gister geprobeerd heb. Als dat zo is dan is het meteen de laatste keer dat ik zo een app gebruik.

Hm wachten we even af. Ik ben dan ook erg verwend met updates ophalen op mn fedora machine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Blijkbaar moet YouTube de HDR voor safari weer aanzetten nu Apple de bug gefixt heeft.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
roT- schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:44:
[...]

Vind het maar vreemd. Heb toch best een tijdje geprobeerd. Ik verdacht even de app cleanmymac wat ik gister geprobeerd heb. Als dat zo is dan is het meteen de laatste keer dat ik zo een app gebruik.

Hm wachten we even af. Ik ben dan ook erg verwend met updates ophalen op mn fedora machine. :)
Mijn advies is om zulke apps niet te gebruiken voor een Mac. Totaal overbodig imo. MacOS laat in de meeste gevallen geen 'rotzooi' achter bij het verwijderen of updaten van je tools. Dit soort tools doen vaak meer kwaad dan goed, is helaas ook mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:05:
[...]

Mijn advies is om zulke apps niet te gebruiken voor een Mac. Totaal overbodig imo. MacOS laat in de meeste gevallen 'rotzooi' achter bij het verwijderen of updaten van je tools. Dit soort tools doen vaak meer kwaad dan goed, is helaas ook mijn ervaring.
Cleanmymac is wel ok hoor.. Daarnaast is het ook een anti-virusprogramma.

Updates komen niet altijd op alle apparaten om 19:00u. Om de Apple-servers en het internet niet teveel te belasten wordt dit netjes verdeeld. Gewoon een kwestie van geduld, 99 van de 100 keer heb je de update wel voor 23:00 op al je devices binnen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op mijn mac mini 2020 de 12.1 zo binnengetrokken. Echter op mn macbook air 2020 krijg ik steeds de melding geen updates beschikbaar. Kwestie van afwachten? Safe mode starten geeft geen verbetering
Doorgaans gewoon een paar keer op "software update" drukken en anders een uurtje later proberen en hij is er wel. In ieder geval komt het vaker voor dat voor sommige devices het wat langer lijkt te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:22

amphora

Websites & Fotografie

HDR op YouTube werkt wel als je ontwikkel menu aanzet en gebruikersagent op Chrome/Windows zet (in 12.0 ook al overigens)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
amphora schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:52:
HDR op YouTube werkt wel als je ontwikkel menu aanzet en gebruikersagent op Chrome/Windows zet (in 12.0 ook al overigens)
Teveel gedoe, het zou gewoon out of the box moeten werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:22

amphora

Websites & Fotografie

Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:59:
[...]

Even geduld dan en wachten tot Youtube HDR aan zet voor Safari 15.2 :-)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-06 21:19
Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:59:
[...]

HDR video op YouTube werkte bij mij prima, out of the box. Geen probleem. Het enige probleem trad op als het video window klein is en uit het beeld schuift. Dan gaat het bij mij mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
Fred13 schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:02:
[...]

HDR video op YouTube werkte bij mij prima, out of the box. Geen probleem. Het enige probleem trad op als het video window klein is en uit het beeld schuift. Dan gaat het bij mij mis.
Weird, het heeft bij mij nog nooit gewerkt. Ach, ik wacht het rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14

Quakie

quakelen

Ik merk niks geks, of een verschil tov 12.01. Nu had ik gelukkig ook weinig problemen. Wel het idee dat BigSur is vloeibaarder in het geheel was. Af en toe stroperig, misschien dat dit gefixt is.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:40
Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:03:
[...]

Weird, het heeft bij mij nog nooit gewerkt. Ach, ik wacht het rustig af.
Met de release van de MacBook Pro 14” en Monterey werkte het gewoon prima. Daarna is het uitgeschakeld.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Keypunchie schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:23:
[...]

Doorgaans gewoon een paar keer op "software update" drukken en anders een uurtje later proberen en hij is er wel. In ieder geval komt het vaker voor dat voor sommige devices het wat langer lijkt te duren.
Vanmorgen meteen geprobeerd. Maar krijg 12.1 nog steeds niet binnen op mijn macbook air 2020. Heel even sprong hij naar 12.1 en gaf melding fout bij downloaden. Daarna bij opnieuw proberen weer de melding dat er geen updates zijn. Betreft een stock macos, met ruim voldoende schijfruimte, internet werkt gewoon. Enige wat ik me kan bedenken is toch de app cleanmymac wat ik uitgeprobeerd heb. Ook in safemode geen update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
roT- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:08:
[...]

Vanmorgen meteen geprobeerd. Maar krijg 12.1 nog steeds niet binnen op mijn macbook air 2020. Heel even sprong hij naar 12.1 en gaf melding fout bij downloaden. Daarna bij opnieuw proberen weer de melding dat er geen updates zijn. Betreft een stock macos, met ruim voldoende schijfruimte, internet werkt gewoon. Enige wat ik me kan bedenken is toch de app cleanmymac wat ik uitgeprobeerd heb. Ook in safemode geen update.
Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
Rivanov schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:40:
[...]

Met de release van de MacBook Pro 14” en Monterey werkte het gewoon prima. Daarna is het uitgeschakeld.
Hmkay, ik had mijn MacBook Pro 14" niet op de dag van release. Heb 'm net een maand.

Maar Youtube heeft HDR nu ook enabled. Prachtige beelden en wat een bizar mooi scherm :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormglass
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-06 20:21
Iemand hier nog ervaring met smcfancontrol op Monterey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zit nu met mijn M1 MB Air uit 2020 ook op 14.1 en heb ook HDR bij Youtube. Prachtige beelden inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik zit te wachten op een macOS update en ik zie in de update instellingen ineens dit staan:
Updates voor deze Mac worden beheerd door 'swscan.apple.com'. Wil je de standaardinstellingen voor het bijwerken herstellen?
Hoe komt dit hier en kan ik dit zonder risico terugzetten?
Ik ken dit eigenlijk alleen van het beta-profiel (dat dit niet is). Hier (https://support.apple.com/nl-nl/HT210060) staat meer info maar niet precies hoe dit zo komt. Zou het door een werkgever (O365?) ingesteld kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Hoe komt dit hier en kan ik dit zonder risico terugzetten?
Het rare is dat had ik ook. (zie: Keypunchie in "[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie") Ik heb dat gewoon "teruggezet" (het rare is: dat is de standaard...) en na een herstart was het weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Keypunchie op 14-12-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-06 16:25
En blijkbaar is er nu ook een update voor de command line tools voor Xcode. Ik doe daar volgens mij nooit wat mee, maar ik meen dat bepaalde Homebrew dingen dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
PrimusIP schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:42:
En blijkbaar is er nu ook een update voor de command line tools voor Xcode. Ik doe daar volgens mij nooit wat mee, maar ik meen dat bepaalde Homebrew dingen dat nodig hebben.
Homebrew heeft dat inderdaad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 07:46
Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:30:
[...]

Heb ik ook niet. Jammer dat Safari nog geen HDR support heeft, maar met andere browsers werkt het wel. Mocht het een must zijn om het nu te gaan gebruiken :)
Op Chrome werkt het ook (nog) niet. Zojuist getest en vergeleken met een iPad Pro HDR scherm. Het is nog allemaal SDR beeld op een MacBook Pro M1 Pro/Max, ook al zegt YouTube in Chrome wel dat het HDR is.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 21-06 19:08
honey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:41:
[...]

Op Chrome werkt het ook (nog) niet. Zojuist getest en vergeleken met een iPad Pro HDR scherm. Het is nog allemaal SDR beeld op een MacBook Pro M1 Pro/Max, ook al zegt YouTube in Chrome wel dat het HDR is.
Wat is nou het "standaardfilmpje" wat HDR zou moeten hebben op YouTube? Een specifieke YouTube link bedoel ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 09:54
DRvDijk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:12:
[...]

Wat is nou het "standaardfilmpje" wat HDR zou moeten hebben op YouTube? Een specifieke YouTube link bedoel ik?
Deze bijvoorbeeld :)

Gisteravond, op MacOS 12.1 werd deze in Safari standaard nog in SDR getoond, inmiddels zie ik standaard de HDR versie (zonder user agent te wijzigen) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
honey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:41:
[...]

Youtube doet het bij mij ondertussen met 4K en HDR in Safari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Pindasmeer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:47:
[...]

Deze bijvoorbeeld :)

Gisteravond, op MacOS 12.1 werd deze in Safari standaard nog in SDR getoond, inmiddels zie ik standaard de HDR versie (zonder user agent te wijzigen) _/-\o_
Ik zie een groot verschil bij deze video in Safari :-( en dezelfde in Brave browser.
In Safari is het geen HDR beeld en in Brave is het beeld echt geweldig mooi, een wereld van verschil. Vreemd want ik dacht dat het in Safari ook goed was.
Ik heb geprobeerd een screenshot te maken, je ziet verschil maar het verschil was nog veel groter dan hier te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RT9ZuM9qHVAZMqK8jNlpqmh5F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPH2Fs0nNYRpUwRU1cXkaE18.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 16:21

rGz

Update is hier ook inmiddels binnen. Jammer genoeg is mijn (wellicht specifieke..) probleem mbt het USB-C dock (Hyperdrive 18-in-1) nog altijd niet verholpen. Via HDMI verbonden monitor blijft max. 30hz weergeven op native resolutie (3840x1600). Bleh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 09:54
Fred13 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:57:
[...]

Ik zie een groot verschil bij deze video in Safari :-( en dezelfde in Brave browser.
In Safari is het geen HDR beeld en in Brave is het beeld echt geweldig mooi, een wereld van verschil. Vreemd want ik dacht dat het in Safari ook goed was.
Ik heb geprobeerd een screenshot te maken, je ziet verschil maar het verschil was nog veel groter dan hier te zien is.

[Afbeelding]
Pakt Safari bij jou al automatisch de HDR-versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Pindasmeer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:02:
[...]

Pakt Safari bij jou al automatisch de HDR-versie?
Hoi

Nee, Safari pakt een HD of 4K versie maar geen HDR bij mij. :?
Brave browser pakt wel netjes de HDR versie. ;)
(Normaal gebruik ik voor Youtube de Brave browser want dan heb je minder last van reclame)

Dit is wel vreemd, maar kan natuurlijk of een instelling zijn of gewoon in de browser zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Fred13 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:09:
[...]

Hoi

Nee, Safari pakt een HD of 4K versie maar geen HDR bij mij. :?
Brave browser pakt wel netjes de HDR versie. ;)
(Normaal gebruik ik voor Youtube de Brave browser want dan heb je minder last van reclame)

Dit is wel vreemd, maar kan natuurlijk of een instelling zijn of gewoon in de browser zitten.
De batterij instellingen hebben ook impact, heb je het zo staan? Als ik die namelijk in-uit schakel en daarna de browser refresh is er wel HDR als optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qxGhi5nGG99aZ0DkNLdk95X__A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzRSPVjEFEURjAfti4e5Mx7o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 14-12-2021 16:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Als je op de nieuwe MacBook M1 Pro filevault niet hebt ingeschakeld, zijn dan je gegevens nog steeds veilig zonder wachtwoord, of kan iedereen alles bekijken als ze de MacBook stelen?

Ik ben er nog niet over uit of filevault een goed idee is.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

honey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:08:
Als je op de nieuwe MacBook M1 Pro filevault niet hebt ingeschakeld, zijn dan je gegevens nog steeds veilig zonder wachtwoord, of kan iedereen alles bekijken als ze de MacBook stelen?

Waarom denk je dat het geen goed idee is?

In principe zit alles vast gesoldeerd, dus zo makkelijk zal het niet zijn om aan je data te komen.

De tijden van pre T2 zijn echter voorbij (waarbij je dus gewoon met een USB stick een schone installatie er over kon gooien bij diefstal etc)

[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 14-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Greatsword schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:11:
[...]

Waarom denk je dat het geen goed idee is?
Als ik wat zoek op Internet kom je ook verhalen tegen van kwijtraken van alle gegevens, traag systeem, onnodig tenzij je een CEO bent van een spionagebedrijf, etc. Dat maakt me wat voorzichtig. Als alles al encrypted is, en filevault is een extra laag van encryptie, dan is het niet nodig.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

honey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:14:
[...]

Als ik wat zoek op Internet kom je ook verhalen tegen van kwijtraken van alle gegevens, traag systeem, onnodig tenzij je een CEO bent van een spionagebedrijf, etc. Dat maakt me wat voorzichtig. Als alles al encrypted is, en filevault is een extra laag van encryptie, dan is het niet nodig.
Het is geen Beta feature of zo die net om de hoek komt kijken.

Zit al jaren in MacOS zonder problemen. Traag systeem kan echt tientallen redenen hebben. Zorg dus dat je geen troep programma's installeert. Zorg voor goede backup strategieën en doe 1x in het jaar een Clean Instal bij een nieuwe MacOS versie en je zal zo goed als geen problemen hiervan ervaren.

Heb je er geen goed gevoel bij, doe het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Dat is een antwoord waar ik iets mee kan!
Niet dus.

Heb net weer gecheckt maar geen update. Heb via terminal geprobeerd maar ook daar geen geluk. Heb zon vermoeden dat er toch meer aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
roT- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:25:
[...]

Dat is een antwoord waar ik iets mee kan!
Niet dus.

Heb net weer gecheckt maar geen update. Heb via terminal geprobeerd maar ook daar geen geluk. Heb zon vermoeden dat er toch meer aan de hand is.
Geen Cleamymack achtige meuk meer gebruiken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
honey schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:08:

Is al een paar keer over gesproken op dit forum. Maar los daarvan, het is een heel goed idee imo. Als mijn Macbook gestolen word of als ik hem kwijt raak, wil ik dat niemand bij mijn gegevens kan. Ook al is dat tegenwoordig lastiger doordat alles gesoldeerd is, maar ik wil gewoon zoveel mogelijk scenario's uitsluiten. Encryptie op de Macbooks gaat hardware matig sinds de T2 chip generatie, dus in performance lever je praktisch niets in.

Gelukkig drukt MacOS weinig door je strot met zaken die je moet installeren of instellen, maar Filevault is daar een uitzondering op na een installatie of grote update. Als Filevault geen goed idee zou zijn, dan was Apple er waarschijnlijk nooit aan begonnen en kreeg je er ook geen popup(s) over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-06 23:40
Ik zoek een virtualisatie pakket voor de mac os Monterey. Ik neem aan dat parallels pro prima is? Of kan je nog steeds fusion gratis gebruiken (wat mij tijd terug gewoon lukte)?

En welke is beter fusion of parallels? Wil ook linux en windows (ja ARM) virtualiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:03:
Ik zoek een virtualisatie pakket voor de mac os Monterey. Ik neem aan dat parallels pro prima is? Of kan je nog steeds fusion gratis gebruiken (wat mij tijd terug gewoon lukte)?

En welke is beter fusion of parallels? Wil ook linux en windows (ja ARM) virtualiseren?
Fusion heeft een M1 tech-preview versie, die zou je kunnen proberen. Bij mij werkt ie tot vandaag de dag prima. Is nog steeds gratis :). Overigens nog niet geprobeerd om een ARM64 versie van Windows te virtualiseren, dus daar nog geen ervaring mee.
Parallels moet je jaarlijks een licentie voor aftikken, dus daar begin ik niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik wist niet dat er al een niet-Parallels VM ding is die met m1 werkt. Dat is goed nieuws.
Ik gebruikte vroeger op mijn Intel Macbook nog Virtual Box voor Linux VM's. Die werkt sowieso niet onder M1 en heb ook niet gehoord dat ze er bezig mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:03:

Indien je m1 hebt: fusion is nog in beta en bevat nog wat irritante bugs. Kijk anders eens naar de gratis UTM app. UTM gebruikt qemu. Heb er inmiddels bv windows 11 arm en fedora op draaien naar tevredenheid
Tux3.14 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:45:
[...]

Jup! Dat was meteen de eerste en laatste keer ;)

[ Voor 16% gewijzigd door roT- op 14-12-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb de m1 (MacBook Pro MAX). ik vind het geen ramp te betalen voor parallels, mits die stabiel en beter is?

Interessant die optie die je noemt! Ga ik onderzoeken :)

[ Voor 21% gewijzigd door TweakerVincent op 14-12-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
roT- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:12:
[...]

Indien je m1 hebt: fusion is nog in beta en bevat nog wat irritante bugs. Kijk anders eens naar de gratis UTM app. UTM gebruikt qemu. Heb er inmiddels bv windows 11 arm en fedora op draaien naar tevredenheid

[...]

Jup! Dat was meteen de eerste en laatste keer ;)
is dat trouwens hetzelfde als proxmox gebruikt? Dat lees ik hier? dat zou top zijn, zoek een vervangen van proxmox lokaal zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:28:
[...]

is dat trouwens hetzelfde als proxmox gebruikt? Dat lees ik hier? dat zou top zijn, zoek een vervangen van proxmox lokaal zeg maar
Dat is idd wat proxmox ook gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:25:
Ik heb de m1 (MacBook Pro MAX). ik vind het geen ramp te betalen voor parallels, mits die stabiel en beter is?

Interessant die optie die je noemt! Ga ik onderzoeken :)
Ik ga er even vanuit dat dit een quota had moeten zijn op mijn eerdere reactie :P Maar als Parallels beter/fijner/stabieler voor je is dan Fusion en je hebt het geld er voor over, dan is dat uiteraard prima :)
Software pakketten waar ik eenmalig voor moet betalen heb ik niet zo heel veel moeite mee, maar de maandelijks of jaarlijkse wel. Ondertussen zijn dat zo enorm veel pakketten dat mij dit honderden euro's per jaar extra kost, dus ik kijk altijd naar goed werkende gratis alternatieven. Komt nog bij dat ik niet altijd perse de nieuwste versies nodig heb. Als het niet anders kan en ik moet het commercieel inzetten dan kijk ik mijn werkgever altijd even lief aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 21:06
Imac 27" 2017

Na de laatste versie geïnstalleerd te hebben kom ik de volgende dingen tegen.
Bluetooth werkt niet na een nacht in sluimer mode, oplaad kabel aan toetsenbord en trackpad werkt het wel.
Opstarten vanaf een externe samsung tunderbold 500Gb duurt plus 3 minuten,

iemand bekent met oplossingen
Of wachten op de volgende patch
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

lecram24 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:47:
Imac 27" 2017

Na de laatste versie geïnstalleerd te hebben kom ik de volgende dingen tegen.
Bluetooth werkt niet na een nacht in sluimer mode, oplaad kabel aan toetsenbord en trackpad werkt het wel.
Opstarten vanaf een externe samsung tunderbold 500Gb duurt plus 3 minuten,

iemand bekent met oplossingen
Of wachten op de volgende patch
Gr
Toevallig de Samsung X5?

Begreep dat @Dennisweb die ook had om extern van te booten en ook tegen die problemen aan liep van traagheid, vastlopen etc.

Heb je de problemen ook als je vanaf de iMac zelf boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
[...]

Volgens mij heb ik inmiddels een oplossing.

In de terminal:
softwareupdate --fetch-full-installer --full-installer-version 12.1

update komt nu binnen. hopelijk komt de volgende update weer op de normale manier binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24
Greatsword schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:00:
[...]

Toevallig de Samsung X5?

Begreep dat @Dennisweb die ook had om extern van te booten en ook tegen die problemen aan liep van traagheid, vastlopen etc.

Heb je de problemen ook als je vanaf de iMac zelf boot?
Ja, ik heb de Samsung X5 ook @lecram24.

De vastlopers heb ik nu minder. Het trage booten herken ik. Ik kon gerust even gaan douchen voordat m’n Mac Mini opgestart was. Ik heb dit op kunnen lossen door trimforce enable in te geven in Terminal. Daarmee schakel je TRIM in. Opstarten duurt nu ongeveer 20 seconden.

Toch blijft het geen vloeiende ervaring. Als ik 1 4K-scherm aansluit en mijn tweede Full HD-scherm afkoppel, is ‘ie sneller. Ik heb maar een Razer dock bestel die hopelijk deze week wordt afgeleverd. Dan ga ik mijn M1 Max gebruiken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
roT- schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:09:
[...]

Volgens mij heb ik inmiddels een oplossing.

In de terminal:
softwareupdate --fetch-full-installer --full-installer-version 12.1

update komt nu binnen. hopelijk komt de volgende update weer op de normale manier binnen :)
Hopelijk gaat het goed voor je de volgende keer. Echter, heel veel jaren geleden heb ik ook is een 'cleanmymac' tool gebruikt. Op de lange termijn liep ik toch elke keer tegen dit soort kleine issues aan, en uiteindelijk besloten om een fresh install te doen en nooit meer dergelijke tools gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
[...]

Kap nou eens met dat soort onzinadviezen.
Cleanmymac is gewoon een goed programma en blokkeert echt dit soort zaken niet. Ik had met dat programma ook gewoon kort na 19:00u de update klaarstaan en kon moeiteloos updaten.

Ik ben na omzwervingen voor een anti-virusoplossing voor MacOS na o.a. Norton, Kaspersky en Bitdefender bij CleanMyMac X van MacPaw uitgekomen. Tot nog toe bevalt die mij het best.

[ Voor 19% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 14-12-2021 20:23 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:20:
[...]

Cleanmymac is een goed programma en blokkeert echt dit soort zaken niet. Ik had met dat programma ook gewoon kort na 19:00u de update klaarstaan en kon moeiteloos updaten.
Het is geen onzin, gebaseerd op praktijk ervaringen - niet alleen van mij maar ook op GoT en andere fora.
@roT- Had zo te lezen er zelf ook gezeik mee. Dat het bij jou nog geen issues heeft opgeleverd, dat is fijn voor je. Maar dergelijke tools zijn op een Mac echt overbodig en maakt vaker dingen kapot. If it wint broke, don't fix it. Dus dergelijke tools kun je beter niet gebruiken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-06 21:27
[...]

Cleanmymac is gewoon een goed programma en blokkeert echt dit soort zaken niet. Ik had met dat programma ook gewoon kort na 19:00u de update klaarstaan en kon moeiteloos updaten.

Ik ben na omzwervingen voor een anti-virusoplossing voor MacOS na o.a. Norton, Kaspersky en Bitdefender bij CleanMyMac X van MacPaw uitgekomen. Tot nog toe bevalt die mij het best.
Het is meuk, installeer het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
Dennisweb schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:13:
[...]

Ja, ik heb de Samsung X5 ook @lecram24.

De vastlopers heb ik nu minder. Het trage booten herken ik. Ik kon gerust even gaan douchen voordat m’n Mac Mini opgestart was. Ik heb dit op kunnen lossen door trimforce enable in te geven in Terminal. Daarmee schakel je TRIM in. Opstarten duurt nu ongeveer 20 seconden.

Toch blijft het geen vloeiende ervaring. Als ik 1 4K-scherm aansluit en mijn tweede Full HD-scherm afkoppel, is ‘ie sneller. Ik heb maar een Razer dock bestel die hopelijk deze week wordt afgeleverd. Dan ga ik mijn M1 Max gebruiken. :)
Inderdaad hier ook de X5 ik merk geen verschil met de trimforce enable setting, blijft ongeveer 3 minuten, Niet echt een groot probleem, maar wel verschil met het vorige OS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
[...]

Nou ben ik niet helemaal met je eens. ik had dat cleanmymac gebruikt omdat ik battle.net had geïnstalleerd. maar daarna weer verwijderd. toen bleef de battle.net agent achter in mijn apps.. Ik kreeg deze niet verwijderd. dus toen dat cleanmymac gebruikt.. en idd de agent was weg. toen ging ik verder neuzen in dat cleanmymac en meen (weet het niet zeker meer) dat ik de update cache heb verwijderd..

Deze actie komt gewoon omdat ik een nieuwe mac gebruiker ben. Maar met een goede linux basis kom je een eind. ook in macos. Maar ook in linux zijn dit soort tools niet nodig. dus ook niet op een mac/bsd systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:24:
[...]

Het is geen onzin, gebaseerd op praktijk ervaringen - niet alleen van mij maar ook op GoT en andere fora.
@roT- Had zo te lezen er zelf ook gezeik mee. Dat het bij jou nog geen issues heeft opgeleverd, dat is fijn voor je. Maar dergelijke tools zijn op een Mac echt overbodig en maakt vaker dingen kapot. If it wint broke, don't fix it. Dus dergelijke tools kun je beter niet gebruiken ;)
Je moet correlatie niet verwarren met causaliteit. Dat @roT- problemen had met updaten wil niet zeggen dat dit door CleanMyMac komt.

Zoals bij elke anti-virus suite die te overcompleet probeert te zijn moet je uitkijken met de 'clean' tools binnen zo'n suite. Daar zou ik bij elk programma adviseren om bij uit te kijken.
Als Anti-virusoplossing vind ik hem wel lekker lightweight.

Maar om nu te zeggen dat je geen AV-oplossing nodig hebt op MacOS vind ik wel te ver gaan.

Ben je niet in de war met MacKeeper? Dat was echte meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik snap het niet helemaal, waarom vind ik een iOS spel niet gewoon? Bv Little big accenture iOS. Die heb ik gekocht op de iPad Pro. Maar search doet niks? Ik dacht dat je ALLE iPad apps kon draaien op een m1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:33:
Ik snap het niet helemaal, waarom vind ik een iOS spel niet gewoon? Bv Little big accenture iOS. Die heb ik gekocht op de iPad Pro. Maar search doet niks? Ik dacht dat je ALLE iPad apps kon draaien op een m1?
Nee, alleen die apps die door de ontwikkelaar zijn vrijgegeven als universal app. Blijkbaar is die app niet vrijgegeven. Er waren/zijn wel mogelijkheden om ze te kunnen sideloaden maar die mogen hier niet besproken worden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24
lecram24 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:27:
[...]

Inderdaad hier ook de X5 ik merk geen verschil met de trimforce enable setting, blijft ongeveer 3 minuten, Niet echt een groot probleem, maar wel verschil met het vorige OS
Heb je de nieuwste update geïnstalleerd? Daar heb ik wel wat betere performance mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
Dennisweb schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:38:
[...]

Heb je de nieuwste update geïnstalleerd? Daar heb ik wel wat betere performance mee.
Maandag de laatste versie geïnstalleerd,

Je Mac is up-to-date macOS Monterey 12.1
laatste controle vandaag om 20:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dat ligt aan de Dev’s die blokkeren helaas de support.

Het is niet een kwestie van kunnen maar willen.

Wat mij betreft ook 1 van de meest tegenvallende feautures van M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Greatsword schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:16:
[...]

Dat ligt aan de Dev’s die blokkeren helaas de support.

Het is niet een kwestie van kunnen maar willen.

Wat mij betreft ook 1 van de meest tegenvallende feautures van M1.
ja idd, jammer. ze willen was gewoon dubbel cashen.

Well nice de max pakt instant triple 4k monitored op :) dual usb-c en hdmi die ik voor werk gebruik. ideaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
In Xcode kun je aan- en uitvinken op welk platform je wilt dat je app werkt. Helaas kiezen de meeste (grote) app developers er voor om MacOS uit te zetten/houden. Met het gevolg dat macOS het vertikt ze te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhCkzflnevd1_raq2Lm3GibkWfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnHYVWWFzHVOVl4r5KUkngAw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in het verleden wel geprobeerd apps te sideloaden om ze zo te laten werken. Dat schijnt heel kort gewerkt te hebben, maar macOS vertikt dat ook. Dan krijg je deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0whGx1ABlzaD09HJ5CZi5GTR7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XKr5EsRC7sqnQOQPgQoPa1pD.png?f=user_large

Ik zou het fijn vinden als iemand iets maakt om dat te omzeilen. Als het Windows was geweest had het inmiddels wel bestaan denk ik.
Of een ontwikkelaar moet zo gek zijn de volledige broncode online te zetten en dat je het handmatig aanvinkt. Al heb je dikke kans dat als ik dat zou proberen, ik de app dan kapot maak, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:32:
[...]

Je moet correlatie niet verwarren met causaliteit. Dat @roT- problemen had met updaten wil niet zeggen dat dit door CleanMyMac komt.

Zoals bij elke anti-virus suite die te overcompleet probeert te zijn moet je uitkijken met de 'clean' tools binnen zo'n suite. Daar zou ik bij elk programma adviseren om bij uit te kijken.
Als Anti-virusoplossing vind ik hem wel lekker lightweight.

Maar om nu te zeggen dat je geen AV-oplossing nodig hebt op MacOS vind ik wel te ver gaan.

Ben je niet in de war met MacKeeper? Dat was echte meuk.
Ik zeg nergens om geen AV oplossingen op MacOS te gebruiken 8)7
Maargoed, we gaan hier niet uitkomen. Hoeft ook niet, dus laten we het er bij houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
PrimusIP schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:36:
[...]

In Xcode kun je aan- en uitvinken op welk platform je wilt dat je app werkt. Helaas kiezen de meeste (grote) app developers er voor om MacOS uit te zetten/houden. Met het gevolg dat macOS het vertikt ze te draaien.

[Afbeelding]

Ik heb in het verleden wel geprobeerd apps te sideloaden om ze zo te laten werken. Dat schijnt heel kort gewerkt te hebben, maar macOS vertikt dat ook. Dan krijg je deze melding:

[Afbeelding]

Ik zou het fijn vinden als iemand iets maakt om dat te omzeilen. Als het Windows was geweest had het inmiddels wel bestaan denk ik.
Of een ontwikkelaar moet zo gek zijn de volledige broncode online te zetten en dat je het handmatig aanvinkt. Al heb je dikke kans dat als ik dat zou proberen, ik de app dan kapot maak, maar dat terzijde.
Ik vind het jammer dat ontwikkelaars deze optie hebben. Bij de presentatie van Apple ongeveer 2 jaar geleden had ik het idee dat ALLE iPad apps gewoon zouden gaan werken op Apple Silicon systemen. Kennelijk is dat niet het geval.
Ergens is dat ook wel begrijpelijk omdat sommige apps echt leunen op het gebruik van een touch interface. Maar er zijn er genoeg die ook prima zouden werken met een muis/touchpad/toetsenbord, zoals een Netflix app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:18:
ja idd, jammer. ze willen was gewoon dubbel cashen.
Ja en nee. Want Faceb... ik bedoel "Meta" en Google doen het ook met hun gratis apps. Beide bedrijven willen dat je op een computer gebruik maakt van de web browser. Best jammer vind ik.

Bij sommige apps heeft het ook wel een praktische redenen. Die zijn erg ingesteld op gebruik van iPhones enzo en dan werken bepaalde api's op een computer niet.
Ook is het zo als ik me goed herinner dat als de ontwikkelaar nog met oude code werkt, oude settings of lange backward compatibility wilt, dit allemaal niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Greatsword schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:29:
[...]

De batterij instellingen hebben ook impact, heb je het zo staan? Als ik die namelijk in-uit schakel en daarna de browser refresh is er wel HDR als optie.

[Afbeelding]
Ja, je hebt gelijk. Als ik de video optimalisatie bij batterijgebruik uitzet heb ik inderdaad ook HDR weergave in Safari. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 18:46
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp is dit nog iets anders dan catalyst zoals in je foto staat.
Bij M1 kan je iPhone en iPad apps gebruiken omdat de processors dezelfde architectuur hebben.
Daarom is deze functie niet beschikbaar op Intel Mac’s.

Als ontwikkelaar moet je dan een schakelaar in App Store Connect inschakelen, anders kan dit niet zoals bij Netflix.

Catalyst is je iPad gebruiken als basis op het ook op de Mac uit te brengen als native app, maar echt alle Mac’s.
Een voorbeeld van zo een app is de woning app op de Mac, die is met catalyst ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Wel jammer dat dit zo weinig wordt gedaan. Wellicht koudwatervrees bij sommige ontwikkelaars?

Bij andere betaalde software snap ik het wel. De tabletversie is vaak relatief compleet en een heel stuk goedkoper dat de desktopversie. Wat je niet wilt is dat met een vinkje je omzet wordt gehalveerd doordat mensen de iPadversie gaan kopen ipv de desktopversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
AppleFan2007 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:10:
[...]

Als ik het goed begrijp is dit nog iets anders dan catalyst zoals in je foto staat.
Bij M1 kan je iPhone en iPad apps gebruiken omdat de processors dezelfde architectuur hebben.
Daarom is deze functie niet beschikbaar op Intel Mac’s.

Als ontwikkelaar moet je dan een schakelaar in App Store Connect inschakelen, anders kan dit niet zoals bij Netflix.

Catalyst is je iPad gebruiken als basis op het ook op de Mac uit te brengen als native app, maar echt alle Mac’s.
Een voorbeeld van zo een app is de woning app op de Mac, die is met catalyst ontwikkeld.
Je hebt helemaal gelijk.
Net even gekeken en ik kan een app waar ik dat catalyst ding uitvink namelijk nog gewoon als test draaien op mijn M1 MacBook als 'Mac app', zonder dat het in een simulator draait.

Ik zou dan toch denken dat iemand wel iets zou kunnen maken waarmee je macOS voor de gek houdt en het als nog kunt draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Ik zou het fijn vinden als iemand iets maakt om dat te omzeilen.
Er wordt momenteel aan gewerkt en werkt ook enigszins maar ik zou het voor nu nog niet aanbevelen omdat je hiervoor SIP moet deactiveren. Naar verwachting zal dit binnenkort niet meer nodig zijn.

Let op dat dit wel grijs gebied word ivm sideloaden, ipa’s etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Tux3.14 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:50:
[...]

Is al een paar keer over gesproken op dit forum. Maar los daarvan, het is een heel goed idee imo. Als mijn Macbook gestolen word of als ik hem kwijt raak, wil ik dat niemand bij mijn gegevens kan. Ook al is dat tegenwoordig lastiger doordat alles gesoldeerd is, maar ik wil gewoon zoveel mogelijk scenario's uitsluiten. Encryptie op de Macbooks gaat hardware matig sinds de T2 chip generatie, dus in performance lever je praktisch niets in.

Gelukkig drukt MacOS weinig door je strot met zaken die je moet installeren of instellen, maar Filevault is daar een uitzondering op na een installatie of grote update. Als Filevault geen goed idee zou zijn, dan was Apple er waarschijnlijk nooit aan begonnen en kreeg je er ook geen popup(s) over.
Ok, indirect heb je antwoord gegeven op de vraag of gegevens al standaard encrypted zijn zonder dat Filevault actief is. Dat is dus niet zo. Dank! :)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 18-04 23:02

Vmu

Rotatate

Ik heb een raar probleem.
Safari en Mail stoppen af en toe uit zichzelf. Meestal binnen een kwartier als ik ze niet gebruik maar op de achtergrond open heb staan. Gewoon quit en ze zijn ongemerkt weg, geen crash en ook geen melding.
Ben al dagen online aan het zoeken maar kan geen oorzaak vinden of zelfs iemand die het ook heeft....
Geheugen is niet overbelast, schijf heeft nog 5GB vrij nu.
Ik snap er echt niets van.
M1 MBA met 12.0.1.

Vmu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Vmu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:07:
Safari en Mail stoppen af en toe uit zichzelf. Meestal binnen een kwartier als ik ze niet gebruik maar op de achtergrond open heb staan. Gewoon quit en ze zijn ongemerkt weg, geen crash en ook geen melding.
Ben al dagen online aan het zoeken maar kan geen oorzaak vinden of zelfs iemand die het ook heeft....
M1 MBA met 12.0.1.
Herken ik niet. Heb je al eens een diagnostieke check gedraaid ? (laptop uitzetten en weer opstarten terwijl je de powertoets ingedrukt houdt totdat je het optie-boot menu krijgt.)

Je schrijft dat jouw schijf nog 5GB vrij heeft, dat is wel erg weinig. Ik probeer niet hoger te gaan dan mijn HDD/SSD max voor 80-85% te benutten. Bij die waarde heb je altijd nog genoeg marge op de SSD om problemen te vorokomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Fred13 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:14:
[...]

Herken ik niet. Heb je al eens een diagnostieke check gedraaid ? (laptop uitzetten en weer opstarten terwijl je de powertoets ingedrukt houdt totdat je het optie-boot menu krijgt.)

Je schrijft dat jouw schijf nog 5GB vrij heeft, dat is wel erg weinig. Ik probeer niet hoger te gaan dan mijn HDD/SSD max voor 80-85% te benutten. Bij die waarde heb je altijd nog genoeg marge op de SSD om problemen te vorokomen.
Nee nog niet gedaan. Er zijn best wel een aantal dingen die je kunt doen. Safe mode oa, misschien zelfs macos opnieuw installeren.
Die vrije ruimte is echt een probleem. Ik ruim regelmatig op maar Xcode eet daarna gelijk weer de restjes op :/
Ik herstart af en toe en dan komt er weer wat terug.

Vmu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
Vmu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:07:
M1 MBA met 12.0.1.
Die 5GB vrije discruimte is misschien wel de oorzaak. Op het moment dat je memory vol raakt moet je systeem kunnen swappen met je disc. Als je disc te weinig ruimte heeft dan kan ie zijn memory nergens kwijt > dat resulteert in een instabiel systeem.
Mijn advies is om iets van 30GB ruimte vrij te maken en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Vmu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:21:
[...]

Nee nog niet gedaan. Er zijn best wel een aantal dingen die je kunt doen. Safe mode oa, misschien zelfs macos opnieuw installeren.
Die vrije ruimte is echt een probleem. Ik ruim regelmatig op maar Xcode eet daarna gelijk weer de restjes op :/
Ik herstart af en toe en dan komt er weer wat terug.
Tja uitbreiden/vervangen van de SSD kan niet vanwege het unified memory concept bij een M1 MacBook.

Maar je kunt een snelle externe schijf aansluiten. Ikzelf heb een Samsung T5 en die is ook prima bruikbaar (snel en klein). Er zijn nog andere en snellere alternatieven. Misschien kun je grotere hoeveelheden data (foto's of andere grote bestanden) op de externe schijf zetten, dan heeft de MBA meer ruimte om te gebruiken. Hij heeft echt wel minimaal 15% van jouw disk nodig om goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Tnx voor de tips.
Ik heb hier ook een NAS waar ik zoveel mogelijk heen doe. Dat pak ik dan via het LAN.
Probleem blijft dat apps als Xcode, Pixelmator, Openoffice etc heel veel ruimte innemen - ook de files zelf.
Na een reboot heb wel weer aardig wat ruimte over.
Maar wat echt het gekke is. De enige apps die zichzelf stoppen zijn Mail en Safari. Ik heb ook genoeg anderen open staan. Whatsapp, Firefox en Brave, beide met meerdere tabs en windows, Pixelmator, Agenda, Terminal, Signal. Die blijven gewoon runnen. Veel swap in gebruik dat wel. Computer blijft snel en waarschuwt niet. Behalve als ik in Xcode wat teveel doe dan werkt dat niet meer wegens teveel files open en moet ik zoveel mogelijk processen stoppen. Kijk maar eens in de dev forums, dat ding is een resource hog van de bovenste plank. Maar goed, da's echt een heel ander verhaal.
Ik snap het niet, waarom alleen Safari en Mail? De rest heeft nergens last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Vmu op 15-12-2021 17:37 ]

Vmu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vmu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:35:

Probleem blijft dat apps als Xcode, Pixelmator, Openoffice etc heel veel ruimte innemen - ook de files zelf.
Na een reboot heb wel weer aardig wat ruimte over.
Maar wat echt het gekke is. De enige apps die zichzelf stoppen zijn Mail en Safari. Ik heb ook genoeg anderen open staan. Whatsapp, Firefox en Brave, beide met meerdere tabs en windows, Pixelmator, Agenda, Terminal, Signal. Die blijven gewoon runnen. Veel swap in gebruik dat wel. Computer blijft snel en waarschuwt niet. Behalve als ik in Xcode wat teveel doe dan werkt dat niet meer wegens teveel files open en moet ik zoveel mogelijk processen stoppen. Kijk maar eens in de dev forums, dat ding is een resource hog van de bovenste plank. Maar goed, da's echt een heel ander verhaal.
Ik snap het niet, waarom alleen Safari en Mail? De rest heeft nergens last van.
Heb je dit ook zo aan staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Lq-w7sxlHHCbzM6tjnNDV3uO7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/by0KVEVXfWsTflgJTkfRy5OP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Greatsword schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:32:
[...]

Er wordt momenteel aan gewerkt en werkt ook enigszins maar ik zou het voor nu nog niet aanbevelen omdat je hiervoor SIP moet deactiveren. Naar verwachting zal dit binnenkort niet meer nodig zijn.

Let op dat dit wel grijs gebied word ivm sideloaden, ipa’s etc.

[Video: Sideload ANY APP including Genshin Impact! M1 Apple Silicon Mac PlayCover Tutorial]
Kijk eens aan, zal zelf eens even gaan kijken of de Hue App weer werkt op de M1 Pro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 20:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

@Vmu Misschien 12.1 update proberen om te zien of dat probleem verhelpt?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tux3.14
  • Nu online
Hopelijk zit hier Universal Control bij in. 1 van de features waar ik enorm naar uitkijk.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tux3.14 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:36:
[...]

Hopelijk zit hier Universal Control bij in. 1 van de features waar ik enorm naar uitkijk.
Hahaha verwacht dat maar niet.

De lente duurt van 20 Maart t/m 20 Juni, dan zijn we waarschijnlijk al een paar versies verder.

• Tux3.14
  • Nu online
Uit nieuwsgierigheid. Hebben Tweakers sinds versie 12.1 nog last gehad van de 'Memory leak' issues, met name op Apple Silicon systemen?

Heb zelf geen Memory Leaks ondervonden met mijn M1 Pro, ook niet op 12.0.1.

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:00:
Uit nieuwsgierigheid. Hebben Tweakers sinds versie 12.1 nog last gehad van de 'Memory leak' issues, met name op Apple Silicon systemen?

Ook uit nieuwsgierigheid: hoe vind je 'memory leaks'?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 00:35
Hulliee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:31:
[...]

Ook uit nieuwsgierigheid: hoe vind je 'memory leaks'?
Die vind jij niet, die vinden jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:58

4POX

Everybody is wired

In 12.2 de Music app is volledig vernieuwd. Betekend dit nu dat wij die app kunnen verwijderen?

Ik gebruik geen Apple Music. Ik vind het maar een irritante app. Doe je iets met je bluetooth audio device. Pop. Apple Music op het scherm. Heb je geen mp3 bestand aan jouw favorite music player gekoppeld. Pop. Apple music en die kopieert ook nog eens zonder vragen dat bestand naar de music library. Liever gisteren dan morgen die app van mijn computer af. Op de iphone kan ik de app wel verwijderen.

Heb jij je muiscursor aangepast? Dat schijnt dat dat de oorzaak was van de memoryleak.

Ik denk altijd. Zolang je voldoende schijfruimte hebt kan de machine elke memoryleak wel opvangen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door 4POX op 17-12-2021 06:53 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:36

RnB

@4POX Bij mij triggerde iets anders de memory leaks, omdat ik mijn muiscursor niet heb gewijzigd.

Nope, geen last meer van gehad sinds 12.1. :D
Op 12.0.1 kwamen de memory leaks om de haverklap. Ik heb nog niet kunnen uitvogelen wat het triggerde, want het was iedere keer een ander proces wat ineens meerdere gigabytes aan memory opknaagde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
4POX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:51:
In 12.2 de Music app is volledig vernieuwd. Betekend dit nu dat wij die app kunnen verwijderen?

Ik gebruik geen Apple Music. Ik vind het maar een irritante app. Doe je iets met je bluetooth audio device. Pop. Apple Music op het scherm. Heb je geen mp3 bestand aan jouw favorite music player gekoppeld. Pop. Apple music en die kopieert ook nog eens zonder vragen dat bestand naar de music library. Liever gisteren dan morgen die app van mijn computer af. Op de iphone kan ik de app wel verwijderen.

[...]

Heb jij je muiscursor aangepast? Dat schijnt dat dat de oorzaak was van de memoryleak.

Ik denk altijd. Zolang je voldoende schijfruimte hebt kan de machine elke memoryleak wel opvangen ;)
Nee dat heb ik niet, daarom heb ik er waarschijnlijk ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Nu online
RnB schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:03:
@4POX Bij mij triggerde iets anders de memory leaks, omdat ik mijn muiscursor niet heb gewijzigd.

[...]

Nope, geen last meer van gehad sinds 12.1. :D
Op 12.0.1 kwamen de memory leaks om de haverklap. Ik heb nog niet kunnen uitvogelen wat het triggerde, want het was iedere keer een ander proces wat ineens meerdere gigabytes aan memory opknaagde.
Waarschijnlijk gewoon een bug in het OS dan. Ik denk ook niet dat we er achter gaan komen. Anders had iemand het op GoT of een ander community het wel ontdekt en aangegeven waar het vandaag kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

4POX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:51:

[...]
Ik herken die “pop’s” niet en vind het zelf echt een top app. Gebruikte iTunes al toen ik nog op Windows zat. Mooie afspeellijsten maken, album art etc. Misschien even iets meer verdiepen in de voorkeuren/instellingen want er zijn gewoon vinkjes je die kan zetten voor niet automatisch importeren naar library. Ook kan je in Finder per bestandstype kiezen met welk programma het standaard wordt geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 10:58

4POX

Everybody is wired

Greatsword schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:49:
[...]

Ik herken die “pop’s” niet en vind het zelf echt een top app. Gebruikte iTunes al toen ik nog op Windows zat. Mooie afspeellijsten maken, album art etc. Misschien even iets meer verdiepen in de voorkeuren/instellingen want er zijn gewoon vinkjes je die kan zetten voor niet automatisch importeren naar library. Ook kan je in Finder per bestandstype kiezen met welk programma het standaard wordt geopend.
Ik gebruik Spotify. Er is absoluut geen reden om mij te verdiepen in Apple Music.

Dit gebeurt er: Ik luister muziek met mijn Sony wh-1000xm4. Die heeft een ingebouwde sensor die de muziek pauzeert als ik de koptelefoon afneem. Als ik de koptelefoon afdoe en spotify afsluit. En daarna een Youtube video wil zien. Ik doe de koptelefoon weer op. Macos start uit het niets Apple Music op. Dit kan je niet uitzetten. Het rare is dat dit niet altijd gebeurt. Ik kan er geen touw aan vast knoppen. Het liefst sleep ik Apple Music zo de prullenbak in.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dit gaat het symptoom verhelpen: https://github.com/tombonez/noTunes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Tux3.14 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:37:
[...]

Die 5GB vrije discruimte is misschien wel de oorzaak. Op het moment dat je memory vol raakt moet je systeem kunnen swappen met je disc. Als je disc te weinig ruimte heeft dan kan ie zijn memory nergens kwijt > dat resulteert in een instabiel systeem.
Mijn advies is om iets van 30GB ruimte vrij te maken en kijken hoe het dan gaat.
Opgelost.
Ik probeerde eerst 12.1 te installeren vanuit de herstelopties maar dat ging niet vanwege te weinig schijfruimte. Ik zag daar steeds maar 14gb vrij terwijl ik in schijfhulp als ik was ingelogd toch echt een stuk meer zag.
Eerst heb ik er nogmaals grote delen van xcode uitgegooid en met de app Grand Perspective nogmaals flink lopen harken maar dat was nog steeds niet genoeg. Ik had wel veel vrije ruimte vrij in mijn account maar niet in de installatie via herstel.
Op een gegeven moment deed ik daar ook schijfherstel en daar zag ik dat er grote disk image werd gecontroleerd die ik niet kende.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij... Time machine!
Die liep dus local snapshots te maken van tientallen gigabytes groot die in tegenstelling tot wat er in de docs staat wel degelijk van de vrije ruimte af gaat die je in de herstelconsole ziet.
How local snapshots use storage space
You don't need to think about how much storage space local snapshots are using, because they don't use space needed for tasks like downloading files, copying files, or installing new software.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixyr5yc0Ri5W7Yo8pXZVsVyd0Ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JuUk0ZGFdD3p9BmTLZ32mnd0.jpg?f=user_large
Dus nadat ik de feature "Automatische reservekopieën" had uitgezet en ik die image met sudo had gewist lukte alles opeens.
Ik zit nu op 12.1 met 84GB vrije ruimte en Safari en Mail zijn nog niet gestopt.
Nu nog de simulators en dergelijke van xcode weer werkend maken... ;)
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Vmu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Jawel hoor. Alles wat ik belangrijk vind staat in een map van Synology Drive en dus ook op mijn nas die weer snapshots maakt en backupt naar een offsite nas.
Dia snapshots verwijderen in disk utility ging niet wegens in gebruik. Nadat ik de snapshots in time machine had uitgezet en hij bleef weigeren was mijn geduld op en dan gaat het sneller via terminal.

[ Voor 17% gewijzigd door Vmu op 17-12-2021 11:11 ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 27-06 22:08

woutur

Klauwtjes uit!

Time machine maakt helaas nog steeds geen back-up maar mijn USB SSD. Ik heb het ding weer eens geformatteerd en dit keer ipv HFS+ in APFS. Compleet nieuwe backup maar helaas geen bingo (blijft hangen op 'eerste backup voltooien'). Naar smb op mijn Linux server gaat echter wel goed.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
verkeerd topic gepost, hier proberen :)

Ik zoek een safari plugin die overal EU cookie vraag met ja beantwoorden. Chrome etc hebben I don't care about cookies maar ik zoek mij rot voor een safari Macos versie? Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:57:
verkeerd topic gepost, hier proberen :)

Ik zoek een safari plugin die overal EU cookie vraag met ja beantwoorden. Chrome etc hebben I don't care about cookies maar ik zoek mij rot voor een safari Macos versie? Iemand een gouden tip?
Die is zeker welkom, om gek van te worden.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.