[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:49
Greatsword schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:23:
Inmiddels een paar keer M1 Pro Mac’s gewist met de nieuwe functie en het is echt 1 van de beste functies in jaren wat mij betreft.

Geen clean installs meer nodig bij verkoop/retour.

https://support.apple.com/en-us/HT212749
Dit is wel erg handig, ook voor clean re-install. Scheelt een hoop gedoe. Ik vond het al prettig dat je al geen bootdisk nodig hebt met een OS installatie. Nu is het zelfs nog simpeler.

Wat ik wel ergens jammer vind is dat ik steed minder meer snap van wat mijn computer nou eigenlijk doet en dat een stuk keuzevrijheid en invloed ook verdwijnt. Bij een IBM clone computer klik je een usb stick er in bij opstarten en je kunt installeren wat je maar wil. Zelfs live USB's draaien. Zo had ik vroeger een stick met een heel palet aan (op linux draaiende) programmaatjes voor vernietigen van data, Ram enNHDD diagnostiek tot aan paar reguliere Linux distro's. Kwestie van bij opstarten er in klikken en dat is alles.
Ik ben heel tevreden met mijn MacBook, maar dat is wel een stukje waarvan ik het jammer vind dat het bij een Mac zo'n gedoe moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-06 09:04
Voor diegene met een macbook en een 4K extern scherm. Op welke display settings draaien jullie op dit moment ? Ik heb net een Dell U2720Q aangeschaft met volgende settings. Lijkt dit ok of draaien jullie andere settings voor een Mb icm een 4 display ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXAQreobzQGbFpLBYklLsO-RdVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jos8uJ8DOLgwFULyIFbxck9S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:24

RnB

@Rebbelx Wat is de reden dat je dit vraagt?

Als het er goed uitziet voor jou, is het prima toch. :)
Dit onderwerp is overigens al een paar keer voorgekomen, er zijn mede Tweakers die de "Default for Display" preferen en andere mede Tweakers die liever een Scaled resolutie gebruiken.

Ik gebruik zelf overigens ook de Looks like 2560x1440 resolutie op mijn U2720Q en vindt het fantastisch. Lekker veel werkruimte wat nog leesbaar is op deze grootte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:05
Ik denk dat het aan persoonlijke wens en ook een beetje aan het formaat van je scherm hangt. Ik heb bv een M1 Mini aan een 27" 1440p scherm hangen, gewoon op de "Default for display"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Is dit scherm bij jullie trouwens ook Blanco?

Heb het op meerdere Mac's met Monterey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCAw-jqTfC8gxRjgFC_xPGc4SgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKkyurA7Lc2hI2bG01r3q6lM.png?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:17
Greatsword schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:05:

[Afbeelding]
MacBook Pro M1 geeft gewoon alle informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Marco schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:08:
[...]

MacBook Pro M1 geeft gewoon alle informatie.
Uhmm, apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoF
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-02 17:16
Je moet eens iCloud privé doorgifte uitzetten. Dat loste het bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

NicoF schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:27:
Je moet eens iCloud privé doorgifte uitzetten. Dat loste het bij mij op.
Staat hier niet eens aan, als ik inlog op https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/ staat alles wel gewoon goed en op groen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJGeZr0FUFP_q8htkR73yv6yX88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkTnZYvPMbvI7DFf1AelDRjL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoF
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-02 17:16
Greatsword schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:34:
[...]

Staat hier niet eens aan, als ik inlog op https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/ staat alles wel gewoon goed en op groen :?

[Afbeelding]
Heel vreemd. Ik had hier de eerste drie dagen last van. Nu staat deze netjes gevuld inclusief AppleCare+

• Smulderke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:05
Davevw schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:25:
Goedemorgen,

Vorige week woensdag heb ik OS Monterey gedownload op mijn MacBook Pro (2020). sinds afgelopen vrijdag kan ik in een aantal bestanden geen regels of rijen meer invoegen in Excel.
ik krijg onderstaande melding.
[Afbeelding]

wie kan mij helpen?!
Groet,
Dave

Aanvulling, mijn Mac opslag heeft ruimte genoeg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had een vergelijkbaar probleem met excel. Dit is deze week opgelost met een update van excel in de app store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 15:22

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb iets vreemds. Ik heb bij mijn gebruiker een login programma toegevoegd: Shuttle. Dit is een tooltje dat boven in de bar draait waarmee ik gemakkelijk naar servers kan connecten via SSH. Deze tool verdwijnt elke keer weer uit mijn startup programma's. Meer mensen last van deze 'bug' ? Ik heb hem nu weer toegevoegd. Als ik reboot werkt het, maar na een tijdje is het programma er gewoon weer uit verwijderd.

Edit: Net getest met een ander programma erbij; Radiosilence. Deze blijft wel staan maar Shuttle wordt steeds verwijderd uit mijn login programma's. Vraag mij af wat hier aan de hand is.

[ Voor 18% gewijzigd door DAMAGE op 22-11-2021 03:12 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-06 21:27
DAMAGE schreef op maandag 22 november 2021 @ 01:27:
Ik heb iets vreemds. Ik heb bij mijn gebruiker een login programma toegevoegd: Shuttle. Dit is een tooltje dat boven in de bar draait waarmee ik gemakkelijk naar servers kan connecten via SSH. Deze tool verdwijnt elke keer weer uit mijn startup programma's. Meer mensen last van deze 'bug' ? Ik heb hem nu weer toegevoegd. Als ik reboot werkt het, maar na een tijdje is het programma er gewoon weer uit verwijderd.

Edit: Net getest met een ander programma erbij; Radiosilence. Deze blijft wel staan maar Shuttle wordt steeds verwijderd uit mijn login programma's. Vraag mij af wat hier aan de hand is.
Aan de github pagina te zien heeft deze al een tijdje geen updates gehad. Maar bij de forks wel 1 die geupdate is voor M1. https://github.com/chowhwei/shuttle
Weet niet of het werkt, niet getest! Maar wel cool tooltje moet ik zeggen, ga er vanmiddag ook even mee aan de slag.

[ Voor 6% gewijzigd door moonlander op 22-11-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@moonlander ja die versie die draai ik al. Tooltje zelf draait prima. Het is echt puur de start up programma's die je kunt instellen bij users & groups dat steeds weg valt. Heel irritant is het.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Gebruiken jullie de Terminal welke standaard shipped wordt met MacOs of gebruiken jullie bv iTerm/iTerm2 ? Ik zou graag de standaard Terminal gebruiken maar had deze graag wat meer gepimped zodat deze toch wat meer functionaliteit, duidelijkheid en kleur heeft. Echter vind ik niet bepaald goede tutorials online om je Terminal gewoon wat beter te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
iTerm2 ftw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 15:07
Rebbelx schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:05:
Gebruiken jullie de Terminal welke standaard shipped wordt met MacOs of gebruiken jullie bv iTerm/iTerm2 ? Ik zou graag de standaard Terminal gebruiken maar had deze graag wat meer gepimped zodat deze toch wat meer functionaliteit, duidelijkheid en kleur heeft. Echter vind ik niet bepaald goede tutorials online om je Terminal gewoon wat beter te maken
Ik gebruik de ingebouwde Terminal dagelijks. Ik gebruik hem altijd wel met 'profiel pro' en werk met tabladen ipv losse vensters. Als ik een nieuwe terminal open gaat dat allemaal vanzelf.
Voor mij tot nu toe perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-06 21:27
Ik gebruik ook de gewone Terminal met als thema "Solarized Dark ansi". Ik heb wel wat aanpassingen gedaan via .zshrc
Zo laat ik de git branch zien, en current path de laatste 2 folders zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
cd /Volumes/Dev/docker-vhosts

# Load version control information
autoload -Uz vcs_info
precmd() { vcs_info }

# Format the vcs_info_msg_0_ variable
zstyle ':vcs_info:git:*' formats '(%b) '

# Set up the prompt (with git branch name)
setopt PROMPT_SUBST
PS1='${PWD#"${PWD%/*/*}/"} {green}${vcs_info_msg_0_} \$ '
export PS1='%B%F{cyan}${PWD#"${PWD%/*/*}/"} %F{green}${vcs_info_msg_0_}%{$reset_color%}\$ %f%b'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Gebruiken jullie de Terminal welke standaard shipped wordt met MacOs of gebruiken jullie bv iTerm/iTerm2 ?
Ik gebruik de build in, met ik vermoed wat extensions (vanuit Homebrew) er in.
Voor wat ik er mee doe volstaat die prima. Ik ben geen zware CLI gebruiker.

Onder Linux (op mijn Raspberry) heb ik Quake en Terminator. Maar meestal gebruik ook daar via SSH de macOS terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29

[Afbeelding]
Ja, dat heb ik ook op mijn M1 Max MacBook Pro.
NicoF schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:17:
Heel vreemd. Ik had hier de eerste drie dagen last van. Nu staat deze netjes gevuld inclusief AppleCare+
Misschien is er gewoon iets nog niet bijgewerkt in de systemen van Apple, en duurt dat een paar dagen. Ik heb mijn MacBook Pro sinds vrijdagmiddag (19 november) en zie nu nog een leeg schermpje.

Op mijn Mac mini M1, waar ook macOS Monterey 12.0.1 op staat, is het scherm wel gewoon gevuld.

[ Voor 35% gewijzigd door jj71 op 23-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:29

amphora

Websites & Fotografie

Hier ook iTerm2 gebruiker...
moonlander schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:42:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
cd /Volumes/Dev/docker-vhosts

# Load version control information
autoload -Uz vcs_info
precmd() { vcs_info }

# Format the vcs_info_msg_0_ variable
zstyle ':vcs_info:git:*' formats '(%b) '

# Set up the prompt (with git branch name)
setopt PROMPT_SUBST
PS1='${PWD#"${PWD%/*/*}/"} {green}${vcs_info_msg_0_} \$ '
export PS1='%B%F{cyan}${PWD#"${PWD%/*/*}/"} %F{green}${vcs_info_msg_0_}%{$reset_color%}\$ %f%b'
Oh, heel fijn dit! Dank...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:49

Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Greatsword Hier niet leeg :)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb dat Privedoorgifte maar even uitgezet, het heeft echt een behoorlijke impact op de surf ervaring.

Websites die niet goed laden, zoekopdrachten werken niet zo goed etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bwjOpqKtzbPvsi1PcNv4EhgrF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EmMayTpCwO16T464EVr9dGyJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 21:15
Greatsword schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:08:
Ik heb dat Privedoorgifte maar even uitgezet, het heeft echt een behoorlijke impact op de surf ervaring.

Ik heb het ook uit staan net als op de iOS-devices, maar alleen op mijn eigen wifi-netwerk. (je kunt het per wifi-netwerk in- of uitschakelen). Mijn surfervaringen zijn op zich ok, maar het systeem omzeilt de addblock-DNS in onze router waardoor alle adds weer terug komen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Misschien een domme vraag maar kan je op macos gewoon een capture (screenshot) van een deel van je scherm en dit vervolgens gewoon pasten in een ander programma ? Op windows kan je gewoon via de screenshot een selectie doen, dit wordt dan in memory opgeslagen en je kan dit dan meteen pasten in ander programma zonder dat je via een ander programma eerst wordt opgeleid

EDIT: Nevermind al gevonden :-D

[ Voor 4% gewijzigd door Rebbelx op 26-11-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:36

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Rebbelx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:29:
Misschien een domme vraag maar kan je op macos gewoon een capture (screenshot) van een deel van je scherm en dit vervolgens gewoon pasten in een ander programma ? Op windows kan je gewoon via de screenshot een selectie doen, dit wordt dan in memory opgeslagen en je kan dit dan meteen pasten in ander programma zonder dat je via een ander programma eerst wordt opgeleid

Command + Control + Shift + 4

[Edit]
Oef, een minuut te laat.

[ Voor 3% gewijzigd door Spike_wolf op 26-11-2021 08:33 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
Rebbelx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:29:

Veel te laat.. maar toch: ik gebruik de (ingebouwde MacOS) app Schermafbeelding hiervoor. Echt super handig, kan je kiezen of je naar klembord, bureaublad of ergens anders heen wilt kopiëren, hele scherm, venster, deel van het scherm, 1 afbeelding of een scherm opname. Werkt echt top!
Doe je gewoon via CMD-Spatie en dan Schermafbeelding zoeken. Gaat heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-06 21:40
ChrisM schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:58:
[...]

Veel te laat.. maar toch: ik gebruik de (ingebouwde MacOS) app Schermafbeelding hiervoor. Echt super handig, kan je kiezen of je naar klembord, bureaublad of ergens anders heen wilt kopiëren, hele scherm, venster, deel van het scherm, 1 afbeelding of een scherm opname. Werkt echt top!
Doe je gewoon via CMD-Spatie en dan Schermafbeelding zoeken. Gaat heel snel.
Kan ook heel makkelijk met shift-command-3 (hele scherm) of shift-command-4 (deel van het scherm) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:40
Greatsword schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:08:

[Afbeelding]
Ja, dat toont toch wel aan hoe het tracken en profileren van mensen heel diep ingebakken is in het internet. Dat wanneer je aangeeft niet gevolgd te willen worden, de deur van websites voor je worden dichtgegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De screenshot mogelijkheid heb ik al jaren geleden gekoppeld aan een trackpad gesture (3 Finger Click) met BetterTouchTool.

Ook de default locatie van waar de screenshots komen te staan pas ik altijd aan naar een custom folder. (Ideaal voor backup/synchronisatie doeleinden).
  • Type the following command, followed by a space:
  • defaults write com.apple.screencapture location
  • Drag the folder you want to save to into the Terminal command box
  • Press Enter on your keyboard.
  • killall SystemUIServer
https://www.hellotech.com...eenshots-are-saved-on-mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Greatsword schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:10:
De screenshot mogelijkheid heb ik al jaren geleden gekoppeld aan een trackpad gesture (3 Finger Click) met BetterTouchTool.

Ook de default locatie van waar de screenshots komen te staan pas ik altijd aan naar een custom folder. (Ideaal voor backup/synchronisatie doeleinden).
  • Type the following command, followed by a space:
  • defaults write com.apple.screencapture location
  • Drag the folder you want to save to into the Terminal command box
  • Press Enter on your keyboard.
  • killall SystemUIServer
https://www.hellotech.com...eenshots-are-saved-on-mac
Je kunt het ook op de volgende manier doen (Sinds Big Sur)
Shift-Command-5 gebruiken om de screen capture app te openen. Nu onder Option menu kun je de locatie aanpassen. Volgens mij onthoud het systeem dan daarna dat dit de standaard locatie is voor een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Fred13 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:31:
[...]

Je kunt het ook op de volgende manier doen (Sinds Big Sur)
Shift-Command-5 gebruiken om de screen capture app te openen. Nu onder Option menu kun je de locatie aanpassen. Volgens mij onthoud het systeem dan daarna dat dit de standaard locatie is voor een screenshot.
Fijn als ze dat aangepast hebben. (Oude gewoontes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
En als je verder wil gaan: Cleanshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Deze app ken ik nog niet en lees dat het vooral is om screenshots te combineren op een canvas.

Combineren van screenshots deed ik vandaag mbv van de kleine screenshot afbeelding in een quicknote te slepen. Resultaat is ook een document/note met alle screenshots netjes in. Ook heb je natuurlijk de mogelijkheid om commentaar toe te voegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor een basic screenshot volstaat de Mac maar 9 van de 10x gebruik ik Snagit

Hij kan ook automatisch scrollen op webpagina's er zit een kleine editor in waarbij ik vooral de "blur" tool vaak gebruik.

Zal eens even kijken wat Cleanshot allemaal kan ;)
Update: Damn, dat ziet er echt goed uit! Zou hier zomaar Snagit kunnen vervangen.

Laten we dit soort dingen en tools vooral bespreken in:

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 26-11-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:54

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik heb sinds kort geupgrade naar Monterey op mijn M1 Macbook Pro, Ik heb een CalDigit docking station (die van apple webshop) en een CR49" van Samsung, maar sinds ik geupgrade heb en mijn scherm in slaapstand gaat springt de verversing bij instellingen elke keer naar "Variabele 48-120 Hertz" waardoor hij scherm irritant gaat flikkeren. Nu moet ik elke keer naar Instellingen gaan hem handmatig op 120 hertz zetten en dan is het opgelost. En dit nu 20-30x per dag voor 2 weken lang. Weet iemand hoe ik dit echt geforceerd kan instellen?

Daarnaast heb ik NOG steeds problemen met de M1 i.c.m. mijn CR49. Ik krijg een schermbeveiliging animatie na 5 minuten. Enkele ogenblikken later gaat het scherm op zwart. Als ik mijn laptop dichtgeklap heb (zoals ik het meestal gebruik) en dan op mijn externe toetsenbord op 1 knop ram gebeurd er niks. Dan moet ik eerst de laptop openklappen, met touchid unlocken, de usb-c/thunderbolt kabel eruit doen, paar sec wachten, hem weer erin doen, paar sec wachten totdat ik weer beeld heb op mijn 49" en dan kan ik de laptop weer dichtklappen en meestal werkt het scherm dan weer. Dit doe ik nu al 1 jaar lang meerdere keren per week. Iemand hier ervaring of een oplossing voor?

Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
@Dw1-nl het eerste kan je misschien automatiseren? Als je het met een script kan doen, en meestal kan dat met instellingen, dan in je er ook een shortcut van maken. Ik weet niet of een shortcut automatisch kan draaien bij wake from sleep, maar met Keyboard Maestro kan dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HyperTrophy schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:12:
probeer hier te updaten naar Monterey, maar na reboot is er niks nieuws gebeurd, enig idee voor troubleshooting? dus download gaat prima, update starten gaat goed, dan wordt er om herstart gevraagd, dan zie ik vervolgens wel een appel met laadscherm, maar vervolgens kan in normaal inloggen op mn huidige macOS versie 11,6,1
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb een alfa-numeriek toetsenbord bij mijn iMac en het numpad gedeeld is best irritant opgesteld. (met F16-F19 die niets doen) maar vooral de . , toets onderin.
In Numbers resulteert deze knop in een . terwijl ik graag een , wil hebben. Iemand een idee hoe ik dit instel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
Karabiner kan dat voor je regelen. Kan de die F.. knoppen ook meteen een functie geven.

[ Voor 23% gewijzigd door m_a_rnix op 29-11-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

m_a_rnix schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:42:
Karabiner kan dat voor je regelen. Kan de die F.. knoppen ook meteen een functie geven.
Thanks. Ik ben er al mee aan het prutsen. Weet je toevallig ook of je bijvoorbeeld F19 kunt koppelen aan het switchen van profielen in de Karabiner app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
m_a_rnix schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:42:
Dat kan ook gewoon in 'Instellingen > toetsenbord'. Daar heb je geen aparte tool voor nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
iAR schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:14:
[...]

Thanks. Ik ben er al mee aan het prutsen. Weet je toevallig ook of je bijvoorbeeld F19 kunt koppelen aan het switchen van profielen in de Karabiner app?
Dat zegt @Tux3.14 hierboven. Idd makkelijker. Je moet dan de 'shortcuts' tab hebben, weet niet hoe die in het NL heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

m_a_rnix schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:55:
Dat zegt @Tux3.14 hierboven. Idd makkelijker. Je moet dan de 'shortcuts' tab hebben, weet niet hoe die in het NL heet.
Toetscombinaties.
Maar dan nog, het wisselen van profielen in de karabiner app zie ik niet 123 voor me...

@Tux3.14 dat kreeg ik met de . en , niet voor elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Krijgen jullie het voor elkaar om Live Tekst te selecteren uit een foto?

Zie voorbeeld in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
@Greatsword

Ja, ik heb net geprobeerd met een foto waar 15 op stond (iPhone phone) en daarna gekopieerd in een document. 15 kwam netjes tevoorschijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOaw-A0wqMKj6QtoJ_I0FdrUC1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fm1T9NTfOXHrN7MLeBQtEJQQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Fred13 op 02-12-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
Greatsword schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:48:
Krijgen jullie het voor elkaar om Live Tekst te selecteren uit een foto?

Zie voorbeeld in Safari.
Ja. Lukt het bij jou niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pierre_nr1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:01:
[...]

Ja. Lukt het bij jou niet dan?
Ah, blijkbaar moet je het aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyVRVpUMA6q7SJ0q4YhUf8jbnwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUmZF9xDslZZiOpwvFASmuuU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW7saZur04ovIPY38LlkR0loyAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0omHUBM5FwNk8LWGUkBTYhJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nog meer functies die je wellicht gemist hebt.

macOS Monterey: 40 Tips, Tricks, and Features You Might Have Missed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Een vraag voor de mensen met 2 Macs:

Hoe goed werkt AirPlay Mac naar Mac? En kan iemand testen hoe goed dit werkt met een kabel ertussen?

Als dit goed werkt is een oude 5K iMac misschien de beste externe monitor die je kan kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toevallig van het weekend even mee gespeeld en geen gekke dingen kunnen ontdekken. Was wel geneigd om op de 2de Mac dan het muis en toetsenbord te gebruiken maar dat werkt niet.

Let op dat het officieel alleen met vrij recente modellen werkt. Als je een iMac wilt gebruiken moet het dus eigenlijk een 2019 model zijn of nieuwer.

Compatible Mac models

First of all, if you want to use AirPlay to Mac, you’ll need to have a compatible Mac. Not every Mac that can run macOS Monterey supports the new feature, so check the list below to see if your Mac can be used as an AirPlay server:

2018 MacBook Pro and later
2018 MacBook Air and later
2019 iMac and later
2017 iMac Pro
2019 Mac Pro
2020 Mac mini

AirPlay was officially introduced years ago with iOS 4. However, only the devices listed below can transmit content in higher qualities and resolutions:

iPhone 7 and later
iPad Pro (2nd gen) and later
iPad Air (3rd gen) and later
iPad (6th gen) and later
iPad mini (5th gen) and later

Check ook even de post van @Rivanov voor de workaround op oudere modellen.

Rivanov in "[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 66% gewijzigd door Greatsword op 03-12-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Ik snap dat er een en ander geïnstalleerd moet worden, maar ben vooral benieuwd of dit bruikbaar is als externe monitor en wat voor kabels jullie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

m_a_rnix schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:14:
[...]

Ik snap dat er een en ander geïnstalleerd moet worden, maar ben vooral benieuwd of dit bruikbaar is als externe monitor en wat voor kabels jullie gebruiken.
Ja het is mogelijk, maar zal per use case anders zijn.

Qua kabels zie onderstaande (reeds ge-timestamped voor je ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 03-12-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Kan me iemand vertellen hoe het komt dat dag per dag mijn harde schijf ruimte lijkt te verminderen ondanks het feit dat ik hier helemaal niks op installeer ? Sinds vorige week maandag bv ben ik een 7 - 8GB vrije ruimte naar beneden gegaan, terwijl ik dus echt niks extra geinstalled heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Rebbelx schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:19:
Kan me iemand vertellen hoe het komt dat dag per dag mijn harde schijf ruimte lijkt te verminderen ondanks het feit dat ik hier helemaal niks op installeer ? Sinds vorige week maandag bv ben ik een 7 - 8GB vrije ruimte naar beneden gegaan, terwijl ik dus echt niks extra geinstalled heb...
Cache van je browser en andere tools? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
- Snapshots voor Time Machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

In aanvulling op het advies van @Tux3.14 en @m_a_rnix zou ik zeggen gebruik ook eens een tool als DaisyDisk

Dan kan je gemakkelijk zoeken waar de opslagruimte precies naar toe gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCN3M-rpN5VlJgiUBp6RJsLcmSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JO0FFolbGwqd9vXVLr1XsXMp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:14

4POX

Everybody is wired

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw244mzkC5YftawUaenIbfIeGFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HdKqnr3OXhLOHWVIE3x2A6cX.png?f=fotoalbum_large

Sinds Monterey kan je de snapshots bekijken in disk utillity.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
4POX schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:28:
[Afbeelding]

Sinds Monterey kan je de snapshots bekijken in disk utillity.
Top bedankt! Ook aan alle andere... Nu...Is mijn volgende vraag. Wat gebeurd hiermee... Is dit diskspace die op een bepaald moment opnieuw wordt vrijgegeven of hoe wordt dit precies gemanaged ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Rebbelx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:52:
[...]

Top bedankt! Ook aan alle andere... Nu...Is mijn volgende vraag. Wat gebeurd hiermee... Is dit diskspace die op een bepaald moment opnieuw wordt vrijgegeven of hoe wordt dit precies gemanaged ?
Dit wordt gemanaged. Als je die ruimte nodig hebt worden er snapshots verwijderd. Volgens mij ook als je Time Machine-backup wordt gemaakt (die maak je toch wel he).

Heb je nu te weinig ruimte of is het meer uit interesse dat je het in de gaten houdt? Het is hetzelfde als met RAM, daar neemt MacOS ook ruim van, totdat je het ergens anders echt voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Rebbelx schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:52:
Sinds APFS is de beschikbare ruimte een grote puinhoop. Ook al lijkt het alsof je 100GB vrij hebt, een bestand van 90 GB kan ik dan niet kopiëren.
Ik zie overigens de snapshots ook niet in Disk Utility terug. Of is dat alleen op een MacBook?

Overigens moet ik zeggen Monteray is zo waar nog irritanter dan Big Sur, een kleine greep:
1. Ik kan in Spotlight niet meer zoeken op de Engelse namen van apps. Ik moet dus elke keer nadenken dat het "Schijfhulp..." is in plaats van "Disk...". Hetzelfde geld voor iOS overigens.
2. Hoewel ik in mijn e-mail berichten heb verwijderd, blijft Spotlight ze weergeven als bijlagen in Mail.
3. Je kunt alle apps in Shortcuts side by side zetten behalve: Finder #wtf
4. Foto's begint soms random alle gezichten weer te indexeren, en dan ben ik natuurlijk alle handmatig gecorrigeerde gezichten wéér kwijt. Het zijn er ruim 2.000 nu (want ik heb ze een keyword gegeven om dit eens bij te houden).
5. Finder is tergend traag op smb shares (naar mijn NAS). Content wordt niet geüpdatet (pas als je een folder opnieuw opent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
m_a_rnix schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:00:
[...]

Dit wordt gemanaged. Als je die ruimte nodig hebt worden er snapshots verwijderd. Volgens mij ook als je Time Machine-backup wordt gemaakt (die maak je toch wel he).

Heb je nu te weinig ruimte of is het meer uit interesse dat je het in de gaten houdt? Het is hetzelfde als met RAM, daar neemt MacOS ook ruim van, totdat je het ergens anders echt voor nodig hebt.
Ja uiteraard neem ik backups met TImeMachine... Was puur uit interesse... Mijn oog viel er op de laatste dagen dat dit elke dag aan het zakken was..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebbelx
iAR schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:02:
[...]

Sinds APFS is de beschikbare ruimte een grote puinhoop. Ook al lijkt het alsof je 100GB vrij hebt, een bestand van 90 GB kan ik dan niet kopiëren.
Ik zie overigens de snapshots ook niet in Disk Utility terug. Of is dat alleen op een MacBook?

Overigens moet ik zeggen Monteray is zo waar nog irritanter dan Big Sur, een kleine greep:
1. Ik kan in Spotlight niet meer zoeken op de Engelse namen van apps. Ik moet dus elke keer nadenken dat het "Schijfhulp..." is in plaats van "Disk...". Hetzelfde geld voor iOS overigens.
2. Hoewel ik in mijn e-mail berichten heb verwijderd, blijft Spotlight ze weergeven als bijlagen in Mail.
3. Je kunt alle apps in Shortcuts side by side zetten behalve: Finder #wtf
4. Foto's begint soms random alle gezichten weer te indexeren, en dan ben ik natuurlijk alle handmatig gecorrigeerde gezichten wéér kwijt. Het zijn er ruim 2.000 nu (want ik heb ze een keyword gegeven om dit eens bij te houden).
5. Finder is tergend traag op smb shares (naar mijn NAS). Content wordt niet geüpdatet (pas als je een folder opnieuw opent).
Normaal kan je snapshots terugvinden in Disk Utility door de correcte disk / partitie te selecteren... Wsl deze met Data en vervolgens in Menu View > en optie selecteren voor Snapshots weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Laatst online: 30-06 13:32

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik heb op een nieuwe Macbook Pro M1 16" met een clean install van Montery dat videos op Twitter in Safari niet laden (eerste frame blijft staan terwijl de progress bar doorloopt), of heel hakkelig. Kan er eigenlijk niets over vinden op Google, hier of reddit ofzo. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Private Relay aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Greatsword schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:10:
[...]
...Live text ...

Ah, blijkbaar moet je het aanzetten.
Ja, alleen is het jammer, zoals de melding op je tweede screenshot al aangeeft, dat het alleen maar werkt met bepaalde talen, en dus niet in het Nederlands (daarom staat het op een NL-versie van macOS ook standaard uit). Helaas worden wij dus hier enigszins "gescrewed"...

Dit heb ik ook al gemerkt op mijn iPad Pro. Ik had gedacht met de Apple Pencil geschreven tekst om te kunnen zetten naar tekst. Net als tekst herkennen in foto's moet je handschrift-naar-tekst expliciet aanzetten en dan krijg je dezelfde melding dat het alleen met bepaalde talen werkt.

En in het Nederlands schrijven en dan proberen om te zetten naar tekst werkt dus totaal niet, hij probeert het te interpreteren als Engels.... |:( Dus die hele functie is nauwelijks bruikbaar.

Ik hoop dat Apple ooit nog eens de moeite gaat nemen om Nederlands te ondersteunen...

[ Voor 4% gewijzigd door jj71 op 07-12-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 17:15

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

iAR schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:02:

Bij mij komt hij met wel met 'Schijfhulpprogramma' als resultaat als in 'Disk..' invul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 27-06 15:23

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

jj71 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:07:
[...]

Ja, alleen is het jammer, zoals de melding op je tweede screenshot al aangeeft, dat het alleen maar werkt met bepaalde talen, en dus niet in het Nederlands (daarom staat het op een NL-versie van macOS ook standaard uit). Helaas worden wij dus hier enigszins "gescrewed"...

Dit heb ik ook al gemerkt op mijn iPad Pro. Ik had gedacht met de Apple Pencil geschreven tekst om te kunnen zetten naar tekst. Net als tekst herkennen in foto's moet je handschrift-naar-tekst expliciet aanzetten en dan krijg je dezelfde melding dat het alleen met bepaalde talen werkt.

En in het Nederlands schrijven en dan proberen om te zetten naar tekst werkt dus totaal niet, hij probeert het te interpreteren als Engels.... |:( Dus die hele functie is nauwelijks bruikbaar.

Ik hoop dat Apple ooit nog eens de moeite gaat nemen om Nederlands te ondersteunen...
En toch werkt het desondanks verrassend goed met Nederlandse tekst. Ik heb dit getest met een screenshot uit whatsapp of een website, en met wat foto's van een boek (kaft en inhoud). Je kunt vrijwel altijd de teksten selecteren.

Onlangs nog een foto van een 'instructiebord' gemaakt langs de golfbaan. Ook die tekst laat zich gewoon selecteren.

Met handschrift heb ik geen ervaring. Laatst wel een foto gemaakt van een vintage reclamebord in het engels, met soort van handschrift tekst. Dat werd ook gewoon herkend.

[ Voor 10% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 07-12-2021 14:27 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ook heel prettig voor apps en websites die hun best doen door het moeilijk te maken tekst te kopiëren, of er niet bij nadenken dat het fijn kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Laatst online: 30-06 13:32

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Nee.. het lijkt ook geen netwerk-issue, want alles laadt verder bloedjesnel. Het lijkt een issue met die player...

Edit: Met installeren van de laatste Montery update is het verholpen :*)

[ Voor 13% gewijzigd door R4NCOR op 07-12-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

kaassouffle schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:22:
Bij mij komt hij met wel met 'Schijfhulpprogramma' als resultaat als in 'Disk..' invul
Als ik het 4x heb gedaan bij mij ook. Duurt wel 3 seconden voordat het zoekresultaat verschijnt… heul traag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 23:42

Quakie

quakelen

@iAR misschien kan je kijken of je spotlight opnieuw kan laten indexeren?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
jj71 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:07:
Ik zou het geweldig vinden wanneer dat vlekkeloos en zonder fouten gaat werken, zonder ook dat je je handschrift moet aanpassen.
Ik zie daar wel potentie in dat het toetsenbord niet meer nodig is voor een iPad. Dan heb je qua formaat echt een groot voordeel tov een laptop te pakken. (En voor het lange serieuze typen wil je een 'echt' toetsenbord gebruiken). Zou ook mooie uitkomst zijn voor maken van aantekeningen (met hand schrijven lijkt beter te zijn om dingen te leren/onthouden).

Wat ik ook wel leuk zou vinden trouwens, is als Apple een (goed werkende!) 'analoge' pen maakt die onthoud wat je schrijft en naar bijvoorbeeld je Mac of iPhone door stuurt op een goede manier.
Er bestaan wel van dat soort pennen van andere bedrijven. Weet alleen niet of het resultaat ergens op lijkt.
Ik vind het best oké werken. Ik gebruik het soms op mijn iPhone als ik wat wil opzoeken en ik niet de tekst kan selecteren. Heb ook wel eens dat met foto's gedaan.
Het is niet perfect, maar mijn ervaring met OCR scannen op professionele scan apparaten is dat het ook niet zonder fouten is. Wat dat betreft ben ik best onder de indruk voor iets wat geen Nederlands nog ondersteunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
honey schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:49:
Wow, is het echt zo dat een heleboel applicaties niet beschikbaar zijn voor MacOS?

Spotify
Netflix
Disney+

… ik ga nu eerst slapen, maar twijfel of ik dit apparaat wel wil houden begint nu toch wel te komen. Dit zijn toch geen exotische apps?
@honey Heb het maar even in het macOS Monterrey topic gepost.

Dit is een behoorlijk kortzichtige kijk hierop.
  1. macOS apparaten zijn in de basis geen consumptie apparaten maar productiviteitsapparaten, dat is mede waarom je er volgens Apple's visie ook geen touchscreen in terug vindt
  2. Waarom zou je een app nodig hebben voor iets wat je prima via Netflix.com of Disneyplus.com kan bekijken?
  3. Wat voegt een app volgens jou toe aan het via de browser bekijken? Behalve dat je een apart icoontje hebt om aan te klikken?
Zoals gezegd is Spotify er wel gewoon als app en Amazon heeft recentelijk een app gelanceerd voor Prime Video, maar die is nog bagger. Je kan de app niet groter dan iPad formaat maken, HDR en 4K worden niet ondersteund, kortom: de browser is nog steeds je beste vriend.

Als je écht heel graag een apart icoontje wilt hebben om aan te klikken, zijn er naar mijn weten 2 opties:
  1. Fluid App: hiermee kan je elke website in een Mac app 'veranderen' en dus Netflix en Disney+ als 'app' laten gedragen. Ik zet bewust die aanhalingstekens neer, want de catch is dat hij eigenlijk gewoon een lightweight Safari WebKit view pakt en daar de gewenste website in laat zien. Je bent dus gewoon via de browser aan het werk, maar dan wel met een eigen icoontje.
  2. Microsoft Edge browser: Deze browser ondersteunt out-of-the-box de opties die Fluid App ook biedt, maar dan vanuit de browser zelf. Vanaf elke website kan je naar het menu toe ( ... ) -> Apps -> Install this site as an app. Dit doet vervolgens hetzelfde als Fluid: plaatst een icoon in het Launchpad en je kan hem zelf ook in je Dock zetten.
In de werking zit er geen verschil, behalve dat je op deze MS Edge manier ziet dat als Netflix (Edge app) de eerste app/website is die met MS Edge opent, dat je de browser zelf ook gestart ziet worden. Daar gaat Fluid App wat netter mee om. Houd daarnaast rekening ermee dat specifiek streamingdiensten niet elke kwaliteitsoptie in elke browser ondersteunen:Edit: Kleine aanpassing: ik zie net dat Fluid app niet bepaald meer up-to-date gehouden wordt en dus geen Apple Silicon native app is van zichzelf. Ik gebruik hem zelf al tijden niet meer, maar de changelogs die het voor het laatst hebben over Dark mode in macOS Mojave zegt wel genoeg.
Als alternatief heb ik Flotato gevonden, zojuist geprobeerd en die werkt. Sterker nog, de changelog benoemt het volgende:
35
* Flotato is now optimized for Apple Silicon (M1+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:07:
Fluid App: hiermee kan je elke website in een Mac app 'veranderen' en dus Netflix en Disney+ als 'app' laten gedragen. Ik zet bewust die aanhalingstekens neer, want de catch is dat hij eigenlijk gewoon een lightweight Safari WebKit view pakt en daar de gewenste website in laat zien. Je bent dus gewoon via de browser aan het werk, maar dan wel met een eigen icoontje.
Ik gebruik hem voor Instagram. Dat vind ik nog wel een toepassing, ik mis de Mac app en "Meta" is ook weer een bedrijf dat natuurlijk vertikt om toe te staan dat ik hun IOS app op de Mac draai.
Voor de rest niet zoveel gebruikt, omdat het inderdaad niet meer is dan een browser website in het jasje van een 'app'.

Wat ik me wel afvraag, hoe is Fluid met tracking, mall en spy ware? Ik ben toch wat voorzichtig met gratis apps die op het eerste gezicht niet zoveel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
PrimusIP schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:33:
[...]

Ik gebruik hem voor Instagram. Dat vind ik nog wel een toepassing, ik mis de Mac app en "Meta" is ook weer een bedrijf dat natuurlijk vertikt om toe te staan dat ik hun IOS app op de Mac draai.
Voor de rest niet zoveel gebruikt, omdat het inderdaad niet meer is dan een browser website in het jasje van een 'app'.

Wat ik me wel afvraag, hoe is Fluid met tracking, mall en spy ware? Ik ben toch wat voorzichtig met gratis apps die op het eerste gezicht niet zoveel doen.
Persoonlijk gebruik ik dit soort apps (eg Fluid) niet, als je een icon wil kun je ook de url uit de browser naar bijvoorbeeld de desktop slepen en de naam aanpassen. Erop dubbelklikken bent dan een browser window met de desbetreffende webpagina.
Misschien iets minder fancy maar werkt wel prima.
Of mis ik grote voordelen die ik nu niet zie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Fred13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:47:
[...]

Persoonlijk gebruik ik dit soort apps (eg Fluid) niet, als je een icon wil kun je ook de url uit de browser naar bijvoorbeeld de desktop slepen en de naam aanpassen. Erop dubbelklikken bent dan een browser window met de desbetreffende webpagina.
In mijn Instagram voorbeeld heb ik hem verscholen in Launchpad. Die wil volgens mij persé .app bestanden/containers.
Wat je verder kunt doen is instellen hoe hij de site weergeeft. Bijvoorbeeld als een webpagina op een mobile device en zonder adresbalk enzo.
Dingen die niet persé nodig zijn, maar wel helpen een illusie te geven van iets wat lijkt op een app.
De grap is, bepaalde echte apps die onder macOS werken zien er helaas ook ongeveer zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Fred13 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:47:
[...]

Niet zoveel. Het is ook helemaal niet fancy, maar soms is het handig of willen mensen gewoon een "app" in plaats van naar de browser gaan. Het grootste voordeel is dat je een dedicated icoon hebt waarvan het window net als elke app z'n grootte onthoudt voor de volgende keer. Dat is met een browser niet het geval. Dat is one-size-fits-all-sites tot je zelf gaat resizen.

Persoonlijk vind ik het alleen handig voor web apps als Twitter waar je dan makkelijk een kleine (mobiele) view van kan maken. Dat kan natuurlijk ook met de browser zelf, maar is iets omslachtiger dan zo'n Fluid/Flotato app die je via het Launchpad/Dock/Siri/Spotlight direct kan aanroepen én z'n vorige positie/formaat onthoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Voor Twitter gebruik ik de officiële macOS app. Al moet ik zeggen dat die verre van ideaal is. Maar dat vond ik ook van de iOS app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:33
Ben ik de enige die de macos naamgeving van versies maar niks vind? Ik vergeet al die versie namen. Vroeger met Snow-Leopard enz was het makkelijker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je de geografie van Californie kent is het waarschijnlijker makkelijker. (MacOS Veluwe en MacOS Vaalserberg zouden bvb. makkelijker te onthouden zijn voor Nederlanders). Wat ook niet helpt is dat met de versnelling naar jaarlijkse release, de versies ook minder onderscheidend zijn geworden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 19:08
Als het nou een beetje logische geografische namen zouden zijn .. El Cap ligt in Yosemite bijvoorbeeld, High Sierra niet ergens anders dan Sierra Nevada, terwijl de twee vervolgversies (Mojave / Catalina) wél weer verschillende plekken zijn, en laatstgenoemde samen met de twee recentste versies iets met water hebben, terwijl Monterey eigenlijk gewoon een plaats is ... Ik raak de draad ook wel een beetje kwijt ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DRvDijk op 10-12-2021 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
TweakerVincent schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:46:
Ben ik de enige die de macos naamgeving van versies maar niks vind? Ik vergeet al die versie namen. Vroeger met Snow-Leopard enz was het makkelijker
Ik maak me er niet druk om. Ik onthoud ze vooral aan het nummer. Net zoals met IOS waar geen naam voor de versies bestaat. Ik ben blij dat ze weer terug zijn door weer door te tellen. Vrij maf hoe ze bij 10 zijn gestopt en nu sinds vorig jaar weer zijn gaan doortellen. Geen logica in. Ik snap dat het een ding is tussen 9 en 10, wezenlijk een andere kernel. Ik zou zeggen, een ander OS. Het verklaart echter niet dat maffe doortellen. En tussen 10.x en 11 is niet het zelfde aan de hand. Nog steeds Unix(like), maar dan met ARM ondersteuning.

Moet ik zeggen, Microsoft is minstens zo bizar geweest met hun namen voor Windows, zo niet erger.

Overigens zou ik het wel leuk vinden als ze buiten de VS eens iets pikken voor de naam. Maar, maak me er niet druk om. Wie weet gaan ze wat sprongen maken met versies en het gelijk trekken met IOS en iPadOS. Kunnen ze een mooi verhaaltje aan plakken wat voor geweldig inventief ze zijn door bijvoorbeeld games naar de Mac te brengen of zo. Er is ook nooit een iPhone 9 geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:46:
De grote katten waren gewoon op :) Ze hadden alle bekende wel gehad.

Ik vind de naamgeving nu ook minder hoor. Had liever een andere diersoort gezien. Vooral bij El Capitan moest ik altijd denken aan een dronken Mexicaan in een verloederd kapiteinspak :')

Vandaag Monterey geinstalleerd op werk. Er is eindelijk een officiele versie van Cylance antivirus uit (Cylance Protect 3.0). Wel hebben sommige andere apps nog problemen zoals McAfee firewall (daar gebruiken we niet de antivirus van). Naja bedrijfssoftware is altijd een beetje geklooi.

Voor de rest merk ik weinig verschil eigenlijk met Big Sur. We mogen bij ons geen Apple diensten gebruiken zoals iCloud, alles moet via de Microsoft cloud. En ook de MS apps in plaats van die van Apple (Outlook ipv Mail / Calendar, Teams ipv Messages / Facetime, MS Edge ipv Safari, OneDrive ipv iCloud enz) dus vrijwel alle grote headline functies van Monterey zijn niet van toepassing, dat is wel jammer.

Maarja wij zijn ook een Microsoft shop, onze Macs zijn alleen voor developers en grafische designers bedoeld en zijn maar 0,5% van de userbase. Ik deed zelf het beheer van de Macs tot voor heel kort dus daarom heb ik er zelf nog twee >:)

PS: Het verbaast me wel dat die nieuwe tabs in de header nog worden aangeprezen door apple op hun site terwijl die allang terug zijn gerold :? We mogen trouwens wel Safari gebruiken al is Edge de "ondersteunde" browser. Maar omdat er geen uBlock Origin voor is, doe ik er niet veel mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.apple.com/v/macos/monterey/d/images/overview/safari_streamlined__c4ptqnb6dz0i_small.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 10-12-2021 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Er viel me zojuist wat op: de RSSI van Bluetooth-verbindingen is zowel in systeeminformatie, als in het Bluetooth-menu niet meer terug te vinden. Bij Big Sur was dit er nog wel.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat dit soort nuttige informatie verdwijnt bij de overgang naar een nieuwere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Commendatore schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:56:
Er viel me zojuist wat op: de RSSI van Bluetooth-verbindingen is zowel in systeeminformatie, als in het Bluetooth-menu niet meer terug te vinden. Bij Big Sur was dit er nog wel.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat dit soort nuttige informatie verdwijnt bij de overgang naar een nieuwere versie.
Combineer de Option-toets met je muisklik op het Bluetooth icon :)

(De Option-toets doet trouwens van alles leuks in combinatie met de menu's)

[ Voor 7% gewijzigd door RoRoNL op 10-12-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Dat is precies wat ik deed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
GekkePrutser schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 01:50:
De grote katten waren gewoon op :) Ze hadden alle bekende wel gehad.

Ik vind de naamgeving nu ook minder hoor. Had liever een andere diersoort gezien. Vooral bij El Capitan moest ik altijd denken aan een dronken Mexicaan in een verloederd kapiteinspak :')
:+ _/-\o_

Er zijn 38 soorten katten dus als ze hadden gewild hadden ze het nog een tijd lang bij katten kunnen houden. Maar dan krijg je wel steeds obscuurdere namen: macOS Lynx, macOS Caracal, macOS Sand Cat, ...
GekkePrutser schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 01:50:
PS: Het verbaast me wel dat die nieuwe tabs in de header nog worden aangeprezen door apple op hun site terwijl die allang terug zijn gerold :?
Voor zover ik weet bestaat die optie nog steeds in de nieuwe Safari, maar staat het niet standaard aan.

Dat zit hier: Safari > Voorkeuren > Tabbladen > Compact

[ Voor 23% gewijzigd door jj71 op 10-12-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
MacOS Sand Cat :D

Wordt nog mooier als ze dan ook zo'n beest in het logo verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
12.1 is uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier nog een overzicht van wat er allemaal precies in zit.

https://www.macrumors.com...ases-macos-monterey-12-1/

Helaas geen Universal Control, dus dat wordt ergens volgend jaar denk :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Greatsword schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:40:
[...]

Enorm balen, dat is echt een feature waar ik het meeste naar uitkijk :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Greatsword schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:40:
[...]

Jup.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
jammer uitstel tot lente 2022….. :'(

[ Voor 79% gewijzigd door Fred13 op 13-12-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Nog steeds geen YouTube HDR in Safari?!

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Rivanov schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:20:
Nog steeds geen YouTube HDR in Safari?!
Heb ik ook niet. Jammer dat Safari nog geen HDR support heeft, maar met andere browsers werkt het wel. Mocht het een must zijn om het nu te gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 23:22
Redelijke newbie in macos land hier..

Op mijn mac mini 2020 de 12.1 zo binnengetrokken. Echter op mn macbook air 2020 krijg ik steeds de melding geen updates beschikbaar. Kwestie van afwachten? Safe mode starten geeft geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
roT- schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:31:
Redelijke newbie in macos land hier..

Op mijn mac mini 2020 de 12.1 zo binnengetrokken. Echter op mn macbook air 2020 krijg ik steeds de melding geen updates beschikbaar. Kwestie van afwachten? Safe mode starten geeft geen verbetering
De MacBook Air 2019 van mijn vrouw heeft 'm wel gekregen. Het wil echter wel is gebeuren dat alle Apple users enthousiast updates aan het binnenhalen zijn (want nieuwe features), dan geeft ie bij sommigen inderdaad aan dat er geen update is. De volgende dag is ie dan vaak wel beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tux3.14 schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:30:
[...]

Heb ik ook niet. Jammer dat Safari nog geen HDR support heeft, maar met andere browsers werkt het wel. Mocht het een must zijn om het nu te gaan gebruiken :)
Het heeft eerder wel gewerkt dus ben benieuwd waar het hem in zit aangezien ze juist aangeven dat het gefixt zou moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 13-12-2021 21:40 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.