[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Na een paar dagen het in gebruik te hebben moet ik zeggen dat ik enorm enthousiast ben over Monterey. Ik gebruik niet zozeer de nieuwe functies (waarschijnlijk wel Universal Control in 1 van de volgende updates). Maar heb het idee dat het echt allemaal een stuk vlotter en stabieler aanvoelt. Mijn VM's in Fusion wou nog wel is crashen > gebeurd nu helemaal niet meer. Het wisselen tussen openstaande applicaties gaat allemaal net wat vlotter. Blij mee O+

Ik lees her en der traagheden met Spotlight, ik gebruik dat zelf niet zo heel veel. Dus kan daar weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Spike_wolf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:39:
Is spotlight bij meer mensen ontzettend traag?
In alles, zoeken naar files/apps op de SSDs, maar zelfs voor een simpele optelsom heeft hij 30 seconden of langer nodig.

Maandagavond ge-update, dus hij zal niet meer aan het indexeren zij ofzo.
Ja. Ik heb dit probleem. Calculaties doen het niet. Dus ik open het maar in de browser zodat Google het uitrekend.

Ik realiseer wel door deze spotlight bug dat ik voor simpele sommen die ik ook in mijn hoofd kon doen spotlight pakte.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Marco schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:34:
Volgende probleem: op mijn MacBook Pro M1 werkt het scrollen met de Magic Mouse 2 niet meer als de laptop uit de slaapmodus komt.
Ik moet dan de muis uit- en weer aanzetten, en dan werkt het weer tot de volgende slaapstand.
Ik heb mijn iMac een SMC reset gegeven, lijkt het op te lossen. Kun je dacht ik niet bij een M1 Mac doen (voeding eraf, wachten, en weer inpluggen).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28
Ik ben net een nieuw Mac gebruiker, komende van ChromeOS. Ik ben tot op heden zeer blij verrast, fantastisch apparat (MacBook Air M1). Wat ik alleen ontzettend mis de de drie vinger gesture om door de browser tabbladen te swipen. Klopt het dat dit niet kan? Third party apps die dit zouden oplossen werken niet echt lekker. Mis het echt haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:16
Geen idee, geen ervaring mee. Maar macOS heeft zelf ook een hoop finger gestures, ik kan me voorstellen dat je die niet wilt laten bijten met een app. Switchen naar een andere OS betekent ook vaak dingen op een nieuwe manier doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@ChromeFR
Je kunt een aantal dingen zelf instellen onder de Systeeminstellingen. (Ik weet ff Nederlands niet, maar System Preferences -> Trackpad -> More Gestures.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HuLFlinmeqYSLQsRXFj3hKvMD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQBqK9uFuYPBhQ15FwGnw3jA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 21:31
Tux3.14 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:14:
Na een paar dagen het in gebruik te hebben moet ik zeggen dat ik enorm enthousiast ben over Monterey. Ik gebruik niet zozeer de nieuwe functies (waarschijnlijk wel Universal Control in 1 van de volgende updates). Maar heb het idee dat het echt allemaal een stuk vlotter en stabieler aanvoelt. Mijn VM's in Fusion wou nog wel is crashen > gebeurd nu helemaal niet meer. Het wisselen tussen openstaande applicaties gaat allemaal net wat vlotter. Blij mee O+

Ik lees her en der traagheden met Spotlight, ik gebruik dat zelf niet zo heel veel. Dus kan daar weinig over zeggen.
Ik ervaar ook problemen met Big Sur icm Fusion. Bijna dagelijks crashed van Windows 10 en ik gebruik het voor thuiswerken.

Was het bij jou ook puur de VM die crashte? Dus niet de complete Mac zelf?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ChromeFR schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:50:
Ik ben net een nieuw Mac gebruiker, komende van ChromeOS. Ik ben tot op heden zeer blij verrast, fantastisch apparat (MacBook Air M1). Wat ik alleen ontzettend mis de de drie vinger gesture om door de browser tabbladen te swipen. Klopt het dat dit niet kan? Third party apps die dit zouden oplossen werken niet echt lekker. Mis het echt haha.
Welke third party apps heb je geprobeerd dan?

Ik zou zeggen probeer BetterTouchtool en dan onderstaande 2 commandos toevoegen aan een trackpad gesture (bijvoorbeeld 3 vinger swipe up/down)
  • CMD+SHIFT+[
  • CMD+SHIFT+]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TheIbex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Ik ervaar ook problemen met Big Sur icm Fusion. Bijna dagelijks crashed van Windows 10 en ik gebruik het voor thuiswerken.

Was het bij jou ook puur de VM die crashte? Dus niet de complete Mac zelf?
Het was puur de VM wat crashte, niet de complete Mac zelf. Het crashen van een complete Mac is eigenlijk nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar jaar geleden Paste gekocht ( https://pasteapp.io )

Supermooie app, maar blijkbaar is het ineens omgezet naar een subscribtion model. Het blijft de mooiste en handigste app als clipboard manager maar ik vind dit wel heel lame.

Hebben jullie ook goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:57:
Ik heb een paar jaar geleden Paste gekocht ( https://pasteapp.io )

Supermooie app, maar blijkbaar is het ineens omgezet naar een subscribtion model. Het blijft de mooiste en handigste app als clipboard manager maar ik vind dit wel heel lame.

Hebben jullie ook goede alternatieven?
Ik heb hem ook een paar jaar geleden gekocht en ben ook gewoon overgestapt op het abonnement; ik vind €10,- per jaar voor zo’n geweldige app prima. Ik gebruik hem op mijn iMac, iPhone en iPad en dat onderling uitwisselen vind ik geweldig.
Maar ieder z’n eigen mening.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil zelf niet overal een abonnement voor hebben. En ik vind het schandalig dat het ineens naar een abonnementsvorm is gegaan en ik niet de oude app kan gebruiken zonder abonnement.

1Password 6 heb ik gekocht en 1Password 7 kwam uit onder een abonnementsvorm. Toen heb ik nog een tijd lang 6 kunnen gebruiken. Dit is nu niet het geval en dat zit mij dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:12:
Ik wil zelf niet overal een abonnement voor hebben. En ik vind het schandalig dat het ineens naar een abonnementsvorm is gegaan en ik niet de oude app kan gebruiken zonder abonnement.

1Password 6 heb ik gekocht en 1Password 7 kwam uit onder een abonnementsvorm. Toen heb ik nog een tijd lang 6 kunnen gebruiken. Dit is nu niet het geval en dat zit mij dwars.
Ik heb Paste ook nog een tijd kunnen gebruiken terwijl het toen al een abonnement app geworden was.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Paste zit ook in Setapp, maar als je niet van subscriptions houdt is dat misschien niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
probeer hier te updaten naar Monterey, maar na reboot is er niks nieuws gebeurd, enig idee voor troubleshooting? dus download gaat prima, update starten gaat goed, dan wordt er om herstart gevraagd, dan zie ik vervolgens wel een appel met laadscherm, maar vervolgens kan in normaal inloggen op mn huidige macOS versie 11,6,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
HyperTrophy schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:12:
probeer hier te updaten naar Monterey, maar na reboot is er niks nieuws gebeurd, enig idee voor troubleshooting? dus download gaat prima, update starten gaat goed, dan wordt er om herstart gevraagd, dan zie ik vervolgens wel een appel met laadscherm, maar vervolgens kan in normaal inloggen op mn huidige macOS versie 11,6,1
PRAM/NVRAM reset al eens gedaan?

CMD + ALT + P + R tegelijkertijd ingedrukt houden tijdens het opstarten.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja, echter gaat hij dan door met de Windows os die ik via bootcamp heb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29
Heeft iemand vertalen voor safari aan de gang gekregen? Ik heb engels als voorkeurstaal toegevoegd bij taal en regio. Maar wat ik ook doe ik krijg geen vertaal icoontje. Ook Weergave -> vertaling doet niets. Meen dat het bij Big Sur wel werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Afgelopen week mijn macbook air early 2015 geupdate naar monterey.
Het was even worstelen schijfruimte vrij te maken maar ook dat is weer gelukt.

Nou is er alleen een ding dat mij stoort, in de app drawer (of hoe heet dat ding onder die function knop met zes vierkantjes) staat nog steeds een "install MacOS Monterey" app, deze heb ik al geprobeerd naar de trash te slepen maar nu blijft die staan met een vraagteken er over.

Weet iemand van jullie hoe ik deze ergernis kan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 17:19

sn0ww

Goet is niet goed.

Cranzai schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:01:

Nou is er alleen een ding dat mij stoort, in de app drawer (of hoe heet dat ding onder die function knop met zes vierkantjes) staat nog steeds een "install MacOS Monterey" app, deze heb ik al geprobeerd naar de trash te slepen maar nu blijft die staan met een vraagteken er over.

Je kunt de app beter verwijderen via finder, en dan apps, en hier het programma naar de prullenbak slepen.

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
sn0ww schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:31:
[...]

Je kunt de app beter verwijderen via finder, en dan apps, en hier het programma naar de prullenbak slepen.
Daar staat die helaas niet meer tussen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:20

L23

Cranzai schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:35:
[...]

Daar staat die helaas niet meer tussen :?
Opnieuw opstarten helpt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
L23 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:54:
[...]

Opnieuw opstarten helpt ook niet?
Nee helaas, erger me al een paar dagen aan het icoontje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:20

L23

Cranzai schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:03:
[...]

Nee helaas, erger me al een paar dagen aan het icoontje :+
https://www.imore.com/how-reset-launchpad

Zelf geen ervaring mee, maar wellicht een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-08 18:57
Cranzai schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:01:

Met je muis er op gaan staan, even vasthouden en dan gaat alles wiebelen, op het kruisje klikken en weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
paulkokkie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:59:
[...]

Met je muis er op gaan staan, even vasthouden en dan gaat alles wiebelen, op het kruisje klikken en weg.
Oh wauw thanks, soms kan het zo simpel zijn 8)7
edit: overduidelijk een mac newbie hier, totaal niet gewend aan de GUI, verslaafd aan de terminal

[ Voor 16% gewijzigd door Cranzai op 02-11-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm...ben ik nu gek of...wat gebeurd hier nu? Ik heb Private Relay uit staan in MacOS maar sinds ik denk een dag gaat alles opeens via Private Relay!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_zuFaidObImiokw0n-K-F_IpZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W7IVt7Mv7pHcAcG3mr1LnOGR.png?f=fotoalbum_large

Dat wil ik helemaal niet! Heeft iemand hier sinds vandaag ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Vaag!

Ik zie dat je Speedtest via ziggo.nl doet? Wat als je het gewoon direct bij Speedtest doet? Misschien dat dat ipv6-adres ergens verwarring zaait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel vaag inderdaad. Nu ging ik toch van iCloud af later deze maand dus het probleem zal zich wel vanzelf oplossen.

Als ik in Edge hetzelfde probeer zie ik wel gewoon mijn normale IP. Op Speedtest.net ziet ik zowel in Safari als Edge mijn eigen IP (en zoeken voor 'what is my IP' in Safari toont ook gewoon Ziggo als ISP).

Denk dat het iets te maken heeft met Ziggo's IPV6 stack en het feit dat de mensen met een eigen router geen IPV6 kunnen krijgen op netwerk niveau...maar waarom dan meteen de iCloud Private Relay.... heel heel vaag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
[b]Cranzai schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:21:[/b
edit: overduidelijk een mac newbie hier, totaal niet gewend aan de GUI, verslaafd aan de terminal
Ik moet zeggen, hoewel ik helemaal niet een actieve Terminal gebruiker ben, gebruik ik het ook onder macOS vele malen meer gebruik dan ik onder Windows de CLI gebruikte, zelfs toen ik vroeger nog in de ICT zat.

Dat gezegd hebbende, ik vind de kracht van macOS juist de GUI. Die GUI wint het wat mij betreft van alle anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
PrimusIP schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:41:
[...]

Ik moet zeggen, hoewel ik helemaal niet een actieve Terminal gebruiker ben, gebruik ik het ook onder macOS vele malen meer gebruik dan ik onder Windows de CLI gebruikte, zelfs toen ik vroeger nog in de ICT zat.

Dat gezegd hebbende, ik vind de kracht van macOS juist de GUI. Die GUI wint het wat mij betreft van alle anderen.
Herkenbaar. Zowel de GUI als Terminal zijn enorm krachtig. De GUI is lekker overzichtelijk en gewoon 'rustig en simpel', geen constante opdringerige popups en de bijbehorende geluiden. Ik heb gewoon in beeld wat ik wil zien, en verder niks. Daarnaast ook gewoon 1 designtaal en niet allerlei verschillende elementen (in Windows 10 zit zelfs nog design elementen uit het Windows XP tijdperk).
De Terminal zit gewoon goed en krachtig in elkaar, de commando's zijn logisch te begrijpen en veel zaken (zoals SSH) zijn standaard aanwezig.
Zoals ik er nu in sta ga ik over een paar jaar wederom weer een Mac aanschaffen. Ik vind Windows sinds versie 8.1 er niet echt op vooruit gaan. Windows 7 was een stuk rustiger en overzichtelijker. Een Linux distro is een alternatief, en ik gebruik het ook op 4 servertjes thuis en is het enorm krachtig voor. Maar ik heb nog geen Linux Distro kunnen vinden die voldoet aan mijn desktop gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 15:52
Er zijn hier vast meer gebruikers met een Logitech MX Master muis in combinatie met macOS vermoed ik. Ik heb meerdere van deze muizen in bezit gehad (en ook verschillende Macs) en merk altijd verschil in gebruik van de muis onder macOS en Windows. Het 'muizen' voelt onder Windows altijd net ietsje vloeiender/directer aan en onder macOS blijft m'n muis aanwijzer soms zelfs enkele momenten hangen.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? Ik heb door de jaren heen van alles geprobeerd (Bluetooth of Unifying dongles, third party muis apps) maar echt comfortabel/smooth bewegen zoals gaat met het touchpad van m'n MacBook muist het nooit ;(

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
WinterBase schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:17:
Er zijn hier vast meer gebruikers met een Logitech MX Master muis in combinatie met macOS vermoed ik. Ik heb meerdere van deze muizen in bezit gehad (en ook verschillende Macs) en merk altijd verschil in gebruik van de muis onder macOS en Windows. Het 'muizen' voelt onder Windows altijd net ietsje vloeiender/directer aan en onder macOS blijft m'n muis aanwijzer soms zelfs enkele momenten hangen.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? Ik heb door de jaren heen van alles geprobeerd (Bluetooth of Unifying dongles, third party muis apps) maar echt comfortabel/smooth bewegen zoals gaat met het touchpad van m'n MacBook muist het nooit ;(
Nooit geen last van gehad. Installeer je wel Logitech Options?
Ik moet trouwens altijd de aanwijzer snelheid wel flink omhoog schroeven, wil het fijn werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben afgelopen zondag overgegaan naar Monterey en heb Logitech Options kort daarop verwijderd, aangezien de muisacceleratie ineens een beetje te enthousiast was. Options is ook nog niet officieel compatibel en bij software die constant op de achtergrond draait vind ik dat niet zo'n fijn idee.

Als de terug/vooruit-knoppen door MacOS standaard werden ondersteund en de scrollrichting onafhankelijk van die van het trackpad in te stellen was geweest, had ik Logitech Options trouwens niet eens nodig gehad.

(Ik heb een MX Master 3.)

De muisbewegingen zijn onder Windows trouwens inderdaad iets vloeiender dan op MacOS, maar storen doet me dat eigenlijk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Commendatore op 04-11-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:47

RnB

Ik snap je gevoel, maar Options draait zonder problemen onder Monterey.
Ik gebruik sinds vandaag de beta versie, omdat ik hoopte dat deze arm native zou zijn, maar helaas. Ook de beta draait verder prima overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tux3.14 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:18:
[...]
De Terminal zit gewoon goed en krachtig in elkaar, de commando's zijn logisch te begrijpen en veel zaken (zoals SSH) zijn standaard aanwezig.
Overigens heeft Windows de laatste jaren een enorme inhaalslag gemaakt. OpenSSH zit er nu ook gewoon standaard in en Windows Terminal is prima (eindelijk kan je gewoon de commandline zo breed maken als je wil zonder in de settings te hoeven klooien 8)7 ). En je hebt WSL natuurlijk, al is het niet zo fijn als een echte Linux-compatibele commandline waar je je hele OS mee kan bedienen, het is niet veel beter dan een losse VM.

Niettemin ben ik zelf prive helemaal over op FreeBSD voor mijn dagelijks gebruik, ik vond Apple toch te beperkt en gesloten worden. Bijvoorbeeld instellen dat je altijd verplicht met SSH key in moet loggen, daarvoor moet je je /etc/ssh/sshd_config aanpassen en dat gaat elke keer stuk met updaten.

Ik miste ook keuzemogelijkheden in de GUI. KDE biedt me dat wel heel goed <3 Maar als Mac gebruiker kan je waarschijnlijk beter uit de voeten met Gnome.

Niettemin gebruik ik Mac nog wel voor werk hoor. O-) Om precies te zijn ik gebruik 4 Desktop OS'en dagelijks. Windows, Mac, FreeBSD, Linux. Allemaal hebben ze hun sterke en zwakke punten. Het nadeel is wel dat ik sommige sterke punten van de Mac hierdoor niet kan gebruiken, dingen als iCloud Keychain, Continuity enz, omdat die alleen op Mac en iOS werken. De andere OS'en hebben dat niet zo, alles van het Windows/M365 ecosysteem werkt ook prima op Mac.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 04-11-2021 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Erg handige (gratis!) app om met één muis en toetsenbord, meerdere Mac's te besturen.
Heb m'n MacBook Pro vaak naast m'n iMac staan en wil dan beide kunnen bedienen.
Met Teleport kan dat nu! :)

https://github.com/johndbritton/teleport

Compatible met macOS Monterey én M1.
Gebruik het i.c.m. 27" iMac 5K Late 2015 (Intel) en 14" MacBook Pro (M1 Pro).

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Tux3.14 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Het was puur de VM wat crashte, niet de complete Mac zelf. Het crashen van een complete Mac is eigenlijk nog nooit gebeurd.
Om hier nog even op terug te komen, geüpgraded naar Monterey. Probleem bleef bestaan helaas. Nu een aanpassing in de .VMX gedaan om de metalrenderer uit te zetten en de OpenGL renderen te forceren. Al 2 werkdagen stabiel! (afkloppen, ik moet vandaag nog overleven...)

Monterey bevalt overigens meer dan prima, geen echte bijzonderheden. Het voelt van vlotter allemaal, maar dat kan ook suggestie zijn.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TheIbex schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:04:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, geüpgraded naar Monterey. Probleem bleef bestaan helaas. Nu een aanpassing in de .VMX gedaan om de metalrenderer uit te zetten en de OpenGL renderen te forceren. Al 2 werkdagen stabiel! (afkloppen, ik moet vandaag nog overleven...)

Monterey bevalt overigens meer dan prima, geen echte bijzonderheden. Het voelt van vlotter allemaal, maar dat kan ook suggestie zijn.
Had je VMWare Fusion ook een update check laten uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09

Yup, hetzelfde hier. Niet alleen met Logitech muizen hoor. Ook andere muizen vind ik prettiger werken in Windows dan op een Mac.
Alleen al het rare omgekeerde scrollen dat alleen via een truuk (bv Scroll reverser) is te corrigeren. Wie heeft bedacht dat je alleen de scrollrichting van zowel scrollwiel van de muis en trackpad samen kunt aanpassen? Daardoor scrollt altijd óf de muis, óf de trackpad de gevoelsmatig verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Of-Aaargh schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:51:
[...]

Yup, hetzelfde hier. Niet alleen met Logitech muizen hoor. Ook andere muizen vind ik prettiger werken in Windows dan op een Mac.
Alleen al het rare omgekeerde scrollen dat alleen via een truuk (bv Scroll reverser) is te corrigeren. Wie heeft bedacht dat je alleen de scrollrichting van zowel scrollwiel van de muis en trackpad samen kunt aanpassen? Daardoor scrollt altijd óf de muis, óf de trackpad de gevoelsmatig verkeerde kant op.
Ja dat is knap vervelend inderdaad. Voor mij de reden dat ik bijna nooit een muis aansluit op mijn MacBook. Gelukkig mis ik een muis met macOS ook weer niet zoveel, maar er zijn wel momenten dat het prettig is.

Wat vinden jullie trouwens van die Apple muis? Ik heb de indruk dat die nooit echt populair is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:30

amphora

Websites & Fotografie

Rivanov schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:00:
Erg handige (gratis!) app om met één muis en toetsenbord, meerdere Mac's te besturen.
Heb m'n MacBook Pro vaak naast m'n iMac staan en wil dan beide kunnen bedienen.
Met Teleport kan dat nu! :)

https://github.com/johndbritton/teleport

Compatible met macOS Monterey én M1.
Gebruik het i.c.m. 27" iMac 5K Late 2015 (Intel) en 14" MacBook Pro (M1 Pro).
Is dit niet hetzelfde als Universal Control wat straks standaard in MacOS/iOS zit?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
PrimusIP schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:00:
[...]

Wat vinden jullie trouwens van die Apple muis? Ik heb de indruk dat die nooit echt populair is geweest.
Helemaal afhankelijk van hoe je een muis vasthoudt. Als je je duim aan de ene kant en je pink aan de andere hebt is het een prettig ding. Wil je dat de muis je hand 'opvult', zoek dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Reddit is er een leuke discussie gaande over een achtergrond proces genaamd 'ZhuGe Service' wat vrij Chinees klinkt. :) Het lijkt Apple Signed te zijn maar niemand heeft een idee waar het nu vandaan komt.

https://www.reddit.com/r/...nts/ppgp0h/zhege_service/

Zelf had ik dit niet na een fresh install van MacOS Monterey, maar nadat ik wat apps vanuit de AppStore heb geïnstalleerd, Microsoft Edge en FFXIV MacOS + mijn AirPods heb aangesloten heb ik het wel.

Heel vreemd. Ik zit zelf ergens te denken in de richting van een Audio Service...? Heeft iemand anders ook deze service draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
amphora schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:12:
[...]

Is dit niet hetzelfde als Universal Control wat straks standaard in MacOS/iOS zit?
Klopt. Maar zolang die nog niet gereleased is, is dit een mooi alternatief. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
[...]

M’n enige Apple-miskoop. Onergonomisch rotding.

(Als je de Magic Mouse bedoelt.)

[ Voor 6% gewijzigd door Commendatore op 05-11-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
[...]

Ja dat is knap vervelend inderdaad. Voor mij de reden dat ik bijna nooit een muis aansluit op mijn MacBook. Gelukkig mis ik een muis met macOS ook weer niet zoveel, maar er zijn wel momenten dat het prettig is.

Meest waardeloze muis wat er is. Apple onwaardig imo. Zelfs een muis van 5€ bij de Action is fijner. Mocht je perse een Apple muis willen kun je het beste een Trackpad aanschaffen. Die werkt best fijn. Ik zweer nog steeds bij de Logitech MX Master 2S. Vind ‘m zelfs beter dan de opvolger (de MX Master 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 15:52
Dank voor de reacties. Fijn dat ik niet de enige ben met deze ervaring. Jammer dat er niet echt een oplossing voor is. De Apple muis heb ik ook gehad. Buiten het feit dat het ergonomisch niet mijn ding was vond ik het helemaal tergend als ik 'm wilde gebruiken maar moest opladen 8)7

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
WinterBase schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:29:
Dank voor de reacties. Fijn dat ik niet de enige ben met deze ervaring. Jammer dat er niet echt een oplossing voor is. De Apple muis heb ik ook gehad. Buiten het feit dat het ergonomisch niet mijn ding was vond ik het helemaal tergend als ik 'm wilde gebruiken maar moest opladen 8)7
Hoe lang duurde dat opladen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Dit lees ik niet graag. :D
Toevallig ben ik net sinds anderhalve dag met een macbook bezig en heb kort en muis (twee typen MX) gehad en had een enkele keer dat hij even bleef hangen. Dacht nog dat het aan zwaardere procesbelasting te wijten was maar zo te lezen kan het dus ook gewoon een compatibiliteitsprobleempje zijn? Ik ga hem komende week nog wel vaker proberen, dan laat ik wel weten of ik ook echt ervaar wat jij beschrijft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:45
TheIbex schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:04:
[...]

Ik kom met mijn Macbook Mid 2015 i7 16GB van Catalina af en heb de stap naar Monterey gemaakt. In Big Sur had ik geen vertrouwen, omdat het mij een 'transitie' versie leek waar de combo intel en M1 nog in de kinderschoenen stond. Geen idee of het een terecht is geweest, maar Catalina presteerde prima op dit beestje.

Eigenlijk wilde ik een fresh reinstall van Catalina doen, gewoon omdat het kan en lekker fris aanvoelt. Echter toch bij wijze van expiriment op Upgrade geramt om te zien wat er zou gebeuren. Na de upgrade was Montery nog was hokkerig, maar na een dag oid en indexering klaar, loopt het nu als een zonnetje. Ik heb nog wel een cleanup van caches en temp files gedaan.

Met een frisse herinstallatie heb ik geen haast, ik vind het eigenlijk wel prima lopen zo. Dat had ik niet verwacht op deze specs. :)

Nieuwe M3 Macbook of iMac kopen? Check: Apple M3 Prijs Overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Xion schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:43:
[...]

Ik kom met mijn Macbook Mid 2015 i7 16GB van Catalina af en heb de stap naar Monterey gemaakt. In Big Sur had ik geen vertrouwen, omdat het mij een 'transitie' versie leek waar de combo intel en M1 nog in de kinderschoenen stond. Geen idee of het een terecht is geweest, maar Catalina presteerde prima op dit beestje.

Eigenlijk wilde ik een fresh reinstall van Catalina doen, gewoon omdat het kan en lekker fris aanvoelt. Echter toch bij wijze van expiriment op Upgrade geramt om te zien wat er zou gebeuren. Na de upgrade was Montery nog was hokkerig, maar na een dag oid en indexering klaar, loopt het nu als een zonnetje. Ik heb nog wel een cleanup van caches en temp files gedaan.

Met een frisse herinstallatie heb ik geen haast, ik vind het eigenlijk wel prima lopen zo. Dat had ik niet verwacht op deze specs. :)
Herinstalleren zelf nog nooit gedaan bij een nieuwe versie van het OS. Upgraden ging altijd wel goed. Monterey is de 4de upgrade. Bij MacOS en Linux heb ik nooit anders gedaan. Windows daarentegen dan weer niet… :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
Gewoon een algemeen vraagje. Bij het gebruik van een externe monitor. Gebruiken jullie dan de optie Default for Display of Scaled ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik gebruik zelf een Scaled resolutie van 2560x1440 op mijn 4K monitor, de Default for Display is mij net te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Scaled, want precies wat @RnB schrijft. Standaard vind ik het te groot weergegeven op mijn 27" 4K (LG) beeldscherm.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

RnB schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:56:
Ik gebruik zelf een Scaled resolutie van 2560x1440 op mijn 4K monitor, de Default for Display is mij net te groot.
Hoe bevalt dit? Zie je niet af en toe vreemde artifacts of vervormde letters omdat het 1,5x vergroot wordt ipv 2x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davevw
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-04-2022
Goedemorgen,

Vorige week woensdag heb ik OS Monterey gedownload op mijn MacBook Pro (2020). sinds afgelopen vrijdag kan ik in een aantal bestanden geen regels of rijen meer invoegen in Excel.
ik krijg onderstaande melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hURkATnw29LVtK07tnVi4pWgdYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PhH9jCXRFii1F0lXGkgsCWAQ.png?f=user_large

wie kan mij helpen?!
Groet,
Dave

Aanvulling, mijn Mac opslag heeft ruimte genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2cG1YTWNDDjJMMpx2KrunF6miI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dMtU84FPFNpsnv4CaO02RZNC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmCsPmxUwcsS-1-pOPiavkjbhyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zQWhUTQMm7HgQQocODyNVIji.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Davevw op 08-11-2021 10:28 . Reden: Mac opslag ruimte genoeg zie foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

amphora schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:16:
[...]

Hoe bevalt dit? Zie je niet af en toe vreemde artifacts of vervormde letters omdat het 1,5x vergroot wordt ipv 2x?
Dat bevalt uitstekend, het beeld is top en scherp. Je ziet wel dat het beeld iets minder "vol" (ik heb even geen beter woord ervoor) is op de scaled resolutie, maar de werkruimte die je ervoor terug krijgt, is het meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-09 18:46
Gonadan schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:59:
[...]

Dit lees ik niet graag. :D
Toevallig ben ik net sinds anderhalve dag met een macbook bezig en heb kort en muis (twee typen MX) gehad en had een enkele keer dat hij even bleef hangen. Dacht nog dat het aan zwaardere procesbelasting te wijten was maar zo te lezen kan het dus ook gewoon een compatibiliteitsprobleempje zijn? Ik ga hem komende week nog wel vaker proberen, dan laat ik wel weten of ik ook echt ervaar wat jij beschrijft.
Misschien kan ik je gerust stellen :)
Ik gebruik zelf als ik mijn MacBook op de docking heb met externe monitor de Logitech mx master muis for Mac samen met het Logitech mx master keyboard for Mac en ik herken deze problemen totaal niet.
De muis werkt echt prima en is niet minder soepel als onder Windows.

Ik zet overigens juist altijd de richting van het scrollwheel van de muis zoals het standaard in MacOS werkt. Ik vind dat eigenlijk veel natuurlijker voelen maar dat kan ook aan mij liggen haha.

Als ik de MacBook gewoon als laptop gebruik zonder scherm eraan gebruik ik altijd het touchpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Davevw schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:25:
Goedemorgen,

Vorige week woensdag heb ik OS Monterey gedownload op mijn MacBook Pro (2020). sinds afgelopen vrijdag kan ik in een aantal bestanden geen regels of rijen meer invoegen in Excel.
[Afbeelding]

wie kan mij helpen?!
Groet,
Dave

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe groot zijn die excel documenten? Ergens zit er wel een grens aan de hoeveelheid data die een excel document kan bevatten (dat is onder Windows overigens niet anders).

En kijk eens in naar je Memory gebruik in Activity Monitor (Volgens mij in NL is dat Activiteiten Weergave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
amphora schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:16:
[...]

Ik gebruik zelf mijn 4K monitor ook in scaled modus (looks like 2560x1440) en dat gaat echt prima hoor!
Alles is superscherp.

Nog mooier zou natuurlijk een 5K scherm zijn op 27inch zodat ie naar 200% scaling kan maar die zijn helaas amper verkrijgbaar...
Ik wacht nog steeds op het moment dat Apple zelf eindelijk eens weer een enigzins betaalbare 27 inch monitor op de markt brengt (lees onder de 1000 euro).. doe mij gewoon een 27 inch iMac zonder Mac :p maar of dat ooit gaat gebeuren...
Ze hadden hiervoor een samenwerking met LG maar ook die schermen zijn heel slecht verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

RFdeGroot schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:07:
[...]

Ik gebruik zelf mijn 4K monitor ook in scaled modus (looks like 2560x1440) en dat gaat echt prima hoor!
Alles is superscherp.

Nog mooier zou natuurlijk een 5K scherm zijn op 27inch zodat ie naar 200% scaling kan maar die zijn helaas amper verkrijgbaar...
Ik wacht nog steeds op het moment dat Apple zelf eindelijk eens weer een enigzins betaalbare 27 inch monitor op de markt brengt (lees onder de 1000 euro).. doe mij gewoon een 27 inch iMac zonder Mac :p maar of dat ooit gaat gebeuren...
Ze hadden hiervoor een samenwerking met LG maar ook die schermen zijn heel slecht verkrijgbaar.
Ik heb nu zo'n LG 5k scherm staan maar die heeft erg last van image retention/ghosting. De resolutie is top natuurlijk maar veel te duur voor wat je krijgt. Dus overweeg voor thuis nu een 4K scherm van (waarschijnlijk ook) LG vandaar mijn vraag. Maar dat is dus goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Davevw

Klinkt alsof ook jij last hebt van ‘memory leak’
issue?

https://www.macrumors.com...memory-leak-user-reports/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Ferruginous Hwk schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:41:
Scaled, want precies wat @RnB schrijft. Standaard vind ik het te groot weergegeven op mijn 27" 4K (LG) beeldscherm.
Het rare is dat ik Scaled selecteer en een resolutie. Vervolgens ga ik uit het menu en als ik terug naar het menu displays ga, staat er opnieuw Default for display. Lijkt alsof dit niet wordt opgeslagen ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davevw
RFdeGroot schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:03:
[...]

Hoe groot zijn die excel documenten? Ergens zit er wel een grens aan de hoeveelheid data die een excel document kan bevatten (dat is onder Windows overigens niet anders).

En kijk eens in naar je Memory gebruik in Activity Monitor (Volgens mij in NL is dat Activiteiten Weergave).
Het Excel. bestand is 1.9 MB, lijkt me dit de problemen veroorzaakt.

Mijn aangepaste weergaven zijn leeg, is dit wat je bedoeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu9tYwEjYxpJYQWQ-tCZeOQXx2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEdxJz4e1rv5s0U5EA3BDR8B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Ik gebruik een 25" Dell met native 2560 x 1440 op 2048 x 1152 in HiDPI mode. Daarvoor heb ik dit tooltje gebruikt. Voor mij een fijne mix van betaalbaar, ruimte op het scherm en leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Davevw schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:33:
[...]

Het Excel. bestand is 1.9 MB, lijkt me dit de problemen veroorzaakt.

Mijn aangepaste weergaven zijn leeg, is dit wat je bedoeld?
[Afbeelding]
Nee, via spotlight (CMD+spatie of het vergrootglaasje helemaal boven in je balk) zoeken op "activiteitenweergave". Dan zie je welke apps veel geheugen of CPU gebruiken.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RFdeGroot schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:32:
Misschien kan ik je gerust stellen :)
Ik gebruik zelf als ik mijn MacBook op de docking heb met externe monitor de Logitech mx master muis for Mac samen met het Logitech mx master keyboard for Mac en ik herken deze problemen totaal niet.
De muis werkt echt prima en is niet minder soepel als onder Windows.
Onderhand kan ik dat wel beamen, ik heb vandaag de hele dat met een MX Master 2 gewerkt en dart was volledig zonder problemen. Wel smooth scrolling aan gezet omdat ik dat lekkerder vind ogen.
Ik zet overigens juist altijd de richting van het scrollwheel van de muis zoals het standaard in MacOS werkt. Ik vind dat eigenlijk veel natuurlijker voelen maar dat kan ook aan mij liggen haha.
Haha ja, de term natuurlijk gebruiken ze ook in hun marketing. Het is maar net hoe je het bekijkt, ik heb het wel weer aangepast omdat ik dat gewend ben, en ook nog veel op windows werk.
Als ik de MacBook gewoon als laptop gebruik zonder scherm eraan gebruik ik altijd het touchpad.
Voor losse vergaderingen en zo is dat best prima, maar ik heb wel gemerkt dat als ik dat een hele dag doe ik toch wel een lamme arm krijg. Dan is een muis prettiger.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:58:
[...]

Onderhand kan ik dat wel beamen, ik heb vandaag de hele dat met een MX Master 2 gewerkt en dart was volledig zonder problemen. Wel smooth scrolling aan gezet omdat ik dat lekkerder vind ogen.

[...]

Haha ja, de term natuurlijk gebruiken ze ook in hun marketing. Het is maar net hoe je het bekijkt, ik heb het wel weer aangepast omdat ik dat gewend ben, en ook nog veel op windows werk.

[...]

Voor losse vergaderingen en zo is dat best prima, maar ik heb wel gemerkt dat als ik dat een hele dag doe ik toch wel een lamme arm krijg. Dan is een muis prettiger.
Ik werk zelf ook probleemloos met de MX2. Ik heb ook een keer een MX3 geprobeerd en had daar wel het idee dat het allemaal wat minder soepel aanvoelde vergeleken met de MX2. In Windows was de MX3 dan wel weer 'soepel'. Dat was voor mij ook 1 van de redenen om weer te 'downgraden' naar de MX2. Misschien dat de MX3 gewoon niet lekker werkt met MacOS, of Logitech heeft iets ingebouwd waardoor het opzettelijk 'zo' moet werken voor MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Tux3.14 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:03:
[...]

Ik werk zelf ook probleemloos met de MX2. Ik heb ook een keer een MX3 geprobeerd en had daar wel het idee dat het allemaal wat minder soepel aanvoelde vergeleken met de MX2. In Windows was de MX3 dan wel weer 'soepel'. Dat was voor mij ook 1 van de redenen om weer te 'downgraden' naar de MX2. Misschien dat de MX3 gewoon niet lekker werkt met MacOS, of Logitech heeft iets ingebouwd waardoor het opzettelijk 'zo' moet werken voor MacOS.
Geen idee, ik heb de mx 3. Wel de 'For Mac' versie maar volgens mij zit daar qua hardware geen verschil in?
Ik weet wel dat die combinatie van mx keyboard en mx master muis mij echt heel erg goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Gonadan schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:58:
[...]

Ik werk ook nog veel op Windows (Servers dan voor mijn werk, ben IT System Engineer) maar ik moet er tegenwoordig op Windows juist aan wennen dat de muis de 'verkeerde kant' op scrolt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
RFdeGroot schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:56:
[...]

Geen idee, ik heb de mx 3. Wel de 'For Mac' versie maar volgens mij zit daar qua hardware geen verschil in?
Ik weet wel dat die combinatie van mx keyboard en mx master muis mij echt heel erg goed bevalt.
Hardware-technisch zit daar geen verschil in. Volgens mij is het verschil tussen de Mac-versie en de normale versie dat er bij de Mac-versie geen RF-dongle bij zit en ben je aangewezen op BT voor die versie of gebruik maken van een andere unified dongle.(vandaar dat die iets goedkoper was/is)

Kan helaas geen ervaringen met jullie delen want sinds kort heb ik zowel mjin MX keyboard en mijn MX3 for Mac niet meer aan mijn Mac gekoppeld maar maak ik volledig gebruik van de Magic Keyboard/Mouse.

Zouden de BT-problemen te maken kunnen hebben met de naar zeggen gepatchte Braktooth kwetsbaarheden?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davevw
page404 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:19:
[...]

Nee, via spotlight (CMD+spatie of het vergrootglaasje helemaal boven in je balk) zoeken op "activiteitenweergave". Dan zie je welke apps veel geheugen of CPU gebruiken.
Thx! heb dit gecheckt, maar ook hier nog voldoende geheugen vrij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s69L1qwKjVGirYTVbjyKNlHSNRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CfXrZbX0jPqK68xMwvyP0Avd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
RFdeGroot schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:56:
[...]

Daar zit geen verschil in. Wat @Ferruginous Hwk al aangaf zit daar alleen geen dongel bij. Voor de rest mooie marketing denk ik, want je hebt iets wat speciaal voor de Mac is :P
Maargoed, dat was mijn ervaring natuurlijk. Misschien had ik ook gewoon een verrotte MX3, of zat er toch iets in de Logi Options of Apple Muis configuratie opties niet goed. Al moet ik zeggen dat ik werkelijk alles had geprobeerd wat te proberen viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Lol iemand al opgemerkt in Monterey dat wanneer je rechtsonder je scherm hovert er een grijs vierkantje zichtbaar komt waarmee je snel een note kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Rebbelx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:52:
Lol iemand al opgemerkt in Monterey dat wanneer je rechtsonder je scherm hovert er een grijs vierkantje zichtbaar komt waarmee je snel een note kan maken
Lol, dat is wel handig moet ik zeggen. Thnx voor de tip :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Laatst online: 12-05 09:29
Één van de features van iPadOS 15 die Apple heeft overgenomen in macOS Monterey. Op de iPad kun je een quick note maken door vanuit de rechter onderhoek te swipen (met je vinger of Apple Pencil). (Zit dat ook op de iPhone met iOS 15?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Je kan de hoek ook aanpassen via Systeemvoorkeuren -> Mission Control -> Interactieve hoeken...
Omdat ik rechts een 2e scherm heb werkt het voor mij niet en heb ik 'm linksonder gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Tux3.14 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:51:
[...]

Daar zit geen verschil in. Wat @Ferruginous Hwk al aangaf zit daar alleen geen dongel bij. Voor de rest mooie marketing denk ik, want je hebt iets wat speciaal voor de Mac is :P
Maargoed, dat was mijn ervaring natuurlijk. Misschien had ik ook gewoon een verrotte MX3, of zat er toch iets in de Logi Options of Apple Muis configuratie opties niet goed. Al moet ik zeggen dat ik werkelijk alles had geprobeerd wat te proberen viel.
Niet alleen marketing hoor. De Mac versies zien er ook anders uit. Die zijn spacegrey met zwart en niet zoals de 'gewone' versie die vreemde donkergrijze kleur.
Daarnaast is de keyboard layout van de Mac versie ook net iets anders.

Ook worden ze door je systeem (ook onder Windows) herkend als MX for Mac, dus theoretisch zouden er wel firmware verschillen kunnen zijn bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Herkennen jullie het volgende:
Sinds ik mijn Macbook Air 2019 heb geupdate naar Monterey, heb ik het idee dat sluimerstand niet meer werkt zoals voorheen.
Normaal als ik het scherm dicht klap - gaat ie automatisch naar sluimerstand. Als ik hem vrij kort daarna, zeg maar binnen een uur weer open klap krijg ik ook gewoon mijn login scherm weer te zien en kan gelijk verder werken. Dat deed ie in Big Sur, en ook nog steeds in Monterey, wat goed is.
Echter, als ik hem dichtklap en hem daarna een hele dag niet heb gebruikt, lijkt mijn Mac 'op te starten' vanuit uitstand (ik zie ook het Apple boot logo) en lijkt dat ie dan een sluimerstand memory dump vanuit de SSD naar je ram geheugen terug schrijft. Beetje hetzelfde als je Windows op een normale laptop 'hervat' ipv uit stand-by gaan. In Big Sur had ik dit niet, maar sinds Monterey wel. Lijkt op een accu bespaar ding, maar ik zit er niet op te wachten.
Hebben dit er meer, en hebben jullie dit kunnen fixen en zo ja hoe? Want het is nog al vervelend. Ik wil gewoon verder werken als ik 'm open klap en niet eerst een halve minuut willen wachten voordat ie opgestart is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tux3.14 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:17:
Herkennen jullie het volgende:
Sinds ik mijn Macbook Air 2019 heb geupdate naar Monterey, heb ik het idee dat sluimerstand niet meer werkt zoals voorheen.
Normaal als ik het scherm dicht klap - gaat ie automatisch naar sluimerstand. Als ik hem vrij kort daarna, zeg maar binnen een uur weer open klap krijg ik ook gewoon mijn login scherm weer te zien en kan gelijk verder werken. Dat deed ie in Big Sur, en ook nog steeds in Monterey, wat goed is.
Echter, als ik hem dichtklap en hem daarna een hele dag niet heb gebruikt, lijkt mijn Mac 'op te starten' vanuit uitstand (ik zie ook het Apple boot logo) en lijkt dat ie dan een sluimerstand memory dump vanuit de SSD naar je ram geheugen terug schrijft. Beetje hetzelfde als je Windows op een normale laptop 'hervat' ipv uit stand-by gaan. In Big Sur had ik dit niet, maar sinds Monterey wel. Lijkt op een accu bespaar ding, maar ik zit er niet op te wachten.
Hebben dit er meer, en hebben jullie dit kunnen fixen en zo ja hoe? Want het is nog al vervelend. Ik wil gewoon verder werken als ik 'm open klap en niet eerst een halve minuut willen wachten voordat ie opgestart is.
https://mackeeper.com/blog/mac-sleep-modes-explained/

Macos heeft verschillende slaapmodes. Ik had ooit op mijn macbook een tooltje waarmee ik dat kon instellen. Als de accu onder een bepaalde percentrage kwam kon ik de laptop instellen om naar een diepe slaap te gaan. De zogenaamde geheugendump. In het article wat ik zojuist heb geplakt kan je de commando's zien waarmee je dat kunt instellen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:30:
[...]

https://mackeeper.com/blog/mac-sleep-modes-explained/

Macos heeft verschillende slaapmodes. Ik had ooit op mijn macbook een tooltje waarmee ik dat kon instellen. Als de accu onder een bepaalde percentrage kwam kon ik de laptop instellen om naar een diepe slaap te gaan. De zogenaamde geheugendump. In het article wat ik zojuist heb geplakt kan je de commando's zien waarmee je dat kunt instellen.
Held! Dankjewel _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
Tux3.14 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:28:
[...]

Had je VMWare Fusion ook een update check laten uitvoeren?
Ja, de hele zwik is up to date.

Gisteravond nog een nieuwe update van VMWare ingeladen (12.2.1). Die fix van de metal renderer heeft het probleem opgelost. (is een bekend probleem met oudere macs, wordt veel aanbevolen ook in de VMware community en als je een support ticket aanmaakt) bovendien is in Activity monitor de CPU veel rustiger.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
TheIbex schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:21:
[...]

Ja, de hele zwik is up to date.

Gisteravond nog een nieuwe update van VMWare ingeladen (12.2.1). Die fix van de metal renderer heeft het probleem opgelost. (is een bekend probleem met oudere macs, wordt veel aanbevolen ook in de VMware community en als je een support ticket aanmaakt) bovendien is in Activity monitor de CPU veel rustiger.
De CPU is inderdaad een stuk rustiger, dus de fan ook. Sinds Monterey + Vmware fix heb ik daardoor ook de CPU cores kunnen terugschalen van 3 naar 2 in de VM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
RFdeGroot schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:55:
[...]

Niet alleen marketing hoor. De Mac versies zien er ook anders uit. Die zijn spacegrey met zwart en niet zoals de 'gewone' versie die vreemde donkergrijze kleur.
Daarnaast is de keyboard layout van de Mac versie ook net iets anders.

Ook worden ze door je systeem (ook onder Windows) herkend als MX for Mac, dus theoretisch zouden er wel firmware verschillen kunnen zijn bijv.
Alleen als je echt per se die ene kleur wilt, heeft het zin om voor de Mac-versie te gaan. Verder zitten er uitsluitend nadelen aan: geen Unifying receiver - terwijl zo'n ding soms nog best handig is - en bij mijn weten heeft de standaard MX Keys een layout die zowel op MacOS gericht is, als op Windows. De Mac-versie heeft dan weer alleen opschriften voor MacOS. Je gaat er functioneel eigenlijk dus alleen maar op achteruit.

Dat missen van de unifying receiver kan op een desktop-Mac trouwens ook echt een probleem zijn: met FileVault aan werken de MX Keys en de MX Master namelijk niet op het loginscherm als ze via Bluetooth verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:24:
[...]

Alleen als je echt per se die ene kleur wilt, heeft het zin om voor de Mac-versie te gaan. Verder zitten er uitsluitend nadelen aan: geen Unifying receiver - terwijl zo'n ding soms nog best handig is - en bij mijn weten heeft de standaard MX Keys een layout die zowel op MacOS gericht is, als op Windows. De Mac-versie heeft dan weer alleen opschriften voor MacOS. Je gaat er functioneel eigenlijk dus alleen maar op achteruit.

Dat missen van de unifying receiver kan op een desktop-Mac trouwens ook echt een probleem zijn: met FileVault aan werken de MX Keys en de MX Master namelijk niet op het loginscherm als ze via Bluetooth verbonden zijn.
Aha, dat verklaard waarom mijn muis het niet doet op het login scherm. Wist niet dat het een relatie had met FileVault - dacht dat deze puur was voor disc encryptie.
Mijn Bluetooth Keychron tobo werkt trouwens wel op het login scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Commendatore schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:24:
[...]

De FN-Knop van de 'Windows-versie' zit op een andere plek voor een langdurige Mac-gebruiker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Monterey op een MBP 2016 geïnstalleerd. Voelt een stuk sneller. Verder same-old eigenlijk. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Sorry als dit al gepost is. Maar ben hier zeer blij mee! Kan ik m’n 27” iMac Late 2015 toch nog gebruiken met AirPlay! En als externe monitor gebruiken voor m’n 14” MacBook Pro. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qmD5RsSAiW8ACzBhl5kqET9-Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SWMfzBkzx2PwkE0aHBbPofnK.png?f=fotoalbum_large

Ik luisterde naar een podcast. Daarin kwam een tip dat Montery heeft een nieuw veld in Disk Utility. Je kan nu alle (Time Machine) snapshots zien in een overzicht. Dit gaat mij heeft veel uitleg besparen iedere keer als iemand vraagt waarom systeem zoveel ruimte in beslag neemt op de schijf.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Rivanov schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:58:
Sorry als dit al gepost is. Maar ben hier zeer blij mee! Kan ik m’n 27” iMac Late 2015 toch nog gebruiken met AirPlay! En als externe monitor gebruiken voor m’n 14” MacBook Pro. 8)

[YouTube: Airplay BLOCKED on Monterey? How to unlock it!]
Zojuist getest met een USB stick. Werkt goed, echter de resolutie van m'n 27" iMac 5K Late 2015 wordt default 1920x1080.
Je kunt de resolutie wel aanpassen naar:

- 2560x1440
- 3008x1692
- 3360x1890

Maar dan is het geen echte Retina natuurlijk, en dat zie je ook wel.
Schijnt een known issue te zijn, dus ben benieuwd of dit nog gefixt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Laatst online: 08:57
Davevw schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:25:
Goedemorgen,

[Afbeelding]

wie kan mij helpen?!
Groet,
Dave

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kreeg een update van Excel die dit verhielp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Rivanov schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:48:
[...]

Zojuist getest met een USB stick. Werkt goed, echter de resolutie van m'n 27" iMac 5K Late 2015 wordt default 1920x1080.
Je kunt de resolutie wel aanpassen naar:

- 2560x1440
- 3008x1692
- 3360x1890

Maar dan is het geen echte Retina natuurlijk, en dat zie je ook wel.
Schijnt een known issue te zijn, dus ben benieuwd of dit nog gefixt gaat worden.
Hoe is verder de snelheid met bijvoorbeeld muziek, video of gaming?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Inmiddels een paar keer M1 Pro Mac’s gewist met de nieuwe functie en het is echt 1 van de beste functies in jaren wat mij betreft.

Geen clean installs meer nodig bij verkoop/retour.

https://support.apple.com/en-us/HT212749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Greatsword schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:23:
Inmiddels een paar keer M1 Pro Mac’s gewist met de nieuwe functie en het is echt 1 van de beste functies in jaren wat mij betreft.

Geen clean installs meer nodig bij verkoop/retour.

https://support.apple.com/en-us/HT212749
Ik ben dan toch bang dat er wat achterblijft. Zelf de schijf echt wissen geeft me meer vertrouwen denk ik. Of is dit door Apple goed gedaan? Zijn over dit soort zaken ook reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 11-09 08:52
PS3 controller support is er uit gehaald, wel jammer want het werkte perfect en ik gebruikte 4 DS3's met mijn Macbook Pro.

Nog een ding waar ik tegen aan loop is dat mijn display brightness niet opgeslagen wordt zodra ik de macbook dicht klap en weer open maak springt de brightness terug naar ±75%.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

amphora schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:33:
[...]

Ik ben dan toch bang dat er wat achterblijft. Zelf de schijf echt wissen geeft me meer vertrouwen denk ik. Of is dit door Apple goed gedaan? Zijn over dit soort zaken ook reviews?
Het is echt goed gedaan. Een paar OS'en terug had Apple natuurlijk al een volume splitsing gemaakt tussen gebruiker en systeem.

Na deze functie wordt het systeem dus helemaal gereset naar een schoon OS en van de gebruiker blijft helemaal niets over.

Bij het opnieuw opstarten krijg je dan ook het configuratie proces te zien zoals je gewend bent bij een nieuwe Mac/Clean Install.

Ook de schijfruimte was identiek aan toen ik voor het eerst de Mac opstartte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
amphora schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:33:
[...]

De partitie die achterblijft mag je zelf toch niet veranderen. Misschien anders aanpakken als je System Integrity Protection hebt uitgezet. Weet je niet wat dat is? No worries dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Safari Technology Preview update ondersteunt nu 120Hz.

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 16-11-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

@Rivanov zo te zien geen HDR fix in YouTube.

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.