Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik ook! En dat de achtergrond doorloopt achter de Safari-interface vind ik prachtig en juist erg rustig. 😬Tux3.14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Gelukkig optioneel, want ik vind de nieuwe opzet voor tabladen een stuk fijner werken. Als 1 van de weinigen heb ik het idee
Ik snap de lol wel van eerste willen zijn, maar voor beetje ontspannen update kun je het beste een dagje wachten.
ik krijg nu MacOS 11.6.1 binnen.kevinkrs schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:01:
Ziet iemand de update al? Ik zie nog niks binnen komen
Monterey zie ik nog niet.
[ Voor 6% gewijzigd door AppleFan2007 op 25-10-2021 19:13 ]
Op mijn MacBook 2017 krijg ik hem nu binnen, op de M1 Mac mini nog nietAppleFan2007 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:05:
[...]
ik krijg nu MacOS 11.6.1 binnen.
Monterey zie ik nog niet.
Edit,
zie nu dat het Big Sur 11.6.1 is idd, boehoe
[ Voor 9% gewijzigd door schroevendraaier480 op 25-10-2021 19:22 ]
wat nou router, gewoon een kroonsteentje!
Zelfs geen 11.6.1
[ Voor 33% gewijzigd door Rivanov op 25-10-2021 19:23 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL
ik zie 'm wel in de AppStore, maar is niet te downloaden.kevinkrs schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:35:
MacOS Monterey is nu te downloaden vanuit de App Store als image
Hoe dan? Als ik in App Store op download klik opent ie software update in systeemvoorkeuren en vervolgens melding 'update niet gevonden'kevinkrs schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:35:
MacOS Monterey is nu te downloaden vanuit de App Store als image
Edit: na 20x klikken download ie
[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 25-10-2021 19:41 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Hij leek even te downloaden. Inmiddels heb ik nu dezelfde issue.amphora schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:38:
[...]
Hoe dan? Als ik in App Store op download klik opent ie software update in systeemvoorkeuren en vervolgens melding 'update niet gevonden'
Edit: Hij is inmiddels alweer teruggetrokken uit de App Store.
[ Voor 9% gewijzigd door kevinkrs op 25-10-2021 19:42 ]
MSS is 11.6.1 mandatory voor 12?kevinkrs schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:41:
[...]
Hij leek even te downloaden. Inmiddels heb ik nu dezelfde issue.
I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself
Na die 3,38gb , nog eens 12,13gb(M1) voor Montereyq2no schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:42:
11.6.2 nu hier aan het downloaden.. 3,38 GB....
Download duurt maar een krappe 9 minuutjes.
Probeer het anders eens via deze link:
https://apps.apple.com/nl...nterey/id1576738294?mt=12
[ Voor 6% gewijzigd door streamnl op 25-10-2021 20:04 ]
Zo ver als ik kan zien is dat inderdaad een van de standaard update servers.Keypunchie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:07:
[Afbeelding]
Beetje curieuze melding? Dat *is* toch de default update-server?
:fill(white):strip_exif()/f/image/w0tz7XYY2AaXtXe1oEErdRDb.png?f=user_large)
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
21A559. Zelfde als de ge-update RC van een paar dagen terug lijkt het op.4POX schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:08:
Wat is de buildnummer van de versie in de appstore?
Eerste wat me opvalt van Monterrey, wat dachten ze met die achtergronden ? Ik gebruik altijd de dynamische achtergronden van macOS, maar wat is dit die cartoon en blauwe meuk in standje avond ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
reboot deed het voor mij ook.Keypunchie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:28:
[Afbeelding]
Na een reboot opgelost. Misschien toch maar eerst nog even een backup draaien :-)
:fill(white):strip_exif()/f/image/y1fYZ5h84OOw0L2sVqU1KQFa.png?f=user_large)
De AirPlay-ontvanger werkt perfect op de Mac mini M1.
Helaas niet op de MacBook Pro 2017.
AirPlay to Mac works with the 2018 or later MacBook Pro or MacBook Air, 2019 or later iMac or Mac Pro, the iMac Pro, and the 2020 or later Mac mini.
[ Voor 21% gewijzigd door Haas op 25-10-2021 21:48 ]
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Hier ook niet. Maar hier is je "wat is nieuw"-scherm: https://www.apple.com/nl/macos/monterey/features/.PrimusIP schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:42:
Ik had een 'wat is nieuw' scherm verwacht. Blijkbaar niet...
AirPlay streamen naar de MacBook werkt vooralsnog erg soepel trouwens. En het lijkt er ook op dat het streamen naar mijn AirPort Express eindelijk opgelost is. (Op mijn MacBook Air M1 ging dat altijd stuk met Big Sur zodra hij 1x in sluimerstand was geweest.) EDIT: Een dag later werkt het toch weer niet. Helaas. EDIT2: En nu doet hij het weer wel. De situatie lijkt in ieder geval verbeterd ten opzichte van Big Sur, maar we zitten nog niet op het niveau van "it just works".
[ Voor 21% gewijzigd door frankmulder op 30-10-2021 17:50 ]
Tot nu toe vind ik de nieuwe dingen wel grappig maar ik betwijfel of ik ze veel ga gebruiken. AirPlay receiver is leuk, maar ik weet niet waarvoor ik het nodig voor heb. En notes snel tikken ga ik misschien gebruiken maar in feite scheelt het me slechts een extra klikje. En FaceTime gebruik ik niet.
Ik ontdek wel nieuwe dingen die er vermoedelijk al in vorige versies zaten. 😄. Zoals makkelijke manier om tab vanuit iOS Safari In macos safari te laten openen.
Opdrachten klinkt ook leuk, al doe ik daar in de praktijk niks mee (ook niet met de al bestaande macos automatiserings tools).
Dat focus gedoe wil ik ooit nog wat mee gaan doen. Ik doe er ook amper wat mee in iOS en mijn mac staat standaard al op stil. Mijn telefoon begint al aandacht te vragen bij meldingen en berichten, mijn MacBook hoeft dat niet ook te doen. Reden ook dat hij niet wakker hoeft te worden als ik hem niet gebruik. Maar tegelijk is dat focus wel iets waar ik het gevoel bij heb dat het iets voor me kan toevoegen waarvan ik nog niet achter ben wat dan precies die toegevoegde waarde is.
Nu blijft mijn Photos bibliotheek na openen hangen (inmiddels al drie uur) op 'Herstellen...' 0%. Hebben meer mensen hier last van?
UPDATE: computer opnieuw opstarten helpt.
[ Voor 11% gewijzigd door Plankton op 26-10-2021 09:38 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/SFkmEHKlerwTqDQGShBgU32P.png?f=user_large)
Ging vrij gemakkelijk eigenlijk. Snap niet waarom mijn Mac Mini 1,4Ghz de update wel krijgt en mijn MBP uit hetzelfde jaar niet
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Werkt hier ook als een zonnetje op een MacBook 12" uit 2016. Geen krachtpatser, maar draait soepel.Ophidian schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:42:
Hier inmiddels ook op de M1 Air en mijn MBP uit 2014 draaien.
[Afbeelding]
Ging vrij gemakkelijk eigenlijk. Snap niet waarom mijn Mac Mini 1,4Ghz de update wel krijgt en mijn MBP uit hetzelfde jaar niet
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Notes
* Ik wil een tag hernoemen van "titel" naar "Titel", maar je kunt geen tags hernoemen. (van lowercase naar uppercase dus 😉)
* Ik heb alle notities met de "titel" tag verwijderd. Maar de tag blijft in het overzicht.
* Het maken van een nieuwe "Titel" tag, hernoemd hem automatisch naar "titel".
Reminders
* Ik krijg met geen mogelijkheid een tag van een notitie. Wis ik hem? Dan komt ie automatisch terug als de focus van de reminder af is.
* Tags handmatig wissen? Geen optie.
- Portrait Mode in FaceTime
- Maps Interactive Globe
- More Detailed Cities in Maps
- Object Capture
- Siri Text-to-Speech
- On-Device Keyboard Dictation
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Verwijderd
Met het idee dat er mogelijk wat meer programma's op die manier zouden terugkeren heb ik maar even een format gedaan. Al mijn files staan toch op external storage dus zoveel maakt het niet uit. Binnen een uurtje weer up and running. Tot nu toe niet echt schokkende nieuwe zaken waarvan ik denk: Daar kon ik niet zonder.
Een clean install is altijd aan te raden om gekke dingen te voorkomen.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:10:
Beetje een rare gewaarwording, deze update. Na de installatie kwamen er opeens wat programma's terug die ik al maanden geleden had verwijderd. Bijvoorbeeld: Ik had al een paar maanden geleden de hele Blizzard Battle.Net suite verwijderd (op de juiste manier)....komt vervolgens de Blizzard Agent terug EN voegt deze zich zonder mijn goedkeuring in het Launchpad.
Met het idee dat er mogelijk wat meer programma's op die manier zouden terugkeren heb ik maar even een format gedaan. Al mijn files staan toch op external storage dus zoveel maakt het niet uit. Binnen een uurtje weer up and running. Tot nu toe niet echt schokkende nieuwe zaken waarvan ik denk: Daar kon ik niet zonder.
Vind het verschil eigenlijk best wel meevallen. Als je echt nood hebt en de laatste druppel uit je batterij moet halen is het wellicht handig. In de praktijk ontlaad je nooit je laptop tot 0% Dan zou je maar zover ik het zie een verschil van ongeveer 10% hebben.Quakie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:41:
low battery modus test
Best wel flink verschil en ga het dus ook testen.
Ik denk ook hoe je in mijn geval de M1 Air gebruik. Ik gebruik hem meer als iPad vervanger. Het feit dat het aardig wat performance kost zal ik niet direct gaan merken, Ik merk misschien wel dat ie nog langer standbye blijft staan, maar we gaan het zien.
ars tech
[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 26-10-2021 14:27 ]
Ik teken nergens meer voor
[ Voor 7% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 26-10-2021 15:39 ]
Wellicht ga je het merken. Wel ten koste van performance. Tevens zit ik eigenlijk op de M1 Macbook Pro zo lang op een accu dat ik het bijna bijzonder vind om hem op te laden. Wat mij wel op viel is dat mijn batterij health naar 92% is gezakt na de update. Wel vreemd wand de laptop is nog niet zo gek lang in gebruik eigenlijk, zeker minder dan een jaar en heeft maar 40 cycles oid.Quakie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:26:
@kevinkrs Ga er vanuit dat je bij hetzelfde gebruik nog steeds hetzelfde verschil zou zien... ongeacht wanneer je laadt. Als je beide bij 20% laadt dan heb je nog steeds meer dan anderhalf uur langer batterij gehad als low power modus aan zou staan.
Ik denk ook hoe je in mijn geval de M1 Air gebruik. Ik gebruik hem meer als iPad vervanger. Het feit dat het aardig wat performance kost zal ik niet direct gaan merken, Ik merk misschien wel dat ie nog langer standbye blijft staan, maar we gaan het zien.
ars tech
Anyways, als iPad vervanger kan ik hem nog niet gebruiken, vind een glazen plaat daar toch net wat handiger voor. Ik gebruik mijn iPad deze dagen eigenlijk sowieso steeds minder vaak, ik heb al een Desktop, Laptop, iPhone, en dan nog een iPad
Heb nu mijn Mac mini late 2014 (1,4Ghz i5) geüpdatet. Draait inderdaad opvallend soepeltjes, lijkt soepeler dan Big Sur te zijn.THE_BASE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Werkt hier ook als een zonnetje op een MacBook 12" uit 2016. Geen krachtpatser, maar draait soepel.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Soms doe ik het omdat ik geen zin heb dat een update stopt of Citrix er uit knalt als die in de slaapstand schiet. En heb geen zin om mijn instellingen aan te passen. Nu macos12 'opdrachten' kent zou ik eens een knopje er voor kunnen maken, met zeg maar het zelfde wat in de CLI ' caffeinate' doet. *Je hebt dacht ik ook een 3rd party oplossing er voor, maar daar ben ik niet zo happig op).kevinkrs schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:44:
Tevens zit ik eigenlijk op de M1 Macbook Pro zo lang op een accu dat ik het bijna bijzonder vind om hem op te laden.
Mijn m1 air is mijn enige (werkende) computer.
Grappig hoe doe die dingen soms gaan... Zo'n 12 jaar geleden had ik nog in mijn niet grote slaapkamer twee dekstop pc's met utp kabel er tussen staan. Zes jaar geleden zat ik nog een pc in elkaar te schroeven en win 10 er op gezet.
Na wat teleurstellende momenten op Beta 1 en Beta 4, is deze helemaal af. No shit sherlock, maar ik vind dat de beta versies van vorige MacOS versies niet zo buggy waren als met Monterey.
De laatste Big Sur versie liep ook niet altijd even soepel, wat ik erg jammer vond. Fingers crossed dat het hier beter gaat.
Voor mijn prive-laptop (een M1 Air) heb ik de update direct gedaan, want wel zin in de nieuwe features en luistert niet zo nauw (beetje browsen zal wel werken), maar voor mijn werk-laptop heb ik 11.6.1 gekozen, eerst maar eens zien of het een beetje stabiel draait en geen impact is op dingen als Citrix/VPN/Docker en dat soort bedrijfsfratsen.
Vorige week een Macbook Pro gekocht tezamen met een simpele USB hub:
https://www.amazon.de/-/e...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
Na de update vandaag naar Monterey werkt deze jammer genoeg niet meer.
Lees op fora dat er meerdere issues zoals deze zijn.
Is het in jullie ervaring dat dit wordt opgelost met een update (Zo ja, hoe lang duurt dit meestal) of zou ik zien voor een andere hub?
Ja, ik vind het erg vreemd. Op mijn Macbook Air uit 2019 is de optie wel beschikbaar. Op mijn iMac late 2017 staat ie er niet bij, terwijl die qua specs mijlenver 'beter' is dan de Macbook Air. Misschien dat het iets met de T2 chip te maken heeft, die wel in mijn Macbook Air zit?Haas schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:47:
[Afbeelding]
De AirPlay-ontvanger werkt perfect op de Mac mini M1.
Helaas niet op de MacBook Pro 2017.
AirPlay to Mac works with the 2018 or later MacBook Pro or MacBook Air, 2019 or later iMac or Mac Pro, the iMac Pro, and the 2020 or later Mac mini.
Ik had trouwens op mijn iMac altijd al een 3rd party app hiervoor, wat perfect werkt. Dus zo'n ramp is het voor mij ook niet, maar vraag me af waar dit soort keuzes door Apple op gebaseerd zijn.
Mijn advies, paar euro meer uitgeven en een Anker of ugreen pakken, of iig iets in die prijsklasse.Bumba007 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:32:
Nieuwe Mac gebruiker hier
Vorige week een Macbook Pro gekocht tezamen met een simpele USB hub:
https://www.amazon.de/-/e...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
Na de update vandaag naar Monterey werkt deze jammer genoeg niet meer.
Lees op fora dat er meerdere issues zoals deze zijn.
Is het in jullie ervaring dat dit wordt opgelost met een update (Zo ja, hoe lang duurt dit meestal) of zou ik zien voor een andere hub?
Satechi maakt ook goed spul. Vaak met dezelfde kwaliteit aluminium en design stijl als AppleZiSE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:58:
[...]
Mijn advies, paar euro meer uitgeven en een Anker of ugreen pakken, of iig iets in die prijsklasse.
Klopt maar vind ze overpriced. Maar goed design kost ook geldTux3.14 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:14:
[...]
Satechi maakt ook goed spul. Vaak met dezelfde kwaliteit aluminium en design stijl als Apple
Heb het idee dat het e.e.a. 'onder de motorkap' ook flink is verbeterd, het voelt allemaal wat vlotter en stabieler aan.
Echter 2 dingen:
- Universal control kan ik echt werkelijk nergens terug vinden? Via Google word ik er ook niet echt veel wijzer van en vind ik vooral howto's hoe je het aan krijgt in de beta's. Of zit het er gewoon nog niet in?
- Sidecar naar van je Mac naar een andere Mac werkt ontzettend verrot. Als ik mijn iMac naar mijn Macbook Air 'sidecar', dan krijg ik alleen keuze uit 16:9 resoluties, die tevens ook nog veel hoger of lager zijn dan het scherm wat in mijn Macbook zit. Ik had gewoon 2560x1600 verwacht met dezelfde 'retina scaling' als ik op mijn iMac heb. Sidecar naar de iPad Pro werkt echt wel perfect, maar dat deed ie ook al in Big Sur. Waarom van iMac naar Macbook niet... geen idee.
Verder blijf ik de zwevende dock wat in Big Sur was geïntroduceerd jammer vinden, had gehoopt dat in Monterey een optie zat om 'm weer vast te 'plakken' aan de onderste rij pixels van je scherm. Maar geen optie over te vinden.
Universal Control is later beschikbaar!Tux3.14 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:06:
Echter 2 dingen:
- Universal control kan ik echt werkelijk nergens terug vinden? Via Google word ik er ook niet echt veel wijzer van en vind ik vooral howto's hoe je het aan krijgt in de beta's. Of zit het er gewoon nog niet in?
hi!
Later dit jaar, er is nog geen datum bekend.
Monterey is echt een verademing vergeleken met Biggie Sur. Biggie Sur was echt super traag bij mij
hi!
Jouw server is niet de default server. Maar pointing naar een andere, wellicht als je die weg gooit onder details werkt het wel.Keypunchie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:07:
[Afbeelding]
Beetje curieuze melding? Dat *is* toch de default update-server?
MBPr 13" 2017 128GB iPhone 16 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)
Die kans is idd aanwezig.MysticX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:02:
Apple maakt Intel Mac gebruikers happy met Monterey, want volgend jaar komt er geen update meer
Tja, het kan wel, maar ik denk het haast niet. Ze hebben nog een hele dure Mac Pro waar updates voor moet verschijnen, de komende jaren
Laat staan voor de recent uitgebrachte 27 inch iMac die nog met een Intel processor is geleverd.
[ Voor 15% gewijzigd door MysticX op 26-10-2021 22:59 ]
hi!
Denk alle macs die nu nog intel draaien, en ondersteund worden.MysticX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:58:
[...]
Tja, het kan wel, maar ik denk het haast niet. Ze hebben nog een hele dure Mac Pro waar updates voor moet verschijnen, de komende jaren
Voorheen had ik de slider op de helft staan en nu staat deze op een kwart om dezelfde helderheid te krijgen.
Uit welk jaartal komt jou iMac?Marco schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:18:
De helderheid van mijn 27" iMac is een stuk hoger geworden.
Voorheen had ik de slider op de helft staan en nu staat deze op een kwart om dezelfde helderheid te krijgen.
Edit: Ik had vanochtend even het idee dat mijn iMac late 2017 ook een stuk feller is geworden, maar aan de andere kant: het is de afgelopen dag door het herfst seizoen ook een stuk donkerder buiten. Daardoor lijkt het scherm misschien nu ook een stuk feller als je de brightness handmatig hoger zet. Ik neig eerder naar dat laatste.
[ Voor 34% gewijzigd door Tux3.14 op 27-10-2021 09:47 ]
En anders krijgen 'we' nog gewoon updates voor bestaande MacOS versies. Al zal dat voornamelijk security releases zijn.PrimusIP schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:25:
Ik verwacht dat Intel Macs nog minimaal vijf jaar ondersteund gaan worden met nieuwe macOS releases.
Vreemd ja, misschien is het de T2 chip. Ga ik ook eens in verdiepen.Tux3.14 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:17:
[...]
Ja, ik vind het erg vreemd. Op mijn Macbook Air uit 2019 is de optie wel beschikbaar. Op mijn iMac late 2017 staat ie er niet bij, terwijl die qua specs mijlenver 'beter' is dan de Macbook Air. Misschien dat het iets met de T2 chip te maken heeft, die wel in mijn Macbook Air zit?
Ik had trouwens op mijn iMac altijd al een 3rd party app hiervoor, wat perfect werkt. Dus zo'n ramp is het voor mij ook niet, maar vraag me af waar dit soort keuzes door Apple op gebaseerd zijn.
Het is een leuke functie, jammer dat dit ook niet mogelijk is op een iPad. Dat zou perfect zijn i.c.m. een USB-C DAC.
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
https://www.iculture.nl/tips/memoji-mac-loginscherm/
Ik vermoed dat de volgende macOS versie de laatste met intel-support zal zijn.MysticX schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:02:
Apple maakt Intel Mac gebruikers happy met Monterey, want volgend jaar komt er geen update meer
Ik kan mij dat lastig voorstellen eerlijk gezegd. De ARM generatie is er nog niet zo heel lang, en naast de ARM Macs verkopen ze ook nog Intel Macs. Zelfs de Pro modellen met bedragen van 50K en hoger.ShadLink schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
Ik vermoed dat de volgende macOS versie de laatste met intel-support zal zijn.
Ik zie het pas gebeuren bij de volgende macOS versie als Intel helemaal is uitgefaseerd.
We zullen zien
Weet iemand trouwens hoe je het geel/oranje puntje rechtsboven in uit krijgt als de Microfoon gebruikt word?
Ik denk 'niet', aangezien het een security feature is. Anders zouden de apps die je microfoon misbruiken het natuurlijk ook uitzetten.Tux3.14 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Weet iemand trouwens hoe je het geel/oranje puntje rechtsboven in uit krijgt als de Microfoon gebruikt word?Staat zelfs aan als je apps full screen gebruikt.
Ja, dat is ergens logisch. Al is er voor dat laatste wat je aangeeft ook weer een security featurem_a_rnix schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:53:
[...]
Ik denk 'niet', aangezien het een security feature is. Anders zouden de apps die je microfoon misbruiken het natuurlijk ook uitzetten.
Het zou in ieder geval fijn zijn als het uit gaat op secundaire monitoren of als je apps full screen gebruikt.
Ik verwacht echt wel langer dan dat. Ik verwacht dat minimaal t/m 2025 (5 jaar na de release van de Mac Pro), mogelijk nog iets langer (ik gok 6 jaar vanaf 2021).ShadLink schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:47:
Volgend jaar is intel volledig uitgefaseerd. De transitie duurt 2 jaar (heeft Apple aangegeven). Dus als hekkensluiter zal je dan de laatste macOS voor intel hebben. Of idd misschien een jaar later, maar ik verwacht het niet.
Apple ondersteunt doorgaans nog jaren lang systemen nadat ze niet meer te koop zijn. Dat zie je met zowel de iPhones als de macs. En de Mac Pro is nog eens een dusdanig product waarvan ik niet verwacht dat Apple zich veel fouten kan permitteren. Haar voorganger was voor de industrie een teleurstelling en dat marktaandeel stond op het spel. Nu eindelijk hebben ze iets gemaakt waar die markt blij mee is, maar het kost een flinke investering. Dan zijn ze ook nog een soort van modulair en ik kan niet uitsluiten dat er misschien organisaties zijn die hardware nodig hebben waarvan het afwachten is of een nog niet bestaande M1 variant dat biedt.
Er zal zeker nog updates verschijnen voor de Intel Macs. Als ze volgend jaar ermee stoppen, krijgen ze wel te maken met alle iMac en Mac Pro gebruikers. Ik verwacht echt zeker nog updates tot 2025!ShadLink schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:47:
Volgend jaar is intel volledig uitgefaseerd. De transitie duurt 2 jaar (heeft Apple aangegeven). Dus als hekkensluiter zal je dan de laatste macOS voor intel hebben. Of idd misschien een jaar later, maar ik verwacht het niet.
Er wordt namelijk nog Intel verkocht. Het is gewoon onmogelijk dat ze daar over een jaar of 2 ermee gaan stoppen. De rechtszaken zie ik al aankomen in de US.
hi!
Vooralsnog positief verrast over MacOS Monterey al is het wel de eerste versie van MacOS waar ik de bureaublad-achtergrond (wallpaper) van heb aangepast.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Nu komt het op me over als iets waar ze geen energie meer in willen steken (ze hebben hem zelfs van de functietoetsen afgehaald), maar ondertussen nog geen opvolger voor hebben liggen. Een beetje als de Touch Bar tot aan de laatste pro's.
De laatste G-series die verkocht werd was de Mac Pro. Nieuwe modellen werden aangekondig op Augustus 2006.
Vanaf Augustus 2006 tot Snow Leopard, de eerste "Intel Only" release van het OS, is zo'n 3 jaar (Augustus 2009 kwam Snow Leopard uit).
Volgens mij is dat het punt om naar uit te kijken: wanneer wordt de laatste Intel Mac verkocht. En dan nog 3 jaar. Wat in moderne termen dus 2 a 3 upgrades betekent, waar het voorheen alleen Leopard was.
Op dit moment hebben ze nog de 27" iMac met Intel, die vrij snel vervangen zal worden nu de M1 Pro&Max er zijn en de Mac Pro. En die laatste is een beetje de vraag wat ze ermee gaan doen. Als daar een M-opvolger komt,
Het gaat om de 2020 versie, en ik zit altijd in dezelfde lichtomstandigheden dus vandaar dat het me direct opviel.Tux3.14 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:20:
[...]
Uit welk jaartal komt jou iMac?
Edit: Ik had vanochtend even het idee dat mijn iMac late 2017 ook een stuk feller is geworden, maar aan de andere kant: het is de afgelopen dag door het herfst seizoen ook een stuk donkerder buiten. Daardoor lijkt het scherm misschien nu ook een stuk feller als je de brightness handmatig hoger zet. Ik neig eerder naar dat laatste.
Heb je hier wat aan?Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:10:
Hebben jullie bij beeldscherm nog het kleur tabblad staan of hebben ze dat er uit gesloopt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://support.apple.com...mac-help/mchlf3ddc60d/mac
Note: Apple Pro Display XDR uses built-in reference modes rather than colour profiles. For more information, see Change Displays preferences.
Volgens mij gaat het daar puur om de Pro Display XDR.kaassouffle schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:12:
[...]
Heb je hier wat aan?
Note: Apple Pro Display XDR uses built-in reference modes rather than colour profiles. For more information, see Change Displays preferences.
Deze dus: https://www.apple.com/uk/pro-display-xdr/specs/
Is bij mij ook weg. iMac 27" 2017 late. Maar heb in plaats daarvan wel 'kleurenprofiel' met meerdere opties beschikbaar. Dus weg gesloopt is het niet, eerder verplaatst.Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:10:
Hebben jullie bij beeldscherm nog het kleur tabblad staan of hebben ze dat er uit gesloopt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou je een screenshot willen plaatsen van wat jij hebt/ziet.Tux3.14 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:43:
[...]
Is bij mij ook weg. iMac 27" 2017 late. Maar heb in plaats daarvan wel 'kleurenprofiel' met meerdere opties beschikbaar. Dus weg gesloopt is het niet, eerder verplaatst.
Ik kalibreer mijn scherm namelijk altijd voor fotobewerking maar normaliter kon ik daar dus altijd het huidige kleurprofiel zien.
Zit nu bij Color Sync Hulp-programma te kijken (heb dat nooit eerder gebruikt).kaassouffle schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:12:
[...]
Heb je hier wat aan?
Daar lijkt wel het profiel actief dat ik gekalibreerd heb, maar 100% zeker ben ik er nog niet van.
Van de week even verder kijken/testen.
/f/image/EkzdGDlJndLpAkW4HyUX1YX8.png?f=fotoalbum_large)
Echter, in Monterey krijg ik niet meer de mogelijkheid om de refresh rate aan te passen als ik option+click op de scaled radio button. Is iemand die weet waar ze deze optie verstopt hebben?
<edit>
Hmm oke, in eerste instantie was de 'Refresh rate' pulldown niet zichtbaar, ook niet als ik 'show all resolutions' selecteerde. Ik heb de USB-C-kabel eruit getrokken en opnieuw er in gestopt, en nu verschijnt de 'Refresh Rate' pulldown wel

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenTheStig op 28-10-2021 17:35 ]
Ik moet dan de muis uit- en weer aanzetten, en dan werkt het weer tot de volgende slaapstand.
In alles, zoeken naar files/apps op de SSDs, maar zelfs voor een simpele optelsom heeft hij 30 seconden of langer nodig.
Maandagavond ge-update, dus hij zal niet meer aan het indexeren zij ofzo.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Jazeker:Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:21:
[...]
Zou je een screenshot willen plaatsen van wat jij hebt/ziet.
:strip_exif()/f/image/1C8gzyVCockY9KozTAUWADZc.jpg?f=fotoalbum_large)
Negeer de witte blokken.
Verder heel erg blij met Shortcuts ... wat heerlijk om nu ook dingen vanaf mijn Macbook te bedienen. Alleen een nadeel is dat Numbers nog niet is geupdate, dus ik kan bijv. automatisering van mijn kasboekje of urenregistratie nog niet doen vanaf mijn Mac. Jammer.
Mijn iMac 27” uit 2019 heeft zelfde probleem, er zijn er meer zag ik op Macrumours,Marco schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:34:
Volgende probleem: op mijn MacBook Pro M1 werkt het scrollen met de Magic Mouse 2 niet meer als de laptop uit de slaapmodus komt.
Ik moet dan de muis uit- en weer aanzetten, en dan werkt het weer tot de volgende slaapstand.
Beetje getrut, hebben ze een beta van een half jaar, dit soort dingen vinden ze dan niet ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Lees even 5 posts boven je......_birdie_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:30:
Is spotlight ook zo vreselijk traag bij jullie ?
Ik heb een nieuwe MacBook Pro, inclusief MacOS Monterey en als ik nu een shortcut aanzet dan blijft ie maar "knipperen" op activating. De verbinding wordt dus nooit tot stand gebracht...
Ik weet niet of het met de nieuwe MacBook te maken heeft op met Monterey, maar werken doet 't niet.
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.