[macOS 12 Monterey] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 21:26
AppleFan2007 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

In september begin ik aan de laatste 2 jaar van het middelbaar in een richting voor programmeren en netwerken. Daar zou ik geen probleem met een M1 Mac hebben, het is vooral als ik aan de Hogeschool of universiteit zou beginnen dat ik het nog niet zeker weet wat ik exact ga doen. Als ze daar dan software zouden gebruiken die nog niet werkt met Apple silicon en Rosetta is al weg, dan zou het me wel tegenhouden.
Maar als jij zegt dat alles soepel werkt dan zou mij niets nog tegenhouden om volgend jaar een nieuwe te overwegen.
Maar mijn MacBook Pro met Intel hou ik nog zeker voor Windows te draaien, ik zou die dan nog kunnen gebruiken voor apps die niet zouden werken.
Oooh, je dus moet nog twee jaar gaan? Ik zou me dan nog niet zo veel zorgen maken daarover. Alles wat je doet op de middelbare school kun je met gemak doen op een M1. Je oude laptop houden just in case, ook als je laptop defect raakt dat je nog een backup hebt, zou ik zeker doen!

In de wereld van development heb ik nog geen issues gezien, kan wel zijn dat als je iets met game development wilt doen dat je een krachtigere laptop nodig hebt met dedicated graphics, maar dan val je sowieso al buiten de boot voor MacOS. Op hogescholen krijg je vooral, javascript, java, c#, klein beetje PHP en bij projecten heb je de mogelijkheid om je eigen taal te kiezen.

Geen issues, alles werkt, alleen c# is nog traag met het compileren op een M1 omdat alle binaries vertaald moeten worden. Eind dit jaar komt Microsoft met ARM64 support voor de Mac met c# dus dat is ook een non-issue straks.

Als Apple klaar is met de transitie naar ARM64 hebben developers geen keus meer of om hun software om te bouwen, niet te veel zorgen maken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:19
Ik verwacht dat ze sowieso nog wel een tijdje hun Intel machines blijven ondersteunen en daarmee dan ook zorgen dat hun ARM spul daar geen last van heeft.

De Mac Pro is nog relatief nieuw en bestaat momenteel nog geen ARM alternatief voor. En als die er komt ben ik benieuwd of ze de Intel versie dan gelijk uitfaseren of nog tijdelijk er naast laten bestaan, aangezien ze momenteel een bepaalde behoefte in de markt vervullen. Ik weet ook niet hoe een ARM versie dan zou gaan samenwerken met GPU kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:01:
Dit is toch wel schrikken, zo snel al alleen nog maar ondersteuning voor native apple silicon apps?

Dat kan toch niet, had verwacht op minimaal 2-3 jaar Rosetta implementatie.
Zelfs de PowerPCs werden nog langer ondersteund dan dat, die hebben nog 1 grote update gehad (Leopard). Dus ik verwacht dit eigenlijk niet.

Er staat ook 'in your region'. Er is eigenlijk geen reden om dit regioafhankelijk te maken natuurlijk. Misschien willen ze zich voorbereiden op patent aanvechtingen in bepaalde landen en zijn ze dat nu aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W32.il0veyou
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 09:02
Heb een Mac Mini M1 16GB 512GB en draai nu ook de laatste beta. Tot nu toe vrij soepel, alhoewel ik me er aan irriteer dat SD cards soms niet direct worden herkend en ik een restart moet doen voordat ze zichtbaar worden in Finder. Wat ik ook merk is dat Final Cut Pro X altijd blijft hangen na wake up from sleep waarna de applicatie alleen met force quit opnieuw kan worden opgestart.

[ Voor 25% gewijzigd door W32.il0veyou op 04-08-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 01:08

Royz

Kleurenblind!!

W32.il0veyou schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:31:
Heb een Mac Mini M1 16GB 512GB en draai nu ook de laatste beta. Tot nu toe vrij soepel, alhoewel ik me er aan irriteer dat SD cards soms niet direct worden herkend en ik een restart moet doen voordat ze zichtbaar worden in Finder. Wat ik ook merk is dat Final Cut Pro X altijd blijft hangen na wake up from sleep waarna de applicatie alleen met force quit opnieuw kan worden opgestart.
FCPX werkte bij mij helemaal niet meer (en nog wel meer trouwens). Ik ben maar teruggegaan naar Big Sur. Jammer, want het was eigenlijk pas sinds beta 12

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 23:32
sinds donderdag mijn allereerste mac. De mac 2021 M1. Vrij snel de beta erop gezet. ik heb zelf twee redelijk grote problemen. Uitzetten lukt niet meer, hij blijft hangen. Ik moet hem vervolgens met de knop ingedrukt uitzetten. En touch ID is soms niet werkbaar. Dan moet ik het keyboard opnieuw met de kabel verbinden om het werkend te krijgen.
Wat is jullie advies? Wachten op volgende beta of def versie, of is er hardwarematig is iets mis met mijn mac? Of reset doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 07-05 13:29

Quakie

quakelen

Zou reset doen en beginnen met Big Sur als nieuwe Mac gebruiker.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Eens met Quakie. Gewoon Big Sur gebruiken en wachten tot de normale release van macOS 12 ergens in september/oktober.

Zowel met macOS als IOS gebruik ik geen beta's. De naam zegt het al, die dingen zijn nog niet af en in een publieke testfase. Die beta's zijn handig zijn als je developer bent, of leuk als je nieuwsgierig bent. Maar als je die machines voor normaal dagelijks gebruik hebt, zou ik gewoon wachten en er geen beta's op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
PrimusIP schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:29:
Eens met Quakie. Gewoon Big Sur gebruiken en wachten tot de normale release van macOS 12 ergens in september/oktober.

Zowel met macOS als IOS gebruik ik geen beta's. De naam zegt het al, die dingen zijn nog niet af en in een publieke testfase. Die beta's zijn handig zijn als je developer bent, of leuk als je nieuwsgierig bent. Maar als je die machines voor normaal dagelijks gebruik hebt, zou ik gewoon wachten en er geen beta's op zetten.
Ik gebruik al jaren betas van ios, ook nu 15 weer en ik loop zelden tegen problemen aan. Deze ios 15 lijkt helemaal probleemloos. Terug naar Big Sur is hoop gedoe heb ik gezien op internet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik MacOS een stuk gecompliceerder vind dan ik had verwacht. Lang niet zo intuitief als iOS dat is. Wel tevreden over de hardware, die mooi en snel is. Goede webcam en aardig geluid voor een scherm.

Ik wacht wel op de definitieve versie van Monterey en doe dan wel een reset. Dat schijnt dan een stuk eenvoudiger te worden dan het nu is, vergelijkbaar met IOS. Druk op de knop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
P. vd Loo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Ik gebruik al jaren betas van ios, ook nu 15 weer en ik loop zelden tegen problemen aan. Deze ios 15 lijkt helemaal probleemloos. Terug naar Big Sur is hoop gedoe heb ik gezien op internet.
Het is misschien een hoop gedoe als je er al van alles op gedaan en ingesteld hebt, maar als je net nieuw begonnen bent dan kan je gewoon een wipe doen.

Ik geloof dat de M1 Macs nu DFU mode gebruiken hiervoor in plaats van de recovery mode maar ik moet er nog eens naar kijken (heb er eentje liggen van werk maar ik ben er nog niet heel erg ingedoken op dat gebied).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
GekkePrutser schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:19:

Ik geloof dat de M1 Macs nu DFU mode gebruiken hiervoor in plaats van de recovery mode maar ik moet er nog eens naar kijken (heb er eentje liggen van werk maar ik ben er nog niet heel erg ingedoken op dat gebied).
Daar zeg je wat. Bij nieuwe macOS versie had ik met mijn Intel machine de gewoonte de hele partitie te vernietigen en dan clean install te draaien. Maar over die aanpak hoor ik nu horror verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Ik heb het probleem van @P. vd Loo ook. De M1 Mac Mini heeft gewoon geen zin om af te sluiten of om opnieuw op te starten. Er gebeurt helemaal niets. Zelfs via Terminal sudo reboot ingeven werkt niet. Het commando wordt ingenomen en dat is het. De enige manier van rebooten is de uitknop.

Vervolgens duurt het dik 2 minuten totdat Monterey geboot is op een SSD-schijf(!). Dat had ik bij vorige beta’s niet. Het gebeurt ook regelmatig dat Monterey helemaal vastloopt. En SMB werkt eenmalig, daarna is het stuk. Rebooten en het werkt weer. Via Forklift loopt SMB wel gewoon door.

Ook hapert mijn cursor van de muis regelmatig. Ik had dit met vorige beta’s niet. Beta 4 is denk ik de slechtste beta die ik tot nu toe heb gehad. Hopelijk komt beta 5 snel uit. Ik ga niet terug naar Big Sur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
Dennisweb schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:04:
Ik heb het probleem van @P. vd Loo ook. De M1 Mac Mini heeft gewoon geen zin om af te sluiten of om opnieuw op te starten. Er gebeurt helemaal niets. Zelfs via Terminal sudo reboot ingeven werkt niet. Het commando wordt ingenomen en dat is het. De enige manier van rebooten is de uitknop.

Vervolgens duurt het dik 2 minuten totdat Monterey geboot is op een SSD-schijf(!). Dat had ik bij vorige beta’s niet. Het gebeurt ook regelmatig dat Monterey helemaal vastloopt. En SMB werkt eenmalig, daarna is het stuk. Rebooten en het werkt weer. Via Forklift loopt SMB wel gewoon door.

Ook hapert mijn cursor van de muis regelmatig. Ik had dit met vorige beta’s niet. Beta 4 is denk ik de slechtste beta die ik tot nu toe heb gehad. Hopelijk komt beta 5 snel uit. Ik ga niet terug naar Big Sur. :)
Herkenbaar allemaal wat je schrijft. Ik ben veel beta's gewend, op windows, android en iOS, maar dit is voor mij ook de slechtste ever. Er valt nog mee te werken en ik weet dat dit het risico is van een beta, dus ik klaag niet. Wat ik ook heb is dat na een wat langere sluimerperiode touch id niet meer werkt of het hele keyboard niet meer herkend wordt. Verbinden met de kabel verhelpt het probleem.

Wat mij helpt met rebooten is eerst uitloggen, dan werkt het afsluiten wel. Is me in ieder geval 1 maal gelukt op die manier. Het is een vrij schone installatie die ik draai, heb het apparaat nog geen week. Enkel MS Office er op gezet, firefox en Windscribe VPN. Die laatste zou misschien de boosdoener kunnen zijn. Dat verder niet getest. Ik reboot gewoon niet meer en wacht de volgende bèta af. Als de definitieve versie komt en de problemen houden aan, doe ik een reset, wat dan met druk op de knop, a la iOS te realiseren zal zijn. Nu kan dat nog niet in deze bèta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@P. vd Loo VPN zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Ik gebruik OpenVPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
En beta 5 is uit. Eens installeren.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dennisweb schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:21:
En beta 5 is uit. Eens installeren.
UC is still not available :(

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:36

4POX

Everybody is wired

Kan je dit toelichten. ALs ik google krijg ik dit -> https://www.urbandictionary.com/define.php?term=uc

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Dank. Die functie gat mij op de presentatie al het gevoel. Februari 2022 in de 12.2 update.

Even iets anders.

In het verleden deed ik een herinstallatie als de machine traag draaide. Of te veel maffe problemen toonde. Maar doordat Apple ieder jaar de system partitie iets verder beveiligd. Is een herinstalltie in de toekomst niets anders dan het weggooien van de data partitie en je bent klaar. De system partitie is 100 procent dicht en op elke machine identiek.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

4POX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:11:
[...]

Dank. Die functie gat mij op de presentatie al het gevoel. Februari 2022 in de 12.2 update.

Even iets anders.

In het verleden deed ik een herinstallatie als de machine traag draaide. Of te veel maffe problemen toonde. Maar doordat Apple ieder jaar de system partitie iets verder beveiligd. Is een herinstalltie in de toekomst niets anders dan het weggooien van de data partitie en je bent klaar. De system partitie is 100 procent dicht en op elke machine identiek.
Sterker nog, dat is ook een nieuwe functie van Monterey. "Reset your Mac" (Erase all content and settings)

Alhoewel ik zelf nog altijd voor een jaarlijkse clean instal zal gaan bij een MacOS upgrade, verkoop of aankoop van een tweedehands Mac.

Afbeeldingslocatie: https://photos5.appleinsider.com/gallery/42687-82861-maccOS-Monterey-Erase-All-Content-and-Settings-xl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:24
Heb hier beta 5 ook draaien op een Early-2015 MacBook Pro. Moet zeggen dat het tot nu toe een prima beta periode is geweest. Ik merk vrijwel niets, maar dat kan ook aan mijn workload liggen.

Kijk wel erg uit naar de focusmode. Ben benieuwd of je daarmee minder afleiding gaat ervaren van berichtjes die tussen het werk door verschijnen op het scherm.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:40
Ik kom tot nu toe ook geen bijzonderheden tegen. Athans geen dingen die te maken hebben met de beta. Maar ook ik gebruik de Macbook Air alleen voor eenvoudig werk. Als ik productief wil zijn ga ik toch naar mijn Surface Pro, merk ik. Dat werkt allemaal toch net iets intuïtiever en gemakkelijker, zeker met de Windows 11 beta die ik nu daarop draai. Maar dat kan ook komen omdat ik tietallen jaren meer ervaring heb met Windows dan met de eigenaardigheden van Mac OS en de Macbook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

epo

Draai op mijn Mac Mini M1 de PB sinds de start en op Citrix na geen issues. Citrix issues zijn ook opgelost met versie 2108.

Een probleem wat ik wel heb en ook speelde op Big Sur is de combinatie met Homepods in stereo en dat als de Mini M1 in slaap is geweest het niet meer werkt. Was een van de redenen om snel naar de PB van Monterey te gaan maar helaas. Dit aangemeld via de Feedback assistant en ook op het Apple Forum waar meer dit probleem hebben i.c.m een Mini M1. Workaround is dan de M1 niet in slaapmodus te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
Hoe zit het nu met tracking van iOS apps? Op mijn iPhone kan ik dat makkelijk uitzetten voor alle apps of individuele. Maar nu ik iOS apps kan downloaden op macos zie ik nergens een optie om tracking uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 21:36

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Of-Aaargh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:06:
Ik kom tot nu toe ook geen bijzonderheden tegen. Athand geen dingen die te maken hebben met de beta. Maar ook ik gebruik de Macbook Air alleen voor eenvoudig werk. Als ik productief wil zijn ga ik toch naar mijn Surface Pro, merk ik. Dat werkt allemaal toch net iets intuïtiever en gemakkelijker, zeker met de Windows 11 beta die ik nu daarop draai. Maar dat kan ook komen omdat ik tietallen jaren meer ervaring heb met Windows dan met de eigenaardigheden van Mac OS en de Macbook Air.
Je laatste zin zegt het al. Je bent gewend aan een systeem en hebt je workflow erop aangepast, voor mij is het weer andersom.

Tot nu toe komt de IOS beta mij stabieler over dan MacOS Monterey. Bij de laatste loop ik toch tegen wat dingetjes aan.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Toen ik drie jaar geleden overstapte van primair gebruik van Windows naar macOS kostte me dat ook nog wat tijd. Zeker bij "ingewikkeldere" dingen. Tegenwoordig red ik me veel makkelijker met macOS dan met Windows. En als ik met Linux loopt te klooien (waar ik een stuk slechter me in kan redden) voelt het gat ook nog wat kleiner door de UNIX achtergrond van macOS.

[ Voor 26% gewijzigd door PrimusIP op 21-08-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Misschien ben ik er te vroeg bij maar ik ben wel benieuwd of Apple Notes automatisch tags genereert van #Woorden die al in notities staan.
Ik heb na lang wikken en wegen Synology Notes vaarwel gezegd en heb dus nu alles in Notes staan. Ik heb al gebruik gemaakt van hashtags. Ik vroeg me alleen af of ik die allemaal opnieuw moet "omzetten" naar tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 13:46
Weet iemand waarom ineens sinds ik de beta gebruik, alle apps op de achtergrond openen ipv de voorgrond? Me rot gezocht, maar kan dit nergens vinden als een instelling oid...

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Apple Photos. Heeft het nog grote aanpassingen gekregen?

1, Al jaren vraag ik Apple in de feedback om 1 feature. Maak het mogelijk om personen op alfabet te sorteren. Is dat eindelijk mogelijk?
2. Heeft smart albums meer functies gekregen om op te zoeken. Dat is iets wat ik mis van aperture. Daarop kon je op bijna alles filteren. Ik wil graag een overzicht van alle 4K videos. Maar dat is nu niet mogelijk.
3. Is de bug opgelost als je een item edit in een extern programma. Apple photos maakt een copy van de master en zet deze in een aparte map. Maar als je het originele master wist dan blijft deze copy bestaan op je schijf. Ik vond een map van 20GB groot met kopieen van bestanden die ik al had gewist.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:25
Sinds een paar dagen doet mijn macOS 12 beta installatie een beetje vreemd (eigenlijk van de een op de andere dag). Ik kan geen iCloud opties meer aan- of uitzetten (en das best irritant, want bijv. m'n contacten synchroniseren nu niet). Foto's en Sleutelhanger staan wel aan. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l51xWCeQOPI1ZDAOXUQnqZSKiRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7YFnNhVzeyi4JW5O8ZA3V1f.png?f=fotoalbum_large

En ik kan bijv. ook in Safari geen wachtwoorden meer in laten vullen... allemaal gekke dingen. Ik heb al meerdere malen uit- en ingelogd in iCloud en opnieuw opgestart.

[ Voor 13% gewijzigd door ChrisM op 29-08-2021 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 13:20

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Heb je al een keer uit- en ingelogd op je iCloud op je mac? Zo heb ik iets soortgelijks ooit eens verholpen op mijn iPhone.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:37:
Heb je al een keer uit- en ingelogd op je iCloud op je mac? Zo heb ik iets soortgelijks ooit eens verholpen op mijn iPhone.
Ja, meerdere keren.. het is echt vreemd. En irritant. Hopen dat de volgende beta het oplost, anders toch opnieuw installeren, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
ChrisM schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:09:
Sinds een paar dagen doet mijn macOS 12 beta installatie een beetje vreemd (eigenlijk van de een op de andere dag). Ik kan geen iCloud opties meer aan- of uitzetten (en das best irritant, want bijv. m'n contacten synchroniseren nu niet). Foto's en Sleutelhanger staan wel aan. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?[Afbeelding]

En ik kan bijv. ook in Safari geen wachtwoorden meer in laten vullen... allemaal gekke dingen. Ik heb al meerdere malen uit- en ingelogd in iCloud en opnieuw opgestart.
Jeeh, de nieuwe beta heeft het opgelost. Gelukkig maar.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
ChrisM schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:07:
[...]

Jeeh, de nieuwe beta heeft het opgelost. Gelukkig maar.. :)
Nieuwe beta? Welke versie heb je het over?

Update : Ik zie net dat beta 6 is uitgebracht.

[ Voor 9% gewijzigd door Pierre_nr1 op 31-08-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-02 23:43
Ik check net voor de update en krijg: 'Your Mac is running the latest software update allowed by your administrator? LOL iemand dat ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Vildhjarta schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:23:
Ik check net voor de update en krijg: 'Your Mac is running the latest software update allowed by your administrator? LOL iemand dat ook ?
Dat had ik ook. Je moet de beta profile opnieuw installeren, dan werkt de update wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 23:27
Vildhjarta schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:23:
Had de mac een reboot gegeven, daarna zag hij bij mij wel de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-02 23:43
MichelJ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 00:11:
[...]

Had de mac een reboot gegeven, daarna zag hij bij mij wel de update.
Hier ook spontaan opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:43:
Heb hier beta 5 ook draaien op een Early-2015 MacBook Pro. Moet zeggen dat het tot nu toe een prima beta periode is geweest. Ik merk vrijwel niets, maar dat kan ook aan mijn workload liggen.
Hoe gaat het starten van programma's tussen Monterey en Big Sur? Want heb hier een "Late 2015" die op dat vlak sterk trager is geworden met Big Sur. Zou mooi zijn mocht het opstarten van toepassingen met Monterey iets vlotter lopen...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:24
mieJas schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:38:
[...]

Hoe gaat het starten van programma's tussen Monterey en Big Sur? Want heb hier een "Late 2015" die op dat vlak sterk trager is geworden met Big Sur. Zou mooi zijn mocht het opstarten van toepassingen met Monterey iets vlotter lopen...
Merk niet super veel verschil eigenlijk. Het is sowieso sinds High Sierra bergafwaarts gegaan. Daarom zou ik het gewoon proberen wanneer de officiële release uitkomt :-)

Have you tried turning it off and on again?

• kevinkrs
Gr4mpyC3t schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:24:
[...]

Merk niet super veel verschil eigenlijk. Het is sowieso sinds High Sierra bergafwaarts gegaan. Daarom zou ik het gewoon proberen wanneer de officiële release uitkomt :-)
Bergafwaarts op Intel gebaseerde Macs }:O
Op een Apple m1 gaat alles op Big Sur super smooth, op mijn 16” MacBook Pro voelt het aan als een Windows XP computer.

Wat ik wel vind is dat quality control flink achteruit is gegaan bij Apple de afgelopen jaren, elk MacOS release voelt bijna als een beta aan. Veel bugs, icoontjes die niet kloppen (kijk naar bijv. De Big Sur Bluetooth icoon dat niet goed aligned staat) met veel andere bugs.

Ik denk dat het misschien beter zou zijn als Apple naar een 2 jaarlijks cycle zou gaan waardoor ze wat meer tijd hebben, maar dat kan weer een issue vormen voor nieuwe Mac hardware denk ik zo }:O

• 4POX

4POX

Everybody is wired

kevinkrs schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:05:
[...]

Bergafwaarts op Intel gebaseerde Macs }:O
Op een Apple m1 gaat alles op Big Sur super smooth, op mijn 16” MacBook Pro voelt het aan als een Windows XP computer.

Wat ik wel vind is dat quality control flink achteruit is gegaan bij Apple de afgelopen jaren, elk MacOS release voelt bijna als een beta aan. Veel bugs, icoontjes die niet kloppen (kijk naar bijv. De Big Sur Bluetooth icoon dat niet goed aligned staat) met veel andere bugs.

Ik denk dat het misschien beter zou zijn als Apple naar een 2 jaarlijks cycle zou gaan waardoor ze wat meer tijd hebben, maar dat kan weer een issue vormen voor nieuwe Mac hardware denk ik zo }:O
Ik neem niet eens meer de moeite om bugreports in te vullen op mijn Intel machine. Het is raar om te ervaren dat Windows laptops sneller en smoother aanvoelen. Zelfs oudere modellen.

AKA Rinkel weblog

• kevinkrs
4POX schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:53:
[...]

Ik neem niet eens meer de moeite om bugreports in te vullen op mijn Intel machine. Het is raar om te ervaren dat Windows laptops sneller en smoother aanvoelen. Zelfs oudere modellen.
Ja ik herken dit gevoel. Dit gevoel had ik eigenlijk vooral al sinds Apple met OSX Yosmite veel nieuwe transparante effecten had toegevoegd. Natuurlijk is transpiratie zwaar om te berekenen met een Intel HD graphics chip, maar de gebruikservaring was ontzettend inconsistent. Scrollen door een lange mail thread? Dat kan met 15-20 frames per seconden.

Browsen door een normale webpagina? Geen probleem, dat is nu weer 60 frames per seconden, nice en smooth.

Je downloads folder vanuit de dock (met waaier effect) openen met een browser met een lege tabblad open (dat volledig transparant is)? Okay, 10 frames per seconden. Je begrijpt hem wel denk ik.

Op Windows heb je dat probleem dan weer niet, Ik vond Windows 8 en Windows 10 best smooth draaien, zelfs op verouderde hardware. Tevens draait MacOS op de M1 ook ontzettend smooth zoals het zou horen te zijn.

Ook bij mij heeft Apple nog nooit gereageerd op een bug report. Soms blijven bugs tot wel 3 jaar na publicatie in het OS. Slordig, als de deadline voor een jaarlijks release te strak is, overweeg dan een andere strategie...

• 4POX

4POX

Everybody is wired

kevinkrs schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:53:
[...]

Ja ik herken dit gevoel. Dit gevoel had ik eigenlijk vooral al sinds Apple met OSX Yosmite veel nieuwe transparante effecten had toegevoegd. Natuurlijk is transpiratie zwaar om te berekenen met een Intel HD graphics chip, maar de gebruikservaring was ontzettend inconsistent. Scrollen door een lange mail thread? Dat kan met 15-20 frames per seconden.

Browsen door een normale webpagina? Geen probleem, dat is nu weer 60 frames per seconden, nice en smooth.

Je downloads folder vanuit de dock (met waaier effect) openen met een browser met een lege tabblad open (dat volledig transparant is)? Okay, 10 frames per seconden. Je begrijpt hem wel denk ik.

Op Windows heb je dat probleem dan weer niet, Ik vond Windows 8 en Windows 10 best smooth draaien, zelfs op verouderde hardware. Tevens draait MacOS op de M1 ook ontzettend smooth zoals het zou horen te zijn.

Ook bij mij heeft Apple nog nooit gereageerd op een bug report. Soms blijven bugs tot wel 3 jaar na publicatie in het OS. Slordig, als de deadline voor een jaarlijks release te strak is, overweeg dan een andere strategie...
toon volledige bericht
Ik merk het vooral met retina. Zodra je een extern scherm aansluit (1080P) is alles smooth. Werk je op het internet scherm. (900) met retina. Dan voel je de stroop.

AKA Rinkel weblog

• Quakie

Quakie

quakelen

Naam is mij ontschoten van ander os naam maar terug naar Snow Leopard manier. Dit was ook door ontwikkeling. Weinig nieuwe features maar onderhuids gewoon goede update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinkrs
4POX schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:43:
[...]

Ik merk het vooral met retina. Zodra je een extern scherm aansluit (1080P) is alles smooth. Werk je op het internet scherm. (900) met retina. Dan voel je de stroop.
Dit viel mij op met de Macbook pro 2013 (de eerste generatie waar je alleen nog maar retina als keuze had). Maar dit kan twee oorzaken hebben. Of je dedicated graphics card gaat aan, waardoor de performance beter is. De performance problemen zoals ik mijn vorige reactie plaatste had ik op de 16" namelijk niet op de dGPU. Logisch ook, een dGPU is toch even een tikkie sneller dan de integrated graphics.

Een tweede oorzaak zou kunnen zijn omdat je 1080p monitor namelijk 1080p is, en retina een hogere scherm resolutie heeft (2k geloof ik?). Meer pixels = hogere belasting op de GPU.

Desondanks begrijp ik je helemaal en vond ik dit ook een nare ervaring, ik hou van consistentie, altijd rond dezelfde performance. Dus of altijd zo traag als een slak of altijd zo snel als een raceauto.

Voor mij was dit toch wel de reden om de 16" Macbook te verkopen en daar een 13" Macbook Pro M1 voor terug te kopen. Niet omdat de M1 sneller (of rond dezelfde performance) hangt, maar omdat de performance letterlijk altijd rond dezelfde consistentie hangt. Zelfs als ik op 16gb werkgeheugen 2VM's, Docker, 4 Safari Browsers met per stuk ongeveer 30-40 tabs, Firefox met een stuk of 50 tabs, en nog een twintigtal applicaties open heb staan, nog steeds even snel is. Geen hapering in te vinden, en dat is nu juist een goede/fijne ervaring om te hebben, alles naar je laptop te kunnen gooien een geen vertragingen, lag, stotteringen te zien onder heavy en light workloads.
Quakie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:44:
Naam is mij ontschoten van ander os naam maar terug naar Snow Leopard manier. Dit was ook door ontwikkeling. Weinig nieuwe features maar onderhuids gewoon goede update.
Je bedoeld hiermee een switch tussen een LTS (stable) en een feature release? Eigenlijk zoals Ubuntu en vele andere linux distributies dit doen?
Daar zou ik persoonlijk eigenlijk ook fan van zijn. Vroeger waren de updates visueel niet altijd even groot, op het laatst kreeg ik zelfs het gevoel dat het voor Apple tijd begon te worden om een nieuw UI te ontwikkelen, maar toch waren de updates best interessant.

Bijvoorbeeld OSX Mountain Lion had best wel wat lag hier en daar, een App naar je Application folder slepen had een kleine stottering, scrollen door de App Store had een kleine stottering en zo waren er nog wat dingetjes.

Ik weet mij nog te herinneren dat daarna OSX Mavericks uitkwam, ondanks de vele bugs dat het met zich mee bracht (bijvoorbeeld: beachball terwijl de laptop 0% cpu utilisatie heeft) was de focus van Mavericks het uitmelken van de processor en geheugen in combinatie met betere battery life.

Na het installeren van Mavericks was ik enorm onder de indruk hoeveel ik wel niet onder 16gb kon draaien dankzij de nieuwe memory compression mechanisme. Of hoe Mavericks zoveel beter met CPU cycles om kon gaan dat alles veel, maar dan ook veel sneller was. En als kers op de taart ging mijn accu nog eens zo'n dikke 3 uur langer mee op een lading ook.

Kijk dat waren nou eens 'WOW' momenten. De enige reden waarom ik nu van MacOS versie update is eigenlijk omdat ik hoop dat de bugs van de vorige release opgelost zijn, en meestal is dat het geval wel maar zitten er tientallen nieuwe bugs in }:O }:O }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 18:52
Op de M1 Macs (Mini, Macbook etc) hebben ze nu officieel USB-C -> USB-C aansluiting voor schermen kapot gemaakt (Beta 6), in ieder geval mijn Super UltraWide Dell werkt niet meer...

Eerder hadden ze de USB-C -> HDMI al gesloopt (Beta 5)... (geeft een paars geruit scherm na 3 seconde)

Zojuist maar een USB-C -> DisplayPort (met DP Alt-modus) gehaald, aangezien er vele meldingen waren dat deze top werken (en dat werkt hij ook).

Dus mocht iemand het probleem ook hebben, gebruik er 1 naar DisplayPort en het zou weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Hoe is externe video support in Monterey?

Door Corona hebben veel fabrikanten een USB driver gemaakt en zijn er veel HDMI-> usb capture devices verkocht. Als ik de verhalen mag geloven werkte dit goed onder Catalina. Maar sinds Big Sur is deze ondersteuning verdwenen. (of mank gemaakt. Misschien alleen apparaten die in de Apple store staan werken)

Ik heb een Canon en een Gopro driver. Beide worden niet onder Safari of Facetime gevonden. Hetzelfde voor een HDMI->USB capture device.

Skype, OBS, Chrome vinden deze apparaten wel. Als ik google heeft alles gewerkt onder Catalina. Maar zonder enige aankondiging was dit weg met Big Sur.

Hoe is dit met Monterey? Iemand een alternatieve camera met Facetime. De interne camera's in de macbook's zijn zo slecht.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

XiniX88 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:49:
Op de M1 Macs (Mini, Macbook etc) hebben ze nu officieel USB-C -> USB-C aansluiting voor schermen kapot gemaakt (Beta 6), in ieder geval mijn Super UltraWide Dell werkt niet meer...

Eerder hadden ze de USB-C -> HDMI al gesloopt (Beta 5)... (geeft een paars geruit scherm na 3 seconde)

Zojuist maar een USB-C -> DisplayPort (met DP Alt-modus) gehaald, aangezien er vele meldingen waren dat deze top werken (en dat werkt hij ook).

Dus mocht iemand het probleem ook hebben, gebruik er 1 naar DisplayPort en het zou weer moeten werken.
Hahhah, misschien willen ze zo de nieuwe MBP's met HDMI poort gaan pushen ;)

Verwacht dat alles met de GM natuurlijk weer gefixt is, ze hebben denk nog een maand of 2 te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 21-09-2021 19:47 ]

• kevinkrs
Greatsword schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:46:
[...]

Hahhah, misschien willen ze zo de nieuwe MBP's met HDMI poort gaan pushen ;)

Verwacht dat alles met de GM natuurlijk weer gefixt is, ze hebben denk nog een maand of 2 te gaan.
Geen twee maanden toch? Dan zou het pas eind september gereleased worden? Ik dacht altijd dat MacOS releases eind september begin oktober waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:57

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

kevinkrs schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:46:
[...]

Geen twee maanden toch? Dan zou het pas eind september gereleased worden? Ik dacht altijd dat MacOS releases eind september begin oktober waren.
Ik neem aan dat het gelijktijdig uitkomt met de nieuwe MacBooks.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 23:20
4POX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:35:
Hoe is externe video support in Monterey?

Door Corona hebben veel fabrikanten een USB driver gemaakt en zijn er veel HDMI-> usb capture devices verkocht. Als ik de verhalen mag geloven werkte dit goed onder Catalina. Maar sinds Big Sur is deze ondersteuning verdwenen. (of mank gemaakt. Misschien alleen apparaten die in de Apple store staan werken)

Ik heb een Canon en een Gopro driver. Beide worden niet onder Safari of Facetime gevonden. Hetzelfde voor een HDMI->USB capture device.

Skype, OBS, Chrome vinden deze apparaten wel. Als ik google heeft alles gewerkt onder Catalina. Maar zonder enige aankondiging was dit weg met Big Sur.

Hoe is dit met Monterey? Iemand een alternatieve camera met Facetime. De interne camera's in de macbook's zijn zo slecht.
Het is door de verandering van kernel extensions naar system extensions en vooral door de luiheid van de fabrikanten (en makers van drivers) dat het helemaal spaak loopt. System extensions zijn geïntroduceerd in 10.15 -- ze hebben dus al dik 2 jaar de tijd gehad om 't aan te passen maar je ziet Google en Box ook nog altijd klooien met hun implementatie.

Deprecated Kernel Extensions

This space intentionally left blank.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

iworx schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:58:
[...]

Het is door de verandering van kernel extensions naar system extensions en vooral door de luiheid van de fabrikanten (en makers van drivers) dat het helemaal spaak loopt. System extensions zijn geïntroduceerd in 10.15 -- ze hebben dus al dik 2 jaar de tijd gehad om 't aan te passen maar je ziet Google en Box ook nog altijd klooien met hun implementatie.

Deprecated Kernel Extensions
Kijk. Dit houdt mij tegen om 100 euro in een goede webcam te investeren. Die kan zomaar volgend jaar niet meer goed werken.

Ook will ik dolgraag iscsi op een mac hebben zonder veel ellende. Een afps/HFS disk op de nas lijkt me praktisch voor het opslaan van bepaalde apple files. Nu neemt de Apple Photos library 250 GB in beslag op mijn Mac.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk. Dit houdt mij tegen om 100 euro in een goede webcam te investeren. Die kan zomaar volgend jaar niet meer goed werken.
Je hebt ook oplossingen als Camo. Je (of een) telefoon als webcam gebruiken.

• Quakie

Quakie

quakelen

@4POX iscsi wacht ik ook op maar zoals ik het lees op globalSAN website gaat dat niet of niet gauw komen..

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 21:29
Ik gebruik mijn MBP dagelijks, maar begin toch wel benieuwd te worden naar Monterey.

Is de beta goed genoeg om te gebruiken als daily driver naar jullie mening?

En op iOS 15 heb je microphone modes. Deze zijn als het goed is ook al enabled op de beta en zo ja, kan je deze ook gebruiken buiten Facetime om, denk aan bij een Skype gesprek bijvoorbeeld?

[ Voor 24% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 25-09-2021 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 10:48
aschja schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Hoe vaak ga je dit nog knippen en plakken?
ik hoop nog vaak. Op dit moment tik ik dit op een 2014 macbook pro met core i7 en 16 GB geheugen. Inmiddels zit er een nieuwe batterij (toen kon dat nog) en snelle 1TB ssd in (de orginele was kaduuk). Door vertraagde levering van een M1 is dit momenteel mijn ontwikkel platform. Als ik het vergelijk met mijn collega's (2019 MBPs) dan zie ik niet zo heel veel verschil in performance, zolang je niet duizend taken tegelijk gaat doen.
Beetje code tikken en wat docker dingetjes gaat allemaal gewoon prima. Waarom zou ik dan ineens Monterey niet kunnen draaien en Big Sur wel? Apple, leg dat eens uit?
Maar ach, er zal wel weer een patch verschijnen in de kanalen

edit: was er dus al een week na uitkomen van beta via Open Core Legacy Patcher

[ Voor 4% gewijzigd door divvid op 25-09-2021 08:48 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Lees nog veel issues met de nieuwste Beta:

Apple Seeds Eighth Beta of macOS Monterey to Developers

https://forums.macrumors....ey-to-developers.2314241/

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Quakie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:41:
@4POX iscsi wacht ik ook op maar zoals ik het lees op globalSAN website gaat dat niet of niet gauw komen..
Ik ben gisteren maar gaan nadenken over een andere oplossing. Misschien een raspberry pi met USB naar iscsi vertaling. Maar ik denk dat het plaatsen van een Apple photos library op een NAS voorlopig toekomst muziek blijft.

AKA Rinkel weblog

• Quakie

Quakie

quakelen

@4POX ik heb het toen op gegeven en voor icloud gegaan. Precies wat ze willen natuurlijk. Zoals waarschijnlijk bekend is het vrij makkelijk voor Apple om te bewerkstelligen omdat werkt (of werkte) op een timecapsule / express met usb disc.

• Tomba

Tomba

4POX schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:23:
[...]

Ook will ik dolgraag iscsi op een mac hebben zonder veel ellende. Een afps/HFS disk op de nas lijkt me praktisch voor het opslaan van bepaalde apple files. Nu neemt de Apple Photos library 250 GB in beslag op mijn Mac.
Wat voor NAS heb je? Mocht ie docker kunnen draaien kan ik je
https://hub.docker.com/r/mbentley/timemachine
van harte aanbevelen. Werkt perfect icm mijn MBA M1.
iCloud is mij veel te prijzig en nog los daarvan vind ik het een erg onprettig idee dat mijn foto's langs de puriteinse Amerikaanse lat gelegd worden. Zou niet willen dat mijn account geflagd wordt vanwege foto's van mijn dochtertje in bad :X

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 30-09-2021 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Je kunt zeker kritiek hebben op Apple, maar dat laatste is pertinent onwaar. Het zou helpen als je dat artikel ook echt las. Tenzij die foto van jouw dochter in bad in de ‘bekende kinderporno’-database staat, wordt er niks gevlagd.

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 30-09-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Dat scan verhaal is heel interressant. Het is namelijk al actieve op onze computers. En wij kunnen het niet uitzetten. Jouw Apple photos scant al op honden, eten en stranden. Apple hoeft alleen die database aan te passen en het gaat ook scannen op illegaal materiaal.

Ik gebruik icloud. Ik wil alles ook lokaal hebben. Ik vertrouw Apple niet. Wat als ik mijn Apple account verlies door een false postieve. Wat als er iets gebeurt met het betalingsprocess. Voordat je het weet kan ik niet bij mijn data. Daarom gebruik ik alleen clouddiensten die alles 1op1 houden.

Mijn andere plan is om een hackingtosh virtuele machine te installeren op mijn NAS die mijn photodatabase volledig download. Maar ook de icloud proxy draait. Als mijn Macbook iets nodig heeft dan komt het eerst snel vanaf de nas.

Waarom zou ik timemachine in een docker willen draaien? De ingebouwde synology oplossing werkt ook goed. Een data quote op de gebruiker. Ik maak iedere dag een snapshot van mijn timemachine share zodat het veilig is voor malware. En mocht timemachine op een dag komen dat mijn timemachine corrupt is. Dan zet zoek ik in de snapshots voor een oudere en zet die terug.

AKA Rinkel weblog

• PrimusIP
Beetje half ongerelateerd: Ik heb wel met de gedachte gespeeld om een rasberry pi in te richten als NAS voor back-up en als media station. Back-up in dit geval is zowel handmatige back-up als Time machine. (Een VM macOS voor photo library heb ik nooit aan gedacht, idee klinkt ook leuk. Overigens vind ik dat Apple het zou moeten maken dat dit makkelijker kan.)

Uiteindelijk allemaal niet gedaan omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen voor mij. Mijn grootste obstakel is wel dat gezeur met file systems. Ik wil namelijk dan wel dat ik vanaf de Linux server die schijf fatsoenlijk kan benaderen. En voor mij als niet-professional krijg ik het niet stabiel en betrouwbaar genoeg aan de praat, zeker als ik dan ding ook soms uit wil kunnen zetten zonder meteen mounting problemen. (Wil ik dat, moet ik links of rechtsom werken met kernel extensies en zelfs exfat gaf gedoe, om maar niet te spreken over ext04 onder macOS.) Verder geeft het allemaal weer netwerk werk gedoe met account settings en tegelijk niet beveiligingsrisico's maken.
En media streamen via bijv. Plex naar de Apple TV heb ik ook nooit goed aan de praat gekregen. Hij vertikt het om materiaal op HD kwaliteit af te spelen.
Daar tegenover staat dat ik een externe schijf rechtstreeks in mijn MacBook prik en vervolgens alles werkt zoals ik wil. En met VLC kan ik filmbestanden gewoon naar de Apple TV slepen zonder zelfs maar van fileshare gebruik te maken.

• Quakie

Quakie

quakelen

4POX schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:01:
Dat scan verhaal is heel interressant. Het is namelijk al actieve op onze computers. En wij kunnen het niet uitzetten. Jouw Apple photos scant al op honden, eten en stranden. Apple hoeft alleen die database aan te passen en het gaat ook scannen op illegaal materiaal.

Ik gebruik icloud. Ik wil alles ook lokaal hebben. Ik vertrouw Apple niet. Wat als ik mijn Apple account verlies door een false postieve. Wat als er iets gebeurt met het betalingsprocess. Voordat je het weet kan ik niet bij mijn data. Daarom gebruik ik alleen clouddiensten die alles 1op1 houden.

Mijn andere plan is om een hackingtosh virtuele machine te installeren op mijn NAS die mijn photodatabase volledig download. Maar ook de icloud proxy draait. Als mijn Macbook iets nodig heeft dan komt het eerst snel vanaf de nas.

Waarom zou ik timemachine in een docker willen draaien? De ingebouwde synology oplossing werkt ook goed. Een data quote op de gebruiker. Ik maak iedere dag een snapshot van mijn timemachine share zodat het veilig is voor malware. En mocht timemachine op een dag komen dat mijn timemachine corrupt is. Dan zet zoek ik in de snapshots voor een oudere en zet die terug.
Hier heb ik wel oren naar maar vermoed dat ik vast ga lopen omdat mijn tech kennis niet toereikend is.

Ik heb dezelfde remarks qua cloud gebruik. Ik gebruik nu spartaans manier om onderscheid te maken dus cloud en lokaal.

Apple Photos is de basis en moet ten alle tijden schoon zijn. Dus zo min mogelijke duplicates, geen onzin fotos vanuit whatsapp ofzo, geen screenshots...
Alle foto albums worden gekopieerd naar mijn synology NAS. Daar draait backup naar 2e NAS.
iPhone wordt via synology photos nogmaals gekopieerd naar de NAS. Hierin zitten dus duplicaties van foto albums maar dat boeit mij niet. Liever dubbel dan niks.

Heel af en toe doe ik manuele exporteer opdracht om de videos naar de NAS te kopieren. Daar heb ik geen standaard manier voor.

(ik heb gekozen voor een M1 Air 16GB /256GB en als ik opnieuw zou mogen kiezen had ik voor hetzelfde geld 8GB/512GB gekozen. Dan had ik al mijn fotos lokaal kunnen hebben en gewoon timemachine backup gemaakt. Dan had ik een simpelere oplossing.

• Tomba

Tomba

Keypunchie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:22:
Je kunt zeker kritiek hebben op Apple, maar dat laatste is pertinent onwaar. Het zou helpen als je dat artikel ook echt las. Tenzij die foto van jouw dochter in bad in de ‘bekende kinderporno’-database staat, wordt er niks gevlagd.
Wat is precies pertinent onwaar? Op dit moment werkt men alleen met hashes maar het is niet ondenkbaar dat men de Microsoft/Google weg gaat volgen (en dus AI gebruikt voor scanning) met leuke gevolgen zoals in dit topic te lezen valt:
Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

Sowieso vind ik het een erg onprettig idee dat men in mijn prive (!) foto's gaat lopen wroeten.

Ow en idd wat @4POX zegt dat ze nu al scannen op zaken als 'Honden' etc...
4POX schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:01:
[..]

Portability (dus als je ooit ander merk NAS koopt is het simpel over te zetten) alleen al.
En voor mij persoonlijk; ik kreeg de Synology oplossing niet fatsoenlijk werkend, mijn M1 MBA was continu de 'Timemachine'-machine kwijt en dan wilde hij weer geen backup maken tot ik mijn NAS rebootte.

[ Voor 42% gewijzigd door Tomba op 30-09-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wat is precies pertinent onwaar? Op dit moment werkt men alleen met hashes maar het is niet ondenkbaar dat men de Microsoft/Google weg gaat volgen
Er is wel meer niet ondenkbaar. Maar op dit moment werkt dat dus *niet* zo en het is ook nooit het plan geweest. Overigens op dit moment implementeren ze zelfs helemaal niks en stellen ze de scanning voorlopig uit, naar aanleiding van de kritiek.

Verder wil ik niet de Monterey discussie ontsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Terug naar Monterey.

Is er veel veranderd in de onderliggende processen die die applicaties controleren? Ik heb geen benchmark, maar het voelt dat applicaties veel sneller opstarten. Nu gaat het verhaal dat Apple medewerkers door het thuiswerken erachter kwamen dat door het online controleren van een app dit heel vertragend is als je via een trage internet verbinding bent verbonden. Het is alsof dat een jaar thuiswerken van Apple werknemers ons snellere starttijden van apps heeft gegeven.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Zou dat online controleren niet alleen bij de eerste keer starten van een app gebeuren? Staat mij iets van bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

m_a_rnix schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:33:
Zou dat online controleren niet alleen bij de eerste keer starten van een app gebeuren? Staat mij iets van bij...
Ik kan daar geen touw aan vastknopen wanneer het precies gebeurt. In het verleden had ik soms problemen met mijn backbone. (was een verrotte connector kwam ik later achter) waardoor ik geen internet had. Maar mijn laptop had wel netwerk verbinding. Alle apps werden zo traag bij het opstarten. Ze blijven maar bouchen. Als ik helemaal het netwerk uitzet dan starten ze wel snel. Afgelopen december zat ik twee weken op het platteland. Het was onwerkelijk traag. Ik kon beter eerst het wifi uitzetten als ik een serie apps wilde opstarten. Vorig jaar was hierover een blogpost. Als ik die vind zal ik die posten. Het kwam erop neer dat Apple personeel dat aan het thuiswerken erachter kwam dat bepaalde dingen niet zo snel draaien als op kantoor. Misschien is die ervaring verwerkt in de code voor Monterey

Live text is echt waanzinnig fijn. Ik maak nu screenshots op mijn iPhone. En later copy/plak ik dat vanuit de macos photo app. Ik ben ontzettend blij dat het ook werkt op de intel machine. Zonder enige vertraging. Je hebt helemaal geen snelle machine learning kernen nodig. Maar ik mis iets. Ik had gehoopt dat Live text ook een onderdeel van spotlight zou worden. Als ik nu zoek op tekst waarvan ik weet dat die in een afbeelding zit in die map, vind spotlight niets. Misschien in de toekomst.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 14:52

page404

Website says no

Greatsword schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:55:
Lees nog veel issues met de nieuwste Beta:

Apple Seeds Eighth Beta of macOS Monterey to Developers

https://forums.macrumors....ey-to-developers.2314241/
Hou maar op, Safari werkt meer niet dan wel. Links die niet openen, pagina's die niet laden, het is onwerkbaar. Nu beta 9 aan het downloaden, kijken of het dan beter is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:33

amphora

Websites & Fotografie

page404 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Hou maar op, Safari werkt meer niet dan wel. Links die niet openen, pagina's die niet laden, het is onwerkbaar. Nu beta 9 aan het downloaden, kijken of het dan beter is.
Safari 15 op Big Sur is ook zeker niet vlekkeloos.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Nou, in beta 9 worden links die een nieuwe tab moeten openen alsnog niet geopend. Ik krijg een leeg tabblad. Maar weer een reportje aanmaken. En even kijken of het helpt om die DNS privacy setting uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
page404 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:52:
Nou, in beta 9 worden links die een nieuwe tab moeten openen alsnog niet geopend. Ik krijg een leeg tabblad.
Dat had ik bij een paar versies van Safari Technology Preview. Nu over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
page404 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:52:
Nou, in beta 9 worden links die een nieuwe tab moeten openen alsnog niet geopend. Ik krijg een leeg tabblad. Maar weer een reportje aanmaken. En even kijken of het helpt om die DNS privacy setting uit te schakelen.
Werkt probleemloos hier op mijn Macbook Pro met beta 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

In Apple Photos onder beta 9 zijn alle memories weg.

Misschien een bug, misschien heeft Apple ontdekt dat mijn leven echt niet boeiend is.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 21:29
Zijn de microfoon modes al beschikbaar, denk aan stemisolatie en wide spectrum?

Zo ja, is het wat en is het te gebruiken op intel macs wanneer je third party apps gebruikt of videobelt via bijvoorbeeld Google Chrome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 09:54
page404 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Werkt bij mij wel, toevallig niet private relay aan in je iCloud instellingen?

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 15 Pro 128GB Apple Watch Ultra (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Nicj56 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Werkt bij mij wel, toevallig niet private relay aan in je iCloud instellingen?
Die heb ik net uitgezet maar dan gaat het nog niet goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
Zo. macOS 12 Monterey beta 10 is uit. En er zit een ENORME verbetering in voor externe beeldschermen. De fonts zijn echt haarscherp en lijken net zo goed als op een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Vraag. Wie heeft ook dat time machine backup sinds beta 9 stuk is?

Mijn Time machine naar een shared Synology share is sinds 6 oktober stuk. Dat is ook de datum dat ik beta 9 heb geinstalleerd. Normaal krijg je een melding dat een backup mislukt is. Maar ook die kreeg ik niet. Het is geen grote ramp omdat mijn belangrijkste backups naar een externe time machine disk gaat.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:51

DocktorDicking

Are you picking this up?

Op dit moment draai ik nog steeds op Catalina op mijn mbp early 2015. Ivm met afstuderen afgelopen jaar en projecten voor werk etc.. heb ik het nog niet aangedurfd om de update te draaien naar Big Sur.

Er is altijd wel iets om het updaten uit te stellen maar ik vraag me ook af of het wel de moeite waard is om te updaten naar Big Sur. Hoe is jullie ervaring met Big Sur vs Catalina?

Volgens mij mis ik niet veel :P

If i only had more coffee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
DocktorDicking schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:36:
Op dit moment draai ik nog steeds op Catalina op mijn mbp early 2015. Ivm met afstuderen afgelopen jaar en projecten voor werk etc.. heb ik het nog niet aangedurfd om de update te draaien naar Big Sur.

Er is altijd wel iets om het updaten uit te stellen maar ik vraag me ook af of het wel de moeite waard is om te updaten naar Big Sur. Hoe is jullie ervaring met Big Sur vs Catalina?

Volgens mij mis ik niet veel :P
Dat kunnen anderen toch niet voor je beslissen. Er staan ontzettend veel Catalina vs Big Sur artikelen online, kun je voor jezelf beslissen of dat het waard is. Ik vind zelf Safari sneller werken en de start pagina fijn, de control centre erg fijn, ontwerp wat mooier. Maar het is al een tijdje geleden dat ik geüpdate heb. Voor mijn gevoel zijn de bugs bij een nieuwe versie tegenwoordig wel echt stukken minder dan vroeger. Ik zit klaar voor Monterey ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:51

DocktorDicking

Are you picking this up?

Sluw schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Dat kunnen anderen toch niet voor je beslissen. Er staan ontzettend veel Catalina vs Big Sur artikelen online, kun je voor jezelf beslissen of dat het waard is.
Daar heb je gelijk in! Ik zit nu een beetje te neuzen op het web of ik daar mijn antwoord kan vinden. Enige waar ik me zorgen om maak is dat mijn projecten in de war geschopt worden omdat bijvoorbeeld de support voor achterliggende programma's komt te vervallen. Maar tot nu toe lijkt het erop dat alles 64bit is en gewoon draait
op big sur :)

Lees alleen verschillende verhalen dat het niet heel lekker loopt op een early mbp 2015.

If i only had more coffee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 13:21
Nu de release datum bekend, 25 october...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

12.0.1 Geinstalleerd.

Als ik nu mijn externe scherm eruit trekt lijkt het eindelijk meteen goed te werken. Bij de beta was het scherm van de laptop maar aan het flitsen en moeilijk aan het doen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
4POX schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:31:
12.0.1 Geinstalleerd.

Als ik nu mijn externe scherm eruit trekt lijkt het eindelijk meteen goed te werken. Bij de beta was het scherm van de laptop maar aan het flitsen en moeilijk aan het doen.
Hier ook op mijn Macbook pro M1. Ook meteen mijn Beta Profile verwijderd, ik heb even geen zin meer in beta's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik krijg bij software update de term macOS 12.0 beta te zien en bij het splashscreen van installatie ook.

Is het dan 12.0 beta of 12.0.1 RC?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

THE_BASE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:33:
Ik krijg bij software update de term macOS 12.0 beta te zien en bij het splashscreen van installatie ook.

Is het dan 12.0 beta of 12.0.1 RC?
Bij "about this mac" is het woord beta weg. 21A558 is het build nummer.

Ik weet niet of Apple het woord Release candidate gebruikt in hun OS. Het aparte was wel dat dit een incrementele update was. In de voorgaande jaren kreeg je het volledig installatie pakket bij een GOLD/RC. Nu kreeg ik maar 2,5 GB. Ik denk dat door het gesloten karakter van het systeem partitie Apple dit niet meer nodig vind. Of 25 Oktober krijg ik weer de volledig 12 GB aangeboden. We gaan het meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od-X6nsZMQ-tA05RNGPqguTdsMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qVrBMfrGN3nWV95TAFjhuoZ.png?f=fotoalbum_large

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
4POX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Ik weet niet of Apple het woord Release candidate gebruikt in hun OS. Het aparte was wel dat dit een incrementele update was. In de voorgaande jaren kreeg je het volledig installatie pakket bij een GOLD/RC. Nu kreeg ik maar 2,5 GB. Ik denk dat door het gesloten karakter van het systeem partitie Apple dit niet meer nodig vind. Of 25 Oktober krijg ik weer de volledig 12 GB aangeboden. Weg gaan het meemaken.

[Afbeelding]
Ik kreeg 12GB binnen vanmorgen, dus denk een volledig bestand. Ik ga het er maar eens opzetten straks. :)

Edit: na installeren van 12.0 beta stond 12.0.1 klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 19-10-2021 18:25 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

https://rienkjanschurer.nl/my-wishes-for-apple-osx-10-15/

Stap voor stap zie ik dat Apple mijn wenzen invult. Vandaag heb ik ontdekt dat ik eindelijk de batterij level van mijn Sony bluetooth koptelefoon kan aflezen in Macos Monterey.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels macOS Monterey 12.0.1 draaiende en werkt eigenlijk net zo goed als zijn voorganger op m’n oude MacBook 12” uit 2016. Totaal geen klachten: soepel, snel en nog geen bug gevonden.

Weinig vernieuwends behalve een wallpaper en screensaver. Enige wat handig kan zijn is Quick Notes vanuit een hoek oproepen.

Verder zie ik buiten Safari weinig echte vernieuwing, maar dat was al bekend geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 17:35
4POX schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:18:
[...]

Ik weet niet of Apple het woord Release candidate gebruikt in hun OS. Het aparte was wel dat dit een incrementele update was. In de voorgaande jaren kreeg je het volledig installatie pakket bij een GOLD/RC. Nu kreeg ik maar 2,5 GB. Ik denk dat door het gesloten karakter van het systeem partitie Apple dit niet meer nodig vind. Of 25 Oktober krijg ik weer de volledig 12 GB aangeboden. We gaan het meemaken.

[Afbeelding]
Ik krijg hier vanmorgen ook update notification te zien voor v12.01 en 2,5GB. Nog niet gelopen. Is het dan officieel release all ? Ik had beta 12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJw5SKYa0wy0t8JvUmfCBNmu38U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jo0aB4sPoWzDODXYLqyTIrQs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:53
AlainG schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Ik krijg hier vanmorgen ook update notification te zien voor v12.01 en 2,5GB. Nog niet gelopen. Is het dan officieel release all ? Ik had beta 12

[Afbeelding]
Ik denk omdat je in aanmerking komt voor de beta, daarom ook al zo vroeg de final release hebt ontvangen.
Ik zit zelf namelijk niet in het beta programma (beperk ik tot mijn iPad). Op zowel mijn Macbook als iMac heb ik nog geen update ontvangen voor de final release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
AlainG schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
zoals @Tux3.14 al zegt, dit komt omdat je in de beta meedraait. Mocht je op 12.0.1 final willen blijven, verwijder dan direct je beta profiel. Als je dat niet doet dan wordt zeer spoedig de volgende beta geinstalleerd en dan is teruggaan naar 12 final een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

THE_BASE schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:38:
Inmiddels macOS Monterey 12.0.1 draaiende en werkt eigenlijk net zo goed als zijn voorganger op m’n oude MacBook 12” uit 2016. Totaal geen klachten: soepel, snel en nog geen bug gevonden.

Weinig vernieuwends behalve een wallpaper en screensaver. Enige wat handig kan zijn is Quick Notes vanuit een hoek oproepen.

Verder zie ik buiten Safari weinig echte vernieuwing, maar dat was al bekend geloof ik.
Jammer dat ze geen screensaver hebben gemaakt van de Unleashed Keynote intro, die zag er echt tof uit.

Qua safari hadden ze alles toch weer teruggedraaid, althans dat las ik.

https://www.macrumors.com...y-reverts-safari-changes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:53
Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Jammer dat ze geen screensaver hebben gemaakt van de Unleashed Keynote intro, die zag er echt tof uit.

Qua safari hadden ze alles toch weer teruggedraaid, althans dat las ik.

https://www.macrumors.com...y-reverts-safari-changes/
Gelukkig optioneel, want ik vind de nieuwe opzet voor tabladen een stuk fijner werken. Als 1 van de weinigen heb ik het idee :P
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
macOS 12 Monterey betas zijn officieel beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program, of (later) Apple Beta Software Program. Hoe je aan een beta kunt komen via onofficiële wegen mag je zelf uitzoeken, en gaan we hier niet bespreken. Zie ook Licentie- of copyrightschendingen.