Ik heb er ondertussen 4 maanden met MacOS (M2Pro 32GB 16") op zitten. Het is voor mij (SW developer) wel echt een mixed bag qua user experience, komend van Linux/Windows. De hardware is overigens geweldig, niks dan lof daarover!
Even positief beginnen (the good):
+ Accuduur: geweldig, helemaal met simpele workloads haal je echt uren.
+ Betrouwbare en razendsnelle wake from sleep: Hier kan Microsoft wat van leren!
+ Speakers: Echt ongeevenaard!
+ Fangeluid: nog niet gehoord!
+ Scherm: Niks over te klagen, notch ook niet zo storend
+ Bluetooth koppeling: instant. In windows werkte ik met losse dongles omdat koppeling/verbinden altijd een gedoe was.
+ Touchpad, toetsenbord: betrap mezelf erop dat ik eigenlijk geen muis meer nodig heb.
+ Brew als package manager is super handig (al is het niet een native mac dingetje natuurlijk)
The bad:
- Geen window snapping, gelukkig op te lossen met rectangle
- Scrollen op een niet Apple muis (Master MX2) werkt gewoon matig, met of zonder logitech software. Enigzins gemitigeerd met LinearMouse, maar nog steeds niet happy mee.
- Altijd een raadsel waar je windows zijn, helemaal met meerdere schermen (un/repluggen veranderd de opstelling). Ik heb geprobeerd te werken met CMD tab/tilde, maar ik vind het gewoon niet heel intuitief werken.
- Als je bilangual werkt, gaat de spell check vaak niet in de juiste taal. Overigens wel tof dat het op OS level zit.
- Ondanks dat ik auto-brightness uit heb staan, vind het OS het nodig om mijn brightness aan te passen na een wake-up
- Waarom moet elk aangesloten scherm "enabled" zijn? Soms wil ik gewoon mijn macbook input apparatuur gebruiken, terwijl ik werk op een ander scherm. Geef me op z'n minst de optie (evt wel te doen met het tooltje Lunar)
- 't zelfde geldt als ik mijn laptop dichtklap (zonder power), terwijl ik werk op een ander scherm: ik wil in elk geval de optie om door te kunnen werken.
- CMD key zit eigenlijk op de verkeerde plaats. De standaard copy, paste cut shortcuts zijn gewoon minder ergonomisch.
- In splitscreen (wat blijkbaar al niet heel mac is) moet ik op de betreffende applicatie klikken om 'm actief te maken. Windows doet dit toch intuitiever.
Over het algemeen werkt de mac eigenlijk gewoon prima, maar de ergenis start met randapparatuur
Niet puur als rant bedoelt, want ik wil oprecht graag een beter UX hebben op deze machine

. Ik hoor vaak vanuit het apple kamp dat mensen niet op de "apple" manier werken, maar volgens mij heb ik dat wel een kans gegeven. Anderzijds vind ik ook dat een dergelijke workflow intuitief moet zijn. Ergo, het feit dat ik moet vragen voor workflow tips, betekent dat het OS dat al niet goed genoeg stimuleert

.
"Am I using it wrong" ?
[
Voor 7% gewijzigd door
evanraalte op 10-08-2023 12:11
]