Pascal tekenaar schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:47:
Ik werk al jaren met Mac OS en wist van de meeste instellingen waar ik ze kon vinden, maar met de nieuwe systeeminstellingen in Ventura moet ik zelfs voor basisinstellingen de zoekfunctie gebruiken. Een bron van frustratie.
Ik heb net op m'n macbook pro een volledige wipe en reinstall gedaan (lenteschoonmaak zeg maar, de laptop stond nog op catalina) en om die reden ben ik toch maar voor monterey gegaan.
Monterey heeft iets langer 'in de oven' gezeten, meer bugs gesquashed... Ventura, van wat ik lees, heeft toch echt wat meer tijd nodig. Die jaarlijkse 'geforceerde' releases mogen ze echt wel eens mee kappen. Helemaal ingegeven door hype cycles en investor cycles. Een PC OS mag best een cycle hebben van 2 jaar, en in die 2 jaar werken naar stabiliteit ipv loze features half aankondigen, half implementeren en de basis laten vallen.
Maar goed, andere discussie dit.
Op m'n mac mini heb ik ventura, en ook ik vind het settings menu maar niets. Volledig gebaseerd op iPhone, maar waarom? Ook zit tussen de verschillende 'groepjes' settings geen separator. Waar je dat vroeger wel had, in drie duidelijke lijntjes. Zelfs op de iPhone zitten er duidelijke separators tussen de verschillende 'groepjes'.
En dan rechts veel white space, veel scrollen. Op een relatief groot scherm kan je het nog super lang maken als je wil, maar ook dan verlies je een beetje het overzicht. Vroeger kon je settings ook niet resizen, maar had elke icoon wel een eigen 'card' die netjes een mooie vorm had om de settings in kwestie overzichtelijk te laten zien. Nu moet alles passen in een uniform scroll venster.
Zeker een achteruitgang. Ik vond persoonlijk (naar uiterlijk dan) zelfs Big Sur een achteruitgang. Ik schakel nu over van Catalina naar Monterey op de laptop (was nodig denk), en vind catalina er veel professioneler en zakelijker uit zien. Big Sur en volgende hebben een teletubbie/iPad look. Sommige dingen zijn positief, andere negatief. Jammer.