[macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 22 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Er zit een geheime omvanglimiet op die foto als ik het me goed herinner. Probeer het eens met een kleinere (placeholder) foto en kijk of het dan wel werkt.

Update: 224 kb
https://support.apple.com/en-us/HT202158

[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 17-02-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48
Hmm, bijzonder, daar zou ik zelf nooit achter gekomen zijn. Straks eens even proberen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik wil mn IMac vekopen en dus leeg maken , is een IMac 27" uit 2019 met Venrura 13.2.1 er op .

Apple support gebeld , heb nog ICare maar werkt niet goed , wordt wel teruggebeld maar geen stem aan de andere kant.

Als ik via Algemeen naar de wis assistent ga dan geeft hij aan dat deze niet wordt ondersteund door deze Mac.
Als ik via Comm + R doe dan worden mijn gegevens niet gewist.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken ?

[ Voor 16% gewijzigd door ramrodwillem op 17-02-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:15:
Ik wil mn IMac vekopen en dus leeg maken , is een IMac 27" uit 2019 met Venrura 13.2.1 er op .

Apple support gebeld , heb nog ICare maar werkt niet goed , wordt wel teruggebeld maar geen stem aan de andere kant.

Als ik via Algemeen naar de wis assistent ga dan geeft hij aan dat deze niet wordt ondersteund door deze Mac.
Als ik via Comm + R doe dan worden mijn gegevens niet gewist.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken ?
@ramrodwillem Je kan natuurlijk altijd via Disk Utility de MacOS disk wissen en:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201065

[ Voor 6% gewijzigd door RoRoNL op 17-02-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Thx , gelukt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:42

seninha

god's right foot

Heb hier een Mid 2011 21,5 inch iMac welke zonder enig probleem draait op Ventura 13.2.1
Ben erg tevreden en alles werkt snel en soepel.

Enig wat ik mis sinds ik overgestapt ben van High Sierra is de mogelijkheid om muziek uit de mac te laten streamen naar mijn Denon versterker.

In Sierra had ik bij geluid instellingen de mogelijkheid om te kiezen tussen Interne speakers of Denon X2500H.
Hierdoor kon ik Youtube music op de Mac starten en dan muziek via versterker afspelen.

Heb van alles bekeken en kan het niet meer voor elkaar krijgen.
Zelfde had ik ook met Catalina

De app Muziek is enige die me de versterker laat zien, maar daar heb ik geen muziek op.

Benieuwd of iemand dit herkend?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@seninha Je spreekt jezelf tegen, als jij ervoor kiest om op een onofficiële manier alsnog een nieuwer OS er op te zetten is het logisch dat niet alles werkt.

Lijkt me dus meer iets voor een eigen topic

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Greatsword schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:15:
@seninha Je spreekt jezelf tegen, als jij ervoor kiest om op een onofficiële manier alsnog een nieuwer OS er op te zetten is het logisch dat niet alles werkt.

Lijkt me dus meer iets voor een eigen topic
Bedankt voor je preek, maar daar heb ik niets aan.

Vraag alleen of iemand dit herkend. Weet namelijk niet of dit een Open Core Lgacy issue is of dat dit een feature is die weggehaald is na Sierra.

Dan kan ik verder zoeken ]

Wat is Tweakers toch leuk geworden ...pffff

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
seninha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Bedankt voor je preek, maar daar heb ik niets aan.

Vraag alleen of iemand dit herkend. Weet namelijk niet of dit een Open Core Lgacy issue is of dat dit een feature is die weggehaald is na Sierra.

Dan kan ik verder zoeken ]

Ik zou het niet als kritiek zien, maar ik begrijp @Greatsword hierin wel. Je hebt een onofficiele versie voor jouw Mac geïnstalleerd en er werkt een functie niet. En dan stel je je vraag op Tweakers, dan kun je zo'n keurige reactie wel verwachten. Ik vind Tweakers nog steeds erg leuk! ;)

Ik zou je Mac herinstalleren naar een officiele build en kijken of het daarna nog altijd niet werkt. Dat is stap 1 vrees ik.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 20:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

seninha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Ik dacht net hetzelfde, wat een onnodige prutsreactie was dat.

Vroeger kon je hier hele topics vullen om iets voor elkaar te krijgen wat eigenlijk niet zou moeten werken, en was iedereen euforisch als het gelukt was. Want dat was echt Tweaken.

Nu krijg je een snauw 'had je dat maar niet moeten doen, weirdo' of andere woorden van die strekking. Dat is wel echt veranderd hoor.

Tot zover off-topic. Helaas kan ik je met jouw vraag niet verder helpen...

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkoekje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 20:52
seninha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:01:
Heb hier een Mid 2011 21,5 inch iMac welke zonder enig probleem draait op Ventura 13.2.1
Ben erg tevreden en alles werkt snel en soepel.

Enig wat ik mis sinds ik overgestapt ben van High Sierra is de mogelijkheid om muziek uit de mac te laten streamen naar mijn Denon versterker.

In Sierra had ik bij geluid instellingen de mogelijkheid om te kiezen tussen Interne speakers of Denon X2500H.
Hierdoor kon ik Youtube music op de Mac starten en dan muziek via versterker afspelen.

Heb van alles bekeken en kan het niet meer voor elkaar krijgen.
Zelfde had ik ook met Catalina

De app Muziek is enige die me de versterker laat zien, maar daar heb ik geen muziek op.

Benieuwd of iemand dit herkend?
Werkt je bluetooth en wifi nog wel gewoon? Apple heeft vanaf MacOS 11 (als ik me goed herinner) Airplay aangepast zodat je deze twee nodig hebt om Airplay überhaupt te activeren.

Omdat je Opencore legacy patcher gebruikt heb is je iMac eigenlijk een hackintosh geworden. Er is een Lilu plugin (FeatureUnlock) die je wellicht zou kunnen helpen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Volgens mij moeten we de naam TWEAKERS helemaal weghalen (Gathering of zeikerds !!), of nieuwe mensen uitleggen waar tweakers ooit voor stond.

Kom hier al sinds 2000 en merk echt dat helpen voor sommige echt een uitdaging is.
Zoals BeQuietAndDrive opmerkt, vroeger gingen we nachten door tot we iets , wat volgens fabrikant niet kon, toch aan de praat konden krijgen.

@THE_BASE:
zoals je kan lezen werkte het met Sierra wel, dat is een officiële versie die wel ondersteund wordt door mijn iMac.

@Appelkoekje
Wat hackintosh betreft, zo had ik er niet naar gekeken.
Heb vroeger vaak Intel PCs gebruikt als Hackintosch systemen

Wifi en Bluetooth werken beiden goed.

Ga zeker even kijken naar Lilu plugin..thanks voor duwtje in goede richting.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Ik dacht net hetzelfde, wat een onnodige prutsreactie was dat.

Vroeger kon je hier hele topics vullen om iets voor elkaar te krijgen wat eigenlijk niet zou moeten werken, en was iedereen euforisch als het gelukt was. Want dat was echt Tweaken.

Nu krijg je een snauw 'had je dat maar niet moeten doen, weirdo' of andere woorden van die strekking. Dat is wel echt veranderd hoor.

Tot zover off-topic. Helaas kan ik je met jouw vraag niet verder helpen...
Dat kan en mag nog steeds op Tweakers, ik adviseer alleen om daar een eigen topic voor te maken aangezien dit om een specifiek probleem gaat bij een Mac uit 2011 die officieel niet meer ondersteund wordt met MacOS Ventura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:26

alienfruit

the alien you never expected

Appelkoekje schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Werkt je bluetooth en wifi nog wel gewoon? Apple heeft vanaf MacOS 11 (als ik me goed herinner) Airplay aangepast zodat je deze twee nodig hebt om Airplay überhaupt te activeren.

Omdat je Opencore legacy patcher gebruikt heb is je iMac eigenlijk een hackintosh geworden. Er is een Lilu plugin (FeatureUnlock) die je wellicht zou kunnen helpen. :)
Werkt zoiets als Airfoil niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
Sinds een paar dagen overgestapt van Windows naar macOS. Window management en wat andere zaken zijn een beetje wennen, maar het gaat redelijk snel.

Maar 1 ding vat ik echt niet. Als ik een Window (bv Finder, Safari of VS Code) afsluit door op het rode bolletje te klikken, en de app daarna weer opnieuw opstart dan krijg ik met geen mogelijkheid de geopende tabs of bestanden automatisch open. Als ik force quit (Command-Q) dan wel. Uhm, dat is toch super onlogisch?

Ik heb in System Settings > Desktop & Dock "Close windows when closing an application" al uit staan.

Dit gedrag is super-onhandig toch? Sluit je per ongeluk Safari af -> all je tabs kwijt. Sluit je Finder, idem (en die opent iedere keer weer op Recents ipv je laatste folder). Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Stiggy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:37:
Sinds een paar dagen overgestapt van Windows naar macOS. Window management en wat andere zaken zijn een beetje wennen, maar het gaat redelijk snel.

Maar 1 ding vat ik echt niet. Als ik een Window (bv Finder, Safari of VS Code) afsluit door op het rode bolletje te klikken, en de app daarna weer opnieuw opstart dan krijg ik met geen mogelijkheid de geopende tabs of bestanden automatisch open. Als ik force quit (Command-Q) dan wel. Uhm, dat is toch super onlogisch?

Ik heb in System Settings > Desktop & Dock "Close windows when closing an application" al uit staan.

Dit gedrag is super-onhandig toch? Sluit je per ongeluk Safari af -> all je tabs kwijt. Sluit je Finder, idem (en die opent iedere keer weer op Recents ipv je laatste folder). Mis ik iets?
Ja ik herken dit wel. Is niet handig, dus sluit ik genoemde applicaties niet meer af. Bij opnieuw starten vd laptop wordt het wel onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:44
Sluit je Finder, idem (en die opent iedere keer weer op Recents ipv je laatste folder). Mis ik iets?
Finder instellingen -> Algemeen -> Toon in nieuwe Finder-vensters

Map selecteren

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Erulezz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Finder instellingen -> Algemeen -> Toon in nieuwe Finder-vensters

Map selecteren
Thanks, maar daar zit geen "last opened" bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 14:41

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

het rode bolletje is meer 'sluit venster', dus eigenlijk niet de manier om de app af te sluiten. (In dock zul je de app ook vaak nog actief zien). Hoewel er ook apps zijn die wel in z'n geheel af te sluiten zijn met het rode bolletje.

Ik gebruik altijd CMD+Q als ik wil afsluiten (of anders CMD+H om te verbergen.)
(CMD+Q is trouwens geen 'Force Quit', maar gewoon 'normaal afsluiten')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
kaassouffle schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:11:
[...]

het rode bolletje is meer 'sluit venster', dus eigenlijk niet de manier om de app af te sluiten. (In dock zul je de app ook vaak nog actief zien). Hoewel er ook apps zijn die wel in z'n geheel af te sluiten zijn met het rode bolletje.
Ik zei ook "Als ik een Window afsluit" :9
Het is toch super-weird dat als je (per ongeluk) een window afsluit je alle tabs of geopende bestanden kwijt bent, maar als je de applicatie helemaal afsluit via CMD-Q dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Geopende bestanden worden automatisch opgeslagen in de meeste apps.

Als je meerdere tabs open hebt wordt vaak wel gewaarschuwd?

Of het ‘super-weird’ is laat ik aan jou over, maar dit is inderdaad zoals het werkt op MacOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 14:41

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Stiggy schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Ik zei ook "Als ik een Window afsluit" :9
Het is toch super-weird dat als je (per ongeluk) een window afsluit je alle tabs of geopende bestanden kwijt bent, maar als je de applicatie helemaal afsluit via CMD-Q dan niet?
Ja dat zei je inderdaad, maar daarna zei je ook: 'en daarna de app weer opstart' + 'Sluit je per ongeluk Safari af'. Maar dat is dus eigenlijk niet het geval. :P

Je sluit 1 venster en daar zit vaak niet de optie aan om vorige sessie weer terug te openen.
In Safari kun je trouwens wel met een sneltoets SHFT+CMD+T je laatste sessie openen. Werkt ook als je 1 venster sluit.

Bij Finder loop ik er ook wel vaak tegenaan dat ik per ongeluk het venster sluit en dan weer de locaties moet opzoeken waar ik bezig was. Dat is inderdaad wel irritant. Daar zouden ze ook zo'n shortcut kunnen gebruiken als in Safari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
kaassouffle schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:45:
[...]
Je sluit 1 venster en daar zit vaak niet de optie aan om vorige sessie weer terug te openen.
In Safari kun je trouwens wel met een sneltoets SHFT+CMD+T je laatste sessie openen. Werkt ook als je 1 venster sluit.
Ah bedankt! Dat is handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:01

Quakie

quakelen

@stiggy Je zou het volgende kunnen testen:

-> systeem instellingen - bureaublad en Dock - sluit vensters bij het stoppen van een app uit vinken..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:28
Quakie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:26:
@stiggy Je zou het volgende kunnen testen:

-> systeem instellingen - bureaublad en Dock - sluit vensters bij het stoppen van een app uit vinken..
Als je even de moeite had genomen een paar posts terug te lezen......

@Stiggy zegt : Ik heb in System Settings > Desktop & Dock "Close windows when closing an application" al uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Pierre_nr1 Is dit nou weer voor een opmerking…

Probeer hier en daar het reageren weer op te pakken maar met zulke figuren laat ik maar weer hangen.

Ik was bij maar onthoud niet alles en blijf niet alles terug lezen.
Zal niet meer reageren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Bedankt dat je probeerde te helpen @Quakie . Maar inderdaad, mijn vraag begon met de opmerking dat ik dat al uit had staan zoals @Pierre_nr1 al aangaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
@Stiggy De beste tip die ík je kan geven is:
Probeer de keyboard shortcuts te gebruiken. Als ik een applicatie niet meer nodig heb -> CMD+H.
Ik heb voor redelijk wat programma’s ook ingesteld dat ze op een dedicated desktop staan dus die hóef ik niet te sluiten. Als ik naar een ander programma ga schuift de hele desktop op waardoor het uit het zicht is.

De laatste keer dat ik op 1 van die stoplicht knopjes heb gedrukt is echt lang geleden.. Alleen bij de Citrix Workspace App, om hem fullscreen te maken (en daardoor in zijn eigen Desktop komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb nog een macbook pro op catalina draaien. Vertrouwde omgeving. Minder teletubbie en 'touch vriendelijk' (iPad like) en heb verder de vele fancy features uit de latere versies niet nodig (continuity en al dat)

Voor zover ik weet, wordt catalina nog altijd ondersteund met veiligheidsupdates, dus op zich mis ik niets.

Nu wil ik m'n macbook pro binnenkort eens resetten (gewoon eens fris opnieuw beginnen, bestanden wel via TM terug zetten), en twijfel om toch niet enkele versies naar omhoog te gaan.

Is er een mogelijkheid om te 'stoppen' bij monterey? Dus de versie net voor Ventura? Bij het resetten van een (intel) mac krijg je normaal gezien steeds de optie
- ofwel het OS terug zetten dat er op geleverd werd (betekent dus dat apple nog servers host voor al hun OS'en van de laatste tien jaar, maar je kan wel zelf niet meer de originele apple iso downloaden :) )
- ofwel het laatste OS dat compatibel is met de mac. Maar in mijn geval zal dat ventura zijn.

En nu is het wel zo dat ik een absolute grafhekel heb aan het settings menu in Ventura (heb het draaien op een M1 mac mini die wel zo ver mogelijk bijgewerkt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Je moet even op zoek naar de "bootable" installer voor Monterey. Dan kan het.

Zorg wel dat je een goede backup van je data hebt. En dan bedoel ik geen time machine backup, maar echt een kopie van je data.

Op zich is Monterey nog eventjes supported, dus dat komt ook wel goed. Maar het is niet alsof er enige kans is dat Settings op korte termijn gaat verbeteren. Dus je kunt net zo goed de handen in de lucht gooien en gewoon meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00

talin

ES-MA

Amos_x schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:35:
Ik heb nog een macbook pro op catalina draaien. Vertrouwde omgeving. Minder teletubbie en 'touch vriendelijk' (iPad like) en heb verder de vele fancy features uit de latere versies niet nodig (continuity en al dat)

Voor zover ik weet, wordt catalina nog altijd ondersteund met veiligheidsupdates, dus op zich mis ik niets.

Nu wil ik m'n macbook pro binnenkort eens resetten (gewoon eens fris opnieuw beginnen, bestanden wel via TM terug zetten), en twijfel om toch niet enkele versies naar omhoog te gaan.

Is er een mogelijkheid om te 'stoppen' bij monterey? Dus de versie net voor Ventura? Bij het resetten van een (intel) mac krijg je normaal gezien steeds de optie
- ofwel het OS terug zetten dat er op geleverd werd (betekent dus dat apple nog servers host voor al hun OS'en van de laatste tien jaar, maar je kan wel zelf niet meer de originele apple iso downloaden :) )
- ofwel het laatste OS dat compatibel is met de mac. Maar in mijn geval zal dat ventura zijn.

En nu is het wel zo dat ik een absolute grafhekel heb aan het settings menu in Ventura (heb het draaien op een M1 mac mini die wel zo ver mogelijk bijgewerkt is)
hier? https://softfamous.net/download-macos-monterey-iso/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Liefst via apple. (vaag Engels op die site ook. Ben geen fan van dit soort belangrijke software van andere sources te halen. Wie weet met wat die iso allemaal geïnjecteerd is. Tenzij de link naar de apple servers verwijst)

Ik zal eens kijken wat 'ie zelf voorstelt vanuit mac osx zelf als ik de macbook naar catalina terug zet.

Nu staat er catalina op, en staat er in de application folder een "install macOS Monterey" "app" (?) te wachten (12.44 GB). Dus waarschijnlijk is het dus of catalina, of Monterey, en zal ik daar tussen een keuze moeten maken.

Even nadenken, hoe slecht vind ik het settings menu :+

[ Voor 15% gewijzigd door Amos_x op 04-04-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cavemees
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:14
Amos_x schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:14:
[...]

Liefst via apple. (vaag Engels op die site ook. Ben geen fan van dit soort belangrijke software van andere sources te halen. Wie weet met wat die iso allemaal geïnjecteerd is. Tenzij de link naar de apple servers verwijst)

Ik zal eens kijken wat 'ie zelf voorstelt vanuit mac osx zelf als ik de macbook naar catalina terug zet.

Nu staat er catalina op, en staat er in de application folder een "install macOS Monterey" "app" (?) te wachten (12.44 GB). Dus waarschijnlijk is het dus of catalina, of Monterey, en zal ik daar tussen een keuze moeten maken.

Even nadenken, hoe slecht vind ik het settings menu :+
Download en installeer huidige of eerdere versies van het Mac-besturingssysteem.
https://support.apple.com/nl-nl/HT211683

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
cavemees schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:10:
[...]

Download en installeer huidige of eerdere versies van het Mac-besturingssysteem.
https://support.apple.com/nl-nl/HT211683
Top. Bedankt.

Wel dom van me, dit had ik gemakkelijk kunnen googlen. Maar ik was er zo van overtuigd dat je bij apple ofwel de megeleverde macOS kreeg, of de laatst compatibele, en dan ga je zelf niet meer op zoek.
Toen ik jaren geleden eens op zoek ging naar een oudere macOS (ik denk voor een oudere iMac die verder nog perfect zou werken) had ik het niet gevonden.

Zo zie je maar.

Snel dus monterey en big sur maar even downloaden, je weet nooit dat ze handig blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-05 10:30
Probleem:
Na de laatste update werkt voorbetoning niet meer, elke foto wordt paars opgebouwd dus compleet paars vlak. Andere viewers werken wel gewoon goed iemand een idee waar ik die fout moet zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Versie 13.3.1 is uit.

Ik moest mijn MBP 14" tijdens de installatie tussentijds wel een keer geforceerd uitzetten, omdat er gedurende wat langere tijd geen teken van leven leek te zijn, maar de update lijkt nu gewoon correct geïnstalleerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Commendatore schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:26:
Versie 13.3.1 is uit.

Ik moest mijn MBP 14" tijdens de installatie tussentijds wel een keer geforceerd uitzetten, omdat er gedurende wat langere tijd geen teken van leven leek te zijn, maar de update lijkt nu gewoon correct geïnstalleerd te zijn.
Ook meteen geïnstalleerd, bij mij ging het soepel en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:05
hier ook geen enkel probleem met de upgrade naar 13.3.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Wat staat er voornamelijk in users/library? Heeft het zin om dit mee te nemen in een backup? In mijn geval de user folder naar TM en naar NAS. In library zitten voornamelijk massaal veel kleine bestandjes, en bij het schrijven naar hard disk neemt dat altijd super veel tijd in beslag.

Als ik het goed begrijp zijn dat allerhande software settings? Maar ik zie bvb ook keychain folders? Dat zit toch in de cloud?

En Mobile Documents lijkt me een offline store te zijn van iCloud bestanden? Maar ook die staan in de cloud, dus op zich ook niet per se nodig in een backup.

Afhankelijk van het type gebruiker (casual, of veel applications met veel settings) kan je die folder dus weglaten uit TM en andere backups...

Ik heb er op zich geen probleem mee om applications opnieuw te installeren na een reset, en ze terug in te stellen. Zoveel spannende software gebruik ik toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Amos_x Ligt er natuurlijk maar net aan hoe jij TM gebruikt. Als het de bedoeling is dat je een volledige backup wilt kunnen terugzetten (eventueel op een nieuwe Machine) dan zou ik alles standaard laten.

Toen ik zelf echter nog gebruik maakte van TM excluden ik alles wat ik inderdaad niet nodig had. Mijn backups waren daardoor ook alleen beperkt tot zaken die voornamelijk in de User folder zaten: documenten, foto’s, muziek, bureaublad etc.

Programma’s e.d. deed ik altijd opnieuw installeren bij een Clean Instal of MacOS upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-02 09:42
Greatsword schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:05:
[...]
Moest wel erg wennen aan de nieuwe systeem instellingen. Kreeg er een beetje een Windows configuratie scherm gevoel van :-(
Ja, de volledig veranderde systeeminstellingen zijn een ramp. Dit werkte eerst zo goed omdat de interface jarenlang hetzelfde bleef. En in Ventura veranderen ze dit in een soort iPhone interface.
Dit is een grote achteruitgang. Voor een smartphone met een verticaal scherm werkt dit, maar waarom dit nu toepassen voor een desktop besturingssysteem?

Ik werk al jaren met Mac OS en wist van de meeste instellingen waar ik ze kon vinden, maar met de nieuwe systeeminstellingen in Ventura moet ik zelfs voor basisinstellingen de zoekfunctie gebruiken. Een bron van frustratie.

De nieuwe systeeminstellingen geven inderdaad een Windows-gevoel. Ze hebben het helemaal verknoeid bij Apple :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Pascal tekenaar op 10-04-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:32

JoepW

iRacer & Home Assistant

Pascal tekenaar schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:47:
[...]

Ja, de volledig veranderde systeeminstellingen zijn een ramp. Dit werkte eerst zo goed omdat de interface jarenlang hetzelfde bleef. En in Ventura veranderen ze dit in een soort iPhone interface.
Dit is een grote achteruitgang. Voor een smartphone met een verticaal scherm werkt dit, maar waarom dit nu toepassen voor een desktop besturingssysteem?

Ik werk al jaren met Mac OS en wist van de meeste instellingen waar ik ze kon vinden, maar met de nieuwe systeeminstellingen in Ventura moet ik zelfs voor basisinstellingen de zoekfunctie gebruiken. Een bron van frustratie.
Helemaal mee eens. Echt geen vooruitgang. Ik gebruik nu steeds vaker de zoekfunctie.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Pascal tekenaar schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:47:
Ik heb net op m'n macbook pro een volledige wipe en reinstall gedaan (lenteschoonmaak zeg maar, de laptop stond nog op catalina) en om die reden ben ik toch maar voor monterey gegaan.

Monterey heeft iets langer 'in de oven' gezeten, meer bugs gesquashed... Ventura, van wat ik lees, heeft toch echt wat meer tijd nodig. Die jaarlijkse 'geforceerde' releases mogen ze echt wel eens mee kappen. Helemaal ingegeven door hype cycles en investor cycles. Een PC OS mag best een cycle hebben van 2 jaar, en in die 2 jaar werken naar stabiliteit ipv loze features half aankondigen, half implementeren en de basis laten vallen.

Maar goed, andere discussie dit.

Op m'n mac mini heb ik ventura, en ook ik vind het settings menu maar niets. Volledig gebaseerd op iPhone, maar waarom? Ook zit tussen de verschillende 'groepjes' settings geen separator. Waar je dat vroeger wel had, in drie duidelijke lijntjes. Zelfs op de iPhone zitten er duidelijke separators tussen de verschillende 'groepjes'.

En dan rechts veel white space, veel scrollen. Op een relatief groot scherm kan je het nog super lang maken als je wil, maar ook dan verlies je een beetje het overzicht. Vroeger kon je settings ook niet resizen, maar had elke icoon wel een eigen 'card' die netjes een mooie vorm had om de settings in kwestie overzichtelijk te laten zien. Nu moet alles passen in een uniform scroll venster.

Zeker een achteruitgang. Ik vond persoonlijk (naar uiterlijk dan) zelfs Big Sur een achteruitgang. Ik schakel nu over van Catalina naar Monterey op de laptop (was nodig denk), en vind catalina er veel professioneler en zakelijker uit zien. Big Sur en volgende hebben een teletubbie/iPad look. Sommige dingen zijn positief, andere negatief. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Hmm, dat 'translucent' van de menu bar, dock and alle windows... Weet niet wat ik er van moet vinden. Het doet me wat denken aan de 'glass' look van windows 7 voor wie het zich herinnert.

Het oogt erg modern en licht, dat wel, maar het trekt allemaal m'n aandacht minder dan met Catalina vroeger.

Ik experimenteer even met de "reduce transparancy" optie uit 'display' onder Accessibility.

Ik laat het zo een weekje staan, en zie dan later wel of ik de toggle terug om zet. Eerste indruk is dat de informatie toch allemaal iets 'directer' lijkt.

Ik ben geen boomer, en volgens mij ook geen andere handicaps, dus beetje jammer dat apple zo'n toggle onder 'accessibility' heeft staan. Lijkt wel alsof het mijn probleem is dan. Een neutralere locatie (simpelweg een visuele voorkeur) was misschien meer op z'n plaats geweest.

Verder, veel ruimte overal. De sidebar is overal in elke app langer dan het vroeger was voor hetzelfde aantal items. De ronde hoeken wen ik wel aan vermoed ik. En de app windows (finder) vind ik contrast en focus missen, alles is zo monochroom en wit, zonder duidelijke aflijningen.

En ja, ik weet dat ik drie jaar te laat kom met deze opmerkingen en dat iedereen die transitie al heeft gedaan, maar op de laptop meteen van Catalina naar Monterey (zelfde design als Ventura) overgestapt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het instellingen menu is onder Ventura wel echt anders geworden. Ik moet er ook flink aan wennen maar heel vaak hoef ik daar ook niet in te zijn.
Het is nu wel veel meer in lijn met de instellingen menu's van de andere devices zoals iPadOS, iOS, tvOS en watchOS. Dus in dat opzicht is het wel een verbetering.

Maar voor iemand - zoals ik - die al jaren macOS gebruikt is het wel een hele omschakeling. Gelukkig werkt cmd+space nog steeds om de instellingen te vinden. :)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-02 09:42
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:06:
Het is nu wel veel meer in lijn met de instellingen menu's van de andere devices zoals iPadOS, iOS, tvOS en watchOS. Dus in dat opzicht is het wel een verbetering.
Ik zie dat niet als een verbetering maar net als een achteruitgang.
Ik vind dat een besturingssysteem voor een desktop / laptop niet mag gemaakt worden zoals deze van de draagbare 'devices' juist omdat het anders bediend wordt.

iPad OS, iOS, watchOS zijn systemen die je met je vinger en 'gestures' bediend.
Een desktop besturingssysteem bedien je met een muis en toetsenbord. Daarom is de interface ook anders.

Dat er overeenkomsten zijn in uiterlijk vind ik nog enigsinds ok. Maar het mag het gebruik ervan niet in de weg staan.
Nu wordt het steeds meer in de richting van de iOS GUI geduwd.
Niet iedereen werkt met zo'n Apple trackpad. De meeste mensen gebruiken een muis voor het bedienen van een desktop.

Kijk bv. even naar het aanpassen van je bureaubladafbeelding. Met een trakpad kan je 'swipen' zoals een smartphone veronderstel ik om een afbeelding te kiezen, maar met een muis (zoals de meeste mensen hun computer bedienen) gaat dit niet.

Dit klinkt misschien maar als een detail, maar dat is net wat het desktop systeem verknoeid.
Op een computerscherm heb je veel plaats en met de iOS interface maak je hier geen gebruik meer van.

De trend om een desktop systeem op een smartphone / tablet systeem te doen lijken vind ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er waren een tijdje terug geruchten over een project met codenaam: Mendocino

Dit zou een beperktere versie van MacOS zijn voor de iPad. Kan dus zijn dat Ventura daarom alvast wat GUI aanpassingen aan het maken is.

WWDC is over 2 maanden dus dan zien we welke kan ze opgaan met MacOS. Over de nieuwe Home en Weer app ben ik in ieder geval wel positief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben sinds vorige week over op Ventura. Dat bevalt eigenlijk best wel. Na de update werkte preview niet goed, een probleem wat getuige het internet vaker speelt. Heel kort kreeg je de afbeelding of het document te zien en daarna een grijs vlak. Na een verse installatie en terugzetten van de time machine backup ging het wel goed.

Ik loop nu tegen een ding aan onder Safari (16.4): op nos.nl onder de sectie kijken staan korte video's. Als ik die probeer te spelen dan crashed de tab. Ik krijg een "this page was reloaded because of a problem" te zien dan zit ik weer op nos.nl. Na herhaaldelijk proberen lukte het zelfs om heel safari te laten crashen. Iemand bekend met dit probleem? Of liever: de oplossing? Is er een experimental feature die bij mij aan- of juist uitstaat die dit veroorzaakt?

edit: ook in andere artikelen crashen de video's zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door breinonline op 18-04-2023 21:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ik kan het hier niet reproduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:28
@breinonline Ik kan het ook niet reproduceren. Werkt prima.

Wellicht cache/history wissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavemees
@breinonline Ik kan het hier ook niet reproduceren. Ik heb slechte ervaring met restoren van een time machine backup / migratie assistent. Heb je daar gebruik van gemaakt? Je krijgt oude meuk terug wat in de meeste gevallen problemen oplevert, in alle gevallen dat ik het geprobeerd heb, altijd geneuzel. Ik zou kiezen voor verse installatie, inloggen met je Apple ID en dan heb je al het meeste terug na synchronisatie met iCloud (mits je daar gebruik van maakt). Daarna kopieer ik handmatig de missende data uit mijn Time Machine backup die niet automatisch gesynchroniseerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Dank allen, dan zal het toch wel aan een time machine iets liggen. Ik zal nog een keer herinstallen en herstellen. Dank voor jullie tips!

edit: herinstallatie heeft het opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 27-04-2023 06:58 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 01-05 21:14
Ik heb ineens in mijn Downloads folder allemaal systeem folders staan kan ik die zomaar verwijderen of is hier iets niet goed gegaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MIhlruqY2UkoDQNh7p_ukIpdt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lRxQQDT3jhHpg5BwHFwfTcD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ComTech schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:46:
Ik heb ineens in mijn Downloads folder allemaal systeem folders staan kan ik die zomaar verwijderen of is hier iets niet goed gegaan?

[Afbeelding]
Blijkbaar iets niet goed gegaan op 22 April, ik zou beginnen met een backup maken als je die nog niet hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 29-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
ComTech schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:46:

[Afbeelding]
Heb je toevallig een app uitgepakt op een of andere manier in de downloads folder? Kan wel eens gebeuren als je een oude app van internet haalt, en dan per ongeluk daar unzipped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Amos_x schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:06:
[...]

Heb je toevallig een app uitgepakt op een of andere manier in de downloads folder? Kan wel eens gebeuren als je een oude app van internet haalt, en dan per ongeluk daar unzipped
Ik denk dat het zoiets is geweest ja heb de bestanden/mappen inmiddels verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MacOS 13.4 is nu beschikbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Misschien handig om dan ook even de changelog er bij te vermelden :)

Copy/paste van 9to5mac:
One big change coming with macOS Ventura 13.4 is the new system for installing betas that was introduced with iOS 16.4. The operating systems now asks for the Apple ID to show and download beta software updates.
macOS checks whether the account is associated with a developer or user registered in the public beta program. It then shows the beta update available for that program. With this change, regular users will no longer be able to install developer betas, for example.
macOS 13.4 full release notes
Sports feed in the sidebar of Apple News gives easy access to stories, scores, standings, and more, for the teams and leagues you follow
My Sports score and schedule cards in Apple News take you directly to game pages where you can find additional details about specific games
Resolves an issue where Auto Unlock with Apple Watch does not log you into your Mac
Fixes a Bluetooth issue where keyboards connect slowly to Mac after restarting
Addresses a VoiceOver issue with navigating to landmarks on webpages
Fixes an issue where Screen Time settings may reset or not sync across all devices
You can install macOS Ventura 13.4 by going to the Software Update menu in the System Settings app. It may take a while before the update shows up on your computer; make sure that your Mac is compatible with macOS Ventura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat van die developer/public bèta’s heb ik gemengde gevoelens bij.

Tuurlijk handig om dat onderscheid te maken, maar voor developer beta moest je al echt door hoepels springen, dus waarom dat die mensen niet gunnen.

(En ja, developers betalen 100 euro per jaar voor het “voorrecht” om de meest buggy versie van het OS te installeren, maar om dat geld lijkt Apple het tot nog toe niet te doen te zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 13:35
Klopt het dat deze update niet de Tweakers frontpage heeft gehaald, of heb ik het over het hoofd gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door PrimusIP op 20-05-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Keypunchie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:14:
(En ja, developers betalen 100 euro per jaar voor het “voorrecht” om de meest buggy versie van het OS te installeren, maar om dat geld lijkt Apple het tot nog toe niet te doen te zijn)
Ik vermoed dat het dev account vooral is om apps te publiceren. Daar is waar je voor aan het betalen bent. En als je apps bouwt is het handig dat je soort van weet hoe de OS werkt die er aan staat te komen, dus krijg je toegang tot de beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Op zich is deze release verre van Frontpage waardig. En met de meuktracker duurt het wel vaker een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Keypunchie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:46:
Op zich is deze release verre van Frontpage waardig. En met de meuktracker duurt het wel vaker een paar dagen.
Dat vind ik ook over al die updates van obscure browsers die de meeste mensen niet gebruiken. Of update een fork van het zoveelste windowstooltje. Dan vind ik een update van het op een na meest gebruikte OS niet misplaatst op deze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Bezig met m'n lokale foto's naar icloud te zetten op m'n mac.
Nu het probleem dat m'n mac vol is doordat mijn Photo Library zo gegroeid is: maar alles staat in icloud, dus de lokale kopieën zouden weg kunnen , maar deze optie biedt apple niet aan -.-

Iemand enig idee hoe ik de lokale foto's verwijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@NoSugar Heb je "geoptimaliseerde opslag" aan staan, (ook voor je Mac)?
Zie https://support.apple.com...5Bapparaat%5D%2Dopslag%27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
RoRoNL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:27:
@NoSugar Heb je "geoptimaliseerde opslag" aan staan, (ook voor je Mac)?
Zie https://support.apple.com...5Bapparaat%5D%2Dopslag%27.
Jazeker: ik vermoed dat het allemaal cache is en dat Apple t geheugen niet vrijmaakt om icloudkosten te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@NoSugar De gedachtengang bij geoptimaliseerd opladen op de Mac (en iOS) met gebruik van iCloud foto's, is iets anders. De foto's blijven staan op je apparaat (in dit geval jouw Mac), maar wanneer de Mac de opslagruimte nodig heeft, dan zal deze de originele resolutie-foto's (gedeeltelijk) vervangen voor zeer lage resolutie foto's (thumbnails). Wanneer je dan op je Mac binnen het programma Foto's, een foto opent, dan zal de originele resolutie vanuit iCloud worden gedownload.

Dit is allemaal een auto'magisch' proces zoals Apple dat typisch bedenkt.

Het zou dus zo werken dat je als het goed staat ingesteld je geen foto's van je Mac hoeft af te halen en het op de achtergrond vanzelf gaat als de ruimte op je Mac daadwerkelijk nodig is.

Ik zou zeggen; kijk het even een paar weken aan en blijf er ondertussen vanaf (nog even checken of alles goed staat ingesteld.). Hier werkt dit naar behoren zo, als was de gedachtengang wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@NoSugar ik vind juist dat Apple vrij agressief is met verwijderen van high resolutie foto's/video's.
Het komt bij mij vaak voor dat ik videos van vorige week alweer moet downloaden. En ik heb genoeg vrije ruimte....

Zoals @RoRoNL zegt, geef het even de tijd. Je zult zien dat je het gauw terug ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
NoSugar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:08:
Bezig met m'n lokale foto's naar icloud te zetten op m'n mac.
Nu het probleem dat m'n mac vol is doordat mijn Photo Library zo gegroeid is: maar alles staat in icloud, dus de lokale kopieën zouden weg kunnen , maar deze optie biedt apple niet aan -.-

Iemand enig idee hoe ik de lokale foto's verwijder?
Klopt. Een veelgemaakte denkfout is om iCloud te vergelijken met een opslagoplossing zoals bijvoorbeeld Dropbox, OneDrive of Google Drive.

iCloud is een synchronisatie-oplossing. Daarbij probeert deze alles zoveel mogelijk op alle aangesloten apparaten te houden. Volgens het concept: Overal al je data. (dus zonder internet idealiter).

De vraag is - nu overal internet steeds meer gewoon is in de wereld - of deze gedachtegang nog lang houdbaar is. Ik heb daar wel een mening over maar daar doet Apple wss niet veel mee. ;)

Als je wilt off-loaden kun je het best je fotobibliotheek verplaatsen naar een opslag-oplossing. Zelf gebruik ik hiervoor mijn NAS.

[ Voor 13% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 23-05-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Je geeft dan wel unieke Selling point van Apple op. Er is niks mooiers toch? foto of video maken met je iPhone en dan later je Mac pakken en dan je video te zien en er mee aan de slag te gaan.... Zonder iets handmatig te triggeren.

Hoor graag je mening waarom dit niet houdbaar is?

Ik zou juist de NAS als backup locatie gebruiken omdat inderdaad iCloud sync oplossing is.

Praktijk voorbeeld:
1 Mac: originelen lokaal (350GB)
1 Mac: optimalisatie opslag aan (40GB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wat wel lastig is: je zou misschien een maximum willen aan de omvang van je lokale iCloud Photos library en niet per se alleen op de magie van Optimize willen vetrouwen. De enige oplossing die ik weet daarvoor is om een los volume te maken en daar naar toe te migreren.

Op eigen risico. Doe eerst je research.

https://support.apple.com...-volumes-dskua9e6a110/mac

https://support.apple.com/en-us/HT201517

Een stackexchange link.
https://apple.stackexchan...ze-using-optimize-storage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:02:
Hoor graag je mening waarom dit niet houdbaar is?
Ik zou juist de NAS als backup locatie gebruiken omdat inderdaad iCloud sync oplossing is.
Er zijn denk ik weinig mensen die zitten te wachten op een volle telefoon met altijd al je foto's erop. Ik verwacht dat je op een bepaald moment een knip kunt leggen tussen datgene wat je op je telefoon wilt hebben en dat wat je wel een keertje ophaalt uit het foto-archief wanneer je ze nodig hebt. Een beetje zoals dat ook voor iCloud documents is gedaan. In mijn geval staan er voor meer dan 12 jaar aan foto's/filmpjes in iCloud.

Wat ik persoonlijk mis in foto's is het volgende:
De mogelijkheid om een hoofdstuk af te sluiten / nieuwe te starten. Het oude hoofdstuk zou wel in iCloud foto's kunnen staan maar bijvoorbeeld niet meer op je apparaten.

Wat ik hiermee bedoel is dat als je al lang in het ecosysteem zit zijn er (levens) events die gebeuren. Een dierbare overlijdt, je gaat scheiden, krijgt een nieuwe partner, enz.

Momenteel wordt je soms door je telefoon via "Moments" ongevraagd aan zo'n periode herinnerd. Dat kan vervelend zijn. Ik hoop nog steeds op een functie waarbij ik bijvoorbeeld zo'n hoofdstuk kan afsluiten en weer opvragen op het moment dat ik dat wil. Bijvoorbeeld op de sterfdag van zo'n dierbare.. En niet willekeurig op een ander moment.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 26-05-2023 21:24 . Reden: dt-tje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Dat zou inderdaad een mooie toevoeging zijn ja.

Ik heb inderdaad deel niet meer in photos om zulke redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54

Pierre

Van nature lui!

Heb sinds een aantal dagen een MacBook Air, hoe kan ik er voor zorgen dat ik als ik Safari start een x aantal tabbladen met site direct open, ik zoek me rot maar echt vinden kan ik het niet. Komt misschien omdat ik Windows meer gebruik dan Apple.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pierre schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:15:
Heb sinds een aantal dagen een MacBook Air, hoe kan ik er voor zorgen dat ik als ik Safari start een x aantal tabbladen met site direct open, ik zoek me rot maar echt vinden kan ik het niet. Komt misschien omdat ik Windows meer gebruik dan Apple.
Tabblad groepen aanmaken (je moet ze dan uiteraard niet sluiten)

https://support.apple.com...e/safari/ibrwa2d73908/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:51

4POX

Everybody is wired

Ik heb een LG monitor die ik met een USB-c kabel kan aansluiten. Als ik mijn intel macbook pro opdracht geef om het scherm uit te zetten dan gaat het LG scherm ook echt uit. Op de Silicon Mac Mini gaat het LG scherm uit. Om na een paar seconde weer aan te springen met een alleen zwart. Bij informatie zegt die geen resolutie informatie. Als ik het LG scherm met een HDMI kabel aansluit gaat die wel echt slapen als ik de opdracht geef om het scherm uit te zetten. Ik heb inmiddels macos opnieuw geisntalleerd en het LG scherm een FBI gegeven. Mocht niet baten

Dus ik ging maar zoeken op bugs in 13.4

https://www.reddit.com/r/..._134_display_sleep_issue/

Meer mensen last van dat het scherm niet uitgaat? Ik heb het 's nachts pas ontdekt door de bleeding van het scherm. Anders had ik nooit ontdekt dat het scherm niet uit ging. Ik hoop dat het echt een Apple bug is en dat Apple hiervan op de hoogte is. Anders is het alternatieve maar een HDMI kabel gebruiken of het scherm met de knop uitzetten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 19:29
Dat is een ramp bij veel beeldschermen ik heb 1 HP Z27 4k via usb-c en 2 keer dell schermen via hdmi en eindelijk werkt het eens en via windows weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik draai momenteel Monterey 12.6.6 op mijn Studio M1 Max en wil graag updaten naar de laatste versie van Ventura. In het verleden deed ik altijd een clean install als ik 1 of meerdere generaties moest overbruggen, maar door de gescheiden systeem en user partities lijkt me dit bij de hedendaagse macs wat overbodig. Klopt mijn aanname of zijn er nog voordelen van een clean install?

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 07-06-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:51

4POX

Everybody is wired

Aardappelzakje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:33:
Ik draai momenteel Monterey 12.6.6 op mijn Studio M1 Max en wil graag updaten naar de laatste versie van Ventura. In het verleden deed ik altijd een clean install als ik 1 of meerdere generaties moest overbruggen, maar door de gescheiden systeem en user partities lijkt me dit bij de hedendaagse macs wat overbodig. Klopt mijn aanname of zijn er nog voordelen van een clean install?
Als ik het goed begrijp

De hele systeem partitie is een hash van top tot teen. Elke Apple machine heeft een identieke systeem partitie. Als er maar 1 bit verkeerd staat is het systeem al corrupt en moet je een herinstallatie uitvoeren. Als je een data partitie zou verwijderen is de machine alweer terug gezet naar fabrieksinstellingen.

https://support.apple.com...security/secd698747c9/web

https://eclecticlight.co/...g-test-of-data-integrity/

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ugh, vanmorgen deed mijn nieuwe MacBook Pro helemaal niets. Even een WTF momentje, maar bleek dat de accu gewoon helemaal leeg was. Dat is raar, want hij was 100% toen ik hem dichtklapte.
Boosdoener blijkt de 'Home' app, die heeft in de nacht de batterij netjes van 100 naar 0% getrokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byx10toX4ftrlLx3qTLnYmVLXso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PblU4KeWcdNOHa0T9aoMOEjc.png?f=user_large
Iemand hier ervaring mee? Ik meen dat ik het op mijn iPad en iPhone ook wel eens gehad heb. Ik gebruik scenes in Home om (via Home Kit) Home Assistant te bedienen. Werkt feilloos, maar geen idee hoe ik hier kan zoeken naar oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Stiggy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:14:
Ugh, vanmorgen deed mijn nieuwe MacBook Pro helemaal niets. Even een WTF momentje, maar bleek dat de accu gewoon helemaal leeg was. Dat is raar, want hij was 100% toen ik hem dichtklapte.
Boosdoener blijkt de 'Home' app, die heeft in de nacht de batterij netjes van 100 naar 0% getrokken:
[Afbeelding]
Iemand hier ervaring mee? Ik meen dat ik het op mijn iPad en iPhone ook wel eens gehad heb. Ik gebruik scenes in Home om (via Home Kit) Home Assistant te bedienen. Werkt feilloos, maar geen idee hoe ik hier kan zoeken naar oorzaken.
Wellicht is je Macbook niet in stand-by gegaan na het dichtklappen?
Misschien dat je dit ergens kunt terugvinden in logs oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Tux3.14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Wellicht is je Macbook niet in stand-by gegaan na het dichtklappen?
Misschien dat je dit ergens kunt terugvinden in logs oid.
Lijkt inderdaad zo te zijn. Een
code:
1
pmset -g log|grep -e " Sleep  " -e " Wake  "
gedaan en ik zie deze log:
code:
1
2
3
2023-06-12 16:35:56 +0200 Wake                  Wake from Deep Idle [CDNVA] : due to SMC.OutboxNotEmpty smc.70070000 lid/HID Activity Using BATT (Charge:93%)           
2023-06-13 06:13:50 +0200 Sleep                 Entering Sleep state due to 'Low Power Sleep':TCPKeepAlive=inactive Using Batt (Charge:1%) 3037 secs 
2023-06-13 07:04:27 +0200 Wake                  Wake from Hibernate [CDNVA] : due to lid/Notification Using AC (Charge:1%)

Lijkt erop dat hij om 16:35 wakker geworden is en niet meer is gaan slapen.
Ik zie het in de log niet direct terug, maar de Home app is wel degene die de batterij opslurpt gezien dit bizarre getalletje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baMdfKEqQCyi0vPk-HcrTNBwJ-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xz91OrOJ2z0g1wuOxzMb28fd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Sinds een aantal weken heb ik een MacBook Air, alleen ik heb een programma geinstalleerd en weer verwijderd, en ik zie nog steeds het betreffende programma in het Meldingen centrum staan?

Het programma heb ik met AppCleaner verwijderd. Hoe kan ik dat oplossen?

[ Voor 5% gewijzigd door Pierre op 14-06-2023 20:50 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 19:29
De meldingen sluiten of komen er nog nieuwe meldingen bij? normaal mik je de applicatie gewoon vanuit de applicatie folder in de prullenbak. Je hoeft niet iets te doen met registers enzo zoals in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
[...] verwijderd. Excuus, reageerde op een totaal ander probleem dan beschreven.

[ Voor 89% gewijzigd door Keypunchie op 15-06-2023 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Skywalker27 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:58:
De meldingen sluiten of komen er nog nieuwe meldingen bij? normaal mik je de applicatie gewoon vanuit de applicatie folder in de prullenbak. Je hoeft niet iets te doen met registers enzo zoals in windows.
Nee dat snap ik zal vanavond eens een screenshot plaatsen dat verduidelijkt het misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Pierre doet het juist volledig. Ook bij MacOs blijft er files achter. Alles wat niet in app folder staat. Het neemt alleen onnodig schijfruimte in. Het geeft geen impact voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Idealiter kun je gewoon app uit app folder weggooien en blijft er haast niks over (te verwaarlozen). Er zijn ook helaas uitzonderingen die er wel een zooitje van maken, gelukkig dat die dan wel meestal een uninstaller er bij leveren.

Zelf installeer ik spul via Homebrew. Dat is netjes via het zelfde homebrew te verwijderen en up te daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty3D1CYWXPOPEOMtGceSzASxd9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sLQa7tPCA8quq61ewBUNPlOf.png?f=fotoalbum_large
Het gaat om de app Flux welke ik dus verwijderd heb van mijn Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
Pierre schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:39:
[...]

[Afbeelding]
Het gaat om de app Flux welke ik dus verwijderd heb van mijn Mac.
Zit Flux nog in de prullenbak? Als dat zo is dan 'ziet' macOS de app nog. Als deze is verwijderd uit de prullenbak gaat hij volgens mij pas weg uit het meldingencentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

cavemees schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:00:
[...]

Zit Flux nog in de prullenbak? Als dat zo is dan 'ziet' macOS de app nog. Als deze is verwijderd uit de prullenbak gaat hij volgens mij pas weg uit het meldingencentrum.
Nou nee die is leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nog een beetje een standaarddingetje. Heb je je laptop al herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Keypunchie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:26:
Nog een beetje een standaarddingetje. Heb je je laptop al herstart?
Het lijkt wel Windows uiteraard heb ik dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
Pierre schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:49:
...
Het programma heb ik met AppCleaner verwijderd. Hoe kan ik dat oplossen?
Installeer Flux eens opnieuw en verwijder volgens de 'normale' manier:
Uninstalling
Go to the f.lux Settings panel (to the left of your system clock)
Choose "Quit f.lux"
In Finder, search for "Flux" and select and delete the f.lux app by dragging it to the trash

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

cavemees schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Installeer Flux eens opnieuw en verwijder volgens de 'normale' manier:

[...]
Held dat was het inderdaad, bedankt voor de hulp iedereen, moet er nog steeds aan wennen :9 het is tenslotte geen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Misschien niet helemaal ontopic maar het volgende probleem doet zich voor op mijn Macbook met MacOS Ventura.
Ik heb een eigen domeinnaam en deze loopt via Cloudflare tunnels.
Externe services werkten prima via safari.
Voor interne dingen welke ik niet vanaf buiten bereikbaar wil maken heb ik ngnix proxymanager draaien en via pihole local dns records gemaakt.
Dit werkt perfect behalve op safari.
In chrome prima maar in safari krijg ik een error van Cloudflare Origin is unreachable Error code 523.
Iemand daar ervaring mee en een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:28
ComTech schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:59:
Heb je Apple Private Relay aanstaan?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Laatst online: 21:45
Op dit moment heb ik iets heel vaags, er verdwijnen gigabytes aan opslag ruimte op mijn macbook. Via opslag kom ik er niet achter wat dit veroorzaakt. Gisteren had ik nog bijna 40 gigabyte vrij, nu is dat 200 MB. De macbook heeft in de tussentijd op slaapstand gestaan. Dit had ik vorige week ook al... al met al is er 80 gigbyte "verdwenen" aan opslag ruimte. De totale ruimte blijft wel mooi tegen 1 TB aan zitten.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het gevolg is dat time machine backups mislukken, updaten niet meer gaat.
Gruwelijk irritant dit.

Probleem gevonden. Sync Folders Pro maakte volumes aan op de HDD als de externe source niet beschikbaar is. Bug report gemaakt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ferrox1 op 22-06-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
ComTech schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:59:
Misschien niet helemaal ontopic maar het volgende probleem doet zich voor op mijn Macbook met MacOS Ventura.
Ik heb een eigen domeinnaam en deze loopt via Cloudflare tunnels.
Externe services werkten prima via safari.
Voor interne dingen welke ik niet vanaf buiten bereikbaar wil maken heb ik ngnix proxymanager draaien en via pihole local dns records gemaakt.
Dit werkt perfect behalve op safari.
In chrome prima maar in safari krijg ik een error van Cloudflare Origin is unreachable Error code 523.
Geen ervaring mee maar CloudFlare Tunnel is een hele enge dienst - qua security - als je het niet goed organiseert. Je geeft namelijk toegang tot je totale netwerk.

Iemand die toegang krijgt tot jouw CloudFlare-account (beheerders/hack/overheid) kan in principe bij je hele netwerk tenzij je dat thuis extra hebt beveiligd via VLANS en ACL's op je VLANs, e.d.

Ik zie tutorials langskomen over het gebruik van CloudFlare Tunnels die het daar totaal niet over hebben. Een cloudFlare tunnel is een goede oplossing voor het beheren van DMZ-servers, niet voor het organiseren van toegang tot je interne netwerk.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.