dit werkte, thanks!WesselKiens schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:46:
[...]
Heb dit zelf vaker, ook voor de update naar Ventura gehad.
Vaak helpt de stroom van de transformator halen, wachten tot lampje uit is op transformator, dan stroom er weer op.
Beetje apart want de Latitude 5521 werkt wel gewoon als ik hem op dat moment aansluit.
Ik kan mijn Gmail account niet importeren in mail.
In mijn ogen helpt het als je wat meer info geeft.Whatagwaan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:03:
@Whatagwaan Heb je zelf al gezocht? Googlen kan iedereen, ook jij:
https://support.apple.com/en-us/HT201320 of https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/mail35803/mac
https://support.apple.com/en-us/HT201320 of https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/mail35803/mac
[ Voor 22% gewijzigd door RicoK op 12-11-2022 16:44 ]
Mijn iMac start nog gewoon op.Whatagwaan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:03:
Algemene vraag. Ik gebruik een extern 4K LG scherm met een USB-c kabel aan mijn intel Macbook Pro.
Normaal crasht windowsserver bijna iedere dag. Ik heb alles geprobeert. De laatste tip die ik vond was om het kleurprofiel te veranderen. Sinds ik deze op sRGB heb gezet heb ik al een week geen crash meer gehad.
(Het schijnt niet echt een Venture probleem te zijn. Macos heeft dit probleem al een paar jaar als ik zoek naar dit probleem)
Op welk kleurprofiel hebben jullie het scherm staan? En herkennen jullie deze windowserver crashes?
Normaal crasht windowsserver bijna iedere dag. Ik heb alles geprobeert. De laatste tip die ik vond was om het kleurprofiel te veranderen. Sinds ik deze op sRGB heb gezet heb ik al een week geen crash meer gehad.
(Het schijnt niet echt een Venture probleem te zijn. Macos heeft dit probleem al een paar jaar als ik zoek naar dit probleem)
Op welk kleurprofiel hebben jullie het scherm staan? En herkennen jullie deze windowserver crashes?
Camera Continuity is een leuke feature maar wel jammer dat het aan de Apple ID is gekoppeld. Nu kan ik het niet gebruiken op een laptop van een klant. Omdat mijn telefoon is gekoppeld aan mijn persoonlijke Apple ID en niet die van werk.
Ik heb ook een LG 4K (27UK850) via USB-C aangesloten op mijn MBP 13 (M1)4POX schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:20:
Algemene vraag. Ik gebruik een extern 4K LG scherm met een USB-c kabel aan mijn intel Macbook Pro.
Heb net ff gekeken voor je. Bij mij staat die op Color LCD.
Ik herken - gelukkig deze problematiek niet. Wel heb ik dat dit scherm mijn MBP wakker houdt. (voorkomt dat die in slaapmodus terecht komt)
Edit: Had hiervoor een MBP16 (i9) die dit probleem ook niet had. Daarvoor weer een MBP13 (2016 4TB/Touch bar) en die had de neiging nog weleens in kernell panic te schieten bij het ontwaken als die aan dit scherm gekoppeld was.
[ Voor 10% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 15-11-2022 12:08 ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Er moet toch iets van mijn hart en dat heeft misschien meer met ecosystemen te maken dan met MacOS. Maar mijn frustratie is met hoe het niet onder MacOS werkt, terwijl hier voor de verandering het probleem niet Apple is.
Maar, dit keer is het geen geklaag over Apple maar over de concurrenten.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger voor Evernote. Ik wil eentje die crossplatform werkt en Synct. Ik ben fan van Apple Notes, maar die gebruik ik al veel en voor andere zaken. Evernote was voor mij meer om web pagina's (bijvoorbeeld met recepten) op te slaan. (Als iemand een tip heeft, graag!)
Ik heb naar One Note gekeken, maar op één of andere manier werkt het prima onder IOS maar synct het niet met de MacOS. Ik vind trouwens dat Microsoft ook heel offensief One Drive probeert te pushen. Maar goed, zelfs met dat synct het niet.
Dan Google: Er is geen MacOS app beschikbaar. Dus je brengt gedwongen te werken met een web app of via een Chrome extensie (en ik vertik het Chrome te installeren, laat staan te gebruiken). Dit is onwil, want waar je bij IOS nog door loops moet springen een app te publiceren, heeft MacOS dat probleem niet.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger voor Evernote. Ik wil eentje die crossplatform werkt en Synct. Ik ben fan van Apple Notes, maar die gebruik ik al veel en voor andere zaken. Evernote was voor mij meer om web pagina's (bijvoorbeeld met recepten) op te slaan. (Als iemand een tip heeft, graag!)
Ik heb naar One Note gekeken, maar op één of andere manier werkt het prima onder IOS maar synct het niet met de MacOS. Ik vind trouwens dat Microsoft ook heel offensief One Drive probeert te pushen. Maar goed, zelfs met dat synct het niet.
Dan Google: Er is geen MacOS app beschikbaar. Dus je brengt gedwongen te werken met een web app of via een Chrome extensie (en ik vertik het Chrome te installeren, laat staan te gebruiken). Dit is onwil, want waar je bij IOS nog door loops moet springen een app te publiceren, heeft MacOS dat probleem niet.
Zoho notes misschien iets?PrimusIP schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:17:
Er moet toch iets van mijn hart en dat heeft misschien meer met ecosystemen te maken dan met MacOS. Maar mijn frustratie is met hoe het niet onder MacOS werkt, terwijl hier voor de verandering het probleem niet Apple is.
https://www.zoho.com/notebook/
Heeft ook een web clipper ad on
https://www.zoho.com/notebook/web-clipper.html
Ik gebruik tegenwoordig Nimbus Note als vervanger van Evernote.
Werkt op macOS, Windows, Android, iOS, iPadOS en via de webbrowser.
Evernote vs Nimbus Note
Werkt op macOS, Windows, Android, iOS, iPadOS en via de webbrowser.
Evernote vs Nimbus Note
In de Edge browser kun je heel eenvoudig verzamelingen maken waar je webpagina's in opslaat. Je kunt er ook plaknotities aan toevoegen, en een verzameling exporteren naar Excel, OneNote, Word of Pinterest.
Nadeel van Pocket vind ik dat ik geen sub folders kan maken (of ik zie iets over het hoofd?) Wat wel fijn is, is dat ik het ook op mijn e-reader kan gebruiken.
Andere vraag (ik stel hem hier toch maar omdat ik het eigenlijk deel van MacOS zie, het is ook onderdeel van de release notes).
Gebruiken jullie ooit de Herinneringen/Reminders app?
Ik vond het vroeger geen fijne app, maar ik vroeg me af of het tegenwoordig wel beter geworden is en of ik het een nieuwe kans moet geven.
Gebruiken jullie ooit de Herinneringen/Reminders app?
Ik vond het vroeger geen fijne app, maar ik vroeg me af of het tegenwoordig wel beter geworden is en of ik het een nieuwe kans moet geven.
@PrimusIP nee volgens mij werkt het zonder folders (gratis versie) maar ondersteunt het wel TAGS.
Ik gebruik herinneringen steeds meer. Het doet gewoon wat het moet doen... gebruik het ook als boodschappenlijst, terugkomende afspraken.. herinneringen... Synct goed tussen apparaten etc..
Ik gebruik herinneringen steeds meer. Het doet gewoon wat het moet doen... gebruik het ook als boodschappenlijst, terugkomende afspraken.. herinneringen... Synct goed tussen apparaten etc..
Ik teken nergens meer voor
Gebruik herinneringen best veel tegenwoordig. Via de HomePod zeggen dat Siri iets op de boodschappen lijst moet zetten. Super handig!
ik had tot 2013 een Apple Mac mini G4 op mijn bureau in een hoekje staan met een terabyte externe schijf waar ik al mijn muziek en films op zette.
iTunes gedeelde bibliotheek en overal in huis een apple tv.
die is toen vervangen voor een Mac mini 2012 die ooit voor test als server ergens in een bedrijfsomgeving had gedraaid.
SSD in gezet, 32 Gb ram erin en dat was de bureau pc, moest er een keer wat opgezocht worden, geprint worden etc maar die heeft altijd de functie behouden om muziek en films op te slaan, toen met een NAS er aan gekoppeld.
daar draaide dus Catalina op.
daarnaast gebruikte ik voor alles mijn macbook 2019 met touchie touchie balk, heerlijk ding, ook met Ventura!
alleen veel functies zitten niet in Catalina, had ik weer een mooie shortcuts gemaakt kon ik die alleen gebruiken met de Macbook.
tot ik vorige week in een ander topic: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ tegenkwam.
backup gemaakt, en gaan.
enige nadeel is dat als de mini in slaap valt hij nergens meer op reageert en een harde reboot nodig heeft, oplossing, VLC filmpje in een loop laten draaien dat hij dus 24/7 draait.
voor de rest werkt alles.
Parallels draait daar ook al jaren op en zelfs win11 werkt perfect.
iTunes gedeelde bibliotheek en overal in huis een apple tv.
die is toen vervangen voor een Mac mini 2012 die ooit voor test als server ergens in een bedrijfsomgeving had gedraaid.
SSD in gezet, 32 Gb ram erin en dat was de bureau pc, moest er een keer wat opgezocht worden, geprint worden etc maar die heeft altijd de functie behouden om muziek en films op te slaan, toen met een NAS er aan gekoppeld.
daar draaide dus Catalina op.
daarnaast gebruikte ik voor alles mijn macbook 2019 met touchie touchie balk, heerlijk ding, ook met Ventura!
alleen veel functies zitten niet in Catalina, had ik weer een mooie shortcuts gemaakt kon ik die alleen gebruiken met de Macbook.
tot ik vorige week in een ander topic: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ tegenkwam.
backup gemaakt, en gaan.
enige nadeel is dat als de mini in slaap valt hij nergens meer op reageert en een harde reboot nodig heeft, oplossing, VLC filmpje in een loop laten draaien dat hij dus 24/7 draait.
voor de rest werkt alles.
Parallels draait daar ook al jaren op en zelfs win11 werkt perfect.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Open Terminal from your Applications foldertalin schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:49:
Type caffeinate -d to prevent your Mac from sleeping
Press Enter to activate
Werkt dit ook voor jouw situatie?
Anders heb je mooie apps ervoor. Filmpje in loop laten draaien is niet echt nodig.
blijkbaar maar had ook alle energie beheer al uitgezet.4POX schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:42:
[...]
Open Terminal from your Applications folder
Type caffeinate -d to prevent your Mac from sleeping
Press Enter to activate
Werkt dit ook voor jouw situatie?
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Kwam dit tegen met de zoekfunctie. Mijn ervaring met VPN op Ventura:Tripwire999 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Thx dan weet ik dat ik veilig kan upgraden
IKEv2 VPN naar een PFSense firewall werkte hier niet bij een nieuw uitgepakte (en direct naar Ventura bijgewerkte) Macbook Pro M1 2021 model.
Met veel moeite (ik ben een noob) gedowngraded naar Monterey en VPN doet het weer prima.
Collega's die al een VPN hadden en hebben bijgewerkt naar Ventura ervaren geen problemen!
Vreemd, bij mij wel. Gebruik je het op allebei de apparaten met hetzelfde Microsoft account? Ik heb Office 365 en geïnstalleerd op mijn iPhone en MacBook Air. Misschien synct het wel goed omdat ik een office abonnement heb.PrimusIP schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:17:
Geen Ventura voor mij helaas. Mijn MBA is dit jaar voor het eerst te oud.
preciesQuakie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:44:
Anders heb je mooie apps ervoor. Filmpje in loop laten draaien is niet echt nodig.
https://apps.apple.com/us/app/theine/id955848755?mt=12
(ben theeliefhebber
A wise man's life is based around fuck you
Sinds de upgrade werkt de sync van mijn exchange agenda met de Mac agenda app niet meer. Bekende bug bij Apple maar helaas nog steeds niet gefixt. Gebruiken jullie de Mac mail, contacten, agenda en notitie apps in combinatie met Exchange? of gebruiken jullie de outlook app?
Outlook app voor zakelijk O365.ngommers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:02:
Sinds de upgrade werkt de sync van mijn exchange agenda met de Mac agenda app niet meer. Bekende bug bij Apple maar helaas nog steeds niet gefixt. Gebruiken jullie de Mac mail, contacten, agenda en notitie apps in combinatie met Exchange? of gebruiken jullie de outlook app?
Mail/agenda/etc gebruik ik voor mijn prive mail.
Zo houd ik het mooi gescheiden.
Is er een simpele oplossing om externe geluidsbronnen (beeldscherm met speakers) vanuit de mac? (Macbook 14 pro in dit geval). Begrijp dat je hiervoor bijvoorbeeld een equiliser tool nodig hebt maar is er niet iets simpelers wat mijn vriendin ook snapt?
Edit: https://github.com/MonitorControl/MonitorControl lijkt goed te werken!
Edit: https://github.com/MonitorControl/MonitorControl lijkt goed te werken!
[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 10-12-2022 15:59 ]
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp
Wat moet er gebeuren met die externe geluidsbronnen?
Kan ook gewoon zijn dat je je app even opnieuw moet laten verbinden (account weggooien en opnieuw instellen) met Exchange (als je Exchange Online gebruikt). Microsoft is ook druk bezig met het uitschakelen van Basic Authentication: https://learn.microsoft.c...ntication-exchange-online.ngommers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:02:
Als je je Apple mail app al jaren lang hebt draaien dan is de kans groot dat deze nog gebruik maakt van Basic Authentication.
Mail werkt prima, heb sinds de upgrade naar Ventura problemen met de agenda app.GoeiedagEem schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:54:
[...]
Kan ook gewoon zijn dat je je app even opnieuw moet laten verbinden (account weggooien en opnieuw instellen) met Exchange (als je Exchange Online gebruikt). Microsoft is ook druk bezig met het uitschakelen van Basic Authentication: https://learn.microsoft.c...ntication-exchange-online.
Als je je Apple mail app al jaren lang hebt draaien dan is de kans groot dat deze nog gebruik maakt van Basic Authentication.
Zie https://www.macrumors.com...change-calendar-problems/.
Het is dus wachten tot er een update is. Heb het account verwijderd en weer toegevoegd nu doet die helemaal niets meer tonen.
Nog niet. Komt ergens begin volgend jaar. Ze rollen het eerst uit in de VS.carpebios schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:56:
Jammer dat die eind-tot-eindversleuteling niet werkt in Nederland.
[Afbeelding]
Ja, ben daar ook wel erg benieuwd naar. Dat betekent wel dat je je zaken echt op orde moet krijgen want verlies van je sleutels betekent ook verlies van je data.
Gebruik nu standard notes voor encrypted notities. Dat hoeft dan straks niet meer.
Hopelijk vinden ze straks ook een mogelijkheid tot het versleutelen van contacts, calendar en mail.
Gebruik nu standard notes voor encrypted notities. Dat hoeft dan straks niet meer.
Hopelijk vinden ze straks ook een mogelijkheid tot het versleutelen van contacts, calendar en mail.
Anoniem: 30722
Sinds de laatste update (Ventura 13.1) doet mijn usb-c monitor vaag. (
In de monitor zit mijn Logitech dongle, maar die wordt gewoon helemaal niet meer gezien!
Gevolg is dat keyboard en muis dus onbruikbaar zijn, behoorlijk irritant.
Ook de ehternetaansluiting in de monitor staat nu op offline.
Beeld komt nog wel door, net als Power Delivery.
Meer mensen hier last van? of zelfs een oplossing voor?
Lol, macbook 3x rebooten, stekkers er uit en er in, hielpen niets!
Monitor uit en aan hielpen wel....
Opgelost!
In de monitor zit mijn Logitech dongle, maar die wordt gewoon helemaal niet meer gezien!
Gevolg is dat keyboard en muis dus onbruikbaar zijn, behoorlijk irritant.
Ook de ehternetaansluiting in de monitor staat nu op offline.
Beeld komt nog wel door, net als Power Delivery.
Meer mensen hier last van? of zelfs een oplossing voor?
Lol, macbook 3x rebooten, stekkers er uit en er in, hielpen niets!
Monitor uit en aan hielpen wel....
Opgelost!
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 19-12-2022 08:46 . Reden: Opgelost! ]
Voor nu. Bij mijn monitor (aangesloten via USB-C -> Displayport) treden ook nog af en toe problemen op.
[ Voor 3% gewijzigd door Commendatore op 19-12-2022 10:40 ]
Welke USB-C monitor dan? Helpt misschien wel in je onderzoek naar de vraag of er meer mensen last van hebben.Anoniem: 30722 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:27:
Sinds de laatste update (Ventura 13.1) doet mijn usb-c monitor vaag. (
Vanochtend ook ineens het beeld weg op mijn Dell S2722Dgm. Die is aangesloten op een Dell D6000 docking station. Na een paar seconden kwam het beeld weer terug. Het lijkt dus wel een software bugje te zijn.
Have you tried turning it off and on again?
hier ook, resolutie welke spontaan wijzigt en vaak letters die 'vaag' zijn.Commendatore schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:38:
Voor nu. Bij mijn monitor (aangesloten via USB-C -> Displayport) treden ook nog af en toe problemen op.
reboot lost het op.
de monitor is via USB-c aangesloten en is nota bene een Apple Studio Display. de laptop is een MacBook Pro 13 inch (2020 model, intel)
Sinds kort krijg ik rare meldingen op mijn MacBook. Soms staan er wel 10 onder elkaar.
/f/image/nP1Be0lTYAAiAVpyZbjL13UE.png?f=fotoalbum_large)
De melding krijg ik sinds ik een extra gebruiker heb aangemaakt.
/f/image/nP1Be0lTYAAiAVpyZbjL13UE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door syltheboy op 27-12-2022 15:10 ]
Gebruik je iets van deze programma’s of extensies? https://www.iphonetricks....notification-ventura-fix/syltheboy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:13:
Sinds kort krijg ik rare meldingen op mijn MacBook. Soms staan er wel 10 onder elkaar.
[Afbeelding]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik ben vrij nieuwe mac gebruiker, en vind weinig relevante informatie op internet.
Ik krijg vaak de volgende error op mijn macbook air m2;
Als ik klaar ben met downloaden van bestanden via qbittorrent en ze wil kopiëren of verplaatsen naar een SMB share:
>> Bestanden zijn in gebruik << en dan word de kopieerslag afgebroken..
- qbittorent is gesloten en staat niet meer bij processen.
- als ik ze lokaal copyeer is er geen probleem.
- als ik de bestanden lokaal copyeer naar andere lokale locatie en dan copyeer naar SMB share hetzelfde probleem.
- finder herstarten is geen oplossing. Zelfs laptop herstarten werkt niet altijd.
- op mijn bekabelde mac mini is dit probleem nooit. zelfde os en versie.
Iemand een idee?
Als ik klaar ben met downloaden van bestanden via qbittorrent en ze wil kopiëren of verplaatsen naar een SMB share:
- als ik de bestanden lokaal copyeer naar andere lokale locatie en dan copyeer naar SMB share hetzelfde probleem.
- finder herstarten is geen oplossing. Zelfs laptop herstarten werkt niet altijd.
Iemand een idee?
Komt mij niet bekend voor, heb zelf ook een M2 Air en gisteren nog qbittorent gebruikt.roT- schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:49:
Ik ben vrij nieuwe mac gebruiker, en vind weinig relevante informatie op internet.
Iemand een idee?
Gebruik je wel iets van een tijdelijke map voor bestanden die nog niet volledig zijn gedownload?
Verwijder je daarna ook de download in qbittorent zodat hij niet nog in gebruik is om te seeden?
Ook al geprobeerd om gewoon rechtstreeks te laten downloaden naar het pad van de SMB Share?
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 14-01-2023 18:15 ]
Dat kan ik nog doen ja. Aparte map voor incomplete downloads. 👍Greatsword schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Komt mij niet bekend voor, heb zelf ook een M2 Air en gisteren nog qbittorent gebruikt.
Gebruik je wel iets van een tijdelijke map voor bestanden die nog niet volledig zijn gedownload?
Verwijder je daarna ook de download in qbittorent zodat hij niet nog in gebruik is om te seeden?
Ook al geprobeerd om gewoon rechtstreeks te laten downloaden naar het pad van de SMB Share?
En ja. Torrent file zelf is verwijderd. Rechtstreeks naar SMB share downloaden zie ik niet zo zitten.
Ik ga nog eens ermee spelen. Vind et zo vaag dat als qbittorrent is afgesloten of zelfs de laptop herstart is het probleem vaker nog speelt.
Wat voor bestandsextensie heb je gedownload en is dat bestand ook niet geopend door een andere applicatie of gemount in finder?roT- schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:44:
[...]
Dat kan ik nog doen ja. Aparte map voor incomplete downloads. 👍
En ja. Torrent file zelf is verwijderd. Rechtstreeks naar SMB share downloaden zie ik niet zo zitten.
Ik ga nog eens ermee spelen. Vind et zo vaag dat als qbittorrent is afgesloten of zelfs de laptop herstart is het probleem vaker nog speelt.
Mp4 of mkv meestalGreatsword schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:48:
[...]
Wat voor bestandsextensie heb je gedownload en is dat bestand ook niet geopend door een andere applicatie of gemount in finder?
Nee niet geopend in ander applicatie. alles gesloten en proces venster ernaast gehad.
Nogmaals als ik lokaal copyeer van bv ‘downloads’ naar bv ‘documenten’ gaat dat altijd goed. Is enkel na het downloaden naar de SMB share copyeer. En dezelfde handelingen doe ik ook met mijn andere, bekabelde computer de mac mini m1 en dat gaat nooit fout.
SMB permissions staan 100% goed.
Apart, heb je Transmission wel eens geprobeerd? Wel benieuwd of daar het probleem ook bij optreed.roT- schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Mp4 of mkv meestal![]()
Nee niet geopend in ander applicatie. alles gesloten en proces venster ernaast gehad.
Nogmaals als ik lokaal copyeer van bv ‘downloads’ naar bv ‘documenten’ gaat dat altijd goed. Is enkel na het downloaden naar de SMB share copyeer. En dezelfde handelingen doe ik ook met mijn andere, bekabelde computer de mac mini m1 en dat gaat nooit fout.
SMB permissions staan 100% goed.
ja ga ik eens proberen.
Bedenk me trouwens net dat als ik een bestand download, en daarna dat bestand copyeer (niet verplaats) naar een andere map (op de macbook), en dan dat bestand weer door copyeer naar de SMB share en toch een foutnmelding krijg het niks meer te maken kan hebben met qbittorrent..
Bedenk me trouwens net dat als ik een bestand download, en daarna dat bestand copyeer (niet verplaats) naar een andere map (op de macbook), en dan dat bestand weer door copyeer naar de SMB share en toch een foutnmelding krijg het niks meer te maken kan hebben met qbittorrent..
Is die SMB share toevallig een Synology NAS?roT- schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:18:
ja ga ik eens proberen.
nee. een linux server.Greatsword schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Is die SMB share toevallig een Synology NAS?
Iemand ervaring of oplossing met langzame boot van een iMac met een samsung X5 externe Thunderbolt hdd.
Halverwege het booten blijft de voortgangsbalk 4 minuten stil staan, als alles opgestart is werkt alles perfect en snel.
Halverwege het booten blijft de voortgangsbalk 4 minuten stil staan, als alles opgestart is werkt alles perfect en snel.
Staat FileVault aan? Wellicht dat macOS wat moeite heeft met het ontgrendelen van de schijf in verband met encryptie.lecram24 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:00:
Iemand ervaring of oplossing met langzame boot van een iMac met een samsung X5 externe Thunderbolt hdd.
Have you tried turning it off and on again?
Heb hier al eerder over gehoord, de T5 en T7 lijken het beter te doen. Volgens mij had @Dennisweb dit ook in het verleden met de X5.lecram24 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:00:
Yep. Dit had ik ook. FileVault uitzetten verhelpt het probleem grotendeels, maar ideaal is het allemaal niet. Ik gebruik nu de interne SSD en heb simpelweg mapjes gemaakt met ‘Documents-SSD’, ‘Downloads-SSD’ als naam.Greatsword schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:56:
[...]
Heb hier al eerder over gehoord, de T5 en T7 lijken het beter te doen. Volgens mij had @Dennisweb dit ook in het verleden met de X5.
Voorkom dat je profielen laadt vanaf je SSD. Daardoor wordt de boel instabiel en loopt de boel geregeld vast.
Vraagje: hebben meer dat MS Teams en AirPods niet samen werken? Mijn vriendin (air 2017 macos 12 ) en ik (m1 air macos 13) hebben beiden dit probleem. Alles werkt prima, maar zodra je teams draait krijg je geen geluid met de AirPods. Bedrade oordopjes werken dan wel. En AirPods met alle andere apps incl. Zoom, Google meets via Safari, Spotify en elke willekeurige game die ik start gaat ook prima.
Soms doet Teams wel es raar, maar doorgaans werkt dit gewoon: onder “device settings” kun je de bron kiezen. Dit moet je dan wel zowel voor geluid als microfoon doen.
nee dit probleem heb ik niet, zowel Intel Based MacBook alsook een M1 pro MacBook met teams en nooit probleem (of gehad) met teams en AirPods. heb alle versies van alle AirPods thuis liggen en gebruik die ook met teamsPrimusIP schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:43:
Vraagje: hebben meer dat MS Teams en AirPods niet samen werken? Mijn vriendin (air 2017 macos 12 ) en ik (m1 air macos 13) hebben beiden dit probleem. Alles werkt prima, maar zodra je teams draait krijg je geen geluid met de AirPods. Bedrade oordopjes werken dan wel. En AirPods met alle andere apps incl. Zoom, Google meets via Safari, Spotify en elke willekeurige game die ik start gaat ook prima.
Ik herken dit probleem ook niet. Moet wel op "Connect" klikken om de BT-verbinding tussen de AirPods (pro) en de (m1) Mac te maken want standaard heeft die de voorkeur voor mijn iPhone / iPad, maar zodra de BT-verbinding is verbonden heeft MS Teams daar geen enkele moeite mee en blijft deze ook verbonden.
verkeerd gepost
[ Voor 81% gewijzigd door AppleFan2007 op 20-01-2023 09:18 ]
Na de update naar 13.2 is mijn oudere MacBook Pro (Intel) veel koeler tijdens het werken en het recente probleem van vastlopen tijdens slaapstand lijkt ook opgelost.
Toeval, of is er echt iets verbeterd?
Heb je dat gemeten met iStat Menus of is het een gevoel?Leader98 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:56:
Na de update naar 13.2 is mijn oudere MacBook Pro (Intel) veel koeler tijdens het werken en het recente probleem van vastlopen tijdens slaapstand lijkt ook opgelost.
Ik voelde het aan de behuizing.Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:26:
[...]
Heb je dat gemeten met iStat Menus of is het een gevoel?
iStat Menus kende ik nog niet.
Wel een aantekening:
Ik werk normaliter met twee schermen via een USB-C docking station en dan is de laptop (dichtgeklapt) warm en staat hij te blazen.
Vandaag zit ik op cursus en werk zonder docking station (wel aan het stopcontact), dus wellicht is dat de verklaring van het koeler zijn van de MacBook.
[ Voor 38% gewijzigd door Leader98 op 24-01-2023 14:43 ]
Elke euro waard en dan kan je ook makkelijk op lange termijn terugkijken als je inzicht wilt hebben in zaken als verbruik, temperaturen etc.Leader98 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:39:
[...]
Ik voelde het aan de behuizing.
iStat Menus kende ik nog niet.
Wel een aantekening:
Ik werk normaliter met twee schermen via een USB-C docking station en dan is de laptop (dichtgeklapt) warm en staat hij te blazen.
Vandaag zit ik op cursus en werk zonder docking station (wel aan het stopcontact), dus wellicht is dat de verklaring van het koeler zijn van de MacBook.
Intel Mac's worden sowieso heet en met extra schermen aansturen zit er natuurlijk extra belasting op de GPU dus dat is logisch.
Als je eenmaal over bent op M1 of nieuwer wil je ook nooit meer terug
Wij hebben ook geen glazen bol.Na de update naar 13.2 is mijn oudere MacBook Pro (Intel) veel koeler tijdens het werken en het recente probleem van vastlopen tijdens slaapstand lijkt ook opgelost.
Een update is een partiele herinstallatie van je OS. Sommige updates zijn niet zo spannend, maar er wordt bijvoorbeeld de versie van een bibliotheek geupdate. Kan het net zijn dat ondanks dat er geen functionele wijzigingen zijn, dat een component dat om wat voor reden dan ook niet lekker werkte, vervangen is en/of opnieuw geinitialiseerd.
Dus ja, het kan, maar je moet natuurlijk wel vergelijkbare omstandigheden hebben.
Zeker als het een Intel Mac is: die verliest (het liefst) heel veel warmte via het toetsenbord. Dus als je hem normaal 'closed lid' gebruikt, dan is het niet zo gek dat hij beter koelt.
Zeker nu de M2 er is: Apple Silicon is echt een aanrader wat dat betreft. Waar ik werk hebben we een aardige mix en het is een verschil van dag en nacht.
Misschien is het wel gewoon dom toeval, maar na de laatste macOS update is de volgorde van mijn bladwijzer mappen in Safari door elkaar heen gehusseld.
Mee eens, mijn M1 air heeft voor mij de desktop pc overbodig gemaakt. Mijn vroegere M1 (2017) air leek met bepaalde taken wel een straaljager die wilde opstijgen en dan zag je dat hij het met bepaalde dingen ook best moeilijk had.Greatsword schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
Als je eenmaal over bent op M1 of nieuwer wil je ook nooit meer terug
Grappig, ik zat nog op de laatste versie van 12 en heb gisteren geüpgrade naar 13.2, maar mijn ervaring is juist dat m'n MacBook Pro 2020 (nog met Intel) juist veel warmer is/wordt dan eerstLeader98 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:56:
Na de update naar 13.2 is mijn oudere MacBook Pro (Intel) veel koeler tijdens het werken [...]
Kan je de thermostaat ook weer wat lager zettenGitarist schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:59:
[...]
Grappig, ik zat nog op de laatste versie van 12 en heb gisteren geüpgrade naar 13.2, maar mijn ervaring is juist dat m'n MacBook Pro 2020 (nog met Intel) juist veel warmer is/wordt dan eerst
Mijn 'vroegere M1 (2017)'?!?!? De MBA M1 stamt uit 2020. De M1 is geen andere benaming voor de MacBook Air, maar het is de benaming van Apple's eigen processor. Jouw 'vroegere MBA (2017)' had nog een Intel CPU.PrimusIP schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:57:
Mee eens, mijn M1 air heeft voor mij de desktop pc overbodig gemaakt. Mijn vroegere M1 (2017) air leek met bepaalde taken wel een straaljager die wilde opstijgen en dan zag je dat hij het met bepaalde dingen ook best moeilijk had.
Typo, ik bedoelde mijn MacBook Air 2017 Intel I5.RicoK schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Mijn 'vroegere M1 (2017)'?!?!? De MBA M1 stamt uit 2020. De M1 is geen andere benaming voor de MacBook Air, maar het is de benaming van Apple's eigen processor. Jouw 'vroegere MBA (2017)' had nog een Intel CPU.
Ik ben een beetje aan het stoeien met de functie "opzoeken en datadetectie "
Ondanks dat ik in de instellingen Wikipedia heb aangevinkt, krijg ik geen zoekresultaten beschikbaar, alleen het prisma woordenboek, die ik ook heb aangevinkt.
Hoe kan ik dit oplossen?
Ondanks dat ik in de instellingen Wikipedia heb aangevinkt, krijg ik geen zoekresultaten beschikbaar, alleen het prisma woordenboek, die ik ook heb aangevinkt.
Hoe kan ik dit oplossen?
Elect a clown, expect a circus.
Sinds kort geüpdatet. Een gekke bug: een tab omzetten naar nieuw venster werkt niet meer bij mij. Hij opent dan de startpagina in plaats van de tab die ik wil omzetten. Dit gebeurt zowel als ik de tab "lostrek" van de balk als wanneer ik "Verplaats tabblad naar nieuw venster doe". Hebben meer mensen hier last van? Erg onhandig en irritant, ik gebruik het nogal veel.
Dit bedoel je toch? Net voor je getest en werkt gewoon.--Christiaan-- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:18:
Sinds kort geüpdatet. Een gekke bug: een tab omzetten naar nieuw venster werkt niet meer bij mij. Hij opent dan de startpagina in plaats van de tab die ik wil omzetten. Dit gebeurt zowel als ik de tab "lostrek" van de balk als wanneer ik "Verplaats tabblad naar nieuw venster doe". Hebben meer mensen hier last van? Erg onhandig en irritant, ik gebruik het nogal veel.
MacOS en Safari up to date?
/f/image/cSyWohGTFfvPJ0zsjCHiMFyc.png?f=fotoalbum_large)
Precies dat ja. Alles up to date, maar bij mij geeft hij dan gewoon de startpagina. Wat raar.Greatsword schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:21:
[...]
Dit bedoel je toch? Net voor je getest en werkt gewoon.
MacOS en Safari up to date?
[Afbeelding]
Misschien hier nog even mee spelen, heb het zelf altijd zo staan.--Christiaan-- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:23:
[...]
Precies dat ja. Alles up to date, maar bij mij geeft hij dan gewoon de startpagina. Wat raar.
Al een keer de browser en Mac volledige afgesloten en opnieuw opgestart?
/f/image/DAoPoovaMBL2gKrEzJY2vSsQ.png?f=fotoalbum_large)
13.2 staat klaar, maar ik draai nog op 13.0.1
Ws daarom krijg ik de foutmelding "Niet geïnstalleerd. Sommige updates kunnen niet worden geïnstalleerd".
Hoe dit op te lossen?
PS een Air 2020 met M1
Ws daarom krijg ik de foutmelding "Niet geïnstalleerd. Sommige updates kunnen niet worden geïnstalleerd".
Hoe dit op te lossen?
PS een Air 2020 met M1
[ Voor 6% gewijzigd door MacbookProx op 06-02-2023 21:48 ]
Nee hoor, je moet gewoon van 13.0.1 naar 13.2 kunnen. Er is iets anders aan de hand.
Wat je ook doet, ik zou eerst zeker maken dat je een reservekopie hebt van je bestanden voordat je verder gaat.
Wat je daarna zou kunnen doen, is in plaats vanuit het OS, om vanuit "Recovery Mode" de laatste versie van het OS te installeren, of wellicht hebben andere andere adviezen. Maar maak die backup eerst!
https://support.apple.com...3.0/mac/13.0#mchl57249f89
Wat je ook doet, ik zou eerst zeker maken dat je een reservekopie hebt van je bestanden voordat je verder gaat.
Wat je daarna zou kunnen doen, is in plaats vanuit het OS, om vanuit "Recovery Mode" de laatste versie van het OS te installeren, of wellicht hebben andere andere adviezen. Maar maak die backup eerst!
https://support.apple.com...3.0/mac/13.0#mchl57249f89
Dank, of wat kwam er na 13.01?
Miss moet ik het in volgorde proberen?
13.02, 13.1, daarna pakt 13.2 miss wel.
Miss moet ik het in volgorde proberen?
13.02, 13.1, daarna pakt 13.2 miss wel.
Dat is het issue niet. Je kunt gewoon versies overslaan zonder problemen.
Eerder iets als: is er wel voldoende disk space.
Maar zonder dat we weten welke troubleshooting je hebt gedaan is het een beetje staren in een glazen bol.
Eerder iets als: is er wel voldoende disk space.
Maar zonder dat we weten welke troubleshooting je hebt gedaan is het een beetje staren in een glazen bol.
[ Voor 30% gewijzigd door Keypunchie op 07-02-2023 07:51 ]
Zal eens opnieuw opstarten proberen vanavond
Nee, maar werkt nu wel!
Thanks @Commendatore
Thanks @Commendatore
MacbookProx schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:15:
Zal eens opnieuw opstarten proberen vanavond

Wel herkenbaar. Doordat standby zo prima werkt sluit ik nooit af, 1x op de aanknop en hij is "uitgezet".
Zo ook lange tijd geen updates gehad
(Volgende keer dat iemand om advies vraaagt, ga ik het ook gewoon zeggen ook. "Have you tried turning it off and on again?")
Het is soms teleurstellend dat je MACos opnieuw moet opstarten je voelt je dan net een windows gebruiker
Omdat je dat niet gewend bent.
[ Voor 13% gewijzigd door Skywalker27 op 08-02-2023 09:54 ]
Het idee dat MacOS prima blijft draaien zonder opnieuw op te starten is ook al even niet meer van toepassing, tegenwoordig blijven er regelmatig wat dingen hangen op de achtergrond. Ik probeer toch wel elke 2-3 dagen maar in ieder geval elke week de boel even opnieuw op te starten.
En zoveel tijdswinst haal ik er ook niet uit om 'm aan te laten staan, opnieuw opstarten is ook binnen een minuut geregeld.
En zoveel tijdswinst haal ik er ook niet uit om 'm aan te laten staan, opnieuw opstarten is ook binnen een minuut geregeld.
Ik log user uit om onnodig batterij gebruik.. Er wordt volgens mij door apple ook nergens meer 30 dagen standbye tijd geclaimd. Soms 10% - 20% op 24 uur (M1 apparaat). Bij 13.0 was dit niet het geval. En ik had het bij vorige ook..
Nu log ik uit en in.. dat is werkelijk waar 1 sec..
Het klopt dat macos ook issues heeft met standby tegenwoordig.Quakie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:47:
Ik log user uit om onnodig batterij gebruik.. Er wordt volgens mij door apple ook nergens meer 30 dagen standbye tijd geclaimd. Soms 10% - 20% op 24 uur (M1 apparaat). Bij 13.0 was dit niet het geval. En ik had het bij vorige ook..
Blijft hier prima draaienMrXen0 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:52:
Het idee dat MacOS prima blijft draaien zonder opnieuw op te starten is ook al even niet meer van toepassing, tegenwoordig blijven er regelmatig wat dingen hangen op de achtergrond. Ik probeer toch wel elke 2-3 dagen maar in ieder geval elke week de boel even opnieuw op te starten.

Mijn Windows pc gaat ook altijd in slaapstand of hibernate. En dat werkt ook prima. Werkt bij beide prima tegenwoordig.
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 08-02-2023 19:08 ]
Mijn macbook pro m1 draaide oorspronkelijk Montery. Tijdje terug al geupdate via System Preferences naar Ventura.
Vandaag heb ik hem via opstart opties de disk ge-erased, geencrypt en daarna na herstart opnieuw geinstalleerd. Toen stond er weer Montery op (stond er ook bij, overigens). Daarna weer updaten naar Ventura dus, duurt allemaal een eeuwigheid.
Nu heb ik een USB boot stikkie gemaakt met de installer, als ik daarmee herinstalleer, krijg ik daarna dan wel de optie om direct via het boot options / herinstallatie direct Ventura te installeren?
Als dat niet het geval is, hoe krijg ik dat dan wel voor elkaar?
Vandaag heb ik hem via opstart opties de disk ge-erased, geencrypt en daarna na herstart opnieuw geinstalleerd. Toen stond er weer Montery op (stond er ook bij, overigens). Daarna weer updaten naar Ventura dus, duurt allemaal een eeuwigheid.
Nu heb ik een USB boot stikkie gemaakt met de installer, als ik daarmee herinstalleer, krijg ik daarna dan wel de optie om direct via het boot options / herinstallatie direct Ventura te installeren?
Als je de Mac opstart dien je bij de boot opties gelijk de USB met Ventura te selecteren, vanuit daar kan je dan de interne SSD selecteren en wissen.InflatableMouse schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:56:
Mijn macbook pro m1 draaide oorspronkelijk Montery. Tijdje terug al geupdate via System Preferences naar Ventura.
Let op dat je mogelijk nog even de beveiliging moet aanpassen dat je daadwerkelijk hier vandaan kan booten/installeren.
https://support.apple.com...mac-help/mchl768f7291/mac
[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 09-02-2023 15:09 ]
@Greatsword Ah ja dat is ook wel handig inderdaad, dat realiseerde ik me niet dat dat ook nodig is voordat ik van USB kan opstarten.
Wat ik daarna hoop te bereiken is dat ik de USB niet meer nodig heb, en dat ik via de macbook startup options een herinstallatie direct van Ventura kan doen nadat ik de interne disk heb gewiped. Nu komt er dus (ondanks dat Ventura geinstalleerd stond) weer Montery op.
Wat ik daarna hoop te bereiken is dat ik de USB niet meer nodig heb, en dat ik via de macbook startup options een herinstallatie direct van Ventura kan doen nadat ik de interne disk heb gewiped. Nu komt er dus (ondanks dat Ventura geinstalleerd stond) weer Montery op.
Bron: https://support.apple.com/en-us/HT204904
Bij Intel had je de keuze tussen "oorspronkelijke" of "meest recente" OS om te installeren.
Voor Apple Silicon ligt het dus anders. Blijkbaar zit in de firmware ergens... Afhankelijk van de versie van je Logic board!
(Als je startupdisk nog hebt, dan houdt hij die versie aan).
Bij Intel had je de keuze tussen "oorspronkelijke" of "meest recente" OS om te installeren.
Voor Apple Silicon ligt het dus anders. Blijkbaar zit in de firmware ergens... Afhankelijk van de versie van je Logic board!
When you install macOS from Recovery, you get the current version of the most recently installed macOS, with some exceptions:
On an Intel-based Mac, if you use Shift-Option-Command-R during startup, you might be offered the macOS that came with your Mac, or the closest version still available.
On an Intel-based Mac, if you use Option-Command-R during startup, you might be offered the latest macOS that is compatible with your Mac.
If you just erased your entire startup disk, you might be offered an earlier compatible version of macOS.
If the Mac logic board was just replaced, you might be offered the latest macOS that is compatible with your Mac.
[ Voor 70% gewijzigd door Keypunchie op 09-02-2023 15:14 ]
We postte min of meer tegelijkertijdKeypunchie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:13:
Bron: https://support.apple.com/en-us/HT204904
[...]
Betekent dit dus (als ik het goed begrijp) dat ik de versie die met startup options geinstalleerd wordt niet kan updaten? Dus over een aantal jaar als we 3 of 4 versies verder zijn installeert nog steeds Montery en zal ik dus eerst moeten updaten ... niet dat ik zo vaak herinstalleer (dit is de eerste keer eigenlijk).
Beetje jammer als dat zo is maar goed. Via USB werkt ook, moet alleen zorgen dat ik die bijgewerkt houd.
De vraag is wel of het echt een ramp is om eerst Monterey te installeren en dan direct te updaten naar een nieuwere versie. Het kost alleen wat extra tijd.
Wat mij laatst opviel is dat spellingscontrole in apps zowel Nederlands en Engels detecteert. Bij fouten in het Engel ontvang ik echter geen suggesties voor het juiste woord. Soms doet hij dat wel, maar dan is het een Nederlandse suggestie. Ik vermoed omdat mijn macOS op Nederlands staat ingesteld.
Hoe zorg ik er voor dat ik Engelse suggesties krijg wanneer ik Engels tik? Ik dacht initieel dat het aan Chrome lag, maar ik heb het probleem ook in Safari.
Hoe zorg ik er voor dat ik Engelse suggesties krijg wanneer ik Engels tik? Ik dacht initieel dat het aan Chrome lag, maar ik heb het probleem ook in Safari.
Hier had uw reclame kunnen staan.
MacOS 13.2.1 uit.
Fixt een 'actively exploited' bug in WebKit.
https://support.apple.com/en-us/HT213633
Fixt een 'actively exploited' bug in WebKit.
https://support.apple.com/en-us/HT213633
Vraag: kun je onder macOS meerdere geluidsbronnen tegelijk afspelen zodat ze door elkaar lopen? Bijvoorbeeld internet radio via Juke.nl, een podcast luisteren en YouTube erbij aan. Onder Windows gaat dit prima. Gaat dit ook prima onder macOS?
Met een iPad of iPhone kan dit niet. Hier kun je maar één geluidsbron afspelen. Met een tweede geluidsbron erbij stopt de andere. Daar heeft Apple een limiet op gezet. Hoe werkt dit onder macOS?
Met een iPad of iPhone kan dit niet. Hier kun je maar één geluidsbron afspelen. Met een tweede geluidsbron erbij stopt de andere. Daar heeft Apple een limiet op gezet. Hoe werkt dit onder macOS?
Hebben andere MacOS/iOS gebruikers ook het probleem dat bepaalde zaken met betrekking tot contacts niet goed gesynced worden?
Als ik op de Mac in de Find My app kijk dan zie ik dat bij mijn dochter haar foto niet getoond wordt (die ik op mijn iPhone wel heb toegevoegd aan haar contacts-item) én de "locaties" die ik op mijn iPhone heb ingesteld (zoals bijvoorbeeld "school") neemt ie niet mee. Gek genoeg lijkt het bij andere contacten wél te werken...
Als ik op de Mac in de Find My app kijk dan zie ik dat bij mijn dochter haar foto niet getoond wordt (die ik op mijn iPhone wel heb toegevoegd aan haar contacts-item) én de "locaties" die ik op mijn iPhone heb ingesteld (zoals bijvoorbeeld "school") neemt ie niet mee. Gek genoeg lijkt het bij andere contacten wél te werken...
Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.