“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Die beperking maakt dat ik het niet gebruik. Ik ga echt niet mijn documenten in .pages opslaan. Dat vind ik een onverstandige keuze op de lange termijn.
Nog tips voor een monitor- of bureau-mount om een iPhone op de juiste hoogte te hebben? Ik gebruik nu een nog veel brakkere trust webcam.Rivanov schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:03:
Wauw. Continuity Camera is echt top met de iPhone 14 Pro.
Wát een verschil in kwaliteit t.o.v. de built-in webcam van de 14" MacBook Pro.
Waarom? Pages heeft zich wel bewezen en bestaat al jaren. Je kunt altijd nog Pages openen en exporteren en volgens mij werk Word ook prima met .pages bestanden.PrimusIP schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:32:
Pages en die andere apps inmiddels ook geüpdatet voor macos en IOS. Ik blijf het knap vervelend vinden dat je niet gewoon in .docx kunt opslaan maar perse moet exporteren. Dat terwijl de software er best leuk uitziet en aardig werkt.
Die beperking maakt dat ik het niet gebruik. Ik ga echt niet mijn documenten in .pages opslaan. Dat vind ik een onverstandige keuze op de lange termijn.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ben zelf ook nog op zoek. Benieuwd waar Belkin mee gaat komen.M-ThijZ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:40:
[...]
Nog tips voor een monitor- of bureau-mount om een iPhone op de juiste hoogte te hebben? Ik gebruik nu een nog veel brakkere trust webcam.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Om de reden dat het nationaal archief adviseert om open standaarden te gebruiken en als dat onvoldoende is Iig industry standards.THE_BASE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:26:
[...]
Waarom? Pages heeft zich wel bewezen en bestaat al jaren. Je kunt altijd nog Pages openen en exporteren en volgens mij werk Word ook prima met .pages bestanden.
Bij documenten denk ik aan decennia. Ik heb gezien wat het met mijn wpd documenten doet.
Zover ik weet is .Pages geen open standaard en niet/matig supported bij andere pakkketen. Dat in tegendeel tot docx.
Ik weet niet of pages er nog is over 20 jaar. Maar al zou dat nog prima het geval zijn, ik weet niet of ik over twintig jaar Apple gebruiker ben. Ik sta er niet op te wachten om mezelf in een vendor lock te stoppen.
Safari op mijn Mac stond ineens op 60Hz, dus dat heb ik weer veranderd door de functie: Prefer Page Rendering Updates near 60fps uit te schakelen. Bij Safari op mijn iPad staat die functie ook uitgeschakeld, maar ik krijg helaas geen 120Hz.
Hier kun je het testen.
[ Voor 59% gewijzigd door syltheboy op 26-10-2022 01:58 ]
ik kan dit nergens terugvinden in Systeeminstellingen. Waar precies vind ik die functie?syltheboy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:09:
Safari op mijn Mac stond ineens op 60Hz, dus dat heb ik weer veranderd door de functie: Prefer Page Rendering Updates near 60fps uit te schakelen.
(ik heb een MBP M1 14inch waar ProMotion aanstaat)
[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 26-10-2022 04:39 ]
das een Safari setting, die zit in het ontwikkelmenu (moet je even aanzetten in safari) en dan zit hij hier_Bailey_ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 04:37:
[...]
ik kan dit nergens terugvinden in Systeeminstellingen. Waar precies vind ik die functie?
(ik heb een MBP M1 14inch waar ProMotion aanstaat)
/f/image/mwTSTFGxlftExg3ZHpFkFOXZ.png?f=fotoalbum_large)
A wise man's life is based around fuck you
top! bedanktZwelgje schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 04:41:
[...]
das een Safari setting, die zit in het ontwikkelmenu (moet je even aanzetten in safari) en dan zit hij hier
[Afbeelding]
Ik lees datde Wifi instellingen ook uitgekleed zijn met de voorkeurslijst en de Locaties-functies (per locatie een eigen set wifi instellingen, handig voor DNS of Proxy instellingen). Dat laatste kun je schijnbaar via commandline weer aanzetten.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
@Zwelgje Bedankt voor je verdere uitleg! Had ik er ook even bij moeten zetten.
[ Voor 14% gewijzigd door syltheboy op 26-10-2022 11:47 ]
Kan niet wachten om continuity camera te gebruiken maar het zou wel jammer zijn als ik m'n andere werk dan niet meer kan doen
Yep Capture One 22 en PS 23 hier zonder problemen.MacArnold schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:39:
Just curious: zijn hier mensen die dagelijks gebruikmaken van Capture One en Adobe Creative Cloud (specifiek: Lightroom Classic en Photoshop) en kunnen bevestigen (danwel ontkennen) dat de boel werkt onder Ventura?
Kan niet wachten om continuity camera te gebruiken maar het zou wel jammer zijn als ik m'n andere werk dan niet meer kan doen
Dat klinkt echt heel aantrekkelijk met 50.000+ foto's en een relatie van meer dan 10 jaar... alsof ik niets beter te doen heb (bijvoorbeeld continue de Personen blijven taggen, omdat Apple die nog steeds niet wil syncen via iCloud).
Sony Alpha hier, tether al jaren zonder problemen.MacArnold schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:42:
Top…thanks! Tethering (voor Nikon in mijn geval) ook dat je weet? Kan me nog wel herinneren dat dat met Canon destijds nog wel eens een probleem was.
Ik weet niet precies hoe dat gedeelde gebeuren werkt, maar is het zo dat elke foto of video die je maakt automatisch naar de gedeelde bibliotheek gaat? Mijn partner heeft andere interesses qua fotografie als ik en ik zit er niet op te wachten, maar foto's delen is wel weer leuk als het handmatig kan.iAR schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:43:
Het lijkt wel alsof Apple echt anti albums is. Ik heb net een gedeelde foto bibliotheek aangemaakt, maar je kunt dus alleen individuele foto's delen, geen albums.
Dat klinkt echt heel aantrekkelijk met 50.000+ foto's en een relatie van meer dan 10 jaar... alsof ik niets beter te doen heb (bijvoorbeeld continue de Personen blijven taggen, omdat Apple die nog steeds niet wil syncen via iCloud).
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Het idee is dat je gemaakte foto's persoonlijk of gedeeld kunt opslaan. Dat is leuk voor in het moment.... maar als je zoals ik je hele library gewoon netjes op album hebt gesorteerd, dan wil je gewoon "Vakantie Samen 2020" als geheel delen, lijkt me.THE_BASE schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet precies hoe dat gedeelde gebeuren werkt, maar is het zo dat elke foto of video die je maakt automatisch naar de gedeelde bibliotheek gaat? Mijn partner heeft andere interesses qua fotografie als ik en ik zit er niet op te wachten, maar foto's delen is wel weer leuk als het handmatig kan.
Nu heeft hij van sommige vakanties gewoon een kopie in zijn eigen bibliotheek staan. Vrij onnodig lijkt me.
Waarom?Runaque schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:52:
Ventura lijkt ook hier netjes te werken! Denk wel dat ik gewoon terug naar 12.6.1 ga gaan!
[Afbeelding]
Na ruim 10 jaar op een Dual Core vind ik dat je wel een upgrade verdient hebtRunaque schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:52:
Ventura lijkt ook hier netjes te werken! Denk wel dat ik gewoon terug naar 12.6.1 ga gaan!
[Afbeelding]
Als er normaal een Homepod muziek afspeelt in een kamer, kon ik hem via de Mac pauzeren via het menu onder het Airplay icoon, maar nu zegt de Mac dat er geen muziek wordt afgespeeld terwijl dat wel degelijk zo is.
Hieronder dus een foto van hoe het was, kan iemand checken of dat bij jullie ook zo is?

Kan een bug zijn, tijdens dat soort dingen zie ik wel vaker gekke dingen.Commendatore schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:28:
Momenteel ben ik mijn MBP 14” aan het upgraden naar Ventura, alleen kreeg ik daarbij, in de fase met Apple logo en zwart balkje, tussendoor een keer een inlogscherm, al met een nieuwe achtergrond. Hij loopt nu weer vrolijk door, maar is dit normaal?
Hopelijk van te voren wel een backup gemaakt en anders een Clean Install uitvoeren als het mis gaat
Zelfde hier, lijkt te komen door herstart en daarna het vrijgeven van de FileVault (disk encryptie)Commendatore schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:28:
Momenteel ben ik mijn MBP 14” aan het upgraden naar Ventura, alleen kreeg ik daarbij, in de fase met Apple logo en zwart balkje, tussendoor een keer een inlogscherm, al met een nieuwe achtergrond. Hij loopt nu weer vrolijk door, maar is dit normaal?
Voor de herstart flitste er nog een keer een melding over een VIA USB-C dongle door het beeld. Vermoedelijk ging dat over de bewuste (Belkin-)kabel, maar dat ging te snel voor mij om er wat mee te doen.
Maar het spul draait nu. Die nieuwe vormgeving voor de instellingen gaat wel even wennen zijn trouwens, want die was sinds mijn eerste Mac (2010) eigenlijk helemaal niet zo sterk veranderd.
[ Voor 14% gewijzigd door Commendatore op 26-10-2022 22:04 ]
Nu vind ik het niet super erg in notities of word bijvoorbeeld maar in Safari of Chrome doe het zelfde dus dan selecteert die de eerst 2 regels van me google resultaten bijvoorbeeld.
[Video: https://www.veed.io/view/f1de1aaf-e696-4d54-a264-24bb30b32cf3]
zie video wat ik bedoel. Iemand die dit ook heeft op Ventura en hoe ik dit uit zet?
PS: ik heb geen externe muis en/of keyboard, gewoon de toetsenbord/trackpad van me Macbook Pro M1.
ik druk wel vaker op rechter muis knop op een link om vervolgens te openen in een nieuwe tabblad, of een bestand/foto opslaan vanaf het web direct zonder dat het text er bij geselecteerd werd.Greatsword schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:35:
@Sven-Snelle Waarom doe je dit en wat wil je dat er dan wel gebeurt?
Ik vind het gewoon hinderlijk iets wat er eerst niet was en na een update wel, de vraag is dan ook of meerdere dit hebben en of dit uit te zetten valt.
Als ik rechtermuisknop op een link doe zie ik gewoon het standaard popup menu met opties als openen in nieuw tabblad.Sven-Snelle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:02:
[...]
ik druk wel vaker op rechter muis knop op een link om vervolgens te openen in een nieuwe tabblad, of een bestand/foto opslaan vanaf het web direct zonder dat het text er bij geselecteerd werd.
Ik vind het gewoon hinderlijk iets wat er eerst niet was en na een update wel, de vraag is dan ook of meerdere dit hebben en of dit uit te zetten valt.
/f/image/iWCN8uRapigmWbbjnOqPFR5S.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oSpFVi6geA6wVIJDNnrAaqA1.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog voldoende vrij (80GB) en deze synchroniseert ook zonder problemen, maar toch geeft hij een waarschuwing dat mijn opslag vol is. Deze waarschuwing zie ik niet op IOS16.1.
Doet zich voor op al mijn MacOS Ventura systemen (zelfde account)
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Hier niet, 200GB (Apple One) abonnement.OkselFris schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:15:
Zijn er meer mensen met Macos Ventura waarbij bij icloud drive aangeeft dat hij vol is?
Ik heb nog voldoende vrij (80GB) en deze synchroniseert ook zonder problemen, maar toch geeft hij een waarschuwing dat mijn opslag vol is. Deze waarschuwing zie ik niet op IOS16.1.
Doet zich voor op al mijn MacOS Ventura systemen (zelfde account)
Zie je die melding dan bij Systeeminstellingen > AppleID > iCloud?
Nee alleen in Finder.Greatsword schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:23:
[...]
Hier niet, 200GB (Apple One) abonnement.
Zie je die melding dan bij Systeeminstellingen > AppleID > iCloud?
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
MacBook only dus, en op die device was ik tot nu toe een actief gebruiker van Mission Control, zeer gemakkelijk op te roepen door met drie vingers op het trackpad even omhoog te swipen. Wat voor mij tot nu tot nu toe de way forward is/was om tussen apps te switchen. Ik geef het nog enkele dagen een kans, maar allicht ga ik Stage Manager toch terug deactiveren.
Herkenbaar, degene die al lang op MacOS zitten gebruiken waarschijnlijk Mission Control en Spaces eventueel i.c.m. zaken als Interactieve Hoeken en BetterTouchTool voor Window Snapping voor de ideale multi task workflow.StevenRSCA schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:54:
Na enkele dagen Ventura op m'n MacBook te hebben gebruikt, ben ik er nog steeds niet uit wat ik van Stage Manager moet vinden. Mijn MacBook is m'n enige Apple device die het ondersteunt; mijn iMac late 2015 is voor het eerst op Monterey blijven steken en m'n iPad Pro zit wel op iPadOS16, maar is er nog eentje van de eerste generatie.
MacBook only dus, en op die device was ik tot nu toe een actief gebruiker van Mission Control, zeer gemakkelijk op te roepen door met drie vingers op het trackpad even omhoog te swipen. Wat voor mij tot nu tot nu toe de way forward is/was om tussen apps te switchen. Ik geef het nog enkele dagen een kans, maar allicht ga ik Stage Manager toch terug deactiveren.
Bij mij staat het dus ook gewoon uit. Heb altijd dezelfde indeling qua spaces en apps, dus weet precies waar ik alles moet vinden.
De ingeslagen weg past niet helemaal bij Apple vind ik. Je hebt het Dock, Mission Control, Spaces, Launchpad en Stage Manager. Ik ben blij dat Stage Manager optioneel is en niet Mission Control vervangt, maar het voelt toch wat rommelig aan, zoveel verschillende opties.
anderen dit ook gezien?
Pages bestanden zijn feitelijk zip bestanden. Je kunt deze hernoemen naar een zip file en openen met Word of een andere tekstverwerker.PrimusIP schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:45:
[...]
Om de reden dat het nationaal archief adviseert om open standaarden te gebruiken en als dat onvoldoende is Iig industry standards.
Bij documenten denk ik aan decennia. Ik heb gezien wat het met mijn wpd documenten doet.
Zover ik weet is .Pages geen open standaard en niet/matig supported bij andere pakkketen. Dat in tegendeel tot docx.
Ik weet niet of pages er nog is over 20 jaar. Maar al zou dat nog prima het geval zijn, ik weet niet of ik over twintig jaar Apple gebruiker ben. Ik sta er niet op te wachten om mezelf in een vendor lock te stoppen.
https://kb.mc3.edu/articl...g-microsoft-word-872.html
Inmiddels ook geupgrade naar Ventura op de Mac mini 2018.
Mooiste onverwachte nieuwe feature? De achtergrondgeluiden bij Toegankelijkheid.
Heb nu een oortje icoon in de taakbalk en dit werkt perfect bij geconcentreerd werken.
Heerlijk rustgevend naast de oceaan of bij stromend water werken.
Stage manager werkt ook tof. Werkt allemaal goed en stabiel. En dat voor een .0 release.
[ Voor 18% gewijzigd door Corrigan op 27-10-2022 23:15 ]
Wel interessant om eens uit te proberen. Van belang is vooral dat het dezelfde presentatie heeft als dat het had.Corrigan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:08:
Pages bestanden zijn feitelijk zip bestanden. Je kunt deze hernoemen naar een zip file en openen met Word of een andere tekstverwerker.
https://kb.mc3.edu/articl...g-microsoft-word-872.html
Ik blijf het trouwens echt idioot vinden dat ze niet gewoon een 'save as' aanbieden met Pages, ipv dat exporteren zoals je nu moet doen. Als dat wel zou kunnen was ik (privé) Pages gebruiker geworden.
Gewoon omdat het kan!
Ach, voor wat ik met een laptop doe, is een nieuwe Mac een belachelijk dure uitgave, ik naast deze A1278 nog een tweede A1278 liggen, ook heb ik nog twee andere Windows laptops, een gaming PC en een Mac Pro (dual Xeon) staan.Greatsword schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Na ruim 10 jaar op een Dual Core vind ik dat je wel een upgrade verdient hebt
Die MBP A1278 draait de software die ik af en toe gebruik voor foto's te bewerken nog meer dan prima en voor de rest gebruik ik hem vooral voor browsen.
Is dit iets van Ventura, of is dit algemeen Mac OS gedrag?
Wel jammer dat het toevoegen van een muis niet zo soepel loopt als in Windows 11, daar krijg ik meteen als ik mijn muis in discover mode zet een popup om te verbinden. Maar goed, dat zal bij een Apple muis vermoedelijk ook zo werken in Mac OS. Alles werkt fijner als je binnen een ecosysteem zit.
Mijn M1 air is vrij leeg, maar heeft nu al twee dagen lang enorme load (50%) bij idle.. ook met scherm dicht geklapt en in batterij modus dus.
Ik teken nergens meer voor
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jTT9ugdzh7O4r5tJmsSacFL.jpg?f=user_large)
Nee, zou even met de instellingen daaronder spelen, taal even tijdelijk veranderen naar NL en een keer opnieuw opstarten, kijken of dat helpt.LegeBoekenkast schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:16:
Meer mensen last van dit probleem? Sinds de installatie van Ventura staat de clock niet meer op het 24-uurs format. Terwijl dat wel is ingesteld.
[Afbeelding]
Helaas, geen resultaat. Heb ook in de library het de timezone preference file weggegooid en opnieuw opgestart. Maar heb verder alle opties al geprobeerd zonder dat het verholpen is.Greatsword schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:27:
[...]
Nee, zou even met de instellingen daaronder spelen, taal even tijdelijk veranderen naar NL en een keer opnieuw opstarten, kijken of dat helpt.
Doe eens volledige screenshots van Algemeen > Taal en Regio + Algemeen Datum en Tijd.LegeBoekenkast schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:11:
[...]
Helaas, geen resultaat. Heb ook in de library het de timezone preference file weggegooid en opnieuw opgestart. Maar heb verder alle opties al geprobeerd zonder dat het verholpen is.
En kijk ook eens bij bedieningspaneel > Klok Opties of daar alles zoals hieronder staat.
/f/image/llbZgiW6nTY45c3uM5UrOVDc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Greatsword op 28-10-2022 14:24 ]
Alleen 's ochtends gebruiken?LegeBoekenkast schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:16:
Meer mensen last van dit probleem? Sinds de installatie van Ventura staat de clock niet meer op het 24-uurs format. Terwijl dat wel is ingesteld.
[Afbeelding]
Nee zonder gekheid: test het eens met een nieuw gebruikersaccount. Als het daarin wel werkt moet het haast wel een instelling of oud plist bestand oid zijn.
Komt de datum/tijd rechts bovenin misschien van e.o.a. andere app of systeemextensie? Ik gebruik een app die voor mij de darting/tijd laat zien op de manier zoals ik dat graag wil.LegeBoekenkast schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:16:
[Afbeelding]
Het is maar een idee……
Have Fun Funske
Ziet er wel leuk en speels uit, ga er zelf denk meer experimenteren voor een MoodBoard o.i.d.
/f/image/4sHLJCpS7GiANnaK9567X0Vk.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 28-10-2022 15:22 ]
Commendatore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:15:
Dat is bij mij niet het geval. Welk proces of welke processen veroorzaken die load?
/f/image/thwz9yeg46FvOGF2dhTCeATr.png?f=fotoalbum_large)
Hier mijn backup machine die alleen dinsdag aan is geweest. Rest is standbye time.
Deze is op zich wel duidelijk:
blijkbaar is er een update van stat Menus die niet automatisch is geïnstalleerd..
duplicates search Photos
/f/image/XcQVckeFKUy7ojqTbl3HNmVu.png?f=fotoalbum_large)
Hier mijn M1 machine van laatste 24 uur wat idle aan stroom / batterij was.. Zal ook wel duplicates search photos zijn maar blijkbaar doet kernel wat en window server ook.....Die zou ik niet verwachten.
[ Voor 13% gewijzigd door Quakie op 28-10-2022 16:31 . Reden: extra info. ]
Het eerder door mij genoemde probleem met het niet functioneren van het externe scherm in clamshell mode kwam zojuist trouwens weer even terug nadat ik de laptop vergrendeld had en het scherm in standby ging. Klaarblijkelijk zit daar toch nog een klein bugje.
Stage manager is ook best wel handig - met mijn 34 inch en multitask setup voor het werk is het wel leuk om alles netjes te groeperen. Een stage voor mijn reports, een stage voor teams & outlook, ... best wel leuk en werkt voor mij iets handiger dan telkens te "swipen" naar de volgende desktop.
Nu dat ding dat niet werkt gaat iets tijdelijk zijn, mijn Sony a7 die ik gebruik als webcam/ stream device wil niet werken met Ventura ondanks alle settings hetzelfde staan en de driver reinstalled maar werkte ook niet.
- 4nter0
Ik ben bijvoorbeeld ergens mee bezig in een bepaalde groep, en dan wil ik even een Finder-venster openen binnen dezelfde groep. In plaats daarvan opent hij dat venster dan "los". Vervolgens moet ik weer naar de groep terug en het Finder-venster daarin slepen. Dat is wat omslachtiger dan hoe het bij een "space" werkt; daar opent een nieuw geopende app in principe gewoon in dezelfde space.
Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je een beetje speelt met 'sta verbinding met accessoires toe' onder 'privacy en beveiliging' in instellingen? Ik vermoed dat daar de problemen bij mijn monitor vandaan komen en het zou me niks verbazen als dit bij jou ook zoiets is.4nter0 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:00:
Nu dat ding dat niet werkt gaat iets tijdelijk zijn, mijn Sony a7 die ik gebruik als webcam/ stream device wil niet werken met Ventura ondanks alle settings hetzelfde staan en de driver reinstalled maar werkte ook niet.
1) Klopt deze conclusie?
2) En hoe kan ik deze functie nu uitzetten of moet ik Montery opnieuw installeren hiervoor ?
1. Correctswiebert schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:21:
Met Ventura is het schedulen van Slaap of Shutdown onmogelijk geworden. Niet fijn maar alla :-) . Maar nu het gekke: nog steeds gaat mijn McB Pro (2021) 's-nachts op het geschedulde moment, d.w.z. volgens de instelling van het voorgaande OS Montery, uit (en da's dus niet echt handig).
1) Klopt deze conclusie?
2) En hoe kan ik deze functie nu uitzetten of moet ik Montery opnieuw installeren hiervoor ?
2.
1
| sudo pmset repeat cancel |
https://www.macobserver.c...-reboot-in-macos-ventura/
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 29-10-2022 09:47 ]
Lekker omslachtig hoor :-). Is zeker gebruikersvriendelijkerGreatsword schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
1. Correct
2.code:
1 sudo pmset repeat cancel
https://www.macobserver.c...-reboot-in-macos-ventura/

Safari 16.1 Brings Support for Passkeys, Web Push, Apple Pencil Hover and More
Betekend dit dat ik nu eigenlijk Notificaties moet ontvangen van Safari als ik op Tweakers een notificatie krijg?
Heb voor de zekerheid in het Safari Ontwikkel Menu dit nog geactiveerd maar ik merk nog niets.
/f/image/wDjp8X95Xr7EUezX6si7gLCP.png?f=fotoalbum_large)
Update:
Net even opnieuw opgestart en nu zie ik onderstaande, zal dan waarschijnlijk alleen op de Tweakers startpagina werken maar niet voor forum e.d.
/f/image/LBfzjoF6p9ivXRbvlvAFqGyc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 29-10-2022 11:53 ]
Stage manager geprobeerd maar het voelt niet goed. Precies of men missende functionaliteit van de dock wil iplossen op een vreemde manier.
Ondertussen ook in detail uitgeschreven wat ik moest doen met OpenCore Legacy Patcher om Ventura te kunnen installeren op hardware die niet langer ondersteund is.
Mocht iemand interesse hebben om dit ook te doen: https://jensd.be/1897/app...ura-on-unsupported-models
Ook maar een video van gemaakt
Blog (Linux-related)
Wat cool. Nu ook aan het proberen!DSK schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:04:
Deze week zonder enig probleem Ventura geïnstalleerd op mijn late 2013 iMac. Monterrey werkte ook zonder problemen maar blij dat ik deze, waarschijnlijk zolang er Intel-support op macOS is, kan meepikken.
Stage manager geprobeerd maar het voelt niet goed. Precies of men missende functionaliteit van de dock wil iplossen op een vreemde manier.
Ondertussen ook in detail uitgeschreven wat ik moest doen met OpenCore Legacy Patcher om Ventura te kunnen installeren op hardware die niet langer ondersteund is.
Mocht iemand interesse hebben om dit ook te doen: https://jensd.be/1897/app...ura-on-unsupported-models
Ook maar een video van gemaakt
[YouTube: Install macOS Ventura on unsupported models]
Vooral Stage manager bevalt goed. Ik heb altijd links de Dock, nu rechts Stage manager en de apps in het midden.
Dit werkt heel overzichtelijk.
De achtergrondgeluiden hebben ook een verrassing, ze variëren langzaam bij langer afspelen.
Zo hoor je willekeurig soms opeens ook vogeltjes en gaat het zachter of opeens kort knetterhard regenen. Knap gedaan, het is meer dan een kort loopje.
Verder valt niet veel op. En dat is een compliment voor een .0 release. Alles werkt zoals het zou moeten werken. Sommige menu's zien er net wat anders uit, alleen system preferences is fors aangepakt.
[ Voor 198% gewijzigd door Corrigan op 30-10-2022 22:47 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
tested - maar helaas.Commendatore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:11:
[...]
Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je een beetje speelt met 'sta verbinding met accessoires toe' onder 'privacy en beveiliging' in instellingen? Ik vermoed dat daar de problemen bij mijn monitor vandaan komen en het zou me niks verbazen als dit bij jou ook zoiets is.
zal wachten worden op een driver update.
- 4nter0
Er speelt momenteel dus muziek in de badkamer maar hieronder zie je niets.
De work around is voorlopig dus bijvoorbeeld de badkamer aanklikken en dan weer terug schakelen naar de Macbook, dan komt er wel een play/pauze knop te staan.
/f/image/gxw7RZnqBQWpXKriJAqdR8JA.png?f=fotoalbum_large)
Ook de "Bewerk" balk bij screenshots is standaard niet aanwezig, dus nog steeds verplicht om op het pen/potlood icoontje klikken voor markeringen, bijsnijden etc.
/f/image/HTltcVg1xKCmS2MOTHvs00DC.png?f=fotoalbum_large)
HomePod toilet 🚽 🤣🤣 i like itGreatsword schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:13:
In de nieuwe Beta is het Apple Music probleem nog niet opgelost.
Er speelt momenteel dus muziek in de badkamer maar hieronder zie je niets.
De work around is voorlopig dus bijvoorbeeld de badkamer aanklikken en dan weer terug schakelen naar de Macbook, dan komt er wel een play/pauze knop te staan.
[Afbeelding]
Ook de "Bewerk" balk bij screenshots is standaard niet aanwezig, dus nog steeds verplicht om op het pen/potlood icoontje klikken voor markeringen, bijsnijden etc.
[Afbeelding]
Hahah, ja i.c.m. een bewegingssensor en Hue lamp
Maar bij Ventura kan ik dit nergens vinden... Iemand een idee hoe dit nu wel kan?
Have Fun Funske
https://support.apple.com...chl40376151/13.0/mac/13.0funske schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:47:
Bij vorige versies van macOS kon ik mijn iMac automatisch op laten starten, zoals beschreven in https://www.iculture.nl/t...isch-opstarten-afsluiten/
Maar bij Ventura kan ik dit nergens vinden... Iemand een idee hoe dit nu wel kan?
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Thanks!! Maar het klopt dus dat dit via systeeminstellingen niet meer kan?
Have Fun Funske
In Safari heb ik continu dat de webpagina opnieuw geladen moet worden bij het gebruik van de web-versie van whatsapp. Als ik opzoek ga naar de app lees ik dat ze afgelopen voorjaar zijn begonnen met het testen van een nieuwe app voor de apple producten met silicon hardware. Is er iemand die meedoet aan deze test? Werkt het goed? Ik ben het wachten een beetje beu aan het worden en smacht naar een whatsapp app voor de Mac
[ Voor 3% gewijzigd door Laurences op 02-11-2022 13:08 ]
Ik heb de Apple silicon versie via TestFlight maar gebruik toch nog de AppStore versie want de beta is qua interface echt een gedrocht. Beta onwaardig, eerder alpha.Laurences schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:08:
Whatsapp perikelen
In Safari heb ik continu dat de webpagina opnieuw geladen moet worden bij het gebruik van de web-versie van whatsapp. Als ik opzoek ga naar de app lees ik dat ze afgelopen voorjaar zijn begonnen met het testen van een nieuwe app voor de apple producten met silicon hardware. Is er iemand die meedoet aan deze test? Werkt het goed? Ik ben het wachten een beetje beu aan het worden en smacht naar een whatsapp app voor de Mac
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Hiervoor werkte het prima (behalve Ethernet), maar na de update "ziet" mijn M1 air het andere display wel, maar video doorsturen doet die niet.
Hoop wel dat ze het fixen. Nu kan ik heel makkelijk switchen tussen mijn windows laptop voor werk en mijn macbook. Nou ja, kon.
Wat zonde zeg, bijzonder dat het zo'n slechte beta is ook.. ik zal nog een poosje voort dobberen op de web versie. Het is inderdaad niet heel slecht, maar een app werkt me zoveel prettiger.amphora schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:47:
[...]
Ik heb de Apple silicon versie via TestFlight maar gebruik toch nog de AppStore versie want de beta is qua interface echt een gedrocht. Beta onwaardig, eerder alpha.
---
WA Desktop is ruk inderdaad, Web werkt veel fijner.
[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 03-11-2022 12:39 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
ik heb mijn telefoon al als webcam gebruikt, best handigTommyGun schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:38:
Ik merk echt helemaal geen verschilAnders dan het Control Panel...

Heb jij ook zo'n houdertje erbij die je aan je MacBook hangt?Waah schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:59:
[...]
ik heb mijn telefoon al als webcam gebruikt, best handig
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Insta sletjeWaah schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:59:
[...]
ik heb mijn telefoon al als webcam gebruikt, best handig
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nee, ik heb een kleine speaker achter de macbook die net zo hoog is als de macbook.carpebios schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:01:
[...]
Heb jij ook zo'n houdertje erbij die je aan je MacBook hangt?
Misschien dat ik nog wel zoiets wil. Al heb ik straks een auto-houder over die vanzelf sluit (elektrisch). Misschien kan ik die aan het schuine dak bevestigen
OnlyFans
Maar nee, voor werk

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 03-11-2022 13:29 ]
En voor partner/vrienden/familie gebruik ik liever mijn iPhone zonder computer.
Ik kan me dan wel weer voorstellen dat het toegevoegde waarde is als je aan vlogging of live stream doet.
Enige dat werkt is reinstall.
"As of now the only workaround that is spelling out success for the users is a fresh reinstall [without data wipe] of macOS Ventura. While this is definitely not the most viable or feasible approach to get the job done, but as of now, this is the only way out."
Without data wipe, is dat ook 'without everything els installed'? Moet ik maw ook alle andere apps herinstalleren?
Andere overbodige Apple Office-achtige apps als Pages, Numbers, Keynote heb ik wel eenvoudig zonder problemen kunnen verwijderen en die kwamen ook niet terug bij de upgrade naar Ventura.
Weet iemand raad?
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 06-11-2022 09:37 ]
Vandaag pas kunnen testen, helaas zelfde error. Met --global-disable ook geprobeerd (zie https://developer.apple.com/forums/thread/670610)Greatsword schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:11:
@bwx werkt dit niet tijdelijk in terminal:
code:
1 sudo spctl --master-disable
Hier staat ook nog eea, zal dat vanavond eens proberen.
[ Voor 34% gewijzigd door bwx op 07-11-2022 10:39 . Reden: toevoegen link ]
Heb dit zelf vaker, ook voor de update naar Ventura gehad.Waah schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:30:
Na upgrade naar Ventura werkt mijn docking station niet meer (Dell WD15).
Hiervoor werkte het prima (behalve Ethernet), maar na de update "ziet" mijn M1 air het andere display wel, maar video doorsturen doet die niet.
Hoop wel dat ze het fixen. Nu kan ik heel makkelijk switchen tussen mijn windows laptop voor werk en mijn macbook. Nou ja, kon.
Vaak helpt de stroom van de transformator halen, wachten tot lampje uit is op transformator, dan stroom er weer op.
Beetje apart want de Latitude 5521 werkt wel gewoon als ik hem op dat moment aansluit.
oeh dat zal ik even testen. Mijn Dell laptop werkt wel direct. Maar als ik de stroom van de dock haal en er weer op zet heb ik juist vaak geen verbinding met die Dell tot ik de USB-C er opnieuw in plug.WesselKiens schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:46:
[...]
Heb dit zelf vaker, ook voor de update naar Ventura gehad.
Vaak helpt de stroom van de transformator halen, wachten tot lampje uit is op transformator, dan stroom er weer op.
Beetje apart want de Latitude 5521 werkt wel gewoon als ik hem op dat moment aansluit.
Docking blijft een uitdaging volgens mij op elke PC

Zie onder andere: https://www.macrumors.com...change-calendar-problems/
[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 08-11-2022 10:37 ]
Opgestart in target disk mode?Donstil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:57:
Ik heb net de update van 13.0 naar 13.0.1 aangezet maar toen ik na een tijdje bij de Mac terug kwam vond ik deze met een USB icoon op een zwart scherm.
[Afbeelding]
Alleen volledig stroomloos maken was de oplossing.
weer iemand wat dit is toevallig?
Gewoon opnieuw opstarten.
Ah is dat nog een ding, dan zal dat het wel geweest zijn inderdaad.OkeOkeOke schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:21:
[...]
Opgestart in target disk mode?
Gewoon opnieuw opstarten.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.