Ik begrijp wat je bedoeld had ik ook heel irritant.monsieurpinot schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:46:
Ik dacht vakantie: even Ventura proberen. Alles werkt alleen heb in MS Excel 16.63.1 (waar ik voor m'n werk heel veel in werk) een probleem met het selecteren van de gewenste cel.
Beetje lastig uit te leggen, maar dit werkt eigenlijk gewoon niet (als ik dus bijvoorbeeld in N24 sta kan ik niet in 1 keer naar CM336 klikken, ik werk wel met redelijk grote excel files). Soms helpt even terugscrollen naar N24 en dan weer naar CM336, maar is een raar probleem (werk wel veel met geblokkeerde titels). Meer mensen dit probleem?
Ik kan het ook reproduceren. bij het klikken in een veld wordt niet dat veld, maar een veld veel hoger in de sheet geselecteerd. Het lijkt zich bij mij alleen voor te doen in sheets van meer dan rond de 500 rijen.monsieurpinot schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:46:
Ik dacht vakantie: even Ventura proberen. Alles werkt alleen heb in MS Excel 16.63.1 (waar ik voor m'n werk heel veel in werk) een probleem met het selecteren van de gewenste cel.
Beetje lastig uit te leggen, maar dit werkt eigenlijk gewoon niet (als ik dus bijvoorbeeld in N24 sta kan ik niet in 1 keer naar CM336 klikken, ik werk wel met redelijk grote excel files). Soms helpt even terugscrollen naar N24 en dan weer naar CM336, maar is een raar probleem (werk wel veel met geblokkeerde titels). Meer mensen dit probleem?
[edit:] Als je in plaats van scrolt met de muis of trackpad, de schuifbalk gebruikt, kun je wel zonder problemen cellen selecteren. Zie ook op Reddit.
[Voor 13% gewijzigd door Of-Aaargh op 16-08-2022 08:08]
Thanks! dat is het precies inderdaad (dan maar weer even terug voor ik weer aan 't werk gaOf-Aaargh schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 07:58:
[...]
Ik kan het ook reproduceren. bij het klikken in een veld wordt niet dat veld, maar een veld veel hoger in de sheet geselecteerd. Het lijkt zich bij mij alleen voor te doen in sheets van meer dan rond de 500 rijen.
[edit:] Als je in plaats van scrolt met de muis of trackpad, de schuifbalk gebruikt, kun je wel zonder problemen cellen selecteren. Zie ook op Reddit.

Hier ook last van dit probleem... Gisteren het process gekilled, laptop in de tas gedaan en je kunt het al wel raden.. Op een gegeven moment thuis dacht ik: "wat hoor ik toch?!". Was de laptop volle bak aan het blazen in de tas en gloeiend heet geworden..iworx schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:09:
Er zit een vervelende bug in "SendLaterDelivery" die op Intel machines 1 core permanent aan de praat houdt. Op mijn iMac Pro zorgt dat voor 100W continue powerdraw - zelfs in sleep.
Je kan 'm vinden in Activity Monitor > powerd - het process killen helpt niet.
code:
1 sudo pmset -g sched
Dit geeft je een overzicht van de geschedulde tasks.
code:
1 sudo pmset schedule cancel [nummer van de SendLaterDelivery]
Dit stopt het process onmiddellijk en het blijft dat geruime tijd weg. Ik heb de trigger waarbij het terugkomt nog niet gevonden.

powerd is dan ook de daemon die alle power processen aanstuurt. die krijgt input uit andere zaken, dus dat process killen helpt idd niet. je moet zoeken naar de oorzaak, zoals iworx omschrijft.
soms helpt het om in systeemvoorkeuren de powermanagement instellingen naar default terug te zetten (als terminal wat eng is).
soms helpt het om in systeemvoorkeuren de powermanagement instellingen naar default terug te zetten (als terminal wat eng is).
[Voor 48% gewijzigd door Geronimous op 17-08-2022 12:26]
Op dit moment is't enkel die 'pmset' regelmatig runnen die het probleem kort verhelpt. Ik hoop op een fix in de komende beta('s).Geronimous schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:23:
powerd is dan ook de daemon die alle power processen aanstuurt. die krijgt input uit andere zaken, dus dat process killen helpt idd niet. je moet zoeken naar de oorzaak, zoals iworx omschrijft.
This space intentionally left blank.
Ik heb de beta zelf niet draaien, maar op basis van filmpjes:
Ik denk dat Stage manager op zich wel toegevoegde waarde kan hebben voor macOS. Alleen moet het nog een beetje verbeterd worden. Wat ik wel hoop is dat ze dan ook wat met de rest van de GUI gaan doen op gebied van vensterbeheer. Nu heeft macOS een hoop overlappende tools die tegelijk ook weer niet alles kunnen. Met Stage manager zie ik nu overlap met mission control, met de Dock en met het vertrouwde command tab. Ik zou het fijn vinden als ze een uniforme visie uitdragen. Nu voelt het allemaal een beetje rommelig. Zeg maar het Windows gevoel.
Maar misschien komt het nog wel. Een goede oplossing zou wat mij betreft zijn als ze sommige dubbele features die ze als redundant zien standaard uit zetten met gebruikersopties om ze aan te zetten. Dan voorkom je ook wat frustraties bij mensen die niet van die veranderingen houden of die vinden dat Apple een slechte "verbetering" verzonnen heeft.
Ik denk dat Stage manager op zich wel toegevoegde waarde kan hebben voor macOS. Alleen moet het nog een beetje verbeterd worden. Wat ik wel hoop is dat ze dan ook wat met de rest van de GUI gaan doen op gebied van vensterbeheer. Nu heeft macOS een hoop overlappende tools die tegelijk ook weer niet alles kunnen. Met Stage manager zie ik nu overlap met mission control, met de Dock en met het vertrouwde command tab. Ik zou het fijn vinden als ze een uniforme visie uitdragen. Nu voelt het allemaal een beetje rommelig. Zeg maar het Windows gevoel.
Maar misschien komt het nog wel. Een goede oplossing zou wat mij betreft zijn als ze sommige dubbele features die ze als redundant zien standaard uit zetten met gebruikersopties om ze aan te zetten. Dan voorkom je ook wat frustraties bij mensen die niet van die veranderingen houden of die vinden dat Apple een slechte "verbetering" verzonnen heeft.
After many months of work, we’ve finally gotten macOS Ventura running on legacy Metal GPUs!
— Mykola Grymalyuk (@khronokernel) 22 augustus 2022
This includes my early 2008 Mac Pro (Nvidia Kepler and AMD GCN 1), 2012 Mac mini, 2014 Mac mini and 2014 5k iMac! pic.twitter.com/cMQ5Qk8uoo
Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Iedere week een nieuwe iOS beta maar nog steeds geen nieuwe Ventura. Terwijl TestFlight stuk is in beta 5 (https://developer.apple.com/news/releases/?id=08092022a) Zou toch snel een fix verwachten.
[Voor 16% gewijzigd door amphora op 23-08-2022 20:04]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Gezien de release cycle > iOS (+ others ) > iPadOS > macOS, lijkt het een normale verdeling van de beschikbare resources. Ik hoop met je mee op een snelle nieuwe beta.amphora schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:01:
Iedere week een nieuwe iOS beta maar nog steeds geen nieuwe Ventura. Terwijl TestFlight stuk is in beta 5 (https://developer.apple.com/news/releases/?id=08092022a) Zou toch snel een fix verwachten.
Zojuist beta 6 update binnengekregen, TestFlight werkt weer!
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Dit probleem lijkt mij mij na een beta update (22A5331f) gelukkig opgelost!monsieurpinot schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Thanks! dat is het precies inderdaad (dan maar weer even terug voor ik weer aan 't werk ga. Ik herinner me nu dat ik dit heel soms ook heb in Monterey, maar dat het dan stopt als ik heel excel opnieuw opstart.
Klopt, bij mij werkt het selecteren van cellen ook weer zoals gewenst.monsieurpinot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Dit probleem lijkt mij mij na een beta update (22A5331f) gelukkig opgelost!
Hier heb ik op mijn 14" M1 pro geen internet wanneer hij uit diepe slaap komt. Elke morgen moet ik rebooten en dat duurt best lang.
1) Nog Tweakers die geen internet hebben na ontwaken uit slaap?
2) Het trage booten op een nieuwe Mac. Heeft dit te maken omdat ik deze Mac geïnstalleerd heb met mijn M1 iMac gegevens? Ik heb al heel wat software uitgeschakeld, maar de balk laadt traag bij inloggen. (Op mijn iMac gaat dit snel)
Thanks voor feedback.
2) Het trage booten op een nieuwe Mac. Heeft dit te maken omdat ik deze Mac geïnstalleerd heb met mijn M1 iMac gegevens? Ik heb al heel wat software uitgeschakeld, maar de balk laadt traag bij inloggen. (Op mijn iMac gaat dit snel)
Thanks voor feedback.
Komt mij niet bekend voor maar ik gebruik dan ook altijd:Matey schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:
Hier heb ik op mijn 14" M1 pro geen internet wanneer hij uit diepe slaap komt. Elke morgen moet ik rebooten en dat duurt best lang.
Thanks voor feedback.
Systeemvoorkeuren > Mission Control > Interactieve Hoeken > Beeldscherm in Sluimerstand
Je kan natuurlijk altijd even een backup maken en een schone installatie van MacOS doen om het te testen.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Matey er is geen deep sleep met apple silicon.. Het is een always on apparaat geworden.. check je history maar eens met bijv stat menus.. Dan zie je dat de cpu regelmatig wat doet, ook met klep dicht. Volgens mij zou er ook gewoon internet moeten zijn. Tevens heb ik ook dat het booten langer duurt dan met een intel variant. Nu boot ik niet vaak, maar het viel mij ook op. Zou daar dus niet verder naar kijken.
Ik teken nergens meer voor
Booten duurt wat langer dan vroeger, in principe boot hij eerst deel 1 en kun je je wachtwoord ingeven. Dat gaat nog aardig snel, daarna laadt hij het tweede deel van het OS en dat duurt wat langer. Maar daarna kun je ook direct aan de slag.Matey schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:

MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED
Het wifi-probleem is opgelost door een hele resem oude netwerken te verwijderen in de historiek.
Kennelijk stonden zowat alle netwerken die ik ooit gebruikte met een Apple device in die lijst.
Kennelijk stonden zowat alle netwerken die ik ooit gebruikte met een Apple device in die lijst.
Ik ben ook maar ‘s een poging gaan wagen, zo dicht tegen de public release aan. Maar snoeihard ‘Je bent niet verbonden met het internet’ in mijn gezicht gekregen.Matey schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:27:
Het wifi-probleem is opgelost door een hele resem oude netwerken te verwijderen in de historiek.

DNS flush, alle netwerken verwijderen, herstarten: geen internet aan de praat te krijgen.
Kan me toch niet voorstellen dat zo dicht tegen de release aan, dit soort problemen niet heel eenvoudig op te lossen moeten zijn?
My name is Karl. Ich bin expert.
Kan je me even laten weten welke wifi/controller je gebruikt? Heel vaak zit het in 'assumed active connections'.Matey schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:
Wanneer een device in slaap gaat en er geen 'Going to sleep' packet ontvangen werd door de controller.
Kijk eens of je ergens U-APSD ziet staan in de instellingen van je wifi. 't zit in de 802.11e standaard maar is 'nogal flaky'.
Ik heb net mijn Mac Mini (M1, 2020) geupdatet naar de nieuwe Ventura beta (22A5358e)
Nu merk ik dat veel apps denken geen permissies te hebben, Logitech Options+ en WhatPulse hebben bijv. Input Monitoring en Accessibility nodig, die hebben ze gewoon, maar ze denken van niet. Blijkbaar is er dus iets veranderd in de manier waarop deze checks werken.
Erg vervelend, want nu switcht mijn MX Keys niet meer automatisch terug naar de MacOS layout als ik m'n beeldscherm KVM gebruik.
Perms uitzetten en weer aanzetten werkt niet bij alle apps, bijv. Logi Options+ moet zichzelf echt herstarten en dan mislukt die check weer. Weet iemand of hier al een workaround voor is?
Nu merk ik dat veel apps denken geen permissies te hebben, Logitech Options+ en WhatPulse hebben bijv. Input Monitoring en Accessibility nodig, die hebben ze gewoon, maar ze denken van niet. Blijkbaar is er dus iets veranderd in de manier waarop deze checks werken.
Erg vervelend, want nu switcht mijn MX Keys niet meer automatisch terug naar de MacOS layout als ik m'n beeldscherm KVM gebruik.
Perms uitzetten en weer aanzetten werkt niet bij alle apps, bijv. Logi Options+ moet zichzelf echt herstarten en dan mislukt die check weer. Weet iemand of hier al een workaround voor is?
Ik werd zo moe van Logi Options+. Het verloor zo vaak de verbinding. De app is al honderden gigabytes. Het maakte vele gigabytes aan cache bestanden en er kwam nooit een oplossing voor de bugs. Ik ben voor mijn muis overgestapt naar een betaalde tool. Als ik ooit een Logitech toetsenbord (zou) kopen doe ik hetzelfde.Oon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:27:
Ik heb net mijn Mac Mini (M1, 2020) geupdatet naar de nieuwe Ventura beta (22A5358e)
Mijn MX Master 3 ligt momenteel in de kast, omdat ik die rommel momenteel niet op mijn systeem hoef. (Ook het oude Options vertoonde de laatste tijd wat kuren, plus wat vreemde fratsen als het onnodig en ongevraagd mee-installeren van die Logi Bolt-software een tijdje terug.)
Op zich werkt de muis ook wel zonder Options(+), maar je zit dan met vooruit/terug-knoppen die niet in alle applicaties werken en de scrollrichting die niet los van het trackpad instelbaar is. (Ik wil dat bij een muiswiel de andere kant op hebben dan bij een trackpad.) Eigenlijk is dat vrij basale functionaliteit die niet in MacOS aanwezig is.
Op zich werkt de muis ook wel zonder Options(+), maar je zit dan met vooruit/terug-knoppen die niet in alle applicaties werken en de scrollrichting die niet los van het trackpad instelbaar is. (Ik wil dat bij een muiswiel de andere kant op hebben dan bij een trackpad.) Eigenlijk is dat vrij basale functionaliteit die niet in MacOS aanwezig is.
Ik heb de eerste 3 beta's nog wel geinstalleerd maar ben uiteindelijk toch weer teruggegaan versie 12.
Hoe draait de MacOS Ventura beta eigenlijk op dit moment? De release zal niet al te ver meer weg zijn, denk ik?
Hoe draait de MacOS Ventura beta eigenlijk op dit moment? De release zal niet al te ver meer weg zijn, denk ik?
Ik was heel blij met de Beta. Helaas heb ik de laatste beta's last van een windowsserver die crashed. Spontaan word ik uitgelogd en krijg daarna een foutmelding.Pierre_nr1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:44:
Ik heb de eerste 3 beta's nog wel geinstalleerd maar ben uiteindelijk toch weer teruggegaan versie 12.
Stage manager werkt erg fijn. Maar soms doet die mal. Voorbeeld. Je krijgt de app alleen groot als je erop klinkt in de SM. cmd-tab, spotlight of in de dock erop klikken werkt niet.
Het lijkt erop dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Vanavond wel weer een nieuwe beta, zag ik. Wellicht is de crash van 'windowsserver' verholpen?4POX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:45:
[...]
Ik was heel blij met de Beta. Helaas heb ik de laatste beta's last van een windowsserver die crashed. Spontaan word ik uitgelogd en krijg daarna een foutmelding.
Stage manager werkt erg fijn. Maar soms doet die mal. Voorbeeld. Je krijgt de app alleen groot als je erop klinkt in de SM. cmd-tab, spotlight of in de dock erop klikken werkt niet.
Benieuwd hoe de RC wordt ervaren. Op MacRumors lees ik nog genoeg werk aan de winkel: Stage Manager werkt niet, Continuity Camera ook niet. Spannende update weer.
MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED
Hele stage manager kan me gestolen worden, heb mijn eigen workflow met interactieve hoeken, Mission Control, better touch tool etc.THE_BASE schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:27:
Benieuwd hoe de RC wordt ervaren. Op MacRumors lees ik nog genoeg werk aan de winkel: Stage Manager werkt niet, Continuity Camera ook niet. Spannende update weer.
En het gene waar ik echt tegenop zie is het nieuwe systeemvoorkeuren met de iOS layout op een Mac

Tja. Ze trekken alles zo’n beetje naar elkaar toe. Ik vind het ook een beetje onzin, want ik vond de optie Niet Storen in Systeemvoorkeuren al onlogisch ogen.Greatsword schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
Hele stage manager kan me gestolen worden, heb mijn eigen workflow met interactieve hoeken, Mission Control, better touch tool etc.
En het gene waar ik echt tegenop zie is het nieuwe systeemvoorkeuren met de iOS layout op een Mac
iOS 16.1 voelt veel snappier en Face ID reageert stukken sneller. Blijkbaar is het een kwestie van releasen en finetunen en eigenlijk is een .1 versie pas ‘af’.
Continuity Camera werkt hier weer te goed. Krijg ik een videocall binnen. Is mijn camera zwart. Heeft macos weer eens besloten (zonder te vragen) dat mijn iPhone de camera moet zijn en niet mijn vaste webcam. En de telefoon ligt met de lens op de tafel.THE_BASE schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:27:
Hoe zet ik die ellende uit?
Met dank aan het harde werk van de OpenCore Legacy Patcher devs draait Ventura nu vrijwel vlekkeloos op een 10 jaar oude Mac. Er zijn nog een aantal kleinigheidjes die nog opgelost moeten worden maar verder is het prima. De Weer app crasht op dit moment en Memoji profielfoto's werken niet. Voor de rest zijn er geen problemen. Echt kleinigheidjes dus.
Stage Manager werkt verassend goed op deze simpele hardware. Continuity Camera werkt niet maar dat was ook niet te verwachten met die oudere bluetooth en wifi chips. Hij verbindt wel maar toont geen beeld.
Stage Manager werkt verassend goed op deze simpele hardware. Continuity Camera werkt niet maar dat was ook niet te verwachten met die oudere bluetooth en wifi chips. Hij verbindt wel maar toont geen beeld.
Apple Seeds Second macOS 13 Ventura Release Candidate to Developers
12 GB aan het downloaden. RC1 was 5 GB…Greatsword schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:51:
Apple Seeds Second macOS 13 Ventura Release Candidate to Developers
Bij mij 1.6GB van RC1 naar RC2 (16" Macbook M1 Pro)THE_BASE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
12 GB aan het downloaden. RC1 was 5 GB…
Heel vreemd, 12GB gedownload, starte met een venster om te gaan updaten: macOS Ventura beta. Heb dat afgesloten en terug naar software update, toen stond er iets van 1,6 GB klaar.Pierre_nr1 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
Bij mij 1.6GB van RC1 naar RC2 (16" Macbook M1 Pro)
Heb jij een library tab in de Apple Photos app?Winduss schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:50:
Met dank aan het harde werk van de OpenCore Legacy Patcher devs draait Ventura nu vrijwel vlekkeloos op een 10 jaar oude Mac. Er zijn nog een aantal kleinigheidjes die nog opgelost moeten worden maar verder is het prima. De Weer app crasht op dit moment en Memoji profielfoto's werken niet. Voor de rest zijn er geen problemen. Echt kleinigheidjes dus.
[Afbeelding]
Ja, want mijn Mac heeft een Metal ondersteunde videokaart. Dat is de reden dat dat vaak mist op oudere niet officieel ondersteunde Macs (van voor 2012)4POX schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Heb jij een library tab in de Apple Photos app?
Ok. Ik heb nog een mac mini uit 2011 in de vloot met Monterey opencore. Ik had stille hoop dat in Ventura die misschien weer terug poptWinduss schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
Ja, want mijn Mac heeft een Metal ondersteunde videokaart. Dat is de reden dat dat vaak mist op oudere niet officieel ondersteunde Macs (van voor 2012)

Same here, heb die installer ook gewoon links laten liggen en de update van 1,6 GB uitgevoerd!THE_BASE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:50:
[...]
Heel vreemd, 12GB gedownload, starte met een venster om te gaan updaten: macOS Ventura beta. Heb dat afgesloten en terug naar software update, toen stond er iets van 1,6 GB klaar.
Ik kan de RC2 niet installeren op mijn 14" MBP 2021.
Ik heb geen zin om Parallels te verwijderen, ik heb gelezen dat bepaalde Apps kunnen tegenwerken. Inmiddels heb ik het via de site van Apple gedaan en dan gaat hij wel verder.
Ik heb geen zin om Parallels te verwijderen, ik heb gelezen dat bepaalde Apps kunnen tegenwerken. Inmiddels heb ik het via de site van Apple gedaan en dan gaat hij wel verder.
[Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 21-10-2022 20:36]
Is het nog een beetje snel op die oude mac?Winduss schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:50:
[Afbeelding]
Heb toevallig voor iemand net een opname gemaakt van hoe snel het is.frenkied schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:00:
[...]
Is het nog een beetje snel op die oude mac?
Sommige delen voelen duidelijk soepeler dan Monterey, andere zoals het widget menu voelt een beetje traag. Stage Manager enzo zijn gewoon helemaal vloeiend

Monterey was al ongeveer net zo snel als Catalina en dat is ook wel te verwachten aangezien deze Mac makkelijk sommige officieel ondersteunde nieuwere Macbooks verslaat in benchmarks

Stage Manager snapt er met Spaces soms niets van. De functie is op zich best prettig. Maar als ik Safari in Space 1 heb en swipe naar Spotify in Space 2, vervolgens terug ga naar Space 1 dan komt het venster van Safari uit Stage Manager naar het midden van het scherm.
Nergens voor nodig om die vensters naar Stage Manager te verplaatsen als het de enige vensters op een Space is.
Nergens voor nodig om die vensters naar Stage Manager te verplaatsen als het de enige vensters op een Space is.
Kan echt nog steeds niet wennen aan systeem instellingen.
Ook echt super irritant dat het niet groter kan dan hieronder en dat de horizontale ruimte niet wordt benut.
Hier bij Algemeen, Info bijvoorbeeld heb je dus weer een submenu, waarom niet gewoon volledig uitklappen
Ook echt super irritant dat het niet groter kan dan hieronder en dat de horizontale ruimte niet wordt benut.
Hier bij Algemeen, Info bijvoorbeeld heb je dus weer een submenu, waarom niet gewoon volledig uitklappen

[Voor 37% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2022 19:59]
Eens, het is echt een beetje opgepropt. In Mail is er ook meer witruimte tussen de mailboxen, dat had ik graag ook gezien bij de Settings. Het is allemaal veel te dicht op elkaar en Algemeen heeft dan weer allemaal opties in zich.Greatsword schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:59:
Kan echt nog steeds niet wennen aan systeem instellingen.
Dat is sowieso een probleem bij zowel Mac OS, als IOS en Ipad OS: bij de instellingen zijn in het onderdeel Algemeen in de loop der jaren zoveel onderdelen toegevoegd, zonder onderliggende logica, dat inmiddels de instellingen in Windows en Android overzichtelijker zijn geworden.
Vanavond als het goed is de officiële release maar de laatste RC beta draait hier in ieder geval prima, nog geen gekke dingen tegengekomen maar wel een twijfel gevalletje.
Als je normaal een screenshot maakt en de preview snel aanklikt dan stond die balk met opties toch al klaar? Nu moet ik eerst op dat icoontje rechts klikken om die opties als bijsnijden, tekst , pijltjes etc toe te voegen.
/f/image/UMz4fcrpYQTbRqXNVLGOGf9k.png?f=fotoalbum_large)
Als je normaal een screenshot maakt en de preview snel aanklikt dan stond die balk met opties toch al klaar? Nu moet ik eerst op dat icoontje rechts klikken om die opties als bijsnijden, tekst , pijltjes etc toe te voegen.
/f/image/UMz4fcrpYQTbRqXNVLGOGf9k.png?f=fotoalbum_large)
En Ventura is uit!
Zelfde build als beta?Greatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:04:
En Ventura is uit!
22A380
Nu extra prikkelend en minder stuurbaar
Dat klopt! Net getest op Monterey.Greatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:02:
Als je normaal een screenshot maakt en de preview snel aanklikt dan stond die balk met opties toch al klaar?
Hmm bij mij nog geen Ventura, 2018 MBP. Een maat van heeft een 2019 MBP intel en heeft ook nog geen update.
https://apps.apple.com/app/id1616785793Lejavh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:18:
Hmm bij mij nog geen Ventura, 2018 MBP. Een maat van heeft een 2019 MBP intel en heeft ook nog geen update.
Aangezien er niks binnenkom ga ik er vanuit dat de build gewoon de laatste beta is.
Edit: het wordt inderdaad bevestigd.
[Voor 18% gewijzigd door carpebios op 24-10-2022 19:27]
Hier ook (nog geen) update voor 2019 MBP.Lejavh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:18:
Mac mini M1 is want updaten
Servers hebben het zwaar. Gaat echt tergend langzaam op m'n 14" MacBook Pro.
Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)
Ik zag hem op mijn Beta Enrolled apparaat niet beschikbaar zit daar ook op 22A380.carpebios schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:23:
Aangezien er niks binnenkom ga ik er vanuit dat de build gewoon de laatste beta is.
Dacht even op een andere Macbook de Installer downloaden en een bootable USB maken om overal op te installeren.
Blijf jij op de Beta zitten of ga je wel voor een schone installatie?
Hier nu binnen. Ging laatste stuk heul snelRivanov schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:28:
Servers hebben het zwaar. Gaat echt tergend langzaam op m'n 14" MacBook Pro.

Nu preparing

www.google.nl
Zie je hem als Installer tussen de Apps staan?MisteRMeesteR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:39:
[...]
Hier nu binnen. Ging laatste stuk heul snel
Nu preparing
Ik blijf hierop. Is precies dezelfde en eigenlijk geen tijd voor een clean installGreatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:32:
[...]
Ik zag hem op mijn Beta Enrolled apparaat niet beschikbaar zit daar ook op 22A380.
Dacht even op een andere Macbook de Installer downloaden en een bootable USB maken om overal op te installeren.
Blijf jij op de Beta zitten of ga je wel voor een schone installatie?

Gaat hier met 300KB/s 

Als je nu afmeld van de Beta, kan je daarna dan gewoon normale updates krijgen?carpebios schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
Ik blijf hierop. Is precies dezelfde en eigenlijk geen tijd voor een clean install
Nope.Greatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:40:
[...]
Zie je hem als Installer tussen de Apps staan?
www.google.nl
Ja.Greatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Als je nu afmeld van de Beta, kan je daarna dan gewoon normale updates krijgen?
Hier ook niet, normaliter krijg je de optie om na het downloaden de installer af te sluiten (zodat hij niet automatisch gaat updaten/installeren) dit keer alleen een melding dat ik hem aan de lader moest hangen en nu is hij aan het installeren

Had dus beter de InstallAssistant kunnen gebruiken.
https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/
[Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 24-10-2022 19:55]
Download ging redelijk snel, maar hoe lang duurt 'Preparing' / 'Voorbereiden' bij jullie? Bij mij staat nog 30 minuten, duurt dat echt zo lang?
Dat is sinds Monterey de nieuwe standaard. Zo heeft ie mij ook verrast enkele maanden geleden met de eerste Ventura beta.Greatsword schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:52:
[...]
Hier ook niet, normaliter krijg je de optie om na het downloaden de installer af te sluiten (zodat hij niet automatisch gaat updaten/installeren) dit keer alleen een melding dat ik hem aan de lader moest hangen en nu is hij aan het installeren
Had dus beter de InstallAssistant kunnen gebruiken.
https://mrmacintosh.com/m...load-directly-from-apple/
Ja nu net opnieuw gedownload vanuit de App Store, na download installatie gestopt en dit keer wel gewoon een InstallerRivanov schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:04:
[...]
Dat is sinds Monterey de nieuwe standaard. Zo heeft ie mij ook verrast enkele maanden geleden met de eerste Ventura beta.

Als je bovenstaande dus ziet kan je weer vanouds een Bootable USB maken via terminal met onderstaande code voor de geïnteresseerden:
code:
1
| sudo /Applications/Install\ macOS\ Ventura.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume |
* MyVolume is de naam van je USB Stick
* Van te voren formatteren via Schijfhulpprogramma (Structuur MacOS Uitgebreid Journaled) en Indeling: GUID
[Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 24-10-2022 20:20]
Nog even geduld;) ga lekker een half uur wat anders doen zou ik zeggen.AppleFan2007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:31:
het gaat maar traag, staat nu al een half uur op "MacOS Ventura 13.0" voorbereiden: 20 minuten resterend"[Afbeelding]
Bij mij rond 19:05 uur begonnen met downloaden en 19:50 uur was de installatie al klaar op mijn Macbook 12” 2017.
Had ik niet verwacht.
Had ik niet verwacht.
Hij is hier klaar maar WiFi (niet internet) is rete-traag. Zelfs een lamp schakelen in Home-Assistant duurt +/- 5 seconden 
Notificatiescherm hier op t.net opnenen? 5 sec...

www.google.nl
Wauw. Continuity Camera is echt top met de iPhone 14 Pro.
Wát een verschil in kwaliteit t.o.v. de built-in webcam van de 14" MacBook Pro.
En het leuke is dat het over verschillende apps werkt en dus ook in OBS, gedaan met third party apps die op niets trekken.Rivanov schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:03:
OBS ondersteunt het nu nog niet toch?AppleFan2007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:08:
[...]
En het leuke is dat het over verschillende apps werkt en dus ook in OBS, gedaan met third party apps die op niets trekken.
/edit: Wel dus. Nice!
[Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 24-10-2022 21:15]
Hmmm, heeft vermoedelijk te maken met de Kaspersky Endpoint Client die dwarszit.. Maar even wachten op een update hiervanMisteRMeesteR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:55:
Hij is hier klaar maar WiFi (niet internet) is rete-traag. Zelfs een lamp schakelen in Home-Assistant duurt +/- 5 seconden

www.google.nl
Haha, ja echt een wereld van verschil.Rivanov schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:03:
Zijn het er nu 50 of 25?

Hahah, 50 geschreven in het gelinkte artikel en 25 in de video zo te zie

Ik ben blij met macos 13. Niet om stage manager, weet niet wat ik er van moet vinden. Niet om het nieuwe configuratie scherm, want die is vervelend. Maar omdat ze eindelijk!!!!!! de native wekker/klok en een weer app geport hebben vanuit IOS.
De dubbele foto's functie is bij mij niet zichtbaar in de foto's-app, bij zowel mijn iMac als MacBook Pro. 

De machines gaan de komende dagen/weken/maanden scannen. Het werkt best traag. Gisteren vond mijn iPhone opeens dubbele foto's uit 2007. Ik draai de Apple software al maanden als beta op mijn telefoon en laptop.Marco schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:19:
De dubbele foto's functie is bij mij niet zichtbaar in de foto's-app, bij zowel mijn iMac als MacBook Pro.
Zijn er hier mensen die Ivanti secure access client gebruiken (voorheen pulse secure) op MacOS Ventura? Ik las op Reddit dat het niet goed werkte op de beta's van Ventura maar hoop eigenlijk dat het wel werkt op de final versie.
Zie ik iets over het hoofd, of kan je apps die opstarten bij het inloggen niet meer automatisch laten verbergen?
Ik heb er net succesvol een VPN verbinding mee op kunnen zettenTripwire999 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:58:
Zijn er hier mensen die Ivanti secure access client gebruiken (voorheen pulse secure) op MacOS Ventura? Ik las op Reddit dat het niet goed werkte op de beta's van Ventura maar hoop eigenlijk dat het wel werkt op de final versie.
Thx dan weet ik dat ik veilig kan upgradenDuskwither schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:52:
[...]
Ik heb er net succesvol een VPN verbinding mee op kunnen zetten

Had geen idee dat Ventura uit was. Zojuist uitgevoerd en nu al grote spijt. Ik kan mijn twee externe schermen niet meer aansluiten. De twee schermen bevriezen en binnen de hele GUI is niets meer aan te klikken. De enigste manier om hier uit te komen is geforceerd afsluiten dmv de power knop.
Iemand vergelijkbare problemen en/of oplossingen? Betreft overigens een MBP 16" uit '19.
Edit: NVRAM reset heeft het gedeeltelijk opgelost. Het werkt nu met de lid open. Closed lid modus helaas nog niet. Vervelend
Iemand vergelijkbare problemen en/of oplossingen? Betreft overigens een MBP 16" uit '19.
Edit: NVRAM reset heeft het gedeeltelijk opgelost. Het werkt nu met de lid open. Closed lid modus helaas nog niet. Vervelend

[Voor 14% gewijzigd door snaggyheadshot op 25-10-2022 14:16]
Wat een verschil in het aantal GB's per device zeg. De update op mijn Macbook Pro M1Pro moet ie 12,5GB binnenhalen. Mijn iMac late 2017 hoeft maar 3,9GB binnen te halen.
12,15GB bij mij

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik heb mijn Macbook Pro M1Pro een paar dagen terug helemaal up-to-date gemaakt. Ook ik had 12,5GB.TommyGun schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:58:
[...]
12,15GB bij mijTe lang niet bijgewerkt denk ik
Ow crap, MacBook Pro met dezelfde specs. Moet alleen nog de update uitvoeren, want weet niet hoe het met de compatibiliteit van Adobe Creative Cloud zit.Tux3.14 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Ik heb mijn Macbook Pro M1Pro een paar dagen terug helemaal up-to-date gemaakt. Ook ik had 12,5GB.
[Voor 0% gewijzigd door ddZ op 25-10-2022 16:16. Reden: Typo]
Ik heb net geupdated en het lijkt er op dat Adobe Creative Cloud gewoon netjes draait.
Ik had alleen lightroom classic draaien en Installeer nu even Photoshop en dat gaat netjes.
Dus de programma's zelf lijken het prima te doen.
Ik had alleen lightroom classic draaien en Installeer nu even Photoshop en dat gaat netjes.
Dus de programma's zelf lijken het prima te doen.
Nikon D600 | 24-70/f2.8 | 70-200/f2.8 | 50/f1.8 | Panasonic DMC-GM1 | 12-32/f3.5-5.6 | iMac 27" | MacBook Pro 15"
Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook het algemeen beleid.