Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Allereerst wil ik mededelen dat deze Mac revisie een apart topic heeft gekregen op basis van het advies van de moderators en adminstrators van Apple Talk. Meer informatie over het splitsen van de topics is te vinden onder 'iOS feedback' (in het iOS feedback is ook de Mac sectie (voorheen) besproken).

Ten tweede. Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Voor specifieke vragen m.b.t. macOS kan men hier terecht. Ben je op zoek naar een andere Mac dan kun je terecht op de volgende plekken: MacBook Air, MacBook Pro 13", MacBook Pro 16", Mac Pro, Mac Mini en iMac (2020).

Dit topic wordt bijgewerkt wanneer er een opvolger komt voor de iMac 27-inch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdwrVyLFMqtqkdLGGteyuYqVTzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TI9pqHXKdmBqctXN83q3RsLM.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht

Apple heeft vandaag een geheel nieuwe iMac geïntroduceerd met een veel compacter en opmerkelijk dun ontwerp, dat mogelijk wordt gemaakt door de M1-chip. De nieuwe iMac biedt krachtige prestaties in een ontwerp dat slechts 11,5 millimeter dun is, met een opvallend zijprofiel dat praktisch onzichtbaar is. De iMac heeft een 24-inch 4,5K Retina-display met 11,3 miljoen pixels, 500 nits helderheid en meer dan een miljard kleuren, voor een briljante en levendige kijkervaring.

Uitvoeringen en prijzen

Niet alle specificaties worden hieronder benoemd. Alleen de onderscheidende functies t.o.v. andere Macs komen aan bod. Een volledig overzicht van de specificaties is hier te vinden.
Model 1 - 8-core CPU / 7-core GPU (€1.449,00)
  • 256 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • 24‑inch 4,5K Retina-display
  • Twee Thunderbolt/USB 4-poorten
  • Magic Keyboard
Model 2 - 8-core CPU / 8-core GPU (€1.669,00)
  • 256 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • Twee USB 3-poorten
  • Gigabit Ethernet
  • Magic Keyboard met Touch ID
Model 3 - 8-core CPU / 8-core GPU (€1.899,00)
  • 512 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • Twee USB 3-poorten
  • Gigabit Ethernet
  • Magic Keyboard met Touch ID

Vergelijking

De iMac is hier te vergelijken andere Mac-modellen.

Overige

Meer informatie over accessoires is hier te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nou, moet eerlijk zeggen dat ik het echt een flinke teleurstelling vind.

Wie zou er verantwoordelijk zijn voor het design? Of denken jullie dat ze Jonathan Ive hiervoor hebben ingehuurd?

Ik heb zo'n vermoeden dat (aluminium) Apple stickers ineens heel hip zullen gaan worden om op die lelijke kin te plakken.

Bezuinigen op poorten is iets wat ik echt afschuwelijk vind, heb je als nog van die irritante dongels of decks nodig en een SD kaartlezer zit er ook al niet meer in ;w

Geen backlit toetsenbord is ook wel achterhaald zo, echt zonde.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 22:13
Kunnen we het scherm als external monitor gebruiken? Dat is wat ik wil weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54
Ik vind het design juist wel mooi. Sterker nog, ik zat erover te denken om een Windows desktop te nemen omdat ik nu 95% van de tijd thuis werk en dan ook nog wat World of Warcraft kan spelen (draait neit geweldig op mn Macbook Pro).

Maar deze iMac gaat hem worden, aangezien WoW toch prima loopt op de M1 chip.

30 april, kom maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik vind ‘m ook lelijk, @Greatsword. Die kin had niet gemoeten. Dat is zo achterhaald en er zijn veel beeldschermen die het ook niet hebben.

Ben ook helemaal geen fan van die witte bezels. De laatste keer dat ik die gezien heb, was op een MacBook Air van 10 jaar geleden. Ik hoop dat het grote model er beter uit gaat zien, maar heb er een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 22:07
Dus ze maken een alles in een desktop. Die hoeft dus niet superdun te zijn. Daar zit een externe power adapter bij. Dan doen ze er een powerkabel bij die magnetisch en makkelijk aan te sluiten is, maar niet MagSafe is. Hoe vaak sluit je de power aan dat dit makkelijk moet zijn? Extra USB c poorten en ethernet alleen in het dure model. En die ethernet loopt via de powerkabel.
Design vind ik wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dancing_Animal schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:26:
Dus ze maken een alles in een desktop. Die hoeft dus niet superdun te zijn. Daar zit een externe power adapter bij. Dan doen ze er een powerkabel bij die magnetisch en makkelijk aan te sluiten is, maar niet MagSafe is. Hoe vaak sluit je de power aan dat dit makkelijk moet zijn? Extra USB c poorten en ethernet alleen in het dure model. En die ethernet loopt via de powerkabel.
Design vind ik wel ok.
Mag ik dan vragen wat je er precies mooi aan vindt? Ik ben benieuwd wat mensen er in zien wat ik er niet in zie.

Geen persoonlijke aanval. Maar ik ben dus echt oprecht benieuwd wat je zo mooi vindt. De kleuren misschien? Een witte bezel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 19:31

CerandoX.nl

Vides

Of er nu een Apple-logo of niet op de kin zit, die had nu wel weg moeten zijn. De kin wordt alleen nog opzichtiger zonder logo. Daarnaast de witte bezel, de enige reden van die bezel is waarschijnlijk door de kleuren en om het “anders” te doen dan voorheen.

Ik vind het eruit zien als een namaak iMac, die uit het oosten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
CerandoX.nl schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:53:
Of er nu een Apple-logo of niet op de kin zit, die had nu wel weg moeten zijn. De kin wordt alleen nog opzichtiger zonder logo. Daarnaast de witte bezel, de enige reden van die bezel is waarschijnlijk door de kleuren en om het “anders” te doen dan voorheen.

Ik vind het eruit zien als een namaak iMac, die uit het oosten komt.
Als het grote model er ook zo uitziet, koop ik ‘m zeker niet. Daar ga ik geen geld aan uitgeven. Ik zou alleen weer een iMac kopen vanwege het mooie design. Ik heb de power niet nodig.

Nu het design tegenvalt, overweeg ik serieus een Mac Mini M1. Ik ben helemaal verliefd op een bepaalde beeldscherm. Zonder al te veel bezels en chin. Zou wel geld schelen. Dat kan ik dan mooi steken in een goede MacBook Pro M1 16” later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Dennisweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:39:
[...]

Mag ik dan vragen wat je er precies mooi aan vindt? Ik ben benieuwd wat mensen er in zien wat ik er niet in zie.

Geen persoonlijke aanval. Maar ik ben dus echt oprecht benieuwd wat je zo mooi vindt. De kleuren misschien? Een witte bezel?
Dunne scherm en witte bezel staat wel fris, had dunner gemogen, die onderkant doet me denken aan tv's die daar speakers hebben zitten met een doek en het geluid naar voren sturen. Ik vind ook de oude designs van Bang & Olufsen mooi.
Ik zie deze in het zilver wel in de woonkamer op de eettafel staan. Daar staat nu een 27" iMac en dat is vanaf de bank gezien niet subtiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:21
Zo zeg, dit had ik allemaal niet verwacht. Beetje mixed feelings denk ik, maar dat zal een kwestie van wennen zijn. Ik had niet verwacht dat die bar onder het display er nog steeds zou zijn, dat geeft hem alsnog een beetje die logge uitstraling die de oude iMac ook heeft, maar aan de andere kant is het hele apparaat wel heel plat, dat is wel mooi om te zien en bovendien zijn de bezels wat smaller geworden, echter ook weer niet heel erg smal.
Mooi dat de ethernetkabel in de powerkabel zit weggewerkt, dat scheelt een draadje. Die pastelkleuren vind ik maar zo zo, maar gelukkig zit er ook gewoon grijs tussen.
Dit is een 24", zou dit de vervanger zijn van de 21"? En gaat er dan ook nog een vervanger voor de 27" komen, een 32" wellicht?
Ik vind de prijs meevallen, had hem hoger verwacht, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Al met al vind ik het een mooie machine geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:59:

Ik vind de prijs meevallen, had hem hoger verwacht, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Al met al vind ik het een mooie machine geworden.
Ligt er aan voor welke configuratie je gaat.

Base model heeft maar 2 poorten, mindere GPU, Geen Touch ID en mist Ethernet.
Ik wil minimaal 16GB aan RAM en 512GB aan SSD opslag, dus dan zit je al weer over de 2K.

Design is niet iets waar ik aan kan wennen, ik vind het mooi of niet en in dit geval is het echt hardop NEE! waardoor die er hier echt niet in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Laatst online: 11:21
Greatsword schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:05:
[...]
en mist Ethernet.
Ik wil minimaal 16GB aan RAM en 512GB aan SSD opslag, dus dan zit je al weer over de 2K.
Oef, ja, dat had ik niet zo gauw gezien. Dan valt de prijs toch tegen.
De ethernet zit trouwens in de powercable weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:10:
[...]

De ethernet zit trouwens in de powercable weggewerkt.
Klopt, maar niet in het base model, die heeft alleen Wifi en komt dus met een normale stroom adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Greatsword schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:05:
[...]

Ligt er aan voor welke configuratie je gaat.

Base model heeft maar 2 poorten, mindere GPU, Geen Touch ID en mist Ethernet.

Design is niet iets waar ik aan kan wennen, ik vind het mooi of niet en in dit geval is het echt hardop NEE! waardoor die er hier echt niet in komt.
Ik ben het geheel met je eens. De iMac 24” lijkt vooral een instapmodel te zijn voor wie M1 in een desktop wil en blijkbaar helemaal gek is op pastelkleuren met witte bezels. Wil je meer dan dat, dan gaat de prijs omhoog. Apple boort met de 24” gewoon een andere doelgroep aan. Ik ben bijna 28 en nu al te boomer voor Apple geworden. :+

De 32 inch iMac zou dan net als de MacBook Pro 16” een krachtigere chip kunnen krijgen. Maar ja, een betere configuratie dus ik schat ook fors meer ping ping.

Ik heb hetzelfde qua design. Ik heb nu een half uur naar de foto’s lopen staren. Ik ben niet van ‘iets aan mezelf verantwoorden’. Als het mooi is, komt het er. Maar het betekent ook dat als ik iets heel erg lelijk vind, ik er niet mee kan groeien. Ik vind de nieuwe iMac er onwijs goedkoop uitzien. Denk ook niet dat Jony Ive er aan mee gewerkt heeft. Of hij moet te veel gezopen hebben. ;)

Al heb ik er een hard hoofd in dat de 32” er heel anders uit gaat zien. Apple is meestal consistent in design. De iMac Pro was donkerder, maar had ook geen compleet ander design. Ik zou er dan geen geld aan uitgeven, maar wil wel M1 (voor mij snel genoeg). Misschien dat een externe monitor en Mac Mini M1 iets voor me is? Dan koop ik gewoon een duurder scherm dat ik wel mooi vind.

Om met @Donstil te spreken. “Dan niet kopen!” :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 20-04-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dennisweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:25:
[...]

Al heb ik er een hard hoofd in dat de 32” er heel anders uit gaat zien. Apple is meestal consistent in design. De iMac Pro was donkerder, maar had ook geen compleet ander design. Ik zou er dan geen geld aan uitgeven, maar wil wel M1 (voor mij snel genoeg). Misschien dat een externe monitor en Mac Mini M1 iets voor me is? Dan koop ik gewoon een duurder scherm dat ik wel mooi vind.
Als je het nu wilt dan lijkt een Mac mini inderdaad een goede keuze.

Er zit als het goed is ook nog een Externe Monitor en Cube in de pijpleiding maar dat is meer iets voor volgend jaar denk.

https://www.macrumors.com...d-external-display-rumor/
https://www.macrumors.com...g4-cube-design-to-return/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Greatsword schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:35:
[...]

Als je het nu wilt dan lijkt een Mac mini inderdaad een goede keuze.

Er zit als het goed is ook nog een Externe Monitor en Cube in de pijpleiding maar dat is meer iets voor volgend jaar denk.

https://www.macrumors.com...d-external-display-rumor/
https://www.macrumors.com...g4-cube-design-to-return/
Ik wacht sowieso totdat het grote model ook over is naar Apple Silicon. Dan weet ik het zeker. Een externe monitor van Apple is ook een idee als die uitkomt. Maar als dat ook een witte bezel met een lelijke kleur kin krijgt, zijn we nog niks opgeschoten.

Als Apple de bezels zwart had gemaakt, had het er al beter uitgezien. Maar doordat de bezels wit zijn en de kin een kleur heeft, ligt er nu heel wat nadruk op hoe log het ding eruit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dennisweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:39:
[...]
Ik wacht sowieso totdat het grote model ook over is naar Apple Silicon. Dan weet ik het zeker. Een externe monitor van Apple is ook een idee als die uitkomt. Maar als dat ook een witte bezel met een lelijke kleur kin krijgt, zijn we nog niks opgeschoten.

Als Apple de bezels zwart had gemaakt, had het er al beter uitgezien. Maar doordat de bezels wit zijn en de kin een kleur heeft, ligt er nu heel wat nadruk op hoe log het ding eruit ziet.
Zou me niets verbazen als https://dbrand.com straks met stickers e.d. op de markt komt voor de "finishing touch" Is natuurlijk een gat in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 17:53
De bezels zijn niet wit maar lichtgrijs, en lopen als het ware semi-transparant over in de chin (1 glasplaat). Vandaar dat de kleur aan de voorzijde bij de chin fletser is, ( in de keynote vanaf 0:22:22)

Volgens mij ziet het er heel anders uit in persoon en heeft die chin ook wat 'diepte' omdat de glasplaat semitransparant is. Die impressie kreeg ik uit de beelden in de keynote vanaf 33:55

Neemt niet weg dat ik het ook mooi had gevonden als ze een klein Apple logo in het midden, links of rechts op die chin hadden gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Geronimous op 21-04-2021 00:00 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Geronimous schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:59:
De bezels zijn niet wit maar lichtgrijs, en lopen als het ware semi-transparant over in de chin (1 glasplaat). Vandaar dat de kleur aan de voorzijde bij de chin fletser is, ( in de keynote vanaf 0:22:22)

Volgens mij ziet het er heel anders uit in persoon en heeft die chin ook wat 'diepte' omdat de glasplaat semitransparant is. Die impressie kreeg ik uit de beelden in de keynote vanaf 33:55

Neemt niet weg dat ik het ook mooi had gevonden als ze een klein Apple logo in het midden, links of rechts op die chin hadden gezet.
Thanks! Gelukkig is 24 inch mij echt te klein, dus we kunnen even afwachten tot halverwege mei de eerste mensen de iMac binnen hebben. Het zal ook niet voor het eerst zijn dat de foto’s op de site er anders uitzien dan in het echt. Dat heb ik bijvoorbeeld met de Graphite AW5. Dat is in positieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:08
Ik vind het maar teleurstellend. Het komt allemaal veel te zoet over. Ik had eigenlijk ook de M1X verwacht, maar wellicht dat ik me teveel heb laten verlekkeren door die youtubers :). Witte bezels met kleurtjes is duidelijk niet bedoeld voor de serieuze pro gebruiker. Zelf ga ik dus wachten op de grotere 27 / 32 inch pro modellen (voor mijn werk) die hopelijk dit jaar nog komen. Wat ik wel mooi vond om te zien is de hardware wat dat betreft is het vooruitstrevende techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:23
Wel jammer dat de touch-ID keyboard alleen op M1 Macs werken... zou wel handig zijn voor m’n MBP15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40

Cliffie

Trompetslet

Mjah, weet ook niet wat ik er van vind. Heb nu al jaren een iMac 27" en die is eigenlijk aan vervanging toe. Dit wordt em niet, want 24" is echt te klein.

De witte randen, ben er ook niet helemaal fan van. Ze hadden dat een soort van ambi-light moeten maken ;)
Ook nog steeds niet in hoogte verstelbaar, kom op zeg...

Wordt denk ik toch een Mac Mini M1 met extern scherm. De andere iMac wordt waarschijnlijk 32" en dat is mij te groot.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37
Deels eens dat vele een heel ander design hadden verwacht, ik ook :/

De maat om van 21" naar 24" te gaan, ben ik benieuwd of inderdaak ook de 27" naar bv 32"gaat, ik heb nu een 27" en die is naar mijn gevoiel net te groot (staat in de huiskamer), en ik ben bang dat een 32"te massaal wordt, en ik toch voor de 24" moet gaan.

De kin is vreemd omdat zonder Apple logo het een beetje er uitziet als loze ruimte die het alleen maar groot doet lijken.
Ik zou een iets dikkere iMac geen probleem vinden, als deze dan geen kin zou hebben.

Ik denk dat Apple een gehele nieuwe doelgroep probeert aan te spreken, zeker met de mooie kleuren (vindt ik).

Ik wacht wel op de volgende aankondiging voor de grotere versie wat daar mee gebeurd, en hoop stiekem toch ook op een Space Gray versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Apple slaat met deze iMac een hele andere koers in. Veel mensen zullen hem mooi vinden, maar de echte fans vinden dit niet zoals gehoopt.

Over het algemeen is het design natuurlijk een vooruitgang, dat kon niet anders. Voor mij hadden de kleuren niet gehoeven, de witte bezel mocht zwart zijn en het Apple logo hoort aan de voorkant.

Maar ach, ik koop hem niet, dus maakt me niets uit. Voelt alleen alsof Apple de iMac voor de ‘happy family’ en hippe redacties wilde maken.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Cliffie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:17:

Ook nog steeds niet in hoogte verstelbaar, kom op zeg...
de laatste generaties iMacs waren ook nooit verstelbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Damn wat een prijzen zeg, ik was wel in de markt voor een iMac maar de versie met ethernet kost minimaal 1670€. Ik durf er thuis niet eens mee aan te komen, dat wordt zeker een 'wife said no'. Zelfs als ik hem zakelijk koop, kost die nog rond de 1400€ en is het nog steeds 'wife said no'.

De prijzen zijn helemaal belachelijk als je nagaat dat die ARM processor Apple echt weinig kost en er maar 8GB ram in zit. Ik had gerekend op 1000€ incl. btw voor het instapmodel met de M1.

We zien hier eigenlijk langzaam aan weer een verschuiving naar Android en Windows(computers, telefoons, smartwatches), alleen de instap iPads doen het bij ons nog heel goed en zullen we blijven kopen als de prijzen gelijk blijven. Jammer dat Apple zo beslist heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Spijtig dat het huidige 'top' model standaard maar 8GB RAM heeft.
Zitten we weeral +2K EUR met een upgrade.

Had ook wel een M1x ofzo verwacht maar waarschijnlijk zal deze gereserveerd zijn voor de 16" MBP.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 21-04-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Anoniem: 736981 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:35:
Had ook wel een M1x ofzo verwacht maar waarschijnlijk zal deze gereserveerd zijn voor de 16" MBP.
Ik gok dat deze wel in de grotere broer van de iMac komt te zitten en dat deze 24" gezien wordt als "instapper".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:28

4POX

Everybody is wired

Ik heb maar 1 vraag. Hoe werkt die nieuwe power connector?

Is het een soort van Powerline die het ethernet signaal naar de powersupply communiceert. Op de video's lijkt het moederbord op de plek van de power connector een soort van zeer afgeschermde chip te hebben. Welke snelheid heeft het.

Krijgen wij zometeen meer verschillende voedingen met ingebouwde docks? Een iMac op je tafel en onder de tafel een dock waarop de externe schijven aanhangen en een extra scherm op aangesloten is.

Dit kan wel eens groot worden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernervp
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Riptide schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:48:
Witte bezels met kleurtjes is duidelijk niet bedoeld voor de serieuze pro gebruiker.
Ik begrijp niet zo goed waarom kleuren niet bij serieuze professionals passen. Alsof elke pro gebruiker alleen maar van zwart/wit houdt :).

Ik vind de Chin niet mooi, dat had makkelijk anders kunnen worden opgelost.

Dat de iMac niet in hoogte te verstellen is of een vesa-mount heeft vind ik persoonlijk nog steeds de grootste misser. Het geeft wat mij betreft aan dat de beoogde doelgroep niet de professionele gebruiker is. En ja.. in het topmodel had ook best 16GB geheugen mogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik vind het design mooi. Met de kin heb ik geen problemen, het staat op je bureau en als je het weglaat zie je meer bureau (lager wil je het scherm niet hebben). Wel mis ik het Apple logo. Natuurlijk is het zonder logo ook herkenbaar als Apple, maar ben wel benieuwd wat het idee erachter is?

De snoer ziet er slim uit, mooi dat de LAN-kabel in de adapter gaat (dat is de enige extra kabel die ik nu heb).

Touch ID vind ik bijzonder. Waarom is er niet gekozen voor Face ID? Dat heeft zichzelf wel bewezen. Het is een hele kleine sensor en dat past prima langs de webcam. Lijkt erop dat ze dit gewoon achter de hand houden voor een toekomstige update.

De kleuren zijn geinig maar voor een andere doelgroep. Voor mij is dat niks. Een witte schermrand hoeft van mij ook niet. Ga er wel van uit dat de grote versie (daar ben ik wel voor in de markt) gewoon in space grey leverbaar is, met zwarte rand.

Prijs vond ik aanvankelijk scherp, maar dat instapmodel is wel erg uitgekleed. Alsnog vind ik de prijzen best netjes (eigenlijk van alles wat ze gister lieten zien). Ik ben benieuwd naar de prijsstelling van de grotere variant, of dat (met een beetje SSD/geheugen) binnen de 2000-3000 range blijft of dat ze de oude iMac Pro achterna gaan en de boel dan over de 3000 euro tillen. Ik ben er bang voor...

Nu wachten op de grotere versie. Zou mooi zijn als ze tijdens WWDC wat 'Pro' dingen (16" MBP + iMac Pro) uit de hoge hoed toveren, past natuurlijk wel bij een developers-bijeenkomst. En september weer iPhone+iWatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernervp
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:33:
Ik heb maar 1 vraag. Hoe werkt die nieuwe power connector?

Is het een soort van Powerline die het ethernet signaal naar de powersupply communiceert. Op de video's lijkt het moederbord op de plek van de power connector een soort van zeer afgeschermde chip te hebben. Welke snelheid heeft het.

Krijgen wij zometeen meer verschillende voedingen met ingebouwde docks? Een iMac op je tafel en onder de tafel een dock waarop de externe schijven aanhangen en een extra scherm op aangesloten is.

Dit kan wel eens groot worden.
Ik vind het ook wel een mooie oplossing. Door de voeding en de ethernet aansluiting te combineren scheelt dat ook die ene kabel. Het zou ook een heel mooie oplossing zijn voor de Macbooks inderdaad.

Ik verwacht dat in de kabel van de voeding naar de iMac een ethernet kabel is verwerkt. Waarom dat met een magnetische connector is begrijp ik niet zo goed, maar Apple voorziet blijkbaar dat mensen de iMac oppakken om even ergens anders te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

wernervp schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:59:
[...]

Ik vind de Chin niet mooi, dat had makkelijk anders kunnen worden opgelost.
Ik denk omdat het met de kin wel gelijk herkenbaar is als Apple en daarom wat onderscheidend is ten opzichte van concurrenten. Een beetje zoals de notch op de iPhone. Als je in de navigatie van de Apple site die iconen ziet, dan herken je daar meteen een iPhone of iMac in. Met alleen scherm in een rectangle mis je dat. TV's herken ik ook niet (Samsung, LG, Sony, Philips), zien er allemaal hetzelfde uit tot je dichtbij het merkje ziet dat ergens onderin de rand verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernervp
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:09:
[...]

Ik denk omdat het met de kin wel gelijk herkenbaar is als Apple en daarom wat onderscheidend is ten opzichte van concurrenten. Een beetje zoals de notch op de iPhone. Als je in de navigatie van de Apple site die iconen ziet, dan herken je daar meteen een iPhone of iMac in. Met alleen scherm in een rectangle mis je dat. TV's herken ik ook niet (Samsung, LG, Sony, Philips), zien er allemaal hetzelfde uit tot je dichtbij het merkje ziet dat ergens onderin de rand verstopt zit.
Dat zou kunnen inderdaad, en dat gekoppeld aan de nadruk die ligt op hoe dun de iMac is, Wanneer het logic board achter het scherm had gezet was de iMac zeker dubbel zo dik geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:18

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb eigenlijk moeite met alle kleuren, ik vind de combinatie gewoon niet geslaagd. Dat alles witte bezels heeft gekregen vind ik ook al niet zo'n goede stap. De felle kleuren op de achterkant, die vind ik dan nog wel gaaf. Dan heb je dus zo'n knalrode, super gaaf, met een roze voorkant. Ja kom op! En zo is het met alle pastelkleuren. Paars met een flets lila aan de voorkant, bosgroen en weer flets mintgroen aan de voorkant.
Ik mis overduidelijk het logo, dat lijkt bijna gewoon vergeten, waarom zou je van zoiets iconisch afstappen?

SD kaart lezer weg en de 3,5mm jack op de zijkant... Nja laten we dat dan maar afdoen met dat je een mooie DAC koopt zodat er niet zo'n kabel uit de zijkant bungelt...

Verder vind ik de refresh juist wel gaaf, qua specs, maar dit design mist te veel elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Samenvattend:
  • Zo te zien geen VESA mount mogelijkheid. Jammer, want ik zit echt niet meer te wachten op een grote voet op mijn bureau, dat neemt teveel plek in.
  • Het scherm is niet in hoogte verstelbaar zo te zien. Jammer, nu ga je rond de hele wereld mensen zien die met kartonnen dozen en boeken de iMac hoger proberen te krijgen.
  • Het scherm is ook niet te draaien om hem in portret-positie te krijgen. Jammer, want dan kan je d'r niet makkelijk een 2e scherm naast plaatsen in portret-positie, wat veel mensen toch graag doen.
  • Apple verkoopt overigens ook geen apart scherm in exact hetzelfde design. Jammer, want dan zou je twee (of meer) identieke schermen naast elkaar kunnen zetten. Nu ga je zien dat mensen een mooie iMac hebben met een lelijk zwart plastic Dell-scherm ernaast.
  • De bezels zijn zo gruwelijk dik (als in: groot, niet als in: mooi) dat met meerdere schermen werken enorm wordt ontmoedigd. Jammer. Dat gaat heel veel mensen in de wereld uitsluiten.
  • De "kin" van het apparaat lijkt heel erg onnodig. De iPad Pro kan 't ook zonder kin. Jammer, want hierdoor ziet de iMac 2021 er direct al uit als een apparaat wat 5 jaar geleden al verouderd was.
Ik vind het een beetje een DUPLO apparaat. Speelgoed. Ik vraag mij oprecht af voor wie dit bedoeld is. Het design lijkt gedaan door een of andere zelfingenomen idioot die gewoon op gevoel uitging en zich totaal niet heeft georiënteerd op de markt.

Dit gaat niet werken voor designers en ook niet voor developers. En juist in die markt zijn vele miljarden te verdienen. Is dit bedoeld voor studenten? Voor opa en oma thuis? Voor zakenmensen die er hip uit willen zien maar wie gewoon de hele dag Word-documentjes tikken?

Het probleem is dat de PRO modellen die later dit jaar komen waarschijnlijk gewoon een paar inches groter gaan zijn, met mogelijk sterkere hardware aan boord, maar ook dezelfde mankementen en beperkingen gaan vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee of dat nieuwe Apple Keyboard met TouchID ook werkt op een niet M1 iMac/MacBook ?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Blue-eagle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:19:
...
• Zo te zien geen VESA mount mogelijkheid. Jammer, want ik zit echt niet meer te wachten op een grote voet op mijn bureau, dat neemt teveel plek in.
Die is er wel :) Nadeel, net als met de vorige iteratie, is dat je een speciale versie van de iMac moet bestellen. Achteraf de voet vervangen voor een VESA adapter kan helaas niet (meer). Er zijn wel third-party opties voor de vorige iMac, zoals de VIVO VESA Mounting Adapter Kit for iMac, waarbij je een adapter op de voet schroeft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Goed. Ik heb dus gekeken naar externe beeldschermen en een Mac Mini M1. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat problemen met RGB-profielen, het niet uit de slaapstand komen van beeldschermen (en dan de kabels eruit moeten trekken) mij ook een beetje tegenstaat.

Dus 24 inch is sowieso te klein want ik heb nu een 27 inch. Ik ga wachten totdat de grotere iMac uitkomt. Hopelijk is die in het zwart. En zo niet, dan ga ik voor ‘de minst lelijke’. In het blauw of zilver. Ik heb al jaren een iMac en zie een ander beeldscherm ook niet zo zitten. Ik heb nu een 5K Retina scherm. Een van de weinige monitors met zo’n mooi glanzend paneel.

Dus: wachten totdat de grotere iMac uitkomt en hopen dat ze er geen 5000 euro voor vragen. Ik denk zelf dat het op WWDC al zover is. En zo niet, dan wachten tot november. Ik heb een 2019 model dus er is heen haast. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riptide
wernervp schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:59:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom kleuren niet bij serieuze professionals passen. Alsof elke pro gebruiker alleen maar van zwart/wit houdt :).
Het gaat er niet persé om hoe de machine eruit ziet het gaat erom dat de kleuren kunnen afleiden tijdens het werken. Bij grafisch vormgeving en bij beeldbewerking bv wil je je zoveel mogelijk kunnen focussen op kleurpaletten. Een grijs / donker achtegrond helpt om je goed te kunnen focussen. Photoshop bv heeft niet voor niets grijze achtergronden standaard ingesteld.

Je moet je voorstellen dat je een foto moet bewerken met veel groen erin en dat je dan tegen een knal gele mac aan zit te kijken dat lijkt me echt verschrikkelijk. Het is niet onmogelijk maar daar zou ik als pro echt niet voor kiezen.

Daarom er komt een pro lijn aan en die zullen hoogstwaarschijnlijk grijs / matte zwart worden met hopelijk een normale bezel (grijs of zwart). Dit omdat professionals niet afgeleid willen worden door bubblegum kleurtjes :).

[ Voor 9% gewijzigd door Riptide op 21-04-2021 23:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 17:53
wat mockups hoe ze het logo hadden kunnen integreren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rFeXB-W-jD3dWhPLTOwbEOtaOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rkie3HtsSKV5Gv9utoVE4jfk.jpg?f=user_large

Zoals de huidige iMac, het logo in dezelfde kleurstelling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5UNGqKfwPh9j1eNsfp2qqDFeV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vgwkXPSllOJxH3xeHR7FiqK0.jpg?f=user_large

Een knipoog naar de Macintosh (classic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9fkO3EYLBmfn9nHoGL1rIGh_Vk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jprNZB3TLuUBSI9ieI1Tfr0.jpg?f=user_large

Of wat subtieler en in hetzelfde lichtgrijs als de bezel.

Aan de andere kant is het huidige design wel weer meer 'des Apple': eigenwijs, minimalistisch, en het went snel. bovendien gaat iedereen in een oogwenk zien dat het hier om een Apple gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Geronimous op 21-04-2021 13:07 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 11:59
DennusB schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:36:
Iemand enig idee of dat nieuwe Apple Keyboard met TouchID ook werkt op een niet M1 iMac/MacBook ?
Toetsenbord werkt wel, maar de Touch ID functie is alleen voor M1 hardware.

https://www.macrumors.com...d-compatible-all-m1-macs/
Geronimous schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:02:.
Aan de andere kant is het huidige design wel weer meer 'des Apple': eigenwijs, minimalistisch, en het went snel. bovendien gaat iedereen in een oogwenk zien dat het hier om een Apple gaat.
Ik denk inderdaad dat Apple geen logo meer nodig heeft op de kleurrijke iMacs omdat iedereen toch wel weet dat het van Apple is. Grappig dat we bij andere merken het logo het liefst zo klein mogelijk zien, terwijl dit bij Apple andersom is. Soort flex?

[ Voor 42% gewijzigd door UnitedJunk op 21-04-2021 13:19 ]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
UnitedJunk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:16:
[...]

Toetsenbord werkt wel, maar de Touch ID functie is alleen voor M1 hardware.

https://www.macrumors.com...d-compatible-all-m1-macs/

[...]

Ik denk inderdaad dat Apple geen logo meer nodig heeft op de kleurrijke iMacs omdat iedereen toch wel weet dat het van Apple is. Grappig dat we bij andere merken het logo het liefst zo klein mogelijk zien, terwijl dit bij Apple andersom is. Soort flex?
Ik denk eerder, dat bij Apple het logo onderdeel van het ontwerp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:19:
Samenvattend:
  • Het scherm is niet in hoogte verstelbaar zo te zien. Jammer, nu ga je rond de hele wereld mensen zien die met kartonnen dozen en boeken de iMac hoger proberen te krijgen.
Dat waren de vorige iMac's ook al niet, dus in die zin is er niets veranderd :) dan moet je de versie met Vesa-aansluiting kiezen (die komt er nml wel) en een muur- / tafelbeugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40

Cliffie

Trompetslet

absrnd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:21:
[...]

de laatste generaties iMacs waren ook nooit verstelbaar.
Klopt, had ook niet anders verwacht, maar het is nog steeds totaal niet logisch :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 23:07
De Youtubers zaten ze er behoorlijk naast met hun confirmed redesign, geen M1X en geen kleine bezel rond het scherm. Het design vind ik tegenvallen net zoals de prijs en die kleuren hoeven van mij ook niet (leuk voor op de kinderkamer maar beneden op de eettafel alleen de zilveren).
Ik houd mijn Imac uit 2015 nog maar even want die doet het nog prima en wordt toch alleen voor internet gebruikt.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 11:59
audiojunk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:43:
De Youtubers zaten ze er behoorlijk naast met hun confirmed redesign, geen M1X en geen kleine bezel rond het scherm. Het design vind ik tegenvallen net zoals de prijs en die kleuren hoeven van mij ook niet (leuk voor op de kinderkamer maar beneden op de eettafel alleen de zilveren).
Ik houd mijn Imac uit 2015 nog maar even want die doet het nog prima en wordt toch alleen voor internet gebruikt.
Hoe meer rumors er niet kloppen, hoe leuker het verassings-effects tijdens keynotes :D

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Greatsword schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:42:
[...]

Zou me niets verbazen als https://dbrand.com straks met stickers e.d. op de markt komt voor de "finishing touch" Is natuurlijk een gat in de markt.
Ben benieuwd wat er in de doos zit dit keer. Color matched Apple stickers zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
Geronimous schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:02:
wat mockups hoe ze het logo hadden kunnen integreren...

[Afbeelding]

Zoals de huidige iMac, het logo in dezelfde kleurstelling

[Afbeelding]

Een knipoog naar de Macintosh (classic)

[Afbeelding]

Of wat subtieler en in hetzelfde lichtgrijs als de bezel.

Bij elke telefoon of iPad wordt een Apple sticker meegeleverd... :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Daedalus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:11:
[...]
Die is er wel :) Nadeel, net als met de vorige iteratie, is dat je een speciale versie van de iMac moet bestellen. Achteraf de voet vervangen voor een VESA adapater kan helaas niet (meer). Er zijn wel third-party opties voor de vorige iMac, zoals de VIVO VESA Mounting Adapter Kit for iMac, waarbij je een adapter op de voet schroeft.
Ik vondt de bestaande opties voor een VESA mount op een iMac met standaard vreselijk lelijk, en heb ik toen maar mijn eigen versie gemaakt, en ik zal met de nieuwe iMac ook doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHDADgVoyYlNE2zMbepV-JBnbT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGXy15xwjMJ5j1ism7nylMoK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik was in de markt voor een iMac, mijn MacBook Pro gebruik ik niet portable.
Ik vind het design van de nieuwe iMac echt wel heel mooi... maar, die kin! Serieus?

En ik vind het jammer dat er geen sd-card sleuf is. Of nog een usb-a poort. En dat je de iMac niet als externe monitor kun gebruiken voor bijvoorbeeld je werk laptop (dus heb ik 2 van die apparaten op tafel; iMac én externe monitor van werk). Het is ook een gemiste kans om de oplaadpoort van de Magic Mouse op een normale plek te doen. En geen FaceID.
Ik vind het ook wel jammer dat de voet niet meer functie heeft gekregen. QI-oplaadpad? Of een soort hub functionaliteit. Nu heb je straks zo'n mooie iMac staan, hangen er alsnog allerlei dongles uit.

Ik ben er dus nog niet over uit...
MacBook Air M1 met externe monitor
Mac Mini M1 met externe monitor
iMac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik ben zeker in de markt voor de nieuwe iMac, de duurste.
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bssfqAuLBM2SJWt6knRd90JPuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CQxzgWCQnckCIGnFnBgycxHP.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
paulkokkie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:29:
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.[Afbeelding]
Weet je zeker? Je gaat op schermgrootte achteruit. Is een mac mini met stijlvolle 27inch combo niet goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

paulkokkie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:29:
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.[Afbeelding]
Wacht je dan niet liever op de 27” vervanger?

Als je toch elf jaar met een machine doet, zou ik het nog even afwachten tot het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:16
Volgens mij is deze 24 inch alleen in de markt gezet als een vervanger voor de 21.5 inch. Veel mensen die de iMac intensief gebruiken zullen een 27 inch kopen omdat de 21.5 eigenlijk gewoon te klein is voor dagelijks (intensief) gebruik.

Als je deze machine puur als de vervanger ziet voor de 21.5 inch is er toch niks mis mee? Hij is een stuk compacter, kan in ieder huis geplaatst worden en doet alles wat een huis tuin en keuken computer moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive
gold_dust schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:24:
De prijzen zijn helemaal belachelijk als je nagaat dat die ARM processor Apple echt weinig kost
Heb je hier een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Inderdaad, rare bewering. Uiteindelijk zal in-huis produceren goedkoper zijn, maar alle research en development om tot dit punt te komen heeft natuurlijk miljarden gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 15:08

beerns

it is I, Leclerc

Ik ben ook wel in de markt voor deze mac. Heb een samsung 49 inch met docking (mijn eigendom) met mn werklaptop op mn bureau (ikea 2020, L vorm) en daarnaast een macbook pro 2013.
Die is nog niet op, maar kan wel vervangen worden voor een vaste opstelling. En die blijft ook gewoon erbij
De grootte is voor mij ideaal naast mn 49 inch. En mn werklaptop mag ik ook prive gebruiken maar wil ik niet altijd. Doe beheer eigenlijk vanaf mn mac richting de managed switches

Dus dit is best een kanshebber om hier in huis te komen. Nogmaals, groter hoeft voor mij persoonlijk niet gezien de monitor dit ik al bezit.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10-2024
Greatsword schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:56:
[...]

Wacht je dan niet liever op de 27” vervanger?

Als je toch elf jaar met een machine doet, zou ik het nog even afwachten tot het einde van het jaar.
Nee, die opvolger is veel te groot, 32 inch
Ik heb een ogen probleem waardoor ik het scherm softwarematig naar me toe moet halen en de Mac ook dichtbij moet staan. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Tom schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:51:
[...]

Inderdaad, rare bewering. Uiteindelijk zal in-huis produceren goedkoper zijn, maar alle research en development om tot dit punt te komen heeft natuurlijk miljarden gekost.
Precies! Heb het even opgezocht, en hier heb je Apple's R&D budget voor de afgelopen jaren: https://www.statista.com/...from%20its%202019%20total.

"het kost Apple niks, en ze zijn veel te duur" vind ik weer zo'n typische reply :z

Je betaalt een slotenmaker ook niet voor de 30 seconden dat het hem kost om je voordeur open te maken, maar voor zijn jarenlange ervaring. Hetzelfde met een fotograaf die je bruiloft foto's komt maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 21:32
iAR schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:14:
<knip>

Ik ben er dus nog niet over uit...
MacBook Air M1 met externe monitor
Mac Mini M1 met externe monitor
iMac
Ik heb ook gewacht op de nieuwe iMac en twijfel nu tussen de nieuwe iMac of Mac mini met 2x 24 of 27 inch scherm. Ik lees echter wel wat issues over deze combi vandaar dat de twijfel nog overheerst. Mijn huidige 2011 iMac 24,5 doet het nog maar het wordt wel eens tijd voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik had diezelfde twijfel. Maar de schermen van de iMac zijn wel écht 4K en 5K. Dat valt over de UHD-schermen niet te zeggen. Die hebben een lagere resolutie. Tenminste, dat las ik ergens en heb ik voor waarheid aangenomen.

Heb toch maar besloten af te wachten totdat de grote iMac uitkomt. Hopelijk is dat dit jaar nog. Ik denk het wel. Er staan immers twee iMacs geregistreerd in Big Sur, waarvan er nu eentje uitgebracht is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 28-04 11:36
Riptide schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:36:
[...]

Het gaat er niet persé om hoe de machine eruit ziet het gaat erom dat de kleuren kunnen afleiden tijdens het werken. Bij grafisch vormgeving en bij beeldbewerking bv wil je je zoveel mogelijk kunnen focussen op kleurpaletten. Een grijs / donker achtegrond helpt om je goed te kunnen focussen. Photoshop bv heeft niet voor niets grijze achtergronden standaard ingesteld.

Je moet je voorstellen dat je een foto moet bewerken met veel groen erin en dat je dan tegen een knal gele mac aan zit te kijken dat lijkt me echt verschrikkelijk. Het is niet onmogelijk maar daar zou ik als pro echt niet voor kiezen.

Daarom er komt een pro lijn aan en die zullen hoogstwaarschijnlijk grijs / matte zwart worden met hopelijk een normale bezel (grijs of zwart). Dit omdat professionals niet afgeleid willen worden door bubblegum kleurtjes :).
Maar deze is er toch ook gewoon in zilver? Is dat niet gewoon dezelfde kleur als de 'oude' imacs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 28-04 11:36
Mezkeijou schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
[...]

Weet je zeker? Je gaat op schermgrootte achteruit. Is een mac mini met stijlvolle 27inch combo niet goedkoper?
Die stijlvolle 27inch is nog niet zo makkelijk te vinden anders...
Ik heb nu een 27 inch 4K scherm van LG aan een arm op mijn macbook pro aangesloten, als ik deze op mijn bureau gebruik. Best een heel mooi scherm en ziet er netjes uit met maar 1 usb-c kabel naar de macbook...maar toch.. het is niet hetzelfde als de 4,5k schermen van de iMacs.
Persoonlijk vind ik bij iMacs juist het scherm altijd heel erg mooi. Als losse monitor is zelfs gewoon een glossy 4K scherm (of nog mooier met een glasplaat zoals een iMac heeft) is echt nergens te vinden in een normaal formaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
Cocytus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:33:
Jammer. Het is leuk dat de kleuren terug zijn, maar verder is design zo koud en fantasieloos. Het belangrijkste selling point lijkt te zijn dat deze iMac 11,5mm dun is. Maar waarom? Het is een desktopcomputer. Maakt het echt uit of die 11,5mm of 22,5mm dik is? De footprint blijft hetzelfde. Dan had er misschien wel gewoon een ethernet-aansluiting op gekund, en een voeding in, en/of geen chin. En tenzij Apple om de natuurwetten heen kan werken, krijg je uit deze behuizing ook nooit goed geluid, zes 'spatial audio' speakers ten spijt.
Als het niet apart zou zijn. Konden ze ook niet een premium prijs voor vragen. Als die wat dikker zou zijn zal deze makkelijk tussen al die andere dertien in een dozijn vorm passen. Zo rechtstreeks van een OEM fabrikant. Ontwerp van de M1 systemen is om een zo klein mogelijke footprint te realiseren. Die dan in de kleine behuizing van een ipad, macbook en imac past. Sla je meerdere vliegen in een klap.
Wat geluid betreft, laten we eerst afwachten wat de eerste reviewers zeggen. Het is nu een ipad achtige ding. En ik vind het geluid van de huidige ipad pro niet slecht. Tenzij jij een NDA hebt nu...

[ Voor 3% gewijzigd door Mezkeijou op 22-04-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-04 23:15
*snip* inkoopacties zijn niet toegstaan. Daarnaast: "Als het niet mag, haal het dan achteraf maar weg"

[ Voor 89% gewijzigd door Daedalus op 23-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
Wat verschilt dit met een cashback actie die je bij Amac, Expert, BCC informatique enzovoort?

[ Voor 46% gewijzigd door Daedalus op 23-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1003580

Krijg je nog meer korting ook. Als je een kind hebt wat naar school gaat, heb je nog leukere deals op Apple-spullen via schoolspot.nl.

[ Voor 37% gewijzigd door Daedalus op 23-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brumbrumbrum
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-03 18:04
Dit is de eerste iMac die ik mooi vind. Ik heb nooit begrepen waarom de felle kleuren van vroeger allemaal weer zwart en grijs geworden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 01:00
Dit ontwerp van 12mm diep kan niet zonder kin. De usb-poorten zouden er niet meer in passen. De speakers ook niet. De kin zit ook niet in de weg. Wat is nu het hele probleem? :>

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Gluten Parody schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:11:
Dit ontwerp van 12mm diep kan niet zonder kin. De usb-poorten zouden er niet meer in passen. De speakers ook niet. De kin zit ook niet in de weg. Wat is nu het hele probleem? :>
Ik vind de kin ook niet heel erg. Veel mensen hebben zich alleen verlekkerd met het ontwerp van de Pro XDR en gingen ervan uit dat Apple wel even met een goedkopere versie zou komen.

De kin vind ik niet het ergst. Maar ik mis een donkergrijze/zwarte iMac. En dan het liefst ook met zwarte bezels. Die lichtgrijze bezels moet ik nog even aan wennen. Maar wie weet, misschien dat ze dat bewaren voor de grote iMac. Kan me niet voorstellen dat Apple alleen met een 24 inch komt en succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Dennisweb schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:53:
[...]

Kan me niet voorstellen dat Apple alleen met een 24 inch komt en succes ermee.
Er zijn al twee versies in de code van macOS opgedoken. Ik denk/hoop op WWDC al een grotere versie te zien (en de 16" MBP). En het september-event weer iPhone/Watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik denk dat we deze iMac veel gaan zien. In tv-series, bij balies, de kapper... Dat heb je nu ook al met de Intel Macs, nu met deze kleuren erbij gaat dit nog meer als “mooie computer” neergezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Dennisweb schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:53:
[...]

een donkergrijze/zwarte iMac. En dan het liefst ook met zwarte bezels
QFT (quoted for Tim)

[ Voor 15% gewijzigd door Gluten Parody op 24-04-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-04 20:30
Wacht wel op een 32inch versie van de imac, hopelijk komt daar een andere processor erin.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:30

Quakie

quakelen

want? deze is zo traag?

Enige wat ik me kan bedenken is dat je meer Thunderbolt Ports en meer dan 16GB zou willen als " pro " .

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Dit vat het mooi samen. De verkoop van normale desktops loopt al jaren terug. telefoon en tablets nemen het over. Dit is een hele mooie oplossing voor vele famillies. Net als de eerste imac. Apple gaat heus niet de pro's vergeten. Het komt wat later. Alleen in wat voor sausje weten we nog niet. Er zijn genoeg mensen die prima hun werk kunnen doen op deze imac. Video editing gaat nu al sneller op m1 base models dan de krachtige pro intel uitvoeringen (Zonder de AMD gpu's). Er zijn pro's die vandaag vandaag geld maken. Die bestellen deze imac en hangen die aan hun bestaande scherm. Die wachten niet op de imac (pro) 2021. (In Nederland is dit wat ingewikkelder met onze afschrijving wetten)

Ik ben op zoek naar een 4K scherm dat 22/24 inch is. Het is allemaal 27inch of groter. Kan het niet vinden voor een betaalbare prijs. Mijn vrouw vond het raar dat ik de kleinste 1080P scherm kocht in de winkel (22inch). Het is dat ik niet groter hoef. Het is de resolutie die telt voor mij.

De witte rand is jammer. Gelukkig zit ik niet zo hoog op het autisch spectrum dat het een probleem vormt. Ik vind het een mooie machine afgezien van de poorten. We blijven wel in de dongle hell met deze machines.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
RFdeGroot schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:14:
[...]
Maar deze is er toch ook gewoon in zilver? Is dat niet gewoon dezelfde kleur als de 'oude' imacs?
Yes klopt met witte bezels, daar zou ik als pro dus
ook niet voor kiezen. Maar wellicht een ander weer wel. Daarnaast is een groter scherm voor mij een must dus ik wacht sowieso op de 27 / 32 inch in combinatie met hopelijk een nog betere chip en meer ram.

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 25-04-2021 00:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 09:25
Instant buy. Ik ben een overtuigd Windows gebruiker sinds Windows 95, maar ik vind deze zo mooi dat ik nu de overstap ga maken op de desktop naar Apple. Nooit gedacht dat dat zou gaan gebeuren. Maar deze all in one is zo mooi dat ik meteen overstag ben. Over functionaliteit heb ik het niet, het zal niet veel anders zijn dan in de mobiele wereld, en dat is dat alles op elkaar lijkt tegenwoordig mbt het OS.

Geen Apple logo op de voorkant is ook een pre. Ik heb dat logo altijd zo aanwezig gevonden. Dit apparaat komt in de huiskamer en daar wil ik geen opzichtige merken zien.

[ Voor 17% gewijzigd door P. vd Loo op 25-04-2021 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 12:52
Heel mooi, een remix van de afgelopen de afgelopen 20 jaar aan iMacs. Gaat de 2013 hier thuis vervangen, we weten alleen nog niet welke kleur; geel of groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:26

TwOkkie

Tweakin' Okkie

We.are.cake schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:47:
we weten alleen nog niet welke kleur; geel of groen.
Groen. Als je geel neemt, vind je die Post-It notes op de chin nooit meer terug.

Want dat is toch de functie van die chin? Waar laat je anders je notities?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Staples verkoopt groene post-its.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemo
  • Laatst online: 20-03 22:01
Zou de P3 kleurweergave ook betekenen dat het scherm HDR of Dolby Vision ondersteund? Ik zie nergens HDR ondersteuning genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-04 08:58
siemo schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:17:
Zou de P3 kleurweergave ook betekenen dat het scherm HDR of Dolby Vision ondersteund? Ik zie nergens HDR ondersteuning genoemd.
Als je even bij Dolby zelf kijkt, kan je doorklikken naar de apparaten. Aangezien vorige iMacs (2019) Dolby Vision ondersteunen en de Pro's en Airs eveneens, lijkt me dit zeker wel de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
siemo schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:17:
Geen HDR. Het scherm kan tot 500 nits, en er wordt geen piekhelderheid genoemd op de specs pagina. Ter vergelijking: bij de nieuwe iPad Pro 12,9" staat:
Max. full-screen helderheid van 1000 nits; piekhelderheid van 1600 nits (HDR)
En zoiets staat niet bij de nieuwe iMac...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We.are.cake
TwOkkie schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:48:
[...]

Groen. Als je geel neemt, vind je die Post-It notes op de chin nooit meer terug.

De muren zijn een two tone jadegroen van onder, en een lichte citroencake van boven. Groen zou dus erg leuk zijn voor het contrast, geel zou minder opvallend zijn. Ik vind het eigenlijk wel heel fijn en grappig, dat mijn belangrijkste keuze voor een nieuwe computer nu de kleur is, en niet wat voor specs er in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
TwOkkie schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:48:
[...]

Nee. Die chin heeft een heel andere, technische functie. Daar zitten namelijk de chip en de koelers. De iMac moest erg dun worden, dus werden de onderdelen naar de kin verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 14:21
Als ik de Mac Mini M1 niet had icm C49RG had ik de iMac genomen, al had ik wellicht willen wachten tot grotere variant! Kleurgebruik is smaak maar ik vind het wel een pluspunt!

offtopic:
Als er hier nog kopers van de iMac zijn die geen interesse hebben in het bijbehorende keyboard met touch-id neem ik die graag van je over, wel voorkeur voor een met numeriek gedeelte erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
Dennisweb schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:30:
[...]

Nee. Die chin heeft een heel andere, technische functie. Daar zitten namelijk de chip en de koelers. De iMac moest erg dun worden, dus werden de onderdelen naar de kin verplaatst.
Je zou kunnen stellen dat al sinds 2009 de kin overbodig is, maak de iMac maar een stukje dikker dan. Maar ik denk dat we hier te maken hebben met een design overweging, omdat dit gewoon de essentie is van een iMac sinds, zeg maar de eerste iMac. Dat de techniek er goed in past, is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Zonder die kin zou het ding net zo hoog zijn ivm ergonomie. Met deze schermdiameter gaat het er al snel gek uitzien. Iemand al een fotoshopje gemaakt/gezien van deze iMac zonder kin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We.are.cake
Gluten Parody schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:19:
Zonder die kin zou het ding net zo hoog zijn ivm ergonomie. Met deze schermdiameter gaat het er al snel gek uitzien. Iemand al een fotoshopje gemaakt/gezien van deze iMac zonder kin?
Dat ziet er inderdaad niet uit. De kin blokkeert ook een goed stuk van je bureau, en wat daar achter staat. Dat geeft wat rust voor de ogen, en focust je blik op het vlak voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXpSIUiM6tBSfTPuMFoo3Kx9exE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urt1uDgDLuR4oGYJtuwg5T3z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door We.are.cake op 26-04-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/rienkjanschurer.nl/wp-content/uploads/2021/04/imac-2021-design-scaled.jpg?ssl=1

Deze stond op Reddit. Geeft ook een idee.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Ik denk ook dat altijd een witte achtergrond de boel verward, niemand heeft een puur witte achter grond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP9VBBgSZ8M4pC0oNGvojarshgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/203NSZJCdR70qMsqUnTuaLkN.png?f=fotoalbum_large

Of deze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KCpRnOAl0GSzJhMZ53vyuzjvKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NfWJclC3XaL9g9KvVyNWHS6.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door absrnd op 26-04-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mja, voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt zo te hoog. Dan moet de voet weer breder etc etc

Voor de repareerbaarheid is soc-op-scherm ook niet echt fijn, die wil je liefst direct op het chassis monteren.

[ Voor 42% gewijzigd door Gluten Parody op 26-04-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepdog
  • Laatst online: 10:57
Ziet er gewoon uit als een Pro Display XDR met een kleurtje zo toch?

Ik hoop zo dat Apple nog een goedkopere versie van dat scherm gaat uitbrengen dit jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
We.are.cake schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:19:
[...]

De muren zijn een two tone jadegroen van onder, en een lichte citroencake van boven. Groen zou dus erg leuk zijn voor het contrast, geel zou minder opvallend zijn. Ik vind het eigenlijk wel heel fijn en grappig, dat mijn belangrijkste keuze voor een nieuwe computer nu de kleur is, en niet wat voor specs er in zitten :)
De iets duurdere versie dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dbrand gaat ook deze Mac skinnen gelukkig!

https://9to5mac.com/2021/...ls-or-a-fully-black-imac/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We.are.cake
Yep, aftikken met de 16GB optie, en heel misschien opslag uitbreiden, maar ja, als je er 8 jaar mee kan, prima.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
Berichten over beschikbaarheid, bestellingen, en levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9