Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 00:05
Vraag :
Ik heb geen enkele ervaring met imacs, maar wil deze morgen bestellen. Gezien de discussie die ik vaker heb gezien vraag ik me af of ik nu 8 of 16 GB geheugen moet bestellen.
Ik wil deze Mac zo'n 10 jaar gebruiken schat ik nu in. En zal vooral office gebruiken en browsen. Kom ik dan over zeg 5 of 7 jaar snelheid tekort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
P. vd Loo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:48:
Vraag :
Ik heb geen enkele ervaring met imacs, maar wil deze morgen bestellen. Gezien de discussie die ik vaker heb gezien vraag ik me af of ik nu 8 of 16 GB geheugen moet bestellen.
Ik wil deze Mac zo'n 10 jaar gebruiken schat ik nu in. En zal vooral office gebruiken en browsen. Kom ik dan over zeg 5 of 7 jaar snelheid tekort?
Persoonlijk zou ik de 16GB variant pakken. Bij mijn MBP (2020) merkte ik dat 16GB zelfs met vlagen wat aan de kleine kant is bij (gelijktijdig); browsen + Teams call + Word + Powerpoint. In ieder geval zou 8GB toen voor mij niet toereikend genoeg zijn voor die use-case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
robcoenen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:25:
[...]

Persoonlijk zou ik de 16GB variant pakken. Bij mijn MBP (2020) merkte ik dat 16GB zelfs met vlagen wat aan de kleine kant is bij (gelijktijdig); browsen + Teams call + Word + Powerpoint. In ieder geval zou 8GB toen voor mij niet toereikend genoeg zijn voor die use-case.
dank je. Alhoewel ik denk dat het probleem wel eens Teams zou kunnen zijn. Ik merk op mijn nieuwe Surface ook dat de processor hard gaat werken op het moment dat ik Teams aanzet. Heb het idee dat deze app verre van geoptimaliseerd is op diverse OS-en. Maar goed, het is op het randje begrijp ik met de 8 gb. Als het prijsverschil niet bizar groot is dan toch maar 16 denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
Vraag :
De M1 chip is eigenlijk niet echt vergelijkbaar met andere processoren, en zal deze sowieso retesnel aanvoelen,
maar regel is met een iMac is bestel de grootste (processor en werk geheugen) die je kan betalen.

In 10 jaar zal er veel veranderen rondom programma's e.d., en dan zal je blij zijn dat je de 16Gb hebt gekozen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 09:00
Vraag :
Idem hier. Bij een Intel cpu zou je altijd maximum RAM moeten nemen, no doubt. Deze M1-chips kunnen op dit moment met 8gb RAM bijna even veel als met 16gb, enkele leuke vergelijkingen op YT. Als je het kan betalen, kies dan voor 16gb geheugen. Future proof kan geen kwaad - zeker aangezien geheugen niet kan uitgebreid worden.

Het indrukwekkende is dat de meeste programma's dan nog niet native op de M1 draaien, maar via Rosetta. Ben best wel benieuwd wat we in de toekomst niet allemaal gaan kunnen met deze chip in combinatie met 16gb geheugen :)

Welke opslag/kleur ga jij nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik wil ook de 16GB, maar ben wel benieuwd naar de extra prijs zowel voor het geheugen als de ssd
Wil graag de blauwe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22
paulkokkie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:52:
Ik wil ook de 16GB, maar ben wel benieuwd naar de extra prijs zowel voor het geheugen als de ssd
Wil graag de blauwe.
Je kan bij de oude iMac zien dat extra van 8 naar 16Gb € 230,- kost.
Dit zal niet veel afwijken wat het voor de nieuwe iMac gaat worden.

https://www.apple.com/nl/...o-boost-tot-3,6-ghz-256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P. vd Loo
Matey schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:43:
[...]

Idem hier. Bij een Intel cpu zou je altijd maximum RAM moeten nemen, no doubt. Deze M1-chips kunnen op dit moment met 8gb RAM bijna even veel als met 16gb, enkele leuke vergelijkingen op YT. Als je het kan betalen, kies dan voor 16gb geheugen. Future proof kan geen kwaad - zeker aangezien geheugen niet kan uitgebreid worden.

Het indrukwekkende is dat de meeste programma's dan nog niet native op de M1 draaien, maar via Rosetta. Ben best wel benieuwd wat we in de toekomst niet allemaal gaan kunnen met deze chip in combinatie met 16gb geheugen :)

Welke opslag/kleur ga jij nemen? :)
Ik vind de kleur dus erg lastig, want ik vind veel kleuren mooi. Ik neig naar geel of oranje. Maar groen kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-01 00:40
Zal de review embargo vandaag nog worden opgeheven? Ben wel heel erg benieuwd welke imac ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
absrnd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:32:
[...]

Tsja, dat moet dan maar.Morgen weten we het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
absrnd schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:32:
[...]

Inderdaad, bij de Mac Mini M1 is dit ook € 230, wanneer je die configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
Zal het dringen worden morgen, en bij wat later bestellen achter het net vissen, of valt dat mee in het algemeen bij iMacs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 23:31

Quakie

quakelen

achter het net vissen? dat niet, je bestelling komt mogelijk 1 tot 2 weken later.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
paulkokkie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:52:
Wil graag de blauwe.
Voor een prijs indicatie kun je het beste kijken naar de andere M1 moddelen, de Macbook Pro en Mac Mini. Ik ga dus uit van 230 EUR voor een upgrade naar 16GB, en ook 230 EUR voor de upgrade naar 1TB

Ik ga morgen ook bestellen, benieuwd hoe lang het duurt eer 'ie hier thuis staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulkokkie
addictive schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:41:
[...]
Voor een prijs indicatie kun je het beste kijken naar de andere M1 moddelen, de Macbook Pro en Mac Mini. Ik ga dus uit van 230 EUR voor een upgrade naar 16GB, en ook 230 EUR voor de upgrade naar 1TB

Ik ga morgen ook bestellen, benieuwd hoe lang het duurt eer 'ie hier thuis staat
21 mei lees ik net op Twitter bij iCulture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
paulkokkie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:17:
[...]

21 mei lees ik net op Twitter bij iCulture
Ah nice, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
robcoenen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:25:
[...]

Dat gaat hier prima in effectief 6GB (10GB toegewezen aan VM’s). MacOS gebruikt wat beschikbaar is, dat betekent niet dat zoveel geheugen ook vereist is. :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
offtopic:
over die kleuren: het eerste model Daimler Smart werd in verschillende vrolijke kleuren geleverd. Een oliesjeik die niet kon kiezen besloot om er van elke kleur ééntje te kopen… :P

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
addictive schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:41:
[...]

offtopic:
Hey oude bekende!

Welke kleur wordt het?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
Prijzen van de upgrades, idd zoals hierboven al gemeld.

https://www.iculture.nl/nieuws/imac-2021-upgrade-extras/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
De base model iMac M1 in het blauw besteld, Magic Keyboard (Engels-VS) met TouchID en Magic Trackpad.
Levering: 26 Mei-31 Mei.

[ Voor 27% gewijzigd door _Bailey_ op 30-04-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Misschien gekke vraag maar je kunt toetsenbord niet aanpassen. Is het standaard met een liggende enter?

Ik dacht mij te herinneren dat vroeger de iMacs ook aan te passen was qua key layout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 16:27
Engelse variant volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
je kunt toch gewoon opties aanvinken:

Toetsenborden in blauw
Magic Keyboard met Touch ID en Magic Keyboard met Touch ID en numeriek toetsenblok verkrijgbaar.
Welk toetsenbord is voor jou ideaal?(Toetsenborden in blauw)
Magic Keyboard - Engels (VS)
Kies een ander toetsenbord

Engels VS variant is met liggende enter ( esthetisch de mooiste variant )

[ Voor 11% gewijzigd door HyperTrophy op 30-04-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Hier de iMac blauw, Magic Keyboard (Frans) met numerieke pad (ben Belg, dus azerty gewoon), 512 opslag en 16gb geheugen. Geen goedkoop toestel, maar is de bedoeling van er zo lang mogelijk mee te doen. Even door de zure appel gebeten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

HyperTrophy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:18:
je kunt toch gewoon opties aanvinken:

Toetsenborden in blauw
Magic Keyboard met Touch ID en Magic Keyboard met Touch ID en numeriek toetsenblok verkrijgbaar.
Welk toetsenbord is voor jou ideaal?(Toetsenborden in blauw)
Magic Keyboard - Engels (VS)
Kies een ander toetsenbord

Engels VS variant is met liggende enter ( esthetisch de mooiste variant )
over heen gekeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
Zo!! Dat valt even tegen, bezorgtijd 10 juni.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
paulkokkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:44:
Zo!! Dat valt even tegen, bezorgtijd 10 juni.....
Is al even opgeschoven dan. Populaire kleur/configuratie genomen?

De mijne (zie hierboven) is 26 - 31 mei.

Ik zou wel denken dat blauw en zilver meer besteld zullen worden dan pakweg geel/rood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• addictive
Eiríkr schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:46:
[...]

offtopic:
Hey oude bekende!

Welke kleur wordt het?
Zilver :) Vind de kleurtjes leuk, maar weet niet of ik dat voor lange tijd leuk ga vinden, dus ben voor de veilige keuze gegaan

Heb het model met 16GB geheugen en 1TB SSD genomen. Nu nog een 2TB SSD erbij nemen, waarschijnlijk de WD_Black P50

Edit, levertijd staat voor mij (in Duitsland) op 26 mei - 2 Juni

[ Voor 6% gewijzigd door addictive op 30-04-2021 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulkokkie
Matey schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:47:
[...]

Is al even opgeschoven dan. Populaire kleur/configuratie genomen?

De mijne (zie hierboven) is 26 - 31 mei.

Ik zou wel denken dat blauw en zilver meer besteld zullen worden geel/rood.
Ja, ook blauw met 16 GB geheugen en 512 opslag, is genoeg icm Synology Nas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb de paarse besteld, 16GB ram, 512GB met magic mouse en magic keyboard met US layout. Bezorgdatum: 28 Mei - 2 Jun. Eindelijk de late 2012 iMac met pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive
Nu ik iedereen hier zie met een US toetsenbord, begint het mij te dagen dat ik vergeten ben die aanpassing te maken in mn order :D

Nu in een chat met Apple, maar ze kunnen geen orders in, en ik moet het over een paar uur nog maar eens proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulkokkie
addictive schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:05:
Nu ik iedereen hier zie met een US toetsenbord, begint het mij te dagen dat ik vergeten ben die aanpassing te maken in mn order :D
Wat is het verschil dan tussen die borden? NL of US?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
paulkokkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:13:
Je kunt het op apple.com hier zien; NL heeft een hoge enter en een korte linker shift. Edit: in de dropdown kun je kiezen; "Engels VS" is degene die ik als "normaal" beschouw :)

[ Voor 11% gewijzigd door oVRoM op 30-04-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive
paulkokkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:13:
[...]

Ah sorry, ik woon in Duitsland, dus hier krijg ik standaard een QWERTZ toetsenbord erbij.

In principe geen probleem, gebruik toch voornamelijk een mechanisch keyboard, maar wil wel graag een Engels toetsenbord hebben als ik het nog makkelijk kan laten veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
oVRoM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:16:
[...]

Je kunt het op apple.com hier zien; NL heeft een hoge enter en een korte linker shift. Edit: in de dropdown kun je kiezen; "Engels VS" is degene die ik als "normaal" beschouw :)
Ziet er idd anders uit, neem die wel Engels VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
addictive schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:05:

Nu in een chat met Apple, maar ze kunnen geen orders in, en ik moet het over een paar uur nog maar eens proberen...
Zelf de bestelling maar geannuleerd en opnieuw geplaatst, is helaas de leverdatum vberschoven naar 2 Juni - 10 Juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 07:11
Is er ook een ervaringen & discussie topic voor (de nieuwe) Apple TV? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbus115
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 17:58
Ik zie dat je, alleen als je rechtstreeks bij Apple bestelt de keuze hebt om het werkgeheugen uit te breiden naar 16gB. Bij Amac,toch een premium reseller, lukte mij dat niet. Maar goed.. de nieuwe iMac is besteld in de kleur zilver met 16 gb werkgeheugen ipv 8. En 512 gB SSD. Levering tussen 21-31 mei.

[ Voor 27% gewijzigd door karbus115 op 30-04-2021 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• addictive
DBreda schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:52:
Is er ook een ervaringen & discussie topic voor (de nieuwe) Apple TV? Ik kan het niet vinden.
[Apple TV] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
oVRoM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://cdn.centralpoint.nl/objects/high_pic/f/ffd/1349960581_toetsenborden-apple-magic-keyboard-met-numeriek-toetsenblok-internationaal-engels-mq052z-a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neandertaler
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-10-2024
Zilver / 16GB / 1TB / Trackpad / Keyboard+Numeriek NL.
Besteld op Apple Student.

https://www.apple.com/nl-edu/shop

Scheelt weer bijna 150 euro op normale prijs. Levering 11-18 Juni.

Twijfelde tussen paars, blauw of zilver en ben voor veilig gegaan.

Daarbij deze stand met usb hub gekocht:
https://www.amazon.nl/gp/...ya_aw_od_pi?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 19% gewijzigd door Neandertaler op 01-05-2021 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Poll: welke kleur iMac heb jij gekozen?
Blauw
Groen
Roze
Zilver
Geel
Oranje
Paars
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403578&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbus115
Aangezien deze iMac niet meer beschikt over USB-A aansluitingen wil ik er een geschikte adapter bij bestellen voor onder andere USB-A kabels. De keuze is reuze... wie kan mij adviseren over een actuele adapter (toekomstproof) die kan worden aangesloten op 1 van de aansluitingen aan de achterzijde.
Voor welk type aansluiting kan ik dan het beste een adapter kopen?
Voor 1 van de 2 Thunderbolt/USB-4 aansluitingen of voor 1 van de 2 USB 3.2 type C aansluitingen.

[ Voor 3% gewijzigd door karbus115 op 02-05-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@karbus115 Ik zou hier even gaan lezen...

Ik zou zelf wel voor een duurdere gaan waarvan te zien is in tests dat een externe SSD ook daadwerkelijk zijn maximale snelheid haal. Genoeg voorbeelden waarvan het dus niet werkt.. dit geldt ook voor externe SSDs direct verbonden. Ik ga er nu dus vanuit dat logical board van iMac hetzelfde is als de Air of MBP M1s.

Niet dat ik een iMac neem (omdat ie domweg te weinig gebruikt zou worden) maar ik zou zelf gaan voor instapper en mijn geld steken in een goede Dock. Je hebt dan geen gigabyte power nodig, 8GB memory is voor meeste ook genoeg.. Indien opslag niet voldoende is kan je ook externe SSD verbinden. Vandaar mijn opmerking om duurdere te nemen met alle poorten op maximale snelheid.

[ Voor 30% gewijzigd door Quakie op 02-05-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Is er eigenlijk al iets bekend over reviews en/of wanneer dat embargo eraf gaat?
Normaal gesproken hebben de bekende websites/YouTubers al snel een review exemplaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrs.ED
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 05:51
Vandaag de blauwe besteld met 16 GB geheugen en 512 opslag. Nu aftellen tot 11 -18 juni...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 15:47
karbus115 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:43:
Aangezien deze iMac niet meer beschikt over USB-A aansluitingen wil ik er een geschikte adapter bij bestellen voor onder andere USB-A kabels. De keuze is reuze... wie kan mij adviseren over een actuele adapter (toekomstproof) die kan worden aangesloten op 1 van de aansluitingen aan de achterzijde.
Voor welk type aansluiting kan ik dan het beste een adapter kopen?
Voor 1 van de 2 Thunderbolt/USB-4 aansluitingen of voor 1 van de 2 USB 3.2 type C aansluitingen.
Ik weet niet hoe veel USB-A aansluitingen je nodig hebt maar als het er weinig zijn kun je ook de kabels zelf vervangen. Dat staat in mijn ogen wat netter en je kunt bijna alle aansluitingen naar USB-C wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karbus115
Dat is inderdaad een goede suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Tom schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:04:
Is er eigenlijk al iets bekend over reviews en/of wanneer dat embargo eraf gaat?
Normaal gesproken hebben de bekende websites/YouTubers al snel een review exemplaar.
Als ik me niet vergis is dat zo ongeveer een week voor ze officieel te krijgen zijn. Dat zal vermoedelijk de week van 17 mei zijn - aangezien 25 mei de vroegst indicatieve leverdatum was. Met een beetje geluk misschien volgende week. Kijk er ook naar uit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Ben ook erg benieuwd naar de eerste videos! En ook vand e nieuwe iPad Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53
Basismodel met touchid keyboard en ethernetstekker besteld.
Ben benieuwd, nu nog een 2015 imac staan, wel rapper gemaakt met ssd, maar vond die nieuwe d'r wel mooi uit zien. Zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

matthijst schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:03:
Basismodel met touchid keyboard en ethernetstekker besteld.
Ben benieuwd, nu nog een 2015 imac staan, wel rapper gemaakt met ssd, maar vond die nieuwe d'r wel mooi uit zien. Zilver.
Zilver blijft het populairst en veiligst zo te zien, sowieso goed i.v.m. eventuele verkoop in de toekomst.

Ik had ook een 2015 iMac maar op een gegeven moment was de CPU toch echt de bottleneck bij intensieve taken zoals Plex ;)

Ik sla hem juist over vanwege het design, maar ben uiteraard wel benieuwd naar jullie ervaringen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Plex wordt hem inderdaad niet :D
Boven nog een 2010 staan waar m'n vrouw op 'internet' en die werd te traag. Dus mooie doorschuifactie zo.

Twijfelde tussen blauw en zilver, maar toch maar voor saai zilver gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
benchmarks iMac M1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5uo_wqbcHIsGqKdhhElJmR3GxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pHzEPTjBl2J1av8TesKJYYT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matey
Toch wel nice 8)

Persoonlijk typ ik dit bericht van op m'n i7 8700k (Windows) machine. Feit dat die M1 zowel single als multi core een stuk sneller is, maakt mij enkel maar benieuwd en tevreden!

De eerste bestellingen van iMacs zijn al shipped volgens MacRumors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Ze zijn bezig met Europese bestellingen te verwerken!

Kreeg zonet een mail en SMS, in het Frans, het lot van een Belg .. over de betaling van mijn bestelling.

Ik had blijkbaar nog een oude CC staan bij Apple Store. Ingelogd op de officiële site en daar idd mijn gegevens aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
Er zit sinds gister inderdaad een reservering op mijn creditcard, dus iig iets. Maar status is verder onveranderd; mijn expected date is 2 juni dus zal ook nog wel een tijdje duren voor er überhaupt iets gaat veranderen vrees ik. Fingers crossed dat die datum nog wel iets naar voren komt 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
oVRoM schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:33:
Er zit sinds gister inderdaad een reservering op mijn creditcard, dus iig iets. Maar status is verder onveranderd; mijn expected date is 2 juni dus zal ook nog wel een tijdje duren voor er überhaupt iets gaat veranderen vrees ik. Fingers crossed dat die datum nog wel iets naar voren komt 🤞
Reservering van €0,00 / €0,01 of van het hele bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05 10:34
Is de nieuwe iMac al te bekijken in een fysieke applestore?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
_Bailey_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:25:
Reservering van €0,00 / €0,01 of van het hele bedrag?
Het hele bedrag deze keer inderdaad, die reservering van 0,00 had ik net na het bestellen.
siemo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:30:
Is de nieuwe iMac al te bekijken in een fysieke applestore?
Nee, ook nog niet. Waarschijnlijk zelfde tijd dat ze bij klanten binnen beginnen te komen, dus gok rond 21 mei. Op Apple.com staat alleen:
... It will begin arriving to customers and be available in select Apple Store locations and through Apple Authorized Resellers beginning in the second half of May.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
Wat kan wachten lang duren zeg, pff :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:54
paulkokkie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:17:
Wat kan wachten lang duren zeg, pff :-(
Zeker met een apparaat waarvan niet zeker wanneer ‘de tweede helft van mei’ is. En dan zitten we nog middenin een dodelijke pandemie en een globaal chiptekort.

Ik voorspel dat het alleen maar erger zal worden qua wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsCSGO
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 19:04
addictive schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:52:
Ik vind het design juist wel mooi. Sterker nog, ik zat erover te denken om een Windows desktop te nemen omdat ik nu 95% van de tijd thuis werk en dan ook nog wat World of Warcraft kan spelen (draait neit geweldig op mn Macbook Pro).

Maar deze iMac gaat hem worden, aangezien WoW toch prima loopt op de M1 chip.

30 april, kom maar op!
Ik wil deze ook aanschaffen en alleen wow op spelen. Denk je dat dit soepel gaat lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
NielsCSGO schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:30:
[...]

Ik wil deze ook aanschaffen en alleen wow op spelen. Denk je dat dit soepel gaat lukken?
Dat denk ik wel! Qua specs/performance is de nieuwe iMac identiek aan de 2020 Macbook Pro met M1 chip, dus ik raad aan op YouTube te kijken naar een aantal videos: YouTube: YouTube

Als ik naar de videos kijk, dan speelt het 100x beter als op mijn 15" Macbook Pro mid 2015

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
allereerste unboxing van de nieuwe M1 iMac (in het Kantonees)

YouTube: Unboxing New iMac 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:43:

Video is door de uploader verwijderd, zegt YT. Jammer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 15:37
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:43:

Helaas is de video verwijderd :)
Deze doet het wel: YouTube: First ever Unboxing and review of the 2021 iMac 24” in the yellow color

En zie deze dude die in het engels commentaar geeft:
YouTube: Early M1 iMac Unboxing!

[ Voor 33% gewijzigd door Riptide op 18-05-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
En:

[ Voor 50% gewijzigd door addictive op 18-05-2021 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Opvallend dat Marques Brownlee en The Verge beide hetzelfde burootje hebben in hun videos... Vraag me af of Apple dat heeft meegestuurd omdat het daar leuk op uit ziet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:54
Ik zal heel eerlijk zeggen: de iMac M1 ziet er op de video’s zo uit als ik verwacht had. Ik vind het ontwerp echt niet mooi. De witte rand maakt dat het ding er nogal plastic en goedkoop uitziet. Dat had niet gehoeven voor een machine van bijna 2000 euro. Een zwarte rand rondom het display met een witte bezel maakt het geheel er niet fraaier op.

Ik hoop dat Apple dit lekker doorzet naar de MacBook Air en dan van de MacBook Pro afblijft. Zelfs de zilveren variant vind ik niet mooi. En ik zie ook weinig mensen naar het ‘kantoor van de baas met zijn kanariegele iMac’ :? gaan. Al snap ik wel dat Apple dit neer wil zetten als een familiecomputer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
pre order zojuist geannuleerd.

Had laatste paar dagen al wat twijfels, die zijn nu alleen nog maar meer bevestigd door de reviews.
Ik ga me denk ik echt enorm storen/ergeren aan de witte bezels en enorme kin.

Mijn M1 Macbook Air blijft mijn main computing device. En als aanvulling een iPad Pro (2020 of wellicht 't 2021 model)

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 18-05-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 12:58
Hmm ja ik refreshte Youtube en het was meteen duidelijk dat de embargo's over waren... iMac videos overal...

Ik zie in de video's nog niets wat mij stoort of doen denken aan annuleren.

Weet niet of deze link goed werkt, maar dit momentje uit Jonathan Morrison's video is wel grappig (als Nederlander):

[ Voor 15% gewijzigd door GHDpro op 18-05-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-04 14:56
Hmm eigenlijk vind ik het oude design (achterkant en zijkant) mooier. De zijkant oogt bij het oude design veel dunner (de randen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik vind ze super strak.. en zou met geen enkele kleur moeite hebben.

Ik moest lachen om the verge video. Je ziet haar echt stoeien met de apple mouse. Precies de reden dat er bij mij al jaren lang een in de kast ligt verstoffen.. Wat een ondingen zijn het.. Ik had het logisch gevonden van Apple als ze het hadden om gedraaid: Standaard trackpad en mouse als optie.

We zien dadelijk een MacBook terug komen met deze kleuren.. Zie dat eerder gebeuren dan de Air..

Like it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Het heeft op mij nog niet de aantrekkingskracht die Apple bij andere releases wel heeft. Dat komt ook omdat het erg op huiskamer/familiegebruik gericht is. Die kleuren zijn geinig (voor iemand anders) maar die duotone met donkere/lichte tinten en witte bezels, ik vind het vanuit design oogpunt niet heel geslaagd. Misschien in het echt wel. Hopelijk is de grotere versie wat behoudener, want ik vind (space) grey en zwart prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05
de mooiste is zilver, maar die witte bezels.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvO_91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21
kx22 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:55:
de mooiste is zilver, maar die witte bezels.....
Ik denk dat er wel een bedrijf op springt en zwarte bezel stickers gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulkokkie
Denk dat ik er geen spijt van ga krijgen, zeker in vergelijking met de iMac mid 2010 die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
NvO_91 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Ik denk dat er wel een bedrijf op springt en zwarte bezel stickers gaat verkopen.
Dbrand heeft die al een tijdje geleden aangekondigd hoor:
https://dbrand.com/shop/apple-imac-24-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik had eigenlijk wel verwacht dat iemand ook daadwerkelijk die Apple Sticker op de kin geplakt zou hebben.
Misschien dat het design dan nog een beetje te verdragen is ;)
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:57:

Had laatste paar dagen al wat twijfels, die zijn nu alleen nog maar meer bevestigd door de reviews.

Mijn M1 Macbook Air blijft mijn main computing device. En als aanvulling een iPad Pro (2020 of wellicht 't 2021 model)
Zonde, had je hem net zo goed kunnen testen/retourneren of doorverkopen voor wat extra's ;)
paulkokkie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:22:
Denk dat ik er geen spijt van ga krijgen, zeker in vergelijking met de iMac mid 2010 die ik nu heb.
Qua performance natuurlijk niet, gaat meer om het design en wat je er aan wilt uitgeven.

Zoveel opties voor een M1 of nieuwer zometeen, Macbook Air, Macbook Pro, Mac Mini (Pro) iMac (Pro?), enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 18-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matey
Ik kan toch ook niet wachten tot de blauwe M1 iMac in de living staat. Bureautafel staat te wachten op 'm :-) Was eigenlijk altijd met een schuin oog aan het kijken naar de Mac Mini M1 om in mijn bureaukamer er bij te plaatsen. Maar heb me tijdens de keynote plots gerealiseerd dat ik wel een iMac in de woonkamer zou willen. Snel rekensom gemaakt en mijn conclusie was: Een webcam, toetsenbord, muis en monitor van die kwaliteit, dat zorgt voor veel kabels en een meerprijs. M'n vriendin er kunnen voor winnen en dan maar besteld. Zo hebben we binnenkort een mooie computer niet ver van de sofa vandaan. (Eigenlijk grappig, want is zo dat de iMac ook voorgesteld werd)

Moet wel zeggen dat ik op de video's de meeste kleuren vind meevallen. Met uitzondering van zilver, maar da's persoonlijk natuurlijk. Die oranje ziet er imo wel erg goed uit, mooie kleurtoetsen en die braided cable is ook schitterend. Dat vind ik bij de blauwe dan weer minder, maar goed, zien we wel binnen aantal dagen.

Mijn levering staat op 31 mei ondertussen. Wel nog geen verandering in status ('wordt verwerkt'). Hoop en vermoed (uit vorige Apple ervaringen) dat ie wel een aantal dagen vroeger zal aankomen.

Iemand van jullie al een update over de leverstatus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Vind die zilveren juist mooi. Steekt die witte rand minst bij af lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHDpro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 12:58
Bright heeft hem ook al binnen:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:37
Ik snap het probleem met die witte bezels niet zo eigenlijk. Een witte bezel is namelijk VEEEEEL rustiger op het oog dan een zwarte bezels. Zeker als je de hele dag aan het werk bent. Wit blent namelijk veel beter in een achtergrond. Ik werk dagelijks met kleuren en wit maakt alles draaglijker. Een zwarte bezel was foeilelijk geweest met al die pastel kleuren die nu gereleased zijn.

En dan het chin verhaal. Dit is wel een iconisch Mac ontwerp. En ondertussen onderdeel geworden van de designtaal. Als ze deze hadden weggehaald was het een XDR display geworden en had de nieuwe iMac er erg generiek uitgezien.

Vergeet ook niet dat dit een 23.5" scherm is. Ik denk dat de grotere broer meer in verhouding zal zijn. Ze hadden voor mij de chin iets minder hoog mogen maken zodat het hele design iets rechthoekiger was geworden. Hij oogt nu een beetje vierkant.

Hetgeen waar ik me het meeste aan stoor is het 2-tone verhaal. Ik had liever gewoon 1 kleur gehad met witte bezels. Maar overal vind ik het een fris, lekker ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 06:10
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:57:

Sluit je op je air een scherm aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Sluit je op je air een scherm aan?
nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulkokkie
Matey schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:32:
..

Mijn levering staat op 31 mei ondertussen. Wel nog geen verandering in status ('wordt verwerkt'). Hoop en vermoed (uit vorige Apple ervaringen) dat ie wel een aantal dagen vroeger zal aankomen.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een bedrijf dat een product eerder gaat afleveren...

Ik zou er niet op tegen zijn hoor.... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door paulkokkie op 20-05-2021 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:45:
Ik snap het probleem met die witte bezels niet zo eigenlijk. Een witte bezel is namelijk VEEEEEL rustiger op het oog dan een zwarte bezels. Zeker als je de hele dag aan het werk bent. Wit blent namelijk veel beter in een achtergrond. Ik werk dagelijks met kleuren en wit maakt alles draaglijker. Een zwarte bezel was foeilelijk geweest met al die pastel kleuren die nu gereleased zijn.
Amen! Ik heb deze drie schermen voor me (macbook, apple cinema display hd and iMac), en zelfs in dit screenshot vind ik al duidelijk zichtbaar dat die monitor met grijze bezel fijner is om naar te kijken dan die zwarte randen om de macbook en de iMac.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7CofPFt3jC8UXZco_WFJ1s_THo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LqLDWf6TAt8t49GhwSutXd20.jpg?f=user_large
De iMac gaat vervangen worden zodra de nieuwe binnen is natuurlijk 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
paulkokkie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:32:
[...]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een bedrijf dat een product eerder gaat afleveren...

Ik zou er niet op tegen zijn hoor.... ;)
Mijne komt dinsdag, 5 dagen eerder dan gepland
Standaard zilver + TouchIdkeyboard (superhandig, geen ww meer intikken) + ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Is het scherm eigenlijk een must voor beginnende fotografen? Ik zit nu op een 34" Acer X34 maar zou toch graag in de toekomst kijken naar een 27" iMac als het scherm een grote upgrade is.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
Berichten over beschikbaarheid, bestellingen, en levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9