Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:47

Voorwoord

Allereerst wil ik mededelen dat deze Mac revisie een apart topic heeft gekregen op basis van het advies van de moderators en adminstrators van Apple Talk. Meer informatie over het splitsen van de topics is te vinden onder 'iOS feedback' (in het iOS feedback is ook de Mac sectie (voorheen) besproken).

Ten tweede. Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Voor specifieke vragen m.b.t. macOS kan men hier terecht. Ben je op zoek naar een andere Mac dan kun je terecht op de volgende plekken: MacBook Air, MacBook Pro 13", MacBook Pro 16", Mac Pro, Mac Mini en iMac (2020).

Dit topic wordt bijgewerkt wanneer er een opvolger komt voor de iMac 27-inch.

Overzicht

Apple heeft vandaag een geheel nieuwe iMac geïntroduceerd met een veel compacter en opmerkelijk dun ontwerp, dat mogelijk wordt gemaakt door de M1-chip. De nieuwe iMac biedt krachtige prestaties in een ontwerp dat slechts 11,5 millimeter dun is, met een opvallend zijprofiel dat praktisch onzichtbaar is. De iMac heeft een 24-inch 4,5K Retina-display met 11,3 miljoen pixels, 500 nits helderheid en meer dan een miljard kleuren, voor een briljante en levendige kijkervaring.

Uitvoeringen en prijzen

Niet alle specificaties worden hieronder benoemd. Alleen de onderscheidende functies t.o.v. andere Macs komen aan bod. Een volledig overzicht van de specificaties is hier te vinden.
Model 1 - 8-core CPU / 7-core GPU (€1.449,00)
  • 256 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • 24‑inch 4,5K Retina-display
  • Twee Thunderbolt/USB 4-poorten
  • Magic Keyboard
Model 2 - 8-core CPU / 8-core GPU (€1.669,00)
  • 256 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • Twee USB 3-poorten
  • Gigabit Ethernet
  • Magic Keyboard met Touch ID
Model 3 - 8-core CPU / 8-core GPU (€1.899,00)
  • 512 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • Twee USB 3-poorten
  • Gigabit Ethernet
  • Magic Keyboard met Touch ID

Vergelijking

De iMac is hier te vergelijken andere Mac-modellen.

Overige

Meer informatie over accessoires is hier te vinden.

[Voor 19% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nou, moet eerlijk zeggen dat ik het echt een flinke teleurstelling vind.

Wie zou er verantwoordelijk zijn voor het design? Of denken jullie dat ze Jonathan Ive hiervoor hebben ingehuurd?

Ik heb zo'n vermoeden dat (aluminium) Apple stickers ineens heel hip zullen gaan worden om op die lelijke kin te plakken.

Bezuinigen op poorten is iets wat ik echt afschuwelijk vind, heb je als nog van die irritante dongels of decks nodig en een SD kaartlezer zit er ook al niet meer in ;w

Geen backlit toetsenbord is ook wel achterhaald zo, echt zonde.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:25
Kunnen we het scherm als external monitor gebruiken? Dat is wat ik wil weten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:10
Ik vind het design juist wel mooi. Sterker nog, ik zat erover te denken om een Windows desktop te nemen omdat ik nu 95% van de tijd thuis werk en dan ook nog wat World of Warcraft kan spelen (draait neit geweldig op mn Macbook Pro).

Maar deze iMac gaat hem worden, aangezien WoW toch prima loopt op de M1 chip.

30 april, kom maar op!

MickBenjamins.com | Twitter

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 26-11 12:16
Of er nu een Apple-logo of niet op de kin zit, die had nu wel weg moeten zijn. De kin wordt alleen nog opzichtiger zonder logo. Daarnaast de witte bezel, de enige reden van die bezel is waarschijnlijk door de kleuren en om het “anders” te doen dan voorheen.

Ik vind het eruit zien als een namaak iMac, die uit het oosten komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:59:

Ik vind de prijs meevallen, had hem hoger verwacht, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Al met al vind ik het een mooie machine geworden.
Ligt er aan voor welke configuratie je gaat.

Base model heeft maar 2 poorten, mindere GPU, Geen Touch ID en mist Ethernet.
Ik wil minimaal 16GB aan RAM en 512GB aan SSD opslag, dus dan zit je al weer over de 2K.

Design is niet iets waar ik aan kan wennen, ik vind het mooi of niet en in dit geval is het echt hardop NEE! waardoor die er hier echt niet in komt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:10
Greatsword schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:05:
[...]

Ligt er aan voor welke configuratie je gaat.

Base model heeft maar 2 poorten, mindere GPU, Geen Touch ID en mist Ethernet.
Ik wil minimaal 16GB aan RAM en 512GB aan SSD opslag, dus dan zit je al weer over de 2K.

Design is niet iets waar ik aan kan wennen, ik vind het mooi of niet en in dit geval is het echt hardop NEE! waardoor die er hier echt niet in komt.
Ik ben het geheel met je eens. De iMac 24” lijkt vooral een instapmodel te zijn voor wie M1 in een desktop wil en blijkbaar helemaal gek is op pastelkleuren met witte bezels. Wil je meer dan dat, dan gaat de prijs omhoog. Apple boort met de 24” gewoon een andere doelgroep aan. Ik ben bijna 28 en nu al te boomer voor Apple geworden. :+

De 32 inch iMac zou dan net als de MacBook Pro 16” een krachtigere chip kunnen krijgen. Maar ja, een betere configuratie dus ik schat ook fors meer ping ping.

Ik heb hetzelfde qua design. Ik heb nu een half uur naar de foto’s lopen staren. Ik ben niet van ‘iets aan mezelf verantwoorden’. Als het mooi is, komt het er. Maar het betekent ook dat als ik iets heel erg lelijk vind, ik er niet mee kan groeien. Ik vind de nieuwe iMac er onwijs goedkoop uitzien. Denk ook niet dat Jony Ive er aan mee gewerkt heeft. Of hij moet te veel gezopen hebben. ;)

Al heb ik er een hard hoofd in dat de 32” er heel anders uit gaat zien. Apple is meestal consistent in design. De iMac Pro was donkerder, maar had ook geen compleet ander design. Ik zou er dan geen geld aan uitgeven, maar wil wel M1 (voor mij snel genoeg). Misschien dat een externe monitor en Mac Mini M1 iets voor me is? Dan koop ik gewoon een duurder scherm dat ik wel mooi vind.

Om met @Donstil te spreken. “Dan niet kopen!” :)

[Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 20-04-2021 23:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dennisweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:39:
[...]
Ik wacht sowieso totdat het grote model ook over is naar Apple Silicon. Dan weet ik het zeker. Een externe monitor van Apple is ook een idee als die uitkomt. Maar als dat ook een witte bezel met een lelijke kleur kin krijgt, zijn we nog niks opgeschoten.

Als Apple de bezels zwart had gemaakt, had het er al beter uitgezien. Maar doordat de bezels wit zijn en de kin een kleur heeft, ligt er nu heel wat nadruk op hoe log het ding eruit ziet.
Zou me niets verbazen als https://dbrand.com straks met stickers e.d. op de markt komt voor de "finishing touch" Is natuurlijk een gat in de markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:27

Geronimous

Moderator Spielerij
De bezels zijn niet wit maar lichtgrijs, en lopen als het ware semi-transparant over in de chin (1 glasplaat). Vandaar dat de kleur aan de voorzijde bij de chin fletser is, ( in de keynote vanaf 0:22:22)

Volgens mij ziet het er heel anders uit in persoon en heeft die chin ook wat 'diepte' omdat de glasplaat semitransparant is. Die impressie kreeg ik uit de beelden in de keynote vanaf 33:55

Neemt niet weg dat ik het ook mooi had gevonden als ze een klein Apple logo in het midden, links of rechts op die chin hadden gezet.

[Voor 14% gewijzigd door Geronimous op 21-04-2021 00:00]

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 05-08 16:31
Damn wat een prijzen zeg, ik was wel in de markt voor een iMac maar de versie met ethernet kost minimaal 1670€. Ik durf er thuis niet eens mee aan te komen, dat wordt zeker een 'wife said no'. Zelfs als ik hem zakelijk koop, kost die nog rond de 1400€ en is het nog steeds 'wife said no'.

De prijzen zijn helemaal belachelijk als je nagaat dat die ARM processor Apple echt weinig kost en er maar 8GB ram in zit. Ik had gerekend op 1000€ incl. btw voor het instapmodel met de M1.

We zien hier eigenlijk langzaam aan weer een verschuiving naar Android en Windows(computers, telefoons, smartwatches), alleen de instap iPads doen het bij ons nog heel goed en zullen we blijven kopen als de prijzen gelijk blijven. Jammer dat Apple zo beslist heeft.

• Fab1Man
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 12:57

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb eigenlijk moeite met alle kleuren, ik vind de combinatie gewoon niet geslaagd. Dat alles witte bezels heeft gekregen vind ik ook al niet zo'n goede stap. De felle kleuren op de achterkant, die vind ik dan nog wel gaaf. Dan heb je dus zo'n knalrode, super gaaf, met een roze voorkant. Ja kom op! En zo is het met alle pastelkleuren. Paars met een flets lila aan de voorkant, bosgroen en weer flets mintgroen aan de voorkant.
Ik mis overduidelijk het logo, dat lijkt bijna gewoon vergeten, waarom zou je van zoiets iconisch afstappen?

SD kaart lezer weg en de 3,5mm jack op de zijkant... Nja laten we dat dan maar afdoen met dat je een mooie DAC koopt zodat er niet zo'n kabel uit de zijkant bungelt...

Verder vind ik de refresh juist wel gaaf, qua specs, maar dit design mist te veel elementen.

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Blue-eagle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:19:
...
• Zo te zien geen VESA mount mogelijkheid. Jammer, want ik zit echt niet meer te wachten op een grote voet op mijn bureau, dat neemt teveel plek in.
Die is er wel :) Nadeel, net als met de vorige iteratie, is dat je een speciale versie van de iMac moet bestellen. Achteraf de voet vervangen voor een VESA adapter kan helaas niet (meer). Er zijn wel third-party opties voor de vorige iMac, zoals de VIVO VESA Mounting Adapter Kit for iMac, waarbij je een adapter op de voet schroeft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Riptide
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 25-11 19:25
wernervp schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:59:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom kleuren niet bij serieuze professionals passen. Alsof elke pro gebruiker alleen maar van zwart/wit houdt :).
Het gaat er niet persé om hoe de machine eruit ziet het gaat erom dat de kleuren kunnen afleiden tijdens het werken. Bij grafisch vormgeving en bij beeldbewerking bv wil je je zoveel mogelijk kunnen focussen op kleurpaletten. Een grijs / donker achtegrond helpt om je goed te kunnen focussen. Photoshop bv heeft niet voor niets grijze achtergronden standaard ingesteld.

Je moet je voorstellen dat je een foto moet bewerken met veel groen erin en dat je dan tegen een knal gele mac aan zit te kijken dat lijkt me echt verschrikkelijk. Het is niet onmogelijk maar daar zou ik als pro echt niet voor kiezen.

Daarom er komt een pro lijn aan en die zullen hoogstwaarschijnlijk grijs / matte zwart worden met hopelijk een normale bezel (grijs of zwart). Dit omdat professionals niet afgeleid willen worden door bubblegum kleurtjes :).

[Voor 9% gewijzigd door Riptide op 21-04-2021 23:33]

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:27

Geronimous

Moderator Spielerij
wat mockups hoe ze het logo hadden kunnen integreren...

Zoals de huidige iMac, het logo in dezelfde kleurstelling

Een knipoog naar de Macintosh (classic)

Of wat subtieler en in hetzelfde lichtgrijs als de bezel.

Aan de andere kant is het huidige design wel weer meer 'des Apple': eigenwijs, minimalistisch, en het went snel. bovendien gaat iedereen in een oogwenk zien dat het hier om een Apple gaat.

[Voor 9% gewijzigd door Geronimous op 21-04-2021 13:07]

• UnitedJunk
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 26-11 15:44
DennusB schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:36:
Iemand enig idee of dat nieuwe Apple Keyboard met TouchID ook werkt op een niet M1 iMac/MacBook ?
Toetsenbord werkt wel, maar de Touch ID functie is alleen voor M1 hardware.

https://www.macrumors.com...d-compatible-all-m1-macs/
Geronimous schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:02:.
Aan de andere kant is het huidige design wel weer meer 'des Apple': eigenwijs, minimalistisch, en het went snel. bovendien gaat iedereen in een oogwenk zien dat het hier om een Apple gaat.
Ik denk inderdaad dat Apple geen logo meer nodig heeft op de kleurrijke iMacs omdat iedereen toch wel weet dat het van Apple is. Grappig dat we bij andere merken het logo het liefst zo klein mogelijk zien, terwijl dit bij Apple andersom is. Soort flex?

[Voor 42% gewijzigd door UnitedJunk op 21-04-2021 13:19]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

• Cliffie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:36

Cliffie

Trompetslet

absrnd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:21:
[...]

de laatste generaties iMacs waren ook nooit verstelbaar.
Klopt, had ook niet anders verwacht, maar het is nog steeds totaal niet logisch :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:22
Daedalus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:11:
[...]
Die is er wel :) Nadeel, net als met de vorige iteratie, is dat je een speciale versie van de iMac moet bestellen. Achteraf de voet vervangen voor een VESA adapater kan helaas niet (meer). Er zijn wel third-party opties voor de vorige iMac, zoals de VIVO VESA Mounting Adapter Kit for iMac, waarbij je een adapter op de voet schroeft.
Ik vondt de bestaande opties voor een VESA mount op een iMac met standaard vreselijk lelijk, en heb ik toen maar mijn eigen versie gemaakt, en ik zal met de nieuwe iMac ook doen :)

• paulkokkie
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 26-11 15:40
Ik ben zeker in de markt voor de nieuwe iMac, de duurste.
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 30-09 10:59
paulkokkie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:29:
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.[Afbeelding]
Weet je zeker? Je gaat op schermgrootte achteruit. Is een mac mini met stijlvolle 27inch combo niet goedkoper?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

paulkokkie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:29:
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.[Afbeelding]
Wacht je dan niet liever op de 27” vervanger?

Als je toch elf jaar met een machine doet, zou ik het nog even afwachten tot het einde van het jaar.

• addictive
gold_dust schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:24:
De prijzen zijn helemaal belachelijk als je nagaat dat die ARM processor Apple echt weinig kost
Heb je hier een bron voor?

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:27
Mezkeijou schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
[...]

Weet je zeker? Je gaat op schermgrootte achteruit. Is een mac mini met stijlvolle 27inch combo niet goedkoper?
Die stijlvolle 27inch is nog niet zo makkelijk te vinden anders...
Ik heb nu een 27 inch 4K scherm van LG aan een arm op mijn macbook pro aangesloten, als ik deze op mijn bureau gebruik. Best een heel mooi scherm en ziet er netjes uit met maar 1 usb-c kabel naar de macbook...maar toch.. het is niet hetzelfde als de 4,5k schermen van de iMacs.
Persoonlijk vind ik bij iMacs juist het scherm altijd heel erg mooi. Als losse monitor is zelfs gewoon een glossy 4K scherm (of nog mooier met een glasplaat zoals een iMac heeft) is echt nergens te vinden in een normaal formaat. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 30-09 10:59
Wat verschilt dit met een cashback actie die je bij Amac, Expert, BCC informatique enzovoort?

[Voor 46% gewijzigd door Daedalus op 23-04-2021 11:27]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Brumbrumbrum
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 25-11 11:52
Dit is de eerste iMac die ik mooi vind. Ik heb nooit begrepen waarom de felle kleuren van vroeger allemaal weer zwart en grijs geworden zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Laatst online: 18:24
Dit ontwerp van 12mm diep kan niet zonder kin. De usb-poorten zouden er niet meer in passen. De speakers ook niet. De kin zit ook niet in de weg. Wat is nu het hele probleem? :>

55A84J

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisweb
Khil schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:11:
Dit ontwerp van 12mm diep kan niet zonder kin. De usb-poorten zouden er niet meer in passen. De speakers ook niet. De kin zit ook niet in de weg. Wat is nu het hele probleem? :>
Ik vind de kin ook niet heel erg. Veel mensen hebben zich alleen verlekkerd met het ontwerp van de Pro XDR en gingen ervan uit dat Apple wel even met een goedkopere versie zou komen.

De kin vind ik niet het ergst. Maar ik mis een donkergrijze/zwarte iMac. En dan het liefst ook met zwarte bezels. Die lichtgrijze bezels moet ik nog even aan wennen. Maar wie weet, misschien dat ze dat bewaren voor de grote iMac. Kan me niet voorstellen dat Apple alleen met een 24 inch komt en succes ermee.

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:47

Quakie

quakelen

want? deze is zo traag?

Enige wat ik me kan bedenken is dat je meer Thunderbolt Ports en meer dan 16GB zou willen als " pro " .

Ik teken nergens meer voor

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:54

4POX

Everybody is wired

Dit vat het mooi samen. De verkoop van normale desktops loopt al jaren terug. telefoon en tablets nemen het over. Dit is een hele mooie oplossing voor vele famillies. Net als de eerste imac. Apple gaat heus niet de pro's vergeten. Het komt wat later. Alleen in wat voor sausje weten we nog niet. Er zijn genoeg mensen die prima hun werk kunnen doen op deze imac. Video editing gaat nu al sneller op m1 base models dan de krachtige pro intel uitvoeringen (Zonder de AMD gpu's). Er zijn pro's die vandaag vandaag geld maken. Die bestellen deze imac en hangen die aan hun bestaande scherm. Die wachten niet op de imac (pro) 2021. (In Nederland is dit wat ingewikkelder met onze afschrijving wetten)

Ik ben op zoek naar een 4K scherm dat 22/24 inch is. Het is allemaal 27inch of groter. Kan het niet vinden voor een betaalbare prijs. Mijn vrouw vond het raar dat ik de kleinste 1080P scherm kocht in de winkel (22inch). Het is dat ik niet groter hoef. Het is de resolutie die telt voor mij.

De witte rand is jammer. Gelukkig zit ik niet zo hoog op het autisch spectrum dat het een probleem vormt. Ik vind het een mooie machine afgezien van de poorten. We blijven wel in de dongle hell met deze machines.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +5Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Laatst online: 25-11 13:11
Instant buy. Ik ben een overtuigd Windows gebruiker sinds Windows 95, maar ik vind deze zo mooi dat ik nu de overstap ga maken op de desktop naar Apple. Nooit gedacht dat dat zou gaan gebeuren. Maar deze all in one is zo mooi dat ik meteen overstag ben. Over functionaliteit heb ik het niet, het zal niet veel anders zijn dan in de mobiele wereld, en dat is dat alles op elkaar lijkt tegenwoordig mbt het OS.

Geen Apple logo op de voorkant is ook een pre. Ik heb dat logo altijd zo aanwezig gevonden. Dit apparaat komt in de huiskamer en daar wil ik geen opzichtige merken zien.

[Voor 17% gewijzigd door P. vd Loo op 25-04-2021 19:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-11 18:42
Heel mooi, een remix van de afgelopen de afgelopen 20 jaar aan iMacs. Gaat de 2013 hier thuis vervangen, we weten alleen nog niet welke kleur; geel of groen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We.are.cake
TwOkkie schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:48:
[...]

Groen. Als je geel neemt, vind je die Post-It notes op de chin nooit meer terug.

Want dat is toch de functie van die chin? Waar laat je anders je notities?
De muren zijn een two tone jadegroen van onder, en een lichte citroencake van boven. Groen zou dus erg leuk zijn voor het contrast, geel zou minder opvallend zijn. Ik vind het eigenlijk wel heel fijn en grappig, dat mijn belangrijkste keuze voor een nieuwe computer nu de kleur is, en niet wat voor specs er in zitten :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• We.are.cake
Khil schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:19:
Zonder die kin zou het ding net zo hoog zijn ivm ergonomie. Met deze schermdiameter gaat het er al snel gek uitzien. Iemand al een fotoshopje gemaakt/gezien van deze iMac zonder kin?
Dat ziet er inderdaad niet uit. De kin blokkeert ook een goed stuk van je bureau, en wat daar achter staat. Dat geeft wat rust voor de ogen, en focust je blik op het vlak voor je.

[Voor 24% gewijzigd door We.are.cake op 26-04-2021 14:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:54

4POX

Everybody is wired

Deze stond op Reddit. Geeft ook een idee.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
Ik denk ook dat altijd een witte achtergrond de boel verward, niemand heeft een puur witte achter grond :)

Of deze :)

[Voor 6% gewijzigd door absrnd op 26-04-2021 15:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Laatst online: 18:24
Mja, voor mijn gevoel ligt het zwaartepunt zo te hoog. Dan moet de voet weer breder etc etc

Voor de repareerbaarheid is soc-op-scherm ook niet echt fijn, die wil je liefst direct op het chassis monteren.

[Voor 42% gewijzigd door Khil op 26-04-2021 15:12]

55A84J

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sheepdog
  • Laatst online: 26-11 09:58
Ziet er gewoon uit als een Pro Display XDR met een kleurtje zo toch?

Ik hoop zo dat Apple nog een goedkopere versie van dat scherm gaat uitbrengen dit jaar..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Dbrand gaat ook deze Mac skinnen gelukkig!

https://9to5mac.com/2021/...ls-or-a-fully-black-imac/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We.are.cake
Yep, aftikken met de 16GB optie, en heel misschien opslag uitbreiden, maar ja, als je er 8 jaar mee kan, prima.

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:47
P. vd Loo schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:48:
Vraag :
Ik heb geen enkele ervaring met imacs, maar wil deze morgen bestellen. Gezien de discussie die ik vaker heb gezien vraag ik me af of ik nu 8 of 16 GB geheugen moet bestellen.
Ik wil deze Mac zo'n 10 jaar gebruiken schat ik nu in. En zal vooral office gebruiken en browsen. Kom ik dan over zeg 5 of 7 jaar snelheid tekort?
Persoonlijk zou ik de 16GB variant pakken. Bij mijn MBP (2020) merkte ik dat 16GB zelfs met vlagen wat aan de kleine kant is bij (gelijktijdig); browsen + Teams call + Word + Powerpoint. In ieder geval zou 8GB toen voor mij niet toereikend genoeg zijn voor die use-case.

• absrnd
Vraag :
Ik heb geen enkele ervaring met imacs, maar wil deze morgen bestellen. Gezien de discussie die ik vaker heb gezien vraag ik me af of ik nu 8 of 16 GB geheugen moet bestellen.
Ik wil deze Mac zo'n 10 jaar gebruiken schat ik nu in. En zal vooral office gebruiken en browsen. Kom ik dan over zeg 5 of 7 jaar snelheid tekort?
De M1 chip is eigenlijk niet echt vergelijkbaar met andere processoren, en zal deze sowieso retesnel aanvoelen,
maar regel is met een iMac is bestel de grootste (processor en werk geheugen) die je kan betalen.

In 10 jaar zal er veel veranderen rondom programma's e.d., en dan zal je blij zijn dat je de 16Gb hebt gekozen :)

• Matey
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 27-11 09:11
Vraag :
Idem hier. Bij een Intel cpu zou je altijd maximum RAM moeten nemen, no doubt. Deze M1-chips kunnen op dit moment met 8gb RAM bijna even veel als met 16gb, enkele leuke vergelijkingen op YT. Als je het kan betalen, kies dan voor 16gb geheugen. Future proof kan geen kwaad - zeker aangezien geheugen niet kan uitgebreid worden.

Het indrukwekkende is dat de meeste programma's dan nog niet native op de M1 draaien, maar via Rosetta. Ben best wel benieuwd wat we in de toekomst niet allemaal gaan kunnen met deze chip in combinatie met 16gb geheugen :)

Welke opslag/kleur ga jij nemen? :)

• absrnd
paulkokkie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:52:
Ik wil ook de 16GB, maar ben wel benieuwd naar de extra prijs zowel voor het geheugen als de ssd
Wil graag de blauwe.
Je kan bij de oude iMac zien dat extra van 8 naar 16Gb € 230,- kost.
Dit zal niet veel afwijken wat het voor de nieuwe iMac gaat worden.

https://www.apple.com/nl/...o-boost-tot-3,6-ghz-256gb

• P. vd Loo
  • Laatst online: 25-11 13:11
Matey schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:43:
[...]

Idem hier. Bij een Intel cpu zou je altijd maximum RAM moeten nemen, no doubt. Deze M1-chips kunnen op dit moment met 8gb RAM bijna even veel als met 16gb, enkele leuke vergelijkingen op YT. Als je het kan betalen, kies dan voor 16gb geheugen. Future proof kan geen kwaad - zeker aangezien geheugen niet kan uitgebreid worden.

Het indrukwekkende is dat de meeste programma's dan nog niet native op de M1 draaien, maar via Rosetta. Ben best wel benieuwd wat we in de toekomst niet allemaal gaan kunnen met deze chip in combinatie met 16gb geheugen :)

Welke opslag/kleur ga jij nemen? :)
Ik vind de kleur dus erg lastig, want ik vind veel kleuren mooi. Ik neig naar geel of oranje. Maar groen kan ook nog.

• paulkokkie
addictive schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:41:
[...]
Voor een prijs indicatie kun je het beste kijken naar de andere M1 moddelen, de Macbook Pro en Mac Mini. Ik ga dus uit van 230 EUR voor een upgrade naar 16GB, en ook 230 EUR voor de upgrade naar 1TB

Ik ga morgen ook bestellen, benieuwd hoe lang het duurt eer 'ie hier thuis staat
21 mei lees ik net op Twitter bij iCulture

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
je kunt toch gewoon opties aanvinken:

Toetsenborden in blauw
Magic Keyboard met Touch ID en Magic Keyboard met Touch ID en numeriek toetsenblok verkrijgbaar.
Welk toetsenbord is voor jou ideaal?(Toetsenborden in blauw)
Magic Keyboard - Engels (VS)
Kies een ander toetsenbord

Engels VS variant is met liggende enter ( esthetisch de mooiste variant )

[Voor 11% gewijzigd door HyperTrophy op 30-04-2021 14:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• addictive
tAnk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:46:
[...]

offtopic:
Hey oude bekende!

Welke kleur wordt het?
Zilver :) Vind de kleurtjes leuk, maar weet niet of ik dat voor lange tijd leuk ga vinden, dus ben voor de veilige keuze gegaan

Heb het model met 16GB geheugen en 1TB SSD genomen. Nu nog een 2TB SSD erbij nemen, waarschijnlijk de WD_Black P50

Edit, levertijd staat voor mij (in Duitsland) op 26 mei - 2 Juni

[Voor 6% gewijzigd door addictive op 30-04-2021 14:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paulkokkie
Matey schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:47:
[...]

Is al even opgeschoven dan. Populaire kleur/configuratie genomen?

De mijne (zie hierboven) is 26 - 31 mei.

Ik zou wel denken dat blauw en zilver meer besteld zullen worden geel/rood.
Ja, ook blauw met 16 GB geheugen en 512 opslag, is genoeg icm Synology Nas

Acties:
  • +3Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Heb de paarse besteld, 16GB ram, 512GB met magic mouse en magic keyboard met US layout. Bezorgdatum: 28 Mei - 2 Jun. Eindelijk de late 2012 iMac met pensioen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• addictive
Nu ik iedereen hier zie met een US toetsenbord, begint het mij te dagen dat ik vergeten ben die aanpassing te maken in mn order :D

Nu in een chat met Apple, maar ze kunnen geen orders in, en ik moet het over een paar uur nog maar eens proberen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paulkokkie
addictive schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:05:
Nu ik iedereen hier zie met een US toetsenbord, begint het mij te dagen dat ik vergeten ben die aanpassing te maken in mn order :D
Wat is het verschil dan tussen die borden? NL of US?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
paulkokkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:13:
Je kunt het op apple.com hier zien; NL heeft een hoge enter en een korte linker shift. Edit: in de dropdown kun je kiezen; "Engels VS" is degene die ik als "normaal" beschouw :)

[Voor 11% gewijzigd door oVRoM op 30-04-2021 15:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• addictive
paulkokkie schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:13:
[...]

Ah sorry, ik woon in Duitsland, dus hier krijg ik standaard een QWERTZ toetsenbord erbij.

In principe geen probleem, gebruik toch voornamelijk een mechanisch keyboard, maar wil wel graag een Engels toetsenbord hebben als ik het nog makkelijk kan laten veranderen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• addictive
DBreda schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:52:
Is er ook een ervaringen & discussie topic voor (de nieuwe) Apple TV? Ik kan het niet vinden.
[Apple TV] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Poll: welke kleur iMac heb jij gekozen?
Blauw
Groen
Roze
Zilver
Geel
Oranje
Paars
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403578&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mrs.ED
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18:26
Vandaag de blauwe besteld met 16 GB geheugen en 512 opslag. Nu aftellen tot 11 -18 juni...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:28
karbus115 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:43:
Aangezien deze iMac niet meer beschikt over USB-A aansluitingen wil ik er een geschikte adapter bij bestellen voor onder andere USB-A kabels. De keuze is reuze... wie kan mij adviseren over een actuele adapter (toekomstproof) die kan worden aangesloten op 1 van de aansluitingen aan de achterzijde.
Voor welk type aansluiting kan ik dan het beste een adapter kopen?
Voor 1 van de 2 Thunderbolt/USB-4 aansluitingen of voor 1 van de 2 USB 3.2 type C aansluitingen.
Ik weet niet hoe veel USB-A aansluitingen je nodig hebt maar als het er weinig zijn kun je ook de kabels zelf vervangen. Dat staat in mijn ogen wat netter en je kunt bijna alle aansluitingen naar USB-C wel vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:26
Plex wordt hem inderdaad niet :D
Boven nog een 2010 staan waar m'n vrouw op 'internet' en die werd te traag. Dus mooie doorschuifactie zo.

Twijfelde tussen blauw en zilver, maar toch maar voor saai zilver gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
benchmarks iMac M1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matey
Toch wel nice 8)

Persoonlijk typ ik dit bericht van op m'n i7 8700k (Windows) machine. Feit dat die M1 zowel single als multi core een stuk sneller is, maakt mij enkel maar benieuwd en tevreden!

De eerste bestellingen van iMacs zijn al shipped volgens MacRumors.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
_Bailey_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:25:
Reservering van €0,00 / €0,01 of van het hele bedrag?
Het hele bedrag deze keer inderdaad, die reservering van 0,00 had ik net na het bestellen.
siemo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:30:
Is de nieuwe iMac al te bekijken in een fysieke applestore?
Nee, ook nog niet. Waarschijnlijk zelfde tijd dat ze bij klanten binnen beginnen te komen, dus gok rond 21 mei. Op Apple.com staat alleen:
... It will begin arriving to customers and be available in select Apple Store locations and through Apple Authorized Resellers beginning in the second half of May.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisweb
paulkokkie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:17:
Wat kan wachten lang duren zeg, pff :-(
Zeker met een apparaat waarvan niet zeker wanneer ‘de tweede helft van mei’ is. En dan zitten we nog middenin een dodelijke pandemie en een globaal chiptekort.

Ik voorspel dat het alleen maar erger zal worden qua wachttijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
allereerste unboxing van de nieuwe M1 iMac (in het Kantonees)

YouTube: Unboxing New iMac 2021

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Riptide
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:43:
allereerste unboxing van de nieuwe M1 iMac (in het Kantonees)

YouTube: Unboxing New iMac 2021
Helaas is de video verwijderd :)
Deze doet het wel: YouTube: First ever Unboxing and review of the 2021 iMac 24” in the yellow color

En zie deze dude die in het engels commentaar geeft:
YouTube: Early M1 iMac Unboxing!

[Voor 33% gewijzigd door Riptide op 18-05-2021 09:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:07

Rivanov

Apple freak

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennisweb
Ik zal heel eerlijk zeggen: de iMac M1 ziet er op de video’s zo uit als ik verwacht had. Ik vind het ontwerp echt niet mooi. De witte rand maakt dat het ding er nogal plastic en goedkoop uitziet. Dat had niet gehoeven voor een machine van bijna 2000 euro. Een zwarte rand rondom het display met een witte bezel maakt het geheel er niet fraaier op.

Ik hoop dat Apple dit lekker doorzet naar de MacBook Air en dan van de MacBook Pro afblijft. Zelfs de zilveren variant vind ik niet mooi. En ik zie ook weinig mensen naar het ‘kantoor van de baas met zijn kanariegele iMac’ :? gaan. Al snap ik wel dat Apple dit neer wil zetten als een familiecomputer.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
pre order zojuist geannuleerd.

Had laatste paar dagen al wat twijfels, die zijn nu alleen nog maar meer bevestigd door de reviews.
Ik ga me denk ik echt enorm storen/ergeren aan de witte bezels en enorme kin.

Mijn M1 Macbook Air blijft mijn main computing device. En als aanvulling een iPad Pro (2020 of wellicht 't 2021 model)

[Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 18-05-2021 15:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik vind ze super strak.. en zou met geen enkele kleur moeite hebben.

Ik moest lachen om the verge video. Je ziet haar echt stoeien met de apple mouse. Precies de reden dat er bij mij al jaren lang een in de kast ligt verstoffen.. Wat een ondingen zijn het.. Ik had het logisch gevonden van Apple als ze het hadden om gedraaid: Standaard trackpad en mouse als optie.

We zien dadelijk een MacBook terug komen met deze kleuren.. Zie dat eerder gebeuren dan de Air..

Like it.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 23:19
de mooiste is zilver, maar die witte bezels.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik had eigenlijk wel verwacht dat iemand ook daadwerkelijk die Apple Sticker op de kin geplakt zou hebben.
Misschien dat het design dan nog een beetje te verdragen is ;)
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:57:
pre order zojuist geannuleerd.

Had laatste paar dagen al wat twijfels, die zijn nu alleen nog maar meer bevestigd door de reviews.
Ik ga me denk ik echt enorm storen/ergeren aan de witte bezels en enorme kin.

Mijn M1 Macbook Air blijft mijn main computing device. En als aanvulling een iPad Pro (2020 of wellicht 't 2021 model)
Zonde, had je hem net zo goed kunnen testen/retourneren of doorverkopen voor wat extra's ;)
paulkokkie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:22:
Denk dat ik er geen spijt van ga krijgen, zeker in vergelijking met de iMac mid 2010 die ik nu heb.
Qua performance natuurlijk niet, gaat meer om het design en wat je er aan wilt uitgeven.

Zoveel opties voor een M1 of nieuwer zometeen, Macbook Air, Macbook Pro, Mac Mini (Pro) iMac (Pro?), enz.

[Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 18-05-2021 19:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matey
Ik kan toch ook niet wachten tot de blauwe M1 iMac in de living staat. Bureautafel staat te wachten op 'm :-) Was eigenlijk altijd met een schuin oog aan het kijken naar de Mac Mini M1 om in mijn bureaukamer er bij te plaatsen. Maar heb me tijdens de keynote plots gerealiseerd dat ik wel een iMac in de woonkamer zou willen. Snel rekensom gemaakt en mijn conclusie was: Een webcam, toetsenbord, muis en monitor van die kwaliteit, dat zorgt voor veel kabels en een meerprijs. M'n vriendin er kunnen voor winnen en dan maar besteld. Zo hebben we binnenkort een mooie computer niet ver van de sofa vandaan. (Eigenlijk grappig, want is zo dat de iMac ook voorgesteld werd)

Moet wel zeggen dat ik op de video's de meeste kleuren vind meevallen. Met uitzondering van zilver, maar da's persoonlijk natuurlijk. Die oranje ziet er imo wel erg goed uit, mooie kleurtoetsen en die braided cable is ook schitterend. Dat vind ik bij de blauwe dan weer minder, maar goed, zien we wel binnen aantal dagen.

Mijn levering staat op 31 mei ondertussen. Wel nog geen verandering in status ('wordt verwerkt'). Hoop en vermoed (uit vorige Apple ervaringen) dat ie wel een aantal dagen vroeger zal aankomen.

Iemand van jullie al een update over de leverstatus?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• matthijst
Vind die zilveren juist mooi. Steekt die witte rand minst bij af lijkt het.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• aschja
Ik snap het probleem met die witte bezels niet zo eigenlijk. Een witte bezel is namelijk VEEEEEL rustiger op het oog dan een zwarte bezels. Zeker als je de hele dag aan het werk bent. Wit blent namelijk veel beter in een achtergrond. Ik werk dagelijks met kleuren en wit maakt alles draaglijker. Een zwarte bezel was foeilelijk geweest met al die pastel kleuren die nu gereleased zijn.

En dan het chin verhaal. Dit is wel een iconisch Mac ontwerp. En ondertussen onderdeel geworden van de designtaal. Als ze deze hadden weggehaald was het een XDR display geworden en had de nieuwe iMac er erg generiek uitgezien.

Vergeet ook niet dat dit een 23.5" scherm is. Ik denk dat de grotere broer meer in verhouding zal zijn. Ze hadden voor mij de chin iets minder hoog mogen maken zodat het hele design iets rechthoekiger was geworden. Hij oogt nu een beetje vierkant.

Hetgeen waar ik me het meeste aan stoor is het 2-tone verhaal. Ik had liever gewoon 1 kleur gehad met witte bezels. Maar overal vind ik het een fris, lekker ontwerp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paulkokkie
Matey schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:32:
..

Mijn levering staat op 31 mei ondertussen. Wel nog geen verandering in status ('wordt verwerkt'). Hoop en vermoed (uit vorige Apple ervaringen) dat ie wel een aantal dagen vroeger zal aankomen.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een bedrijf dat een product eerder gaat afleveren...

Ik zou er niet op tegen zijn hoor.... ;)

[Voor 5% gewijzigd door paulkokkie op 20-05-2021 09:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:45:
Ik snap het probleem met die witte bezels niet zo eigenlijk. Een witte bezel is namelijk VEEEEEL rustiger op het oog dan een zwarte bezels. Zeker als je de hele dag aan het werk bent. Wit blent namelijk veel beter in een achtergrond. Ik werk dagelijks met kleuren en wit maakt alles draaglijker. Een zwarte bezel was foeilelijk geweest met al die pastel kleuren die nu gereleased zijn.
Amen! Ik heb deze drie schermen voor me (macbook, apple cinema display hd and iMac), en zelfs in dit screenshot vind ik al duidelijk zichtbaar dat die monitor met grijze bezel fijner is om naar te kijken dan die zwarte randen om de macbook en de iMac.

De iMac gaat vervangen worden zodra de nieuwe binnen is natuurlijk 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• matthijst
paulkokkie schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:32:
[...]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, een bedrijf dat een product eerder gaat afleveren...

Ik zou er niet op tegen zijn hoor.... ;)
Mijne komt dinsdag, 5 dagen eerder dan gepland
Standaard zilver + TouchIdkeyboard (superhandig, geen ww meer intikken) + ethernet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aschja
oVRoM schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Amen! Ik heb deze drie schermen voor me (macbook, apple cinema display hd and iMac), en zelfs in dit screenshot vind ik al duidelijk zichtbaar dat die monitor met grijze bezel fijner is om naar te kijken dan die zwarte randen om de macbook en de iMac.
[Afbeelding]
De iMac gaat vervangen worden zodra de nieuwe binnen is natuurlijk 8)
Yep. En om het nog even kracht bij te zetten. Black bezels?? :r :r :r

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
oVRoM schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]
My 2 cent:
-Lichte bezels zijn fijn om naar te kijken in een lichte ruimte met een lichte achtergrond.
-Zwarte Bezels zijn fijn in een donkere ruimte voor het bekijken van video en bewerken van foto's

Kortom; je user case bepaalt waarschijnlijk hoe je hier tegenover staat. Apple heeft deze iMacs duidelijk voor consumenten in huiskamers ontworpen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Riptide
ZuidJ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:46:
Deze nieuwe iMac is gewoon nergens beschikbaar om af te halen, begrijp ik dit goed? Je had echt een pre-order moeten plaatsen klaarblijkelijk. Weten mensen waarom dit is?
Yes dat klopt omdat de iMacs pas vanaf deze vrijdag in de fysieke stores beschikbaar zijn moest je het pre-orderen. Zoals apple zelf zegt zal de nieuwe iMac 2021 vanaf deze vrijdag in de stores te zien en te koop zijn. Ga er wel vanuit dat het minimaal beschikbaar is vanwege de grote vraag. Pre-orderen heeft dan wel voordelen.

Apple heeft via een persbericht officieel laten weten dat de releasedatum van de iMac 2021, iPad Pro 2021 en Apple TV 4K 2021 aanstaande vrijdag is, 21 mei. Vanaf dan ontvangen de eerste kopers hun pre-orders en zijn de modellen te bekijken in de Apple Stores wereldwijd. In Nederland en België zijn de Apple Stores alleen geopend volgens afspraak. Je kunt een shoppingsessie boeken als je de nieuwe producten zelf wil bekijken. Vermoedelijk hebben ook andere winkeliers vanaf 21 mei de nieuwe producten in de verkoop, al zal de voorraad waarschijnlijk beperkt zijn.

Zie het persbericht van Apple

[Voor 19% gewijzigd door Riptide op 21-05-2021 15:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuidJ
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19:27
Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf nooit echt van artikelen vooraf bestellen(en betalen). Koop ze liever fysiek in een winkel, dan nog maar even geduld hebben :)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:32

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Net afgeleverd door ups, tegelijk met een nieuwe puppy 👍 iig al erg blij met de full-size keyboard keuze, werkt super en ook Touch ID is natuurlijk heel praktisch.

Besteld direct zodra het kon dus waarschijnlijk wel als een van de eerste.

[Voor 6% gewijzigd door Koetjeboe op 21-05-2021 12:00]

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:47:
Ik moet bekennen. De meer foto's en videos ik zie. Een witte bezel is best heel mooi.
Inderdaad. Een witte bezel valt veel meer weg en eigenlijk 'hoort' wit ook op een iMac. Eindelijk eens af van dat jarenlang zwart met zilver. Ik vind de M1 erg fraai.

Net zoals de originele G4, voor mij nog wel altijd de mooiste iMac ooit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• absrnd
Ik kwam een video tegen van de nieuwe iMac, maar interessant was dat er ook een iMac 27" achter stond.
en wat opvallend is dat de anti-reflectie coating op de nieuwe iMac een stuk slechter is dan de vorige iMac, dat valt me wel tegen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• matthijst
Ook deels licht lijkt me, aangezien die nieuwe de 2e in de schaduw zet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 30-05 17:52
Op de zaak is de eerste iMac gearriveerd gelijk de demo machine dus heb hem al eventjes mogen bewonderen. Moet zeggen dat hij in het echt toch wel heel strak is. Ik moet nog even wachten op de zilveren variant die als goed is overmorgen al geleverd word. Deze vervangt mijn Late 2012 iMac die nu met pensioen mag ;)

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:04
paulkokkie schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:21:
Nou heb ik veel filmpjes bekeken op Joetoep voor deze iMac maar de vraag is:
Heb ik het goed gezien dat er geen batterijen in het toetsenbord gaan en deze moet worden opgeladen met een lightning kabel? Of moet ik toch ff naar de oogarts?
Goed gezien: https://www.apple.com/nl/...magic-keyboard-nederlands

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 21:38
Waar blijft de Tweakers review?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• matthijst
Vandaag de zilveren binnengekregen.
Erg mooi, zilver is wat lichter dan de oude iMacs, waardoor de overgang naar de witte rand mooi subtiel is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:58
DBreda schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:37:
Waar blijft de Tweakers review?
Bij Tweakers hebben ze het te druk met artikels schrijven over elektrische auto’s. Voor actuele informatie over computers kun je beter terecht bij the verge, MKBHD en voor de iMac ook bij Bright,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 27-11 07:51
matthijst schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:02:
Vandaag de zilveren binnengekregen.
Erg mooi, zilver is wat lichter dan de oude iMacs, waardoor de overgang naar de witte rand mooi subtiel is.
Pics please *O* en hoe zijn de speakers? Er zijn reviewers die zeggen dat de noodzaak (afhankelijk van usecase) externe speakers niet meer nodig zijn en dat het geluid erg goed zou zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 21:38
Ik moet zeggen dat ik de zilveren iMac ook wel mooi vind. Ik was gefocust op alle kleuren, maar deze video geeft een goed beeld. De iMac heeft dezelfde kleur als de voet en de wit/grijze rand rondom het scherm valt bij zilver het minst op.

[Voor 36% gewijzigd door DBreda op 24-05-2021 12:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Matey
Wat een prachtige machine! Is dan ook m'n eerste iMac.

Het blauw en de grijs/witte bezels passen perfect op m'n witte muur achter de iMac.

Wel een probleempje met m'n ethernet. Toch al een uurtje aan het klooien met modem, Magic devolo instellingen enz... Ik gebruik een Magic Devolo Lan. Bizar genoeg werkt die kabel wel gewoon met een Windows pc. Zal m'n modem eens een kwartier zonder stroom zetten....

Edit: Internetprobleem opgelost! >:)

[Voor 4% gewijzigd door Matey op 25-05-2021 20:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
Heb 'm ook eindelijk up-and-running. Die Migration Assistant is echt buggy as hell; mijn eerste poging was om 'm een restore van Time Machine te doen (van de schijf van m'n oude iMac), maar dat lukte niet. Elke keer dat de "Continue" knop gewoon disabled was en er niets gebeurde. Ook poging gedaan om Mac-to-Mac het over te zetten maar dat bleef hangen op "0 files transferred". Plus dat 'ie soms de state kwijt raakte; eerst probeerde ik schijf, dat lukte niet, toen Mac-to-Mac, dat leek te werken maar dan was 'ie toch van de schijf aan het lezen, maar bleef 'ie ook weer hangen. Uitendelijk is het me na vaak opnieuw proberen gelukt om van Time Machine terug te zetten though.

Maar goed, that being said, ik vind het een mooie machine :) Het paars op de achterkant is donkerder dan ik had verwacht, maar wel mooi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij het zien van de video's en foto's online had ik mijn twijfels over het nieuwe design maar in het echt (Leidseplein) vond ik hem toch wel mooi. De zilveren vond ik de mooiste. Misschien dat ik er een in de toekomst ga aanschaffen. Nog even kijken of er een grotere komt, hoewel 24" misschien wel genoeg is voor me.

Is er iemand al een review tegen gekomen die de display heeft gemeten qua contrast?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 30-05 17:52
Vanmiddag mijn iMac M1 binnengekregen en deze vanavond even geïnstalleerd en op mn bureau geplaatst. Lekkere vlotte Mac en TouchID en dat 4,5k scherm maken het toch wel weer een hele leuke upgrade. De iMac van 2012 heeft plaats gemaakt en de 24 inch staat er nu mooi te wezen:)

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:22
ZuidJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:18:
Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf nooit echt van artikelen vooraf bestellen(en betalen). Koop ze liever fysiek in een winkel, dan nog maar even geduld hebben :)
Als je betaald met een creditcard wordt het geld pas ècht afgeschreven als de iMac is opgestuurd naar jou.
Bij mij zelfs pas nadat ik hem ontvangen had.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennisweb
Nico111 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:34:
Kan je trouwens met een externe SSD via tunderbolt 3 (nvme) dezelfde schrijf en lees snelheden halen als de interne SSD van de iMac?

Via Google vind ik genoeg hits welk externe SSD's goede snelheden halen, maar geen vergelijk met de SSD intern.
Ik haal met de Samsung X5 2400 MB/s. Dat is redelijk in lijn met wat mijn Mac Mini M1 ook doet. Ik verwacht niet dat het voor de iMac M1 anders is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Woohoo! Mijn iMac Purple is ook binnen met alfanumeriek keyboard, touch pad én muis (want ja, je wilt het allemaal wel in de juiste kleur). Het enige dat ik mis is mijn Touch Bar. Ik ruilde mijn MacBook Pro er voor in namelijk.

Ik vind de kin nog wel mee vallen. Toen ik iemand hoorde zeggen dat het net op een Photoshop fout leek maakte ik me wel zorgen. Alleen in dark mode is het toch best wat wit, die rand.
Weer helemaal vanaf scratch begonnen dus ik kan weer lekker de boel terug gaat zetten! :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
@Matey Ik had vorig jaar geluk met die van mij, ik kon er een voor 3 tientjes overnemen van iemand via marktplaats. Hij zag en ziet er nog super netjes uit. Mijn oude verkocht ik voor 2 tientjes.

[Voor 6% gewijzigd door syltheboy op 31-05-2021 17:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Matey
lecram24 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:19:
Hoi,

Kan een van de eigenaren van deze mooie iMac eens aangeven hoe het dolby atmos systeem klinkt.

Alvast bedankt.
Ik vind het heel goed klinken. Mijn iMac staat in de woonkamer en ik gebruik die vaak met gedimd scherm om muziek en radio af te spelen. Hierdoor heb ik zelfs mijn digitale radio een andere plaats gegeven. Ook al eens getest met Apple TV+ en het mooie scherm i.s.m. Dolby Atmos geven een zeer mooie ervaring.

Natuurlijk is dat iets zéér persoonlijk en hangt dit heel sterk af van jouw referentie. Ik ben totaal geen expert in audio en heb hiervoor ook nooit een iMac gehad.

Als je wat video reviews bekijkt, is de algemene consensus dat deze speakers - voor een all-in-one systeem - subliem klinken. Echte audiofielen die het wat luider willen, zullen wel zweren bij een apart audiosysteem; voor de gewone mens, is dit imho ruim voldoende.
Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee