Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06-12 11:25

Voorwoord

Allereerst wil ik mededelen dat deze Mac revisie een apart topic heeft gekregen op basis van het advies van de moderators en adminstrators van Apple Talk. Meer informatie over het splitsen van de topics is te vinden onder 'iOS feedback' (in het iOS feedback is ook de Mac sectie (voorheen) besproken).

Ten tweede. Staan er onjuistheden of missen er zaken in de topicstart? Tag mij dan even via @robcoenen of stuur mij een privébericht. Ik zal het dan aanpassen. Mocht je mede-auteur willen worden van het topic dan mag er ook een privébericht gestuurd worden.

Voor specifieke vragen m.b.t. macOS kan men hier terecht. Ben je op zoek naar een andere Mac dan kun je terecht op de volgende plekken: MacBook Air, MacBook Pro 13", MacBook Pro 16", Mac Pro, Mac Mini en iMac (2020).

Dit topic wordt bijgewerkt wanneer er een opvolger komt voor de iMac 27-inch.

Overzicht

Apple heeft vandaag een geheel nieuwe iMac geïntroduceerd met een veel compacter en opmerkelijk dun ontwerp, dat mogelijk wordt gemaakt door de M1-chip. De nieuwe iMac biedt krachtige prestaties in een ontwerp dat slechts 11,5 millimeter dun is, met een opvallend zijprofiel dat praktisch onzichtbaar is. De iMac heeft een 24-inch 4,5K Retina-display met 11,3 miljoen pixels, 500 nits helderheid en meer dan een miljard kleuren, voor een briljante en levendige kijkervaring.

Uitvoeringen en prijzen

Niet alle specificaties worden hieronder benoemd. Alleen de onderscheidende functies t.o.v. andere Macs komen aan bod. Een volledig overzicht van de specificaties is hier te vinden.
Model 1 - 8-core CPU / 7-core GPU (€1.449,00)
  • 256 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • 24‑inch 4,5K Retina-display
  • Twee Thunderbolt/USB 4-poorten
  • Magic Keyboard
Model 2 - 8-core CPU / 8-core GPU (€1.669,00)
  • 256 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • Twee USB 3-poorten
  • Gigabit Ethernet
  • Magic Keyboard met Touch ID
Model 3 - 8-core CPU / 8-core GPU (€1.899,00)
  • 512 GB opslag
  • 8 GB centraal geheugen
  • Twee USB 3-poorten
  • Gigabit Ethernet
  • Magic Keyboard met Touch ID

Vergelijking

De iMac is hier te vergelijken andere Mac-modellen.

Overige

Meer informatie over accessoires is hier te vinden.

[Voor 19% gewijzigd door robcoenen op 20-04-2021 20:27]

• Geronimous
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Geronimous

Moderator Spielerij
wat mockups hoe ze het logo hadden kunnen integreren...

Zoals de huidige iMac, het logo in dezelfde kleurstelling

Een knipoog naar de Macintosh (classic)

Of wat subtieler en in hetzelfde lichtgrijs als de bezel.

Aan de andere kant is het huidige design wel weer meer 'des Apple': eigenwijs, minimalistisch, en het went snel. bovendien gaat iedereen in een oogwenk zien dat het hier om een Apple gaat.

[Voor 9% gewijzigd door Geronimous op 21-04-2021 13:07]

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
Daedalus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:11:
[...]
Die is er wel :) Nadeel, net als met de vorige iteratie, is dat je een speciale versie van de iMac moet bestellen. Achteraf de voet vervangen voor een VESA adapater kan helaas niet (meer). Er zijn wel third-party opties voor de vorige iMac, zoals de VIVO VESA Mounting Adapter Kit for iMac, waarbij je een adapter op de voet schroeft.
Ik vondt de bestaande opties voor een VESA mount op een iMac met standaard vreselijk lelijk, en heb ik toen maar mijn eigen versie gemaakt, en ik zal met de nieuwe iMac ook doen :)

• paulkokkie
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:05
Ik ben zeker in de markt voor de nieuwe iMac, de duurste.
Het zal een enorme upgrade zijn voor degene die ik nu heb.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• We.are.cake
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-12 16:29
Khil schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:19:
Zonder die kin zou het ding net zo hoog zijn ivm ergonomie. Met deze schermdiameter gaat het er al snel gek uitzien. Iemand al een fotoshopje gemaakt/gezien van deze iMac zonder kin?
Dat ziet er inderdaad niet uit. De kin blokkeert ook een goed stuk van je bureau, en wat daar achter staat. Dat geeft wat rust voor de ogen, en focust je blik op het vlak voor je.

[Voor 24% gewijzigd door We.are.cake op 26-04-2021 14:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-12 12:15

4POX

Everybody is wired

Deze stond op Reddit. Geeft ook een idee.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
Ik denk ook dat altijd een witte achtergrond de boel verward, niemand heeft een puur witte achter grond :)

Of deze :)

[Voor 6% gewijzigd door absrnd op 26-04-2021 15:22]

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
oVRoM schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:16:
[...]

Je kunt het op apple.com hier zien; NL heeft een hoge enter en een korte linker shift. Edit: in de dropdown kun je kiezen; "Engels VS" is degene die ik als "normaal" beschouw :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Poll: welke kleur iMac heb jij gekozen?
Blauw
Groen
Roze
Zilver
Geel
Oranje
Paars
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403578&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
benchmarks iMac M1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:45:
Ik snap het probleem met die witte bezels niet zo eigenlijk. Een witte bezel is namelijk VEEEEEL rustiger op het oog dan een zwarte bezels. Zeker als je de hele dag aan het werk bent. Wit blent namelijk veel beter in een achtergrond. Ik werk dagelijks met kleuren en wit maakt alles draaglijker. Een zwarte bezel was foeilelijk geweest met al die pastel kleuren die nu gereleased zijn.
Amen! Ik heb deze drie schermen voor me (macbook, apple cinema display hd and iMac), en zelfs in dit screenshot vind ik al duidelijk zichtbaar dat die monitor met grijze bezel fijner is om naar te kijken dan die zwarte randen om de macbook en de iMac.

De iMac gaat vervangen worden zodra de nieuwe binnen is natuurlijk 8)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:13
oVRoM schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Amen! Ik heb deze drie schermen voor me (macbook, apple cinema display hd and iMac), en zelfs in dit screenshot vind ik al duidelijk zichtbaar dat die monitor met grijze bezel fijner is om naar te kijken dan die zwarte randen om de macbook en de iMac.
[Afbeelding]
De iMac gaat vervangen worden zodra de nieuwe binnen is natuurlijk 8)
Yep. En om het nog even kracht bij te zetten. Black bezels?? :r :r :r

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16:10
ZuidJ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:46:
Deze nieuwe iMac is gewoon nergens beschikbaar om af te halen, begrijp ik dit goed? Je had echt een pre-order moeten plaatsen klaarblijkelijk. Weten mensen waarom dit is?
Yes dat klopt omdat de iMacs pas vanaf deze vrijdag in de fysieke stores beschikbaar zijn moest je het pre-orderen. Zoals apple zelf zegt zal de nieuwe iMac 2021 vanaf deze vrijdag in de stores te zien en te koop zijn. Ga er wel vanuit dat het minimaal beschikbaar is vanwege de grote vraag. Pre-orderen heeft dan wel voordelen.

Apple heeft via een persbericht officieel laten weten dat de releasedatum van de iMac 2021, iPad Pro 2021 en Apple TV 4K 2021 aanstaande vrijdag is, 21 mei. Vanaf dan ontvangen de eerste kopers hun pre-orders en zijn de modellen te bekijken in de Apple Stores wereldwijd. In Nederland en België zijn de Apple Stores alleen geopend volgens afspraak. Je kunt een shoppingsessie boeken als je de nieuwe producten zelf wil bekijken. Vermoedelijk hebben ook andere winkeliers vanaf 21 mei de nieuwe producten in de verkoop, al zal de voorraad waarschijnlijk beperkt zijn.

Zie het persbericht van Apple

[Voor 19% gewijzigd door Riptide op 21-05-2021 15:46]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:43

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Net afgeleverd door ups, tegelijk met een nieuwe puppy 👍 iig al erg blij met de full-size keyboard keuze, werkt super en ook Touch ID is natuurlijk heel praktisch.

Besteld direct zodra het kon dus waarschijnlijk wel als een van de eerste.

[Voor 6% gewijzigd door Koetjeboe op 21-05-2021 12:00]

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:47:
Ik moet bekennen. De meer foto's en videos ik zie. Een witte bezel is best heel mooi.
Inderdaad. Een witte bezel valt veel meer weg en eigenlijk 'hoort' wit ook op een iMac. Eindelijk eens af van dat jarenlang zwart met zilver. Ik vind de M1 erg fraai.

Net zoals de originele G4, voor mij nog wel altijd de mooiste iMac ooit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• absrnd
Ik kwam een video tegen van de nieuwe iMac, maar interessant was dat er ook een iMac 27" achter stond.
en wat opvallend is dat de anti-reflectie coating op de nieuwe iMac een stuk slechter is dan de vorige iMac, dat valt me wel tegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 30-05 17:52
Op de zaak is de eerste iMac gearriveerd gelijk de demo machine dus heb hem al eventjes mogen bewonderen. Moet zeggen dat hij in het echt toch wel heel strak is. Ik moet nog even wachten op de zilveren variant die als goed is overmorgen al geleverd word. Deze vervangt mijn Late 2012 iMac die nu met pensioen mag ;)

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:57
Naast een 2015 imac.
Nieuwe scherm is een stuk mooier want ziet geen pixels meer.

Crappy foto naar op de 2e zie je wel redelijk de overgang van grijs naar wit.

Er zit behoorlijk wat bas in. Gebruik apple music en daar met equalizer de boel aardig in te stellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Heb 'm ook eindelijk up-and-running. Die Migration Assistant is echt buggy as hell; mijn eerste poging was om 'm een restore van Time Machine te doen (van de schijf van m'n oude iMac), maar dat lukte niet. Elke keer dat de "Continue" knop gewoon disabled was en er niets gebeurde. Ook poging gedaan om Mac-to-Mac het over te zetten maar dat bleef hangen op "0 files transferred". Plus dat 'ie soms de state kwijt raakte; eerst probeerde ik schijf, dat lukte niet, toen Mac-to-Mac, dat leek te werken maar dan was 'ie toch van de schijf aan het lezen, maar bleef 'ie ook weer hangen. Uitendelijk is het me na vaak opnieuw proberen gelukt om van Time Machine terug te zetten though.

Maar goed, that being said, ik vind het een mooie machine :) Het paars op de achterkant is donkerder dan ik had verwacht, maar wel mooi.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 30-05 17:52
Vanmiddag mijn iMac M1 binnengekregen en deze vanavond even geïnstalleerd en op mn bureau geplaatst. Lekkere vlotte Mac en TouchID en dat 4,5k scherm maken het toch wel weer een hele leuke upgrade. De iMac van 2012 heeft plaats gemaakt en de 24 inch staat er nu mooi te wezen:)

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:13
Ik wist dat Jony Ive heel veel inspiratie haalde uit Braun design. Maar de iMac is dus gewoon een uitvergrootte horloge. WTF!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 01-12 11:38
Hallo allemaal,

Ik heb de onderstaande I-Mac besteld en hij komt morgen binnen. Wat zijn jullie tips om meteen te installeren, of te doen om mijn Mac te beveiligen of is handig om te hebben..

Alvast bedankt voor de tips en tricks!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Lobstercrossing Dat heet worden was echt een Intel ding.

Zie hier mijn temperaturen van de afgelopen 30 dagen en dat ding staat 24/7 aan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Een vraagje voor M1 eigenaren / gebruikers die ook gebruik maken van een Logitech afstandsbediening.
Op de M1 kun je de iOS-app Harmony downloaden en op zich werkt deze wel op mijn M1, maar als ik wijzigingen wil aanbrengen d.m.v. menu "Harmony-setup" => "Apparaten en activiteiten toevoegen/wijzigen”, dan opent Safari en zou ik daar moeten inloggen o.i.d.
Ik krijg dan dit scherm in Safari:

Dan sta ik dat toe en kom ik meteen weer in de Harmony app met dit scherm:

En als ik dan op Gereed klik ben ik weer terug in de Harmony app bij "Apparaten en activiteiten toevoegen/wijzigen” en kan ik de cyclus allen maar herhalen. Maar nergens is er een mogelijkheid om in te loggen?!?!?

Iemand een oplossing om op de e.o.a. manier toch te kunnen inloggen?

Have Fun Funske

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee