Wow, dit topic is helemaal weggezakt

Er is zelfs geen topic aangemaakt voor de iMac M3 zie ik? Zo zie je maar hoe gewild deze mac is. Ofwel is de iMac echt een consumer apparaat. Wat het in de basis altijd al is geweest, en dus minder een 'fit' voor deze community. Een mac was oorspronkelijk een all-in-one om mensen het internet op te krijgen. Eentje die gekocht wordt als een tool, en niet als een nerdy pc.
Deze video heeft me mijn positie over de iMac toch laten herzien:
YouTube: The iMac is Dead. Good.
Vroeger was ik vrij absoluut 'tegen' een iMac, voornamelijk sinds er geen target display modus meer beschikbaar was (sinds 2014 of zo). Waardoor je dat prachtige scherm geen tweede leven meer kan geven als de pc te traag wordt of faalt. Naar modulariteit en duurzaamheid vond ik dat erg tegenvallen. Die 'exit' en kans op een tweede leven voor de iMac moest er zijn als ik er ooit een zou overwegen.
Nu sta ik er anders in (sowieso, steeds een groot fan van 'snazzy labs', een erg nuchtere 'geek' op de goede manier).
Ik denk dat de laatste vijf jaar met van de intel periode eerder de 'aberratie' was op het iMac recept, dan de norm. Er is geprobeerd om van een leuke familie pc een high powered werkbeest te maken. Groter scherm, snellere cpu's, pro-modellen.
En dat vloekt met de identiteit van de iMac. Een casual familie pc. Meer nog, hoe sneller je de iMac maakt (voor professionals) hoe sneller het hele boeltje (inclusief scherm) obsolete wordt, want dat is net het publiek die veel sneller door de hardware gaat en roteert. Met een beetje geluk wordt de iMac dan doorgeschoven, ofwel wordt het e-waste.
De eisen voor een consumer zijn een stuk lager, en dus de levensduur van een iMac een stuk hoger bij dat minder veeleisende publiek. De 8GB in de basismodellen steekt me wel, dit vind ik totaal niet ok. Maar goed, dan moet je maar denken dat een iMac 200 euro meer kost dan de basisprijs, en dan heb je wel een goed model.
In die zin vind ik het ook totaal geen issue dat er geen 27 inch iMac meer in de planning staat. De professionals zijn beter af met hardware die apart te upgraden is. Bij kennissen die professioneel met ontwerp bezig zijn, zijn onlangs ook alle iMacs vervangen door mac studio's met studio display.
Het stoort me nog steeds dat er geen target display modus meer is. Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik open sta voor dit soort computer. Gewoon een ding wat je inplugt, en leuk neerzet in het bureau. Professioneel heb ik geen nood aan performance. Ik zou de iMac dan eerder zien als een grote stationaire laptop, daar kan je ook het scherm niet afzonderlijk van hergebruiken. Als ik er zo over denk, kan ik het wel rijmen met 'mijn principes'.
Ik heb nu een mac mini M1 staan. En bedenk me vaak dat ik eigenlijk iets meer had moeten spenderen en gewoon voor een iMac gaan. Vooral omdat je er dan meteen het goede scherm bij hebt.
Een scherm pairen met een mac is echt wel een gedoe als je het goed wil doen. Mac is gemaakt voor 110 of 220ppi, met integer scaling dus. 220ppi schermen bestaan nauwelijks, behalve apples erg dure opties, en die zijn niet voor mij weggelegd. 110ppi is een typisch 27inch 1440p scherm.
Door voor een iMac te gaan, heb je er meteen een scherp, prachtig, kwaliteitsvol scherm bij. Kleuren die goed zijn, hoge resolutie, ...
Ik heb al een paar keer bijna de trekker overgehaald op een studio display, maar ik kan het gewoon niet verantwoorden voor mijn sporadisch, eerder casual/gelimiteerd gebruik. Alsof je een ferrari koopt om maaltijden rond te brengen of zo.
Dat het 'maar' 23,5 inch is, kan ik vast ook wel aan wennen.
Ik ben terug fan en zal het komende jaar eens kijken hoe ik het een en ander kan aanpassen en misschien toch overstappen op een iMac. Misschien een M1 16GB tweedehands of refurbished. Ik had niet gedacht dat ik deze bocht zou maken, maar zo zie je maar weer...