Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
iMac 27 inch.. Die komt niet meer terug denk ik. Wellicht een 30 inch ;)

https://forums.macrumors....er-screened-imac.2337601/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Citroentaart schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:54:
iMac 27 inch.. Die komt niet meer terug denk ik. Wellicht een 30 inch ;)

https://forums.macrumors....er-screened-imac.2337601/
Het is wel te hopen dat er een grotere iMac komt: er is nu wel een gat geslagen. Hoewel er qua prijs nog wel ruimte is tot aan de Mac Pro (en Pro Display) is de Mac Studio toch wel echt een overkill voor iemand die van de grote iMac af komt.

De 24” iMac is een uitstekende vervanger van de 21,5” destijds, maar de Mac Studio is niet de volgende stap. De Studio past meer tussen een mini en de pro als je het mij vraagt

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:23
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe IMac , valt mij op dat er geen keuze meer is tav processor en videokaart er staat ook niets bij om welke videokaart met welk werkgeheugen het gaat .

Is een iMac met Apple M1‑chip en en 16gb goed genoeg voor hobbymatig bewerken van 4K video bestanden?

Wat is de reden trouwens dat er zou wening zelf te configureren is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
ramrodwillem schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:01:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe IMac , valt mij op dat er geen keuze meer is tav processor en videokaart er staat ook niets bij om welke videokaart met welk werkgeheugen het gaat .

Is een iMac met Apple M1‑chip en en 16gb goed genoeg voor hobbymatig bewerken van 4K video bestanden?

Volgens mijn ervaring met de iMac M1 met 16gb ram, kan hij alle taken aan die je van een Mac verwacht. Wij gebruiken hem vooral als gezinscomputer, maar omdat die M1 chip zo lekker werkt, gebruiken ik hem ook om foto's te bewerken. Bovendien is die chip energiezuinig en stil en is dat alleen al een verademing om m'n Windows bak te laten staan.

Videobewerking heb ik enkele keren gedaan, maar ik ben er geen pro in. Het voelde in elk geval snappy aan . Als ik even het internet afschuim, zie ik voldoende reviewers/users die aangeven dat dit lukt met de M1. Alles hangt natuurijk af van jouw user case - hoe vaak ga je 4K video gaan bewerken? Beroepsmatig, hobbymatig?

Met die 16gb ben je in elk geval ook wel wat beter gewapend. Voor videobewerking gebruiken die GPU-cores ook van datzelfde 'unified' ramgeheugen. De M1 is beperkt tot 16gb ram, met de Pro, Max en Ultra kan je tot 32, 64 of 128 (Ultra) gaan.

De iMac is momenteel enkel leverbaar met de instapchip van de M1-serie. Wil je een krachtigere cpu, dan heb je nog de M1 Pro, M1 Max en M1 Ultra. Die chips zijn te verkrijgen in Macbook Pro (M1 pro en M1 max) en de Mac Studio (M1 Max en M1 Ultra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ramrodwillem schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:01:

Ja M1 met 16GB is meer dan genoeg voor dat soort dingen.

Naast de iMac kan je ook nog de nieuwe Studio overwegen, of een Mac mini i.c.m. Studio Display.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 16-03-2022 13:37 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx maar ik ga alleen voor een IMac, goed om te lezen dat het voldoende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
ramrodwillem schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:31:
Thx maar ik ga alleen voor een IMac, goed om te lezen dat het voldoende is
Goede keuze. Indien jouw budget het toelaat, overweeg dan zeker de 16gb ramgeheugen.
Opslag kan extern uitgebreid worden, werkgeheugen zit vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja de 16 Gb met 1 Tb opslag dan , kan ik er weer een par jaar mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 13:58
Ben ook erg benieuwd wat Apple doet ten aanzien van de M2-soc in relatie tot de upgrade van de iMac. Natuurlijk is een M2 i.p.v. M1 een verbetering, maar ik kan me voorstellen dat menigeen ook wel een M1 Pro in het apparaat wil zien, zodat er wat meer aan mogelijkheden is tussen de iMac/Mini voor je de (enorme kloof) naar de Studio zou overwegen.

Het end of life gebeuren voor de iMac 27" betekent hopelijk dat er een grotere versie komt die 30+ inch biedt en daarmee wellicht eerder een iMac Pro zal heten. Best mogelijk dat deze pas samen verschijnt met de M2 Pro-soc in de loop van 2023...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47
Ik zit dus nu ook met een "dilemma".

Gebruik nu een imac uit 2014 die het prima doet. Daarnaast nog een Macbook Air met 512GB en m1. Eigenlijk gebruik ik de Air steeds meer en meer. Een nieuwe 24" iMac is niet sneller dan mijn Macbook Air (wel 1GPU meer).

Maarja een scherm kost ook weer 1750 euro.
Ik heb het idee dat de 24" niet een verkooptopper is. Ze hadden beter de hele 24" model kunnen laten vallen en volop voor de 27" of groter kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 18-09 10:44
Ja, ik was toevallig deze week even bij de Amac en dan zie ik dat 24-inch scherm en ik vind het gewoon te klein. Ik werk zelf met een LG 27UP850-W, dat is voor op kantoor ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

kx22 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:50:
Ik zit dus nu ook met een "dilemma".

Gebruik nu een imac uit 2014 die het prima doet. Daarnaast nog een Macbook Air met 512GB en m1. Eigenlijk gebruik ik de Air steeds meer en meer. Een nieuwe 24" iMac is niet sneller dan mijn Macbook Air (wel 1GPU meer).

Maarja een scherm kost ook weer 1750 euro.
Ik heb het idee dat de 24" niet een verkooptopper is. Ze hadden beter de hele 24" model kunnen laten vallen en volop voor de 27" of groter kunnen gaan.
Voor degene die nog een oudere 27” iMac hebben en hun M1 Air o.i.d. daar op willen aansluiten is OCLP wel iets.

Zie ook

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 26-03-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
@Greatsword Ik hoor behoorlijk negatieve ervaringen daarover. Teveel lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32

Cliffie

Trompetslet

Ben al een tijdje aan het kijken naar een opvolger van mijn iMac 27" non-retina uit 2014...

Nou, die markt is aardig verziekt. Er is geen nieuwe 27" te koop, de 24,5" is een stuk kleiner en de studio met los scherm is echt veeeel en veel duurder. Mac Mini met extern scherm: ook een stuk duurder dan de iMac 27" was. Jammer.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cliffie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:01:
Ben al een tijdje aan het kijken naar een opvolger van mijn iMac 27" non-retina uit 2014...

Nou, die markt is aardig verziekt. Er is geen nieuwe 27" te koop, de 24,5" is een stuk kleiner en de studio met los scherm is echt veeeel en veel duurder. Mac Mini met extern scherm: ook een stuk duurder dan de iMac 27" was. Jammer.
Bestaat er een 27” Non retina uit 2014?

Het studio display is net nieuw en kost ~1750 maar een Mac Mini M1 is er al een tijdje, dus als je het geld niet hebt zou je daarvoor naar V&A of iets kunnen kijken. Zie verschillende configuraties daar voor mooie prijzen weggaan.

Als je er dan weer 8 jaar mee doet lijkt zo’n uitgave me niet heel gek.

[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 15-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:19
Cliffie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:01:

Je kan nog een iMac 27" her en der kopen, die zal zeker wat jaren mee gaan, misschien over een paar jaar is er weer een 27" of vergelijkbare iMac te krijgen.
of voorlopig een 2e hands ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Ik snap dat er wel mogelijkheden zijn, maar dat is dus:

- 2e hands
- uitlopende modellen

Vind het gewoon jammer dat er nu een gat ontstaat voor de mensen met een oudere iMac 27" en dat bovenstaande de opties zijn. Of veel meer geld betalen.
Greatsword schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:22:
[...]

Bestaat er een 27” Non retina uit 2014?

Het studio display is net nieuw en kost ~1750 maar een Mac Mini M1 is er al een tijdje, dus als je het geld niet hebt zou je daarvoor naar V&A of iets kunnen kijken. Zie verschillende configuraties daar voor mooie prijzen weggaan.

Als je er dan weer 8 jaar mee doet lijkt zo’n uitgave me niet heel gek.
Yup, is het late 2013 model (iMac14,2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

absrnd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:56:
[...]

Je kan nog een iMac 27" her en der kopen, die zal zeker wat jaren mee gaan, misschien over een paar jaar is er weer een 27" of vergelijkbare iMac te krijgen.
of voorlopig een 2e hands ?
Een nieuwe Intel Mac kan je niemand meer aanbevelen. Performance is veel slechter, support wordt uiteindelijk steeds minder en meer en meer features zullen alleen op Apple Silicon chips werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cliffie schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:40:

Vind het gewoon jammer dat er nu een gat ontstaat voor de mensen met een oudere iMac 27" en dat bovenstaande de opties zijn. Of veel meer geld betalen.

[...]

Yup, is het late 2013 model (iMac14,2).
Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat ze eeuwig dezelfde modellen blijven maken.

Grote kans dat ze uiteindelijk alsnog met een 32” iMac o.i.d. gaan komen en als geld zo’n groot issue is wordt het misschien tijd voor wat anders.

Bijvoorbeeld een Mac Mini en een 4K LG Display van -400 of zo.

Als ik kijk naar dit nieuwsartikel nieuws: Apple introduceert nieuwe iMacs met wifi-ac en Intel Haswell-chips dan was jou iMac nieuw ook minimaal 1850,- dus wat mij betreft valt het allemaal wel mee qua prijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 16-04-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:53

Quakie

quakelen

Er zit wel een kern van waarheid in. Zit nu wel gat in het assortiment.. Hier en daar zie je reviewers al linken naar een groter verschil in het assortiment.. dus kleurrijk voor consumenten (inclusief zilver optie) en zilveren pro lijn er naast met zwaardere cpus.. Zwaardere Mac Pro en nog een Pro iMac dus. Maar goed, als studio display al oude iMac prijs heeft, zal het geen goedkope optie worden.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Greatsword schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:57:
[...]

Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat ze eeuwig dezelfde modellen blijven maken.

Grote kans dat ze uiteindelijk alsnog met een 32” iMac o.i.d. gaan komen en als geld zo’n groot issue is wordt het misschien tijd voor wat anders.

Bijvoorbeeld een Mac Mini en een 4K LG Display van -400 of zo.

Als ik kijk naar dit nieuwsartikel nieuws: Apple introduceert nieuwe iMacs met wifi-ac en Intel Haswell-chips dan was jou iMac nieuw ook minimaal 1850,- dus wat mij betreft valt het allemaal wel mee qua prijzen.
Klopt, was met een aanbieding ongeveer die prijs toen ja.

Het geld is niet het issue, het is puur het feit dat er geen optie meer is met die prijsstelling. Ik werk al 12 jaar met een Mac nu en wil vind het hele ecosysteem fijn om mee te werken. Ik ga dan niet voor halve oplossingen kiezen als een goedkope niet bijpassende monitor.

Het is duidelijk dat Apple een andere kant op gaat naar de veeleisende gebruikers. Voor het simpele werk wat ik er eigenlijk mee doe, ga ik geen (minimaal) 2500 euro neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Cliffie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:02:
[...]

Klopt, was met een aanbieding ongeveer die prijs toen ja.

Het geld is niet het issue, het is puur het feit dat er geen optie meer is met die prijsstelling. Ik werk al 12 jaar met een Mac nu en wil vind het hele ecosysteem fijn om mee te werken. Ik ga dan niet voor halve oplossingen kiezen als een goedkope niet bijpassende monitor.

Het is duidelijk dat Apple een andere kant op gaat naar de veeleisende gebruikers. Voor het simpele werk wat ik er eigenlijk mee doe, ga ik geen (minimaal) 2500 euro neerleggen.
De transitie is nog niet compleet he... En bedenk je wel dat je de volgende keer geen nieuw display hoeft te kopen. Dus als je dit scherm over 2 computers weet te spreiden wordt de prijs Mac mini x 2 + display x 1 = 3300 totaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 19:59
Sinds een paar weken genieten mijn gezin en ik weer van een vlotte iMac. Ik kwam van een late 2010 Core i3 met 12GB en SSD. Foto's (laat staan video) verwerken (niet: bewerken, dat lukt nog wel) duurde eeuwen en spelletjes spelen voor de kinderen (vooral online) ging allang niet meer. De machine stond dan te blazen en de kinderen gefrustreerd de lag af te wachten.
Deze oude Mac staat nu op de slaapkamer ipv een nooit meer aangeschafte tv, nu kunnen we daar tv programma's op kijken of andere streaming platforms.

Het is een (2e hands) M1 iMac met 8gpu cores en 16GB geheugen. Ik wil er opnieuw heel lang mee gaan doen, dus daarom veiligheidshalve voor de 16GB gekozen en dit model had 1TB opslag. Wel zo fijn omdat wij nog zo'n 500GB aan (nog niet uitgezochte) video's en foto's hebben. Rib uit mijn lijf, maar omdat de machine 2e hands was viel het voor mijn gevoel mee. En ik zag al een keer dat het geheugen tot 12 GB volgelopen was (veel tabbladen open) dus dat lijkt geen overbodige luxe.

Ben verder heel blij ermee, alleen het nieuwe uiterlijk kan lastig aan wennen, alsook de kleurtjes. Ik vond de gele kleur aanvankelijk erg mooi totdat ik in de winkel zag dat het meer goudkleurig is. En dat is niet mijn ding. De nieuwe aluminium behuizing zie je niet aan de voorkant; dat is alleen een glas paneel (zou je zelfs kunnen verwarren met plastic)

Dus gezocht naar een zilveren. Het aluminium van de Intel generatie Mac's blijf ik mooier vinden. Van een afstand lijkt de M1 iMac net een soort klein teeveetje, een soort Blokker ding bedoeld voor de camping ofzo :X
Maargoed, dat soort smaak gerelateerde dingen zijn erg persoonlijk.

Verder geniet ik van de stilheid van het apparaat (de Intel Mac was ook erg stil, maar daardoor raakte die juist sneller heet wat ik heb opgelost met TG fancontrol) De M1 blijft lekker koel, temperaturen schommelen tussen de 25 en 35 ~ 40 ℃ hoewel ik bij een spelletje Minecraft de temps instantly (!) naar de 70 ~ 100 ℃ zag springen (in activiteiten monitor zie je dan dat alle 8 cores voluit belast worden). Na wat speuren op het net kwam ik erachter dat de standaard Java editie niet optimaal gebruik maakt van de ARM (en/of metal?) architectuur. Daar is gelukkig een redelijk eenvoudige hack voor waarmee de hardware een stuk optimaler benut wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 24-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor scholieren weer een leuke aanbieding https://www.apple.com/nl-edu/shop/back-to-school

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Een familielid van mij is op mijn aanraden overgestapt van de zoveelste brakke Windows laptop naar een 24" iMac, waar hij erg tevreden mee is. Nu is het probleem dat hij aardig op leeftijd is en mede vanwege medische problemen bij vlagen redelijk warrig en verstrooid kan zijn. Hij is daarom op zoek naar een boek of ander naslagwerk op beginnersniveau dat hem kan helpen om de meest simpele dingen te doen, als hij eenmaal 'op stoom is' zoals hij het noemt gaat het verder wel. Laatst belde hij me bijvoorbeeld om te vragen hoe de iMac ook alweer aan moest, dat soort werk. Hij heeft al "Mac voor Dummies" en "Overstappen van Windows naar macOS" maar dat zijn meer procedurele naslagwerken hoe je met bepaalde programma's moet werken e.d. Ik heb tot nu toe niet echt wat kunnen vinden, het lijkt sowieso ook alsof computerboeken tegenwoordig een beetje passe zijn. Hebben jullie wellicht andere ideeën of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

The Third Man schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:57:
Een familielid van mij is op mijn aanraden overgestapt van de zoveelste brakke Windows laptop naar een 24" iMac, waar hij erg tevreden mee is. Nu is het probleem dat hij aardig op leeftijd is en mede vanwege medische problemen bij vlagen redelijk warrig en verstrooid kan zijn. Hij is daarom op zoek naar een boek of ander naslagwerk op beginnersniveau dat hem kan helpen om de meest simpele dingen te doen, als hij eenmaal 'op stoom is' zoals hij het noemt gaat het verder wel. Laatst belde hij me bijvoorbeeld om te vragen hoe de iMac ook alweer aan moest, dat soort werk. Hij heeft al "Mac voor Dummies" en "Overstappen van Windows naar macOS" maar dat zijn meer procedurele naslagwerken hoe je met bepaalde programma's moet werken e.d. Ik heb tot nu toe niet echt wat kunnen vinden, het lijkt sowieso ook alsof computerboeken tegenwoordig een beetje passe zijn. Hebben jullie wellicht andere ideeën of tips?
Hoe is zijn engels? Voor dit soort dingen zou ik echt gewoon Youtube adviseren of een LinkedIn cursus: https://www.linkedin.com/...nding-macos?autoplay=true

Als het NL moet zijn, een website als: https://www.appletips.nl

En wist je dat je ook bij Apple gratis sessies kan volgen voor van alles en nog wat?

https://www.apple.com/nl/today/

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 21-07-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavemees
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:58
Tips voor mensen die overstappen van Windows naar Mac?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204216

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 23:53

Nitai

Live the life you love.

Heeft hij een smartphone? Wellicht (kan hijzelf) wat filmpjes opnemen die hij zelf kan terugkijken, of zelf bepaalde handelingen opschrijven.
Youtube heeft veel basis filmpjes die je kunt bookmarken.
Udemy heeft ook leuke cursussen voor beginners: https://www.udemy.com/topic/mac-basics/
Tot slot kun je ook cursussen checken in de buurt voor senioren of kinderen en dat cursusmateriaal gebruiken.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Macmiep.nl

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:53
Ik wil een imac gaan aanschaffen, mijn pc is aan vervanging toe en ik gebruik zakelijk al een macbook. Maar ik weet niet goed wat te kiezen, ik hoop dat ik hier advies mag vragen!?

Ik ga ervan uit dat 8GB werkgeheugen voor mij genoeg is (geen gamer, geen videobewerking, geen of nauwelijks fotobewerking) en vooral tekstverwerking, internet, email en muziek/ video (netflix, youtube)

Verder wil ik mijn Edifier speakers aansluiten en uiteraard een printer, en verbinden met internet via LAN.

Mijn huidige computer heeft een hdd van 1 TB maar inclusief besturingssysteem is daar nu een kleine 400GB van gebruikt. 290GB bestaat uit films en video's. Dat zal nog groeien maar beperkt. Zou de 512GB versie voor mij genoeg capaciteit zijn?

Ik overweeg deze https://www.apple.com/nl/...e-gpu-8-gb-geheugen-512gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@twodigits meer dan prima 👌🏻 voor jouw taken. In slechte geval neem je een externe SSD en plaats je daar je films op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@twodigits 8GB lijkt me voor jou gebruik inderdaad een prima keuze en met 512GB kom je ook een heel eind.

Je kan natuurlijk altijd nog iets als een NAS aanschaffen voor extra opslag in de toekomst.

Printers e.d. zijn in mijn ervaring vaak makkelijk te verbinden met WiFi e.d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@twodigits , lompe logge bestanden die nauwelijks gebruikt worden, moeten gewoon op externe storage. Zonde om daar dure, ultrasnelle high tech storage aan te verspillen. Externe HDD of SSD, of na verloop van tijd een simpele 1 of 2 bay synology zijn dan echt een betere keuze. Dan kan je ook nog gemakkelijk aan je films en bestanden aan de tv/woonkamer/andere apparaten.

Apple's peperdure, snelle storage is voor werk, niet cold storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 10:25
Thanks die ga ik en zeker voor mijn vrouw gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Dank voor de reacties, die 512GB zal dan ok zijn, een NAS is een goed idee voor mediabestanden.

Nadeel dan de imac 24"vind ik dat de audio output aan de zijkant van het scherm zit. Nu zijn er usb-c naar 3.5mm jack te koop voor Apple, kan iemand vertellen of ik zo mijn Edifiers zou kunnen aansluiten? Muziek luisteren is voor mij behoorlijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@twodigits Als je externe speakers voor je iMac belangrijk vindt én je de kabel niet wil gebruiken, gebruik dan Airplay2 speakers om je muziek te streamen. Klinkt uitstekend (beter dan bluetooth) en geen kabelgedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Het is even snel gegaan, heb vanmorgen bij de MM meteen deze iMac gehaald. Muziek gaat via usb-c to jack en gaat perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@twodigits houd ik van, mensen die gelijk toeslaan.. Goede keuze, en veel plezier ermee...
(Het is dat ik hem niet kwijt kan, en te weinig gebruik anders had ik ook een iMac.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
Quakie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:20:
@twodigits houd ik van, mensen die gelijk toeslaan.. Goede keuze, en veel plezier ermee...
(Het is dat ik hem niet kwijt kan, en te weinig gebruik anders had ik ook een iMac.)
haha, dat lijkt wellicht zo, maar ik liep er al een tijd over na te denken hoor. Wilde aanvankelijk mijn macbook air uit 2017 gaan vernieuwen. Maar toen ik daar een dag later op werkte dacht ik ' waarom eigenlijk, deze voldoet nog voor wat ik ermee doe'. Licht kantoor, email/ word en webbased programma dat ook enkel tekstverwerking betreft. En toen begon mijn pc ineens kuren te krijgen (8 jaar oud) dus besloten om die te vervangen en de macbook moet nog even mee. Even getwijfeld over de specs, vandaar de vragen hier, en toen zag ik dat ie bij de MM hier om de hoek op voorraad was en in de aanbieding. 8)

Schitterend beeld, geluid valt me ook mee maar uiteraard zijn de Edifiers beter en dat werkt top. En na een 8 jaar oude pc is zo'n nieuwe Imac erg vlotjes, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Nu na een kleine week op de iMac gewerkt te hebben een kleine feedback. Komende vanaf mijn op leeftijd zijnde windows pc is de stilte echt heel fijn. Geen ventilator die gaat blazen als je wat meer vraagt, geen ratelende hdd, heel fijn. Touch ID is ook ideaal om de iMac weer aan het werk te zetten. Bij alle software heb ik tot dusverre kunnen overzetten naar de iMac behalve een aantal certificaten die met Chrome of Firefox gebruikt moeten worden.

Wat ik wel mis is het numeriek gedeelte op het toetsenbord. Niet over nagedacht. Ik zie dat als je bij Apple zelf bestelt je voor 26 euro het toetsenbord kan upgraden en dat zou ik altijd gedaan hebben. Los kost dat 185 euro, zou ik kunnen doen, dan ben ik in totaal nog minder kwijt dat wat mijn configuratie bij Apple had gekost. En dan het bijgeleverde toetsenbord verkopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:55
twodigits schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:06:
Nu na een kleine week op de iMac gewerkt te hebben een kleine feedback. Komende vanaf mijn op leeftijd zijnde windows pc is de stilte echt heel fijn. Geen ventilator die gaat blazen als je wat meer vraagt, geen ratelende hdd, heel fijn. Touch ID is ook ideaal om de iMac weer aan het werk te zetten. Bij alle software heb ik tot dusverre kunnen overzetten naar de iMac behalve een aantal certificaten die met Chrome of Firefox gebruikt moeten worden.

Wat ik wel mis is het numeriek gedeelte op het toetsenbord. Niet over nagedacht. Ik zie dat als je bij Apple zelf bestelt je voor 26 euro het toetsenbord kan upgraden en dat zou ik altijd gedaan hebben. Los kost dat 185 euro, zou ik kunnen doen, dan ben ik in totaal nog minder kwijt dat wat mijn configuratie bij Apple had gekost. En dan het bijgeleverde toetsenbord verkopen...
Je zou eventueel ook nog een los numeriek toetsenbordje kunnen kopen (dus een klein toetsenbordje waar alleen het numerieke gedeelte op zit) voor er bij.

Zelf persoonlijk mis ik een numeriek gedeelte niet. Mijn werklaptop heeft het wel en ik heb thuis ook wel een bord liggen, maar ik zit meestal prive op mijn eigen MacBook en ben dat zo gewent dat ik voor mijn werk dat numerieke gedeelte ook bijna niet meer gebruik. Maar, dat hangt er natuurlijk af van wat je dagelijks doet. Kan me voorstellen dat voor iemand die bijvoorbeeld dagelijks veel met cijfers zit te werken het anders ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@twodigits Inderdaad zoals @PrimusIP aangeeft, en kijk naar je huidige plaatsing van je toetsenbord tov je muis. En komt natuurlijk een stuk ernaast bij, dus je schuift wel op. Persoonlijk zou ik dat irritanter vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Ik kijk het even aan, verwacht inderdaad dat het wel zal wennen en zoveel werk ik niet met cijfers. Het gaat om automatismen. Zo ' mis' ik ook de touchpad van mijn MacBook bij het scrollen op een website als deze, even aanleren dat steevast via de muis te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
twodigits schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:03:
Ik kijk het even aan, verwacht inderdaad dat het wel zal wennen en zoveel werk ik niet met cijfers. Het gaat om automatismen. Zo ' mis' ik ook de touchpad van mijn MacBook bij het scrollen op een website als deze, even aanleren dat steevast via de muis te doen.
die apple 'magic trackpad' is dan wel een aanrader. Hoef je helemaal niets te missen en kan je op je desktop werken zoals op je laptop.

Ook erg fijn om af en toe eens de pols te relaxen. En niemand doet touchpads/swipen beter dan apple.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Dit is voor mijn familielid een groot succes gebleken, dank _/-\o_ En @Greatsword , @cavemees, @Nitai ook bedankt voor het meedenken :>

• autoreverse
Klopt het dat ik hier op GOT nog geen berichten/ervaringen heb gelezen over een hoog-frequent geluid dat veel M1 iMacs maken? Een soort 'cool-whine', jankend geluid.

Ik hoor het zelf al een tijdje, het hangt af van hoeveel omgevingsgeluid er hier is thuis. De iMac staat in de woonkamer maar als ik er voor zit te werken kan ik het vrij goed horen (als het verder stil is in de omgeving) Het geluid komt vanuit de linker hoek onderin het scherm, ter hoogte van het aan/uit knop zeg maar.

Ik vond ook wel aardig wat andere topics op andere buitenlandse forums. Het lijkt erop dat er veel meer eigenaren dit horen, hoewel er meer topics over de nieuwe M1 Mac Studio lijken te gaan. Het geluid zoals een topicstarter dat heeft gepost in dit draadje op macrumors is wat ik bedoel:
https://forums.macrumors....ess.2298812/?fr=operanews
Er zijn berichten dat de helderheid van het scherm invloed heeft op het geluid; bij een hoge / max schermhelderheid zou het geluid niet hoorbaar zijn. In mijn geval kan ik daar geen verband in ontdekken.
Niet helemaal duidelijk is of het van de ventilator af komt (dan zou het idd 'coil whine' kunnen zijn of dat het door iets anders veroorzaakt wordt... Als ik met TG Pro de fans op volle snelheid laat draaien (iets ertussenin kan helaas niet) dan verdwijnt daarmee wel het geluid. Ikzelf denk voorzichtig dat het vanaf de ventilator afkomstig is.

Ik ben 40 en mijn gehoor is niet meer optimaal (ik heb enige last van tinnitus) maar ik kan het geluid dikwijls goed horen.

[ Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 14-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBreda
iMacs in de aanbieding bij Bol.com.
Edit: actie verlopen.

[ Voor 7% gewijzigd door DBreda op 07-10-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Volgens de laatste geruchten worden de iMacs deze maand niet geupdate van M1 naar M2. Ik begrijp hier weinig van? De iMacs zijn inmiddels weer 1,5 jaar oud en naast al eerder de Air krijgen waarschijnlijk ook de MacBook Pro's en Mac Mini's een upgrade naar M2 (Pro). Waarom dan niet de iMac updaten? Het blijft speculeren natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik vond het ook opmerkelijk. Ik kan alleen maar bedenken dat de 24” iMacs in de markt gezet worden als low-end consumenten product. Gewoon voor huis tuin en keuken gebruik. En dat daarvoor de M1 voorlopig nog ruim voldoende is - wellicht bewust laag in de specs gehouden worden.
En dat de Mac mini en Mac Studio voor de meer demanding eindgebruikers zijn en die dus hogere specs krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 07-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hoe laden jullie je Magic Keyboard en Magic Trackpad? Ik gebruik een 12watt USB-A naar Lightning kabel en laden gaat echt super traag. Heb vanmorgen de Trackpad aangesloten (was 18%) en nu is de batterij "maar" 77%

De iMac heeft die tijd wel standby gestaan, maakt dat nog veel uit voor laden of gebruik ik de verkeerde oplader?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Slasher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:18:
Hoe laden jullie je Magic Keyboard en Magic Trackpad? Ik gebruik een 12watt USB-A naar Lightning kabel en laden gaat echt super traag. Heb vanmorgen de Trackpad aangesloten (was 18%) en nu is de batterij "maar" 77%

De iMac heeft die tijd wel standby gestaan, maakt dat nog veel uit voor laden of gebruik ik de verkeerde oplader?
Gewoon de Lightning naar USB-C kabel rechtstreeks in de iMac. Binnen 2 uur van de week nog helemaal opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Leuk project voor de echte Tweaker ;)

Geen "Kin" en een verlicht Apple Logo 8)

https://www.macrumors.com...-could-have-removed-chin/

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/2KM7NASyJymccL2ZxLUQgRDjhW0=/1600x0/article-new/2022/12/all-screen-imac-mod-rear.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/xmzbH1iIqJSI5wAxVWW9-f45Esg=/1600x0/article-new/2022/12/all-screen-imac-mod-chin.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Wel netjes gedaan, gelijk weer discussie waarom Apple het niet doet. Dat was bij lancering al terwijl Apple gewoon wilt dat je een iMac herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Weet iemand toevallig of je achteraf een gekleurde toetsenbord/muis/trackpad kunt kopen als je al bezit bent van een imac? Bijvoorveeld omdat je een andere taal toetsenbord wilt, of gewoon een nieuwe voor het mooie.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
styx1 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:10:
Weet iemand toevallig of je achteraf een gekleurde toetsenbord/muis/trackpad kunt kopen als je al bezit bent van een imac? Bijvoorveeld omdat je een andere taal toetsenbord wilt, of gewoon een nieuwe voor het mooie.
Ik lees alleen over amerikanen die Apple bellen met een verhaal dat hun trackpad stuk is en ze een nieuwe in dezelfde kleur willen en het gedaan krijgen dat Apple een nieuwe stuurt.

Er is ook erg weinig op eBay te vinden.

Ik heb nu een witte trackpad, zou ook best een blauwe willen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aangezien de prijzen van iMacs aan het stijgen zijn, ben ik op zoek naar een redelijke prijs voor die krengen. Ik zie bij MediaMarkt deze CTO, maar heb het vermoeden dat dit de normale instap iMac is. Alleen begrijp ik hij vanafprijs niet en zie ik niet wat voor toetsenbord erbij zit. Iemand een idee?

https://www.mediamarkt.nl...cb2afb8f50ee2a66a5276cd8a

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@THE_BASE De vierde foto van die pagina, direct onder de iMac, suggereert een Internationaal Nederlands toetsenbord met TouchID. (Als die foto correct bij de iMac hoort natuurlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door RoRoNL op 18-01-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RoRoNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:28:
@THE_BASE De vierde foto van die pagina, direct onder de iMac, suggereert een Internationaal Nederlands toetsenbord met TouchID. (Als die foto correct bij de iMac hoort natuurlijk)
Zou kunnen, want plaatje is anders dan bij andere iMac's, maar dat blijkt niet uit de specs:
Magic Keyboard, Magic Mouse, 2x USB 4.0 aansluitingen.

[ Voor 43% gewijzigd door THE_BASE op 18-01-2023 16:50 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Ik begrijp niet waarom ze de iMac dinsdag ook niet even een update hebben gegeven naar M2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
DBreda schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:05:
Ik begrijp niet waarom ze de iMac dinsdag ook niet even een update hebben gegeven naar M2...
Om zo later in het jaar nog een keer aandacht van alle news outlets te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
Omdat er waaschijnlijk nog een M3 update komt voor de Air die dan ook in de 24” iMac verschijnt.

(eind 2023)

Zo blijft de Apple Silicon update cycle chaos, want een Mini met een M2 Pro is nu sneller dan een Studio met een M1 Max.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Maar wel de prijzen vrij stilletjes verhogen...

Apple rekende aanvankelijk een vanafprijs van €1.449,- maar verhoogde in januari 2023 de prijs naar €1.569,-. Er zijn nog drie extra kleuren (geel, oranje, paars) die alleen in de duurdere uitvoering vanaf €1799,- (voorheen €1.669,-) te krijgen zijn.
https://www.iculture.nl/m...2D)%20te%20krijgen%20zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Maar wel de prijzen vrij stilletjes verhogen...

Apple rekende aanvankelijk een vanafprijs van €1.449,- maar verhoogde in januari 2023 de prijs naar €1.569,-. Er zijn nog drie extra kleuren (geel, oranje, paars) die alleen in de duurdere uitvoering vanaf €1799,- (voorheen €1.669,-) te krijgen zijn.
https://www.iculture.nl/m...2D)%20te%20krijgen%20zijn.
Pff ze zijn echt doorgeslagen daar bij Apple. Zeker met de huidige koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe IMac, mijn huidige IMac heeft nog een SD kaart lezer, van wat ik nu heb gelezen zie ik die niet terug in de nieuwe IMac, wat zou bij een nieuwe IMac zonder SD sleuf de manier dan moeten zijn om op mn IMac te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
ramrodwillem schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:53:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe IMac, mijn huidige IMac heeft nog een SD kaart lezer, van wat ik nu heb gelezen zie ik die niet terug in de nieuwe IMac, wat zou bij een nieuwe IMac zonder SD sleuf de manier dan moeten zijn om op mn IMac te krijgen?
Dat was niet zo moeilijk:
https://www.amazon.nl/Mic...-Compatibel/dp/B07DJT5GPT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ramrodwillem schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:53:
Ik sluit al jaren mijn camera, drones etc rechtstreeks aan op de Mac via USB-C.
Dan hoeft die (Micro)SD kaart ook niet eens meer uit het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Gisteren mn nieuw IMac opgehaald, alles geiinstaleerd weer zoals op mn oude IMac.

Het geluid laat ik via IMac BT naar mn JVC BT speaker lopen, klinkt goed maar er zit wel een aardige vertraging op, is hier nog iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@ramrodwillem ivm de poging om te syncen (en bufferen) door de iMac is deze vertraging 'nodig', en is hier zelf niets aan te doen. Om dit op te lossen heeft Apple Airplay 2 ontwikkeld welke dus niet via BT, maar over wifi loopt. Hier maken alle HomePods en Airplay compatible speakers dankbaar gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Beste wel mooie aanbieding voor het 16GB model + 4 poorten voor 1299,-

uitvoering: Apple iMac 24" (2021) M1, 8-core GPU, 16GB, 256GB ssd (Qwerty toe...

En dat is nog zonder eventuele CashbackXL en Bol cadeaukaarten truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Greatsword schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:54:

uitvoering: Apple iMac 24" (2021) M1, 8-core GPU, 16GB, 256GB ssd (Qwerty toe...

Mooie prijs inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Greatsword schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:54:

Zeker een mooie prijs. Helaas nu terug volle prijs (1629). Indien ik 'm zou overwegen dan toch liefst het model met ethernet en 16Gb, en dan heb je het toch al over 2029 euro. Een flink bedrag! Zeker omdat een Mac mini met die specs iets meer dan de helft kost.

Ik draai nu een M1 Mac mini 8Gb, en die bevalt op zich prima. Al merk ik wel dat het geheugen eigenlijk steeds vol zit met grote sessies in de browser. Het 'voelt' op zich niet traag, maar indien ik dit bij aanschaf wist, had ik misschien toch eerder voor een 16Gb Mac mini gekozen.

Als ik 'm ooit vervang of doorschuif, is de volgende zeker 16Gb. Gewoon 'om zeker te zijn'. (en ja het 'probleem' zit vast gewoon tussen de oren)

iMac dan. Een uitwisseling in het Mac studio topic liet me opnieuw inzien hoeveel aandacht apple besteed aan de schermen, ook op de desktop. En dat het eigenlijk best moeilijk is om een scherm te vinden waarop macOS goed tot z'n recht komt, met de UI zoals het bedoeld is (comfortabel, niet te groot of te klein) zonder scaling (performance verlies).

En dan kom je weer uit bij een iMac. Want een 24 inch scherm met 4,5K resolutie, van deze kwaliteit, bestaat gewoon zelfs niet in pc-land, als ik een 220ppi scherm zoek (dat zijn ze allemaal bij apple, de iMac, ASD en pro display XDR). Dus die keuze is er zelfs niet.

Persoonlijk ben ik m'n schermen terug wat aan het 'begrenzen'. Een stapje terug van die eindeloze wedloop naar grotere schermen. Met 24" kan ik dus prima aan de slag. Meer zelfs, paradoxaal genoeg, merk ik dat ik me beter kan concentreren (voor standaard pc werk) op een kleiner scherm dan een groot scherm. Heb onlangs weer een 28 inch gedownsized naar een 24".

Maaaaaaaaaaaar, en dat heb ik in dit topic nog al eens aangehaald. Het feit dat je dit scherm niet extern kan aansturen, kan er bij mij NIET in. Het lijkt arbitrair om daarover te vallen, maar dit is zo'n grote deal breaker! Het scherm is wat me aantrekt in deze pc. Dat de pc er bij zit is leuk meegenomen, en zou ik zeker wel gebruiken. Maar ik draag zorg voor m'n spullen en m'n schermen gaan zonder uitzondering veel langer mee dan de economische levensduur van de pc hardware.

Het idee dat ik zo'n scherm (die ik zeer naar waarde schat) in de toekomst (over vijf jaar) potentieel niet meer apart zou kunnen gebruiken voor een andere device is zo'n mega ontgoocheling. Of zelfs doorschuiven naar familie die het als scherm zou kunnen inzetten voor een pc of laptop of zo

Nogmaals, de prijs is eigenlijk vrij redelijk als je het scherm naar waarde afprijst in het geheel. Een equivalent scherm als het al zou bestaan, lijkt me gemakkelijk 600-700 waard te zijn.

Hopelijk komt apple snel met een 24 inch scherm in een iMac body, maar dan zonder de pc er in. Ze denken vast dat dit het aanbod te verwarrend zou maken voor de gemiddelde apple store klant, die dan weer niet begrijpt dat een 24 inch scherm enkel een scherm is. Wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Leuk gedaan, maar idd zoals @Quakie aangeeft, apple wil gewoon dat je meteen een iMac herkent. En niet dat het een vormloos, 13 in een dozijn, monitor design is zoals elk ander budget pc monitor op amazon.com.

Er is bij introductie inderdaad veel over het design gesproken, maar nu ik het zo op de foto zie (geen mock up) geef ik apple gewoon gelijk. Ik zou 'm in deze vorm gewoon niet willen. De obsessie met minimalisme gaat soms gewoon te ver. Sinds wanneer mag een design ook niet 'leuk' zijn, beetje karakter hebben.

Ik vind de iMac zoals 'ie nu is gewoon prima! Karakter, duidelijk te herkennen als iMac, hippe kleurtjes, speels/fun. Mag ook eens in een wereld met te veel ultra strakke minimalistische hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperbag24
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 17:48
Ik heb een iMac 24 inch voor een leuk bedrag kunnen kopen via Amazon echter ontbreekt de voeding.

Wie weet waar ik deze los kan kopen ?
Is er een alternatief om de Mac van stroom te voorzien ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Paperbag24 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:34:
Ik heb een iMac 24 inch voor een leuk bedrag kunnen kopen via Amazon echter ontbreekt de voeding.

Wie weet waar ik deze los kan kopen ?
Is er een alternatief om de Mac van stroom te voorzien ?
Stuur Amazon een bericht? Hij moet compleet geleverd worden, daar heb je gewoon recht op. Hoeveel korting kreeg je?

[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 30-05-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paperbag24
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 17:48
syltheboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Stuur Amazon een bericht? Hij moet compleet geleverd worden, daar heb je gewoon recht op. Hoeveel korting kreeg je?
Dank voor je bericht.

Ik heb met hen gebeld maar omdat het om een Amazon warehouse product gaat is het product zoals omschreven scheelde wel 350 euro op een nieuwe...

Ze konden mij alleen adviseren om de Imac retour te sturen binnen 30 dagen of een tegoed van 15 euro op een voeding.

Apple gebeld kan een reparatie onderdeel bestellen voor let op 200 euro jammer maar weer retour dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik bedacht me net, intel macs zijn compleet aan het instorten wat betreft tweedehands vraagprijs. Nu is intel in een laptop niet echt slim op dit moment (ask me how i know, macbook pro 2020 :| )

Maar er valt nog wel iets te zeggen voor desktop intels.

Als een 24 inch iMac te klein is, zijn er vast erg goede deals te vinden op heel dikke 27 inch intel iMacs, die best nog een aantal jaartjes kunnen dienst doen. 16 of 32 Gb geheugen, waar je tegenwoordig een fortuin voor betaalt, zal de tweedehandswaarde nauwelijks opdrijven.

En je krijgt er nog steeds dat schitterende scherm bij, dat al jaren en jaren tot de absolute top behoort. Nog steeds.

In een 'desktop' chassis, heeft dat throttlen van een intel veel minder effect. En batterijduur is ook totaal niet van belang wat eindeloos stroom uit het stopcontact.

Ik zou het overwegen als ik in de markt was voor een iMac :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
Wow, dit topic is helemaal weggezakt :) Er is zelfs geen topic aangemaakt voor de iMac M3 zie ik? Zo zie je maar hoe gewild deze mac is. Ofwel is de iMac echt een consumer apparaat. Wat het in de basis altijd al is geweest, en dus minder een 'fit' voor deze community. Een mac was oorspronkelijk een all-in-one om mensen het internet op te krijgen. Eentje die gekocht wordt als een tool, en niet als een nerdy pc.

Deze video heeft me mijn positie over de iMac toch laten herzien:
YouTube: The iMac is Dead. Good.

Vroeger was ik vrij absoluut 'tegen' een iMac, voornamelijk sinds er geen target display modus meer beschikbaar was (sinds 2014 of zo). Waardoor je dat prachtige scherm geen tweede leven meer kan geven als de pc te traag wordt of faalt. Naar modulariteit en duurzaamheid vond ik dat erg tegenvallen. Die 'exit' en kans op een tweede leven voor de iMac moest er zijn als ik er ooit een zou overwegen.

Nu sta ik er anders in (sowieso, steeds een groot fan van 'snazzy labs', een erg nuchtere 'geek' op de goede manier).

Ik denk dat de laatste vijf jaar met van de intel periode eerder de 'aberratie' was op het iMac recept, dan de norm. Er is geprobeerd om van een leuke familie pc een high powered werkbeest te maken. Groter scherm, snellere cpu's, pro-modellen.

En dat vloekt met de identiteit van de iMac. Een casual familie pc. Meer nog, hoe sneller je de iMac maakt (voor professionals) hoe sneller het hele boeltje (inclusief scherm) obsolete wordt, want dat is net het publiek die veel sneller door de hardware gaat en roteert. Met een beetje geluk wordt de iMac dan doorgeschoven, ofwel wordt het e-waste.

De eisen voor een consumer zijn een stuk lager, en dus de levensduur van een iMac een stuk hoger bij dat minder veeleisende publiek. De 8GB in de basismodellen steekt me wel, dit vind ik totaal niet ok. Maar goed, dan moet je maar denken dat een iMac 200 euro meer kost dan de basisprijs, en dan heb je wel een goed model.

In die zin vind ik het ook totaal geen issue dat er geen 27 inch iMac meer in de planning staat. De professionals zijn beter af met hardware die apart te upgraden is. Bij kennissen die professioneel met ontwerp bezig zijn, zijn onlangs ook alle iMacs vervangen door mac studio's met studio display.

Het stoort me nog steeds dat er geen target display modus meer is. Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik open sta voor dit soort computer. Gewoon een ding wat je inplugt, en leuk neerzet in het bureau. Professioneel heb ik geen nood aan performance. Ik zou de iMac dan eerder zien als een grote stationaire laptop, daar kan je ook het scherm niet afzonderlijk van hergebruiken. Als ik er zo over denk, kan ik het wel rijmen met 'mijn principes'.

Ik heb nu een mac mini M1 staan. En bedenk me vaak dat ik eigenlijk iets meer had moeten spenderen en gewoon voor een iMac gaan. Vooral omdat je er dan meteen het goede scherm bij hebt.

Een scherm pairen met een mac is echt wel een gedoe als je het goed wil doen. Mac is gemaakt voor 110 of 220ppi, met integer scaling dus. 220ppi schermen bestaan nauwelijks, behalve apples erg dure opties, en die zijn niet voor mij weggelegd. 110ppi is een typisch 27inch 1440p scherm.

Door voor een iMac te gaan, heb je er meteen een scherp, prachtig, kwaliteitsvol scherm bij. Kleuren die goed zijn, hoge resolutie, ...

Ik heb al een paar keer bijna de trekker overgehaald op een studio display, maar ik kan het gewoon niet verantwoorden voor mijn sporadisch, eerder casual/gelimiteerd gebruik. Alsof je een ferrari koopt om maaltijden rond te brengen of zo.

Dat het 'maar' 23,5 inch is, kan ik vast ook wel aan wennen.

Ik ben terug fan en zal het komende jaar eens kijken hoe ik het een en ander kan aanpassen en misschien toch overstappen op een iMac. Misschien een M1 16GB tweedehands of refurbished. Ik had niet gedacht dat ik deze bocht zou maken, maar zo zie je maar weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 21:40
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn iMac M1. Ik heb deze nu precies een jaar geleden gekocht als vervanger van mijn Macbook Pro uit 2015 en ik heb er zeker geen spijt van.

Hij is snel, stil, mooi en doet gewoon wat ie doen moet. Ik ga nog vele jaren plezier beleven aan dit apparaat.

Wellicht dat er weinig belangstelling voor is omdat ik het idee heb dat de meeste mensen tegenwoordig toch voor een laptop gaan.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 10:31
Zelf ben ik al een tijd opzoek naar een nieuwe iMac. Twijfelde tussen een tweedehands intel mac voor een lagere prijs maar denk dat M1 toch een betere investering is op lange termijn. Nu er ook een M3 uitgekomen is hoop ik op een goede M1 deal met 16Gb ram.

Waarom ik graag een iMac wil tegenover een Mac mini is het scherm en uiterlijk. Heb ook een Mac Mini overwogen maar zoek maar eens een mooi scherm met vergelijkbare specs. Die zijn er bijna niet en je bent snel net zo duur uit.

Nu maar hopen op een mooie BF deal op V&A komen nog weinig M1's langs.

[ Voor 4% gewijzigd door Zspirit op 20-11-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
@Zspirit Ja idem. Ik heb hier ook een mac mini staan, maar ik vind het zo moeilijk om er een correct scherm aan te koppelen. Een scherm dat fijn is voor MacOS. MacOS doet enkel aan linear scaling en heeft geen sub-pixel anti-aliasing.

Dus alles wat geen mooi geheel veelvoud is van de MacOS ppi (110 of 220) ziet er ofwel slecht uit als je het schaalt, of is ofwel te groot of te klein.

En hoewel 110ppi schermen wel bestaan (27 inch 1440p is courant), is dat minder het geval voor 220ppi. En alles daartussen werkt niet goed. Voor 220ppi heb je 1 scherm van LG (nooit een refresh of upgrade gehad), 1 van samsung en de apple studio display. Een ASD is in mijn mening en voor mijn gebruik, een onzin display.

In de windows wereld is geconvergeerd naar 4K voor high res screens. En windows scalet prima op 125% of 150%.

Ik heb een 32" 4K geprobeerd op mac. En native is de UI veel te klein voor comfort. Met 2x scaling heb je het equivalent van een (heel scherp) 1080p op 32", dus een erg grote UI. 27" 4K heb ik ook geprobeerd, en is ook een suboptimale ervaring.

Blijft dus over dat als je zonder veel gedoe de optimale Mac experience wil, je eigenlijk gebonden bent aan macbooks, een dure ASD, of een iMac. En bij de iMac heb je er ook nog een erg goede webcam bij, en een correct setje speakers dat voldoende is voor casual pc gebruik. En het scherm is, los van de correcte resolutie, ook een erg mooi, kleurecht, en uniform scherm. Een heel andere klasse dan het gebruikelijke grijze, backlight bleeding budget 4K scherm voor de windows pc.

Ik snap de unique selling point van de iMac wel. In het achterhoofd blijf ik wel zitten met het obsolescence vraagstuk. Gewoon zonde van zo'n mooi scherm als de hardware veroudert. :(

In die context zou ik dan ook, en zeker voor een iMac, meteen 16 GB willen, zoals je zegt! Een Mac mini is een stuk minder duur en kan je met een kortere cyclus gemakkelijker doorschuiven. Maar om nu 1700 euro neer te leggen, en over 2-3 jaar weer voor een 16GB iMac lijkt me wat te veel van het goede. Een Mac mini kan je nog gemakkelijk naast de tv zetten als ultra deluxe mediaspeler, of naar familie, mancave, slaapkamer, whatever.

Ik heb ook gezocht op tweedehands 16 Gb M1 iMacs, maar heb er nauwelijks gevonden. Ik denk dat 90% van de verkochte iMacs gewoon het basismodel zijn. Is ook het enige wat je tweedehands tegen komt.

Edit: ik zit op het werk ook op een 23,5" scherm + laptop scherm er naast. En dat is voor mij voldoende. Ik ben een van de weinigen die geen fan is van ultra wide screen, of multiple monitors. Het haalt m'n focus onderuit. Ik heb m'n setups zelfs 'verkleind' omwille van die reden (vroeger 32" 4K, thuis en op het werk).

Dus ik denk dat ik er aan kan wennen. En ik moet even uitzoeken hoe dat zit met Universal Control, en eventueel een iPad of macbook gebruiken als tweede scherm op een iMac

[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 21-11-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
-nevermind- offtopic vraag in dit hardlopende topic niet gewenst, bij deze.

[ Voor 96% gewijzigd door Amos_x op 11-12-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Amos_x je kunt voor deze vraag beter een eigen topic starten, aangezien het niks met de iMac 2021 te maken heeft :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Schuling23
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 15:45
Amos_x schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:28:

Vroeger was ik vrij absoluut 'tegen' een iMac, voornamelijk sinds er geen target display modus meer beschikbaar was (sinds 2014 of zo). Waardoor je dat prachtige scherm geen tweede leven meer kan geven als de pc te traag wordt of faalt. Naar modulariteit en duurzaamheid vond ik dat erg tegenvallen. Die 'exit' en kans op een tweede leven voor de iMac moest er zijn als ik er ooit een zou overwegen.
Zou een late 2013 iMac nog met target display modus bruikbaar zijn icm een Mac mini?

Ik zit wat met hetzelfde dilemma als jou; wil prima geld uitgeven hoor hardware. Maar vind het zonde om een goed werkend scherm weg te doen. Nu nog een prima werkende iMac uit 2013, echter steeds verder unsupported. Maar ook bij aankoop van een nieuwe iMac zou dit in de toekomst voor mij een irritatiepunt worden.

Zou de M3 target display evt in de toekomst mogl maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:58
Ik kan goedkoop een imac m1 8gb kopen. Verstandig of risicovol? Ik gebruik het voor light work. Ik merk op mijn m1 macbook air dat ik af en toe tegen het multitasken aanloop, maar niet zozeer tegen de snelheid van de 8gb zelf. Voor nu is het dus echt geen probleem gaat echt om of het een risico in de toekomst gaat worden. Wat is jullie verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Een klein beetje hetzelfde als de Tweaker hierboven: ik twijfel over de aanschaf van een iMac M1 voor erbij.

Doorgaans gebruik ik een MacBook Air M1 die zeker voldoet en nog wel even mee kan. Voor andere momenten nog een iPad mini 6.

Zijn er Tweakers die iMac en MacBook hebben en die iMac ook (meer zijn gaan) gebruiken? Of is het meer een pareltje in de woonkamer voor incidenteel gebruik? Ik vind een groot scherm af en toe prettig, maar gebonden aan een plek misschien wat minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
THE_BASE schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:40:
[...]
Zijn er Tweakers die iMac en MacBook hebben en die iMac ook (meer zijn gaan) gebruiken?
Ja, ik ben er zo een.

Ik heb een iMac M1, de meest uitgebreide versie.
Die heb ik aangeschaft omdat ik hobbymatig serieus met fotografie bezig ben.
Op de iMac draait een database met flink wat foto's, een bewerkingsprogramma dat wel wat rekenkracht vraagt, en er is een fotoprinter die wordt aangestuurd vanuit de iMac.
Voor dat alles is een fatsoenlijk gecalibreerd en geprofileerd scherm een vereiste, en een iMac biedt alles wat ik nodig heb.

Als ik die hobby niet zou hebben zou ik prima uit de voeten kunnen met mijn MacBook Air M1 en mijn iPad Air (ook M1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Is er geen iMac 2023 topic?

Wat ik mij afvroeg is Apple moet dit jaar toch sowieso met een iMac update komen (met hopelijk M4) omdat voor 1 januari 2026 alles moet zijn geupdate naar USB-C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
DBreda schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:27:
Is er geen iMac 2023 topic?

Wat ik mij afvroeg is Apple moet dit jaar toch sowieso met een iMac update komen (met hopelijk M4) omdat voor 1 januari 2026 alles moet zijn geupdate naar USB-C?
Vraag ik mij af, ze kunnen ook alleen het toetsenbord en muis updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:54
Ik heb een ipod nano 2009 en probeer deze aan te sluiten op de imac 2021…echter geeft de ipod dan aan loskoppelen toegestaan en lukt het verder niet iets te doen om muziek toe te voegen wat ik eerst altijd deed met mac mini 2012. Iemand hier oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Na een paar maanden "lurken" heb ik dan eindelijk een iMac M1 aangeschaft, mooie deal gevonden voor de 16GB & 1TB variant voor 850,-.

Nu ben ik opzoek naar een manier een extra HDMI (4K TV), Aux en USB-A aan te sluiten. de iMac is gewoon de PC maar er hangen losse speakers en een 4K TV aan. De USB-A is vooral voor oudere kabels/apparaten.

Heeft iemand ervaring of advies wat goed werkt i.c.m. met een M1 iMac? Ik twijfel tussen een dongle en echt een docking station. De eis is vooral dat ik gewoon goed 4K beeld kan krijgen over HDMI en dat het geluid van de AUX goed is. USB-A geloof ik wel dat is echt voor een oude HDD etc.

Heb wat rond gegoogled maar zie door de bomen het bos niet meer. Betwijfel of de goedkope uGreen dongles de kwaliteit te leveren die ze beloven.

Iemand ervaringen of advies om goed beeld en geluid uit een dongle/dock te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robocop123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Je kunt helaas geen extern beeldscherm aansluiten op een imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Robocop123 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:26:
Je kunt helaas geen extern beeldscherm aansluiten op een imac.
Dank voor je reactie! Één extra scherm kan wel toch? Ik had het volgende gevonden:
Voor Mac-computers met de Apple M1-chip: Je kunt één extern beeldscherm aansluiten op je Mac. Docks hebben geen invloed op het aantal schermen dat je kunt aansluiten.
https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchl7c7ebe08/
Simultaneously supports full native resolution on the built-in display at 1 billion colors and:
One external display with up to 6K resolution at 60Hz
https://support.apple.com/en-us/111895

Ga er snel achterkomen maar anders ben ik mooi de klos 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robocop123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Het kan alleen met een thunderbolt kabel. Niet met een hub of zo.

Zie

YouTube: Best dual monitor setup for the iMac (24-inch)

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ben al sinds een aantal jaar tevreden Mac gebruiker, maar mijn Apple Magic Keyboard is niet meer zo wit als dat hij in het begin was ;)

Hoe maken jullie dat schoon, met wat voor middelen?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@Slasher Waterstofperoxide. Heel goedkoop bij de drogist, (klein flesje 3%) is al voor je opgelost in een lage dosering en met wattenstaafjes voor je oren erbij is je keyboard als nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door RoRoNL op 15-08-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik kan een iMac M1 8GB/256GB overnemen van iemand voor 650,- euro.

We doen simpele taken: browsen, mailen, streamen. Dan kan een M1 toch nog wel een jaar of wat mee?

Heb zelf een MacBook Air met M2, maar merk qua processor niet veel verschil met de M1 die ik daarvoor had voor wat wij ermee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@THE_BASE Nette prijs, voor dat bedrag prima aankoop. Qua support zou ik me geen zorgen maken. Verwacht eerlijk gezegd nog minimaal 2 jaar MacOS updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:21:
Ik kan een iMac M1 8GB/256GB overnemen van iemand voor 650,- euro.

We doen simpele taken: browsen, mailen, streamen. Dan kan een M1 toch nog wel een jaar of wat mee?

Heb zelf een MacBook Air met M2, maar merk qua processor niet veel verschil met de M1 die ik daarvoor had voor wat wij ermee doen.
Ja, doen! Zelf werk ik nog dagelijks met een MacBook Pro M1 uit 2020. Daar doe ik van alles mee, zelfs wat lokale AI-modellen met Ollama.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Thanks @Greatsword en @Gr4mpyC3t, dan gaan we er maar voor. Het is wel handig om af en toe een lekker groot scherm te hebben en zeker voor thuis werken ook fijner dan een MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Berichten over beschikbaarheid, bestellingen, en levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9