[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:03
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/wlvrabym6pdjhjk/High_Sierra.jpg?raw=1
Foto in volle resolutie, zo uit de beta: https://www.dropbox.com/s/jmf7zpn7dib8ls7/High%20Sierra.jpg?dl=0

Topic in aanbouw, content gebaseerd op het topic van macOS Sierra.

Releasedatum High Sierra 25 September 19:00 Nederlandse tijd.

macOS High Sierra 10.13
Op maandag 5 juni 2017 heeft Apple, tijdens het WWDC, macOS High Sierra aangekondigd, de opvolger van macOS Sierra (10.12)

"New technologies at the heart of the system make your Mac more reliable, capable, and responsive — and lay the foundation for future innovations. macOS High Sierra also refines the features and apps you use every day. It’s macOS at its highest level yet. Coming this fall."

Developers kunnen per direct aan de gang met de beta versie van het nieuwe besturingssysteem, consumenten zullen de update in de herfst gratis ter beschikking krijgen. Voor de publieke beta (nog niet beschikbaar) kun je je hier aanmelden https://beta.apple.com/sp/betaprogram/

Nieuwe functies (bekend gemaakt tijdens het WWDC)

Apple File System (APFS)
Misschien wel de belangrijkste update voor Apple is de introductie van APFS, Apple haar eigen file system. De belangrijkste punten welke Apple aanduid zijn; sneller, veiliger en efficiënter omgaan met communicatie tussen hard-en software. Gebruikers merken dit vooral door de focus op lagere latency tijden, de throughput van files zal niet veel verschil met zich mee brengen.
Wanneer je straks macOS High Sierra gaat installeren zal de installatie aangeven dat je kan kiezen voor APFS.

Interessante informatie over APFS
- https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2016/701/
- http://dtrace.org/blogs/ahl/2016/06/19/apfs-part1/

Siri!
Siri gaat door gebruik van deep/machine learning nog beter op jou inspelen, en hij/ zij gaat natuurlijker klinken!

H.265 (HEVC)
High Sierra zal het nieuwe videoformaat H.265 introduceren, ook wel HEVC, High Efficiency Video Encoding genoemd. Apple geeft aan dat met deze codec een compressie tot 40 procent haalbaar moet zijn en mede hierdoor efficiënter kan omgaan met resources.

eGPU (External GPU)
De apparatuur van Apple wordt steeds dunner, maar de vraag naar rekenkracht is voor de pro-users onder ons steeds hoger. Apple gaat dan ook vanaf macOS High Sierra ondersteuning bieden voor externe GPU's. Op het moment van aankondigen bied Apple een eigen development kit aan, deze kost $599 dollar en betreft een behuizing met grafische kaart en een thunderbolt 3 aansluiting, dit al gevoed door een 350 watt voeding.

Voor consumenten pas beschikbaar in het voorjaar van 2018.
Extra info, release notes: https://developer.apple.c...Release-Notes-ECDK_v1.pdf

Virtual Reality
De term VR hoor je steeds meer, menig Tweakert heeft hier wel eens mee gespeeld of heeft zelfs zijn eigen set! Om gebruik te maken van deze techniek op het Apple ecosysteem moet je beschikken over een iMac 5K of de nieuwste iMac Pro 2017. Mocht je dit niet hebben maar toch met VR aan de slag willen kan je de development kit aanschaffen en aan de slag op je huidige Mac.

Metal 2
Ook Metal 2 (v2) is een feit, Apple geeft aan via Metal 2 nog betere beeldkwaliteit te kunnen realiseren en meer mogelijkheden voor VR te ondersteunen.

Safari
Safari heeft wat belangrijke punten waarop Apple je wilt wijzen;
- Sneller dan ooit!;
- Per website persoonlijke instellingen opslaan;
- Extra controle over tracking op websites;
- Reader-weergave nu in te stellen als standaard;
- Video's zullen niet meer automatisch afspelen.

Photos
Voor Photos (Foto's) geldt hetzelfde als Safari, hier zijn de belangrijke punten;
- Meer mogelijkheden voor het bewerken van foto's in de standaard app;
- Sneller je fotoverzameling filteren en organiseren;
- Nieuwe effecten voor live foto's als bijvoorbeeld 'looping';
- Nieuwe herinnering categorieën waaronder, dieren, baby's, buiten activiteiten, optredens, bruiloften, verjaardagen en sportevenementen;
- Verbeterde gezichtsherkenning;
- Extra functionaliteit in de 'sidebar';
- Directe mogelijkheid om vanuit de Photos app je foto te kunnen bewerken met bijvoorbeeld Photoshop of Pixelmator.

Voor meer technische informatie kan deze pagina ook interessant zijn https://developer.apple.com/macos/

Ondersteunende Hardware

Late 2009 en nieuwer
  • MacBook
  • iMac
2010 en nieuwer
  • MacBook Air
  • MacBook Pro
  • Mac Mini
  • Mac Pro

Media
Apple WWDC 2017 Event

Bronvermelding
https://tweakers.net/nieu...teem-met-high-sierra.html
https://www.apple.com/macos/high-sierra-preview/
https://www.iculture.nl/dossiers/macos-10-13/

Wat werkt er NIET in deze beta seed? (zelf getest op beta 2)

Aanvulling welkom!

Bartender 2
GPG Suite 2017.1b3
Google Drive
HomeBrew (https://brew.sh werkt uiterst sloom)
LittleSnitch 3.7.4
LetterOpener 9.1.8
MacPorts 2.4.1
Microsoft Office 2011 (gaat ook niet meer werken)
Microsoft OneDrive
Panasonic Wireless Manager
VPNGUI 1.2.5

Wat werkt er WEL in deze beta seed? (zelf getest op beta 2)

Aanvulling welkom!

1Password 6.8 Beta 4
Adobe Creative Cloud
Affinity Photo
Airmail 3
AppCleaner
BetterTouchTool 2.2.3
BusyCal
Bundle For iWork
Cisco AnyConnect
Cisco Jabber 12.8.1
Citrix Receiver 12.5.0
Canon Digital Photo Professional 4.6.10
Canon EOS Utility 3.6.11
CleanMyMac 3.9
Dropbox
Evernote
Fantastical
FileMaker Pro 16
Final Cut Pro X
Firefox
F.lux
GIMP
Google Chrome
Handbrake
Jump Desktop 7.0.5
Keypad
LastPass
LittleSnitch 4.0 public beta 2
Logic Pro X
Magnet
MenubarStats
MicroSnitch
Microsoft Office 2016
Microsoft Remote Desktop
MindNode
NZBVortex 3
Paragon NTFS 15
Pixelmator
PureVPN
Shimo VPN
Sidify Music Converter
Spotify
Steam
SublimeText
Synology Cloud Station Drive
Telegram
The Unarchiver
Twitter
uTorrent
VLC Media Player
VMware Fusion Pro
WhatsApp

[ Voor 22% gewijzigd door crypt0rr op 25-09-2017 15:15 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904655

Voor je lijst: LetterOpener 9.1.8, MacPorts 2.4.1, VPNGUI 1.2.5 en GPG Suite 2017.1b3 werken ook nog niet.

Voor een eerste beta is het best bruikbaar. Wel ben ik inmiddels twee kleine problemen tegengekomen:
- Safari crashed zo nu en dan. (Chrome werkt prima.)
- De bash environment is veranderd. (Precieze verschillen kan ik nu niet meer vergelijken, maar ik merk het aan commando's die erover klagen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ook handig, de release notes van de eGPU zaken van Apple (let op de dingen die niet werken): https://developer.apple.c...Release-Notes-ECDK_v1.pdf

Overigens komt dit pas voor consumenten in voorjaar 2018 beschikbaar. Zie voor meer info de pagina over Metal 2(deze vermeld in de footnotes dat het pas voorjaar 2018 wordt) en de External Graphics Development Kit.

Meer info over het nieuwe APFS kun je halen in de volgende video van vorig jaar: Introducing Apple File System. En natuurlijk heeft ook iemand een hele reeks blogs geschreven, dit is deel 1: APFS in Detail.

En tot slot, de developer page van High Sierra met iets meer info over de onderliggende technologie: https://developer.apple.com/macos/

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 08-06-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
@Anoniem: 904655 @ppl Thanks beide, aangevuld.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-04 08:56
Ik ben zeer benieuwd naar de updates High Sierra gaat bieden voor de photos app. En specifiek of Apple eindelijk de volledige Memories functionaliteit die iOS heeft ook op mac beschikbaar stelt.
Ik vind het echt zo'n teleurstelling dat we niet op de Mac zo'n leuke filmpjes kunnen maken van onze fotos en video's zoals wel kan op de iPhone.

Dus, beste developers hier....is er functionaliteit toegevoegd aan Photos?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:51
MenN schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:20:
Yeps, Photos heeft ook wat verbetering gekregen:
- beter kunnen organiseren van foto's
- meer in de zijkolom
- meer tools om foto's te editen
- faces zou ook beter zijn dacht ik

Ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Maar het lijkt da Photos misschien eens op iets gaat beginnen trekken...

[ Voor 6% gewijzigd door DenBeke op 08-06-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
MenN schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:20:
Ik ben zeer benieuwd naar de updates High Sierra gaat bieden voor de photos app. En specifiek of Apple eindelijk de volledige Memories functionaliteit die iOS heeft ook op mac beschikbaar stelt.
Ik vind het echt zo'n teleurstelling dat we niet op de Mac zo'n leuke filmpjes kunnen maken van onze fotos en video's zoals wel kan op de iPhone.

Ik zal even een stukje over Photos toevoegen aan de TS.

Edit: Toegevoegd.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52

Quakie

quakelen

Volgens zei Craig ook dat gezichtsherkenning gesynct gaat worden met ios11 apparaten..

Niet meer dus per apparaat scannen!

@bardi-1 bedankt voor de openingstopic ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 09-06-2017 11:59 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:15
Wat mij opvalt is dat het werken in Office Word moeizaam gaat. Hij slaat na een tijdje het bestand als tijdelijk bestand op met een toevoeging D2 in een cache locatie. Waarna je het document kwijt bent als je het niet opslaat als. Waarschijnlijk een andere manier van opslaan in 10.13

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 22:27
Zou samba hier wel werken waar sierra het heeft gesloopt waardoor het zelfs met SMBup niet eens werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na de installatie wordt je bestandssysteem automatisch omgezet naar APFS. Op zich niet zo spannend, maar het lijkt erop dat APFS partities (nog) geen resizing ondersteunen. Kan handig zijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 22:02
Ik heb het geinstalleerd op een MBP2016 met conversie naar AFPS, naast een bootcamp partitie.
Enige verschil so far:
- nieuw achtergrond plaatje
- unity3D snapte APFS niet waardoor de assets niet meer gevonden konden worden. Heeft Unity snel gefixt, maar het laat zien hoe AFPS de werking van programma´s kan beinvloeden.
- Sketch (2d vectortekenprogramma) loopt om de 10 min onverklaarbaar vast.
- Siri heeft een ander logootje.
- Notes is wat opgepoests
- Photos heeft erg fijne bewerkingsopties gekregen.
- Batterijicoontje wordt rood als een app veel stroom gebruikt

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kan je van AFPS nog terug naar HFS+ door middel van disk utility bij het booten?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:29
Mijn eerste crash gehad. De boel liep vast, ik deed het apparaat uit en startte de boel weer op. En toen zaten we in een bootloop. Hard disk formatteren of herstellen leidt tot een kernel panic.

Heb de boel opnieuw geïnstalleerd zonder formatteren en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Er zijn ook wat mensen aanwezig op de WWDC die vanuit het beheersaspect kijken. Via die mensen wordt er nu geprobeerd om allerlei vragen te stellen welke (incl. antwoorden) weer worden gedeeld via de developer fora van Apple. De volgende topic geeft een mooie opsomming weer: https://forums.developer.apple.com/message/234797

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 15:54
Ik ben inmiddels weer van HS afgestapt :)

Paar vastlopers gehad, maar het vervelendste nog was dat mijn externe scherm niet boven de 1024x uit kwam qua resolutie :(
Volgende beta weer proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
Orii schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:43:
Ik ben inmiddels weer van HS afgestapt :)

Paar vastlopers gehad, maar het vervelendste nog was dat mijn externe scherm niet boven de 1024x uit kwam qua resolutie :(
Volgende beta weer proberen :)
Same hier, ook weer terug naar Sierra. Echter draai ik op een test laptop wel de beta om dingen te kunnen testen en bugs te reporten.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ppl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:52:
Er zijn ook wat mensen aanwezig op de WWDC die vanuit het beheersaspect kijken. Via die mensen wordt er nu geprobeerd om allerlei vragen te stellen welke (incl. antwoorden) weer worden gedeeld via de developer fora van Apple. De volgende topic geeft een mooie opsomming weer: https://forums.developer.apple.com/message/234797
Welke je wel alleen kan zien als je een Apple developer account hebt ;) Degene die ze gepost heeft is trouwens een collega van me en zal het vermoedelijk vanwege mogelijke NDA (nog) niet publiek willen posten.

Ik vind het in elk geval jammer dat Apple toch niet zo rigoureus in het deployment process heeft gesneden als vooraf werd verwacht; ASR is nog steeds mogelijk en Macs aangeschaft via een non-DEP vendor kunnen niet alsnog aan je DEP MDM worden gekoppeld, in tegenstelling tot iOS devices.

Paar extra MDM commands erbij maar niets wereldschokkends. Kijken wat er met 10.14 gaat gebeuren, in elk geval afscheid nemen van 32-bits apps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:58

Exirion

Gadgetfetisjist

dbz1985 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:22:
Zou samba hier wel werken waar sierra het heeft gesloopt waardoor het zelfs met SMBup niet eens werkt.
Ik denk dat dat aan je server ligt, want ik heb hier nooit problemen. Samba en NFS werken prima op een MBP en Mac Pro met Sierra, in combinatie met o.a. een QNAP NAS.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbz1985
  • Laatst online: 29-04 22:27
Exirion schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:55:
[...]

Ik denk dat dat aan je server ligt, want ik heb hier nooit problemen. Samba en NFS werken prima op een MBP en Mac Pro met Sierra, in combinatie met o.a. een QNAP NAS.
Mijn mac mini dient als server en kan ik met geen mogelijkheid bereiken met mijn himedia q5 pro behalve dan met plex, maar dan krijg ik weer geen hd audio. Voorheen heeft samba wel altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Destianto schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:55:
Kan je van AFPS nog terug naar HFS+ door middel van disk utility bij het booten?
Dat kan, maar dan ben je wel de data op de APFS partitie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
kazuka schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:00:
Welke je wel alleen kan zien als je een Apple developer account hebt ;)
Les voor de volgende keer: eerst controleren alvorens je gaat staan roepen want wat je hier zegt is namelijk niet waar. De links zijn voor iedereen die geen developer account heeft te bezoeken. Ik had dat namelijk al gecontroleerd voor ik het postte (ik heb namelijk niet zo'n account) ;)
Degene die ze gepost heeft is trouwens een collega van me en zal het vermoedelijk vanwege mogelijke NDA (nog) niet publiek willen posten.
Het staat gewoon publiekelijk op een blog inclusief de reden waarom het daar staat: https://derflounder.wordp...17/06/09/wwdc-2017-notes/

Zoals daar aangegeven staat is diegene niet op de WWDC en zijn het anderen die voor de community vragen stellen en de antwoorden naar buiten brengen. Degene die het naar buiten brengt is niet degene die aan de NDA gehouden is. Nou willen fabrikanten wel vaker moeilijk doen om dit soort dingen maar het is ook gewoon netjes om het via de officiële kanalen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

dbz1985 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 05:08:
Mijn mac mini dient als server en kan ik met geen mogelijkheid bereiken met mijn himedia q5 pro behalve dan met plex, maar dan krijg ik weer geen hd audio. Voorheen heeft samba wel altijd gewerkt.
En hoe mount jij die SMB share dan? Je geeft geen details over wat er niet werkt en hoe.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

DenBeke schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:26:
Yeps, Photos heeft ook wat verbetering gekregen:
- beter kunnen organiseren van foto's
- meer in de zijkolom
- meer tools om foto's te editen
- faces zou ook beter zijn dacht ik

Ik heb het zelf nog niet kunnen testen. Maar het lijkt da Photos misschien eens op iets gaat beginnen trekken...
Ik hoop dat copy-paste location terug komt vanuit iPhoto. Dat mis ik toch enorm!
Ook hoop ik dat het tijdrovende (animaties, overal uitvouwende menus) ook verdwijnt in Photos bij bewerken. Echt lekker doorwerken is niet echt mogelijk daar.

Heeft iemand een idee of je je bestaande fotobibliotheek ook kunt omzetten naar HVEC/HEIF? Scheelt nogal in ruimte op iCloud.com :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52

Quakie

quakelen

Ik hoop op rotation gesture.. of ik doe iets fouts maar in iphoto draaide ik een foto met de touchpad en nu moet ik knop indrukken...
Ik wil geen extern app draaien met customization gestures.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:47

alienfruit

the alien you never expected

Iemand enig idee of de Bluetooth ondersteuning is verbetert? Ik heb continue problemen met mijn Apple Magic Mouse 2 en toetsenbord. Minder verbroken verbindingen met High Sierra? 😇😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
alienfruit schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:25:
Iemand enig idee of de Bluetooth ondersteuning is verbetert? Ik heb continue problemen met mijn Apple Magic Mouse 2 en toetsenbord. Minder verbroken verbindingen met High Sierra? 😇😅
Nog geen bijzonderheden m.b.t. bluetooth meegemaakt, echter heb ik ook geen last van de problemen die jij ervaart. Gebruik wel dezelfde toetsenbord en muis.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eager
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 23:54
alienfruit schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:25:
Ik heb ook BT problemen sinds ik Sierra heb geïnstalleerd. Zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51709535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Zojuist volledig overgegaan van 10.12 naar 10.13 in plaats van beide in dual-boot configuratie. Dit omdat ik Little Snitch gebruik om volledige controle over mijn netwerkactiviteiten te houden, deze werkt nu vanaf versie 4 op High Sierra.

Versie 4 van Little Snitch is wel een beta versie en het upgraden van de licentie naar v4 kost geld (25 eu).

Aanvulling gedaan in de TS over programmatuur welke wel en niet werkt, de programma's heb ik getest.

[ Voor 12% gewijzigd door crypt0rr op 29-06-2017 11:38 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Laatst online: 11:20

HaterFrame

Well... Poo came out!

Net over gegaan, op een paar graphic glitches na tijdens de installatie (die ik altijd heb) nog geen gekke dingen tegen gekomen eigenlijk.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Net geïnstalleerd ook, uit nieuwsgierigheid.

De installatie liep eerst vast, de computer uitgeschakeld, opnieuw opgestart met CMD + option + R en even herbegonnen. Dan liep alles vlot.

Voorlopig al ontdekt dat Onyx niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm een paar dingen die me opvallen...
Macbook blijft constant ergens mee bezig, kan niet specifiek krijgen wat het is maar hoor de fan constant momenteel.
VLC werkt maar is traag met het openen van bestanden
Time-machine krijg ik met geen mogelijkheid meer aan het draaien naar mn nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@MetaFrame Dat is ook logisch met een BETA, er draaien allerlei extra processen / debug zaken, zodat bij een fout er de juiste rapportages beschikbaar zijn.

Dat van Time-machine is natuurlijk vast een ander probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409686

Installatie ging prima. Meeste programma's werken, maar Microsoft Onenote crasht als een malloot als je in een andere notitie gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
@MetaFrame @ThaNetRunner hier geen last van op een MBPr 13" 2015, heb dan ook een clean install gedaan vanaf een gemaakte bootable USB. Upgrade van 10.12 naar 10.13 vanuit het OS leverde diverse problemen op als warmte, traagheid, foutmeldingen etc. bij mij.

De clean installatie van 10.13 draait niet slechter naar mijn ervaring dan 10.12.

Gister wel een vastloper gehad, terugkijken van een NPO programma via Google Chrome, na 5 minuten kijken en lekker warmte blazen liep het geheel vast.

[ Voor 18% gewijzigd door crypt0rr op 02-07-2017 11:28 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

PB1 op MBP13 uit 2010 geeft problemen met in slaap vallen/ontwaken middels openen van het scherm.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:35:
PB1 op MBP13 uit 2010 geeft problemen met in slaap vallen/ontwaken middels openen van het scherm.
Dat had de developer preview ook al. Was zelfs zo erg dat ik een compleet nieuwe install van Sierra heb uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 22:46
Ik vroeg me af of het mogelijk is om https://www.paragon-software.com/home/hdm-mac/
Kan gebruiken met nieuwe file system ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:29
Kan de publieke beta ook op een Fusion Drive worden geïnstalleerd? Met Beta 1 kon dat niet, want dan sloopte hij de hele Fusion Drive. Hoe zit dat met beta 2? (public beta 1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Havelock schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:38:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om https://www.paragon-software.com/home/hdm-mac/
Kan gebruiken met nieuwe file system ?
Die software werkt zo low-level dat het niet gaat werken totdat ze specifiek aangeven dat apfs ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
JackBol schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:07:
[...]

Die software werkt zo low-level dat het niet gaat werken totdat ze specifiek aangeven dat apfs ondersteund wordt.
OK bedankt!

Carbon copy cloner hoe zit daar mee ?

[ Voor 7% gewijzigd door Havelock op 02-07-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
MetaFrame schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:45:
Hmmm een paar dingen die me opvallen...
Macbook blijft constant ergens mee bezig, kan niet specifiek krijgen wat het is maar hoor de fan constant momenteel.
VLC werkt maar is traag met het openen van bestanden
Time-machine krijg ik met geen mogelijkheid meer aan het draaien naar mn nas
Hier hetzelfde probleem voor Time-machine, ben er achter gekomen dat voor mij de disk op de exclusion list staat, maar deze is ook greyed out.
Dus kan hem er ook niet afhalen. Denk dat het te maken heeft met APFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

McGreenNL schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Hier hetzelfde probleem voor Time-machine, ben er achter gekomen dat voor mij de disk op de exclusion list staat, maar deze is ook greyed out.
Dus kan hem er ook niet afhalen. Denk dat het te maken heeft met APFS
Dat idee heb ik ook, denk dat ik de Time Machine maar eens op een nieuwe partitie op de nas zn ding laat doen. Misschien dat dat het verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
iAmRenzo schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:27:
[...]
Heeft iemand een idee of je je bestaande fotobibliotheek ook kunt omzetten naar HVEC/HEIF? Scheelt nogal in ruimte op iCloud.com :P
Deze vraag heb ik ook... Kan iemand kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik vroeg me af namelijk want bij me moeder is er een MacBook die geen updates meer krijgt. Hoe kan dan als nog mogelijk maken om die nieuwe file system als nog te kunnen uit te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Havelock schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:40:
Ik vroeg me af namelijk want bij me moeder is er een MacBook die geen updates meer krijgt. Hoe kan dan als nog mogelijk maken om die nieuwe file system als nog te kunnen uit te lezen ?
Als je de mac niet kan upgraden is er toch ook geen noodzaak om het APFS filesystem te kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:20

amphora

Websites & Fotografie

JackBol schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:11:
[...]
Als je de mac niet kan upgraden is er toch ook geen noodzaak om het APFS filesystem te kunnen lezen?
Externe USB disk misschien?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

amphora schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Externe USB disk misschien?
Ah op die manier. Ik denk 't eerlijk gezegd niet.

Apple support alleen de latest en latest-1 release. Dus wanneer High Sierra uit komt, zijn alleen Sierra en High Sierra nog supported. Alle macs die Sierra ondersteunen, ondersteunen ook High Sierra.

Als je dus van APFS gebruik wilt maken zal je moeten upgraden naar High Sierra.
Als je mac geen Sierra of High Sierra ondersteunt, val je dus buiten de boot.

Overigens kan je je externe schijven gewoon op HFS laten, aangezien High Sierra gewoon HFS blijft ondersteunen.

Apple is wel van plan om de APFS specs te publiceren, dus wellicht neemt er ooit iemand de tijd om een driver te implementeren die op oudere Macs werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Komt er ooit dan een programma zodat op ouwe macs die niet naar high Sierra kunnen upgraden als nog Apfs kunnen uit lezen net als het bestand systeem ntfs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 11:03
Ik ben terug gegaan naar Sierra, had een probleem sinds de 2e dev beta dat mijn storage uit het niets ging groeien en groeien tot er helemaal geen disk space meer beschikbaar was. Zelfs na een herinstallatie met High Sierra zag ik de vrije gb's omlaag gaan... Vermoed dat het iets met APFS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
br13an schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:28:
Ik ben terug gegaan naar Sierra, had een probleem sinds de 2e dev beta dat mijn storage uit het niets ging groeien en groeien tot er helemaal geen disk space meer beschikbaar was. Zelfs na een herinstallatie met High Sierra zag ik de vrije gb's omlaag gaan... Vermoed dat het iets met APFS is.
Had je TimeMachine backup aan staan?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:58
Heeft iemand een time machine backup op synology? Bij mij blijft hij klagen dat hij niet kan verbinden met de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Havelock schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 00:10:
Komt er ooit dan een programma zodat op ouwe macs die niet naar high Sierra kunnen upgraden als nog Apfs kunnen uit lezen net als het bestand systeem ntfs ?
Misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
bardi-1 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:27:
[...]

Had je TimeMachine backup aan staan?
Had ik naar gekeken, alles uitgezet, oude backups verwijderd... Maar kon het niet vinden.
Hij zei dat het 'System' was, maar alle system folders nagekeken met Disk size tools, deze kwamen misschien maar op 20GB uit. Storage manager zei dat hij helemaal vol zat. Heel erg vreemd verhaal, daarom schuif ik het af op APFS voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
br13an schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:27:
[...]

Had ik naar gekeken, alles uitgezet, oude backups verwijderd... Maar kon het niet vinden.
Hij zei dat het 'System' was, maar alle system folders nagekeken met Disk size tools, deze kwamen misschien maar op 20GB uit. Storage manager zei dat hij helemaal vol zat. Heel erg vreemd verhaal, daarom schuif ik het af op APFS voor nu.
Vreemd inderdaad. Heb het even op twee machines geprobeerd te reproduceren maar krijg het niet voor elkaar. Wat voor hardware gebruik jij?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
Ik heb dit op mijn MBPr Late 2013 256gb (16GB) geprobeerd. Heb High Sierra 2x opnieuw geïnstalleerd waarbij ik dus steeds data verloor. Op een gegeven moment maar opgegeven na 2 dagen zitten te prutsen hiermee. Sierra draait weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 15:14
Het kan misschien al in de thread staan, maar iemand die eGPU oplossingen al aan het testen op High-Sierra.

Native support klinkt super aanlokkelijk om toch eens in de zakken te graven voor een enclosure plus kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 30-04 22:02
Hele MBP2016 in de soep na de laatste update. Heb/had er 2 partities op: AFPS en een Bootcamp.

De laatste High Sierra update wilde niet installeren. Disk recovery geeft ook problemen met restore / erase / partition...
Opnieuw installeren gaf een fout "Could not create a preboot volume for APFS install."
Nu disk recovery vanaf een time machine backup aangezet, maar die loopt vast bij het erasen van de interne SSD....

Hoe kan ik het beste de hele SSD leeggooien en opnieuw beginnen?
edit: zie alleen nog maar de externe backup disk na restart+option... :/
edit: na een aantal omwegen terug op Sierra. Ik laat het maar even zo. Heb geen enkel voordeel met High Sierra kunnen ontdekken, alleen maar nadelen (Sketch liep vast, Unity snapte AFPS niet, Monodevelop startte niet meer).

[ Voor 22% gewijzigd door Menesis op 05-07-2017 22:38 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Laten we het hopen!
En ik denk wel dat die er komt alleen de vraag is namelijk wanneer die komt. Is afwachten...Er zal vast wel vraag voor zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

HEY_DUDE schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:59:
Heeft iemand een time machine backup op synology? Bij mij blijft hij klagen dat hij niet kan verbinden met de schijf.
Zelfde hier maar dan op een zyxell nas, heb het idee dat het aan de partitie ligt. (niet het nieuwe filesystem)

[ Voor 4% gewijzigd door HaterFrame op 06-07-2017 05:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sinds b2u1 is de Time Machine functionaliteit uitgezet voor je boot disk. Dit in verband met problemen met APFS die geen data vrijgeeft in samenwerking met Time Machine.

Zie reddit: https://www.reddit.com/r/...work_ever_since_updating/

Ik had ook ergens een linkje van Apple zelf gezien, maar die kon ik niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:56

ChUcKiE

Dus........

Opgelost!

[ Voor 120% gewijzigd door ChUcKiE op 07-07-2017 21:40 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 16:13

GforceNL

Out of memory....

Lyca schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:26:
Het kan misschien al in de thread staan, maar iemand die eGPU oplossingen al aan het testen op High-Sierra.

Native support klinkt super aanlokkelijk om toch eens in de zakken te graven voor een enclosure plus kaart.
Ik krijg dinsdag de Mantiz binnen, alleen nu nog een AMD GPU scoren... :-(

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 15:54
ik heb een IIYAMA Prolite E2482HD die onder High Sierra niet herkend word :(
best irritant, want de resolutie blijft op 1024x steken.

Dus maar weer terug naar Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:23
Als ik Netflix of andere video's in fullscreen afspeel dan veranderd om enkele secondes de 'tint' van mijn scherm, alsof de saturation ineens van 0 naar 10 gaat en terug etc, meer mensen hier last van? Dan weet ik iig dat het aan de beta ligt en een clean install oid niet zal baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Beta 3 is uit, let op, LittleSnitch werkt hier niet op.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 16:13

GforceNL

Out of memory....

@Lyca Mijn eGpu is binnen maar werkt tot op heden niet in High Sierra. GPU wordt wel herkend maar na initialisatie crasht de kaart met artifacts. Even wachten op pub beta 3 die hopelijk deze week komt, hopelijk werkt hij dan...

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Scrtz schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:02:
Als ik Netflix of andere video's in fullscreen afspeel dan veranderd om enkele secondes de 'tint' van mijn scherm, alsof de saturation ineens van 0 naar 10 gaat en terug etc, meer mensen hier last van? Dan weet ik iig dat het aan de beta ligt en een clean install oid niet zal baten.
Ik merk net hetzelfde. Ik meld het even via de feedback assistent. Er komt waarschijnlijk binnenkort een nieuwe beta, misschien is het daar opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door Aegir81 op 12-07-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:23
Aegir81 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:50:
[...]

Ik merk net hetzelfde. Ik meld het even via de feedback assistent. Er komt waarschijnlijk binnenkort een nieuwe beta, misschien is het daar opgelost.
Ja de developerbeta is deze week uitgekomen, moet die nog installeren, hopelijk lost die het op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
GforceNL schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:56:
@Lyca Mijn eGpu is binnen maar werkt tot op heden niet in High Sierra. GPU wordt wel herkend maar na initialisatie crasht de kaart met artifacts. Even wachten op pub beta 3 die hopelijk deze week komt, hopelijk werkt hij dan...
Damn, laat zeker de resultaten eens weten. Ik ben er echt benieuwd naar of die eGPU setups al een beetje van de grond gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:04

DancePlaza

ninja

krijg het volgende te zien in mijn finder, ook werkt Path Finder nog niet goed (ook nog geen beta uit.)

De icloud optie ken ik, maar wat doen de mapjes die greyed out is. Iemand een idee.

https://www.evernote.com/...VPmJp6h5NI3_xBOStnQhahzdo

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zit nog steeds op El Capitan, zijn er nu werkelijk features die de moeite waard zijn om (straks) over te stappen naar High Sierra. Ben benieuwd waar of jullie ergens echt lovend over zijn.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Unidentified schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:52:
Ik zit nog steeds op El Capitan, zijn er nu werkelijk features die de moeite waard zijn om (straks) over te stappen naar High Sierra. Ben benieuwd waar of jullie ergens echt lovend over zijn.
El Capitan krijgt vanaf de High Sierra release geen security updates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

JackBol schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:18:
[...]

El Capitan krijgt vanaf de High Sierra release geen security updates meer.
Dat zeggen ze maar tot op heden krijgt Yosemite toch ook nog security updates: https://support.apple.com/en-us/HT207797

Hoewel lang niet zoveel en uitgebreid als de meest recente release dus vanuit security oogpunt lijkt het me inderdaad sowieso handig om naar de laatste macOS versie te upgraden. Alleen al vanwege de overige security improvements in SIP, Gatekeeper en Kexts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Laatst online: 07:49
Public Beta 2 is te downloaden. :)

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Froggle schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:23:
Public Beta 2 is te downloaden. :)
Nou, maar eens even op de laptop van mijn vrouw installeren. Kijken of het power management issue weg is.

mental note: niet meer de laptop van je vrouw gebruiken voor public beta 1's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
allemaal leuk het staat de nieuwe high Sierra,
Safari werkt niet opent geen pagina's Berichten icoon niet zichtbaar maar de ruimte is er wel en klikbaar.. de werking van Berichten is wel weer oké. dat zijn al een paar mindere dingen.

Naar een verwijder actie en opnieuw installeren werkt alles weer naar wens ....

[ Voor 15% gewijzigd door ronaldme op 15-07-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

O+ Time machine werkt weer, alleen nu heeft NZBvortex wat probleempjes met afsluiten maar werkt verder correct.

[ Voor 62% gewijzigd door HaterFrame op 15-07-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Een filmpje op het youtube channel van Dave2D laat uitschijnen dat de eGPU oplossing voor Macbooks toch niet zo performant uitdraait dan gehoopt.

Kaarten verliezen ongeveer 10-15% van hun originele waarde door de connectie door Thunderbolt 3. Niet alle enclosures lijken te werken en er is ook een verschil tussen de kaarten. Ik vermoed niet dat Apple dit allemaal eruit gaat halen voor de release van High Sierra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat weten we al veel langer. Thunderbolt 3 heeft namelijk niet meer dan PCIe x4 met max 22Gbps. Op sites als egpu.io, macrumors.com, 9to5mac.com, enz. staat deze info al langer. Zelfs Linus Tech Tips hebben dit getest (ook met een versie die direct inhaakt op PCIe) en op egpu.io vindt je hier ook veel meer info over (zelfs welke kaarten en behuizingen wel lekker werken).

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 23-07-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Laatst online: 23-04 19:52
ppl schreef op zondag 23 juli 2017 @ 00:46:
Dat weten we al veel langer. Thunderbolt 3 heeft namelijk niet meer dan PCIe x4 met max 22Gbps. Op sites als egpu.io, macrumors.com, 9to5mac.com, enz. staat deze info al langer. Zelfs Linus Tech Tips hebben dit getest (ook met een versie die direct inhaakt op PCIe) en op egpu.io vindt je hier ook veel meer info over (zelfs welke kaarten en behuizingen wel lekker werken).
Het gaat niet alleen daarom. Mac OS lijkt fors minder performance uit de kaarten te halen dan windows... daar mogen ze wel eens wat aan doen. Veel games halen slechts de helft van de framerate in vergelijking met windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
blupmans schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:19:
[...]

Het gaat niet alleen daarom. Mac OS lijkt fors minder performance uit de kaarten te halen dan windows... daar mogen ze wel eens wat aan doen. Veel games halen slechts de helft van de framerate in vergelijking met windows.
10.13 is nog in public beta...er draaien dus nog allerlei achtergrond dingen en drivers nog niet goed geoptimaliseerd. Laten we even de final afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Vorkie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:27:
[...]

10.13 is nog in public beta...er draaien dus nog allerlei achtergrond dingen en drivers nog niet goed geoptimaliseerd. Laten we even de final afwachten. :)
Dit gaan ze echt niet fixen voor de final ;) Dit is namelijk altijd al zo geweest en het performance verschil is wel heel groot. Misschien dat we nog wel wat kleinere verbeteringen gaan zien waardoor ze in de loop van volgend jaar een beetje in de buurt gaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
blupmans schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Dit gaan ze echt niet fixen voor de final ;) Dit is namelijk altijd al zo geweest en het performance verschil is wel heel groot. Misschien dat we nog wel wat kleinere verbeteringen gaan zien waardoor ze in de loop van volgend jaar een beetje in de buurt gaan komen...
Je bedoeld de performance van een eGPU? Dat wordt met 10.13 pas native ondersteund, dus "altijd" is natuurlijk een groot woord (we zijn pas bij public beta 2 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Vorkie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Je bedoeld de performance van een eGPU? Dat wordt met 10.13 pas native ondersteund, dus "altijd" is natuurlijk een groot woord (we zijn pas bij public beta 2 ;) )
Ik bedoelde dat gpu performance onder mac os minder is dan onder windows, dit is hetzelfde verhaal met een egpu. Maar omdat ze nu inzetten op een egpu zullen ze zo langzamerhand wat meer moeten optimaliseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
blupmans schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:16:
[...]

Ik bedoelde dat gpu performance onder mac os minder is dan onder windows, dit is hetzelfde verhaal met een egpu. Maar omdat ze nu inzetten op een egpu zullen ze zo langzamerhand wat meer moeten optimaliseren...
Eens, op MacOS is het een "acceptable" performance, waar op Windows dit allemaal net eventjes wat vlotter is.

We gaan het meemaken wat ze aan de GPU performance gaan sleutelen, alhoewel ik mij afvraag of ze zich daar echt op willen richten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
Helaas is dat wel spijtig dat ze bij Apple niet wakker worden van die eGPU markt.
Ik denk namelijk dat daar echt de toekomst ligt, in de plaats van grote desktops heb je mobiliteit en thuis/kantoor heb je de power. Het had dan ook handig geweest dat je MacBook grafisch meekon in games.

Helaas ziet dat er nu niet uit. Ik had wel iets meer verwacht van de High Siërra release.

Uiteraard kunnen we het wel gebruiken in Bootcamp en games worden uiteraard vaker geoptimaliseerd voor het Windows platform.

[ Voor 14% gewijzigd door Lyca op 23-07-2017 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Iemand zie High Sierra op een MBP met touchbar heeft geïnstalleerd?

Kan je even kijken of het mogelijk is om met het volgende commando de default location van screenshot saves aan te passen?

code:
1
defaults write com.apple.screencapture location <path>

In Sierra is dit hardcoded, ik hoop dat het opgelost wordt...
Lyca schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:07:
Helaas is dat wel spijtig dat ze bij Apple niet wakker worden van die eGPU markt.
Ik denk namelijk dat daar echt de toekomst ligt
Really?Ik denk van niet.
1) eGPU is een niche van een niche (mac gamers die $1000 uit gaan geven aan een externe grafische kaart?).
2) Apple verdient miljarden met simpele iOS games op de mobiele platformen. Waarom zouden ze daar developers weghalen?
3) Games komen tegenwoordig via Steam, Apple wil alles via hun eigen store voor 15 of 30%
4) Daarnaast vreet de console markt al jaren omzet weg van de pc gaming markt.

Ik zie echt niet in waarom ze focus zouden gaan aanbrengen op 'pc gaming' op de mac.

[ Voor 56% gewijzigd door JackBol op 23-07-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Lyca schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:07:
Helaas ziet dat er nu niet uit. Ik had wel iets meer verwacht van de High Siërra release.
Er is nog helemaal geen release, dus je loopt op de feiten vooruit. Het is een beta-versie die vol zit met testcode en suboptimale implementaties. Zelfs de eerste minorversies na een release zijn vaak minder snel dan versies erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
blupmans schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:19:
[...]

Zoals ik al zei: dat weten we al langer. Het enige verschil tussen de 10.13 beta's en voorheen is dat je met de 10.13 beta's geen tooltje hoeft te draaien om macOS de externe videokaart te laten herkennen. De beperkingen zijn nog altijd hetzelfde zoals ook al in de release notes zijn aangegeven. Daarnaast hobbelen de drivers e.d. er ook nog allemaal achteraan. Nvidia kaarten gebruiken gaat ook nog niet echt omdat Nvidia nog niet zo ver is.

En dan is het veelal ook nog een kwestie van welke software men gebruikt voor het benchmarken. Er wordt nog wel eens vaak vergeten dat veel games niet native in macOS draaien en daarvoor nog een extra laag (bijv. WINE) gebruiken wat bij de Windows versie niet het geval is. Het gevolg is dan ook een andere performance maar wel eentje die niet aan de eGPU toe te schrijven valt.
Kijk eens naar de performance van bijv. FCPX en vergelijk dat eens met Adobe Premier. De reden dat Premier zo slecht werkt is juist omdat Adobe macOS maar halfjes ondersteund. FCPX zelf laat zien wat de performance kan zijn wanneer de softwarebouwer wel de volle ondersteuning levert. Het is dus niet zo dat macOS an sich geen performance levert, het is meer dat de gebruikte software (lees: games) dat niet ten volste benutten omdat ze bijv. van een tussenlaag (WINE) of een oudere technologie (OpenGL ipv Metal) gebruik maken.

Het enige echte probleem is dat mensen niet snappen dat er beperkingen aan het geheel zijn en wat die beperkingen dan precies zijn. Dat Windows met games beter performt dan macOS met dezelfde games is iets wat we al jaren kennen, zelfs al in het PPC tijdperk. Daar kan Apple echter bar weinig aan doen. Ze hebben alle technologie al geleverd (Metal en nu Metal 2 bijv.) maar als men bij het porten van games voor de gemakkelijkste weg gaan (draaien op WINE) dan is dat toch echt toe te schrijven aan degene die de port doet.

Overigens laten de tests zien dat er geen sprake is van een forse vermindering. Zo erg is het nou ook weer niet.

Nog een belangrijk verschil: Windows heeft geen officiële ondersteuning voor eGPU, macOS nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

JackBol schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:16:
Iemand zie High Sierra op een MBP met touchbar heeft geïnstalleerd?

Kan je even kijken of het mogelijk is om met het volgende commando de default location van screenshot saves aan te passen?

code:
1
defaults write com.apple.screencapture location <path>

In Sierra is dit hardcoded, ik hoop dat het opgelost wordt...

[...]
Nog steeds hardcoded dan zo te zien, komen nog steeds op mijn desktop.

[ Voor 34% gewijzigd door kazuka op 23-07-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
JackBol schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:16:

[...]

Really?Ik denk van niet.
1) eGPU is een niche van een niche (mac gamers die $1000 uit gaan geven aan een externe grafische kaart?).
2) Apple verdient miljarden met simpele iOS games op de mobiele platformen. Waarom zouden ze daar developers weghalen?
3) Games komen tegenwoordig via Steam, Apple wil alles via hun eigen store voor 15 of 30%
4) Daarnaast vreet de console markt al jaren omzet weg van de pc gaming markt.

Ik zie echt niet in waarom ze focus zouden gaan aanbrengen op 'pc gaming' op de mac.
Ik denk er niet alleen aan op de gaming markt, maar andere video toepassingen ook. Resultaten uit die tests spreken een beetje voor zich. MacOS loopt redelijk achter op Windows, de verschillen zijn niet dramatisch, maar toch aanzienlijk.

Misschien verwacht ik er wel teveel van, maar nu dat Apple gaat zeggen: MacOS krijgt officieel ondersteuning voor eGPU en Windows heeft geen officieel ondersteuning had ik misschien gehoopt op iets groter.
Langs de andere kant moet ik ook wel toegeven, er zijn nog builds die moeten komen en het is snel voor te klagen misschien. Maar ik betwijfel dat ze het ineens over een ander roer gaan gooien. Alles zal moeten worden herbekeken in een final release natuurlijk. We zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lyca schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:47:
[...]

Ik denk er niet alleen aan op de gaming markt, maar andere video toepassingen ook. Resultaten uit die tests spreken een beetje voor zich. MacOS loopt redelijk achter op Windows, de verschillen zijn niet dramatisch, maar toch aanzienlijk.

Misschien verwacht ik er wel teveel van, maar nu dat Apple gaat zeggen: MacOS krijgt officieel ondersteuning voor eGPU en Windows heeft geen officieel ondersteuning had ik misschien gehoopt op iets groter.
Langs de andere kant moet ik ook wel toegeven, er zijn nog builds die moeten komen en het is snel voor te klagen misschien. Maar ik betwijfel dat ze het ineens over een ander roer gaan gooien. Alles zal moeten worden herbekeken in een final release natuurlijk. We zullen zien...
Ik vind die hele eGPU feature nogal onnodig eerlijk gezegd. Er is nauwelijks een serieuze usecase voor te bedenken.

Voor gaming gebruikt nagenoeg iedereen Windows en bovendien zijn er honderden gaming laptops met goede interne GPU beschikbaar die specwise beter en goedkoper zijn dan een macbook met een egpu. Hier zit de markt dus echt niet.

Professionals? Kan me niet voorstellen dat die hier wel iets mee gaan doen. Lijkt me dat die liever een stevige workstation gebruiken, al was het maar omdat je daar veel snellere hardware in kwijt kan dan er in mbp's zit. Daar doe je je GPU's lekker intern. Zie hier dus ook geen markt.

Houd je een paar hobbyisten over, die om welke reden dan ook niet de overstap willen maken naar Windows of een paar figuren die liever een halve oplossing kopen dan een hele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 15:07

Grin

Ride si sapis.

Apple heeft volgens mij jaren lopen slapen op GPU gebied @ laptops en desktops. Het beste wat we jaren konden krijgen was de nagenoeg onbetaalbare Mac Pro met workstation GPU's. En wie zat daarop te wachten? Precies...In de desktops was het t.o.v. de PC ronduit schamel. De iMac had met de GeForce 7xx serie nog wel een aardig kaartje voor een 1440p scherm, maar de Radeons die daarna volgde vond ik een treurige aanfluiting - helemaal voor zo'n prachtig 5K scherm; zo jammer!
Door al die platte kleine Apple rekenwonders is er amper een mogelijkheid voor een degelijke GPU, dit proberen ze nu te fixen door de eGPU. Ze zijn volgens mij bang de augmented reality/VR boot te missen... Tsjaa, dat krijg je met die veel te platte/kleine Starbucks-machines waar je amper grafische load mee kan verzetten.
Dit is allemaal wat gechargeerd neergezet, maar dat hele eGPU gedoe komt op mij geforceerd/mislukt over. Maar ik hoop er het beste van: GO APPLE! :P

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
rodie83 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:51:
[...]

Ik vind die hele eGPU feature nogal onnodig eerlijk gezegd. Er is nauwelijks een serieuze usecase voor te bedenken.

Voor gaming gebruikt nagenoeg iedereen Windows en bovendien zijn er honderden gaming laptops met goede interne GPU beschikbaar die specwise beter en goedkoper zijn dan een macbook met een egpu. Hier zit de markt dus echt niet.

Professionals? Kan me niet voorstellen dat die hier wel iets mee gaan doen. Lijkt me dat die liever een stevige workstation gebruiken, al was het maar omdat je daar veel snellere hardware in kwijt kan dan er in mbp's zit. Daar doe je je GPU's lekker intern. Zie hier dus ook geen markt.

Houd je een paar hobbyisten over, die om welke reden dan ook niet de overstap willen maken naar Windows of een paar figuren die liever een halve oplossing kopen dan een hele.
In dit opzicht kan je een MacBook al niet meer pro noemen right? Voor video editing is de eGPU te duur en kan je beter een andere laptop kopen met een sterkere onboard GPU.

Dan heb je inderdaad gewoon nog de hobbyisten die te veel betalen en de die-hard osx fans.

Het zal afwachten worden, er zal er eentje moeten doorduwen om die markt op gang te krijgen. Als dat dan al lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Je hebt nog altijd Final Cut Pro die gehakt maakt van laptops met betere specifcaties. En ik denk dat het MacOS meer verfijnd is dan Windows. Maar dat is allemaal subjectief.

Ik gebruik beide systemen privé/werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@JackBol @kazuka
Ik kan me vergissen, maar volgens mij gebruiken jullie het verkeerd. Ik zit op Sierra.
De standaardlocatie die hij aangeeft bij "Opslaan in...", die default altijd naar Desktop ja.
Maar als je de default systeem-breed aanpast, wat volgens mij daar inderdaad het juiste commando is, dan werkt dat wel degelijk vanaf je touchbar. Je moet dan alleen niet kiezen voor "Bewaar in...", maar je moet tikken op een van de opties zoals "Hele scherm". Als je daar op tikt, dan maakt ie de screenshot en gooit ie die gewoon netjes in de folder die je als default hebt ingesteld.

Ik heb het net getest, hij geeft inderdaad "Bewaar in Bureaublad" aan, maar als ik dan gewoon tik op de touchbar op de optie "hele scherm" of kies om een gedeelte te pakken: dan komen ze gewoon in het door mij ingestelde ~/Pictures/screenshots.

Dus of ik begrijp jullie verkeerd, of jullie hebben dit wellicht over het hoofd gezien. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

De nieuwe JPEG compressie voor Photos. Gaat die ook de originele foto's aanpassen?

Dus als ik High Sierra ga gebruiken en ik blijf ios10 gebruiken. Gaat dit dan problemen opleveren met de synchronisatie van mijn foto library.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WhatsappHack schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 02:35:
@JackBol @kazuka
Ik kan me vergissen, maar volgens mij gebruiken jullie het verkeerd. Ik zit op Sierra.
De standaardlocatie die hij aangeeft bij "Opslaan in...", die default altijd naar Desktop ja.
Maar als je de default systeem-breed aanpast, wat volgens mij daar inderdaad het juiste commando is, dan werkt dat wel degelijk vanaf je touchbar. Je moet dan alleen niet kiezen voor "Bewaar in...", maar je moet tikken op een van de opties zoals "Hele scherm". Als je daar op tikt, dan maakt ie de screenshot en gooit ie die gewoon netjes in de folder die je als default hebt ingesteld.

Ik heb het net getest, hij geeft inderdaad "Bewaar in Bureaublad" aan, maar als ik dan gewoon tik op de touchbar op de optie "hele scherm" of kies om een gedeelte te pakken: dan komen ze gewoon in het door mij ingestelde ~/Pictures/screenshots.

Dus of ik begrijp jullie verkeerd, of jullie hebben dit wellicht over het hoofd gezien. :)
Grappig, bij Entire Screen zet hij de bestanden wel in de geconfigureerde folder, maar bij selection of window blijft hij stug de screenshots in ~/Documents zetten.

Ik roep de screen shot touchbar overigens op met cmd shift 4. Misschien maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 15:07

Grin

Ride si sapis.

4POX schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 07:02:
De nieuwe JPEG compressie voor Photos. Gaat die ook de originele foto's aanpassen?

Dus als ik High Sierra ga gebruiken en ik blijf ios10 gebruiken. Gaat dit dan problemen opleveren met de synchronisatie van mijn foto library.
Lees dit maar even: Will new HEVC and HEIF formats work in older versions of macOS and iOS?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste