Toon posts:

[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:11

Foto in volle resolutie, zo uit de beta: https://www.dropbox.com/s/jmf7zpn7dib8ls7/High%20Sierra.jpg?dl=0

Topic in aanbouw, content gebaseerd op het topic van macOS Sierra.

Releasedatum High Sierra 25 September 19:00 Nederlandse tijd.

macOS High Sierra 10.13
Op maandag 5 juni 2017 heeft Apple, tijdens het WWDC, macOS High Sierra aangekondigd, de opvolger van macOS Sierra (10.12)

"New technologies at the heart of the system make your Mac more reliable, capable, and responsive — and lay the foundation for future innovations. macOS High Sierra also refines the features and apps you use every day. It’s macOS at its highest level yet. Coming this fall."

Developers kunnen per direct aan de gang met de beta versie van het nieuwe besturingssysteem, consumenten zullen de update in de herfst gratis ter beschikking krijgen. Voor de publieke beta (nog niet beschikbaar) kun je je hier aanmelden https://beta.apple.com/sp/betaprogram/

Nieuwe functies (bekend gemaakt tijdens het WWDC)

Apple File System (APFS)
Misschien wel de belangrijkste update voor Apple is de introductie van APFS, Apple haar eigen file system. De belangrijkste punten welke Apple aanduid zijn; sneller, veiliger en efficiënter omgaan met communicatie tussen hard-en software. Gebruikers merken dit vooral door de focus op lagere latency tijden, de throughput van files zal niet veel verschil met zich mee brengen.
Wanneer je straks macOS High Sierra gaat installeren zal de installatie aangeven dat je kan kiezen voor APFS.

Interessante informatie over APFS
- https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2016/701/
- http://dtrace.org/blogs/ahl/2016/06/19/apfs-part1/

Siri!
Siri gaat door gebruik van deep/machine learning nog beter op jou inspelen, en hij/ zij gaat natuurlijker klinken!

H.265 (HEVC)
High Sierra zal het nieuwe videoformaat H.265 introduceren, ook wel HEVC, High Efficiency Video Encoding genoemd. Apple geeft aan dat met deze codec een compressie tot 40 procent haalbaar moet zijn en mede hierdoor efficiënter kan omgaan met resources.

eGPU (External GPU)
De apparatuur van Apple wordt steeds dunner, maar de vraag naar rekenkracht is voor de pro-users onder ons steeds hoger. Apple gaat dan ook vanaf macOS High Sierra ondersteuning bieden voor externe GPU's. Op het moment van aankondigen bied Apple een eigen development kit aan, deze kost $599 dollar en betreft een behuizing met grafische kaart en een thunderbolt 3 aansluiting, dit al gevoed door een 350 watt voeding.

Voor consumenten pas beschikbaar in het voorjaar van 2018.
Extra info, release notes: https://developer.apple.c...Release-Notes-ECDK_v1.pdf

Virtual Reality
De term VR hoor je steeds meer, menig Tweakert heeft hier wel eens mee gespeeld of heeft zelfs zijn eigen set! Om gebruik te maken van deze techniek op het Apple ecosysteem moet je beschikken over een iMac 5K of de nieuwste iMac Pro 2017. Mocht je dit niet hebben maar toch met VR aan de slag willen kan je de development kit aanschaffen en aan de slag op je huidige Mac.

Metal 2
Ook Metal 2 (v2) is een feit, Apple geeft aan via Metal 2 nog betere beeldkwaliteit te kunnen realiseren en meer mogelijkheden voor VR te ondersteunen.

Safari
Safari heeft wat belangrijke punten waarop Apple je wilt wijzen;
- Sneller dan ooit!;
- Per website persoonlijke instellingen opslaan;
- Extra controle over tracking op websites;
- Reader-weergave nu in te stellen als standaard;
- Video's zullen niet meer automatisch afspelen.

Photos
Voor Photos (Foto's) geldt hetzelfde als Safari, hier zijn de belangrijke punten;
- Meer mogelijkheden voor het bewerken van foto's in de standaard app;
- Sneller je fotoverzameling filteren en organiseren;
- Nieuwe effecten voor live foto's als bijvoorbeeld 'looping';
- Nieuwe herinnering categorieën waaronder, dieren, baby's, buiten activiteiten, optredens, bruiloften, verjaardagen en sportevenementen;
- Verbeterde gezichtsherkenning;
- Extra functionaliteit in de 'sidebar';
- Directe mogelijkheid om vanuit de Photos app je foto te kunnen bewerken met bijvoorbeeld Photoshop of Pixelmator.

Voor meer technische informatie kan deze pagina ook interessant zijn https://developer.apple.com/macos/

Ondersteunende Hardware

Late 2009 en nieuwer
  • MacBook
  • iMac
2010 en nieuwer
  • MacBook Air
  • MacBook Pro
  • Mac Mini
  • Mac Pro

Media
Apple WWDC 2017 Event

Bronvermelding
https://tweakers.net/nieu...teem-met-high-sierra.html
https://www.apple.com/macos/high-sierra-preview/
https://www.iculture.nl/dossiers/macos-10-13/

Wat werkt er NIET in deze beta seed? (zelf getest op beta 2)

Aanvulling welkom!

Bartender 2
GPG Suite 2017.1b3
Google Drive
HomeBrew (https://brew.sh werkt uiterst sloom)
LittleSnitch 3.7.4
LetterOpener 9.1.8
MacPorts 2.4.1
Microsoft Office 2011 (gaat ook niet meer werken)
Microsoft OneDrive
Panasonic Wireless Manager
VPNGUI 1.2.5

Wat werkt er WEL in deze beta seed? (zelf getest op beta 2)

Aanvulling welkom!

1Password 6.8 Beta 4
Adobe Creative Cloud
Affinity Photo
Airmail 3
AppCleaner
BetterTouchTool 2.2.3
BusyCal
Bundle For iWork
Cisco AnyConnect
Cisco Jabber 12.8.1
Citrix Receiver 12.5.0
Canon Digital Photo Professional 4.6.10
Canon EOS Utility 3.6.11
CleanMyMac 3.9
Dropbox
Evernote
Fantastical
FileMaker Pro 16
Final Cut Pro X
Firefox
F.lux
GIMP
Google Chrome
Handbrake
Jump Desktop 7.0.5
Keypad
LastPass
LittleSnitch 4.0 public beta 2
Logic Pro X
Magnet
MenubarStats
MicroSnitch
Microsoft Office 2016
Microsoft Remote Desktop
MindNode
NZBVortex 3
Paragon NTFS 15
Pixelmator
PureVPN
Shimo VPN
Sidify Music Converter
Spotify
Steam
SublimeText
Synology Cloud Station Drive
Telegram
The Unarchiver
Twitter
uTorrent
VLC Media Player
VMware Fusion Pro
WhatsApp

[Voor 22% gewijzigd door crypt0rr op 25-09-2017 15:15]

AdGuard Home

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 22:50
Ik ben zeer benieuwd naar de updates High Sierra gaat bieden voor de photos app. En specifiek of Apple eindelijk de volledige Memories functionaliteit die iOS heeft ook op mac beschikbaar stelt.
Ik vind het echt zo'n teleurstelling dat we niet op de Mac zo'n leuke filmpjes kunnen maken van onze fotos en video's zoals wel kan op de iPhone.

Dus, beste developers hier....is er functionaliteit toegevoegd aan Photos?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • +1Henk 'm!

• crypt0rr
  • Laatst online: 22:11
Orii schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:43:
Ik ben inmiddels weer van HS afgestapt :)

Paar vastlopers gehad, maar het vervelendste nog was dat mijn externe scherm niet boven de 1024x uit kwam qua resolutie :(
Volgende beta weer proberen :)
Same hier, ook weer terug naar Sierra. Echter draai ik op een test laptop wel de beta om dingen te kunnen testen en bugs te reporten.

AdGuard Home

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Sinds b2u1 is de Time Machine functionaliteit uitgezet voor je boot disk. Dit in verband met problemen met APFS die geen data vrijgeeft in samenwerking met Time Machine.

Zie reddit: https://www.reddit.com/r/...work_ever_since_updating/

Ik had ook ergens een linkje van Apple zelf gezien, maar die kon ik niet meer vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-01 09:52
Helaas is dat wel spijtig dat ze bij Apple niet wakker worden van die eGPU markt.
Ik denk namelijk dat daar echt de toekomst ligt, in de plaats van grote desktops heb je mobiliteit en thuis/kantoor heb je de power. Het had dan ook handig geweest dat je MacBook grafisch meekon in games.

Helaas ziet dat er nu niet uit. Ik had wel iets meer verwacht van de High Siërra release.

Uiteraard kunnen we het wel gebruiken in Bootcamp en games worden uiteraard vaker geoptimaliseerd voor het Windows platform.

[Voor 14% gewijzigd door Lyca op 23-07-2017 11:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Iemand zie High Sierra op een MBP met touchbar heeft geïnstalleerd?

Kan je even kijken of het mogelijk is om met het volgende commando de default location van screenshot saves aan te passen?

code:
1
defaults write com.apple.screencapture location <path>

In Sierra is dit hardcoded, ik hoop dat het opgelost wordt...
Lyca schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:07:
Helaas is dat wel spijtig dat ze bij Apple niet wakker worden van die eGPU markt.
Ik denk namelijk dat daar echt de toekomst ligt
Really?Ik denk van niet.
1) eGPU is een niche van een niche (mac gamers die $1000 uit gaan geven aan een externe grafische kaart?).
2) Apple verdient miljarden met simpele iOS games op de mobiele platformen. Waarom zouden ze daar developers weghalen?
3) Games komen tegenwoordig via Steam, Apple wil alles via hun eigen store voor 15 of 30%
4) Daarnaast vreet de console markt al jaren omzet weg van de pc gaming markt.

Ik zie echt niet in waarom ze focus zouden gaan aanbrengen op 'pc gaming' op de mac.

[Voor 56% gewijzigd door JackBol op 23-07-2017 11:21]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 23:41

kazuka

Building Better Worlds

JackBol schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:16:
Iemand zie High Sierra op een MBP met touchbar heeft geïnstalleerd?

Kan je even kijken of het mogelijk is om met het volgende commando de default location van screenshot saves aan te passen?

code:
1
defaults write com.apple.screencapture location <path>

In Sierra is dit hardcoded, ik hoop dat het opgelost wordt...

[...]
Nog steeds hardcoded dan zo te zien, komen nog steeds op mijn desktop.

[Voor 34% gewijzigd door kazuka op 23-07-2017 20:24]

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
rodie83 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:51:
Ik vind die hele eGPU feature nogal onnodig eerlijk gezegd. Er is nauwelijks een serieuze usecase voor te bedenken.
Dan ben ik reuze benieuwd naar jouw definitie van "een serieuze use case" want er zijn er zat te bedenken. Notebooks worden tegenwoordig vaker gebruikt dan desktops, vooral ook in het bedrijfsleven en de wetenschap en juist daar vindt je genoeg aan serieuze use cases.
Professionals? Kan me niet voorstellen dat die hier wel iets mee gaan doen. Lijkt me dat die liever een stevige workstation gebruiken, al was het maar omdat je daar veel snellere hardware in kwijt kan dan er in mbp's zit. Daar doe je je GPU's lekker intern. Zie hier dus ook geen markt.
Dat is een rare redenatie omdat je om exact dezelfde reden ook geen toekomst kunt zien in stevige workstations. Immers, je kunt alles in servers drukken waar nog veel meer in zit en die je ook nog eens kunt clusteren. Nvidia verkoopt dat soort oplossingen en heeft daar ook haar service op gebouwd net als Amazon. Die rekenclusters zijn een veel beter plan en rekencapaciteit inhuren vaak ook.
Buiten dat zijn er inmiddels ook behoorlijk wat vorderingen geweest bij de notebooks waardoor deze ook al vaak gebruikt worden voor 3D CAD toepassingen.

Het is niet voor niets dat de verkopen van desktops harder kelderen dan die voor notebooks. Een desktop is never nooit mobiel terwijl een notebook dat wel is. Daarbij zijn er zat oplossingen om het performance gat bij de notebook op te lossen. De eerder genoemde services en clusters zijn daar voorbeelden van en tegenwoordig hoort de eGPU daar ook bij. Zeker als je daar een stukje beheer bij gaat betrekken (1 computer onderhouden vs 2 computers onderhouden).
Grin schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:21:
Door al die platte kleine Apple rekenwonders is er amper een mogelijkheid voor een degelijke GPU, dit proberen ze nu te fixen door de eGPU. Ze zijn volgens mij bang de augmented reality/VR boot te missen... Tsjaa, dat krijg je met die veel te platte/kleine Starbucks-machines waar je amper grafische load mee kan verzetten.
Als je deze discussie wilt gaan voeren is het wel handig dat je in ieder geval het verleden en de huidige stand van zaken van zowel AR als VR weet maar ook dat je eens kijkt waar dat hele eGPU verhaal vandaan komt. Beter niet dingen geforceerd neerzetten.
Apple volgt hier domweg de lijn die door Intel is uitgezet. Het is namelijk Thunderbolt 3 die officieel ondersteuning biedt voor de eGPU en niet per se Apple. Wat Apple hier doet is braafjes de lijn van Intel volgen en zorgen voor een volle 100% implementatie van Thunderbolt 3. Daarom hangt bij hun de Thunderbolt controller aan PCIe x4 ipv x2 zoals bij een Dell.
Buiten dat is het ook een groot misverstand dat voor AR en VR zulke krachtige hardware nodig is. Het verleden maar ook het heden laat namelijk wel heel erg duidelijk zien dat je het met slome hardware prima af kunt. Kijk maar naar OnePlus en Samsung, fabrikanten die AR/VR aanbieden op hun smartphones en hier ook nog eens een losse headset bij verkopen.

En natuurlijk is het mooi dat deze snelle hardware net even wat meer mogelijk kan maken maar dat beperkt zich echt niet tot gaming, AR en VR alleen. Ze hebben ook groter ingezet op machine learning en er zijn zat andere tools die ook veelvuldig gebruik maken van de GPU en baat hebben bij een nog snellere versie. Er zit heel wat meer denkwerk achter APFS dan achter de ondersteuning van eGPU.

Voor ons gebruikers en tweakers betekent dit allemaal een betere Thunderbolt 3 implementatie, betere en meer drivers voor GPUs en vooral een overall beter video systeem binnen macOS. Laat bedrijven lekker dit soort dingen ontwikkelen en leveren dan kunnen wij gebruikers en tweakers wel bekijken wat voor leuke en zinnige dingen we met die nieuwe techniek kunnen doen.

• kevinkrs
  • Laatst online: 07-01 13:59
carpebios schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:42:
Kan je ook een clean installatie doen zonder hem op USB te zetten?
Ja, je kunt Sierra upgraden naar High Sierra (installatie eroverheen knallen). Na de installatie cmd + r ingedrukt houden en opnieuw MacOS High Sierra installeren.

• Vorkie
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Rivanov schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:26:
M'n 27" iMac 5K Late 2015 en MacBook Retina 12" geupgrade naar High Sierra GM. Op beide loopt het als een zonnetje. Helaas nog geen APFS op de iMac aangezien deze een 2TB FD heeft. Hopelijk gaan ze spoedig Fusion Drive ook ondersteunen voor APFS, zoals in het beginstadium van de Beta.
De MacBook is wel over naar APFS.
https://beta.apple.com/sp/betaprogram/apfsfusion

Wel zo handig om even te vermelden; heb het ook getipt bij de redactie :)

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:56

Rivanov

Apple freak

Vorkie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:49:
[...]

Ja, maar er staat duidelijk dat HS dus APFS niet gaat ondersteunen bij de release op Fusion Drives :) ik had dit niet eerder gevonden, dus vond het wel "nieuw" vooral omdat het algemeen bekend was dat we naar APFS gingen (met alle voordelen daarvan), maar nu dus blijkt dat de Fusion Drives (best wel veel verkocht met de iMac) niet dit voordeel krijgen initieel.
Ja ik was al bekend met die pagina. Vandaar ook mijn opmerking dat ik hoop dat Fusion Drive spoedig ondersteund gaat worden. In het begin is dit dus niet het geval.. erg jammer.
Maargoed, heb het nu wel op m'n MacBook 12" en merk in normaal gebruik geen gigantisch verschil.

Steam | Twitch | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X :: PlayStation 5

• boosterbosch
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21-01 10:41

boosterbosch

The Travelling Belgian

ronwiel schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:26:
Iemand een van de bèta's al gebruikt icm een zelfingebouwde ssd?
yup, heb hier de GM draaien op een late 2012 macbook pro met een transcend jetdrive 720 zelf ingebouwd

Je kan me volgen op: Facebook | Instagram | Twitter

• kevinkrs
Jikan schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:05:
Kan jammer genoeg mijn Magic mouse 2 niet meer gebruiken sinds installatie high sierra gm. Wordt wel gevonden maar maakt geen verbinding. Na wat searches kom ik ook niet zo gauw wat tegen. Ik vermoed dat het nog even wachten wordt.
Ik draai de gm ook, en ik heb geen enkel probleem met het verbinden van de magic mouse 2!

• Froggle
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 26-01 21:02
@Sandert98 Ik verwacht rond 19:00. iOS11 was ook rond die tijd beschikbaar.

Desk, Network, Film / Picture, Bike & EDC Kit | XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava

• Sandert98
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:18
THE_BASE schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:06:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn: ik vind het een beetje een vreemde vraag, sinds jaar en dag worden alle updates van Apple rond 19 uur 's avonds Nederlandse tijd vrijgegeven.

Ook een medewerker van Apple zou dit moeten weten, al zullen ze altijd geheimzinnig doen. Maar 'extra moeite' en nog even verder kijken is pure onzin.

Vanavond om 19 uur dus.
Als ik dan ook zo vrij mag zijn, voor iemand die al jaren Apple spullen heeft zal het vast een rare vraag zijn, echter is dit mijn eerste Macbook en ben dus vrij nieuw met hun update procedures. Dus excuus dat ik niet precies de tijd weet dat de updates uit komen, zonder dat ik ooit eerder Apple producten heb gehad :X

Maar thanks anyway voor de tijd, weet ik tenminste hoe laat ik 'm kan verwachten :)

• Magic
  • Niet online
na 3x op zoeken gedruk te hebben kwam ie bij mij er voor, hij download nu. maar de tijd loopt hard op :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@dglavimans We houden inderdaad van een schone installatie, liever geen resten/ruimte inbeslag name van een ouder OS, alhoewel beide prima werkt hoor.

We blijven toch Tweakers hé

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:52
dglavimans schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:35:
Dit is mijn eerste grote Macbook update ooit, waarom gaat iedereen voor een clean install? En is dit nodig voor het nieuwe file systeem om te werken of houden sommige er gewoon van om schoon te beginnen?
Zou niet uit moeten maken. Dit is mijn derde update sinds ik m'n iMac kocht in 2015 (Yosimite => El Cap, El Cap => Sierra, Sierra => High Sierra). Gewoon er over heen installeren.

Het kan even duren. Denk dat ie toch zeker 1 tot 1.5 uur bezig was (1 TB fusion disk).

iMac 27" 2019 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• HeatWave
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:54

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ik doe ook al jaren op al mijn Mac's een upgrade, nooit nadelige dingen van gemerkt.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Soepie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 19:34
dglavimans schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:35:
Dit is mijn eerste grote Macbook update ooit, waarom gaat iedereen voor een clean install? En is dit nodig voor het nieuwe file systeem om te werken of houden sommige er gewoon van om schoon te beginnen?
Niet iedereen hoor. Mijn iMac 2017 net geüpgrade. Is al een installatie van 2008 :) .
2008 MBP -> 2010 iMac -> iMac 2017. Heb het toentertijd niet aangedurfd (niet nodig gevonden) om vanaf mijn iBook G4 verder te gaan >:)

Nikon D600 | 24-70/f2.8 | 70-200/f2.8 | 50/f1.8 | Panasonic DMC-GM1 | 12-32/f3.5-5.6 | iMac 27" | MacBook Pro 15"

• loekf2
theblindman schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:13:
[...]

Gaat het wellicht beter met IINA? https://lhc70000.github.io/iina/
Vind ik zelf ook veel fijner dan VLC :)
I'll be damned... die Guardians of the Galaxy (sorry Tim) 4K file speelt nu zonder problemen af.

Mij niet 100% duidelijk of Haswell nu wel of niet hardware acceleration for HEVC heeft, volgens Wikipedia niet, volgens een artikel op Hardware.info wel.

Apple heeft in ieder geval iets slims gedaan.

iMac 27" 2019 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• Soepie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 19:34
Dashlane schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:40:
Edit: En ik lees nu in een release note, familysharing van iCloud opslag. Dat is wel een uitkomst.
Wel alleen met een 200GB of 2TB plan, houdt daar even rekening mee :)

Nikon D600 | 24-70/f2.8 | 70-200/f2.8 | 50/f1.8 | Panasonic DMC-GM1 | 12-32/f3.5-5.6 | iMac 27" | MacBook Pro 15"

• Dashlane
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:46
Soepie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:00:
[...]

Wel alleen met een 200GB of 2TB plan, houdt daar even rekening mee :)
Klopt ik zat op 75GB op 200GB account en mijn vriendin haar 50GB zat net vol. Samen op 125, dus we kunnen weer even vooruit.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Citroentaart schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:50:
Korte vraag. Ik kon het niet zo snel vinden.

Wat gebeurt er als ik mijn iMac 5k late 2015 update naar High Sierra met APFS en externe harde schijven? In mijn iMac zit een ssd opslag, maar mijn externe hardeschijf is een gewone tunderbolt 2 hardeschijfruimte. Ik werk daar voornamelijk op..

Gaat dit goed?
APFS wordt alleen voor interne SSDs gebruikt op dit moment.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• loekf2
Citroentaart schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:22:
[...]

OK, mijn externe hd blijft gewoon normaal werken op het systeem?
Ja, wordt niets aan geupgrade. Gewoon HFS+. Ik heb drie externe HDDs aan mijn Late 2014 iMac hangen en doen het allemaal nog.

Ben alleen benieuwd of die irritante sleep mode "bug" met WD Mybooks een keer weg is. Die komt en gaat. WD MyBooks gaan in sleep mode na een time out. macOS zet HDDs ook uit als ie in sleep mode gaat. Soms raakt macOS in de war en krijg je een melding dat de HDD niet netjes gedisconnect is.

Meest irritante er aan is dat je je favourite folders (bookmarks) in Finder af en toe kwijt raakt.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Vilscon @Ypho @kevinkrs @Froggle @xoniq

Gouden Tip voor degene die nog geen Little Snitch hebben.

http://not-essential.com/...e-little-snitch-2017-9-e/

Hiermee kan je versie 3.8 kopen voor slechts 8,99!!!

@iMars was iets te voorbarig, blijkt dat versie 3(.8) wel gewoon compatible is, dus hoef geen 25,- te betalen voor de upgrade ;)

[Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 26-09-2017 12:06]

• flg22
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14-04-2021
Doe ik net een cleaninstall. Netjes opstart USB gemaakt met High Sierra (net gedownload).

Zie ik dat ik SIERRA heb geïnstalleerd en geen HS terwijl ik die net gedownload heb en via terminal op USB heb gezet. Heel vreemd!

• Sjeefr
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23-01 17:16
THE_BASE schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:11:
[...]

Echt heel vaag, het is een schone installatie. Ik heb alleen de naam van de hoofdgebruiker gewijzigd. Dat lukte niet, dus terug gezet...
Laat mij raden, het slotje bij Systeemvoorkeuren krijg je ook niet meer ontgrendeld?

Ik had een vergelijkbaar probleem en uit eindelijk mijn user maar gereset..

Ik heb hiervoor de setup om je user in te stellen gewoon opnieuw uitgevoerd, maar met een andere user.. en vervolgens de oude verwijderd.

http://www.theinstruction...-the-os-x-setup-assistant

• Ypho
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:01
Vilscon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:03:
@ Little Snitch users:

Vorm anders een groepje en koop de upgrade 5x multi license gezamenlijk :) Veranderd €25 -> €18.

Als een van jullie een BTW nummer heeft, gaat er nog is 20% van af. (Ik wel).

En weet je wat. Ik doe mee :)
Maakt er iemand een apart topic hiervoor?
Ik ben ook voor (geen BTW nummer)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Vilscon Nee, nog steeds enorm snel (MBP 2015 - 512GB)

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Vilscon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:21:
Wat dat altijd niet zo dan? Wellicht is de shortcut veranderd, maar vergrendelen was er altijd al.. Pretty sure tenminste.
Nope. Shortcut niet, en menu optie ook niet. Dit is het Apple menu van Sierra:

[Voor 5% gewijzigd door cerberusss op 26-09-2017 13:14]

• cerberusss
sonderpa schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:06:
[...]

Hmm, raar zowel op mijn Mac Mini (HFS+) en mijn MacBook Pro (APFS) is het ^⌘Q
Je hebt gelijk inderdaad.
:D "Great minds think alike"

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:41
WhatsappHack schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:11:
cmd + shift + eject werkte daar toch al voor?
Daarmee ging het scherm op zwart.
Met ^⌘Q krijg je het in logscherm.

• Octopuz
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
WhatsappHack schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:46:
[...]
Ik gebruik zelf overigens enkel Little Snitch. Heb wel een licentie op MLS, maar nooit echt iets meegedaan.
Wel heb ik Wardle's BlockBlock geïnstalleerd en KnockKnock, twee geniale tooltjes.
Die ontwikkelaar heeft ook Lulu in ontwikkeling: https://objective-see.com/products/lulu.html
Dat zou Little Snitch kunnen gaan vervangen op termijn.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@THE_BASE Ik heb hier echt 0,0 problemen.

• efan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
SpoekGTi schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:04:
[...]

Geloof me ik weet hoe het werkt en als ik ga zitten wachten tot ik een loginscherm zie met screensharing kan ik wachten tot ik een ons weeg want ik moet eerst een password in voeren alvorens hij doorboot ivm het filevault volume....

Kortom dat gaat niet werken en de upgrade ging al mis op mijn rMBP uit 2013 en als ik op high sierra stuck on calculating time ben ik niet de enige die dat had :)

Ik ruk die mini wel los en doe het morgen wel op de zaak ;)
pingen tot ie even wegvalt vanwege een reboot, of eventueel een check via het uptime commando :)
code:
1
printf "%d" $((`ping -o IP | fgrep -c "IP"` != 1))

• Vorkie
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:07:
[...]

Zonnetje en weinig verschil? :9
Ah ja ik bedoelde, Sierra draaide ook als een zonnetje, dus het draait nu, met High Sierra ook weer als een zonnetje :)

:)

• ppl
  • Niet online
SpoekGTi schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:04:
Geloof me ik weet hoe het werkt en als ik ga zitten wachten tot ik een loginscherm zie met screensharing kan ik wachten tot ik een ons weeg want ik moet eerst een password in voeren alvorens hij doorboot ivm het filevault volume....
Heb jij daar dan een ander wachtwoord voor dan voor je user account?
Ik ruk die mini wel los en doe het morgen wel op de zaak ;)
In de baas z'n tijd is altijd goed >:)

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online

Vermeulen

Stomp niet af, blijf slijpen

LordChaos73 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:25:
Vandaag een schone installatie uitgevoerd, ging als een zonnetje.
[afbeelding]
Ben ik de enige die met Safari 11 geen enkele video meer kan bekijken op deze site? De "advertentie" video laadt niet en lijkt te hangen. Ik heb Ghostery wel geïnstalleerd, maar tweakers.net is ge-whitelisted !?
Unidentified schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:32:
@LordChaos73 Hey, Zwart beeld op "U kunt de advertentie overslaan over 5 sec." Video laad inderdaad niet en ook de reclame niet.
Safari > voorkeuren > websites > automatisch afspelen.

Do whatever you love and you will be free

• Vorkie
  • Niet online
Milan1NL schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:00:
Hoi. Een klein vraagje. Hoe of waar kan je ook al weer zien of je harde schijf naar het nieuwe APFS is overgezet? (MacOS noob)
Command + spatie

Schijf intypen, dan komt Schijfhulpprogramma

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-01 09:52
Heb ik hier ook gezien bij een restart.

• ppl
  • Niet online
SpoekGTi schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:14:
Nee is hetzelfde wachtwoord, maar bij een normale reboot moet ik dus De filevault unlocken voor hij daadwerkelijk naar het normale login screen gaat, die tweede kan ik dan via schermdeling of teamviewer benaderen maar de eerste niet, je moet het zien als een Windows 10 installatie met een bitlocker en dan zonder TPM chip erin, dan heb je ook eerst de unlock en dan pas de normale login
Dat is in de regel hoe al die full disk encryption zaken werken. Je kunt nou eenmaal niets met een encrypted volume, die zul je eerst moeten unlocken. Besef je hier ook heel goed dat die encryptie dus afhangt van alleen maar dat ene wachtwoord (in geval van Filevault is dat het ww van iedere gebruiker die mag unlocken; by default zijn dat dus alle users).

De macOS installer zal je om je wachtwoord vragen zodat deze geheel automatisch z'n installatie files weg kan zetten, machine reboot, firmware updates doen, macOS installeren, etc. Wanneer hij klaar is krijg je een inlogscherm. Ik bedenk me nu net dat je wellicht daar op vastloopt omdat de installer bij de laatste reboot gewoon een normale reboot doet en niet eentje waarbij je Filevault als is unlocked; heb het niet getest dus kan het niet met zekerheid zeggen.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Extra goed beveiligen dan!

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:34

Quakie

quakelen

WhatsappHack schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:05:
Mijn MBP TB 2016 doet trouwens met HS er echt retelang over om te booten. Ervaren jullie dat ook of is het even snel als anders? Als ik verbose mode kies dan was het bij Sierra binnen 1 a 2 seconden weg, kreeg ik nog heel even het Apple logo en zat ik in m'n desktop. Gok dat HS er ruim een minuut over doet om tot het Apple logo te komen. o0
Eerste paar keer redelijk traag... nu is het weer vlot. Wel een merkbaar tragere afsluiter als ik onthoud programma's kies..

(en ja ik sluit het af.. ik ga het nu weer testen maar sinds dat je mac 30dagen standbye zou moeten halen heb ik 25% verlies per 24uur)

Ik teken nergens meer voor

• jj85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:51
En daartussen Chrome wel een keer helemaal afgesloten etc

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:37

GforceNL

Out of memory....

Ik heb mijn macbook terug gezet naar Sierra. Office365 werkt nog niet lekker en is vrij essentieel om te kunnen werken. Problemen die ik heb:

Excel filter die niet werken.
Excel opent bestanden met tekst ondersteboven.
Mail geeft een "standaard poorten" fout bij het verbinden met de mailserver.

Totdat een van de twee (MS of Apple) dit fixt blijf ik even bij Sierra (helaas).

<Zinloze tekst hier>

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:10

Fiber

Beaches are for storming.

Zou ik de oudste hebben hier...?

:z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Erulezz
  • Laatst online: 00:16
Marcel_EA schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:51:
Ik heb vandaag een clean install gedaan van High Sierra op mijn MBP Retina early 2015.
Na installatie en wat configuratie heb ik FileVault weer aangezet.

Echter het encrypten van de schijf (ssd) duurt erg lang. Hij is nu al dik een uur bezig en geeft aan nog 8 uur bezig te zijn. Ik heb nog geen 12GB in gebruik van de 250. De schijf is als APFS geformatteerd.
De machine is verder niks aan het doen, totaal idle.

Is dit normaal?

Ik kan me heugen dat met de installatie van El Capitan (ook clean install) het encrypten vele malen sneller ging. Ik geloof dat ie toen nog geen 20 minuten bezig is geweest.
Ik dacht precies hetzelfde toen ik net een clean install had gedaan dinsdag. Duurde bij mij ook veel langer.. heb hem maar even z’n gang laten gaan en ben wat anders gaan doen. Duurde nu in totaal 1.15 ~ 1.30 uur.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

• WRT54G
  • Laatst online: 18:59
Ok thanks. Ben nu van huis weg en heb hem maar aan laten staan. Zie straks wel hoe ver ie is... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• youri_ajax
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22-01 19:29
Erulezz schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 19:42:
Gebruikt bij jullie "WindowServer" ook veel meer geheugen dan eerst? Dinsdag een clean install gedaan en gisteren gebruikte dit proces 13 GB met 12 GB gecomprimeerd :? Zit nu ook alweer aan 2,50 GB :S // En na het kijken van een Netflix video van 20 minuten op 3...

Dit is dus een memory leak want op een ander systeem wat al dagen aanstaat verbruikt WindowServer maar 80 MB -O-
Tijdens de public bèta’s hier ook last van gehad, na een schone update naar High Sierra geen last meer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cerberusss
Puck schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:28:
De rendering is dan opeens 'glitched'. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen of is dit bekend?
Wat ik er van begrijp, is dat het WindowServer proces nu gebruik maakt van Metal 2. En dat kennelijk nog niet alle bugs er uit zijn, met name als je een NVIDIA kaart hebt. Ik vermoed dat dit in volgende versies van Chrome zichzelf wel oplost. Of je geeft Safari weer eens een kans, natuurlijk.

Edit: citaat uit de High Sierra review van Ars Technica : "Unfortunately, my experience with the new Metal-driven window server hasn’t been flawless. I’ve run into graphical glitching on both my MacBook Pro and iMac that have persisted into the GM build, and I’ve seen developers on Twitter posting about the same thing. Most of the glitches seem benign (blinking videos, webpages, or 3D graphics), but some seem serious (I can reliably make Finder windows flip out as in the GIF above, and older Nvidia systems have been running into kernel panics throughout the beta process and into the GM)."

Bron: https://arstechnica.com/g...-the-ars-technica-review/

[Voor 41% gewijzigd door cerberusss op 01-10-2017 21:55]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Holy shit ik kom er net achter dat 10.13 native FLAC ondersteunt in Quicktime. iTunes accepteert 't nog niet maar aangezien dat QT gebruikt om te spelen is dat meer een kwestie van een UI update.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je dat doet vanuit de installer dan krijg je Sierra ook terug ja. Je kunt die backup restoren naar een lege disk en dan is die daarna bootable.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 27-01 13:31

amphora

Websites & Fotografie

Heb feedback bij https://www.apple.com/feedback/safari.html achter gelaten over de media keys in safari. Vet irritant.
Nice idea, poorly implemented.
It can be nice that you can control video's with the media keys from the apple keyboard but that does also mean iTunes or Spotify loses control.
I often click a link which has a video and it starts playing and then I want to stop music in the background and I used to press the play/pause button on keyboard for that and that now stops the video and music keeps playing. Need to switch to the music app and stop it there manually. It's horrible! Please revert this or add an option to safari to disable it.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, MacBook Pro 15" Retina

• OkselFris
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:03

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Interessant toevoeging in High Sierra waar ik nog geen weet van had. Content Caching, volgens mij iets wat een paar jaar geleden volgens de geruchten op de roadmap voor een eerdere Macos versie.
Nu zit het er eindelijk in. Simpele uitvoering van content Caching wat al in MacOS server zit.
Voor degene die een hele boel Apple devices hebben. ;-)

https://www.macobserver.c...t-icloud-content-caching/

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Spike_wolf schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:45:
Een bootable High Sierra USB stick kan op elke mac gemaakt worden? De HS download is voor alle systemen gelijk?
OSX is voor alle systemen gelijk ja.

Als 't goed is kun je trouwens ook gewoon herinstalleren vanaf de recovery drive (booten met cmd-R).

[Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2017 13:48]

• Maart1992
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05-01 15:20
Maart1992 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:23:
Hebben er mensen problemen met Office? En hebben jullie hier ook eenoplossing voor?
Ik heb office inmiddels weer werkend! :)

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:38

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Vorkie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Wat voor applicaties installeer je dan? Mogelijk zit daar iets in wat het sloopt. Probeer anders 1 voor 1?

Ps denk wel dat het nu niet perse aan high sierra ligt (voor dit topic) maar mogelijk een comptabiliteits probleempje :-)
Niets bijzonders, hij staat nu de install weer te draaien dus kan zo niet specifiek kijken, maar uit m'n hoofd Blender, Calibre, Chrome, Firefox, Pages, Numbers, Keynote, Meshmixer, Meshlab, Slack, Stuffit Expander, VLC. Verder stond er niets op geloof ik.

Van wat daarvan niet van Apple is zijn vooral apps die je gewoon naar de programma's map sleept, geen installers die dingen kunnen vernaggelen. Also, diezelfde apps hebben er altijd op gestaan en staan nu ook op m'n Macbook, zonder issues.

[Edit]
Het enige dat "raar" deed was VMWare Fusion, die had ik ok terug gesleept omdat het een enkele .app was, geen idee meer of die een installer had of niet. Toen ik die probeerde te starten werd de file gecontroleerd en dat process liep vast. Finder gekild en VMWare weg gegooid, download ik wel van de site en doe het opnieuw zoals het hoort.
Dat is het enige vreemde dat gebeurde. Maar dat was al een uur voor Safari ermee op hield.
Tussendoor heb ik Safari nog gebruikt om de nieuwste versies van Meshlab etc te downloaden, en gewoon te browsen tijdens het wachten.
Tussen de laatste keer dat ik Safari gebruikte en ik in de App Store merkte dat de verbinding het niet deed is er niets gebeurt. Stond hij even niets te doen, geen apps gedraaid geïnstalleerd of verplaatst. Hij lijkt van het ene op het andere moment besloten te hebben ermee op te houden.

[Edit]
Andere gebruiker deed het wel. Dus dan maar een nieuwe beheerder aanmaken en daar al m'n zooi inzetten. Kijken of dat werkt. Tja, dan heb ik wel een ander gebruikers account wat weer vervelend is, kan ik dat aanpassen? Even testen. Bij gebruikers slotje eraf en rechtermuisknop op een gebruiker, hup je kunt alles aanpassen prima. Bij de test gebruiker de naam veranderd. En venster gesloten, nog een keer geopend ter controle.. alle vakjes daar leeg.... :|
Afmelden en opnieuw aanmelden, terug naar gebruikers slotje eraf... oh dat kan niet... mijn hoofdgebruiker bestaat blijkbaar niet meer.... 8)7

Clean install it is..... Godsgloeiende!!! :(
Ik wordt het nu echt beu...
In ieder geval straks geen apps meer verslepen, gewoon via de App Store en die paar losse sites downloaden en installeren.. een voor een en dan alles checken voor ik verder ga. M'n data laat ik lekker staan tot ik er 100% zeker van ben dat het allemaal werkt. Anders heb ik zo weer een dag weg gegooid....

10 jaar lang nooit gezeik gehad met mac.. maar als het eens fout gaat dan gaat het blijkbaar ook spectaculair fout :P

[Voor 57% gewijzigd door Spike_wolf op 06-10-2017 09:19]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Pff. Dat “rebooten” bleek een logout te zijn. Door een glitch was blijkbaar de optie “logout after 60 minutes of inactivity” ingeschakeld na de update naar High Sierra. Kende heel die functie niet. De supportknakker van Apple begon over heel m’n schijf formatteren en opnieuw clean installeren. Echter één vinkje en ‘t probleem is opgelost. :+ Met dank aan de dames en heren in ‘t macos IRC kanaal :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cerberusss
WhatsappHack schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:46:
Door een glitch was blijkbaar de optie “logout after 60 minutes of inactivity” ingeschakeld
Wow, dat is wel een obscure setting... voor wie het wil weten: System Preferences -> Security & Privacy en dan rechtsonder op de button Advanced klikken. WTF?

Als je echt een afschuwelijk persoon bent, dan klik je deze setting aan bij een collega Mac gebruiker als hij z'n terminal niet lockt :+

[Voor 16% gewijzigd door cerberusss op 08-10-2017 13:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 27-01 10:56
cerberusss schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:27:
[...]

Wow, dat is wel een obscure setting... voor wie het wil weten: System Preferences -> Security & Privacy en dan rechtsonder op de button Advanced klikken. WTF?

Als je echt een afschuwelijk persoon bent, dan klik je deze setting aan bij een collega Mac gebruiker als hij z'n terminal niet lockt :+
Dat moet je ook het (login)wachtwoord van die collega weten! Zonder het wachtwoord kun je de Advanced setting niet bereiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou ja omslachtig… download deze file: https://github.com/mas-cl...wnload/v1.3.1/mas-cli.zip, unzip 'm (in je downloads folder), open je terminal en typ "Downloads/mas install 1127487414". Klaar.

Werk perfect zo te zien:

[cyber@miranda Downloads]$ ./mas install 1127487414
==> Downloading macOS Sierra
#############----------------------------------------------- 22.0% Downloading

[Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 08-10-2017 15:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aldus bovenstaande thread werkt 't alleen als je Sierra al eerder gedownload had.

Maar als je mac out-of-the-box sierra had kun je altijd terug door te booten met alt-cmd-R.

• kevinkrs
funske schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:51:
High Sierra staat er nu een week op en ik merk een paar typische dingen waar ik voorheen nooit last van heb gehad:
- mail slaat soms helemaal vast
- de Dock is soms ineens weg en dan moet ik het vinkje bij Toon/verberg automatisch weer weghalen

Als dat zomaar een keertje gebeurt is het niet zo erg, maar als het vaker gebeurt vind ik dat toch heel raar.
Iemand anders die hier ook last van heeft (gehad).
Dat de dock inderdaad automatisch verbergt heb ik ook soms, vooral in de beta's had ik dat heel erg. In de nieuwste update heb ik het niet meer tegengekomen. Maar ik weet niet of dit ook daadwerkelijk is opgelost.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SpoekGTi Ben je al bekend met Inna? https://lhc70000.github.io/iina/

Sinds een maandje overgestap na jaren VLC te hebben gebruikt.

Mooie interface en het werkt allemaal net wat soepeler.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

@JoepW

Hier staat exact wat je omschrijft met een aangedragen oplossing die lijkt te werken.

ghost guest account

Hopelijk heb je er wat aan

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ja bijvoorbeeld Iris (mini)

[Voor 65% gewijzigd door Slaiter op 19-10-2017 14:42]

• Incolumis
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 27-01 14:34
De afgelopen 2 dagen ook al een keer of 4 gecrasht, echt waardeloos.

I hide at work because good employees are hard to find.

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 27-01 16:15
Mijn iMac is sinds High Sierra al een keer of 5 gewoon vastgelopen, iets wat ik met de iMac nog nooit heb gehad?! Echt heel raar.

Have Fun Funske

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Nee, dat wil ik niet want een van de redenen dat ik waaaaay back van Windows naar OS X ben overgestapt is dat ik er een gruwelijke hekel aan heb een computer opnieuw te installeren, ik was dat systeembeheerdertje spelen meer dan beu. Maar als het niet beter wordt of een update laat te lang op zich wachten zal ik er niet aan ontkomen vrees ik 8)7

Oh, ik ben extra negatief omdat ik rond dezelfde tijd iOS ook een update heb gegeven en dat loopt ook niet lekker op m'n iPhone. Dit staat allemaal haaks op mijn Apple-ervaringen van de laatste 10 jaar :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Ik heb eigenlijk geen problemen met High Sierra op mijn MBP 13" retina. Wel merk ik dat Time Machine ontiegelijk langzaam is geworden na de update. Voorheen duurde de backup slechts minuten en was lekker snel. Nu staat hij tientallen minuten op "preparing" en is uren bezig met een paar gigabyte. Als time machine gebruik ik een share op m'n Synology. Daar is niets veranderd. Wel High Sierra. Ik lees er wel meer klachten over op internet, hoop dat het snel opgelost wordt.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• kevinkrs
Microkid schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:07:
Ik heb eigenlijk geen problemen met High Sierra op mijn MBP 13" retina. Wel merk ik dat Time Machine ontiegelijk langzaam is geworden na de update. Voorheen duurde de backup slechts minuten en was lekker snel. Nu staat hij tientallen minuten op "preparing" en is uren bezig met een paar gigabyte. Als time machine gebruik ik een share op m'n Synology. Daar is niets veranderd. Wel High Sierra. Ik lees er wel meer klachten over op internet, hoop dat het snel opgelost wordt.
Hij wilt bij mij 120gb op mijn time machine zetten, transfer snelheid is rond de 2mbps. Het duurt echt een halve nacht om dat via WiFi te uploaden om een of andere reden -_-

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:34

Quakie

quakelen

Microkid schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:07:
Precies hetzelfde. Wel gaf timemachine aan dat identiteit verandert was. Raar want er is niks veranderd.
Ook heb ik last van dat heel veel bevoegdheden niet goed staan met errors tot gevolg. Hiervoor had ik nergens last van.

Via command R geprobeerd om de schijf te herstellen wat ook niet lukt. Hij zegt dat container actief is... Als ik die deactiveert krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding :?

[Voor 9% gewijzigd door Quakie op 01-11-2017 09:08]

Ik teken nergens meer voor

• Puck
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:57

Puck

Don't be a Jerry

Ik had op mijn Macbook Pro Late 2013 last van random freezes na een schone installatie van High Sierra. Enige oplossing was een hard-reboot. Dit lijkt nu opgelost te zijn in 10.13.1 maar nu lijkt mijn hele Mac slomer: ik merk gewoon dat als ik ergens klik, er niet een instant response is maar een aantal miliseconden delay (bijv bij het wisselen van tabs in Chrome). Erg irritant. Activity Monitor toont geen hoog CPU of geheugen gebruik. Iemand een idee?

Edit:
Resetten van SMC en PRAM lijkt het te hebben opgelost.

Edit 2:
Te vroeg gejuicht: input is soms gewoon heel traag, ook soms bij het typen (letters verschijnen later, etc)...

[Voor 17% gewijzigd door Puck op 03-11-2017 16:46]

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• Zonnetje83
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:49
Volgens mij zit er nu wat meer vaart in. Ik heb op mijn nas een aantal packages weggegooid die ik toch niet gebruik. Volgens deze link zou het de mediaserver package zijn en die heb ik dan ook verwijdert:

https://forum.synology.co...hp?f=14&t=60497&start=315

Nog haal ik geen normale snelheden met een gigabit netwerk, maar goed. beter als het was. een 10 gig file van mijn nas naar m'n iMac kopiëren duurt nu zo'n 11 minuten. Tja.

Heb dit gepost, mocht het iemand anders helpen, ook al heeft het -denk ik- niets met High Sierra te maken.

Nu ik dit schrijf vind ik het dan nog steeds wel vreemd dat als ik een groot file van internet haal, alsnog trage verbinding heb met HS, maar goed. verder testen.

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:16
http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/126538/en-us

Deze kun je gebruiken, heb ik ook draaien.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• begintmeta
  • Niet online
alcx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:47:
[...]

Helaas heb ik nog steeds last van deze onzin in macOS 10.13.1. Een voorbeeld:
[afbeelding]

Mijn zoekopdracht naar de term 'drone' is totaal onbruikbaar zo. Niemand die dit probleem ook ervaart sinds Sierra?
Vaag, bij mij is het resultaat OK (aangenomen dat we dezelfde pdf gebruiken):

Ik zie dat je in safari zoekt, daarin schort inderdaad het een en ander aan de weergave, en ik zie hetzelfde als jij.. Je zou als workaround bijvoorbeeld Firefox of Chrome kunnen gebruiken als browser, die doen het goed.

[Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2017 22:05]

• begintmeta
  • Niet online
alcx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:10:
[...]

Thanks voor je onderzoekje. Het ligt dus inderdaad aan Safari (wanneer ik het document open in Preview is de bug verdwenen), al moet ik zeggen dat ik dit ook al eens tegen ben gekomen in Preview. Ik heb de indruk dat Sierra iets doet met pdf-bestanden wat vorige macOS-versies niet deden.
Ik ben pas weer sinds kort met macOS aan de slag (was bij Mac OS X 10.6 van Apple overgestapt naar Linux/Windows), ik meen me te herinneren dat ik me voorheen ook regelmatig stoorde aan dit verschijnsel, maar ik hoop dat ze dit gaan fixen.

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2017 22:28]

• Bitbull
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-01 08:21
jafd01 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:18:

Hebben julle dat ook sinds de laatste update van 10.13.1.

Dat wanneer je je iMac in sleep mode doet... het scherm eerst naar 50% brightness gaat (niet smooth) en dan gaat slapen (zwart scherm).

Maar ontwaken gaat wel smooth.
Ik heb precies het omgekeerde, en dat sinds 10.13.0: ontwaken gaat nu van zwart naar 50% en dan naar normaal, en dat binnen een halve seconde. Het scherm gaat met een kort hikje weer aan.

• kazuka
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 23:41

kazuka

Building Better Worlds

Flinke security f*ck up van Apple in High Sierra zo lijkt het:

https://twitter.com/lemiorhan/status/935578694541770752

https://www.macrumors.com...-sierra-bug-admin-access/

[Voor 23% gewijzigd door kazuka op 28-11-2017 21:36]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wellicht omdat de patch er nu ook is voor 10.13.0?
Available for: macOS High Sierra 10.13 and macOS High Sierra 10.13.1
Dat was gisteren nog niet zo.

• GoTyce
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:53

GoTyce

B S U R

Erulezz schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:51:
Kreeg iemand ook de Analytics vraag en het scherm "Mac voorbereiden o.i.d." na een reboot na de security patch van donderdag?
Jep, ik ook.

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19-01 11:36
Erulezz schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:51:
Kreeg iemand ook de Analytics vraag en het scherm "Mac voorbereiden o.i.d." na een reboot na de security patch van donderdag?
Ja.

• Fiber
  • Laatst online: 00:10

Fiber

Beaches are for storming.

Zaten we daar nou echt op te wachten...?

* Fiber start App Store en klikt op 'Update'... :)

En weer terug:

:)

[Voor 17% gewijzigd door Fiber op 06-12-2017 22:39]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ascension schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:11:
Ja, voor bookmarks en tabs. Niet voor Keychain helaas.
Ik heb dat in browsers opgelost met enpass. (Ik draai linux en OS X.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:43

Grin

Ride si sapis.

burne schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:59:
Hoe kan jij oordelen over wat ik met m'n computer doe?
[...]
Ik oordeel niet, en al helemaal niet over jou; heb ik ook geen enkele behoefte aan. Daarom gebruik ik het woord: je, als in: men. En niet het woord: jij.
Kijk hier maar eens: "Daarnaast kan je ook gebruikt worden in de betekenis 'men': 'Je leeft niet om te werken.'"

NewsBlur || My Fujifilm gear

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sandert98 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:07:
Edit:
Aaaand its gone. Vreemd dat het niet gelijk weg gaat. Kan dat te maken hebben met FileVault?
Nee, dat is APFS in actie. Die werkt vrije ruimte in de achtergrond bij.

• ppl
  • Niet online
Sandert98 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:07:
Oke, dit is toch wel heel vreemd. Mijn SSD van mn MacBook Pro 2017 was bijna vol. Dus ik heb zo'n 80 GB aan files weggegooid. Tot mijn verbazing was er geen enkele GB meer vrij op de SSD dan voorheen. In DaisyDisk wordt er 122 GB (122!!!!) aan "Hidden space" gegeven. Euhm. Ja. Hiervoor was dit nog veel minder. Is mijn trash functie kapot ofzo :')
DaisyDisk ondersteund geen APFS (nieuwste versie is ook van feb 2017) dus er is een kans dat je diskspace niet geheel correct wordt weergegeven. Probeer eerst eens een tool die wel compatible is met APFS en kijk wat je daarmee aan diskspace vindt.

Daarnaast kan het inderdaad ook iets als Time Machine zijn (localsnapshots = offline backups die later, wanneer de backupschijf weer beschikbaar is, naar de backupschijf worden verplaatst) of APFS snapshots (worden bijv. gemaakt bij updates zodat er makkelijker teruggerold kan worden). Als je het vergelijkt met de output van Finder of df -h dan moet je ook in je achterhoofd houden dat de ene de boel in bits aangeeft en de andere juist in bytes.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je hebt natuurlijk niet onthouden wat je verwachtte te installeren, denk ik zo.

Je kunt eenvoudig je installatie-geschiedenis achterhalen in een terminal-window:

Maar staat daar iets raars tussen?

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 27-01 15:57
Jenthex schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Ik heb onlangs toch een paar berichten gelezen dat dit vanaf Sierra (?) er standaard inzit. Bv: https://www.reddit.com/r/...os_sierra_using_cmdshift/
TucanoItaly schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:47:
[...]

Werkt bij mij gewoon, op QWERTY, op Engelse High Sierra.
Het werkt bij mij ook. Waarschijnlijk te weinig koffie en iets anders gedaan 8)7 Voor AZERTY is het schijnbaar Command+Shift+> (wat het op QWERTY eigenlijk ook is, want Shift . is > :+)

[Voor 4% gewijzigd door ThomasG op 11-01-2018 11:52]

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

wrcveen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:48:
Ik krijg regelmatig een 'apparaat' onderaan de lijst met wifi netwerken, met de naam 'in.touch'.
Dit?
http://www.hottubessentia...i-interface-by-gecko.html

Renault Zoe Q90

• 4POX
  • Laatst online: 18:01

4POX

Everybody is wired

Ik heb een SSD. Ik heb een hele mooie tweedehands Apple SM1024G 1TB SSD gevonden bij een winkeltje in Saigon. Mijn oude 2013 Macbook kan opeens 1300 MB/s schirijven en lezen.

Maar ik wil zeggen dat APFS nog niet klaar is. Ik heb de video gezien van de WWDC 2016. Het voelde als een grote stap vooruit. Maar ik merk teveel kinder ziektes. Ik zal het wat meer uitschrijven.

1. De finder zou van elke map supersnel de correcte grootte aangeven. Maar dat gebeurt niet. Het duurt vrij lang. En het klopt vaak ook niet. Voorbeeld. Mijn pictures map zou 400 GB groot zijn. Maar kijk ik erin dan is die opeens 240 GB groot.
2. De recovery partitie is geïnstalleerd in de AFPS partitie. Niet als een aparte partitie. Hierdoor kan ik het hoofd partitie niet op fouten laten scannen in de recovery mode. Ik moet speciaal starten van een High Sierra installatie op een externe USB stick.
3. Kan niet normaal een bootcamp partitie maken. Er is altijd wel een fout die het stopt. Als ik erop google ben ik niet de enige.
4. Alles wat ik vergeet.....

APFS is nieuw. Het moet groeien. Maar als ik die WWDC video mag geloven is het maar een klein team bezig met AFPS.

Vandaag schijnt de iboot source code gelekt te zijn. Ik heb door de t.net comments gescrolled. Krijg ik daardoor de indruk dat de code een zootje is. Is dit de staat van Apple. Dat de source code langzaam een zootje aan het worden is. Dat we daardoor stabiliteit aan het verliezen zijn.

Ik hoop echt op een snow leopard effect bij OSX.. Dat Apple alleen maar gaat werken aan de stabiliteit en performance van de code. Snow Leopard is een OSX waar ik een warm gevoel van krijg. Altijd snel. Altijd stabiel. Alleen een reboot als er een update was.

Met High Sierra krijg ik alleen maar irritaties. Uren lang blazende fans. Schokkende graphics. Spoltight die opeens documenten niet kan vinden. Een icloud drive die een week bezig is met het uploaden van 2 files. Een photos minuten lang je processor gijzelt als die een paar foto's download. Een disk utility die niet eens normaal een USB stick opnieuw kan formatteren in FAT32. Moet het eerst omzetten naar HFS en daarna kan ik pas de stick als FAT32 formatteren.

Maar ik moet bekennen. Als ik even op de Windows 10 machine van mijn vriendin heb gewerkt ben ik wel weer superblij met mijn Macbook. Dat dan weer wel.

AKA Rinkel weblog

• ppl
  • Niet online
4POX schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:43:
1. De finder zou van elke map supersnel de correcte grootte aangeven. Maar dat gebeurt niet. Het duurt vrij lang. En het klopt vaak ook niet. Voorbeeld. Mijn pictures map zou 400 GB groot zijn. Maar kijk ik erin dan is die opeens 240 GB groot.
En in hoeverre ligt dat dan aan APFS en niet aan Finder of een stukke plist?
2. De recovery partitie is geïnstalleerd in de AFPS partitie. Niet als een aparte partitie. Hierdoor kan ik het hoofd partitie niet op fouten laten scannen in de recovery mode. Ik moet speciaal starten van een High Sierra installatie op een externe USB stick.
Er zijn geen partities meer net zoals je die ook niet had met de voorloper: CoreStorage. De layout van CoreStorage is niet anders dan die van APFS, je hebt alleen andere benamingen. Voorheen had je een volume group met daarin een fysieke schijf en de volumes. Met APFS heb je een container met daarin een fysieke schijf en de volumes. Er zijn op mijn Macs 4 volumes te zien: je Mac disk zoals je die in Finder ziet (met als mountpoint /), Preboot (not mounted), Recovery (not mounted) en VM (met als mountpoint /private/var/vm). Ik heb FileVault aan gezet en dat is te zien aan het feit dat de / volume FileVault op "yes" heeft staan (de rest heeft dit niet). Dat moet ook niet want anders levert dat gezeik op bij bijv. recovery. Met CoreStorage was dit ook nooit een issue.

Ik heb niet eens hoeven te rebooten om die scan te doen van mijn root (= de /). Het kan en gaat op dezelfde manier als vroeger: via Disk Utility. Je krijgt een melding vooraf dat je systeem even op slot gaat en waarom. Daarna doet hij de scan en krijg je de results terug. Je kunt het op de commandline nadoen, het volgende commando wordt gebruikt (dit laat hij in het eindresultaat zien onder details): fsck_apfs -n -l -x /dev/rdisk1s1
Uiteraard moet die rdisk1s1 wel de juiste schijf op je eigen machine zijn. Zelfs de gemaakte snapshots worden nog meegenomen in de check. Op een schijf waar geen root op staat gaat het overigens heel wat sneller en wordt de boel ook niet gelocked.
3. Kan niet normaal een bootcamp partitie maken. Er is altijd wel een fout die het stopt. Als ik erop google ben ik niet de enige.
Als je dan kijkt naar de data van de gevonden pagina's zul je zien dat ze stammen uit de periode van de allereerste versie t/m nu. Het feit dat bootcamp een foutmelding oplevert zegt dan ook helemaal niets over APFS en vice versa. Die bootcamp errors kennen allerlei oorzaken waarbij Windows zelf ook een belangrijke rol speelt (en vaak ook nog eens welke versie je gebruikt). Het is een leuke geste van Apple maar ik zou het bij virtuele machines of een echte Windows bak houden.
APFS is nieuw. Het moet groeien. Maar als ik die WWDC video mag geloven is het maar een klein team bezig met AFPS.
Nee, jij bent gewoon een ontzettende gebruiker die het eerste de beste stukje technologie of wijziging aangrijpt om als oorzaak van alle ellende aan te wijzen. Cute but wrong B) De video waar je nu naar verwijst is er eentje van het begin toen APFS net was aangekondigd. Niet zo heel erg raar dat je dan de indruk krijgt dat er nog e.e.a. moet gebeuren want dat moest toen ook nog. Kleine teams werken vaak in het voordeel. Grote teams betekent dat je dus ook meer mensen op 1 lijn moet krijgen en dat is een hele grote uitdaging die groter wordt naarmate het aantal teamleden groeit. Bij iets als een filesystem heb je liever een klein team specialisten dan een grote groep ontwikkelaars.
Vandaag schijnt de iboot source code gelekt te zijn. Ik heb door de t.net comments gescrolled. Krijg ik daardoor de indruk dat de code een zootje is. Is dit de staat van Apple. Dat de source code langzaam een zootje aan het worden is. Dat we daardoor stabiliteit aan het verliezen zijn.
Ik mis in die comments het nadenkwerk. Er wordt wel ontzettend snel conclusies getrokken op basis van bar weinig informatie en dat is niet bepaald verstandig. Er is naar het schijnt iboot source code gelekt en er zijn een aantal mensen die dat plausibel vinden omdat het overeenkomt met wat zij hebben reversed engineered. De code zou naar verluid stammen uit het iOS 9 tijdperk. Dat is alles wat we weten. We weten niet wie het heeft gelekt, we weten niet of het is aangepast, we weten niet of dit ook daadwerkelijk in zijn volledigheid is gebruikt en we zijn inmiddels een aantal jaar en diverse iOS releases verder.

Buiten dat gaan de opmerkingen vooral over code styling en niet kwaliteit van de code zelf. Dat je iets met een kleine letter ipv een hoofdletter begint hoeft niet te betekenen dat de code ook meteen qua kwaliteit shit is. Ja het kan een probleem veroorzaken maar als je tooling daar al netjes mee omgaat en het in de praktijk geen probleem is dan is dit dus niet meer dan een schoonheidsfoutje. Ook dit weten we dus niet.

Ergo: de conclusies zijn allemaal voorbarig, we hebben nu gewoon te weinig info om ook maar iets te concluderen. En lelijke code zie je overal. Zelfs OpenBSD is er niet van gevrijwaard (ter info: dit is een project die hele hoge eisen stelt aan code, zowel qua styling als de rest).
Ik hoop echt op een snow leopard effect bij OSX.. Dat Apple alleen maar gaat werken aan de stabiliteit en performance van de code. Snow Leopard is een OSX waar ik een warm gevoel van krijg. Altijd snel. Altijd stabiel. Alleen een reboot als er een update was.
Totdat je op internet zoekt en ineens ontzettend veel posts vindt die wel heel erg lijken op je huidige post ;) De stabiliteit van Snow Leopard is niet meer dan een urban legend. Het bestaat niet en heeft nooit bestaan. Zoek rustig eens naar topics over Exposé; op MacRumors hebben ze daar een topic uit honderden posts van mensen die het tot de grond toe afbranden. Zo geweldig was dat Snow Leopard...
Met High Sierra krijg ik alleen maar irritaties. Uren lang blazende fans. Schokkende graphics. Spoltight die opeens documenten niet kan vinden. Een icloud drive die een week bezig is met het uploaden van 2 files. Een photos minuten lang je processor gijzelt als die een paar foto's download. Een disk utility die niet eens normaal een USB stick opnieuw kan formatteren in FAT32. Moet het eerst omzetten naar HFS en daarna kan ik pas de stick als FAT32 formatteren.
Met bovenstaande schiet je al je APFS opmerkingen aan gort. Wat er bij jou mis is heeft niets met APFS te maken maar domweg met een upgrade gone wrong, een tweede hands schijf die stuk is of begint stuk te gaan of een fout die je met bootcamp hebt gemaakt (ja, doe je daar iets niet goed dan kun je dingen behoorlijk om zeep helpen). Apple of niet, het is en blijft een computer; dit soort dingen gebeuren en juist daarom zijn backups van groot belang.

Anyway, er is gewoon teveel stuk aan je OS dat je dit niet in de schoenen van APFS kunt schuiven. De oorzaak zul je elders moeten zoeken.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

4POX schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:43:

Ik heb het nog maar even nagekeken, ik twijfelde of ik hetzelfde OS als jij draai. Ik herken één klacht, en dat is het ontbreken van FAT32, maar ik heb denk ik niets meer wat FAT32 nodig heeft.

• Timo002
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
smeerbartje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:11:
Ik heb exact hetzelfde probleem hier; het lijkt erop dat er een (machanische) schakeling in de aansluiting zit. Baal ik ook ontzettend van :(. Heb jij nog andere oplossingen gevonden?

[...]
Nee, nog geen oplossing voor gevonden!

• Timo002
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Puck schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:08:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar wellicht kun je een aggregated device aanmaken met zowel output over de headphones als de ingebouwde speakers?
Geprobeerd een Aggregated Device aan te maken, maar indien de headset kabel aangesloten is, dan blijft de audio via de headset komen als ik het nieuwe device kies.

Ik heb wel een andere oplossing gevonden (@smeerbartje).
De headset heb ik nu via mijn beeldscherm aangesloten. Ik kan nu het beeldscherm als output kanaal kiezen en de audio wisselt over naar de headset. Nu kan ik dus wisselen tussen Interne speakers / Headset / Bluetooth.

Enige nadeel, volume is nu niet via mijn toetsenbord te regelen. Ik moet met de audio slider van bv iTunes zelf het volume regelen als ik de headset op heb. Voor de overige outputs werken de volume buttons wel gewoon.

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:41
Ik gebruik al jaren een USB naar audio jack (iMic van Griffin Technology).
Er zijn ook andere vergelijkbare (goedkopere) oplossingen.
Het voordeel hiervan is dat volume regelen via het toetsenbord gewoon werkt. :)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

SL65 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:30:
Het lijk niet de screen saver te zijn. Tot nu toe springt het inlog scherm er tussendoor in nog voordat de screen saver geactiveerd is.
Wordt het scherm gelockt, of wordt je echt uitgelogd?

Als het scherm wordt gelockt, druk je dan misschien op de Ctrl-Cmd-Q shortcut key?
Of raak je per ongeluk de screen lock button op de TouchBar aan?

Of heb je misschien Hot Corners aan staan? Daarmee kun je namelijk de screen saver locken. Dit kun je checken met System Preferences -> Mission Control -> Hot Corners button. Daar moet een minnetje staan voor elke hoek.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kun je niet voor die andere locatie een ander backup systeem gebruiken? Niet ideaal, ik weet het...

Wat je ook kunt doen, is klooien met de commandline. Als ik intik
code:
1
$ defaults read /Library/Preferences/com.apple.TimeMachine

dan krijg ik een lijst van alle schijven die Time Machine gebruikt. Daar zit een "DateOfLatestWarning" key bij. Die kun je natuurlijk overschrijven. Wellicht als je die datum ver in de toekomst zet, dan krijg je geen warnings meer.

Renault Zoe Q90

• Kazzie15
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 26-01 10:46
Ronwiel schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:03:
Met de komst van 10.13.4 zijn in o.a. Finder, Mail en iTunes de iconen erg groot. Geen idee waar dit aan te passen is. Iemand anders wel?

[afbeelding]
Systeemvoorkeuren > Algemeen > Symboolgrootte navigatiekolom
Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee