Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik raak de tb ook niet aan. Vakje slepen en klaar. Maar niet in de directory zoals geconfigureerd in de plistWhatsappHack schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:12:
@JackBol Ik gebruik ook cmd + shift + 4 om een deel van het scherm te selecteren, alleen gebruik ik daarna de touchbar niet omdat de screenshot meteen gemaakt wordt zodra je de muis loslaat. Dan komen ze overigens ook netjes in de folder die ik opgegeven heb.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Geen idee dan...JackBol schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:06:
[...]
Ik raak de tb ook niet aan. Vakje slepen en klaar. Maar niet in de directory zoals geconfigureerd in de plist
Volgens mij heb ik het ook gewoon ingesteld met
1
2
| defaults write com.apple.screencapture location /Users/username/Pictures/screenshots/ killall SystemUIServer |
Niet 100% zeker meer of ik de locatie in quotes heb gezet overigens.
Et voila. Werkt helemaal prima... o0
Als ik "defaults read com.apple.screenshot" uitvoer dan staat daar ook netjes die locatie.
1
2
3
4
| $ defaults read com.apple.screencapture { location = "/Users/username/Pictures/Screenshots/"; } |
Heel gek.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dan ben ik reuze benieuwd naar jouw definitie van "een serieuze use case" want er zijn er zat te bedenken. Notebooks worden tegenwoordig vaker gebruikt dan desktops, vooral ook in het bedrijfsleven en de wetenschap en juist daar vindt je genoeg aan serieuze use cases.rodie83 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:51:
Ik vind die hele eGPU feature nogal onnodig eerlijk gezegd. Er is nauwelijks een serieuze usecase voor te bedenken.
Dat is een rare redenatie omdat je om exact dezelfde reden ook geen toekomst kunt zien in stevige workstations. Immers, je kunt alles in servers drukken waar nog veel meer in zit en die je ook nog eens kunt clusteren. Nvidia verkoopt dat soort oplossingen en heeft daar ook haar service op gebouwd net als Amazon. Die rekenclusters zijn een veel beter plan en rekencapaciteit inhuren vaak ook.Professionals? Kan me niet voorstellen dat die hier wel iets mee gaan doen. Lijkt me dat die liever een stevige workstation gebruiken, al was het maar omdat je daar veel snellere hardware in kwijt kan dan er in mbp's zit. Daar doe je je GPU's lekker intern. Zie hier dus ook geen markt.
Buiten dat zijn er inmiddels ook behoorlijk wat vorderingen geweest bij de notebooks waardoor deze ook al vaak gebruikt worden voor 3D CAD toepassingen.
Het is niet voor niets dat de verkopen van desktops harder kelderen dan die voor notebooks. Een desktop is never nooit mobiel terwijl een notebook dat wel is. Daarbij zijn er zat oplossingen om het performance gat bij de notebook op te lossen. De eerder genoemde services en clusters zijn daar voorbeelden van en tegenwoordig hoort de eGPU daar ook bij. Zeker als je daar een stukje beheer bij gaat betrekken (1 computer onderhouden vs 2 computers onderhouden).
Als je deze discussie wilt gaan voeren is het wel handig dat je in ieder geval het verleden en de huidige stand van zaken van zowel AR als VR weet maar ook dat je eens kijkt waar dat hele eGPU verhaal vandaan komt. Beter niet dingen geforceerd neerzetten.Grin schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:21:
Door al die platte kleine Apple rekenwonders is er amper een mogelijkheid voor een degelijke GPU, dit proberen ze nu te fixen door de eGPU. Ze zijn volgens mij bang de augmented reality/VR boot te missen... Tsjaa, dat krijg je met die veel te platte/kleine Starbucks-machines waar je amper grafische load mee kan verzetten.
Apple volgt hier domweg de lijn die door Intel is uitgezet. Het is namelijk Thunderbolt 3 die officieel ondersteuning biedt voor de eGPU en niet per se Apple. Wat Apple hier doet is braafjes de lijn van Intel volgen en zorgen voor een volle 100% implementatie van Thunderbolt 3. Daarom hangt bij hun de Thunderbolt controller aan PCIe x4 ipv x2 zoals bij een Dell.
Buiten dat is het ook een groot misverstand dat voor AR en VR zulke krachtige hardware nodig is. Het verleden maar ook het heden laat namelijk wel heel erg duidelijk zien dat je het met slome hardware prima af kunt. Kijk maar naar OnePlus en Samsung, fabrikanten die AR/VR aanbieden op hun smartphones en hier ook nog eens een losse headset bij verkopen.
En natuurlijk is het mooi dat deze snelle hardware net even wat meer mogelijk kan maken maar dat beperkt zich echt niet tot gaming, AR en VR alleen. Ze hebben ook groter ingezet op machine learning en er zijn zat andere tools die ook veelvuldig gebruik maken van de GPU en baat hebben bij een nog snellere versie. Er zit heel wat meer denkwerk achter APFS dan achter de ondersteuning van eGPU.
Voor ons gebruikers en tweakers betekent dit allemaal een betere Thunderbolt 3 implementatie, betere en meer drivers voor GPUs en vooral een overall beter video systeem binnen macOS. Laat bedrijven lekker dit soort dingen ontwikkelen en leveren dan kunnen wij gebruikers en tweakers wel bekijken wat voor leuke en zinnige dingen we met die nieuwe techniek kunnen doen.
Super irritant. Daarmee heb ik continue uploads naar iCloud (wat niet hoeft). En je kunt niet kiezen voor enkel Documens. Je moet direct beide syncen.kazuka schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:23:
Nog steeds hardcoded dan zo te zien, komen nog steeds op mijn desktop.
Dat is dus nog niet helemaal duidelijk...
Vind dit nog wel boeiend om te weten. Ik heb al mijn originele dSLR fotos nog in Aperture staan, veelal RAW. Het kan dus nog wel een keer uit om de boel opnieuw te exporteren (in HEIV) en dat te importeren in iCloud Photo Library om de size wat te verminderen. Ik ga er niet vanuit dat hij zowel HEIV als JPEG samen gaat bewaren.It’s still not clear to me how Apple will manage HEIF and HEVC in iCloud Photo Library. I have the public beta of iOS 11 installed on an iPad, and the photos taken with it sync properly to iCloud, but on my other devices, the show up as JPEG files, not containers. It’s possible that the central iCloud sync will retain HEIF files and sync JPEG to the end points, but then what happens when you edit a file on a Mac running an older version? That’s what we’ll have to wait to find out.
[ Voor 65% gewijzigd door iAR op 31-07-2017 15:55 ]
met de laatste update werd ook mijn externe scherm weer herkend en de juiste resolutie ingesteld
Ok, is het al zo stabiel en compatible?Orii schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:53:
inmiddels ben ik fulltime over op HS.
met de laatste update werd ook mijn externe scherm weer herkend en de juiste resolutie ingesteld
Ik ben nog steeds in dubio, ik draai bijvoorbeeld Little Snitch.
En heb je toevallig al ervaren dat je in iMovie of Final Cut Pro X of Quicktime of Photos dat je in HEIF/HEVC kunt exporteren?
het enige wat ik extra aan software draai is RadioSilence (firewall app) Veertu (hypervisor) en wat zaken als een IRC client, teamviewer etc. Niks bijzonders dus
Ik doe ook erg weinig met foto's en video's, dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven
Volgens mij geven Luminar en CIV 6 problemen.
Op macrumors staat wel een bruikbare discussie over wat wel en wat niet draait.
https://forums.macrumors....-not-work-thread.2048660/
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Verwijderd
Safari is inderdaad erg snel
Daarnaast is de conversie naar APFS niet langer opt-in.
De overige nieuwe KB's:
https://support.apple.com/en-us/HT207828
https://support.apple.com/en-us/HT208020
https://support.apple.com/en-us/HT208018
https://support.apple.com/en-us/HT208025
[ Voor 5% gewijzigd door kazuka op 22-08-2017 07:43 ]
APFS conversie gaat automatisch inderaad, ik heb gister pas de public beta geinstalleerd vanaf Sierra en ik kreeg helemaal geen vraag over APFS. Toen ik weer op m'n bureaublad kwam even gekeken en yep m'n Macintosh HD is nu APFS.kazuka schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:42:
Gisteren heeft Apple bij de release van beta 7 ook een aantal nieuwe security gerelateerde KB's gereleased, waaronder een over Secure Kernel Extension Loading (SKEL). Hiermee worden kernel extensions van 3rd party software standaard geblokt tenzij expliciet approved door de gebruiker: https://support.apple.com/en-us/HT208019
Daarnaast is de conversie naar APFS niet langer opt-in.
De overige nieuwe KB's:
https://support.apple.com/en-us/HT207828
https://support.apple.com/en-us/HT208020
https://support.apple.com/en-us/HT208018
https://support.apple.com/en-us/HT208025
|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Heb het "gevoel" dat ie wat sneller reageert op alles, kan evt. door de APFS komen?
Metal 2 helpt ook een beetje mee aangezien WindowServer hier nu ook gebruik van maakt. Dat zorgt voor een wat soepelere UI en animaties.
Is het al handig om de laatst beta te installeren?
Ik heb een MB Pro 13' early 2015, deze gebruik ik voornamelijk voor werk, en draai daar ook apps als Vicosity en Limechat etc op. Doe ook veel met de terminal.
Waar zou ik evt tegen aan kunnen lopen?
Da Rock schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:53:
Misschien is dit een hele domme vraag:
Ik heb een MB Pro 13' early 2015, deze gebruik ik voornamelijk voor werk, en draai daar ook apps als Vicosity en Limechat etc op. Doe ook veel met de terminal.
Als je voor je werk van de laptop afhankelijk bent zou ik her niet doen. Eventueel eerst een time machine backup maken en dan proberen. Dan kun je altijd nog terug. Lang niet alle apps werken namelijk zoals het hoort.Da Rock schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:53:
Misschien is dit een hele domme vraag:
<Zinloze tekst hier>
ik wil wat rommelen met unity en ARKit, maar als het bij elke wekelijkse beta update weer allemaal opnieuw geïnstalleerd moet worden hou ik het "organiseren" even wat simpeler ;-)
Never mind, ik zie dat zelfs alles uit sierra gewoon is overgenomen... stomme vraag zonder de installatie af te wachten
[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-08-2017 21:07 ]
youtube.com/@hisrep
Wel jammer dat je nog niet gebruik kan maken van HEIV/HEVC exports. Ik stond al te popelen om al mijn Final Cut Pro X projecten en RAW-fotos opnieuw te exporteren in de efficientere bestanden!
Dit vraag ik omdat de Window Server nu gebruik maakt van mental 2.
[ Voor 4% gewijzigd door youri_ajax op 29-08-2017 09:47 ]
In windows kan je net user /domain 'accountnaam' uitvoeren via CMD, dit geeft je profiel info van de account op de AD. Iemand een idee hoe dit mogelijk is via Terminal ?
Nee. APFS heeft alleen op bepaalde vlakken snelheidsverbeteringen zoals het verplaatsen van data. Wellicht dat door het migratieproces je wat snelheidswinst hebt gekregen doordat alles nu weer op een handige plek staat ingedeeld (lees: je hebt een defrag gekregen) maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit veel zoden aan de dijk zet.pjotrski71 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:05:
Heb het "gevoel" dat ie wat sneller reageert op alles, kan evt. door de APFS komen?
Het gevoel van sneller reageren komt eerder door diverse zaken die ze hebben doorgevoerd. Er zijn vooral veel dingen op gebied van grafische performance gedaan (zo gebruikt windowserver nu ook Metal) wat de animaties vooral ten goede moet komen. Als die animaties soepel en snel lopen geeft dat de indruk dat iets lekker snel reageert.
Kan dit niet gewoon met het commando id -p <username>? Er is trouwens wel wat AD management/zoek mogelijkheid met commando's als dscl en ldapsearch/ldapwhoami/etc. mogelijk, kijk even wat de manpages daarover te melden hebben. Er is ook wat AD management die je middels dsconfigad moet doen.Rebbelx schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:02:
Misschien een domme vraag maar vind nergens online het antwoord
In windows kan je net user /domain 'accountnaam' uitvoeren via CMD, dit geeft je profiel info van de account op de AD. Iemand een idee hoe dit mogelijk is via Terminal ?
WhatsApp is compatible.ppl schreef op woensdag 6 september 2017 @ 00:31:
Extensions geïnstalleerd toevallig? Al gecheckt of WhatsApp compatible is met High Sierra?
Sierra ga ik ruim over de 6 uur. Wel een Air op 1400x900. High Sierra verbruikt hier ook merkbaar meer.kevinkrs schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:30:
Zijn er meer mensen die High Sierra draaien en een slechtere batterij levensduur hebben? Ik stap dat het een beta is maar ik wil weten of het juist aan mij ligt of dat andere ook een slechtere batterij tijd halen. Ik had op Sierra ongeveer 6 uur. Ik haal nu +- 4 uur. Hij zegt ook dat Safari en WhatsApp bijvoorbeeld veel energie verbruiken. En beide lijken elke keer pieken te hebben terwijl ik niks doe. Alleen beetje browsen en Tweakers lezen
Whatsapp en andere social zijn ook op mobile devices vaak de grootste verbruikers ook in sluimer. Voegt het wat toe? Anders eraf en WA op je meest gebruikte apparaat voor social
NRG
Ik kom niet over de 5 uur, meestal 3-4, met een MBP 15" 2016 op Sierra 10.12, dus zou een welkome verassing zijn als High Sierra een betere batterijduur geeft.kevinkrs schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:30:
Zijn er meer mensen die High Sierra draaien en een slechtere batterij levensduur hebben? Ik stap dat het een beta is maar ik wil weten of het juist aan mij ligt of dat andere ook een slechtere batterij tijd halen. Ik had op Sierra ongeveer 6 uur. Ik haal nu +- 4 uur. Hij zegt ook dat Safari en WhatsApp bijvoorbeeld veel energie verbruiken. En beide lijken elke keer pieken te hebben terwijl ik niks doe. Alleen beetje browsen en Tweakers lezen
Ik heb zojuist geprobeerd tot 2x toe de gm te installeren, het hele systeem loopt compleet vast. Ben een backup aan het terug zetten. Wacht wel op de officiele versie.
Welke Macbook heb je? Dirty of clean install?Wildebeast schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:02:
@kevinkrs
Ik heb zojuist geprobeerd tot 2x toe de gm te installeren, het hele systeem loopt compleet vast. Ben een backup aan het terug zetten. Wacht wel op de officiele versie.
Verwijderd
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ja, je kunt Sierra upgraden naar High Sierra (installatie eroverheen knallen). Na de installatie cmd + r ingedrukt houden en opnieuw MacOS High Sierra installeren.carpebios schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:42:
Kan je ook een clean installatie doen zonder hem op USB te zetten?
Heb nu dus Sierra 10.12.6 weer draaien.
Hoor je niet iets van 500 read te halen en 300 write? Mijn macbook komt uit late 2013, en door de high sierra update voelt hij gi-gan-tisch snel aan. Wat denk ik te danken is aan Metal 2.suprememaster90 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 02:00:
Ik heb ook een dirty install gedaan van de GM op mijn sierra installatie en hij voelt minder snel aan. Programma's laden duurt langer dan normaal. Ik heb net een blackmagic speedtest gedaan en daar haal ik snelheden van 130MB/s Read en 400MB/s Write. Ik kan me herinneren dat ik 800MB/s Read had op sierra
Het switchen tussen workspaces gaat eindelijk vloeiend!!! Scrollen door grote PDF bestanden gaat ook eindelijk vlieiend!
Wel heb ik nog een bug waarbij mijn dock soms random verdwijnt -_-
Ik heb een macbook 12" 2015. Ik heb normaal 400 MB/s write en 800MB/s read. Als hij bij de offical release nog steeds zo traag is doe ik wel een fresh installkevinkrs schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:11:
[...]
Hoor je niet iets van 500 read te halen en 300 write? Mijn macbook komt uit late 2013, en door de high sierra update voelt hij gi-gan-tisch snel aan.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
De MacBook is wel over naar APFS.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
https://beta.apple.com/sp/betaprogram/apfsfusionRivanov schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:26:
M'n 27" iMac 5K Late 2015 en MacBook Retina 12" geupgrade naar High Sierra GM. Op beide loopt het als een zonnetje. Helaas nog geen APFS op de iMac aangezien deze een 2TB FD heeft. Hopelijk gaan ze spoedig Fusion Drive ook ondersteunen voor APFS, zoals in het beginstadium van de Beta.
De MacBook is wel over naar APFS.
Wel zo handig om even te vermelden; heb het ook getipt bij de redactie
Dat is om een APFS geformatteerde Fusion Drive terug naar HFS+ te brengen. Dat is voor mij niet aan de orde, aangezien ik niet eerder de Beta heb geïnstalleerd.Vorkie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:34:
[...]
https://beta.apple.com/sp/betaprogram/apfsfusion
Wel zo handig om even te vermelden; heb het ook getipt bij de redactie
Ben vanuit macOS Sierra direct naar High Sierra GM (Public) gegaan.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ja, maar er staat duidelijk dat HS dus APFS niet gaat ondersteunen bij de release op Fusion DrivesRivanov schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:47:
[...]
Dat is om een APFS geformatteerde Fusion Drive terug naar HFS+ te brengen. Dat is voor mij niet aan de orde, aangezien ik niet eerder de Beta heb geïnstalleerd.
Ben vanuit macOS Sierra direct naar High Sierra GM (Public) gegaan.
Ja ik was al bekend met die pagina. Vandaar ook mijn opmerking dat ik hoop dat Fusion Drive spoedig ondersteund gaat worden. In het begin is dit dus niet het geval.. erg jammer.Vorkie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:49:
[...]
Ja, maar er staat duidelijk dat HS dus APFS niet gaat ondersteunen bij de release op Fusion Drivesik had dit niet eerder gevonden, dus vond het wel "nieuw" vooral omdat het algemeen bekend was dat we naar APFS gingen (met alle voordelen daarvan), maar nu dus blijkt dat de Fusion Drives (best wel veel verkocht met de iMac) niet dit voordeel krijgen initieel.
Maargoed, heb het nu wel op m'n MacBook 12" en merk in normaal gebruik geen gigantisch verschil.
17A362ayouri_ajax schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:04:
Hier nog steeds geen GM, welk build nummer hebben jullie (GM gebruikers)?
Ik geloof dat je opnieuw moet aanmelden voor de beta programma om de GM te kunnen installeren.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Interessant want ik heb een Mac mini met Fusion drive op APFS draaien.Vorkie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:49:
[...]
Ja, maar er staat duidelijk dat HS dus APFS niet gaat ondersteunen bij de release op Fusion Drivesik had dit niet eerder gevonden, dus vond het wel "nieuw" vooral omdat het algemeen bekend was dat we naar APFS gingen (met alle voordelen daarvan), maar nu dus blijkt dat de Fusion Drives (best wel veel verkocht met de iMac) niet dit voordeel krijgen initieel.
Maar er staat “not supported” volgens mij is niet dus niet zo dat het per defenitie niet werkt.
De vorige keer dat ik dat deed duurde het meer dan een paar uur voor dat hij helemaal versleuteld was.
Ik gebruikte daarbij een Seagate Backup Plus/Slim 1TB HDD. En de hoeveelheid data die ik gebruikte was. ~100GB. (De Back-up zelf duurde niet lang, maar de versleuteling daarentegen...)
Het werkt denk ik ook wel, maar vraag mij af waarom ze het niet aanzetten voor fusion drives. Misschien kan er dataverlies ontstaan doordat het feitelijk 2 hdds zijn en er tussen de ssd en hdd data wordt verplaatst.OkselFris schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 17:12:
[...]
Interessant want ik heb een Mac mini met Fusion drive op APFS draaien.
Maar er staat “not supported” volgens mij is niet dus niet zo dat het per defenitie niet werkt.
Het zou kunnen dat het nog niet betrouwbaar is, het kan echter ook zijn dat ze het standaard voor fusion drives uitschakelen omdat ze tijdens de beta nogal wat issues hadden met zeer grote fusion drives en ook aangaven dat deze niet worden ondersteunt.Vorkie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 17:47:
[...]
Het werkt denk ik ook wel, maar vraag mij af waarom ze het niet aanzetten voor fusion drives. Misschien kan er dataverlies ontstaan doordat het feitelijk 2 hdds zijn en er tussen de ssd en hdd data wordt verplaatst.
In dat geval sluiten ze tijdelijk alle fusion drives uit.
Wat betreft tijd maakt dat niks uit, versleuteling duurt helemaal niet lang. Wanneer je Time Machine aanzet kan je aangeven dat de schijf moet worden gecodeerd, daarna heb je direct een versleutelde container beschikbaar en kan hij bijna onmiddellijk beginnen met de backup. Ik weet dus niet hoe je dit de vorige keer hebt gedaan.Berlinetta schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 17:34:
Weet iemand hoe het zit, met het versleutelen van je Timrmachine back-up?
De vorige keer dat ik dat deed duurde het meer dan een paar uur voor dat hij helemaal versleuteld was.
Ik gebruikte daarbij een Seagate Backup Plus/Slim 1TB HDD. En de hoeveelheid data die ik gebruikte was. ~100GB. (De Back-up zelf duurde niet lang, maar de versleuteling daarentegen...)
Edit:
Realiseer me net dat ik een Time Machine gebruik en dat het bij een externe disk anders kan zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door OkselFris op 16-09-2017 19:39 ]
Het is de vraag of Boom 2 ooit nog gaat werken.Queenfanmichel schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:07:
Het enige wat ik nog niet werkend heb is Boom 2, voor de rest werk alles.
Er is namelijk al een aantal maanden een opvolger op de markt.
Boom 3D
Er zijn ook andere stukken software die niet helemaal werken helaas. Zoals Mamp ProQueenfanmichel schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:07:
Gisteren mijn late 2013 iMac over gezet naar High Sierra incl. APFS, als draait als een zonnetje na een clean Install. Het enige wat ik nog niet werkend heb is Boom 2, voor de rest werk alles.
Wel vreemd volgens Macrumors moet het werken.kevinkrs schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:27:
[...]
Er zijn ook andere stukken software die niet helemaal werken helaas. Zoals Mamp Proapplicatie loopt vast zodra ik hem afsluit waardoor ik hem moet geforceerd moet uitsfsluiten
MAMP ProQueenfanmichel schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:10:
[...]
Wel vreemd volgens Macrumors moet het werken.
Issues: Minor Performance Issues
Staat wel bij Minor performance issues. Mamp werkt verder wel, maar kan hem niet afsluiten. Moet geforceerd helaas. Ik denk dat ze dit in een update zullen oplossen.
In system preferences krijg ik hem niet als tweede scherm ingesteld, ook klonen wil hij niet op dit moment.
yup, heb hier de GM draaien op een late 2012 macbook pro met een transcend jetdrive 720 zelf ingebouwdronwiel schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:26:
Iemand een van de bèta's al gebruikt icm een zelfingebouwde ssd?
Denk niet dat dit persee met HS te maken heeft, draai hier "low" sierrra, en heb t zelfde probleem met Mamp Prokevinkrs schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:27:
[...]
Er zijn ook andere stukken software die niet helemaal werken helaas. Zoals Mamp Proapplicatie loopt vast zodra ik hem afsluit waardoor ik hem moet geforceerd moet uitsfsluiten
Dat is best vreemd want ik heb dat nooit op Sierra gehad, alleen bij de update naar High Sierra. Wellicht heeft het te maken dat ik een update gedraaid had en geen schone installatie van Mamp Pro, wat jij wellicht wel gedaan hebt.Xantios schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:38:
[...]
Denk niet dat dit persee met HS te maken heeft, draai hier "low" sierrra, en heb t zelfde probleem met Mamp Pro
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Probeer even de Fusion 9 beta. Staat op vmware’s site als “tech preview” en moet volledige HS ondersteuning hebben.Canaria schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:23:
High Sierra draait op mijn MacBook Pro (2017). Enige wat niet werkt is de Boot Camp-partitie als virtuele machine opstarten in VMware Fusion. Andere VM's doen het gewoon wel en Windows 10 opstarten in Boot Camp werkt ook.
Dat dus. Zwaar irritant. En bij mij gaat het opstarten van apps en het zoeken van documenten via Alfred traag. Tenminste, het invoeren van de opdracht. Ben al klaar met tikken en dan zie ik de letters in Alfred nog 1 voor 1 ingevoerd worden.kevinkrs schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:27:
[...]
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Hoezo gebruik je nog Alfred is dat niet niet achterhaald door de nieuwere versies van Spotlight?ma9ma schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:28:
[...]
Dat dus. Zwaar irritant. En bij mij gaat het opstarten van apps en het zoeken van documenten via Alfred traag. Tenminste, het invoeren van de opdracht. Ben al klaar met tikken en dan zie ik de letters in Alfred nog 1 voor 1 ingevoerd worden.
Vooral vanwege de powerpack en de workflows zijn een toegevoegde waarde. Een afkorting van 3 letters invoeren en 4 apps worden gestart.kevinkrs schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:36:
[...]
Hoezo gebruik je nog Alfred is dat niet niet achterhaald door de nieuwere versies van Spotlight?
Kun je hier eens een voorbeeld van geven? Als ik Bijvoorbeeld: WMP intyp kan het -> Word, Mamp en phpstorm openen?ma9ma schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:20:
[...]
Vooral vanwege de powerpack en de workflows zijn een toegevoegde waarde. Een afkorting van 3 letters invoeren en 4 apps worden gestart.
Dat kan je inderdaad zelf instellen. Ik gebruik volgens mij (nog) maar een klein gedeelte van de mogelijkheden maar als ik DEV intik dan starten MAMP, Coda, Querious en Transmit op. Tik SPT in dan start Safari op met Spotweb en NZBVortex etc. Of ik geef bijvoorbeeld "1P Tweakers". Dan zorgt 1Password er voor dat safari tweakers opstart en inlogt.kevinkrs schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:50:
[...]
Kun je hier eens een voorbeeld van geven? Als ik Bijvoorbeeld: WMP intyp kan het -> Word, Mamp en phpstorm openen?
Maar sinds High Sierra is het intikken van die codes dus traag bij mij. Als ik DEV intik zie ik als ik al klaar ben met tikken langzaam de D, de E en de V op mijn scherm verschijnen.
[ Voor 7% gewijzigd door ma9ma op 18-09-2017 18:34 ]
Of je installeert de lastpass plugin in safari en hij logt automatisch al in op de website zonder ze in je spotlight of alfred in te typenma9ma schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:32:
[...]
Dat kan je inderdaad zelf instellen. Ik gebruik volgens mij (nog) maar een klein gedeelte van de mogelijkheden maar als ik DEV intik dan starten MAMP, Coda, Querious en Transmit op. Tik SPT in dan start Safari op met Spotweb en NZBVortex etc. Of ik geef bijvoorbeeld "1P Tweakers". Dan zorgt 1Password er voor dat safari tweakers opstart en inlogt.
Maar sinds High Sierra is het intikken van die codes dus traag bij mij. Als ik DEV intik zie ik als ik al klaar ben met tikken langzaam de D, de E en de V op mijn scherm verschijnen.
Ik draai de gm ook, en ik heb geen enkel probleem met het verbinden van de magic mouse 2!nwnc schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:05:
Kan jammer genoeg mijn Magic mouse 2 niet meer gebruiken sinds installatie high sierra gm. Wordt wel gevonden maar maakt geen verbinding. Na wat searches kom ik ook niet zo gauw wat tegen. Ik vermoed dat het nog even wachten wordt.
Hier heb ik ook last van. Macbook sluimeren en opnieuw aansluiten bied soms de oplossing maar werkt ook niet altijd. Ik had hier echter ook op de normale Sierra al last van.lsp schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:35:
Meer mensen last, dat een tweede monitor niet meer automatisch herkend wordt.
In system preferences krijg ik hem niet als tweede scherm ingesteld, ook klonen wil hij niet op dit moment.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik zag het zal wel heel zuur zijn.sonderpa schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:25:
[...]
Het is de vraag of Boom 2 ooit nog gaat werken.
Er is namelijk al een aantal maanden een opvolger op de markt.
Boom 3D
Gaat de High Sierra daar veranderingen in brengen? Ik lees verbeteringen iCloud sync maar alleen wat betreft samenwerken. Wat ik mis nu is het selectief synchroniseren met iCloud. Het is alles of niets (en macOS kiest dan zelf op basis van je opslagruimte wat er lokaal wordt gesynchroniseerd). Kan dat met High Sierra straks beter en net zoals met Dropbox of Google?
Ik heb 256 GB SSD die snel volraakt en sla veel op in de cloud van Dropbox en Drive. Daar wil ik vanaf en liever alles in iCloud.
Lees daar tot nu toe nog niks over.
Het meest overzichtelijk lijkt mij een map aan te maken in je home dir (bv Backup). Deze sleep je tevens naar favorieten in finder en verplaats eventueel periodiek bestanden daar naartoe. Deze bestanden staan nu op 1 plek, dus kopie naar extern medium aanbevolen!Leauwie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:58:
Ik gebruik iCloud (nog) niet voor aparte opslag van bestanden en mappen (zoals ik dat nu met Dropbox en Google Drive doe.
Gaat de High Sierra daar veranderingen in brengen? Ik lees verbeteringen iCloud sync maar alleen wat betreft samenwerken. Wat ik mis nu is het selectief synchroniseren met iCloud. Het is alles of niets (en macOS kiest dan zelf op basis van je opslagruimte wat er lokaal wordt gesynchroniseerd). Kan dat met High Sierra straks beter en net zoals met Dropbox of Google?
Ik heb 256 GB SSD die snel volraakt en sla veel op in de cloud van Dropbox en Drive. Daar wil ik vanaf en liever alles in iCloud.
Een map aanmaken en daarvan de keuze te hebben voor sync en eventueel in de standaard mappen zelf bestanden mogen uitsluiten is wel welkom idd.
Optimalisatie is wel uitschakelbaar.
NRG

Er is geen selective sync voor iCloud Drive, hij beheert dat zelf. Als je een bestand een tijd niet meer gebruikt hebt en je zit krap in opslag dan haalt hij hem lokaal weg maar bewaart hij deze in iCloud, en ik moet zeggen dat werkt best wel goed. Je ziet het bestand nog wel gewoon in de finder.Leauwie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:58:
Ik gebruik iCloud (nog) niet voor aparte opslag van bestanden en mappen (zoals ik dat nu met Dropbox en Google Drive doe.
Dit is een optie welke Dropbox of Google nog niet hebben. Volgens mij werkt dropbox er wel aan. Zij hebben dan wel weer dan selective sync. Beide hebben zo zijn voordelen.
Omdat spotlight traag is. Daarnaast kan je niet filteren wat er gezocht wordt.kevinkrs schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:36:
[...]
Hoezo gebruik je nog Alfred is dat niet niet achterhaald door de nieuwere versies van Spotlight?
Dat kan wel, maar dan is simpelweg je hele index weg in alle apps die je gebruikt.
Ik heb een specifieke volgorde + filter voor alfred. Ik hoef niet door mn emails te zoeken. Ik gebruik alfred om apps te launchen, folders en files te vinden (geen Library etc.), calculator en passwords te genereren .
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Dit is niet bepaald handig. Op welke manier kan ik gewoon herstellen en dan starten met High Sierra? Is het het handigst om eerst te updaten naar High Sierra en daarna te herstellen? Of begin ik altijd met de basisversie van aankoop?
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
High Sierra morgen downloaden en dan een installatie USB maken. Google kan je daarmee wel helpen.THE_BASE schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:09:
Ik wil mijn MacBook 12" een frisse installatie geven. Dat heb ik eerder al gedaan, maar toen moest ik naar 10.9 door Internet Recovery, Daarna updaten naar 10.10. Hij ging dus terug naar de basisversie bij aankoop.
Dit is niet bepaald handig. Op welke manier kan ik gewoon herstellen en dan starten met High Sierra? Is het het handigst om eerst te updaten naar High Sierra en daarna te herstellen? Of begin ik altijd met de basisversie van aankoop?
Ik zou die .APP downloaden en dan op USB stick zetten en daarmee booten.THE_BASE schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:09:
Ik wil mijn MacBook 12" een frisse installatie geven. Dat heb ik eerder al gedaan, maar toen moest ik naar 10.9 door Internet Recovery, Daarna updaten naar 10.10. Hij ging dus terug naar de basisversie bij aankoop.
https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-sierra/
/net te laat
https://support.apple.com/nl-be/HT204904THE_BASE schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:09:
Eventjes met Apple in de chat:
Hij bood aan om nog even iets verder te zoeken, of hij een precieze tijd kon vinden.Ik verwacht dat de update in de App Store zal verschijnen in de loop van de avond. Dit omdat de release wereldwijd op hetzelfde moment plaatsvindt, en de releases van Apple vaak overdag gebeuren in het westen van de VS.
Nog even afwachten dus...Hmm, ik kan geen precieze tijd vinden. Het is op het moment iets na middernacht in Californië, waar het hoofdkantoor van Apple zit. Ik verwacht dat het daar in de loop van de dag wordt uitgebracht. Dat zou hier aan het eind van de middag of het begin van de avond zijn. Of het ook echt op dat moment uitkomt, kan ik niet met zekerheid zeggen!
[ Voor 76% gewijzigd door Sandert98 op 25-09-2017 09:47 ]
Als ik zo vrij mag zijn: ik vind het een beetje een vreemde vraag, sinds jaar en dag worden alle updates van Apple rond 19 uur 's avonds Nederlandse tijd vrijgegeven.Sandert98 schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:37:
Iemand enig idee wanneer High Sierra beschikbaar komt? In de App Store staat bij mij El Sierra nog als nieuwste OS..
Eventjes met Apple in de chat:
[...]
Hij bood aan om nog even iets verder te zoeken, of hij een precieze tijd kon vinden.
[...]
Nog even afwachten dus...
Ook een medewerker van Apple zou dit moeten weten, al zullen ze altijd geheimzinnig doen. Maar 'extra moeite' en nog even verder kijken is pure onzin.
Vanavond om 19 uur dus.
Als ik dan ook zo vrij mag zijn, voor iemand die al jaren Apple spullen heeft zal het vast een rare vraag zijn, echter is dit mijn eerste Macbook en ben dus vrij nieuw met hun update procedures. Dus excuus dat ik niet precies de tijd weet dat de updates uit komen, zonder dat ik ooit eerder Apple producten heb gehadTHE_BASE schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:06:
[...]
Als ik zo vrij mag zijn: ik vind het een beetje een vreemde vraag, sinds jaar en dag worden alle updates van Apple rond 19 uur 's avonds Nederlandse tijd vrijgegeven.
Ook een medewerker van Apple zou dit moeten weten, al zullen ze altijd geheimzinnig doen. Maar 'extra moeite' en nog even verder kijken is pure onzin.
Vanavond om 19 uur dus.

Maar thanks anyway voor de tijd, weet ik tenminste hoe laat ik 'm kan verwachten

Bron: iCulture.nl
[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 25-09-2017 13:39 ]
Met spanning dan wachten op de App store.
Ik ga wel voor een clean installatie.
Jup! Omstreeks 19:00 zal hij verschijnen in de NL store.Lyca schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:18:
Aha release is vandaag.
Met spanning dan wachten op de App store.
Ik ga wel voor een clean installatie.