[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:29
Voor de mensen die een bootable USB-stick willen maken om een schone installatie te doen.

Dat kan met onderstaand commando. Vul bij <NAAMUSBSTICK> simpelweg de naam van de USB stick in die je wilt gebruiken. Formateer deze eerst even naar Mac OS Journaled en GUID partitietabel.

code:
1
sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/<NAAMUSBSTICK> --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app --nointeraction

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@bardi-1 Zo doe ik het ook elk jaar, maar hoe zit het nu met APFS dan?

Als ik tijdens het installatieproces de schijf formateer met Disk Utility, staat deze optie dan in de ljist of zet hij automatisch de partitie van HFS (journaled) om naar APFS?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Lees dit verhaal van Apple kenners eens....
https://www.appletips.nl/apple-file-system-apfs/
APFS voorlopig alleen op Mac met flash-opslag
https://www.apple.com/sho...ac-with-retina-5k-display
De 5K hebben nog een normale HD toch?
Of heb je er een SSD in gezet?

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 25-09-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:41
De installer is online in de App Store. hij geeft alleen daarna aan nog niet te kunnen downloaden...

[ Voor 62% gewijzigd door thieske1 op 25-09-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

iMars

Full time prutser

thieske1 schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:59:
De installer is online in de App Store. hij geeft alleen daarna aan nog niet te kunnen downloaden...
Hmmm, ik zie 'm nog niet...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
na 3x op zoeken gedruk te hebben kwam ie bij mij er voor, hij download nu. maar de tijd loopt hard op :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Magic schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:03:
na 3x op zoeken gedruk te hebben kwam ie bij mij er voor, hij download nu. maar de tijd loopt hard op :P
Yup,... ik maar de brave geduldige burger uithangen *not* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leauwie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 12:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
bij mij begon hij met 4 minuten, heb nu ongeveer een kwart binnen, maar hij moet nu nog 1,5 uur en het loopt nog op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Laatst online: 18:24
Wat is de buildnumber van de laatste versie? Is het anders ten opzichte van de GM? Ik krijg namelijk geen update binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kevinkrs schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:07:
Wat is de buildnumber van de laatste versie? Is het anders ten opzichte van de GM? Ik krijg namelijk geen update binnen.
volgens mij is het ook voor beta-gebruikers een nieuwe installatiepackage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Magic schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:08:
[...]

volgens mij is het ook voor beta-gebruikers een nieuwe installatiepackage.
Ik downloade op High Sierra downloaden in de appstore. En hij was binnen 10 seconden klaar -_- vandaar dat ik me afvraag of de build ook is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suprememaster90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:19
Ik heb hem net "gedownload". Het was binnen 1 minuut klaar. Ik upgrade vanaf de GM. Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
kevinkrs schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:07:
17A362a is de GM candidate
17A365 is de Public release

[ Voor 32% gewijzigd door joon op 25-09-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
joon schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:09:
[...]

17A362a is de GM candidate
17A365 is de Public release
Thanks, build is dus daadwerkelijk veranderd. Want dan doe ik een schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:24
Ik krijg de melding Dit product is niet verkrijgbaar in de [?] Store. Iemand een fix hiervoor?

[ Voor 3% gewijzigd door xGROOVER op 25-09-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier even de laatste info van Apple zelf. Wel benieuwd of externe SSD's die als bootschijf fungeren ook automatisch worden omgezet naar APFS.

Voorbereidingen treffen voor APFS in macOS High Sierra

Als u systeembeheerder bent, kunt u hier lezen hoe u zich kunt voorbereiden op Apple File System wanneer uw bedrijf of onderwijsinstelling overgaat op macOS High Sierra.

Apple File System (APFS) is het standaardbestandssysteem in macOS High Sierra voor Mac-computers die uitsluitend met flashopslag zijn uitgerust. APFS biedt krachtige codering, delen van schijfruimte, momentopnamen, snelle toewijzing van directorygrootte en verbeterde basisfuncties van het bestandssysteem.

Wanneer u macOS High Sierra installeert op de interne solid-state schijf (SSD) van een Mac, wordt deze schijf automatisch geconverteerd naar APFS. Fusion Drives en harde schijven (HDD's) worden niet geconverteerd. De overgang naar APFS kan niet worden geweigerd.

Compatibiliteit met APFS

Apparaten die zijn geformatteerd als Mac OS Uitgebreid (HFS+) kunnen worden gelezen en beschreven door apparaten die zijn geformatteerd als APFS.

Apparaten die zijn geformatteerd als APFS kunnen worden gelezen en beschreven door:
•Andere apparaten die zijn geformatteerd als APFS
•Apparaten die zijn geformatteerd als Mac OS Uitgebreid (als deze macOS High Sierra gebruiken)

Bijvoorbeeld: een USB-apparaat geformatteerd als APFS kan wel worden gelezen door een Mac met High Sierra, maar niet door een Mac met Sierra of lager.

APFS en FileVault

FileVault-volumes worden geconverteerd van Mac OS Uitgebreid naar APFS, net als niet-gecodeerde volumes.

APFS en Boot Camp

Boot Camp leest en beschrijft geen volumes die geformatteerd zijn als APFS, maar is wel compatibel met High Sierra.

APFS en bestandsdeling
•Volumes die zijn geformatteerd als APFS kunnen geen delingspunten bieden in het netwerk via AFP.
•APFS ondersteunt SMB en NFS, met de mogelijkheid om alleen SMB-gecodeerde delingspunten af te dwingen.

APFS en Time Machine
Het is niet nodig om de Time Machine-instellingen te wijzigen om reservekopieën te maken van schijven die zijn geformatteerd als APFS.
•Alle Time Machine-delingspunten moeten via SMB in plaats van AFP worden gedeeld.

Publicatiedatum: 18-sep-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:00
kevinkrs schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:09:
[...]

Thanks, build is dus daadwerkelijk veranderd. Want dan doe ik een schone installatie.
ik draai ook de GM, maar bij mij download hij gewoon de 5,17GB van high sierra. Ik heb wel het beta profiel verwijderd. Misschien dat hij bij jou aanvult wat ontbreekt en bij mij volledig download?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
drusloos schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:39:
[...]

ik draai ook de GM, maar bij mij download hij gewoon de 5,17GB van high sierra. Ik heb wel het beta profiel verwijderd. Misschien dat hij bij jou aanvult wat ontbreekt en bij mij volledig download?
Niet gedaan, nadat ik de .app file verwijderde en opnieuw downloadde krijg ik wel de volledige 5gb. Ik zet hem nu op een USB en tijd voor een fresh install :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die bootable duurt hier helaas wel een paar uur. Dus wat ik nu doe is upgraden en daarna herstellen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@THE_BASE Paar uur? Download nu via mijn hotspot met 7,5MB p/s ;)

USB stickje bij, dus dat moet max 15 min duren voor het genereren en 15 min voor de installatie toch? (Uiteraard wel op een SSD / Flash drive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik probeerde het op een USB-stick te zetten. Dat ging zo traag. Dan beter eerst upgraden en daarna herstellen met CMD-OPTION-R.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Hmm, hier faalt de installer op mijn mac mini, “ongeldig verzoek”. Logs laten op het eerste oog niets fataals zien, maar ik vermoed dat het probleem in mn DIY fusion drive zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 12:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ja, of misschien niet : "For this vulnerability to work, a user needs to download malicious third-party code from an unknown source" ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Unidentified schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:48:

Als ik tijdens het installatieproces de schijf formateer met Disk Utility, staat deze optie dan in de ljist of zet hij automatisch de partitie van HFS (journaled) om naar APFS?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik kan nu met de Disk Utility meteen APFS selecteren. Dit lijkt mij het beste om te doen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Joach1m Als die er tussen staat zeg ik doen, mijn download is compleet dus zo even de USB stick maken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joach1m
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Unidentified Bedankt! Installing now! Succes. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb APFS zonder poespas gekozen. Gewoon de eerste optie. Installatie op lege schijf nu bezig. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Denk dat ik nog even een partitie aanmaak van 100GB om alles daar op te installeren en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 23:56
Volume kan niet worden gedeactiveerd krijg ik nu 5 keer achter elkaar als melding. Tip wat Apple zegt is herstarten en opnieuw te proberen, maar dat is dus niet de oplossing.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Hier ook direct na wissen van de schijf voor APFS gegaan...
Bijna voltooid, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 12:01
High Sierra draait hier prima.

Moet nog veel applicaties installeren maar FCPX en Affinity photo starten lekker snel op.
Mijn externe 4k monitor via mijn Belkin TB 3 Dock op de DP port werkt uitstekend.

So far so good.

http://www.card.mygamercard.net/NL/TOPROB+NL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Als dat Nvidia nou eens opschoot met de Web Driver kan de Mac Pro ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:20

Quakie

quakelen

wat een "oen" ben ik... dacht even voor het sporten al vast download te starten.. Zit ik continue te refreshen op de update pagina... geen update beschikbaar.... het is natuurlijk geen update :S

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iemand een idee waarom de stem van Siri nog oud en anders dan iOS 11 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
"volume kan niet worden gedeactiveerd om te worden hersteld"
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/u3h65nqqdluy0su/Schermafdruk%202017-09-25%2022.11.14.png?dl=1
over en over die melding... nu 8 keer geprobeerd.. ben ik de enige of weet iemand hoe dit op te lossen is? 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door repsaj op 25-09-2017 22:11 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Schijf is niet in orde, opstarten in recovery mode, disk utility, disk controleren en opnieuw proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 23:02

Grin

Ride si sapis.

Er is een schijfactie bezig met je volume, zet al je tooltjes en andere meuk eens uit. Wellicht iets als een TimeMachine backup die loopt op de achtergrond? Zolang een dergelijk proces je volume claimt zal je deze melding krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 25-09-2017 22:15 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
repsaj schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:10:
"volume kan niet worden gedeactiveerd om te worden hersteld
...
over en over die melding... nu 8 keer geprobeerd.. ben ik de enige of weet iemand hoe dit op te lossen is? 8)7
Heb een keer eerder gezien op een 21” mac paar releases terug. Installer doet een check op je disk en file systeem en als niet ok weigert ie.

Uit armoede heb ik toen maar een restore (online) naar Yosimite gedaan.

Jeetje wat is die installatie traag !! Dan heb ik nog een fusion drive, dus geen APFS .. nog niet

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:50
Dit is mijn eerste grote Macbook update ooit, waarom gaat iedereen voor een clean install? En is dit nodig voor het nieuwe file systeem om te werken of houden sommige er gewoon van om schoon te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@dglavimans We houden inderdaad van een schone installatie, liever geen resten/ruimte inbeslag name van een ouder OS, alhoewel beide prima werkt hoor.

We blijven toch Tweakers hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:12
Update naar High Sierra verliep vlekkeloos :)

Maar als ik nu een film file open, krijg ik 5 min een menu in beeld me "verifying file" |:(
er staat nu een 20Gb file al 15min te pruttelen.

iemand een idee waar dat door komt, en hoe dat is uit te schakelen ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PdneSdd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
na de update is mijn final cut pro verdwenen. Ik heb hem niet gekocht, dus kan hem niet uit de app store downloaden zonder te betalen. Weet iemand hoe dit zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Magic schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:43:
Hmm, hier faalt de installer op mijn mac mini, “ongeldig verzoek”. Logs laten op het eerste oog niets fataals zien, maar ik vermoed dat het probleem in mn DIY fusion drive zit.
Uiteindelijk toch gelukt mbv een usb stickje. Geen idee wat nou het probleem was, maar hij staat er op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-07 00:24
Wauw, ik lees al een tijdje mee hier. En moet zeggen: Aardige vriendelijke mensen hier!

Heb zelf een MacBook Pro (Retina, Mid 2012).

Buiten m'n windows pc is MacOS echt prettig. :) ik ga zo ook de HS installeren (al heb ik wel de GM ervan). Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36
Zat Tim K bij je mee te kijken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekf2
dglavimans schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:35:
Dit is mijn eerste grote Macbook update ooit, waarom gaat iedereen voor een clean install? En is dit nodig voor het nieuwe file systeem om te werken of houden sommige er gewoon van om schoon te beginnen?
Zou niet uit moeten maken. Dit is mijn derde update sinds ik m'n iMac kocht in 2015 (Yosimite => El Cap, El Cap => Sierra, Sierra => High Sierra). Gewoon er over heen installeren.

Het kan even duren. Denk dat ie toch zeker 1 tot 1.5 uur bezig was (1 TB fusion disk).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het hele proces verliep vlekkeloos, USB stick maken was denk de snelste ooit, binnen 5 min!

Installatie ~ 20 min, en type nu mijn eerste bericht vanaf High Sierra ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Ik doe ook al jaren op al mijn Mac's een upgrade, nooit nadelige dingen van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-07 00:24
@Unidentified

Enige verbeteringen al opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Het is ook psychisch en voor een lekker gevoel. Zeker nu het onder de motorkap APFS is geworden.

Iedere gek zijn gebrek. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44
dglavimans schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:35:
Niet iedereen hoor. Mijn iMac 2017 net geüpgrade. Is al een installatie van 2008 :) .
2008 MBP -> 2010 iMac -> iMac 2017. Heb het toentertijd niet aangedurfd (niet nodig gevonden) om vanaf mijn iBook G4 verder te gaan >:)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Milan1NL schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:00:
@Unidentified

Ik zie iets mafs.

Sierra: 4K HEVC "remux" Blurays @ 30 Mbps is a no-go... een stutter-fest
High Sierra: sommige spelen prima af, sommige niet

Met VLC dus.. die hardware acceleratie gebruikt volgens mij ?

Dit is op een iMac 5K Late 2014, dus nog met een Haswell.... niet 100% decoding in hardware, pas daarna door Intel ingebouwd, dus de iMacs uit 2016 of 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:19
loekf2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:04:
[...]

Ik zie iets mafs.

Sierra: 4K HEVC "remux" Blurays @ 30 Mbps is a no-go... een stutter-fest
High Sierra: sommige spelen prima af, sommige niet

Met VLC dus.. die hardware acceleratie gebruikt volgens mij ?

Dit is op een iMac 5K Late 2015, dus nog met een Haswell.... niet 100% decoding in hardware, pas daarna door Intel ingebouwd, dus de iMacs uit 2016 of 2017.
Gaat het wellicht beter met IINA? https://lhc70000.github.io/iina/
Vind ik zelf ook veel fijner dan VLC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Milan1NL Ben net even de lijst aan het doornemen van de belangrijkste veranderingen.

Zie wel een ander lettertype in Foto's en er zijn wat leuke bewerk mogelijkheden bijgekomen, denk dat vooral degene die in RAW schieten met hun iPhone dit erg leuk zullen vinden, zaken als curves, iets vergelijkbaars met HSL in LR, Sharpening, Vignette etc.

Wat me wel opvalt/tegenvalt is dat het berichtenscherm lichtgrijs blijft als je kiest voor "donkere balken en de balk"

De installatie is volgens mij wel kleiner, zit met een schone installatie op 13.26 GB, zeker niet verkeerd.

Nog even lekker rondneuzen, zal vast wel meer tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

Mac Pro vertikt het, moet een firmware update doen, die doe ik, en dan komt ie weer met dezelfde melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
theblindman schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:13:
[...]

Gaat het wellicht beter met IINA? https://lhc70000.github.io/iina/
Vind ik zelf ook veel fijner dan VLC :)
I'll be damned... die Guardians of the Galaxy (sorry Tim) 4K file speelt nu zonder problemen af.

Mij niet 100% duidelijk of Haswell nu wel of niet hardware acceleration for HEVC heeft, volgens Wikipedia niet, volgens een artikel op Hardware.info wel.

Apple heeft in ieder geval iets slims gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 20:23
Heb hem net geinstalleerd.

Loopt wel vlot, ineens ook APFS. Merk het nog niet helemaal, apps zouden sneller moeten reageren enzo?

Ben wel al men meuk aan het herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:01
Hier ook zojuist een update gedaan vanaf de beta versie. Alles loopt lekker vlot en de upgrade duurde ong. 30 minuten. Wellicht doe ik van de week nog een clean install. So far so good :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:03
Hier ook High siërra geïnstalleerd vanuit siërra. Circa anderhalf uur, geen rare bijzonderheden, volgens mij is de alleen de library opnieuw aan het initiëren. Nog even gecheckt in systeemoverzicht en APFS staat die op. Voor mijn gevoel reageert MBP 2012 iets vlotter, maar kan mij ook goed voorstellen dat het illusie is. Foto's vind ik wel echt verbeterd.

Edit: En ik lees nu in een release note, familysharing van iCloud opslag. Dat is wel een uitkomst.

[ Voor 12% gewijzigd door Dashlane op 25-09-2017 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44
Dashlane schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:40:
Edit: En ik lees nu in een release note, familysharing van iCloud opslag. Dat is wel een uitkomst.
Wel alleen met een 200GB of 2TB plan, houdt daar even rekening mee :)

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:03
Soepie schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:00:
[...]

Wel alleen met een 200GB of 2TB plan, houdt daar even rekening mee :)
Klopt ik zat op 75GB op 200GB account en mijn vriendin haar 50GB zat net vol. Samen op 125, dus we kunnen weer even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Ik ben nu een clean instal aan het doen. Hoewel ik al High Sierra erop heb staan wilde ik sws de hele laptop wissen en opnieuw installeren. Echter overal lees je dat je bij structuur ‘Mac os uitgebreid (journeled)’ aanvinkt, maar omdat ik al op high Sierra zit staat er nu alleen AFPS, AFPS (gecodeerd), AFPS (hoofdlettergevoelig), AFPS (hoofdlettergevoelig, gecodeerd). Welke moet ik nu kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Milan1NL schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:00:
@Unidentified

Ik draai zelf nu ook High Sierra, had ook al de beats's geïnstalleerd. Ik moet echt toegeven, waar Sierra ontzettend hapering / laggy was bij mij (vooral Mission control was een ramp) draait High Sierra nu allemaal gigantisch soepel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mijn Mac is weer up to date, en alles lijkt te werken ;)

Wel Little Snitch nog even upgraden naar 4.0 voor 25,- :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I8whBLfyPHjPv0nFK6vKAOpR/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:53
Wow, zelden zoveel problemen gehad bij een Clean Install..

Homefolder problemen..
Ik wil sowieso een username & homefolder met een hoofdletter. Helaas gaat dat niet tijdens de installatie. Dus ik via users>advanced m'n naam & homefolder veranderd en opnieuw opgestart.. Is m'n naam wel in hoofdletters, homefolder nog steeds niet.. en herkent ie m'n username niet meer. Slotje kreeg ik dus niet meer open en kan ik dus ook niks meer wijzigen..

Dus ik vervolgens maar opnieuw een clean Install gedaan om alles weer even recht te zetten..

tijdelijke user
Ik in het vervolg maar een 'tijdelijke' user aangemaakt om ermee een nieuwe user met hoofdletter aan te maken en het tijdelijke account later weer te verwijderen.. Dat ging goed, behalve dat ik bij opstarten nu twee 'users' heb, namelijk 'Vilscon' (bij wijze van) en ... 'wachtwoordschijf'. Nog even uitzoeken hoe ik dat verander..

fml, case sensitive
Maar nu komt opnieuw een probleem.. Ik heb dus m'n schijf geformatteerd met case-sensitive, dus Adobe installeert niet. Yup, ik kan nóg een clean Install gaan doen..

Laten we duimen dat ik erna niet nóg een clean Install hoef te doen.

Ik ga al mee sinds Lion en iedere keer een clean Install gedaan, maar zelden zoveel problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Unidentified schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 02:35:

[afbeelding]
Ik draai anders gewoon Little Snitch 3.8
Dashlane schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:06:
[...]

Klopt ik zat op 75GB op 200GB account en mijn vriendin haar 50GB zat net vol. Samen op 125, dus we kunnen weer even vooruit.
Nice!!! Ik heb dus ook 200GB + 50GB voor vrouwke, dat gaan we maar ff mooi samenvoegen.

[ Voor 31% gewijzigd door iMars op 26-09-2017 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 09:18
Waarom kies je dan ook voor case sensitive vraag ik me dan af :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou ook graag case sensitive hebben maar sommige shit werkt dan niet, zoals al die brakke Adobe meuk. Nou heb ik dat niet meer geinstalleerd staan maar d'r is vast nog wel wat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
netvista schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 02:56:
Waarom kies je dan ook voor case sensitieve vraag ik me dan af :-)
Foutje :) leek de juiste keus, maar niet na zitten denken.

Wat is High Sierra toch kut. Wilde zeggen 'derde keer is scheepsrecht', maar niet dus.

Ik dus m'n user bij install 'tijdelijk' noemen, om 'm erna te veranderen in mijn achternaam, inclusief hoofdletter.. Zelfde situatie all over again.

Home folder niet verwijderd noch veranderd, maar ik ben direct ook geen administrator meer, waardoor ik bij Systeenvoorkeuren het slotje er dus ook niet van dan halen.

Via Terminal toont ie via 'users' enkel 'tijdelijk' en Sudo wekt ook niet ("tijdelijk is not part of sudoers" (ja dat staat er echt..)).

Ik ben even de weg kwijt wat ik nu moet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet zo raar doen en gewoon geen hoofdletter in je short name hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
CyBeR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 03:46:
Niet zo raar doen en gewoon geen hoofdletter in je short name hebben?
Het heeft de afgelopen vijf jaar gewerkt na iedere clean install, dus dat moet het nu ook doen :)

Maar ondertussen lijkt het allemaal gelukt.

Ontgrendelen gaat overigens wel minstens 3x zo traag als m'n jaar oude Sierra installatie. Dat vind ik dan wel weer vreemd.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjeefr op 26-09-2017 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Laatst online: 05-07 20:23
Nog mensen hier die GNS3 gebruiken op macOS? Ik krijg het weer niet in orde met fusion, als in de vm importeer krijgt die geen vmnet0 adapter.

Toch altijd miserie met die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Unidentified schreef op maandag 25 september 2017 @ 18:48:

Je kan bij het formateren kiezen voor APFS, als je de bestaande installatie upgrade geeft de installatie zelf de vraag of je APFS wilt.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Laatst online: 17:51

swv

Vilscon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 03:50:
[...]

Het heeft de afgelopen vijf jaar gewerkt na iedere clean install, dus dat moet het nu ook doen :)

Ik heb het met eerdere versies ook weleens gehad hoor. Een paar weken terug zelfs nog op Sierra.

[afbeelding]
Ik vind het de investering wel waard. Het programma is er gebruiksvriendelijker en slimmer op geworden. Ik krijg bijv. niet meer te pas en te onpas popups met ‘x wil verbinding maken met y’. Voornamelijk bij Apple sevices kwam dat vaak voor, en die filtert het programma er nu al uit (als zijnde veilig). Als kers op de tasrt krijg je dan ook een mooie wereldkaart voorgeschoteld in de monitor. Je kunt overigens ook nog de oude methode van versie 3 gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Korte vraag. Ik kon het niet zo snel vinden.

Wat gebeurt er als ik mijn iMac 5k late 2015 update naar High Sierra met APFS en externe harde schijven? In mijn iMac zit een ssd opslag, maar mijn externe hardeschijf is een gewone tunderbolt 2 hardeschijfruimte. Ik werk daar voornamelijk op..

Gaat dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Vilscon schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 03:50:
[...]

Ontgrendelen gaat overigens wel minstens 3x zo traag als m'n jaar oude Sierra installatie. Dat vind ik dan wel weer vreemd.
Nee, op een Late 2014 5k iMac geen probleem. Misschien nog sneller als Sierra.

Wat ik wel zwaar irritant vind worden is het mounten van SMB shares. Ik gebruik hier Automounter voor omdat (als ik het goed onthouden heb) Apple alleen mounten in /mnt toestaat als je root bent. Werkte nog prima voor Sierra. Soms duurt het 5 minuten voordat de share opduikt. Weet nou niet of het aan QNAP ligt of macOS (of Automounter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Nog een rant...

Mocht gisteravond dus ook m'n login password veranderen omdat die niet hetzelfde mag zijn als m'n iCloud password. Waarom toch Apple... geef me dan de keuze.

Two factor authentication is leuk, feitelijk hetzelfde als Microsoft Authenticator en hoe Google het doet tegenwoordig, maar blijkbaar moet je je telefoon of iPad unlocked houden. Je hoort een ring tone, maar ziet niets in het notification center. Het popte op toen ik op icloud.com inlogde. Maar eerst in de Safari zelf of op macOS. Echter die code op macOS werkte niet. Beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
loekf2 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:09:
Nog een rant...

Mocht gisteravond dus ook m'n login password veranderen omdat die niet hetzelfde mag zijn als m'n iCloud password. Waarom toch Apple... geef me dan de keuze.

Two factor authentication is leuk, feitelijk hetzelfde als Microsoft Authenticator en hoe Google het doet tegenwoordig, maar blijkbaar moet je je telefoon of iPad unlocked houden. Je hoort een ring tone, maar ziet niets in het notification center. Het popte op toen ik op icloud.com inlogde. Maar eerst in de Safari zelf of op macOS. Echter die code op macOS werkte niet. Beetje vaag.
iCloud en lokale wachtwoord is sowieso al sinds Sierra zelf dat die niet hetzelfde mogen zijn?

Verder krijg ik gewoon een melding op de telefoon / ipad, ook als deze uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Citroentaart schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 08:50:
Korte vraag. Ik kon het niet zo snel vinden.

Wat gebeurt er als ik mijn iMac 5k late 2015 update naar High Sierra met APFS en externe harde schijven? In mijn iMac zit een ssd opslag, maar mijn externe hardeschijf is een gewone tunderbolt 2 hardeschijfruimte. Ik werk daar voornamelijk op..

Gaat dit goed?
APFS wordt alleen voor interne SSDs gebruikt op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 04-07 07:48

Step

step@tweakers.net#

Vanavond maar even wat meer troubleshooten. Gisteravond kreeg ik het niet meer voor elkaar (het was te laat). Bij mijn Mac Mini uit 2011 (SSD in een externe USB-case) kreeg ik continu de melding:
An error occurred while verifying firmware.

Installatie zonder APFS mocht niet baten (uitvoerbaar via CLI).

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
CyBeR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:21:
[...]

APFS wordt alleen voor interne SSDs gebruikt op dit moment.
OK, mijn externe hd blijft gewoon normaal werken op het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
Citroentaart schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:22:
[...]

OK, mijn externe hd blijft gewoon normaal werken op het systeem?
Ja, wordt niets aan geupgrade. Gewoon HFS+. Ik heb drie externe HDDs aan mijn Late 2014 iMac hangen en doen het allemaal nog.

Ben alleen benieuwd of die irritante sleep mode "bug" met WD Mybooks een keer weg is. Die komt en gaat. WD MyBooks gaan in sleep mode na een time out. macOS zet HDDs ook uit als ie in sleep mode gaat. Soms raakt macOS in de war en krijg je een melding dat de HDD niet netjes gedisconnect is.

Meest irritante er aan is dat je je favourite folders (bookmarks) in Finder af en toe kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs

[afbeelding]
Wat is Little Snitch? Is dat een soort firewall? zover ik het dan op google zie. Hoe heb je trouwens je dock zo gekregen met die spacing? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

loekf2 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:09:

Die melding kreeg ik ook maar gek genoeg kan ik daarna nog steeds met m'n iCloud wachtwoord inloggen. Als ik naar settings > users ga en m'n wachtwoord wil wijzigen krijg ik ook een popup met de vraag of ik 'm hetzelfde als iCloud wil houden. Ik weet niet waarvoor het wachtwoord is wat ik nu heb ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-07 07:55
kevinkrs schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:43:
[...]

Wat is Little Snitch? Is dat een soort firewall? zover ik het dan op google zie. Hoe heb je trouwens je dock zo gekregen met die spacing? :9
Little Snitch monitort ALLE verbindingen. Waardoor je dus ook processen uit kunt sluiten en kunt zien of een applicatie naar huis 'belt' etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
loekf2 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:29:
[...]

Ja, wordt niets aan geupgrade. Gewoon HFS+. Ik heb drie externe HDDs aan mijn Late 2014 iMac hangen en doen het allemaal nog.

Ben alleen benieuwd of die irritante sleep mode "bug" met WD Mybooks een keer weg is. Die komt en gaat. WD MyBooks gaan in sleep mode na een time out. macOS zet HDDs ook uit als ie in sleep mode gaat. Soms raakt macOS in de war en krijg je een melding dat de HDD niet netjes gedisconnect is.

Meest irritante er aan is dat je je favourite folders (bookmarks) in Finder af en toe kwijt raakt.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb een lacie Tunderbolt schijf. Ik heb geen last van jouw probleem. Volgens mij gaat de schijf wel in sluimerstand als ik mijn mac sluimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
xoniq schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 09:45:
[...]

Little Snitch monitort ALLE verbindingen. Waardoor je dus ook processen uit kunt sluiten en kunt zien of een applicatie naar huis 'belt' etc.
Oh dus het is een soort privacy control zoals op iOS maar dan nog net even wat uitgebreider? Neemt dit veel systeemresources in beslag? Wil hem wel eens uittesten.

En betreft de spacing in de dock? Iemand een idee? Ziet er veel overzichtelijker uit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@kevinkrs Een van mijn favoriete tweaks, en inderdaad een must have voor mij qua overzicht. Enjoy!

https://www.cnet.com/how-...r-macs-dock-with-spacers/

Gebruik zelf 7 spaces, dus 7x het commando en dan kill dock 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Unidentified schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:00:
@kevinkrs Een van mijn favoriete tweaks, en inderdaad een must have voor mij qua overzicht. Enjoy!

https://www.cnet.com/how-...r-macs-dock-with-spacers/

Gebruik zelf 7 spaces, dus 7x het commando en dan kill dock 😎
Wait dit is een console command? Niet eens een plugin? Amazing... thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

iMars schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 02:48:
[...]

Ik draai anders gewoon Little Snitch 3.8
Dat is bijzonder, op de website nan LS staat namelijk dat je voor High Sierra minimaal 4.01 nodig hebt.

https://www.obdev.at/prod...ch/high-sierra-notes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Unidentified schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:05:
[...]

Dat is bijzonder, op de website nan LS staat namelijk dat je voor High Sierra minimaal 4.01 nodig hebt.

https://www.obdev.at/prod...ch/high-sierra-notes.html
Hebben jullie alleen Little Snitch of ook Micro Little Snitch? Het is een dure app tho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
kevinkrs schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:07:
[...]

Hebben jullie alleen Little Snitch of ook Micro Little Snitch? Het is een dure app tho.
Heb ze beide.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 19:25
@kevinkrs Ooit een bundeltje gekocht, dus dan heb je ze allebei. Maar bleek nou dat in de nieuwere Macbooks het webcam ledje gaan branden wanneer deze aan staat? Voorheen bleek dit namelijk te omzeilen door kwaadwillende apps.

Verder monitort Micro Snitch ook de microfoon, waar geen led indicator voor aanwezig is.

Als je dan nog wat verder wil beveiligen kun je nog blockblock installeren. Geeft aan wanneer een iets je systeem in wil.

[ Voor 32% gewijzigd door Froggle op 26-09-2017 10:30 ]

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 09:45

ddZ

Werkt bij jullie het 'Beste resultaten' onder Apple Mail? Wat Apple hier laat zien (klik op de +, wat achter 'De e-mail vinden die je zoekt' staat).

Boven is Apple, onderste is hoe het er bij mij eruit ziet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n88IYme7tWSHj0Yr6iTDwwv2/full.jpg

Bij mij verschijnt het iig. niet. Moet het ergens ingesteld worden? Geen resultaat op die handige zoekwebsite, dus ik drop het hier even ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ddZ op 26-09-2017 10:54 . Reden: Screendump ter verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
repsaj schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:10:
"volume kan niet worden gedeactiveerd om te worden hersteld"
[afbeelding]
Nog tig keer geprobeerd. Schijf EHBO gedaan. Opnieuw gedownload. Mocht niet baten. Ik kan nergens vinden wat voor processen er zouden moeten lopen. TimeMachine zou kunnen, maar heb m'n NAS op kantoor en ik update vanaf huis, dus dat is 't niet.

x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Vilscon @Ypho @kevinkrs @Froggle @xoniq

Gouden Tip voor degene die nog geen Little Snitch hebben.

http://not-essential.com/...e-little-snitch-2017-9-e/

Hiermee kan je versie 3.8 kopen voor slechts 8,99!!!

@iMars was iets te voorbarig, blijkt dat versie 3(.8) wel gewoon compatible is, dus hoef geen 25,- te betalen voor de upgrade ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 26-09-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 09:57

GforceNL

Out of memory....

Bij mij vertoont Excel 2016 een vreemd probleem; ieder bestand dat ik open staat ondersteboven en moet helemaal doorgescrold worden om het normaal te krijgen.

Toch maar even een fresh install doen! :-(

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
@ Little Snitch users:

Vorm anders een groepje en koop de upgrade 5x multi license gezamenlijk :) Veranderd €25 -> €18.

Als een van jullie een BTW nummer heeft, gaat er nog is 20% van af. (Ik wel).

En weet je wat. Ik doe mee :)
Maakt er iemand een apart topic hiervoor?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjeefr op 26-09-2017 11:07 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste