[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat kan idd behoorlijk lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Dreamvoid schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:11:
Dat kan idd behoorlijk lang duren.
ok, ik hoef me nog geen zorgen te maken dus? Back up is meer dan 1TB. Is een USB kabel sneller dan een netwerk kabel waar de TC mee verbonden is met mijn mac?

[ Voor 17% gewijzigd door Citroentaart op 29-05-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-07 12:54

4POX

Everybody is wired

Citroentaart schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:04:
Even een vraagje voor de mensen met ervaring. Ik ben aan het proberen een reservekopie terug te zetten vanaf een Apple Timecapsule. Mijn Mac is gewist en nu wil ik de gegevens terug zetten. Ik heb de TC geselecteerd en nu is die mijn reservekopie aan het laden. Dit duurt al een half uur. Klopt het dat dit zo lang duurt?
Hangt van jouw hoeveelheid en wat voor data af. Ik heb meegemaakt dat het een dag duurde.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:49
Benieuwd wanneer 10.13.5 uitkomt met iMessages in iCloud, nu iOS 11.4 uit is.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Citroentaart schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:11:
ok, ik hoef me nog geen zorgen te maken dus? Back up is meer dan 1TB. Is een USB kabel sneller dan een netwerk kabel waar de TC mee verbonden is met mijn mac?
Ik zou USB pakken. Die TC zal wel via SMB bestanden overhalen. Dat is niet zo heel rap.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
4POX schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:34:
[...]

Hangt van jouw hoeveelheid en wat voor data af. Ik heb meegemaakt dat het een dag duurde.
Het is ongeveer 3TB aan data :(

Hij staat nu de hele nacht al aan vanaf gister 17 uur. Sta bijna op het punt om op te geven.. Maar toch nog maar even laten draaien?
TucanoItaly schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:41:
[...]

Ik zou USB pakken. Die TC zal wel via SMB bestanden overhalen. Dat is niet zo heel rap.
Ik ga een USB er aan leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-04 13:42
Rivanov schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:33:
Ik had gisterenavond rond 21u het bericht dat ik macOS kon updaten. Ik download die en net na de download kreeg ik de melding dat de gedownloade content verwijderd was van de server. Het moet dus zijn dat ze die korte tijd na release terug offline gehaald hebben.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Laten we zeggen dat die TC een 5400 toeren schijf heeft, en dat die sustained ca. 125 MB/s levert. Dan zou 3 TB aan data dus 3.000.000 MB bevatten, gedeeld door 125, en dan delen door 60*60 voor uren, is 6 uur en 40 minuten in het meest optimale geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
TucanoItaly schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:56:
[...]

Laten we zeggen dat die TC een 5400 toeren schijf heeft, en dat die sustained ca. 125 MB/s levert. Dan zou 3 TB aan data dus 3.000.000 MB bevatten, gedeeld door 125, en dan delen door 60*60 voor uren, is 6 uur en 40 minuten in het meest optimale geval.
aha, dan zou die al wel klaar moeten zijn, hij is aan het laden vanaf 17.00uur gister avond. Het is de recentste versie van de TC.

Ik hoorde trouwens van Apple Care medewerker dat het niet werkt met een USB kabel. Gegevens overdracht gaat via de ethernet kabel. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Citroentaart op 30-05-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52

Grin

Ride si sapis.

Één == geen. Dat geldt zeker ook voor backups.
Kijk eens naar een extra backup zoals Carbon Copy Cloner of SuperDuper. Dan kan je i.c.m. een TimeMachine Scheduler - elk uur een backup van TM kan te veel of te weinig zijn - een hele goede backup-strategie samenstellen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
smeerbartje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:11:
Ik heb exact hetzelfde probleem hier; het lijkt erop dat er een (machanische) schakeling in de aansluiting zit. Baal ik ook ontzettend van :(. Heb jij nog andere oplossingen gevonden?
[...]
Ik weet niet hoe het kan, maar ik heb ineens een lijnuitvoer erbij en kan nu gewoon wisselen en hoeft het dus niet meer via de monitoren te doen.
uitvoer

Ik heb de koptelefoon dan aangesloten op de speaker uitgang (niet de koptelefoon uitgang). Nu kan ik wisselen tussen interne speakers, lijnuitvoer (koptelefoon) of bluetooth indien verbonden. En via de volume knop op mijn toetsenbord het volume regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:40
Raar: op mijn MBP kon ik gisteren prima 10.13.5 installeren, maar op de MBA van mijn vriendin gebeurde er iets geks: hij gaf aan dat de update er was, maar na het rebooten zit ik nog steeds op 11.13.4 en staat de update er niet meer bij in de app store. iTunes is wel op 12.7.5 nu.

Iemand enig idee hoe ik dit oplos? Ik heb even gezocht op “manual install macos update”, maar ik krijg dan vooral uitleg over hoe de app store werkt.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Timo002 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:09:
Ik weet niet hoe het kan, maar ik heb ineens een lijnuitvoer erbij en kan nu gewoon wisselen en hoeft het dus niet meer via de monitoren te doen.
[afbeelding]
Lijnuitvoer :')

Daarom doe ik alles met computers en electronica in het Engels.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is van de weinige zaken die niet alleen een correcte vertaling zijn maar waarvan je dan ook meteen weet wat het doet. Heel wat begrippen leveren een vertaling op waarbij je je afvraagt wat het nou precies doet. Voor mij zou "lijnuitvoer" eerder de reden zijn om Nederlands te gebruiken (ik doe het niet vanwege die andere hele brakke verwoordingen).

Dat gezegd hebbende...in het Engels gaat het ook niet altijd goed. Ik heb er "headphones" staan terwijl er toch echt een 2.1 speakerset op aangesloten zit...dan is "line out" (aka lijnuitvoer) de correcte benaming en niet "headphones".

[ Voor 27% gewijzigd door ppl op 02-06-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:24

Fiber

Beaches are for storming.

Rivanov schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:33:
Nu. Als je hem niet ziet 'Updates' in de App Store een keer refreshen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ppl schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:28:
Het is van de weinige zaken die niet alleen een correcte vertaling zijn maar waarvan je dan ook meteen weet wat het doet. Heel wat begrippen leveren een vertaling op waarbij je je afvraagt wat het nou precies doet. Voor mij zou "lijnuitvoer" eerder de reden zijn om Nederlands te gebruiken (ik doe het niet vanwege die andere hele brakke verwoordingen).

Dat gezegd hebbende...in het Engels gaat het ook niet altijd goed. Ik heb er "headphones" staan terwijl er toch echt een 2.1 speakerset op aangesloten zit...dan is "line out" (aka lijnuitvoer) de correcte benaming en niet "headphones".
Headphones slaat vooral op de naam van de aansluiting, de specificaties en het beoogde doel ;-) Niet op wat er daadwerkelijk aangesloten is. Line-level, phono-level, headphone-level is allemaal elektrisch net wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Citroentaart schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:58:
[...]

aha, dan zou die al wel klaar moeten zijn, hij is aan het laden vanaf 17.00uur gister avond. Het is de recentste versie van de TC.

Ik hoorde trouwens van Apple Care medewerker dat het niet werkt met een USB kabel. Gegevens overdracht gaat via de ethernet kabel. 8)7
Je kan er met 1TB+ wel van uit gaan dat hij er 2 of 3 dagen zoet mee is. Komt niet altijd door de transfer speel maar vaak wel door dat het over veel kleine bestandjes gaat waarbij de overhead van een file-transfer opeens veel impact heeft. Constant met een tiental MB/s kopiëren zit er helaas niet in, denk eerder aan een gemiddelde van 8-9MB/s (tenzij je backup vooral bestaat uit ISO bestanden of films ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:49
Fiber schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:10:
[...]

Nu. Als je hem niet ziet 'Updates' in de App Store een keer refreshen...
Ja dat weet ik inmiddels sinds gisteren. ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Line out.

Juist. Mis ik iets? Of ligt de lat gewoon heel laag?
johnkeates schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:17:

Headphones slaat vooral op de naam van de aansluiting, de specificaties en het beoogde doel ;-) Niet op wat er daadwerkelijk aangesloten is. Line-level, phono-level, headphone-level is allemaal elektrisch net wat anders.
De omschrijving wisselt al naar gelang wat je er op aansluit. Een belasting met een lage impedantie heet hoofdtelefoon, een hoog-impedante belasting heet lijnuitgang.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:17:
[...]

En zie daar de reden waarom de bewoording voor headphones dus niet correct is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-07 10:34

amphora

Websites & Fotografie

Dark mode in macos 14 aka Mojave! 🙌🏼

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16
Lieve mensen,

Mijn iMac draait High Sierra. De Bluetoothverbinding met toetsenbord en muis valt soms weg als ‘ie een nachtje in slaapstand heeft gestaan. Hetzelfde gebeurt als ik Virtual Machine Remote Console (VMRC) van VMware gebruik.

Ik heb twee verschillende toetsenborden en muizen getest, maar het probleem zit hen in Bluetooth. Ik heb ook de laatste updates geïnstalleerd en de Bluetooth plist weggegooid, maar dat helpt ook niet.

Is er nog een andere oplossing die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dennisweb schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 00:17:
Ik heb twee verschillende toetsenborden en muizen getest, maar het probleem zit hen in Bluetooth.
Ik heb dit gedrag bij een klant gezien. We zijn er nooit uitgekomen wat het nou precies was, maar het hing samen met de locatie. Er stonden diverse zend-installaties in de buurt (o.a. radar), en we dachten dat het wellicht daar mee te maken had.

Anyhow, we hebben er niet veel tijd aan verspild want Apple maakt ook bedrade toetsenborden, en die werkten prima :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-05 11:53
Meer mensen waarbij de achtergrond van hun MacBook opeens spontaan is veranderd naar de standaard achtergrond van macOS Mojave? Gisterenavond gewoon afgesloten met mijn eigen achtergrond, maar nu heb ik de nieuwe achtergrond opeens. 8)7

Edit: Ik heb ook geen beta gedownload, dus vandaar mijn verbazing.

[ Voor 12% gewijzigd door jordiv30 op 05-06-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
johnkeates schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:19:
[...]

Je kan er met 1TB+ wel van uit gaan dat hij er 2 of 3 dagen zoet mee is. Komt niet altijd door de transfer speel maar vaak wel door dat het over veel kleine bestandjes gaat waarbij de overhead van een file-transfer opeens veel impact heeft. Constant met een tiental MB/s kopiëren zit er helaas niet in, denk eerder aan een gemiddelde van 8-9MB/s (tenzij je backup vooral bestaat uit ISO bestanden of films ofzo).
8)7 Het was niet gelukt, blijkbaar was ook mijn reservekopie stuk. Het bestand stond op mijn timecapsule met een .InProgress bestandsnaam. Volgens Apple Care kan ik niet meer die data terug krijgen. Best vreemd, ik kan dat bestand openen en dan kan ik in sommige mappen mijn gegevens zien, bijvoorbeeld een foto openen, maar ik kan het niet kopiëren naar mijn iMac.

Het hele gebeuren kwam omdat mijn iMac opeens stuk was. Ik starte hem op en alle programma's werkte niet meer, alle app icons in de dock waren veranderd in een vraagteken. Systeemvoorkeuren, Terminal, schijfhulpprogramma's en Safari bijvoorbeeld werkte niet meer. Ik kreeg de melding 'Programma is beschadigd of kan niet gevonden worden.'. Heel veel dingen aangepast met behulp van Apple care medewerker maar die kwam er ook niet uit. Het vreemde was, dat als je een nieuw account aanmaakte de bovenstaande programma's wel werkte. Maar in mijn account kregen we het niet werkzaam. 8)7 ;w ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Laat dit een (kostbare) les zijn voor de Tweakers die alleen vertrouwen op TimeMachine. Zal mezelf niet quoten maar een paar post terug staan een tweetal suggesties. Alleen TM is simpelweg niet genoeg voor je waardevolle data.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 05-06-2018 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
jordiv30 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:10:
Meer mensen waarbij de achtergrond van hun MacBook opeens spontaan is veranderd naar de standaard achtergrond van macOS Mojave? Gisterenavond gewoon afgesloten met mijn eigen achtergrond, maar nu heb ik de nieuwe achtergrond opeens. 8)7

Edit: Ik heb ook geen beta gedownload, dus vandaar mijn verbazing.
Dat is wel heel apart! Ik heb het niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 12:01
Is er geen MacOS Mojave topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-07 07:55
tom.cx schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:09:
Keek ik ook al naar, schijnbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

tom.cx schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:09:
Mojave is 15 uur geleden aangekondigd. Vind je het heel gek dat er nog geen topic voor is?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
xoniq schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:50:
[...]

Keek ik ook al naar, schijnbaar niet.
Jammer, ik wil het High Sierra topic niet onder laten gaan met Mojave nieuwtjes.
amphora schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:52:
[...]

Mojave is 15 uur geleden aangekondigd. Vind je het heel gek dat er nog geen topic voor is?
Ja, voor iOS was hij er al gelijk na de presentatie.

[ Voor 36% gewijzigd door tom.cx op 05-06-2018 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
amphora schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:52:
[...]

15 uren geleden inderdaad, normaal gesproken is zo'n topic er al binnen een uur :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Wat let je om 'm zelf aan te maken? ;-)
Vorig jaar was de keynote op 5 juni en dit topic is op 8 juni geopend. Valt nog wel mee geloof ik.
Edit: Je was me net voor :-)

[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 05-06-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
amphora schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:57:
Wat let je om 'm zelf aan te maken? ;-)
Vorig jaar was de keynote op 5 juni en dit topic is op 8 juni geopend. Valt nog wel mee geloof ik.
Edit: Je was me net voor :-)
Ow, vorige jaar was ik nog niet zo actief op het forum. Ik dacht dat deze topics alleen door de mods opgestart werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Grin schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:55:
Laat dit een (kostbare) les zijn voor de Tweakers die alleen vertrouwen op TimeMachine. Zal mezelf niet quoten maar een paar post terug staan een tweetal suggesties. Alleen TM is simpelweg niet genoeg voor je waardevolle data.
En dat is klinklare onzin. Met andere systemen heb je namelijk exact hetzelfde risico en exact hetzelfde probleem. Dat je een backup hebt gemaakt wil nog niet zeggen dat je een backup hebt ;) Je hebt pas een backup wanneer je 1. de data kunt terugzetten en 2. de data daarna ook intact (aka leesbaar) is. Dat is de reden waarom het maken van een backup alleen nooit voldoende is. Backups zijn namelijk niet immuun voor datacorruptie in de vorm van soft fails, bit-rot en noem maar op. Ook kan de data al voor de tijd corrupt zijn en als je dat niet test zul je dat ook nooit door hebben.

Het probleem is hier dus niet de software waarmee backups gemaakt wordt maar het feit dat er niet gekeken wordt of de backups succesvol zijn (lees: dat je ook daadwerkelijk je data kunt restoren en dat de data dan ook intact is).

Bij Time Machine kun je dingen eenvoudig checken want de TM backup schijf kun je als gewone externe schijf aan macOS hangen. Middels quicklook kun je snel en makkelijk door je files heen gaan en checken of ze nog leesbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 05-06-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

ppl schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:36:
[...]

En dat is klinklare onzin. Met andere systemen heb je namelijk exact hetzelfde risico en exact hetzelfde probleem. Dat je een backup hebt gemaakt wil nog niet zeggen dat je een backup hebt ;) Je hebt pas een backup wanneer je 1. de data kunt terugzetten en 2. de data daarna ook intact (aka leesbaar) is. Dat is de reden waarom het maken van een backup alleen nooit voldoende is. Backups zijn namelijk niet immuun voor datacorruptie in de vorm van soft fails, bit-rot en noem maar op. Ook kan de data al voor de tijd corrupt zijn en als je dat niet test zul je dat ook nooit door hebben.

Het probleem is hier dus niet de software waarmee backups gemaakt wordt maar het feit dat er niet gekeken wordt of de backups succesvol zijn (lees: dat je ook daadwerkelijk je data kunt restoren en dat de data dan ook intact is).

Bij Time Machine kun je dingen eenvoudig checken want de TM backup schijf kun je als gewone externe schijf aan macOS hangen. Middels quicklook kun je snel en makkelijk door je files heen gaan en checken of ze nog leesbaar zijn.
Timemachine doet op twee verschillende manieren de backups. Een backup naar een Time Machine of een NAS gaat in een sparsebundle image. Een trucje waarmee Apple een OSX volume kan gebruiken op een apparaat wat het helemaal niet ondersteund. Ik vind dit absolute niet stabiel. Ik heb regelmatig de melding dat het corrupt is en dat OSX een nieuwe backup wil maken. Maar het gemak zorgt ervoor dat je het blijft gebruiken. Backuppen over je wifi verbinding. Heerlijk

De normale backup is naar een normale schijf die aan je USB poort hangt. Dit is geen sparsebundle. Hiermee heb ik nog nooit problemen gehad. (Oke. 1 keer. Ik trok de schijf eruit zonder veilig uitwerpen in een backup op een ge-encypted disk. Vond die niet leuk)

Daarom maak ik time machines naar meerdere locaties. Elk uur naar de NAS en elke week naar een externe schijf. Ik noem ze voor het gemak de online en de offline backups.

1e laag backup -> iCloud (realtime)
2e laag backup -> NAS (Elk uur)
3e laag backup -> Externe schijf (elke week)
4e laag backup -> op de NAS bij mijn ouders als ik daar op bezoek kom

Helaas liggen de 2e laag en de 4e laag een beetje plat.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Rustig ppl. Klinkklare onzin is wel heel zwaar aangezet. Mijn posts zijn uiteraard niet het complete verhaal, maar dat is wat anders.
Het enige wat ik hier wil duidelijk maken is dat één backup, of het nu gaat om: TimeMachine, Carbon Copy Cloner, SuperDuper of wat dan ook, niet voldoende is voor je waardevolle data. Uiteraard moet je de gemaakte backups testen, ervaring mee opdoen - hoe gebruik je jouw gemaakte backup eigenlijk, volstaat deze wel, is de recovery time in de praktijk aanvaardbaar, etc.
Simpelweg een TM backup maken en er vervolgens achterkomen dat deze te langzaam is of anderszins niet volstaat is zonde, en valt te voorkomen. Dat is waar ik op wil(de) wijzen. Ik hoop niet dat men dat afdoet als klinkklare onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
4POX schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 04:17:
Timemachine doet op twee verschillende manieren de backups.
Drie manieren zelfs (je vergeet de local snapshots). Het maakt echter allemaal niet uit voor het verhaal want dingen als instabiliteit heb je bij iedere vorm van backup in zekere mate.

Daarom zijn er evenveel horror verhalen van TM naar een USB disk als naar een NAS.
Daarom maak ik time machines naar meerdere locaties.
Ook dat maakt niet uit. Er zijn een heleboel andere factoren (denk aan bijv. temperatuur) die ook bepalend zijn in het geheel.

Waar het om gaat is het blindeling vertrouwen hebben in je backup omdat je een backup maakt. Dat vertrouwen wordt groter naarmate mensen meerdere backuplocaties gebruiken. En dat is dus juist waar het grote gevaar in schuilt. Backups worden nooit gecontroleerd. Dat heb ik een klant ook zien doen met als gevolg dat ze op het randje van de afgrond stonden. Ze hadden gigantisch veel geluk dat een datarecovery bedrijf bijna alles terug heeft kunnen halen. Dat blindelinge vertrouwen heeft ze duizenden euro's en bijna het faillissement gekost. Ze hadden niet in de gaten dat hun backup op een gegeven moment corrupted was. Toen ze hem nodig hadden waren alle backups op alle locaties al voorzien van de corrupted data en was er dus niets meer.
Het grote voordeel van die meerdere locaties is wel dat het de kans dat je echt alles kwijt bent wat verkleind (in bepaalde situaties); het neemt deze dus niet geheel weg!

Dat een backup langzaam is boeit niet, als het maar betrouwbaar is. Die backups maken gebeurd toch altijd in de achtergrond. Waar je snelheid wel merkt is bij een restore maar goed, als je je gehele machine moet restoren dan ben je daar toch al aardig wat uurtjes zoet mee (nee, met een restore alleen ben je er nog niet ;)).

@Grin je moet de soep niet zo heet eten als hij wordt opgediend. Een situatie zoals bij Citroentaart is heel erg onfortuinlijk maar kan ook met andere soorten backupsoftware gebeuren en ook wanneer je het naar meerdere locaties schrijft. De truc is regelmatig je backups controleren zodat je er snel bij bent wanneer er dingen stuk gaan. Dat voorkomt dat je al je data kwijt bent. Wat je echter heel moeilijk tot niet kunt bereiken is 0,0 dataloss. Alleen TM kan dus prima een oplossing zijn, ook voor waardevolle data (wat eigenlijk dubbelop is aangezien alle data die je backupt waardevol zou moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat hele gebeuren van beta-software laat ik aan mij voorbijgaan maar de Safari Technology Preview (STP) vind ik dan wel weer prima. Ik ergerde me al lange tijd aan de onoverzichtelijkheid van de tab-werkbalk, dit is in de STP-release van gisteren geadresseerd. 'Show website icons in tabs' is nu als optie beschikbaar gekomen bij 'Preferences' > 'Tabs': relatief simpele oplossing die een wereld van verschil maakt in de tab-werkbalk. Kan het iedereen aanraden.
Je kan de STP hier downloaden. Na installatie wordt de STP bijgewerkt via de App Store en heb je er dus geen omkijken meer naar. Alle plugins, bookmarks, iCloud-koppelingen, etc kan je overnemen; werkt allemaal zoals de reguliere Safari. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
@ppl @Grin

Ik had dus inderdaad kunnen zien dat de TM back-up niet goed was. Ik kreeg 1 week voordat mijn iMac ineens kuren kreeg een melding dat mijn TC vol was. Dat was vreemd, want mijn back-up was 1,3TB groot en de TC was 3TB. En die was vol, dus ergens ging er iets niet goed. Dit heb ik een keer eerder gehad. Toen heb ik dus mijn TC gewist en een nieuwe kopie gemaakt. Dat had ik nu ook moeten doen, maar geen tijd.

Toen was dus mijn iMac stuk.. Heel vaag iets.. niks werkte meer in mijn account. (terminal, voorkeuren, safari ect) Dus iMac gewist (na een dag apple care medewerker aan de lijn met allerlei opties) Ik kwam er toen dus achter dat mijn TM back-up stuk was. Samen met Apple keken we naar de mogelijkheden. Het vreemde was dat we in het bestand .InProgress konden kijken door 'Toon pakketinhoud' te selecteren. Daar zag ik mijn bestanden kon ze openen maar niet kopiëren naar mijn iMac.

Apple zei dus, je kunt hier helaas niks meer mee. Wissen.

Ik heb dat niet gedaan en kwam er achter dat ik bijvoorbeeld een bestand kon openen en dan opnieuw kan opslaan en dan slaat ie hem wel op op mijn iMac (gewenste locatie). Veel werk dus.

Toen zat ik gister weer wat te testen en toen kon ik dus een hele map comprimeren. En dan slaat ie dat gecomprimeerde bestand op op mijn bureaublad. YES!

Bedankt Apple voor de tip om te wissen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Citroentaart schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:54:
Bedankt Apple voor de tip om te wissen 8)7
Een oude backup, al is deze beschadigd wissen is altijd een slecht idee, al kun je een klein gedeelte terughalen, dan nog is dat beter dan helemaal niks.

Ik zou zelf aangeraden hebben om eerst een nieuwe backup te maken op een ander medium, en pas als deze goed bevonden is, de oude pas te wissen.

[ Voor 9% gewijzigd door Magic op 07-06-2018 15:23 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Iemand die een Siri Remote gebruikt met macOS? Heb sirimote geprobeerd, maar deze werkt niet met Plex Media Player.. :/

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Nindustries schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:04:
Iemand die een Siri Remote gebruikt met macOS? Heb sirimote geprobeerd, maar deze werkt niet met Plex Media Player.. :/
Probeer eens met BetterTouchTool. Daarmee kan je de Sirimote helemaal mappen zoals jij dat wilt. Zelfs gestures en alles instellen, als ook waar je drukt, en alle knoppen overriden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
xoniq schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 00:28:
[...]

Probeer eens met BetterTouchTool. Daarmee kan je de Sirimote helemaal mappen zoals jij dat wilt. Zelfs gestures en alles instellen, als ook waar je drukt, en alle knoppen overriden enz.
Ik heb er letterlijk juist een licentie voor gekocht voor de TouchBar, dus ga eens proberen! Bedankt! _/-\o_

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Nindustries schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:03:
[...]

Ik heb er letterlijk juist een licentie voor gekocht voor de TouchBar, dus ga eens proberen! Bedankt! _/-\o_
Heb 'm ook. Op mijn iMac voor mijn Magic Trackpad en voor mijn MacBook ook voor het touchpad en andere opties die het biedt. Er wordt gewoon belachelijk veel ondersteund voor alle devices, dus toch wel één van mijn must haves bij een nieuwe Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
same here.

BetterTouchTool zou eigenlijk standaard op elke Mac moeten staan ;)

De mogelijkheden zijn echt oneindig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:40
Bah, ik had sinds High Sierra vaak kernel panics met betrekking tot APFS. Tot ik de tip kreeg van een collega om een keer een clean install te doen zodat je direct op APFS zit en dus niet met een geconverteerd systeem zit. Ik had er mijn twijfels bij, maar nadat ik het gedaan heb waren mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Tot ik vanmorgen naar 11.13.6 ging. In een uur tijd al 2 panics:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Anonymous UUID:       E3F8E598-E799-7B5E-FD1F-60E2DBB71B14

Tue Jul 10 11:43:24 2018

*** Panic Report ***
panic(cpu 0 caller 0xffffff8013f8776f): Kernel trap at 0xffffff8013d9305b, type 14=page fault, registers:
CR0: 0x0000000080010033, CR2: 0xffffff80580e9000, CR3: 0x00000001265dc04e, CR4: 0x00000000003627e0
RAX: 0xffffff803c047000, RBX: 0x0000000000008000, RCX: 0x0000000000000dd3, RDX: 0x0000000000008000
RSP: 0xffffff9249743738, RBP: 0xffffff9249743780, RSI: 0xffffff80580e8ffd, RDI: 0xffffff803c048168
R8:  0x0000000000000000, R9:  0x0000000000000000, R10: 0xffffff9249743790, R11: 0x0000000000000000
R12: 0x0000000000008000, R13: 0xffffff92497437a8, R14: 0x0000000000000002, R15: 0x00000000ffff7fff
RFL: 0x0000000000010206, RIP: 0xffffff8013d9305b, CS:  0x0000000000000008, SS:  0x0000000000000000
Fault CR2: 0xffffff80580e9000, Error code: 0x0000000000000000, Fault CPU: 0x0, PL: 0, VF: 1

Backtrace (CPU 0), Frame : Return Address
0xffffff9249743200 : 0xffffff8013e6c1c6 
0xffffff9249743250 : 0xffffff8013f95274 
0xffffff9249743290 : 0xffffff8013f87544 
0xffffff9249743300 : 0xffffff8013e1e1e0 
0xffffff9249743320 : 0xffffff8013e6bc3c 
0xffffff9249743450 : 0xffffff8013e6b9fc 
0xffffff92497434b0 : 0xffffff8013f8776f 
0xffffff9249743620 : 0xffffff8013e1e1e0 
0xffffff9249743640 : 0xffffff8013d9305b 
0xffffff9249743780 : 0xffffff7f94fe5b53 
0xffffff9249743860 : 0xffffff7f94fe5378 
0xffffff92497438f0 : 0xffffff80140e17b4 
0xffffff9249743940 : 0xffffff80140e107f 
0xffffff92497439f0 : 0xffffff7f9564b8c2 
0xffffff9249743ae0 : 0xffffff80143a751a 
0xffffff9249743bd0 : 0xffffff8013eda1a9 
0xffffff9249743c30 : 0xffffff8013ed9f23 
0xffffff9249743c70 : 0xffffff8013ee90a1 
0xffffff9249743d70 : 0xffffff8013eed8ba 
0xffffff9249743f10 : 0xffffff8013f87ad2 
0xffffff9249743fa0 : 0xffffff8013e1e0f2 
      Kernel Extensions in backtrace:
         com.apple.filesystems.apfs(748.51)[F5310D5D-825A-3114-86DA-6E7D2A21133A]@0xffffff7f95628000->0xffffff7f9570cfff
            dependency: com.apple.kec.corecrypto(1.0)[B081B8C1-1DFF-342F-8DF2-C3AA925ECA3A]@0xffffff7f94e6c000
            dependency: com.apple.driver.AppleEffaceableStorage(1.0)[CA2AB641-FF39-316A-BA4F-5AF561C66AC7]@0xffffff7f95262000
            dependency: com.apple.iokit.IOStorageFamily(2.1)[F27A8A2A-6662-3608-83BD-415037509E01]@0xffffff7f9494f000
         com.apple.AppleFSCompression.AppleFSCompressionTypeZlib(1.0)[DA62C15B-A42F-3641-A439-C60EC8B1193F]@0xffffff7f94fdd000->0xffffff7f94fe9fff

BSD process name corresponding to current thread: mdworker

Mac OS version:
17G65

Andere mensen met dit probleem?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand een strongswan IPSec configuratie die voor alle gebruikers van een clientcomputer toegankelijk is en die werkt met de standaard ingebouwde client van macOS? Ik heb nu een eap-mschapv2-configuratie, maar ik wil eigenlijk een certificaat voor de hele computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Sinds de laatste 10.13.6 update van begin deze maand heb ik een vervelend probleem.

Als ik mijn bluetooth speaker aanzet dan start iTunes op. Als er iets is wat ik nooit gebruik is het iTunes wel.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Wuk. Het is niet iets van de laatste OSX update, maar het zit er al jaren in.

Ik gebruik al jaren een bluetooth koptelefoon. Maar nog nooit heb ik meegemaakt dat iTunes opstart als ik de koptelefoon aanzet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 19:32
4POX schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 18:48:
Sinds de laatste 10.13.6 update van begin deze maand heb ik een vervelend probleem.

Als ik mijn bluetooth speaker aanzet dan start iTunes op. Als er iets is wat ik nooit gebruik is het iTunes wel.
Mijn Philips headset is onbruikbaar geworden na deze update. Hij wilt wel pairen, maar daarna begint hij te stotteren en dan valt die compleet weg.
Het probleem wordt nog erger als je in youtube kijkt want voor een vreemde reden als het geluid via de headset gaat is ook youtube trager voor een vreemde reden.

Als je dan met de brightness van het scherm speelt via de slider zie je die video merkbaar vertragen. Je zou bijna gaan denken dat er een storing tussen zit (Wifi en Bluetooth), maar op de vaste ethernet kabel was het probleem ook.
Dus nu kan ik die headset niet meer gebruiken, leuk is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:28
Lyca schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:02:
[...]

Mijn Philips headset is onbruikbaar geworden na deze update. Hij wilt wel pairen, maar daarna begint hij te stotteren en dan valt die compleet weg.
Het probleem wordt nog erger als je in youtube kijkt want voor een vreemde reden als het geluid via de headset gaat is ook youtube trager voor een vreemde reden.

Als je dan met de brightness van het scherm speelt via de slider zie je die video merkbaar vertragen. Je zou bijna gaan denken dat er een storing tussen zit (Wifi en Bluetooth), maar op de vaste ethernet kabel was het probleem ook.
Dus nu kan ik die headset niet meer gebruiken, leuk is dat.
Bij zulk soort problemen is het altijd handig om de volgende stappen te doorlopen:
- De System Management Controller (SMC) van een Mac opnieuw instellen
- NVRAM of PRAM opnieuw instellen op uw Mac

Soms gaat er gewoon iets fout na een update, of bij het wijzigen van bepaalde instellingen; bijvoorbeeld een omgevallen bitje. Het geeft natuurlijk geen garantie dat het weer werkt, maar sluit wel een aantal zaken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Om de zoveel releases is bluetooth onbruikbaar. Ik heb er aan gedacht om simpelweg Beats te kopen om van het gedoe af te zijn, ik neem aan dat die beter getest worden door Apple. Maar is dat zo? Heeft iemand daar betere ervaringen mee dan met ander bluetooth spul?

[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 26-07-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 10:27
Vraag: Elke keer als ik op me tweede scherm onderaan met de muis pointer zit verplaatst de Dock van mijn Macbook naar het tweede externe scherm, dit is echt mega irritant en niet werkbaar.

Heb je Remote Desktop open naar een Windows VM en wil je een app in de taskbar aanklikken verschijnt die irritante dock weer.

Bij oude versies OSX kon je die met een command line uitzetten alleen werkt dit niet meer.

Heeft iemand een tool, etc om de Dock niet te laten verplaatsen in de dual monitor setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Samplex schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:22:
Vraag: Elke keer als ik op me tweede scherm onderaan met de muis pointer zit verplaatst de Dock van mijn Macbook naar het tweede externe scherm, dit is echt mega irritant en niet werkbaar.

Heb je Remote Desktop open naar een Windows VM en wil je een app in de taskbar aanklikken verschijnt die irritante dock weer.

Bij oude versies OSX kon je die met een command line uitzetten alleen werkt dit niet meer.

Heeft iemand een tool, etc om de Dock niet te laten verplaatsen in de dual monitor setup?
Wellicht een rare opmerking van mij, maar volgens mij ligt dat aan jou. 8)7 De Dock verschijnt alleen als je de muis onderaan je scherm hebt, en "omlaag blijft wijzen"; als in: je probeert de muis lager te krijgen dan het scherm. Ik heb daar zelf eigenlijk nooit last van dat de dock zomaar ineens te voorschijn komt. Een "workaround" is om de dock rechts of links te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Nou als ik het zo lees is dit een van meeste irritante opties die ze hebben gemaakt icm dual screen. Met meerdere remote desktop connections welke open staan op Management Windows servers hoe irritanter het word.
Dock verplaatsen of hidden maken of Don't user separates spaces opties uitzetten vind ik niet wenselijk/werkbaar. Zou bijna windows op me mac zetten om is een fatsoenlijke dual screen experience te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Samplex schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:01:
Nou als ik het zo lees is dit een van meeste irritante opties die ze hebben gemaakt icm dual screen. Met meerdere remote desktop connections welke open staan op Management Windows servers hoe irritanter het word.
Dock verplaatsen of hidden maken of Don't user separates spaces opties uitzetten vind ik niet wenselijk/werkbaar. Zou bijna windows op me mac zetten om is een fatsoenlijke dual screen expirerende te krijgen.
Dat heeft helemaal niets te maken met meedere schermen, want het gebeurt ook met een enkel scherm. Nogmaals: je moet er moeite voor doen. Muis onderaan het scherm, en dan opzettelijk de muis omlaag doen. Voorzover ik weet bestaat de Windows taskbar niet enkel uit de onderste rij pixels van je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Het gebeurd dus niet op een enkel scherm en ik doe er moeite voor om deze debiele feature uit te krijgen zodat ik fijn kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Samplex schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:30:
Het gebeurd dus niet op een enkel scherm en ik doe er moeite voor om deze debiele feature uit te krijgen zodat ik fijn kan werken.
[Video: https://player.vimeo.com/video/285085527]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Van het weekend heb ik mijn macbook opnieuw geinstalleerd. Sindsdien merk ik dat mijn AirPods niet meer automatisch pauzeren als ik ze uit mn oren haal. Ik heb ze al via Bluetooth verwijderd en opnieuw toegevoegd maar niks helpt. Als ik ze double-tap dan werkt dat wel (Siri vraagt waar ze mee kan helpen).

Als ik ze koppel aan m'n iPhone dan werkt het wel. Iemand dit toevallig eerder meegemaakt en/of tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RvdH schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:47:
Van het weekend heb ik mijn macbook opnieuw geinstalleerd. Sindsdien merk ik dat mijn AirPods niet meer automatisch pauzeren als ik ze uit mn oren haal. Ik heb ze al via Bluetooth verwijderd en opnieuw toegevoegd maar niks helpt. Als ik ze double-tap dan werkt dat wel (Siri vraagt waar ze mee kan helpen).

Als ik ze koppel aan m'n iPhone dan werkt het wel. Iemand dit toevallig eerder meegemaakt en/of tips heeft?
De settings van de AirPods staat per device. Bij mij zijn de AirPod settings op m'n iPhone onafhankelijk van die op de Mac. De default settings zijn Siri, maar Ear Detection zou wel aan moeten staan. Je kunt het instellen via: Bluetooth Preferences (perferences scherm, niet via menubar) > AirPods > Options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Samplex schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:30:
Ja en nee. Dit is een feature die op 2 vlakken werkt: fullscreen apps (waarbij het aantal schermen dus niets uitmaakt) en multidisplay setups. Bij de eerste wordt de Dock standaard verborgen en moet je met je muis naar beneden en dan nog eens verder naar beneden slepen om het Dock te zien te krijgen. Bij die tweede wordt bij dat naar beneden schuiven en nog eens verder schuiven de Dock van het ene scherm naar het scherm waar je die beweging maakt verplaatst. M.a.w. het enige verschil is verbergen tov verplaatsen. Je moet inderdaad wel wat moeite doen om dit te triggeren, soms te veel moeite blijkens de vele klachten.

Als ik het zo lees lijkt het erop dat je de RDP sessies fullscreen gebruikt. Of dat ook echt nodig is lijkt mij een goede vraag die je jezelf moet stellen. Het is nogal onnodig om alles altijd fullscreen te draaien omdat je dan het scherm wel heel erg inefficient gebruikt. Even wat dingen drag 'n droppen is een stuk omslachtiger met fullscreen apps dan met windowed apps (zeker als je daar Mission Control voor gebruikt). Je zult er echter ook deels mee moeten leven. RDP sessies leveren altijd wel wat aan gezeik op.

Windows en fatsoenlijke dual screen is iets wat wellicht bestaat wanneer beide schermen exact dezelfde DPI hebben. Zo niet dan is het een living hell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@ppl RDP sessie of niet, full screen of normale Windows of desktop bij alles verplaats de dock zich als je beneden bij de rand komt.
Het enige waar het niet gebeurd is bij Parallels in full screen, die blijkt het te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:34:
Als ik het zo lees lijkt het erop dat je de RDP sessies fullscreen gebruikt.
Dat was het punt van de video: zodra je in de onderste paar virtuele pixels terecht komt schuift het Dock omhoog. Je hoeft niet door de onderkant van het scherm heen, 1 of 2 pixels van de rand is genoeg. Dat laat overigens ruimte genoeg voor normaal gebruik van de taskbar, zelfs het skinny taskbarretje van Windows 2012.

Maar: ik gebruik ook nooit RDP in full screen, ik heb een 27" met een reden, en ik heb Dock Hiding altijd uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Samplex schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:54:
bij alles verplaats de dock zich als je beneden bij de rand komt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbdMgx4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Zo, even een kick in dit topic.

Ik heb zojuist tweedehands een Mac mini 2010 met high Sierra overgenomen. Deze is geleverd met een batterij wireless Apple keyboard en een Magic Mouse 2.
Echter als ik de Mac opstart dan krijg ik de volgende afbeeldingen te zien https://imgur.com/a/TfjyGkG/

Een afbeelding is uiteraard de muis, maar de andere is mij onbekend. Een magic keyboard wellicht?

Daarnaast, de muis is via usb naar lightning aan de Mac verbonden. Ik zie een cursor en de muis staat aan. Echter reageert de cursor niet op bewegingen van de muis. Zowel ingestekkerd als niet ingestekkerd.

Enige ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door Póg mo Thóin op 08-04-2020 17:31 ]

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Póg mo Thóin De andere afbeelding is een Magic Trackpad 2. Heb je de Magic Mouse 2 toegevoegd via bluetooth? Tijdens het opladen doet de muis het in elk geval niet.

[ Voor 20% gewijzigd door syltheboy op 09-04-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
@syltheboy thanks, dat gevoel had ik al.

Nee, met geen mogelijkheid kon ik de muis en kb aansluiten via bt. Dus ik heb snel tweedehands een wired keyboard en muis gekocht En die werken perfect.
High Sierra installeert zich nu as we speak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Póg mo Thóin Het meegeleverde toetsenbord deed het ook niet? Dan kan probleem aan de bluetooth liggen. Je zou een SMC reset uit kunnen voeren.
  1. Schakel de Mac uit en haal dan de stekker uit het stopcontact.
  2. Wacht 15 seconden en steek dan de stekker weer in het stopcontact.
  3. Wacht 5 seconden en druk dan opnieuw op de aan/uit-knop om de Mac in te schakelen.
Het kan ook zijn dat de accu van de muis helemaal leeg is.

[ Voor 87% gewijzigd door syltheboy op 09-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
@syltheboy bedankt voor het meedenken! Gelukkig hoefde ik dat allemaal niet te doen; nadat ik de herinstalleren ben doorlopen kon ik de apparaten gewoon via by verbinden. En het werkt allemaal perfect.

Maar eigenlijk, aangezien het als een headless media server wordt ingezet, heb ik niet eens behoefte aan een fysiek keyboard. Ik gebruik gewoon desk top sharing of Remote Desktop van google op de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42

JB

Cédric roelt!

Is High Sierra inmiddels klaar? Ik draai het nog op een iMac mid2011 die nog steeds sneller dan de brandweer is met SSD maar door de Radeon kaart al een tijdje niet meer mee mag/kan in de updates van MacOs. Nu lees ik eea online waar gemeld wordt dat het klaar is met High Sierra ikv security patches nu er inmiddels meerdere nieuwe MacOs versies uit zijn.
macOS 10.13 High Sierra - End of Life
Support Ending January 31, 2021
Updated 11/18/20

On November 12, 2020, Apple released macOS 11, Big Sur. In keeping with Apple's release cycle, we anticipate macOS 10.13 High Sierra will no longer receive security updates starting in January 2021. As a result, SCS Computing Facilities (SCSCF) is phasing out software support for all computers running macOS 10.13 High Sierra and will end support on January 31, 2021.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien dat er nog een beveiligingsupdate komt maar geen verdere OS updates meer. Het blijft bij 10.13.6, meer wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42

JB

Cédric roelt!

sypie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:19:
Misschien dat er nog een beveiligingsupdate komt maar geen verdere OS updates meer. Het blijft bij 10.13.6, meer wordt het niet.
Dat vind ik ook niet zo erg, maar kijkende naar de hardware heb ik voor beetje interneppe geen nieuwe iMac nodig. Ik wil alleen geen gatenkaas MacOs... Nu gebruik ik Safari niet, maar vang ik daar meeste mee af?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eigenlijk wel. Ander in- en uitgaand verkeer kun je zelf temmen met LuLu of Little Snitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-07 09:13
Kent iemand een handig filmpje, uitleg of misschien een app-tip om file management op de Mac wat overzichtelijker te maken? Ik ben recentelijke overstapper en ik vind het om eerlijk te zijn echt een nachtmerrie. Mijn downloads is een grote puinzooi, "de iCloud" is vol. Als ik alleen een brief maak en type werkt het redelijk. Zodra ik een zip moet downloaden om een iso van Cito te rippen naar mpg wordt het een chaotische bende. Eigenlijk alles waarbij je echt met bestanden moet werken, of deze (tijdelijk) orderen. Hulp is welkom - ook als het is "ja sorry de leercurve is nu eenmaal steil".
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste