[iMac 2020 (21,5 & 27-inch Intel)] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Alle 19 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Apple vernieuwt zijn 27"-iMac. Het ontwerp is ongewijzigd, maar de nieuwe modellen hebben onder andere nieuwe Intel-cpu's met maximaal tien cores, AMD Navi-gpu's en een 1080p-webcam. Ook levert Apple voortaan al zijn iMacs standaard met een ssd.

Apple rust de vernieuwde 27"-iMac uit met Intel-processors van de tiende generatie. Er is keus uit een Core i5, i7 of i9, met zes, acht of tien cores. Het is mogelijk om de iMac te configureren met maximaal 128GB ddr4-geheugen. Bij de vorige 27"-iMac was het maximale aantal cores acht en was er plek voor maximaal 64GB ram.

Verder ruilt Apple de Vega-videokaarten in voor Navi-modellen. De 27"-iMacs hebben minimaal een Radeon Pro 5300 met 4GB gddr6 en maximaal een Radeon Pro 5700XT met 16GB gddr6. De webcam krijgt een upgrade naar een 1080p-resolutie, dat was 720p.

De 27"-iMac heeft nog altijd een scherm met een 5k-resolutie van 5120x2880 pixels, maar voor een meerprijs van 625 euro is er nu ook 'glas met nanotextuur' beschikbaar. Die textuur zorgt voor een matte afwerking en is ook al beschikbaar voor Apples Pro Display XDR.

Apple voorziet de goedkoopste 27"-iMac van een 256GB-ssd. Bij duurdere uitvoeringen is dat 512GB en kan er tegen meerprijzen tot aan 8TB-ssd-capaciteit gekozen worden. Ook stopt Apple zijn T2-beveiligingschip in de vernieuwde iMac. Die wordt gebruikt voor encryptie van de opslag en voor beeldoptimalisatie van de webcam. Er is geen biometrische inlogmethode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2qp4qFtAPTnPsbEOzBpLZNhVIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X03SnQ7tY4q1etUU2VnqoAWH.png?f=user_large

Apple voert ook kleine wijzigingen toe aan de 21,5"-iMac en de iMac Pro. Het goedkoopste model krijgt voortaan standaard een 256GB-ssd, al kunnen kopers ook kiezen voor de 1TB Fusion Drive. Dat is een hdd met een kleine hoeveelheid flashgeheugen; eerder leverde Apple die Fusion Drive standaard bij de goedkoopste iMacs. De iMac Pro krijgt voortaan standaard een Intel Xeon-processor met tien cores. Over andere vernieuwingen aan de 21,5"-iMac en iMac Pro, rept Apple niet.

De nieuwe 27"-iMac is te koop vanaf 2099 euro. Daarvoor krijgen kopers een configuratie met Intel Core i5-hexacore, 8GB ram, 512GB-ssd en een Radeon Pro 5300-videokaart. De vernieuwde 21,5"-iMac heeft een startprijs van 1299 euro en de iMac Pro kost minimaal 5499 euro.

Apple heeft nog niets bekendgemaakt over iMacs met ARM-processors. Eerder dit jaar kondigde de fabrikant aan over te stappen van Intel-cpu's naar eigen ARM-chips, maar Apple zei ook dat er nog nieuwe producten met Intel-processors zouden verschijnen en dat die nog jaren ondersteund worden. Eind dit jaar of begin volgend jaar worden de eerste MacBooks of iMacs met ARM-cpu verwacht. De transitie gaat twee jaar duren.

Bronvermelding: Julian Huijbregts (Tweakers.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Je krijgt voor 2099 de 256GB en niet 512GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-04 13:20
Het is oud nieuws dat upgrades duur zijn bij Apple, maar standaard 8GB RAM installeren om vervolgens €250 te vragen voor 16GB a 2666Mhz is echt absurd. Dan hebben we het nog niet gehad over de 128GB optie, een meerprijs van €3250.. Daar koop je 25x deze jongen voor; pricewatch: Samsung M471A4G43MB1-CTD, goed voor 800GB RAM.

Ook de €0,50/GB SSD slaat echt helemaal nergens meer op. Of dat je dat bij het goedkoopste model niet eens kan uitbreiden van 256GB naar meer.

Over de CPU, GPU en glas upgrades gaan we het maar niet hebben.

Nu moet je de upgrades natuurlijk niet nemen, of moet je een iMac kopen, maar ooit zweerde ik bij deze dingen. Inmiddels riekt het naar oplichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MadDogMcCree schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:04:
Het is oud nieuws dat upgrades duur zijn bij Apple.

Ooit zweerde ik bij deze dingen. Inmiddels riekt het naar oplichting.
Als het oud nieuw is, waarom dan nog over zeuren?

Bij de 27" kan je gewoon RAM bijprikken https://support.apple.com/nl-nl/HT201191 dus die beveel ik dan ook zonder problemen aan.

Verder zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden voor extra data opslag (Cloud, NAS, Externe SSD's etc).

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Laatst online: 12-04 13:20
Greatsword schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Als het oud nieuw is, waarom dan nog over zeuren?

Bij de 27" kan je gewoon RAM bijprikken https://support.apple.com/nl-nl/HT201191 dus die beveel ik dan ook zonder problemen aan.

Verder zijn er tegenwoordig zoveel mogelijkheden voor extra data opslag (Cloud, NAS, Externe SSD's etc).
Omdat de upgrade prijzen alsmaar omhoog gaan. Nu dacht ik dat bij de 5K generatie iMac het RAM op het moederbord gesoldeerd zat, maar dat is dus enkel het geval bij MacBooks. Neemt niet weg dat alle andere upgrades, zeker in de EU, echt belachelijk duur zijn.

Maarre, kritiek staat gelijk aan zeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:02
Komt er dit jaar nog een ander/nieuwer model van de 27" uit, of wordt dat volgend jaar pas?
Ik wil nu namelijk een nieuwe iMac kopen, maar het zou jammer zijn als er in september weer een nieuw model komt.
En klopt het dat deze de laatste is met een Intel cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:14

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Marco schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:32:
Komt er dit jaar nog een ander/nieuwer model van de 27" uit, of wordt dat volgend jaar pas?
Ik wil nu namelijk een nieuwe iMac kopen, maar het zou jammer zijn als er in september weer een nieuw model komt.
En klopt het dat deze de laatste is met een Intel cpu?
Met deze upgrade nu hoef je dit jaar geen nieuwe 27" iMac meer te verwachten.
Ik gok eind volgend jaar een nieuwe iMac met AS erin, met misschien eind dit jaar al de 21,5" met AS.

[ Voor 4% gewijzigd door Xilantof op 05-08-2020 19:34 ]

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
MadDogMcCree schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Omdat de upgrade prijzen alsmaar omhoog gaan. Nu dacht ik dat bij de 5K generatie iMac het RAM op het moederbord gesoldeerd zat, maar dat is dus enkel het geval bij MacBooks. Neemt niet weg dat alle andere upgrades, zeker in de EU, echt belachelijk duur zijn.

Maarre, kritiek staat gelijk aan zeuren?
Zolang er mensen zijn die het betalen, zou ik het ook lekker vragen.
Ik zeur ook altijd dat opties bij een Mercedes duurder zijn dan Opel. Feit blijft dat er genoeg publiek is die ook dit apparaat gaat kopen, zelfs wetende dat Apple zeer binnenkort overstapt van Intel.
Met deze informatie ga ik nu echt geen nieuwe iMac kopen. Hooguit een 2e hands als de huidige kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 20:58
Voor ons ma zijn we aan het kijken naar de nieuwe 27”.
Ze wil hem gaan gebruiken voor wat hobby Photoshop en Lightroom voor haar foto’s. Huidig doet ze het op de instap MacBook Air van 3 jaar oud.
Nu denk in zelf dat het instap model hier goed genoeg voor is. De i5 in de iMac is al veel sneller dan de cpu in de air. Plus al een detonated gpu in de iMac.
Ze heeft een NAS waar alles opstaat dus 256GB is voldoende. Daarna zelf ram bij plaatsen.
Volgens hier is het mogelijk.
https://support.apple.com/nl-nl/guide/imac/apdd768f6349/mac
Volgens mij moet dit dan passen:
pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA32GX4M2A2666C18

Zijn er dingen waar ik verder op moet letten? Of is deze configuratie te “zwak”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@The Fatal Instap model is prima voor dat soort gebruik, ik zou er zelf wel minimaal 16GB RAM inzetten voor Adobe programma’s, dus die kan je lekker los halen, scheelt aardig wat in de kosten.

pricewatch: Crucial CT16G4SFD8266

Heb zelf een paar jaar terug de ondergrens op 512GB SSD gezet, ondanks dat ik een NAS en externe SSD heb.

Vind het vaak wel fijn om lokaal ook wat extra ruimte en snelheid te hebben als ik tijdelijk aan wat grotere foto en video projecten werk, maar het is geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 20:58
@Greatsword zo’n vermoede had ik al dat het voldoende zou moeten zijn.
Ik wou er 32GB ram bij zetten, is de helft goed koper als de 8GB upgrade(van 8 naar 16) bij apple, maakt een totaal van 40GB, dat zou zeker voldoende moeten zijn.

Verder heeft ze nog een externe usb c ssd waar ze veel mee werkt. Daarom vond ze 256 voldoende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@The Fatal 32GB kan uiteraard ook, maar voor enkel hobbymatig LR/PS is dat echt overkill.

Ik werk met grote TIFF bestanden in PS van een paar GB met 20-50 layers en de 16GB wordt zelden aangetikt en dan staat er nog Muziek, Safari, Mail, iMessage, Notes etc op de achtergrond open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 00:09
erg bijzonder dat hij goedkoper is op apple website zelf, dan in de pricewatch.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
isomis schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:19:
erg bijzonder dat hij goedkoper is op apple website zelf, dan in de pricewatch.
Welk model bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 00:09
Marco schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Welk model bedoel je precies?
je hebt gelijk, vergis mij even in de cpu.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obimk1
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 09:16
Vinkentouw om een nieuwe Imac aan te schaffen, ga dus mijn 2017 Imac verkopen.

Wat overwegingen;

- Bekend dat Apple absurde hoge prijzen vraagt voor RAM uitbreidingen, zelf doen is veel goedkoper.

- Apple's geheugen zijn zgn SO-DIMMS, behalve 1.2 volt hebben ze een CAS latencie
van 19. Vervangend of toegevoegd geheugen moet minimaal dezelfde CAS latencie hebben of LAGER (16 bv)

- Geupdate 27" IMacs hebben overal SSD's, T2 chip, => security, SSD controller en HW video en audio decoder en enccoding, 1080P webcam, betere Audio, Intel 10th gen CPU's, nieuwe AMD GPU en Bluetooth 5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• obimk1
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 09:16
OK, niet van mij, genomen van deze post, maar lijkt me relevant.

https://old.reddit.com/r/...nfiguration_with/g0zw76v/

Y'all, - nobody - has watched the video. OP, this is likely a four-DIMM limitation when mixing two sets of RAM. 9to5Mac should just run 2 x 32 GB: that will likely give full clocks **and** dual-channel.

Apple stock, one DIMM per channel. These channel assignments are helpfully exposed in software, as 9to5Mac realized. This is traditional dual-channel. Just about all Intel RAM slots are wired like this:

1. Ch. A: Empty
2. Ch. A: 4 GB (clocked to 2666 MHz)
3. Ch. B Empty
4. Ch. B:4 GB (clocked to 2666 MHz)
5. (This is dual-channel)

If you attempt to run two different DIMMs (with maybe different frequency / primary timings and absolutely different secondary / tertiary timings) in a single channel (for 4x sticks), it downclocks. Dual-channel interleaving isn't optimal with mixed DIMMs (mixed: not the same size, frequency, nor all three sets of timings) per channel, so it downclocks to increase compatibility.

1. Ch. A: 32 GB (clocked to 2133 MHz)
2. Ch. A: 4 GB (clocked to 2133 MHz)
3. Ch. B: 32 GB (clocked to 2133 MHz)
4. Ch. B: 4 GB (clocked to 2133 MHz)
5. (This is some frakenstein, maybe-dual-channel mess)

But, if you kill dual-channel (which requires the same size per channel), it can clock back up to its stock speed.

1. Ch. A: 32 GB (clocked to 2666 MHz)
2. Ch. A: 32 GB (clocked to 2666 MHz)
3. Ch. B: 4 GB (clocked to 2666 MHz)
4. Ch. B: 4 GB (clocked to 2666 MHz)
5. (This is single-channel)

Is this not true of previous iMac's? I think it's much more an Intel choice: Intel is who wrote the memory controller.

What everyone should actually do, for peak performance (instead of peak capacity), as this configuration matches Apple's stock 64 GB configuration:

1. Ch. A: Empty
2. Ch. A: 32 GB (will clock to 2666 MHz)
3. Ch. B: Empty
4. Ch. B: 32 GB (will clock to 2666 MHz)
5. (This is dual-channel)

In the end, nobody recommends mixed-set memory for optimal dual-channel bandwidth. I'd wager killing dual-channel hurt their performance more than the clock drop.

There's a chance Apple has included RAM training (not sure how locked down it is), so multiple reboots could fix the Frankenstein setup. But I'd not hold my breath: this is likely downclocked by design.

Running 4x DIMMs is a strain on consumer Intel memory controllers. It often requires very specific changes in secondary / tertiary timings, that aren't a problem with two sticks. Tom's Hardware notes this [here](https://www.tomshardware....dr-dram-myths,4155-6.html) and [here](https://www.tomshardware....dr-dram-myths,4155-7.html).

It's true throughout the industry: even a matched 4 x DIMM set is very finicky for overclockers. The only guarantee: if you want full performance, buy a set and run them at their stock speeds.

If you want to run four DIMMs for optimal dual-channel performance, please do buy a proper four-DIMM kit. Mixing two kits is not ideal. Or, just run the two new sticks for 64 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambolinie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-03 07:46
Edit: eigen Topic van gemaakt 8)7

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2011616

[ Voor 147% gewijzigd door Rambolinie op 11-08-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 00:32
Hoe warm worden de nieuwe iMacs? Ik zit nu achter/voor een 27" i3 uit 2010 en daar kan ik mijn hand niet eens op de rand leggen. Scherm geeft enorm veel warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dancing_Animal schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:46:
Hoe warm worden de nieuwe iMacs? Ik zit nu achter/voor een 27" i3 uit 2010 en daar kan ik mijn hand niet eens op de rand leggen. Scherm geeft enorm veel warmte af.
De warmte is voor mij nooit een probleem geweest (2011 en 2015 modellen) altijd stil en goede performance.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 15-08-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludimus
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-04 17:42
Ter vervanging van mijn 2010 imac 21.5, heb ik het middelste 27 model besteld met nano scherm.
Levertijd 2-3 weken geven ze aan.

Voornamelijk media consumption in de woonkamer, web/youtube/twitch/cursussen.
Af en toe wat photoshop of een spelletje (geen shooters)

Best wel een klap geld, hopelijk gaat deze ook weer 10 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ludimus schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:02:
Ter vervanging van mijn 2010 imac 21.5, heb ik het middelste 27 model besteld met nano scherm.

Voornamelijk media consumption in de woonkamer, web/youtube/twitch/cursussen.
Af en toe wat photoshop of een spelletje (geen shooters)

Best wel een klap geld, hopelijk gaat deze ook weer 10 jaar mee.
Gefeliciteerd, betreft de 10 jaar, ja en nee.

Er komt natuurlijk een keerpunt dat de Intel Macs (officieel) geen MacOS upgrades meer krijgen.
Beveiligingupgrades natuurljk wel, maar het kan zijn dat nieuwe features e.d. alleen op nieuwe ARM Macs werken.

In principe geen probleem voor wat je er nu mee doet, maar wel iets waar je bewust van moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludimus
Nu zie ja dat imac/macbook modellen 7-8 jaar supported worden met MacOs upgrades.

De transitie voor de complete portfolio naar ARM gaat 2 jaar duren volgens apple. Ze zullen daar toch minimaal 5 jaar updates op uitbrengen. Dan kom ik weer op 7 jaar, wat ook prima is. 10 jaar is overdreven idd.

Overigens was de optie om een nano-textured scherm te kunnen krijgen wel doorslaggevend om nu te kopen.
Dat lijkt me superhandig in onze woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ludimus Zelf dit jaar nog een MacBook Pro 2020 gehaald en als die nog 5 jaar upgrades krijgt ben ik tevreden.

Tegen die tijd zullen we waarschijnlijk al een paar generaties ARM hebben en dan kijk ik wel verder.

Antireflectie is inderdaad wel nice, hadden ze vroeger ook optioneel bij de Macbooks, hou er wel rekening mee dat kleuren e.d. anders uitzien dan je wellicht gewend bent, iets doffer dus het is wel even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 17:43
Greatsword schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:56:
@ludimus Zelf dit jaar nog een MacBook Pro 2020 gehaald en als die nog 5 jaar upgrades krijgt ben ik tevreden.

Tegen die tijd zullen we waarschijnlijk al een paar generaties ARM hebben en dan kijk ik wel verder.

Antireflectie is inderdaad wel nice, hadden ze vroeger ook optioneel bij de Macbooks, hou er wel rekening mee dat kleuren e.d. anders uitzien dan je wellicht gewend bent, iets doffer dus het is wel even wennen.
Dit nano scherm is wel echt anders dan die matte schermen van vroeger wat een soort coating op het glas was (dit is de textuur van het glas). Ik heb het XDR display met nano textuur naast een gewone iMac gezien en die kleuren zien er fantastisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat betreft het upgraden van RAM in een 27" i7; ik zag dat Crucial een bankje speciaal voor de Mac en een bankje niet speciaal voor de Mac aanbiedt. Zo op het oog zie ik geen verschillen, behalve de titel van het product. Mis ik iets of kan ik gewoon de normale bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 21:50

PBP

Pepppie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:04:
Wat betreft het upgraden van RAM in een 27" i7; ik zag dat Crucial een bankje speciaal voor de Mac en een bankje niet speciaal voor de Mac aanbiedt. Zo op het oog zie ik geen verschillen, behalve de titel van het product. Mis ik iets of kan ik gewoon de normale bestellen?
De 2020 iMac is nogal kieskeurig schijnbaar. Ik heb eerst de 'niet Mac' variant gebruikt maar die werkte niet. Nu de Mac variant en die werkt wel. In mijn vorige iMac nooit problemen gehad met 'niet Mac' varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
PBP schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

De 2020 iMac is nogal kieskeurig schijnbaar. Ik heb eerst de 'niet Mac' variant gebruikt maar die werkte niet. Nu de Mac variant en die werkt wel. In mijn vorige iMac nooit problemen gehad met 'niet Mac' varianten.
Ah dank! Heb jij toevallig ook de Crucial Mac-variant in jouw Mac zitten of nog een ander merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmldrs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:41
Er is een topic op MacRumors met allerlei RAM opties die compatible zijn. Iemand heeft in dat topic een screenshot geplaatst waarin een Crucial agent inderdaad aangeeft dat de non-Mac versie niet compatible is. Toch vreemd, want de specs van de non-Mac versie lijken wel precies overeen te komen met wat Apple beschrijft op hun support pagina.

Zelf heb ik 2x een M471A4G43MB1 (32gb van Samsung) besteld. Voor zover ik op internet kon vinden, lijken deze gewoon compatible. Helaas lees ik dat het niet handig is om deze (of andere brands) te combineren met de meegeleverde 8gb door Apple om in totaal 72gb te hebben. Maar voorlopig is 64gb toch genoeg. Wellicht op een later tijdstip nog eens 64gb erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door bsmldrs op 22-08-2020 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBP

PBP

bsmldrs schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:39:
Er is een topic op MacRumors met allerlei RAM opties die compatible zijn. Iemand heeft in dat topic een screenshot geplaatst waarin een Crucial agent inderdaad aangeeft dat de non-Mac versie niet compatible is. Toch vreemd, want de specs van de non-Mac versie lijken wel precies overeen te komen met wat Apple beschrijft op hun support pagina.

Zelf heb ik 2x een M471A4G43MB1 (32gb van Samsung) besteld. Voor zover ik op internet kon vinden, lijken deze gewoon compatible. Helaas lees ik dat het niet handig is om deze (of andere brands) te combineren met de meegeleverde 8gb door Apple om in totaal 72gb te hebben. Maar voorlopig is 64gb toch genoeg. Wellicht op een later tijdstip nog eens 64gb erbij.
Klopt het is heel vreemd dit keer met RAM. Ik heb exact hetzelfde geheugen in een iMac 2019 geplaatst en daar werkt hij wel. In de 2020 versie niet.
Pepppie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Ah dank! Heb jij toevallig ook de Crucial Mac-variant in jouw Mac zitten of nog een ander merk?
Ik heb ook de Crucial Mac variant, alleen dan 32gb bijgeprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
PBP schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Klopt het is heel vreemd dit keer met RAM. Ik heb exact hetzelfde geheugen in een iMac 2019 geplaatst en daar werkt hij wel. In de 2020 versie niet.
[...]

Ik heb ook de Crucial Mac variant, alleen dan 32gb bijgeprikt.
Fijn te weten dan dat de Crucial Mac-variant safe is!

Heb je dan nu 2x 4GB en 2x 16GB erin zitten? En dan in 2666 single channel of 2133 dual channel (zoals in de post van @obimk1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Pepppie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Fijn te weten dan dat de Crucial Mac-variant safe is!

Heb je dan nu 2x 4GB en 2x 16GB erin zitten? En dan in 2666 single channel of 2133 dual channel (zoals in de post van @obimk1?
Nu dual channel. Moet er nog achter komen of ik verschil ga merken. Anders laat ik 2x16gb er in en doe ik er in de toekomst eventueel nog 2x16 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik wil een imac 2020 kopen en wil voor in de toekomst de optie van de 10-gigabit aansluitingen erbij nemen.
Momenteel is mijn internet aansluiting van de provider 1 gigabite.
Gaat mijn internet dan ook werken op die 10-gigabit aansluiting op de imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ludimus
Ja hoor die 10Gb poort werkt ook prima ip 1Gb. Alleen 10Mbit wordt niet meer ondersteund.

zie appl docs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
ludimus schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:44:
Ja hoor die 10Gb poort werkt ook prima ip 1Gb. Alleen 10Mbit wordt niet meer ondersteund.

zie appl docs
Super bedankt, dan ga ik de optie mee bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ludimus
Hij is binnen.....

Op marktplaats 2x4GB uit een andere imac 2020 erbij gekocht.
Dus 4x dezelfde "apple" sticks en draait nu inderdaad 16GB op 2666 en dual channel.

Nano-textured scherm vind ik ook echt heel mooi.
Ik was ongerust geworden na meldingen van onscherpe text en afgevlakte kleuren etc..
Maar dat is echt niet het geval. Zelfs als ik er op let of naar zoek, kan ik niets vinden wat me stoort. Vergeleken naast een 5k glossy, zullen er best verschillen zijn. Maar dit scherm is echt prachtig.

Geluid valt me ook wel op dat het lekker klinkt (maja vergeleken met de oude imac uit 2010) is het al snel beter.

Ik heb nog geen plannen voor bootcamp, als ik wat testjes oid kan draaien hoor ik het graag.

• Marc19700
Ik heb mijn eerste imac 27” 2020 vandaag ook aangekregen.
Nu zag ik onlangs een filmpje hoe ze de pram batterij in een imac vervangen.
Dat is een hele klus, terwijl dit bij een pc 2 minuutjes werk is.
Wanneer men de imac helemaal uitzet, maar de stroomstekker in het stopcontact laat zitten, wordt er dan ook stroom van de pram batterij gebruikt om datum en tijd bij te houden, of is dit alleen wanneer men ook echt de stroomstekker van de imac uit het stopcontact haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
bsmldrs schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:39:

Voor een ieder die het geheugen wil upgraden; inmiddels de Crucial CT2K16G48266M (2x 16GB kit) besteld en geïnstalleerd. Works like a charm in een 20,1 (2667Mhz Dual Channel).

Het originele geheugen (2x 4GB SK Hynix HMA851S6DJR6N) heb ik eruit gelaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pepppie op 12-11-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auratone
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-09-2020
Pepppie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

Voor een ieder die het geheugen wil upgraden; inmiddels de Crucial CT2K16G48266M (2x 16GB kit) besteld en geïnstalleerd. Works like a charm in een 20,1 (2667Mhz Dual Channel).

Het originele geheugen (2x 4GB SK Hynix HMA851S6DJR6N) heb ik eruit gelaten en staat op V&A.
Hai,

Ik heb begrepen dat bij de Imac2020 je deze type geheugen moet hebben : (Crucial CT2K16G4S266M)
Die worden aanbevolen door de fabrikant omdat die "Lead free" en "halogen free" zouden zijn (wat dat ook mag betekenen) en ze zijn gewoon dezelfde prijs. Blijkbaar hebben mac computers onacht of de specificaties kloppen toch andere eisen. Maar ach...wat werkt ....werkt.

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:15
Hallo,
Ik overweeg een iMac aan te schaffen ter vervanging mijn iMac late 2009. Echter, je krijgt de keuze: Magic Mouse of Magic Trackpad.
Wat zijn jullie ervaringen, advies?

Ik gebruik geen video-edit programma's etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
ivo-nl schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:40:
Hallo,
Ik overweeg een iMac aan te schaffen ter vervanging mijn iMac late 2009. Echter, je krijgt de keuze: Magic Mouse of Magic Trackpad.
Wat zijn jullie ervaringen, advies?

Ik gebruik geen video-edit programma's etc
Daar is geen advies in te geven, dat is echt helemaal persoonlijk! Zelfde als vragen of een blauwe muur mooier is of een groene. Zo zweer ik bij een muis en koppel ik altijd een Magic Mouse op mijn MacBook, terwijl daar natuurlijk een TrackPad op zit. Niet beter of slechter..

Objectief; ze werken allebei heel goed, zijn erg nauwkeurig, goed in te stellen qua gevoeligheid / snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Pepppie op 30-08-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
Ik heb sinds vorige week een 27” imac 2020, 3,3ghz 6 core, 16gb ram, 1TB SSD.
Ik gebruik veel het programma adobe audition om muziek te bewerken.
Nu valt me op dat wanneer ik in het programma klik om een muziekgedeelte te selecteren, dat er een zeer korte vertraging is tussen het aanklikken en dat het geselecteerd gedeelte zichtbaar wordt. Het is echt heel miniem maar is zeer irritant. Op mijn pc had ik dat probleem niet.
Ik dacht dat ik misschien te weinig ram geheugen heb, maar de minimum vereiste voor adobe audition is 4gb ram en ik heb dus 16gb ram steken. Dus dat moet wel voldoende zijn.
Het valt me ook op dat er soms wat korte haperingen in het bewegen van de muis op het scherm zit.
Ook wanneer alle programma’s afgesloten zijn en ik over het bureaublad schuif met de muis.
Het voelt allemaal alsof de imac niet echt soepel draait.
Maar wat de oorzaak daarvan is weet ik niet, want de imac met deze specificaties zou toch vlotjes moeten draaien vind ik.
Ik doe geen videobewerking of andere zware toepassingen en ik game ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Marc19700 Origineel RAM of zelf bijgeprikt?

Standaard resolutie of aangepast?

@ivo-nl En ik zweer bij een Magic Trackpad, ongelooflijk handig en in combinatie met BettertouchTool is dit werkelijk goud!

Zo heb ik de volgende functies middels gestures ingesteld en kan ik onderstaande dus met het trackpad uitvoeren.
  • Home
  • End
  • Printscreen
  • Volume up / down
  • Brightness up / down
  • Start programma “ X “ op
  • Toon/verberg verborgen bestanden
  • Enter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voXNpfPy-T8AanXF0nAbBPFHY-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f23TItUgTjq1ziML2KuZUuQG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door Greatsword op 01-09-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
@Greatsword Origineel RAM. Ik had de imac gewoon met 16gb RAM bestelt. Resolutie staat standard. Heb ik niet aangepast.

[ Voor 25% gewijzigd door Marc19700 op 01-09-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 21:11
The Fatal schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:04:
Zijn er dingen waar ik verder op moet letten?
Ik zou de aanbiedingen goed in de gaten houden, met deze nieuwe versie wordt de 'oude voorraad' opgeruimd. Bij de mediamarkt loont het om te vragen naar het vorige model, ik schat vanaf E 1800 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 21:11
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, zelf ook maar te koop gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
Ik heb mijn imac 2020 standard gekocht met 16gb ram geinstalleerd.
Wanneer ik bij geheugen kijk, dan staat er dat er in slot 2 en 4 modules van 8gb ram steken en dat de frequentie 2667mhz is.
Wanneer ik nu een geekbench 5 test doe, dan staat er bij clockfrequentie van de 16gb ram maar 1333mhz.
Werkt mijn ram geheugen dan maar aan de helft van de snelheid?
Hoe kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanveerdeghems
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-03 10:28
Marc19700 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:30:
Ik heb mijn imac 2020 standard gekocht met 16gb ram geinstalleerd.
Wanneer ik bij geheugen kijk, dan staat er dat er in slot 2 en 4 modules van 8gb ram steken en dat de frequentie 2667mhz is.
Wanneer ik nu een geekbench 5 test doe, dan staat er bij clockfrequentie van de 16gb ram maar 1333mhz.
Werkt mijn ram geheugen dan maar aan de helft van de snelheid?
Hoe kan dit?
Dat is normaal, DDR = Double Data Rate, de klok draait aan 1333mHz maar leest bij iedere flank de data.
Dan bekom je een data rate = 2666mHz.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/SDR_DDR_QDR.svg/400px-SDR_DDR_QDR.svg.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_data_rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
Super bedankt voor de uitleg.
Ik heb mijn ram geheugen vandaag geüpgraded naar 32gb.
Wat me nu wel opvalt is dat het "geheugengebruik" in de activiteitenweergave een gebruik van rond de 10gb aangeeft, terwijl ik alle apps heb afgesloten.
Appgeheugen ligt rond de 8gb en wired geheugen rond de 2gb.
Zijn die waardes normaal wanneer alle apps afgesloten zijn?
Het hoogste geheugengebruik in de kolom is "adobe desktop service" met 203MB.

[ Voor 87% gewijzigd door Marc19700 op 15-09-2020 11:25 ]

• Marco
Ik heb net mijn nieuwe 27" iMac in gebruik genomen, maar het valt me op dat deze geen opstartgeluidje geeft.
Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Marco schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:44:
Ik heb net mijn nieuwe 27" iMac in gebruik genomen, maar het valt me op dat deze geen opstartgeluidje geeft.
Is dat normaal?
Doen ze al jaren niet meer, dus geen zorgen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Pepppie schreef op zondag 20 september 2020 @ 06:20:
[...]

Doen ze al jaren niet meer, dus geen zorgen 😉
Ok, thanks.
Met mijn vorige iMac uit 2015 was het altijd wel makkelijk om te weten wanneer je bepaalde toetscombinaties moest indrukken.
Bij deze moet je dat dus gelijk doen wanneer je de computer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desley1992
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:19
Marco schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:30:
[...]
Ok, thanks.
Met mijn vorige iMac uit 2015 was het altijd wel makkelijk om te weten wanneer je bepaalde toetscombinaties moest indrukken.
Bij deze moet je dat dus gelijk doen wanneer je de computer aanzet.
Gelukkig is er een manier om het weer terug te krijgen ;)

1. Launch the Terminal application
2. Enter sudo nvram StartupMute=%00 in the terminal, and hit return
3. If you want to remove the chime after re-activating it, use the command sudo nvram StartupMute=%01 in terminal.

bron: Appleinsider

Apple|Games|PSN: desjuhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
desley1992 schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:16:
[...]

Gelukkig is er een manier om het weer terug te krijgen ;)

1. Launch the Terminal application
2. Enter sudo nvram StartupMute=%00 in the terminal, and hit return
3. If you want to remove the chime after re-activating it, use the command sudo nvram StartupMute=%01 in terminal.

bron: Appleinsider
Het schijnt ook dat met Big Sur het opstartgeluid weer terugkomt.

Nog iets wat mijn vorige iMac niet had: als je de iMac optilt beweegt de voet automatisch naar achter, en bij mijn vorige blijft die gewoon op zijn plek zitten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Marco schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:47:
[...]

Het schijnt ook dat met Big Sur het opstartgeluid weer terugkomt.
In de laatste beta (en de versies hiervoor) iig niet. Pak de tip van hierboven als je dat geluid perse wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Pepppie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

Het originele geheugen (2x 4GB SK Hynix HMA851S6DJR6N) heb ik eruit gelaten en staat op V&A.
Waarom heb je de 8GB eruit gehaald, is dat anders slecht voor de performance?

ik heb de CT2K8G4S266M (16GB gekocht) maar ik twijfel een beetje over de configuratie moet die nu in single channel of dual channel?

Ik heb ze gewoon bijgeprikt op de lege plekken, en heb nu dit:
Slot 1 Channel A Dimm 1 = 8GB (Crucial - CT8G4S266M)
Slot 2 Channel A Dimm 0 = 4GB (Hynix - HMA851S6DJR6N)
Slot 3 Channel B Dimm 1 = 8GB (Crucial - CT8G4S266M)
Slot 4 Channel B Dimm 0 = 4GB (Hynix - HMA851S6DJR6N)

Dan heb je dual channel maar wel op 2133, echter zegt apple dat het zo zou moeten

Wat is de optimale configuratie als ik de 8GB wil houden, vroeger was onderstaande dacht ik "normaal", geld dat nog steeds zo?
Slot 1 Channel A Dimm 1 = 8GB (Crucial - CT8G4S266M)
Slot 2 Channel A Dimm 0 = 8GB (Crucial - CT8G4S266M)
Slot 3 Channel B Dimm 1 = 4GB (Hynix - HMA851S6DJR6N)
Slot 4 Channel B Dimm 0 = 4GB (Hynix - HMA851S6DJR6N)

Dan krijg je single channel maar wel op 2666, dat lijkt wel sneller

Wat is nu eigenlijk beter?

[ Voor 6% gewijzigd door Madcat op 02-10-2020 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Marc19700 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:18:
Super bedankt voor de uitleg.
Ik heb mijn ram geheugen vandaag geüpgraded naar 32gb.
Wat me nu wel opvalt is dat het "geheugengebruik" in de activiteitenweergave een gebruik van rond de 10gb aangeeft, terwijl ik alle apps heb afgesloten.
Appgeheugen ligt rond de 8gb en wired geheugen rond de 2gb.
Zijn die waardes normaal wanneer alle apps afgesloten zijn?
Het hoogste geheugengebruik in de kolom is "adobe desktop service" met 203MB.
Ik vermoed dat je eerder geen apple Mac of MacBook gehad hebt? De meeste nieuwe Apple gebruikers vragen zich dit af (ik jaren geleden ook!). Apple heeft het OS zo gebouwd dat deze het geheugengebruik zo efficiënt mogelijk ordent. De apps die je het meest gebruikt of het laatst gebruikt hebt zoveel mogelijk in het geheugen behouden, is daar een voorbeeld van.

Hierdoor zullen apps sneller starten of gebruiksklaar zijn, is het idee. Apple gaat voor een zo goed mogelijke user experience.

Er zijn (vast) ook andere redenen.

In een notendop is dat een beetje waarom je 'geheugengebruik' hoger is dan je (uit Windows tijdperk) zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc19700
@zonnetje83: Inderdaad, dit is mijn eerste imac en macbook pro die ik gekocht heb.
Voordien altijd windows pc’s en laptops gehad.
Super bedankt voor de uitleg ivm het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 21-04 22:57
Dit jaar komen de nieuwe iMacs, mogelijk zelf als volgende maand. Ik was van plan om een Magic Keyboard en de Magic Trackpad 2 te kopen. Deze zijn echter jaren geleden voor het laatst geupdate.

Verwachten jullie bij de lancering van compleet nieuwe iMacs ook vernieuwing op het gebied van het toetsenbord en trackpad? Dat zou een reden zijn om nog even te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DBreda Nog niks over gehoord of gelezen maar dat zou inderdaad een mooi instapmoment zijn.

De concurrentie zit ook niet stil en die nieuwe toetsenborden van Satechi zien er echt wel nice uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Laatst online: 21-04 22:57
Greatsword schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:16:
@DBreda Nog niks over gehoord of gelezen maar dat zou inderdaad een mooi instapmoment zijn.

De concurrentie zit ook niet stil en die nieuwe toetsenborden van Satechi zien er echt wel nice uit.

[YouTube: Satechi Slim X1 Review - better than Magic Keyboard?]
Nice! Ik wacht nog even een paar weken maar anders is zoiets wel een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibrator
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-04 16:45

ibrator

ondertitel

De iMac 2020 27-inch is her en der te koop met een korting van ca. 30%, dit is het moment om een 2020 model aan te schaffen.
De iMac 2020 27-inch gaat eruit ivm compleet nieuw model met de M1 chip dat dit voorjaar wordt gepresenteerd.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ibrator schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:27:
De iMac 2020 27-inch is her en der te koop met een korting van ca. 30%, dit is het moment om een 2020 model aan te schaffen.
De iMac 2020 27-inch gaat eruit ivm compleet nieuw model met de M1 chip dat dit voorjaar wordt gepresenteerd.
Als je met verouderde hardware wilt zitten ja of ook nog Windows wilt draaien.

Ik zou werkelijk niemand meer adviseren om nu nog een model te kopen zonder M1. Het is een kwestie van tijd voordat deze geen upgrades meer krijgt. Steeds meer functies werken nu en in de toekomst alleen maar op M1 Mac’s en de performance is natuurlijk een wereld van verschil.

Ook de afschrijving gaat keihard, dus mocht je hem na een paar jaar willen upgraden dan kost het je ook veel geld.

Kan je hem tweedehands voor een leuke prijs kopen dan kan je dat nog enigszins overwegen of incalculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen

[Twitter: https://twitter.com/shewantstherye/status/1501794592441647106?s=21]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 11:09

RnB

Wie heeft er ervaring met het achteraf plaatsen van een VESA mount op hun 27" iMac?

Ik lees her en der dat het mogelijk is via Apple Care Support, maar ik kan daar vrij weinig over vinden.
Ik vraag dit omdat ik interesse heb in een 27" iMac 2020, maar alleen als ik deze aan mijn VESA monitor arm kan installeren.

Het lijkt erop dat de 2020 iMac geen VESA mount ondersteund. Ik vind online alleen een VESA montage adapter voor 2011 en 2013 modellen.

[ Voor 17% gewijzigd door RnB op 28-03-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 15:12
RnB schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:58:
Wie heeft er ervaring met het achteraf plaatsen van een VESA mount op hun 27" iMac?

Ik lees her en der dat het mogelijk is via Apple Care Support, maar ik kan daar vrij weinig over vinden.
Ik vraag dit omdat ik interesse heb in een 27" iMac 2020, maar alleen als ik deze aan mijn VESA monitor arm kan installeren.

Het lijkt erop dat de 2020 iMac geen VESA mount ondersteund. Ik vind online alleen een VESA montage adapter voor 2011 en 2013 modellen.
Behuizingen zijn hetzelfde (althans, in ieder geval het voet/VESA-mechanisme) van 2012 tot 2020. Je kunt dus een VESA mount van elk willekeurig model kopen en erop zetten. Als je het zelf wilt doen is het nadeel dat de machine geheel uit elkaar moet (Scherm eraf, voeding eruit, moederbord eruit) om bij de schroeven te komen waarmee de voet vast zit. Heb zelf mijn VESA mount van mijn 2015 5K iMac gehaald en er een voet opgezet van een 2013 iMac. Heb de VESA mount helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 11:09

RnB

Wat ik begrepen heb, is dat tot de 2013 revisie je met een aantal tools de stand eraf kan schroeven zonder de halve iMac uit elkaar te halen. Dat zou fijn zijn geweest op een 2020 model, maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 15:12
RnB schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:26:
Wat ik begrepen heb, is dat tot de 2013 revisie je met een aantal tools de stand eraf kan schroeven zonder de halve iMac uit elkaar te halen. Dat zou fijn zijn geweest op een 2020 model, maar helaas...
Dat is tot en met het 2011 model. Dit is niet meer mogelijk bij alle "Slim" modellen, vanaf 2012 dus.
Pagina: 1